جمع بندی سوال و جواب در آخرت
تبهای اولیه
با سلام و عرض ادب
در قرآن الرحمن ٣٩ آمده است که :
فَيَوْمَئِذٍ لاَ يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لاَ جَانٌ
در آن روز هیچ کس از انس و جنّ از گناهش سؤال نمیشود (و همه چیز روشن است)!
ولی در آیه ٩٢ سوره حجر آمده است که :
فَوَ رَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
به پروردگارت سوگند، (در قیامت) از همه آنها سؤال خواهیم کرد...
این آیات چطور با هم قابل جمع هستند ؟
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد حکیم | |
[TD][/TD] | |
پرسش:
در قرآن کریم سوره الرحمن آیه ٣٩می فرماید:«فَيَوْمَئِذٍ لاَ يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لاَ جَانٌ ؛در آن روز هیچ کس از انس و جنّ از گناهش سؤال نمیشود (و همه چیز روشن است! ) »، ولی در آیه ٩٢ سوره حجر آمده :« فَوَ رَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ؛ به پروردگارت سوگند، (در قیامت) از همه آنها سؤال خواهیم کرد...» این آیات چطور با هم قابل جمع هستند ؟
پاسخ:
در پاسخ سؤال شما مفسران گفته اند :
منظور از آیه 39 سوره الرحمن که می فرماید سؤالی از انسانها نمی شود مربوط به موقف و ایستگاه خاصی از مراحل روز قیامت است زیرا در قیامت مواقف مختلفی وجود دارد در يك موقف، فرمان بازداشت و حسابرسى و سؤال است، «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» (1) در موقف ديگر مهر بر لبها زده مىشود، «نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ» (2)در موقف ديگر از يكديگر استمداد مىكنند و در موقفى همه گريانند. بنابراين اگر در اين آيات مىخوانيم كه از هيچكس سؤال نمىشود، مربوط به موقف خاصّى است.
بنابراین، قیامت یک روز بسیار طولانی است، و انسان از مواقف و گذرگاههای متعددی باید بگذرد و در هر صحنه و موقفی باید مدتی بایستد، در بعضی از این مواقف مطلقا سؤالی نمیشود.
و در بعضی از مواقف مهر بر دهان انسان گذارده میشود و اعضای بدن به شهادت بر میخیزند. و در بعضی، از انسانها دقیقا پرسش میشود.
خلاصه هر صحنهای شرایطی دارد.(3)
پی نوشت ها:
- صافّات/ 24.
- يس/ 65.
- ر.ک: آیت الله مکارم شیرازی، ناصر، برگزیده تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1387.ش، ج5، ص 60و 61.