بوسیدن (محفل انس)

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بوسیدن (محفل انس)

بسم الله الرحمن الرحیم
در محفل انس

بوسیدن - دست دادن(مصافحه) - دید و بازدید -

باسلام و سپاس از شما که مشتاقید در آستانۀ سال نو و رونق بازار دیدوبوسی بر آموزه های اسلام در این خصوص آگاه تر شوید.
همین بحث به ظاهر ساده، از چند بعد احکام، اخلاق، عقاید و نیز روانشناسی قابل بررسی است. که بنده فعلا از منظر روایی به آن خواهم پرداخت.

از همۀ کاربران و کارشناسان عزیز و محترم میخواهم تا در تبیین همۀ ابعاد این بحث با مشارکت فعّال خویش همکاری فرمایند:
اقسام بوسه دست بوسی عالمان و اندیشمندان

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ 7 قَالَ إِنَّ لَكُمْ لَنُوراً تُعْرَفُونَ بِهِ فِي الدُّنْيَا حَتَّى إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا لَقِيَ أَخَاهُ قَبَّلَهُ فِي مَوْضِعِ النُّورِ مِنْ جَبْهَتِه‏. الكافي، ج‏2، ص: 185
امام صادق 7 فرمود: شما (شيعيان) را نوريست كه بوسيله آن در دنيا شناخته شويد، تا آنجا كه هر گاه يكى از شما برادرش را ملاقات كند، محل نور را در پيشانى او بوسد.

قال امير المؤمنين 7: قُبلَة الولد رحمة و قبلة المرأة شهوة و قبلة الوالدين عبادة و قبلة الرّجل اخاه دين. مكارم الأخلاق، ص: 220
امیرمومنان 7 مي فرمود: بوسيدن كودك، رحمت و محبت است، بوسيدن زن، شهوت است، بوسيدن پدر و مادر، عبادت است، و بوسيدن برادر مسلمان، دين است.

عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِي كِتَابِهِ عَنْ أَخِيهِ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ أَ يَصْلُحُ لَهُ أَنْ يُقَبِّلَ الرَّجُلَ أَوِ الْمَرْأَةَ قَالَ الْأَخُ وَ الِابْنُ وَ الْأُخْتُ وَ الِابْنَةُ وَ نَحْوُ ذَلِكَ فَلَا بَأْسَ‏. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏10، ص: 280
در نامه برادر علىّ بن جعفر است كه از امام موسى كاظم 7 پرسيدم آيا براى مرد سزاوار است كه مردى يا زنى را ببوسد؟ فرمود: در بوسيدن برادر، پسر، خواهر، دختر و مانند اينها باكى نيست.

و قال النّبىّ 9: اكثروا من قبلة اولادكم فانّ لكم بكلّ قبلة درجة.
روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2، ص: 369

فرزندان خود را بسيار ببوسيد زيرا براى شما در هر بوسيدن درجه‏اى است.

قبّل رسول اللَّه 9 الحسن و الحسين 8 فقال الاقرع بن حابس انّ لى عشرة من الاولاد ما قبّلت واحدا منهم. فقال‏ ما علىّ ان نزع اللَّه الرّحمة منك.مكارم الأخلاق، ص: 220
رسول اكرم9 حسن و حسين 8 را بوسيد. اقرع بن حابس عرض كرد: من ده فرزند دارم و هرگز آنها را نبوسيده‏ام. حضرت در جواب فرمود ربطى بمن ندارد كه خداوند ريشه رحمت و شفقت را از قلب تو كنده است.

عن يعلى العامرىّ انّه خرج من عند رسول اللَّه 9 الى طعام دعى اليه فاذا هو بحسين 7يلعب مع الصّبيان فاستقبل النّبىّ 9 امام القوم. ثمّ بسط يديه. فطفر الصّبىّ هاهنا مرّة و هاهنا مرّة. و جعل رسول اللَّه 9 يضاحكه حتّى اخذه. فجعل احدى يديه تحت ذقنه و الأخرى تحت قفاه و وضع فاه على فيه و قبّله. كامل الزيارات، ص: 53
مردى بنام يعلى عامرى از محضر رسول اكرم 9خارج شد تا در مجلسى كه دعوت داشت شركت كند. جلو منزل، حسين 7 را ديد كه با كودكان مشغول بازى است. طولى نكشيد رسول اكرم 9 همراه اصحاب خود از منزل خارج شد. وقتى حسين 7 را ديد دستهاى خود را باز كرد و از اصحاب جدا شد، بطرف فرزند رفت تا او را بگيرد.
كودك خنده‏كنان اين طرف و آن طرف مي گريخت و رسول اكرم 9نيز خندان از پى او بود. بچه را گرفت، دستى زير چانه كودك و دست ديگر پشت گردن او گذارد،لب بر لبش نهاد و او را بوسيد.

قال رسول اللَّه 9: من قَبَّلَ ولده كتب اللَّه عزّ و جلّ له حسنة. الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص: 441
رسول اكرم9 فرمود: آن كس كه فرزند خود را ببوسد حسنه‏اى در نامه عمل او ثبت خواهد شد.

عن النّبىّ 9 نظر الى رجل له ابنان فقبّل احدهما و ترك الآخر فقال النّبىّ 9 فهلّا ساويت بينهما؟ .من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 483
پدرى يكى از فرزندان را بوسيد و به فرزند ديگر اعتنا نكرد، پيغمبر كه اين رفتار نادرست را مشاهده كرد به او فرمود چرا میان فرزندان خود به مساوات رفتار نميكنى؟ .

وَ عَنْهُ 7قَالَ إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِيَةُ سِتَّ سِنِينَ فَلَا تُقَبِّلْهَا وَ الْغُلَامُ لَا تُقَبِّلْهُ الْمَرْأَةُ إِذَا جَاوَزَ سَبْعَ سِنِين‏.مکارم الأخلاق، ص: 223
چون دختر به شش سالگى رسد، ديگر او را نبوسيد، و زن، پسر را پس از هفت سالگى نبوسد.
(قطعا منظور دختر و پسر غیر محرم است)

عنْ الکاظم 7 قَالَ:قُبْلَةُ الْأَخِ عَلَى الْخَدِّ وَ قُبْلَةُ الْإِمَامِ بَيْنَ عَيْنَيْه‏. الكافي، ج‏2، ص: 185
حضرت امام کاظم7 فرمود بوسيدن برادر بر گونه او و بوسيدن امام بر ميان دو چشم او است (يعنى شايسته است كه گونه برادر و ميان دو چشم امام را بوسيد).

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ 7 قَالَ لَا يُقَبَّلُ رَأْسُ أَحَدٍ وَ لَا يَدُهُ إِلَّا يَدُ رَسُولِ اللَّهِ 9 أَوْ مَنْ أُرِيدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ 9. الكافي، ج‏2، ص: 185
امام صادق 7 فرمود: نبايد بوسيده شود سر كسى و نه دست او مگر دست رسول خدا 9 يا كسى كه از او رسول خدا 9 مقصود باشد.
(مانند سادات و عالمان ربّانی)

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ 9 عَنِ الْمُكَاعَمَةِ .معاني الأخبار، ص: 300
رسول خدا 9 نهى كرد كه دو مرد، لب هم را ببوسند.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ 7 قَالَ لَيْسَ الْقُبْلَةُ عَلَى الْفَمِ إِلَّا لِلزَّوْجَةِ أَوِ الْوَلَدِ الصَّغِير. الكافي، ج‏2، ص: 186
امام صادق 7 فرمود: بوسيدن دهان سزاوار نيست جز نسبت به همسر يا فرزند خردسال.

بسم الله الرحمن الرحیم

(مستدرك الصحيحين أيضا ج 3 ص 170) روى بسنده عن الزبير
إن رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم قبل حسنا و ضمه اليه و جعل يشمه و عنده رجل من الأنصار فقال الأنصارى: إن لى ابنا قد بلغ ما قبلته قط فقال رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم: أرأيت إن كان اللّه نزع الرحمة من قلبك فما ذنبى. قال: هذا حديث صحيح الإسناد على شرط الشيخين.
فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج‏3، ص: 233
در يكى از روزها، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله امام حسن عليه السلام را بوسيد و او را به سينه چسبانيد و او را مى‏بوييد. و اين در حالى بود كه يكى از انصار كه ناظر اين همه مهر و عطوفت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله نسبت به كودكان بود، گفت: فرزندى دارم كه به سن بلوغ رسيده و من هرگز او را نبوسيده‏ام! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: هر گاه بگويم خداى تعالى رحمتش را از دل تو كنده است، گناهى نكرده‏ام.

با توجه به ويژگيهاي معنوي حجر الأسود ترغيب فراواني به استلام آن شده است، از اين رو مستحب است دست طواف كننده به آن برسد و شايسته است آنانكه طواف مستحبي به جا مي آورند كساني را كه طواف واجب انجام مي دهند در استلام و بوسيدن حجر الأسود بر خود مقدم داشته مزاحم آنان نشوند.(وسائل الشيعه 9/422 ـ 402)حكيم متألّه، استاد الهي قمشه اي (قدس الله ) در اين باره فرموده است: حجر الأسود، خال لب لعل است و اين خال را هنگام وصال و حضور در پيشگاه محبوب حقيقي ببوس:

چون جان شود محرم، به تن احرام گيري

كز وعدة ديدار جانان كام گيري

وز زمزم چاه زنخدان جام گيــــــــري

بوسي حجرخال لب لعل نگاران

(كليات ديوان الهي قميشه اي ،بخش اسرارحج / 956)

همان گونه كه كعبه تنزل بيت معمور و عرش خداست حجرالاسود نيزبه منزله دست راست پروردگار است پس زائرهنگام استلام حجربا دست راست خدا بيعت ميكند. از اين رو امام سجاد(ع) آنگاه كه به شبلي فرمود: «آيا با حجرالاسود مصافحه كردي؟ ضجهاي كرد كه نزديك بود مدحوش شود سپس فرمود كسي كه بر حجرالأسود دست گذارد با خدا مصافحه كرده است. اين از آن روست كه حجرالاسود يمين الله ودست خدا درزمين است .(وسائل الشيعه 9/406 ) .اگرچه رسول اكرم (ص )فرمود :هردو دست خداي سبحان راست است «كلتا يديه يمين»(همان 11/432) ليكن او دستي به گونةانسانها ندارد تادست راست وچپ داشته باشد.اومجردمحض بوده منزه ازجسم وجسمانيّات است ،بلكه اين تشبيه از باب معقول به محسوس است .اوبراي اينكه درنشئه طبيعت وحس،محل ميثاقي داشته باشد ،فرمان داد تاكعبه اي ساختند ودرركني از اركان آن ،سنگ خاصي به عنوان «يمين الله في أرضه »قراردادند .حاصل اينكه ،سردست زدن به حجرالاسود اين است كه زائربدين وسيله متعهد مي شود وبا خداي سبحان پيمان مي بندد تا ديگر دست خود را به گناه نيالايد ،ربا ورشوه ندهد ونگيرد ،امضاي باطل نكند و...پس راز اصرارمتشرعان بر استلام حجر ،امضاي اين تعّهد وتأكيد براين پيمان است كه «خدايا ! حال كه دستم به نشان ميثاق تودرزمين رسيد هرگز دست به بيگانه نمي دهم ».بنابراين ،اگرمسئولان سياسي كشورهاي اسلامي حجرالأسود را با توجه به سرّ آن استلام كنند،ديگر دست خيانت به استكبارشرق وغرب نخواهند دادودست دردست سياست بازان نمي گذارند .

موضوع قفل شده است