جمع بندی آیا این ادعاها درباره دکتر شریعتی صحت دارد؟

تب‌های اولیه

76 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

خباء;988399 نوشت:
طبعا نظر شما یک نظر شخصی خواهد بود و دیگران وظیفه ندارند اعتقادات خودشان را با شما تطبیق دهند...

احسنت.شما نظر خودتان را بیان کنید من هم نظر خودم را.نه نظر شما برای من حجت است نه نظر من برای شما.هر کس را در قبر خودش می گذارند.

خباء;988399 نوشت:
یا ما تصور کردیم مولوی شیعه بوده و طبق معلوماتمان عمل کردیم

من همچین تصوری ندارم

شما این اشعار را بخوان ببین امکان دارد شیعه باشد
https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh40/

خباء;988403 نوشت:
اگر این آقا مسلمان باشد نه ناصبی

امام صادق(ع): ناصبی کسی نیست که دشمنی با ما اهل بیت نماید، زیرا تو نمی‌توانی کسی را بیآبی که بگوید من پیامبر و خاندان او را دشمنی می‌ورزم، بلکه ناصبی کسی است که خود را در مقام دشمنی شما قرار دهد در حالی که می‌داند شما ولایت ما را داشته و شیعه ما هستید.
http://lib.eshia.ir/10107/2/601

مولوی شیعیان را رذل و خر می دانست
https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh40/

خباء;988403 نوشت:
و مشهور و محبوب مردم باشد

من روز قیامت نمی توانم جلو نکیر و منکر بگویم فلانی چون مشهور و محبوب بود من قبولش داشتم

قدیما;988404 نوشت:
دوست عزیز،حرف من روشن است.پیروان مکتب شریعتی و خود شریعتی اندیشه های درست و اشتباه داشتند و باید اندیشه های درست و غلط انها از هم جدا شود

درست و غلط نقدهای شما در طول صحبتمان و پس از ارائهء دلیل مشخص خواهد شد
فعلاً صحبت من سر دو مورد است:

1 - اگر نقدی دارید، به اندیشه‌ها، مکتوبات و اعمال خود آقای شریعتی داشته باشید، نه اینکه فلان شخص شریعتی را مانند خدا می‌داند!

2 - مطالب را همراه با سند و بطور کامل قرار دهید تا بتوان دقیق و منصفانه بررسی کرد. مثل پست اولتان که سند ارائه دادید


پ.ن:
چون مدام به اینترنت دسترسی ندارم ممکن است گاهی پاسخ مطلبی را دیر بدهم
ضمناً صحبت‌های من به قصد فهمیدن حق و حقیقت است و هرجا بدانم دانسته‌هایم اشتباه بوده، می‌پذیرم
امیدوارم شما هم با همین رویکرد در بحث شرکت کنید

قدیما;988407 نوشت:
احسنت.شما نظر خودتان را بیان کنید من هم نظر خودم را.نه نظر شما برای من حجت است نه نظر من برای شما.هر کس را در قبر خودش می گذارند.

من همچین تصوری ندارم

شما این اشعار را بخوان ببین امکان دارد شیعه باشد
https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh40/

شما هنوز قبول نکردید که ما شیعیان میتوانیم نظری مخالف داشته باشیم
تصور کردید با این لینکها حتما باید نظرمان مثل شما بشود..
خیر ما هم عقل داریم تحلیل داریم و طبق انچه تشخیص میدهیم عمل میکنیم...
پس نام خیابان لازم نیست عوض شود
دکتر شریعتی شیعه بودند
و حتی اگر شیعه نبودند باز هم ایراد شرعی نداشت..

قدیما;988408 نوشت:
ناصبی کسی نیست که دشمنی با ما اهل بیت نماید، زیرا تو نمی‌توانی کسی را بیآبی که بگوید من پیامبر و خاندان او را دشمنی می‌ورزم، بلکه ناصبی کسی است که خود را در مقام دشمنی شما قرار دهد در حالی که می‌داند شما ولایت ما را داشته و شیعه ما هستید.
http://lib.eshia.ir/10107/2/601

مولوی شیعیان را رذل و خر می دانست
https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh40/

من روز قیامت نمی توانم جلو نکیر و منکر بگویم فلانی چون مشهور و محبوب بود من قبولش داشتم

آنچه درباره ناصبی و مولوی گفتید تحلیل و اعتقاد شماست
ما شیعه هستیم و تحلیل شما را قبول نداریم
پس لازم نیست نام خیابان را تغییر بدهیم

در مورد جمله آخر :
مشهوریت ربطی به قبول داشتن ندارد
من ممکن است شما را قبول نداشته باشم اما به خاطر خدماتی که کردید و به خاطر محبوبیتی که دارید، نام خیابانی را به نام شما بگذارم ...

سلام و عرض ادب

برادر گرامی

یک نکته را فراموش نکنید

بنده ممکن است در بین تمام عقایدم 10 عقیده غلط داشته باشم

اما روز آخر عمرم در مجموع با عقیده درست بمیرم

مانند حر یا وهب نصرانی یا ...

در این صورت اگر شما به بنده تهمت ناصبی بودن بزنید شما متضرر خواهید شد ، نه بنده !

سعی کنید عقاید را نقد کنید ، نه شخصیت را

در پناه حق تعالی

خباء;988413 نوشت:
دکتر شریعتی شیعه بودند

بله،شیعه بود

خباء;988413 نوشت:
و حتی اگر شیعه نبودند باز هم ایراد شرعی نداشت..

خیر،شیعه نبودن ایراد شرعی دارد

خباء;988413 نوشت:
تصور کردید با این لینکها حتما باید نظرمان مثل شما بشود..

من لینک می گذارم تا نظرم را بیان کنم.همانقدر که شما ازادید نظر خود را بیان کنید این ازادی را من هم دارم.

شروحیل;988415 نوشت:
بنده ممکن است در بین تمام عقایدم 10 عقیده غلط داشته باشم

اما روز آخر عمرم در مجموع با عقیده درست بمیرم

من دوست دارم اقای شریعتی از بعضی از عقایدش توبه می کرد،ولی هیچ دلیل قطعی پیدا نکردم،نمی توان بدون دلیل توبه را اثبات کرد مثلا بگوییم شاید رضا شاه از منع حجاب و عزاداری توبه کرده باشد.در مصاحبه اقای مطهری اوردم اقای خمینی در هنگام مرگ شریعتی حتی یک لفظ "مرحوم" خشک خالی هم نیاورد،اگر توبه کرده بود اقای خمینی اینگونه برخورد نمی کرد

شروحیل;988415 نوشت:
سعی کنید عقاید را نقد کنید ، نه شخصیت را

من قران را دیدم و در ان هم شخص فرعون و هم عقایدش نقد شده بود و دلیلی بر حرام بودن نقد یک شخص پیدا نکردم.البته منظور من مقایسه فرعون با شریعتی نیست،فقط مثال زدم برای تفهیم مطلب.

در پناه حق

قدیما;988455 نوشت:
من دوست دارم اقای شریعتی از بعضی از عقایدش توبه می کرد،ولی هیچ دلیل قطعی پیدا نکردم،نمی توان بدون دلیل توبه را اثبات کرد مثلا بگوییم شاید رضا شاه از منع حجاب و عزاداری توبه کرده باشد.در مصاحبه اقای مطهری اوردم اقای خمینی در هنگام مرگ شریعتی حتی یک لفظ "مرحوم" خشک خالی هم نیاورد،اگر توبه کرده بود اقای خمینی اینگونه برخورد نمی کرد

من قران را دیدم و در ان هم شخص فرعون و هم عقایدش نقد شده بود و دلیلی بر حرام بودن نقد یک شخص پیدا نکردم.البته منظور من مقایسه فرعون با شریعتی نیست،فقط مثال زدم برای تفهیم مطلب.

در پناه حق

سلام و عرض ادب

برادر گرامی

شما یا آقای خمینی از کجا میدونید توبه کرده یا نکرده ؟ خدایید مگه !!!!

همچین می گید که انگار آقای خمینی باید توبه ایشون رو بپذیره یا نپذیره !!!

بنده جایی مطالعه کرده بودم(دقیق یادم نیست کجا بود)
که ایشون به خاطر تغییر عقیده به ویراستارشون گفته بودن برخی از قسمت های کتاب هاشون رو در چاپ بعدی تغییر بدن

د ر ضمن خود آقای خمینی عقایدی داشتن که در حال حاضر نقد می شه و نیاز به توبه داشته !
که البته ما به توبه ایشون کاری نداریم و فقد به نقد اون عقاید می پردازیم !

برادر گرامی نقد خود فرعون از طرف خدا بوده یا پیامبر !

ما نه پیامبر هستیم نه خدا ! که بخوایم شخصیتی رو بفرستیم بهشت یا جهنم !!!!!

ما نهایت می تونیم عقیده یک شخص رو نقد کنیم یا اگر ظلمی کرده با عدالت جلوی اون ظلم بایستیم

قدیما;988449 نوشت:
بله،شیعه بود

خیر،شیعه نبودن ایراد شرعی دارد

طبق فتوای چه کسی نامگذاری یک خیابان به نام یک مسلمان ایراد دارد؟!
اگر فتوای شماست بله...
ولی به هر حال برای ما لزوم شرعی ندارد نام خیابان را تغییر دهیم... فتوای شما برای خودتان حجت است..

خباء;988460 نوشت:
طبق فتوای چه کسی نامگذاری یک خیابان به نام یک مسلمان ایراد دارد؟!
اگر فتوای شماست بله...
ولی به هر حال برای ما لزوم شرعی ندارد نام خیابان را تغییر دهیم... فتوای شما برای خودتان حجت است..

سلام

نه،منظور من کلی بود،درباره نام گذاری خیابان نبود

قدیما;988451 نوشت:
من لینک می گذارم تا نظرم را بیان کنم.همانقدر که شما ازادید نظر خود را بیان کنید این ازادی را من هم دارم.

شما مختار و آزاد هستید
من نگفتم اظهار نظر نکنید

قدیما;988462 نوشت:
سلام

نه،منظور من کلی بود،درباره نام گذاری خیابان نبود

سلام
انچه از من نقل قول گرفتید درباره نام گذاری بود
و الا همه میدانند شیعه نبودن ایراد دارد و نیاز به گفتن ندارد..

شروحیل;988459 نوشت:
شما یا آقای خمینی از کجا میدونید توبه کرده یا نکرده ؟ خدایید مگه !!!!

سلام و عرض ادب

طبق مشی اخلاقی ادم باید دوست داشته باشد همه در صراط مستقیم مرده باشند.

ولی طبق مشی علمی ما نمی توانیم بدون دلیل بگوییم مثلا شاید رضا خان و ولید بن عبدالملک و هیتلر و اقا محمد خان قاجار و اوشو و مارکس و غیره از عقیده و اعمال خود توبه کردند.اینجا احتمال و شاید ارزش خاصی ندارد.

توبه شرایط خاص و بسیار سختی دارد و گناه نکردن بسیار راحت تر از توبه کردن است.توبه کردن با پشیمانی از گناه فرق دارد

موفق و پیروز باشید

خباء;988464 نوشت:
سلام
انچه از من نقل قول گرفتید درباره نام گذاری بود
و الا همه میدانند شیعه نبودن ایراد دارد و نیاز به گفتن ندارد..

عذر خواهی می کنم.منظور شما را درست متوجه نشده بودم

موفق باشید

قدیما;988465 نوشت:
سلام و عرض ادب

طبق مشی اخلاقی ادم باید دوست داشته باشد همه در صراط مستقیم مرده باشند.

ولی طبق مشی علمی ما نمی توانیم بدون دلیل بگوییم مثلا شاید رضا خان و ولید بن عبدالملک و هیتلر و اقا محمد خان قاجار و اوشو و مارکس و غیره از عقیده و اعمال خود توبه کردند.اینجا احتمال و شاید ارزش خاصی ندارد.

توبه شرایط خاص و بسیار سختی دارد و گناه نکردن بسیار راحت تر از توبه کردن است.توبه کردن با پشیمانی از گناه فرق دارد

موفق و پیروز باشید

سلام و عرض ادب

برادر گرامی دارید درباره یه برادر مسلمون حرف می زنید ، نه غیر مسلمون !

در ضمن تقسیم بهشت و جهنم ربطی به ما نداره

خدا رو چه دیدی

شاید یه سنی رفت بهشت و من و شما به خاطر تهمت زدن به یه مومن رفتیم جهنم!

شروحیل;988470 نوشت:
سلام و عرض ادب

برادر گرامی دارید درباره یه برادر مسلمون حرف می زنید ، نه غیر مسلمون !

در ضمن تقسیم بهشت و جهنم ربطی به ما نداره

خدا رو چه دیدی

شاید یه سنی رفت بهشت و من و شما به خاطر تهمت زدن به یه مومن رفتیم جهنم!

من نگفتم شریعتی نا مسلمان یا جهنمی است.شما فرمودید شاید شریعتی توبه کرده من عرض کردم همانطور که دلیلی برای توبه رضاخان و مارکس نداریم دلیلی برای توبه شریعتی نسبت به بعضی عقایدش مثل کفر ابوطالب و ستایش خلفا نداریم.منظور من این نیست که شریعتی مثل رضا خان یا مارکس است.

بنده هیچ وقت نگفتم شریعتی نامسلمان یا غیر شیعه یا جهنمی یا کافر است یا تمام عقایدش باطل است.لطفا از نسبت دادن این جملات به من اجتناب بفرمایید.

من زنده هستم و اگر قرار باشد جمله ای را شرح بدهم خودم این کار را انجام می دهم،لطفا برداشت های خود از جملات را به من نسبت ندهید

با تشکر

انتقاد من روشن است و احتیاج به هیچ تاویلی ندارد:

شریعتی بدون اینکه تحصیلاتی در مورد دین و تاریخ داشته باشد اعتقادات بسیار اشتباهی را بیان کرده که باعث سو استفاده مخالفین شیعه شده.


داداش اقای شریعتی را هم پیدا کردم:

در فرار به تاریخ، از هراس تنهایی در حال، برادرم عین القضات* را یافتم که در آغاز شکفتن به جرم آگاهی و احساس گستاخی اندیشه- در سی و سه سالگی، شمع آجینش کردند! که در روزگار، حمل شعور خود جرم است و در جمع مستضعفان و زبونان، بلندی روح و دلیری دل، و در سرزمین غدیرها- به تعبیر بودا- “خود جزیره بودن” (اوپا) گناهی نابخشودنی است.بسیار بوده است که نوشته ای از خویش را می خوانده ام و می یافته ام که برادرم عین القضات نوشته، آنچنانکه این نوشته را در یکی از رساله های او خواندم و چنین یافتم که من نوشته ام که ” خویشاوندی”خود “یکدیگری” دو “خویشاوندی” است- و اینک مقدمه او، بر کویر من و برمن در کویر...(کتاب کویریات شریعتی)

*عین القضات از صوفیان شافعی قرن 6 بود که به دلیل انحرافاتش در سن 33 سالگی به مرگ محکوم شد.شهرت او بیشتر به دلیل مدح و دفاع از ابلیس است.

دوستان علاقه مند درباره تفکرات عارفانه و صوفیانه دکتر شریعتی به کتاب"مسلمانی در جستجوی ناکجا اباد" علی رهنما مراجعه کنید،فصلی درباره تفکرات عارفانه و صوفیانه شریعتی دارد.

کتاب را از اینجا دانلود کنید:
http://ketabnak.com/book/84196/%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C

قدیما;988392 نوشت:
ولید بن عبدالملک نخستین کسی بود که بیمارستان برای بیماران، و مهمان‌خانه ساخت، و نخستین کسی بود که برای کوران و بینوایان و جذامیان مقرری خواروبار برقرار کرد، و نخستین کس بود که خوراک دادن در ماه رمضان را در مساجد مقرر داشت.او مسجد جامع دمشق را ساخت و مسجد نبی(ص) را بازسازی کرد.اموال زیادی به مردم مدینه عطا کرد.او عمارت ها و بناها و ابگیر ها و مزارع زیادی را احداث کرد. او با رومیان جنگ کرد و همینطور بخارا و سمرقند و خوارزم و غیره را به سرزمین های اسلامی اضافه کرد و غیره.ولی او ناصبی بود و امام سجاد(ع) را شهید کرد


احسنت. جانا سخن از زبان ما می گوئی، بنده نیر همین را می خواستم عرض کنم که شما با بیان صریحتر کردید.
بله ولید قاتل امام معصوم است اما اگر جایی گفتند وی اولین بیمارستان را احداث کرده نباید بگوئیم او قاتل معصوم است بنابراین این کار را نکرده بلکه باید بگوئیم او پلیدی است که قاتل معصوم است البته این خدمات را نیز داشته است
بحث ما با شما بر سر همین یک کلمه است
انتقاداتی به دکتر شریعتی وارد است اما نباید خدمات وی نادیده گرفته شود. باید منصفانه نه به حالت تکفیری های شیعه، حتی حاضر نباشیم خدمات وی را بگوئیم. منصفانه بگوئیم این اشکالات به وی وارد است و این خدمات ار نیز داشته است نهایت اینکه خدماتش در مقابل اشکالاتش به حساب نمی آید که این نیاز به اثبات دارد.
به هر حال بحث بر سر منصفانه غیر منصفانه نقد کردن است برادر!!!!

قدیما;988389 نوشت:
نظر مراجع را در پست 15 اوردم

ربطی به سخن بنده ندارد،

قدیما;988389 نوشت:
پای سخن کسروی هم زیاد می نشستند

کسروی هم توانائی هایی داشته که پای سخنش می نشتنند نمی توان به دلیل سخنان نامربوطش توانائهایش را انکار کرد

قدیما;988389 نوشت:
طبق این مبنا مارکس و هیتلر و معاویه هم نابغه بودند

بله اینها نابغه بودند و با افراد عادی فرق داشتند اما از نبوغشان در مسیر غیر مستقیم استفاده کردند

جناب قدیمای گرامی:
شما فرمودید چطور می شود دو کترای در چهار سال گرفت
بنده ناظر به محال دانستن شما عرض کردم اگر کسی نابغه باشد می شود در چهار سال دو دکترا گرفت و شریعتی نابغه بوده
اما اینکه از نبوغش چگونه استفاده کرده بحث دیگری است.
معاویه نابغه بود، همه می دانیم که جنگ باخته را در حکمیت به برد تبدیل کرد. اما از این نبوغش در خدمت به شیطان استفاده کرده ولی نمی شود منکر نابغه بودنش شد.

قدیما;988398 نوشت:
به نظر شما اگر امام زمان(ع) ظهور کنند یک محله ایجاد می کنند به نام مولوی که شیعیان را قوم رذیل و خر و اهل سنت را اهل دل و اهو معرفی می کند؟!

یا ادعا حکومت زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(ع) را نکنیم یا اگر می کنیم در تمام ابعاد چه اقتصاد چه سیاست چه شهر سازی و غیره امام زمانی عمل کنیم

خباء;988399 نوشت:
ما نمیدانیم وقتی امام زمان ظهور کرد چه میکند

ولی آقای قدیما ظاهرا می داند و بلکه برنامه ی جامعه ای نیز تدوین کرده که امام زمان علیه السلام پس از ظهور آن را اجرائی کند
بحث مولوی بحث مفصلی است که همانند این بحث نیاز به تاپیک مجزا دارد به شرط منصفانه بحث کردن.!!

شروحیل;988459 نوشت:
شما یا آقای خمینی از کجا میدونید توبه کرده یا نکرده ؟ خدایید مگه !!!!

همچین می گید که انگار آقای خمینی باید توبه ایشون رو بپذیره یا نپذیره !!!

بنده جایی مطالعه کرده بودم(دقیق یادم نیست کجا بود)
که ایشون به خاطر تغییر عقیده به ویراستارشون گفته بودن برخی از قسمت های کتاب هاشون رو در چاپ بعدی تغییر بدن
د ر ضمن خود آقای خمینی عقایدی داشتن که در حال حاضر نقد می شه و نیاز به توبه داشته !
که البته ما به توبه ایشون کاری نداریم و فقد به نقد اون عقاید می پردازیم !


اولا: باید نام بزرگان با بزرگی با حضرت آیه الله العظمی امام خمینی رحمه الله علیه
ثانیا: اگر این معیار باشد کسی نمی داند که حجاج بن یوسف توبه کرد یا نه، کسی کسی علیه وی فعلا حرف نزند تا روز قیامت، این چه مبنایی است؟
ثالثا: حضرت آیه الله العظمی امام خمینی رحمه الله علیه یکی از بزرگان دینی است که پس از غیبت در بین علما نمی گوئیم مثلش نیست اما بسیار کم است. اشکال به عقاید امام خمینی از طرف افرادی مثل ما مثل اشکال کردن یک روستایی به عقاید شیخ مفید و شیخ انصاری و .. است. باید کمی با متانت و تانی سخن بگوئیم

با توجه به اینکه گفتنی ها گفته شده و بحث به مجادله کشیده است، تاپیک را می بندیم

اگر کسی نکته ای مهم دارد که بیانش لازم است در خصوصی بفرماید تا تاپیک را باز شود

پرسش:
نظر شما در مورد دکتر شریعتی چیست؟

پاسخ:
آثار دکتر شریعتی مانند آثار دیگر محققان و نویسندگان امتیازات و اشکالات دارند. نمی توان یک حکم کلی برای آن ها صادر کرد.
یکی از امتیازات کتاب‌های ایشان آن است که از ادبیات روان و زیبا برخوردار می‌باشند. در کتاب‌های ایشان مطالب جدید و جوان‌پسند وجود دارد که در میزان جذب مخاطب مؤثر می‌باشد. نیز بیش تر مباحث آن ها تحلیلی و کاربردی است. این امر میزان موفقیت آثار ایشان را افزایش داده است. همچنین به مشکلات جامعه و مباحث مورد نیاز مردم - مخصوصا جوانان - پرداخته است.
اما آثار ایشان اشکالاتی دارد، یکی از اشکالات آن است که درباره برخی از موضوعات و معارف اسلامی اظهار نظر نموده ، از جمله تاریخ و حدیث که اتقان نداشته و برخی اشتباه می‌باشد.

یکی از اشکالات دیگر آثار ایشان نفوذ تفکر مارکسیستی و غربی می‌باشد، یعنی دکتر از آن جا که در برخی موضوعات دینی تخصص نداشته، تحت تأثیر مبانی و تفکرات مکاتب دیگر قرار گرفته است. از این رو تصویری که ایشان از اسلام ارائه نموده، آلوده به افکار مارکسیستی و غربی است. مثلاً تحلیلی که از قیام امام حسین(علیه السلام) در کتاب حسین وارث آدم نموده است، با معیار و موازین اسلامی همخوانی ندارد، از این رو استاد شهید مطهری نظر وی را درباره قیام امام حسین(علیه السلام) نقد کرد. (1)
ایشان در صدد اصلاح برخی آثار بود، ولی موفق نشد، سپس از آقای محمدرضا حکیمی خواست که کتاب‌های او را بازبینی و اصلاح نماید، او پذیرفت، ولی بعد از درگذشت ایشان به علت دخالت برخی، موفق به این کار نشد. در مجموع درباره کتاب‌های ایشان سه دیدگاه وجود دارد:

1.برخی کتاب‌های ایشان را مفید دانسته و از آن ها به عنوان آثار موفق یاد می نمایند.
2.در مقابل عده‌ای، کتاب‌های ایشان را نه تنها مفید نمی دانند، بلکه مضر هم می دانند.
3.دیدگاه سوم آن است که آثار وی مانند آثار دیگران هم خوبی و هم اشکالاتی دارند. مقام مظم رهبری طرفدار دیدگاه سوم است، یعنی ایشان معتقد است آثار وی مانند آثار دیگران هم خوبی و هم اشکالاتی دارند.ایشان عقیده دارد که افکار وی باید در کنار افکار شخصیت هایی مانند شهید مطهری قرار گیرد تا برخی اشکالات آن ها رفع گردد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي مي فرمايند:

مرحله بعدي اين است که بيائيم آن مسائلي را که شريعتي با استفاده از آشنائي هاي خودش با فرهنگ اسلام فهميده بود و ارائه داده بود، با اصول اساسي فلسفي مکتب اسلام بياميزيم و منطبق کنيم. آنچه که به دست خواهد آمد ،به نظر من مرحله جديدي است که مي تواند براي نسل ما مفيد باشد، به تعبير بهتر بيائيم شريعتي را با مطهري بياميزيم. شريعتي را در کنار مطهري مطالعه کنيم. ترکيبي از زيبائي هاي شريعتي با بتون آرمه انديشه اسلامي مطهري به وجود بياوريم، آن به نظر من همان مرحله نويني است که نسل ما به آن نياز دارد.(2)
بنابراین در عین حال که دکتر شریعتی خدماتی داشته اما ورود وی در برخی مباحث به دلیل اینکه تخصصی نداشته، بحث برانگیز شده است.

منابع:
1. آیه الله مطهری، مرتضی، حماسه حسینى، انتشارات صدرا، ج 3، ص 307
2. روزنامه جمهوري اسلامي 30/3/60.

موضوع قفل شده است