جمع بندی تفسیر علمی آیه 96 سوره الکهف

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفسیر علمی آیه 96 سوره الکهف

سلام
من دانشجوی مهندسی تکنولوژی جوشکاری در دانشگاه صنعتی مالک اشتر هستم.آیه 96 سوره الکهف معروف به آیه جوشکاری قرآن است ولی متاسفانه تحقیقات کامل و دقیقی روی این آیه صورت نگرفته است.از شما دوستان تقاضا دارم که در باره این آیه و آیاتی(شاید در نهج البلاغه یا احادیث هم مطلبی موجود باشد) که راجع به مساله اتصال مواد به یکدیگر است به من کمک کنید تا شاید بتوانم به رمزی از رموز این آیه دست پیدا کنم انشالله
در ادامه باید بگویم که این عملی که توسط جناب ذولقرنین صورت گرفته است،در علم جوشکاری به لحیم کاری سخت معروف است.


کارشناس بحث : میقات

جمع بندی

پرسش:
آیه 96 سوره الکهف معروف به آیه جوشکاری قرآن است ولی متاسفانه تحقیقات کامل و دقیقی روی این آیه صورت نگرفته است.از شما دوستان تقاضا دارم که در باره این آیه که راجع به اتصال مواد به یکدیگر است به من کمک کنید تا شاید بتوانم به رمزی از رموز این آیه دست پیدا کنم.

پاسخ:
«ءَاتُونىِ زُبَرَ الحدِيدِ حَتىَّ إِذَا سَاوَى‏ بَينْ‏َ الصَّدَفَينْ‏ِ قَالَ انفُخُواْ حَتىَّ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ ءَاتُونىِ أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا»
قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملًا ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: « (در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!» (1)

كلمه "زبر" - به ضمه زاء و فتحه باء- جمع "زبرة" است، و "زبره" به معناى قطعه است.

كلمه "ساوى" به معناى تسويه است.

کلمه "صدفين" تثنيه "صدف" است كه به معناى يك طرف كوه است.

و كلمه "قطر" به معناى مس و يا روى مذاب است، و "افراغ قطر" به معناى ريختن آن به سوراخ و فاصله‏ ها و شكاف‏ ها است.

اگر تنها آهن را از ميان مصالح سد سازى ذكر كرده و مثلا اسمى از سنگ نياورده بدين جهت بوده كه ركن سد سازى و استحكام بناى آن موقوف بر آهن است. (2)

بعضى از مفسران گفته‏اند كه در دانش امروز به اثبات رسيده كه اگر مقدارى مس به آهن اضافه كنند مقاومت آن را بسيار زيادتر مى ‏كند، ذو القرنين چون از اين حقيقت آگاه بود اقدام به چنين كارى كرد. (3)

تركيب آهن و مس (آلياژ سازى)، ابتكار انبياء است. و امروزه از نظر علمى، اهميّت اين تركيب ثابت شده است. (4)

 

پی نوشت ها:
(1) کهف، 96.
(2) ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 504.
(3) في ظلال القرآن، ج ‏4، ص 2293؛ تفسير نمونه، ج ‏12، ص 535.
(4) تفسير نور، ج ‏7، ص 226.

موضوع قفل شده است