جمع بندی ریزبینی در مسائل؛ واقعيت يا توهم؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ریزبینی در مسائل؛ واقعيت يا توهم؟

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:


نقل قول:


با سلام
این سوال مدت هاست که ذهن منو به خودش مشغول کرده، نمی دونم آیا این احساس من توهم ذهنی هست یا یک واقعیت؟
آیا باید به آنها توجه کنم یا اینکه از آنها بدون وسواس رد بشم ؟
آیا این ها شیطانی است یا الهی ؟

من در زندگی شخصیم خیلی ریز بین هستم، مثلا اگر استکانی بشکند به دنبال دلیل هستم که چرا این اتفاق افتاد؟
علت همچین اتفاق از سمت خدا چی بوده ؟
یا مثلا نماز صبح بیدار نشدن یا زیاد از حد در ترافیک موندن ‼!
فراموش کاری ها و ...، همه همه به دنبال حکمت آن هستم ‼!

به نظرم خداوند قبل از اینکه ناخواسته بخواهد اتفاق بدی بیافتد من را با اسباب دنیایی از آن اتفاق با خبر می کند، تا از آن کار منصرف بشم.
آیا همچین چیزی ممکن هست ؟

چند نمونه اش رو میگم.
دفترچه بیمه ام رو برای دندان پزشکی گم کرده بودم، وقتی پیدا کردم و رفتم دندان پزشکی فهمیدم ابزارشون خراب هست.

برای کلاس ورزشی در ترافیک شدیدی موندم، به کلاس که رسیدم دیدم استاد مسابقه داشته اون روز و کلاس تعطیل بوده.

برای پروژه دانشگاهم به هر کسی می گفتم انجامش بده، بعد از تلاش های زیاد که پروژه ام رو انجام دادم فهمیدم استاد نمره پروژه رو حذف کرده.

خواستگاری که میخواست منجر به ازدواج بشه، روز خواستگاری کلی وسایل به طور غیر عادی شکست،
آخرش فهمیدیم خواستگار آدم خیلی بدی هست و با دروغ و کلاهبرداری به خواستگاری آمده بود.
و غیره…

ممنون.



با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

:Gol:

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد صابر

سؤال:
من در زندگی شخصیم خیلی ریز بین هستم، مثلا اگر استکانی بشکند به دنبال دلیل هستم که چرا این اتفاق افتاد؟ علت همچین اتفاق از سمت خدا چی بوده؟ یا مثلا نماز صبح بیدار نشدن یا زیاد از حد در ترافیک موندن.به نظرم خداوند قبل از اینکه ناخواسته بخواهد اتفاق بدی بیافتد من را با اسباب دنیایی از آن اتفاق با خبر می کند، تا از آن کار منصرف بشم.

پاسخ:
آنچه از سؤال شما کاربر محترم برداشت نمودیم پدیده ای ایست که برای خیلی از افراد رخ می دهد و آن این است که گاهی انسان به دلیل تقرّبی که به خدای خود پیدا می کند حکمت های الهی را قبل از انجام گرفتن کارها درک می کند.
این موضوع (حکمت داشتن افعال الهی) اولا یک حقیقت است زیرا يكي از صفاتي كه در مورد ذات اقدس الهي مطرح است، حكيم بودن است. حكيم، يعني كسي كه كار لغو و بيهوده انجام نمي دهد و از انجام هر كاري هدف و غايتي را دنبال مي كند. بنابراين چون خداوند متعال حكيم است و به مقتضاي حكمت الهي از خلقت موجودات هم غايتي را دنبال مي كند، لذا موجودات، غايت و كمالي دارند كه بايد در سير صعودي به آن برسند. پس هر آنچه در زندگی ما رخ می دهد بی حکمت نیست.

ثانیا اینکه گاهی اتفاق می افتد که انسان نیز از این حکمت ها با خبر می شود و به دلیل تفکر زیاد و یا به فرمایش شما ریزبینی ممکن است با اینگونه حکمت ها آشنا می شود و موارد را عینی تر در زندگی خود تجربه می نماید.نکته ی مهمی که در این بین وجود دارد اینکه به نظر می رسد ریز بینی و دقت در وارسی مسائل کم کم شما را به ورطه ی وسواس فکری سوق داده است و همین باعث شده بیشتر و بیشتر تأمل نمایید. البته همانطور که عرض نمودیم این مسئله به لحاظ اعتقادی گاه مفید و مؤثر است ولی ربط دادن مسائل به یکدیگر و برقراری ارتباط بین رخدادهای مختلفی که شاید چندان به یکدیگرارتباطی نداشته باشد به معنای ورود در وسواس فکری است که باید با آن مقابله نمایید.
در ادامه به چند راهکار به صورت مختصر اشاره می نماییم و در پایان شما را به تاپیک سابق با این موضوع ارجاع می دهیم.

***راهكارهاي عملي مفيد***
1. تهيه فهرستي از كارهايي كه سبب آرامش مي شود و در زندگي خود تجربه كرده ايم كه به ما آرامش مي دهد و از آنها جهت آرامش خود كمك بگيريم. افکار ریزبینانه بعضا آرامش را از انسان سلب می کنند2. تهيه فهرستي از كارهايي كه باعث شدت اضطراب و افزايش وسواس مي شود مرور پيوسته آن. هر استرس (دروني يا بيروني) سبب رشد وسواس و اضطراب مي شود.
3. كار و ورزش نقش درمانگري فوق العاده دارد. امروزه از كار درماني و ورزش جهت رفع مشكلات روحي و افزايش سلامت روان كمك زيادي مي گيرند. كار و ورزش باعث افزايش احساس ارزشمندي، اعتماد به نفس، احساس كار آمدي، تنظيم هورمون هاي موثر بر وسواس و افزايش نشاط دارد.
4. شناسايي افكار نگران كننده با ثبت آنها . مقابل هر فكر نگران كننده يك فكر و احساس مثبت جايگزين ثبت كنيم و اين تمرين را پيوسته مرور كنيم تا جريان جديد افكار مثبت بر افكار نگران كننده غلبه يابد.
5. با تكنيك «توجه گرداني» مانع فعاليت فكرهاي وسواسي شويم مثلا بر جزئيات يك تابلو يك نقاشي و... تمركز كنيم و فکر خود را از فکر فعلی متوجه دیگری نماییم.
6. به فكر وسواسي پروبال ندهيم چون بيشتر غرق در آن افكار مي شويم.
7. به مسخره گرفتن افكار وسواسي نقش زيادي در كنترل آنها دارد. مثلا با خود بخندید و بگویید بعید است که آن مسئله به این پدیده یا اتفاق ربطی داشته باشد.با توجه به آنچه که عرض شد خواهید توانست با تلاش از افکار ریز بینانه خلاصی یابید.
موفق و سربلند باشید.

تاپیک مرتبط با بحث:
از این وسواس فکری دیگه کلافه شدم!

موضوع قفل شده است