جمع بندی ازدواج موقت برای من

تب‌های اولیه

211 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

『طلوع』;958283 نوشت:
ببینید شیعه عمر را سرزنش میکند که متعه را ممنوع اعلام کرد. به نظر شما از نظر منطقی انکار بخشی از یک حکم انکار حکم خدا نیست؟ مثلا اگر یک حکم دینی در مثلا دو حالت تشریع شده باشد و من یکی از حالتها را انکار کنم حکم خدا را انکار نکرده ام؟ مثلا بگویم قبول دارم که فلان موضوع واجب است مثلا روزه واجب است ولی برای کسانی که قدرت بدنی بسیار بالایی داشته باشند و برای بقیه تجویز نمیکنم. یا قبول دارم فلان موضوع مستحب یا مکروه است اما محدوده ای که در دین وارد شده را قبول ندارم و در این محدوده قبول دارم؟ در انکار بخشی از یک حکم انکار حکم خدا رخ نمیده؟

با عرض احترام

احتمالا شما بیشتر از اولیای خدا می فهمید(العیاذ بالله) ، که در برخی شرایط باید سنجیده عمل کرد

همین روزه درسته واجبه ولی استثنا داره (در شرایط مختلف)

[=sans-serif]محمد بن شمعون گفت: امام کاظم(ع) به بعضی از یارانش نوشتند:زیاده روی در متعه نکنید و برای برپایی سنت پیامبر(ص) عمل کنید و آن کار شما را از همسران خود بازندارند که باعث عصبانی شدن آنها گردد و آنها در اثر عصبانیت حق را انکار کنند و بر ما که شما را بر آن کار داشته ایم نفرین کرده و لعنت بفرستند.(و باعث کفر و ارتداد آنها گردید).

[=sans-serif]علی بن یقطین می گوید: از امام کاظم(ع) از متعه سؤال کردم، حضرت فرمود:تو را با این کارها چه کار، خدا تو را از آن بی نیاز کرده است.عرض کردم: می خواهم بدانم که آیا حلال است یا نه؟! بله در کتاب علی(ع) این عمل حلال است.

[=sans-serif] سهل بن زیاد می گوید: از چند نفر از اصحاب امام صادق(ع) شنیدم که حضرت به اصحاب خود می فرمودند:شما از متعه کردن در مکه و مدینه، به خاطر من چشم پوشی کنید؛زیرا شما با من در رفت و آمد هستید.می ترسم شما را بگیرند و اتهام زنا بزنند و بعد بگویند این یکی از اصحاب و پیروان امام جعفر صادق می باشد.

از این دست احادیث بسیار هست

منظور این احادیث این هست که با وجود حلال بودن متعه، در متعه زیاده روی کردن درست نیست و عمل به این مستحب باید در حدی باشه که موجب خسارت به واجبی مثل ازدواج دائم یا باعث عمل خلاف عرفی در جامعه نشه

ریحــانه الــنبی;958335 نوشت:
بله بسیار زشت است که مردی بدون دلیل موجه با وجود همسر به زن دیگری فکر کند، چون در اسلام تاکید زیادی بر تحکیم خانواده شده است،

باید دید اسلام چه حکمی به این قضیه داده است. اگر حکم اسلام حرمت یا لااقل کراهت شدید نباشد نمیتوان چنین چیزی گفت چون اگر دلیل همان باشد موارد دیگری نیز میتوان مطرح کرد: مثلا ازدواج موقت از همسر پنهان شود- مثلا با غیرت زن در این موارد برخورد شود- مثلا اگر برای زن مهم نبود مرد به صیغه کردن اقدام میکند (مانند اعراب که نسبت به چند همسری حساسیتی ندارد یا دارند ولی بروز نمیدهند) و ...

حکم اسلام هر چه باشد حالت معمول و حداکثری به آن تعلق میگیرد
هر کدام از امور واجب، حرام، مستحب، مکروه در موارد خاصی میتوانند حکم دیگری پیدا کنند پس چرا گفته نمیشود بی حرمتی به مومن بسیار عمل پسندیده ای است، شراب خوردن از بهترین کارهاست، خوردن گوشت خوک بسیار مفید است

به درصد بیشتر (51 تا 99) یک کار عنوان میدهند درصد کمتر استثنا میشوند (مثلا این که شراب اگر درمانی منحصر بهش میشده حلال میشده یا خوردن گوشت خوک وقتی غذای دیگه ای نیست) وقتی کاری حرام است یعنی در حالت حداکثری حرام است هرچند گاهی ممکن است حلال بشود. و وقتی کاری حلال است یعنی در حالت حداکثری حلال است هرچند گاهی ممکن است حرام بشود.

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
پیشگویی تان درست نیست!

سلام
پیشگویی که نبود استنتاج بر اساس اطلاعات سابق بود اینکه کمی نسبت به قبل انعطاف فکری در ارتباط با متعه به خرج داده اید خوب است Smile
البته منظور از شما هم شمای نوعی بود بیشتر تا شمای شخصی

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
بله اعتیاد آور است و در زندگی و ازدواج دائم آینده اش یا دچار مشکل خواهد شد یا دچار مشکل خواهد کرد.

خیر اعتیاد آور نیست و در زندگی و ازدواج دائم آینده اش یا دچار مشکل نخواهد شد یا دچار مشکل نخواهد کرد بلکه مشکلی از مشکلاتش را حل خواهد کرد.
همینطور ادعا کردن و نوشتن راحت است:ok:

همانطور هم که گفتیم فرضا مشکلاتی هم باشد بسیار کمتر از مشکلات و عوارض شدید رهبانیت موقت و سرکوب نیاز جنسی است.

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
در سن بالا اگر شرایط ازدواج دائم را ندارد چه عیبی دارد که ازدواج موقت کند و چه بسا همان ازدواج به دائم ختم شود.

بله ، بسیار خوب است Smile

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
وقتی همسرش مشکل خاصی ندارد بیشتر از غلط می کند که فکر دیگری در سر داشته باشد.

فعلا من کاری به موارد استحباب یا حداقل اباحه متعه ندارم و روی قدر متیقن یعنی وجوب متعه بحث می کنم برای کسی که در صورت ازدواج نکردن به گناه می افتد و امکان ازدواج دائم هم ندارد.

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
در اینجا زن وظیفه دارد همسرش را به ازدواج موقت/دائم سوق دهد حال ادامه دادن با آن دونفر و یا ترک این زندگی با خودش است، نباید بطور خودخواهانه یک قسمت از زندگی همسرش را تعطیل کند.

بسیار عالی Smile

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
یقینا هر کس و همه این شرایط را ندارند و نخواهند داشت، افرادی هم در موقعیتش قرار می گیرند بعلت شرایط فرهنگی و تربیتی که در آن قرار دارند از آن باز می مانند.
یکی از این ملاحظات فرهنگی و بومی اینست که اکثر مردان حاضر نیستند با دختری که چند بار بخاطر حفظ خود و شرایط خاص مرد صیغه شده است را به عقد دائم خود درآورد!

ادعا نشده که همه ی افراد در هر موقعیتی شرایط برای ازدواج موقت یا دائمشان مهیا است سخن این بود که برای مدت 10 سال رهبانیت موقت برای عموم افراد عملی نیست (مثلا از 17 تا 27 سالگی که همین 27 خیلی کمتر از متوسط سن ازدواج در پسران است) ، اگر فکر می کنید عملی است آماری که ارائه شد را نگاه کنید.
فعلاموضوع ما مرتبط با دختری که نیاز به ازدواج دارد نیست بلکه صحبت از پسری است که خوف وقوع در حرام دارد یا در صورت نداشتن همسر به گناه می افتد. هر چند که برای آن دختر هم راهکار وجود دارد با آن فرضی که گفتید.

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
این راهکارهای داده شده موجب سرکوب نمی شود که رهبانیت به دنبال داشته باشد، شما هم فقط یک راهکار به صغیر و کبیر پیشنهاد می دهید ===>> ازدواج موقت
چرا شما مطمئن هستید این راهکارهای دیگر به غیر از ازدواج موقت بریا این مورد خاص اصلا به درد بخور نیست؟ در صورتیکه وقتی موقعیتی تکرار و تمرین شود موجب تقویت می شود و این راهکارها بر اثر ممارست می تواند کمک مؤثری در رشد شناختی فرد داشته باشد.

اولا قبلا هم گفتم مجددا می گویم ازدواج موقت برای کسی که در صورت نداشتن همسر به گناه می افتد و شرایط ازدواج دائم را ندارد راهکار من نیست مراجع می گویند واجب است ، اینکه چرا مراجع متوجه نمی شوند و در رساله هایشان گفته اند برای صغیر و کبیر که مقلد من هستند و مکلف در صورتی که همسر ندارند به گناه می افتند واجب است ازدواج کنند را از خودشان باید بپرسید.
ثانیا سرکوب غریزه جنسی یا همان رهبانیت با کنترل تفاوت دارد ، مثلا در مورد نگاه کردن ، بعضی نگاه ها حرام است و بعضی حلال اگر شما گفتید به حلال نگاه کنید اما به حرام نگاه نکنید میشود کنترل چشم ، اما اگر گقتید کلا حق نگاه کردن ندارید به مدت 10 سال و باید چشمتان را با چیزی ببنیدید این دیگر اسمش کنترل نیست ، رهبانیت است و سرکوب!
اگر شما به جوانی گفتید می توانید از موارد حلال و صحیح نیاز جنسی خود را ارضا کنید اما از حرام دوری کنید اسمش میشود کنترل ، اما اگر گفتید برای 10 سال اصلا نیاز جنسی نباید داشته باشی میشود رهبانیت و سرکوب. شمای نوعی به این برادر 17 ساله میفرمایید که یکی از باگ های خلقت خداوند این است که به شما در این سن نیاز جنسی داده باید صبر می کرد تا مثلا 5 سال یا 10 سال دیگر که شرایط برای ازدواج دائمتان مهیا بود بنا بر این به طور کلی این نیازتان را با تئوری های دوش آب سرد سرکوب کنید. (رهبانیت موقت به جای ازدواج موقت).

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
مثال بنده هدایت صغیر توسط کبیر است، کاری که این پرسشگر اینجا کرده است، راهنمای ایشان باید ملاحظات زیادی در پاسخ گویی به او داشته باشد چون در این زمینه صغیر است و خوب و بد خود را نمیداند.
شما بیداری جنسی را یک رقمی هم می دانید آیا پسر 9 ساله رشید است؟! و مصلحت خود را تشخیص می دهد؟ طرف مقابلش کیست یک زن، اینجا این زن جز ابزار جنسی چه چیز دیگری برایش خواهد بود!!

مشکل اینجاست که گاهی آن کبیر سنی خودش نیاز به هدایت دارد و آن صغیر سنی بهتر می فهمد مثلا در مورد همین ازدواج موقت ممکن است کسی به جهت سنی کبیر باشد اما به آن حدی از رشد نرسیده باشد که مزایای ازدواج موقت را درک کند و معایت رهبانیت را هم بشناسد از آنطرف بداند که خطر سقوط در کمونیسم جنسی هم وجود دارد و امکان ازدواج دائم هم برایش نیست اما با این حال آن صغیر سنی را بخواهد به راه غلط کمونیسم جنسی یا رهبانیت موقت ببرد و گرنه اگر آن کبیر با ملاحظات صحیح راهکار درستی نشان دهد که کسی مخالف مشورت با کبیر حقیقی و نه کبیر سنی پرمدعا نیست.
اگر کسی رشید نیست یعنی مصلحت خود را تشخیص نمی دهد اجازه ازدواج به طور مستقل ندارد مگر با اجازه ولی که مصلحتش را می شناسد.

ریحــانه الــنبی;958259 نوشت:
نظرات آیت الله مظاهری بعنوان یک مشاور حکیم (گمان نکنم دیگر ایشان را مدعی خطاب کنید)

خود همین آقای مظاهری یک رساله توضیح المسائل دارد که در آنجا آنچه را که به عنوان حکم خدا استنباط شده است را می آورد دو مسئله زیر را از رساله آقای مظاهری ببینیم:
رساله فقهی آیت الله مظاهری;958259 نوشت:

عقد ازدواج بر دو نوع است:

نوع اوّل: ازدواج دائم، آن است كه مدّت زناشويى در آن معيّن نشود.

نوع دوّم: ازدواج موقّت، آن است كه مدّت زناشويى در آن معيّن شود، خواه اين مدّت كوتاه باشد يا طولانى.


مسئله 2004- كسى كه به‌واسطۀ نداشتن زن يا شوهر به حرام مى‏افتد، كه اگر همسر داشت معمولًا آن گناه را انجام نمى‏داد، در صورتى كه قدرت داشته باشد، واجب است ازدواج كند.

منبع


خب از این دو مسئله اینطور برداشت می توان کرد که ایشان به عنوان مرجع و کسی که باید حکم خدا را برای مقلدین تبیین کند می گوید اگر همسر نداری و به گناه می افتی واجب است ازدواج کنی و در اول این بخش از رساله هم می فرمایند عقد ازدواج دو نوع است موقت و دائم
حالا بعدا از ایشان سوال شود که من در صورت نداشتن همسر به گناه می افتم می توانم عقد موقت کنم و جواب دهند "من" با این جور کارها موافق نیستم ،خب مگر کسی موظف به تبعیت از نظرات شخصی شما به عنوان استاد اخلاق یا مفسر قرآن است؟
بله اگر در رساله ی توضیح المسائل بفرمایند من به عنوان فقیه حکم می دهم که ازدواج موقت برای کسی که در صورت نداشتن همسر به گناه می افتد حرام است یا مکروه است آنوقت مقلدین ایشان می توانند به این نظر عمل کنند اما آنچه که به جهت شرعی معتبر است و شخص موظف است از آن پیروی کند همان نظر فقهی است که نظر فقهی آقای مظاهری عینا همان است که ما می گوییم یعنی وجوب ازدواج برای کسی که در صورت نداشتن همسر به گناه می افتد.

البته در این تاپیک هم مطالبی در نقد این دو جواب مطرح شده است:
نقد كتاب: مرهم زخمها (کارکرد ازدواج موقت)

hamedy12;958366 نوشت:
شما که هنوز خودتون این کار رو انجام ندادید چطور انقدر راحت به بقیه انجامش رو توصیه می کنید؟

سلام
اگر نخوردیم نان گندم،دیدیم دست مردم Smile
راه کسب تجربه و اطلاع از موضوع تنها منحصر به تجربه شخصی نیست ممکن است کسی کاری یا چیزی را شخصا تجربه نکرده باشد ولی در جریان موارد متعددی باشد و حتی بهتر از کسی که تجربه کرده مطلع باشد چون به هر حال تجربه شخصی محدود است به خود شخص.

hamedy12;958366 نوشت:
و چرا باید شخصی از انجام فریضه الهی ترسی داشته باشه؟

ما حتی ترسو ها را هم به انجام سنت اسلامی تشجیع می کنیم Smile

hamedy12;958366 نوشت:
ان شاء الله توفیق انجامش به احسن نحو نصیبتون بشه (نه دست و پا شکسته)

با دعای خیر شما ان شاء الله Smile

hamedy12;958366 نوشت:
بنده انجام دادم و فهمیدم ازدواج (چه دائم و چه موقت) بدون آمادگی های لازم باعث خسارات جبران ناپذیری به دو طرف میشه

شما یکسری اصول را رعایت نکردید دچار مشکل شدید بنا نیست تجربه نا موفق خود را به همه تعمیم دهیم.

hamedy12;958366 نوشت:
به بقیه هم توصیه میکنم تا زمانی که آمادگی لازم(جسمی ، روحی ، مالی) رو پیدا نکردن اقدام نکنن تا با مشکل مواجه نشن . بعد از کسب آمادگی برای هر کدوم اقدام کردن(دائم یا موقت) مبارکشون باشه

بالاخره نگفتید مرجع تقلید شما چه کسی است که عده را در هر صورتی لازم می داند؟ چون من احتمال می دهم این تجربیات هم مثل همان قضیه مرجع تقلیدتان باشد :Nishkhand:
آنوقت کسی که شرایط جسمی و روحی مناسبی ندارد چطور می خواهد دوران چند ساله رهبانیت موقت را طی کند؟ حتما دیوانه خواهد شد Smile
وقتی آمادگی روحی ارضای صحیح غریزه جنسی را ندارد در آنصورت اگر بخواهد خلاف طبیعت نیاز جنسی خود را سرکوب کند دیگر به چه وضعی دچار خواهد شد Smile

hamedy12;958366 نوشت:

شما اذعان دارید دو نفر میتونن انواع لذت ها رو از هم ببرن و بعد بدون عده از هم جدا بشن!
در این حال تمام روابط زناشویی بین دو طرف اتفاق افتاده و دو طرف زن و شوهر هستن (نه احیانا شریک جنسی).
لطفا این مورد رو شرح بدید جدای از مبحث دخول با سند

فقط من اذعان ندارم همه به این مورد اذعان دارند که اگر در ازدواج دخول صورت نگیرد عده ندارد جز شما و آن مرجعی که اسم و رسم هم ندارد :Cheshmak:
اما با توجه به روال مباحث قبل چون بعید است اگر ده روایت دیگر هم بیاورم شما قبول کنید و همچنین موضوع فقهی عده خلاف مباحث مشاوره ای این تاپیک است اگر واقعا سوال دارید که عده دارد یا ندارد یک تاپیک مجزا بزنید و جواب بگیرید.

hamedy12;958372 نوشت:
احتمالا شما بیشتر از اولیای خدا می فهمید(العیاذ بالله) ، که در برخی شرایط باید سنجیده عمل کرد

به این روایاتی که آوردید در صفحه 2 این تاپیک پاسخ داده اند.(لینک)

اون هایی که از ازدواج موقت انقدر حمایت می کنند و قبل از ازدواج دائم این کارو انجام دادن آیا حاضرن با دختری ازدواج کنند که او هم این کارو قبلا انجام داده؟
باورم نمیشه این همه مشتاق وجود داره. خوب شد مرد نیستم.

علــی;958378 نوشت:

سلام

با دعای خیر شما ان شاء الله

با سلام و درود

شما بنا به آموزه هاتون خوب میتونید با کلمات بازی کنید .

اگر شما ازدواج چند مرد در مدتی کوتاه با یک زن رو صحیح میدونید ، بنده این کار رو صحیح نمی دونم
فقط میتونم بگم امیدواریم گرفتار این مورد نشید و براتون اتفاق نیافته (چون به سوالم در این مورد پاسخ ندادید عرض کردم)

ان شاء الله بتونیم به تمام احکام الهی عمل کنیم (نه فقط اونچه مطابق امیال و هوس های ما هست)

zahra*;958383 نوشت:
اون هایی که از ازدواج موقت انقدر حمایت می کنند و قبل از ازدواج دائم این کارو انجام دادن آیا حاضرن با دختری ازدواج کنند که او هم این کارو قبلا انجام داده؟
باورم نمیشه این همه مشتاق وجود داره. خوب شد مرد نیستم.

سلام علیکم

خلاف شرع نکرده اگر طبق رای مرجع تقلید ازدواج موقت کرده . کسی که ازدواج شرعی کرده و طلاق گرفته یا بیوه شده هم همینطور خلاف شرع نکرده .

اشکال بر کسی است که خلاف شرع میکند . یعنی مسلمان این را باید ملاک قرار دهد که با زن یا مردی ازدواج کند که اهل بغی و زنا نباشد .

zahra*;958383 نوشت:
اون هایی که از ازدواج موقت انقدر حمایت می کنند و قبل از ازدواج دائم این کارو انجام دادن آیا حاضرن با دختری ازدواج کنند که او هم این کارو قبلا انجام داده؟
باورم نمیشه این همه مشتاق وجود داره. خوب شد مرد نیستم.

با عرض سلام و احترام

دختر یا پسری که ازدواج موقت کرده کاری خلاف شرع نکرده که نیاز به سرزنش داشته باشه.
مثل اینکه شخصی ازدواج دائم کرده باشه و بعد طلاق بگیره یا همسرش فوت کنه و دوباره ازدواج کنه

اگر شخصی رابطه ای خارج از عرف و شرع کرده باشه و سعی در پنهان کاری داشته باشه باید سرزنش بشه

البته شخص باید این موضوع رو از طرف مقابل پنهان نکنه اگه برای فرد مقابل مهم باشه.

hamedy12;958413 نوشت:
با عرض سلام و احترام

دختر یا پسری که ازدواج موقت کرده کاری خلاف شرع نکرده که نیاز به سرزنش داشته باشه.
مثل اینکه شخصی ازدواج دائم کرده باشه و بعد طلاق بگیره یا همسرش فوت کنه و دوباره ازدواج کنه

اگر شخصی رابطه ای خارج از عرف و شرع کرده باشه و سعی در پنهان کاری داشته باشه باید سرزنش بشه

البته شخص باید این موضوع رو از طرف مقابل پنهان نکنه اگه برای فرد مقابل مهم باشه.


مسئله شرع و عرف نیست. واقعیت هست. این که در واقعیت کسی که خودش قبل از ازدواج دائمش این کارو کرده حاضره با دختری که عقد موقت کرده ازدواج کنه؟ به صورت تک و موردی نمیگم. به صورت عمومی چنین چیزی در جامعه پذیرفته شده هست؟ دختر عینک که می زنه مورد پسند واقع نمیشه حالا چه برسد به این موضوع.
اسلام شده فقط فقه و فقه و فقه
در ضمن هر چی خلاف شرع نباشه میشه انجامش داد؟ جوانب دیگه ی ازدواج موقت چی؟ تا حالا خانواده هایی رو دیدید که مرد چندین بار ازدواج کرده و به چه وضعی کشیده شده؟ جدا کافیه حکم شرع؟ پس اخلاق و عقل چی؟

فاتح;958355 نوشت:
مقصود طرح مشکل شایعی است که بسیار محتمل است اتفاق بیفتد . چون ازدواج موقت هست و غریزه هست نمیشود در این چارچوب برای هر کسی با هر شرایطی حکم واحد صادر کرد .

سلام
دقیقا اشکال ما هم به عده ای همین است ، اینکه هر کسی آمد و شما فکر کردید با توصیه به دوش آب سرد میشود و ... و در حقیقت با پیچیدن نسخه 10 ساله ی رهبانیت موقت برای او می توانید مشکلات شخص را مرتفع کنید سخت در اشتباه هستید.یا آن باصطلاح مشاور ، فهم ابتدایی از نیاز جنسی را ندارد یا شاید هم به صلاحش است که خود را به تجاهل بزند و عوارض و مشکلاتی که این راه برای آن جوان خواهد داشت را نبیند.

فاتح;958355 نوشت:
در قرآن کریم بتصریح گروهی که توانائی ازدواج ندارند دعوت به صبر نموده حال عده ای بگویند این رهبانیت مسیحی و بودائی است دیگر خودشان شارع خودشان اند . (ر.ک.تفسیر و آیه ۳۳ سوره نور)

مثل آنکه بگویید در قرآن کریم به تصریح گروهی که مضطر شده اند و توانایی رزق حلال را ندارند ،جواز خوردن گوشت خوک برایشان صادر شده است حال عده ای بگویند گوشت خوک نجس است و خوردنش ضرر هایی دارد دیگر خودشان شارع خودشان اند. (ر.ک.تفسیر و آیه 173 سوره بقره) :Gig:

بله دعوت به استعفاف شده اند اما چه کسانی؟ الذین لا یجدون نکاحا => کسانی که هیچ راهی برای ازدواج (چه دائم و چه موقت) نمی یابند نه از همان ابتدا
قرآن نفرموده فلیستعفف الذین یجدون المتعه حتی یغنهم الله من فضله
کسانی که امکان متعه دارند هم صبر کنند و رهبانیت موقت را طی کنند

شهید مطهری طبق آنچه که از ایشان نقل شد نظرشان این بود که انسان یا می تواند ازدواج دائم کند و زمینه های پذیرش مسئولیت های ازدواج دائم را دارد که ازدواج کند چه بهتر
اگر ندارد سه راه دارد
ازدواج موقت
رهبانیت موقت
کمونیسم جنسی

که هم رهبانیت و هم کمونیسم جنسی عوارض بسیار مخرب و زیان آوری دارد اما اگر ازدواج موقت هم امکانش را نداشت یا دسترسی به هیچ کسی برای ازدواج موقت نبود چه؟
اینجا دو راه می ماند به اجبار :

رهبانیت موقت
کمونیسم جنسی

اینجا هر چند هر دو راه دارای عوارض است اما عوارض رهبانیت موقت کمتر است لذا باید این دوره را به اجبار طی کند (شبیه قضیه اکل لحم خنزیر)

فاتح;958355 نوشت:
فرض بر اینکه جوانی ملاحظه و پرهیز نکند به زنا یا استمنا یا لواط ممکن است دست بزند . راه ازدواج موقت هست ولی با آن آسیبی که ذکر کردند . این مسیر برای این گروه کم خطر نیست آن را در نظر بگیرند . خودشان را کنترل کنند یا راهی برای کنترل پیدا کنند . ولی توصیه بهتر پرهیز است بشکلی که استاد ذکر کردند در پست شماره ۳

نمی دانم چه هدفی را دنبال می کنید از اینکه مدام سعی کنید راه طبیعی و شرعی و معقول ارضای غریزه جنسی یعنی ازادواج موقت را دارای خطر جا بزنید اما رهبانیت موقت و سرکوب غریزه جنسی که خلاف طبیعت نوع بشر است را بی خطر و بهتر Smile
قطعا رهبانیت موقت خطرات و عوارض بسیار بیشتری دارد و حتی امکان سقوط در ورطه کمونیسم جنسی هم به تعبیر استاد مطهری وجود دارد.

فاتح;958355 نوشت:
حال یک عده میخواهند انگ ضد متعه بزنند دیگر با خودشان است .

برای راهبان شبه اسلامی ، متعه ستیز و متعه ستیزی به نظر اصطلاح زیبا تری است تا ضد متعه Smile
کسانی که حتی ارضای صحیح و طبیعی و شرعی نیاز جنسی و عاطفی را بر نمی تابند و مدام دستور به سرکوب غرائز می دهند شبیه راهبان مسیحی

hamedy12;958372 نوشت:
با عرض احترام

احتمالا شما بیشتر از اولیای خدا می فهمید(العیاذ بالله) ، که در برخی شرایط باید سنجیده عمل کرد

همین روزه درسته واجبه ولی استثنا داره (در شرایط مختلف)

محمد بن شمعون گفت: امام کاظم(ع) به بعضی از یارانش نوشتند:زیاده روی در متعه نکنید و برای برپایی سنت پیامبر(ص) عمل کنید و آن کار شما را از همسران خود بازندارند که باعث عصبانی شدن آنها گردد و آنها در اثر عصبانیت حق را انکار کنند و بر ما که شما را بر آن کار داشته ایم نفرین کرده و لعنت بفرستند.(و باعث کفر و ارتداد آنها گردید).

علی بن یقطین می گوید: از امام کاظم(ع) از متعه سؤال کردم، حضرت فرمود:تو را با این کارها چه کار، خدا تو را از آن بی نیاز کرده است.عرض کردم: می خواهم بدانم که آیا حلال است یا نه؟! بله در کتاب علی(ع) این عمل حلال است.

سهل بن زیاد می گوید: از چند نفر از اصحاب امام صادق(ع) شنیدم که حضرت به اصحاب خود می فرمودند:شما از متعه کردن در مکه و مدینه، به خاطر من چشم پوشی کنید؛زیرا شما با من در رفت و آمد هستید.می ترسم شما را بگیرند و اتهام زنا بزنند و بعد بگویند این یکی از اصحاب و پیروان امام جعفر صادق می باشد.

از این دست احادیث بسیار هست



(فرضا حکمی با دو فرع مختلف تشریع میشه. من یک فرع رو رد کنم حکم خدا رو رد نکردم کلش رو رد کنم حکم خدا رو رد کردم؟ (اینطوری عمر هم میتوانسته بگوید من ازدواج را قبول دارم یک فرعش که متعه باشه رو قبول ندارم.)

در پاسخ این مطلب مواردی از احادیث را عرض کردید برای این احادیث دو حالت بیشتر قابل تصور نیست که در هر دو حالت نقد حرف بالا محسوب نمیشود
1- یا آن احادیث آمده اند فروع خاصی را نهی کرده اند (به جای اینکه دستور بدهند و تشویق کنند) که لذا آن حالات اصلا جزو دین نیست. بنابراین مخالفت شمای نوعی در آن حالات مخالفت با حالات خاصی که جزو دین باشد، نیست.
2- یا در فضای تقیه صادر شده اند و در احادیث بسیار بیشتری مطلب اصلی را رسانده اند. اینجا هم باز انکار قسمتی از احکام الهی روی نداد. تقیه است.

zahra*;958383 نوشت:
اون هایی که از ازدواج موقت انقدر حمایت می کنند و قبل از ازدواج دائم این کارو انجام دادن آیا حاضرن با دختری ازدواج کنند که او هم این کارو قبلا انجام داده؟

سلام
اینکه دید جامعه به این موضوع خوب نیست نه حتی به دختری که ازدواج موقت داشته بلکه حتی به پسری که ازدواج موقت داشته قابل انکار نیست ، اما هدف ما هم همین است اصلاح این نگاه غلط
البته فقط متعه نیست آیا دید جامعه ما به خانمی که ازدواج دائم داشته و طلاق گرفته ، دید صحیحی است؟ آیا ما باید خودمان را بر این دید منطبق کنیم یا باید سعی در اصلاح این نگاه غلط داشته باشیم؟!

zahra*;958420 نوشت:
اسلام شده فقط فقه و فقه و فقه

اصل مشکل همینجاست که فقه از جامعه ما حذف شده و همش شده است عرف و عرف و عرف!
دعوت به فقه هم که میشود یکی مثل شما با چماق عرف که عرف این را نمی پذیرد می خواهد توی سر فقه بزند در حالی که باید عرف خودش را با فقه انطباق دهد
فقهی که بر گرفته از عقلانیت و متضمن سعادت بشری است.
وجود تمامی اینگونه مشکلات در جامعه به علت عرفی شدن مفاهیم دینی است.

zahra*;958420 نوشت:
در ضمن هر چی خلاف شرع نباشه میشه انجامش داد؟ جوانب دیگه ی ازدواج موقت چی؟ تا حالا خانواده هایی رو دیدید که مرد چندین بار ازدواج کرده و به چه وضعی کشیده شده؟ جدا کافیه حکم شرع؟ پس اخلاق و عقل چی؟

اخلاق و عقل و فلسفه و عرفان و هر آنچه که از علوم وجود دارد مخالفتی با ازدواج موقت ندارد بلکه نهایتا به ازدواج موقت جهت می دهند (اگر صلاحیت جهت دادن را داشته باشند که می شود در موردش بحث کرد)
به اقتضای حکمت خداوند متعال با در نظر داشتن تمام جوانب ، حکم ازدواج موقت تشریع شده است.
آن موردی هم که ادعا می کنید باید موردی بحث شود که آیا حکم ازدواج موقت موجب ایجاد آن عوارض (بر فرض صحت ادعا) شده است یا رفتار دیگران و اطرافیان؟ و همچنین برای جلوگیری از آن موارد ما باید ازدواج موقت را تعطیل کنیم یا فرهنگ صحیح ازدواج موقت را آموزش دهیم؟ اگر ازدواج موقت تعطیل شود عوارض بسیار زیادی به جامعه تحمیل خواهد شد که کمابیش شاهدش هستیم و حتی به تعبیر شهید مطهری ازدواج موقت ضامن حفظ ازدواج دائم و خانواده در جامعه است.

علــی;958425 نوشت:

سلام
اینکه دید جامعه به این موضوع خوب نیست نه حتی به دختری که ازدواج موقت داشته بلکه حتی به پسری که ازدواج موقت داشته قابل انکار نیست ، اما هدف ما هم همین است اصلاح این نگاه غلط
البته فقط متعه نیست آیا دید جامعه ما به خانمی که ازدواج دائم داشته و طلاق گرفته ، دید صحیحی است؟ آیا ما باید خودمان را بر این دید منطبق کنیم یا باید سعی در اصلاح این نگاه غلط داشته باشیم؟!

اصل مشکل همینجاست که فقه از جامعه ما حذف شده و همش شده است عرف و عرف و عرف!
دعوت به فقه هم که میشود یکی مثل شما با چماق عرف که عرف این را نمی پذیرد می خواهد توی سر فقه بزند در حالی که باید عرف خودش را با فقه انطباق دهد
فقهی که بر گرفته از عقلانیت و متضمن سعادت بشری است.
وجود تمامی اینگونه مشکلات در جامعه به علت عرفی شدن مفاهیم دینی است.

اخلاق و عقل و فلسفه و عرفان و هر آنچه که از علوم وجود دارد مخالفتی با ازدواج موقت ندارد بلکه نهایتا به ازدواج موقت جهت می دهند (اگر صلاحیت جهت دادن را داشته باشند که می شود در موردش بحث کرد)
به اقتضای حکمت خداوند متعال با در نظر داشتن تمام جوانب ، حکم ازدواج موقت تشریع شده است.
آن موردی هم که ادعا می کنید باید موردی بحث شود که آیا حکم ازدواج موقت موجب ایجاد آن عوارض (بر فرض صحت ادعا) شده است یا رفتار دیگران و اطرافیان؟ و همچنین برای جلوگیری از آن موارد ما باید ازدواج موقت را تعطیل کنیم یا فرهنگ صحیح ازدواج موقت را آموزش دهیم؟ اگر ازدواج موقت تعطیل شود عوارض بسیار زیادی به جامعه تحمیل خواهد شد که کمابیش شاهدش هستیم و حتی به تعبیر شهید مطهری ازدواج موقت ضامن حفظ ازدواج دائم و خانواده در جامعه است.

با سلام وعرض ادب

پس گرفتن مهریه و خانه داری نکردن و..... حق مسلم ماست .

و بدین ترتیب فقط زندگی بر پایه فقه باید شکل بگیرد .

واخلاق و....هیچ

این نوع زندگی فقط خود خواهی زن وشوهر رو نشون میده

یه میدان برای مبارزه .

علــی;958425 نوشت:
البته فقط متعه نیست آیا دید جامعه ما به خانمی که ازدواج دائم داشته و طلاق گرفته ، دید صحیحی است؟ آیا ما باید خودمان را بر این دید منطبق کنیم یا باید سعی در اصلاح این نگاه غلط داشته باشیم؟!

امیدوارم خودتون به چیزهایی که میگید عمل کنید و فقط گوینده نباشید. حداقل اگر فکر می کنید فقه درست گفته و عرف نادرست و خودتون معتقد هستید عمل کنید.
علــی;958425 نوشت:
اصل مشکل همینجاست که فقه از جامعه ما حذف شده و همش شده است عرف و عرف و عرف!

چرا این طوری شده؟ چرا عرف جای شرع رو گرفته؟
من فکر می کنم انقدر همیشه اسلام فقهی نشون داده شده و جنبه های دیگه ی اسلام نادیده گرفته شده که باعث زده شدن و نادیده گرفتنش شده. انقدر حرف از نجس و غیر نجس، تلفظ صحیح کلمات عربی در نماز، حلال و حرام زده شده و انقدر وارد جزئیات این طوری شده و مسائل دیگه نادیده گرفته شده که اسلام شکل فقط فقهی پیدا کرده که قشنگ نیست.

علــی;958425 نوشت:
به اقتضای حکمت خداوند متعال با در نظر داشتن تمام جوانب ، حکم ازدواج موقت تشریع شده است.

مسئله همین جاست. در نظر گرفتن همه ی جوانب که کار راحتی نیست. از جمله در نظر گرفتن عدالت در چند همسری.

همای رحمت;958427 نوشت:
پس گرفتن مهریه و خانه داری نکردن و..... حق مسلم ماست .

و بدین ترتیب فقط زندگی بر پایه فقه باید شکل بگیرد .

واخلاق و....هیچ


سلام
نمی خواهم وارد موضوع ارتباط اخلاق و فقه شوم
اما همینقدر بگویم که توصیه فقه نه خانه داری نکردن است و نه حتی قرار دادن رقم های سنگین به عنوان مهریه
حکم فقهی این موارد را یا بد به شما گفته اند یا شما درست متوجه نشدید.

همای رحمت;958428 نوشت:
این نوع زندگی فقط خود خواهی زن وشوهر رو نشون میده

یه میدان برای مبارزه .


اصلا بحث ما متعه برای شخص متاهل نیست که خانم ها معترض شوند فعلا در ارتباط با متعه برای شخص مجرد است :)

[="Arial"]شما نمیتونی با اصلاح نگاه غلط یه پسره 17 سالرو بندازی وسط کاری که خودت ممکنه اصن هیچوقت طرفش نرفتی یا شرایطش رو نداشتی یا ترسیدی از خونوادت طرد شی..خیلی چیزهایی دیگه پس به نظرم حرف کارشناس هارو گوش کنین و انقد نگین ازدواج موقت حق ماست...خیلی چیزها حق خیلی هاست حتی شریعیش ولی از راه درستش..

همای رحمت;958427 نوشت:
با سلام وعرض ادب

پس گرفتن مهریه و خانه داری نکردن و..... حق مسلم ماست .

و بدین ترتیب فقط زندگی بر پایه فقه باید شکل بگیرد .

واخلاق و....هیچ

میتوانید چون ضروری و واجب دانسته نشده که مهریه را بالا نگیرید (مکروه است) یا در کارهای خانه مشارکت کنید.
اما در این دو مورد بالا کراهت وجود داره ولی در مورد ازدواج موقت استحباب.
در یک ردیف نیستند.

علــی;958430 نوشت:

سلام
نمی خواهم وارد موضوع ارتباط اخلاق و فقه شوم
اما همینقدر بگویم که توصیه فقه نه خانه داری نکردن است و نه حتی قرار دادن رقم های سنگین به عنوان مهریه
حکم فقهی این موارد را یا بد به شما گفته اند یا شما درست متوجه نشدید.

اصلا بحث ما متعه برای شخص متاهل نیست که خانم ها معترض شوند فعلا در ارتباط با متعه برای شخص مجرد است :)

میشه لطفا حکم درستش رو بفرمایید.

راجع به بخش دومتون هم شما اینهمه به ما خانمها دارید

ازدواج موقت حق مسلم پسر 15 ساله تا پیرمرد 100 ساله ست و اعم از مجرد ومتاهل .

『طلوع』;958435 نوشت:
میتوانید چون ضروری و واجب دانسته نشده که مهریه را بالا نگیرید (مکروه است) یا در کارهای خانه مشارکت کنید.
اما در این دو مورد بالا کراهت وجود داره ولی در مورد ازدواج موقت استحباب.
در یک ردیف نیستند.

تاجایی که من میدونم مهریه دادن واجبه .

کی گفته مهریه بالا گرفتن مکروه ؟

والا ما هم واسه ی حق وحقوقمون بلدیم از این تاپیکها

بزنیم .جناب طلوع ایرادی نداره واسه ی تعیین مهریه بالا

زدن میتونید تاپیکش رو بزنید ببینم مکروه یا نه ؟
خیر برادرم هیچ مشکلی از لحاظ شرعی نداره .مکروه بودنش اخلاقیه .

سلام.
آقا ختم کلام. اولویت اول ازدواج دائم. اگه شرایطش نبود. عفت و بردباری پیشه کردن. اگر اونم نشد و خطر شدید به گناه افتادن وجود داشت راه کار آخر یعنی ازدواج موقت.

همای رحمت;958438 نوشت:
تاجایی که من میدونم مهریه دادن واجبه .

کی گفته مهریه بالا گرفتن مکروه ؟

بله واجبه ولی توصیه شده که کم باشه

مستحب است مَهر به اندازه مهر السُنّه، يعنى پانصد درهم باشد و بيشتر از آن مكروه است. برخى قدما مهر بيشتر را صحيح ندانسته و گفته‌اند: اگر مهر بيش از مهر السنّه قرار داده شود، به مهر السنّه برمى‌گردد و دادن بيش از آن بر شوهر واجب نيست.(14)

در مورد کار خانه حدیثی نرسیده که بگوید کارخانه وظیفه زن است یا نیست. لذا از این جهت وظیفه ای ندارد. البته وظیفه مرد هم نیست (هر کسی باید کارهای خودش را انجام بدهد)

حالا یه چیزی بگم شاید باور نکنید .قبلنا پسرا مخ دختر رو میزدن و وابسته وعاشقش میکردن و بعد یه مدتی هم ,رهاش میکردن .

ولی الان دخترا دیگه به پسرا وابسته وعاشق نمیشن که هیچ حتی دیگه
از دوست پسرشون زده میشن ومیرن سراغ یه پسر دیگه .

دیدم که میگم .پس اینقدر از احقاق حق وحقوقتون دفاع نکنید .

ممکنه یه چند سالی نتونیم از پس این مشکلات بربیایم

ولی طولی نمیکشه یاد گیریش .

『طلوع』;958441 نوشت:
بله واجبه ولی توصیه شده که کم باشه

مستحب است مَهر به اندازه مهر السُنّه، يعنى پانصد درهم باشد و بيشتر از آن مكروه است. برخى قدما مهر بيشتر را صحيح ندانسته و گفته‌اند: اگر مهر بيش از مهر السنّه قرار داده شود، به مهر السنّه برمى‌گردد و دادن بيش از آن بر شوهر واجب نيست.(14)

در مورد کار خانه حدیثی نرسیده که بگوید کارخانه وظیفه زن است یا نیست. لذا از این جهت وظیفه ای ندارد. البته وظیفه مرد هم نیست (هر کسی باید کارهای خودش را انجام بدهد)

اولا از لحاظ شرعی هر نرخی که زن تعیین کنه ومرد بپذیره دیگه واجب میشه بهش که بپردازش .
راجع به کار خونه هم چشم .هرکی واسه ی خودش غذا درست کنه .مشکلی نیست .

همای رحمت;958444 نوشت:
راجع به کار خونه هم چشم .هرکی واسه ی خودش غذا درست کنه .مشکلی نیست .

چه اشکالی دارد؟ بعضی وقتا مرد آشپزی کند یا شام بپزد. هر دو کارهای خانه را انجام بدهند.

『طلوع』;958445 نوشت:
چه اشکالی دارد؟ بعضی وقتا مرد آشپزی کند یا شام بپزد. هر دو کارهای خانه را انجام بدهند.

من هم همین رو عرض کردم منتها نه بعضی وقتا بلکه مادامی که با هم زیر یه سقفن .هر کدومشون واسه ی خودش غذا درست کنه .البته غذای بچه هم میفته گردن

مرد خونه .

hamedy12;958246 نوشت:

بالاخره کدام حرف خداست 1 یا 2

چطور خداوند می تواند جواز انجام این کار را بدهد و بعد آن فرد را لعن کند؟


واقعاً این تفکر که همچین کاری رامعقول بدانیم درست است؟

عقل سلیم به انسان می گوید رابطه زناشویی تنها دخول نیست
همین که دست فرد مقابل را در دست خود بگذاری و به او ابراز احساسات کنی این خود قسمتی از رابطه زناشویی است
دخول هم قسمتی دیگر و نهایت ابراز آن

چگونه افراد می توانند تمامی لذت ها را ببرند و شهوت خود را رفع کنند بدون انجام روابط زناشویی؟
مگر اینکه با فاصله از یکدیگر و بدون ابراز احساسات نیازشان مرتفع شود و به نهایت لذت برسند!!!!!

دقت کنید که عده فقط به منظور فهمیدن بارداری نیست
چرا که الان با یه آزمایش ساده میشه این موضوع رو فهمید


بنده اگر دختری باشم که دیروز یک خواستگار رسمی داشته ام و امروز با او نامزد کردم برای آشنایی بیشتر و عقد موقت کردیم، فردا دیدم معتاد است و بدون هیچ گونه ..... بنده یکطرفه رابطه را فسخ میکنم و همان شب یک خواستگار آدم حسابی می آید و بعد از سه ساعت صحبت به شناخت نسبی میرسیم و فردایش پدرهایمان برایمان نامزدی میگیرند و عقد موقت میکنن تا با هم بیشتر آشنا شویم. اینطور که شما میگید بنده باید بیخود و بیجهت به خاطر عقد موقت اول که کاری هم نکرده ام مدتی معطل بشم و چه بسا به همین دلیل شانس ازدواج خوب دایم بعدی را از دست بدهم. عقل سلیم هم چنین چیزی رو نمیپذیره. شما درباره خودتون به فتوای مرجعتون که نادر هم هست رجوع کنید نه ابنکه بیاید حکم بقیه مراجع رو زیر سوال ببرید چون فکر میکنید که حالا دوبار دست هم رو گرفتند یعنی فاتحه!

zahra*;958420 نوشت:
مسئله شرع و عرف نیست. واقعیت هست. این که در واقعیت کسی که خودش قبل از ازدواج دائمش این کارو کرده حاضره با دختری که عقد موقت کرده ازدواج کنه؟ به صورت تک و موردی نمیگم. به صورت عمومی چنین چیزی در جامعه پذیرفته شده هست؟ دختر عینک که می زنه مورد پسند واقع نمیشه حالا چه برسد به این موضوع.
اسلام شده فقط فقه و فقه و فقه
در ضمن هر چی خلاف شرع نباشه میشه انجامش داد؟ جوانب دیگه ی ازدواج موقت چی؟ تا حالا خانواده هایی رو دیدید که مرد چندین بار ازدواج کرده و به چه وضعی کشیده شده؟ جدا کافیه حکم شرع؟ پس اخلاق و عقل چی؟

با عرض احترام

الان در عرف خیلی چیزها جا افتاده که نادرست هست

همین الان که شما انقدر انتقاد به متعه حلال دارید
صد ها هزار نفر تو همین کشور رابطه نامشروع دارن و از همسرشون یا خانوادشون پنهان می کنن!!!!

اگر متعه برای این گروه تشریح میشد و مسئولین به جای سکوت در برابر این فساد بزرگ راه دین رو پیش میگرفتن ، وضع جامعه این نبود

همای رحمت;958444 نوشت:
اولا از لحاظ شرعی هر نرخی که زن تعیین کنه ومرد بپذیره دیگه واجب میشه بهش که بپردازش .

مهریه بالا حرام نشده میتوانید بگیرید قبح دینی آن در حد ضرورت و حرمت نبوده. پس لزومی ندارد هر دو را قبیح تشخیص بدهید و با هم تاخت بزنید.
منتها همانطور که عرض کردم مهریه بالا مکروه است ولی متعه مستحب است در ردیف هم نیستند.

nobelist;958448 نوشت:
بنده اگر دختری باشم که دیروز یک خواستگار رسمی داشته ام و امروز با او نامزد کردم برای آشنایی بیشتر و عقد موقت کردیم، فردا دیدم معتاد است و بدون هیچ گونه ..... بنده یکطرفه رابطه را فسخ میکنم و همان شب یک خواستگار آدم حسابی می آید و بعد از سه ساعت صحبت به شناخت نسبی میرسیم و فردایش پدرهایمان برایمان نامزدی میگیرند و عقد موقت میکنن تا با هم بیشتر آشنا شویم. اینطور که شما میگید بنده باید بیخود و بیجهت به خاطر عقد موقت اول که کاری هم نکرده ام مدتی معطل بشم و چه بسا به همین دلیل شانس ازدواج خوب دایم بعدی را از دست بدهم. عقل سلیم هم چنین چیزی رو نمیپذیره. شما درباره خودتون به فتوای مرجعتون که نادر هم هست رجوع کنید نه ابنکه بیاید حکم بقیه مراجع رو زیر سوال ببرید چون فکر میکنید که حالا دوبار دست هم رو گرفتند یعنی فاتحه!

شما در این صورت نیاز به عده ندارید چون رابطه ی زناشویی بین شما نبوده

بحث بنده بر سر وجود رابطه هست

احتمالا بنده منظورم رو درست نگفتم

بعضی افراد در حال حاضر طریقه افراط پیش گرفتن و در یک زمان کوتاه چند مرد با یک زن رابطه برقرار میکنن

بنده منظورم این گروه بود

خیر خواهرم ازدواج موقت مدت داره که حتما باید مرد اون

رو ببخشه پس نمیتونید به صرف پشیمون شدن اون عقد رو

بهم بزنید .

همای رحمت;958452 نوشت:
خیر خواهرم ازدواج موقت مدت داره که حتما باید مرد اون

رو ببخشه پس نمیتونید به صرف پشیمون شدن اون عقد رو

بهم بزنید .


ببخشید مگه زن نباید بقیشو ببخشه؟ من دوستانم گه قبل از عقد دائمشون موقت بودن خودشون بخشیدن!

『طلوع』;958450 نوشت:
مهریه بالا حرام نشده میتوانید بگیرید قبح دینی آن در حد ضرورت و حرمت نبوده. پس لزومی ندارد هر دو را قبیح تشخیص بدهید و با هم تاخت بزنید.
منتها همانطور که عرض کردم مهریه بالا مکروه است ولی متعه مستحب است در ردیف هم نیستند.

برادرم استحباب متعه رو همه ی مراجع مستحب نمیدونن

میگن جایز هست .مرجع تقلیدم هم جوادی آملیه .

nobelist;958454 نوشت:
ببخشید مگه زن نباید بقیشو ببخشه؟ من دوستانم گه قبل از عقد دائمشون موقت بودن خودشون بخشیدن!

نه خواهرم مرد باید ببخشه .

zahra*;958429 نوشت:

چرا این طوری شده؟ چرا عرف جای شرع رو گرفته؟
من فکر می کنم انقدر همیشه اسلام فقهی نشون داده شده و جنبه های دیگه ی اسلام نادیده گرفته شده که باعث زده شدن و نادیده گرفتنش شده. انقدر حرف از نجس و غیر نجس ، تلفظ صحیح کلمات عربی در نماز ، حلال و حرام زده شده و انقدر وارد جزئیات این ط وری شده و مسائل دیگه نادیده گرفته شده که اسلام شکل فقط فقهی پیدا کرده که قشنگ نیست.

سلام
خیر انقدر حرف زده نشده است, حالا فرض بگیریم که خیلی حرف زده شده باشد, خب چقدر به این کارها اهمیت داده شده است؟ چقدر به این مسائل عمل می شود؟ اگر اکثر مردم این مسائل را درست و صحیح رعایت می کردند و مشکلی نبود, بله دیگر اینجا نباید خیلی پافشاری بشود و فقط بعضی مواقع در حد یادآوری مواردی گفته بشود, ولی الان که خیلی ها رعایت نمی کنند و از قبل هم بدتر شده است چی؟
آیا به خاطر این است که خیلی گفته شده است؟ (که خیلی گفته نشده است). چطور وقتی کودک رو از موقع مهد کودک, بگذاریم کلاس زبان انگلیسی و موسیقی و ... مشکلی نیست ولی وقتی بخواهد قرآن و تلفظ صحیح و تجوید و ... یاد بگیرد, مشکل پیدا می شود؟

منظور شما از مسائل دیگر چیست؟

همای رحمت;958455 نوشت:
برادرم استحباب متعه رو همه ی مراجع مستحب نمیدونن

میگن جایز هست .مرجع تقلیدم هم جوادی آملیه .

منظورم مشهوره. نظرات نادر رو کار نداریم

همای رحمت;958446 نوشت:
من هم همین رو عرض کردم منتها نه بعضی وقتا بلکه مادامی که با هم زیر یه سقفن .هر کدومشون واسه ی خودش غذا درست کنه .البته غذای بچه هم میفته گردن

مرد خونه .

با عرض احترام

این میشه لجبازی

یک زن وقتی قبول میکنه با مردی ازدواج کنه شرایط مالی مرد رو می دونه
اگر تمایلی به کار خونه نداشته باشه نباید با مردی که توان پرداخت اجرت خدمتکار نداره ازدواج کنه

اگر هم ازدواج کرد باید با شرایطی که قبول کرده کنار بیاد

البته بنده منکر کمک مرد به زن نیستم
چون این سنت اسلام هست و بسیار نقل شده که حضرت علی(ع) به خواست خودش به حضرت فاطمه(س) کمک می کرد
(نه از روی اجبار یا به خاطر لجبازی همسرشون)

hamedy12;958451 نوشت:
شما در این صورت نیاز به عده ندارید چون رابطه ی زناشویی بین شما نبوده

بحث بنده بر سر وجود رابطه هست

احتمالا بنده منظورم رو درست نگفتم

بعضی افراد در حال حاضر طریقه افراط پیش گرفتن و در یک زمان کوتاه چند مرد با یک زن رابطه برقرار میکنن

بنده منظورم این گروه بود

خب چه اشکالی داره بشه از این راه پول درآورد .از عشق
که خبری نیست .

مستحب هم که هست .ثوابش هم که خدا میدونه چقدره .

hamedy12;958459 نوشت:
با عرض احترام

این میشه لجبازی

یک زن وقتی قبول میکنه با مردی ازدواج کنه شرایط مالی مرد رو می دونه
اگر تمایلی به کار خونه نداشته باشه نباید با مردی که توان پرداخت اجرت خدمتکار نداره ازدواج کنه

اگر هم ازدواج کرد باید با شرایطی که قبول کرده کنار بیاد

البته بنده منکر کمک مرد به زن نیستم
چون این سنت اسلام هست و بسیار نقل شده که حضرت علی(ع) به خواست خودش به حضرت فاطمه(س) کمک می کرد
(نه از روی اجبار یا به خاطر لجبازی همسرشون)


برادرم من هم میخوام بگم جناب کاربر علی اینقدر از

حق مسلمتون دفاع نکنید .ما هم میتونیم .

『طلوع』;958458 نوشت:
منظورم مشهوره. نظرات نادر رو کار نداریم

خب .مرجع تقلید من این فتواشه .و من هم بهم واجبه به گفته مرجع تقلید خودم عمل کنم .

همای رحمت;958460 نوشت:
خب چه اشکالی داره بشه از این راه پول درآورد .از عشق
که خبری نیست .

مستحب هم که هست .ثوابش هم که خدا میدونه چقدره .

هر کاری حد و اندازه داره

افراط و تفریط در هر کاری درست نیست

[=IranSans]إنَّ اللّهَ یُبْغِضُ أوْ یَلْعَنُ کُلَّ ذَوّاقٍ مِنَ الرِجالِ وَکُلَّ ذوّاقةٍ مِنَ النِساءِ؛(8).
[=IranSans]خداوند دشمن می دارد یا لعنت می کند مردی را که زنان را بسیار می چشد و زنی را که مردان را بسیار می چشد!.

[=IranSans]وسائل الشیعه، ج 16، ص 268

hamedy12;958451 نوشت:
شما در این صورت نیاز به عده ندارید چون رابطه ی زناشویی بین شما نبوده

بحث بنده بر سر وجود رابطه هست

احتمالا بنده منظورم رو درست نگفتم

بعضی افراد در حال حاضر طریقه افراط پیش گرفتن و در یک زمان کوتاه چند مرد با یک زن رابطه برقرار میکنن

بنده منظورم این گروه بود

برادرم یه زن یائسه میتونه همچین ازدواجهایی داشته

باشه نه یه زن جوون .

hamedy12;958464 نوشت:
هر کاری حد و اندازه داره

افراط و تفریط در هر کاری درست نیست

[=IranSans]إنَّ اللّهَ یُبْغِضُ أوْ یَلْعَنُ کُلَّ ذَوّاقٍ مِنَ الرِجالِ وَکُلَّ ذوّاقةٍ مِنَ النِساءِ؛(8).
[=IranSans]خداوند دشمن می دارد یا لعنت می کند مردی را که زنان را بسیار می چشد و زنی را که مردان را بسیار می چشد!.

[=IranSans]وسائل الشیعه، ج 16، ص 268


والا من که با احادیث وروایات آشنایی ندارم .

خیلی ها هستن فقط میخوان به صرف احکام فقهی

عمل کنن . یا شاید هم بر خودشون واجب .

چی بگم ؟!

همه حرف من و همینطور کارشناس محترم و دوستان اینه ;جناب کاربر علی صرف عمل یه احکام شرعی کافی نیست .اخلاق هم حتما باید در کنارش لحاظ بشه .

*taha*;958457 نوشت:
سلام
خیر انقدر حرف زده نشده است, حالا فرض بگیریم که خیلی حرف زده شده باشد, خب چقدر به این کارها اهمیت داده شده است؟ چقدر به این مسائل عمل می شود؟ اگر اکثر مردم این مسائل را درست و صحیح رعایت می کردند و مشکلی نبود, بله دیگر اینجا نباید خیلی پافشاری بشود و فقط بعضی مواقع در حد یادآوری مواردی گفته بشود, ولی الان که خیلی ها رعایت نمی کنند و از قبل هم بدتر شده است چی؟ آیا به خاطر این است که خیلی گفته شده است؟ (که خیلی گفته نشده است). چطور وقتی کودک رو از موقع مهد کودک, بگذاریم کلاس زبان انگلیسی و موسیقی و ... مشکلی نیست ولی وقتی بخواهد قرآن و تلفظ صحیح و تجوید و ... یاد بگیرد, مشکل پیدا می شود؟

منظور شما از مسائل دیگر چیست؟


بله به این مسائل دیگه توجهی نمیشه. مثال واضحش اینکه دیگه خیلی ها خمس و زکات نمیدن. دروغ میگن. مال حرام می خورند.
برادر اینکه هی بگیم این نجس است این پاک است کار درست نمیشه. اینکه بگیم دروغ بد است راستگویی خوب است کاری از پیش نمیره. اگر می خواست پیش بره رفته بود. راه غلطه. این بگیم دزدی بدی است و دزدی نکردن خوب است دیگه جواب گو نیست. مشکل من با فقه همینه.
اون ها مشکلی نیست کلاس زبان و موسیقی و هنر مشکلی نیست خیلی هم خوبه و لازم. اینکه بچه بره قرآن یاد بگیره خیلی هم خوبه نمی گم بده. ولی اینکه بچه ها رو بترسونیم از خدایی که فقط خدای فقه است این نادرست و ترسناکه. اینکه بچه همش توی این ترس باشه که خدای فقه قراره به خاطر خطاهاش اون رو مجازات کنه ترسناکه و حتی دیگه در زمان ما بی تاثیر. خدای فقه همون خدای بهشت و جهنمه. منظور من این بوده.

علــی;958422 نوشت:

سلام
دقیقا اشکال ما هم به عده ای همین است ، اینکه هر کسی آمد و شما فکر کردید با توصیه به دوش آب سرد میشود و ... و در حقیقت با پیچیدن نسخه 10 ساله ی رهبانیت موقت برای او می توانید مشکلات شخص را مرتفع کنید سخت در اشتباه هستید.یا آن باصطلاح مشاور ، فهم ابتدایی از نیاز جنسی را ندارد یا شاید هم به صلاحش است که خود را به تجاهل بزند و عوارض و مشکلاتی که این راه برای آن جوان خواهد داشت را نبیند.

مثل آنکه بگویید در قرآن کریم به تصریح گروهی که مضطر شده اند و توانایی رزق حلال را ندارند ،جواز خوردن گوشت خوک برایشان صادر شده است حال عده ای بگویند گوشت خوک نجس است و خوردنش ضرر هایی دارد دیگر خودشان شارع خودشان اند. (ر.ک.تفسیر و آیه 173 سوره بقره) :Gig:

بله دعوت به استعفاف شده اند اما چه کسانی؟ الذین لا یجدون نکاحا => کسانی که هیچ راهی برای ازدواج (چه دائم و چه موقت) نمی یابند نه از همان ابتدا
قرآن نفرموده فلیستعفف الذین یجدون المتعه حتی یغنهم الله من فضله
کسانی که امکان متعه دارند هم صبر کنند و رهبانیت موقت را طی کنند

شهید مطهری طبق آنچه که از ایشان نقل شد نظرشان این بود که انسان یا می تواند ازدواج دائم کند و زمینه های پذیرش مسئولیت های ازدواج دائم را دارد که ازدواج کند چه بهتر
اگر ندارد سه راه دارد
ازدواج موقت
رهبانیت موقت
کمونیسم جنسی

که هم رهبانیت و هم کمونیسم جنسی عوارض بسیار مخرب و زیان آوری دارد اما اگر ازدواج موقت هم امکانش را نداشت یا دسترسی به هیچ کسی برای ازدواج موقت نبود چه؟
اینجا دو راه می ماند به اجبار :

رهبانیت موقت
کمونیسم جنسی

اینجا هر چند هر دو راه دارای عوارض است اما عوارض رهبانیت موقت کمتر است لذا باید این دوره را به اجبار طی کند (شبیه قضیه اکل لحم خنزیر)

نمی دانم چه هدفی را دنبال می کنید از اینکه مدام سعی کنید راه طبیعی و شرعی و معقول ارضای غریزه جنسی یعنی ازادواج موقت را دارای خطر جا بزنید اما رهبانیت موقت و سرکوب غریزه جنسی که خلاف طبیعت نوع بشر است را بی خطر و بهتر Smile
قطعا رهبانیت موقت خطرات و عوارض بسیار بیشتری دارد و حتی امکان سقوط در ورطه کمونیسم جنسی هم به تعبیر استاد مطهری وجود دارد.

برای راهبان شبه اسلامی ، متعه ستیز و متعه ستیزی به نظر اصطلاح زیبا تری است تا ضد متعه Smile
کسانی که حتی ارضای صحیح و طبیعی و شرعی نیاز جنسی و عاطفی را بر نمی تابند و مدام دستور به سرکوب غرائز می دهند شبیه راهبان مسیحی

سلام علیکم

در اصل پرهیز شکی نیست شما به زمان کوتاهش نظر دارید . حد این زمان را متخصص باید تشخیص بدهد . یعنی او باید مشکل و شرایط رفع مشکل را بگوید و در صورت بروز مشکل کمک کند . کس دیگر صلاحیت ندارد.

منطقی بحث کنید ، با اتگ زدن مشکلی را حل نمیکنید ، ضمن اینکه بدانید انگ زدن سفسطه کردن است دلالت بر خالی بودن از دلیل منطقی میکند

[="Tahoma"]

zahra*;958429 نوشت:
امیدوارم خودتون به چیزهایی که میگید عمل کنید و فقط گوینده نباشید. حداقل اگر فکر می کنید فقه درست گفته و عرف نادرست و خودتون معتقد هستید عمل کنید.

سلام
عمل شخصی امثال بنده به تنهایی مشکلی را حل نمی کند ، مهم تر از این تبیین موضع برای عموم مردم برای اصلاح عرف غلط است.

zahra*;958429 نوشت:
چرا این طوری شده؟ چرا عرف جای شرع رو گرفته؟
من فکر می کنم انقدر همیشه اسلام فقهی نشون داده شده و جنبه های دیگه ی اسلام نادیده گرفته شده که باعث زده شدن و نادیده گرفتنش شده. انقدر حرف از نجس و غیر نجس، تلفظ صحیح کلمات عربی در نماز، حلال و حرام زده شده و انقدر وارد جزئیات این طوری شده و مسائل دیگه نادیده گرفته شده که اسلام شکل فقط فقهی پیدا کرده که قشنگ نیست.

کاری به این این مصادیقی که گفتید ندارم اما بحث ازدواج موقت بیش از آنکه یک مساله فقهی باشد یک راهکار اجتماعی برای حل نیاز های جامعه است.
کاری به این نداشته باشیم که اسم فقهی آن متعه است یا ازدواج منقطع و موقت یا هر چیز دیگر
شکی نیست که نیاز های جنسی/عاطفی جامعه در چارچوب ازدواج دائم برای همه اقشار و افراد در شرایط گوناگون به دلیل مشکلات و مسئولیت های سنگین ازدواج دائم و قابل دسترس نبودن در همه زمان ها و مکان ها قابل رفع نیست.
بنا بر این یا باید همه افرادی را امکان ازدواج دائم ندارند مجبور به پذیرش سرکوب غرائز کنیم که عملا ممکن نیست و معقول هم نیست خلاف طبیعت بشر اقدامی انجام دهیم
یا باید یک چارچوب مشخص برای رفع نیاز جنسی / عاطفی این افراد داشته باشیم.
سوالی هم که مطرح میشود این است که آیا باید این ارتباط دارای ضابطه خاص باشد یا نباشد؟ جواب این است که اگر قرار است رابطه بین دو نفر قابل پیگیری قانونی باشد و حق و حقوق یک طرف در این ارتباط تضییع نشود و مشکلات و عوارض به حداقل خود برسد نیاز به ضابطه خاص وجود دارد.
حالا این ضابطه خاص را اسلام تحت عنوان ازدواج موقت مطرح کرده که قسمتی از این ضوابط با شروط ضمن عقد هم قابل تغییر است و می توان شروط و ضوابط دیگری را هم به آن اضافه کرد.

اصلا بحث فقه را هم مطرح نکنیم، منطق این نوع ازدواج را ضروری جامعه دانسته و آن را می پذیرد اما به دلایل مختلف فرهنگی و برخی از تعصبات ریشه دار در عرف و تبلیغات سوءی که انجام شده ، پذیرش این ارتباط توسط عرف دشوار و مشکل است و این عدم پذیرش ارتباطی به فقهی یا غیر فقهی بودن آن ندارد چون همان ازدواج دائم که مباحث فقهی آن بیشتر هم مطرح شده و میشود مورد پذیرش عرف است.

zahra*;958429 نوشت:
مسئله همین جاست. در نظر گرفتن همه ی جوانب که کار راحتی نیست. از جمله در نظر گرفتن عدالت در چند همسری.

اگر بخواهیم وارد بحث عدالت در تعدد زوجات بشویم که منظور از عدالت چیست و حدودش کجاست و ... بحث به درازا می کشد.
اما فعلا بحث ما بر روی جوانی است که امکان ازدواج دائم و شرایطش را ندارد و در صورت نداشتن همسر به گناه می افتد که سه راه پیش روی او است رهبانیت موقت و کمونیسم جنسی و ازدواج موقت که عقل ازدواج موقت را برایشان انتخاب کرد :)

[="Tahoma"]

همای رحمت;958467 نوشت:
همه حرف من و همینطور کارشناس محترم و دوستان اینه ;جناب کاربر علی صرف عمل یه احکام شرعی کافی نیست .اخلاق هم حتما باید در کنارش لحاظ بشه .

همه حرف من به شما و کسانی که اسم بردید هم این است که اخلاق و قانون و شرع و روانشاسی و هم چیز را هم لحاظ کنید، نمی توانید به جوانی که در صورت نداشتن همسر به گناه می افتد بگویید گناه کن ، چاره ای جز ازدواج موقت برای اصلاح جامعه نیست.
ازدواج موقت تعارضی با اخلاق ندارد بلکه اخلاق می گوید برای دوری از تجرد و رهبانیت که صفت مذمومی است و به جهت کسب فضائل اخلاقی و برای دوری از رذائل اخلاقی و آلوده نشدن به گناهان نیاز به ازدواج داری و ازدواج هم دو نوع است دائم و موقت

[="Tahoma"]بخشی از نظر شهید مطهری در ارتباط با ازدواج موقت :

یکی از قوانین درخشان اسلام از دیدگاه مذهب جعفری که مذهب رسمی کشور ماست این است که ازدواج به دو نحو می تواند صورت بگیرد، دائم و موقت.
ازدواج موقت و دائم در پاره ای از آثار با هم یکی هستند و در قسمتی اختلاف دارند. آنچه در درجه اول، این دو را از هم متمایز می کند یکی این است که زن و مرد تصمیم می گیرند به طور موقت با هم ازدواج کنند و پس از پایان مدت، اگر مایل بودند تمدید کنند، تمدید می کنند و اگر مایل نبودند از هم جدا می شوند.
دیگر این که از لحاظ شرایط، آزادی بیشتری دارند که به طور دلخواه به هر نحو که بخواهند پیمان می بندند. مثلاً در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد به قرارداد آزادی که میان طرفین منعقد می گردد. ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود، یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.
در ازدواج دائم، زن خواه ناخواه باید مرد را به عنوان رئیس خانواده بپذیرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند. اما در ازدواج موقت بسته به قراردادی است که میان آنها منعقد می گردد.
در ازدواج دائم، زن و شوهر خواه ناخواه از یکدیگر ارث می برند، اما در ازدواج موقت چنین نیست. پس تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در این است که ازدواج موقت از لحاظ حدود و قیود «آزاد» است، یعنی وابسته به اراده و قرارداد طرفین است؛ حتی موقت بودن آن نیز در حقیقت نوعی آزادی به طرفین می بخشد و زمان را در اختیار آنها قرار می دهد.
در ازدواج دائم، هیچ کدام از زوجین بدون جلب رضایت دیگری حق ندارند از بچه دار شدن و تولید نسل جلوگیری کنند، ولی در ازدواج موقت جلب رضایت طرف دیگر ضرورت ندارد. در حقیقت این نیز نوعی آزادی دیگر است که به زوجین داده شده است.
اثری که از این ازدواج تولید می شود یعنی فرزندی که به وجود می آید، با فرزند ناشی از ازدواج دائم هیچ گونه تفاوتی ندارد.
مهر، هم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت، با این تفاوت که در ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد است و در ازدواج دائم عقد باطل نیست، مهرالمثل تعیین می شود.
همان طوری که در عقد دائم، مادر و دختر زوجه بر زوج، و پدر و پسر زوج بر زوجه حرام و محرم می گردند، در عقد منقطع نیز چنین است، و همان طوری که خواستگاری کردن زوجه دائم بر دیگران حرام است، خواستگاری زوجه موقت نیز بر دیگران حرام است. همان طوری که زنای با زوجه دائم غیر، موجب حرمت ابدی می شود زنای با زوجه موقت نیز موجب حرمت ابدی می شود. همان طوری که زوجه دائم بعد از طلاق باید مدتی عده نگه دارد زوجه موقت نیز بعد از اتمام شدن مدت یا بخشیدن آن باید مدتی عده نگه دارد، با این تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه است و عده زن غیر دائم دو نوبت یا چهل و پنج روز. در ازدواج دائم جمع میان دو خواهر جایز نیست، در ازدواج موقت نیز روا نیست.
این است آن چیزی که به نام ازدواج موقت یا نکاح منقطع در فقه شیعه آمده است و قانون مدنی ما نیز عین آن را بیان کرده است.
بدیهی است که ما طرفدار این قانون با این خصوصیات هستیم. و اما این که مردم ما به نام این قانون سوء استفاده هایی کرده و می کنند، ربطی به قانون ندارد. لغو این قانون جلوی آن سوء استفاده ها را نمی گیرد بلکه شکل آنها را عوض می کند. بعلاوه صدها مفاسدی که از خود لغو قانون بر می خیزد.
ما نباید آنجا که انسان ها را باید اصلاح و آگاه کنیم، به دلیل عدم عرضه و لیاقت در اصلاح انسان ها مرتباً به جان مواد قانونی بیفتیم، انسان ها را تبرئه کنیم و قانون را مسئول بدانیم.

موضوع قفل شده است