آیات نویدبخش را در شرایط بحرانی مرور کنیم و برای ناامیدان بخوانیم.

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیات نویدبخش را در شرایط بحرانی مرور کنیم و برای ناامیدان بخوانیم.

سلام عزیزان

40 سال از ایستادگی و مقاومت مؤمنانه ملت غیور و با ایمان کشور عزیزمان می گذرد و در این چهل سال روزی نبوده که دشمنان ما برای نابودی و براندازی انقلاب اسلامی و آرمانهای الهی ما خوابهای آشفته نبینند و در کمین فرصتی برای ضربه زدن نباشند! در این چهل سال چه وعده های خوش خیالانه و شترمآبانه به هم می دادند که دو ماه دیگر، 6 ماه دیگر، یکسال دیگر و ... کار جمهوری اسلامی تمام است و این حکایت هنوز که هنوزه ادامه دارد تا خوش خیالی های شتری ترامپ و چه خوب رهبر فرزانه مان امام جامعه پاسخش را داد که: شتر در خواب بیند پنبه دانه ...

از آغاز نهضت، ملت ما در حال مبارزه و مجاهدت است و در همه این سالها نشان داده که در سخت ترین شرایط: فتنه منافقین، فتنه بنی صدر، جنگ تحمیلی، تحریمهای مختلف و ... پای اسلام و آرمانهای اسلام و انقلاب ایستاده، در این میان، ایمان و اعتقاد ما به امدادهای غیبی و وعده های خداوند به مؤمنان و امت اسلامی همیشه ایام موجب دلگرمی و آرامش قلوب بوده و هست و اینک که در شرایط جنگ و تحریم و بحران اقتصادی شدید از سوی دشمنان هستیم ضرورت بازخوانی آیات وحی که پرده از امدادهای غیبی و وعده های حق خداوند به پیروزی و عزت بخشی مؤمنان و وعید شکست و خواری و برانداختن کافران و منافقان را می دهد بشدت احساس می شود.

و ضرورت این بازخوانی زمانی بیشتر می شود که بسیار در گوشه کنار خودمان و در زبان اطرافیان و مردم کوچه و بازار، کاشته شدن تخم یأس و نومیدی و احساس شکست را می بینیم و می شنویم و رسانه های بیگانه و فریب خوردگانی که در فضای مجازی بدنبال کاشتن و نشر و ترویج بذر این تخمهای آلوده و مسموم هستند. گاهی با خواندن یکی از همین آیات وحی می شود دل نگرانیهای بسیاری که در برادران ایمانی مان ایجاد شده را مرتفع کنیم.

در این وضعیت، بیاییم برای تذکار و یادآوری یکدیگر آیاتی که موجب امیدواری و اطمینان قلب خودمان، اهل ایمان و جامعه اسلامی می شود و بر صبر و استقامت ما در برابر فشارهای گوناگون دشمنان می افزاید را به یکدیگر هدیه کنیم.

برای شروع، اولین آیات امید و نویدبخشی خداوند به مؤمنان و همراهان ولایت را تقدیم عزیزان می کنم:

«وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ ﴿بقره/آیه ۴۹﴾ و [به ياد آريد] آنگاه كه شما را از [چنگ] فرعونيان رهانيديم [آنان] شما را سخت‏ شكنجه میکردند پسران شما را سر مى ‏بريدند و زنهايتان را زنده مى‏ گذاشتند و در آن [امر بلا و] آزمايش بزرگى از جانب پروردگارتان بود.»

«وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿بقره/آیه۵۰﴾ و هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات بخشيديم(در حالیکه فرعونیان از پشت سر بر شما مسلط شده بودند و شما راه گریزی نداشتید) و فرعونيان را در حالى كه شما نظاره میکرديد غرق كرديم.»

منتظر مشارکت همه عزیزان در تولید و تکثیر امید و رفع و دفع یأس و نومیدی هستیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ ۖ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا

فَأُولَٰئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا

آنان که فرشتگان، جانشان را در حالی که ظالم به خود بوده‌اند می‌گیرند، از آنها پرسند که در چه کار بودید؟ پاسخ دهند که ما در روی زمین مردمی ضعیف و ناتوان بودیم. فرشتگان گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید؟! و مأوای ایشان جهنم است و آن بد جایگاه بازگشتی است.

مگر آن گروه از مردان و زنان و کودکان که ناتوان بودند و گریز و چاره‌ای برایشان میسّر نبود و راهی (به نجات خود) نمی‌یافتند.

آنها امیدوار به عفو و بخشش خدا باشند، که خدا گناهشان را می‌بخشد و خدا بخشنده و آمرزنده است.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

الیس بکاف عبده
آیا خدای (مهربان) برای بنده‌اش کافی نیست؟

و یخوفونک بالذین من دونه
و مردم (مشرک) تو را از قدرت غیر خدا می‌ترسانند!

...

سلام مجدد

این آیه نیز از آیات نوید بخش برای جامعه ایمانی است، زیرا طبق روایات برای امت آخرالزمان قدم به قدم و نعل به نعل همان اتفاقات و حوادث و امتحانات قوم بنی اسرائیل رخداد می کند. بعبارتی سرگذشت بنی اسرائیل به تمامه برای ما درس عبرت است، البته اگر دست از پیروی و همراهی امام و رهبرمان برنداریم و بر عهدی که با خدا و دین الهی و حجت زمان و نائبش بسته ایم پایبند بمانیم بدون شک، امداد و الطاف غیبی الهی از راه خواهد رسید.

قوله کریم:

وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿بقره/ آیه 60﴾ و هنگامى كه موسى براى قوم خود در پى آب برآمد گفتيم با عصايت بر آن تخته ‏سنگ بزن پس دوازده چشمه از آن جوشيدن گرفت [به گونه‏ اى كه] هر قبيله‏ اى آبشخور خود را مى‏ دانست [و گفتيم] از روزى خدا بخوريد و بياشاميد و[لى] در زمين سر به فساد برمداريد.

و حال اگر ما نیز بدنبال راه برون رفتی از تحریم ها و فشارهای استکبارجهانی هستیم باید پشت سر ولی فقیه و امام جامعه مان بمانیم و لحظه ای دست از پیروی و حمایتش برنداریم.

ادامه دارد ...@};-


سلام مجدد

آیات زیر بهترین نسخه های امیدواری و نویدبخشی به مؤمنان را توصیه می فرماید: در آیه اول به یاد خدا و شکرگزاری نعمات الهی توصیه می کند: آنجا که می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ ﴿بقره/آیه ۱۵۲﴾ پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه‏ ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد.» چه نسخه امیدوارانه و نجات بخشی باارزش تر از اینکه خدا به بندگانش توجه کند و در پی یادکرد آنها او نیز بندگان مؤمنش را یاد کند، وقتی یاد و ذکر خدا طبق آیات قرآن، موجب آرامش و اطمینان قلوب مؤمنان است «اَلاَ بِذِکرِ الله تَطمَئِنُّ القُلوُب»(رعد/آیه 28) چقدر آرامش و اطمینان بخش است وقتی او از بندگانش یاد می کند.

و در آیه بعد، در شرایط بحرانی و کوران مشکلات و سختی ها، بندگانش را به شکیبایی و نماز توصیه می کند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿بقره/آیه ۱۵۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از شكيبايى و نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است.» آن هم با چه آهنگ نویدبخشی در پایان آیه؛ که ای صابران و ای متمسکین به نماز، خدا با شما صابران است. یعنی وعده حق من، همراهی و یاری و نجات بخشی مؤمنان صبور و شکیبا و پارسایان نمازگزار است.

بدون شک، طبق این آیات، در شرایط کنونی بحران های سیاسی و فشار و تحریم های اقتصادی، اگر با ایمان راسخ و استوار به وعده های حق خداوند، اهل ذکر و یاد خدا و اهتمام به صبر و شکیبایی و اقامه نماز و دستورات الهی در جامعه باشیم، در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط و در حالیکه تصور می کنیم در اوج ناامیدی و در آستانه شکست هستیم، دست امدادهای غیبی خداوند به یاری ما خواهد آمد و بی شک خدا با ما و در کنار ماست. ان شاءالله



الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرمات قصاص فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل مااعتدی علیکم واتقوا الله و اعلموا ان الله مع المتقین (بقره/ آیه 194)
ماه‌های حرام را در مقابل ماه‌های حرام قرار دهید، که اگر حرمت آن را نگاه نداشته و با شما قتال کنند شما نیز قصاص کنید. هر که به ستم بر شما دست دراز کند او را از پای در آورید به قدر ستمی که به شما رسانده است، و از خدا پروا کنید و بدانید که خدا با پرهیزکاران است.

الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلًا وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ‌

شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی می‌دهد؛ و به فحشا (و زشتیها) امر می‌کند؛ ولی خداوند وعده «آمرزش» و «فزونی» به شما می‌دهد؛ و خداوند، قدرتش وسیع، و (به هر چیز) داناست. (به همین دلیل، به وعده‌های خود، وفا می‌کند.)

وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه براى شما رام نمود، همانا در اين تسخير براى كسانى كه فكر كنند، قطعاً نشانه‌هايى است.

سلام عزیزان

چقدر بهتر می شد اگر دوستان وهمراهان عزیز و فرهیخته در کنار ذکر آیات نویدبخش قرآن، مختصری هم رابطه آن را با امیدبخشی و شرایط بحرانی که در آن هستیم بیان می کردند. سپاس@};-

سلام علیکم

نوید هر پیروزی و نصرت از جانب خداوند مشروط است به اطاعت از فرمان خدا و رسول و صبر و استقامت ، کسانی که شاکر در برابر نعمتهای آفرینش و نعمت هدایتند و از آنچه که خداوند و رسولش امر فرموده اطاعت میکنند و از آنچه نهی فرموده دوری میکنند تا منعم گردند . آسمانها و زمین و آنچه که در آنهاست عطیه گسترده الهی و برای استفاده آنها به رحیمیت الهی و همه بندگان برحمانیت پروردگار است و هیچ تنگنا و فقری در این گستره وسیع و پر برکت نیست و خداوند رزاق است پس وهم و خیال شیطانی بر مومنین که اهل تفکرند مسلط نمیشود .

نا امیدی و یاس محصول اطاعت و پیروی از وسوسه شیطان است و وعده ای که شیطان به بنی آدم میدهد ترس از فقر و فحشاست . این مهلتی است که از خداوند خواست تا چنین کند .

کسانی که از امر خدا و رسولش اطاعت می کنند وعده نصر و گشایش و رحمت از جانب خداوند در دنیا و آخرت به آنها داده شده و آنها در دنیا و آخرت شاهد آن خواهند بود .

فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ «112»

پس (اى پيامبر!) همان گونه كه مأمور شده‌اى، استوار باش و (نيز) هر كس كه با تو، به سوى خدا آمده است، و سركشى نكنيد كه او به آنچه مى‌كنيد بيناست.

نکته ها

[spoiler]
در روايات آمده است كه پيامبر فرمود: سوره‌ى هود مرا پير كرد. و گفته‌اند كه مراد حضرت اين آيه از سوره‌ى هود بوده است. «1» اگر چه فراز نخست اين آيه‌ «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ» در سوره‌ى ديگرى‌ «2» از قرآن مجيد نيز آمده، امّا آيه‌ى فوق به چنين خصوصيّتى معروف شده است. شايد سنگينى اين آيه، وجود فرازهاى ديگرى از تاريخ است كه در آيه بيان نشده و آن، استقامت ياران پيامبر صلى الله عليه و آله است كه همه‌ى آنها وفادار نبودند و پيامبر صلى الله عليه و آله از بى‌وفايى و ناپايدارى آنان در ناراحتى بود.

پیام ها

1- حال كه خداوند كيفر وپاداش همه را بدون كم و كاست مى‌دهد، پس استقامت كن. كُلًّا لَمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ‌ ... فَاسْتَقِمْ‌

2- نتيجه‌ى تاريخ انبيا، استقامت است. «فَاسْتَقِمْ»

3- در استقامت و پايدارى، رهبر بايد پيشگام همه باشد. «فَاسْتَقِمْ» (شرايط مكّه براى مسلمانان صدر اسلام، دشوار و نياز به استقامت بوده است)

4- پايدارى زمانى ارزش دارد كه در همه‌ى امور باشد. در عبادت، در ارشاد، تحمل ناگوارى‌ها و مانند آن. «فَاسْتَقِمْ»

5- عمل بايد بر طبق نص و فرمان الهى باشد، نه بر اساس قياس و استحسان و

«1». تفسير نمونه.

«2». شورى‌، 15

جلد 4 - صفحه 127

خيال و امثال آن. «كَما أُمِرْتَ»

6- پايدارى رهبر بدون همراهى و پايدارى امّت بى‌نتيجه است. «وَ مَنْ تابَ مَعَكَ»

7- رجوع و بازگشت به خدا، بهاى سنگينى را مى‌طلبد و آن، استقامت وپايدارى در راه مستقيم است. «وَ مَنْ تابَ مَعَكَ»
(تفسیر نمونه)

[/spoiler]

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ «60»

پس صبر پيشه كن كه همانا وعده‌ى خداوند (درباره‌ى نصرت تو) حقّ است، و كسانى كه (به راه حقّ) يقين ندارند تو را به سبك سرى وادار نكنند.

نکته ها

[spoiler]سوره‌ى روم با پيش‌بينى پيروزى شروع شد و با وعده الهى به نصرت گروه حقّ پايان يافت.

پیام ها

1- رهبران دينى بايد صبور باشند. «فَاصْبِرْ»

2- ايمان به وعده‌هاى الهى، عامل صبورى است. «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ»

جلد 7 - صفحه 222

3- جوّسازى افراد بى‌دين، نبايد در تصميم‌گيرى ما اثر كند. لا يَسْتَخِفَّنَّكَ‌ ...

4- اگر لطف و هشدار و تعليم الهى نباشد، انبيا نيز آسيب‌پذيرند. «لا يَسْتَخِفَّنَّكَ»

پیام ها

5- يكى از طرفندهاى دشمنان، سبك كردن رهبر است. «لا يَسْتَخِفَّنَّكَ»

6- كسانى به فكر تضعيف و تحقير رهبر هستند كه به راه حقّ يقين ندارند. «الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ»

7- كسى‌كه صبر نكند، خفيف مى‌شود. «فَاصْبِرْ ... لا يَسْتَخِفَّنَّكَ‌»
[/spoiler][/spoiler]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ
لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ
مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ
وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء
وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا
وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ
فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللّهِ
فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا
وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ
وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ
یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ
أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ.

آیت الکرسی در زمان بحران و نگرانی خیلی ثمر بخش و آرام بخش هست.

ان وعد الله حق

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ «7»

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گام‌هايتان را استوار مى‌سازد.

[SPOILER][h=3]نکته ها[/h] انسان، موجودى محدود است و نصرت و يارى او از راه خدا نيز محدود؛ ولى خداوند بى نهايت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود.

خداوند چند چيز را در گرو چند چيز بر خود لازم كرده است:

- توجّه و يادكردش را در گرو يادكرد انسان. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» «1»

- نصرت وياريش را در گرو يارى انسان. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»

- بركت و ازدياد را در گرو سپاسگزارى انسان. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» «2»

- وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان. «3» «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «4»
حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: اگر خدا را يارى كنيد، خداوند شما را يارى مى‌كند و گام‌هاى شما را استوار مى‌سازد ... خداوند از روى خوارى و ناچارى از شما نصرت ويارى نمى‌خواهد ...

او از شما يارى خواسته در حالى كه خود عزيز و حكيم است و سپاهيان آسمان‌ها و زمين به فرمان او هستند. نصرت خواهى و استقراض الهى براى آن است كه شما را بيازمايد و بهترين عامل به نيكى‌ها را مشخص سازد. «5»

[h=3]پیام ها[/h] 1- لازمه‌ى ايمان، اقدام عملى در جهت نشر و گسترش دين الهى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ ...
2- جهاد با كفّار محارب، يكى از مصاديق يارى دين خداوند است. فَضَرْبَ الرِّقابِ‌ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ ...
3- پاداش و كيفر الهى، با عملكرد انسان همگون است. «تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»

4- هركس با فكر، زبان و عمل خويش، دين اسلام را يارى كند، خداوند نيز او را حمايت مى‌كند. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»

تفسیر نور

[/SPOILER]

وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ «5»
و ما اراده كرده‌ايم بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان (روى زمين) قرار دهيم.

[SPOILER][h=3]نکته ها[/h] كلمه‌ى «منت» در اين‌جا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى كه بازگو كردن نعمت به قصد تحقير ديگران باشد و مسلّماً كار زشت و ناپسندى است.

جلد 7 - صفحه 17

شكّى نيست كه هرگاه اراده‌ى الهى بر تحقّق امرى تعلّق گيرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هيچ مانعى نمى‌تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى‌فرمايد: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» «1» همانا فرمان اوست كه هرگاه چيزى را اراده كند كه باشد، پس آن چيز خواهد بود و محقّق خواهد شد.

با اين‌كه همه نعمت‌ها از جانب خداوند است وبندگان در هر نعمتى رهين منّت او هستند، ليكن او در خصوص چند نعمت، تعبير به منّت فرموده كه طبعاً از اهميّت بالاى آنها حكايت دارد، از جمله:

الف: نعمت اسلام. «كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ» «2»

ب: نعمت نبوّت. «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا» «3»
ج: نعمت هدايت. «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ» «4»
د: نعمت حاكميّت مؤمنان. وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌ ...

در روايات بسيار، حضرت مهدى عليه السلام وحكومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ اين آيه معرّفى شده است. «5»
مسئله حاكميّت مستضعفان بر زمين، با عبارات و بيان‌هاى مختلفى در قرآن آمده است:
الف: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ» «6» خداوند به كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته انجام داده‌اند، وعده‌ى خلافت در زمين‌را داده است.

ب: وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا ... ثُمَّ جَعَلْناكُمْ خَلائِفَ فِي الْأَرْضِ‌ «7» بعد از آنكه اقوام ستمگر پيشين را هلاك كرديم ... شما را جانشينان زمين قرار داديم.

ج: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» «8» بندگان صالح، وارث زمين مى‌شوند.

د: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا» «9» ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمين گردانديم.

تفسیر نور

[/SPOILER]

سلام مجدد@};-

در طول سالیان انقلاب، بارها و بارها مردم ایران، در مقام واقعیت، حقیقت آیات زیر را تجربه کرده اند، الطاف و نعمات الهی به مردم ایران و امدادهای غیبی که خطر توطئه دشمنان را به کرات دفع و رفع کرده و حتی به خودشان بازگردانده است. در این تهاجم اخیر یعنی جنگ اقتصادی نیز گرچه با مشکلات و دشواریهایی همراه است اما بدون شک اگر در مسیر یاری دین خدا اهل استقامت و صبر باشیم قطعاً از این مرحله سخت نیز با نصرت و یاری خدا عبور خواهیم کرد.

آیات مورد اشاره:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا ﴿احزاب/ آیه 9﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد نعمت‏ خدا را بر خود به ياد آريد آنگاه كه لشكرهايى به سوى شما [در]آمدند پس بر سر آنان تندبادى و لشكرهايى كه آنها را نمى‏ ديديد فرستاديم و خدا به آنچه مى ‏كنيد همواره بيناست.»

«إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا ﴿احزاب/آیه ۱۰﴾ هنگامى كه از بالاى [سر] شما و از زير [پاى] شما آمدند و آنگاه كه چشمها خيره شد و جانها به گلوگاهها رسيد و به خدا گمانهايى [نابجا] مى ‏برديد.»

«هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا ﴿احزاب/آیه ۱۱﴾ آنجا [بود كه] مؤمنان در آزمايش قرار گرفتند و سخت تكان خوردند.»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

نعم المولی و نعم النصیر

وَ جاهِدُوا فِي‌ اللّه‌ِ حَق‌َّ جِهادِه‌ِ هُوَ اجتَباكُم‌ وَ ما جَعَل‌َ عَلَيكُم‌ فِي‌ الدِّين‌ِ مِن‌ حَرَج‌ٍ مِلَّةَ أَبِيكُم‌ إِبراهِيم‌َ هُوَ سَمّاكُم‌ُ المُسلِمِين‌َ مِن‌ قَبل‌ُ وَ فِي‌ هذا لِيَكُون‌َ الرَّسُول‌ُ شَهِيداً عَلَيكُم‌ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي‌ النّاس‌ِ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعتَصِمُوا بِاللّه‌ِ هُوَ مَولاكُم‌ فَنِعم‌َ المَولي‌ وَ نِعم‌َ النَّصِيرُ (78)

و جهاد كنيد ‌در‌ راه‌ خداوند ‌آن‌ نحوي‌ ‌که‌ بايد جهاد كنيد ‌که‌ حق‌ جهاد ‌است‌ ‌او‌ برگزيد ‌شما‌ ‌را‌ و اختيار فرمود، و جعل‌ نفرمود ‌بر‌ ‌شما‌ ‌در‌ دين‌ حرج‌ و ضيق‌ ‌را‌ ‌اينکه‌ دين‌ مقدس‌ ملت‌ پدر ‌شما‌ ابراهيم‌ ‌است‌ ‌او‌ ‌شما‌ ‌را‌ مسمي‌ كرد باسم‌ مسلمين‌ ‌از‌ پيش‌ ‌از‌ دين‌ اسلام‌ و ‌در‌ همين‌ دين‌ اسلام‌ ‌تا‌ بوده‌ ‌باشد‌ ‌رسول‌ اكرم‌ شاهد ‌بر‌ افعال‌ ‌شما‌ و بوده‌ باشيد ‌شما‌ شاهد ‌بر‌ افعال‌ ناس‌ ‌پس‌ ‌بر‌ پا بداريد نماز ‌را‌ و ادا كنيد زكاة ‌را‌ و چنگ‌ زنيد بريسمان‌ محكم‌ الهي‌ ‌او‌ ‌است‌ مولي‌ و صاحب‌ اختيار ‌شما‌ ‌پس‌ خوب‌ مولايي‌ ‌است‌ و خوب‌ نصرت‌ كننده‌اي‌ ‌است‌.

[SPOILER](وَ جاهِدُوا فِي‌ اللّه‌ِ): جهاد ‌في‌ دين‌ اللّه‌ ‌است‌ ‌که‌ دفع‌ اعداء دين‌ بايد كرد، و أعداء دين‌ بسيار هستند، و جهاد ‌با‌ ‌آنها‌ اقسامي‌ دارد:

اول‌‌-‌ جهاد ‌با‌ كفار و مشركين‌ جهاد ‌با‌ سيف‌.

دوم‌‌-‌ دفع‌ شر ‌آنها‌ ‌از‌ مسلمين‌ ‌در‌ دوره غيبت‌ بلكه‌ ‌در‌ ازمنه ائمه‌ نامش‌ دفاع‌ ‌است‌.

سوم‌‌-‌ جهاد ‌با‌ فساق‌ و فجار بأمر بمعروف‌ و نهي‌ ‌از‌ منكر ‌به‌ مراتب‌ ‌آن‌.

چهارم‌‌-‌ جهاد ‌با‌ جهال‌ و عوام‌ بارشاد و هدايت‌ و دلالت‌ و بيان‌ أحكام‌ و وظايف‌.

پنجم‌‌-‌ جهاد ‌با‌ نفس‌ بترك‌ هواي‌ نفساني‌ باطاعت‌ أوامر و ترك‌ معاصي‌.

ششم‌‌-‌ جهاد ‌با‌ شيطان‌ ‌که‌: «‌ان‌ الشيطان‌ لكم‌ عدو مبين‌» يس‌ آيه 60.

هفتم‌‌-‌ جهاد ‌با‌ ظلمه‌ بدفع‌ شر ‌آنها‌ ‌از‌ مظلومين‌.

هشتم‌‌-‌ جهاد ‌با‌ دنيا بترك‌ زخارف‌ ‌آن‌ و زهد ‌در‌ ‌آن‌ و توجه‌ بأمر آخرت‌ و ‌اينکه‌ ‌است‌.

(حَق‌َّ جِهادِه‌ِ): و تمام‌ ‌اينکه‌ اقسام‌ ‌از‌ خصائص‌ آل‌ محمّد ‌عليهم‌ ‌السلام‌ ‌است‌.

(هُوَ اجتَباكُم‌): اجتباء قريب‌ المعني‌ ‌است‌ ‌با‌ اصطفاء ‌بر‌ گزيدن‌ و اختيار كردن‌.

.....

(وَ اعتَصِمُوا بِاللّه‌ِ): بحبل‌ اللّه‌ المتين‌.

(هُوَ مَولاكُم‌): تمام‌ اختيارات‌ ‌شما‌ تحت‌ قدرت‌ ‌او‌ ‌است‌.

(فَنِعم‌َ المَولي‌): رءوف‌ رحيم‌ غفور عطوف‌ ‌است‌ «إِن‌َّ اللّه‌َ بِالنّاس‌ِ لَرَؤُف‌ٌ رَحِيم‌ٌ بقره‌ ‌آيه‌ 138.

(وَ نِعم‌َ النَّصِيرُ): «يَنصُرُ مَن‌ يَشاءُ» روم‌ آيه 4.

( تفسیر اطیب البیان )[/SPOILER]

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿۸۲﴾

چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏ گويد باش پس [بى ‏درنگ] موجود مى ‏شود (۸۲)

فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾

پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد (۸۳)

سوره یس

سلام و تشکر از مشارکت دوستان فرهیخته@};-

برخی گمان می کنند امدادهای غیبی خداوند فقط و فقط برای انبیاء و حجج الهی بوده در حالیکه سنت خداوند متعال حمایت و نجات مؤمنان و پیروان انبیاء الهی نیز بوده و هست. وقتی خداوند آتش غضب نمرودیان کافر را بر ابراهیم (علیه السلام) سرد می کند، اگر امت پیامبر آخرالزمان بر سبیل و مسیر توحید ابراهیمی باشند و همچون او و پیامبرشان در راه بت شکنی شرک و کفر اهل عزم و انقلاب و استقامت باشند، بی شک، امدادهای غیبی خداوند در زمان و از جایی که دشمنان و بدخواهان حتی تصورش را هم نمی کنند خواهد رسید. چنانکه در آیات زیر به همین حقیقت اشارت فرموده است:

داستان ابراهیم (علیه السلام) را در آیات قبل تر همین سوره مبارکه بخوانید.

قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ؛ ﴿انبیاء/ آیه ۶۸﴾ بت پرستان گفتند اگر كارى مى ‏كنيد او را بسوزانيد و خدايانتان را يارى دهيد

قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ؛ ﴿انبیاء/ آیه ۶۹﴾ گفتيم اى آتش براى ابراهيم سرد و بى ‏آسيب باش.

و أَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِينَ؛ ﴿انبیاء/ آیه ۷۰﴾ و خواستند به او نيرنگى بزنند و[لى] آنان را زيانكارترين [مردم] قرار داديم.

و به امر خدا چنین شد که باید می شد و اگر خدا اراده کند همین امروز نیز هر مکر و حیله و نیرنگی و هر توطئه ای توسط دشمنان جامعه ایمانی وملت انقلابی مان قابل رفع است. ان شاءالله@};-

[=IRANSans] [=arial]أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون
آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟!
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ «3»در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را (نيز) معلوم نمايد.

سوره عنکبوت
قابل توجه کسانی که فکر میکنن هر چی بلا هست فقط باید برای بلاد کفر باشه و بس

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْأَيْنَ مَا كُنْتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ









[=impact]


اوست خدایی که آسمانها و زمین را در شش روز (و شش مرتبه کلی ظهور وجود) بیافرید آن‌گاه بر عرش (تدبیر عالم) قرار گرفت، او هر چه در زمین فرو رود و هر چه از آن برآید و آنچه از آسمان نازل شود و آنچه به آن بالا رود همه را می‌داند و هر کجا باشید او با شماست و خدا به هر چه کنید بیناست

این که مدام با خودمون تکرار کنیم و هو معکم .هر جا باشیم اون با ماست یه دنیااا ارامش به قلبمون سرازیر میشه
یه دنیاااااااااااااااا





فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ

پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه‏ ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد
ایه152سوره بقره

خدا رو یاد کنید .مطمئنن جواب میده

happyhappyhappyhappyhappyhappy

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است‏
سوره الزمر آیه53


لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه
از رحمت خداوند ناامید نباشید
بعضی وقتها که ادم اسیر نامیدی میشه و مدام با خودش میگه نه دیگه .تموم شد ،همه چی خراب شد
دیگه درست بشو نیست .کاش یکی باشه بهمون یاداوری کنه بگه از خدا ناامید نباش .خدا رو چه دیدی .شاید درست شد .شاید معجزه برای ما هم پیش بیاد


سلام مجدد@};-

در آیات زیر از نجات دادن چند تن از پيامبران و مؤمنان همراه ایشان از بَلیّات و گرفتارى ها و عذاب الهى نازل شده براى قومشان، حكايت مى كند، و این آیات بیانگر آنست که ايمان به خدا و معاد و همگام و همراه بودن با حجت خدا براى دريافت امداد الهى دو اصل ضروری است؛ چرا كه در همه آنها تصريح شده كه مؤمنان همراه آنان را نيز نجات داديم، يعنى هركسى به آيين حق و صراط مستقیم، حقیقتاً ايمان آورده باشد، و همراه و همگام آنها باشد موجب نجات او نیز خواهد شد.

چنانكه در سوره هود مى خوانيم: «وَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ و بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَنَجَّيْنَهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ،(1) و چون فرمان ما در رسيد، هود(علیه السلام) و كسانى را كه با او گرويده بودند، به رحمتى از جانب خود نجات بخشيديم و آنان را از عذابى سخت رهانيديم.» مرحوم طبرسى مى نويسد: نجات يافتن همراهان هود به خاطر اين بود كه معلوم شود عذاب نازل شده، مخصوص كافران بوده، و ايمان مؤمنان موجب نجاتشان گشته است، و در باره تكرار كلمه «نجيّناهم» مى نويسد كه اين تكرار مى تواند نشانگر برخوردارى از دو امداد الهى باشد: يكى نجات از عذاب و سختی های دنيوى و ديگرى نجات از عذاب آخرتى؛ و شايد ناظر به سختى، شدّت و بزرگى عذاب باشد. (2)

در آیه دیگر در باره نجات حضرت صالح (علیه السلام) و مؤمنانِ همراه پیامبرشان می فرماید: «فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا صَلِحًا وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ و بِرَحْمَةٍ مِّنَّا... (3) پس چون فرمان ما در رسيد، صالح و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود رهانيديم...

و در آیه دیگر نجات حضرت شعیب(علیه السلام) و مؤمنانِ همراهش را حکایت می کند: «وَ لَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ و بِرَحْمَةٍ مِّنَّا...(4) و چون فرمان ما آمد، شعيب و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمتى از جانب خويش نجات داديم....»

اینها همه حجت و نشانه برای ما و امت اسلامی ماست که اگر در زمانه هجوم توطئه ها و شیطنت های دشمنان دین و ملت و علیرغم همه تحریم و تهدید و فشارها، در ایمان و اعتقادمان در کنار و همراه ولی فقیه و امام جامعه مان، یعنی نائب بر حق ولیعصر (عجل الله فرجه) با صبر و استقامت بمانیم و دست از یاری امام مان برنداریم، قطعاً به حول و قوه الهی و به امدادهای غیبی که در طول سالیان انقلاب بارها و بارها تجربه کرده ایم از این مرحله از سختی ها و دشواری ها و بحران های پیشرو نیز سرافرازانه عبور خواهیم کرد. ان شاء الله

پی نوشت ها:
1. هود: 58/آیه 11.
2. مرحوم طبرسی، تفسیر مجمع البيان، ذيل آيه، با کمی تغییر.
3. هود: 66/آیه11.
4. هود: 94/آیه11.

سلام مجدد@};-

با این همه حجت و نشانه و وعده های راستین خدای متعال در قرآن و امدادهای غیبی که جامعه ایمانی ما در سالهای متمادی قبل و بعد انقلاب مشاهده کرده و شرط تحقق این وعده ها و دریافت امدادهای غیبی را هم می داند اما گویا غالب ما هنوز دل در گرو عنایات طاغوت و وعده های اربابان شرق و غرب بسته ایم و انتظار داریم همان ها که بدلیل دشمنی با اصل و ریشه اعتقادات ما، موج تحریم و تهدید و فشار را به سوی ملت ما گسیل داشته اند، همان ها دلشان به رحم بیاید و مشکلات و گرفتاری های ما را برطرف کنند و ما را از این بحران خودساخته خلاص کنند!

واعجبا! از این خوش خیالی مضحک! مگر چیزی عوض شده و شرایط دگرگون شده؟ مگر ما از اعتقادات مان دست شسته ایم یا انها به اهدافشان دست یافته اند؟! مگر ما به مسلک و عقیده آنها در آمده ایم و دست دوستی به گرگهای بچه کش صهیونی و صعودی(س) داده ایم؟! اگر جز این است چه انتظاری که دشمن قسم خورده دست از اهداف کثیفش بردارد و اگر ما هنوز بر سر اعتقادات و اهداف متعالی مان یعنی پیروی از دین و شریعت و آرمانها و ارزشهای الهی ثابت قدم و مستقیم هستیم، مطمئن باشیم راهی جز صبر و استقامت و مبارزه و مقاومت در برابر دشمن و ایمان و توکل و استمدادجویی از خدای منان و یاری دین خدا پیش رو نداریم.

توكّل و اعتماد بر خداوند قادر متعال، از جمله عوامل عقيدتى در جلب امدادهای الهى به شمار مى آيد، خداوند مى فرمايد: «إِن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِى يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ى وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ،(1) اگر خدا شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد؛ و اگر دست از يارى شما بردارد، چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد؟ و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.» طبرى در جامع البيان مى نويسد: خداوند از جمله «وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون» اينگونه اراده كرده است كه اى مؤمنان! به خدا توكّل كنيد، و از غير او بپرهيزيد، و به احكام او تن در دهيد، و با دشمنانش بجنگيد، چرا كه شما را كفايت مى كند و مشمول امداد خويش مى نمايد. (2)

پی نوشت ها:
1. آل عمران/آیه 160.
2. جامع البيان، ابن جرير طبرى: ج 4، ص 205.

آیه 214 سوره بقره:

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ

وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ


آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» (در این هنگام، تقاضای یاری از او کردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!

اعتماد به نصرت و کمک الهی، در بیانات رهبر معظم انقلاب:

http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=2084&npt=7

مشکور;1000929 نوشت:
سلام مجدد@};-

با این همه حجت و نشانه و وعده های راستین خدای متعال در قرآن و امدادهای غیبی که جامعه ایمانی ما در سالهای متمادی قبل و بعد انقلاب مشاهده کرده و شرط تحقق این وعده ها و دریافت امدادهای غیبی را هم می داند اما گویا غالب ما هنوز دل در گرو عنایات طاغوت و وعده های اربابان شرق و غرب بسته ایم و انتظار داریم همان ها که بدلیل دشمنی با اصل و ریشه اعتقادات ما، موج تحریم و تهدید و فشار را به سوی ملت ما گسیل داشته اند، همان ها دلشان به رحم بیاید و مشکلات و گرفتاری های ما را برطرف کنند و ما را از این بحران خودساخته خلاص کنند!

واعجبا! از این خوش خیالی مضحک! مگر چیزی عوض شده و شرایط دگرگون شده؟ مگر ما از اعتقادات مان دست شسته ایم یا انها به اهدافشان دست یافته اند؟! مگر ما به مسلک و عقیده آنها در آمده ایم و دست دوستی به گرگهای بچه کش صهیونی و صعودی(س) داده ایم؟! اگر جز این است چه انتظاری که دشمن قسم خورده دست از اهداف کثیفش بردارد و اگر ما هنوز بر سر اعتقادات و اهداف متعالی مان یعنی پیروی از دین و شریعت و آرمانها و ارزشهای الهی ثابت قدم و مستقیم هستیم، مطمئن باشیم راهی جز صبر و استقامت و مبارزه و مقاومت در برابر دشمن و ایمان و توکل و استمدادجویی از خدای منان و یاری دین خدا پیش رو نداریم.

توكّل و اعتماد بر خداوند قادر متعال، از جمله عوامل عقيدتى در جلب امدادهای الهى به شمار مى آيد، خداوند مى فرمايد: «إِن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِى يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ى وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ،(1) اگر خدا شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد؛ و اگر دست از يارى شما بردارد، چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد؟ و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.» طبرى در جامع البيان مى نويسد: خداوند از جمله «وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون» اينگونه اراده كرده است كه اى مؤمنان! به خدا توكّل كنيد، و از غير او بپرهيزيد، و به احكام او تن در دهيد، و با دشمنانش بجنگيد، چرا كه شما را كفايت مى كند و مشمول امداد خويش مى نمايد. (2)

پی نوشت ها:
1. آل عمران/آیه 160.
2. جامع البيان، ابن جرير طبرى: ج 4، ص 205.

البقره
[="#008000"]وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ.

قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ.

وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ.[/]

استغاثه كه عبارت از يارى طلبى و نصرت خواهى است، يكى از مفاهيم مورد توصيه قرآن كريم به بندگان مؤمن مى باشد، و آياتى نيز به آن پرداخته است و به عنوان يكى از زمينه هاى برخوردارى از امداد و كمك الهى، نيز شمرده شده است، خداوند اين مدد خواهى و تقاضاى كمك را از زبان برخى از پيامبران و بزرگان مانند نوح، لوط، طالوت و يارانش، رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) و مؤمنان در سوره های انبياء آیه 76؛ نوح آیه 26؛ هود آیه 80؛ بقره آیه 250 بیان داشته است.

در آيه شريفه سوره انفال از زبان پيامبر و مؤمنان مى فرمايد: «إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّى مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَائكَةِ مُرْدِفِينَ (انفال/آیه Dirol به ياد آوريد زمانى را كه پروردگار خود را به فرياد مى طلبيديد، پس دعاى شما را اجابت كرد كه: من شما را با هزار فرشته پياپى، يارى خواهم كرد.»

مرحوم طبرسى در بيان آيه شريفه مى نويسد: خداوند در آيه امداد و يارى خود را نسبت به مسلمانان در جنگ بدر را گوشزد مى كند، كه در آن روز وقتى نگاهتان به تعداد فراوان سپاه دشمن، و تعداد اندك سپاه اسلام افتاد، دلهايتان لرزيد، و از خدا طلب يارى و كمك كرديد، من نيز اجابت كردم، يعنى پس از مدد خواهى شما، هزار فرشته را براى يارى و كمك در راه پيروزى به امداد شما فرستادم، كه هزار فرشته ديگر نيز به دنبال آنان بودند، و به نظر برخى همان هزار فرشته اوّلى به دنبال يكديگر فرود آمدند، و اين ارسال ملائكه فقط براى بشارت به نصر و پيروزى شما بود. در پاره اى از روايات شأن نزول آمده است كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نيز با مسلمانان در يارى طلبيدن از خدا هم صدا بوده است، وى دست خود را به سوى آسمان گشوده و مى گفت: پروردگارا! وعده اى را كه به من داده اى، تحقّق بخشاى. خدايا! اگر اين گروه مؤمنان نابود شوند، پرستش تو از زمين برچيده خواهد شد، و آن قدر اين يارى طلبى و دعا را ادامه داد تا عبا از دوشش افتاد. (مجمع البيان، ذيل آيه شریفه)