جمع بندی چگونه برکت رو به مال و زندگی ام بیاورم؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه برکت رو به مال و زندگی ام بیاورم؟

سلام علیکم و رحمه الله

روایتی هست که دوازده درهم در دست پیامبر صل الله علیه و آله بود . قیمت یک پیرهن بقول ما لاکچری . ایشون با این پول یک برده آزاد کرد و دو دست لباس توانست بخرد

برکت در زندگی هم ، مساوی داشتن مال نیست ، مال و منال صرفا کاربرد ابزاری داره . نمیشه با مال زیاد همسر بهتری داشت یا فرزندانی در خانواده داشت که خیر اند . منشا اینها از جای دیگری است

کلا نسخه ای بفرمایید کلی یا جزیی برای یاد گرفتن ، اگر این مساله آوردن بروت به زندگی قابل آموختن هست راهش چیست اگر آموختنی نیست و افاضه فیض الهی است و به بعضی تعلق میگیرد هم بفرمایید .

آجرکم الله من فضله و کرمه

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد کافی

[TD][/TD]

فاتح;993206 نوشت:
سلام علیکم و رحمه الله

روایتی هست که دوازده درهم در دست پیامبر صل الله علیه و آله بود . قیمت یک پیرهن بقول ما لاکچری . ایشون با این پول یک برده آزاد کرد و دو دست لباس توانست بخرد

برکت در زندگی هم ، مساوی داشتن مال نیست ، مال و منال صرفا کاربرد ابزاری داره . نمیشه با مال زیاد همسر بهتری داشت یا فرزندانی در خانواده داشت که خیر اند . منشا اینها از جای دیگری است

کلا نسخه ای بفرمایید کلی یا جزیی برای یاد گرفتن ، اگر این مساله آوردن بروت به زندگی قابل آموختن هست راهش چیست اگر آموختنی نیست و افاضه فیض الهی است و به بعضی تعلق میگیرد هم بفرمایید .

آجرکم الله من فضله و کرمه

باسمه تعالی
با عرض سلام خسته نباشید
انسان برای اینکه به برکت دست یابد، می‌بایست علل و عوامل آن را شناسایی کند، البته برای ایجاد و نیز حفظ برکت در چیزی شناخت موانع نیز ضروری است؛ زیرا علت تام، زمانی شکل می‌گیرد که مقتضی موجود و موانع مفقود باشد. پس اگر مقتضی شناسایی و ایجاد شود ولی موانع ناشناخته بماند یا برطرف نشود، برکتی ایجاد نخواهد شد و حفظ و صیانت نمی‌شود. بنابراین شناخت اسباب و عوامل ایجادی و موانع آن لازم و ضروری است چنان که تحقق بخشیدن به عوامل و برطرف کردن موانع ضرورت دارد.
در اینجا به مهم‌ترین و اصلی ترین علل و عوامل مادی و معنوی ایجاد برکت به شکل فراگیر و کلی اشاره می‌شود:
1. ایمان
برکت ارتباط تنگاتنگی با خدا و ایمان به او دارد؛ زیرا برکت به معنای خیر الهی به بنده از طریق داوم بخشی به خیری و کثرت آن است. بنابراین،‌ در ذات برکت، ایمان به خدا نهفته است. کسی خواهان برکت است که باور داشته باشد که خداوند منشأ خیر و افزایش و کثرت و تداوم آن است. از این رو در آیات قرآنی به صراحت از رابطه مستقیم ایمان به خدا و برکت، سخن به میان آمده است.
خداوند در این باره می‌فرماید: «
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ(1) اگر اهل آبادى ‌ها ايمان مىآوردند و تقوا می‌داشتند، بركت هايى را از آسمان و زمين، بر آنان مى گشاديم»
2.تقوا
خداوند در آیات ابتدایی سوره طلاق بر نقش تقوا در افزایش روزی و بهره مندی شخص از نعمت و خیر الهی از جایی که گمان نمی‌کند، تاکید می‌کند و مردم را به تقوا تشویق و ترغیب می‌کند تا برکت را در آن بجویند. خداوند در این باره می‌فرماید:
«
وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً *وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً (2)
و هر كس از خداوند پروا كند، خداوند، برايش راه خروجى [ از مشكلات] قرار مى دهد و او را از جايى كه گمان نمى كند، روزى مى بخشد؛ و هر كس بر خدا تكيه كند، او برايش بس است. خداوند، كار خويش را به سامان مى‌رساند. به يقين، خداوند براى هر چيزى، اندازه‌اى قرار داده است» .
همین مطلب را با گزارشی از قوم یهود مورد اشاره قرار داده و می فرماید:
«
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ (3) واگر آنان، تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنان نازل شده بود، بر پا مى داشتند، از بالاى سر و از زير پاهايشان [از نعمت هاى الهى] برخوردار مى شدند. برخى از آنان، گروهى ميانه رو و بيشترشان، زشت كردار بودند» پس اینکه مردم اگر تقوا داشته باشند خیر و برکت از آسمان و زمین به سوی مردم می‌آید و آنان از برکات معنوی و مادی الهی بهره مند می‌شوند، خود گواه روشنی است که تقوا از مهم‌ترین علل و عوامل کسب روزی و نیز برکت در زندگی و نعمت هاست.
پی نوشت:
1.اعراف/69.
2.طلاق/2-3.
3.مائده/66.

3- صدقه دادن
با بخشش و انفاق مال، برکت مال فزونی می یابد. امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند:
بَرَكَةُ الْمَالِ‏ فِي الصَّدَقَة (1) برکت مال در صدقه دادن است.
«باغبان زان می‌برد شاخ مضر
تا بیابد نخل قامتها و بر
می‌کند از باغ دانا آن حشیش
تا نماید باغ و میوه خرمیش
می‌کند دندان بد را آن طبیب
تا رهد از درد و بیماری حبیب
پس زیادتها درون نقصهاست
مر شهیدان را حیات اندر فناست»(2)
4. یاد خدا
عامل دیگر ایجاد برکت در زندگی یاد و نام خدا در کارها است. در این زمینه امام رضا(علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرماید:
«
قالَ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ: اِذا قالَ العَبدُ: «بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّه‏ ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ : بَدَاَ عَبدى بِاسمى، وَ حَقٌّ علىَّ اَن اُتـَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ و اُبارِکَ لَهُ فى اَحوالِهِ
خداوند فرمود:هرگاه بنده بگوید: بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، خداى متعال می گوید: بنده من با نام من آغاز کرد. بر من است که کارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، برکت دهم.»(3)
5-سحرخیزی و شب زنده داری
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «
السَّحُورُ بَرَكَة (4) سحرخیزی مایه برکت است.»
6-تلاوت قرآن
امیرالمومنین(علیه السلام) میفرمایند:
«
الْبَيْتُ‏ الَّذِي‏ يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُه(5) خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدا در آن برده شود برکتش زیاد می شود.»
پی نوشت:
1. ليثى واسطى، على بن محمد، عيون الحكم و المواعظ( لليثي)، ص195،دار الحديث‏، قم‏، 1376 ش‏.
2.مولوی.
3.ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي( للصدوق)،ص174،كتابچى‏، تهران‏،1376 ش‏.
4.کلینی، محمد بن یعقوب(321ق)، الکافی،ج4، ص95، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1407.
5.همان،ج2،ص499.





7- آسانگيرى در خريد و فروش‏

هر كس كه اقدام به داد و ستد مى ‏كند بويژه كسى كه داد و ستد را پيشه خود ساخته، شايسته است از تنگ نظرى و پافشارى كردن در قيمت پرهيز كند؛ چرا كه سختگيرى در معاملات نشانه پستى روح و دنائت نفس است.

پيشوايان بزرگوار اسلام، سهل المعامله بودن را موجب بركت يافتن كسب دانسته اند.
از توصيه ‏هاى امام باقر(علیه السلام) این است که:

«تَبَرَّكُوا بِالسُّهُولَةِ»

با آسانگيرى- در معاملات- بركت بجوييد.

پی نوشت:
1.کلینی، محمد بن یعقوب(321ق)، الکافی،ج5، ص151، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1407.

سلام علیکم

سپاس از پاسخ های دقیق تان استاد گرامی

در ابتدا در مورد رفع موانع فرمودید و علل و عوامل که اقتضای آن برکت است شناخته و موجود شود تا علت تامه شکل بگیرد .

اگر فردی مثلا صدقه بدهد ولی باقی آن کیفیات را تماما نداشته باشد یا ضعف در آن باشد در اینصورت برکت را در زندگی اش نخواهد داشت ؟

8-سلام كردن هنگام ورود به منزل
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: «اِذَا دَخَلَ اَحَدُكُمْ بَیتَهُ فَلْیسَلِّمْ فَاِنَّهُ ینْزِلُهُ الْبَرَكَةَ؛ (1) هر گاه یكی از شما داخل خانه می شود، باید سلام كند كه این كار، باعث نزول بركت به آن خانه خواهد شد.»
پی نوشت:
1.مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار( ط- بيروت)،ج73،ص7،دار إحياء التراث العربي‏، بيروت،‏
[=Traditional Arabic]1403 ق‏.

اما موانع
1-سستی ورزیدن در خواندن نماز
حضرت فاطمه زهراعلیها السلام می فرماید كه از پدرم رسول خدا (صلی الله علیه وآ له) پرسیدم: «كسی كه در خواندن نماز سستی بورزد و در اقامه آن كوتاهی كند، چگونه است؟» آن حضرت فرمود: «چنین شخصی به شانزده خصلت در دنیا و آخرت، مبتلا می شود: پیامد نخست از پیامدهای منفی دنیایی بی توجهی به نماز، این است كه «یرْفَعُ اللهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِهِ (1) خداوند بركت را از روزی او برمی دارد. پیامد دوم آن این است كه «یرْفَعُ اللهٌ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمْرِهِ خداوند، بركت را از عمر او می گیرد.»
پی نوشت:
1- ابن طاووس، على بن موسى‏، فلاح السائل و نجاح المسائل‏، بوستان كتاب‏، قم‏
،1406 ق‏

2-اسراف
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اِنَّ مَعَ الْاِسْرَافِ قِلَّةُ الْبَرَكَةِ (1) اسراف كردن، باعث كم شدن بركت می شود.»
3-دشنام دادن
امام باقر علیه السلام فرموده است: «مَنْ فَحَشَ عَلَی اَخِیهِ الْمُسْلِمِ نَزَّعَ اللهُ مِنْهُ بَرَكَةَ رِزْقِهِ وَ وَكَّلَهُ اِلَی نَفْسِهِ وَاَفْسَدَ عَلَیهِ مَعِیشَتَهٌ (2) كسی كه به برادر مسلمان خود دشنام دهد، خداوند بركت را از روزی او برمی دارد و او را به خودش واگذار می كند و زندگی اش را تباه می سازد.»
پی نوشت:
1.کلینی، محمد بن یعقوب(321ق)، الکافی،ج4، ص55، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1407.
2.همان،ج2،ص326.

فاتح;993270 نوشت:
سلام علیکم

سپاس از پاسخ های دقیق تان استاد گرامی

در ابتدا در مورد رفع موانع فرمودید و علل و عوامل که اقتضای آن برکت است شناخته و موجود شود تا علت تامه شکل بگیرد .

اگر فردی مثلا صدقه بدهد ولی باقی آن کیفیات را تماما نداشته باشد یا ضعف در آن باشد در اینصورت برکت را در زندگی اش نخواهد داشت ؟


باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
به همان مقدار که سایر شرایط را رعایت نمی کند، از برکت بی بهره خواهد ماند.

بابت اینکه در بین مطالب تان سوال مطرح میکنم بنده را ببخشید میخواهم مطلب از دست نرود

سوالی دارم ، آیا میشود مهارت هایی بدست آورد و آنها را انجام داد که مورد لطف قرار گرفت ؟

مثل کاری که پیامبر انجام دادند ، تقلید کنیم ، پولی را برای خرید در نظر گرفته ایم و کار خیری هم پیش آمده پس هزینه خرید را کم کنیم تا کار خیر را انجام دهیم تا برکت مال زیاد شود

آیا این روش تاثیری در شکل گیری علت یا عامل لازم و رفع مانعی میگردد ؟

فاتح;993277 نوشت:

مثل کاری که پیامبر انجام دادند ، تقلید کنیم ، پولی را برای خرید در نظر گرفته ایم و کار خیری هم پیش آمده پس هزینه خرید را کم کنیم تا کار خیر را انجام دهیم تا برکت مال زیاد شود

سلام و عرض ادب

برادر گرامی

سعی کنید هدفتان از کار خیر ، ازدیاد اموال نباشد

بلکه برکت زندگی باشد ( به معنای واقعی کلمه)

من باب تجربه عرض می کنم

گاها اتفاق افتاده اموال زیادی از طریق امور عبادی کسب کردم

اما برکت نداشته ، یعنی اموال بنده بیشتر شده و فقط موجب دل مشغولی بنده شده و وسیله قربة الی الله قرار نگرفته

به این دلیل که هدف بنده اموال دنیوی بوده است

اما وقتی هدف خود از امور خیر را ، رسیدن به معنویات قرار دادم ،خود به خود زندگی ام پر برکت شده ،

حتی گاهاً درآمدم نصف شده ، اما رفاهم چند برابر گذشته شده است !

در واقع این تغییر نگرش در شخص ، موجب برکت یافتن زندگی می شود

نه صرفاً ازدیاد اموال !

برکت زندگی با قناعت و اخلاق حسنه فراهم می شود

گاه حتی یک لبخند می تواند صدقه باشد و بیشتر از کوهها طلا که در راه خیر مصرف شود ، ارزش داشته باشد !

یک کلام زیبا و دلنشین

یک احوال پرسی ، بدون چشم داشت از دیگران

و...

گاهی می توان با یک سیب زمینی پخته ، لذتی بیشتر از کباب برگ را تجربه کرد !!!!!

ان شاء الله زندگی پر برکتی را تجربه نمایید

در پناه حق تعالی

باسمه الرزّاق

عرض سلام و ادب

کافی;993275 نوشت:
به همان مقدار که سایر شرایط را رعایت نمی کند، از برکت بی بهره خواهد ماند.

اگر در حدّ توان علمی و عملی سعی کند،نیّتش هم خالص باشد،باز هم به دلیل عدم استیفاء کامل شرایط به جهت

قصوری که دارد از برکت بی بهره خواهد ماند؟

حبیبه;993294 نوشت:
باسمه الرزّاق

عرض سلام و ادب

اگر در حدّ توان علمی و عملی سعی کند،نیّتش هم خالص باشد،باز هم به دلیل عدم استیفاء کامل شرایط به جهت

قصوری که دارد از برکت بی بهره خواهد ماند؟



باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
نمی توان گفت کاملا، از برکت بی بهره است، قطعا در همان حدّی که از عوامل برکت زا استفاده نموده، در زندگی خود از برکت برخوردار خواهد بود.
موفق باشید.

فاتح;993277 نوشت:
بابت اینکه در بین مطالب تان سوال مطرح میکنم بنده را ببخشید میخواهم مطلب از دست نرود

سوالی دارم ، آیا میشود مهارت هایی بدست آورد و آنها را انجام داد که مورد لطف قرار گرفت ؟

مثل کاری که پیامبر انجام دادند ، تقلید کنیم ، پولی را برای خرید در نظر گرفته ایم و کار خیری هم پیش آمده پس هزینه خرید را کم کنیم تا کار خیر را انجام دهیم تا برکت مال زیاد شود

آیا این روش تاثیری در شکل گیری علت یا عامل لازم و رفع مانعی میگردد ؟



باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
مهارت ها، همان عوامل، اسباب و رفع موانعی است که در شریعت به آن اشاره شده که با پیاده کردن آنها، برکت در زندگی ایجاد خواهد شد.
موفق باشید.

کافی;993328 نوشت:

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
مهارت ها، همان عوامل، اسباب و رفع موانعی است که در شریعت به آن اشاره شده که با پیاده کردن آنها، برکت در زندگی ایجاد خواهد شد.
موفق باشید.

سلام علیکم

مقصود غیر از این موارد

1. ایمان

2.تقوا

3- صدقه دادن

4. یاد خدا

6-تلاوت قرآن

7- آسانگيرى در خريد و فروش‏

8-سلام كردن هنگام ورود به منزل

هر آنچه که در شریعت به آن امر شده و همچنین غیر از این موارد ،

موانع
1-سستی ورزیدن در خواندن نماز

2-اسراف

3-دشنام دادن

هر آنچه که در شریعت نهی شده ، چه با علم و شناخت و معرفت ، و یا بدون علم و شناخت و معرفت لازم بصودت تقلید انجام شود باععث برکت در زندگی میشود ؟

فاتح;993336 نوشت:
سلام علیکم

مقصود غیر از این موارد

1. ایمان

2.تقوا

3- صدقه دادن

4. یاد خدا

6-تلاوت قرآن

7- آسانگيرى در خريد و فروش‏

8-سلام كردن هنگام ورود به منزل

هر آنچه که در شریعت به آن امر شده و همچنین غیر از این موارد ،

موانع
1-سستی ورزیدن در خواندن نماز

2-اسراف

3-دشنام دادن

هر آنچه که در شریعت نهی شده ، چه با علم و شناخت و معرفت ، و یا بدون علم و شناخت و معرفت لازم بصودت تقلید انجام شود باععث برکت در زندگی میشود ؟


باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
شریعت شامل قول، فعل و تقریر (امضاء و تایید نمودن ) اهل بیت (علیهم السلام) می شود. بنابراین همان فعل پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) هم جزء شریعت است و می توان مطابق آن عمل نمود.

جمع بندی

پرسش:
آیا برکت به زندگی قابل آموختن است؟ راهش چیست؟ اگر آموختنی نیست و افاضه فیض الهی است و به بعضی تعلق می گیرد هم بفرمایید .
پاسخ:
انسان برای اینکه به برکت دست یابد، می‌بایست علل و عوامل آن را شناسایی کند، البته برای ایجاد و نیز حفظ برکت در چیزی شناخت موانع نیز ضروری است؛ زیرا علت تام، زمانی شکل می‌گیرد که مقتضی موجود و موانع مفقود باشد. پس اگر مقتضی شناسایی و ایجاد شود ولی موانع ناشناخته بماند یا برطرف نشود، برکتی ایجاد نخواهد شد و حفظ و صیانت نمی‌شود. بنابراین شناخت اسباب و عوامل ایجادی و موانع آن لازم و ضروری است چنان که تحقق بخشیدن به عوامل و برطرف کردن موانع ضرورت دارد.
در اینجا به مهم‌ترین و اصلی ترین علل و عوامل مادی و معنوی ایجاد برکت به شکل فراگیر و کلی اشاره می‌شود:
1. ایمان
برکت ارتباط تنگاتنگی با خدا و ایمان به او دارد؛ زیرا برکت به معنای خیر الهی به بنده از طریق داوم بخشی به خیری و کثرت آن است. بنابراین،‌ در ذات برکت، ایمان به خدا نهفته است. کسی خواهان برکت است که باور داشته باشد که خداوند منشأ خیر و افزایش و کثرت و تداوم آن است. از این رو در آیات قرآنی به صراحت از رابطه مستقیم ایمان به خدا و برکت، سخن به میان آمده است.
خداوند در این باره می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ(1) اگر اهل آبادى ‌ها ايمان مىآوردند و تقوا می‌داشتند، بركت هايى را از آسمان و زمين، بر آنان مى گشاديم»
2.تقوا
خداوند در آیات ابتدایی سوره طلاق بر نقش تقوا در افزایش روزی و بهره مندی شخص از نعمت و خیر الهی از جایی که گمان نمی‌کند، تاکید می‌کند و مردم را به تقوا تشویق و ترغیب می‌کند تا برکت را در آن بجویند. خداوند در این باره می‌فرماید:
« وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً *وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً (2)
و هر كس از خداوند پروا كند، خداوند، برايش راه خروجى [ از مشكلات] قرار مى دهد و او را از جايى كه گمان نمى كند، روزى مى بخشد؛ و هر كس بر خدا تكيه كند، او برايش بس است. خداوند، كار خويش را به سامان مى‌رساند. به يقين، خداوند براى هر چيزى، اندازه‌اى قرار داده است.»
همین مطلب را با گزارشی از قوم یهود مورد اشاره قرار داده و می فرماید:
«وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ (3) واگر آنان، تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنان نازل شده بود، بر پا مى داشتند، از بالاى سر و از زير پاهايشان [از نعمت هاى الهى] برخوردار مى شدند. برخى از آنان، گروهى ميانه رو و بيشترشان، زشت كردار بودند.»
پس اینکه مردم اگر تقوا داشته باشند خیر و برکت از آسمان و زمین به سوی مردم می‌آید و آنان از برکات معنوی و مادی الهی بهره مند می‌شوند، خود گواه روشنی است که تقوا از مهم‌ترین علل و عوامل کسب روزی و نیز برکت در زندگی و نعمت هاست.
3- صدقه دادن
با بخشش و انفاق مال، برکت مال فزونی می یابد. امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: «بَرَكَةُ الْمَالِ‏ فِي الصَّدَقَة (4) برکت مال در صدقه دادن است.»
«باغبان زان می‌برد شاخ مضر
تا بیابد نخل قامتها و بر
می‌کند از باغ دانا آن حشیش
تا نماید باغ و میوه خرمیش
می‌کند دندان بد را آن طبیب
تا رهد از درد و بیماری حبیب
پس زیادتها درون نقصهاست
مر شهیدان را حیات اندر فناست»(5)
4. یاد خدا
عامل دیگر ایجاد برکت در زندگی یاد و نام خدا در کارها است. در این زمینه امام رضا (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرماید:
«قالَ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ: اِذا قالَ العَبدُ: «بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّه‏ ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ : بَدَاَ عَبدى بِاسمى، وَ حَقٌّ علىَّ اَن اُتـَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ و اُبارِکَ لَهُ فى اَحوالِهِ(6) خداوند فرمود: هرگاه بنده بگوید: بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، خداى متعال می گوید: بنده من با نام من آغاز کرد. بر من است که کارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، برکت دهم.»
5-سحرخیزی و شب زنده داری
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «السَّحُورُ بَرَكَة (7) سحرخیزی مایه برکت است.»
6-تلاوت قرآن
امیرالمومنین(علیه السلام) میفرمایند:
«الْبَيْتُ‏ الَّذِي‏ يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُه (8) خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدا در آن برده شود برکتش زیاد می شود.»
7- آسانگيرى در خريد و فروش‏
هر كس كه اقدام به داد و ستد مى ‏كند بويژه كسى كه داد و ستد را پيشه خود ساخته، شايسته است از تنگ نظرى و پافشارى كردن در قيمت پرهيز كند؛ چرا كه سختگيرى در معاملات نشانه پستى روح و دنائت نفس است.
پيشوايان بزرگوار اسلام، سهل المعامله بودن را موجب بركت يافتن كسب دانسته اند.
از توصيه ‏هاى امام باقر(علیه السلام) این است که: «تَبَرَّكُوا بِالسُّهُولَةِ(9) با آسانگيرى- در معاملات- بركت بجوييد.»
8-سلام كردن هنگام ورود به منزل
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اِذَا دَخَلَ اَحَدُكُمْ بَیتَهُ فَلْیسَلِّمْ فَاِنَّهُ ینْزِلُهُ الْبَرَكَةَ؛ (10) هر گاه یكی از شما داخل خانه می شود، باید سلام كند كه این كار، باعث نزول بركت به آن خانه خواهد شد.»
اما موانع
1-سستی ورزیدن در خواندن نماز
حضرت فاطمه زهراعلیها السلام می فرماید كه از پدرم رسول خدا (صلی الله علیه وآ له) پرسیدم: «كسی كه در خواندن نماز سستی بورزد و در اقامه آن كوتاهی كند، چگونه است؟» آن حضرت فرمود: «چنین شخصی به شانزده خصلت در دنیا و آخرت، مبتلا می شود: پیامد نخست از پیامدهای منفی دنیایی بی توجهی به نماز، این است كه «یرْفَعُ اللهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِهِ (11) خداوند بركت را از روزی او برمی دارد. پیامد دوم آن این است كه «یرْفَعُ اللهٌ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمْرِهِ خداوند، بركت را از عمر او می گیرد.»
2.اسراف
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اِنَّ مَعَ الْاِسْرَافِ قِلَّةُ الْبَرَكَةِ (12) اسراف كردن، باعث كم شدن بركت می شود.»
3-دشنام دادن
امام باقر (علیه السلام) فرموده است: «مَنْ فَحَشَ عَلَی اَخِیهِ الْمُسْلِمِ نَزَّعَ اللهُ مِنْهُ بَرَكَةَ رِزْقِهِ وَ وَكَّلَهُ اِلَی نَفْسِهِ وَ اَفْسَدَ عَلَیهِ مَعِیشَتَهٌ (13) كسی كه به برادر مسلمان خود دشنام دهد، خداوند بركت را از روزی او برمی دارد و او را به خودش واگذار می كند و زندگی اش را تباه می سازد.»

 

پی نوشت ها:
1.اعراف/69.
2.طلاق/2-3.
3.مائده/66.
4. ليثى واسطى، على بن محمد، عيون الحكم و المواعظ( لليثي)، ص195،دار الحديث‏، قم‏، 1376 ش‏.
5.مولوی.
6.ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي( للصدوق)،ص174،كتابچى‏، تهران‏،1376 ش‏.
7.کلینی، محمد بن یعقوب(321ق)، الکافی،ج4، ص95، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1407.
8.همان،ج2،ص499.
9.ج5، ص151، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1407.
10.مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار( ط- بيروت)،ج73،ص7،دار إحياء التراث العربي‏، بيروت،‏1403 ق‏.
11.ابن طاووس، على بن موسى‏، فلاح السائل و نجاح المسائل‏، بوستان كتاب‏، قم‏،1406 ق‏.
12.کلینی، محمد بن یعقوب(321ق)، الکافی،ج4، ص55، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1407.
13.همان،ج2،ص326.

موضوع قفل شده است