جمع بندی آرامش هنگام مطالعه

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آرامش هنگام مطالعه

من با آرامش درس نمي خونم از الان موقع درس خوندن فكر مي كنم نكنه كنكور 92 قبول نشم !نكنه دانشگاه نرم! اين فكرا هي مياد سراغم از الان خودمو شكست خورده مي بينم!براي رهايي از اين احساسات چه كنم؟

به نظر من که همه حواست به درست باشه. اصلا فکر نکن. به هیچی!
نمیدونم چه خصوصیاتی داری ولی واسه من تلقین کردن خیلی خوب جواب داد.
به خودت تلقین کن آرامش لازم رو داری؛ استعداد شو داری؛ میتونی رو درسات تمرکز کنی؛
به این فکر کن که تو در حد توانت تلاشت رو میکنی باقیشو بسپار به خدا.

به این فکر کن که روز به روز دارن ظرفیت ها رو زیاد می کنن. پس یه کم تلاش کنی قبولی!

به کنکور و نتیجه اش فکر نکن. سعی کن هر روز بهتر از روز قبل باشی. چیزای بیشتری نسبت به قبل بلد باشی. هدفت این باشه که هر روز نسبت به روز قبل تسلطت رو درسا بیشتر باشه.
با خودت رقابت کن. مطالعه ات رو ثبت کن و هر شب کار های امروزت رو با روزهای قبل مقایسه کن. اگه پیشرفت کردی برای خودت یه تشویق درنظر بگیر!( من عاشق گل نرگس ام. هر بار که پیشرفت میکردم برای خودم گل می خریدمو میذاشتم رو میزم! کلا گل و گیاه تاثیر خوبی روروحیه ام داشت:khaneh:)

اینم مطمئن باش اگه از همین الآن عینه بچه آدم بخونی یه رتبه خیلی خیلی خوب میاری. بهت قول میدم.

دور اینترنتو دوستای استرس وارد کن و موبایل و سریال ها رو خط بکش که خیلیا رو بدبخت می کنه! :Nishkhand:

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صابر

با سلام و سپاس از همراهی شما کاربر محترم!@};-@};-@};-

احساسی که به شما دست می دهد ناشی از این است که خودتان را دست کم می گیرید و دچار خود کم بینی شده اید. با خود فکر کنید که مگر کسانی که دانشگاه قبول شده اند، فقط انسان های نخبه بوده اند یا نه خیلی از افراد با تلاشی و لو کم ولی مدام موفق شده اند این راه را طی کند و به سرمنزل مقصود برسند.
نکته ی دیگر اینکه آرزوهاي دنيوي ما بايد با ميزان تلاش و توانمندي هاي ما هماهنگ باشد. شخصي كه تلاش نمي كند، يا تلاش هايش را با چند شكست متوقف مي كند پر واضح است كه به نقطه موفقي هم نخواهد رسيد. فاصله اي كه بين آرزوهاي انسان و ميزان تلاش و توانمندي هاي او وجود دارد، عاملي براي پديدار شدن نااميدي و يأس در افراد است. به عبارت ديگر صرف آرزو داشتن اما برنامه اي مشخص براي رسيدن به آن نداشتن و تلاش و جديت لازم را انجام ندادن مشكلي را حل نخواهد كرد

. پس همواره به یاد داشته باشید که خود آرمانی شما با خود واقعی شما باید یکسان باشد.
اگر کسی بین این دو خود توازن و تعادلی برقرار نسازد، با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد که از جمله ی آنها ناامیدی و خود کم بینی است.
پس بیایید و خودتان توانمندی هایتان را باور کنید و با توانی بالا به ادامه ی راه بپردازید.


تاريخ به خاطر ندارد كه انسان خود كم بين و كسي كه توانايي هاي خود را باور ندارد، شگفتي، نوآوري و كاري قابل توجه به ثبت رسانده باشد.


خودباوری به منزله فعال نمودن چشمه هاي دروني است، تا بدين گونه نخستين و مهم ترين گام در راه شكوفايي برداشته شود. بنابراين به توانايي هاي خودتان اعتماد داشته باشيد و خود را ضعيف و زشت نشماريد، چرا كه مهمترين عامل در از بين بردن همت ها، خود كم بيني مي باشد. براي رهايي از آفت خود كم بيني، افكار منفي و باور نداشتن به خود، به راهكارهاي زير عمل كنيد:

  • فهرستي از موفقيت هاي گذشته (موفقيت هاي علمي و تحصيلي، هنري، ورزشي و...) اين كار سبب مي شود گنجينه هاي دروني را بيش ترشناسايي شوند و اعتماد به نفس تقويت شود.
  • مرور مكرر و پيوسته فهرست موفقيت ها
  • تا می توانید از باورهای منفی خودداری کنید.
  • تقويت روحيه انعطاف پذيري را در خود.
  • مثبت انديش بودن و با افراد مثبت انديش نيز ارتباط برقراركردن و برعكس پرهيز از منفي بافي و اجتناب از ارتباط با افراد منفي باف.
  • توكل خداوند متعال: افرادي كه پيوسته به ياد خدا هستند و به عظمت او ايمان دارند، نه هرگز از بيم تحقير و سرزنش ديگران، عرصه را خالي مي كنند و نه هيچگاه به كبر و خود بزرگ بيني دچار مي شوند. هر كاري را بر اساس احساس وظيفه و تكليف انجام مي دهند. براي آنها پرداختن به كار با نيت الهي، مهمتر از نتيجه آن است. نه از شكست مايوس مي شوند و نه از پيروزي سرمست مي گردند. زيرا وقتي تمام تلاشتان رضايت يك نفر (خداوند) باشد ديگر نگران رضايت و عدم رضايت ديگران نخواهيد بود. در روايت شريفي امام علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: هر كه به خدا اعتماد كند، خداوند شادماني نشانش دهد و هر كه به او توكل كند، خداوند كارهايش را كفايت مي كند.(1)
شاد و سربلند باشید.@};-@};-@};-


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:

1. منتخب ميزان الحکمه، همان، ص1333، ح6707

[="Navy"]سلام منم همینطوری بودم و قبول نشدم در کل این یک سبک سنگینی هست که شخصیت ادم از پتانسیل خودش میکنه و یک نتیجه حدودی بهت تحویل میده که شما چون نتیجه ش منفی هست اضطراب میگیرین...بعضی ها برای درس ساخته نشدن و در عوض توی کارای هنری و فنی استعدادشون بیداد میکنه گمونم شما باید برین رشته فنی مثل نقشه کشی برق کشی سیم کشی گاز کشی لوله کشی اچار کشی و این جور فن ها...من خودم آخر سر رفتم فارغون کشی! راست میگم !:)...استعدادم همین قدر بیشتر نبود !:)[/]

عزراییل;983004 نوشت:
سلام منم همینطوری بودم و قبول نشدم در کل این یک سبک سنگینی هست که شخصیت ادم از پتانسیل خودش میکنه و یک نتیجه حدودی بهت تحویل میده که شما چون نتیجه ش منفی هست اضطراب میگیرین...بعضی ها برای درس ساخته نشدن و در عوض توی کارای هنری و فنی استعدادشون بیداد میکنه گمونم شما باید برین رشته فنی مثل نقشه کشی برق کشی سیم کشی گاز کشی لوله کشی اچار کشی و این جور فن ها...من خودم آخر سر رفتم فارغون کشی! راست میگم !:)...استعدادم همین قدر بیشتر نبود !:)

با سلام خدمت شما کاربر محترم!

پرسشگر در صدد وضعیت استعداد سنجی خود نیست تا بتوانیم به او بگوییم که مثلا برای هنر و کار آفریده شده است یا برای درس خواندن زیرا اکنون برای هر کاری در جامعه ما رشته تحصیلی جداگانه ای وجود دارد که اگر فرد سواد همان کار را داشته باشد تا اینکه با بی سوادی به سمت ان حرکت کند تفاوت زیاد است.

بنابراین باید توجه داشت که به صرف نداشتن انگیزه تحصیلی نمی توان کسی را حکوم به نداشتن استعداد کرد بلکه ابتدا باید انگیزه و اهداف او را بررسی نمود و سپس راهکارهای متناسب را در راستای شغل آینده ی او ارائه داد.

موفق باشید.@};-

[="Tahoma"][="Black"]پیرمون کردین با این تاپیک 91/5/6.:-o[/]

ناگفته هاي ناب;983721 نوشت:
پیرمون کردین با این تاپیک 91/5/6.

سلام
ممنون از توجه شما @};-

به دلایل مختلف تاپیک هایی از قبل پاسخ داده نشده است، مثلا: پرسشگر پاسخ خود را در خصوصی از کارشناس گرفته است، و یا کمبود کارشناس برای پاسخ گویی و ....

با پاسخ گویی به سئوالات هرچند قدیمی هم سایت به رسالت اصلی خود که پاسخ گویی است عمل کرده باشد و هم کمکی به افرادی که در حال حاضر مبتلابه هستند نیز کرده باشند.

مجددا از توجه شما سپاس گزارم@};-

[="Tahoma"][="Black"]چند نکته تاریخی و جامعه شناسی اندر تاپیک نهفته است، و اونهم اینکه در زمان های نه چندان دور -شاید باورتون نشه ولی حقیقت محضه- ایرانیان اهل مطالعه بوده اند!!!
تاریخ این تاپیک به تازگی کشف شده مربوط به اواخر دوران مطالعه ی ایرانیان بوده و همان طور که در نبشته ها پیداست مطالعه در ایران رو به ضعف و زوال بوده و دیگر کسی یا حوصله مطالعه نداشته یا فقط کتب کنکوری منحط می خوانده اند.
[/]

[="Times New Roman"][="Navy"]

mah.17;262765 نوشت:
من با آرامش درس نمي خونم از الان موقع درس خوندن فكر مي كنم نكنه كنكور 92 قبول نشم !نكنه دانشگاه نرم! اين فكرا هي مياد سراغم از الان خودمو شكست خورده مي بينم!براي رهايي از اين احساسات چه كنم؟

سلام
کاش از ایشون دعوت کنن و ببینیم از چه رشته ای فارغ التحصیل شدن.:khaneh:
حالا این تاپیک خوبه یه بار یکی به آخر خط رسیده بود و میخواست خودکشی کنه مشاوره میخواست بعد چند سال تاپیکش کشف شد...
البته خیلی قدیمی بود مربوط به سالهای اول تولد سایت. اون موقع روند ارجاع و پاسخگویی، نظم فعلی رو نداشت.

در پاسخ به کاربر عزیز اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری داشتن یک نکته کوتاه و شاید مفید عرض کنم که اگر هر لحظه به کاری که همون لحظه انجام میدین متمرکز باشین نتیجه خوبی میگیرین. مثلا وقتی دارین کتابی رو مطالعه میکنین صفحه ای که میخونین رو خوب یاد بگیرین و به فکر صفحه بعدی و کتابهای دیگه که نخوندین نباشین. چه برسه به آینده و چی میخواد بشه یا نشه. اینطوری متمرکز میشه فکرتون.

موفق و سربلند باشید.[/]

سیده راضیه;983850 نوشت:
در پاسخ به کاربر عزیز اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری داشتن یک نکته کوتاه و شاید مفید عرض کنم که اگر هر لحظه به کاری که همون لحظه انجام میدین متمرکز باشین نتیجه خوبی میگیرین. مثلا وقتی دارین کتابی رو مطالعه میکنین صفحه ای که میخونین رو خوب یاد بگیرین و به فکر صفحه بعدی و کتابهای دیگه که نخوندین نباشین. چه برسه به آینده و چی میخواد بشه یا نشه. اینطوری متمرکز میشه فکرتون.

با عرض سلام و ادب خدمت شما کاربر محترم@};-
مشکل ایشون مشکل تمرکز نداشتن یا ندانستن روش های تمرکز نیست بلکه مسئله ی فعلی افکار مزاحمی است که ایشان را از دستیابی به موفقیت ها دور می نمایند. بنابر این باید روش هایی به ایشان ارائه نماییم تا بتواند اعتماد به نفس خود را افزایش داده و امید به قبولی در او را افزایش دهد.
موفق باشید.

ناگفته هاي ناب;983834 نوشت:
چند نکته تاریخی و جامعه شناسی اندر تاپیک نهفته است، و اونهم اینکه در زمان های نه چندان دور -شاید باورتون نشه ولی حقیقت محضه- ایرانیان اهل مطالعه بوده اند!!!
تاریخ این تاپیک به تازگی کشف شده مربوط به اواخر دوران مطالعه ی ایرانیان بوده و همان طور که در نبشته ها پیداست مطالعه در ایران رو به ضعف و زوال بوده و دیگر کسی یا حوصله مطالعه نداشته یا فقط کتب کنکوری منحط می خوانده اند.

یادش بخیر دوره پارینه سنگی بود . سال ۹۱ پیش از هبوط :ask1:

ولی همچنان مشکل بشریت با مطالعه باقیست .

بعضی درگیر مشکلات روزانه بعض دیگر درگیر گذشته و تعدادی نگران آینده و عده ای هم ازدواج نکرده عده ای ازدواج کرده اند و همچنین با کار دارند یا بیکار و ... همگی می آیند روی صفحه کتاب وسط نوشته های کتاب اصلا نمیشه بفهمی چی گفت این نویسنده بیچاره

از طرفی اگر این اضافات هم نبود برخی مطالب انگار از مریخ آمده اند . اصلا نمیشود فهمید الان نویسنده پشت میزی روی سطح زمین نشسته و داره درباره یک موضوع ملموس و محسوس و کاربردی و حتی روزمره زمینی صحبت میکنه یا داره از مریخ از درون یک چاله مریخی برای افراد ساکن اونجا مسائلی رو میگه .

کلا این دو مشکل وقتی حل میشه که طرف اون اضافات مکتوب رو پاک کنه و اصل رو پیدا کنه و بعد اینکه یادش باشه این مطلب زمینیه و زمینی ها یادش گرفتن پس اونم که یک زمینیه میتونه یادش بگیره .

[="Tahoma"][="Black"]

فاتح;983862 نوشت:
یادش بخیر دوره پارینه سنگی بود . سال ۹۱ پیش از هبوط

بعضی وقتا میگم کاش به بعضی از کاربرا حداقل یه آدرس ایمیل میدادم یا میگرفتم یه حال و احوال میپرسیدیم روحمون شاد شه ،هم ببینیم در سیر و سلوکشون به کجا رسیدن.[/]


سؤال:

موقع درس خوندن فكر مي كنم نكنه كنكور 92 قبول نشم و دانشگاه نرم! اين فكرا هي مياد سراغم از الان خودمو شكست خورده مي بينم!

پاسخ:
احساسی که به شما دست می دهد ناشی از این است که خودتان را دست کم می گیرید و دچار خود کم بینی شده اید. با خود فکر کنید که مگر کسانی که دانشگاه قبول شده اند، فقط انسان های نخبه بوده اند یا نه خیلی از افراد با تلاشی و لو کم ولی مداوم موفق شده اند این راه را طی کنند و به سرمنزل مقصود برسند.شما باید خودباوری را در خودتان خلق کنید و ببینید تا موفقیت فقط یک گام فاصله است و آن هم تلاش است.اما در مورد افکار مزاحم هنگام درس خواندن و تمرکز بر موضوع درستان توجه داشته باشید که عواملي كه موجب افكار پراكنده مي‌شود، فقط به محيط درس خواندن منحصر نمي‌شود، بلكه به محيط داخلي هر فرد مثل سلامت جسم و روان و محيط خانوادگي و محيط اجتماعي، بستگي دارد. هر كسي با توجه به شناختي كه از خود و اطرافيانش دارد، بايد بررسي كند تا دريابد چه مواردي حواس او را مشوش و پراكنده مي‌كند. آيا بيماري جسمي دارد؟ آيا بر سر درس گرسنه يا تشنه است؟ آيا مشكلات خانواده فكر او را مشغول كرده؟ و ... .
حواس پرتي دروني يا بيروني(1): بايد به خود توجه كنيد. آيا افكار و انديشه‌هايي كه با مقصود يادگيري شما در تعارض هستند دروني است؟ مثل نگراني از قبول نشدن در کنکور، تخيلات بي اساس و... اين‌ها را بايد كشف كرد، از گسترش آن جلوگيري كرد.
البته موانع تمركز مي تواند بيروني هم باشد. مثل سر و صدا و نور كم يا زياد و گرما يا سرما و ... در ادامه راهکارهایی را در خصوص چگونگی مقابله با این افکار ناامید کننده و همچنین تمرکز در درس عرض می نماییم:
1. همراه داشتن يك كاغذ و نوشتن آن چه مزاحم تمركز است، راه خوبي براي شناسايي و سپس از بين بردن عوامل حواسپرتي است.

2.فهرستي از موفقيت هاي گذشته (موفقيت هاي علمي و تحصيلي، هنري، ورزشي و...) اين كار سبب مي شود گنجينه هاي دروني را بيش ترشناسايي شوند و اعتماد به نفس تقويت شود.

3. مثبت انديش بودن و با افراد مثبت انديش نيز ارتباط برقراركردن و برعكس پرهيز از منفي بافي و اجتناب از ارتباط با افراد منفي باف.
4. توكل خداوند متعال: افرادي كه پيوسته به ياد خدا هستند و به عظمت او ايمان دارند، نه هرگز از بيم تحقير و سرزنش ديگران، عرصه را خالي مي كنند و نه هيچگاه به كبر و خود بزرگ بيني دچار مي شوند. هر كاري را بر اساس احساس وظيفه و تكليف انجام مي دهند. براي آنها پرداختن به كار با نيت الهي، مهمتر از نتيجه آن است. خداوند در شأن چنین انسان هایی فرمود: «و هميشه بايد اهل ايمان به خدا توكل كنند».(2)

5. تا می توانید به نتیجه فکر نکنید و تلاشتان را افزایش دهید. یادتان باشد که ما مکلف به تلاشیم و نتیجه با خداست.

6. از هم اكنون بايد يك برنامه ريزي دقيق و صحيح و معقول (قابل اجرا) داشته باشيد و طبق آن عمل کنید.

امیدواریم با عمل به آنچه که بیان شد همواره در امر تحصیل و صعود به قله های ترقی موفق باشید.
موفق باشید.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
1. روش‌هاي يادگيري و مطالعه، سيف، علي اكبر ، تهران: نشر دوران، اوّل، 1376 صص7 و 256.
2. وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ آل عمران: 122.

موضوع قفل شده است