جمع بندی ایمان از ترس عذاب الهی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ایمان از ترس عذاب الهی

سلام. تا چند وقت پیش کافری بودم که هیچ دینی را قبول نداشتم. البته از عذابی که برای کافران تدارک دیده شده است نیز خبری نداشتم. هنگامی که فهمیدم کافران در عذاب مخلدند، به فکرم رسید که برای دفع خطر احتمالی هم که شده به دین ایمان بیاورم. آیا این ایمان مقبول است؟؟ زیرا میدانم اگر این بیم نبود، هیچ گاه ایمان نمی آوردم. سوال دیگری که دارم این است. کسی که چند بار مرتد شود و سپس ایمان بیاورد آیا خدا از او قبول می کند؟؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

Amir79;962217 نوشت:
سلام. تا چند وقت پیش کافری بودم که هیچ دینی را قبول نداشتم. البته از عذابی که برای کافران تدارک دیده شده است نیز خبری نداشتم. هنگامی که فهمیدم کافران در عذاب مخلدند، به فکرم رسید که برای دفع خطر احتمالی هم که شده به دین ایمان بیاورم. آیا این ایمان مقبول است؟؟ زیرا میدانم اگر این بیم نبود، هیچ گاه ایمان نمی آوردم. سوال دیگری که دارم این است. کسی که چند بار مرتد شود و سپس ایمان بیاورد آیا خدا از او قبول می کند؟؟


با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسشتان
ترس همیشه جنبه منفی ندارد، بلکه یک ترس ارزشی در مکتب اسلام مطرح است که اسلام انسان‏‌ها را به اینگونه ترس تشویق و ترغیب کرده است. ترس مثبت، آثار دنیوی و اخروی فراوانی برای انسان به همراه دارد و عامل رشد در بعد معنوی و مادی انسان به شمار می‏‌رود.
انواع ترس مثبت
ترس مثبت دارای عوامل متعددی است و ممکن است هر کدام از این عوامل موجب بروز ترس در برخی از افراد باشد. این ترس‏‌ها از آن جا مثبت است که عامل رشد برای انسان به شمار می‏‌رود و انسان از این ترس به مقامات، کمالات و ارزش‌‏های الهی و انسانی، دست پیدا می‌‏کند. از این رو، از آن به عنوان ترس مثبت و مورد تاکید یاد می‏‌شود.
بالاترین مرحله ی ترس مثبت، ترس از خداوند است. یعنی آن که انسان از خداوند بترسد، از مقام او خوف داشته باشد و این ‏ترس او را از گناهان باز دارد و به سوی کمال انسانی رهنمون شود. در قرآن، آیات فراوانی پیرامون ترس از خداوند وجود دارد که خداوند مردم را به ترس از خود ترغیب کرده است .
در سوره مائده، آیه 44 می‏فرماید: «... فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ...» از مردم نترسيد و از من بترسيد. نشانه ی ایمان در انسان، این است که از خداوند بترسد.
امام صادق ( علیه‌‏السلام) می‏‌فرماید: « مَنْ خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‏ء» کسی که از خدا بترسد، همه چیز از او می‏‌ترسد .(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏67، ص: 290) از این روایت استفاده می‏‌شود که ترس از خداوند، به انسان ابهت و قداست و ارزشی عنایت می‌‏کند که دیگر موجودات، تحت تاثیر او قرار می‌‏گیرند .

حاصل سخن اینکه:
بیم و ترس شما، ترس مثبت است چون این ترس عامل رشد و ترقّی شماست و به یقین ایمان شما مقبول درگاه خداوند پاک خواهد بود. لذا، خود را در اختیار دین الهی قرار دهید ان شاء الله با عمل به دستورات دین شاهد رشد و ترقّی روحی و معنوی حضرت عالی باشیم.

Amir79;962217 نوشت:
سوال دیگری که دارم این است. کسی که چند بار مرتد شود و سپس ایمان بیاورد آیا خدا از او قبول می کند؟؟

خداوند متعال در آيات آل عمران در باره توبه مرتد فرمود:
«چگونه خداوند جمعيتی را هدايت می‌كند كه بعد از ايمان وگواهی به حقانيت رسول وآمدن نشانه‌های روشن برای آنها، كافر شدند؟ وخداوند گروه ستمكار را هدايت نمی‌كند مگر كسانی كه بعد از آن توبه كنند واصلاح نمايند زيرا خداوند آمرزنده وبخشنده است».( آل عمران: آيات 86 تا 89)
طبق آیه شریفه ی سوره آل عمران خداوند توبه ی بندگان رو می پذیرد و فرقی نمی کند این گناه ارتداد باشد یا عمل معصیت، در هر صورت اگر توبه با شرایط انجام گیرد و انسان از گذشته خود نادم و پشیمان شود مورد قبول هست؛ منتهی لازم است توضیح مختصری در ارتباط با انواع ارتداد داده شود:

مرتد دو قسم است: فطری و ملی.
مرتد فطرى کسی که از پدر و مادر مسلمان به دنيا آمده باشد يا يکی از پدر و مادر او مسلمان باشد. خودش پس از گرايش به اسلام كافر شود. زنش بر او حرام است. زن بايد به مقدارى كه در احكام طلاق گفته مى‌شود، عدّۀ وفات نگه دارد.
هم چنین مرتد فطرى اگر مرد باشد، از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مى گردد. توبه و بازگشت او به اسلام به حسب ظاهر پذيرفته نيست، يعنى نقشى در حفظ جان او ندارد. حکم اعدام از بين نمی رود؛ گرچه بين خود و خدا اگر توبه كند، خدا توبه او را قبول مى كند.
اگر مرتد فطرى زن باشد، حبس مى شود. در زندان به او سخت گيرى مى كنند. در وقت نمازها او را مى زنند تا توبه كند. اگر توبه كرد ،آزاد مى شود. اگر توبه نكرد، در زندان باقى مى ماند تا بميرد.

مرتد ملّى كافرزاده اى است كه پس از گرايش به اسلام دوباره كافر شود.
اگر مرتد ملی مرد باشد، درصورتی که توبه کند، توبه او پذيرفته می شود، ولی اگر توبه نکند،حکم اعدام از طرف حاکم شرع جاری می شود.
در مرتد ملی، احتياط آن است که تا سه روز از او بخواهند که توبه كند. اگر توبه كرد، آزاد مى شود. اگر توبه نكرد، از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مى گردد.
حکم مرتد ملی اگر زن باشد حبس مى شود . در زندان به او سخت گيرى مى كنند. در وقت نمازها او را مى زنند تا توبه كند. اگر توبه كرد، آزاد مى شود، و اگر توبه نكرد، در زندان باقى مى ماند تا بميرد.( امام خمينی، تحرير الوسيله، نشر موسسه نشر آثار امام خمینی ج2،کتاب المواریث، فی موانع الارث، مسئله10ص 329 ؛ ونیز : محمدی، ابوالحسن، حقوق كيفری اسلام، ترجمه حدود وتعزيرات وقصاص وديات از كتاب شرايع ومسالك، تهران، مركز نشر دانشگاهی، 1374، ص 157.)

[="Navy"]

Amir79;962217 نوشت:
سلام. تا چند وقت پیش کافری بودم که هیچ دینی را قبول نداشتم. البته از عذابی که برای کافران تدارک دیده شده است نیز خبری نداشتم. هنگامی که فهمیدم کافران در عذاب مخلدند، به فکرم رسید که برای دفع خطر احتمالی هم که شده به دین ایمان بیاورم. آیا این ایمان مقبول است؟؟ زیرا میدانم اگر این بیم نبود، هیچ گاه ایمان نمی آوردم. سوال دیگری که دارم این است. کسی که چند بار مرتد شود و سپس ایمان بیاورد آیا خدا از او قبول می کند؟؟
سلام انسان ها یکجور نیستن بذرهاشونم در یک زمین با یک کیفیت اقلیمی پراکنده نشده...انچه مهم هست ترسیم اعضای بدن برزخی در عالم بعد از مرگ یا عالم سیال هست...هر عضو سر و صورت با یک اعمالی شکل پیدا میکنه...مثلا نماز خوندن باعث میشه چشم سر بدن موازی انسان ظاهر بشود و انسان خواب زلال ببینه!!...خدا هفتاد سال فرصت میده که این کار مهم را حداقل انجام بدهی[/]

پرسش:
تا چند وقت پیش کافری بودم که هیچ دینی را قبول نداشتم. البته از عذابی که برای کافران تدارک دیده شده است نیز خبری نداشتم. هنگامی که فهمیدم کافران در عذاب مخلدند، به فکرم رسید که برای دفع خطر احتمالی هم که شده به دین ایمان بیاورم. آیا این ایمان مقبول است؟؟ زیرا می‌دانم اگر این بیم نبود، هیچ گاه ایمان نمی‌آوردم. سوال دیگری که دارم این است. کسی که چند بار مرتد شود و سپس ایمان بیاورد آیا خدا از او قبول می‌کند؟؟

پاسخ:
ترس همیشه جنبه‌ی منفی ندارد، بلکه یک ترس ارزشی در مکتب اسلام مطرح است که اسلام انسان‏‌ها را به اینگونه ترس تشویق و ترغیب کرده است. ترس مثبت، آثار دنیوی و اخروی فراوانی برای انسان به همراه دارد و عامل رشد در بعد معنوی و مادی انسان به شمار می‏‌رود.
این ترس‏‌ها از آن جا مثبت است که عامل رشد برای انسان به شمار می‏‌رود و انسان از این ترس به مقامات، کمالات و ارزش‌‏های الهی و انسانی، دست پیدا می‌‏کند. از این رو، از آن به عنوان ترس مثبت و مورد تاکید یاد می‏‌شود. در سوره مائده، آیه 44 می‏فرماید: «... فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ...» از مردم نترسيد و از من بترسيد. نشانه‌ی ایمان در انسان، این است که از خداوند بترسد.
امام صادق ( علیه‌‏السلام) می‏‌فرماید: « مَنْ خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‏ء» کسی که از خدا بترسد، همه چیز از او می‏‌ترسد .(1) از این روایت استفاده می‏‌شود که ترس از خداوند، به انسان ابهت و قداست و ارزشی عنایت می‌‏کند که دیگر موجودات، تحت تاثیر او قرار می‌‏گیرند .
بنابراین بیم و ترس شما، ترس مثبت است چون این ترس عامل رشد و ترقّی شماست و ایمان شما مقبول درگاه خداوند پاک خواهد بود. ان‌شاء‌الله با عمل به دستورات دین شاهد رشد و ترقّی روحی و معنوی حضرت‌عالی باشیم.
در ارتباط با قسمت دوم پرسش حضرت عالی عرض می کنم:
خداوند متعال در آيات سوره‌ی آل عمران در باره‌ی توبه مرتد فرمود:
«کَیْفَ یَهْدِی اللّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ ایمانِهِمْ وَ شَهِدُوا اَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ * اُولئِکَ جَزاوُهُمْ اَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَهَ اللّهِ وَ الْمَلائِکَهِ وَ النّاسِ اَجْمَعینَ * خالِدینَ فیها لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ * اِلاَّ الَّذینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ اَصْلَحُوا فَاِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ»(2) چگونه خداوند جمعیتى را هدایت مى‌کند که بعد از ایمان و گواهى به حقانیت رسول و آمدن نشانه‌هاى روشن براى آن‌ها، کافر شدند؟! و خدا، جمعیت ستمکاران را هدایت نخواهد کرد! * کیفر آن‌ها، این است که لعن خداوند و فرشتگان و مردم همگى بر آنهاست. * همواره در این لعن مى‌مانند؛ مجازاتشان تخفیف نمى‌یابد؛ و به آن‌ها مهلت داده نمى‌شود. * مگر کسانى که پس از آن، توبه کنند و اصلاح نمایند؛ زیرا خداوند، آمرزنده و بخشنده است.
طبق آیه‌ی شریفه‌ی سوره آل عمران خداوند توبه‌ی بندگان رو می پذیرد و فرقی نمی‌کند این گناه ارتداد باشد یا عمل معصیت، در هر صورت اگر توبه با شرایط انجام گیرد و انسان از گذشته خود نادم و پشیمان شود مورد قبول هست؛ منتهی در مرتد فطری در صورتی که مرد باشد توبه‌ی او به حسب ظاهر پذیرفته نیست یعنی نقشی در حفظ جان او ندارد و اعدام می‌شود؛ گر چه اگر بین خود و خدا توبه کند خداوند توبه ی او را قبول می‌کند اما در حکم اعدام تأثیری ندارد.(3)

پی نوشت‌:
1. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏67، ص: 290
2. آل عمران: آيات 86 تا 89
3. مرتد دو قسم است:
الف: مرتد فطرى کسی که از پدر و مادر مسلمان به دنيا آمده باشد يا يکی از پدر و مادر او مسلمان باشد.
مرتد فطرى اگر مرد باشد، از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مى‌گردد. توبه و بازگشت او به اسلام به حسب ظاهر پذيرفته نيست، يعنى نقشى در حفظ جان او ندارد. حکم اعدام از بين نمی‌رود؛ گرچه بين خود و خدا اگر توبه كند، خدا توبه او را قبول مى‌كند.
اگر مرتد فطرى زن باشد، حبس مى‌شود. در زندان به او سخت گيرى مى‌كنند. در وقت نمازها او را مى‌زنند تا توبه كند. اگر توبه كرد ،آزاد مى‌شود. اگر توبه نكرد، در زندان باقى مى‌ماند تا بميرد.
ب: مرتد ملّى كافرزاده‌اى است كه پس از گرايش به اسلام دوباره كافر شود.
اگر مرتد ملی مرد باشد، درصورتی که توبه کند، توبه او پذيرفته می‌شود، ولی اگر توبه نکند،حکم اعدام از طرف حاکم شرع جاری می‌شود.
در مرتد ملی، احتياط آن است که تا سه روز از او بخواهند که توبه كند. اگر توبه كرد، آزاد مى‌شود. اگر توبه نكرد، از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مى‌گردد.
حکم مرتد ملی اگر زن باشد حبس مى‌شود. در زندان به او سخت گيرى مى‌كنند. در وقت نمازها او را مى‌زنند تا توبه كند. اگر توبه كرد، آزاد مى‌شود، و اگر توبه نكرد، در زندان باقى مى‌ماند تا بميرد.
( امام خمينی، تحرير الوسيله، نشر موسسه نشر آثار امام خمینی ج2،کتاب المواریث، فی موانع الارث، مسئله10ص 329)


موضوع قفل شده است