جمع بندی ریشه برداشته شدن قبح مسائل در جوامع امروزی

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ریشه برداشته شدن قبح مسائل در جوامع امروزی

سلام

من به بازی های آنلاین علاقه مندم. تو این بازی ها با افراد خارجی و ایرانی در ارتباطم.
خیلی هاشون (چه ایرانی چه خارجی) حرفای زشت میزنن.
مثلا طرف ایرانیه انگلیسیش خیلی ضعیفه. خیلی از کلماتو بلد نیست ولی حرفای زشت انگلیسیو بلده دم به دقیقه ازشون استفاده میکنه.
یا طرف خانومه بهش به شوخی حرفای زشت میزنن اونم میخنده.
خارجیا که بد تر. حرفای زشت میزنن. اونم خیلی وقتا نه به خاطر عصبانیت. بلکه به شوخی.
حتی به خودشونم حرف زشت میزنن. یکیشون کلمه متناضر با کسی که با مادر خودش زنا میکنه رو به شوخی درباره خودش به کار برد!
بار ها هم دیدم که اعلام میکنند که هم جنس گرا هستن!

خب این بازی باز ها، مشتی از خروار و نمونه ای از جوامع مختلفن دیگه. احتمالا دیگر مردم هاشون هم همینطورن.

میخواستم بدونم ریشه این مسئله از کجاست؟
چرا انقدر وقیح شدن؟ چرا قبح خیلی چیزا شکسته. حتی به مادر هم به شوخی اون حرفارو میزنن. این بی خیالی و وقاحت از کجا نشئت میگیره؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حنیف

صندلی;972861 نوشت:
سلام

من به بازی های آنلاین علاقه مندم. تو این بازی ها با افراد خارجی و ایرانی در ارتباطم.
خیلی هاشون (چه ایرانی چه خارجی) حرفای زشت میزنن.
مثلا طرف ایرانیه انگلیسیش خیلی ضعیفه. خیلی از کلماتو بلد نیست ولی حرفای زشت انگلیسیو بلده دم به دقیقه ازشون استفاده میکنه.
یا طرف خانومه بهش به شوخی حرفای زشت میزنن اونم میخنده.
خارجیا که بد تر. حرفای زشت میزنن. اونم خیلی وقتا نه به خاطر عصبانیت. بلکه به شوخی.
حتی به خودشونم حرف زشت میزنن. یکیشون کلمه متناضر با کسی که با مادر خودش زنا میکنه رو به شوخی درباره خودش به کار برد!
بار ها هم دیدم که اعلام میکنند که هم جنس گرا هستن!

خب این بازی باز ها، مشتی از خروار و نمونه ای از جوامع مختلفن دیگه. احتمالا دیگر مردم هاشون هم همینطورن.

میخواستم بدونم ریشه این مسئله از کجاست؟
چرا انقدر وقیح شدن؟ چرا قبح خیلی چیزا شکسته. حتی به مادر هم به شوخی اون حرفارو میزنن. این بی خیالی و وقاحت از کجا نشئت میگیره؟

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب خدمت شما

انسان به طور فطری و ذاتی از هر نوع زشتی بیزار است و در برابر آن احساس ناراحتی و شرم می کند.
در عین کنار این، خوگرفتن و عادت کردن هم جزء خصوصیات ذاتی بشر است.

اینکه در مورد قبح شکنی و اشاعه گناه در جامعه اینهمه تاکید شده، یک علتش همین مسئله است.
به همین خاطر است که برخی گناهان اگر در ملاء عام انجام شوند، حتی حد شرعی دارد ولی اگر کسی در خفا انجام داد، خودش می داند و خدا؛ و مجازاتش موکول می شود به قیامت.

وقتی انسان می بیند که دیگران گناه می کنند، کم کم قبح گناه برایش از بین رفته و نافرمانی پروردگار دیگر برایش اهمیت چندانی ندارد.
به عبارتی، به آن عادت می کند و از حالت زشتی در می آید.

یکی از علت های وجوب امر به معروف و نهی از منکر هم همین است. اگر همه خودشان را مقید کنند که با دیدن گناه، آن را تذکر داده و اجازه ندهند که گناه در جامعه رواج پیدا کند،‌ این نوع از قبح شکنی انجام نشده و گناه عادی نمی شود.

شنیدن و گفتن الفاظ زشت هم دقیقا به همین ترتیب است. انسان وقتی اولین بار یک کلمه زشت و قبیح را می شنود، شوک زده شده و برایش منزجر کننده است. ولی اگر به کرات بشنود، کم کم برایش عادی شده و اصلا به معنای واقعی آن توجهی نمی کند. بعد از مدتی برای اینکه از قافله عقب نماند،‌ خودش هم شروع به استفاده از این الفاظ کرده و به مرور این نوع از کلمات برای این جامعه، اصلا حرف زشت و قبیحی تلقی نمی شود!!

پس معمولا دلیل برخی وقاحت ها، اولا دیدن و شنیدن فعل و لفظ قبیح، و بعد از بین رفتن حالتِ فطریِ احساس انزجار در مقابل آنهاست.

حنیف;973353 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب خدمت شما

انسان به طور فطری و ذاتی از هر نوع زشتی بیزار است و در برابر آن احساس ناراحتی و شرم می کند.
در عین کنار این، خوگرفتن و عادت کردن هم جزء خصوصیات ذاتی بشر است.

اینکه در مورد قبح شکنی و اشاعه گناه در جامعه اینهمه تاکید شده، یک علتش همین مسئله است.
به همین خاطر است که برخی گناهان اگر در ملاء عام انجام شوند، حتی حد شرعی دارد ولی اگر کسی در خفا انجام داد، خودش می داند و خدا؛ و مجازاتش موکول می شود به قیامت.

وقتی انسان می بیند که دیگران گناه می کنند، کم کم قبح گناه برایش از بین رفته و نافرمانی پروردگار دیگر برایش اهمیت چندانی ندارد.
به عبارتی، به آن عادت می کند و از حالت زشتی در می آید.

یکی از علت های وجوب امر به معروف و نهی از منکر هم همین است. اگر همه خودشان را مقید کنند که با دیدن گناه، آن را تذکر داده و اجازه ندهند که گناه در جامعه رواج پیدا کند،‌ این نوع از قبح شکنی انجام نشده و گناه عادی نمی شود.

شنیدن و گفتن الفاظ زشت هم دقیقا به همین ترتیب است. انسان وقتی اولین بار یک کلمه زشت و قبیح را می شنود، شوک زده شده و برایش منزجر کننده است. ولی اگر به کرات بشنود، کم کم برایش عادی شده و اصلا به معنای واقعی آن توجهی نمی کند. بعد از مدتی برای اینکه از قافله عقب نماند،‌ خودش هم شروع به استفاده از این الفاظ کرده و به مرور این نوع از کلمات برای این جامعه، اصلا حرف زشت و قبیحی تلقی نمی شود!!

پس معمولا دلیل برخی وقاحت ها، اولا دیدن و شنیدن فعل و لفظ قبیح، و بعد از بین رفتن حالتِ فطریِ احساس انزجار در مقابل آنهاست.

سلام.
خیلی ممنون از پاسختون. کاملا موافقم.
در غرب هیچ امر به معروف و نهی از منکری وجود نداره. مخصوصا اینکه روشن فکر نما ها سوار مردم شدن و القا میکنند که امر و نهی یعنی ورود به حریم شخصی مردم (یکی دیگر از بند های ابلهانه ی فرهنگ غربی!)

اما این فرهنگ چطوری وارد ایران شده؟ ما که قدیم اینطور نبودیم. امر و نهی هم فکر کنم تا حد نسبتا خوبی وجود داره...

صندلی;973357 نوشت:
سلام.
خیلی ممنون از پاسختون. کاملا موافقم.
در غرب هیچ امر به معروف و نهی از منکری وجود نداره. مخصوصا اینکه روشن فکر نما ها سوار مردم شدن و القا میکنند که امر و نهی یعنی ورود به حریم شخصی مردم (یکی دیگر از بند های ابلهانه ی فرهنگ غربی!)

اما این فرهنگ چطوری وارد ایران شده؟ ما که قدیم اینطور نبودیم. امر و نهی هم فکر کنم تا حد نسبتا خوبی وجود داره...



علیکم السلام و رحمه الله

وارد شدن یک فرهنگ جدید به جامعه و یا تغییر باورها و ارزش ها، به صورت تدریجی انجام می شود و در مباحث جامعه شناسی بررسی شده.
همانطور که عرض شد، ابتدای کار بعضی افراد موضع گرفته و واکنش نشان می دهند اما کم کم عادی شده و قبح ماجرا ریخته می شود؛ و بعد از مدتی این مدل جدید چنان با زندگی مردم عجین می شود که گوئی همیشه اینگونه بوده اند.

صندلی;973357 نوشت:
ما که قدیم اینطور نبودیم. امر و نهی هم فکر کنم تا حد نسبتا خوبی وجود داره...


با اینکه «امر به معروف و نهی از منکر تا حد نسبتا خوبی وجود دارد»،‌ موافق نیستم.
اتفاقا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما اصلا به خوبی پیاده نمی شود.

یک عده که کلا انجام نمی دهند به دلائل مختلفی از جمله اینکه آن را دخالت در کار دیگران می دانند، یا از واکنش طرف مقابل می ترسند،‌ یا حوصله ندارند،‌ یا معروف و منکر را نمی شناسند و امثال اینها.

عده ای هم خودشان را موظف به انجام این فریضه می دانند؛ ولی شیوه صحیح را بلد نیستند، در نتیجه با اجرایِ بد و ناقصِ آن،‌ نه تنها تاثیر خوبی به جا نمی گذارند،‌ بلکه کار را خرابتر کرده و طرف مقابل را دچار زدگی و انزجار هم می کنند.
(این دسته دوم،‌ کار را به شدت برای دسته سوم که در اقلیت هستند سخت و دشوار می کنند.)

دسته سوم آنهائی هستند که امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته و در انجام آن می کوشند، و راه و روش را هم به خوی بلدند و تاثیرگذاری خوبی دارند.

این دسته آخر متاسفانه بسیار بسیار کمند، در حالیکه اصولا چیزی که خداوند خواسته و واجب کرده، همین است.

[="Tahoma"]

صندلی;972861 نوشت:
سلام

میخواستم بدونم ریشه این مسئله از کجاست؟
چرا انقدر وقیح شدن؟ چرا قبح خیلی چیزا شکسته. حتی به مادر هم به شوخی اون حرفارو میزنن. این بی خیالی و وقاحت از کجا نشئت میگیره؟

سلام برادر بزرگوار

اگر واردات خوبی نداشته باشیم(دیدنی ها ، شنیدنی ها، خوردنی ها و...) از آن سمت صادرات خوبی هم نخواهیم داشت(گفتنی ها ، خیالات ،نگرش ، اعمال و رفتار و...).

وقتی خودمان را آلوده کنیم نباید انتظار داشته باشیم که پاکیزگی از ما تراوش کند.

از کوزه همان برون تراود که در اوست

حنیف;973466 نوشت:

با اینکه «امر به معروف و نهی از منکر تا حد نسبتا خوبی وجود دارد»،‌ موافق نیستم.
اتفاقا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما اصلا به خوبی پیاده نمی شود.

یک عده که کلا انجام نمی دهند به دلائل مختلفی از جمله اینکه آن را دخالت در کار دیگران می دانند، یا از واکنش طرف مقابل می ترسند،‌ یا حوصله ندارند،‌ یا معروف و منکر را نمی شناسند و امثال اینها.

عده ای هم خودشان را موظف به انجام این فریضه می دانند؛ ولی شیوه صحیح را بلد نیستند، در نتیجه با اجرایِ بد و ناقصِ آن،‌ نه تنها تاثیر خوبی به جا نمی گذارند،‌ بلکه کار را خرابتر کرده و طرف مقابل را دچار زدگی و انزجار هم می کنند.
(این دسته دوم،‌ کار را به شدت برای دسته سوم که در اقلیت هستند سخت و دشوار می کنند.)

دسته سوم آنهائی هستند که امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته و در انجام آن می کوشند، و راه و روش را هم به خوی بلدند و تاثیرگذاری خوبی دارند.

این دسته آخر متاسفانه بسیار بسیار کمند، در حالیکه اصولا چیزی که خداوند خواسته و واجب کرده، همین است.

با سلام و عرض ادب و احترام

چطور می شه با نگرش گروه اول که این کار رو دخالت می دونن(با این که ادعای مذهبی وعقل کل بودن دارن )مبارزه کرد؟

شروحیل;973867 نوشت:
با سلام و عرض ادب و احترام

چطور می شه با نگرش گروه اول که این کار رو دخالت می دونن(با این که ادعای مذهبی وعقل کل بودن دارن ) مبارزه کرد؟

علیکم السلام و رحمه الله
با عرض پوزش از تاخیر در پاسخگوئی

دلائل عقلی و نقلی زیادی بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

قرآن امت اسلامی را بهترین امت می داند به این دلیل که امر به معروف و نهی از منکر می کنند:
كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ؛ (1)
شما بهترین امتى بودید كه به سود انسانها آفریده شده ‏اند (چه اینكه) امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنید.»

و امیر المومنین (علیه السلام) در تبیین اهمیت آن می فرمایند: تمام كارهاى نیكو، و جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهى از منكر، چونان قطره‏ اى بر دریاى موّاج و پهناور است. (2)

نقل شده از ابو جعفر علیهم السلام که فرمود: «در آخر الزمان گروهی خواهند زیست که میانشان عده‌ای هستند ریاکار، تظاهر به خواندن قرآن و انجام عبادات کرده، بدعت‌گذار و نادانند. امر به معروف نکرده و نهی از منکر نمی‌نمایند مگر آنکه ایمن از ضرر و زیان باشند. برای خود عذر و بهانه می‌تراشند و دنباله‌رو لغزش و کجروی‌های عالمان و عمل فاسدشان هستند. (3) نماز و روزه تا وقتی به جای می‌آورند که برای جان و مالشان ضرری نداشته باشد، اما اگر نماز به اموری که با اموال و جسمشان انجام می‌دهند، ضرر رساند، نماز را نمی‌پذیرند، چنانکه والاترین و بهترین واجبات را نپذیرفته بودند. امر به معروف و نهی از منکر، فریضه‌ای بزرگ بوده، دیگر واجبات به وسیله آن استوار می‌گردد. غضب خدای عزوجل بر مردمان، در آن جا که [فریضه ترک شود] صورت می‌پذیرد و همگان را گرفتار عذابش می‌کند، پس نیکان در سرای فاجران هلاک می‌شوند و خردسالان در خانه بزرگسالان [از آن رو که در برابر گناه بی‌اعتنا بودند]. امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است؛ فریضه‌ای بزرگ می‌باشد که بدان واجبات برپا شده، راه‌ها ایمن گردیده، کسب و کار روا گشته، مظالم بر طرف می‌شود. نیز زمین آباد شده، حق از دشمنان گرفته می‌شود و کارها سامان می‌یابد. پس با دل‌هایتان [منکر را] زشت شمرید و با زبان‌هایتان بگویید [و از کار ناروا باز دارید] و به وسیله امر به معروف و نهی از منکر با گناه‌کاران رویارویی کرده، در راه خدا از سرزنش ملامت‌گران نهراسید. اگر پند پذیرفتند و به راه حق باز گشتند، بر آنان مجازاتی نیست. کیفر برای کسانی است که به مردم ستم کرده، بنا حق روی زمین ظلم می‌کنند. برای اینان عذاب دردناک است. در این حال با تمام وجودتان با اینان جهاد کرده، در دل دشمنان باشید، اما قدرت‌طلب نبوده، غارت‌گر اموال نباشید و نخواهید بنا حق پیروزی و ظفر یابید، تا آن زمان که تسلیم خواست خدا شده در راه طاعتش سر سپرند...»
امام (علیه‌ السلام) افزود: «خدای عزوجل به شعیب پیامبر (علیه‌ السلام) وحی فرستاد که صد هزار نفر از قومت را عذاب می‌کنم. چهل هزار نفر از اشرار و شصت هزار نفر از نیکان را! عرض کرد: پروردگارا! اشرار که جا دارد، اما گناه نیکان چیست؟! خداوند وحی فرستاد: از آن رو که با معصیت‌کاران سازش کرده، به رغم خشم من، خشمگین نگردیدند.» (4)


پی نوشت ها:
1. آل عمران،۱۱۰
2. نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۷۴
3. در مرآة العقول چنین معنا شده: لغزشهای علما را افشاء می‌کنند تا نزد مردم دانش عالمان را بدجلوه داده، از آنچه می‌دانند لغزش است، پیروی نمایند پس مقصود، فساد دانش اینان یا علم عالمان است اما معنای نخست اظهر است.
4. کافی، ج5، صص55ـ56

بنا بر تجربه من بیشترین تاثیر از لقمه هست

با دیدن چند مستند علمی میبینیم تو بیشتر غذاهایی که میخوریم موادی زدن که شرعا جایز نیستند (مثل ژلاتین خوکی تو بیشتر غذا مثل لبنیات) و خودم شخصا دنبال تست این غذاها تو اعمالم سالها بودم و تاثیرش رو به وضوع دیدم (مثلا وقتی که این غذا رو میخورید و وقتی که نمیخورید ببینید چقدر راحت شیطون به ادم غالب میشه)

لقمه های حرام دیگه مثل موسیقی حرام که از گوش وارد بدن میشه یا از چشم وارد بدن میشه هم که مکمل هستند

خلاصه هرچی زندگی مدرنیته و سوپرمارکت ها زیاد میشن چند تا چیز همزمان رو به افزایشه :
شیوع سرطان (10 برابر در طی 4 سال)
شیوع فحشا و شکستن قبح اعمال

وقتی غذاهایی که میخوریم ریشه اختراعش برمیگرده به یهود و انگلیس، پس نتیجه میشه انگار سر سفره اونها نشستیم و مثل اونها میشیم. این یه امر طبیعیه .البته اوباما تو سالگرد تلویزیون میگفت : این تلویزیون بود که فرهنگ ناب امریکایی (بخوانید یهودی) را به تمام دنیا صادر کرد. شما تو دور افتاده ترین نقاط دنیا میبینید دارن با فرهنگ ناب امریکایی زندگی میکنن و غذاهای مارو میخورن (فرهنگ بی ادبیو فحشا ...)"

خلاصه راست میگه اوباما. 99 درصد فحش هایی که تو خیابون میدن ترجمه ی انگلیسی هست خودم پی اش رو گرفتم !!! خیلی از مردم روش بچه دار شدنشون رو از فیلم ای زنا (پرن) دنبال میکنن و با ابزار غربی. خلاصه ذات دنیا بهم ریخته و نمیشه کاری کرد تا ظهور مهدی موعود(عج)

من توی زندگیم از ادکلن استفاده نکردم (خیلی کم دوران کودکی و نوجوانی) . وقتی از کنار شخصی که رد میشم و بوش به مشامم میخوره تاثیرش رو به وضوح میبینم ( از خود بی خود میشه ادم و به سمتی میره که سازنده ادکلن هدف قرار داده) . مثلا رو قوطی اورجینال ادکلن نوشته س*ک*س*ی ولی میاد ایران با اسم Love و اینجور چیزا و نتیجش همون اورجینال هست (زنا)

خلاصه به نظر من 70 درصد تغذیه هست

استاد حسین روازاده خیلی مستند تر توضیح میده

من شخصا ده سال تو سوپر مارکت بودم (الان نیستم توبه کردم) و به صورت موازی دیدم هرچی مردم به این سمت میرن اعمالشونم به اون سمت میره

قدیم چیزای دیگه میفروختیم الان چیزای دیگه .قدیم سنتی بیشتر بود الان سنتی تقریبا حذف شده .مشتری سوپر مارکت هم 10 تا صد برابر شده (مشتری دین و مسجد ها هم که کمتر شده)

قدیم تلویزیون الان تلویزیون + موبایل (قدیم دیدن فحشا الان تجربه فحشا)

حنیف;975139 نوشت:

علیکم السلام و رحمه الله
با عرض پوزش از تاخیر در پاسخگوئی

دلائل عقلی و نقلی زیادی بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

قرآن امت اسلامی را بهترین امت می داند به این دلیل که امر به معروف و نهی از منکر می کنند:
كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ؛ (1)
شما بهترین امتى بودید كه به سود انسانها آفریده شده ‏اند (چه اینكه) امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنید.»

و امیر المومنین (علیه السلام) در تبیین اهمیت آن می فرمایند: تمام كارهاى نیكو، و جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهى از منكر، چونان قطره‏ اى بر دریاى موّاج و پهناور است. (2)

نقل شده از ابو جعفر علیهم السلام که فرمود: «در آخر الزمان گروهی خواهند زیست که میانشان عده‌ای هستند ریاکار، تظاهر به خواندن قرآن و انجام عبادات کرده، بدعت‌گذار و نادانند. امر به معروف نکرده و نهی از منکر نمی‌نمایند مگر آنکه ایمن از ضرر و زیان باشند. برای خود عذر و بهانه می‌تراشند و دنباله‌رو لغزش و کجروی‌های عالمان و عمل فاسدشان هستند. (3) نماز و روزه تا وقتی به جای می‌آورند که برای جان و مالشان ضرری نداشته باشد، اما اگر نماز به اموری که با اموال و جسمشان انجام می‌دهند، ضرر رساند، نماز را نمی‌پذیرند، چنانکه والاترین و بهترین واجبات را نپذیرفته بودند. امر به معروف و نهی از منکر، فریضه‌ای بزرگ بوده، دیگر واجبات به وسیله آن استوار می‌گردد. غضب خدای عزوجل بر مردمان، در آن جا که [فریضه ترک شود] صورت می‌پذیرد و همگان را گرفتار عذابش می‌کند، پس نیکان در سرای فاجران هلاک می‌شوند و خردسالان در خانه بزرگسالان [از آن رو که در برابر گناه بی‌اعتنا بودند]. امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است؛ فریضه‌ای بزرگ می‌باشد که بدان واجبات برپا شده، راه‌ها ایمن گردیده، کسب و کار روا گشته، مظالم بر طرف می‌شود. نیز زمین آباد شده، حق از دشمنان گرفته می‌شود و کارها سامان می‌یابد. پس با دل‌هایتان [منکر را] زشت شمرید و با زبان‌هایتان بگویید [و از کار ناروا باز دارید] و به وسیله امر به معروف و نهی از منکر با گناه‌کاران رویارویی کرده، در راه خدا از سرزنش ملامت‌گران نهراسید. اگر پند پذیرفتند و به راه حق باز گشتند، بر آنان مجازاتی نیست. کیفر برای کسانی است که به مردم ستم کرده، بنا حق روی زمین ظلم می‌کنند. برای اینان عذاب دردناک است. در این حال با تمام وجودتان با اینان جهاد کرده، در دل دشمنان باشید، اما قدرت‌طلب نبوده، غارت‌گر اموال نباشید و نخواهید بنا حق پیروزی و ظفر یابید، تا آن زمان که تسلیم خواست خدا شده در راه طاعتش سر سپرند...»
امام (علیه‌ السلام) افزود: «خدای عزوجل به شعیب پیامبر (علیه‌ السلام) وحی فرستاد که صد هزار نفر از قومت را عذاب می‌کنم. چهل هزار نفر از اشرار و شصت هزار نفر از نیکان را! عرض کرد: پروردگارا! اشرار که جا دارد، اما گناه نیکان چیست؟! خداوند وحی فرستاد: از آن رو که با معصیت‌کاران سازش کرده، به رغم خشم من، خشمگین نگردیدند.» (4)


پی نوشت ها:
1. آل عمران،۱۱۰
2. نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۷۴
3. در مرآة العقول چنین معنا شده: لغزشهای علما را افشاء می‌کنند تا نزد مردم دانش عالمان را بدجلوه داده، از آنچه می‌دانند لغزش است، پیروی نمایند پس مقصود، فساد دانش اینان یا علم عالمان است اما معنای نخست اظهر است.
4. کافی، ج5، صص55ـ56

با سلام

پس همین که با قلب و زبان امر به معروف کنیم کافیه؟؟؟

مرحله بعد که با عمل هست؟؟؟
بزاریم مردم رو گمراه کنن و اسم دین رو خراب کنن اشکالی نداره؟؟؟؟

صندلی;972861 نوشت:
سلام

من به بازی های آنلاین علاقه مندم. تو این بازی ها با افراد خارجی و ایرانی در ارتباطم.
خیلی هاشون (چه ایرانی چه خارجی) حرفای زشت میزنن.
مثلا طرف ایرانیه انگلیسیش خیلی ضعیفه. خیلی از کلماتو بلد نیست ولی حرفای زشت انگلیسیو بلده دم به دقیقه ازشون استفاده میکنه.
یا طرف خانومه بهش به شوخی حرفای زشت میزنن اونم میخنده.
خارجیا که بد تر. حرفای زشت میزنن. اونم خیلی وقتا نه به خاطر عصبانیت. بلکه به شوخی.
حتی به خودشونم حرف زشت میزنن. یکیشون کلمه متناضر با کسی که با مادر خودش زنا میکنه رو به شوخی درباره خودش به کار برد!
بار ها هم دیدم که اعلام میکنند که هم جنس گرا هستن!

خب این بازی باز ها، مشتی از خروار و نمونه ای از جوامع مختلفن دیگه. احتمالا دیگر مردم هاشون هم همینطورن.

میخواستم بدونم ریشه این مسئله از کجاست؟
چرا انقدر وقیح شدن؟ چرا قبح خیلی چیزا شکسته. حتی به مادر هم به شوخی اون حرفارو میزنن. این بی خیالی و وقاحت از کجا نشئت میگیره؟


با سلام و عرض ادب واحترام

از ما نشات می گیره

این مسائل بین شیاطین هست ... به جهنم ...

ما چرا خودمون رو قاطی شیاطین میکنیم؟؟؟

ما روزی چقدر وقتمون رو صرف فیلم های مزخرف و بازی ها و وقت گذرونی های بیهوده می کنیم؟؟؟

روزی یک ساعت وقت صرف قران شناسی و حدیث شناسی و دین شناسی و اگاهی دادن به بقیه می کردیم (مثلا مسلمونیم)

وضعمون این نبود ...

میگیم بابا اینا کار ملاهاست به ما چه ...

امام باقر (علیه السلام) می فرمود:
اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که تفقه در دیننمی کند
او را به مجازات دردناکی کیفر خواهم کرد.

تفقه وظیفه همه شیعه هاست نه فقط ملاها ...

اگر دنبال تفقه نیستیم در واقع شیعه نیستیم....


شروحیل;975379 نوشت:
با سلام و عرض ادب واحترام

از ما نشات می گیره

این مسائل بین شیاطین هست ... به جهنم ...

ما چرا خودمون رو قاطی شیاطین میکنیم؟؟؟

ما روزی چقدر وقتمون رو صرف فیلم های مزخرف و بازی ها و وقت گذرونی های بیهوده می کنیم؟؟؟

روزی یک ساعت وقت صرف قران شناسی و حدیث شناسی و دین شناسی و اگاهی دادن به بقیه می کردیم (مثلا مسلمونیم)

وضعمون این نبود ...

میگیم بابا اینا کار ملاهاست به ما چه ...

امام باقر (علیه السلام) می فرمود:
اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که تفقه در دیننمی کند
او را به مجازات دردناکی کیفر خواهم کرد.

تفقه وظیفه همه شیعه هاست نه فقط ملاها ...

اگر دنبال تفقه نیستیم در واقع شیعه نیستیم....



سلام.

اینایی که گفتید لااقل در من صادقه.
شرمنده ی خداوندم...

شروحیل;975376 نوشت:
با سلام

پس همین که با قلب و زبان امر به معروف کنیم کافیه؟؟؟

مرحله بعد که با عمل هست؟؟؟
بزاریم مردم رو گمراه کنن و اسم دین رو خراب کنن اشکالی نداره؟؟؟؟



علیکم السلام و رحمه الله

نه این که کافی ست و نیازی به مرحله بعدی نیست؛ بلکه مرحله بعدی یعنی مرحله عملی، به عهده ما (مردم عادی) نیست و به عهده حکومت و دولت اسلامی گذاشته شده.

حنیف;975440 نوشت:

علیکم السلام و رحمه الله

نه این که کافی ست و نیازی به مرحله بعدی نیست؛ بلکه مرحله بعدی یعنی مرحله عملی، به عهده ما (مردم عادی) نیست و به عهده حکومت و دولت اسلامی گذاشته شده.

با سلام

اگر دولتی مثل دولت معاویه روی کار باشه و ظاهر اسلام رو حفظ کنه و جای معروف و منکر رو عوض کنه چطور؟

وظیفه مومنین چی هست؟

سکوت؟

شروحیل;975453 نوشت:
با سلام

اگر دولتی مثل دولت معاویه روی کار باشه و ظاهر اسلام رو حفظ کنه و جای معروف و منکر رو عوض کنه چطور؟

وظیفه مومنین چی هست؟

سکوت؟

علیکم السلام و رحمه الله

وظیفه مومنین در برخورد با حاکم جائر را در انجمن کلام و عقائد مطرح بفرمایید.

موید باشید

[="Tahoma"][="Navy"]

صندلی;972861 نوشت:
سلام

من به بازی های آنلاین علاقه مندم. تو این بازی ها با افراد خارجی و ایرانی در ارتباطم.
خیلی هاشون (چه ایرانی چه خارجی) حرفای زشت میزنن.
مثلا طرف ایرانیه انگلیسیش خیلی ضعیفه. خیلی از کلماتو بلد نیست ولی حرفای زشت انگلیسیو بلده دم به دقیقه ازشون استفاده میکنه.
یا طرف خانومه بهش به شوخی حرفای زشت میزنن اونم میخنده.
خارجیا که بد تر. حرفای زشت میزنن. اونم خیلی وقتا نه به خاطر عصبانیت. بلکه به شوخی.
حتی به خودشونم حرف زشت میزنن. یکیشون کلمه متناضر با کسی که با مادر خودش زنا میکنه رو به شوخی درباره خودش به کار برد!
بار ها هم دیدم که اعلام میکنند که هم جنس گرا هستن!

خب این بازی باز ها، مشتی از خروار و نمونه ای از جوامع مختلفن دیگه. احتمالا دیگر مردم هاشون هم همینطورن.

میخواستم بدونم ریشه این مسئله از کجاست؟
چرا انقدر وقیح شدن؟ چرا قبح خیلی چیزا شکسته. حتی به مادر هم به شوخی اون حرفارو میزنن. این بی خیالی و وقاحت از کجا نشئت میگیره؟


سلام
یکی از راههای عادی شدن قبایح تکرار زیاد آن است.
ممکن است فردی در اولین باری سخن زشتی می شنود ناراحت شود و واکنش نشان دهد اما اگر همان سخن زشت بارها و بارها گفته و شنیده شد دیگر عادی می شود.
البته فضای فرهنگی غرب با ما بسیار متفاوت است در آنجا بسیاری از زشتی ها عادی شده است. چون دین و اخلاق ارزش و اعتباری ندارد و زشتی ها در معرض قرار گرفته بلکه مایه تفاخر شده است.
یا علیم[/]

یکی از مهمترین ریشه های برداشته شدن قبح مسائل سیطره ی تمدن مدرن است که ذاتش به گونه ای است که از هرگونه قید و بند می خواهد جدا باشد. گسترش لیبرالیسم که نابود کرده همه چیز را و در مملکت ما هم داره نابود می کنه.

[="Navy"]سلام...در دل انسان قلعه های وجود داره که اگر تخریب بشه صفات انسان که به صورت سرداران و سلحشوران درون ان هست بر اثر تهاجم کشته میشن و روح شما به عنوان ملکه یا شاه ان قلعه متواری میشه...وقتی چنین اتفاقی که با تهاجم فرهنگی در بیرون جامعه رخ شکل میگیره رخ میده اون شخص در جامعه اون مساله براش عادی میشه مثل اروپایی ها و امریکایی ها!...چنین شخصی دیگر خدا ندارد و این همون تفسیر جمله رهبر در یکی از سخنرانی هایشان بود که اگر کسی فیلسوف باشه بلافاصله ترجمه این سخنان رو به صورت تصویری بهش نشون میدن!...برای جلوگیر ی از چنین عوارضی باید اون چنین اشخاصی که دیگر پناهگاهی در درون دلشون وجود نداره رو از کشور باید بیرون کرد!...[/]

سوال: چرا زشتی و قبح برخی مسائل در جامعه شکسته شده؟ چرا برخی افراد به راحتی و بدون هیچ ناراحتی حرف های زشت و توهین آمیز نسبت به خودشان یا نزدیکانشان به زبان می آورند؟ ریشه از بین رفتن قبح برخی مسائل در جوامع امروزی چیست؟

پاسخ: انسان به طور فطری و ذاتی از هر نوع زشتی بیزار است و در برابر آن احساس ناراحتی و شرم می کند. در عین کنار این، خوگرفتن و عادت کردن هم جزء خصوصیات ذاتی بشر است.

اینکه در مورد قبح شکنی و اشاعه گناه در جامعه اینهمه تاکید شده، یک علتش همین مسئله است. به همین خاطر است که برخی گناهان اگر در ملاء عام انجام شوند، حتی حد شرعی دارد ولی اگر کسی در خفا انجام داد، خودش می داند و خدا؛ و مجازاتش موکول می شود به قیامت.

وقتی انسان می بیند که دیگران گناه می کنند، کم کم قبح گناه برایش از بین رفته و نافرمانی پروردگار دیگر برایش اهمیت چندانی ندارد. به عبارتی، به آن عادت می کند و از حالت زشتی در می آید. یکی از علت های وجوب امر به معروف و نهی از منکر هم همین است. اگر همه خودشان را مقید کنند که با دیدن گناه، آن را تذکر داده و اجازه ندهند که گناه در جامعه رواج پیدا کند،‌ این نوع از قبح شکنی انجام نشده و گناه عادی نمی شود.

شنیدن و گفتن الفاظ زشت هم دقیقا به همین ترتیب است. انسان وقتی اولین بار یک کلمه زشت و قبیح را می شنود، شوک زده شده و برایش منزجر کننده است. ولی اگر به کرات بشنود، کم کم برایش عادی شده و اصلا به معنای واقعی آن توجهی نمی کند. بعد از مدتی برای اینکه از قافله عقب نماند،‌ خودش هم شروع به استفاده از این الفاظ کرده و به مرور این نوع از کلمات برای این جامعه، اصلا حرف زشت و قبیحی تلقی نمی شود!!

پس معمولا دلیل برخی وقاحت ها، اولا دیدن و شنیدن فعل و لفظ قبیح، و بعد از بین رفتن حالتِ فطریِ احساس انزجار در مقابل آنهاست. ابتدای کار بعضی افراد موضع گرفته و واکنش نشان می دهند اما کم کم عادی شده و قبح ماجرا ریخته می شود؛ و بعد از مدتی این مدل جدید چنان با زندگی مردم عجین می شود که گوئی همیشه اینگونه بوده اند.

موضوع قفل شده است