جمع بندی سوالاتی درباره آقایان و خانم های مذهبی

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوالاتی درباره آقایان و خانم های مذهبی

سلام و خسته نباشید چند تا سوال داشتم درباره ی آدمای مذهبی و میخوام بدونم چرا اینجورین و اینکه لطفا نیاید نظر بذارید و بگید این چه سوالاییه که پرسیدی؛مرسی اولا فکر میکردم فقط اقایونِ مذهبی در جواب سلام میگند سلام علیکم (علیکم السلام) ولی دیدم نه خانوما هم میگند چه فرقی بین سلام و سلام علیکم هست؟معناشون که فرق خاصی نداره مثلا چی میشه همون سلام خالی بگن؟ دوم اینکه چرا بعضی دخترای مذهبی ابروهاشونو تمیز نمیکنند؟ مگه گناهه یکم دخترونه ابرو رو مرتب کنند؟(منظور از مرتب این نیست که عین زنها بردارند) ممنون میشم پاسخ بدید یاعلی

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هدی

یا علے;951462 نوشت:
سلام

علیکم السلامhappy
یا علے;951462 نوشت:
اولا فکر میکردم فقط اقایونِ مذهبی در جواب سلام میگند سلام علیکم (علیکم السلام) ولی دیدم نه خانوما هم میگند
چه فرقی بین سلام و سلام علیکم هست؟معناشون که فرق خاصی نداره مثلا چی میشه همون سلام خالی بگن؟

برخی از ابعاد سوالاتی که مطرح فرمودید فقهی است و اگر مایل به دانستن نظردقیق فقها هستید باید از کارشناسان محترم احکام بخواهید پاسخ ارائه دهند .بنده پاسخ شما را از دیدگاه قران و بصورت عمومی عرض میکنم .در قرآن کریم آمده:
وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ...(نساء/86)
و چون به شما درود گفته شد شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد يا همان را [در پاسخ] برگردانيد...
بر این اساس در پاسخ سلام بهتره یا مثل خود سلام کننده جواب بدیم و بهترهست که بهتر از سلامِ سلام کننده ، در پاسخش گفته بشه (البته درغیر نماز. در نماز حکمش متفاوته ).
مثلا کسی گفت سلام علیکم ،ما در جواب یا بگوییم علیکم السلام ویا بهتر از آن را بگوییم یعنی بگوییم علیکم السلام و رحمة الله ،یا اگر او گفت سلام علیکم و رحمة الله ما بگیم علیکم السلام و رحمة الله و برکاته اما یک نکته ای که هست اینکه احتياط واجب آن است كه در جواب سلام غير مسلمان فقط «سلام» بگويیم، يا تنها «عليك»..

یا علے;951462 نوشت:
دوم اینکه چرا بعضی دخترای مذهبی ابروهاشونو تمیز نمیکنند؟

علتش ریشه مذهبی نداره شخصی،خانوادگی،سنتی و ....هست .چون به جهت مذهبی و احکام شرعی برداشتن ابروفی نفسه برای دختر مجرد منعی نداره.مورد منعش اینه که اگرزینت باشه باید از نامحرم پوشیده شود که اینهم مجرد و متاهل ندارد .
ضمن اینکه این مساله هم بسته به فرهنگ شهر ها و خانواده ها متغیره .مثلا شما در تهران متاسفانه دختران بسیار کم سن و سال رو میبینید که کاملا اصلاح و آرایش زنانه دارند ،در شهر های دیگر هم خانواده هایی هم هستند که این امور را زنانه می دانند و قبل از ازدواج اجازه انرا به دخترانشان نمی دهند ،مذهبی هم نیستند فقط بصورت قوانین و رسوم خانوادگی به آن نگاه می کنند.
امروزه دختران مذهبی ایی هم هستند که ابرو بر میدارند اما از دید نامحرم هم میپوشانند.

یا علے;951462 نوشت:
اولا فکر میکردم فقط اقایونِ مذهبی در جواب سلام میگند سلام علیکم (علیکم السلام) ولی دیدم نه خانوما هم میگند
چه فرقی بین سلام و سلام علیکم هست؟معناشون که فرق خاصی نداره مثلا چی میشه همون سلام خالی بگن؟

بر اساس سلیقه ی خودتون میتونید رفتار کنید

فرق فط از لحاظ بار معنایی و اوایی هست.

یعنی شما وقتی از سلام علیکم استفاده می کنید (بخصوص در فرهنگ ما):
تا حدودی برخورد :
حالت رسمی و مودبانه ، سنگین بودن به خود میگیره

سلام علیکم = سلام بر شما

بنوعی میشه گفت طرفی که در سلام دادن پیش قدم شده و گفته " سلام "
شما با گفتن " سلام علیکم "
سلام رو مخصوص نثار او می کنید

سلام علیکم = سلام مخصوص نثار شما = سلامتی مخصوص برای شما

جمع بندی

پرسش:

دو سوال دارم :1- چرا مذهبی ها در پاسخ سلام، میگویند"علیکم السلام"؟چرا همان سلام را نمی گویند؟آیا در معنا فرقی دارند؟ 2- چرا بعضی دخترای مذهبی ابروهایشان را تمیز نمیکنند؟

پاسخ:
در پاسخ سوال اول شما:
در قرآن کریم آمده:
وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ...(1)
و چون به شما درود گفته شد شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد يا همان را [در پاسخ] برگردانيد...
بر این اساس در پاسخ سلام بهتراست یا مثل خود سلام کننده جواب بدهیم و بهترهست که بهتر از سلامِ سلام کننده ، در پاسخش گفته شود. (البته درغیر نماز. در نماز حکمش متفاوته ).
مثلا کسی گفت "سلام علیکم" ،ما در جواب یا بگوییم "علیکم السلام" ویا بهتر از آن را بگوییم یعنی بگوییم "علیکم السلام و رحمة الله" ،یا اگر او گفت "سلام علیکم و رحمة الله "ما بگوییم "علیکم السلام و رحمة الله و برکاته" اما یک نکته ای که هست اینکه احتياط واجب آن است كه در جواب سلام غير مسلمان فقط «سلام» بگويیم، يا تنها «عليك».
در پاسخ سوال دوم شما:
علتش ریشه مذهبی ندار. شخصی،خانوادگی،سنتی و ....هست .چون به جهت مذهبی و احکام شرعی برداشتن ابروفی نفسه برای دختر مجرد منعی ندارد.مورد منعش این است که اگرزینت باشد باید از نامحرم پوشیده شود که اینهم مجرد و متاهل ندارد .
ضمن اینکه این مساله هم بسته به فرهنگ شهر ها و خانواده ها متغیراست .مثلا شما در شهر های بزرگ متاسفانه دختران بسیار کم سن و سال رو میبینید که کاملا اصلاح و آرایش زنانه دارند ،در شهر های دیگر هم خانواده هایی هم هستند که این امور را زنانه می دانند و قبل از ازدواج اجازه انرا به دخترانشان نمی دهند ،مذهبی هم نیستند فقط بصورت قوانین و رسوم خانوادگی به آن نگاه می کنند.
امروزه دختران مذهبی ایی هم هستند که ابرو بر میدارند اما از دید نامحرم هم میپوشانند.

 

پی نوشت:
1. نساء/86

موضوع قفل شده است