حقوق باجه دار بانک

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حقوق باجه دار بانک

سلام خدمت همه دوستان
ممنون میشم کارشناسان عزیز کاملا شفاف و بدون دو پهلو حرف زدن بنده رو راهنمایی کنید
در حال حاضر دو فرصت شغلی دارم. یکی به عنوان متصدی بانک در یک بانک خصوصی معتبر و بزرگ و کار در شرکت خصوصی معتبر و بزرگ
از نظر مقایسه حقوق و مزایا بانک شرایط بهتری داره. در واقع مهمترین تفاوت دو شغل وام های بانک هستش که اون شرکت نداره. پس اگر حقوق و مزایا و حتی ساعت کاری رو در نظر بگیریم ترجیح بنده بانک هستش اما...
حالا که شرایط رو میدونین بزارین اول یکسری اطلاعات رو که خودم بدست آوردم بنویسم
طبق تحقیقاتی که کردم بانک های ما از لحاظ تئوری و روی کاغذ هیچ مشکل شرعی ندارن و طبق قوانین مصوبه مجلس و شورای نگهبان عملیات ربوی وجود نداره و باید کلیه معاملات طبق عقود شرعی صورت بگیره
و اما در واقعیت طبق چیزی که فهمیدم اینه که تقریبا همه ی این موارد روی کاغذ فقط هستش و عقود به صورت صوری بسته میشه و در عمل همون عملیات ربوی هستش. این رو طبق نظر برخی از مراجع تقلید مثل آقای جوادی آملی و مصاحبه ی متخصصین و بازرسین این فن میگم و از خودم نیست.
...
و اما بنده مرجعم آقای مکارم شیرازی هستن و این هم پرسش و پاسخ و استفتاء بنده از ایشون
سوال بنده
با سلام خدمت مرجع گرانقدر استدعا دارم به سوالاتم بی پرده و بدون جملات تکراری پاسخ دهید لطفا به صورت کلی پاسخ داده نشود چون بارها پاسخ های کلیشه ای که نمیتوان از آن ها برداشت درستی کرد را در اینترنت خوانده ام. در حال حاضر بین شغل متصدی امور بانک و شغلی دیگر البته با سطح درآمد پایین تر، امکان انتخاب دارم و نمیخواهم آلوده به مال حرام شوم. به عنوان پدری معنوی بنده را راهنمایی فرمایید 1- آیا کارمزدی که بانک ها بابت جریمه دیرکرد وام میگیرند حرام است؟ 2- در پاسخ هایی که در اینترنت خوانده ام گفته شده کار کردن در قسمتی که با بخش ربوی بانک ها سر و کار دارد مجاز نیست. حالا سوال بنده است که حقوق باجه دار بانک که وظیفه وصول جریمه دیرکرد وام را دارد حرام است یا خیر؟ با تشکر
...
پاسخ مرجع محترم
جريمه ديرکرد شرعا اشکال دارد ولي بر بدهکاران لازم است بدهي خود را به موقع بپردازند، وگرنه گناهکارند. همانطور که قبلا بیان شد با توجّه به اينكه بانك ها درآمدهاى حلال نيز دارند، اگر کارمند بانک نداند حقوقش از كدام قسم است، گرفتن آن برای او جايز است. مشروط بر اينكه در قسمتى كه كار حرام صورت مى گيرد اشتغال نداشته باشد.
...
همینطور که میبینید باز هم جواب به صورت شفاف داده نشده و بنده هنوز سردرگم هستم
...
حالا سوال بنده اینه که چون باجه دار بانک مسئول دریافت و پرداخت کلیه وجوه بانک هستش و اگر عملیات بانک ربوی باشه یکی از افراد اصلی دریافت کننده وجه ربا هستش، حالا به نظرتون وضعیت شرعی حقوق بانکداران عزیزمون در حال حاضر به چه صورت هست؟
...
در ضمن اوایل با خودم میگفتم چون بنده شخصا یقین به صوری بودن قراردادهای بانک ندارم اشکالی نداره که این شغل رو انتخاب کنم ولی بعدا پیش خودم گفتم امکان نداره در آینده کارمند بانک بشم و متوجه صوری بودن قراردادها نشم و اون موقع پیدا کردن شغل جایگزین و بین اومدن از بانک خیلی سخت تر خواهد بود
...
دوستان اگر یکی از آشنایان مثلا پدرتون در بانک هست و فقط قصد دفاع دارین لطفا نظر ندین که اون دنیا باید پاسخگو باشین. و اگر هم قصد دفاع دارین حتما با دلیل شرعی و منطقی پاسخ بدین.
...
حالا به عنوان یه برادر کوچکتر بنده رو راهنمایی کنید، چون از طرف اطرافیان تحت فشار هستم که بانک رو انتخاب کنم ولی با بهانه سخت بودن کار بانک میخوام این کار رو انتخاب نکنم در صورتی که دلیل واقعیم چیز دیگری هستش که البته اگر واقعیت رو به بقیه بگم مسخره ام میکنن واسه همین به این جا رجوع کردم
...
یه سوال فرعی دیگه هم داشتم اونم این که آیا فقط بانک های خصوصیمون این مشکل رو دارن یا بانک های دولتی هم به همین شکل هستن؟

پیشاپیش از راهنمایی هاتون کمال تشکر رو دارم. فقط لطفا شفاف پاسخ بدین و اما و اگر نیارین

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نور

dhvil;946141 نوشت:
سلام خدمت همه دوستان
ممنون میشم کارشناسان عزیز کاملا شفاف و بدون دو پهلو حرف زدن بنده رو راهنمایی کنید
در حال حاضر دو فرصت شغلی دارم. یکی به عنوان متصدی بانک در یک بانک خصوصی معتبر و بزرگ و کار در شرکت خصوصی معتبر و بزرگ
از نظر مقایسه حقوق و مزایا بانک شرایط بهتری داره. در واقع مهمترین تفاوت دو شغل وام های بانک هستش که اون شرکت نداره. پس اگر حقوق و مزایا و حتی ساعت کاری رو در نظر بگیریم ترجیح بنده بانک هستش اما...
حالا که شرایط رو میدونین بزارین اول یکسری اطلاعات رو که خودم بدست آوردم بنویسم
طبق تحقیقاتی که کردم بانک های ما از لحاظ تئوری و روی کاغذ هیچ مشکل شرعی ندارن و طبق قوانین مصوبه مجلس و شورای نگهبان عملیات ربوی وجود نداره و باید کلیه معاملات طبق عقود شرعی صورت بگیره
و اما در واقعیت طبق چیزی که فهمیدم اینه که تقریبا همه ی این موارد روی کاغذ فقط هستش و عقود به صورت صوری بسته میشه و در عمل همون عملیات ربوی هستش. این رو طبق نظر برخی از مراجع تقلید مثل آقای جوادی آملی و مصاحبه ی متخصصین و بازرسین این فن میگم و از خودم نیست.
...
و اما بنده مرجعم آقای مکارم شیرازی هستن و این هم پرسش و پاسخ و استفتاء بنده از ایشون
سوال بنده
با سلام خدمت مرجع گرانقدر استدعا دارم به سوالاتم بی پرده و بدون جملات تکراری پاسخ دهید لطفا به صورت کلی پاسخ داده نشود چون بارها پاسخ های کلیشه ای که نمیتوان از آن ها برداشت درستی کرد را در اینترنت خوانده ام. در حال حاضر بین شغل متصدی امور بانک و شغلی دیگر البته با سطح درآمد پایین تر، امکان انتخاب دارم و نمیخواهم آلوده به مال حرام شوم. به عنوان پدری معنوی بنده را راهنمایی فرمایید 1- آیا کارمزدی که بانک ها بابت جریمه دیرکرد وام میگیرند حرام است؟ 2- در پاسخ هایی که در اینترنت خوانده ام گفته شده کار کردن در قسمتی که با بخش ربوی بانک ها سر و کار دارد مجاز نیست. حالا سوال بنده است که حقوق باجه دار بانک که وظیفه وصول جریمه دیرکرد وام را دارد حرام است یا خیر؟ با تشکر
...
پاسخ مرجع محترم
جريمه ديرکرد شرعا اشکال دارد ولي بر بدهکاران لازم است بدهي خود را به موقع بپردازند، وگرنه گناهکارند. همانطور که قبلا بیان شد با توجّه به اينكه بانك ها درآمدهاى حلال نيز دارند، اگر کارمند بانک نداند حقوقش از كدام قسم است، گرفتن آن برای او جايز است. مشروط بر اينكه در قسمتى كه كار حرام صورت مى گيرد اشتغال نداشته باشد.
...
همینطور که میبینید باز هم جواب به صورت شفاف داده نشده و بنده هنوز سردرگم هستم
...
حالا سوال بنده اینه که چون باجه دار بانک مسئول دریافت و پرداخت کلیه وجوه بانک هستش و اگر عملیات بانک ربوی باشه یکی از افراد اصلی دریافت کننده وجه ربا هستش، حالا به نظرتون وضعیت شرعی حقوق بانکداران عزیزمون در حال حاضر به چه صورت هست؟
...
در ضمن اوایل با خودم میگفتم چون بنده شخصا یقین به صوری بودن قراردادهای بانک ندارم اشکالی نداره که این شغل رو انتخاب کنم ولی بعدا پیش خودم گفتم امکان نداره در آینده کارمند بانک بشم و متوجه صوری بودن قراردادها نشم و اون موقع پیدا کردن شغل جایگزین و بین اومدن از بانک خیلی سخت تر خواهد بود
...
دوستان اگر یکی از آشنایان مثلا پدرتون در بانک هست و فقط قصد دفاع دارین لطفا نظر ندین که اون دنیا باید پاسخگو باشین. و اگر هم قصد دفاع دارین حتما با دلیل شرعی و منطقی پاسخ بدین.
...
حالا به عنوان یه برادر کوچکتر بنده رو راهنمایی کنید، چون از طرف اطرافیان تحت فشار هستم که بانک رو انتخاب کنم ولی با بهانه سخت بودن کار بانک میخوام این کار رو انتخاب نکنم در صورتی که دلیل واقعیم چیز دیگری هستش که البته اگر واقعیت رو به بقیه بگم مسخره ام میکنن واسه همین به این جا رجوع کردم
...
یه سوال فرعی دیگه هم داشتم اونم این که آیا فقط بانک های خصوصیمون این مشکل رو دارن یا بانک های دولتی هم به همین شکل هستن؟

پیشاپیش از راهنمایی هاتون کمال تشکر رو دارم. فقط لطفا شفاف پاسخ بدین و اما و اگر نیارین

با سلام و احترام

همانطور که استفتا کردید و پاسخ داده شد با توجه به اینکه بانک ها به فرض قراردادهای غیرشرعی هم داشته باشند اما قطعا درآمدهای حلال هم دارند و کارمند بانک نمی داند حقوقش از بخش حلال یا حرام است لذا تصرف در آن مشکل ندارد و در این حکم تفاوتی بین بانک های خصوصی و دولتی نیست همچنین در زمان حقوق گرفتن نیاز به تحقیق و تفحص نیست و می توانید در بانک استخدام شوید.

موفق و موید باشید

نور;946626 نوشت:
با سلام و احترام

همانطور که استفتا کردید و پاسخ داده شد با توجه به اینکه بانک ها به فرض قراردادهای غیرشرعی هم داشته باشند اما قطعا درآمدهای حلال هم دارند و کارمند بانک نمی داند حقوقش از بخش حلال یا حرام است لذا تصرف در آن مشکل ندارد و در این حکم تفاوتی بین بانک های خصوصی و دولتی نیست همچنین در زمان حقوق گرفتن نیاز به تحقیق و تفحص نیست و می توانید در بانک استخدام شوید.

موفق و موید باشید

ممنون از پاسختان
توجه کنید مرجع بزرگوار گفتن در صورتی حقوق مخلوط حلال و حرام مشکلی نداره که در قسمت غیر ربوی کار کنید در حالی که باجه دار مسئول وصول این مبالغ هستش
فکر کنم مثلا ایشان منظورشان نگهبان یا سرایدار اون بانکه...
آیا باجه دار بانک با توجه به وضع فعلی بانک مشمول این حدیث نیست؟
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام آكِلُ الرِّبَا و َمُؤْكِلُهُ وَ كَاتِبُهُ و َشَاهِدُهُ فِيهِ سَوَاءٌ؛ علی علیه السلام می فرمايند: خورنده (گيرنده) ربا و كسی كه ربا می دهد و كسی كه شاهد و ناظر ربا است و كسی كه نويسنده ربا است در اين كه كار حرام انجام می دهند، مساوی هستند.
این هم استفتاء دیگری در همین مورد از رهبرمون
کارکردن در بانکهای ربوی برای کسی که به علت نبودن کار دیگر جهت امرار معاش، مجبور است در آنجا کار کند، چه حکمی دارد؟

ج: اگر کار در بانک به معاملات ربوی مرتبط باشد و به نحوی در تحقق آن مؤثر باشد، جایز نیست در آنجا کار کند و مجرّد پیدا نکردن کار حلال دیگری برای امرار معاش خود، مجوّز اشتغال به کار حرام نیست.

و اینکه در مورد گرفتن جریمه دیرکرد چطور؟ اون که دیگه به طور مشخص گفته شده مشکل داره و بانک ها هم به طور واضح دارن میگیرن و داخل برگه های مربوطه هم نوشته شده
تو این مورد که باجه دار میدونه داره جریمه دیرکرد رو دریافت میکنه.
...
دارم سعی میکنم جای هیچ شک و شبهه ای در این مورد باقی نمونه چون الان راحت میتونم یه شغل دیگه البته با حقوق و مزایای پایین تر و ساعت کاری بیشتر رو انتخاب کنم ولی در آینده وقتی وارد بانک شدم و مثلا با چنین فتوایی مواجه شدم که حقوق بانک مشکل شرعی داره، اون موقع دیگه به این راحتیا نمیتونم از بانک خارج بشم(از کارمند بانک سفته و تضمین برای شروع کار میگیرن) و کار مناسب جدید هم اون موقع سخته که پیدا کنم.

سلام

از آنجایی که یکی از عوامل تاثیرگذار در تصمیم شما وام هایی است که بانک به کارمندانش می دهد شاید بهتر باشد در این مورد نیز تحقیق کنید.
بعضی معتقدند پولی که مردم در بانک می گذارند ( مخصوصا بصورت قرض الحسنه ) برای کمک به نیازمندان است ولی بانکها از این پول وام های کلان
به کارمندانشان پرداخت می کنند که محل اشکال است. از طرفی این روزها کسب درآمد حلال بسیار مشکل است و معلوم نیست فرصت شغلی دیگری که دارید
خالی از شبهه و مشکل باشد.
به هر حال امیدوارم خداوند در انتخاب درست یاریتان کند و روزی حلال و واسع و طیب نصیبتان کند.

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

dhvil;946630 نوشت:
ممنون از پاسختان
آیا باجه دار بانک با توجه به وضع فعلی بانک مشمول این حدیث نیست؟
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام آكِلُ الرِّبَا و َمُؤْكِلُهُ وَ كَاتِبُهُ و َشَاهِدُهُ فِيهِ سَوَاءٌ؛ علی علیه السلام می فرمايند: خورنده (گيرنده) ربا و كسی كه ربا می دهد و كسی كه شاهد و ناظر ربا است و كسی كه نويسنده ربا است در اين كه كار حرام انجام می دهند، مساوی هستند.
این هم استفتاء دیگری در همین مورد از رهبرمون
کارکردن در بانکهای ربوی برای کسی که به علت نبودن کار دیگر جهت امرار معاش، مجبور است در آنجا کار کند، چه حکمی دارد؟

ج: اگر کار در بانک به معاملات ربوی مرتبط باشد و به نحوی در تحقق آن مؤثر باشد، جایز نیست در آنجا کار کند و مجرّد پیدا نکردن کار حلال دیگری برای امرار معاش خود، مجوّز اشتغال به کار حرام نیست.

و اینکه در مورد گرفتن جریمه دیرکرد چطور؟ اون که دیگه به طور مشخص گفته شده مشکل داره و بانک ها هم به طور واضح دارن میگیرن و داخل برگه های مربوطه هم نوشته شده
تو این مورد که باجه دار میدونه داره جریمه دیرکرد رو دریافت میکنه.
...
دارم سعی میکنم جای هیچ شک و شبهه ای در این مورد باقی نمونه چون الان راحت میتونم یه شغل دیگه البته با حقوق و مزایای پایین تر و ساعت کاری بیشتر رو انتخاب کنم ولی در آینده وقتی وارد بانک شدم و مثلا با چنین فتوایی مواجه شدم که حقوق بانک مشکل شرعی داره، اون موقع دیگه به این راحتیا نمیتونم از بانک خارج بشم(از کارمند بانک سفته و تضمین برای شروع کار میگیرن) و کار مناسب جدید هم اون موقع سخته که پیدا کنم.


بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
خب اگر اینقدر شبهه اش شدیده و شک دارید یا یقین دارید
کاری که مطمئنید درسته و حداقل با تحقیقات فعلی مشکلی ندارد را بنظرم انتخاب کنید بهتره
حداقلش فردا رفتید اونجا و مشکل بر خوردید کمی آسایشتان بیشتر میشه چون اولش نمی دانستی
اما وقتی بدانی این مشکل هست اگر مهم باشه برایتان سخت میشه
مگر واقعا قدرت مبارزه داشته باشید برای مبارزه با ربا
یا علی(س)[/]

نظر شخصیم رو میگم و اونم اینه که اگر بانکهای ما مشکل داشت الان وجود نداشتند . این همه تاکید میشه که بانکداری ما اسلامی هست و ربا نداره . و دولت دستگاه قضا پیگیری میکردند دوست عزیز

dhvil;946630 نوشت:
ممنون از پاسختان
توجه کنید مرجع بزرگوار گفتن در صورتی حقوق مخلوط حلال و حرام مشکلی نداره که در قسمت غیر ربوی کار کنید در حالی که باجه دار مسئول وصول این مبالغ هستش
فکر کنم مثلا ایشان منظورشان نگهبان یا سرایدار اون بانکه...
آیا باجه دار بانک با توجه به وضع فعلی بانک مشمول این حدیث نیست؟
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام آكِلُ الرِّبَا و َمُؤْكِلُهُ وَ كَاتِبُهُ و َشَاهِدُهُ فِيهِ سَوَاءٌ؛ علی علیه السلام می فرمايند: خورنده (گيرنده) ربا و كسی كه ربا می دهد و كسی كه شاهد و ناظر ربا است و كسی كه نويسنده ربا است در اين كه كار حرام انجام می دهند، مساوی هستند.
این هم استفتاء دیگری در همین مورد از رهبرمون
کارکردن در بانکهای ربوی برای کسی که به علت نبودن کار دیگر جهت امرار معاش، مجبور است در آنجا کار کند، چه حکمی دارد؟

ج: اگر کار در بانک به معاملات ربوی مرتبط باشد و به نحوی در تحقق آن مؤثر باشد، جایز نیست در آنجا کار کند و مجرّد پیدا نکردن کار حلال دیگری برای امرار معاش خود، مجوّز اشتغال به کار حرام نیست.

و اینکه در مورد گرفتن جریمه دیرکرد چطور؟ اون که دیگه به طور مشخص گفته شده مشکل داره و بانک ها هم به طور واضح دارن میگیرن و داخل برگه های مربوطه هم نوشته شده
تو این مورد که باجه دار میدونه داره جریمه دیرکرد رو دریافت میکنه.
...
دارم سعی میکنم جای هیچ شک و شبهه ای در این مورد باقی نمونه چون الان راحت میتونم یه شغل دیگه البته با حقوق و مزایای پایین تر و ساعت کاری بیشتر رو انتخاب کنم ولی در آینده وقتی وارد بانک شدم و مثلا با چنین فتوایی مواجه شدم که حقوق بانک مشکل شرعی داره، اون موقع دیگه به این راحتیا نمیتونم از بانک خارج بشم(از کارمند بانک سفته و تضمین برای شروع کار میگیرن) و کار مناسب جدید هم اون موقع سخته که پیدا کنم.

با سلام و احترام

آنچه طبق استفتای قبلی آمده است و در استفتائات شفاهی هم پیگیری شد در حکم فوق فرقی بین باجه دار و سرایدار و... نیست
در مورد بررسی دلالت و سند احادیث بهتر است از کارشناسان حدیث راهنمایی بگیرید
در بحث جریمه دیرکرد بطور خاص سوال را جهت استفتای کتبی ارسال کردیم که به محض دریافت پاسخ خدمتتان عرض میشود.

همواره موفق و موید باشید

ممنون از پیگیری شما
...
همچنین ممنون از پیگیری بقیه دوستان و پیشنهادادتون.
...
ان شاءالله که در آخر تاپیک به یک جمع بندی کلی برسیم
اما اون دوستمون که گفته بودن اگر دلت راضی نیست انصراف بده، برادر دل من راضی نیست چون طبق اطلاعاتم بانک های ما ربوی هستن ولی اگه نظر مراجع تقلید چیز دیگه ای باشه مطمئن این عزیزان با اطلاعات بیشتری نسبت به بنده دارن این حرف رو میزنن ان شاءالله. چون تفاوت حقوق بین کار بانک و کار دیگه ای که پیش رو دارم تقریبا دو برابر همدیگه هست. یعنی حقوق بانک تقریبا دو برابر حقوق کار دیگه هست. یا اون کار دیگه ای که برام پیش اومده اصلا وام نداره ولی کار بانک بعد از دو سه سال وام مسکن با بهره کم داره. این یعنی توی بانک میتونم زود خونه بخرم ولی کار دیگم شاید هیچ وقت نتونم و همیشه اجاره نشین باید باشم. اولویت اصلی بنده مطمئنا حکم شرع خواهد بود و بعد مادیات ولی نمیتونم بدون تحقیق مناسب کار بانک رو به این راحتی رد کنم ولی ان شاءالله زمانی که در مورد مشکل شرعی بانک ها اطمینان یافتم بدون شک گزینه بانک رو کنار میذارم ان شاءالله

..

اما فاطمه خانوم راسیتش حرفتان قابل قبول نیست،متاسفانه اینقدر کار خلاف شرع به روش های مختلف داره تو کشور انجام میشه که بنده دیگه به این راحتی حاضر نیستم چنین مسئله ای رو قبول کنم. البته در گذشته نظر بنده هم همین بود ولی چیزهایی این چند ساله در کشور شیعی خودمون دیدم و شنیدم که دیگه چنین مسئله ای رو قبول ندارم.
...
این چند وقته هم از خدا کمک خواستم که به پول حروم گرفتار نشم و اتفاق عجیبی دیشب برم افتاد. به طور اتفاقی دیشب به یک شهر دیگه برای مراسم روضه رفته بودم، آخر مراسم با پروژکتور یه کلیپ در مورد ربوی بودن بانک ها گذاشتن و نتیجه کلیپ این بود که بانکداری اسلامی امکان پذیر نیست! اصلا نمیدونم دلیلشون برای پخش این کلیپ در آخر مراسم روضه چی بود ولی اینکه من همون شبی که این رو پخش کردن رفتم به جایی که تا حالا تو عمرم نرفته بودم واسم عجیبه
البته همیشه به بقیه گفتم چون من یه ذره مسائل رو دیر میگیرم خدا مستقیم بهم جواب میده!این هم اولین بار نبود واسه همین الان شکم بیشتر هم شده. الان جواب مربوط به دیرکرد رو بگیرم دیگه تصمیم نهایی رو آن شاءالله میگیرم
..
این هم نظر برخی مراجع در یکی دو سال اخیر در مورد بانکهای کشورمون

آیت الله نوری همدانی با اشاره به بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها گفت: دیرکرد در اسلام نوعی رباخواری است چرا که اسلام تأکید دارد که در قبال پول پولی داده نشود ولی امروز برخی بانک‌ها در قبال تأخیری که در بازگشت سرمایه داده می‌شود، پول می‌گیرند که این رباست. نباید بابت تأخیر زمانی پولی از مردم گرفت و بیشترین نامه‌های مردمی به ما در همین رابطه است، دیرکرد حرام و نوعی ربا است، ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مسئله رباخواری وجود دارد، گفت: یکی از مصادیق رباخواری همین دیرکرد بانک‌ها است که در اسلام حرمت بسیاری دارد و در قرآن کریم بر حرمت این مسئله بارها تأکید داشته است.

...

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این دیدار با بیان اینکه «بانکداری ضرورتی در دنیای امروز است» خاطرنشان کرد: بانک محل مبادلات مالی مردم است و بدون بانک فعالیتهای بزرگ اقتصادی انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه «بانکداری کنونی از غرب آمده و اسلامی نیست» افزود: باید سیستم بانکداری اسلامی شود؛ هرچه می‌خواهیم بانکداری را اسلامی کنیم باز هم غربی است، از همین رو باید مطالعات وسیعی در این زمینه صورت گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس نظرات نهایی طرح بانکداری اسلامی را به مراجع بدهد تا این موضوع با جدیت مطالعه و بررسی شود.

وی مشکل مهم را «اجرای بانکداری اسلامی» دانست و گفت: بانکها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست؛ در این راه به بخشنامه‌ها استناد می‌کنند و این زیان است، هرچه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد.

مرجع تقلید شیعیان با تصریح بر اینکه «بارها مسائل و مشکلات را با رؤسای بانکها مطرح کرده‌ایم، اما به تکلیف خود عمل نمی‌کنند» خاطرنشان کرد: باید راهی برای عملیاتی شدن طرح بانکداری اسلامی تعریف شود؛ مسئولان دنبال درآمد بیشتر هستند؛ وقتی هم می‌بینند کار سخت است کار را به مردم واگذار می‌کنند.

وی در این دیدار «ضمانت اجرای طرح بانکداری اسلامی» را مورد تأکید قرار داد و گفت: بانکها قوانین بانکداری اسلامی را دور می‌زنند و با بهانه‌های مختلف کلاه سر قانون می‌گذارند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه «مشکل بیش از آنکه در قانون باشد در اجراست» تأکید کرد: مردم باید آموزش ببینند؛ رسانه‌ها در این آموزش مشارکت داشته باشند، وگرنه قوانین روی کاغذ به جایی نمی‌رسند و در عمل گرفتار همان مشکلات قبل می‌شویم.
...

...

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ادامه داد: پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند، مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانک‎ها و سینماها را آتش می‎زدند، بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی، بانک‎ها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعا حرف خدا را باور نکردیم.

وی بیان کرد: این آمریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند، تعارف هم ندارد، با این‎که فرهنگ ما فرهنگ شهادت است اما تا آمریکا گزینه نظامی را مطرح می‎کند، برخی از وی حساب می‎برند، قرآن می‎فرماید گزینه نظامی روی میز قرآن من است، ما باور نکردیم.

حضرت آیت الله جوادی در ادامه در حالی که بغض گلوی وی را گرفته بود و اشک در چشمانش حلقه زده بود، مراتب تاثر و ناراحتی خود را از وجود ربا در سیستم بانکی ابراز کرد.

وی گفت: ما دلمان می‎خواهیم اقتصاد مقاومتی درست بکنیم، این فقط با سفارش و توصیه که حل نمی‎شود؛ این(ربا) جنگ با خداوند است، الان این پولی که شما می‎گذارید می‎گویند چه تحریم باشد، چه نباشد، چه تورم باشد و چه تورم نباشد، می‎گویند سود دارد و سود علی‎الحساب دارد.
...
باز هم از کارشناس این قسمت بابت پیگیری ایشان کمال تشکر رو دارم
منتظر جمع بندی نهایی شما هستم

سلام دوست عزیز

خیلی خوشحالم که هنوز افرادی مثل شما هستند که اینگونه در مورد درامدشان وسواس دارند .
در مورد مساله ای که برایتان پیش امده ، توصیه من اینه که با ذهن و عقل خودتون و با چاشنی احساسات تصمیم گیری نکنید ، و حتی در طرح پرسش ، کاملا بی طرفانه پرسش رو مطرح کنید. چون فقه در حوزه مسائل اقتصادی واقعا پیچیده هست ، یعنی شما در نظر بگیرید که گاها بکار بردن یک کلمه یا کم و زیاد کردن یک کلمه در یک قرارداد اقتصادی ، اون قرارداد و فعالیت اقتصادی رو حلال میکنه و یا بالعکس حرام میکنه. بنابراین با این همه ظرافت و پیچیدگی نمیشه به راحتی در مسائل اقتصادی از دیدگاه فقه و بدون تخصص اظهار نظر کرد.

به نظر من با توجه به اینکه انتخاب سرنوشت سازی که پیش رو دارید ، حضورا با چند مرجع یا مجتهد دیدار داشته باشید و کسب تکلیف کنید ، اونطوری اگر به شما مجوز بانکداری دادند خیالتون دیگه راحت هست و اگر هم عدم مجوز صادر کردند چون برای رضای خداوند از این تصمیم منصرف میشد توکل کنید به خداوند و هر چه خیر و صلاح است.
ولی حتما و الزاما با علم خودتون تصمیم گیری نکنید اگر در حوزه فقه تخصص ندارید.

موفق باشید.

رزمی کار 21;947284 نوشت:
سلام دوست عزیز

خیلی خوشحالم که هنوز افرادی مثل شما هستند که اینگونه در مورد درامدشان وسواس دارند .
در مورد مساله ای که برایتان پیش امده ، توصیه من اینه که با ذهن و عقل خودتون و با چاشنی احساسات تصمیم گیری نکنید ، و حتی در طرح پرسش ، کاملا بی طرفانه پرسش رو مطرح کنید. چون فقه در حوزه مسائل اقتصادی واقعا پیچیده هست ، یعنی شما در نظر بگیرید که گاها بکار بردن یک کلمه یا کم و زیاد کردن یک کلمه در یک قرارداد اقتصادی ، اون قرارداد و فعالیت اقتصادی رو حلال میکنه و یا بالعکس حرام میکنه. بنابراین با این همه ظرافت و پیچیدگی نمیشه به راحتی در مسائل اقتصادی از دیدگاه فقه و بدون تخصص اظهار نظر کرد.

به نظر من با توجه به اینکه انتخاب سرنوشت سازی که پیش رو دارید ، حضورا با چند مرجع یا مجتهد دیدار داشته باشید و کسب تکلیف کنید ، اونطوری اگر به شما مجوز بانکداری دادند خیالتون دیگه راحت هست و اگر هم عدم مجوز صادر کردند چون برای رضای خداوند از این تصمیم منصرف میشد توکل کنید به خداوند و هر چه خیر و صلاح است.
ولی حتما و الزاما با علم خودتون تصمیم گیری نکنید اگر در حوزه فقه تخصص ندارید.

موفق باشید.


سلام
دوست عزیز حق با شماست. هر چقدر سعی میکنم خودم این موضوع رو حل کنم بیشتر سردرگم میشم. امروز هم خدا رو شکر فهمیدم در مرحله اول یک بانک دولتی هم قبول شدم و حالا باید عزمم رو جزم کنم و این مسئله هر طور شده حلش کنم وگرنه ممکنه بعدا پشیمون بشم. ان شاءالله خدا خودش یاری کنه
ولی یه درخواست از مسئول عزیز این موضوع... خواهش میکنم تا به جمع بندی کاملی در این مورد نرسیدین موضوع رو نبندین چون مطمئن هستم افراد زیادی در آینده با توجه به مواضع برخی مراجع در این مورد، برای پاسخ به این سوال به این قسمت رجوع میکنند
با تشکر

با سلام و احترام


پیرو سوال ارسالی زیر، جواب استفتا دریافت شد:

با توجه به اینکه جریمه دیرکردشرعا حرام است ولی بر مراجعین بانک لازم است ازجهت بدهی پرداخت نمایند برای باجه دار بانک دریافت آن چه حکمی دارد؟ آیا معاونت در اثم محسوب نمیشود؟

بسم الله الرحمن الرحيم

کد رهگیری: 9607040035
:: با اهداء سلام و تحيت؛
پاسخ: اگر تنها در قسمتی که جریمه دیرکرد اخذ می شود و یا معاملات ربوی انجام می شود کار کند حقوق او اشکال دارد اما اگر کارهای مشروع نیز انجام می دهد و حقوق را در برابر کارهای مشروع بگیرد اشکال ندارد و تا جایی که ممکن است نباید در قسمتی که کارنامشروع انجام می شود کار کند.

همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / استفتائات

نور;947319 نوشت:
با سلام و احترام


پیرو سوال ارسالی زیر، جواب استفتا دریافت شد:

با توجه به اینکه جریمه دیرکردشرعا حرام است ولی بر مراجعین بانک لازم است ازجهت بدهی پرداخت نمایند برای باجه دار بانک دریافت آن چه حکمی دارد؟ آیا معاونت در اثم محسوب نمیشود؟

بسم الله الرحمن الرحيم

کد رهگیری: 9607040035
:: با اهداء سلام و تحيت؛
پاسخ: اگر تنها در قسمتی که جریمه دیرکرد اخذ می شود و یا معاملات ربوی انجام می شود کار کند حقوق او اشکال دارد اما اگر کارهای مشروع نیز انجام می دهد و حقوق را در برابر کارهای مشروع بگیرد اشکال ندارد و تا جایی که ممکن است نباید در قسمتی که کارنامشروع انجام می شود کار کند.

همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / استفتائات

سلام
خیلی ممنون از شما کارشناس محترم، اجرتون با آقا امام زمان(عج)
فکر کنم دیگه پاسخم رو کامل گرفتم. جهت تکمیل بحث هم خدمت دوستان عرض کنم که یکی از کارمندان بانک میگفت حقوقشون از قسمت کارمزدی که در ازای نگهداری سپرده های مردم دریافت میشه، پرداخت میشه و کاری به جریمه دیرکرد و این قضایا نداره و احتمالا این جریمه دیرکرد به عنوان سود به حساب سهامدارن بانک میره
باز هم تشکر

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

dhvil;947344 نوشت:
سلام
خیلی ممنون از شما کارشناس محترم، اجرتون با آقا امام زمان(عج)
فکر کنم دیگه پاسخم رو کامل گرفتم. جهت تکمیل بحث هم خدمت دوستان عرض کنم که یکی از کارمندان بانک میگفت حقوقشون از قسمت کارمزدی که در ازای نگهداری سپرده های مردم دریافت میشه، پرداخت میشه و کاری به جریمه دیرکرد و این قضایا نداره و احتمالا این جریمه دیرکرد به عنوان سود به حساب سهامدارن بانک میره
باز هم تشکر

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
امیدوارم هر تصمیمی می گیرید برای خدا باشد و موجب رضایت او خالص برای خدا
یک توصیه برای نتیجه بی طرف در ابتدا بدون منافع و دیدگاه منفعت طلبی حلال و حرام را بررسی نمایید
یک طرف حرام شبهه حلال بعد منافع هر کاری رو ببینید کدامه
و بعد ببینید کار حلال کم در آمد مهمه یا شبهه پر درآمد و احکام شرع هم در نظر بگیرید با مشاور متدین متشرع صالح عامل و صادق هم مشورت کنید(مشاوری که واقعا دین شناس باشه)
ان شاء الله انتخاب صحیح و خوبی داشته باشید.

در پناه امام زمان(عج)
یا علی(س)[/]

سلام علیکم
ممنون از پیشنهادتون
والا یکی از آشناهامون مرد اخلاق و متدینی و فرد وارسته ایی هستن و روحانی و کامل به این مسائل اشراف دارن. خدا رو شکر از قم اومدن شهرمون و امروز دیدمشون و قضیه رو گفتم. ایشان گفتن حقیقتش خودشون باشن نمیرن! ولی از طرفی اینکه همه بخوان بانک رو رها کنن هم موافق این قضیه نیستن و گفتن به نظرشون باید افراد مذهبی وارد بانک بشن و وقتی اون بالاها رسیدن سعی در اصلاح ساختار بانک کنند.گفتن از بیرون که هر چی فشار به بانک ها وارد میشه موفقیت آمیز نبوده و گفتن چنین مسائلی در نهایت حرف مرجع رو باید ملاک قرار بدین. و اینکه گفتن در نهایت اگر وارد کار شدین و دیدین حقوقتون حلال و حرام مخلوط داره میتونین خمس هر حقوق رو از این بابت بدین البته اگر به این مسئله یقین پیدا کردین
فعلا همه ی مراحلش رو پیگیری میکنم ان شاءالله که خدا خودش توی این فرصت دو سه ماهه تا پایان مراحل مقدماتی استخدام، پاسخ نهاییم رو بهم بده.
امید به خدا

دوست عزیز،

پایه و اساس بانک؛ بر سود هست ...

شما هیچ کاری تو دنیا انجام نمیدید که سودی توش نداشته باشه ...

سود حتماً مالی نیست، و بعضاً میتونه اعتباری یا ... باشه.

همین سوالی که شما پرسیدیدی، بر اساس سود هست.

برای شما: سودش این هست که به جوابتون می رسید.

کسی هم که جواب شما رو بده، قطعاً لایک و تشکر می گیره ...

اگر بخوایم کلی حساب کنیم، پس کلاً نباید زندگی کرد .

چون برای انجام هرکاری، باید هزینه، سود، مالیات، کارمزد و ... پرداخت بشه.

از مداد و دستمال کاغذی های جیبی تا خونه و ماشین و ...

پس کلاً نباید خرید و فروش کرد ؟؟؟

ارتش;947598 نوشت:
دوست عزیز،

پایه و اساس بانک؛ بر سود هست ...

شما هیچ کاری تو دنیا انجام نمیدید که سودی توش نداشته باشه ...

سود حتماً مالی نیست، و بعضاً میتونه اعتباری یا ... باشه.

همین سوالی که شما پرسیدیدی، بر اساس سود هست.

برای شما: سودش این هست که به جوابتون می رسید.

کسی هم که جواب شما رو بده، قطعاً لایک و تشکر می گیره ...

اگر بخوایم کلی حساب کنیم، پس کلاً نباید زندگی کرد .

چون برای انجام هرکاری، باید هزینه، سود، مالیات، کارمزد و ... پرداخت بشه.

از مداد و دستمال کاغذی های جیبی تا خونه و ماشین و ...

پس کلاً نباید خرید و فروش کرد ؟؟؟

سلام
ممنون از نظرتون دوست عزیز ولی اینجا بحث ربا هست و با معامله حلال کاملا متفاوته
آیه 275 سوره بقره:
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ × يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ»؛ (275) كسانی كه ربا می خورند، (در قيامت) بر نمی خيزند مگر مانند كسی كه بر اثر تماس شيطان، ديوانه شده (و نمی تواند تعادل خود را حفظ كند، گاهی زمين می خورد، گاهی به پا می خيزد) اين به خاطر آن است كه گفتند: داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتی ميان آن دو نيست). در حالی كه خدا بيع را حلال كرده، و ربا را حرام! (زيرا فرق ميان اين دو، بسيار است) و اگر كسی اندرز الهی به او رسد، و (از ربا خواری) خودداری كند، سودهايی كه در سابق قبل از نزول حكم تحريم به دست آورده، مال اوست، (و اين حكم، گذشته را شامل نمی گردد،) و كار او به خدا واگذار می شود، (و گذشته او را خواهد بخشيد). اما كسانی كه باز گردند (و بار ديگر مرتكب اين گناه شوند)، اهل آتش اند، و هميشه در آن می مانند. خداوند، ربا را نابود می كند، و صدقات را افزايش می دهد! و خداوند، هيچ انسان ناسپاس گنهكاری را دوست نمی دارد.
...
سود بانک هم اگر بر اساس عقود شرعی باشه هیچ شبهه ای در سودش نیست ولی اگر با استفاده از ربا باشه مشکل داره و سوال بنده هم در خصوص معاملات ربوی بود نه حلال
موفق و مؤید باشید

موضوع قفل شده است