جمع بندی نهم ربیع الاول چه مناسبت هایی دارد؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نهم ربیع الاول چه مناسبت هایی دارد؟

سلام علیکم نهم ربیع چه مناسبتهایی دارد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد ممسوس

باسلام و احترام
روز نهم ربیع‌الاول برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت یا تاج‌گذاری امام مهدی(عج) عید دانسته شده و مراسم و جشن‌هایی در این روز دایر می‌گردد(1)
بنابر قولی عمر بن سعد در روز نهم ربیع الاول به دست مختار کشته شد(2)
اما در مورد قتل خلیفه دوم در این روز باید گفت: عبدالجلیل قزوینی (درگذشت قرن ششم هجری) بدون استناد به منبعی به قتل عمر در این روز اشاره کرده است(3) اما هاشم بن محمد دیگر عالم این دوره، دلیل این انتساب را روایتی از احمد بن اسحاق مشهور به رفع القلم دانسته است(4) علامه مجلسی. که در دوره صفویه می‌زیسته ضمن اشاره به روز مرگ عمر، دلیل اصلی آن را روایت رفع القلم دانسته است(5) اما بنا بر منابع تاریخی عمر بن خطاب در روز 26 یا 27 ذی الحجه به دست ابولولو به قتل رسیده است(6)
بنابراین آنچه برخی تصور می کنند که خلیفه دوم یعنی عمر بن خطاب در این روز به قتل رسیده است با منابع تاریخی شیعه و سنی همخوانی ندارد.

1.صادقی کاشانی، مصطفی، «نهم ربیع، روز امامت و مهدویت»، مشرق موعود، س۶، ش۲۲، تابستان ۱۳۹۱ش
2.مجلسی، محمدباقر، زاد المعاد، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ۱۴۲۳ق/ ۲۰۰۳م ص۲۵۸.
3. قزوینی، عبدالجلیل، بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض، تهران، انجمن آثار ملی، ۱۳۵۸ش، ص۳۵۳.
4. حلی، حسن بن سلیمان، المحتضر، نجف، حیدریه، ۱۳۷۰ق، ص۴۴.
5. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دارالرضا، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰.
6. شیخ مفید، مسارالشریعه، ۱۴۱۴ق، ص۴۲؛ ابن‌ادریس، السرائر، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۴۱۹.طبری، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، ۱۳۸۷ق، ج۴، ص۱۹۴؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج۲، ص۱۶۲.

ممسوس;954836 نوشت:
در مورد قتل خلیفه دوم در این روز باید گفت: عبدالجلیل قزوینی (درگذشت قرن ششم هجری) بدون استناد به منبعی به قتل عمر در این روز اشاره کرده است(3) اما هاشم بن محمد دیگر عالم این دوره، دلیل این انتساب را روایتی از احمد بن اسحاق مشهور به رفع القلم دانسته است(4) علامه مجلسی. که در دوره صفویه می‌زیسته ضمن اشاره به روز مرگ عمر، دلیل اصلی آن را روایت رفع القلم دانسته است(5)

با سلام و ضمن تشكر

اگر مقدور است در مورد روايت رفع القلم بيشتر توضيخ دهيد...

و اينكه آيا علامه مجلسي به اين اشاره كرده كه روز مرگ عمر بن خطاب در 9 ربيع اتفاق افتاده؟ اگر جواب مثبت است چرا نمي توان به حرف ايشان استناد كرد ؟

ممسوس;954836 نوشت:
روز نهم ربیع‌الاول برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت یا تاج‌گذاری امام مهدی(عج) عید دانسته شده و مراسم و جشن‌هایی در این روز دایر می‌گردد(1)

از نظر شیعه، امامت امام معصوم همانند انتخاب یا انتصاب فردی برای اداره کشور نیست که یک روز بعد از شهادت یا وفات امام قبلی، امام بعدی انتخاب شود

بنابراین امامت امام دوازدهم از همان موقع شهادت امام یازدهم آغاز شد نه از روز نهم که یک روز بعد از شهادت امام حسن عسکری است و باید پرسید در روز هشتم چه کسی امام بود؟؟؟؟؟؟؟؟

در منابع اصیل شیعه چیزی به نام تاجگذاری امامان وجود ندارد و اگر در زمان یازده امام قبلی چنین اتفاقی رخ داده بود حتما جایی نوشته می شود

مثلا ما بیاییم فردای عاشورا را جشن به امامت رسیدن امام سجاد بدانیم

روز 22 رمضان را جشن امامت امام حسن مجتبی بگیریم

این بی دقتی ها زیبنده شیعه نیست

کهف الحصین;954851 نوشت:
اگر مقدور است در مورد روايت رفع القلم بيشتر توضيخ دهيد...

و اينكه آيا علامه مجلسي به اين اشاره كرده كه روز مرگ عمر بن خطاب در 9 ربيع اتفاق افتاده؟ اگر جواب مثبت است چرا نمي توان به حرف ايشان استناد كرد ؟

در این باره مباحث زیادی وجود دارد که اگر بنده بخواهم به ان بپردازم اطاله کلام پیش میاید لذا لینکهای مربوطه که به این موضوع پرداختند را معرفی میکنم شما برای مطالعه به لینکهای مزبور مراجعه فرمایید

http://porseman.org/showarticle.aspx?id=749

http://fa.wikishia.net/view/%D9%86%D9%87%D9%85_%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%88%D9%84

فرج اله عباسي;955789 نوشت:
از نظر شیعه، امامت امام معصوم همانند انتخاب یا انتصاب فردی برای اداره کشور نیست که یک روز بعد از شهادت یا وفات امام قبلی، امام بعدی انتخاب شود

بنابراین امامت امام دوازدهم از همان موقع شهادت امام یازدهم آغاز شد نه از روز نهم که یک روز بعد از شهادت امام حسن عسکری است و باید پرسید در روز هشتم چه کسی امام بود؟؟؟؟؟؟؟؟

بله این مطلب درست است که امام در زمانی که امام قبلی به شهادت میرسد او امام بعدی است اما منظور از تاجگذاری یعنی اولین روز کاملی که امامت حضرت حجت اغاز میگردد و البته این امر اعتباری است و الا ان حضرت از لحظه شهادت پدر گرامی امام برحق است.

نکته دیگر اینکه چون حضرت مهدی اخرین حجت الهی و اخرین امام از سلسله امامت است هم تولد ان حضرت هم امامت ان حضرت و هم ظهور ان حضرت مایه مسرت و سرور شیعیان است از این رو نهم ربیع را جشن امامت ان حضرت منظور کردند

این یعنی قبل از شهادت امام حسن عسکری چنین چیزی نبوده و معنایش این خواهد شد که همه روایات مربوط به نهم ربیع نیز از جعلیات است.

فرج اله عباسي;956039 نوشت:
این یعنی قبل از شهادت امام حسن عسکری چنین چیزی نبوده و معنایش این خواهد شد که همه روایات مربوط به نهم ربیع نیز از جعلیات است

با سلام و احترام ظاهر امر اینگونه است که قبل از شهادت امامحسن عسکری چنین رسمی نبوده است و در مورد نهم ربیع هم در پستهای قبل بیان شد که این حدیث از اعتبار کافی و لازم برخوردار نیست.
جمع بندی پرسش: مناسبتهای نهم ربیع الاول چیست؟ پاسخ: روز نهم ربیع‌الاول برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت یا تاج‌گذاری «امام مهدی»(عجل الله فرجه) عید دانسته شده و مراسم و جشن‌هایی در این روز دایر می‌گردد[1] بنابر قولی «عمر بن سعد» در روز نهم ربیع الاول به دست «مختار» کشته شد.[2] اما در مورد قتل خلیفه دوم در این روز باید گفت: «عبدالجلیل قزوینی» (درگذشت قرن ششم هجری) بدون استناد به منبعی به قتل «عمر» در این روز اشاره کرده است.[3] اما «هاشم بن محمد» دیگر عالم این دوره، دلیل این انتساب را روایتی از «احمد بن اسحاق» مشهور به رفع القلم دانسته است[4] «علامه مجلسی» که در دوره صفویه می‌زیسته ضمن اشاره به روز مرگ «عمر»، دلیل اصلی آن را روایت رفع القلم دانسته است.[5] اما بنا بر منابع تاریخی «عمر بن خطاب» در روز 26 یا 27 ذی الحجه به دست «ابولولو» به قتل رسیده است.[6] بنابراین آنچه برخی تصور می کنند که خلیفه دوم یعنی «عمر بن خطاب» در این روز به قتل رسیده است با منابع تاریخی شیعه و سنی همخوانی ندارد. پی نوشت ها: [1] . صادقی کاشانی، مصطفی، «نهم ربیع، روز امامت و مهدویت»، مشرق موعود، ص6، ش22، تابستان 1391ش [2] . مجلسی، محمدباقر، زاد المعاد، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1341ق، ص258 [3] . قزوینی، عبدالجلیل، بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض، تهران، انجمن آثار ملی، 1358ق، ص353 [4] . حلی، حسن بن سلیمان، المحتضر، نجف، حیدریه، 1370، ص44 [5] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دارالرضا، 1403ق، ج31، ص119-120 [6] . شیخ مفید، مسارالشریعه، دارالمفید، 1414ق، قم، ص42؛ ابن‌ادریس، السرائر، جامعه مدرسین،1410ق، قم ج1، ص419.طبری، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، 1378ق، ج4، ص194؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج2، ص162.  
موضوع قفل شده است