جمع بندی تلازم ایمان و تعدد زوجات

تب‌های اولیه

79 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تلازم ایمان و تعدد زوجات

سلام و عرض ادب

در قرآن تعدد زوجین برای عموم مرد ها ، با شرط رعایت عدالت (توان مدیریت) ، حلال اعلام شده است .

قرآن و روایات هیچ قیدی با عنوان ناتوانی زن یا عدم تمکین یا ... برای حلیت تعدد زوجین عنوان نکرده اند .

از نظر اسلام تنوع طلبی مذموم تمایل داشتن به بیشتر از 4 زن هست نه تعدد زوجین تا 4 زن.
وقتی یک مرد مومن یک خانم مجرد با ایمان و با حیا و با عفت می بینه با وجود داشتن همسر چنین تمایلی درونش نیست ؟

توضیح:

پست های ابتدایی این تاپیک از موضوع:

عقد موقت در کنار عقد دائم

جدا شده و در این تاپیک قرار گرفته است

شروحیل;988886 نوشت:
در قرآن تعدد زوجین برای عموم مرد ها ، با شرط رعایت عدالت (توان مدیریت) ، حلال اعلام شده است .

صابر;988877 نوشت:
این نیاز روحی در همه ی مردها وجود دارد واقعا؟!!!

باسلام

منظور کارشناس محترم اون بخش از متن که رنگی شده هستش

یعنی اجازه به همه داده شده است اگر داده شده است آیا همه مردها خواهان آن هستند

یا اجازه داده شده است که دیگر بهانه دستشان برای داشتن دوست دختر و غیره نباشد اونی که برای این موارد ترسی نداره و دلیل تراشی میکنه می تونه برای داشتن ازدواج موقت هم دلیل داشته باشه و ترسی نداشته باشه یعنی برای حلال خدا میترسه ولی برای حرامش میگه دیگه جامعه براش اینجور مسائل عادی شده

یه مثال

یه ظرف پر شربت گذاشتن همه بخورند

حالا این همه که دارند رد میشن و این شربت رو میبیند یکیشون قند داره یکی قندش افتاده یکی تشنه هست آب دلش میخواد یکی هم کلمن پر آب یخ داره همراهش

اونی که قند داره میگه خیلی ممنون برای من ضرر داره
اونی که قندش افتاده میگه خدا خیرتون بده داشتم از حال میرفتم
اونی که تشنه هست میگه هیچی جای آب خنک رو نمگیره ولی فعلا برای رفع تشنگی از این شربت می خورم
اونی هم که کلمن آب داره رو تازه آب خنک خورده میگه خیلی ممنون میل ندارم

با اینکه این شربت برای همه هستش ولی همه با توجه به شرایطی که دارند تصمیم میگیرند

باتشکر
یاحق

اللیل والنهار;988888 نوشت:
باسلام

منظور کارشناس محترم اون بخش از متن که رنگی شده هستش

یعنی اجازه به همه داده شده است اگر داده شده است آیا همه مردها خواهان آن هستند

یا اجازه داده شده است که دیگر بهانه دستشان برای داشتن دوست دختر و غیره نباشد اونی که برای این موارد ترسی نداره و دلیل تراشی میکنه می تونه برای داشتن ازدواج موقت هم دلیل داشته باشه و ترسی نداشته باشه یعنی برای حلال خدا میترسه ولی برای حرامش میگه دیگه جامعه براش اینجور مسائل عادی شده

یه مثال

یه ظرف پر شربت گذاشتن همه بخورند

حالا این همه که دارند رد میشن و این شربت رو میبیند یکیشون قند داره یکی قندش افتاده یکی تشنه هست آب دلش میخواد یکی هم کلمن پر آب یخ داره همراهش

اونی که قند داره میگه خیلی ممنون برای من ضرر داره
اونی که قندش افتاده میگه خدا خیرتون بده داشتم از حال میرفتم
اونی که تشنه هست میگه هیچی جای آب خنک رو نمگیره ولی فعلا برای رفع تشنگی از این شربت می خورم
اونی هم که کلمن آب داره رو تازه آب خنک خورده میگه خیلی ممنون میل ندارم

با اینکه این شربت برای همه هستش ولی همه با توجه به شرایطی که دارند تصمیم میگیرند

باتشکر
یاحق

با سلام و عرض ادب

خداوند حکم به تشکیل گروه داده
( ازدواج )

و سرگروه رو مرد تعیین کرده
( الرجال قوامون علی النساء)

و به مردان غریزه تشکیل و اداره چند گروه رو داده
(تعدد زوجین)

و تعدادش رو به 4 گروه محدود کرده

طبق مثال خود شما همه مردها دارای غریزه تعدد زوجین هستند
(دارای میل به شربت حتی در شخصی که کلمن آب یخ داره هست ، اگر مرد باشه !)
(بانوان گرامی نمی تونن چنین حسی رو درک کنن ، چون این غریزه در وجود بانوان نیست)

همون طور که همه مردان دارای غریزه ازدواج هستند
(زن ها غریزه تعدد زوجین ندارند و فقط غریزه ازدواج دارند )

این که همه خواهان آن هستند یا نه دیگه به نفس خود شخص بر می گرده

نفس می تونه تلاش کنه و غریزه خودش رو از راه حلال تامین کنه ، مثل ازدواج اول

یا از راه حرام تامین کنه(زنا)

یا این که به همون ازدواج اول یا گاها تجرد (با توجه به بالا رفتن آمار تجرد قطعی) اکتفا کنه و مثل مرتاض های هندی زندگی کنه !

شروحیل;988901 نوشت:
این که همه خواهان آن هستند یا نه دیگه به نفس خودشخص بر می گرده

باسلام

همین یک جمله کافی بود

پس بایدی در کار نیست

باتشکر
یاحق

اللیل والنهار;988902 نوشت:
باسلام

همین یک جمله کافی بود

پس بایدی در کار نیست

باتشکر
یاحق

سلام و عرض ادب

خواهر گرامی

برای ازدواج اول هم جبری در کار نیست !!!

برای کار کردن هم جبری در کار نیست !

برا زنده موندن هم جبری در کار نیست !

انسان با توجه به غرایز زندگی می کند

انسان می تواند غرایز خودش را برای رضایت دیگران سرکوب کند

یا با به کار گیری غرایز در روند صحیح خودش را به کمال رساند

در پناه حق تعالی

شروحیل;988903 نوشت:
انسان می تواند غرایز خودش را برای رضایت دیگران سرکوب کند

بنده صحبتی از سرکوب نزدم گفتم انقدر نخورد که بترکه همین چون اجازه خورن بهش دادن

حالا یکی با یک قاشق خوردن اضافی ممکنه به این شرایط برسه یکی با یه بشقاب اضافی

باتشکر
یاحق

اللیل والنهار;988905 نوشت:
بنده صحبتی از سرکوب نزدم گفتم انقدر نخورد که بترکه همین چون اجازه خورن بهش دادن

حالا یکی با یک قاشق خوردن اضافی ممکنه به این شرایط برسه یکی با یه بشقاب اضافی

باتشکر
یاحق

سلام و عرض ادب

خواهر گرامی

بنده شما را درک می کنم

شما یک زن هستید و چنین نیازی را نمی توانید درک کنید

بشقاب شما با یک کفگیر پر می شود

و بشقاب یک مرد با 4 کفگیر

شروحیل;988913 نوشت:
سلام و عرض ادب

خواهر گرامی

بنده شما را درک می کنم

شما یک زن هستید و چنین نیازی را نمی توانید درک کنید

بشقاب شما با یک کفگیر پر می شود

و بشقاب یک مرد با 4 کفگیر

باسلام

بنده کاری به 4 کفگیر یا غیره ندارم عرض بنده اینه مطمئنا وقتی یه دیس پر غذا گذاشتن وسط سفره معنیش این نیست که شما هم به اندازه اونی که 4 کفگیر خورده می تونی بخوری شما به ظرفیت و شرایط خودت نگاه کن بعد به همون میزان غذا تو بشقابت بکش

ولی تا 4 کفگیر هم می تونی بخوری اشکالی نداره کسی نمی تونه بگه چرا چهار کفگیر خوردی چون این اجازه رو داری

ولی اگه با این 4 کفگیر ترکیدی همه میگن بابا یکم ظرفیت خودت رو هم در نظر میگرفتی بد نبود، چون اجازه دادن که نباید خودتو بکشی که حالا از اون کم خودن هم موندی

باتشکر
یاحق

اللیل والنهار;988914 نوشت:
باسلام

بنده کاری به 4 کفگیر یا غیره ندارم عرض بنده اینه مطمئنا وقتی یه دیس پر غذا گذاشتن وسط سفره معنیش این نیست که شما هم به اندازه اونی که 4 کفگیر خورده می تونی بخوری شما به ظرفیت و شرایط خودت نگاه کن بعد به همون میزان غذا تو بشقابت بکش

ولی تا 4 کفگیر هم می تونی بخوری اشکالی نداره کسی نمی تونه بگه چرا چهار کفگیر خوردی چون این اجازه رو داری

ولی اگه با این 4 کفگیر ترکیدی همه میگن بابا یکم ظرفیت خودت رو هم در نظر میگرفتی بد نبود، چون اجازه دادن که نباید خودتو بکشی که حالا از اون کم خودن هم موندی

باتشکر
یاحق

سلام و عرض ادب

خواهر گرامی

تعدد زوجین هم راه و روش داره

مثل ازدواج اول

ابتدا باید راه و روش رو یاد گرفت

بعد اقدام به تعدد زوجین یا ازدواج کرد

بدون شک اگر شخصی آمادگی ازدواج نداشته باشه

در همون ازدواج اول هم شکست می خوره و کارش به طلاق می کشه

در تعدد زوجین هم همین موضوع مطرح هست

این آقا پنهانی اقدام به تعدد زوجین کرده

در حالی که می تونست در همون ازدواج اول با خانمی ازدواج کنه که مشکلی با تعدد زوجین نداشته باشه

و حالا هم با دروغ می خواد مشکل رو حل کنه

پس مشکل از غریزه تعدد زوجین نیست

از اشخاصی هست که بدون امادگی لازم اقدام به تعدد زوجین می کنند و به مشکل می خورن

مثل اشخاصی که ازدواج اولشون به طلاق منجر می شه

شروحیل;988918 نوشت:
از اشخاصی هست که بدون امادگی لازم اقدام به تعدد زوجین می کنند و به مشکل می خورن

باسلام بله خداوند گفته اگه آمادگی و شرایطش رو دارید اقدام کنید که به مشکل بر نخورید

چون از روحیات جنس مخالف هم اطلاع داره

مطمئنا همه خانم ها ازدواج دائم رو به موقت ترجیح میدن
باتشکر
یاحق

اللیل والنهار;988921 نوشت:

مطمئنا همه خانم ها ازدواج دائم رو به موقت ترجیح میدن
یاحق

سلام

بله

به همین جهت تا 4 ازدواج دائم برای هر مرد عادل حلال هست

[="Navy"]

شروحیل;988923 نوشت:
سلام


سلام واحترام
قصدفضولی ندارم.
یه سوال: ایاخودتون روزاول زندگیتون به خانم خودتون گفتیدکه قصدتعددزوجه روداریدتایوقت بعداکه زن دوم گرفتیدمشکلی پیش نیاد؟
اگرگفتیدایاخانمتون بدون هیچ ناراحتی واعتراضی قبول کردن؟
تااونجاکه من ازپستاتون فهمیدم خودتون فقط یک زن دارید!!!!خب بااین اوضاع جامعه که خیلی دخترمومن وپاک مجردهستن ومردبادیدن این افرادمجرددلش میخوادزن دوم بگیره چرا خودتون اقدام نکردید؟؟؟؟؟؟[/]

شکرلله;988925 نوشت:

سلام واحترام
قصدفضولی ندارم.
یه سوال: ایاخودتون روزاول زندگیتون به خانم خودتون گفتیدکه قصدتعددزوجه روداریدتایوقت بعداکه زن دوم گرفتیدمشکلی پیش نیاد؟
اگرگفتیدایاخانمتون بدون هیچ ناراحتی واعتراضی قبول کردن؟
تااونجاکه من ازپستاتون فهمیدم خودتون فقط یک زن دارید!!!!خب بااین اوضاع جامعه که خیلی دخترمومن وپاک مجردهستن ومردبادیدن این افرادمجرددلش میخوادزن دوم بگیره چرا خودتون اقدام نکردید؟؟؟؟؟؟

سلام و عرض ادب

ازدواج بنده سنتی بود
خانواده بنده با این تفکر که در خانواده همسرم دو مورد تعدد زوجین هست شرایط رو فراهم کردن
البته بنده وقتی ازدواج کردم افسردگی داشتم و فقط به درمان فکر می کردم و فرصت فکر کردن به تعدد زوجین نداشتم !

قبل از بیماری هم یکبار خواستگاری رفتم و این موضوع رو مطرح کردم و ایشون هم اعتراض کردن ولی در نهایت قانع شدن

البته به خاطر مساله دیگه ای کنسل شد

در حال حاضر هم بنده شرایط لازم رو برای تعدد زوجین ندارم
اگر شرایط فراهم بشه ان شاء الله اقدام خواهم کرد

شروحیل;988951 نوشت:
سلام و عرض ادب

ازدواج بنده سنتی بود
خانواده بنده با این تفکر که در خانواده همسرم دو مورد تعدد زوجین هست شرایط رو فراهم کردن
البته بنده وقتی ازدواج کردم افسردگی داشتم و فقط به درمان فکر می کردم و فرصت فکر کردن به تعدد زوجین نداشتم !

قبل از بیماری هم یکبار خواستگاری رفتم و این موضوع رو مطرح کردم و ایشون هم اعتراض کردن ولی در نهایت قانع شدن

البته به خاطر مساله دیگه ای کنسل شد

در حال حاضر هم بنده شرایط لازم رو برای تعدد زوجین ندارم
اگر شرایط فراهم بشه ان شاء الله اقدام خواهم کرد

با سلام وعرض ادب

بیچاره اون خانمی که همسر شما شده .با چه امیدی

با شما ازدواج کرده .واقعا متاسفم .

فعلا که داره با بیپولی شما میسازه بعدا که پول دار شدی

بیچاره با هوو باید بسازه .عمرا اگه من دخترم روبه مرد مذهبی بدم .

جناب شروحیل انصافا حاضری دختر ت با پسری که

همفکر خودتونه ازدواج کنه؟!

برای زندگی های چند همسری به نظرم فقط استطاعت مرد مطرح نیست همسر اول مرد هم باید بپذیره و براش مشکلی پیش نیاد.
چون همونطور که آقایون میگن چهار تا زن براشون کافیه اما بیشتر خانم ها یک مرد اما صد درصدش و میخوان یعنی دوست دارن هر روز بیاد خونه و همیشه در خونه اش باشه نه یک مرد نیمه و ثلث و ربعی

همای رحمت;989005 نوشت:
با سلام مجدد

مگه چی پرسیدم از شما ؟

یه سوال ساده ازتون پرسیدم مایلید همچین دامادی نصیبتون بشه ؟
.

سلام و عرض ادب

با کسب اجازه از کارشناسان محترم

بنده داماد عادل و مومن متاهل رو به دامادی که صفات عدل و ایمان رو نداشته باشه و مجرد باشه ترجیح می دم

شروحیل;989007 نوشت:
سلام و عرض ادب

با کسب اجازه از کارشناسان محترم

بنده داماد عادل و مومن متاهل رو به دامادی که صفات عدل و ایمان رو نداشته باشه و مجرد باشه ترجیح می دم

والا این نظر شماست انشاءالله دخترتون بزرگ میشه

میبنیم اون هم نظر شما میشه یا نه

من که باور نمیکنم دختر یا همسرتون هم نظر شما باشن .

همای رحمت;989011 نوشت:
والا این نظر شماست انشاءالله دخترتون بزرگ میشه

میبنیم اون هم نظر شما میشه یا نه

من که باور نمیکنم دختر یا همسرتون هم نظر شما باشن .

یک مومن عادل متاهل یا مجرد اگر دخترم رو دوست داشته باشه خوشبختش می کنه

و گر دوستش نداشته باشه با عدل باهاش رفتار می کنه و از زندگی نا امیدش نمیکنه

اما یک جوون مجرد که نه عادل هست و نه مومن
فقط از دخترم اسفاده می کنه برای رفع نیاز عاطفی و جسمی خودش
و هر وقت ازش سیر بشه رهاش میکنه !

عقلا و شرعا و عرفا مورد اول بهتر هست

ان شاء الله خداوند توفیق درک احکامش را نصیب همه ما بفرماید

در پناه حق تعالی

[="Navy"]

شروحیل;988951 نوشت:
سلام و عرض ادب


سلام واحترام
تشکرکه جواب سوالاتودادید.
حقیقتش دراین سایت من یک کاربرخانم دیدم که مشکلی باتعددزوجه آقاشون نداشتند.البته آقاشون زن دوم نگرفته بود.(کاربر یارب)
اصلاباورم نمیشدکه خانمی به این راحتی بگه که باازدواج همسرش مشکلی ندارن.
اگرامکانش هست به همسرتون بگیدایشون هم بیان سایت تاواقعاببینیم ایاایشون مشکلی باتعددزوجه ندارن؟[/]

همای رحمت;989011 نوشت:
من که باور نمیکنم دختر یا همسرتون هم نظر شما باشن .

کاربر شروحیل راست میگه اگه کسی که مومن هست و سن داره می خواد زن دوم دختر جوون بگیره بهتر است از جوونی که مومن نیست و بی نماز و اهل تفریح هست هر چند خوش تیپ و نو نوار باشه

علت نود درصد طلاق ها دخترا هستن چون پسر یا عرق خور و کراکی در میاد، یا دوست دختر دیگه ای داره، یا بی نماز هست و بی اخلاق ...برای همه قشری مثال زدم

و الا کسی با بیکاری که در خواست طلاق نمی کنه که

اعتقادات مهمه

شکرلله;989017 نوشت:

سلام واحترام
تشکرکه جواب سوالاتودادید.
حقیقتش دراین سایت من یک کاربرخانم دیدم که مشکلی باتعددزوجه آقاشون نداشتند.البته آقاشون زن دوم نگرفته بود.(کاربر یارب)
اصلاباورم نمیشدکه خانمی به این راحتی بگه که باازدواج همسرش مشکلی ندارن.
اگرامکانش هست به همسرتون بگیدایشون هم بیان سایت تاواقعاببینیم ایاایشون مشکلی باتعددزوجه ندارن؟

سلام و عرض ادب

پیشاپیش از کارشناسان محترم عذر خواهی می کنم

بنده قبلا از ایشون درخواست کردم در مباحث این سایت مشارکت داشته باشن

اما ایشون علاقه به حضور در این سایت نداشتن .
( ایشون بیشتر به کارهای هنری علاقه دارن و زیاد اهل مطالعه و مباحثه نیستن )

ان شاء الله اگر امکانش بود و وقتشون آزاد بود ایشون رو متقاعد می کنم تا در این مبحث مشارکت کنن.

در پناه حق تعالی

شروحیل;989016 نوشت:
یک مومن عادل متاهل یا مجرد اگر دخترم رو دوست داشته باشه خوشبختش می کنه

و گر دوستش نداشته باشه با عدل باهاش رفتار می کنه و از زندگی نا امیدش نمیکنه

اما یک جوون مجرد که نه عادل هست و نه مومن
فقط از دخترم اسفاده می کنه برای رفع نیاز عاطفی و جسمی خودش
و هر وقت ازش سیر بشه رهاش میکنه !

عقلا و شرعا و عرفا مورد اول بهتر هست

ان شاء الله خداوند توفیق درک احکامش را نصیب همه ما بفرماید

در پناه حق تعالی

مگه میشه مردی همسر دلخواهش رو رها کنه؟

مگه مریض باشه ِ

شروحیل;989016 نوشت:
یک مومن عادل متاهل یا مجرد اگر دخترم رو دوست داشته باشه خوشبختش می کنه

و گر دوستش نداشته باشه با عدل باهاش رفتار می کنه و از زندگی نا امیدش نمیکنه

اما یک جوون مجرد که نه عادل هست و نه مومن
فقط از دخترم اسفاده می کنه برای رفع نیاز عاطفی و جسمی خودش
و هر وقت ازش سیر بشه رهاش میکنه !

عقلا و شرعا و عرفا مورد اول بهتر هست

ان شاء الله خداوند توفیق درک احکامش را نصیب همه ما بفرماید

در پناه حق تعالی

بله البته. دختران ما و پدران فهمیده اونها هم یک جوان مجرد با ایمان متوسط و عدالت متوسط رو به اون آقای متاهلی که برای رفع نیاز عاطفی و جسمی خودش خواهان دختر هست ( موضوعی که شما مکررا در تاپیکهای مختلف تحت عنوان تنوع طلبی مردها یک حق اصلا یک ژن ثابت در درون هر مردی میدونید و خیلی براتون بدیهیه و ما باید خدا رو شکر کنبم که فعلا به 4 تا محدود شده) و هر وقت ازش سیر بشه رهاش میکنه ترجیح میدن چون خدا بهشون عقل داده و منتظر میمونن تا مورد اول نصیبشون بشه.

همای رحمت;989022 نوشت:
مگه میشه مردی همسر دلخواهش رو رها کنه؟

مگه مریض باشه ِ

نیاز به بیمار بودن نیست

شخصی که فاقد صفات عدل و ایمان باشه فقط به منافع خودش فکر می کنه

چند سال بعد از ازدواج که احساسات اولیه فروکش کرد

فقط اخلاق و عدل و ایمان اون شخص رو به زندگی متعهد می کنه

دلیل افزایش امار طلاق هم همین ازدواج های احساسی بدون تعقل با افراد ناشایست هست

وقتی خانواده ها صفات عدل و ایمان رو بی اهمیت می دونن
و زیبایی و ثروت و مدرک تحصیلی و ... رو ملاک قرار می دن
جامعه به همچین جایی خواهد رسید

وقتی خانواده ها شخص مجرد فاقد صفت عدل و ایمان را به شخص متاهل مومن و عادل ترجیح می دهند

دوام زندگی کمتر خواهد شد

و کیفیت زندگی نیز پایین خواهد آمد

شروحیل;989026 نوشت:
نیاز به بیمار بودن نیست

شخصی که فاقد صفات عدل و ایمان باشه فقط به منافع خودش فکر می کنه

چند سال بعد از ازدواج که احساسات اولیه فروکش کرد

فقط اخلاق و عدل و ایمان اون شخص رو به زندگی متعهد می کنه

دلیل افزایش امار طلاق هم همین ازدواج های احساسی بدون تعقل با افراد ناشایست هست

وقتی خانواده ها صفات عدل و ایمان رو بی اهمیت می دونن
و زیبایی و ثروت و مدرک تحصیلی و ... رو ملاک قرار می دن
جامعه به همچین جایی خواهد رسید

وقتی خانواده ها شخص مجرد فاقد صفت عدل و ایمان را به شخص متاهل مومن و عادل ترجیح می دهند

دوام زندگی کمتر خواهد شد

و کیفیت زندگی نیز پایین خواهد آمد

به نظر من که زندگی زناشویی به ایمان ربطی نداره

همینکه هم کفو هم باشن وواقعا همدیگه رو دوست داشته باشن تا آخر عمر با وفا داری زندگی میکنن .

فیزیکدان;989023 نوشت:
بله البته. دختران ما و پدران فهمیده اونها هم یک جوان مجرد با ایمان متوسط و عدالت متوسط رو به اون آقای متاهلی که برای رفع نیاز عاطفی و جسمی خودش خواهان دختر هست ( موضوعی که شما مکررا در تاپیکهای مختلف تحت عنوان تنوع طلبی مردها یک حق اصلا یک ژن ثابت در درون هر مردی میدونید و خیلی براتون بدیهیه و ما باید خدا رو شکر کنبم که فعلا به 4 تا محدود شده) و هر وقت ازش سیر بشه رهاش میکنه ترجیح میدن چون خدا بهشون عقل داده و منتظر میمونن تا مورد اول نصیبشون بشه.

سلام و عرض ادب

بدون شک اولویت یک دختر مجرد ، مرد مجرد با ایمان و عادل خواهد بود

این یک امر بدیهی و عادی است .

مساله انتخاب بین یک مرد متاهل مومن و عادل ویک مرد مجرد فاقد این صفات هست

دقت کنید همین تاخیر در انتخاب باعث شده است

تجرد قطعی بانوان در 20 سال اخیر دو برابر مردان

و در حدود 4 درصد جمعیت بانوان گرامی باشد .

در حالی که قبل از آن نصف مردان و کمتر از یک درصد بوده است .

بدون شک

انتخاب بین تاخیر در ازدواج و ابتلا به بیماری های مختلف مثل افسردگی و ...

و ازدواج با یک مرد مومن و عادل متاهل

مورد دوم عقلا و شرعا و عرفا بهتر خواهد بود

شروحیل;989016 نوشت:
یک مومن عادل متاهل یا مجرد اگر دخترم رو دوست داشته باشه خوشبختش می کنه

و گر دوستش نداشته باشه با عدل باهاش رفتار می کنه و از زندگی نا امیدش نمیکنه

اما یک جوون مجرد که نه عادل هست و نه مومن
فقط از دخترم اسفاده می کنه برای رفع نیاز عاطفی و جسمی خودش
و هر وقت ازش سیر بشه رهاش میکنه !

عقلا و شرعا و عرفا مورد اول بهتر هست

ان شاء الله خداوند توفیق درک احکامش را نصیب همه ما بفرماید

در پناه حق تعالی

من نمیدونم ابن حرفها از کجا درمیاد. واقعا آیا پشت سرش فکر هست؟ شما فکر میکنید که حالا اگر کسی مثلا نماز نخوند دیگه مثل صدام هست؟ خیر آقا. چه بسا ایشون علی رغم اینکه باید برای سرپبچی از فرمان خدا بعدا حساب پس بدن اما خیلی با شعورتر و خانواده دوست تر از امثال افرادی باشن که پیشونیشون پینه بسته. عدالت؟؟، ایمان؟؟؟! هان؟ میشه بفرمایید چطور میشه فهمید کسی عادل و مومن کامل هست یعنی اینقدر شناخت افراد راحته؟؟؟ دوما شما با این طرز فکر دنیا رو به فساد میکشونی، یعنی حتما باید ایمان و عدالت صد درصد داشت تا دختر به پسر بدیم ! یعنی شما الان خودت مومن هستی که اینجا با خانمهای نامحرم درباره مسایلی صحبت میکنی که هرگز در عالم واقعیت با بک خانم نامحرم مطرح نمیکنی !! پس اون جوونی که نمازهاش رو یک در میون میخونه و پولش رو توی بانک پس انداز میکنه نباید بهش زن داد اما به حاج آقای عادل بگذاریم توی طبق و پیشکش کنیم!

همای رحمت;989030 نوشت:
به نظر من که زندگی زناشویی به ایمان ربطی نداره

همینکه هم کفو هم باشن وواقعا همدیگه رو دوست داشته باشن تا آخر عمر با وفا داری زندگی میکنن .

سلام و عرض ادب

اگر دختر مومن نباشد سخن شما صحیح است

وگرنه یکی از میزان های هم کفو بودن مومن بودن دو طرف یا مومن نبودن دو طرف می باشد .

دقت کنید زندگی محدود به این دنیا نیست

آخرتی در کار است و حساب و کتابی !

در قران زنان و مردان مومن از ازدواج با افراد بی ایمان نهی شده اند !

شروحیل;989032 نوشت:
سلام و عرض ادب

بدون شک اولویت یک دختر مجرد ، مرد مجرد با ایمان و عادل خواهد بود

این یک امر بدیهی و عادی است .

مساله انتخاب بین یک مرد متاهل مومن و عادل ویک مرد مجرد فاقد این صفات هست

دقت کنید همین تاخیر در انتخاب باعث شده است

تجرد قطعی بانوان در 20 سال اخیر دو برابر مردان

و در حدود 4 درصد جمعیت بانوان گرامی باشد .

در حالی که قبل از آن نصف مردان و کمتر از یک درصد بوده است .

بدون شک

انتخاب بین تاخیر در ازدواج و ابتلا به بیماری های مختلف مثل افسردگی و ...

و ازدواج با یک مرد مومن و عادل متاهل

مورد دوم عقلا و شرعا و عرفا بهتر خواهد بود

همین تاخیر در ازدواج!!! باشه ، خوب از این به بعد در سن 17 سالگی دختر گلمان را به اولین مرد متاهل مومن عارف واصلی که دیدیم تقدیم می کنبم و اصلا فکر نمیکنیم که شاید یک جوانی اون گوشه کنارها داره درس میخونه که بعدا سرکار بره و ازدواج کنه و همسر مناسب لازم داره.

همین تاخیر در ازدواجها ناشی از مشکلات مالی و شخصیتی جوانان ماست که نمیتونن در یک سنی مثلا 27 به حداقل امکانات مالی و استقلال روانی و شخصیتی برای اداره زندگی دست پیدا کنن که البته ریشه اش در آموزشهای پربار سیستم آموزش ماست.

فیزیکدان;989035 نوشت:
من نمیدونم ابن حرفها از کجا درمیاد. واقعا آیا پشت سرش فکر هست؟ شما فکر میکنید که حالا اگر کسی مثلا نماز نخوند دیگه مثل صدام هست؟ خیر آقا. چه بسا ایشون علی رغم اینکه باید برای سرپبچی از فرمان خدا بعدا حساب پس بدن اما خیلی با شعورتر و خانواده دوست تر از امثال افرادی باشن که پیشونیشون پینه بسته. عدالت؟؟، ایمان؟؟؟! هان؟ میشه بفرمایید چطور میشه فهمید کسی عادل و مومن کامل هست یعنی اینقدر شناخت افراد راحته؟؟؟ دوما شما با این طرز فکر دنیا رو به فساد میکشونی، یعنی حتما باید ایمان و عدالت صد درصد داشت تا دختر به پسر بدیم ! یعنی شما الان خودت مومن هستی که اینجا با خانمهای نامحرم درباره مسایلی صحبت میکنی که هرگز در عالم واقعیت با بک خانم نامحرم مطرح نمیکنی !! پس اون جوونی که نمازهاش رو یک در میون میخونه و پولش رو توی بانک پس انداز میکنه نباید بهش زن داد اما به حاج آقای عادل بگذاریم توی طبق و پیشکش کنیم!

سلام و عرض ادب

معیار ایمان و عدل پینه بستن پیشانی یا نماز و روزه زیاد نیست

ایمان و عدل در امانتداری شخص است

نه طول رکوع و سجود و پینه ...

بنده نه این جا خانمی رو دیدم و نه صداش رو شنیدم

مکاتبه کردن با بانوان با رعایت موازین شرعی به نظرم گناه نیست

اگر هم گناهی مرتکب شدم ان شاء الله خداوند بنده رو ببخشه

شناخت افراد راحت نیست

قرار هم نیست هر کس اومد در خونه بنده همون روز دخترم رو دودستی تقدیمش کنم !

نیاز به رفت امد و تحقیقات و آزمایش طرف مقابل هست

البته سخت گیری هم جایز نیست

در همین حد که شخص ظالم و خائن و بی ایمان نباشه کفایت می کنه

باقیش ان شاء الله به مرور زمان تکمیل می شه

در پناه حق تعالی

فیزیکدان;989046 نوشت:
همین تاخیر در ازدواج!!! باشه ، خوب از این به بعد در سن 17 سالگی دختر گلمان را به اولین مرد متاهل مومن عارف واصلی که دیدیم تقدیم می کنبم و اصلا فکر نمیکنیم که شاید یک جوانی اون گوشه کنارها داره درس میخونه که بعدا سرکار بره و ازدواج کنه و همسر مناسب لازم داره.

همین تاخیر در ازدواجها ناشی از مشکلات مالی و شخصیتی جوانان ماست که نمیتونن در یک سنی مثلا 27 به حداقل امکانات مالی و استقلال روانی و شخصیتی برای اداره زندگی دست پیدا کنن که البته ریشه اش در آموزشهای پربار سیستم آموزش ماست.

برای جوان 17 ساله هم بی پولی دلیل بر مجرد ماندن نیست

می تونه نامزد کنه تا به گناه دچار نشه و بعد از پیدا کردن کار و تهیه مسکن ازدواج کنه

شروحیل;989051 نوشت:
برای جوان 17 ساله هم بی پولی دلیل بر مجرد ماندن نیست

می تونه نامزد کنه تا به گناه دچار نشه و بعد از پیدا کردن کار و تهیه مسکن ازدواج کنه

البته که هست. حتی حضرت علی هم لا اقل یک زره داشتند که بفرشند و خرج کنند. ازدواج یعنی مرد مسئولبت زن رو بپذیره حالا چه نامزد باشند چه دائم. زن بیمارشد پول داشته باشه دو تا قرص و دارو براش بگیره. اگر به فرض خانم در طی دوران نامزدی باردار شد بچه را چه کسی تامین کنه؟ پدر و مادر دختر و پسر فرض که توانایی مالی نداشتند. اصلا این حرفها مسخره است. بجای ابنکه مغز دخترها را بشوییم که همسر دوم شوند و پسرها که در 7 سالگی زن بگیرند و البته در 40 سالگی که وضعشان خوب شد دوباره برای رضای خدا زن دوم ودر 45 سالگی زن سوم و در 50 سالگی زن چهارم، دست در جیب مبارک کنید و به پسرهای مجرد فاقد تمکن مالی پول بلاعوض بدهید تا بتوانند حقیقتا تکیه گاه و مرد خانواده باشند.

[="Navy"]الان فرض کنیم کسی زن نداره،نمی تونه هم ببره، برای عقد موقت کسی بهش دختر میده اصلن؟ هیچ کس نمیده که!

در کل افکار کلی جامعه ایراد داره ... نباید ملت ذهنشون زن گرفتن و این چیزا باشه که!

من به نظرم دولت اگر اون چاشنی ای که توی غذا میریزن که شهوات خنثی میشه رو تبلیغ میکرد این همه مشکلات بوجود نمی اومد که هیچ، همه رو می تونست ببره توی کار خونه های عظیم فضایی خودش همه رو بزور بکار بگیره انواع تانک هواپیما شاتل بمب افکن ناو و زیر دریایی های اتمی و نمی دونم اسکادران های فضایی و ابر سازه ها رو بگیره بسازن ایران پیشرفت کنه ابر قدرت بشه کل دنیا رو دوباره صاحاب بشه...ازینا خوبه![/]

شروحیل;988770 نوشت:
با رسم حداقل 114 سکه و سکه ای 2500 دقیقا یعنی همین !!!!

با این وضع اقتصاد طرف بمیره راحت تر این هست که طلاق بده !!!!

آقایی که توان پرداخت مهریه همسر اول را ندارد اولی تر است تا به پرداخت دیون خود بپردازد به جای آنکه مال زندگی اش را خرج خانم بازی کند
چرا به جای واجب خود را مشغول مستحب کرده است.
واجب این بود قبل از آنکه پی ازدواج دوم برود اول پی درمان مشکل و سردی همسر اول می رفت و اگر نمی شد خانم را به واسطه حق الناسی که به گردنش هست من جمله مهریه و اجرت المثل راضی می کرد سپس دنبال ازدواج مجدد می بود

همای رحمت;988774 نوشت:

قطعا کسی که چند همسری رو حق مرد نمیدونه مهریه

گرفتن رو هم حق خودش نمیدونه

کاش آقایان به برعکس این قضیه هم اعتقاد عملی داشتند و قبل از رفتن سراغ چند همسری، به حقوق زن مثل مهریه اجرت المثل مزد پرستاری از بچه و ..... و طلاق، دیونش رو به زن پرداخت کنند. بعد به سراغ گرفتن حق و حقوق اشان باشند.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

خب این بحث قدری پیش رفته بود که با اختلال در سایت بحث ها پرید! اما خلاصه آنچه که بحث شد در یک پست ارائه میشود:

تعدد زوجات یک مسئله ای است که اولا در استحباب آن اختلاف نظر وجود دارد، بلکه می توان گفت اصل در اسلام بر تک همسری است و برخی چون شیخ طوسی معتقد به استحباب تک همسر هستند، و تعدد زوجات از باب یک ضرورت اجتماعی است بنابراین لزوم آن در گرو شرایط اجتماعی جامعه است.
همچنین در گرو شروط متعدد است، از اطمینان به داشتن توانایی های مالی، و مدیریتی تا اطمینان به توانایی برقراری عدالت
و باید دقت کرد اگرچه رضایت همسر اول شرط نیست، اما مطلقا اینطور نیست که از نظر اخلاقی رضایت او اهمیتی نداشته باشد و تعدد زوجات ولو به قیمت فروپاشی زندگی اول مورد تأکید و توصیه باشد!
و همچنین مشکلات و مسئولیت های خاص و ویژه ای دارد که انسان ممکن است تا وارد آن نشده از آن بی خبر باشد، لذا هرگز نسخه ای همگانی نبوده و حتما لازم است مردان قبل از اقدام به آن با مشاورین اسلامی مشورت کنند.

تفصیل این شرط و شروط ها را می توان در این آدرس ها پی گرفت:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=45376&p=971185#post971185
http://www.askdin.com/showthread.php?t=54556&p=811690#post811690

بنابراین از آنجا که استحباب چندهمسری، استحباب عمومی نبوده و بی قید و شرط نیست هرگز نمی تواند انجام آن با ایمان تلازمی داشته باشد.
اگرچه اعتقاد به جواز آن به عنوان یک مسئله ای که دین به آن فرمان داده است لازمه ایمان است، اما عمل کردن به آن و اقدام به ازدواج مجدد هرگز با ایمان تلازمی ندارد، بلکه انجام آن بدون داشتن شرایط می تواند نشانه بی ایمانی باشد.

ایمان شاخصه های خاص خودش را دارد چون صداقت، خوش اخلاقی و...، لذا قطعا ایمان حقیقی از ملاک های انتخاب همسر به شمار می رود، و اینکه از ترس چند همسری مومنین، ایمان را از ملاک های انتخاب همسر کنار بگذاریم هیچ توجیه منطقی ندارد!

باید توجه کرد که فرد بی ایمان و بی اخلاق اگرچه ممکن است دنیال تعدد زوجات نرود اما مطلقا ارتباطی با وفادار بودن او ندارد، بلکه می تواند تنوع طلبی خویش را بدون مسئولیت پذیری دنبال کند! البته نمیگوییم کلیّت دارد اما بالاخره امکان دارد، پس نباید معتقد شد که ایمان با عدم وفاداری، و بی ایمانی با وفاداری تلازم دارد!

سلام و عرض ادب

البته مبحث اصلی در این مورد بود که

آیا میل به تعدد زوجین در اکثریت مردان جامعه وجود دارد یا خیر ؟

در واقع تعدد زوجین امری غریزی است یا نه ؟

که از شواهد امر این گونه بر می اید که میل به تعدد زوجین امری غریزی است

و اسلام این میل را بی پاسخ و حکم نگذاشته تا جامعه به انحراف کشیده نشود .

در عوض آن را محدود به 4 مورد و با رعایت شرط عدالت کرده

تا نیاز اکثریت مردان که تمایل به تعدد زوجین دارند( و زنانی که امکان همسر اول شدن را ندارند) در جامعه تامین گردد

و با شرط عدالت از ظلم به زنان جلوگیری شود .

در پناه حق تعالی

اگر تعدد زوجات واجب باشد، لازمه ایمان داشتن، عمل کردن به این واجب است.
اگر تعدد زوجات جزو ضروریات دین است، لازمه ایمان داشتن پذیرفتن آن به عنوان ضروری دین است.
اگر تعدد زوجات جایز یا مستحب باشد، میتواند موجب رشد و تعالی انسان و افزایش ایمان شود بنا به فرموده عارف کامل قاضی و امام خمینی. پس بین تعدد و افزایش ایمان رابطه مستقیم وجود دارد.

مثلا
نماز وقتی واجب باشد، لازمه ایمان داشتن، اقامه کردن نماز است.
اما وقتی نماز مستحب باشد، لازمه ایمان داشتن، اقامه کردن نماز نیست.
در تعدد زوجات و دیگر مسائل شرعی همین قاعده برقرار است.
پس هیچ گاه نمیتوان تلازم میان تعدد زوجات و ایمان را منکر شد..
و اصولا نمیتوان تلازم میان هیچ واجبی را با ایمان منکر شد چه نماز واجب و چه روزه واجب و چه ازدواج واجب و چه نفقه واجب و چه سلام واجب...

پس کلا در یک تقسیم بندی خلاصه شده
1
تعدد زوجات از باب ضروریات دین، با ایمان تلازم دارد
2
از باب عمل به واجبات، با ایمان تلازم دارد
3
از باب استحباب موجب ازدیاد ایمان میشود که اکثریت علما آن را مستحب دانسته اند چه به خاطر اصل ازدواج و چه به خاطر تعددش
4
از باب اخلاقی و سیر و سلوک میتواند موجب رشد معنوی و اخلاقی و افزایش ایمان شود ( بنا به فرموده امام خمینی و عارف کامل قاضی)
5
از باب جایز بودن میتواند بنا به نیت اسباب خیر و کمال شود... چه اینکه غذا خوردن نیز به خودی خود جایز است اما نیت ما میتواند آن را از حالت جواز خارج کند...
6
از باب اثرات وضعی، تعدد زوجات باعث خیر و برکت است و چند مومن را از حیث اقتصادی و عاطفی و جنسی پشتیبانی میکند حتی اگر خودش جایز باشد اما اثرات وضعی مفیدی دارد و مصالح زیادی بر آن مترتب میشود.

خباء;989967 نوشت:
اگر تعدد زوجات واجب باشد، لازمه ایمان داشتن، عمل کردن به این واجب است.
اگر تعدد زوجات جزو ضروریات دین است، لازمه ایمان داشتن پذیرفتن آن به عنوان ضروری دین است.
اگر تعدد زوجات جایز یا مستحب باشد، میتواند موجب رشد و تعالی انسان و افزایش ایمان شود بنا به فرموده عارف کامل قاضی و امام خمینی. پس بین تعدد و افزایش ایمان رابطه مستقیم وجود دارد.

خباء;989968 نوشت:
مثلا
نماز وقتی واجب باشد، لازمه ایمان داشتن، اقامه کردن نماز است.
اما وقتی نماز مستحب باشد، لازمه ایمان داشتن، اقامه کردن نماز نیست.
در تعدد زوجات و دیگر مسائل شرعی همین قاعده برقرار است.

جناب خباء عزیز من تعجب می کنم که شما تفاوت این دو را متوجه نمیشوید!!
در پست های پیش از حذف دیتاها هم به صورت شفاف تفاوت این دو را عرض کردم

تفاوت بین تعدد زوجات و نماز در این است که نماز مطلقا یا واجب است یا مستحب! لذا یک کار پسندیده و مورد توصیه است، یعنی هرگز لازم نیست به کسی بگویید آقا قبل نماز حواست باشه که شرایط نماز هست یا نه، اگر نیست نرو به سمتش! اما در تعدد زوجات این وجود دارد؛ قرآن هرگز مردم را از رفتن به سمت نماز بیم نداده، اما فرموده حتی اگر بیم اینکه نتوانید عدالت برقرار کنید دارید به سمت آن نروید! دقت کنید، نفرموده اگر مطمئن هستید، بلکه فرموده حتی اگر بیم آن را دارید!
بنابراین مطلوب بودن تعدد زوجات، و اصلِ وجوب و استحبابش در گرو شرایط است، اگر کسی شرایطش را نداشت باید او را نهی کرد! پس چنین رفتاری نمی تواند با ایمان تلازم داشته باشد؛ اینکه اگر شرایطش محقق بود مستحب یا واجب است را نمیگویند تلازم! تلازم در جایی است که اصلا جداشدنی نباشد، شما در معنای لازم و ملزوم دقت بفرمایید مسئله روشن میشود! نمیشود گفت لازم(ایمان) که آمد حالا باید دید ملزوم(تعدد زوجات) شرایطش محقق است یا خیر؟ اگر بین دو چیز تلازم باشد، لازم که آمد ملزوم هم باید بیاید در غیر این صورت بین آنها تلازم نیست.

بله میتوانید بگویید تعدد زوجات در جایی که واجب باشد با ایمان تلازم دارد، اما خب این خارج از بحث ماست! چون بحث ما بحث ازز ایمان به عنوان یکی از ملاک های ازدواج است که خانم همای رحمت به آن اشاره فرمودند؛ بحث در این است که آیا می توانیم از تعدد زوجات یک شخص به ایمان او برسیم؟ یا از ایمان یک شخص به این پی بریم که حتما تعدد زوجات خواهد داشت؟ این نشدنی است چون تشخیص حاصل شدن شرایط و واجب شدن تعدد زوجات بر یک شخص برای دیگران مقدور نیست.

سعی کردم کامل توضیح بدهم، إن شاالله روشن شده باشد.

مسلم;990025 نوشت:


تعدد زوجات در جایی که واجب باشد با ایمان تلازم دارد، اما خب این خارج از بحث ماست!

سلام و عرض ادب

اتفاقا مورد بحث بنده همین مورد است

مسلم;990025 نوشت:

بحث در این است که آیا می توانیم از تعدد زوجات یک شخص به ایمان او برسیم؟

بله

شخصی که عمل به تعدد زوجین با رعایت شرط عدالت کند مومن است

مسلم;990025 نوشت:

از ایمان یک شخص به این پی بریم که حتما تعدد زوجات خواهد داشت؟

بله یک مومن زمانی که بیم از رعایت عدالت نداشته باشد ( دارای توانایی مدیریت باشد ) اقدام به تعدد زوجین خواهد کرد

نه صرفا برای ارضای نیاز های خودش

بلکه برای تامین نیاز های جامعه

در واقع برای هر مومنی که ترس از رعایت عدالت نداشته باشد
تعدد زوجین در شرایط کنونی جامعه که نیاز به ان احساس می شود(تجرد قطعی زنان دو برابر مردان و حدود 4 درصد )
واجب کفایی است

با سلام و احترام

شروحیل;990043 نوشت:
بله

شخصی که عمل به تعدد زوجین با رعایت شرط عدالت کند مومن است



ببینید جناب شروحیل عزیز سخن در این است که اگر کسی به خواستگاری دختری رفت و خانواده دختر هم فهمیدند او انسان مومنی هست آیا چنین نتیجه خواهند گرفت که این انسان حتما در آینده چند همسر خواهد داشت؟
آنچه که بحث را بدین جا کشانده این مطلب است. والسلام

مسلم;990054 نوشت:
با سلام و احترام


ببینید جناب شروحیل عزیز سخن در این است که اگر کسی به خواستگاری دختری رفت و خانواده دختر هم فهمیدند او انسان مومنی هست آیا چنین نتیجه خواهند گرفت که این انسان حتما در آینده چند همسر خواهد داشت؟
آنچه که بحث را بدین جا کشانده این مطلب است. والسلام

سلام و عرض ادب

یک فرد مومن همانطور که موظف به جهاد اصغر در جنگ و فدا کردن جان خود برای اسلام است

در شرایطی که جامعه به خاطر تجرد قطعی به سمت فحشا پیش می رود موظف به جهاد اکبر است

وقتی شخصی ایمان را ملاک همسر یا دامادش قرار می دهد ، باید وظایف یک مومن را نیز بداند

در پناه حق تعالی

شروحیل;990064 نوشت:
سلام و عرض ادب

یک فرد مومن همانطور که موظف به جهاد اصغر در جنگ و فدا کردن جان خود برای اسلام است

در شرایطی که جامعه به خاطر تجرد قطعی به سمت فحشا پیش می رود موظف به جهاد اکبر است

وقتی شخصی ایمان را ملاک همسر یا دامادش قرار می دهد ، باید وظایف یک مومن را نیز بداند

در پناه حق تعالی

به نظرم فرد مومن کسی است که در لحظه ی درست تصمیم درست بگیرد. خدا چند همسری رو آزاد گذاشته، هر فرد با توجه به وضعیت خودش می‌تونه به عقل خودش رجوع کنه و ببینه چه کاری درسته. آزادی یعنی این، یعنی شما میتونید چند همسر بگیرید یا میتونید نگیرید، عقل یک انسان مومن معمولا تصمیم درست میگیره و این یک مسئله ی شخصی هست، ما باید به عقلمون رجوع کنیم.
البته من کاملا مخالفم که تجرد قطعی جامعه را به سمت فحشا می‌بره و چند همسری درمان فحشا در جامعه است. هزار و یک راه برای کشاندن جامعه به فساد و تباهی وجود داره، فرد مومن در اثر تجرد اقدام به فساد نمیکند. و چند همسری هم به طور عام درمان این معضل نیست.
خواهشاً چند همسری رو با جهاد اکبر مقایسه نکنید، کی گفته همچین چیزی رو، من فکر می کنم زندگی با وجدان بیدار بزرگ ترین جهاد هست. حالا شاید در مورد یکی چند همسری باشه ولی در مورد کل جامعه نیست.

hengameh;990516 نوشت:

خواهشاً چند همسری رو با جهاد اکبر مقایسه نکنید، کی گفته همچین چیزی رو، من فکر می کنم زندگی با وجدان بیدار بزرگ ترین جهاد هست. حالا شاید در مورد یکی چند همسری باشه ولی در مورد کل جامعه نیست.

سلام و عرض ادب

جهاد اکبر یعنی شخص راحتی خودش رو فدای عمل به دستورات خداوند کنه

با افزایش تجرد قطعی زمینه فساد فراهم خواهد شد

یک وجدان بیدار راحتی خودش با یک همسر رو فدا میکنه و وظیفه تامین چند خانواده رو به عهده می گیره تا جلوی فساد رو در جامعه بگیره

تامین زنانی که امکان این رو ندارند که همسر اول باشند ، یا همسر مومن داشته باشند

و در صورتی که تامین نشن مجبور می شن از راه های غیر متعارف نیازهای جسمی و مادی و عاطفی خودشون رو تامین کنند .

شروحیل;990525 نوشت:
جهاد اکبر یعنی شخص راحتی خودش رو فدای عمل به دستورات خداوند کنه
یک وجدان بیدار راحتی خودش با یک همسر رو فدا میکنه و وظیفه تامین چند خانواده رو به عهده می گیره تا جلوی فساد رو در جامعه بگیره
تامین زنانی که امکان این رو ندارند که همسر اول باشند ، یا همسر مومن داشته باشند

ببینید جناب شروحیل آنچه می فرمایید کلیت ندارد؛ ممکن است اصلا کسی توان نگه داشتن یک خانواده رو هم ندارد اما به جهت هوس چند همسر می گیرد، نه نیتش سرپرستی زنان و کودکان بی سرپرست است، و نه رضایت و خشنودی خدا و مانند آن، بلکه فرض کنید یک آدم پولدار است که از روی طمعو به خاطر پولش در سن 60 سالگی از دختران جوان خانواده های فقیر خواستگاری می کند، و هرگز توان برقراری عدالت را هم ندارد، خب این چنین اقدامی آیا جهاد اکبر به شمار می رود؟!

بنابراین به طور کلی نمیشود گفت چند همسری لازمه ایمان و مصداق جهاد اکبر است، بلکه باید در خصوص مصداق های آن سخن گفت، وگرنه خودش به خودی خود هم میتواند مصداق عدالت و جهاد اکبر باشد، و هم نشانه بی تقوایی و بی ایمانی!!

مسلم;990546 نوشت:
ببینید جناب شروحیل آنچه می فرمایید کلیت ندارد؛ ممکن است اصلا کسی توان نگه داشتن یک خانواده رو هم ندارد اما به جهت هوس چند همسر می گیرد، نه نیتش سرپرستی زنان و کودکان بی سرپرست است، و نه رضایت و خشنودی خدا و مانند آن، بلکه فرض کنید یک آدم پولدار است که از روی طمعو به خاطر پولش در سن 60 سالگی از دختران جوان خانواده های فقیر خواستگاری می کند، و هرگز توان برقراری عدالت را هم ندارد، خب این چنین اقدامی آیا جهاد اکبر به شمار می رود؟!

بنابراین به طور کلی نمیشود گفت چند همسری لازمه ایمان و مصداق جهاد اکبر است، بلکه باید در خصوص مصداق های آن سخن گفت، وگرنه خودش به خودی خود هم میتواند مصداق عدالت و جهاد اکبر باشد، و هم نشانه بی تقوایی و بی ایمانی!!

سلام و عرض ادب

برادر گرامی

از این دیدگاه نماز خواندن هم نمی تواند نشانه ایمان باشد !

چون ممکن است برای تظاهر و ریا باشد یا برای رضای خدا !

در واقع تمامی اعمال ممکن است برای هدفی جز رضای خدا باشد !

این بحث تلازم سخن شماست و مقصود بنده نیست !

بحث بر سر این است که تعدد زوجین عملی صحیح است

اگر درست اجرا شود

و همه مردان جامعه می توانند آن را اجرا کنند

حال این که شخص یا اشخاصی آن را درست اجرا نکرده اند

دلیل نمی شود آن را اشتباه و یا برای موارد خاص و غیر ضروری بدانیم !

این حکم مانند جهاد کفایی است

هر مومنی که توان رعایت عدالت را دارد

مانند توان شرکت در جهاد

عمل به تعدد زوجین برای جلوگیری از فساد در جامعه بر او واجب است

حال اگر جامعه ای باشد که زنان بیوه و مطلقه و ... در آن جامعه وجود نداشته باشد این حکم دیگر واجب نخواهد بود

شروحیل;990547 نوشت:
از این دیدگاه نماز خواندن هم نمی تواند نشانه ایمان باشد !
چون ممکن است برای تظاهر و ریا باشد یا برای رضای خدا !


خیر عزیز جان؛ من بارها از تفاوت نماز و تعدد زوجات گفته ام اما باز هم دوستان این دو را به هم تشبیه می کنند!!
نماز برای همه خوب است، خدا نفرموده این دسته بروند سراغ نماز و دسته دیگر نروند! نمازهای واجب بر همه هم واجب است و نمازهای مستحب بر هم مستحب! اما آیا میتوان گفت تعدد وزجات برای همه واجب یا بر همه مستحب است؟! اصلا نهی دارد!! قرآن می فرماید کسانی که نمیتوانید، بلکه شک دارید که بتوانید ومیترسید نتوانید عدالت را برقرار کنید به مست آن نروید!!!!

ثانیا تعدد زوجات درگرو شرایط اجتماعی هم هست، مثلا فرض کنید شما در یک روستا زندگی می کنید که ده تا مرد هستند و ده تا زن! خب چه توصیه ای اینجا برای تعدد زوجات وجود دارد؟! اینجا نه مستحب است و نه واجب! اما نماز هرگز وابسته به شرایط جامعه نیست!

مسلم;990552 نوشت:

خیر عزیز جان؛ من بارها از تفاوت نماز و تعدد زوجات گفته ام اما باز هم دوستان این دو را به هم تشبیه می کنند!!
نماز برای همه خوب است، خدا نفرموده این دسته بروند سراغ نماز و دسته دیگر نروند! نمازهای واجب بر همه هم واجب است و نمازهای مستحب بر هم مستحب! اما آیا میتوان گفت تعدد وزجات برای همه واجب یا بر همه مستحب است؟! اصلا نهی دارد!! قرآن می فرماید کسانی که نمیتوانید، بلکه شک دارید که بتوانید ومیترسید نتوانید عدالت را برقرار کنید به مست آن نروید!!!!

ثانیا تعدد زوجات درگرو شرایط اجتماعی هم هست، مثلا فرض کنید شما در یک روستا زندگی می کنید که ده تا مرد هستند و ده تا زن! خب چه توصیه ای اینجا برای تعدد زوجات وجود دارد؟! اینجا نه مستحب است و نه واجب! اما نماز هرگز وابسته به شرایط جامعه نیست!

برادر گرامی

بنده جهاد را نیز به همین منظور مثال زدم !

ادامه صحبت های بنده را نیز ببینید :

این حکم مانند جهاد کفایی است

هر مومنی که توان رعایت عدالت را دارد

مانند توان شرکت در جهاد

عمل به تعدد زوجین برای جلوگیری از فساد در جامعه بر او واجب است

حال اگر جامعه ای باشد که زنان بیوه و مطلقه و ... در آن جامعه وجود نداشته باشد این حکم دیگر واجب نخواهد بود

شروحیل;990553 نوشت:
بنده جهاد را نیز به همین منظور مثال زدم!
این حکم مانند جهاد کفایی است
هر مومنی که توان رعایت عدالت را دارد
مانند توان شرکت در جهاد
عمل به تعدد زوجین برای جلوگیری از فساد در جامعه بر او واجب است
حال اگر جامعه ای باشد که زنان بیوه و مطلقه و ... در آن جامعه وجود نداشته باشد این حکم دیگر واجب نخواهد بود

جهاد هم با تعدد زوجات متفاوت است جناب شروحیل عزیز
ببینید دوست و برادر عزیز من اگر دشمن به مملکت ما حمله کرد و زمینه جهاد فراهم شد بر همه واجب است که به میدان بروند، اما اگر زنان بیوه ای در جامعه وجود داشتند بر همه مردان واجب نیست بروند آنها را بگیرند! اولا هرگز خداوند ایشان را مواخذه نخواهد کرد که چرا دو تا زن نگرفته اید!
ثانیا: اگر کسی بداند نمی تواند عدالت برقرار کند حتی اگر تمام اطرافش را بیوه زنان گرفته باشند او حق ندارد با ایشان ازدواج کند.

نعدد زوجات نه با نماز، نه با جهاد و نه با هیچ عبادت دیگری قابل قیاس نیست! چون اصلا از سنخ عبادت نیست! تنها چیزی که به آن رنگ عبادت می دهد نیت الهی داشتن است، آن هم که اختصاصی به این ندارد، شما شام و ناهار را هم با نیت الهی بخوانی پاداش خواهی داشت!

بنابراین در یک کلام تعدد زوجات نه علامت ایمان است نه بی ایمانی، نه علامت تقواست و نه بی تقوایی، نه علامت عقلانیت است و نه بی عقلی! اما هم میتواند نشأت گرفته از ایمان باشد و هم بی ایمانی؛ هم می تواند نشأت گرفته از تقوا باشد و هم بی تقوایی؛ هم می تواند از سر عقلانیت باشد و هم از سر بی عقلی...! به همین خاطر هرگز نمیتواند ملاک سنجش افراد قرار بگیرد.

باور کنید من نمی خواهم بگویم این مسئله ضرورت اجتماعی ندارد، من هم معتقدم که این مسئله گاهی در جامعه ضروری میشود و موانع سر راه آن باید برداشته شود، اما نباید در مقابل تفریط برخی در خصوص این مسئله، ما افراط کنیم.@};-

با سلام وعرض ادب

استاد گرامی پست پنجاهمتون بسیار جامع وکامل بود

ممنون بابت این پستتون گل

موضوع قفل شده است