جمع بندی راهی برای بررسی صدق و کذب ادعای مهدویت

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
راهی برای بررسی صدق و کذب ادعای مهدویت

بسم الله
سلام خدمت دوستان
خدمت عزیزان عرض کنم با شخصی روبرو شدم که ادعای مهدویت میکند و احوال و قضایای خود را با وقایع موجود تطبیق میدهد . خواستم مسئله ای مطرح کنید تا با پرسش از او صدق و کذب او را بسنجم.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

عقل و دل;998868 نوشت:
بسم الله
سلام خدمت دوستان
خدمت عزیزان عرض کنم با شخصی روبرو شدم که ادعای مهدویت میکند و احوال و قضایای خود را با وقایع موجود تطبیق میدهد . خواستم مسئله ای مطرح کنید تا با پرسش از او صدق و کذب او را بسنجم.

سلام و ادب@};-

در پاسخ به پرسش شما با توجه به اهمیت مطلب، کمی مفصل تر نکاتی را تقدیم می کنیم:

اولاً باید دانست مراد از مدعیان دروغین، کسانی هستند که به دروغ و باطل مردم را به سوی خود فراخوانده و به نوعی خود را مهدی، نایب وی، وکیل یا فرستاده او معرفی می‌کنند. برخی از مشخصه‌های ایشان عبارت است از: 1. سطحی‌نگری و عقل‌گریزی 2. خرافه‌پردازی و عوام‌زدگی 3. شخص‌محوری و مریدپروری 4. بی‌توجهی و حتی ضدیت با علما 5. استفاده از روایات غیرمعتبر و جعلی 6. تقطیع و تحریف روایات 7. ادعای داشتن معجزه و کرامت 8. تمسک به خواب و رویا 9. تناقض ادعا و عمل 10. تأویل‌گرایی 11. تظاهر به زهد 12. شریعت گریزی 13. تعصب و فرقه‌گرایی 14. کم‌سوادی و …

ثانیاً
دوری از عقل، برهان و استدلال، از مهمترین ویژگی های مدعیان دروغین است، که موجب ترویج افکار سست، بی‌پایه و غفلت مردم از مباحث مهم و سازنده مهدویت خواهد شد. حق طلبی و حق‌جویی در سایه «عقل‌مداری» تحقق می‌یابد. به عبارت دیگر، برای به دست آوردن حقیقت، باید تابع دلیل و برهان بود. قرآن کریم نیز از مخالفان خود، دلیل و برهان می‌طلبد و می‌فرماید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏» (1) بگو: اگر راست می‌گویید، دلیل و برهان خود را بیاورید. از این رو می توانید از فرد مدعی مهدویت، دلایل و مستندات محکم قرآنی، روایی معتبر و عقلانی بخواهید، دلایل و براهینی که مورد تأیید اکثریت علمای اعلام و فقهای برجسته زمان باشد.

ثالثاً باتوجه به اینکه افراد متعددی در طول تاریخ، ادعای دروغ داشته و در زمان ما نیز این افراد وجود دارند؛ لازم است برای رسوا ساختن این افراد، از هر شخصی که ادعای مهدویت یا ارتباط خاص با امام زمان (علیه‌السلام) را دارد، درخواست معجزه و نشانه و حجت کرد. چنانچه قدرت بر معجزه نداشت، نشانی بر دروغگویی مدعی است؛ زیرا بنابر روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، معجزه، راهی برای تشخیص درستی و نادرستی دعوت حجت الهی از مدعیان دروغین است. همانطور که نواب خاص حضرت مهدی (علیه‌السلام) در عصر غیبت صغری، صاحب چنین قدرتی از طرف امام عصر(عجل الله فرجه) بوده اند. (2) در معجزه لازم است، فعل و عملی در برابر چشمان تعدادی از مخالفان صاحب دعوت، صورت پذیرد که کسی، نتواند مانند آن را ارائه کند. معمولاً مدعیان دروغین به چنین احتجاجاتی تن نمی دهند و به بهانه های واهی و فریب بدنبال راه فرار با روشهای جدلی، توهین و مهمل گویی و تغییر بحث می گردند.

رابعاً اغلب مدعیان دروغین مهدویت، تحصیلات عالی نداشته و اطلاعات جامع و کاملی در زمینه احکام و معارف دقیق و عمیق اسلامی و شیعی ندارند؛ وجود اشتباه و غلط‌ های ادبی و محتوایی فراوان در سخنان و نوشته‌های آنان، اغلاط فراوان در خواندن آیات قرآن و متون روایات، دلیلی بر کم‌‌سوادی و کم‎خردی ایشان است. با وجود چنین ضعف علمی آشکاری در مدعیان دروغین، اکثر آنها ادعای مرجعیت علمی داشته و گاهی علم لدنی و علم غیب را نیز به خود نسبت می دهند. بعنوان نمونه علی‌محمد باب می‌گفت: «هیچ کس جز من در شرق و غرب عالم نیست که خود را باب معرفت ‌الله معرفی کند، هرچه می خواهی از من بپرس!» (3) احمدالحسن نیز ادعای علم امامت دارد. در شرح حال او آمده است: «از سال ۱۹۹۹ میلادی با پدرشان (جدشان) امام مهدى علیه‌السلام در ارتباط بودند و از پدر خویش علوم الهى را دریافت می‌کرده و با راه و روش ایشان رشد می یافتند». (4) اکثر مدعیان دروغین مهدویت یا نیابت از امام مهدی (عجل الله فرجه) برای ادعای خود سعی می کنند خود را آشنا به علوم قرآنی (متشابهات و محکمات) و معارف اهل بیت (علیهم السلام) معرفی کنند اما وقتی پای تفسیر به مبان می آید تفاسیر ایشان سرشار از تفسیر به رأی و اشکالات فاحش فراوانی است که با معارف اصیل قرآنی و تفاسیر اهل بیت (علیهم السلام) اساساً سازگاری ندارد در چنین وضعیتی با چند سؤال و پرسش از دریای بیکران معارف قرآنی و اهل بیتی، ماهیت دروغین هر مدعی کذابی روشن می شود و می بایست از این مدعی کذاب پرسید که اگر علمش را، از سرچشمه علوم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کسب کرده، چطور ممکن است که تفسیرش در تضاد کامل با روایات معصومین (علیهم السلام) باشد؟(5)

خامساً یکی از ویژگی های بارز امام مهدی (عجل الله فرجه) آنست که بدلیل متصل بودن به علم لدنی و سرچشمه های علم لایزال الهی هیچ مطلبی برایش مخفی نیست، حافظ همه کتاب های آسمانی و علوم معارف الهی و بشری موجود در عالم است، از همه جزییات علوم و معارف الهی و بشری عالَم آگاه است. و برای بیان عین مطلب، حتی جزیی ترین آنها نیازی نیست به منبع مربوطه رجوع کند، بنابراین از کسی که ادعای مهدویت دارد می توان با چند سؤال ساده در باره بازخوانی آیات قرآن و روایات و یا معارف دیگر ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی و یا علوم بشری اطمینان حاصل کرد.

سادساً شناخت ویژگی ها و خصوصیات مدعیان، ما را از افتادن در دام آنان مصون نگه می دارد. به نظر می رسد هرکدام از آنها با روش هایی خاص برای پیشبرداهداف خود تلاش می کنند. مدعیان دروغین با بیان کلمات سحر آمیز، وانمود می کنند که به مراحل خاصی از سیر و سلوک رسیده اند، اغلب آن ها با چهره ای فریبنده و ایراد سخنرانی های عرفانی سعی می کنند افکار عمومی را فریب دهند. آگاهی از ترفندهای آنان می تواند در شناخت حقیقت به ما کمک کند. برخی از این ترفندهای فاقد برهان و دلیل عبارتند از: سوء استفاده از احساسات و عواطف مریدان، سوءاستفاده از گرایش های معنوی مردم، انجام کارهایی با جاذبه های کاذب عرفانی، ارائه دستورالعمل های کذایی برای سیر و سلوک و ... به چند طریق می توان، پرده از دروغ و فریب ترفندهای ایشان برداشت: یک. از طریق ارتباط با عالمان و سالکان بالله و اصحاب حقیقی معرفت و بیان ترفندهای این مدعیان کذب ادعاهای ایشان ثابت می شود. دو. عمل نکردن به نسخه های آنها و تظاهر به عمل کردن، بی شک امام معصوم (علیه السلام) دارای علم لدنی و الهی است و عالم به پنهان و آشکار است و از این طریق کذب و دروغین بودن ادعای مهدویت ثابت می شود.

سابعاً غالب مدعیان دروغین، بدلیل رویکردهای عرفانی کاذب و سیر و سلوک های دروغین و زهد و ... طرفدار خواب و رؤیا هستند و بیشترشان مبنای ادعایشان را بر خواب و رؤیا استوار می سازند در حالیکه خواب و رؤیا اگر رؤیای صادقه هم باشد برای دیگران حجیت ندارد و نباید فریب خواب و رؤیاپردازی و تأویل گرایی های عجیب و غریب آنها را خورد. از طرفی به همین دلیل، و از طریقه خود ایشان به راحتی می توان دروغ بودن ادعایشان را ثابت کرد، به این صورت که حتی اگر بصورت غیر واقع، خواب و رؤیایی را افسانه وار بسازید و برای ایشان تعریف کنید در حالیکه واقعیت عینی نداشته، امثال این مدعیان آن را دلیل و حجتی بر حقانیت خود تفسیر و تأویل می کنند.

بی شک، مهمترین وظیفه ى هرشیعه ى منتظر، شناخت امام زمان( عجل الله تعالی فرجه) است. شناخت امام زمان از شناخت امامان معصوم دیگر جدا نیست؛ اگر کسى به طور کلّى به شأن و جایگاه ائمه هدى (علیهم السلام) واقف شد، صفات و ویژگى هاى آنها را شناخت و به مسئولیت خود در برابر آنها پى برد قطعاً نسبت به امام عصر(عجل الله فرجه) نیز به شناختى شایسته مى رسد. مؤلف مکیال المکارم مى فرمایند: «بدون تردید مقصود از شناختى که امامان ما که تحصیل آن را نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است که ما آن حضرت را آن چنان که هست بشناسیم، به گونه اى که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده ى مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختى، جز به دو امر حاصل نمى گردد: اول شناختن شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب و دوم شناخت صفات و ویژگى هاى او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است» (6)

در پایان یادآور می شویم که برای در امان ماندن از تشخیص های نادرست و مواجه نشدن با خطر پیروی از مدّعیان دروغین توجه به موارد ذیل راهگشاست:
الف)روشن بودن امر ظهور: پدیده ظهور و مقدّمات آن، چنان روشن است که هنگام وقوع آن، همه مردم به حقانیت آن پی می برند. این گونه نیست که تنها جمعی محدود از شیعیان از آن با خبر شوند و به همراهی با آن برخیزند. (7)
ب) نبود ابهام در شخصیت و نشانه های مهدی موعود: در روایات فراوانی که از پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام وارد شده، همه ویژگی ها و نشانه های منجی موعود مشخّص شده است و هیچ ابهامی در مورد شخصیت او و چگونگی ظهورش وجود ندارد. بنابراین، می توان گفت اگر کسی به درستی به مطالعه معارف مهدوی بپردازد و روایات نشانه های ظهور را با دقّت و تأمّل بررسی کند، هرگز به تشخیص ها و تطبیق های نادرست دچار نمی شود و فریب مدّعیان دروغین را نمی خورد. (8)
ج) لزوم مراجعه به فقیهان و عالمان حوزه مهدویت: راه دیگری در مواجه شدن با مدعیان مراجعه به فقیهان، عالمان و صاحب نظران حوزه مباحث مهدوی است.
د)ضرورت مطالعه در سرگذشت مدّعیان مهدویت: مطالعه سرگذشت کسانی که از صدر اسلام تا عصر حاضر ادّعای بابیت و مهدویت کرده اند و آشنایی با عوامل، زمینه ها و انگیزه های طرح چنین ادّعاهایی، می تواند ما را از بسیاری از تشخیص ها و تطبیق های نادرست در امان نگه دارد.(9)

پی نوشت ها:
1. نمل/ آیه ۶۴.
2. در تعریف معجزه آمده است: «الأمر الخارق للعاده، المطابق للدّعوى، المتعذّر على الخلق الإتیان بمثله‏» «معجزه امری خارق‌العاده است که مطابق با ادعای فرد صورت بگیرد و آوردن مثل آن توسط دیگران غیرممکن باشد.»، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، فاضل مقداد، ص: ۷۹
3. ر.ک. تخلیص تاریخ نبیل،ص۱۱۸.
4. ترجمه ادله یمانی، ص۱۲.
5. برگرفته از مقاله «مدعیان دروغین» نوشته مهدیه سعیدی نشاط، با کمی تغییر و تصرف.
6. مکیال المکارم، موسوی اصفهانی، ج 2، ص 107.
7. از امام محمّد باقر علیه السلام نقل شده است: «تا آسمان و زمین ساکن است، شما نیز ساکن و بی جنبش باشید -یعنی بر هیچ کس خروج نکنید- که کار شما پوشیدگی ندارد. بدانید که آن نشانه ای از جانب خدای عزّوجلّ است، نه از جانب مردم. بدانید که آن از آفتاب روشن تر است و بر نیکوکار و زشت کار پنهان نخواهد ماند. آیا صبح را می شناسید؛ امر شما همانند صبح است که پنهان ماندن در آن راه ندارد.» غیبت نعمانی، ترجمه غفاری، ص 286.
8. ر. ک: معرفت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و تکلیف منتظران، صص 15- 97.
9. برگرفته از مقاله شاخصه های برای تشخیص مدعیان دروغین، مرضیه مردانی، شهناز آذرخور، با کمی تغییر و تصرف.

سلام

مشکور;999086 نوشت:
الف)روشن بودن امر ظهور: پدیده ظهور و مقدّمات آن، چنان روشن است که هنگام وقوع آن، همه مردم به حقانیت آن پی می برند. این گونه نیست که تنها جمعی محدود از شیعیان از آن با خبر شوند و به همراهی با آن برخیزند. (7)
اینطور نیست که شما میفرمایید از آسمان صدا میاید پرچم های سیاه برمیخیزد و غیره تا به حدی که پیروزی قائم به سختی میسر میشود.

سلام

ما تو محلمون یک نفر داریم میگه من خدام، ازش پرسیدم گفت: نه من هنوز امام زمان را نفرستادم. پس حتماً این یارو دروغ میگه happyb-):>

جدا از شوخی

از او معجزه و کرامت بخواهید، نواب امام زمان هم کرامت داشتند.

حسین بن منصور حلاج هم ادعای نیابت کرد علما قم از او کرامت خواستند نتوانست بیاورد، علما مسخره اش کردند.

الان وضع طوری شده هر کس یک خواب می بیند یا ادعا کشف و شهود و نیابت می کند و یا ادعا امامت.

عقل و دل;999472 نوشت:
اینطور نیست که شما میفرمایید از آسمان صدا میاید پرچم های سیاه برمیخیزد و غیره تا به حدی که پیروزی قائم به سختی میسر میشود.

سلام مجدد

آنچه که در این مطلب یعنی «روشن بودن امر ظهور» بیان کردیم در خصوص آن است که چون امری است از طرف خداوند همه متوجه می شوند و این اتفاق بزرگ و مقدمات آن با توجه به نشانه های قطعی و حتمی و غیرحتمی فراوانی که دارد بر کسی پوشیده و مخفی نیست، چنانکه در بیان امام باقر (علیه السلام) در روایت مذکور در پاورقی 7 اشاره شد. این مطلب به این معنا نیست که تحقق ظهور به راحتی و بدون مشکل و مقاومت و مخالفت دشمنان و گمراهان و هواپرستان و اربابان زر و زور و تزویر اتفاق می افتد.

[="Arial"]

عقل و دل;998868 نوشت:
سم الله
سلام خدمت دوستان
خدمت عزیزان عرض کنم با شخصی روبرو شدم که ادعای مهدویت میکند و احوال و قضایای خود را با وقایع موجود تطبیق میدهد . خواستم مسئله ای مطرح کنید تا با پرسش از او صدق و کذب او را بسنجم.

سلام
چنانچه از آشنایان شماست وی را به مراکز درمانی ارجاع دهید

عقل و دل;998868 نوشت:
خدمت عزیزان عرض کنم با شخصی روبرو شدم که ادعای مهدویت میکند و احوال و قضایای خود را با وقایع موجود تطبیق میدهد . خواستم مسئله ای مطرح کنید تا با پرسش از او صدق و کذب او را بسنجم.

به طور اتفاقی یک صفحه از قرآن رو باز بفرمایید و ازش بخواید بخونن خواستید صداش رو ضبط کنید برای بنده بفرستید
قطعا امام زمان باید بدون هیچگونه غلط تجویدی قران رو قرائت کنن

پرسش:
چگونه می توان صدق و کذب کسانیکه ادعای مهدویت یا نیابت می کنند را فهمید؟

پاسخ:
در پاسخ به پرسش شما و با توجه به اهمیت موضوع، نکاتی را تقدیم می کنیم:

اولاً باید دانست مراد از مدعیان دروغین، کسانی هستند که به دروغ و باطل، مردم را به سوی خود فراخوانده و به نوعی خود را حضرت مهدی و یا نایب وی معرفی می‌کنند. برخی از مشخصه‌های ایشان عبارتست از: 1. سطحی‌نگری و عقل‌گریزی 2. خرافه‌پردازی و عوام‌زدگی 3. شخص‌محوری و مریدپروری 4. بی‌توجهی و حتی ضدیت با علما 5. استفاده از روایات غیرمعتبر و جعلی 6. تقطیع و تحریف روایات 7. ادعای داشتن معجزه و کرامت 8. تمسک به خواب و رویا 9. تناقض ادعا و عمل 10. تأویل‌گرایی 11. تظاهر به زهد 12. شریعت گریزی 13. تعصب و فرقه‌گرایی 14. کم‌سوادی و … بدون شک، دوری از عقل و برهان و استدلال، از مهمترین ویژگی های مدعیان دروغین است، که موجب ترویج افکار سست، بی‌پایه و غفلت مردم از مباحث مهم و سازنده مهدویت خواهد شد، در نقطه مقابل، حق طلبی و حق‌جویی در سایه «عقل‌مداری» تحقق می‌یابد. قرآن کریم نیز از مخالفان خود، دلیل و برهان می‌طلبد و می‌فرماید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏» (1) بگو: اگر راست می‌گویید، دلیل و برهان خود را بیاورید. از اینرو می توانید از فرد مدعی مهدویت، دلایل و مستندات محکم قرآنی، روایی معتبر و عقلانی بخواهید، دلایل و براهینی که مورد تأیید اکثریت علمای اعلام و فقهای برجسته زمان باشد.

ثانیاً باتوجه به اینکه افراد متعددی در طول تاریخ، ادعای دروغ داشته و در زمان ما نیز این افراد وجود دارند؛ لازم است برای رسوا ساختن این افراد، از ایشان، درخواست معجزه و نشانه و حجت کنید، چنانچه قدرت بر معجزه نداشتند، نشانی بر دروغگویی مدعی است؛ زیرا بنابر روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، معجزه، راهی برای تشخیص درستی و نادرستی دعوی حجت الهی از مدعیان دروغین است. همانطور که نواب خاص حضرت مهدی (علیه‌السلام) در عصر غیبت صغری، صاحب چنین قدرتی از طرف امام عصر(عجل الله فرجه) بوده اند.(2) معمولاً مدعیان دروغین به چنین احتجاجاتی تن نمی دهند و به بهانه های واهی و فریب، بدنبال راه فرار با روشهای جدلی، توهین و مهمل گویی می گردند.

ثالثاً اغلب مدعیان دروغین مهدویت، تحصیلات عالی نداشته و اطلاعات جامع و کاملی در زمینه احکام و معارف دقیق و عمیق اسلامی و شیعی ندارند؛ وجود اشتباه و غلط‌ های ادبی و محتوایی فراوان در سخنان و نوشته‌های آنان، اغلاط فراوان در خواندن آیات قرآن و متون روایات، دلیلی بر کم‌‌سوادی و کم‎خردی و بطلان ادعای ایشان است. با وجود چنین ضعف علمی آشکاری در مدعیان دروغین، اکثر آنها ادعای مرجعیت علمی داشته و گاهی علم لدنی و علم غیب را نیز به خود نسبت می دهند. بعنوان نمونه می توان به اعاهای دروغ علی‌محمد باب(3) و احمدالحسن(4) اشاره نمود. بعلاوه اکثر مدعیان دروغین مهدویت یا نیابت از امام مهدی (عجل الله فرجه) خود را آشنا به علوم قرآنی (متشابهات و محکمات) و معارف اهل بیت (علیهم السلام) معرفی کنند اما وقتی پای تفسیر به مبان می آید تفاسیر ایشان سرشار از تفسیر به رأی و اشکالات فاحش فراوانی است که با معارف اصیل قرآنی و تفاسیر اهل بیت (علیهم السلام) اساساً سازگاری ندارد در چنین وضعیتی می بایست از این مدعیان کذاب پرسید که اگر علمشان را، از سرچشمه علوم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کسب کرده اند، چطور ممکن است که تفسیرشان در تضاد کامل با روایات معصومین (علیهم السلام) باشد؟(5)

رابعاً یکی از ویژگی های بارز امام مهدی (عجل الله فرجه) آنست که بدلیل متصل بودن به علم لدنی و سرچشمه های علم لایزال الهی هیچ مطلبی برایش مخفی نیست، حافظ همه کتاب های آسمانی و علوم معارف الهی و بشری موجود در عالم است، بنابراین از کسی که ادعای مهدویت دارد، می توان با چند سؤال ساده، در باره بازخوانی آیات قرآن و روایات، معارف دیگر ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی و یا علوم بشری اطمینان حاصل کرد. از طرفی شناخت ویژگی ها و خصوصیات مدعیان، ما را از افتادن در دام آنان مصون نگاه می دارد. به نظر می رسد هرکدام از آنها با روش هایی خاص برای پیشبرد اهداف خود تلاش می کنند. برخی با بیان کلمات سحر آمیز، چهره ای فریبنده و ایراد سخنرانی های عرفانی وانمود می کنند که به مراحل خاصی از سیر و سلوک رسیده و در پرتو آن، سعی می کنند افکار عمومی را فریب دهند. آگاهی از ترفندهای آنان می تواند در شناخت حقیقت به ما کمک کند. به چند طریق می توان، پرده از دروغ و فریب ترفندهای ایشان برداشت: یک. از طریق ارتباط با عالمان و سالکان بالله و اصحاب حقیقی معرفت. دو. عمل نکردن به نسخه های آنها و تظاهر به عمل کردن. بی شک حجت های الهی دارای علم لدنی و الهی اند و عالم به پنهان و آشکار، از این طریق نیز کذب و دروغین بودن ادعای مدعیان ثابت می شود. بعلاوه، غالب مدعیان دروغین، بدلیل رویکردهای عرفانی کاذب و سیر و سلوک های دروغین، طرفدار خواب و رؤیا هستند و بیشترشان مبنای ادعایشان را بر خواب و رؤیا استوار می سازند در حالیکه خواب و رؤیا اگر رؤیای صادقه هم باشد برای دیگران حجیت ندارد و نباید فریب خواب و رؤیاپردازی و تأویل گرایی های عجیب و غریب آنها را خورد.

بی شک، مهمترین وظیفه ى هرشیعه ى منتظر، شناخت امام زمان( عجل الله فرجه) است. شناخت امام زمان از شناخت امامان معصوم دیگر جدا نیست؛ اگر کسى به طور کلّى به شأن و جایگاه و صفات و ویژگی های ائمه هدى (علیهم السلام) واقف شد و به مسئولیت خود در برابر آنها پى برد قطعاً نسبت به امام عصر(عجل الله فرجه) نیز به شناختى شایسته مى رسد.(6) ناگفته نماند؛ برای در امان ماندن از مواجهه با خطر پیروی از مدّعیان دروغین، توجه به چند نکته ضروری است: اول آنکه؛ پدیده ظهور و مقدّمات آن، چنان روشن است که هنگام وقوع آن، همه مردم به حقانیت آن پی می برند. (7) دوم اینکه؛ در روایات فراوانی که از پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) وارد شده، همه ی ویژگی ها و نشانه های منجی موعود مشخّص شده و هیچ ابهامی در مورد شخصیت او و چگونگی ظهورش وجود ندارد. بنابراین، اگر کسی به درستی به مطالعه معارف مهدوی بپردازد، هرگز به تشخیص و تطبیق های نادرست، دچار نگشته و فریب مدّعیان دروغین را نمی خورد. (8) بعلاوه باید در مواجه شدن با مدعیان دروغین، به فقیهان، عالمان و صاحب نظران حوزه مباحث مهدوی مراجعه کرده، مطالعه سرگذشت کسانی که از صدر اسلام تا عصر حاضر با انگیزه و عوامل گوناگون، ادّعای بابیت و مهدویت کرده اند را وجهه همت خود قرار دهد تا با کسب شناخت و آگاهی عمیق تر، عقیده خود و جامعه پیرامونی را مصونیت ببخشد.(9)

پی نوشت ها:

1. نمل/ آیه ۶۴.
2. در تعریف معجزه آمده است: «الأمر الخارق للعاده، المطابق للدّعوى، المتعذّر على الخلق الإتیان بمثله‏» «معجزه امری خارق‌العاده است که مطابق با ادعای فرد صورت بگیرد و آوردن مثل آن توسط دیگران غیرممکن باشد.»، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، فاضل مقداد، ص: ۷۹
3. ر.ک. تخلیص تاریخ نبیل،ص۱۱۸.
4. ر.ک: ترجمه ادله یمانی، ص۱۲.
5. برگرفته از مقاله «مدعیان دروغین» نوشته مهدیه سعیدی نشاط، با کمی تغییر و تصرف.
6. مؤلف مکیال المکارم مى فرمایند: «بدون تردید مقصود از شناختى که امامان ما که تحصیل آن را نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است که ما آن حضرت را آن چنان که هست بشناسیم، به گونه اى که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده ى مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختى، جز به دو امر حاصل نمى گردد: اول شناختن شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب و دوم شناخت صفات و ویژگى هاى او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است» مکیال المکارم، موسوی اصفهانی، ج 2، ص 107.
7. از امام محمّد باقر علیه السلام نقل شده است: «تا آسمان و زمین ساکن است، شما نیز ساکن و بی جنبش باشید -یعنی بر هیچ کس خروج نکنید- که کار شما پوشیدگی ندارد. بدانید که آن نشانه ای از جانب خدای عزّوجلّ است، نه از جانب مردم. بدانید که آن از آفتاب روشن تر است و بر نیکوکار و زشت کار پنهان نخواهد ماند. آیا صبح را می شناسید؛ امر شما همانند صبح است که پنهان ماندن در آن راه ندارد.» غیبت نعمانی، ترجمه غفاری، ص 286.
8. ر. ک: معرفت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و تکلیف منتظران، صص 15- 97.
9. برگرفته از مقاله شاخصه های برای تشخیص مدعیان دروغین، مرضیه مردانی، شهناز آذرخور، با کمی تغییر و تصرف.

موضوع قفل شده است