جمع بندی مبتلا به وسواس هستم و از درمان قطع امید کرده ام!

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مبتلا به وسواس هستم و از درمان قطع امید کرده ام!

من حدود ۱۲ سال است که وسواس دارم و در این مدت شدت و ضعف داشت.دارو و درمان هم زیاد استفاده کردم اعم از طب سنتی اسلامی و جدید ولی فایده ای نداشت الان ۶ ماه است که داروها را قطع کردم و اوائل کمی اذیت شدم ولی عادت کردم .درحال حاضر غسلم نیم ساعت طول میکشد و مدتی است که دیگر حال غسل هم ندارم و غسل نمیکنم یعنی دیگر حال و حوصله هیچ کاری را ندارم افکارم بشدت به هم ریخته است هم وسواس فکری دارم و هم عملی تازگی ها فهمیدم چه افکاری خوب است و چه افکاری بد ولی قدرت مقابله ندارم ناامید نیستم ولی توان هیچ کاری را ندارم حتی روزه هم نگرفتم فقط از آخرتم میترسم میترسم که مانند بینمازها برم ته جهنم وهمین افکار قدرت هرکاری را از من گرفته است دوسال هم حوزه درس خواندم و وسواس من در آنجا شدت گرفته تقریبا در همه موارد و زمینه ها وسواس دارم متاسفانه خانواده من دیگر هیچ کاری برایم انجام نمی دهند در جهت رفع بیماری چون آن ها قطع امید کردند

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد راهنما

با عرض سلام و ادب خدمت شما برادر گرامی و اسک دینی های بزرگوار
از حسن اعتماد شما به انجمن اسک دین سپاسگذارم و از مسئله ایکه براتون رخ داده است متاسفم توجه و رعایت راهکارهای زیر می تواند به شما در کاهش و درمان وسواس کمک نماید.به هیچ عنوان ناامید نشوید چرا که ناامیدی کلیدی در دست شیطان است برای عدم موفقیت ما و تنها سعی نمایید به راهکارها به صورت خیلی خوبی عمل نمایید.
راهکارهای مقابله با وسواس عبارتند از:

  1. یکی از علل وسواس محور قرار دادن فکر خود در تصمیمات و رفتارهای زندگی می باشدو عدم توجه به توصیه های درمانگر و اطرافیان است که این اشتباه می باشد و فرد وسواس لازم است بداند که نباید فکر خود را محور قرار دهد و یقین او اعتبار ندارد و باید طبق یقین افراد دیگر عمل نماید.
  2. لازم است بدانید که در این دنیا در بسیاری مواقع یقین صددرصدی قابل تحقق نیست و لذا ما مامور به عمل به دستورات دین،آنگونه که فرموده اند می باشیم.و لذا لازم است یادبگیریم در کنار تردیدها زندگی نماییم.
  3. خطاهای شناختی مرتبط با وسواس خود را شناخته و اصلاح نماییم
  4. در برخی مواقع علت وسواس بیماری جسمی می باشد مثلا ناتوانی در نگهداری ادرار و...و لذا اگر اینگونه است ابتدا درصدد درمان باشید.
  5. ریشه وسواس اضطراب می باشد و از اختلالات اضطرابی به حساب می آیند پس نیاز است که در آرامش باشید و از راهکارهای مقابله با اضطراب استفاده نمایید.
  6. از روش های مقابله با وسواس، شناخت و آگاهی مناسب از احکام شرع مقدس می باشد لذا آگاهی خود را بالا ببرید در بسیاری از مواقع عدم آگاهی ما از احکام سبب وسواس ما می شوند.
  7. از روش های مقابله با وسواس ،عدم پاسخ دهی می باشد لذا نباید به فکر و یقین خود اعتنا نباید و هر موقع که شک کردید اگر توانستید قسم بخورید که نجس هست آن موقع آب بکشید و الا اعتنا نکنید.
  8. از روش های مقابله با وسواس ،تقابل به ضد می باشد به این معنا که نه تنها از نجاست فرار نکنید بلکه خود سعی کنبد که دستان خود را نجس کرده و پس از مدتی آب بکشید و قبل از آب کشیدن ،آرامش داشته و بی خیال باشید و اعتنا نکنید.
  9. با خود تلقین نمایید که وسواس از شیطان است و نباید به آن اهمیت دهید.
  10. توجه به معنویت را همیشه در نظر داشته باشید (نماز اول وقت ،ادکار صلوات لااله الاالله لاحول و لاقوه الا بالله سوره های ناس و فلق،دعا و توسل به اهل بیت،توکل و یاری خواستن از خداوند)
  11. آنچه سبب آزار و اذیت شما می شود افکار شما میباشد لذا پس از اعتنا نکردن حتما از مهارتهای کنترل فکر و خیال استفاده نمایید تا اضطراب شما بیشتر نشده و افکار وسواسی شما را اذیت نکند.
  12. توجه داشته باشید که به تدریج این حالت وسواسی برای شما ایجاد شده است و به تدریج این عادت را هم می توانید ترک نمایید.
  13. میزان پیشرفت خود را یادداشت نمایید.
  14. به مضرات و مشکلاتی که رفتارها و افکار وسواسی برای شما ایجاد می کند توجه نمایید.
  15. ورزش را حتما داشته باشید و سعی نمایید که حتما همراه با عرق کردن باشد
  16. شادابی و نشاط خود را بیشتر نمایید و از سرزنش کردن خود خودداری نمایید
  17. از معاشرت با افراد وسواسی اجتناب نمایید.
  18. از ریلکس تلویزیون(دکمه فشار) برای مدیریت فکر و تقویت استارت و استاپ خود استفاده نمایید.

در صورت عمل به راهکارهای بالا نتوانستید بهبودی قابل توجهی داشته باشید حتما به مشاورین و روانشناسان متعهد و متخصص مراجعه نمایید
در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

خیلی ممنون .به یاری خدا حتما عمل میکنم فقط این ریلکس تلوزیون(دکمه فشار)چه عملی است؟ممنون اگر پاسخ دهید.

امید مهدوی;985471 نوشت:
من حدود ۱۲ سال است که وسواس دارم و در این مدت شدت و ضعف داشت.

دوسال هم حوزه درس خواندم و وسواس من در آنجا شدت گرفته
تقریبا در همه موارد و زمینه ها وسواس دارم متاسفانه خانواده من دیگر هیچ کاری برایم انجام نمی دهند در جهت رفع بیماری چون آن ها قطع امید کردند

با سلام

توصیه بنده اینست که

اولا حتما وضو یا غسل و... را با اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم شروع کنید

ثانیا حین وضو یا غسل سوره ناس و فلق را بخوانید یا ادعیه حین وضو و...

ثالثا بعد نماز صبح و عشاء صد بار استغفرالله و اتوب الیه و صلوات بگویید.

بعد نماز صبح و عشاء و قبل خواب هم این تعویذ را حتما بخوانید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ أُعِیذُ نَفْسِی وَ دِینِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ خَوَاتِیمَ عَمَلِی وَ مَا رَزَقَنِی رَبِّی وَ خَوَّلَنِی بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ عَظَمَةِ اللَّهِ وَ جَبَرُوتِ اللَّهِ وَ سُلْطَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ رَأْفَةِ اللَّهِ وَ غُفْرَانِ اللَّهِ وَ قُوَّةِ اللَّهِ وَ قُدْرَةِ اللَّهِ وَ بِآلَاءِ اللَّهِ وَ بِصُنْعِ اللَّهِ وَ بِأَرْکَانِ اللَّهِ وَ بِجَمْعِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آله وَ قُدْرَةِ اللَّهِ عَلَی مَا یَشَاءُ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ مِنْ شَرِّ مَا دَبَّ فِی الْأَرْضِ وَ مِنْ شَرِّ ما یَخْرُجُ مِنْها وَ مِنْ شَرِّ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فِیها وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ دَابَّةٍ، رَبِّی آخِذٌ بِناصِیَتِها، إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ

این دعا رو میتونید چاپ کنید یا اگه تلگرام یا.. دارید یه کانال خصوصی بسازید و این دعا رو توش برای خودتون ذخیره کنید و...

همچنین بهتر است دعای فوق را هفت بار در خلوت بر یک بطری آب بخوانید و بمدت چهل روز صبح و شب کمی از آن را بر سر و صورت بمالید و مسح کنید!

رابعا: روزانه خصوصا شبها صورت را با چند قطره گلاب مسح کنید.

حضرت رسول (ص) : «هر که گلاب بر صورت بمالد، در آن روز بدحالى و پریشانى به او نرسد، و چون گلاب را بر صورت و دست ها بمالد، حمد خدا بکند، و صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد».

خامسا: به کسب روزی حلال و دوری از مال حرام و شبهه بیشتر اهمیت دهید!

-------------------------------

اگر موارد فوق نتیجه ندهد باید یک حرز توسط یک روحانی دعانویس نوشته شود تا همیشه همراهتان باشد و دیگر وسواس سراغتان نیاید!

انجام استغفار و صلوات و خصوصا دعا باید همیشه تا آخر عمر باشد وگرنه مشکل برمیگردد. بعد چند ماه میتونید بجای صد بار ، 33 بار استغفار و صلوات بگید ولی دعا به همان ترتیبی که گفتم باید بخونید

------------------------------

نکات عمومی که بعضا در مستحبات دین هم آمده رو در زیر ذکر کردم . این مطالب برای عموم است:

-توصیه میکنم اذان در نماز را کمی بلند بخوانید یا اگر صدای تلویزیون موقع اذان دادن بلند باشه خوبه.

-توصیه اکید اینکه نقاشی و تصاویر حیوانات در منزل نباشد و نیز حیواناتی مثل گربه، سگ و... در منزل نگهداری نکنید! ماهی و پرنده اشکال ندارد! اگر گربه و چنین حیواناتی در منزل دارید بعد بیرون کردن حیوان، تمام جاهایی که آنجا قدم زده و بوده را بشورید

-قبل ورود به حمام خصوصا شبها، سوره های فلق و ناس بخوانید. موقع ورود به مکان تاریک و یا ریختن آب داغ روی خود ، بسم الله الرحمن الرحیم بگویید.

-لخت نخوابید البته اینجا منظورم کسانی است که آیت الکرسی یا فلق و ناس یا دستوری برای حفظ نمیخوانند و بطور کلی همه خصوصا دختران و زنان را شامل میشود!

-در حمام تا زمانی که لازم نیست عورت خود را پوشیده نگه دارید.

-قبل در آوردن لباسها همیشه بگویید بسم الله الرحمن الرحیم

-در حمام آواز نخوانید و گریه نکنید و فریاد نکشید

-وقتی نجس شدید مثل حالت جنابت، غسل کنید و با جنابت نخوابید. یا اگه آن موقع نمیتوانید آن ناحیه را بشورید و لباس تمیز بپوشید تا بعدا که غسل میکنید.

-بهداشت و پاکیزگی در منزل را رعایت کنید

-خوشبو بودن هم خوبه

-زمان رابطه جنسی که قصد لخت شدن دارید نیز بسم الله بگویید ولی خواندن سوره ناس و فلق بهتر است

-از خودبینی بپرهیزید!

برای این بدونید بنده روی هوا و همینطوری چیزی نمیگم برای نمونه این احادیث رو هم میذارم:

امير مؤمنان(ع): در تمام مدت حضور در حمام، حتي الامکان كاملاً عريان نباشيد، زيرا عريان بودن مطمع شيطان خواهد بود

امير مؤمنان (ع) فرمايد: هر كس عريان شود شيطان به او بنگرد و طمع نمايد پس لُنگ ببنديد.

هوالنور

سلام و عرض ادب

با توجه به این حالتی که شما فرمودید(کندی روانی-حرکتی) گویا وسواس شما همراه با افسردگی هستزمانیکه فرد افسردگی شدید داره وسواس درمان نمیشه لذا باید در ابتدا افسردگی رو درمان کردبرای درمان افسردگی گیاهانی مثل زعفران و گل راعی (علف چای) و سنبل الطیب خیلی عالیه

همچنین استفاده از رنگ زرد (مثلا دیوار اتاقتون رو یه مدت کاغذ دیواری زرد بزنید) - رفتن به استخر و اب درمانی - پرورش دادن گل و گیاه -
اگر میتونید صبح ها در زمان بین الطلوعین بیدار باشید خیلی خوبه مخصوصا اگه برید بیرون پیاده روی و ورزش

برای درمان وسواس هم میتونید اب پنیر ( ما الجبن) درست کنید ( تو اینترنت طرز تهیه اش هست) و چهل روز مصرف کنید برای وسواس بسیار مفید هست

در غذاهایی که میل میکندی دقت کنید سودا زا نباشند : پر هیز از مصرف فست فود ها- کنسرو ها - رنگهای مجاز مصنوعی- سس ها -و تو اینترنت سرچ کنید
مفصل توضیح داده

در ضمن به یاد داشته باشید که 12 سال وسواس نمیتونه در عرض 2 شب درمان بشه پس باید به درمانهای گیاهی و اون مسایلی که بالا گفتم مداومت کنید

خیلی ممنون .روش ریلکس تلویزیون چه روشیه؟می شود توضیح دهید

باسلام خدمت دوست عزیز
منم چند سالیه مبتلا به وسواس هستم ولی الآن فهمیدم که وسواس یقینا کاری اشتباهه چه از نظر عقلی و چه از نظر شرعی.همین روشن بینی خودش خیلی به درمان وسواس کمک میکنه.
وسواس (شیطان) خودش رو جوری در فکر انسان جا میده که انگار فرستاده خدا هستش و باید حتما ازش پیروی کرد و حق با اونه ولی مثلا اگه بگه سلام من شیطونم از من پیروی کن کسی حرفش رو گوش نمیده حقه ی شیطان اینکه خواستش رو مطابق دستور خدا نشون میده و از احساسات مذهبی فرد سو استفاده میکنه.
من چند وقت پیش خوابی دیدم که خیلی روی من تاثیر گذاشت.خواب دیدم که یه شخص روحانی با عبا وارد خانه ی ما شده من خوش حال شدم و رفتم پیشش باهاش دست بدم دیدم که دستی سیاه و وحشتناک دست مرا گرفت من همان جا فهمیدم که شیطانه.دست مرا رها نمیکرد تا اینکه اعوذ بالله من شیطان رجیم گفتم و بعد دست مرا رها کرد.آن موقع بود که از ته دل یقین پیدا کردم که پیروی شیطان را میکردم و باید تغییر رویه می دادم.
شیطان در لباس مذهب در فکر انسان نفوذ میکنه و سعی داره حال انسان رو خراب کنه و در نهایت اون فرد را مطیع خودش کنه.من به شما دوست عزبز توصیه میکنم حتما توجه داشته باشید که وسواس مطابق میل شیطانه و خدا اصلا از وسواسی به خرج دادن راضی نیست.به نظرم این خودش خیلی کمک میکنه به روشن بینی و درمان شما.نگران نباشید خدا همیشه به شما توجه داره و فقط کافیه ذره ای به خودتان بیایید خدا به شما کمک خواهد کرد و شما به زودی خوب خواهید شد.

امید مهدوی;985630 نوشت:
خیلی ممنون .به یاری خدا حتما عمل میکنم فقط این ریلکس تلوزیون(دکمه فشار)چه عملی است؟ممنون اگر پاسخ دهید.

با عرض سلام و ادب مجدد

در صورت عمل به نکات فوق و عدم بهبودی قابل توجه، حتما لازم است به روانشناسان متعهد و متخصص مراجعه نمایید و لازم است بدانید در کنار مصرف دارو (درصورت نیاز)و بعد از مصرف دوماهه لازم است برنامه مراجعه به روانشناس و عمل به تکنیکهای ایشان را داشته باشید.

ریلکس دکمه فشار (تلویزیون)عبارتند از:
در این تکنیک که برای در اختیار گرفتن فکر و عواطف انسان می باشد شما چشمان خود را می بندید شرایط عمومی ریلکسها نظیر پوشش راحت،دور نمودن ساعت ،موبایل و هر آنچه به بدن شما فشار می آورد ،مکان خلوت ،درازکشیدن و یا صندلی راحت و...را رعایت می کنید و مراحل زیر را طی می کنید:

  1. بستن چشم
  2. نفس عمیق
  3. در نظر گرفتن تلویزیونی جلوی چشمان
  4. دکمه روشن را زده و تصور تصویر برفک را می نمایید مدتی این تصور ادامه می یابد
  5. دکمه تعویض کانال را زده و تصویر و فیلمی از حادثه بسیاربسیار خوشایندی را تصور می کنید به گونه ایکه احساسات شما برانگیخته شود.
  6. دکمه را زده و تصویر برفک را تصور می کنید
  7. دکمه را زده و تصویر و فیلم یک حادثه بسیار بسیار تلخ و دردناک را تصور می کنید به گونه ایکه مجددا احساسات شما برانگیخته شود.
  8. دکمه را زده و تصویر برفک را تصور می کنید.
  9. دکمه را زده و تصویر و فیلم یک حادثه خنثی را تصور می کنید.
  10. دکمه را زده و تصویر برفک را تصور می کنید .
  11. دکمه خاموش را زده و تلویزیون را خاموش می کنید
  12. به آرامی چشمانتون را باز می کنید

این تکنیک سبب می شود که شما استارت و استاپ فکر و ذهن شما تقویت شود و مدیریت فکر قوی شود.

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

من مقلد آیت الله خامنه ای هستم .پرسیده بودم که آیا میتوانم به طور کامل از کتاب راهکار های عملی درمان وسواس آیت الله مظاهری استفاده کنم که گفته بودند اگر تنها راه درمان وسواس استفاده از این کتاب باشد میتوانم استفاده کنم .اینکه تنها راه درمان وسواس این باشد یعنی چه؟می شود توضیح دهید؟ممنونم

امید مهدوی;986181 نوشت:
من مقلد آیت الله خامنه ای هستم .پرسیده بودم که آیا میتوانم به طور کامل از کتاب راهکار های عملی درمان وسواس آیت الله مظاهری استفاده کنم که گفته بودند اگر تنها راه درمان وسواس استفاده از این کتاب باشد میتوانم استفاده کنم .اینکه تنها راه درمان وسواس این باشد یعنی چه؟می شود توضیح دهید؟ممنونم

با عرض سلام و ادب
تنها راه درمان به معنای این است راهکارهای دیگر و مراجعه به روانشناسان نتواند شما را در مقابله با وسواس موفق گرداند که به نظر می رسد تنها راه درمان شما عمل به این کتاب نمی باشد.

در نتیجه پیشنهاد این است که همان سوالات و نکاتی که در کتاب نوشته شده و مورد نظر شما می باشد را از مرجع تقلید خود نیز بپرسید به نظر می رسد مراجع معظم تقلید در بسیاری از مسائل افراد وسواسی با هم اتفاق نظر داشته باشند.

در ضمن تاکید روی عمل به نکات ذکر شده در پست سوم و در صورت عدم موفقیت مراجعه به روانشناسان متعهد و متخصص می باشد.

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

سلام

میشه توضیح بدین در چه زمینه هایی وسواس دارین؟

سلام.من اول در زمینه طهارت و نجاست وسواس داشتم ولی به مرور درزمینه های دیگر هم بیشتر شده مثل ریا و وسواس فکری حتی در مسائل سیاسی وذکر و دعا ومسائل اعتقادی و غیره هرکدام بهتر می شود دیگری می آید و غسل کردن برایم مثل کابوس شده و اصلا نمی توانم غسل کنم حمام میروم ولی هنگام غسل دچار اضطراب و استرس شدید میشوم

امید مهدوی;987721 نوشت:
سلام.من اول در زمینه طهارت و نجاست وسواس داشتم ولی به مرور درزمینه های دیگر هم بیشتر شده مثل ریا و وسواس فکری حتی در مسائل سیاسی وذکر و دعا ومسائل اعتقادی و غیره هرکدام بهتر می شود دیگری می آید و غسل کردن برایم مثل کابوس شده و اصلا نمی توانم غسل کنم حمام میروم ولی هنگام غسل دچار اضطراب و استرس شدید میشوم

مثلا بنده وسواس دارم ... بارها فراموش میکنم یا به شک میافتم که آیا غسل را درست انجام داده ام یا خیر
بهتر هست نشانه گذاری کنم.

مثلا در حمام یک ماژیک بگذارم و زمان غسل برای هر تکه که انجام میدهم یک خط روی چیزی بکشم. یعنی این تمام شد و حالا بعدی
مثلا مسایل سیاسی و اقتصادی ... تعریف هر مقوله را بخوانم و سپس ببینم با آن چقدر فاصله دارم. سعی کنم شرایط را بهبود ببخشم و بیش از توان از خودم انتظاری نداشته باشم.
مثلا این را بدانم هر سری عقلی دارد و با توجه به آن زندگی کنم ... یکی بیشتر فکر میکند و یکی کمتر... یکی درست و یکی غلط ، من هم به اندازه ی خودم

دیگران را با خودم مقایسه کنم ... آیا آنها هم خودشان را زجر میدهند یا نه راحت تر از من زندکی میکنند... یک روز تابستان خودم را به آب بازی دعوت کنم ... لباسهایم خیس و گلی شوند کلی بخندم و بازی کنم. غذا از رستوران تهیه کنم . کم کم یاد بگیرم و تمرین کنم که حساسیت ها را پایین بیاورم.

ذکر را کنار بگذارم و به زبان ساده با خدا صحبت کنم، درد دل کنم و برایش حرف بزنم. لازم نیست مقدمه بچینم.

سلام .

1. بشین و برو در درون تخیلات و هپروت ؛ اون زمانی رو تصور کن که رفتی در درون حمام و شروع کردی داری خودت رو لیف میزنی ... این سناریو از جایی آغاز میشه و در جایی تموم میشه ... این سناریو به همین صورت در درون مغز شما ذخیره شده ؛ خوب بهترین کار برای از بین بردن این فیلم این هستش که اون رو خراب کنی ...

فیلم رو بزار در درون ذهنت و همون لحظات رو تصور کن ...
فیلم رو ببر جلو ... یهو بیارش عقب ... از عقب به ابتدا نگاهش کن ... از وسط ببرش ته .. بعدش تند تند بیارش عقب ... اینقدر فیلم رو جلو عقب ببر که فیلم قاطی پاتی بشه ...
همینجوری
فیلم رو دوباره بزار در درون مغزت ... و دکمه Play رو بزن ... میبینی که داری میری حموم ... همونجا فیلم رو نگه دار ...
میکی موس رو بردار بیار و بزارش در اون قسمت از فیلم ...

فیلم رو کارتونی بکنش ... تمام فیلم رو سیاه و سفید بکنش ... ولی بزار میکی موس رنگی باشه ... میکی موس بزار شیطنت بکنه و فیلم رو خنده دار بکنه ...
فیلم رو از اول بزار در درون ذهنت ... هر وقت میکی موس رو میبنی ... غش غش بهش بخند....

حالا این بار دوباره فیلم رو بزار درون مغزت ... از ته بیا اول ...
پینوکیو رو بزار تو فیلم ...

وقتی از حموم اومدی بیرون ... پینوکیو رو میبینی که دماغش دراز شده ... و همه چیز کارتونی شده ...

هر بار که وسواس میاد سراغت ... فیلم رو کارتونیش بکن ... به اوون فیلم بخند .... و اینقدر فیلم رو جلو عقب ببر که محتواش رو از دست بده ...

اینجوری ترتیب فیلم رو از یاد میبری ... مغزت نمیتونه از جایی تفکرات وسواس گونه رو اغاز کنه .. چون یهو به تهش میرسه .... مغزت وقتی میخواد تفکرات وسواس گونه رو انجام بده .... یهو میکی موس رو میبینه و مساله رو فوکاهی میبینه ... دیگه اون مساله رو جدی نمیبینه و ...

موفق باشی

پرسش:
من حدود ۱۲ سال است که وسواس دارم و در این مدت شدت و ضعف داشت.دارو و درمان هم زیاد استفاده کردم اعم از طب سنتی اسلامی و جدید ولی فایده ای نداشت الان ۶ ماه است که داروها را قطع کردم و اوائل کمی اذیت شدم ولی عادت کردم .درحال حاضر غسلم نیم ساعت طول میکشد و مدتی است که دیگر حال غسل هم ندارم و غسل نمیکنم یعنی دیگر حال و حوصله هیچ کاری را ندارم افکارم بشدت به هم ریخته است هم وسواس فکری دارم و هم عملی تازگی ها فهمیدم چه افکاری خوب است و چه افکاری بد ولی قدرت مقابله ندارم ناامید نیستم ولی توان هیچ کاری را ندارم حتی روزه هم نگرفتم

پاسخ:
از حسن اعتماد شما به انجمن اسک دین سپاسگذارم و از مسئله ای که براتون رخ داده است متاسفم توجه و رعایت راهکارهای زیر می تواند به شما در کاهش و درمان وسواس کمک نماید.
به هیچ عنوان ناامید نشوید چرا که ناامیدی کلیدی در دست شیطان است برای عدم موفقیت ما و تنها سعی نمایید به راهکارها به صورت خیلی خوبی عمل نمایید.
راهکارهای مقابله با وسواس عبارتند از:

  1. یکی از علل وسواس محور قرار دادن فکر خود در تصمیمات و رفتارهای زندگی می باشدو عدم توجه به توصیه های درمانگر و اطرافیان است که این اشتباه می باشد و فرد وسواس لازم است بداند که نباید فکر خود را محور قرار دهد و یقین او اعتبار ندارد و باید طبق یقین افراد دیگر عمل نماید.
  2. لازم است بدانید که در این دنیا در بسیاری مواقع یقین صددرصدی قابل تحقق نیست و لذا ما مامور به عمل به دستورات دین،آنگونه که فرموده اند می باشیم.و لذا لازم است یادبگیریم در کنار تردیدها زندگی نماییم.
  3. خطاهای شناختی مرتبط با وسواس خود را شناخته و اصلاح نماییم
  4. در برخی مواقع علت وسواس بیماری جسمی می باشد مثلا ناتوانی در نگهداری ادرار و...و لذا اگر این گونه است ابتدا درصدد درمان باشید.
  5. ریشه وسواس اضطراب می باشد و از اختلالات اضطرابی به حساب می آیند پس نیاز است که در آرامش باشید و از راهکارهای مقابله با اضطراب استفاده نمایید.
  6. از روش های مقابله با وسواس، شناخت و آگاهی مناسب از احکام شرع مقدس می باشد لذا آگاهی خود را بالا ببرید در بسیاری از مواقع عدم آگاهی ما از احکام سبب وسواس ما می شوند.
  7. از روش های مقابله با وسواس ،عدم پاسخ دهی می باشد لذا نباید به فکر و یقین خود اعتنا نباید و هر موقع که شک کردید اگر توانستید قسم بخورید که نجس هست آن موقع آب بکشید و الا اعتنا نکنید.
  8. از روش های مقابله با وسواس ،تقابل به ضد می باشد به این معنا که نه تنها از نجاست فرار نکنید بلکه خود سعی کنبد که دستان خود را نجس کرده و پس از مدتی آب بکشید و قبل از آب کشیدن ،آرامش داشته و بی خیال باشید و اعتنا نکنید.
  9. با خود تلقین نمایید که وسواس از شیطان است و نباید به آن اهمیت دهید.
  10. توجه به معنویت را همیشه در نظر داشته باشید (نماز اول وقت ،اذکار صلوات لااله الاالله لاحول و لاقوه الا بالله ،سوره های ناس و فلق،دعا و توسل به اهل بیت،توکل و یاری خواستن از خداوند)
  11. آنچه سبب آزار و اذیت شما می شود افکار شما میباشد لذا پس از اعتنا نکردن حتما از مهارتهای کنترل فکر و خیال استفاده نمایید تا اضطراب شما بیشتر نشده و افکار وسواسی شما را اذیت نکند.
  12. توجه داشته باشید که به تدریج این حالت وسواسی برای شما ایجاد شده است و به تدریج این عادت را هم می توانید ترک نمایید.
  13. میزان پیشرفت خود را یادداشت نمایید.
  14. به مضرات و مشکلاتی که رفتارها و افکار وسواسی برای شما ایجاد می کند توجه نمایید.
  15. ورزش را حتما داشته باشید و سعی نمایید که حتما همراه با عرق کردن باشد
  16. شادابی و نشاط خود را بیشتر نمایید و از سرزنش کردن خود خودداری نمایید
  17. از معاشرت با افراد وسواسی اجتناب نمایید.
  18. از ریلکس تلویزیون(دکمه فشار) برای مدیریت فکر و تقویت استارت و استاپ خود استفاده نمایید.

در صورت عمل به راهکارهای بالا نتوانستید بهبودی قابل توجهی داشته باشید حتما به مشاورین و روانشناسان متعهد و متخصص مراجعه نمایید با توجه به شدت وسواس شما به نظر می رسد مراجعه حضوری شما ضروری باشد.

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی



موضوع قفل شده است