جمع بندی آیا عایشه با تک تک اهل بیت دشمنی داشته؟

تب‌های اولیه

38 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا عایشه با تک تک اهل بیت دشمنی داشته؟

با سلام خواستم بدونم آیا عایشه دشمن علی ابن ابی طالب بود؟ یا خیر دشمنی کل اهل بیت بوده و در اسناد تاریخی مواردی ( امانند ناسزا و توطئه ) در دشمنی با فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین خصوصا به صورت موردی آمده؟ همچنین آیا اقدامی در دشمنی انجام داده یا نه فقط در حد بغض و کینه بود؟ ممنون میشم پاسخگو باشد

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد ممسوس

با سلام و احترام و پوزش از تاخیر

اتفاقا عایشه یکی از کسانی است که دشمنی و عناد خاصی با حضرت علی علیه السلام داشت این مطلب نه در منابع شیعی بلکه در منابع اهل سنت از جمله شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی سنی آمده است. وی میگوید در زمانی که من نزد استادم بودم از وی شنیدم که میگفت: روزی پیامبر(صلی الله علیه وآله) با علی(علیه السلام) قدم می زد، و گفتگوی آنان به درازا کشیده شد، عایشه آمد و پشت سر آنها به راه افتاد، تا اینکه بین آن دو قرار گرفت، و گفت: « شما در چه موضوعی سخن می گفتید، سخنان شما به درازا کشیده شد؟» رسول خدا(صلی الله علیه وآله) از این حرکت عایشه خشمگین شد.
و نیز از مسائلی که کینه عایشه نسبت به اهل بیت را افزون کرد، این بود که خداوند به فاطمه(سلام الله علیها) فرزندان پسر و دختر داد، و رسول خدا(صلی الله علیه وآله ) فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) را همچون فرزندان خود می دانست و آنان را فرزندان خود صدا می کرد بدیهی است زنی که از شوهرش فرزندی ندارد، آیا نسبت به فرزندان دختر شوهرش حسادت نخواهد کرد؟ آیا آنان را دوست خواهد داشت یا دشمن؟

(1). شرح‏ نهج البلاغه.(ابن‏ أبي‏ الحديد، ج 9 ، صفحه‏ 198.
(2). سیاهترین هفته تاریخ، علی محدث(بندر ریگی)، انتشارات اخلاق، 1377 ه.ش، ص73



همچنین رسول خدا(صل الله علیه وآله) دستور داد همه درهای مسجد، حتی در خانه «ابوبکر» به مسجد بسته شود، ولی در خانه علی(علیه السلام) را به مسجد باز گذاشت. دیگر آنکه رسول خدا(صل الله علیه وآله ) «ابوبکر» را مامور نمود تا سوره برائت را برای کفّار قریش در مکه بخواند، و سپس او را از این مقام معزول نمود، و علی(علیه السلام) را مامور خواندن سوره برائت کرد و این مسئله برای عایشه گران آمد.
و نیز وقتی بیماری پیامبر(صل الله علیه وآله) شدت یافت، پیامبر(صل الله علیه وآله ) سپاه اسامة را تشکیل داد و بزرگان مهاجرین و انصاراز جمله ابوبکر را مامور کرد، در سپاه اسامة شرکت نمایند، که در این صورت دستیابی علی (علیه السلام) به خلافت بدون منازع میشد. و عایشه چون این مطلب را دریافت به دنبال پدرش فرستاد تا نگذارد وی مدینه را ترک نماید.
و نیز عایشه پدرش را وادار کرد تا به جای پیامبر(صل الله علیه وآله ) در مسجد نمازبخواند. رسول خدا(صل الله علیه وآله ) وقتی از این جریان آگاه شد در حالی که به فضل بن عباس و علی(علیه السلام) تکیه داده بود خود را به مسجد رساند و در محراب مشغول به نمازگردید، چنانچه در خبرآمده است، پیامبر(صل الله علیه وآله) در همان روز از دنیا رفت و مردم نمازخواندن ابوبکررا حجت قرار دادند و گفتند چه کسی می تواند مقدّم شود بر کسی که رسول خدا(صل الله علیه وآله ) او را درنماز مقدّم داشت و نگفتند حضور پیامبر(صل الله علیه وآله) در مسجد، به جهت بازداشتن ابوبکراز خواندن نمازبوده است و همه این عوامل باعث شد خلافت از علی (علیه السلام) سلب شود و عامل اصلی آن عایشه به شمار میآمد

آدرس همان

علت اختلاف عایشه با امام علی (علیه السلام): در مورد علت دشمنی عایشه با امام علی (علیه السلام)برخی این گونه گفتند که علت اصلی به حسادت و دشمنی عایشه با حضرت فاطمه (علیها السلام) مربوط میشودچراکه فاطمه یادگار حضرت خدیجه بودو پیامبر (صلی الله علیه و اله) همیشه از آن بانوی گرامی با عظمت نیکی یاد میکرد. عایشه خود را رقیب حضرت خدیجه می دید و از مزاجی تند و عصبی برخوردار بود ونمی توانست خوبی های آن بانو را برتابد.از هر فضیلتی که مربوط به خاندان حضرت خدیجه بود رشک میبرد به همین دلیل همه ی کینه هایش را برسر حضرت فاطمه سلام الله علیها می ریخت . پس از درگذشت حضرت فاطمه (علیها السلام) همه ی این دشمنی ها متوجه علی (علیه السلام)شدچون از سویی شوهر حضرت فاطمه (علیها السلام) است واز سویی دیگر فرزندان او نوه ی پیامبر ویادگارخدیجه اند. از طرفی عایشه می دانست که علی (علیه السلام) فضایل وامتیازاتی دارد که دیگران از آن محرومند و بسیار مورد محبت پیامبر بود. همچنین پدر عایشه رقیب سیاسی علی(علیه السلام) بود ازداده های تاریخی بر می آید که عایشه بعد از جنگ جمل از جنگ و دشمنی با امام پشیمان نشد . برای اثبات این ادعا دلایل زیادی وجوددارد که برخی را یادآور میشویم :

1- امام بعد از آشوب جمل عایشه را به بصره فرستاد تا از سرزنش شماتتگران درامان باشد اما او وارد خانه ی صفیه دختر حارث شد ، صفیه شوهرش(عبدالله بن خلف ) رادر جنگ از دست داده بود . عایشه بدون اطلاع امام جنگ افروزان و فراریان را در این خانه پناه داده بودو آن جا را به کانون فتنه بر ضد حکومت علی (ع) تبدیل کرده بود.2- اظهار شادمانی از کشته شدن امام : وقتی خبر شهادت امام به عایشه رسید سجده شکر به جا آورد و اظهارشادمانی کرد.3- چون عبدالرحمان بن ملجم مرادی امام (ع) را ضربت زد و حضرت رابه شهادت رسانید عایشه غلام خود را عبدالرحمن نامید تا هر وقت او را صدا میزند به یاد قاتل امام بیفتد.4- ده سال بعد از شهادت امام (ع) باز عایشه دشمنی خود را با علی و آل علی (ع) دست نکشید . آنگاه که امام مجتبی وصیت میکند که مرا کنار جدم به خاک بسپارید ، عایشه سوار بر شتر میشود و به همراهی بنی امیه به دشمنی بر میخیزد و دستور میدهد که جنازه ی امام را تیر باران کنند.

علت اختلاف عایشه با امام (ع) از زبان خود امام: امام در پاسخ دشمنی عایشه با امامبه برخی از فضایل خود اشاره کرد که باعث حسادت ودشمنی عایشه شده فرمودند:1- موقعیت من نزد پیامبر از موقعیت پدرش ابوبکر برتری داشت.2- در جریان برخی مواخات پیامبر مرا برادر خود معرفی کرد اما برادری پدرش را با عمر بیان کرد.3- به دستور خدا در تمامی خانه های اصحاب که به سوی مسجد باز بود بسته شد جز در خانه ی من.4- در جنگ خیبر پیامبر پرچم را اول به ابوبکر داد ، او شکست خورد وفرار کرد بعد پرچم رابه عمر داد و او هم فرار کرد و بعد پیامبر فرمود :فردا پرچم را به کسی میدهم که خدا ورسولش او را دوست دارند. فردا پرچم را به من داد وپیروز شدم.5- پیامبر سوره ی برائت را به پدرش ابوبکر سپرد که در مراسم حج برای مشرکان بخواند اما پیام خدا رسید که این سورهرا خودت یا فردی چون خودت بخواند وبه دنبال این دستور پیامبر این مأموریت را به من داد.6- عایشه از خدیجه دلی پرکینه داشت و این رشک را به من وفاطمه سرایت میداد.7- در جریان حدیث افک پیامبر به من مأموریت داد که در مورد آن تحقیق کنم که خوشایند عایشه نبود.


منابع:
1- عایشه در دوران علی ، امیر مؤمنان (ع) از علامه سید مرتضی عسگری، ترجمه ی محمدصادق نجمی و هاشم هریسی، چاپ مهر استوار 1352ش
2- نقش عایشه در تاریخ اسلام دوران عثمان وامیرالمؤمنین (ع)،ج 2 ، مرتضی عسگری، ترجمه محمدصادق نجمی و هاشم هریسی ،چاپ سپهر 13623
3- همسران پیامبر پرسش ها وپاسخ ها (4) ، حسن عاشوری لنگرودی ، ناشر هستی نما 1386
4- عایشه در دوران معاویه ،علامه عسگری ترجمه محمد علی جاویدان 1354
5- تاریخ سیاسی اسلام ج1 ، حسن ابراهیم حسن ترجمه ابوالقاسم پاینده.
6- دایرة المعارف تشیع ج11 عابداصفهانی و العیون والمعانی ، نشر شهید سعید محبی

در حقیقت عایشه نه فقط با حضرت علی علیه السلام بلکه با اهل بیت دشمنی داشت از طرفی با حضرت خدیجه از طرفی با حضرت زهرا همچنین با امام حسن مجتبی در زمان دفن بدن مطهر مانع دفن شد. وی علاوه بر اینکه نسبت به اهل بیت بغض و کینه داشت در مواردی کینه و خصومت شخصی خود را ابراز مینمود که به برخی از موارد اشاره شد.

نه تنها عایشه بلکه اکثر بزرگان اهل سنت از بدترین دشمان عترت پیامبر بوده ان از عمروعاص وعایشه بگیر تا طلحه وزبیر ومعاویه...،حال من معنی اخوت با اهل سنت را که عده ای شب وروز براش تبلیغ میکنن رو نمیفهمم ، این به اصطلاح شیعه ها یا تاریخ اسلام نخوندن یا منافعشون در گرو دوستی با دشمنان اسلام واهل بیت هست‌،طبق دستور صریح قران کسانی که در دین به نفع خودشان تحریف کردن ،ازدستورات پیغمبر سرپیچی کردن و...منافقن وچه بسا منافق از کافر برای دین بد تر است.یاحق

hossein.z;953003 نوشت:
نه تنها عایشه بلکه اکثر بزرگان اهل سنت از بدترین دشمان عترت پیامبر بوده ان از عمروعاص وعایشه بگیر تا طلحه وزبیر ومعاویه...،حال من معنی اخوت با اهل سنت را که عده ای شب وروز براش تبلیغ میکنن رو نمیفهمم ، این به اصطلاح شیعه ها یا تاریخ اسلام نخوندن یا منافعشون در گرو دوستی با دشمنان اسلام واهل بیت هست‌،طبق دستور صریح قران کسانی که در دین به نفع خودشان تحریف کردن ،ازدستورات پیغمبر سرپیچی کردن و...منافقن وچه بسا منافق از کافر برای دین بد تر است.یاحق

سلام علیکم
خب باید نظر امام معصوم را در این موارد جویا شد که در تاریخ ثبت است و اینکه امام چه برخوردی داشتند . آقای دکتری رجبی دوانی تعداد ۲۰ یا ۳۲ نفر از اصحاب امام حسین را چنین از تاریخ نقل میکند

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به حاضران در واقعه عاشورا بیان کرد: در جریان این حادثه، علی رغم اینکه تحقیق خوبی نشده است ولی 32 و به روایتی 20 نفر از لشکر عمربن سعد به امام می‌پیوندند که به طور قطع سنی بودند اما بقیه جهان اسلام در آن مقطع کوتاهی کردند./ پایان نقل

شایسته بود از میان بنی هاشم تعداد بیشتری از این تعداد حضور داشته باشند ولی اینطور نبود ایشان در مورد عدد بنی هاشم چنین میگوید:

رجبی دوانی درباره وضعیت شهر مدینه در زمان قیام امام اظهار داشت: خویشاوندان و بستگان امام حسین(ع) در شهر مدینه که همگی شیعه و از بنی‌هاشم بودند، موقع قیام همراهی خوبی با ایشان نکردند و متاسفانه کارنامه سیاهی در این باره دارند، به صورتی که در کربلا، تنها 17 نفر از بنی‌هاشم حضور دارند که حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع) و... نیز در بین آنها هستند / پایان نقل


امام حد ایچنینی برای نجات نکشیدند که مثلا سنی نیاید مسیحی نیاید سفید نیاید سیاه نیاید عجم نیاید عرب نیاید . ایشان چنین نفرمودند هر کسی آمد آن روز از رستگاران بود .

زهیز بن قین عثمانی بود و حتما در زمان حکومت او ثروتمند شده بود ولی همانجایی رفت که حبیب ابن مظاهر فقیه عالی مقام شیعی کوفی رفته بود باقی افراد هم قس علی هذا

hossein.z;953003 نوشت:
نه تنها عایشه بلکه اکثر بزرگان اهل سنت از بدترین دشمان عترت پیامبر بوده ان از عمروعاص وعایشه بگیر تا طلحه وزبیر ومعاویه...،حال من معنی اخوت با اهل سنت را که عده ای شب وروز براش تبلیغ میکنن رو نمیفهمم ، این به اصطلاح شیعه ها یا تاریخ اسلام نخوندن یا منافعشون در گرو دوستی با دشمنان اسلام واهل بیت هست‌،طبق دستور صریح قران کسانی که در دین به نفع خودشان تحریف کردن ،ازدستورات پیغمبر سرپیچی کردن و...منافقن وچه بسا منافق از کافر برای دین بد تر است.یاحق

اجداد ما ایرانی ها تا پیش از صفویه اکثرا اهل سنت بودند ومهمترین کتابهای حدیثی جهان اسلام را تالیف کردند بعد از صفویه با کشتار فراوان به زور شیعه شدند و خرافات فراوانی واردشد که تاکنون ادامه دارد.

hossein.z;953003 نوشت:
حال من معنی اخوت با اهل سنت را که عده ای شب وروز براش تبلیغ میکنن رو نمیفهمم ، این به اصطلاح شیعه ها یا تاریخ اسلام نخوندن یا منافعشون در گرو دوستی با دشمنان اسلام واهل بیت هست‌،طبق دستور صریح قران کسانی که در دین به نفع خودشان تحریف کردن ،ازدستورات پیغمبر سرپیچی کردن و...منافقن وچه بسا منافق از کافر برای دین بد تر است.یاحق

با سلام و احترام
بله شما درست میفرمایید برخی از دشمنان اهل بیت تا توانستند بر اهل بیت ظلم کردند تاریخ خود شاهد ظلم بر امامان شیعه و پیروان انها بود اما اینکه وظیفه ما در این برهه از زمان یا شیعیان در ادوار گذشته چه بوده است از نکات مهم و کلیدی است که باید بر ان تامل نمود چرا شیعه پس از 1400 سال هنوز به حیات خود جاودانه و استوار ادامه میدهد؟ چرا اهل سنت یا وهابیت یا عرفانهای نوظهور و یا مذاهب دیگر که داری افراط یا تفریط هستند کم رنگ شده یا به اضمحلال عقیدتی رسیده اند. اگر روش پیامبر یا معصومین را مد نظر قرار دهیم پر واضح است که انها با اینکه مورد ظلم و ستم مستقیم دشمنان خود اعم از بنی امیه و بنی عباس قرار گرفتند با ظرافت خاصی مذهب تشیع را رهبری نمودند در عین اقتدار و شوکت شیعه تا عصر غیبت این مهم ادامه پیدا کرد. یکی از روشهای مهم اهل بیت تقیه بود در حدیث شریف فرمود التقیه دینی و دین ابایی من لا تقیة له لا دین له، تقیه دین من و دین اجداد من است کسی که تقیه را قبول ندارد دین را قبول ندارد. در این بین باید به وحدت با اهل سنت اشاره کرد بی شک وحدت و تقیه و مدارا نمودن با اهل سنت یکی از دلائل بقای تشیع در این 14 قرن است خصوصا در حال حاضر که شیعه در اقلیت است و اهل سنت دارای جمعیت کثیری است و وهابیت و غرب و یهود به اختلاف بین شیعه و سنی دامن میزند تا مسلمانان را به جان هم انداخته و از این اب گل الود ماهی بگیرند. پیدایش داعش یکی از هزار نمونه اختلاف اندازی بین شیعه و سنی است پس باید به هوش و موقعیت شناس باشیم

فاتح;953029 نوشت:
رجبی دوانی درباره وضعیت شهر مدینه در زمان قیام امام اظهار داشت: خویشاوندان و بستگان امام حسین(ع) در شهر مدینه که همگی شیعه و از بنی‌هاشم بودند، موقع قیام همراهی خوبی با ایشان نکردند و متاسفانه کارنامه سیاهی در این باره دارند، به صورتی که در کربلا، تنها 17 نفر از بنی‌هاشم حضور دارند که حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع) و... نیز در بین آنها هستند / پایان نقل

مطالبی که جناب استاد رجبی ایراد نمودند بعضا صحیح است از بنی هاشم بنی عباس را داریم که حتی یک نفر از انها در واقعه عاشورا به کمک امام حسین علیه السلام نیامدند اما در مورد برخی دیگر از بنی هاشم مانند عبدالله بن جعفر، محمد حنفیه، عبدالله بن عباس و برخی دیگر از بنی هاشم دلائل و عواملی اعم از کهولت سن ، نابینایی، ضعف جسمانی مصدوم بودن و یا رصد نمودن اوضاع مدینه با اجازه امام حسین علیه السلام، بیان شده است. همچنین بنابر نظر مرحوم علامه حلی یا مرحوم مامقانی عدم حضور برخی از این افراد که عذر موجه داشتند و نتوانستند در کربلا حاضر شوند اگر چه از فیض عدم همراهی امام و فوز عظیم که همان شهادت در راه امام باشد محروم ماندند اما عدم حضور انان به معنی بی ایمان بودن و عقیده باطل داشتن انان نیست.

Reza24;953417 نوشت:
اجداد ما ایرانی ها تا پیش از صفویه اکثرا اهل سنت بودند ومهمترین کتابهای حدیثی جهان اسلام را تالیف کردند بعد از صفویه با کشتار فراوان به زور شیعه شدند و خرافات فراوانی واردشد که تاکنون ادامه دارد.

[=&quot] [=&quot]به نظر بنده کمی در این مورد اغراق شده است زیرا تشیع چندین قرن بود که وارد ایران شده بود اگر بخواهیم مراحلی را که تشیع وارد ایران شد را بیان کنیم اطاله کلام پیش میاید حضور شیعیان اشعری یمنی الاصل ساکن کوفه که در اواخر قرن اول وارد قم شدند و شهر قم در قرون بعدی یک دست شیعه بود و تشیع از قم به اوه و ساوه وارد شد. همچنین تشیع در اهواز . قیامهای شیعی که برخی از ایرانیان در ان شرکت داشتند مانند قیام ابراهیم باخمرا در سال 146 که عده ای از ایرانیان در ان حاضر بودند یا قیام یحیی بن زید در سال 126 و قیام عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر در ایران که حکومت نیمه مستقلی را در فارس و اصفهان به وجود اورد حتی سکه به نام اهل بیت ضرب کرد و برای برخی از شهر ها حاکم معین نمود. حضور شیعیان در خراسان که محب اهل بیت بودند قبل از اینکه امام رضا وارد خراسان شود در حالی که شعار الرضا من ال محمد در خراسان مردم را ترغیب نمود تا حکومت بنی امیه را ساقط نماید قیام شریک بن شیخ معهری در بخارا در سال 132 بر علیه بنی عباس قیامهایی که در ایران رخ داد حضور امام رضا علیه السلام در ایران و پس از ان حضور علویان سادات. همچنین حکومت علویان طبرستان که یک دولت شیعی را در ان منطقه به وجود اوردند همچنین در سال 322 تا 44 7 حکومت شیعی ال بویه نقش چشمگیری در ترویج تشیع داشت پس از ان به حکومت رسیدن مغول که برخی شیعه شدند و حتی تلاش داشتند که مذهب تشیع را در ایران رسمی نمایند و بعد از ان بود که در اول قرن دهم صفویه روی کار امد [=&quot]بنابر این تا قبل از صفویه تشیع در ایران جا افتاده بود فقط پس از صفویه مذهب شیعه در ایران رسمیت یافت. اما اینکه صفویه با کشتار مردم تشیع را در ایران رسمیت داد قابل قبول نیست. و طبعا تشیع دنبال خرافه نیست.[=&quot]

به طور کلی چرا عایشه جزو مقدسات اهل سنت شمرده میشود؟چرا روی او حساس هستند؟ مگر او چه ویژگیهایی دارد؟

عایشه نزد اهل سنت از جایگاه رفیعی برخوردار است. چون او را دارای ویژگیهای متعدد و خاصی میدانند از این رو عایشه نزد انان از مقدسات اسلامی به شمار میرود.
اهل سنت او را دارای هوش و ذکاوت بالایی میدانند خصوصا در حفظ و نقل حدیث تا جایی که معتقدند رسول اکرم صلی الله علیه وآله در مورد وی فرمودند: «خذوا نصف دینکم عن هذه الحمیرا». نصف دین خود را از این حمیرا(عایشه) بگیرید.
اهل سنت عایشه را مرجع علمی میدانستند. زهری که یکی از بزرگان تابعین می باشد می گوید: کانت عائشه أعلم الناس یسألها الاکابر من اصحاب رسول الله صلی الله علیه و اله . عایشه از عالم ترین مردمان بود که بزرگان صحابه مسائل را از ایشان می پرسیدند.
عایشه دارای فصاحت و بلاغت در سخن گفتن بود. وی به دلیل حافظه قوی، بسیاری از آیات قرآن را حفظ کرده بود. اهل سنت معتقدند بسیاری از ایات در حجره عایشه بر پیامبر نازل شد و پیامبر ایات را برای او نقل میکرد. حتی خلفا برای جمع اوری قران از او کمک گرفتند. وی حدود ۲۲۱۰ حدیث از پیامبر روایت کرده است و یکی از هفت نفری است که بیش از هزار حدیث را از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده است.

اهل سنت بر این عقیده اند
عایشه همسر پیامبر در دنیا و آخرت
نزول وحی درشأن عایشه ( مبرا بودن از جریان افک)
مبتلا نشدن به شرک و بت پرستی
آوردن سیمای حضرت عایشه توسط جبرئیل
قبل از ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با عایشه، جبرئیل صورت و سیمای عایشه را در خواب به آن حضرت صلی الله علیه واله نشان می دهد و اعلام می کند که این سیمای شخصی است که در آینده همسر تو خواهد بود.
حضور درخانه وحی : وحی در خانه عایشه در حالی که عایشه کنار پیامبر صلی الله علیه و اله بود آیات بر پیامبر نازل میشد.

ام المومنین بودن عایشه: طبق تصریح آیه قرآن کریم ازواج پیامبر صلی الله علیه واله، مادر مومنان هستند.
رحلت پیامبر صلی الله علیه واله در حجرۀ عایشه در حالی که سر پیامبر صلی الله علیه واله در آغوش عایشه قرار داشت.
اتاق عایشه مدفن رسول خدا صلی الله علیه واله
از مالک روایت شده است که کسی که ابوبکر را دشنام دهد، تازیانه زده می شود، ولی اگر کسی عایشه را دشنام دهد کشته می شود. از وی در مورد علت این حکم سؤال شد. او گفت: کسی که به عایشه تهمت بزند بدون شک با قرآن مخالفت نموده است. آنجا که خداوند می فرماید: خدا شما را موعظه می کند و پند می دهد، اگر ایمان دارید هرگز به حدیث افک برنگردید. پس برگشتن به حدیث افک دلیل عدم ایمان است.
این شبهه مطرح است که اگر مجازات بهتان بستن به زنان پیامبر قتل است، چرا پیامبر قاذفین اول را نکشت؟

سجده شکر عایشه هنگام رسیدن خبر شهادت امام علی علیه السلام

آزاد و اذیت حضرت محمد مصطفی (ص) توسط عایشه و حفصه

تیرباران پیکر مبارک امام حسن علیه السلام

(چه کسی مانع دفن امام حسن(ع) نزد پیامبر(ص) شد و دستور تیرباران پیکر مطهر حضرت را داد؟)

شادی و شعر خوانی عایشه هنگام رسیدن خبرشهادت امام علی علیه السلام



محبت عایشه به ابن ملجم ملعون (قاتل امام علی علیه السلام)

ابن عباس :عايشه از علي بن أبي طالب (عليه السلام) بدش مي‌آید!

ابن عباس :عايشه از علي بن أبي طالب (عليه السلام) بدش مي‌آید!


ابن عباس :عايشه از علي بن أبي طالب (عليه السلام) بدش مي‌آید!



Reza24;953417 نوشت:
اجداد ما ایرانی ها تا پیش از صفویه اکثرا اهل سنت بودند ومهمترین کتابهای حدیثی جهان اسلام را تالیف کردند بعد از صفویه با کشتار فراوان به زور شیعه شدند و خرافات فراوانی واردشد که تاکنون ادامه دارد.

نتیجه پذیرش این سخن این است که ابتدا به مردم ایران توهین کردیم و ایرانیان را مردمی ضعیف و دارای ذهن بسته و ترسو دانسته ایم که در برابر زور تسلیم شده اند
دوم این که فرهنگ غنی ایران را پائین فرض کردیم زیر در برابر زور تسلیم می شوند!
و سوم فرهنگ دین اسلام و مکتب شیعه را ضعیف پنداشته و فکر می کنیم با زور و شمشیر منتقل می شود!
خب اگر با زور شیعه شدند چرا الان شیعه هستند و حکومت شیعه تشکیل دادند و رسم و رسومات مذهبی شیعه را با کیفیت بالا برپا می کنند؟
آیا برپایی اعتقادات زور است؟
اولین بار ایرانیان به دست امیرالمومنین(ع) و بدون جنگ و خونریزی در زمان حیات پیامبر(ص) اسلام نیاوردند؟
در صدر اسلام چرا ایرانیان خلافت خلفا را مشروع نمی دانستند و علی علیه السلام را برحق می دانستند؟
نقش ایرانیان در گرفتن انتقام خون سید الشهدا(ع) چه بود؟
چرا ایران همیشه پناه فرزندان اهل بیت(ع) بوده است؟
چرا سادات از دست حاکمان ظالم به ظاهر مسلمان به ایران پناه آوردند؟ مگر آن زمان صفویه هم بوده است؟

ممسوس;953935 نوشت:
هل سنت معتقدند بسیاری از ایات در حجره عایشه بر پیامبر نازل شد و پیامبر ایات را برای او نقل میکرد. حتی خلفا برای جمع اوری قران از او کمک گرفتند

و البته یک بز هم بود این وسط نقش آفرینی می کرد و آیات قرآن را می خورد و دیگر اثری از آن آیات نمی گذاشت!

یا علی(ع)

جناب اقای سید علی مطالب خوبی را هم مستند هم از منابع اهل سنت نقل نمودند البته بنده اگر مطالبی را نقل کردم ویژگیهای عایشه در نزد اهل سنت بود که به ان اشاره شد و الا در نزد شیعه از جایگاه خوبی برخوردار نیست

ممسوس;954190 نوشت:
جناب اقای سید علی مطالب خوبی را هم مستند هم از منابع اهل سنت نقل نمودند البته بنده اگر مطالبی را نقل کردم ویژگیهای عایشه در نزد اهل سنت بود که به ان اشاره شد و الا در نزد شیعه از جایگاه خوبی برخوردار نیست

گویا ایشان در نزد اهل سنت هم از احترامی برخوردار نیستند یا صداقتی در اهل سنت مشاهده نمی شود،زیرا روایت های بسیار زشتی توسط اهل سنت به ایشان چسبانده می شود.درست هم نیست آن روایت های بی شرمانه را این جا بیاوریم،کار از رضاع کبیر هم گذشته.خود می دانید چه ها که دارند!

سلام ،اینجوری بگم از لحاظ دینی اونی که به سپاه امام حسین پیوسته شیعه واونی که با سپاه امام حسین جنگیده ویا کسی که به سپاه امام یاری نکرده کافر است ،حقیقت رو که نمیشه انکار کرد،تا وقتی به به دینی یا مذهبی ایمان واقعی نداشته باشی سنی ،شیعه ،مسیحی و... فقط اسمی که با خودیدک میکشی ،مثل این میمونه که من نوعی بگم مسلمونم ولی تمام اعمال ونیاتم رو براساس یهودیت انجام بدم، حالا شاید من بتونم بگم اعتقاد دارم مسلمونم ولی واقعیت اینه من یهودیم چون به وقتی اعمال ونیاتم یهودی باشه ینی به یهودیت ایمان دارم،اون سی نفر هم شاید در ظاهر به اهل سنت اعتقاد داشتن ولی فی الواقع به مذهب امام حسین ایمان داشتن که درراهش شهید شدن

در اینکه بعد از صفویه خرافات وارد شیعه شده شکی نیست ،ولی در اینکه سنی حق است یا شیعه اون رو باید متخصصان دین دربارش بحث کنن،واینکه چون اجداد ما سنی بودن دلیل بر حق بودنش نیس اجداد مسلمانان صدر اسلام هم کافر بودن،وآیاشما برای حرفتون سندی دارید که میگید مردم به زور شمشیر شیعه شدن،!!؟

سازش ومدارا ینی اینکه کاری به کار هم نداشتع با شی نه اینکه دنبال برادری باشیم یا براشون بشیم دایه دلسوز تر از مادر فریاد وافلسطینا سر بدیم

hossein.z;954257 نوشت:
سلام ،اینجوری بگم از لحاظ دینی اونی که به سپاه امام حسین پیوسته شیعه واونی که با سپاه امام حسین جنگیده ویا کسی که به سپاه امام یاری نکرده کافر است ،حقیقت رو که نمیشه انکار کرد،تا وقتی به به دینی یا مذهبی ایمان واقعی نداشته باشی سنی ،شیعه ،مسیحی و... فقط اسمی که با خودیدک میکشی ،مثل این میمونه که من نوعی بگم مسلمونم ولی تمام اعمال ونیاتم رو براساس یهودیت انجام بدم، حالا شاید من بتونم بگم اعتقاد دارم مسلمونم ولی واقعیت اینه من یهودیم چون به وقتی اعمال ونیاتم یهودی باشه ینی به یهودیت ایمان دارم،اون سی نفر هم شاید در ظاهر به اهل سنت اعتقاد داشتن ولی فی الواقع به مذهب امام حسین ایمان داشتن که درراهش شهید شدن

با سلام و احترام
در مورد آن سی نفر که در روز عاشورا به سپاه امام حسین علیه السلام پیوستند برخی از منابع به این موضوع اشاره کردند از جمله عقدالفرید همچنین الامامه والسیاسه و تاریخ مدینه دمشق. اگر چه برخی در اصل این موضوع تردید کردند و گفتند منابع زیادی به این موضوع اشاره نکردند یا در بین شهدای کربلا گفته نشده که از ان سی نفر هستند ولی به هر حال این گزارش نقل شده است اما اینکه انان چه مذهبی داشتند ایا شیعه بودند یا سنی درست است که باز بر ما پوشیده است اما این نکته قابل تامل است که انها که در رکاب امام به شهات رسیدند پیرو مذهب اهل بیت شدند حتی زهیر بن قین که عثمانی مذهب بود با پیوستن به امام حسین علیه السلام دیگر عثمانی نبود و یا جوان مسیحی در کربلا به همین صورت
بنابر این اگر این گزارش را بپذیریم که این سی نفر به سپاه امام پیوستند لاجرم مذهب خود را هم تغیر دادند همین که پیرو امام در رکاب امام در سپاه امام شرکت کرده و به شهادت برسند نشان از عقیده و مذهب حقه انان دارد. البته این قصه در صدر اسلام هم اتفاق افتاد وقتی جنگ احد شکل گرفت مخیریق یهودی به هم کیشان خود گفت بیایید در این جنگ شرکت کنیم و پیامبر را یاری کنیم انها استنکاف کرده و نپذیرفتند اما مخیریق در ان نبرد شرکت کرد و به شهادت رسید پیامبر فرمود اگر میخواهید کسی را ببینید که یک رکعت نماز هم نخوانده اما عاقبت به خیر و رستگار شده به مخیریق بنگرید. منظور حضرت این است که او دین اسلام را پذیرفته که به نبرد با مشرکین برخاسته است

hossein.z;954258 نوشت:
در اینکه بعد از صفویه خرافات وارد شیعه شده شکی نیست

چه خرافاتی وارد شیعه شده ؟

hossein.z;954258 نوشت:
ینکه چون اجداد ما سنی بودن دلیل بر حق بودنش نیس

چطور ثابت میکنید؟

hossein.z;954259 نوشت:
سازش ومدارا ینی اینکه کاری به کار هم نداشتع با شی نه اینکه دنبال برادری باشیم یا براشون بشیم دایه دلسوز تر از مادر فریاد وافلسطینا سر بدیم

معنی سازش و مدارا را نگاه کنید؟ مادری نمونده تا دلسوزی کنه که حالا ما دایه دلسوز تر مادر بشیم

جمع بندی

پرسش:
آیا عایشه با اهل بیت «علیهم السلام» دشمنی داشت؟ آیا اقدامی هم از او سر زده یا فقط در حد بغض و کینه بوده است؟

پاسخ:
"عایشه" یکی از کسانی است که دشمنی و عناد خاصی با حضرت علی «علیه السلام» داشت این مطلب نه در منابع شیعی بلکه در منابع اهل سنت از جمله "شرح نهج البلاغه" «ابن ابی الحدید» معتزلی سنی آمده است. وی میگوید در زمانی که من نزد استادم بودم از وی شنیدم که میگفت: روزی پیامبر «صلی الله علیه وآله» با علی«علیه السلام» قدم می زد، و گفتگوی آنان به درازا کشیده شد، "عایشه" آمد و پشت سر آنها به راه افتاد، تا اینکه بین آن دو قرار گرفت، و گفت: « شما در چه موضوعی سخن می گفتید، سخنان شما به درازا کشیده شد؟» رسول خدا «صلی الله علیه وآله» از این حرکت "عایشه" خشمگین شد.[1]

همچنین از مسائلی که کینه "عایشه" نسبت به «اهل بیت» را افزون کرد، این بود که خداوند به فاطمه «سلام الله علیها» فرزندان پسر و دختر داد و رسول خدا «صلی الله علیه وآله» فرزندان فاطمه «سلام الله علیها» را همچون فرزندان خود می دانست و آنان را فرزندان خود صدا می کرد بدیهی است، زنی که از شوهرش فرزندی ندارد، آیا نسبت به فرزندان دختر شوهرش حسادت نخواهد کرد؟ آیا آنان را دوست خواهد داشت یا دشمن؟[2]
همچنین رسول خدا «صلی الله علیه وآله» دستور داد همه درهای مسجد، حتی در خانه "ابوبکر" به مسجد بسته شود، ولی در خانه علی «علیه السلام» را به مسجد باز گذاشت.[3] دیگر آنکه رسول خدا «صلی الله علیه وآله» "ابوبکر" را مامور نمود تا سوره "برائت" را برای کفّار "قریش" در "مکه" بخواند، و سپس او را از این مقام معزول نمود، و علی«علیه السلام» را مامور خواندن سوره برائت کرد[4] این مسئله برای "عایشه" گران آمد.

برخی از نویسندگان دشمنی "عایشه" با حضرت علی «علیه السلام» را در دوران پیامبر «صلی الله علیه و آله» دانسته اند.[5]
با اینکه عده‌ای دوران "بنی‌امیه" را دوران سکوت و خاموشی "عایشه" دانسته‌اند، اما برخی از همراهی "عایشه" با آنان پرده برداشته‌اند.[6] وی با اینکه برادرش "محمد بن ابی‌بکر" با فرمان "معاویه" به بدترین وجه کشته شد و یا به دلیل قتل "حجر بن عدی" و یارانش از "معاویه" دل خوشی نداشت و او را سرزنش می‌کرد، اما پس از شهادت امام علی «علیه السلام» با او سازش کرد.[7] "معاویه" هم خود را به "عایشه" نزدیک کرد و پیوسته هدایایی برای او می‌فرستاد.[8] نقل شده که یک‌بار "یکصد هزار دینار" برای او فرستاد و "هجده‌هزار دینار" قرض او را نیز پرداخت کرد.[9]

برخی گفتند که علت اصلی دشمنی وی، حسادت به حضرت فاطمه «علیها السلام» است چرا که فاطمه «سلام الله علیها» یادگار حضرت خدیجه « سلام الله علیها» بود و پیامبر «صلی الله علیه و اله» همیشه از آن بانوی گرامی با عظمت و نیکی یاد میکرد. "عایشه" خود را رقیب حضرت خدیجه «سلام الله علیها» می دید و از مزاجی تند و عصبی برخوردار بود ونمی توانست خوبی های آن بانو را برتابد. از هر فضیلتی که مربوط به خاندان حضرت خدیجه «سلام الله علیها» بود رشک میبرد به همین دلیل همه ی کینه هایش را برسر حضرت فاطمه «سلام الله علیها» می ریخت .
پس از شهادت حضرت فاطمه «علیها السلام» همه ی این دشمنی ها متوجه علی «علیه السلام» شد. چون از سویی شوهر حضرت فاطمه «علیها السلام» است واز سویی دیگر فرزندان او نوه ی پیامبر« صلی الله علیه وآله» و یادگار حضرت خدیجه « سلام الله علیها» هستند. از طرفی "عایشه" می دانست که علی «علیه السلام» فضایل وامتیازاتی دارد که دیگران از آن محرومند و بسیار مورد محبت پیامبر «صلی الله علیه و آله» بود. همچنین پدر "عایشه" رقیب سیاسی علی «علیه السلام» بود.[10]

یکی ازعملکردهای "عائشه" که شیعه آن را نپسندیده، اظهار خشنودی وی از شهادت حضرت زهرا «علیهاالسلام» است که این خبر علاوه بر منابع شیعی، در منابع اهل سنت نیز آمده است؛ چنانکه عالم اهل سنت "ابى يعقوب يوسف بن إسماعيل لمعانى" معتزلی حنفی(م606ق)، که یکی از اساتید حنفیِ "ابن ابی الحدید" است می‌گوید: «از زمان وفات رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله» تا زمان وفات حضرت فاطمه «علیهاالسلام» همواره از "عائشه"، سخنان نیش‌دار و روانکاه برای امیرالمومنین علی « علیه السلام» و فاطمه زهرا «علیها‌السلام» آورده می‌شد. و امیرالمومنین علی «علیه السلام» و حضرت زهرا «علیهما‌السلام» بر آن غیظ شدیدِ عائشه، صبر پیشه می‌کردند.[11]
او در ادامه می‌گوید: «پس از شهادت حضرت زهرا «علیهاالسلام» تمام همسران رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله» برای تسلیت گفتن، نزد "بنی هاشم" آمدند، اما "عایشه" نیامد و خود را به مریضی زد. به امیرالمومنین «علیه‌السلام» نیز اخباری رسید که "عایشه" از شهادت حضرت زهرا «علیهاالسلام» ابراز خوشحالی کرده است.»[12]

حتی برخی از منابع اهل سنت به سجده "عایشه" پس از شهادت حضرت علی «علیه السلام» اشاره کرده اند.[13] وی در اشعاری شادمانی خود از شهادت حضرت علی «علیه السلام» را ابراز داشت.
علی «علیه السلام» برفت و دیگر برای وی بازگشتی نیست. با درگذشت وی آنچنان در در دل خود احساس شادی و سرور نمودم که خانواده مسافر از برگشتن مسافر عزیزش احساس سرور می کند. آری با رفتن علی«علیه السلام» چشم من روشن گردید.
"عائشه" که این اشعار را به پایان رسانید سپس پرسید: قاتل علی «علیه السلام»کیست؟ گفتند: مردی از قبیله مراد. عایشه شعری خواند که مضمون آن چنین است:
او {علی «علیه السلام»} اگر چه در موقع مرگ از ما دور بود ولی زنده باد جوانی که مژده مرگ او را به ما داد و مسرورمان ساخت.[14]
عایشه نام غلام خود را "عبدالرحمان" گذاشت تا هر وقت او را صدا میزند به یاد "ابن ملجم" بیافتد.[15]
یکی از اقدامات "عایشه" در زمان حیاتش، جلوگیری از دفن پیکر امام حسن «علیه السلام» کنار قبر پیامبر «صلی الله علیه و آله» بود.[16] یکی دیگر از عوامل دشمنی "عایشه" با حضرت علی «علیه السلام» شکست در جنگ "جمل" است.
اگر سوال شود:
عایشه چه جایگاهی نزد اهل سنت دارد؟
در جواب میگوییم:
"عایشه" نزد اهل سنت از جایگاه رفیعی برخوردار است. چون او را دارای ویژگیهای متعدد و خاصی میدانند از این رو "عایشه" نزد آنان از مقدسات به شمار میرود.
"عایشه" همسر پیامبر «صلی الله علیه و اله» و دختر خلیفه اول "ابوبکر" است. "بخاری" در صحیح خود حدیث جعلی را اورده است که پیامبرفرمود : "عایشه" از زنان دیگر خود برتر است مانند برتری آبگوشت به غذاهای دیگر[17]
عایشه شخصیت عجیبی داشته است که وی را در میان دیگر همسران پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» متمایز می کرده است. علامه "عسکری" به این مطلب اشاره کرده و می نویسد: حدّت طبع، سرعت درک موقعیّت و تصمیم‌گیری، تیزهوشی، به اضافه رشک و حسادت شدید،بلندپروازی، جاه‌طلبی و تندخویی جزء شخصیّت بارز عایشه به حساب می‌آمد. عایشه، شیفته و دیوانه خویشان و بستگانش بود و نسبت به آنان، تعصّبی شدید داشت؛ به طوری که اگر منافعشان به خطر می‌افتاد، خود را سخت می‌باخت و موقعیّت خویش را فراموش می‌کرد و از جانب‌داری در راه منافع آن‌ها، به هیچ روی خودداری نمی‌ورزید.[18]

اهل سنت او را دارای هوش و ذکاوت بالایی میدانند خصوصا در حفظ و نقل حدیث تا جایی که معتقدند رسول اکرم «صلی الله علیه وآله» در مورد وی فرمودند: «خذوا شطر دینکم عن هذه الحمیرا». نصف دین خود را از این حمیرا بگیرید.[19] اهل سنت عایشه را اعلم الناس، افقه الناس، افضل الناس رایا، عالم در طب و شعر میدانستند.[20] خطاب قرآن به همسران پیامبر به عنوان ام المومنین[21] بودن آنها و مبرا بودن وی از جریان افک[22] نزد اهل سنت جایگاه ویژه ای برای عایشه به وجود آورده است. شاید شهرت وی به خاطر راه اندازی جنگ جمل باشد زیرا برخی از بزرگان اهل سنت در توجیه جنگ جمل انگیزه عایشه را اصلاح امت بیان کردند.[23]

پی نوشت ها:
[1] . ابن ابی احدید، شرح نهج البلاغه، کتابخانه مرعشی، 1404ق، قم، ج 9 ص 198
[2] . علی محدث، سیاهترین هفته تاریخ، انتشارات اخلاق، 1377ش، قم، ص 73
[3] . ابن کثیر، اسماعیل، البدایة و النهایة، دارالفکر، ۱۴۰۷ق، بیروت، ج 7 ص 342
[4] . ابن هشام، السیرة النبویه، دارالمعرفه، بی تا، بیروت، ج 4 ص 545
[5] . مفید، محمد بن نعمان، الجمل، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، قم، ص 426
[6] . تقی‌زاده داوری، تصویر خانواده پیامبر در دائرةالمعارف اسلام، ۱۳۸۷ش، ص۱۲۶
[7] . ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم، الإمامة و السیاسة، تحقیق: علی شیری، دارالأضواء، ۱۴۱۰ق، بیروت، ج 1 ص 205
[8] . ابن اثیر، علی بن أبی الکرم، الکامل فی التاریخ، تحقیق: عمر عبدالسلام تدمری،‌ دار الکتاب العربی، ۱۴۱۷ق، بیروت، ج 7 ص 136
[9] . همان
[10] . عایشه در دوران علی ، امیر مؤمنان (ع) از علامه سید مرتضی عسگری، ترجمه ی محمدصادق نجمی و هاشم هریسی، چاپ مهر استوار 1352ش.، ص 147
[11] . ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 9 ص 198
[12] . همان
[13] . ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دارالمعرفه، بی تا، بیروت، ص55
[14] . طبری، تاریخ، دارالتراث، 1387ق، بیروت، ج 5 ص 150
[15] . مجلسی، بحار الانوار، اسلامیه، 1363ش، تهران، چاپ دوم، ج 32ص 342
[16] . ابوالفرج اصفهانی ص 82
[17] . محمد بن إسماعيل البخاري الجعفي، جامع الصحیح، وزرات اوقاف، 1410ق، مصر ج 3 ، ص 1266 ، ح3250
[18] . عسکری ، نقش عایشه در اسلام، دانشکده اصول الدین، 1390ش، قم، ج 2 ص 45
[19] . ابن کثیر، البدایه والنهایه، دارالفکر، 1407ق، بیروت، ج 8 ص 92
[20] . همان
[21] . احزاب 6
[22] . نور 11
[23] . ابن حزم اندلسی، الفصل في الملل و الاهواء و النحل، دارالکتب العلمیه، 1416ق، بیروت، ج 4 ص 238.

 

موضوع قفل شده است