سه بار ترك نماز جمعه بدون عذر، چه عقوبتي دارد؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سه بار ترك نماز جمعه بدون عذر، چه عقوبتي دارد؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم: مَن تَرَكَ ثلاثَ جُمَعٍ‏تَهاوُنا بها طَبَعَ اللّه‏ُ على قَلبهِ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم : هر كه سه نماز جمعه را ، از روى اهميت ندادن به آن ، ترك كند خداوند بر دل او مُهر (غفلت) زند .
وسائل الشيعه : 5 / 6 / 25 منتخب ميزان الحكمة : 332

برچسب: 

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم : مَن أتَى الجُمُعَةَ إيمانا واحتِسابا استَأنَفَ العَمَلَ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم : هر كه از روى ايمان و بـه حـسـاب خـدا در نماز جمعه شركت كند ، اعمالش را از نو آغازيده است (خداوند به پاداش آن گناهان گذشته‏اش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند) .
الفقيه : 1 / 427 / 1260 منتخب ميزان الحكمة : 332

من شنيدم نماز جمعه وقتي امام زمان (عج) ظهور كنند حكم فريضه واجب را پيدا مي كند.
چنين چيزي صحت دارد؟

در زمان غیبت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شریف نماز جمعه واجب تخییری است
استفتائات


1-ابویعلی حمزه بن عبدالعزیز ملقب به سلّار دیلمی از اعاظم متقدمین فقهای شیعه و اول کسی که اقامه جمعه را در عصر غیبت حرام شمرده است. و در سال 463 در گذشته است و از شاگردان سید مرتضی و شیخ مفید بوده است. کتاب او المراسم العلویه و الاحکام النبویّه در فقه می باشد.
2-ابن ادریس حلی محمد بن ادریس حلی [متولد 543 ـ متوفی 598] در کتاب معروف خود به نام (سرائر) نماز جمعه را در عصر غیبت حرام می داند.
3-در عهد صفویه شیخ ابراهیم خطیفی مخالف بر گزاری نماز جمعهبوده و در نتیجه در طول دوران صفوی، نماز جمعه به طور مرتب برگزار نمی‏شد و میان علمای شیعه از هر دو طرف، اظهار نظرهای مختلفی رد و بدل شد).
4- محقق ثانی در رساله ای در مورد نماز جمعه آن را با شرایطش واجب عینی می داند.و محقق سبزواری آن را واجب عینی می داند.

بعضی می گویند اصلا نماز جمعه اختصاص به امام معصوم دارد;جز امام معصوم کس دیگری حق ندارد نماز جمعه را اقامه کند;حتی مجتهد عادل جامع الشرایط مبسوط الید هم حق ندارد نماز جمعه بخواند.این نظر،بسیار ضعیف است به جهت اینکه معصومین محدودند و نماز جمعه برای همه دنیا و برای همیشه است.[معمولا]فقها چنین حرفی رانمی زنند.آنها کلمه «امام و یا نایب امام »را به کار می برند.
آیا نایب امام اختصاص به نایب خاص دارد یا نواب عام هم می توانندنماز جمعه را اقامه کنند؟ مثلا امیر المؤمنین خودشان امام هستند و نایبهای خاص ایشان حکامی بودند که در بلاد معین کرده بودند.بعضی می گویندنواب عام،یعنی هر کس که مجتهد شد می تواند نماز جمعه را اقامه کند.
ولی بعضی دیگر می گویند نه،در این جهت هر مجتهدی نایب عام نیست.
مرحوم آقای بروجردی عقیده شان این بود که نماز جمعه نمازحکومتی است;یعنی نمازی است که حاکم اسلامی و حاکم شرعی بایدبخواند نه فقط یک مجتهد.آن وقت یا باید حاکم شرعی ای باشد که بالفعل حاکم است و یا اگر بالفعل حاکم نیست کسی باشد که در مقام به دست گرفتن حکومت است.مرحوم آیة الله بروجردی می گفتند در دوران ائمه علیهم السلام هم هر کسی که در صدد انقلاب علیه خلفا بود به خودش اجازه می داد که نماز جمعه بخواند. تاریخ هم همین را حکایت می کند که آن کسی که نماز جمعه می خواند یا خودش مبسوط الید بود و یا در مقام به دست آوردن بسط ید بود و الا مجتهدی که گوشه خانه خودش نشسته است و جز هفته ای یک بار از خانه بیرون نمی آید و بعد عبایش را به سرش می کشد و به خانه می رود اصلا معنی ندارد که بیاید نماز جمعه بخواند.
اصلا کار او نیست که بیاید مصالح عمومی مردم در دنیای اسلام را به آنهاخبر ندارد تا بیاید خبر برساند;خودش از بی خبرترین مردم دنیاست،آنوقت بیاید خبرها را به مردم برساند؟!
مرحوم آقای بروجردی می گفتند در جنگهای عثمانی و صفوی،صفویه دیدند یکی از مظاهر شوکتی که عثمانیها دارند و شیعه ها ندارند،نماز جمعه است.خیلی ناراحت شدند.عثمانیها روز جمعه که می شد نمازجمعه می خواندند و از نیروی نماز جمعه برای جنگها حداکثر استفاده رامی کردند.البته آنها بحثشان در نماز جمعه بیشتر این بود که شیعه کافراست و اگر هفتاد کافر را بکشید به اندازه این است که یک شیعه را بکشید واز این حرفها.صفویه به علمای شیعه می گفتند آخر این نماز جمعه یک نماز اسلامی است نمی شود که ما نداشته باشیم.آن وقت سلاطینی مثل شاه طهماسب و کسانی دیگر بودند که از طرف علما خود را مجاز می دانستندنماز جمعه بخوانند.از آن وقت به بعد بود که مسجد جمعه ها در ایران هم تاسیس شد که البته قبلش هم مسجد جمعه ها بود ولی مال اهل تسنن بود.
بعدها نماز جمعه یک شکل مسخره آمیزی پیدا کرد;یعنی آن نماز جمعه واقعی اسلامی دیگر عملا نه در میان اهل تسنن تشکیل می شود و نه درمیان شیعه

parvaz;219337 نوشت:
من شنيدم نماز جمعه وقتي امام زمان (عج) ظهور كنند حكم فريضه واجب را پيدا مي كند. چنين چيزي صحت دارد؟

با سلام و احترام

نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخييرى است و حضور در آن واجب نيست به این معنا که مکلّف در اداى فريضه واجب ظهر روز جمعه بين خواندن نماز جمعه يا نماز ظهر مخير است.اما در زمان حضور معصوم(علیه السلام) واجب است.

آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س606و 607 و استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

موضوع قفل شده است