حرکت دادن اعضای بدن در حال خواندن نماز تا چه حدی اشکال ندارد ؟؟؟

تب‌های اولیه

28 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حرکت دادن اعضای بدن در حال خواندن نماز تا چه حدی اشکال ندارد ؟؟؟

با عرض سلام خدمت کارشناسان محترم انجمن پاسخ گویی به احکام :Gol:

حرکت دادن دست و بدن در حال خواندن نماز چه حکمی داره ؟ (مثل مرتب کردن چادر ، خاراندن سر و ... )

تا چه حدی اشکال نداره ؟

با سپاس و قدردانی ؛
موفق و سربلند باشید

باسلام به پرسشگر محترم: مراجع عظام تقليد ميفرمايند .
تااندازه اي ميتوان اجزاء بدن راحركت داد كه از حالت نماز خارج نشويد
ولي اگر بگونه اي باشد كه ازحالت نماز خارج شويد.نماز باطل ميشود

با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما؛

بنده از یک روحانی محترمی اینطور شنیدم که می فرمودند :

اگر حتی میخواین سرتون رو هم :Gig: باید مکث کنید سرتون رو :Gig: بعد قرائت رو شروع کنید . :!:

این درسته ؟

با سلام وتشكر

طبق نظر امام (ره)و مقام معظم رهبري :

1-وقتي كه انسان در نماز ايستاده بايد بدن را حركت ندهد وبه طرفي خم نشود وبه جايي تكيه نگند ولي اگر از روي ناچاري باشد ، ويا در حال خم شدن براي ركوع پاها را حركت دهد اشكال ندارد .
2- اگر موقعي كه ايستاده از روي فراموشي بدن را حركت دهد يا به طرفي خم شود اشكال ندارد ولي در قيام متصل به ركوع (قيام پيش از ركوع )وقيام موقع گفتن تكبيره الاحرام اگر حركت بدن از روي فراموشي هم باشد بنا بر احتياط واجب ،بايد نماز را تمام كند ودوباره نماز را بخواند
3-موقعي كه انسان در نماز مي خواهد كمي عقب وجلو برود يا كمي بدن را به سمت راست يا چپ حركت دهد ،بايد چيزي نگويد ودر موقع گفتن ذكر هاي واحب بايد بدن بي حركت باشد بلكه بنا بر احتياط واجب در موقع گفتن ذكر مستحب بايد بدن ارام باشد مگر ذكر "بحول الله وقوته ...."بايد در خال برخاستن بگويد .

4-اگر موقع حمد وسوره وتسبيحات بي اختيار به قدري حركت كند كه از حال ارام بودن خارج شود احتياط واجب ان است كه بعد از ارام گرفتن بدن انچه را در حال حركت خوانده دوباره بخواند .

5- حركت دادن دست وانگشتان در موقع خواندن حمد اشكال ندارد اگرچه بهتر است انها را هم حركت ندهد .در نماز مكروه است كه صورت راكمي بطرف راست يا چپ برگرداند ويا بادست و ريش خود بازي كندو انگشتها را داخل هم نمايد بلكه هر كاري كه خضوع وخشوع در نماز را ازبين ببرد مكروه است .

رساله مراجع / ج1 / م 961 تا 968 و م1157 .

ماه بانو;87900 نوشت:
با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما؛ بنده از یک روحانی محترمی اینطور شنیدم که می فرمودند : اگر حتی میخواین سرتون رو بخارونید هم باید مکث کنید سرتون رو بخارونید بعد قرائت رو شروع کنید . این درسته ؟

(با عرض معذرت از سرکار ماه بانو بخاطر ترجمه :Gig:!)
از این بخش فرمایش جناب عرفات معلوم می شه که این حرکات جزئی مثل خاراندن سر و بازی با انگشتان اشکال ندارد و قرائت نماز در حین آن صحیح است و لازم نیست مکث شود.هر چند مکروه است:
عرفات;87927 نوشت:
5- حركت دادن دست وانگشتان در موقع خواندن حمد اشكال ندارد اگرچه بهتر است انها را هم حركت ندهد .در نماز مكروه است كه صورت راكمي بطرف راست يا چپ برگرداند ويا بادست و ريش خود بازي كندو انگشتها را داخل هم نمايد بلكه هر كاري كه خضوع وخشوع در نماز را ازبين ببرد مكروه است .


اما نکنید این کار را :pir:
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می فرمودند: "شخصی را دیدم که در حال نماز هر جای بدنش را می خاراند ، شیطان همان جا را می بوسید."
(کتاب کیمیای محبت ، تالیف آیت الله ری شهری)

با سلام و تشکر از جناب عرفات و عترت بزرگوار

مرجع تقلید بنده آیة الله سیستانی هستند . مساله تفاوتی نمی کنه ؟

موفق و سربلند باشید در پناه حق؛

hadimahani;87962 نوشت:
(با عرض معذرت از سرکار ماه بانو بخاطر ترجمه :Gig:!)

با سلام و تشکر

hadimahani;87962 نوشت:
اما نکنید این کار را :pir:
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می فرمودند: "شخصی را دیدم که در حال نماز هر جای بدنش را می خاراند ، شیطان همان جا را می بوسید."
(کتاب کیمیای محبت ، تالیف آیت الله ری شهری)

البته که اینجور داستانها رو اصلا قبول ندارم :Labkhand: چون استدلال و منطق درستی نداره و معمولا شیطان در حال نماز از انسان فاصله میگیره ؛ ولی سعی می کنم سکون بیشتری داشته باشم .

وقتی بدن و پوست حساسیت داشته باشه و گاهی به شدت میخاره باید چیکار کرد ؟

موفق و سربلند باشید.

پبامبر اکرم (ص)،شخصی را مشاهده کردند که در هنگام نماز خواندن ،با دستهای خود بازی می کرد،سپس فرمودند:اگر قلب او خاشع شده بود ،اندام هایش هم خاشع می شدند.
(مستدرک سفینه البحار،ج 3،ص 57)

ماه بانو;88014 نوشت:
مرجع تقلید بنده آیة الله سیستانی هستند . مساله تفاوتی نمی کنه ؟ موفق و سربلند باشید در پناه حق؛

با تشکر از سئوال شما

نظر آیت الله سیستانی در این مسئله ، همانی است که همکار محترم استاد عرفات فرمودند یعنی :

حرکت دادن دست و انگشتان در موقع خواندن حمد اشکال ندارد ، اگر چه احتیاط مستحب آن است که آنها را هم حرکت ندهد .(1)

پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل م 976

عرفات;87927 نوشت:
با سلام وتشكر

طبق نظر امام (ره)و مقام معظم رهبري :

2- اگر موقعي كه ايستاده از روي فراموشي بدن را حركت دهد يا به طرفي خم شود اشكال ندارد ولي در قيام متصل به ركوع (قيام پيش از ركوع )وقيام موقع گفتن تكبيره الاحرام اگر حركت بدن از روي فراموشي هم باشد بنا بر احتياط واجب ،بايد نماز را تمام كند ودوباره نماز را بخواند

من در قیام،قبل از قنوت و بالا بردن دست ها،چون ذکر نمیگفتم،یکی از پاهایم را کمی بلند کردم و دوباره بر زمین گذاشتم و بعد دست ها را برای قنوت بالا بردم.با توجه به این حکم،نماز را اعاده کنم؟
آیت الله مکارم

a_rezahu;235543 نوشت:
من در قیام،قبل از قنوت و بالا بردن دست ها،چون ذکر نمیگفتم،یکی از پاهایم را کمی بلند کردم و دوباره بر زمین گذاشتم و بعد دست ها را برای قنوت بالا بردم.با توجه به این حکم،نماز را اعاده کنم؟ آیت الله مکارم

عرض سلام خدمت شما
این مقدارحرکت درنماز که اشاره کردید اشکال ندارد
دفتر اقای مکارم /0251/7840001ورساله اقای مکارم /م=1008

با عرض سلام اگر شخصی در حین خواندن تشهد، نحوه نشستن خود را تغییر داده و بر سمت چپ خود تکیه بدهد، اگر در حین بیان ذکر باشد حکم آن چیست؟
اگر این کار اشکال دارد و این شخص به عنوان امام جماعت باشد، باید ادامه نماز را به صورت فرادا بخواند؟

در ضمن فراموش کردم که اضافه کنم
من مقلد آقای خامنه ای هستم

mahdi_2010;295574 نوشت:
با عرض سلام اگر شخصی در حین خواندن تشهد، نحوه نشستن خود را تغییر داده و بر سمت چپ خود تکیه بدهد، اگر در حین بیان ذکر باشد حکم آن چیست؟ اگر این کار اشکال دارد و این شخص به عنوان امام جماعت باشد، باید ادامه نماز را به صورت فرادا بخواند؟ در ضمن فراموش کردم که اضافه کنم من مقلد آقای خامنه ای هستم

با سلام و عرض ادب

اگر هنگام ذکر گفتن نحوه نشستن را تغییر دهد،باید بعد از ساکن شدن و آرام گرفتن بدن ذکر را تکرار نماید و در مورد امام جماعت نیز چنین است ودر این صورت نماز به جماعت صحیح است.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

با عرض سلام
من شوهرم عادت دارد هنگام قنوت ،در حال گفتن ذکر قنوت، با یکدستش با صورتش ور میرود آیا این خللی بر نمازش میزند؟ تکلیف نمازهایش بخصو.ص نمازهای واجب و طواف و نسایش چیست؟

ترنم بارانی;439246 نوشت:
با عرض سلام
من شوهرم عادت دارد هنگام قنوت ،در حال گفتن ذکر قنوت، با یکدستش با صورتش ور میرود آیا این خللی بر نمازش میزند؟ تکلیف نمازهایش بخصو.ص نمازهای واجب و طواف و نسایش چیست؟

با سلام و عرض ادب

بدن باید درحال گفتن اذکار حتی قنوت که به قصد استحبابی خوانده می شود آرام باشد ولی نسبت به اعمال گذشته نباید شک کنید و بنابر صحت نمازها و حج است.

موفق و موید باشید

این نباید یعنی باعث بطلان است یا کراهت دارد؟ااز وقتی که این مسئله را دانسته ام به نمازهای شوهرم توجه میکنم.بلا استثنا در همه نمازهایش یا در حال ور رفتن با صورتش است.یا سر و بدنش را میخاراند و یا با انگشتانش و انگشترش ور میرود.لطفا راهنمایی ام کنید؟مرجع ایشان آقای مکارم میباشند.باتشکر

بخصوص در قنوت همانطور که گفتم با یک دستش به صورتش ور میرود و یا زیر ناخنهایش را وارسی میکند.ببخشید تو رو خدا من انقدر تکرار میکنم حرفام رو.برا اطلاعات و اطمینان بیشتر.دقیقا برام بگید .ممنون

فکر نکنم اگر مثلا یقه لباس خراب باشه درستش کنیم مشکلی باشه...

ترنم بارانی;439620 نوشت:
این نباید یعنی باعث بطلان است یا کراهت دارد؟ااز وقتی که این مسئله را دانسته ام به نمازهای شوهرم توجه میکنم.بلا استثنا در همه نمازهایش یا در حال ور رفتن با صورتش است.یا سر و بدنش را میخاراند و یا با انگشتانش و انگشترش ور میرود.لطفا راهنمایی ام کنید؟مرجع ایشان آقای مکارم میباشند.باتشکر

با سلام و احترام

اگر عمدا اذکار واجب را در حال حرکت بخواند نماز باطل است اما اگر سهوا یا بخاطر ندانستن مساله بوده است نماز و حج صحیح است.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم

[="#2F4F4F"]هوالعالم

باید ببینیم هدف از برپایی نماز چیست ؟
اگر بگیم رسیدن به حضور و ارتباط یا گفتگو با خداوند !

باید بدونیم منع حرکت اضافه همه اش برای حفظ ادب و احترام نیست
هدف تمرکز روی خود تا خداست و توجه به چیزی که میخونیم و حرکتی که باید انجام بدیم .

چه خوب میشه قبل از برپایی نماز یا مثاله حضرت انقدر اماده باشیم تا بتونن تیر از پای ما بیرون بکشن
یا اینکه برای مرتب سازی جامه و طهارت و رطوبت پوست قبل از نماز وقتی بذاریم که در حین نماز
حاضر باشیم و از یاد و ناد خدا غافل نشیم .
حتی برای 1 ثانیه ...[/]

نور;440231 نوشت:
با سلام و احترام

اگر عمدا اذکار واجب را در حال حرکت بخواند نماز باطل است اما اگر سهوا یا بخاطر ندانستن مساله بوده است نماز و حج صحیح است.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم

سلام علیکم

تا جایی که یادمه خوانده بودم ، حرکت دست موجب ابطال نیست . چه ذکر واجب باشد و چه مستحب .

یعنی حرکت دست چیزی نیست که عرف بگوید ، بدن او در حال حرکت است . و برای همین موجب ابطال نمی شود.

لطفا راهنمایی کنید

اینکه دست را در حین اذکار واجب و مستحب تکان دهیم یک مقولست و اینکه برای گرفتن دست در قنوت فقط یک دست را جلو صورت بگیریم و دست دیگر در حال ور رفتن به ریش و صورت باشد یک مقوله ی دیگر.سوال من درباره مقوله دوم است که قنوت با این کیفیت صحیح است؟ یعنی باید حتما دو دست روبروی صورت باشد ؟ اگر یک دست را روبروی صورت بگیرد و دست دیگر در حین گفتن الفظ قنوت در حال ور رفتن به صورت و ریش باشد چه؟ تکلیف نماز و حج و ... چه؟
مرسی که با روشنگری پاسخ میدهید.این نکته را دقیق نفهمیدم ممنون راهنمایی بفرمایید.

pymn_nzr;440383 نوشت:
سلام علیکم

تا جایی که یادمه خوانده بودم ، حرکت دست موجب ابطال نیست . چه ذکر واجب باشد و چه مستحب .

یعنی حرکت دست چیزی نیست که عرف بگوید ، بدن او در حال حرکت است . و برای همین موجب ابطال نمی شود.

لطفا راهنمایی کنید

با سلام و عرض ادب

حرکت دست اگر به گونه ای باشد که مانع از سکون و آرامش بدن شود باید در آن حال از گفتن ذکر خودداری شود.

ترنم بارانی;440566 نوشت:
اینکه دست را در حین اذکار واجب و مستحب تکان دهیم یک مقولست و اینکه برای گرفتن دست در قنوت فقط یک دست را جلو صورت بگیریم و دست دیگر در حال ور رفتن به ریش و صورت باشد یک مقوله ی دیگر.سوال من درباره مقوله دوم است که قنوت با این کیفیت صحیح است؟ یعنی باید حتما دو دست روبروی صورت باشد ؟ اگر یک دست را روبروی صورت بگیرد و دست دیگر در حین گفتن الفظ قنوت در حال ور رفتن به صورت و ریش باشد چه؟ تکلیف نماز و حج و ... چه؟
مرسی که با روشنگری پاسخ میدهید.این نکته را دقیق نفهمیدم ممنون راهنمایی بفرمایید.

با سلام و احترام

همان طور که بیان شد درصورتی که سهوا بوده نمازهای قبلی صحیح است و درهرحال حج هم صحیح است.

موفق و موید باشید

نور;441418 نوشت:
با سلام و عرض ادب

حرکت دست اگر به گونه ای باشد که مانع از سکون و آرامش بدن شود باید در آن حال از گفتن ذکر خودداری شود.


مثلا خاراند سر یا لمس صورت و دست زدن به گوش و باز و بسته کردن انگشتان و... اینها باعث بر هم زدن آرامش میشود عرفا؟

نور;441420 نوشت:
با سلام و احترام

همان طور که بیان شد درصورتی که سهوا بوده نمازهای قبلی صحیح است و درهرحال حج هم صحیح است.

موفق و موید باشید

باز هم من و سوالاتم.پیشاپیش عذرخواهی میکنم جناب کارشناس محترم.
اینکه فرمودید اگر سهوا بوده یعنی چه سهوا بوده؟ یک دستی گرفتنِ قنوت منظورتان است؟ یا حرکت ؟
2-من در جاهای زیادی دیدم نوشته حرکت دست و انگشتان مبطل نیست.آیا یک دستی گرفتن قنوت و در همان حین خواندن قنوت ،با دست دیگر با صورت ور رفتن هم جزو این قاعدست یا مقوله ی دیگریست؟( اگر مفهوم سوالم به نظرتان تکراریست چون متوجه تمایز این مسئله نشدم.با سپاس
اگر التفات فرموده و نظر مراجع را متذکر شوید لطف بزرگی در حق ما کرده اید.

ترنم بارانی;441493 نوشت:
مثلا خاراند سر یا لمس صورت و دست زدن به گوش و باز و بسته کردن انگشتان و... اینها باعث بر هم زدن آرامش میشود عرفا؟

با سلام و عرض ادب

این موارد که فرمودید که عرفا به حرکت بدن منجر نمی شود و منافاتی با آرامش بدن ندارد.

همواره به سلامت باشید

ترنم بارانی;441507 نوشت:
نور;441420 نوشت:
با سلام و احترام

همان طور که بیان شد درصورتی که سهوا بوده نمازهای قبلی صحیح است و درهرحال حج هم صحیح است.

موفق و موید باشید

باز هم من و سوالاتم.پیشاپیش عذرخواهی میکنم جناب کارشناس محترم.
اینکه فرمودید اگر سهوا بوده یعنی چه سهوا بوده؟ یک دستی گرفتنِ قنوت منظورتان است؟ یا حرکت ؟
2-من در جاهای زیادی دیدم نوشته حرکت دست و انگشتان مبطل نیست.آیا یک دستی گرفتن قنوت و در همان حین خواندن قنوت ،با دست دیگر با صورت ور رفتن هم جزو این قاعدست یا مقوله ی دیگریست؟( اگر مفهوم سوالم به نظرتان تکراریست چون متوجه تمایز این مسئله نشدم.با سپاس
اگر التفات فرموده و نظر مراجع را متذکر شوید لطف بزرگی در حق ما کرده اید.

سلام علیکم

بله حرکت انگشتان که منجر به حرکت بدن نمی شود اشکال ندارد(در پست قبلی هم بیان شد) و یک دستی قنوت گرفتن هم مبطل نماز نیست.

با توجه به مطالب گفته شده تکان خوردن کم باعث بطلان نمیشه درسته؟
چون یکی از روحانی های مسجدمون گفت اگر در حال حرکت ذکری غیر از بحول اله گفته شود نماز باطل است سهوا و عمدا رو نگفت
مثلا ذکر سمع اله و الله اکبر رو اگه در حال بلند شدن و رفتن به سجده بگیم نماز باطله؟ اگه برای امام جماعت باشه چی؟

mohsen1104;507558 نوشت:
با توجه به مطالب گفته شده تکان خوردن کم باعث بطلان نمیشه درسته؟
چون یکی از روحانی های مسجدمون گفت اگر در حال حرکت ذکری غیر از بحول اله گفته شود نماز باطل است سهوا و عمدا رو نگفت
مثلا ذکر سمع اله و الله اکبر رو اگه در حال بلند شدن و رفتن به سجده بگیم نماز باطله؟ اگه برای امام جماعت باشه چی؟

با سلام و عرض ادب

اذکار مستحبی را اگر بخواهیم به نیت استحباب و جزء نماز بگوییم باید درحال آرامش بدن گفته شود بجز ذکر بحول الله و... اما اگر اذکار را به نیت استحبابی نگوییم و فقط به عنوان ذکر گفته شود درحال حرکت، مبطل نماز نیست.

رساله مراجع،احکام قرائت نماز

موضوع قفل شده است