غیبت

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
غیبت

سلام...
سخنرانی روحانیون و تعریف داستان های مختلف از انسان های خطا کار آیا غیبت محسوب میشه؟
نظر آقای سیستانی چیست؟

برچسب: 

عاشق حضرت فاطمه س;130126 نوشت:
سخنرانی روحانیون و تعریف داستان های مختلف از انسان های خطا کار آیا غیبت محسوب میشه؟

با سلام

در مورد غیبت به این تایپک ها مراجعه نمایید :

http://www.askdin.com/showthread.php?t=5057

http://www.askdin.com/showthread.php?t=4296

عاشق حضرت فاطمه س;130126 نوشت:
سلام... سخنرانی روحانیون و تعریف داستان های مختلف از انسان های خطا کار آیا غیبت محسوب میشه؟ نظر آقای سیستانی چیست؟

با سلام خدمت کاربران وکارشناسان محترم
بنابر استفتایی که از دفتر معظم له شده در صورتی که موجب مکشوف شدن عیب مستور باشد اشکال دارد ودر این حکایت ها سعی کنند اسم اشخاص را نیاورند.
البته لازم به ذکر است طبق نظر معظم له قصد تنقیص در تحقق غیبت شرط نیست. یعنی اگر چه سخنران قصد بدگوئی وتنقیص شخص مورد داستان نداشته باشد ولی در عمل موجب تنقیص وبد گویی شخص شده باشد ،غیبت به حساب می اید
استفتاء کارشناس از دفتر معظم له به شماره 0251/7836565


با سلام
به این چند بیت از سعدی توجه کنید
سه کس را شنیدم که غیبت رواست
وزین در گذشتی چهارم خطاست
یکی کج ترازوی ناراست خوی
ز فعل بدش هر چه دانی بگوی
دوم پادشاه ملامت پسند
کزو بر دل خلق آید گزند
سوم پرده بی حیایی متند
که خود می درد پرده ی خویشتن
میخواستم بدونم آیا حول محور این شعر روایت یا حدیثی موجود هست که روشنگرمستند بودن شعر جناب سعدی باشه؟ (تا جایی که حافظه یاری گر بود سعی برارائه ی عین شعر بود)

با سلام خدمت دوستان گرامی

پاسخگویی برای سوال مانبود؟

سلام:Gol:

مریم کوچولو;130540 نوشت:
پاسخگویی برای سوال مانبود؟

دوست عزیز پاسخ سوالات حداکثر تا 72 ساعت داده میشن ، اگه نیاز ضروری به پاسخ دارید ، لینک رو برای همکار اجرایی انجمن مربوطه ارسال بفرمایید:ok:

پاسخ سوال شما هم انشاالله به زودی توسط کارشناسان محترم داده میشه:ok:

شاد و پیروز باشید:Gol:

التماس دعا دارم :Gol:

مریم کوچولو;130271 نوشت:
با سلام به این چند بیت از سعدی توجه کنید سه کس را شنیدم که غیبت رواست وزین در گذشتی چهارم خطاست یکی کج ترازوی ناراست خوی ز فعل بدش هر چه دانی بگوی دوم پادشاه ملامت پسند کزو بر دل خلق آید گزند سوم پرده بی حیایی متند که خود می درد پرده ی خویشتن میخواستم بدونم آیا حول محور این شعر روایت یا حدیثی موجود هست که روشنگرمستند بودن شعر جناب سعدی باشه؟ (تا جایی که حافظه یاری گر بود سعی برارائه ی عین شعر بود)


با سلام خدمت سرکار مریم کوچولوی گرانقدر و تشکر از سئوال شما

بابت تأخیر در پاسخگویی عذرخواهی می کنیم علت تأخیر این بود که پاسخ به این سئوال جزء وظایف انجمن فقه و احکام نبود حقیر هم در همان ساعات اولیه که سئوال را فرستاده بودید ، لینکش را برای انجمن مورد نظر ارسال کردم چون تاکنون پاسخی دریافت نشده اقدام به پاسخگویی می کنم تا پرسش شما بی پاسخ نماند .

برخی از مستندات روایی که برای شعر سعدی علیه الرحمه وجود دارد را تقدیم می کنم:

مریم کوچولو;130271 نوشت:
یکی کج ترازوی ناراست خوی ز فعل بدش هر چه دانی بگوی

به نظر می آید منظور جناب سعدی ره از این بیت فاسقی است که فسق و گناه خود را علنی انجام می دهد و باکی ندارد :

عن الصادق جعفر بن محمّد- عليهما السلام-، قال: «إذا جاهر الفاسق بفسقه فلا حرمة له و لا غيبة» (1)

امام صادق علیه السلام فرمودند:
گناهکاری که گناهش را علنی انجام می دهد حرمتی ندارد و غیبتش جایز است .

در روایاتی هم از چنین شخصی به الفاسق المعلن بالفسق یاد شده است .

مریم کوچولو;130271 نوشت:
دوم پادشاه ملامت پسند کزو بر دل خلق آید گزند

در روایاتی از چنین پادشاهی که غیبتش مجاز است به الامام الجائر (پادشاه ستمگر) و الامام الکذاب (پادشاه بسیار دروغگو) یاد شده است . (2)

مریم کوچولو;130271 نوشت:
سوم پرده بی حیایی متند که خود می درد پرده ی خویشتن

عن الرضا- عليه السلام-، قال: «من ألقى جلباب الحياء فلا غيبة له» (3)

در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است:
کسی که خود پرده حیای خویش را دریده است غیبتش مجاز است .

البته استثنائات دیگری هم در روایات برای غیبت وجود دارد که بیانش به درازا می کشد .

در پناه حضرت حق باشید
پی نوشت:
1. حر عاملی ره ، وسائل الشیعه ج 8 ص 604

2. همان
3. شیخ مفید ره ، الاختصاص ص 242

باتشکر از حسن پاسخگویی کارشناس محترم جناب آقای سجاد:Gol:

موضوع قفل شده است