جمع بندی آیه «متخذی اخدان» و دوستی آشکار با نامحرم

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیه «متخذی اخدان» و دوستی آشکار با نامحرم

بنده درتفسیر"متخذی اخدان"به این نتیجه رسیدم که درارتباط بازن نامحرم نبایدحیا داشت وپنهان کرد بلکه بایدارتباط راآشکارکردنظرشما چیست؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حکیم

مخاطب;975350 نوشت:
بنده درتفسیر"متخذی اخدان"به این نتیجه رسیدم که درارتباط بازن نامحرم نبایدحیا داشت وپنهان کرد بلکه بایدارتباط راآشکارکردنظرشما چیست؟

سلام و عرض ادب

میشه دلایل خودتان را بر این ادعا بفرمایید بزرگوار ؟!


حکیم;976053 نوشت:
سلام و عرض ادب

میشه دلایل خودتان را بر این ادعا بفرمایید بزرگوار ؟!


سلام
شاید منظورشون اینه که
به مردا گفته شده اگه میخواید با زنی ازدواج کنید شرطش اینه که متخذی اخدان نباشید
رو این حساب زن باید بدونه شما اینطور هستید یا نه
پس اگه متخذی اخدان باشه یا نباید ازدواج کنه یا باید به زن بگه من اینطوری هستم

استاد مگه متخذی اخدان همون چند همسری نیست؟
چون میگن مرد که اشکال نداره چند تا زن داشته باشه
اما اینجا میگه مرد نباید چند تا زن داشته باشه
اینجام مسئله دوستی با دخترا هست نه زن شوهردار....
شاید مشکل فقط اینه که اینا عقد نمیخوندن
ولی اگه پسرا عقد بخونن اتخاذ اخدان اشکالی نداره و مثل صیغه میشه

خباء;976104 نوشت:
سلام
شاید منظورشون اینه که
به مردا گفته شده اگه میخواید با زنی ازدواج کنید شرطش اینه که متخذی اخدان نباشید
رو این حساب زن باید بدونه شما اینطور هستید یا نه
پس اگه متخذی اخدان باشه یا نباید ازدواج کنه یا باید به زن بگه من اینطوری هستم

استاد مگه متخذی اخدان همون چند همسری نیست؟
چون میگن مرد که اشکال نداره چند تا زن داشته باشه
اما اینجا میگه مرد نباید چند تا زن داشته باشه
اینجام مسئله دوستی با دخترا هست نه زن شوهردار....
شاید مشکل فقط اینه که اینا عقد نمیخوندن
ولی اگه پسرا عقد بخونن اتخاذ اخدان اشکالی نداره و مثل صیغه میشه


سوال کننده:خیرمتاسفم که معنای "متخذی اخدان"رانمی دانید براساس ترجمه گفته رابطه پنهانی نقطه مقابل یعنی آشکارنمودن وخجالت نکشیدن به متن سوال هم دقت نکردید

مخاطب;976116 نوشت:
سوال کننده:خیرمتاسفم که معنای "متخذی اخدان"رانمی دانید براساس ترجمه گفته رابطه پنهانی نقطه مقابل یعنی آشکارنمودن وخجالت نکشیدن به متن سوال هم دقت نکردید

باشه من دقت نکردم
حالا جواب سوال کارشناسو بدید یه چیزی از شما یاد بگیریم

لطفا یه کم توضیح بدید منم بفهمم
شاید منظورتون اینه
قرآن گفته رابطه پنهانی نداشته باشید
پس رابطه آشکار اشکالی نداره

متخذی اخدان : دوستی پنهانی ممنوع
عکسش میشه
دوستی آشکار اشکال نداره

خباء;976136 نوشت:
متخذی اخدان : دوستی پنهانی ممنوع
عکسش میشه
دوستی آشکار اشکال نداره

با سلام و عرض ادب

مگر دوستی با نامحرم حرام نیست؟

احتمالا منظور شما رابطه آشکار حلال هست

یعنی فرد یا باید آشکارا رابطه حلال داشته باشه یا رابطه نداشته باشه

دقیقا همین گونه درست فهمیدید

شروحیل;976171 نوشت:
با سلام و عرض ادب

مگر دوستی با نامحرم حرام نیست؟

احتمالا منظور شما رابطه آشکار حلال هست

یعنی فرد یا باید آشکارا رابطه حلال داشته باشه یا رابطه نداشته باشه

سلام
آره ولی متوجه نمیشم چه طور از این عبارت چنین چیزی رو میشه برداشت کرد
مثلا با مفهوم مخالف ؟!

ولی درباره رابطه حلال آیه ای داریم :
(235)وَ لا جُـناحَ عَـلَيـكُم فى ما عَـرَّضـتُم بِـه‌ے مِن خِطـبَـةِ النِّـساءِ اَو اَكـنَنـتُم فى اَنـفُـسِـكُم عَـلِـمَ ا‌للهُ اَنَّـكُم سَـتَذكُـرونَـهُـنَّ وَ لٰـكِن لا تُـواعِـدوهُـنَّ سِـرًّا اِلّا اَن تَـقولوا قَولًا مَعـروفًا وَ لا تَعـزِموا عُقـدَةَ النِّـكاحِ حَـتّىٰ يَبـلُـغَ الـكِـتابُ اَجَـلَـه‌‚‌ وَ اعـلَـموا اَنَّ ا‌للهَ يَعـلَـمُ ما فى اَنـفُـسِـكُم فَاحـذَروهُ وَ اعـلَـموا اَنَّ ا‌للهَ غَـفورٌ حَـليـمٌ

خباء;976236 نوشت:
سلام
آره ولی متوجه نمیشم چه طور از این عبارت چنین چیزی رو میشه برداشت کرد
مثلا با مفهوم مخالف ؟!

ولی درباره رابطه حلال آیه ای داریم :
(235)وَ لا جُـناحَ عَـلَيـكُم فى ما عَـرَّضـتُم بِـه‌ے مِن خِطـبَـةِ النِّـساءِ اَو اَكـنَنـتُم فى اَنـفُـسِـكُم عَـلِـمَ ا‌للهُ اَنَّـكُم سَـتَذكُـرونَـهُـنَّ وَ لٰـكِن لا تُـواعِـدوهُـنَّ سِـرًّا اِلّا اَن تَـقولوا قَولًا مَعـروفًا وَ لا تَعـزِموا عُقـدَةَ النِّـكاحِ حَـتّىٰ يَبـلُـغَ الـكِـتابُ اَجَـلَـه‌‚‌ وَ اعـلَـموا اَنَّ ا‌للهَ يَعـلَـمُ ما فى اَنـفُـسِـكُم فَاحـذَروهُ وَ اعـلَـموا اَنَّ ا‌للهَ غَـفورٌ حَـليـمٌ

با سلام

این آیه در مورد خواستگاری از زنانی هست که در عده طلاق غیر رجعی و یا در عده همسر فوت شده خودشون هستن

نه در مورد همه زنان

و گفته شده یا با کنایه خواستگاری کنید(غیر مستقیم باشه مثلا بگید کاش همسری مثثل تو نصیب من می شد)
یا در دلتون پنهان کنید اما علنی خواستگاری نکنید تا عده تموم بشه

و پس از اون اقدام به رابطه شرعی کنید

شروحیل;976241 نوشت:
با سلام

این آیه در مورد خواستگاری از زنانی هست که در عده طلاق غیر رجعی و یا در عده همسر فوت شده خودشون هستن

نه در مورد همه زنان

و گفته شده یا با کنایه خواستگاری کنید(غیر مستقیم باشه مثلا بگید کاش همسری مثثل تو نصیب من می شد)
یا در دلتون پنهان کنید اما علنی خواستگاری نکنید تا عده تموم بشه

و پس از اون اقدام به رابطه شرعی کنید

سلام
آره درسته ولی شاید چیزای دیگه هم بشه فهمید.

سوالمو جواب ندادی
از اون عبارت متخذی اخدان چه طور نتیجه میگیره؟
با مفهوم مخالف؟

خباء;976269 نوشت:
سلام
آره درسته ولی شاید چیزای دیگه هم بشه فهمید.

سوالمو جواب ندادی
از اون عبارت متخذی اخدان چه طور نتیجه میگیره؟
با مفهوم مخالف؟

با سلام

رابطه دو نوع هست یا پنهان یا آشکار

اسلام از داشتن رابطه پنهان مسلمون ها رو نهی کرده

پس باید رابطه آشکار باشه

رابطه اشکار هم دو نوع هست حرام و حلال

که این هم نیاز به توضیح نداره دیگه رابطه در چهار چوب شرع حلال هست و غیر اون حرام و گناه

یعنی از نظر من شخصی نمی تونه از راه حلال ازدواج کنه و ازدواجش پنهانی باشه

چون ازدواج پنهانی از دوستی حرام پنهانی شکل می گیره

مخاطب;975350 نوشت:
بنده درتفسیر"متخذی اخدان"به این نتیجه رسیدم که درارتباط بازن نامحرم نبایدحیا داشت وپنهان کرد بلکه بایدارتباط راآشکارکردنظرشما چیست؟

سلام و عرض ادب

با تشکر از سئولاتان

ولی نتیجه گیری شما درست نیست زیرا :

قرآن در دو جا، يکی در سوره مائده آيه 5 و ديگری در سوره نساء آيه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف ( چه پنهان و چه آشکار) بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است.

آيه 25 سوره نساء به مردان می گويد: با دخترانی که روابط دوستی مخفيانه اي با ديگران داشته اند ازدواج نكنيد.

«....فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غير مسافحات و لا متخذات اخدان...»
يعني آنان را با اجازه خانواده هايشان به همسری خود در آوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گيران پنهانی نباشند.

در آيه 5 سوره مائده نيز به مردان خطاب مي کند و می فرمايد: شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنيد و خود نيز پاکدامن باشيد نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگيريد.
از نگاه قرآن هر گونه رابطه نا مشروع و خارج از حدود شرعی و بر خلاف قوانین اسلام و قرآن ممنوع است و حرام محسوب می شود حالا چه به صورت پنهانی باشد و یا به صورت آشکارا باشد .
بنا بر این روابط به ویزه با نا محرم باید بر اساس احکام و ضوابط قرآن کریم باشد . مثلا در مورد ارتباط با جنس مخالف موضوع ازدواج و محرمیت را بر اساس اصول و ضوابط و شرایط آن پیشنهاد می کند چنان که قرآن کریم می فرماید :
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ حِلٌّ لَکُمْ وَ طَعامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدانٍ وَ مَنْ يَکْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ[1] ؛ امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده و ( همچنین ) طعام اهل کتاب ، برای شما حلال است و طعام شما برای آنها حلال و ( نیز ) آنان پاکدامن از مسلمانان ، و آنان پاکدامن از اهل کتاب ، حلالند هنگامی که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید نه زناکار ، و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید. و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه می گردد و در سرای دیگر ، از زیانکاران خواهد بود.
قرآن كريم برخى از علت هاى محدوديت و وضع چنين قوانينى را در ادامه آيات بعدى بيان كرده و مى فرمايد: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيم * وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَ تِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيمًا * يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الاِْنسَـنُ ضَعِيفًا ;
[2] خداوند مى خواهد با اين دستورها راه هاى خوشبختى و سعادت را براى شما آشكار سازد ، و به سنت هاى صحيح پيشينيان رهبرى كند ، و شما را از گناه پاك سازد و خداوند دانا و حكيم است ، و خدا مى خواهد شما را ببخشدو از آلودگى پاك نمايد ولى آن ها كه پيرو شهواتند ، مى خواهند شما به كلى منحرف شويد ، خدا مى خواهد با دستورهاى مربوط به ازدواج با كنيزان و مانند آن كار را بر شما سبك كند ، و انسان ، ضعيف آفريده شده و در برابر طوفان غرائز و شهوات نيازمند به پاسخگويى مثبت و مشروع است »
آيات مذكور در حقيقت تأكيد دارد كه خداوند مى خواهد با رعايت مقررات و قوانين از طرف انسان ها ، جهت مثبتى به هدايت انسان ها بدهد و آن ها را آگاه كند كه به غرائز و خواسته هاى خود به صورت مشروع و قانونى پاسخ دهند ، زيرا بى بند و بارى و در قيد و بند مقررات نبودن باعث هرج و مرج ، فساد ، گناه و نابودى مى شود . خداوند متعال بهتر از هر كسى به مصلحت و منفعت انسان ها آگاه است ، و سنت ها و قوانينى كه قرار داده باعث نجات و سعادت بشر است .
خداوند متعال تأكيد مى كند كه خداوند به وسيله سنن و وضع احكام مى خواهد ، نعمتها و بركاتى كه بر اثر آلودگى به شهوات از انسان ها قطع شده ، به آن ها برگرداند; ولى شهوت پرستانى كه در امواج گناهان غرق هستند ، مى خواهند انسان ها را از راه سعادت منحرف سازند و همانند خود آلوده و فاسد كنند .
آزادى هاى بى قيد و بند و توأم با آلودگى ، نكبت ، انحطاط و . . . سرابى بيش نيست ، و نتيجه آن انحراف بزرگ از مسير خوشبختى و تكامل انسانى و گرفتار شدن در بيراهه ها و پرتگاه ها و تنزل به مقام حيوانيت است و بنيان خانواده ها را تحريف و سرچشمه جنايات ، ناهنجارى ها ، انواع بيمارى هاى جنسى و آميزشى و ناراحتى هاى روانى و . . . مى باشد .
بنابراين ، بهترين راه براى پاسخ به غرائز و خواسته هاى طبيعى انسان ، رعايت احكام ، قوانين و سنن الهى است.
[3]


[/HR][1] .سوره مائده ، آیه 5
[2] .سوره نساء،آیات 26 الی 28
[3] .طباطبایی، علامه سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات اسلامی، ج4، ص 263تا 282

حکیم;976275 نوشت:
سلام و عرض ادب

با تشکر از سئولاتان

ولی نتیجه گیری شما درست نیست زیرا :

قرآن در دو جا، يکی در سوره مائده آيه 5 و ديگری در سوره نساء آيه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف ( چه پنهان و چه آشکار) بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است.

آيه 25 سوره نساء به مردان می گويد: با دخترانی که روابط دوستی مخفيانه اي با ديگران داشته اند ازدواج نكنيد نکنيد.

«....فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غير مسافحات و لا متخذات اخدان...»
يعني آنان را با اجازه خانواده هايشان به همسری خود در آوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گيران پنهانی نباشند.

در آيه 5 سوره مائده نيز به مردان خطاب مي کند و می فرمايد: شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنيد و خود نيز پاکدامن باشيد نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگيريد.
از نگاه قرآن هر گونه رابطه نا مشروع و خارج از حدود شرعی و بر خلاف قوانین اسلام و قرآن ممنوع است و حرام محسوب می شود حالا چه به صورت پنهانی باشد و یا به صورت آشکارا باشد .
بنا بر این روابط به ویزه با نا محرم باید بر اساس احکام و ضوابط قرآن کریم باشد . مثلا در مورد ارتباط با جنس مخالف موضوع ازدواج و محرمیت را بر اساس اصول و ضوابط و شرایط آن پیشنهاد می کند چنان که قرآن کریم می فرماید :

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ حِلٌّ لَکُمْ وَ طَعامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدانٍ وَ مَنْ يَکْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ[1] ؛ امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده و ( همچنین ) طعام اهل کتاب ، برای شما حلال است و طعام شما برای آنها حلال و ( نیز ) آنان پاکدامن از مسلمانان ، و آنان پاکدامن از اهل کتاب ، حلالند هنگامی که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید نه زناکار ، و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید. و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه می گردد و در سرای دیگر ، از زیانکاران خواهد بود.
قرآن كريم برخى از علت هاى محدوديت و وضع چنين قوانينى را در ادامه آيات بعدى بيان كرده و مى فرمايد: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيم * وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَ تِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيمًا * يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الاِْنسَـنُ ضَعِيفًا ;
[2] خداوند مى خواهد با اين دستورها راه هاى خوشبختى و سعادت را براى شما آشكار سازد ، و به سنت هاى صحيح پيشينيان رهبرى كند ، و شما را از گناه پاك سازد و خداوند دانا و حكيم است ، و خدا مى خواهد شما را ببخشدو از آلودگى پاك نمايد ولى آن ها كه پيرو شهواتند ، مى خواهند شما به كلى منحرف شويد ، خدا مى خواهد با دستورهاى مربوط به ازدواج با كنيزان و مانند آن كار را بر شما سبك كند ، و انسان ، ضعيف آفريده شده و در برابر طوفان غرائز و شهوات نيازمند به پاسخگويى مثبت و مشروع است »
آيات مذكور در حقيقت تأكيد دارد كه خداوند مى خواهد با رعايت مقررات و قوانين از طرف انسان ها ، جهت مثبتى به هدايت انسان ها بدهد و آن ها را آگاه كند كه به غرائز و خواسته هاى خود به صورت مشروع و قانونى پاسخ دهند ، زيرا بى بند و بارى و در قيد و بند مقررات نبودن باعث هرج و مرج ، فساد ، گناه و نابودى مى شود . خداوند متعال بهتر از هر كسى به مصلحت و منفعت انسان ها آگاه است ، و سنت ها و قوانينى كه قرار داده باعث نجات و سعادت بشر است .
خداوند متعال تأكيد مى كند كه خداوند به وسيله سنن و وضع احكام مى خواهد ، نعمتها و بركاتى كه بر اثر آلودگى به شهوات از انسان ها قطع شده ، به آن ها برگرداند; ولى شهوت پرستانى كه در امواج گناهان غرق هستند ، مى خواهند انسان ها را از راه سعادت منحرف سازند و همانند خود آلوده و فاسد كنند .
آزادى هاى بى قيد و بند و توأم با آلودگى ، نكبت ، انحطاط و . . . سرابى بيش نيست ، و نتيجه آن انحراف بزرگ از مسير خوشبختى و تكامل انسانى و گرفتار شدن در بيراهه ها و پرتگاه ها و تنزل به مقام حيوانيت است و بنيان خانواده ها را تحريف و سرچشمه جنايات ، ناهنجارى ها ، انواع بيمارى هاى جنسى و آميزشى و ناراحتى هاى روانى و . . . مى باشد .
بنابراين ، بهترين راه براى پاسخ به غرائز و خواسته هاى طبيعى انسان ، رعايت احكام ، قوانين و سنن الهى است.
[3]


[/HR][1] .سوره مائده ، آیه 5
[2] .سوره نساء،آیات 26 الی 28
[3] .طباطبایی، علامه سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات اسلامی، ج4، ص 263تا 282

با سلام و عرض ادب

منظور ایشون این هست که رابطه حلال باید آشکارا باشه

به نظرم ایشون با صیغه یواشکی مشکل دارن و اون رو اشتباه می دونن

شروحیل;976273 نوشت:
با سلام

رابطه دو نوع هست یا پنهان یا آشکار

اسلام از داشتن رابطه پنهان مسلمون ها رو نهی کرده

پس باید رابطه آشکار باشه

رابطه اشکار هم دو نوع هست حرام و حلال

که این هم نیاز به توضیح نداره دیگه رابطه در چهار چوب شرع حلال هست و غیر اون حرام و گناه

یعنی از نظر من شخصی نمی تونه از راه حلال ازدواج کنه و ازدواجش پنهانی باشه

چون ازدواج پنهانی از دوستی حرام پنهانی شکل می گیره

سلام
آره درست میگی و جالب بود
اما معانی دیگه ای هم وجود داره ( من صرفا بیان میکنم و قصد دفاع ندارم)
یکی از معانی :
در جاهلیت دو مدل زنا داشتند
زنای آشکار ( سفاح)
زنای پنهان( خدن)
آنها زنای آشکار را بد میدانستند اما با زنای پنهانی مشکلی نداشتند.
خدا هم فرمود زنای پنهانی انجام ندهید.
پس در آیه، زنا کردن چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان ممنوع شده است.
پس در این آیه علت ممنوعیت زنا بودن است.
و چون پنهان یا آشکار بودن، ماهیت زنا را تغییر نمیدهد، خداوند فرمود هر دو ممنوع است.
پس اگر رابطه ای زنا نباشد، اهمیتی ندارد پنهان باشد یا آشکار

معنای دوم :
سفاح : زنایی است که فرج محصون نیست.
خدن : دوستی ای است که فرج محفوظ است و رابطه به دخول نمی انجامد.

در این جا هم مشکل در حرمت هر دو است نه پنهان یا پیدا بودن آنها. پس اگر ازدواج حلال باشد، پیدا و پنهان بودن اشکال ندارد

معنای سوم :
سفاح یعنی زنا کردن چه با دخول و چه بدون آن
خدن یعنی پنهان کردن یک رابطه چه حلال و چه حرام

معنای سوم منطبق بر آن چیزی است که شما می فرمایید
زیرا علت حرمت خدن، پنهان بودنش است
پس در رابطه حلال نیز نباید پنهان کاری کرد.
به قول شما صیغه مخفیانه ممنوع است.

شروحیل;976279 نوشت:
به نظرم ایشون با صیغه یواشکی مشکل دارن و اون رو اشتباه می دونن

سلام

به هر حال منظور آیه در پاسخ قبلی بیان شد

رابطه اگر شرعی و در چارچوب ضوابط دینی باشد حتی اگر پنهانی هم باشد مشکلی ندارد .

سه معنا رو گفتم
معنای چهارم :
سفاح : زنای محصنه
خدن : زنای غیر محصنه

میگویند در خدن، زن تعهد میداده که با شخص دیگری نباشد.
لذا با توجه به این نکته میتوان چنین معنایی را مطرح کرد.

حکیم;976359 نوشت:
سلام

به هر حال منظور آیه در پاسخ قبلی بیان شد

رابطه اگر شرعی و در چارچوب ضوابط دینی باشد حتی اگر پنهانی هم باشد مشکلی ندارد .

با سلام

حتی اگر باعث وهن مذهب هم شود اشکالی ندارد؟

حکیم;976359 نوشت:
سلام

به هر حال منظور آیه در پاسخ قبلی بیان شد

رابطه اگر شرعی و در چارچوب ضوابط دینی باشد حتی اگر پنهانی هم باشد مشکلی ندارد .

با سلام

حتی اگر باعث وهن مذهب تشیع هم شود اشکالی ندارد؟

شروحیل;976368 نوشت:
با سلام

حتی اگر باعث وهن مذهب تشیع هم شود اشکالی ندارد؟

در این صورت به دلایل ثانویه ممکن است بگوییم مشکلاتی بوجود خواهد آمد مانند هر حلال دیگری که تحت شرایط و ضوابطی ممکن است بگوییم اشکال دارد و یا به مصلحت نباشد.

ولی آنچه مورد نظر ما است در مرحله اول و اصل موضوع رابطه اگر شرعی و در چارچوب ضوابط دینی حتی به صورت پنهانی باشد اشکالی ندارد

پرسش:
بنده درتفسیر"متخذی اخدان"به این نتیجه رسیدم که درارتباط بازن نامحرم نبایدحیا داشت وپنهان کرد، بلکه بایدارتباط را آشکارکرد نظر شما چیست؟

پاسخ :
نتیجه گیری شما درست نیست زیرا :

قرآن در دو جا، يکی در سوره مائده آيه 5 و ديگری در سوره نساء آيه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف ( چه پنهان و چه آشکار) بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است.

آيه 25 سوره نساء به مردان می گويد: با دخترانی که روابط دوستی مخفيانه اي با ديگران داشته اند ازدواج نكنيد.

«....فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ...؛
آنان را با اجازه خانواده هايشان به همسری خود در آوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گيران پنهانی نباشند.»

در آيه 5 سوره مائده نيز به مردان خطاب مي کند و می فرمايد:« شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنيد و خود نيز پاکدامن باشيد نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگيريد.»
از نگاه قرآن هر گونه رابطه نا مشروع و خارج از حدود شرعی و بر خلاف قوانین اسلام و قرآن ممنوع است و حرام محسوب می شود حالا چه به صورت پنهانی باشد و یا به صورت آشکارا باشد .
بنا بر این روابط به ویزه با نا محرم باید بر اساس احکام و ضوابط قرآن کریم باشد . مثلا در مورد ارتباط با جنس مخالف موضوع ازدواج و محرمیت را بر اساس اصول و ضوابط و شرایط آن پیشنهاد می کند چنان که قرآن کریم می فرماید :
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ حِلٌّ لَکُمْ وَ طَعامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدانٍ وَ مَنْ يَکْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ(1) ؛ امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده و ( همچنین ) طعام اهل کتاب ، برای شما حلال است و طعام شما برای آنها حلال و ( نیز ) آنان پاکدامن از مسلمانان ، و آنان پاکدامن از اهل کتاب ، حلالند هنگامی که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید نه زناکار ، و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید. و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه می گردد و در سرای دیگر ، از زیانکاران خواهد بود.
قرآن كريم برخى از علت هاى محدوديت و وضع چنين قوانينى را در ادامه آيات بعدى بيان كرده و مى فرمايد: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيم * وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَ تِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيمًا * يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الاِْنسَـنُ ضَعِيفًا ;(2)
خداوند مى خواهد با اين دستورها راه هاى خوشبختى و سعادت را براى شما آشكار سازد ، و به سنت هاى صحيح پيشينيان رهبرى كند ، و شما را از گناه پاك سازد و خداوند دانا و حكيم است ، و خدا مى خواهد شما را ببخشدو از آلودگى پاك نمايد ولى آن ها كه پيرو شهواتند ، مى خواهند شما به كلى منحرف شويد ، خدا مى خواهد با دستورهاى مربوط به ازدواج با كنيزان و مانند آن كار را بر شما سبك كند ، و انسان ، ضعيف آفريده شده و در برابر طوفان غرائز و شهوات نيازمند به پاسخگويى مثبت و مشروع است »
آيات مذكور در حقيقت تأكيد دارد كه خداوند مى خواهد با رعايت مقررات و قوانين از طرف انسان ها ، جهت مثبتى به هدايت انسان ها بدهد و آن ها را آگاه كند كه به غرائز و خواسته هاى خود به صورت مشروع و قانونى پاسخ دهند ، زيرا بى بند و بارى و در قيد و بند مقررات نبودن باعث هرج و مرج ، فساد ، گناه و نابودى مى شود . خداوند متعال بهتر از هر كسى به مصلحت و منفعت انسان ها آگاه است ، و سنت ها و قوانينى كه قرار داده باعث نجات و سعادت بشر است .
خداوند متعال تأكيد مى كند كه خداوند به وسيله سنن و وضع احكام مى خواهد ، نعمتها و بركاتى كه بر اثر آلودگى به شهوات از انسان ها قطع شده ، به آن ها برگرداند; ولى شهوت پرستانى كه در امواج گناهان غرق هستند ، مى خواهند انسان ها را از راه سعادت منحرف سازند و همانند خود آلوده و فاسد كنند .
آزادى هاى بى قيد و بند و توأم با آلودگى ، نكبت ، انحطاط و . . . سرابى بيش نيست ، و نتيجه آن انحراف بزرگ از مسير خوشبختى و تكامل انسانى و گرفتار شدن در بيراهه ها و پرتگاه ها و تنزل به مقام حيوانيت است و بنيان خانواده ها را تحريف و سرچشمه جنايات ، ناهنجارى ها ، انواع بيمارى هاى جنسى و آميزشى و ناراحتى هاى روانى و . . . مى باشد .
بنابراين ، بهترين راه براى پاسخ به غرائز و خواسته هاى طبيعى انسان ، رعايت احكام ، قوانين و سنن الهى است.(3)

پی نوشت ها :

1.سوره مائده ، آیه 5
2.سوره نساء،آیات 26 الی 28
3.طباطبایی، علامه سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات اسلامی، ج4، ص 263تا 282

موضوع قفل شده است