جمع بندی کودکان در فضای مجازی

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کودکان در فضای مجازی

سلام علیکم
خواهر کوچکترم، کلاس دوم ابتداییه. از من اصرار میکنه، براش سروش نصب کنم.
نظر شما چیه؟!

اگه نظرتون منفیه، لطفا دلایلی قانع کننده ارائه فرمایید.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد راهنما

پرسش:

خواهر کوچکترم، کلاس دوم ابتداییه. از من اصرار میکنه، براش سروش نصب کنم. نظر شما چیه؟!اگه نظرتون منفیه، لطفا دلایلی قانع کننده ارائه فرمایید.
پاسخ :
از حسن اعتماد شما یه این انجمن سپاسگذارم وبخاطر اینکه نسبت به خواهراتون دقت نظر دارید و دنبال دانش و مهارت مناسب در برخورد با ایشان هستید به شما آفرین می گویم توجه به نکات زیر در مواجهه و برخورد مناسب با خردسالان در مواجهه با کامپیوتر ،گوشی و بازی های آن و فضای مجازی و...راهگشا می باشد.
در مورد سن استفاده از گوشی لازم است خدمتتون عرض کنم که به طور کلی هر چه سن خردسال بالاتر باشد ضررهای استفاده از آنها چه در فضای مجازی و چه در بازی کمتر می باشدو لذا سعی نمایید استفاده خردسالان خود را با شیوه مناسب و بدور از ایجاد لج بازی از گوشی و تبلت و کامپیوتر چه به عنوان بازی و چه به صورت وب گردی و استفاده از فضای مجازی به حداقل خود برسانید.

مادر عصری زندگی می‌کنیم که فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعاتی است که به وسیله رسانه‌های مختلف تولید می‌شود در چنین فضایی، نیازمند به آموزش رسانه‌ای به تمام مردم به خصوص کودکان، نوجوانان ، والدین و مربیان آنها هستیم تا از تهدیدهای موجود در این فضا کاسته و به فرصت‌های آن افزوده شود.
لازم است ابتدا خود والدین و مربیان(همچنین خود شما که به عنوان مربی خواهر خود هستید) به مهارت سواد فضای مجازی آشنا باشند داشتن سواد فضای مجازی به والدین این امکان را می‌دهد تا به سطحی برسند که حین استفاده کودک خود از شبکه‌های اجتماعی، همراه او باشند و وظیفه آموزشی و تربیتی خود را انجام دهند در غیر این ناخواسته به سمت روش‌های خودساخته یا غیر اصولی مبتنی بر زور و اجبار می‌روند که به هیچ وجه نتیجه آموزشی و تربیتی مناسبی نخواهد داشت
ضررهای استفاده از گوشیها:
امواج گوشیها روی مغزهای ما ، نگاه زیاد به صفحه گوشی و تاثیر منفی آن روی مغز و چشم،تاثیر کار با گوشیها و...روی انگشتان دست ما ،کم شدن خلاقیت فرزندان،افزایش هیجانات و استرس آنها،امنیت ،خواب ،کم شدن تحرک ،اعتیاد فرزندان ما به گوشی ها و...،آسیبهای اخلاقی و مواجه شدن با صحنه های نامناسب،کاهش روابط با والدین و روابط اجتماعی،کاهش یادگیری،ایجاد عادات نامناسب و...
برای مدیریت درست خردسالان در رابطه با استفاده از گوشی و...لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

1. سعی نمایید آرامش را در محیط خانه فراهم آورید و از ایحاد محیط لج بازی خودداری نمایید.
2. یکی بودن حرف پدر و مادر در تربیت فرزند بسیار مهم می باشد
3. قرار دادن قانون مناسب و اجرا مناسب آن بسیار مهم می باشد.
4. استفاده از گوشی و...به صورت محدود صورت پذیرید.
5. استفاده از گوشی اثرات تخریبی کمتری از استفاده از فضای مجازی و...را دارد.
6. در استفاده از فضای مجازی و اینترنت نظارت بیشتری صورت پذیرید.
7. از خرید گوشی و کامپیوتر برای خود فرزند صددرصد اجتناب گردد و هنگام تقاضای فرزند،گوشی خود را به او نشان دهید و بگویید این گوشی برای استفاده شما هم هست و طبق قوانین هر چقدر بخواهی می توانی استفاده نمایید وتفاوتی بین الان و تهیه گوشی برای خودتان وجود ندارد.
8. قوانین را حتما اجرا نمایید و کوتاه نیایید.
9. از قوانین استفاده: میزان دقایق و ساعات مشخص،مکان مشخص جهت استفاده ،بازی های مشخص می باشد.
10. خود در بازی با کودکتان همراه شوید و از این جهت ضمن نظارت بر عملکرد فرزند رابطه خود را با فرزندتان بهبود ببخشید.
11. در ازاء انجام کار مناسبی امتیاز استفاده از گوشی طبق قوانین را به او بدهید. در واقع به عنوان تشویق باشد.
12. در استفاده از اینترنت سایت های مناسب زیادی را بوک مارک نمایید تا از آنها استفاده نماید و احتمال استفاده از سایتهای دیگر را به حداقل خود برسانید.
13. قوانین را رعایت نمایید.
14. بازیهای مناسب جایگزین (غیر از گوشی و اینترنت)را فراهم آورید نظیر بردن به پارکها ،فضای باز ، باشگاه و...
15. سعی نمایید با افزایش تعداد فرزندان زمینه تربیت مناسب،فعالیت مناسب،نظارت بیشتر را فراهم آورید.
16. با پر کردن اوقات فرزندان با برنامه های متنوع،استفاده فرزندان خود را از گوشی به حداقل برسانیم.
17. آسیبها را در حد فهم کودک و خردسال و با در نظر گرفتن آسیبها به او بگوییم.
نکته :در سنین بلوغ(10 به بالا) لازم است توجه ما به بازیها و ارتباط اینترنتی فرزندان و استفاده از فضای مجازی بیشتر بوده و نظارت مناسبی را اعمال نماییم.

نکات ویژه و مهم در مورد استفاده خردسالان از شبکه های اجتماعی:
· نظارت متناسب با سن فرزندان
· تنظیمات امنیت و حریم خصوصی دستگاه‌هایی که کودکان و نوجوانان از طریق آنها به اینترنت متصل می‌شوند را به طور مرتب بررسی کنید.
· تنظیمات حریم خصوصی صفحه کاربری کودکانتان در شبکه‌های اجتماعی را به طور مرتب بررسی کنید.
· از نرم‌افزارهای فیلترینگ و مانیتورینگ استفاده کنید.
· در خانواده برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دستگاه‌های متصل به اینترنت قوانین پایه‌ای تبیین کنید و به آن پایبند باشید.
· سعی کنید عادت‌های کودکان و نوجوانانتان را بشناسید.
· رایانه و لپ‌تاپ را در محل‌‌های شلوغ خانه نگهداری کنید و به کودکان اجازه استفاده از آنها را در اتاق و محل‌های خصوصی‌‌شان ندهید.
· به کودکان یاد دهید که به پرسش‌نامه‌ها، مسابقات و هدایای رایگان در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکرده و ابتدا موضوع را با شما در میان بگذارند.
· مراقب تصاویر و مطالبی که کودکانتان در شبکه‌‌های اجتماعی ارسال می‌کنند باشید.
· الگوی مناسبی برای کودکانتان باشید.عملکرد شما در استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بزرگترین الگو برای خردسالان می باشد
· در مورد خطرات فضای مجازی و تاثیرات فعالیت‌های مجازی کودکان در زندگی و آینده آنها(در حد درک و فهم آنها)با ایشان صحبت کنید
· سعی کنید در مورد فناوری‌‌های جدید به‌ روز باشید.
· کودکان همواره در رابطه با شبکه های اجتماعی که عضو می شوند به والدین و مربیان اطلاع دهند و آنها می بایست از حضور کودکان در شبکه های اجتماعی مطلع باشند. حتی گاهی با کودکانتان در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید و به عنوان یکی از دوستان آنها در در صفحه آنها حضور داشته باشید.
· به کودکانتان بیاموزید در شبکه های اجتماعی تنها با افرادی که می شناسند و به آنها اعتماد دارند ارتباط برقرار کنند
· هر گاه در شبکه های اجتماعی با مشکلی برخورد کردند یا مورد تهدید قرار گرفتند، مشکلات را با شما یا هر شخص بزرگسالی که به او اطمینان دارند در میان بگذارند.
می توانید برای افزایش اطلاعات خود از منابعی مانند پورتال مرکز ماهر، پلیس‌ فتا و غیره استفاده نمایید.



در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

موضوع قفل شده است