جمع بندی حجت خدا بر روی زمین

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حجت خدا بر روی زمین

سلام.

گفته شده همیشه در زمین حجت خدا وجود داره.

سوال من اینه که الان امام خامنه ای (دام ظله) یا امام خمینی (ره) و یا مثلا سید حسن نصرالله و شیخ زکزاکی (حفظه الله) و غیره و غیره هم جزو حجت های خدا در زمین هستند یا الان فقط و فقط امام زمان(عج) فقط حجت خداوند هستند؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مشکور

پرسش:
[=book antiqua]اینکه گفته شده همیشه در زمین، حجت خدا وجود دارد، آیا در حال حاضر فقط امام زمان(عجل الله فرجه) حجت خداوند هستند؟ یا افرادی نظیر امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (دام ظله)، سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی و دیگرانی هم حجت های خدا بر روی زمین هستند؟

پاسخ:
سلام و تشکر@};-

اگر در فرض سؤال، مقصود شما، حجت معصوم (حجت به معنای خاص) باشد بطور قطع می توان گفت: در زمان غیبت حجت هایی که خداوند برای بشر و مؤمنان به جای گذاشته ثقلین (قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)) که اولی حجت صامت و دومی حجت ناطق هستند می باشد. بعبارتی قرآن از حیث آنکه کلام وحی و معصومانه الهی است بر همگان حجت است و امامان معصوم(علیهم السلام) و از این میان، امام عصر (عجل الله فرجه) بعنوان آخرین حجت خدا و جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) در روی زمین است که وجود نازنینش به منظور تحقق حکومت عدل الهی بر کره ی زمین و ریشه کن ساختن ظلم و فساد ذخیره شده است و سرانجام پس ازسپری شدن دوران غیبت، ظهور خواهد کرد و حکومت عدل جهانی را که آرزوی انبیاء الهی و انسان های مومن در طول تاریخ بوده است برقرار خواهد فرمود.

اما اگر مقصود از سؤال، حجت به معنای عام مورد نظر باشد می توان دامنه آن را به فقهای ربانی و ولی فقیه جامعه اسلامی که بنحو نیابت عام از طرف امام معصوم (علیه السلام) بعنوان حجت معرفی شده اند تعمیم داد چنانکه در روایات بسیاری به این معنا اشاره شده است. نظیر آنکه: شخصی خدمت امام عصر (عجل الله فرجه) در رابطه با اینکه مردم زمان غیبت به چه کسی رجوع کنند، سؤال می کند، امام (علیه السلام) هم در جواب می فرمایند:[=book antiqua]((أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة حديثنا فإنّهم حجّتي عليكم وأنا حجّة الله عليهم.))(1).(در رویدادهایی که برایتان پیش می آید به روات حدیث ما-فقیه مجتهد- رجوع کنید که همانا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها). عبارت [=book antiqua]«فإنّهم حجّتي عليكم وأنا حجّة الله عليهم» نیز مؤید همین مطلب است که پیروی از فقها مانند پیروی از خود امام در تمام شئون اجتماعی و فردی است و این تبعیت، در پیشگاه خداوند واجد حجت است و عدم تبعیت از فقها در تمام شئون بر خلاف میل امام و به تبع آن مخالفت با خداوند است.

ضمن آنکه بنحو عام هر امر یا هر چیزی و کسیکه نشانه و حجتی بر اثبات و دفاع از حقایق و معارف الهیه و احکام دین الهی و طریق مکتب اهل بیت(علیهم السلام) باشد و در راستای تبیین و تحقق اهداف الهی امام عصر (عجل الله فرجه) و یا نواب عام ایشان (اندیشه ناب اسلامی و جانشینان عام امام عصر) حرکت کنند می تواند داخل در حجت های عام الهی قرار گیرد. فلذا تلاش و اقدامات یقینی مبتنی بر اندیشه های ناب قرآنی و اهل بیتی و امام زمانی افرادی چون سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی و دیگران ... نیز می تواند مصداق حجت های عام در آخرالزمان باشد. البته ناگفته نماند در زمان تشکیل حکومت اسلامی و امت واحده اسلامی، همه تلاش ها می بایست دائر مدار پیروی و اطاعت از ولی فقیه جامع الشرایط بعنوان نائب عام امام زمان (عجل الله فرجه) باشد تا از تفرق و تشتت پیشگیری شود.

موفق باشید ...@};-

پی نوشت____________________________________
1. نمازی شاهرودی، شیخ علی، مستدرک سفینه البحار، نشر بنیاد بعثت، تهران، 1409 ق، ج۱ص ۲۱۷. ؛ شیخ صدوق، کمال الدین، انتشارات مسجد مقدس جمکران، قم، 1388، مترجم: منصور پهلوان، ج۲ باب ۴۵ حدیث۴ ص۴۸۳.

موضوع قفل شده است