جمع بندی انگیزه اعراب برای حمله به ایران

تب‌های اولیه

31 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انگیزه اعراب برای حمله به ایران

با سلام و خسته نباشی به استاد محترم و کلیه مجریان سایت خوب اسک دین
سوال بنده این بود تو مطالعاتی که در مورد انگیزه حمه اعراب به ایران داشتم نوشته که انگیزه اول هدف کسب و جمع غنایم ایران بوده طلا و ثروت و هر چیز دگ در حالی دین ایلام دینی الهی می باشد از طرف خداست ایا اینکه عده ای را خلیفه دوم جمع کنن و وعده دهد به کسب غنایم و تحریک کنن در جنگ این امر انسانی است یا در کل ایا هویته اصلی ایلام و نسر ان در جهان خارج از عرب با هوای نفسانی گره خورده است در حالی که باز هم میگم دین ما دین الهی هستس فقط ترویج ان از لحاظ ذهنی برای من مبهم می باسد لطف کنید توضیح دهید ممنون میشم

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد ممسوس

[TD][/TD]

با سلام و احترام
در مورد انگیزه اعراب از حمله به ایران و نقاط دیگر عوامل متعدد و مختلفی بیان شده است. اگر هر کدام از این عوامل را مورد بررسی قرار دهیم باید عملکرد مسلمانان در قبال ان عامل در ایران و نقاط تصرف شده بررسی شود. از باب مقدمه نکاتی را باید مد نظر قرار داد. سوالی که مطرح است اینکه ایا پیامبر در دوران حکومت خویش به مکانی لشکر کشی داشت و ان منطقه را فتح نمود.. موضوع جنگهای پیامبر ربطی به این بحث ندارد زیرا ان جنگها غالبا جنبه دفاعی داشته نه جنبه ابتدایی

برخی معتقدند که انگیزه اعراب از فتوحات ترویج اسلام بوده است. برای اینکه بخواهند اسلام را گسترش دهند دست به فتوحات زدند اگر بخواهیم بدانیم پیامبر برای ترویج اسلام چه روشی داشتند میبینیم پیامبر با ارسال نامه به سران و پادشاهان نقاط مختلف همچنین اعزام مبلغ و قاری قران اسلام را معرفی میکند. پس روش پیامبر برای ترویج اسلام جنگ و فتوحات نبود. برخی بر این باورند که قصد و انگیزه اعراب از حمله به ایران دسترسی به منابع غنی و سرشار ایرانیان بود. شاید بتوان گفت این هم از عوامل مهم فتوحات بوده است. برخی دیگر معتقدند که صحابه برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که در مدینه انجام دادند اعم از غصب خلافت و نادیده گرفتن حق حضرت علی همچنین شهادت حضرت زهرا و غصب فدک دست به فتوحات زدند تا اذهان عمومی جامعه اسلامی را از خیانتهایی که مرتکب شدند دور نمایند. برخی بر این باورند که فقر و گرسنگی باعث شد تا اعراب به ایران و نقاط دیگر حمله کنند زیرا حجاز و عربستان از لحاظ تغذیه در وضعیت خوبیبه سر نمیبردند. برخی هم معتقدند که مسلمانان برای نجات اعراب بین النهرین که تحت حکومت ساسانی ایران در وضعیت مناسبی نبودند به ایران حمله نمودند.

شاید بتوان گفت مهمترین عامل فتوحات گسترش اسلام بود اما این موضوع با اشکالات جدی همراه بود. زیرا نه پیامبر چنین روشی را برای گسترش اسلام انجام داد بلکه با ارسال نامه و دعوت سلاطین به دین اسلام و ارسال مبلغ مذهبی و قاری قران اسلام را ترویج داد. همچنین حضرت علی در این فتوحات شرکت نداشت و فقط در برخی مواقع مشورت میداد که باعث شد آمار کشته ها به طرز چشمگیری کاهش یابد. نه امام حسن و نه امام حسین در فتوحات شرکت نداشتند. حتی وقتی حضرت علی به حکومت رسید فتوحات را ادامه نداد. این مسائل به ما نشانمیدهد که فتوحات اعراب به ایران تاییدیه قرص و محکمی به همراه نداشته است.

ممسوس;994378 نوشت:
همچنین حضرت علی در این فتوحات شرکت نداشت و فقط در برخی مواقع مشورت میداد که باعث شد آمار کشته ها به طرز چشمگیری کاهش یابد. نه امام حسن و نه امام حسین در فتوحات شرکت نداشتند. حتی وقتی حضرت علی به حکومت رسید فتوحات را ادامه نداد. این مسائل به ما نشانمیدهد که فتوحات اعراب به ایران تاییدیه قرص و محکمی به همراه نداشته است.

سلام
این حرف حضرت علی با ادعای شما که همخوانی نداره:
ای مردم کوفه، شما شوکت عجمان و شاهان‌شان را از میان ببردید و جماعت‌هاشان را پراکندید که میراث آن‌ها به شما رسید و ...". (تاریخ طبری، ج ۶، ص ۲۴۰۸)

Miss.Narges;994499 نوشت:
ای مردم کوفه، شما شوکت عجمان و شاهان‌شان را از میان ببردید و جماعت‌هاشان را پراکندید که میراث آن‌ها به شما رسید و ...". (تاریخ طبری، ج ۶، ص ۲۴۰۸)

با سلام و احترام
این سخنان به نوعی ترغیب و تشویق کوفیان به جنگ و نبرد با بصریان است. به نوعی حضرت علی علیه السلام انها را برای شرکت در جنگ جمل تحریض مینماید. علت اصلی این موضوع این است که ابوموسی اشعری از شرکت کردن مردم کوفه در جنگ جمل خود داری مینمود و نمیگذاشت مردم کوفه در جنگ شرکت کنند تا اینکه امام علی علیه السلام مالک اشتر و عمار و امام حسن علیه السلام را به کوفه فرستاد تا مردم را برای جنگ جمل اماده کند در این بین باز ابوموسی مانع حضور مردم میشد تا اینکه بالاخره مردم کوفه راضی شده و به منطقه ذی قار امدند و حضرت علی ان سخنان را ایراد نمود غرض اینکه ترغیب و تحریض کوفیان برای شرکت در جمل بود.

ممسوس;994378 نوشت:
این مسائل به ما نشانمیدهد که فتوحات اعراب به ایران تاییدیه قرص و محکمی به همراه نداشته است.

درود

و نتیجه اینکه دین اسلام در منتهای مراتب مخصوص عربهای اربستان و ساماندهی آنها بوده است

این که ما الان مسلمان هستیم دستور اسلام محمدی نبوده است

به چند دلیل

یک

همانگونه که در قرآن آمده در جنگها فرشته ها به یاری پیامبر اسلام آمده پس لشگر دشمن شکست می خورد

اگر منظور شارع اسلام این بود که فراتر از مرزهای اربستان انسانها همگی باید با زور سر نیزه مسلمان شوند این افتخار و مهم باید در زمان زندگی حود پیامبر اسلام روی می داد و فرشته ها هم کمک کرده دشمنان را شکست می دادند

ولی می بینیم نهایت اینکه چند نامه نوشت به سران کشور ها که پاره کردند ولی با وجودی که نامه را پاره کردند و بی احترامی کردند پیامبر اسلام برنامه ای برای لشگر کشی و جنگ با ایران تدارک ندید این نشان می دهد اسلام فقط ویزه ی عربها بوده و اجباری در پذیرش آن برای خراج از اربستان نبوده است ( این رفتار عالی ایشان را مقایسه کنید بابرخی سرمداران وحشی که ب بهانه ی پاره شدن نامه شان و بی احترامی به حرفشان ملت بی گناهی را به خاک و خون کشیده و می کشند )

دوم

اگر منظور شارع گسترش اجباری اسلام فراتر از مرزهای عربستان بود پیامبر در طول 23 سال اشاره ای به این موضوع می کرد یا اینکه در وصیت نامه ای قید می کرد که ای مسلمانان از من که گذشت ولی پس از من ایران و روم و مصر و خلاصه همه جا را بگیرید و مسلمان کنید

سوم

تا پیامبر زنده بود اسلام در عربستان و اربها ماند پس از در گذشت پیامبر اسلام دو خلیفه ی اول به ایران حمله کردند( یا برای نام یا برای نان و سلطه ی نژادی و نژاد پرستی ولی در پوشش اسلام )

این نشان می دهد حمله به مرزهای فراتر از عربستان ابتکار ابوبکر و عمر وذهنیت شخصی انان بوده است حالا به هر بهانه ای در پوشش گسترش دین اسلام

چهارم

اگر قصد عمر از کشور گشایی مادی نبوده و گسترش اسلام بود باید مطابق سنت پیغمبر عمل می کرد ینی نخست مانند او و سلیمان به سران کشور ها نامه می نوشت و دعوت می کرد خب اگر دعوت را نمی پذیرفتند و نامه را پاره و نامه رسان را می کشتند آن وقت می شد گفت بهانه ای برای حمله دارد ( هتا چنگیز خان وحشی هم اول نامه نوشت به شاه ایران چون پاسخ مورد نظر را نگرفت سپس حمله کرد ! )

چهارم

نتیجه اینکه در دین اسلام هیچ اجباری برای گسترش اسلام و مسلمان شدن خارج از عربستان نبوده و نیست

ایران و دیگر کشور ها اگر مسلمان شده اند به زور سر نیزه ووحشیگیری و مطامع و لذاید مادی و سلطه ی نژاد پرستانه عربها بوده نه منظور شارع اسلام

دکترنادرنوری;994573 نوشت:
و نتیجه اینکه دین اسلام در منتهای مراتب مخصوص عربهای اربستان و ساماندهی آنها بوده است

این که ما الان مسلمان هستیم دستور اسلام محمدی نبوده است

با سلام و احترام

صغری وکبری بحث شما ناقص است از این رو نتیجه درستی نمیتوان گرفت.
چه کسی گفته است دین اسلام فقط مخصوص اعراب است؟ بلکه دین اسلام جهانی است و پیام جهانی دارد. شما در همین عصر حاضر ببینید هیچ قوم و نژاد و ملیت و زبان و مردمی را پیدا نمیکنید که مسلمانی در بین انها نباشد. در چهار قاره در هر کشور و هر قومی شما مسلمان میبینید اگر این دین جاذبه نداشت اگر اموزه های زیبا و شیوا نداشت اگر قران فصیح و بلیغ و پیامبر رحمة للعالمینی مثل حضرت محمد نداشت چگونه میتوانست یک ملیارد و هشتصد میلیون نفر از مردم مختلف جهان را به سوی خود جذب نماید؟ ایا جمعیت میلیاردی همه عرب زبان هستند؟
اما دلائل دیگری وجود دارد که قران فقط برای اعراب نیست بلکه برای همه بشر است. معمولا خطابهای قران (یا ایها الذین امنوا) است و (یا ایها الناس) اگر فقط اعراب مد نظر بودند قران میفرمود یا ایها الاعراب. ثانیا: خداوند در قرآن می فرماید: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (28)(سوره سباء) یعنی : ما ترا نفرستادیم مگربرای تمام انسانها بعنوان یک بشارت دهند وبیم دهننده ولی اکثر مردم این جریان را نمی دانند.
ودر جای دیگری از قرآن آمده است : قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً ....(158) (سوره اعراف) یعنی : ای محمد بگو که من بعنوان پیامبر خدا بسوی همه شما انسانها فرستاده شده ام.

همچنین پیامبر فرمود هر پیامبری به سوی قوم خودش روانه شد اما من برای دعوت هر سرخ و سیاهی مبعوث شدم. منظور این است که من فقط برای قوم خود که اعراب باشد مبعوث نشدم بلکه برای دیگران هم رسالت دارم. اگر به تاریخ هم نظر اندازیم میبینیم که بلال حبشی در مکه مسلمان شد با اینکه عرب نبود بلکه اهل حبشه و افریقایی تبار بود خوب اگر دین اسلام فقط مخصوص اعراب بود چرا او مسلمان شد با اینکه این همه شکنجه شد چرا اعراب به او نگفتند تو عرب نیستی چرا مسلمان شدی؟ همچنین سلما ن فارسی همچنین باذان حاکم یمن همچنین ایرانیانی که به انها ابناء الفرس میگفتند و در یمن ساکن بودند و همگی مسلمان شدند اسامی ایرانیانی که در زمره اصحاب در امدند را از کتاب الاصابه اسدالغابه و الاستیعاب ببینید.

جالب اینجاست که هیچ کدام از این افراد به زور مسلمان نشدند بلکه برخی مثل بلال با اینکه شکنجه میشدند اسلام را پذیرفتند. نکته دیگر اینکه اگر دین اسلام فقط مخصوص اعراب بود چرا پیامبر به پادشاهان و سران ممالک دیگر نامه نوشت و انها را به دین اسلام دعوت نمود؟ نامه به هرقل نامه به خسرو پرویز نامه یه حاکم حبشه. اینها که عرب نبودند. حتی برخی ان را پذیرفتند. نکته دیگر اینکه اگر اسلام فقط برای اعراب بود چرا در کتب پیامبران گذشته مثل تورات و انجیل امده است که پیامبر اخر الزمان را پیروی کنید و از او تبعیت نمایید در حالی که یهودیان اصالتا عرب نبودند مسیحیان اصالتا عرب نبودند. پس دین اسلام مخصوص اعراب نیست. در اخر گسترش اسلام در عصر حاضر را ببینید که عرب و عجم نمیشناسد بلکه همه اقوام و ملل و نژادها و زبانها را در نوردیده است.
نکته دیگر اینکه شما گفتید مسلمان شدن ما دستور اسلام محمدی نبوده است بنده از شما سوال میکنم شما به دستور چه کسی مسلمان هستید و چه ملاکهایی را برای پذیرش اسلام در نظر گرفتید.؟

دکترنادرنوری;994573 نوشت:
همانگونه که در قرآن آمده در جنگها فرشته ها به یاری پیامبر اسلام آمده پس لشگر دشمن شکست می خورد

اگر منظور شارع اسلام این بود که فراتر از مرزهای اربستان انسانها همگی باید با زور سر نیزه مسلمان شوند این افتخار و مهم باید در زمان زندگی حود پیامبر اسلام روی می داد و فرشته ها هم کمک کرده دشمنان را شکست می دادند

دلائلی که در اثبات این موضوع ارائه کردید هیچ سنخیتی با مدعای شما ندارد و چیزی را ثابت نمیکند.
اولا که برخی از جنگهای صدر اسلام و در زمان پیامبر خارج از مرزهای عربستان انجام شد و اتفاقا در انها هم امداد های غیبی و عنایات الهی به مسلمانان وجود داشت خصوصا نبرد با رومیان در تبوک و موته
دوما بنا نیست در هر جنگی ملائک و فرشته ها یاور مسلمانان باشند غالبا این عنایت الهی در نبرد با مشرکین و کفار یا اهل کتاب ان هم در زمان حضور پیامبر و حجت معصوم شکل میگرفت نه هر جنگ و نبردی که خارج از قاعده باشد.
سوما چه کسی گفته اسلام فقط برای عربستان است در پستهای گذشته بیان کردیم که اسلام حد و مرز ندارد هم از لحاظ ایات قران و هم از لحاظ حدیث و تاریخ مطالبی عرض شد.
چهارما چه کسی گفته اسلام به زور سر نیزه بر مردم تحمیل شده است؟ دین یک امر قلبی و باطنی است من نمیتوانم به زور دینی را بر شما تحمیل کنم تا شما دلتان نخواهد حاضر نیستید از دین من تبعیت کنید اگر شما شمشیر بالای سر بنده بگیری که نماز بخوان من از ترس شمشیر شما نماز میخوانم ولی بعد از مدتی که شما رفتی زیرا همیشه که بالای سر من نمی ایستی من دیگر نماز نمیخوانم. هیچ مورخی و هیچ محققی در کتب و منابع تاریخی نگفته که اعراب به زور شمشیر مردم ایران را مسلمان کردند بلکه مردم ایران با روی باز از اسلام استقبال کردند و با حکومت ساسانی و زرتشتی میانه خوبی نداشتند شما کتاب کارنامه اسلام اقای زرین کوب را ببینید. اتفاقا برعکس،روش مسلمانان این گونه بود که وقتی وارد شهری میشدند دین اسلام را معرفی میکردند برخی که یهودی یا مسیحی یا زرتشتی بودند میگفتند ما بر دین خود باقی میمانیم و دین اسلام را نمیپذیریم اعراب میگفتند ایرادی ندارد شما بر دین خود باقی بمانید فقط جزیه پرداخت کنید ان هم پول کمی بود در برابر تامین امنیت جان و مال و ناموس اهل کتاب که در حکومت اسلامی زندگی میکردند.
دیگر حرفی از سر نیزه و شمشیر و زور نیست این حرفها کذب است.

دکترنادرنوری;994573 نوشت:
ولی می بینیم نهایت اینکه چند نامه نوشت به سران کشور ها که پاره کردند ولی با وجودی که نامه را پاره کردند و بی احترامی کردند پیامبر اسلام برنامه ای برای لشگر کشی و جنگ با ایران تدارک ندید این نشان می دهد اسلام فقط ویزه ی عربها بوده و اجباری در پذیرش آن برای خراج از اربستان نبوده است ( این رفتار عالی ایشان را مقایسه کنید بابرخی سرمداران وحشی که ب بهانه ی پاره شدن نامه شان و بی احترامی به حرفشان ملت بی گناهی را به خاک و خون کشیده و می کشند )

شما خودتان مطلب خود را نقض کردید بنده سوال میکنم اگر پیامبر و دین اسلام فقط برای اعراب و عربستان بود پیامبر برای چه به سلاطین خارج از عربستان نامه نوشت و انان را به دین اسلام دعوت کرد؟ ایا خسرو پرویز عرب بود ایا او ساکن عربستان بود؟ ایا هرقل عرب بود ایا وی ساکن حجاز بود؟ ایا نجاشی عرب بود و ساکن عربستان بود؟ چرا پیامبر انان را به دین اسلام دعوت کرد؟ اچرا انها نگفتند این دین مخصوص اعراب حجاز است ما خودمان دین داریم و به دین شما نیازی نداریم. انها که عرب نبودند پس دین اسلام فقط برای اعراب نیست.
بخش دوم مطلب شما که گفتید برخی سردمداران وحشی با پاره شدن نامه انها مردم را به خاک و خون کشیدند دقیقا منظورتان کیست؟

دکترنادرنوری;994573 نوشت:
اگر منظور شارع گسترش اجباری اسلام فراتر از مرزهای عربستان بود پیامبر در طول 23 سال اشاره ای به این موضوع می کرد یا اینکه در وصیت نامه ای قید می کرد که ای مسلمانان از من که گذشت ولی پس از من ایران و روم و مصر و خلاصه همه جا را بگیرید و مسلمان کنید

اولا گسترش اجباری اسلام در روش پیامبر نبود دوما پیامبر در برخی از جنگها به خارج از مرز عربستان رفت تبوک و موته از همین قبیل است.

دکترنادرنوری;994573 نوشت:
تا پیامبر زنده بود اسلام در عربستان و اربها ماند پس از در گذشت پیامبر اسلام دو خلیفه ی اول به ایران حمله کردند( یا برای نام یا برای نان و سلطه ی نژادی و نژاد پرستی ولی در پوشش اسلام )

این نشان می دهد حمله به مرزهای فراتر از عربستان ابتکار ابوبکر و عمر وذهنیت شخصی انان بوده است حالا به هر بهانه ای در پوشش گسترش دین اسلام

در زمان پیامبر اسلام با ارسال نامه به سران و پادشاهان به خارج از مرزهای عربستان رسید حتی برخی از مسلمانان در هجرت اول به حبشه رفتند که خارج از عربستان و در افریقاست.

دکترنادرنوری;994573 نوشت:
چهارم

اگر قصد عمر از کشور گشایی مادی نبوده و گسترش اسلام بود باید مطابق سنت پیغمبر عمل می کرد ینی نخست مانند او و سلیمان به سران کشور ها نامه می نوشت و دعوت می کرد خب اگر دعوت را نمی پذیرفتند و نامه را پاره و نامه رسان را می کشتند آن وقت می شد گفت بهانه ای برای حمله دارد ( هتا چنگیز خان وحشی هم اول نامه نوشت به شاه ایران چون پاسخ مورد نظر را نگرفت سپس حمله کرد ! )

چهارم

نتیجه اینکه در دین اسلام هیچ اجباری برای گسترش اسلام و مسلمان شدن خارج از عربستان نبوده و نیست

ایران و دیگر کشور ها اگر مسلمان شده اند به زور سر نیزه ووحشیگیری و مطامع و لذاید مادی و سلطه ی نژاد پرستانه عربها بوده نه منظور شارع اسلام

در پایان عرض میکنم لا اکراه فی الدین
اسلام اجباری در گسترش با ظلم و ستم ندارد.
اما اسلام محدود به اعراب و عربستان نیست
همچنین اسلام به زور سرنیزه و شمشیر وارد ایران نشد. بلکه قبل از حمله اعراب با ارسال نامه پیامبر به منطقه بحرین (مناطق حوزه خلیج فارس فعلی احسا هجر قطیف و ...) قبیله عبدالقیس و بکر بن وائل اسلام را پذیرفتند همچنین خسرو پرویز در پی ارسال نامه پیامبر و پاره کردن ان به باذان حاکم یمن دستور داد پیامبر را دستگیر نماید وقتی دو نفر را به مدینه فرستادند پیامبر بعد از چند روز به انان فرمود بروید به باذان بگویید خسرو به دست پسرش شیرویه کشته شد انها خبر را به باذان رساندند چیزی نگذشت که خبر از ایران به باذان رسید که خسرو کشته شده از این خبر غیبی باذان به حقانیت پیامبر ایمان اورد و ان دو نفر و برخی از ایرانیان ساکن یمن پس بحرین و یمن که زیر نظر حکومت ساسانی و پادشاه ایران بود و جزو مناطق ایران محسوب میشد اسلام را پذیرفتند این دو منطقه خارج از عربستان بود و همچنین پدیرش اسلام انها بدون سر نیزه و شمشیر بود و مهمتر اینکه در زمان خود پیامبر بود نه خلفا اما ورود اسلام به مناطق این طرف خلیج فارس از طریق حمله اعراب به ایران بود

در همین سایت مقاله های متعددی وجود دارد که جهت مطالعه شما را به انها ارجاع میدهم
موفق باشید

ممسوس;994582 نوشت:
صغری وکبری بحث شما ناقص است

Beee

ممسوس;994582 نوشت:
چه کسی گفته است دین اسلام فقط مخصوص اعراب است؟

ایات خود قرآن :iran:

ممسوس;994582 نوشت:
بلکه دین اسلام جهانی است و پیام جهانی دارد.

هیچ دینی دین جهانی نیست بلکه انسانیت جهانی است و این را خود هم می بینید

هر کردار انسانی می تواند پیام جهانی داشته باشد نه لزومن فقط دین

ممسوس;994582 نوشت:
اگر این دین جاذبه نداشت اگر اموزه های زیبا و شیوا نداشت اگر قران فصیح و بلیغ و پیامبر رحمة للعالمینی مثل حضرت محمد نداشت چگونه میتوانست یک ملیارد و هشتصد میلیون نفر از مردم مختلف جهان را به سوی خود جذب نماید؟

یک ملیارد و هشتصد ملیون مسلمان جذب نماید؟؟

به جای جذب بفرمایید موروثی نام مسلمان بر انان است !!!

سیاهی لشگر و تنها به نامهای موروثی اسلامی نامیده شد که اسمش جذب نیست

القاعده داعش جیش العدل انصار المهدی و عبدالمالک ریگی و هم فکران هم لابد جز آن 1و800 هستند جذب اسلام شده اند ؟

اون زنان المانی و اروپایی و ادم کشان چچن که به داعش پیوستند هم جذب اسلام شده اند دیگه happy

از یادمان نرود که امام غایب منتظر است که 313 نفر اسلام ناب محمدی جمع بشود 313 کجا یک و هشتصد ملیارد کجا ؟

فکر نمی کنید ذکر این گونه ارقام نجومی به ظاهر دل خوشکنک مشکلی را حل نمی کند بلکه بیشتر موجب ابروریزی می شود ؟؟؟؟

جای دوری نرویم در همین ایران خودمان سوای آنها که لاجرم دین بهشون به ارث رسیده بفرمایید چند نفر امروزه جذب اسلام شده اند ؟؟

سالی چند نفر واقعن از دین گریزان و چند نفر جذب اسلام می شوند در ایران ؟؟؟

ورودی و خروجی تفکرات و ایدلوژی اسلامی چند تاست ؟

ممسوس;994582 نوشت:
معمولا خطابهای قران (یا ایها الذین امنوا) است و (یا ایها الناس)

دقیقن اینها مشخص می کنه که منظور شارع فقط عربها است

ممسوس;994582 نوشت:
اگر فقط اعراب مد نظر بودند قران میفرمود یا ایها الاعراب.

چرا نگفته یا ایهالاعراب

چونکه مگر جز ارب زبانان کسی مخاطب بوده که از میان انها فقط عربها را گزینش کرده و بگوید یا ایها الاعراب

وقتی همه ارب هستند دیگر لازم نیست آنها را جدا گانه سدا بزند ای عربها

می گوید یا ایها الذین آمنو یا ایها الناس

ممسوس;994582 نوشت:
قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً

خودتان هم ایه را می بینید که گفته

بگو ای مردم

وقتی پیامبر می گوید ای مردم منظور همان عربهای پیرامونش و در زمان زندگی خود پیامبر بوده اند که پیامبر مستقیم به آنها بگوید ای مردم عرب من پیامبر شما هستم

بله اگر پیامبر ایران روم و مصر را فتح می کرد این آیه ی قل یا ایها الناس انی رسول الیکم جمعیا ینی ای همه ی مردم تحت حکومت من

ولی پیامبر تنها در عربستان زیست و مخاطبانش اربها بودند و بس

ممسوس;994582 نوشت:
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ

استاد چند پرسش دارم

کافه للناس ینی چی ؟؟

اصلن کافه ینی چه ؟؟

ینی تمامن - کلن

کافّه برای مردم !! به حرف ل در للناس توجه کنید ینی برای مردم

آیا ترجمه ایه ای که نوشتیددرست است ؟؟؟؟؟

ترجمه ی آیه با توجه با روشنگری بالا می شود

ای محمد ما ترا نفرستادیم مگر اینکه کُلن و تمامن برای مردم ( کافه للناس) مژده دهنده و هشدار دهنده باشی

دقت کنید نه اینکه آنگونه که اقایان ترجمه کرده اند همه ی مردم !!

فرق است میان تمامن برای ( ابشار و انذار ) مردم ( کافه للناس بشیرا و نذیرا )

تا برای همه ی نوع بشر
( در این صورت باید می گفت و ما ارسلناک الا لجمع بشر یا آیه ایشبیه به این )

ناس = گروهی از مردم که در ناحیه ی مشخصی از زمین زندگی می کنند نه همه ی مردم جهان
مانند مردم چین - مردم افریقا مردم مردم اروپا
اگر منظور رسالت برای همه مردم جهان بود می گفت : انی رسول الی کل بشر
نه اینکه بگوید الیکم ( ینی شما عربها )

نکته دوم

به فرض محال کافه للناس ینی همه ی مردم جهان

خب دقت کنید در ایه وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً
چرا در این آیه دیگه لفظ رسول و نبی بکار نبرده ؟/

چرا نگفته کافه للناس رسولا و نبیا ؟؟؟

بلکه گفته بشیرا و نذیرا

پس ینی برای همه مردم جهان نبی و رسول نیست بلکه تنها یک مژده دهنده و هشدار دهنده است
ولی برای اربها که با لفظ انی رسول الیکم خطاب شده اند پیامبر است ( رسول الیکم )

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
هیچ دینی دین جهانی نیست بلکه انسانیت جهانی است و این را خود هم می بینید

هر کردار انسانی می تواند پیام جهانی داشته باشد نه لزومن فقط دین

با سلام و احترام

به نظرم سوالات شما در پستهای قبلی پاسخ داده شد.
بحث دیگری که باقی میماند این است که شما قائل به لزوم دین نیستید و انسانیت را برتر از ان میدانید بنده از شما سوال میکنم ایا بوداییان میانمار که تبعیت از دینی نمیکنند انسانیت دارند که وحشیانه مسلمانان این کشور را به اتش کشیدند. البته شما شاید بگویی داعش هم مسلمان است و چنین کاری میکنند در جواب ما هم نمیگوییم همه مسلمانان پاک و منزه هستند خوراج هم در زمان حضرت علی مسلمان بودند حضرت علی فرمود کلمة حق یراد به الباطل حرف درست میزنند اما از ان اراده باطل میکنند.

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
یک ملیارد و هشتصد ملیون مسلمان جذب نماید؟؟

به جای جذب بفرمایید موروثی نام مسلمان بر انان است !!!

سیاهی لشگر و تنها به نامهای موروثی اسلامی نامیده شد که اسمش جذب نیست

القاعده داعش جیش العدل انصار المهدی و عبدالمالک ریگی و هم فکران هم لابد جز آن 1و800 هستند جذب اسلام شده اند ؟

اون زنان المانی و اروپایی و ادم کشان چچن که به داعش پیوستند هم جذب اسلام شده اند دیگه

از یادمان نرود که امام غایب منتظر است که 313 نفر اسلام ناب محمدی جمع بشود 313 کجا یک و هشتصد ملیارد کجا ؟

فکر نمی کنید ذکر این گونه ارقام نجومی به ظاهر دل خوشکنک مشکلی را حل نمی کند بلکه بیشتر موجب ابروریزی می شود ؟؟؟؟

جای دوری نرویم در همین ایران خودمان سوای آنها که لاجرم دین بهشون به ارث رسیده بفرمایید چند نفر امروزه جذب اسلام شده اند ؟؟

سالی چند نفر واقعن از دین گریزان و چند نفر جذب اسلام می شوند در ایران ؟؟؟

ورودی و خروجی تفکرات و ایدلوژی اسلامی چند تاست ؟

برادر بزرگوار ایراد از مسلمانی ماست نه از دین اسلام
اسلام ایرادی ندارد این ما هستیم که اسلام را درست نفهمیدیم اسلام را طبق میل و اراده و ذوق و طبع و سلیقه خود میخواهیم این ما هستیم که تفسیر خاصی از دین میکنیم خودمان شدیم مفسر و مبشر و مبلغ دین
بنده که با حرف شما مشکلی ندارم روی سخن من در این است که اسلام بما هو اسلام بما هو دینی که قران و پیامبر اورده است انچه ما و جهان اسلام به دنبال ان هستیم نیست لذا در زمان ظهور برخی تصور میکنند حضرت حجت صلوات الله علیه دین جدید و تازه ای اورده است در حالی که همان دین خدا و جدش رسول الله است معلوم میشود تا ان زمان از دین اسلام چیزی باقی مانده است که مردم تصور میکنند دین حضرت جدید است.
پس مسلمانی خود را باید درست کنیم نه این که دین را و اسلام مظلوم را مورد هجمه قرار دهیم

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
دقیقن اینها مشخص می کنه که منظور شارع فقط عربها است

لطفا کتب و منابع تفسیری را مطالعه بفرمایید

بهتر است ما هم سلیقه ای عمل نکنیم یکی از معضلات جامعه اسلامی دیروز و امروز برداشت ذوقی و سلیقه ای از قران و دین است اگر خوارج به وجود میاید چون بداشت شخصی از قران دارند. اگر برخی از اهل حدیث مانند احمد حنبل و پیروانش گرفتار تجسیم در خدا میشوند چون به ظاهر ایات و روایات نگاه میکنند ودر تفسیر قران سراغ اهل ذکر که اهل بیت باشند نمیروند لذا گرقتار تجسیم میشوند اگر داعش امروز به وجود میاید فرزند نامشروع .هابیت در اعتقادات و فرزند نامشروع یهود و غرب در سیاست است که فقط باید شیعه کشی راه بیاندازد. اگر ما به دین خود درست عمل نمیکنیم شناخت درست ندارم یا از سرچشمه زلال معرفت دور شده ایم و یا گناه و معصیت ما به عقب رانده است.

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
چرا نگفته یا ایهالاعراب

چونکه مگر جز ارب زبانان کسی مخاطب بوده که از میان انها فقط عربها را گزینش کرده و بگوید یا ایها الاعراب

وقتی همه ارب هستند دیگر لازم نیست آنها را جدا گانه سدا بزند ای عربها

می گوید یا ایها الذین آمنو یا ایها الناس


عرب نه ارب
خطاب قران خطاب شفاهی است یعنی شامل همه افراد تا روز قیامت میشود و اینگونه نیست ک فقط حاضران را در بر بگیرد.
در خطاب‌های شفاهی، مانند (یا ایها الذین امنوا و یا یا ایها الناس) این بحث مطرح می‌شود که آیا این خطاب‌ها مخصوص حاضران در مجلس است یا غایبان را هم در بر می‌گیرد و اگر غایبان هم مخاطب باشند، آیا خطاب شامل معدومان نیز می‌شود یا خیر. علمای اصول نسبت به این که احکام و شریعت مقدس اسلام ، شامل همه مکلفان می‌گردد و تا روز قیامت ثابت است، اجماع داشته و آن را از ضروریات دین می‌دانند؛ ولی بحث در این است که وضع ادوات خطاب برای چیست؛ آیا وضع آن به گونه‌ای است که شامل غایبان و معدومان نیز می‌شود یا به حاضران در مجلس خطاب اختصاص دارد. در این مورد اقوالی وجود دارد، ولی در نهایت، همه قبول دارند که به سبب ادله خارجی و ضرورت دین، خطاب‌های شفاهی، همه مکلفان، در همه اعصار را شامل می‌گردد.
بنابر این فقط اعراب را شامل نمیشود.

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
خودتان هم ایه را می بینید که گفته

بگو ای مردم

وقتی پیامبر می گوید ای مردم منظور همان عربهای پیرامونش و در زمان زندگی خود پیامبر بوده اند که پیامبر مستقیم به آنها بگوید ای مردم عرب من پیامبر شما هستم

بله اگر پیامبر ایران روم و مصر را فتح می کرد این آیه ی قل یا ایها الناس انی رسول الیکم جمعیا ینی ای همه ی مردم تحت حکومت من

ولی پیامبر تنها در عربستان زیست و مخاطبانش اربها بودند و بس

جواب شما را در پستهای گذشته دادم
شما میگوید اگر پیامبر به روم و ایران حمله کرده بود بنده میگویم اگر حمله کرده بود تازه شما میگفتید چرا حمله کرده ؟
در پستهای گذشته گفتم اگر فقط برای اعراب پیامبر بود و دین اسلام فقط برای عربستان بود چرا پیامبر نامه به پادشاهان شرق و غرب نوشت چرا به خسرو، منذر، هرقول، نجاشی و ... نامه نوشت و انان را به اسلام دعوت نمود البته شما جواب سوال مرا ندادید؟ اسلام در زمان خود پیامبر حجاز را در نوردید و به ایران قدیم که شامل همان بحرین و یمن میشد رسید. چه جوابی برای این حرف دارید؟ نه فقط در عربستان بلکه خارج از مرزهای جغرافیایی ما مسلمان داریم
بهتر است پستهای اولیه را یک بار دیگر با دقت مرور فرمایید.

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
استاد چند پرسش دارم

کافه للناس ینی چی ؟؟

اصلن کافه ینی چه ؟؟

ینی تمامن - کلن

کافّه برای مردم !! به حرف ل در للناس توجه کنید ینی برای مردم

آیا ترجمه ایه ای که نوشتیددرست است ؟؟؟؟؟

ترجمه ی آیه با توجه با روشنگری بالا می شود

ای محمد ما ترا نفرستادیم مگر اینکه کُلن و تمامن برای مردم ( کافه للناس) مژده دهنده و هشدار دهنده باشی

دقت کنید نه اینکه آنگونه که اقایان ترجمه کرده اند همه ی مردم !!

فرق است میان تمامن برای ( ابشار و انذار ) مردم ( کافه للناس بشیرا و نذیرا )

تا برای همه ی نوع بشر
( در این صورت باید می گفت و ما ارسلناک الا لجمع بشر یا آیه ایشبیه به این )

ناس = گروهی از مردم که در ناحیه ی مشخصی از زمین زندگی می کنند نه همه ی مردم جهان
مانند مردم چین - مردم افریقا مردم مردم اروپا
اگر منظور رسالت برای همه مردم جهان بود می گفت : انی رسول الی کل بشر
نه اینکه بگوید الیکم ( ینی شما عربها )

نکته دوم

به فرض محال کافه للناس ینی همه ی مردم جهان

خب دقت کنید در ایه وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً
چرا در این آیه دیگه لفظ رسول و نبی بکار نبرده ؟/

چرا نگفته کافه للناس رسولا و نبیا ؟؟؟

بلکه گفته بشیرا و نذیرا

پس ینی برای همه مردم جهان نبی و رسول نیست بلکه تنها یک مژده دهنده و هشدار دهنده است
ولی برای اربها که با لفظ انی رسول الیکم خطاب شده اند پیامبر است ( رسول الیکم )

متاسفانه در این بخش شما گرفتار تفسیر به رای شدید حرفی را میزنید که تا به حال کسی نگفته است.
همه مفسران در تفسیر ایه کافة للناس سیاق ایه را برای عموم مردم دانسته و گفتند ایه افاده عموم میکند که خطاب ایه مردم این عصر تا انقراص نسلشان است.
آیات فراوانی در قرآن وجود دارد که رسالت پیامبر اسلام را جهانی و فرا منطقه­ ای اعلام می­کند؛ مانند: وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین (انبیا 107)و ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم
«إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْعالَمینَ»؛ (انعام 90) این (قرآن) جز تذکرى براى جهانیان نیست. و... .
«لاُِنـْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ»؛ (انعام 19) هدف من این است که همه شما و کسانى را که سخنم به آنها مى رسد باقران انذار کنم
«وَ هذا کِتابٌ اَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لِتُنْذِرَ اُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها»
(این کتابى است که ما آن را نازل کردیم کتابى است بسیار پربرکت؛ زیرا سرچشمه انواع خیرات، نیکى ها و پیروزى ها است همه کتبى را که پیش از آن نازل شده اند تصدیق مى کند، تا امّ القرى [مکّه] و تمام آنها که در گرد آن هستند را، انذار کنى و به مسئولیت ها و وظائفشان آگاه سازى)
اتفاقاً این ایراد از بعضى از «یهود» و بعضى از پیروان مذاهب دیگر نقل شده است و به گمان خود حربه محکمى در برابر جهانى بودن اسلام یافته اند که آن را در منطقه خاصى، (یعنى «مکّه» و اطراف «مکّه») محدود مى سازد.(در تفسیر المنار جلد 7 صفحه 621 و در تفسیر فی ظلال القرآن جلد3 صفحه 305 دارالاحیاء التراث العربی بیروت طبع پنجم 1386 ه ق از پاره ای از مستشرقین این ایراد نقل شده است. )
پاسخ این سوال با توجه به دو نکته کاملاً روشن مى شود، که نه تنها این ایه با جهانى بودن اسلام منافات ندارد، که مى توان گفت: یکى از دلائل جهانى بودن آن است:
الف ـ «قریه» در زبان قرآن، به معنى هر گونه آبادى است اعم از این که: شهر بزرگ باشد، یا کوچک و یا روستا، مثلاً درسوره «یوسف» از زبان برادران او و در مقابل پدر چنین مى خوانیم: «وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ الَّتی کُنّا فیها»؛ (از قریه اى که در آن بودیم سوال کن).(یوسف 82)
مى دانیم این سخن آنها پس از بازگشت از پایتخت مصر و ماجراى توقیف برادر آنها «بنیامین» از طرف دستگاه عزیز مصر بوده است.
همچنین مى خوانیم: «وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الاَرْضِ»؛ (اگر مردمى که در آبادى هاى روى زمین زندگى مى کنند،ایمان بیاورند وتقوا پیشه کنند برکات از آسمان و زمین بر آنها خواهیم گشود».(اعراف 96)
بدیهى است منظور در اینجا خصوص روستاها نیست، بلکه همه نقاط مسکونى جهان را شامل مى شود.
از طرف دیگر، در روایات متعددى مى خوانیم خشکى هاى زمین از زیر خانه «کعبه» گسترده شدند، که از آن به دحو الارض: «گسترش زمین» یاد شده است.( بحار ج 63 ص 454)
این را نیز مى دانیم که در آغاز بر اثر باران هاى سیلابى، تمام کره زمین از آب پوشیده بود، آب ها تدریجاً فرو نشستند و در نقاط پست زمین قرار گرفتند و خشکى ها تدریجاً از زیر آب، سر بر آوردند. طبق روایات اسلامى نخستین نقطه اى که از زیر آب سر بر آورد، سرزمین «مکّه» بود.(«وسائل الشیعه»، جلد 10، صفحه 449، باب 16: استحباب صوم یوم دحوى الارض، چاپ آل البیت) و اگر ارتفاع این سرزمین در حال حاضر، بلندترین ارتفاع زمین هاى دنیا نیست هیچ گونه منافاتى با این سخن ندارد؛ زیرا از آن روز، صدها میلیون سال مى گذرد و تاکنون وضع نقاط روى زمین به کلّى دگرگون شده.
بعضى از کوه ها در اعماق اقیانوس ها قرار گرفته و بعضى از اعماق اقیانوس ها تبدیل به قله کوه شده است و این از مسلّمات علم زمین شناسى و جغرافیاى طبیعى است.
ب ـ کلمه «اُمّ» به معنى اصل و اساس و ابتداء و آغاز هر چیزى است.
با توجه به آنچه گفته شد، روشن مى شود: اگر به مکّه «اُمّ القرى» مى گویند به خاطر این است که اصل و آغاز پیدایش تمام خشکى هاى روى زمین است و بنابراین «وَ مَنْ حَوْلَه»؛ (کسانى که پیرامون آن هستند) تمام مردم روى زمین را شامل مى شود.
«تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِیْنَ نَذِیْراً»؛ (فرقان 1) (جاوید و پر برکت است، خداوندى که قران را بر بنده اش نازل کرد، تا همه جهانیان را انذار کند)
بنابر این ایات شریفه خطاب قران به همه مردم جهان است نه فقط اعراب حجاز و عربستان در زمان پیامبر

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
هیچ دینی دین جهانی نیست بلکه انسانیت جهانی است و این را خود هم می بینید

سلام
این حرف دقیقاً یعنی چه؟
"انسانیت جهانی است" را لطفاً توضیح دهید و جهانی بودنش را اثبات کنید

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
القاعده داعش جیش العدل انصار المهدی و عبدالمالک ریگی و هم فکران هم لابد جز آن 1و800 هستند جذب اسلام شده اند ؟
بیائیم یک کشور باب میل شما را در نظر بگیریم. فرانسه؟ شیلی؟ آلمان؟ آمریکا؟ چین؟ نروژ؟
یا یک نظام فکری باب میل شما را در نظر بگیریم. دموکراسی؟ فاشیسم؟ امپریسم؟متریالیسم؟
هر کدام را که مایل هستید انتخاب کنید و اثبات کنید که تمام مردم آن کشور (یا تمام پیروان آن نظام فکری) بی‌نقص هستند

اما صحبت از داعش و القاعده کردید. اولاً اگر تمام طرفداران دموکراسی جمع بشوند و تمام توانشان را بگذارند و تمام کشته‌ها توسط القاعده و داعش را ریز به ریز محاسبه کنند، هرگز نمی‌توانند به آماری حتی در حد 1 صدم جنایاتی که توسط جامعهء اخلاق مدار(!!) جهان غرب رخ داده تعداد بیاورند. فقط قتل عام سرخپوستان آمریکا کافی است تا وحشی‌گری غرب را بطور وضوح شاهد باشیم. دیگر عراق و افغانستان و فلسطین و آپارتاید و بوسنی و.... پیشکش

اما جالب‌تر اینجاست که همان تعداد قتل و جنایتی هم که به بهانهء داعش به مسلمانان نسبت می‌دهید هم در اکثر موارد اصلاً ارتباطی به مسلمانان ندارد! بله در هر قشری تعدادی انسان با افکار منحرف یا برخی افراد فریب خورده یافت می‌شود. اما اصل و ریشهء داعش دقیقاً خود غرب است. بد نیست نگاهی به این سخنرانی هیلاری کلینتون بیندازید: https://www.aparat.com/v/ZTyC7/%E2%AD%95%EF%B8%8F%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81_%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%3A_%D9%85%D8%A7_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA_%28%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4%29_%D8%B1%D8%A7_%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF

دکترنادرنوری;994601 نوشت:
جای دوری نرویم در همین ایران خودمان سوای آنها که لاجرم دین بهشون به ارث رسیده بفرمایید چند نفر امروزه جذب اسلام شده اند ؟؟
اولاً بحث شما و استاد "ممسوس" بر سر این بود که آیا مسلمانان به زور شمشیر به اسلام روی آورده‌اند یا خیر. بعد شما یک کلمهء "جذب" را از لابلای صحبت‌های ایشان برداشتید و دارید روی آن مانُور می‌دهید! در حالیکه حتی اگر بگوئیم گروهی از اینها جذب اسلام نشده‌اند باز هم معنایش این نمی‌شود که پس با زور شمشیر مسلمان شده‌اند! من در تهران متولد شده‌ام. جذب تهران نشده‌ام اما با زور شمشیر هم ساکن تهران نشده‌ام

ثانیاً چند بار کلمهء موروثی را مطرح کردید در حالی که موروثی بودن یا نبودنِ دین، برمیگردد به نسل فعلی و هیچ ارتباطی با صحبت شما که بر روی مسلمان شدن ابتدایی ایرانیان بود ندارد! در واقع سفسطهء دیگر شما این است:

سوال: آیا مسلمان شدن "پدران" ما به زور "شمشیر" بوده؟
پاسخ شما: بله، دین "فرزندان" ما "موروثی" است!!

ثالثاً سفسطهء دیگر شما تعمیم جزء به کل است که در اینجا هیچ تناسبی نداشته و کاملاً اشتباه است. مگر تمام حدود 2 میلیارد مسلمان عضو داعش شده‌اند که شما می‌خواهید با آوردن نام داعش و امثال آن، اسلام همهء آنها را زیر سوال ببرید؟! یا مگر شما از تمام این 2 میلیارد نفر پرسیده‌اید و آنها هم به شما گفته‌اند که علاقه‌ای به دین اسلام ندارند؟ جالب است که شما برای اثبات ادعای خود، نه فقط به چند گروه که تعدادشان در مقابل کل مسلمانان بسیار اندک است استناد می‌کنید، که حتی از بردن نام یک نفر به تنهایی هم دریغ نمی‌کنید! آخر این چه استدلالی است؟

مسئله: حدود 2 میلیارد مسلمان جذب اسلام شده‌اند
پاسخ: یک نفر از آنها (عبدالمالک ریگی) جنایت کرده، پس 2 میلیارد نفر نمی‌توانند جذب اسلام شده باشند!!

رابعاً تلاش می‌کنید نشان دهید که موروثی بودن مغایر با جذب شدن است! من کشورم ایران را دوست دارم و دلیلش هم این است که بصورت موروثی در ایران به دنیا آمده‌ام و این علاقه به من منتقل شده است. خب حالا چون موروثی بوده دیگر با علاقهء من به ایران مغایر است؟! خیلی از مسائل دیگر را می‌توان مثال زد که بصورت موروثی به ما رسیده اما در عین حال جذب آنها هستیم و برایمان دوست داشتنی است


سه چهار مورد دیگر هم بود ولی همین تعداد کافی است
happy

[=arial]

hossin kiumarsi;994305 نوشت:
نگیزه اعراب برای حمله به ایران

با سلام و خسته نباشی به استاد محترم و کلیه مجریان سایت خوب اسک دین
سوال بنده این بود تو مطالعاتی که در مورد انگیزه حمه اعراب به ایران داشتم نوشته که انگیزه اول هدف کسب و جمع غنایم ایران بوده طلا و ثروت و هر چیز دگ در حالی دین ایلام دینی الهی می باشد از طرف خداست ایا اینکه عده ای را خلیفه دوم جمع کنن و وعده دهد به کسب غنایم و تحریک کنن در جنگ این امر انسانی است یا در کل ایا هویته اصلی ایلام و نسر ان در جهان خارج از عرب با هوای نفسانی گره خورده است در حالی که باز هم میگم دین ما دین الهی هستس فقط ترویج ان از لحاظ ذهنی برای من مبهم می باسد لطف کنید توضیح دهید ممنون میشم

نقل قول:
نقل شده است هنگامی که عمر بن خطّاب مردم را به جنگ با ایرانیان فراخواند، استقبالی نکرده و بی توجّهی کردند. در این گیر و دار قبیله «ازد» مهیّای جنگ شد، که عمر برای ترغیب بیشتر آنها به جنگ، غنائم کسری را یادآور شد:
«ثمّ انّ عمر ندب الناس الی العراق فجعلوا یتحامونه و یتثاقلون عنه، حتّی همّ ان یغز و بنفسه، و قدم علیه خلق من الازد یریدون غزو الشام فدعاهم الی العراق و رغبهم فی غنائم آل کسری ...».(1)
ابو نصر بن مطهّر بن طاهر مقدسی، نیز در مورد دلیل حمله مسلمانان، روایتی از عمر بن خطّاب نقل می‌کند که قبل از حمله به ایران گفته بود: «خدا شما را به زبان رسول خویش گنج خسروان و قیصران وعده داده ‌است، برخیزید و جنگ با فارس را ساز کنید.»(2)
مثنی بن حارثه، در حیره، مردم را به جهاد علیه ایران تحریک می‌کرد، و به غارت خزائن ملوک ساسانی تطمیع می‌نمود.
از جمله کسانی که برای غارت آبادی‌ها و خزائن ایران مامور شد، جریر بن عبدالله به جلی بود که پیروان زیادی داشت. وقتی عمر او را برای جنگ با ایران فرا خواند، جریر با عمر قرار گذاشت به این شرط به جنگ می‌رود که یک چهارم غنائم را برای خود و اتباعش بر دارد، و عمر این شرط را پذیرفت، و جریر به سوی ایران حرکت کرد. «... و قدم جریر بن عبدالله من السراة فی بجیله فسال انی‌اتی العراق علی ان یعطی و قومه ربع ما غلبوا علیه، فاجابه عمر الی ذلک، فسار نحو العراق» (3)
(1) - فتوح البلدان، بلاذری، صفحه 253.
(2) - اَلْبَدْءُ وَ التّاریخ، ابو نصر بن مطهر بن طاهر مقدسی، جلد ۵، صفحه ۱۶۹.
(3) - اسلام ایرانیان و عمر بن خطاب، عطایی اصفهانی، صفحه 122، به نقل از: فتوح البلدان، بلاذری، صفحه 253.

با استفاده از نکات بالا

1- ضعف و سستی دولت ساسانی در اثر بی تدبیری ها وخرابی شهر ها از شکست های ممتد نظامی از روم وضعف و کمی نفو س وجمعیت بر اثر طاعون گسترده در ایران نظام طبقاتی بسیار ظالمانه در ایران
2- با بی تدبیری و تغییر سیاست ساسانیان و عدم حمایت از والیان عرب مستقر درمنطقه حیره و از هم پاشیدن سیطره اعراب حیره در جلوگیری از حمله اعراب در حفاظت از مناطق شمالی منجر به جسارت و شرارت اعراب در شهرها آبادی های جنوب عراق
3- فقر نیاز مالی اعراب بواسطه نبود کشاورزی و رمه های کم رمق در زمین های لم یزرع و خالی از منابع سبب طبیعی بودن خصلت چپاول برای امرار معاش در اعراب بادیه بوده
4- وسوسه بدست آوردن غنائم، با پشتوانه مذهبی دین جدید احکام جهاد مبنی بر ثواب پیروزی بر کفار و نصیب ثواب شهادت

انگیزه حمله اعراب به ایران بوده[=arial]

ممسوس;995682 نوشت:
وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین (انبیا 107)و ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم

درود

باز آیه ای دیگر آوردید که سخن بنده را ( تفسیر قرآن با قرآن ) تایید می کند

رحمت یک معنا دارد و نبی و رسول معنای دیگر

اگر غرض از رسالت پیامبر رسالت جهانی بود راحت گفته می شد و ما ارسلناک الا نبیاً للعالمین یا رسول للعلمین مگر سخت بود این گونه بگوید یا مشرکان نگذاشتند ؟؟؟

پس تعالیم و آموزهای پیامبر اسلا برای مردم جهان رحمت است ولی نه اینکه پیامبر همه مردم جهان باشد

ممسوس;995682 نوشت:
متاسفانه در این بخش شما گرفتار تفسیر به رای شدید حرفی را میزنید که تا به حال کسی نگفته است.
همه مفسران در تفسیر ایه کافة للناس سیاق ایه را برای عموم مردم دانسته و گفتند ایه افاده عموم میکند

شاید همه ی مفسران به این نکته ی ریز آیه توجه نکرده یا بخاطر جواز کشور گشایی و صدور اسلام !! سکوت را ترجیح داده باشند

پیش از نیوتن ملیارد ها بار سیب از درخت افتاده بود ولی کسی از گرانش عمومی سخنی نگفته بود تا اینکه ایشان آن را فرمول کرد

آیا چون کسی پیش از نیوتن به این فرمول گرانش دست نیافته بود پس حرف نیوتن اشتباه بوده ؟؟؟؟

ممسوس;995682 نوشت:
إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْعالَمینَ»؛ (انعام 90) این (قرآن) جز تذکرى براى جهانیان نیست. و... .

اینها همه درست ولی لزومن معنای رسالت و نبوت جهانی پیامبر را نمی رساند نهایت ابلاغ پیام است نه زور سر نیزه و اجبار و مسلمان کردن با ضرب شمشیر ( همانگونه که در زمان زندگی پیامبر نامه نوشت و بس )

در واقع همان می شود که حود قرآن هم گفته در دین اجباری نیست ( مگر برای اربهای پیرامون خود پیغمبر -)

اندوهبار اینجاست که در ایران و برخی کشورهای خارج از اربستان حجاب اجباری است !!! در قرآن هتا اصل دین اجباری نیست ولی اینها را ببین که با دین تراشی حجاب را اجباری کرده اند و به خدا دین خودشان را آموزش میدهند اتعلمون الله بدینکم ؟؟؟

ممسوس;995682 نوشت:
طبق روایات اسلامى نخستین نقطه اى که از زیر آب سر بر آورد، سرزمین «مکّه» بود.(«وسائل الشیعه»، جلد 10، صفحه 449، باب 16: استحباب صوم یوم دحوى الارض، چاپ آل البیت)

لابد روایات اسلامی می گفتند قله ی اورست هنوز افریده نشده بود تا خیاال ما هم راحت شود که در جریان قله ی اورست هم بوده اند

روایات اسلامی فقط واد غیر ذی ذرع عربستان را می شناخته اند

اگر روایت اسلامی آنگونه گفته اند دلیل عینی و علمی ندارند

الان یک دانش آموز کلاس پنجم می گوید اولین جا که از آب سر بررآورد قله ی اورست بود که هم علمی است و هم عینی

حرف این دانش آموز را که واقعن می بینم نپذیریم ولی حرف روایت های اسلامی را که هیچ دلیل علمی و خرد پذیری بر آن ندارند بپذیریم ؟

پس جایگاه عقل و اندیشه در این میان کجاست ؟

راستی یک پرسش

سر زمین مکه از چه زمانی به این نام نامگذاری شده است ؟؟

از زمان آدم ؟؟

اون که هفت هشت هزار سال پیش بوده نه ملیونها سال پیش !!!

روایات اسلامی چیزی نگفته اند در این مورد ؟؟؟

ممسوس;995682 نوشت:
تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِیْنَ نَذِیْراً

باز تاییدی بر حرف بنده

اصلن سخنی از نبوت و رسالت نیست

ممسوس;995682 نوشت:
این را نیز مى دانیم که در آغاز بر اثر باران هاى سیلابى، تمام کره زمین از آب پوشیده بودطبق روایات اسلامى نخستین نقطه اى که از زیر آب سر بر آورد، سرزمین «مکّه» بود

از کجا می دانید ؟؟

بارانهای سیلابی ؟؟؟؟؟

این بارانها مگر از کجا آمده بودند؟ مگر از ابرها نبوده اند ؟؟؟

خوب اول بفرمایید تشکیل ابر چگونه است ؟؟؟

آب از زمین بخار می شود و کم کم ابرا تشکیل می گردد غیر از این است ؟؟

خب ینی پیش از آن بارانهای سیلابی خیال پردازانه زمین خودش آب داشته که بخار شده و ابر تشکیل داده و نیاز به بارانهای سیلابی نداشته که آن را بپوشاند سپس مکه ظاهر شود

ممسوس;995682 نوشت:
طبق روایات اسلامى نخستین نقطه اى که از زیر آب سر بر آورد، سرزمین «مکّه» بود.(«وسائل الشیعه»، جلد 10، صفحه 449، باب 16:

روایات اسلامی همانی نیست که امام صادق گفته زمین بر روی ماهی و شاخ گاو است ؟؟؟؟

مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَرْضِ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ هِيَ قَالَ هِيَ عَلَى حُوتٍ قُلْتُ فَالْحُوتُ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ هُوَ قَالَ عَلَى الْمَاءِ قُلْتُ فَالْمَاءُ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ هُوَ قَالَ عَلَى صَخْرَةٍ قُلْتُ فَعَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ الصَّخْرَةُ قَالَ عَلَى قَرْنِ ثَوْرٍ أَمْلَسَ‏ «2» قُلْتُ فَعَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ الثَّوْرُ قَالَ عَلَى الثَّرَى قُلْتُ فَعَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ الثَّرَى فَقَالَ هَيْهَاتَ عِنْدَ ذَلِكَ ضَلَ‏ عِلْمُ‏ الْعُلَمَاءِ.

اگر اعتبار زمین شناسی روایات اسلامی همین است که زمین بر روی ماهی و شاخ گاو است !!!

زمین شناسان جهان باید بروند خودشان را دار بزنند

ممسوس;995671 نوشت:
اگر فقط برای اعراب پیامبر بود و دین اسلام فقط برای عربستان بود چرا پیامبر نامه به پادشاهان شرق و غرب نوشت چرا به خسرو، منذر، هرقول، نجاشی و ... نامه نوشت و انان را به اسلام دعوت نمود البته شما جواب سوال مرا ندادید؟ ا

دعوت کردن با به اجبار به سوی خود کشیدن فرق دارد گرامی

شما نهار کباب برگ دارید نامه برای بنده می فرستید و مرا به نهار خوشمزه ی خود دعوت می کنید من هم به هر دلیلی دعوت شما را نمی پذیرم و نمی ایم

شما که دیگر نمی آید با زوز شمشیر مرا به سر سفره ی خود بیاورید

فقط دعوت کردید و من هم نیامدم تمام

پیامبر هم دعوت کرد و پیشنهاد داد و آن کسان هم نپذیرفتند پس بنا به لا اکراه فی الدین دیگه لزومی به اجبار و اینکه شما هتمن باید مسلمان شوید و اگر نشوید چنین و چنان می کنم نبود تمام

سلام علیکم

درگیریهای ایرانیان با اعراب و رومی ها و جنگهایی که صورت میگرفت طولانی مدت و یک سلسله نبرد رو شامل میشد . و سبقه آن طولانی است پیش از ساسانیان نیز چنین بود چنانکه تجارت هم بین این اقوام بود و جریان داشت بین قریش و ایرانیان .
اما قریش همه اعراب را شامل نمیشد
اعراب بادیه نشین بخاطر کمبود آذوقه بسمت مرزهای ایران هجرت میکردند مثل همین مهاجرتی که امروز به اروپا و امریکا میشود ولی حکومت ایران ، همچنین حکومت روم اینها رو نمیپذیرفتند پس این قبایل در مرزها حاشیه نشین میشدند .
از طرفی قبایلی تمایل به هجوم به مناطق مرزی را داشتند که بعید نیست حاشیه نشین ها هم با آنها همراه میشدند لذا
حکومت ایران در زمان خسروپرویز شخصی بنام منذر رو مورد حمایت قرار داد و اینشخص با اتحاد قبایل مرز نشین مرزهای ایران را امن میکرد
حتی در جنگهایی نیز با ایرانیان مشارکت مینمودند و غنائم زیادی بدست می آوردند

تا اینکه پس از دعوت پیامبر منذر مسلمان شد و خسرو پرویز مدتی بعد دستور قتل او را صادر کرد . پس از آن مرزهای ایران محل درگیری بود .
پس سلسله نبردهایی بین ایرانیان و اعراب و اعراب با رومیان همچنین ایران و روم مدام در جریان بود

نبرد قادسیه آخرین سلسله این درگیریها و گسترده ترین آنهاست . این نبرد البته با نبردهای پیش از آن تفاوتهایی دارد و آن اینکه عنصر دین محرک اعراب و دلیل پیروزی آنها و عنصر فساد و ظلم دستگاه ساسانی علت زوالشان شد و امکان فروپاشی ایران بواسطه قدرت طلبی سرداران زیاد بود

و کسانی همچون دیلمیان که ۴۰۰۰ نفر از یگان محافظ خسروپرویز (دیلمیان) را شامل میشدند پس از مرگ خسرو پرویز و فرزندانش نتوانسته بودند جایگاه خود را در حکومت یزدگرد سوم با وجود سرداران پیدا کنند به اعراب پیوستند و مسلمان شده و به یاری آنها پرداختند و در جنگها شرکت کردند
و همچنین آسوریان مسیحی که دل خوشی از موبدان و ظلم آنها نداشتند و دیگران که بنوعی از ظلم حکام آسیب دیده بودند .

در این شرایط یا ایران تکه تکه میشد یا اعراب ایران را میگرفتند و حتی اگر روم به ایران حمله میکرد هم میتوانست ایران را فتح کند

دکترنادرنوری;995719 نوشت:

شما که دیگر نمی آید با زوز شمشیر مرا به سر سفره ی خود بیاورید

سلام و عرض ادب

ابتدا اینکه بنده نه به خود عمر علاقه ای دارم و نه نحوه جنگ های او را صحیح می دانم

اما شما طوری سخن می گویید که انگار اطلاع ندارید رفتار خسرو پرویز و دیگر افراد این سلسله ، با مردم چگونه بوده است؟؟؟؟

این که خسرو پرویز خود به دنبال کشور گشایی وکشت و کشتار بوده ، از بدیهیات تاریخ است!

پس از دست یافتن خسرو پرویز به فلسطین ، لشکر ایران به همراهی و راهنمایی یهودیان دست به غارت گشودند و کلیساها را سوزانیدند
و گروه انبوهی را کشتند و ۳۵۰۰۰ برده گرفتند.

با آنکه مالیات‌ها و تلفات انسانی‌ای که بر اثر این جنگ‌ها بر ایرانیان تحمیل می‌شد، از غنایم و غارت‌ها بسیار گرانتر بود، دلخوشی به این پیروزی‌ها هر گونه ناخرسندی را که درین‌باره ممکن بود در دل‌ها راه بیابد، محکوم به سکوت می‌کرد.

این کشور گشایی های ساسانیان ، ایرانیان بسیاری را به کام مرگ کشاند و باعث کشته شدن و نابودی زندگی هزاران ایرانی و غیر ایرانی گردید.

به همین دلیل بسیاری از ایرانیان به اعراب پیوستند(برخی حتی مسلمان هم نبودند!) و در برابر ساسانیان جنگیدند!!!

باز هم خسرو پرویز را شخصی می دانید که به نهار دعوت شده و نپذیرفته است؟؟؟؟

پرسش

انگیزه اعراب برای حمله به ایران چه بود؟

پاسخ

  1. برخی معتقدند که انگیزه اعراب از فتوحات ترویج اسلام بوده است. برای اینکه بخواهند اسلام را گسترش دهند دست به فتوحات زدند.
قبل از شروع جنگ "قادسیه" قاصد مسلمانان و فرمانده سپاه "ایران" با یکدیگر سخن گفتند که انگیزه مسلمانان از این جنگ به نوعی بیان شده است. "زهره" فرستاده مسلمین در گفتگويش با "رستم فرخّزاد" فرمانده "ایرانیان" به او گفت:«اي سردار ايراني، بدان که ما براي جهانگشايي و به منظور دنياطلبي و زياده خواهي به سوي شما نيامده ايم. بلکه تنها انگيزه ما براي حرکت و تلاش و جنب و جوش و مبارزه و جهاد، توجّه به آخرت است».
هنگامي که در ميان گفتگوها، "زهره" آئين اسلام و برخي معارفش را براي "رستم" بيان مي کند؛ "رستم" مي گويد:«چه نيکو است اين آئين». رستم آنقدر مجذوب آئين اسلام مي شود که به ميان بزرگان سپاه "ايران" رفته و به دفاع از موازين آيين اسلام پرداخته و آنها را به پذيرش اين آئين فرا مي خواند. هر چند سران سپاه که بر کثرت نفرات و تجهيزات خود مغرور شده بودند پيشنهاد "رستم" را نمي پذيرند. پس از اين نيز گفتگويي ديگر ميان "رستم" و "ربعي بن عامر" و همچنین "مغیرة بن شعبه" انجام شد که انگیزه آن ترویج اسلام معرفی شده است. (1)


  1. برخی از منابع انگیزه حمله "اعراب" به "ایران" را دسترسی به غنائم و مال و ثروت "ایرانیان" می­دانند. نقل شده است هنگامي که "عمر بن خطّاب" مردم را به جنگ با "ايرانيان" فراخواند، استقبالي نکرده و بي توجّهي کردند. در اين گير و دار قبيله "ازد" مهيّاي جنگ شد، که "عمر" براي ترغيب بيشتر آنها به جنگ، غنائم "کسري" را يادآور شد. (2)
"مقدسي"، نيز در مورد دليل حمله "مسلمانان"، روايتي از "عمر بن خطّاب" نقل مي کند که قبل از حمله به "ايران" گفته بود: «خدا شما را به زبان رسول خويش گنج خسروان و قيصران وعده داده ‌است، برخيزيد و جنگ با فارس را ساز کنيد.»(3)
"مثني بن حارثه"، در "حيره"، مردم را به جهاد عليه "ايران" تحريک مي کرد، و به غارت خزائن ملوک "ساساني" تطميع مي نمود. از جمله کساني که براي غارت آبادي ها و خزائن ايران مامور شد، "جرير بن عبدالله بجلي" بود که پيروان زيادي داشت. وقتي "عمر" او را براي جنگ با "ايران" فرا خواند، "جرير" با "عمر" قرار گذاشت به اين شرط به جنگ مي رود که يک چهارم غنائم را براي خود و اتباعش بر دارد، و "عمر" اين شرط را پذيرفت، و "جرير" به سوي "ايران" حرکت کرد. (4)

  1. انگیزه دیگر که میتوان از اهداف حمله "اعراب" به "ایران" برآورد نمود پیشگیری و بازدارندگی از حمله امپراطوری بزرگ "ایران" به "حجاز" و "اعراب" بود. مسلمانان برای اینکه مانعی جدی برای حمله ساسانیان به اعراب باشند خود پیش دستی کرده، دست به فتوحات زدند.
  2. شاید انگیزه دیگر این باشد که صحابه برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که در "مدینه" انجام دادند اعم از "غصب خلافت" و نادیده گرفتن حق حضرت علی (علیه السلام) همچنین شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و "غصب فدک" دست به فتوحات زدند تا اذهان عمومی جامعه اسلامی را از خیانتهایی که مرتکب شدند دور نمایند.

پی نوشتها :
1.
ابن اثیر، الکامل، دار صادر، 1385ق،بیروت، ج 2 ص 450
2.
فتوح البلدان‏، بلاذرى، احمد بن يحيى‏ ، دار و مکتبة الهلال، بیروت، 1988ق، ص 249
3.
البدء و التاريخ، مطهر بن طاهر المقدسى، الثقافة الدینیه، بی تا، ج‏5، ص 169
4. بلاذری همان
موضوع قفل شده است