متن کتاب: امروز بهتر از دیروز

تب‌های اولیه

373 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
متن کتاب: امروز بهتر از دیروز

به نام خدا


خدا انسان را با ویژگی های عقل، اختیار، انتخاب و اراده از سایر مخلوقات متمایز کرده است که چگونگی استفاده از همین خصوصیات سعادت و شقاوت او را رقم می زند او می تواند با بهره گیری از راهنما و نقشه راه که از قبل برای او مهیا شده است را با طرحی ملایم و زیبا به پایان برد و به جایگاه بلند انسان کامل دست یابد یا بدون توجه به نقشه زندگی باری به هر جهت حرکت کند نهایتا محصولی بدون مصرف عرضه کند.

در این تاپیک (امروز بهتر از دیروز)مطالب و مسائلی در حوزه های مختلف زندگی بر مبنای دین که آیین زندگی است آورده می شود، هر پست آن می تواند رُفویی بر نقص و یا نقشی زیبا بر قالی زندگی مان باشد...


منبع: تقویم دسکتاپی شمیم یار 96


زندگی بافتن یک قالیست

زندگی بافتن یک قالیست
نه همان نقش و نگاری که خودت میخواهی
نقشه را اوست که تعیین کرده
تو در این بین فقط می بافی
نقشه را خوب ببین
نکند آخر کار
قالی زندگی ات را نخرند !

معرفی کتاب


بهــار

[SPOILER]فروردین
اردیبهشت
خرداد[/SPOILER]

تابسـتان
[SPOILER]تیر
مرداد
شهریور
[/SPOILER]

پــاییز
[SPOILER]مهر
آبان
آذر[/SPOILER]

زمسـتان
[SPOILER]
دی
بهمن
اسفند[/SPOILER]

سال 93 :Lflasher: 365 سخن تربیتی(هر روز یک سخن)

سال 94 :Lflasher: تحفه های تربیتی روزانه

سال 95:Lflasher: جورچین زندگی




در صورت تمایل، با کلیک بر روی لینک های بالا مطالب بارگذاری شده از تقویم شمیم یار را در انجمن مشاوره و تربیت مطالعه نمایید.

[=B Mitra]96/1/1

[=B Mitra]نيايش‌‌هاي صبح بهاري

[=B Mitra]اي آفريدگار مهربان، دست در دست بهار به شكر نعمت‌هايت ايستاده‌ايم و از تو مي‌خواهيم امسال را سالي پر از پويايي و توفيق برايمان قرار دهي. ياري مان كن تا چشمان بصيرت مان را به روي نيكي‌ها و پاكي‌ها بگشاييم و هر روزمان سازنده‌تر از گذشته باشد. بهار را به قلب‌هايمان نازل كن تا پنجره‌‌هاي روح مان به سمت آبي‌ترين مناظر گشوده شود و حال مان بهترين حال‌ها گردد،يا مقلب القلوب والابصار!

يا مدبرالليل والنهار، ياريمان كن تا به تدبير حالمان برخيزيم و در اين روز‌هاي پرشكوفه فروردين به وسعت دل و تبرك جان مايل شويم. دست عنايتت را از ما دريغ مدار كه بي‌رحمت و لطف تو هيچيم. به ما بياموز چگونه زيستن را تا به دگرگوني و تحول تمام اركان زندگيمان كمر ببنديم و نگاهمان را به تغيير و نوشدن هدايت كن. اي متعال، بهار را كه آغازگر روز‌هاي تازه است بر ما مبارك گردان!

خداوندا، بهار، سرچشمه رشد و جنبش و نماد دگرگونيست، پا به پايش به شور و تحول برخاسته‌ايم تا تو را كه به جوانه زدن و حركت سفارشمان كرد‌ه‌اي، بيشتر بشناسيم. دستمان را بگير و سايه رخوت را از جسم و جانمان دور كن، ما را به آفتاب بهاري برسان، به نوري كه هر ذره‌اش نويد پيش رفتن و جنبش باشد. ما را كه از تيرگي و سرما گريزانيم به روز‌هاي روشن بهار متصل گردان و روح اميد و پويايي و دگرگوني را در ما زنده كن، ياارحم الراحمين!



[=B Mitra]
کتاب / پيام‌هاي صبحگاهي «ويژه فصل بهار»
اداره كل پژوهش مركز پژوهش‌‌هاي اسلامي صدا و سيما

[=B Mitra]96/1/2

[=B Mitra]اسلام دین شادی

[=B Mitra]یک چیز بگویم که دل افراد غیرمذهبی آب شود. اسلام دین نشاط و شادابی است و با غم و حزن که سبب رکود شود مخالف است. اگر گریه و عزاداری بر شهدا به خصوص سالار شهیدان امام حسین (ع) را جایز می داند، به این دلیل است که در دل آن حرکت و پویایی است، نه افسردگی.

امام صادق (ع) فرمود: «در شادی ما شاد باشید و در حزن ما اندوهگین [1] ». امام در همین حدیث هم ابتدا شاد بودن را مطرح کردند. یعنی اصل بر بانشاط و شاد بودن است. دایره عوامل و اسباب نشاط و تفریح و شوخی بی نهایت است و فقط از بین آن‌ها قسم حرام را رد کرده است.

بوستان خنده و شوخی حلال، بسیار شادی زا و بزرگ است شوخی پنج فاز دارد:
1-متعالی: شوخی حکیمانه که در آن نیت الهی وجود دارد، حقی گفته شود و باطلی رد شود و یا از مظلومی دفاع شود و ظالمی را تباه کند.
2-مفید: حلال است و برای کسب نشاط و با نیت الهی است.
3- مباح: دروغ گفتن به شوخی به گونه‌ای که دیگران بدانند شوخی است.
4- مکروه: خنثا است و حلال. نه حرام نه مستحب و نه مکروه.
5- مبتذل: حرام است مثل شوخی برای مسخره کردن یا تحقیر و اذیت کردن یک فرد یا یک قوم. شوخی با نامحرم با ترس افتادن در گناه و به قصد لذت جنسی.[2]
تذكر: دايره لذت هاي حلال (فكري، تجسمي وخيالي، رفتاري، اجتماعي، خوراكي، نوشتاري،ديداري، و..) خيلي وسيع است. شوخ طبعي و طنز گفتاري و نوشتاري و تصويري و رفتاري حلال يكي از آنهاست.


[=B Mitra]
پی نوشت :
1. خصال، ج2.
2. محمدحسين قديري، ‌آيين شوخی و قوانین خوشی، کتابخانه سایت اسک دین.




[=B Mitra]

[=B Mitra]96/1/3

[=B Mitra]عوامل شادمانی در احادیث

[=B Mitra]1.خرد
2.باورهاى دينى (الف - ايمان ، ب - اعتماد كردن به فضل خدا)
3. كارهاى شايسته و اخلاق پسنديده
الف - رفتارهاى شايسته
ب - حُسن نيت
ج - خوش خُلقى
د - خوش گمانى به خدا
ه - خدمت به مردم
و - سازگارى و مدارا
ز - انس با نيكان
ح - شوخى
ط - قناعت
ى - دورانديشى
ك - پاك دامنى
ل - چشم پوشى
م - پرهيز از كينه ورزى
ن - رازپوشى
س - ديدار برادران
ع - و اين چند صفت ( وفاداری، رعایت حقوق، پایداری در برابر دشواری ها، افطاری دادن روزه دار، تهجد در آخر شب و..)

1.عبادت ها
الف - نماز
ب - نماز شب
ج - روزه
د - ياد خدا و انس با او
ه - تلاوت قرآن
و - درخواست شادمانى از خداوند


******

[=B Mitra]2. عناصِر مادى و لذّت هاى طبيعى
الف - خوردن گوشت
ب - خوردن كدو
ج - نوشيدن سركه
د - به كارگيرى رنگ زرد
ه - استحمام
و - خوابيدن
ز - انگشتر فيروزه به دست كردن
ح - و اين چند كار
بوی خوش، لباس لطیف، عسل، نگاه به سبزه زار، سوارکاری، خواندن سخنان دل نشین و حکیمانه، شستن سر با گل خطمی، گفتگو با مردان، شنا، پیاده روی .

[=B Mitra]****[=B Mitra]

[=B Mitra]3.عوامل غير ارادى
الف - پيوند روحى
ب - الهام فرشته

[=B Mitra]
محمدی ری شهری، محمد، الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث، دارالحدیث، ص304- 355.



[=B Mitra]96/1/4

[=B Mitra]بيماري احمدك (تكلف، مانع شادي)

[=B Mitra]خدا رحمت كنه همه اموات شما را. مادر بزرگم خيلي خوش صحبت و بزم آراي محفل خانوادگي بود. مثلي مي‌زد مي گفت: «احمدك نه دردي داشت نه بيماري يه جوال دوز به خودش مي‌زد و مي‌ناليد.» اين روزها ديد و باز ديد زياد است منزل دوستان و اقوام كه مي رويم همه مي نالند از تورم و مشكلات اقتصادي. بنده هم قبول دارم و آمار كاهش تورم در ما يحتاج زندگي مردم را نسبت به سال قبل قبول ندارم، ولي خيلي از مشكلات را خودمان براي خودمان ايجاد مي كنيم. بت‌هايي كه خود مي‌تراشيم خودمان نزدش گريه مي كنيم. وقتي هزينه ها سنگين است چه لزومي دارد در پذيرايي از مهمان زير بار تكلف و تجملات و اسراف و تبذير شويم؟ معمولا مردان راحت تر هستند، معمولا در اين زمينه خانم‌ها با ياري فرزندان گاهي حمايت خانواده ها، تكلفات و تجملات به مدير اقتصادي منزل يعني مرد تحميل مي‌كنند. البته گاهي هم مردان با ضعف مديريت خود، وام و هزينه‌هاي سنگيني را به دوش خانواده مي گذارند كه با حقوق و درآمد تناسب ندارد.
صحبت از آداب مهمان و مهمان داری بود. هر کس مطلبی را یادآور می شد. امام رضا (ع) داستانی را از اجدادشان نقل کردند و فرمودند: روزی فردی امام علی (ع) را به میهمانی دعوت کرد. امام علی (ع) مشروط پذیرفتند. ایشان فرمودند به سه شرط می آیم. اگر قول دهی که رعایت کنی دعوتت را می پذیرم. مرد گفت آن سه شرط چیست؟
حضرت (ع) فرمودند: شرط اول آنکه چیزی از بیرون منزل برای من تهیه نکنی.
دوم از آنچه در منزل هست چیزی را از من دریغ نکنی
و سوم آنکه زن و بچه ات را به رنج و سختی نیندازی.
مرد که علاقه مند بود میزبان امام (ع) شود، گفت: یاامیرالمومنین (ع) قول می دهم این سه شرط را رعایت کنم. امام (ع) نیز پذیرفتند و به منزل وی رفتند.

[=B Mitra]
پی نوشت :
1. ابن بابویه، محمد بن علی، عیون اخبارالرضا، ج1، ص 225.


زندگی ...

زندگی ساعت تفریحی نیست
که فقط با بازی
یا با خوردن آجیل و خوراک
بگذرانیم آن را
هیچ می دانی آیا
ساعت بعد چه درسی داریم؟
زنگ اول دینی
آخرین زنگ حساب!


سلمان هراتی

منبع



[=B Mitra]96/1/5

[=B Mitra]ارواح خاک بابام
[=B Mitra](پختگي ساختني است نه يافتني)

سريال‌ها و برنامه‌هاي شاد تلويزيون در حد خود بزم خانوادها را گرم‌ مي‌كنند و شادي و لبخند بر دل و لب جامعه مي‌نشانند. اين خوب است و عالي، ولي انتقادي جدي به بسياري از برنامه‌ها وارد است:
بسياري از مهمانان مجردان با سن بالا هستند، غالبا وضع اقتصادي خوب يا عالي نسبت به مردم دارند اينان به عنوان الگوهاي جوانان، مستقيما يا پنهان خواسته و ناخواسته به آنها القا مي كنند كه نمي‌توان به اين زودي ازدواج كرد و بايد از بلوغ زودرستان تا زمان ازدواجتان حدود 15 سال يا حتي بيشتر فاصله شود تا شغل خوب و رفاهيات كامل به دست آوريد. متأسفانه بسياري از مشاوران هم مي‌گويند آمار مشاجرات، اختلافات، همسرآزاري‌ها، خيانت‌ها، عشق‌هاي نافرجام، و طلاق‌ها بالاست، بنابراين جوانان ما تا حدود بيست و هفت يا سي سالگي نبايد ازدواج كند تا پختگي و بلوغ كافي برسند، ولي اين بزرگواران نمي گويند كه اين دوره بلند مت سن بلوغ زودرس تا سن ازدواج، در اين دنياي پر محرك فيزيكي و سايبري، فشارهاي جنسي و عاطفي خودش هزار و يك مشكل ايجاد مي كند كه در مشاورها اينها عيان است!!

مهارت ها و بلوغ‌هاي اكتسابي
چرا نبايد به اين فكر كنيم كه با دوره‌هاي آموزشي مختلف مهارت‌ها، بلوغ پختگي لازم را جوانان ايجاد كنيم. و براي بلوغ اقتصادي چرا از مسؤولان، والدين و خود جوانان نخواهيم كه با تسهيلات ازدواج، حمايت اقتصادي، قناعت، تلاش و همت بالا و مراسم ساده ولي همسرگزيني عاقلانه و روش مند، سبب ازدواج به موقع شوند تا بين سن بلوغ و ازدواج اين همه فاصله نشود و مشكلات فراواني براي آنها و جامعه به با نياورد؟
بدون شك با تورم سنگين بالا و مشكلات مسكن و اشتغال براي عده اي زيادي فراهم كردن ابتدائيات زندگي هم سخت است، ولي بسياري از جوانان در مشاورهها مي گويند شكوه مي كنند كه شهوت و نياز عاطفي زياد است اختلاط دختر و پسر در جامعه و دانشگاه بي‌داد مي‌كند سايت‌ها و شبكه‌هاي پورنو در دسترس است با اين حال والدين ما حال و روز ما را متوجه نمي‌شوند و تشويق به ادامه تحصيل و به دست آوردن رفاهيات خيلي عالي مي‌كنند. ما حاضريم براي كاهش فشار رواني، افزايش آرامش و حفظ ايمان با توقعات كم و حمايت جزيي خانواده با همسرگزيني عاقلانه و مراسم ساده، زندگي بدون تكلف مشترك را شروع كنيم. به تدريج دوشادوش همسر خود رفاهيات زندگي را هم ارتقا دهيم و به وعده هاي خداوند هم كه در قرآن آمده در كنار تلاش خود اميدوار باشيم.

جوانان پرتوقع
جواناني هم هستند كه با اين كه درآمد متعارفي دارند ولي با توقعات بسيار بالا مي‌خواهند زندگي آرماني براي خود بسازند. اين انديشه، سبب ازدواج ديرهنگام و افول هيجان و نشاط آنها مي‌شود. براي فراهم آوردن آسايش و رفاهيات، آرامش خود را از دست مي‌دهند.
گفت: پسرم طوري با تأخير ازدواج نكن كه كودكت، يعني نوه دلبندم، هنگام بازي به دوستانش به روحت قسم نخورد: «ارواح خاك بابام».


[=B Mitra]
پی نوشت:
محمدحسین قديري، ماهنامه خانه خوبان ، بهمن، 1395


[=B Mitra]96/1/6

[=B Mitra]امید
[=B Mitra]
امید همان لعاب شیرینی است که قرص بسیار تلخ مشکلات را پوشانده است و قشر نازک آن گشته است تا به هنگام خوردنش تلخی آن را احساس نکنیم و یا اگر تلخی آن را اندکی احساس می کنیم به خاطر شیرینی قشر آن، چهره خود را برابر رقیبان افسرده نسازیم.
زندگی به مثابه کوره آهنگری است که از کنار آن نمی توانیم بگذریم، بلکه باید همواره در برابرش تلاش کرده و عرق داغ بریزیم. از این رو، امید مثل دریچه ای است که به آن فضای داغ گشوده شده است و از آن نسیم روح افزار همیشه در حال وزیدن است. پس هر کس، این دریچه را به روی خودش ببندد کوره داغ زندگی او را از پای در می آورد؛ ولی اگر آن را به روی خود بگشاید نسیم جانبخش آن، تمام وجودش را نوازش می دهد و زندگی را برایش دلچسب می کند؛ زیرا در کنار کوره های داغ، لذت نسیم بیشتر از هر جای دیگر احساس می شود.
پس امید روح زندگی است که بدون آن حیات می میرد.
آری، امید فانوس زندگی است و هر قدر شب سیاه تر می شود، فروغ و زیبایی این فانوس دلخواه تر می گردد. محققان دریافته اند که امید نقش مقتدرانه و شگفت آوری در زندگی ایفا می کند و در حیطه های متعدد از موفقیت تحصیلی تا تحمل مشاغل پرزحمت مزایای زیادی دارد.
هر شناگر ماهری هر چند هم که بی باکانه بتواند با امواج خشمگین دریا بستیزد و خود را به پیش براند اگر امید رسیدن به ساحل را از دست بدهد غرق می شود. این امید است که او را به حرکت واداشته و به جلو می راند و سرانجام کار با سرافرازی و با موفقیت از آن بیرون آمده و بر ساحل مراد قدم می گذارد.
امید همان عصای زندگی است که وقتی دلسرد می شویم و فرو می افتیم به آن تکیه زده و پای خود را گرم کرده و به راه خود ادامه می دهیم.
در نومیدی بسی امید است - پایان شب سیه سفید است

کتاب امید
نویسنده : محمدعلی رضایی

[=B Mitra]مرکز اطلاع رسانی غدیر


[=B Mitra]96/1/7

[=B Mitra]خیانت های مستمر شوهر

[=B Mitra]پرسش: اگر خانمی متوجه «خیانت‌هاي مستمر» همسرش در فضای سایبری و غیرسایبری شد بايد.....
الف) از اساتید اخلاق و مشاوران متدین کمک بگیرد. اگر با مشاوره، تذكر غيرمستقيم، تذكر مستقيم، قهر و تهديد به طلاق و مطرح كردن موضوع با خانواده‌ها با دليل، به خيانتش ادامه داد، زن براي جدايي به قانون رجوع كند.
ب) در هر صورت، زن بايد بين «جدا شدن از همسر» و «خيانت و مقابله به مثل كردن»، رجوع به قانون را برگزيند.
ج) حساس بودنش به خيانت همسر را به حساب حسادت زنانه گذاشته و سکوت کند. از همان اول همسرش را تهدید به طلاق کرده و مدتی از روش قهر استفاده کند.
د) الف و ب
پاسخ: د

[=B Mitra]
پی نوشت:
منبع: صدهزاران دام و دانه است اي خدا (زهرها و پادزهرهاي اخلاقي و تربيتي فضاي مجازي)، ج2، سايت اسك دين



[=B Mitra]96/1/8

[=B Mitra]لجبازی[=B Mitra]
پافشاری روی حرف یا خواسته غیر منطقی را لجبازی می گویند.
- خودتان در اختلاف های خانوادگی لجبازی نکنید.
- بدون دلیل منطقی به کودک«نه» نگویید و بعد از آن نظرتان را عوض نکنید.
- در برابر لجبازی کودک سکوت کنید و یا بعد از هر بار اصرار او، جمله اخر خود را با همان لحن، تکرار کنید. برای مثال « شکلات، بی شکلات» در دفعه های بعد چیزی به این جمله اضافه نکنید.
- با بی توجهی به پافشاری کودک، خود را مشغول کارهایتان نشان دهید.
- برای آرام کردن کودک لجباز، او را بغل ونوازش نکنید، این کار لجبازی اش را تقویت می کند.
- از روش هایی مانند فریاد زدن، کتک زدن، تهدید کردن و... برای مقابله با لجبازی کودک استفاده نکنید. شاید موفق شوید اما کودک در معرض آسیب های روانی قرار می گیرد.
- برای پایان دادن به لجبازی، به کودک رشوه ندهید.
- لجبازی کودک را با محرومیت تنبیه کنید. برای مثال او را از تماشای برنامه کودک به مدت نیم ساعت محروم کنید.


[=B Mitra]پی نوشت:
نویسنده : علی صادقی سرشت، فلش کارت : به گل ها آب بدهید (حاوی 31 کارت روان شناختی)


[=B Mitra]

[=B Mitra]96/1/9

[=B Mitra]ورزيدگي در زندگي

[=B Mitra]به كوشش:‌محمدحسين قديري
برنامه نويس: سيدمحمدياسين
دانلود نرم افزار: ورزيدگي در زندگي

فهرست مطالب
مقدمه
الف) احكام ورزش
مراجع تقليد/ امام خميني/ آيت‌الله خامنه‌اي/ آيت‌الله مكارم شيرازي / آيت‌الله سيستاني/ آيت‌الله صافي گلپايگاني/ آيت‌الله نوري همداني/ آيت‌الله مظاهري / آيت‌الله جوادي آملي/ آيت‌الله سبحاني / آيت‌الله وحيدخراساني / آيت‌الله بهجت / آيت‌الله تبريزي / آيت‌الله فاضل
ب) پرورش اراده
ج) لطيفه و بازي
د) داستان
هـ) پرسش و پاسخ
و) معرفي منابع
ز) ارتباط با مراجع


[=B Mitra]
دانلود:‌ نرم افزار:
https://t.me/zendegiearam110/2290
https://t.me/zendegiearam110/2411[=B Mitra]



[=B Mitra]96/1/10

[=B Mitra]معرفی کتاب
[=B Mitra]
والدين هرچقدر هم براي كنترل فرزندان خود تلاش كنند، فقط زماني كه با آن‌ها هستند مي‌توانند كمي بر رفتار آن‌ها كنترل داشته باشند. اما آن‌چه را كه واقعا مي‌توانند كنترل كنند رفتار خودشان است، در اين صورت از بروز رفتارهاي بي‌نتيجه جلوگيري خواهد شد.

نگارنده در كتاب حاضر سعي دارد والدين را تشويق كند كه خود را تغيير دهند، طوري كه بتوانند از راه دور كنترلي بر روي افراد تحت پوشش خود داشته باشند.

اين موضوع در كتاب تحت عنوان "تئوري انتخاب" بيان شده است. اين تئوري توضيح مي‌دهد كه تمامي اعمال، رفتار و كردارهاي ما بر اساس انتخاب‌هاي ما است، بدان معني كه هركس مي‌تواند تنها افكار خود و فعاليت‌هايي را كه در راستاي اين طرز تفكر انجام مي‌دهد كنترل كند. با اعمال زور در روابط‌مان با ديگران، تنها مي‌توانيم فعاليت‌هاي آن‌ها را كنترل كنيم ولي هرگز نمي‌توانيم افكار آن‌ها را تحت كنترل خود درآوريم.


[=B Mitra]
پی نوشت:
نوجوانان ناخشنود ، نویسنده: ویلیام گلسر،مترجم: کیوان سپانلو ، لادن گنجی، ناشر:سبزان


[=B Mitra]96/1/11[=B Mitra]

[=B Mitra]احادیث روان شناسی از امام علی النقی علیه السلام
[=B Mitra]
[=B Mitra]فروتنی[=B Mitra]
التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛ (الکافی، ج2، ص124)
فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.

[=B Mitra]نقد پذیری[=B Mitra]
لبعض موالیه: عاتِبْ فلاناً و قل له ان الله اذا اراد بِعَبْدٍ خیراً اذا عُوتِبَ قَبِلَ (وسائل الشیعه، ج2، ص18)
امام هادی(ع) به یکی از دوستانش فرمود: فلانی را توبیخ کن و به او بگو: خداوند چون خیر بنده‌ای خواهد، هر گاه توبیخ شود، بپذیرد (و در صدد جبران نقص براید).

[=B Mitra]انسان بی‌شخصیت
[=B Mitra]مَنْ هانَتْ علیه نَفْسَهُ فلاتَأمَنْ شَرَّهُ (بحارالانوار، ج72، ص300).
کسی که خود را پست شمارد، از شر او در امان مباش.

[=B Mitra]حکمت ناپذیری دل فاسد
[=B Mitra]اَلْحِکْمَهُ لا تَنْجَعُ فی الطّباع الفاسِدَهِ (بحارالانوار، ج75، ص370).
حکمت، اثری در دل‌های فاسد نمی‌گذارد.

[=B Mitra]رذایل اخلاقی
[=B Mitra]اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ؛ (بحارالانوار، ج69، ص199).
حسد نیکویی‌ها را نابود سازد، و فخر فروشی دشمنی آورد، و خودپسندی مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرامی‌خواند، و بخل ناپسندیده‌ترین خلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.

[=B Mitra]جایگاه حسن ظن و سوءظن
[=B Mitra]اذا کان زَمانٌ العَدْلُ فیه اَغْلَبُ مِنَ الجَوْرِ فَحَرامٌ اَنْ تَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءاً حتی یعْلَمَ ذلک منه، و اذا کان زمانٌ الجَوْرُ اَغْلَبُ فیه من العدل فلیس لِاَحَدٍ اَنْ یظُنَّ بِاَحَدٍ خیراً مالم یعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ؛ (بحارالانوار، ج75، ص370)
هر گاه در زمانه‌ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هر گاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوش‌بین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند.

[=B Mitra]تأثیر صله رحم در طول عمر
[=B Mitra]اِنَّ الرَّجُلَ لَیکُونَ قَدْ بَقِی مِنْ ثَلاثون سَنَهً فَیکُونَ وُصُولاً لِقَرابَته وُصُولاً لِرَحِمِهِ، فَیجْعَلُها الله ثَلاثه و ثلاثین سَنَهً، وَ إنَّهُ لَیکُونَ قَد بَقِی مِنْ أََجْلِهِِ ثَلاثٌ و ثلاثون سَنَهً فیکون عاقّاً لِقَرابَتِهِ قاطِعاً لِرَحِمِهِ، فَیجْعَلُها الله ثلاثَ سنینَ؛ (بحارالانوار، ج71، ص103.)
چه بسا شخصی که مدت عمرش سی سال مقدّر شده باشد، اما به خاطر صله رحم و پیوند با خویشاوندانش، خداوند عمرش را به 33سال برساند، و چه بسا کسی که مدت عمرش 33سال مقدر شده باشد، ولی به سبب آزردن خویشاوندان و قطع رحمش، خداوند عمرش را به سه سال برساند.

[=B Mitra]
پی نوشت: سايت انجمن گفت و گوي ديني


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/12[=B Mitra]
[=B Mitra]خودمديريتي = تقويت اراده
[=B Mitra]
مراحل «خودتربیتی» يا «خودمديريتي» یا «مرابطه اخلاقي» یکی از دقیق ترین راه برای خودسازی و تقویت قدرت اراده و اجرایی کردن برنامه های زندگی است.
که شامل مراحل زیر است:
1- مشارطه: از اول صبح با خود عهد (کتبی یا شفاهی) می کند که کاری را انجام دهد یا ترک کند.
2- مسارعه: بعد از تصميم بدون فاصله آن را اجرا كنيم.
3- مراقبه: در طول روز بر حسن اجرای شرط خود مراقبت دارد.
4- محاسبه: شب حساب و کتاب می کند که چقدر موفق بوده و چقدر در برنامه کاهلی داشته است
5- معاتبه و معاشقه: اگر موفق بوده خود را تشویق کلامی مي كند و به خود مي بالد و اگرناموفق بوده خود را تنبیه کلامی می کند
6- معاقبه: مرحله ای شدیدتر از معاتبه و سرزنش است در رفتار خود را تشویق یا تنبیه ( انفاق، روزه، و..) می کند.
تذکر:
این برنامه با دقیق ترین برنامه هایی که روان شناسان برای مديريت خود و تقویت اراده داده اند همخوانی دارد.

[=B Mitra]
محمدحسين قديري، بي خيال درماني (نگاهي فقهي روان شناختي به وسواس)، ج2، 154


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/13[=B Mitra]
[=B Mitra]سیزده بدر واقعی


[=B Mitra]صحراي دانش
سیزده بدر واقعی ما این است
که از خانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان
به صحرای دانش وبینش خارج شویم .

[=B Mitra]
پی نوشت:
مرتضي مطهري، يادداشت ها، ج6، ص131


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/14[=B Mitra]
[=B Mitra]ارزش زن در خانه
[=B Mitra]
در مسائل فعلىِ زنان کشور ما به اعتقاد من دو مسئله از همه مهم‌تر یا بگویید فوری تر و لازم‌الاهتمام‌تر از بقیّه‌ی مسائل است. یک مسئله،
[=B Mitra]مسئله‌ی اهمّیّت و اعتبار خانه و خانواده[=B Mitra] است. برای خانه باید شأن قائل شد؛ انسان بدون خانه - که مسکن و مأوایی ندارد - قابل تصوّر نیست. هر انسان احتیاج دارد به خانه و محیط خانه.
روح محیط خانه عبارت است از خانواده؛ باید به این اهمّیّت داد، باید در این تأمّل و تدبّر کرد.
و دوّم
[=B Mitra]جلوگیری از ضعف و ستم‌زدگی زن در سطوح مختلف[=B Mitra]، ما زنانی داریم که ضعیفند و محرومند، زنانی داریم که ستم‌زده و مظلومند؛ باید جلوی این مظلومیّت ها را گرفت. قوانین مهمّی لازم است که باید وجود داشته باشد، خُلقیّات لازمی وجود دارد که بایستی دنبال کرد که تحقّق پیدا کند، آداب و سننی لازم است وجود داشته باشد که زن در سطوح مختلفِ - من اینجا یادداشت کرده‌ام - معاشرتی، جنسی، خانوادگی، فرهنگی و فکری دچار ستم‌زدگی نباشد.
یعنی از مسائل کاملاً شخصی و خصوصی - یعنی مسائل جنسی - احتمال و امکان ستم‌زدگی زن و مظلومیّت زن وجود دارد، تا مسائل عمومی تر مثل مسائل معاشرتی، مسائل خانوادگی؛ که در مورد مسائل خانوادگی من اینجا یادداشت کرده‌ام: احترام در چشم شوهر، در چشم فرزند، در چشم پدر، در چشم برادر.
زن اگر چنانچه در محیط خانواده، محترم و مکرّم شمرده بشود، بخش مهمّی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

[=B Mitra]
بخشی از بیانات مقام معظمرهبری در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاهی 92/2/21

[=B Mitra]

[=B Mitra][=B Mitra]96/1/15[=B Mitra]
[=B Mitra]جنگ های خیلی داخلی


[=B Mitra]پدر و مادری که درگیر جنگ قدرت اند، به فرزندان خود به صورت مشاهده ای آموزش می دهند که برای رسیدن به خواسته های خود در هنگام اختلاف با خواهر یا برادر باید بجنگند!
از سویی کودکان با دیدن این اختلافات مضطرب می شوند و نیز والدین درگیر اختلاف، برخورد بدتری با کودکان دارند که همین امر باعث شکل گیری فضای تنشی میان فرزندان می شود.

[=B Mitra]
پی نوشت:
نویسنده: علی صادقی سرشت (روان شناس)؛ مجله خانه خوبان؛ شماره ۹۳، آذر ۹۵ ، کانال خانه خوبان.


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/16[=B Mitra]
[=B Mitra]نامه اي به فرزندم


[=B Mitra]نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع)،[1] دریایی از معارف و آموزه‌های دینی و اخلاقی است. این نامه در حقیقت منشوری از بهترین دستور العمل‌های اعتقادی و اخلاقی است، برای تمام کسانی که دل در گرو اخلاق و معنویات دارند. امام علی(ع) در این نامه، علاوه بر بیان توحید، عظمت پروردگار، صفات الهی، هدف آفرینش، معاد و...، مهم‌ترین نیازهای زندگی مادی و معنوی انسان را مطرح می‌کند. در این مجال اندک پرداختن به تمام موضوعات مطرح شده در این نامه میسر نیست؛ از این‌رو برخی از سر فصل‌های مهم آن‌را بیان‌ می‌کنیم و مشروح آن‌را باید در شرح‌های نهج البلاغه جست‌وجو کرد.
1. خودسازى با یاد خدا
2. توجه به حوادث روزگار
3. ضرورت یاد مرگ
4. امر به معروف و نهی از منکر
5. توکل به خدا
6. تحمل سختی‌ها برای رسیدن به حق
7. صبر و استقامت
8. تلاش در راه کسب کمالات نفسانی جاودان
9. ضرورت بخشش مال و صدقه دادن
10. از حرص و آز برحذر بودن
11. کظم غیظ
12. شتاب در تربیت فرزند
13. روش تربیت فرزند
14. مطالعه تاریخ و عبرت گيري
15. توجه به معنویّات
16. آخرت گرایى
17. معیارهاى روابط اجتماعى
18. تلاش در جمع آورى زاد و توشه
19. توبه
20. توجه به دعا
21. شناخت دنیا پرستان
22. واقع نگرى در زندگى
23. حقوق دوستان: مهرباني، آسانگيري، بخشندگي، عذرپذيري، دوستي در نهان و آشكار و..)
24. ارزش‌هاى اخلاقى[2]
25. تمسک به ریسمان الهی
26. توجه به خویشاوندان[3]

[=B Mitra]
پی نوشت:
[1]. البته، ابن میثم بحرانی از جعفر ابن بابویه نقل می‌کند که این نامه خطاب به محمد بن حنفیه است.
[2]پسرم بدان‌که روزى دو قسم است؛ یکى آن‌که تو آن‌را مى‌ جویى، و دیگر آن‌که او تو را مى‌ جوید، و اگر تو به سوى آن نروى، خود به سوى تو خواهد آمد،
چه زشت است فروتنى به هنگام نیاز، و ستم‌کارى به هنگام بى‌ نیازى؛
همانا سهم تو از دنیا آن اندازه خواهد بود که با آن سراى آخرت را اصلاح کنى،
اگر براى چیزى که از دست دادى ناراحت نشو.
از سخنان بى‌ارزش و خنده آور بپرهیز، اگر چه آن‌را از دیگرى نقل کرده باشى.
[3]. برای آشنایی بیشتر با مسائل و موضوعات مطرح شده در نامه 31 امام علی(ع) می‌توانید به شرح‌های نهج البلاغه؛ مانند شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی، ترجمه، عطایی، محمد رضا، روحانی، حبیب، ج 7، ص 208- 312، مراجعه نمایید

سايت اسلام كوئيست.




[=B Mitra]96/1/17[=B Mitra]

[=B Mitra]اثرات سازنده ورزش

[=B Mitra]پرسش : فوايد ورزش چيست؟
ورزش نقش مهمي در بهبود زندگي شادمانه و عاقلانه دارد. ورزش نقش مهمي در تقويت عضلات بدن، ذهن و روح دارد. در اينجا به مهم‌ترين فوايد ورزش كه در اين نرم افزار از آن سخن به ميان آمده اشاره مي‌كنيم:
[=B Mitra]
الف) بخشي از فوايد جسمي
[=B Mitra]
کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده مانند بیمارهای قلبی، سکته مغزی و سرطان، بهبود وضعیت خواب و افزایش انرژی،کنترل وزن، كنترل فشار خون، پيشگيري از تصلب شرایین، جلوگيري از چاقی (عامل مهم در ابتلا به برخی انواع سرطان)، افزايش سطح ایمنی بدن، فعال شدن آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان و حفظ سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد، افزايش حساسیت به انسولین در بيماران ديابتي، كنترل قند خون، كنترل چربی بدن، كنترل وزن.

[=B Mitra]ب) بخشي از فواید روان شناختي: [=B Mitra]
تقويت اراده، افزایش هوشیاری، بهبود حافظه، بهبود عملکرد هوشی، افزایش خلاقیّت، افزایش احساس ارزشمندي، خودكارآمدي و عزت نفس، افزايش خودكنترلي، مديريت هيجاني، مقبوليت و تأييد اجتماعي، تنظيم هورمون هاي شادي، كاهش ترشح هورمون افسردگي و استرس (نقش پیشگیري و درماني از افسردگی و اضطراب)، افزايش احساس خوشايند نسبت به سلامت و اندام خود، افزايش اعتماد به نفس، کاهش افت عملکرد روانی و حافظه کوتاه‌مدت ناشی از افزایش سن یا بازگشت آنها به حد طبیعی.
[=B Mitra]
ج) بخشي از فوايد معنوي
[=B Mitra]نشاط در انجام عبادات واجب و مستحب، نشاط در معاشرت با مردم، افزايش مديريت خشم، تقويت مديريت شهوت، افزايش صبر، ابزار عفيف بودن، محبوب خدا شدن، حفظ امانت الهي و رعايت حقوق بدن(مؤمن قوي برتر از مؤمن ضعيف)، داشتن جسم و ذهن و روحي قوي براي توفيق خدمت به خود، خانواده، خويشان و جامعه، ابزار غيرت ناموسي و ديني، توانايي جهاد در راه خدا، افزايش همت براي ايجاد عادات سازنده و ترك عادات زشت و گناه آلود، آسان سازي دينداري[1] با بازي و تفريح و ورزش

[=B Mitra]
پی نوشت:
محمدحسین قدیری، نرم افزار ورزیدگی در زندگی،
سایت گفت و گوی دینی


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/18[=B Mitra]
[=B Mitra]تعریف بهداشت


[=B Mitra]بهداشت به معنی نیکو نگاه داشتن، نگاه داری تندرستی است و به دانش پیش گیری از بیماری ها، افزایش طول عمر و افزایش سطح سلامتی در انسان اطلاق می شود.

[=B Mitra]بهداشت، موافق با فطرت انسانی
[=B Mitra]انسان فطرتا پاکیزگی و زیبایی را دوست دارد، از لباس زیبا و تمیز و بوی خوش لذت می برد، و در مقابل از آلودگی و پلشتی متنفّر است. از این رو اسلام که به فطرت پاک انسان ارج می نهند، آلودگی ها را نجس شمرده و برای پاک کردن آنها مطهّراتی چون آب، آفتاب، باران و زمین معرفی کرده است.
در روایات اسلامی، آلودگی، عامل فقر و بیماری شناخته و از آن به شیطان تعبیر شده است. در حدیث می خوانیم: «لباس نظیف بپوشید که اندوه را برطرف می کند».

[=B Mitra]اسلام، دین پاکی و پاکیزگی
[=B Mitra]اسلام، دین جامعی است که در احکام نورانی اش به تمام ابعاد وجود انسان توجه شده است و نه تنها درباره مسائل مهمی چون توحید، معاد، سیاست و اقتصاد، بلکه در مسائل بسیار ساده و عادی زندگی هم دقت هایی شگرف دارد. اسلام، رعایت بهداشت، حفظ نظافت، خودداری از افراط و تفریط در خوردنی ها و نوشیدنی ها، و ترک مشروبات و مخدرات را، سفارش کرده است. زیربنای استواری که دستورهای بهداشتی اسلام دارد در هیچ کدام از ادیان دیگر یافت نمی شود.

[=B Mitra]آموزه های بهداشتی قرآن
[=B Mitra]قرآن که کتاب هدایت بشر و گنجینه بزرگ معارف الهی است علاوه بر نسخه های اعجازبخش انسان سازی، سرشار از مطالب علمی و حتی آموزه های بهداشتی است. برای نمونه این آیات را مرور می کنیم:
1.«کلوا واشربوا ولا تسرفوا؛ بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید» که اشاره به بهداشت معده دارد.
2.. در آیه 125 سوره بقره خداوند به حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل امر می کند که «خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید». این آیه، نشان دهنده اهمیت طهارت و بهداشت اماکن است.
3.«فلینظر الانسان الی طعامه»؛ از این آیه می توان اهمیت بهداشت مواد غذایی را، هم در جنبه روانی و هم در جنبه جسمانی، به خوبی دریافت.

[=B Mitra]

[=B Mitra]حوزه دات نت

[=B Mitra][=B Mitra]96/1/19[=B Mitra]
[=B Mitra]آثار مبارک بیماری


[=B Mitra]در روایات نبوی (ص) و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آثار مبارکی برای بیماری ذکر شده است كه توجه به آنها قدرت سازگاري و هنر رضايت به مقدرات الهي را در ما تقويت مي كند. در اين به برخي از اين آثار اشاره مي كنيم:
[=B Mitra]
الف)غفلت زدایی
[=B Mitra]امام باقر (علیه السلام): الجَسَدُ إذا لم یَمرَضْ أشِرَ و لا خَیرَ فی جَسَدٍ یَأشَرُ(مشكاة الأنوار، 487)؛
جسم اگر بیمار نشود، سرمست مى شود و در بدنى كه(به بیمارى دچار نشود و) سرمست شود، خیرى نیست.
[=B Mitra]
ب)افزایش درجات معنوی
[=B Mitra]رسول خدا (صلی الله علیه و اله):
انسان نزد خداوند درجه ای دارد که تنها با عمل خود به آن نخواهد رسید
تا اینکه بدنش به بلایى گرفتار شود و بدین وسیله، به آن درجه دست یابد. (الدعوات، ص172)
[=B Mitra]
ج)کفاره گناهان
[=B Mitra]امیر المؤمنین (علیه السلام):
1-إذا ابتَلَى اللّهُ عَبداً أسقَطَ عنهُ مِنَ الذُّنوبِ بقَدْرِ عِلَّتِهِ(دعائم الإسلام, ج 1، ص 218)؛
هرگاه خداوند بنده اى را دردمند كند به اندازه بیمارى اش گناهان او را مى زداید.
2-المَریضُ تَحاتُّ خَطایاهُ كَما یَتَحاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ(میزان الحکمه، ج 10، ص 490)؛
گناهان شخص بیمار، همچون برگ درخت، مى ریزد.
[=B Mitra]
د)پاکسازی روح
[=B Mitra]قال علی ابن موسی الرضا (علیه السلام):
الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 193)؛
بیمارى، مایه پاكى و رحمت مؤمن است.
[=B Mitra]
هـ) پاداش
[=B Mitra]امام باقر (علیه السلام):
سَهَرُ لَیلَةٍ مِن مَرَضٍ أو وَجَعٍ أفضَلُ و أعظَمُ أجرا مِن عِبادَةِ سَنَةٍ(الكافی، ج 3، ص 114)؛
پاداش شبى از بیمارى یا درد نخفتن، برتر و بزرگتر از یک سال عبادت است.
[=B Mitra]
و)افزایش روحیه صبر و شکیبایی
[=B Mitra]امام صادق (علیه السلام): هر كس شبى بیمار شود و آن را نیكو بپذیرد و خدا را شکر و سپاس گوید،
كفّاره شصت سال (عمر سراسر لغزش) او خواهد بود. راوى مى گوید:
گفتم: معناى نیكو پذیرفتن آن چیست؟ فرمود: بر رنج و ناراحتى آن صبر كند.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 193)

[=B Mitra]
سايت انجمن گفتگوي ديني، كاربر فعال خانم حبيبه


[=B Mitra]

[=B Mitra][=B Mitra]96/1/20[=B Mitra]
[=B Mitra]معرفی کتاب


[=B Mitra]رمز پیروزی مردان بزرگ،
فهرست مطالب
مقدمه
عوامل حقيقى كاميابى :1- كار در خور ذوق و استعداد
عوامل حقيقى كاميابى :2- كار و كوشش و فعاليت
عوامل حقيقى كاميابى :3 ايمان به هدف
عوامل حقيقى كاميابى :4- استقامت و پشكار
عوامل حقيقى كاميابى :5- تمركز فكر
عوامل حقيقى كاميابى :6- نظم و انضباط
عوامل حقيقى كاميابى :7- كار را از جاى كوچك شروع كنيم
عوامل حقيقى كاميابى :8- از پيرويهاى نسنجيده بپرهيزيم
عوامل حقيقى كاميابى :9- شور و مشورت
عوامل حقيقى كاميابى :10 تاريخ يا آزمايشگاه بزرگ زندگى
عوامل حقيقى كاميابى :11- استفاده از فرصت
عوامل حقيقى كاميابى :12- قاطعيت و تصميم
عوامل حقيقى كاميابى :13- آشنائى به اوضاع زمان
عوامل حقيقى كاميابى :14- تجربه اندوزى از شكستها
عوامل حقيقى كاميابى :15- شهامت و شجاعت
عوامل حقيقى كاميابى :16- فداكارى و از خود گذشتگى
عوامل حقيقى كاميابى :17- مشكلات و مصائب
عوامل حقيقى كاميابى :18- واقعيات را آنچنان كه هست بشناسيم
عوامل حقيقى كاميابى :19- انعطاف پذيرى در برابر حوادث
عوامل حقيقى كاميابى :20- اتقان در كار و عمل
عوامل موهوم پيروزى : مقدمه
عوامل موهوم پيروزى :1- بخت و اقبال
عوامل موهوم پيروزى :2- در انتظار تصادفها
عوامل موهوم پيروزى :3- سرنوشت به معناى غلط
عوامل موهوم پيروزى :4- بزرگ زادگى و ثروت موروثى

[=B Mitra]
پی نوشت:
نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی، ناشر: قم، نسل جوان


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/21[=B Mitra]
[=B Mitra]گل مقاوم


[=B Mitra]قدر داشته هامون داشته باشيم
پدر، مادر، همسر و..
یه گل کاکتوس قشنگ تو خونه ام داشتم، اوایل بهش می رسیدم، قشنگ بود و جون دار،کم کم فهمیدم با همه بوته هام فرق داره، خیلی قوی بود، صبور بود، اگه چند روز بهش نور و آب نمی دادم هیچ تغییری نمی کرد،
منم واسه همین خیلی حواسم بهش نبود به خیال اینکه خیلی قویه و چیزیش نمیشه،
هر گلی که خراب میشد می گفتم کاکتوسه چقدر خوبه هیچیش نمیشه اما بازم بهش رسیدگی نمی کردم...
تا اینکه یه روز که رفتم سراغش دیدم خیلی وقته که خشک شده، ریشه اش از بین رفته بود و فقط ساقه هاش ظاهراشو حفظ کرده بود، قوی ترین گل ام و از دست دادم چون فکر کردم قویه و مقاوم...
مواظب قوی ترین های زندگی امون باشیم ما از بین رفتنشونو نمی فهمیم چون همیشه یه ظاهر خوب دارند، همیشه حامی اند،پشتت بهشون گرمه...
اما بهشون رسیدگی نمی کنیم، تا اینکه یه روز می فهمی قوی ها هم از بین میرن...

[=B Mitra]
پی نوشت:
سایت گفت و گوی دینی


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/22[=B Mitra]
[=B Mitra]شوخ طبع بودن امام علي


[=B Mitra]ائمه شوخ طبع بودند ولي اين شوخ طبعي آنها به جا و متعدل بود و سبب آزار ديگران و باز داشتن ايشان از حقيقت و وظايف نمي شد.
برخي براي توجيه شوخي هاي افراطي خود مي گويند امام علي هم خيلي شوخ طبع بودند طوري كه معاويه اشكال مي كند كه نمي دانم ايشان چه طوري با اين همه شوخي كه مي كنند مي تواند حكومت داري هم بكنند و مدير سياسي باشند.
اين نوعي مغالطه و پدر سوخته بازي است: تخريب با لعاب تعريف.
در مورد علي بن ابي طالب(ع) نقل شده كه وي شوخ طبع بود و همين شوخ طبعي نيز بهانه مخالفان او گشت تا حضرت را از گردونه خلافت كنار بزنند و چنين وانمود كنند كه يك فرد خوش مشرب و شوخ طبع، نمي تواند رهبري مسلمين را عهده دار شود. اهل مزاح بودن و بذله گويي آن حضرت، حتي از زبان مخالفان او هم نقل شده است. عمروعاص، معاويه و عمر، سخناني دارند كه گوياي اين ويژگي در آن حضرت است. خود حضرت با شگفتي ياد مي كند كه عمروعاص در منطقه شام، چنين وانمود و تبليغات مي كند كه فرزند ابوطالب، مزاح گر و بذله گو و بازيگر است!تا چهره ناخوشايندي از وي در اذهان شاميان ترسيم كند.
معاويه گفته است: خدا اباالحسن (علي بن ابيطالب) را رحمت كند، كه خندان و گشاده رو و اهل فكاهي بود! او مي خواست اين را به عنوان نقطه ضعف حضرت قلمداد كند.
در حالي كه امام علي پاسخ مي دهند كه ياد خدا و معاد ذهن و فكرم را به خود مشغول كرده است. ایشان می‌فرماید:
«مرا از پسر زانیه تعجب است، که به مردم شام وانمود مى‌ کند که در من شوخ طبعى است، و انسانى بازیگرم، شوخى مى ‌کنم و در بازى کردن کوشایم.
او به باطل سخن گفته، و با این‌گونه سخن مرتکب گناه شده. بدانید که بدترین گفتار دروغ است.
او در سخن راندن دروغ مى‌ گوید، و وعده مى‌ دهد و تخلف مى‌ کند؛ چون درخواست مى‌ کند اصرار مى‌ ورزد، و چون از او درخواست شود بخل مى ورزد،
به عهدش خیانت مى‌ کند و قطع رحم مى‌ نماید، و چون به میدان جنگ آید براى شعله ‌ور ساختن جنگ چه امر و نهى‌ ها مى‌ کند، البته پیش از بیرون آمدن شمشیرها از غلاف!!،
و چون جنگ آغاز شود بزرگ‌ترین حیله‌ اش براى نجات خود، نشان دادن عورتش به مردم است!
به خدا قسم، یاد مرگ مرا از بازى باز مى‌ دارد، و نسیان آخرت او را از گفتن حق مانع مى‌ شود. او با معاویه بیعت نکرد مگر به شرط بخشیده شدن مصر به او، و اخذ رشوه کمى براى دست برداشتن از دین .»[1]

[=B Mitra]
پی نوشت:
شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، ترجمه، انصاریان، ص 168، خ 83، پیام آزادى، تهران، چاپ دوم، 1386ش.


[=B Mitra]96/1/23[=B Mitra][=B Mitra]
[=B Mitra]بکارگیری اصول روان شناسی در خطابه توسط زینب کبری


[=B Mitra]لازم به ذکر است گرچه اصول روان شناسی در تبلیغ به صورت کلاسیک از ابتکارات علوم معاصر است ولی در تبلیغات اصیل آسمانی نیز مورد توجه قرار گرفته است و سیره رهبران و ائمه اطهار علیهم السلام نشان می دهد که آنان در تبلیغ به اصول روان شناسی فردی و اجتماعی توجه کامل داشته اند.
حضرت زینب (س) نیز، در امر رساندن پیام امام حسین علیه السلام به جهانیان از این اصول از جمله تحقیر دشمنان، تکریم دوستان، تحریک عواطف و مخاطب شناسی استفاده نموده است.
وقتی که با کوفیان سخن می گوید، در آغاز خطبه بر اصالت خاندان خودش تاکید می ورزد و از پیامبر صلی الله علیه و آله تعبیر به پدر می کند تا عواطف و احساسات مردم را در اختیار بگیرد و آنان خود بخود آماده قیام و شورش شوند.
و در فراز اول خطابه خود به بزرگترین نقطه ضعف کوفیان یعنی سست عنصری و عهد شکنی اشاره می کند و آنان را از این راه تحقیر می کند.
و باز آن بانوی بزرگوار را می بینیم که در کاخ ابن زیاد، او را «پسر مرجانه » می خواند که برای عبیدالله توهین آمیزترین و رسوا کننده ترین القاب است که حاکی از نامشروع بودن وجود وی و بدنام بودن مادرش می باشد و آن چنان ضربه بر پیکر لرزان عبیدالله می زند که تصمیم به قتل زینب (س) می گیرد.
و در فرازی از خطبه آتشین خود در خطاب به یزید به معرفی یزید، پدر، جد و جده اش می پردازد و بر اصالت خاندان خود تاکید می ورزد و می فرماید:
«وکیف یرتجی مراقبة من لفظ فوه اکباد الاذکیاء ونبت لحمه من دماء الشهداء..» (1)
«و چگونه توقع و امید دلسوزی از آن کسی باشد که دهانش جگر پاکان را جوید و بیرون انداخت و گوشتش از خون شهیدان روئید. ..» و نیز از مقایسه بین دو خطبه ای که در کوفه و شام بیان فرمود به این نتیجه می رسیم که اصل مخاطب شناسی را کاملا رعایت کرده است، زیرا که در کوفه اکثر مخاطبین او عموم مردمند که در جهل و ناآگاهی به سرمی برند و به مقتضای حال، سخن را در خور فهم مخاطبین بیان می نماید. و آنان را از جنایتی که مرتکب شده اند و نیز از شخصیت شهیدان آگاه می سازد. ولی در شام در مجلس یزید، چون خواص حضور دارند و همه دارای آگاهی نسبت به امور هستند لحن خطاب فرق می کند و در نتیجه به رسوا کردن و مایوس نمودن یزیدیان می پردازد.
آنچه اشاره شد اجمالی از سیاست ها و شیوه های تبلیغی آن بزرگوار بود. شیوه های دیگری از قبیل شجاعت، شهامت، فصاحت و بلاغت و وقت شناسی از دیگر روش های تبلیغی آن بزرگوار بوده است.

[=B Mitra]
پی نوشت:
1. بحار، ج 45، ص 133- 135،حوزه دات نت.



[=B Mitra]96/1/24[=B Mitra]

[=B Mitra]فرمانبری، چگونه؟

[=B Mitra]- فراتر از توانایی کودک دستور ندهید؛ تا هم روحیه عدم اعتماد به نفس و هم روحیه نافرمانی، در او تقویت نشود.
- دستور مبهم ندهید؛ مثلا«خودت را جمع و جور کن!»
- درخواست گونه، دستور ندهید؛ مثلا«آیا لطف می کنی اسباب بازی هایت را جمع کنی!»
- استدلالی دستور ندهید؛ مثلا«لباست را بپوش! وگرنه قرارمان دیر می شود» در این صورت ممکن است کودک با استدلالتان مخالفت کند.
- یک دستور را چند بار تکرار نکنید.
- یک دستور روشن، کوتاه و یک مرحله ای بدهید. مثلا«تمام ااسباب بازی هایت را درقفسه بگذار».
- فرمانبری کودک را با تحسین کلامی یا یک جایزه مادی تشویق کنید.
- اگر کودک نافرمانی کرد، صرفا یک بار از هشدار «اگر...آن وقت...» استفاده کنید. مثلا بگویید«اگر اسباب بازی هایت را در قفسه نگذاری، آن وقت به مدت یک روز اجازه بازی کردن با آنها را نخواهی داشت».
- برای فرمانبردار کردن وارد جنگ قدرت با کودک نشوید. اگر صرفا بخاطر ترس از شما فرمانبری کند، هم روانش و هم آینده رابطه اش با شما در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.

[=B Mitra]
پی نوشت:
نویسنده : علی صادقی سرشت، فلش کارت : به گل ها آب بدهید (حاوی 31 کارت روان شناختی)


[=B Mitra]
[=B Mitra]
[=B Mitra]

[=B Mitra][=B Mitra]96/1/25[=B Mitra]
[=B Mitra]مادر
[=B Mitra]دیروز به مادرم زنگ زدم بعد از مرگش تلفن ثابت خانه‌اش را جمع نکردیم ...
[=B Mitra]نمی‌خواهم ارتباطمان قطع شود. هروقت دلم هوایش را می‌کند بهش زنگ می‌زنم...
تلفنش بوق می‌زند ... بوق می‌زند ... بوق می‌زند ... وقتی جواب نمی‌دهد با خودم فکر می‌کنم یا برای خرید رفته بیرون یا خانه همسایه است...
الان چند سال می‌شود هروقت دلم هوایش را می‌کند دوباره زنگ می‌زنم.
شماره “بیرون” را هم ندارم زنگ بزنم بگویم:” به مادرم بگید بیاد خونه‌اش، دلم براش تنگ شده....
دوست من اگر مادر تو هنوز خانه است و نرفته “بیرون” ...
امروز بهش زنگ بزن ...
برو پیشش ...
باهاش حرف بزن ...
یک عالمه بوسش کن ...
صورتتو بچسبون به صورتش ...
محکم بغلش کن...
بگو که دوستش داری ...
وگرنه وقتی بره” بیرون” خیلی باید دنبالش بگردی ...
باور کنید “ بیرون” شماره ندارد ...

[=B Mitra]
پی نوشت: منسوب به هنرپيشه مشهور پرويز پرستویی


[=B Mitra]

[=B Mitra][=B Mitra]96/1/26[=B Mitra]
[=B Mitra]عمه عطار


[=B Mitra]گاهي اختلافات ما به يك سوءتفاهم كوچك برمي‌گردد. اين امر نشان مي‌دهد كه ما بايد در روابط اجتماعي خويشتندار باشيم. يك ظرف را راحت مي‌شود بشكنيم ولي آيا به همان راحتي مي‌توانيم آن را مثل اولش ترميم كنيم؟
وقتی از مدرسه اومد گفت: باید درباره عمه عطار تحقیق اينترنتي کنم. همه تعجب کردند و گفتند این دیگه چه تحقیقی است. عصبانی شدم و با توپ پر رفتم مدرسه تا با معلمش صحبت کنم. معلم خنده‌کنان گفت: عمه عطار نبوده ائمه اطهار« عليهم السلام» بوده.[1]

[=B Mitra]
پی نوشت :
1.محمدحسين قديري، شوخ‌طبعي‌هاي طلبگي، 293.


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/27[=B Mitra]
[=B Mitra]فواید فروبردن خشم


[=B Mitra]رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود: از دوست ترین راه به سوى خدا عز و جل دو جرعه است، یک جرعه خشمى كه با بردباریش برگردانند و یک جرعه مصیبت كه با صبرش درمان كنند.( أصول الكافی / ترجمه كمره اى/ ج 4/ 335 ) و كسى كه خشم خود را فرو برد، خداوند عیبهاى او را مى پوشاند.

شعیب از مردى نقل كرده است كه گفت: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر كس به هنگام میل یا ترس یا هوس یا خشم خویشتن دارى كند، خداوند پیكرش را بر آتش دوزخ حرام خواهد ساخت.

رسول خدا (صلی الله علیه ) فرمود: هر كس بر نفس امّاره خود خشم گیرد نه بر مردم، خداوند او را از وحشت روز قیامت ایمن مى گرداند. ( پاداش نیكیها و كیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال/ 345 )

امام صادق علیه السّلام فرمود: هیچ بنده ئى خشمى فرو نخورد، جز آنكه خداى عز و جل عزت او را در دنیا و آخرت بیفزاید، و همانا خداى عز و جل فرماید: «و آنها كه خشم خود فرو خورند و از مردم بگذرند، و خدا نیكوكاران را دوست دارد، »

و خدا او را بجاى فرو خوردن خشمش این پاداش دهد (یعنى او را دوست دارد) و می‌فرمود: هر كه خشمى را فرو خورد كه بتواند آن را اعمال كند (و ازطرف خود انتقام بگیرد)، خدا روز قیامت دلش را از رضاى خود پر كند. امام باقر علیه السّلام فرمود: هر كه خشمى را فرو خورد كه بتواند آن را اعمال كند، خدا روز قیامت دلش را از ایمنى و ایمان پر كند.( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ ج 3 )

غضب مفرط یکی از مهلکات عظیمه و آفات جسمیه است و چه بسا موجب هلاک ابدی و شقاوت سرمدی شود ماند قتل نفس و قطع عضو و مواردی از این قبیل از این جهت است که گفته‌اند: غضب جنونی است که دفعی عارض می‌گردد.


[=B Mitra]
پی نوشت:
تبیان

[=B Mitra][=B Mitra]96/1/28[=B Mitra]
[=B Mitra]دروغگویی کودک


[=B Mitra][=B Mitra]سؤال: علت اصلی دروغگویی کودک چیست ؟ آیا توبیخ او درست؟[=B Mitra]
پاسخ: بستگي دارد كودك در چه سني باشد ولي آنچه مسلم است وقتي ما توبيخ يا تحريم مي كنيم و بلند صحبت مي كنيم و داد مي زنيم و وجودمان لبريز از هيجان منفي است .
اصلا كودك متوجه نمي شود ما چه مي گوييم .
گاهي حس مي كند اصلا دوستش نداريم به خصوص اين كه فرهنگ غالب هم اين است كه مي گوييم ديگر دوستت ندارم. بچه خيلي بدي هستي. بي ادب و...
بنابراين بهتر است ابتدا تفهيم كنيم كه ما از چه ناراحت هستيم.

دوم رفتار بد را از كل شخصيت جدا كنيم.

سوم محبت او را مشروط نكنيم.
بعد مي توانيم مثلا تحريم كنيم بگوييم به خاطر اين كاري كه كردي تا ساعت دو يا تا وقتي بابا از سر كار برگردد دوچرخه ات را قفل مي كنم.
ولي بايد دقت داشته باشيم كه بين كار بد و جريمه تناسب باشد و جريمه خيلي با تأخير نباشد.
مثلا اين درست نيست كه كودك را به خاطر يك كار بد از اردويي محروم كنيم كه يك سال يا يك ماه منتظرش بوده است.
يكي از اساتيد مي گفت: حضرت امام ظاهرا به فرزندشان گفته بودند بيرون نرو. او گوش نداده بود و رفته بود. امام خواسته بودند با تركه اي يا چوب نازكي او را بترسانند كه چوب به او مي خورد.
امام به او مي گويد اين كه چوب به تو خود من بايد ديه بدهم و بدهكارم ولي تو هم كارت اشتباه بود كه به حرفم گوش ندادي و رفتي بيرون.

تذكر: علت دروغگويي كودك در نخستين دوره هاي كودكي مي تواند ندانستن مفاهيم ارزشي باشد يا مثلا مالكيت را متوجه نمي شود مداد ديگري را بر مي دارد مي گويد از خودم است خودم پيداش كردم. گاهي هم به دليل شخصيت پنداري و جاندارپنداري و تخيل او است
بعد به تدريج مي تواند الگوها و همسالان موثر باشند مثلا مادر يا پدر علني نزد او به ديگري دروغ مي گويند يا مي خواهند دروغ بگويد
ترس از تنبيه و محروميت شديد نيز مي تواند يكي از عوامل مهم دروغگويي باشد.


[=B Mitra]
پی نوشت:
سایت انجمن گفت و گوی دینی/ انجمن مشاوره/ کارشناس: حامی



[=B Mitra]96/1/29[=B Mitra]

[=B Mitra]پس چرا...؟
[=B Mitra]
پیرمردی موبایلشو برد تعمیر کنه
بعد از مدتی تعمیر کار گفت
موبایلت سالمه پدر جان, چیزیش نیست
پیرمرد با صدای غمگین گفت
پس چرا بچه هام زنگ نمیزنن

[=B Mitra]
پی نوشت:
نرم افزار لبخندها و دلخندها، سایت گفت و گوی دینی


[=B Mitra][=B Mitra]96/1/30[=B Mitra]
[=B Mitra]معرفی کتاب


[=B Mitra]نام کتاب: شاخص های سبک زندگی اسلامی
مولف: جمعی از نویسندگان
انتشارات موسسه امام خمینی(ره)،1394 ،چاپ اول، قم

6 فصل دارد:
1. ادبیات نظری سبک زندگی

2.نظریه های سبک زندگی

3.بازخوانی تحلیلی- انتقادی نظریه های سبک زندگی

4.اصول حاکم بر سبک زندگی اسلامی

5.شاخص های محتوای سبک زندگی

6.شاخص های صوری سبک زندگی


[=B Mitra]
سایت گفت و گوی دینی



[=B Mitra][=B Mitra]96/1/31[=B Mitra]
[=B Mitra]گذشته ها نگذشته

[=B Mitra]گويند باز شاهي بر شانه چوپاني نشست. مسؤولين كشوري خدم و حشم به او پيشنهاد دادند كه به خاطر خوش يمني و بخت بلندش قبول كند كه شاه ممكلت شان شود. چوپان قبول كرد. هر وقت با مردم و مسؤولين ديدار داشت به حرم خود مي رفت و با كمي تأخير به ديدار آنها مي آمد. بعد حكيمانه قدم مي زند و نگاه مي كرد و منصفانه سخن مي گفت: بارها و بارها وزرا و وزير اعظم درباره اين راز شاه سؤال مي كرد.
روزي شاه به ايشان گفت: من چوپان بودم و روزگار سختي در بيابان با رمه ها گذرانده ام. مال ما را به بهانه عوارض و مخارج كشور به تاراج مي بردند و سنگ صبور غم هاي اقوام و پدرم بودم. وقتي به قصر آمدم با خود ني و پوستين و عصايم را آوردم تا هر روز با ديدن آنها گذشته خودم را به ياد آورم.


***
[=B Mitra]واقعيت اين است كه بسياري از دختران ما بعد از اين كه خرشان از پل گذشت
فراموش مي كنند كه مي ترسيدند كه سن شان بالا رود و همسري صالح نصيب شان نشود.
فراموش مي كنند كه براي رفع مشكل دخيل ها مي بستند. صدقه ها مي دادند و نذر نياز و دعاها مي كردند.
فراموش مي كنند با خداوند عهد مي كردند كه همسري به او ارزاني كند تا زني قانع، با خدا و سازگار باشند و به سهم خود گامي در ازدواج جوانان و تقويت روابط همسران بردارند.
فراموش مي كنند كه همين الان زنان بيوه و دختراني با سن بالا هستند كه غبطه و يا حسرت و حسادت ايشان را مي خورند.
نمي دانم شايد اين خانم ها مي ترسند شكر كنند و خداوند زن ديگري را براي همسرشان زياد كند. اين خانم ها از اين جهت نبايد بترسند چون خداوندرحمان فرموده اگر شكرگزار باشيم نعمت ها و ظرف وجودتان را زياد مي كنم. ولي آيا اينان نمي ترسند نعمت شوهر يا آرامش يا كرامت انساني و بزرگ منشي و سعه وجودي از آنها گرفته شود؟! لَئِنْ شَکرْتُمْ لَاَزیدَنَّکمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ [1].

[=B Mitra]
پی نوشت:
1.ر.ك: محمدحسين قديري، مثل هاي روان ( تمثيل هاي روان شناختي و تربيتي)، ص 136


[=B Mitra][=B Mitra]96/2/1[=B Mitra]
[=B Mitra]زنان چگونه معجزه می کنند


[=B Mitra]قدرت خانم‌ها نه در فیزیک و جسم، بلکه در روان و جان است. شاید یک خانم قدرت بدنی کمتری نسبت به یک مرد داشته باشد اما قطعاً قدرت روانی‌اش بی‌رقیب است. به قول آیت الله امینی دام ظله: «زن می‌تواند خانه را به صورت بهشت برین درآورد و هم می‌تواند به صورت جهنمی سوزان تبدیلش سازد. می‌تواند شوهرش را به اوج ترقی برساند و هم می‌تواند به خاک سیاهش بنشاند.» (آیین همسرداری؛ ص 27)

خانم‌ها ازدواج با مرد ضعیف و بی‌اراده را نمی‌پسندند؛ آن‌ها دوست دارند شوهری داشته باشند که بتوانند در طول زندگی مشترک با خیال راحت به او تکیه کنند. هرچند برخی اقتدار مرد را در ثروت او می‌بینند؛ ولی خانم‌های فهیم و آگاه بسیاری هستند که می‌دانند اقتدار مرد در مال او نیست وگرنه بسیاری از مردان مال دار، مقتدر نیستند و در زیر بار زندگی نمی‌توان به آن‌ها دل خوش کرد.

اگر همسر مقتدر واقعی دارید اقتدار همسرتان را پاس بدارید و در تقویت آن بکوشید. اگر هم مرد مقتدری انتخاب نکرده‌اید یا اینکه تازه ازدواج کرده‌اید و از الآن نمی‌خواهید ضعف شوهرتان را ببینند؛ به ادامه سخن آیت الله امینی توجه کنید: «زن اگر به فن شوهرداری آشنا باشد و وظایفی را که خدا برایش مقرر فرموده انجام دهد می‌تواند از یک مرد عادی بلکه از یک مرد بی‌عرضه و بی‌لیاقت یک شوهر لایق و آبرومند بسازد»

(آیین همسرداری؛ ص 27)

[=B Mitra]
تبیان

[=B Mitra][=B Mitra]96/2/2[=B Mitra]
[=B Mitra]8 نكته درباره تمركز در مطالعه


[=B Mitra]دكتر خادمي در كتاب «مطالعه روشمند» به نكاتي چند را براي ايجاد تمركز حواس لازم مي داند:
1. علاقه به موضوع مورد مطالعه يكي از علل مهم ايجاد تمركز و دقت در حين مطالعه است.
2. هماهنگي اراده و تخيل نيز در اين رابطه كارساز است؛ به عبارت ديگر، چشمان فرد بر صفحه كتاب و افكار ش در حال پرواز به دور دست ها نباشد!
3. برخي مسائل جسمي و روحي نيز مي تواند تمركز فرد را بر هم زند؛ مانند گرسنگي، تشنگي، سردرد يا ساير دردها، نگراني و اضطراب.
4. برخي مسائل محيطي نيز از عوامل برهم زننده تمركزند: سروصداي زياد، نور زياد يا كم، لباس نامناسب و... .

آقاي حق جو در كتاب «روش هاي تسريع در خواندن و درك» چند نكته مهم ديگر را نيز بر اين ليست مي افزايد:
5. يكي از مهم ترين عوامل بر هم خوردن تمركز عجله و شتاب است. اين حالت سطح مطالعه را نازل مي كند و تمركز را بر هم مي زند.
6. يكي از مسائل قابل توجه ديگر سنگيني معده و سيري بيش از حد است. به قول حضرت رسول اكرم(ص) «پري معده و سيري زياد به وجود آورنده حماقت است!» اين همان خواندن و نفهميدن و به عبارتي عدم تمركز و ارتباط با مفهوم كتاب است.
7. انتخاب زمان مناسب از عوامل ايجاد تمركز است؛ مثلاً پس از استراحت خصوصاً در صبحگاهان بهترين تمركز و در ساعات خستگي و كسالت نامناسب ترين تمركز وجود دارد. البته در صبحگاهان لازم است قدري ورزش كرد تابدن آمادگي لازم را به دست آورد.
8. نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مكان مطالعه همگي از عوامل ايجاد كننده تمركز مطلوب ترند.


[=B Mitra]
پی نوشت:
سايت انوار طاها

[=B Mitra]

[=B Mitra][=B Mitra]96/2/3[=B Mitra]
[=B Mitra]اضطراب امتحان


[=B Mitra]برخي از راه‌کارهایی برای مقابله با اضطراب امتحان عبارتند از:
1. از روش‌های مناسب مطالعه استفاده کنید تا روی مباحث امتحانی تسلط داشته باشید. این تسلط به شما کمک خواهد کرد تا بدون اضطراب و با اعتماد بیشتری برای امتحان آمادگی پیدا کنید.
2. در ضمن مطالعه، نگرش مثبت را حفظ کنید. به موفقیت، و نه شکست، فکر کنید. امتحان را به عنوان فرصتی در نظر بگیرید که میزان آموخته‌هایتان را نشان می‌دهید.
3. پیش از رفتن به جلسه امتحان، خوب استراحت کنید و غذای مناسبی بخورید. شب قبل از امتحان به اندازه کافی بخوابید. قبل از امتحان غذایی سبک و مقوی بخورید.
4. با توکل به خدا و تکرار ذکری که به آن عادت دارید، آرامش را به خود بازگردانید.
5. در طی امتحان آرام باشید. تنفس آرام و عمیق کمک کننده است. بر خودگویی‌های مثبت مانند «من می‌توانم این کار را انجام دهم»، تمرکز کنید.
6. برای امتحان، طبق برنامه پیش بروید. حتی اگر امتحان دشوار است نگران نشوید و برنامه مورد نظر را حفظ کنید.
7. با دیدن همکلاسی‌هایتان که قبل از شما امتحان را تمام کرده‌اند، دچار اضطراب نشوید. از زمانی که برای عملکرد بهینه نیاز دارید، استفاده کنید.
8. زمانی که امتحان تمام شد، موقتاً آن را فراموش کنید. تا وقتی که نتیجه این امتحان اعلام نشده کاری از دست شما برنمی‌آید. توجه و تلاش‌تان را روی تکالیف و امتحانات جدید متمرکز کنید.
9. زمانی که نتیجه امتحان اعلام شد، آن را تحلیل کنید و تا ببینید چه حد توانسته‌اید عملکرد بهتری داشته باشید. از اشتباهات و نقاط قوت خود درس بگیرید و این تجارب را در امتحانات بعدی نیز به کار گیرید
نکته: امام باقر (علیه السلام): «اَلصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلوبِ؛» روزه و حج آرام بخش دل هاست.

[=B Mitra]
پی نوشت :
سایت مرکز مشاوره دانشگاه کاشان، 92/9/10


[=B Mitra][=B Mitra]96/2/4[=B Mitra]
[=B Mitra] زن در خانه


[=B Mitra]باید کاری بکنیم که بچّه‌ها دست مادر را حتماً ببوسند؛ اسلام دنبال این است. کما اینکه در خانواده‌های مذهبی تر و اخلاقی‌تر و نزدیک‌تر به مفاهیم مذهبی، اینها مشاهد می‌شود. فرزندان خانواده نسبت به مادر تکریم داشته باشند. هیچ منافاتی ندارد این تکریمِ نسبت به مادر، با آن حالت عاطفی و خودمانی گری ای که بین فرزند و مادر وجود دارد؛ هیچ منافاتی ندارد؛ این احترام باید باشد؛ محترم باید باشد زن در درون خانواده. رفع مظلومیّت به این شکل است. اگر چنانچه فرض کنیم در یک خانواده‌ای، در یک خانه‌ای، مرد به همسر خودش توهین میکند، انواع توهین ها، از توهین های رفتاری تا زبانی تا وحشی گری یدی که متأسّفانه یک جاهایی هنوز در کشور ما وجود دارد که نباید وجود داشته باشد، البتّه در بین غربی ها هست، فراوان هم وجود دارد، خلاف انتظار هم نیست غربی ها، یعنی بخصوص نژادهای اروپایی، نژادهای وحشی‌اند؛ اینها ظاهرشان اتو کشیده و کراوات زده و ادکلن زده و اینهایند امّا همان باطن وحشی‌گری ای که در تاریخ وجود داشته هنوز هم در این‌ها هست؛ راحت آدم می‌کشند، خونسرد جنایت می‌کنند؛ بنابراین کتک زدن زن در داخل خانه به وسیله‌ی آنها و بعد به وسیله‌ی آمریکاییها، بُعدی ندارد - امّا در محیط اسلامی چنین چیزی اصلاً نبایستی تصوّر بشود؛ ولی متأسّفانه هست. بنابراین این دو نقطه، دو نقطه‌ی اصلی است؛ به نظر من هر چه در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی بشود، جا دارد.
[=B Mitra]
بخشی از بیانات مقام معظم در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاهی 92/2/21


[=B Mitra]


[=B Mitra][=B Mitra]96/2/5[=B Mitra]
[=B Mitra]افزایش اعتماد به نفس در موقعیت های اجتماعی


[=B Mitra]پیدا کردن کسی که در طول حیات خود هیچ گاه خجالت نکشیده، کار دشواری است. کم رویی و خجالت واکنش معمول به شرایطی است که فرد احساس می‌کند از هنجارهای اجتماعی و استانداردهای خود افت کرده است. در واقع خجالت و کم رویی یک زنگ خطر درونی است که به ما کمک می‌کند دریابیم چه موقع در معرض خطر خارج شدن از دایره پذیرش و رضایت اجتماعی هستیم.
فردی که خجالتی است و ترس از خجالت شدن و سرخ شدن در جمع را دارد ، نگران این مساله است که مرکز توجه دیگران قرار بگیرد. این دسته از افراد عموماً از مکان های عمومی، صحبت کردن در جمع، مورد تشویق قرار گرفتن و یا شرایطی که تعداد زیادی از افراد جمع هستند، اجتناب می کنند و متاسفانه همین واکنش آن ها باعث می شود که شدت این مشکل افزایش یابد. افرادی که از این مشکل رنج می برند، همواره سعی دارند سرخی صورت خود را بپوشانند، غافل از اینکه این اقدام باعث شدت گرفتن مشکلات شان می شود. ترس از سرخی چهره می تواند با علائم دیگری مانند تنگی نفس، گیجی، تعریق بیش از حد، لرز، تهوع، خشکی دهان، احساس مریضی، تپش قلب، ناتوانی در صحبت کردن یا فکر کردن، ترس از مردن، ترس از دست دادن کنترل، احساس غیرواقعی بودن و یا حمله اضطراب همراه باشد. اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که وقتی در موقعیت های اجتماعی قرار می گیرید صورتتان سرخ شده و یا هر یک از این علایم را از خود نشان می دهید باید بدانید که این مشکل تنها شما نیست.

[=B Mitra]
پی نوشت:
سایت روان دات کام


[=B Mitra]

[=B Mitra]96/2/6
[=B Mitra][=B Mitra]مرزناپذیری


[=B Mitra]نباید از مفهوم مرز، استفاده نادرست کرد؛ این که همسر هر کاری دلش می خواهد انجام بدهد و در پاسخ به اعتراضی که به او می شود، بگوید این مرزی است که من برای خودم ایجاد کردم، نهایت خودخواهی و مرزناپذیری است. مرزها برای فرار از مسئولیت نیستند، بلکه حکایت از این دارند که شما نمی توانید هر کاری که دلتان خواست، انجام بدهید. در واقع، فقط افراد مرزناپذیر احساس می کنند که باید بتوانند هر کاری که می خواهند انجام بدهند؛ برای نمونه، فرد مرزناپذیر چون احساس می کند که هر محدوده ای نامعقول، غیر منصفانه و ناراحت کننده است، از کوره در می رود و پرخاشگر می شود؛ چون گمان می کند همسرش چنان بد طینت شده که در برخی زمینه های زندگی به او پاسخ منفی می دهد. چنان چه کسی با ما ناعادلانه رفتار کند، عصبانب شدن ما عادی است، اما اگر همسرمان به دلیل موجه، محدوده ای برایمان قائل شود، یا به ما پاسخ منفی بدهد، عصبانب شدن ناپختگی است.
خلاصه این که استفاده نادرست از مرزها، بیشتر به جای تشدید علاقه، به بیگانگی و فاصله بین همسران منجر می شود. تعیین مرزها برای این نیست که به رابطه ها پایان دهد، بلکه برای محافظت و عمق بخشی به آن هاست.
بنابراین، در زمینه مرزبندی هم مانند هر کار دیگری، باید مواظب باشیم که دچار افراط و تفریط نشویم و پرخاشگری، خودخواهی، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت هایمان، وقت گذرانی بیش از حد با دوستان و... را به اسم مرزبندی توجیه نکینم.
صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد
ورنه اندیشه این کار فراموشش باد
حضرت علی علیه السلام می فرماید« نادان را یا تندرو یا کندرو می بینی».

[=B Mitra]
پی نوشت:
ماهنامه خانه خوبان، علی محمد صالحی، ش88، ص22، خرداد95.




[=B Mitra][=B Mitra]96/2/7[=B Mitra]
[=B Mitra]کس نخارد پشت من...
[=B Mitra]
«تو همانی که می‌اندیشی»
کس نخارد پشت من...

عروس و داماد از وقتی که هسته زندگی مشترک‌شان شکل می‌گیرد، باید با چنگ و دندان مراقب آن باشند تا این هسته تبدیل به نهال و سپس درخت تنومند و پر ثمر شود. باید با هم تلاش کنند تا مانع دخالت ها شوند نباید به دلیل یک هیجانی آنی پل های پشت سر را با دینامیت خشم منهدم کرد. بله زن و شوهر به همدیگر نیاز دارند باید حرمت امام زاده خانه را متولی( زوج) نگه دارد. هر حرف خصوصی ای را نباید به حتی والدین گفت.
طبیعی است که مشاجره بین دو موجود زنده انسانی پیش بیاید نباید سریع به مرزهای یکدیگر با کمک از خانواده ها لشکر کشی کرد و با توپخانه ناسزا و بدگویی، تأسیسات آبروی همدیگر را ویران کرد. زن و شوهر باید به فکر خود باشند ممکن است افراد لحظاتی از آنها جانبداری کنند ولی به هر حال آنها سراغ زندگی خود می روند. بله آنها هم از این گونه اختلافات در زندگی یشان دارند.
گاهی زن در برابر خانواده اش باید سپر مرد شود و گاهی مرد باید در برابر خانواده اش سپر همسرش شود. به عنوان نمونه اگر وقت ندارید به مادرتان سر بزنید یا اعتراضی به عمل کرد آنها دارید بهتر است این امر با صراحت و احترام متقابل و صمیمیت از طرف فرزند همان والدین به آنها در غیاب همسر بیان شود. از سویی دیگر بهتر است در حفظ حرمت ها زن و شوهر یاریگر هم باشند به عنوان نمونه به جای این که مرد از والدینش دعوت کند عروس این کار را بکند. یا داماد روز مادر هدیه به مادر خانمش بدهد.
مثالی زیبا : اگر فرشی خریده باشیم قیمتی، زمانی که ماست روی آن بریزد با هر پارچه ای آن را تمیز نمی کنیم با احتیاط اول ماست را بر می‌داریم و بعد با پارچه‌ای تمیز نه غبار آلود و روغنی آن قسمت را پاک و تمیز می کنیم. اگر ماست اختلاف بر فرش گران بهای زندگی زناشویی ریخت باید با احتیاط آن را برطرف کنیم از هر پارچه دخالتی کمک نگیریم و گرنه فرش زندگی خراب‌تر می‌شود.
شعار این هشدار
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا
و اگر از جدايى ميان آن دو [ زن و شوهر] بيم داريد پس داورى از خانواده آن [شوهر] و داورى از خانواده آن [زن] تعيين كنيد اگر سر سازگارى دارند خدا ميان آن دو سازگارى خواهد داد آرى خدا داناى آگاه است (نساء/ 35 )


[=B Mitra]
پی نوشت:
نرم افزار نیش ها و نوش ها، سایت گفت و گوی دینی



[=B Mitra][=B Mitra]96/2/8[=B Mitra]
[=B Mitra]ویژگی های روانشناس یا مشاور حرفه ای


[=B Mitra]روانشناس یا مشاور حرفه ای باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
[=B Mitra]✔️علاقه به یادگیری مداوم: [=B Mitra]یک درمانگر خوب، همیشه در حال یادگیری است و با مقالات و یافته های جدید روانشناسی آشنا است.
[=B Mitra]✔️مهارت های ارتباطی:[=B Mitra] یک درمانگر خوب، مهارت خوبی در نوشتن و ارتباطات کلامی دارد و می تواند با گروه های مختلف مردم به طور موثر ارتباط برقرار کند.
[=B Mitra]✔️شفقت:[=B Mitra] یک درمانگر خوب، مهربان و مشفق است و می تواند با رنج و مشکلات مراجعانش به خوبی همدلی کند. آنها قادراند به مراجعان کمک کنند تا احساس راحتی کنند.
[=B Mitra]✔️ثبات هیجانی:[=B Mitra] درمانگر خوب هیجان با ثباتی دارد و می تواند استرس و آشفتگی های هیجانی ناشی از کار با مراجعین آشفته را تحمل و تنظیم کند.
[=B Mitra]✔️اخلاق حرفه ای:[=B Mitra] یک درمانگر حرفه ای، کدهای اخلاقی محکمی دارد و رازدار مراجعینش است. همچنین می دانند شغل آنها به نحوی است که می تواند روی افراد تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
[=B Mitra]✔️مهارت های بین فردی:[=B Mitra] یک درمانگر خوب، مهارت های بین فردی خوبی دارد و قادر است به خوبی با گروه های مختلف مردم از جمله همکاران و بیماران کار کند.
[=B Mitra]✔️آگاهی از قوانین و مقررات: [=B Mitra]درمانگر خوب درمانگری است که با قوانین کشور در خصوص حرفه اش آشنا باشد. آنها می دانند چطور در محدوده قانون با مراجعین خود کار کنند.
[=B Mitra]✔️تفکر باز:[=B Mitra] یک درمانگر خوب، روشن فکر است و تحمل همه افراد و موقعیت ها را دارد. آنها همچنین نسبت به تحقیقات جدید و روش های جدید فکر کردن که ممکن است برایشان چالش برانگیز باشد گشوده هستند.
[=B Mitra]✔️صبر:[=B Mitra] یک درمانگر حرفه ای باید هم در انجام تحقیقات و هم در جلسات مشاوره بسیار صبور باشد. آنها می دانند برای دیدن نتایج معنی دار شاید زمان زیادی احتیاج باشد.
[=B Mitra]✔️قابل اعتماد بودن:[=B Mitra] درمانگر خوب بسیار قابل اعتماد است و در عین حال، الهام بخش مراجعان خود برای اعتماد کردن است.
[=B Mitra]✔️ مهارت حل مسئله:[=B Mitra] بسیاری از افراد به خاطر فقدان مهارت حل مسئله پیش مشاور و روانشناس می آیند. گاهی یافتن راه حل برای مشکلات ساده است اما در بیشتر موارد پیدا کردن راه حل نیازمند خلاقیت و ابتکار است. بنابراین درمانگر خوب باید دارای تفکر خلاقانه و مهارت حل مسئله باشد.
[=B Mitra]✔️توجه مثبت بی قید و شرط:[=B Mitra] برای اینکه درمانگر خوبی باشید باید به مراجع خود در هر حالتی توجه مثبت بی قید و شرط داشته باشید.

دیگر ویژگی های یک درمانگر خوب:
➖شنونده خوبی باشد.
➖صلاحیت داشته باشد.
➖کنجکاو باشد.
➖خود آگاهی بالایی داشته باشد.
➖با تنوع افراد و عقاید کنار آمده باشد.


[=B Mitra]
پی نوشت:
كانال دکتر حمید پورشریفی؛ مترجم:عاطفه محمدصادق، مرکززندگی


[=B Mitra]96/2/9[=B Mitra]

[=B Mitra]اجرت مشاوره

[=B Mitra]امام حسن عسکري(عليه السلام) فرمودند: زني خدمت حضرت فاطمه (عليهاالسلام) آمد و گفت: مادر ناتواني دارم که در امر نماز به مسئله مشکلي برخورد کرده و مرا خدمت شما فرستاده است که سؤال کنم، و مسئله را مطرح نمود. حضرت فاطمه (عليهاالسلام) جواب آن مسئله را داد. آن زن سؤال دوم و سوم را کرد و سپس تا ده مسئله از حضرت پرسيد و حضرت (عليهاالسلام) همه را پاسخ داد. سپس آن زن از کثرت سؤال خجالت کشيد و عرض کرد: اي دختر رسول خدا، ديگر مزاحم نمي شوم، خسته شديد،
حضرت فاطمه (عليهاالسلام) فرمود: خجالت نکش هر سؤالي داري بگو تا جواب دهم. من از سؤالات تو خسته نمي‌شوم و با کمال ميل جواب مي دهم. اگر کسي اجير شود که بار سنگيني را بر بام حمل کند و در ازاي آن، مبلغ صد هزار دينار اجرت بگيرد، آيا از حمل بار خسته مي شود؟
زن پاسخ داد: نه.
حضرت فرمود: خدا در برابر هر مسئله آن قدر به من ثواب مي‌دهد که بيشتر است از اينکه بين زمين و آسمان پر از مرواريد باشد. با وجود اين، آيا از جواب دادن مسئله خسته مي‌شوم؟ [ 1 ]

[=B Mitra]
پی نوشت:
محمّدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 22، ص31.



[=B Mitra][=B Mitra]96/2/10[=B Mitra]
[=B Mitra]دستمالي کردن تکنيک‌ها


[=B Mitra]«دستمالي کردن» در فرهنگ عميد به معناي استعمال چيزي و مبتذل کردن آمده ‌است. وقتي ببينيم يا بشنويم يا حتي احتمال بدهيم كه بزرگ‌سال يا بچه‌‌اي ميوه، شيريني يا غذايي را دستمالي کرده است، اگر گرسنه هم باشيم، ديگر به خوردن آن رغبت نمي‌کنيم.
واژة دستمالي کردن و به ابتذال کشاندن براي مطلبي که مي‌خواهم بگويم نسبتاً مناسب است؛ اما به ‌نظر مي‌رسد براي بيان عمق مقصودم، عبارت مشمئزکننده و عاميانة «گند زدن» يا «به گند کشاندن»، رساتر است. بسياري از افراد ناشي، از روي جهل، گروهي نيز به دليل مشکلات اخلاقي و رواني همچون غرض، تکبر و خودشيفتگي، در کار متخصص دخالت مي‌کنند.
وقتي براي مشاوره نزد کسي که علم ندارد يا مشاوري که هنر و مهارت ندارد برويم و تکنيک‌هاي مشاوره‌اي را از آنها دستمالي‌شده و ناقص دريافت ‌کنيم، تصور بدي از اين تکنيک‌ها پيدا مي‌کنيم. ديگر حاضر نيستيم نزد مشاوري باتجربه برويم و از روش‌هاي دقيق و کامل وي بهره ببريم؛ زيرا تصور مي‌کنيم اينها همان چيزهايي است که مشاور قبلي هم به کار برد و فايده نداشت. بله اين مشاورنماها تکنيک‌ها و حتي حرفه و هنر مشاوره را دستمالي مي‌کنند و آنها را به گند مي‌کشانند.
کار با بيماران رواني حساسيت بسياري دارد. به همين دليل است که مشاوره و روان‌درماني هم حرفه است و هم هنر. افراد غيرمتخصص و حتي متخصصان بي‌ذوق با ورود به هنر و حرفة روان‌درماني، خود و بيماران را گرفتار مرداب‌هاي بسيار خطرناک مي‌کنند. وابستگي‌هاي بيمارگونه بين اين افراد و بيمار يکي از اين مرداب‌هاي خطرناک است. تشديد و گسترش و عميق شدن بيماري، اتلاف انرژي و زمان، هزينه‌هاي مادي و پريشان کردن خانواده‌هاي بيماران از پيامدهاي ناگوار ورود افراد ناشي در کار مشاوره است. جالب اين است که افراد ناشي اصلاً به خراب‌کاري‌هاي خود توجه نمي‌كنند و کباب کردن را ثواب مي‌شمارند. بايد سعدي‌وار به آنها حريم‌ها و بايدها و نبايدها را تذکر دهيم و بگوييم: «از بهر خداي مکن»؛

سعدي مي‌گويد: «ناخوش‌آوازي به بانگ بلند قرآن همي ‌خواند. صاحب‌دلي بر او بگذشت.
گفت تو را مُشاهره چند است؟
گفت: هيچ.
گفت پس اين زحمت خود چندين چرا همي‌ دهي؟
گفت: از بهر خداي مي‌خوانم. گفت: از بهر خداي مخوان.
گر تو قرآن بدين نمط خواني ببري رونق مسلماني»

از سويي افراد بايد خود هشيار باشند و با پرس‌وجو بهترين متخصص را براي درمان و رفع مشکل خود بيابند. برخي افراد، از طلاب غيرمتخصص، سراغ متخصص روان‌پزشک را مي‌گيرند يا از روان‌پزشک سراغ مرجع اعلم را. بايد با ورود به هر صنف، از افراد آشنا و کارکشته‌هاي همان صنف سراغ افراد حاذق را گرفت. در غير اين صورت خودکرده را تدبير نيست.

سعدي مي‌گويد:
مردکي را چشم‌درد خاست. پيش بيطار رفت که دوا کن. بيطار، از آنچه در چشم چارپاي مي‌کند، در ديدة او کشيد و کور شد.
حکومت به داور بردند. گفت: برو هيچ تاوان نيست. اگر اين خر نبودي، پيش بيطار نرفتي. مقصود از اين سخن آن است تا بداني که هر آن‌که ناآزموده را کار بزرگ فرمايد، با آن‌که ندامت برد به نزديک خردمندان، به خفت رأي منسوب گردد.

ندهد هوشمند روشن‌رأى
به فرومايه کارهاى خطير

بورياباف اگرچه بافنده است
نبرندش به کارگاه حرير


[=B Mitra]
پی نوشت:
مثل هاي روان( تمثيل‌هاي روانشناختي و تربيتي)، محمدحسين قديري، ص 95.


[=B Mitra]96/2/11[=B Mitra]

[=B Mitra]روان شناسی مثبت گرا و کودکان


[=B Mitra]همانطور که می دانیم یکی از اهداف روان شناسی مثبت گرا پیشگیری از اختلالات روانی از طریق رشد و پرورش نیرومندی های روانی در افراد است. به همین منظور روان شناسان متخصص مثبت گرا برنامه ای را جهت شکوفایی کودکان ارائه داده اند که به کارگیری آن توسط والدین و مربیان کودکان را در برابر آسیب های روانی واکسینه می کند.
این برنامه که توسط دکتر جنی هوپر طراحی شده است، دارای پنج رکن اساسی است که در ادامه با آنها آشنا می شوید.
[=B Mitra]پنج رکن سازنده بهزیستی روانی و برنامه شکوفایی کودکان
1. نیرومندی های فردی:
[=B Mitra] تدبیر درونی که انتخاب های ما را هدایت می کند.
هر کودک داری استعدادها و نیرومندی هایی است که به او انگیزه و انرژی می دهد و موجب تسهیل یادگیری وی می شود. نیرومندی های فردی اولویت ها و ترجیحات ما را مشخص می سازند، این نیرومندی ها بر ارزش ها و باورهای ما تاثیر می گذارند، ارزش ها و باورهای ما نیز به نوبه خود تصمیمات ما را متاثر می سازند.
[=B Mitra]
2. بهزیستی هیجانی:
[=B Mitra] ایجاد تعادل مثبت
هیجانات مثبتی مانند شادی، خوش بینی و شکرگزاری تاثیر برجسته ای بر بهزیستی هیجانی دارند. سلامت جسمانی، انرژی و تعادل هیجانی ما همگی توسط بهزیستی رشد می کنند و وجود استرس بر آنها تاثیر منفی می گذارد.
[=B Mitra]
3. ارتباط مثبت:
[=B Mitra] ایجاد روابط قابل اعتماد و خوشایند

ارتباط مفهومی بیش از یک کلمه دارد: زبان بدن، تظاهرات چهره ای و تن صدا هر کدام پیام هایی را به شنونده القا می کنند. رابطه مثبت ما را به دیگران متصل می کند و به ما وسیله ای جهت درک و مدیریت افکار و احساسات خودمان را می دهد.

[=B Mitra]4.نیرومندی های یادگیری:[=B Mitra] شکل دهی عادت هایی به منظور ایجاد انگیزه و به نتیجه رساندن کارها

دنیای فردا نیازمند یادگیرنده های خلاق و انعطاف پذیر مادام العمری است که توانایی شناسایی و بهره برداری از نیرومندی هایشان را دارند. پژوهش های اخیر تاثیر پویشی چارچوب ذهنی رشد یافته یعنی مجموعه ای از راهبردهای یادگیری که به طورمعناداری موجب ارتقاء یادگیری و مهارت حل مسئله میشوند را، اثبات کرده اند.

[=B Mitra]5. تاب آوری:[=B Mitra] چگونگی اجتناب از موانع و درس گرفتن از شکست ها
توانایی حفظ تعادل هیجانی به هنگام مواجهه با فشار و تفکر منطقی برای دستیابی به راه حل اساس تاب آوری را تشکیل می دهند. تاب آوری ما را قادر می سازد تا اثرات استرس های محیطی را کاهش داده و با اشتباهات و یاس های شخصی مان کنار بیاییم. تاب آوری همچنین به معنای تفکر آینده نگر به منظور اجتناب از موقعیت هایی است که ممکن است آسیب زا باشند.
کودکانی که در این 5 بعد آموزش های لازم را ببینند، از بهزیستی روانی برخوردار می شوند و در بزرگسالی از زندگی خود رضایت دارند.

[=B Mitra]
پی نوشت:
منبع: what children need to be , confident and successful. step by step positive psychology to help children flourish. Jeni Hooper.
ترجمه: دکتر زهره قربانی



[=B Mitra][=B Mitra]96/2/12[=B Mitra]
[=B Mitra]فوتبال و زندگی(1)


[=B Mitra]زندگي ديني بشر، شبيه يك مسابقه است. ما حتي در عرصه ديني، در واقع وارد ميدان مسابقه اي شده ايم كه براي پيروزي و به دست آوردن رتبه بالاتر، بايد از رقيبان مان پيشي بگيريم. در زندگي ديني، براي رسيدن به قله «... وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ » بايد ازدامنه « فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ» بالا رفت؛ يعني براي زودتررسيدن به مغفرت كبريايي خداوند، بايد در كارهاي خير، از ديگران پيشي بگيريم. خداوند، امكانات شركت در اين مسابقه را براي همه بشر، به طور يكسان فراهم كرده است؛ استعداد و تلاش و همت انسان است كه وي را برنده يا بازنده و پيش رو يا عقب مانده مي كند. استاد شهيد مرتضي مطهري(ره) دراين باره مي فرمايد:
همين كه پاي مسابقه به ميان آمد، خود به خود، به موجب اينكه استعدادها در همه يكسان نيست و به موجب اينكه مقدار فعاليت ها و كوشش ها يكسان نيست، اختلاف و تفاوت به وجود مي آيد. يكي جلو مي افتد و يكي عقب مي ماند، يكي جلوتر مي رود و يكي عقب تر. (1)
در اين نوشتار كوتاه زندگي را با يك مسابقه فوتبال، مقايسه و واكاوي مي كنيم و به شباهت هاي اين دو نظرمي افكنيم.
درفوتبال، تمام اعضا و بازيكنان تيم، يك هدف را كه آن، پيروزي در مسابقه است، دنبال مي كنند. درحيات ديني انسان نيز تنها يك هدف وجود دارد. سير و حركت همه انسان ها در نهايت خداوند است؛ «انا لله وانا اليه راجعون».

قانون
فوتبال، چارچوب و قواعد معين و مصوبي دارد كه هر مسابقه اي، لزوماً بايد در چارچوب همين قواعد و قوانين برگزار شود و كسي اجازه ندارد ازآنها سرپيچي كند. حيات ديني انسان هم داراي قواعد و قوانين خاصي است كه انسان براي شركت در اين مسابقه و پيروزي، بايد به قوانين پاي بند باشد و حق ندارد پارا ازدايره اين قواعد-كه قوانين الهي‌اند-فراتر نهد. به قول معروف: «ره چنان رو كه رهروان رفتند».

داور
مسابقه فوتبال به داوري بي طرف نياز دارد كه هم مانع سرپيچي بازيكنان دو تيم از قوانين مسابقه شود و هم درپايان مسابقه، نتيجه را معين كند. انسان هم در مسابقه فراگير حيات ديني، با عادل ترين، دل سوزترين و دقيق ترين داور روبه رو است. اين داور عادل و آگاه، كسي نيست جز خداوند قادر متعال، كه هم عادلانه داوري مي كند، و هم عادلانه سرانجام كار آدم ها را تعيين مي كند.

مربي
هرتيم فوتبالي، مربياني دارد كه بازيكنان هر تيم براي رسيدن به پيروزي در مسابقه ها، بايد ازآنها اطاعت كنند. مربي خوب مربي اي است كه به تمام قواعد، تاكتيك ها و تكنيك هاي فوتبال آشنا باشد، ضعف ها و قوت هاي تيم خود و تيم حريف را بداند و هرچه را تيمش براي پيروزي به آن نياز دارد، بشناسد.
پيامبران، امامان معصوم (ع) و اولياي الهي، در واقع مربيان انسان ها در حيات ديني اند كه هم ازقوانين و قواعد الهي آگاهي كامل دارند، هم ضعف ها و قوت هاي دين داران را مي شناسند و هم ضعف و قوت تيم مقابل سپاه ابليس را، و صدالبته دين داران براي برنده شدن دراين مسابقه الهي، بايد ازاين مربيان، حرف شنوي مطلق داشته باشند.
ادامه دارد...


[=B Mitra]
پی نوشت:
محمدحسین قدیری، نرم افزار ورزيدگي در زندگي، اندرویدی(رایگان)، سایت گفت و گوی دینی

[=B Mitra]96/2/13[=B Mitra]

[=B Mitra]فوتبال و زندگی(2)

[=B Mitra]خطوط دفاعي
درمسابقه فوتبال، خط دفاعي هر تيم، وظيفه سنگيني دارد و بايد همه توانش را به كار گيرد تا تيم مقابل به آنها گُل نزند. براي اين منظور، هم بايد مراقب تيم مقابل باشد كه توپي وارد دروازه نكند و هم بايد مراقب باشد كه هنگام دفع توپ، به تيم خودش گُل نزند.
انسان در مسابقه الهي دين داري، هم بايد مراقب باشد كه تيم مقابل تيم شيطان- دروازه فطرت و ايمانش را نگشايد و هم خداي ناكرده خودش به خودش گُل نزند.
هر گناهي كه انسان دراثر وسوسه شيطان هاي اِنسي مرتكب مي شود، در واقع گلي است كه از حريف خورده است، و هر گناهي كه با توجيه كردن آن گناه انجام مي دهد، و به گناهش شكلي موجّه مي دهد. در حقيقت، گلي است كه به خود زده است.

خط حمله
براي پيروزي در مسابقه فوتبال، فقط گل نخوردن كافي نيست، بلكه مهاجمان بايد بتوانند به حريف گل بزنند. انسان دين دار هم براي برنده شدن و به دست آوردن رتبه بالاتر، افزون براينكه نبايد گل بخورد (وگناه نكند) بايد دروازه حريف را بگشايد.
عبادت هاي انسان همچون توپ هايي است كه انسان وارد دروازه حريف يعني شيطان- كرده است.

كارت زرد
درمسابقه فوتبال، هر بازيكني كه خطايي مرتكب شود، از داور مسابقه يك كارت زرد مي گيرد كه در واقع اخطار داور مسابقه به بازيكن خطاكاراست. بندگان خدا نيزهرخطا و گناهي كه مرتكب مي شوند، كارت زردي از خداوند دريافت مي كنند. كارت زرد خداوند نيز مي تواند به صورت يعضي بلاها و غم هايي كه در زندگي به سراغ انسان مي آيد خود را نشان دهد، تا زمينه را براي توبه و استغفار بنده فراهم آورد. اما بايد مراقب بود تا كار به كارت قرمز نكشد، چرا كه مفهوم آن اين است كه بنده به انجام كارهاي شايسته و ترك ناشايست توفيق نخواهد يافت.

كارت قرمز
هرگاه داور كارت قرمز به بازيكني بدهد، وي از بازي اخراج مي شود. خداي ناكرده انساني در مسابقه الهي بندگي، از خداوند كارت قرمز بگيرد، درواقع از دايره رحمت و مغفرت خداوند اخراج شده است.

پايان مسابقه
وقتي داور مسابقه سوت پايان بازي را به صدا در مي آورد، هر تيمي يا پيروزاست يا شكست خورده و يا به تساوي رسيده است. درمسابقه اهلي نيزاين گونه است. گروه پيروز دراين مسابقه، مؤمنان راستين خواهند بود و پاداش آنها، قرب الهي و بهشت جاودانه است. گروهي نيز دراين مسابقه شكست خورده اند كه كافران دراين گروه هستند و جزاي آنها دوري ازخداوند و دوزخ جاودانه است. گروه سوم، بندگاني هستند كه نتيجه براي آنها، شبيه نتيجه تساوي در فوتبال است؛ اين گروه نيز نخست جزاي عصيان خويش را مي بينند و آنگاه، به پاداش عبادتشان مي رسند.

كميته انضباطي
هرفدراسيون فوتبال، يك كميته انضباطي دارد تا جلوي بداخلاقي هاي اهالي فوتبال را بگيرد. اين كميته، معمولاً تنبيه هايي را افزون برآنچه درزمين مسابقه مقررشده است، براي خطاكاران درنظر مي گيرد. مجازات هاي شرعي چون حدود، تعزيرات، ديات و قصاص و... . درواقع تنبيه هاي مصوّب در كميته انضباطي اين جهاني خداوند است.[2]
" "1. مرتضي مطهري، بيست گفتار، ص 128 و 129.
2. نشريه گلبرگ، ش116


[=B Mitra]
پی نوشت:
محمدحسین قدیری، نرم افزار ورزيدگي در زندگي، اندرویدی(رایگان)، سایت گفت و گوی دینی



[=B Mitra][=B Mitra]96/2/14[=B Mitra]
[=B Mitra]آیا تفاهم اخلاقی موفقیت ازدواج را تضمین می‌کند؟


[=B Mitra]آیا تفاهم اخلاقی که در ابتدای رابطه متوجه آن می‌شوید یک ازدواج بادوام و موفق را تضمین می‌کند؟ با آمار پنجاه-پنجاه ازدواج‌ها که نیمی از آنها موفق شده و نیمی دیگر به طلاق منجر می‌شود، قابل درک است که خیلی افراد دوست داشته باشند بدانند که ارتباط آنها به کدامیک از این دو راه منجر خواهد شد. اگر ازدواج دومتان باشد، احتمال موفق شدن حتی پایین‌تر هم می‌آید.
البته یک خبر خوب برای زوج‌ها داریم، حتی برای زوج‌هایی که برای بار دوم است که ازدواج کرده‌اند. خبر این است که نتیجه ازدواجی که با عشق و تفاهم متقابل شروع می‌شود، تقریباً قابل‌پیش‌بینی است. و مهمتر اینکه، موفقیت ازدواج به عواملی بستگی دارد که کنترل آن در دست خودتان است.
بیشتر زوج‌ها ازدواجشان را با احساسی بسیار خوب شروع می‌کنند. در یک تحقیق جدید که توسط جاستین لاونر و توماس برادبری انجام گرفت، بر روی عوامل خطرزایی کار شد که بتواند در ابتدای ازدواج‌ها موفقیت رابطه را تعیین کند. اینکه چه روابطی به ازدواج‌هایی موفق و بادوام منجر می‌شوند و کدام به مرور زمان به دلیل عصبانیت، خیانت یا عوامل تخریب‌کننده دیگر، نابود می‌شوند.
لاونرو برادبری ۱۳۶ زوج را به مدت ۱۰ سال پیگیری کردند. در چهار سال ابتدای ازدواج، همه زوج‌ها سطح بالایی از رضایت از ازدواجشان را گزارش دادند.
بعد از گذشت ۱۰ سال، بعضی از زوج‌ها طلاق گرفتند. لاونر و برادبری به اطلاعاتی که از زوج‌ها در ابتدای ازدواجشان جمع‌آوری کرده بودند رجوع کردند تا ببینند آیا زوج‌هایی که طلاق گرفته‌اند از همان روزهای اول با هم تفاوت داشته‌اند یا خیر.
آنها متوجه شدند که برای هر دو دسته زوج‌های موفق و طلاق‌گرفته، هر دو طرف میزان یکسانی از رضایت را از رابطه‌شان گزارش کرده بودند، حتی در چهار سال ابتدای ازدواج.
آنچه تفاوت داشت این بود که زوج‌هایی که بعداً طلاق گرفتند، حتی در سال اول ازدواجشان، تمایل بیشتری به ابراز احساسات منفی مثل عصبانیت داشته‌اند و از روش‌های ارتباطی انتقاد و متهم کردن همدیگر استفاده می‌کرده‌اند. این یعنی مهارت‌های همکاری آنها برای حفظ رابطه بی‌ثبات بوده است. آنها خیلی زود وارد مشاجره و دعوا با هم شده و در زمان بروز اختلافاتشان، خیلی زود از هم ناامید می‌شده‌اند.
وقتی زن دوست دارد یک کار انجام دهد و مرد دوست دارد کار دیگری، همیشه بین زوج‌ها اختلاف خواهد افتاد. همه زو‌ج‌ها زمان‌هایی دچار اختلاف عقیده و نظر، ناامیدی و ناراحتی می‌شوند. تفاوت در حرف‌هایی است که زوج‌ها در چنین زمان‌هایی می‌زنند و کارهایی که می‌کنند. آیا از مهارت‌های ارتباطی خود برای حفظ همکاری استفاده می‌کنند تا بتوانند درمورد آن مشکل با هم حرف بزنند و به یک راه‌حل منطقی و دوطرفه برسند؟ یا اینکه عصبانی می‌شوند و با خشونت و تهدید با هم صحبت می‌کنند؟ یا شاید هم به کل از حرف زدن با هم فرار می‌کنند و در آخر روز به روز از هم دورتر می‌شوند و خیانت بین آنها پیش می‌آید؟
خوشبختانه همکاری مهارتی اکتسابی و قابل‌یادگیری است. زوج‌هایی که این مهارت‌ها را برای حفظ روابط متقابل و تعاملی یاد می‌گیرند، احتمال پابرجا ماندن ازدواجشان بسیار بیشتر است، درست مثل راننده‌هایی که قوانین و مهارت‌های رانندگی ایمن را یاد می‌گیرند و دچار تصادفات رانندگی کمتری می‌شوند.

[=B Mitra]
پی نوشت:
سایت مردمان


[=B Mitra][=B Mitra]96/2/15[=B Mitra]
[=B Mitra]شما برای کتاب چه کرده ای؟


[=B Mitra]گاهی برای این که فرزندم را به مطالعه ترغیب کنم و به کتاب خوانی عادت بدهم، می گویم: «بابا تو کتاب خونی ات خوبه، بیا این کتاب رو برام بخون، من بنویسم.» او هم با کلی ذوق و شوق مشغول به خواندن می شود. البته از قبل متنی را انتخاب می کنم که هم فایده داشته باشد و هم در حد توان او باشد. در موقع خواندن نظراتش را درباره متن می دهد و با هم بحث می کنیم.
کار سختی نیست، بچه ها دوست دارند به آدم بزرگ ها کمک کنند.

[=B Mitra]
پی نوشت:
مجله خانه خوبان شماره ۹۳، آذر ۹۵

[=B Mitra][=B Mitra]96/2/16[=B Mitra]
[=B Mitra]ویژگی روان‌شناختی خانم‌ها


[=B Mitra]نیاز عاطفی
خانم ها از هدایای مادی و عاطفی، بیشتر طالب هدایای عاطفی هستند.
بذل عواطف در زمان مناسب موجب تقویت روحیه و سلامتی همسرتان می گردد.
از هدیه پیشنهاد یک سفر تفریحی و سیاحتی به همسرتان غافل نشوید.
از نوشتن یک جمله: عزیزم خیلی دوستت دارم غافل نشوید.
از گفتن دوست دارم، عزیزمی و... اغماض نکنید.
از صدا کردن نفسم ، گلم، مهربونم، نازم و...پرهیز نکنید.
از ابراز یک نگاه صمیمانه به همسرتان غافل نشوید.
از ارسال یک پیامک عاطفی و صمیمی به همسرتان غافل نشوید ولو اینکه کدورتی هم ایجاد شده.
انصافا این رفتار در زندگی معجزه می کند، اگر کسی قبول ندارید امتحان کند.

[=B Mitra]
پی نوشت:
بخش مشاوره و تربیت گفت و گوی دینی


موضوع قفل شده است