---===|| صفحه‌ی مشارطه - روشی برای ترک گناه و انجام نیکی ها ||===---

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
---===|| صفحه‌ی مشارطه - روشی برای ترک گناه و انجام نیکی ها ||===---

به نام خدا

بنده این مدل برنامه رو به صورت تجربی بعد از چند سال پیدا کردم.

این برنامه شامل 2 فایل متنی، یک فایل تصویری، یک فایل پی اس دی (پروژه فتوشاپ برای فایل تصویری) و یک پوشه برای ذخیره کردن فایل بعضی از برنامه ها که نیاز هست.

توضیح فایل ها:

فایل تصویری صفحه‌ی مشارطه: در این فایل تصویری چندین ستون وجود داره و هر ستون شامل 10 خانه هست. در هر خانه، اسم برنامه ها نوشته میشه (مثل نماز اول وقت، مثل هر جمعه روزه، مثل هر روز یک ورق قرآن و ...)
و در این فایل یک سطر هم هست برای برنامه های ویژه هست.( برنامه های ویژه برنامه هایی هستند که زمان اعتماد یا انجامشون خیلی طولانیه(چند ماه یا حتی سال، مثل ترک گناه کبیره ای که شدیدا ریشه دوانده مثلا ترک گناه خود ارضایی و ...)

ضمنا این فایل تصویری باعث میشه راحت تر شب ها محاسبه کنید که چه کار هایی رو انجام دادید، و همین که باعث میشه راحت تر بفهمید چه خوبی هایی دارید یا ندارید که بتونید مدیریت کنید.

فایل متنی راه حل ها: از اونجایی که هر برنامه ای راه حل خودشو داره(و من معتقدم نمیشه یه بارکی گفت یا الله و شروع کرد به انجام حتما باید برنامه ای پشتش باشه) ، این راه حل ها در این فایل متنی نوشته میشه.
پایان هر راه حل زمانی به عنوان زمان اعتماد یا زمان انجام نوشته میشه.(مثلا زمان اعتماد:10 روز (یعنی تا 10 روز انجام میدم و اگر مطمئن شدم که کار ها خوب پیش میره و راه حل صحیح هست میتونم انجامشو ادامه بدم برم سراغ برنامه های بعدی)

فایل متنی گزارشات: در این فایل متنی بعد از اتمام زمان اعتماد هر برنامه یک گزارشی مینویسید که چطور گذشت خوب بود و درست انجام شد یا نه و ...

در فایل تصویری هر برنامه که در دست انجامه به رنگ زرد در میاد، و وقتی زمان اعتمادش تموم شد، خانه ی برنامه به رنگ سبز در میاد.

قوانین صفحه‌ی مشارطه:

1- همیشه باید دو برنامه معمولی و یک برنامه ویژه در دست انجام باشه (مگر مواقعی که هنوز برنامه ای آماده نشده---در صورت صلاح عیب نداره اگر 2 کار ویژه هم هم زمان انجام بشه.)
2-بهتره برنامه هارو پیشاپیش نوشته شده باشه ولی اگر ننوشتی هر برنامه که تموم شد 2 روز مهلت داری برنامه بعدی رو بنویسی.
3-برنامه ها همیشه باید با دقت و در نظر گرفتن همه جوانب نوشته شود.(هیچ راه فرار گزاشته نشه و ضمنا احتمالات در نظر گرفته بشه که اگر چیزی اتفاق افتاد که باعث شد یک روز نشه انجام داد برنامه رو، یا سر وقت انجام نداد، دل سرد نشی)
4-جا به جایی در اون ستونی که درِش هستی امکان پذیر نیست اما جا به جایی و ویرایش در ستون های بعدی امکان پذیر هست(در فایل تصویری).
5- هیچ وقت از دو ستون مختلف نمیشه برنامه برداشت حتما باید ستون فعلی تمام شود تا به ستون بعدی بری.
6-پس از پایان هر ستون تا 2 هفته استراحت مجاز هست ولی میتونی زودتر هم بری به ستون بعدی.
7-اصلاح برنامه ها در هر حال مجاز هست.(اگر در برنامه چیزی باید در نظر گرفته میشد و نشده میشه اصلاح کرد.)
8-باید برنامه هارو عمل کرد اما اگر به هر دلیلی نشد عمل کرد اگر 3 روز عمل نکردی، برنامه باید زرد بشه. باید تلاش کنی دوباره عمل کنی با اصلاح یا با همون برنامه. و اگر بازم انجام نشد و 4 روز دیگر هم گذشت برنامه قرمز میشه در این صورت میتونی از اول براش برنامه بریزی یا اصلاحش کنی (یا اگر در ستون فعلی هست میتونی رهاش کنی و آخرای اجرای ستون دوباره انجامش بدی با تغییر یا اصلاح.)اگر دوباره شروع به انجام دادی(در مرحله زردی) 3 روز عمل که کردی دوباره سبز میشه.
9-جملاتی از برنامه ها که با رنگ بنفش مشخص شدند، بعد از رفتن به ستون بعدی دیگه لازم به اجرا نیستند.
10- در فایل متنی، برنامه هایی که فقط یک بار اجرا میشن و همیشگی نیستند در صورت انجام به رنگ آبی آسمانی در میان(و نه سبز،) تا قابل شناسایی سریع باشند.

ضمنا برنامه فقط مخصوص کار های دینی نیست هر چیزی میتونه توش باشه. اصلاح امور درسی، انتخاب امضای خوب!، مرتب نگه داشتن اتاق و غیره...

نمونه ای از صفحه ی مشارطه(برنای بزرگ شدن کلیک کنید):

دانلود فایل های صفحه مشارطه برای شروع تهذیب نفس(شامل فایل های متنی و تصویری و پی اس دی، برای راه حل ها یک نمونه هم گزاشتم که ببینید چطوریه)

دانلود فایل ها

از کاربران میخوام مطلب رو بالا نگه دارن تا کاربران بتونن ببینن.
امیدوارم براتون مفید بوده باشه. این هم بگم این قوانین و این نوع فایل تحت شرایط منه شما میتونید قوانین رو طوری که دوست دارید و میتونید عوض کنید یا مثلا به جای تصویر و فتوشاپ در دفتر این کارو بکنید و ...

یا علی مدد

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حنیف

قابل توجه:

موضوع جهت بحث و تبادل نظر میان کاربران باز گذاشته می شود.

خواهشمندم فقط در موضوع اصلی تاپیک مطلب ارسال نمایید

و از هرگونه بحثهای حاشیه ای و نیز گفتگوهای دونفره خودداری نمایید.

با تشکر

@};-

سلام
جناب خدا را خدارا
طرحی که دادید عالیه
خب چرا گروه الصادقین رو فعال نمیکنید که توی اونجا این مشارطه انجام بشه؟

سلام علیکم.
ساز و کار صادقین ظاهرا فرق داره.ظاهرا هر هفته یک کاری رو اعلام میکنند همه باید انجام بدن. من این روش رو نمیپسندم. به نظرم هر کسی اولویت ها و شرایط خاص خودشو داره و باید طبق این اولویت و شرایط برای خودش برنامه ریزی کنه.

یا حق

خدارا خدارا;944512 نوشت:
بنده این مدل برنامه رو به صورت تجربی بعد از چند سال پیدا کردم.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب و احترام

برنامه بسیار خوبی ست.
زحمت حضرتعالی در طراحی و به اشتراک گذاشتن این برنامه قابل تقدیر است.
ان شاءالله موفق باشید و باشیم، در رعایت احکام الهی و حرکت در مسیر قرب الی الله.

چند دقیقه تفکر آخر هر شب هم بسیار موثر است.
همچنین اگر برنامه ای ناموفق ماند و به رنگ قرمز در آمد، یک جریمه متناسب و بازدارنده.

سلام
با تشکر از طرح خوبی که ارائه دادید. اگر امکان دارد درمورد تجربه های موفقتان در ترک رذایل و کسب فضایل بیشتربرایمان بگویید.
مثلا اینکه در کنار این طرح، چه چیزی بیشتر از همه در رسیدن به نتیجه مطلوب کمکتان کرد؟
امیدوارم اگر به اهداف تاپیک لطمه نمی زند تجربیات ارزشمندتان را در اختیارمان قرار دهید.

سلام علیکم. ممنون از کارشناس عزیز و بقیه.

تجربه...

من شاید یه 6 سال یا بیشتره برای خودم برنامه مینویسم با هدف ترک بدی ها و انجام خوبی ها. همه مدل برنامه ای امتحان کردم و ابداع کردم همشون شکست خوردن. بعضی از مدل برنامه هامو شرح میدم:

برنامه زمان دار معمولی:
جزو اولین برنامه هام بود که معمولی همه بلدن. به این صورت که یک لیست مینویسی فلان ساعت فلان کار انجام بده.
خب این خیلی مشکلات برام داشت. مثل کار های پیش بینی نشده. مثلا درست زمان انجام کار مهمی مهمون میومد و کارام همشون لنگ میموندن. و چون انجام نمیشد انرژی و شوقم از بین میرفت. مشکل بعدی ای هم که داشت این بود برنامه نوشتن خیلی طول میکشید هر شب باید مینشستن و مینوشتم که یکی از کار های اذیت کننده بود و برخی مشکلات دیگه که باعث شد شکست بخوره.

برنامه زمان دار با فاصله:
اینطور که برنامه های روزانه ام با فاصله بود. مثلا یکی ساعت 12 یکی ساعت 13:30. تا اگه کار پیش بینی نشد ای پیش اومد در این فاصله زمانی انجام بشه. این هم شکست خورد. این فواصل شدیدا باعث تنبلی میشد.

برنامه زمان دار پیشرفته:
این یکی طوری بود که اولا کار ها یکم بهتر بودن و از سطح کار های معمولی روزانه بیشتر بودن. دوما دارای یک قسمتی بود به اسم ضروری ها. که اون کار هایی که مهم تر بودن در این قسمت مینوشتم. که اگر وقت کم آوردم یا هرچی این ضروریارو حتما انجام بدم بقیه رو ندادم هم ندادم. که این هم شکست خورد. به دلیل حس خفگان که انگار یکی بالا سرته و بیگاری میکشه ازت. وقت نفس کشیدن هم نمیموند! این برنامه آخرای سال 93 بیخیالش شدم.

برنامه 3 تایی در لحظه:

به دلیل فرار از اذیت کنندگی نوشتن برنامه طولانی و همینطور پیش بینی بهتر اتفاقات روزانه(که اگر کاری پیش اومد در لحظه روی برنامه بشه تاثیر گزاشت) نوشتم. به طوری که در طول روز 3 تا کار مینوشتم. انجام که شد 3 تا دیگه مینوشتم انجام شد باز 3 تا دیگه. این هم متاسفانه شکست خورد. چون به صورت لحظه ای بود در لحظه تنبلی و سستی خودمو هم لحاظ میکردم کار های ساده میزاشتم و یه جورایی هم باید همیشه با برنامه سر کار میبودن. حتی موقع مسافرت با خودم یه دفترچه میبردم برای نوشتن برنامه! اذیت کننده بود و شکست خورد...

برنامه کلی زندگی:
اینطور که بدی ها و خوبی هامو نوشتم و برای هر برنامه چند راه حل باید مینوشتم و برای هر راه حل بدی ها و خوبی های اون راه حل هارو مینوشتم و در آخرین بهترین رو انتخاب و انجام میدادم. که خب این هم زیاد کاغذ بازی داشت و شدیدا اذیت کننده. بنا بر این هیچ وقت اجرایی نشد اصلا.

برنامه ترک بدی،جذب خوبی:
این برنامه اینطور بود که یک سری خوبی و بدی نوشتم و چیزایی که بهم کمک میکنه هم نوشتم. زمان گزاشتم از فلان تاریخ تا فلان تاریخ انجام بشه. مثلا نزدیکی به خدا. راه ها: روزه نماز صدقه و ... از 4 شهریور تا 10 شهریور.
این برنامه هم در نطفه خفه شد!

برنامه روز های خاص:
این برنامه اونطور که یادمه در خلال برنامه زمان دار پیشرفته بود. برای روز های خاص اسم تعیین میکردم. مثلا روز عبادت یکشنبه. کار های این روز به عبادت تعلق میگرفت اکثرا. که خب بد بود چون خیلی کار میشد و خسته کننده. و همینطور اینکه بقیه کار ها چی؟ این هم چندین هفته انجام شد و بعدش شکست خورد.

برنامه بک گراند دسکتاپ:
برای ترک گناهان خاص روی بک گراند دسکتاپ یه سری مستطیل کشیدم. مینوشتم از فلان روز تا فلان روز ترک. چون جلوی چشمم بود انتظار داشتم خوب عمل کنه. فکر کنم به یک ماه نکشید که شکست خورد با توجه به اشکلاتی که داشت.

برنامه داستان محور!:
داستان زندگی خودمو اونجور که دلم میخواست اتفاق بیفته مینوشتم(آینده رو) و سعی میکردم مثل اون عمل کنم!!! که همونطور که انتظار دارید شکست خورد! وقتی خلافش عمل میکردم ماقبل داستان رو پاک میکردم و تغییر میدادم!

برنامه زمان دار گرافیکی:
http://s9.picofile.com/file/8306958234/Untitled_1.png
به صورت گرافیکی بود و میتونست بهم انرژی بده ولی نمیدونم چرا هیچ وقت اجراش نکردم. البته فرقی نداره اگه اجرا میشد به عاقبت برنامه های زمان دار دیگه دچار میشد.
این برنامه 2 سال پیش نوشته شد و کلا انجام نشد.

برنامه قوانین شخصیت:
این هم مربوط به 2 سال پیشه. اینطور که در یک فایل متنی اون شخصیتی که میخواستم داشته باشم رو بنویسم و انجام بدم. خب هیچ گونه برنامه ای پشتش نبود و مثلا شکست میخورد پس هیچ وقت انجام نشد!

برنامه نظام من:
این یکی از عجیب ترین برنامه هامه که مربوط به باز هم 2 سال پیشه.
سه تا فایل متنی به اسم شورای قضاوت شورای قانون گذاری شورای اجرا!!! به خیال خودم میخواستم برنامه زندیگیمو مثل یک نظام بکنم شاید عمل کنم. در شورای قضوت خوبی ها و بدی ها سنجیده میشد در شورای قانون گذاری راه حل هاش نوشته میشد و در شورای اجرا لیست میشد تا اجرایی کنم! بدک نبود شبیه برنامه های کنونی من بود ولی نمیدونم چرا اراده ی انجامش نبود و در حد یه نوشته باقی موند.

برنامه مشارطه ورژن 1:
بالاخره بعد از کلی کلنجار با برنامه ها، برنامه مشارطه ورژن 1 رو کشف کردم.بین تمام برنامه های قبلیم این از همه موفق تر بود.در یک فایل متنی عنوان برنامه رو مینوشتم و بعد راه حل مینوشتم و بعد زمان شروع.(یه چیزی تو مایه های همین فایل متنی راه حل های برنامه صفحه ی مشارطه). خیلی عالی بود. حدود 2 سال باهاش کار کردم. البته بعد از 260 روز اول دچار اختلالات شدم و برنامه پاک کردم از اول نوشتم. و چند بار همچین اشکالاتی پیش اومد. دلیلش این بود که در نظر نگرفته بودم اگه اجرا نکنم چی میشه؟ برای همین اگه به هر دلیلی برنامه ای اجرا نمیشد دچار ناراحتی و بیحالی نسبت به برنامه میشدم. ضمن اینکه نظم خاصی نداشت. هر وقت دلم میخواست یه برنامه توش مینوشتم و اجرا میکردم. یهو میدیدی 1 ماه هیچ برنامه جدیدی ننوشتم. و این کم کم باعث بی حالی نسبت به برنامه میشد. اما خوبیش این بود که خیلی از مشکلات بقیه برنامه هارو نداشت. ولی خب به خاطر همون یکی دو مشکل چند ماه پیش در همین سال 96 شکست خورد.

برنامه صفحه مشارطه(یا مشارطه2):
این برنامه خدارو صد هزار مرتبه شد 2.5 ماه پیش به ذهنم خطور کرد. البته ایده اولیه ام فرق داشت ولی وقتی شروع به درست کردن طرحش شدم به این سمتی که الان هست رسیدم.
انعطاف پذر ترین و بدون مشکل ترین برنامه ای هست که تا به حال داشتم و تو این 2.5 ماه کار هایی که نوشته بودم رو خیلی خوب انجام دادم.
مشکلات قبلی هارو نداشته. کار های پیش بینی شده مشکلی پیش نمیاره. انجام ندادن برنامه ها مشکی پیش نمیاره چونهمشون در نظر گرفته شدن و در خود نوشتن برنامه هم طوری مینویسم قابل انجام باشه. زمان نوشتنش طولانی نیست و اذیت کننده نیست و چون راه حل ها فرق داره اتفاقا لذت بخش هم هست فکر میکنی و راه پیدا میکنی! دیگه اینطور نیست که به حال خودم باشم و مثلا ماهی یه برنامه بنویسم. همه چی رو نظمه و انجام میشه. دیگه اینطور نیست که یک ویژگی به ذهنم برسه که انجام بدم ولی جایی برای نوشتنش نباشه! تو مستطیل های بعدی مینویسم. و اینطور هم نیست که برامه هایی که زمان زیادی دارن کل برنامه رو مختلف کنند. چون بردمش در سطر ویژه. الان در حال انجام برنامه ویژه 4 یا 5 ماهه هستم درحالی که برنامه های عادی هم کنارش انجام میشه.همه برنامه ها هم قابل ویرایش هستند اگه بدی ای داشت اصلاح بشه. و خیلی نکات مثبت دیگه که شدیدا باعث رضایت من شده. ان شا الله همین برنامه به خوبی ادامه داشته باشه.

کارشناس عزیز از راهنماییت ممنونم درباره پیشنهاد گزاشتن تنبیه. اگر نیازم شد ازش استفاده میکنم.

یا حق

سلام مجدد
از پاسختان ممنونم .
پشتکاری که در این مدت به خرج دادید حقیقتا جای تحسین دارد.
ان شاءالله خداوند بر توفیقاتتان بیفزاید.

سلام جناب خدارا خدارا ...
کاری که شما دارین انجام میدین زیبا و قابل تحسین هست و من مدتها پیش هم به صوری دیگر انجامش دادم ... و پی به مسائل زیادی بردم ...

در نهایت میخواستم بهتون بگم که نرم افزاری با نام Ms Project وجود داره که شما میتونید از اون روش برای مدیت کارها و برنامه های زندگیتون ازش استفاده کنین .
الته این رو مطمئن هستم ( 100 درصد ) که اگر الان برین سمته Ms Project با خودتون میگین که این هیچ ربطی به کاره من نداره .

ولی Ms Project یک نرم افزار استاندارد شده برای مدیریت کارها و پروژه ها هست .
البته باید استانداردهای مدیریت پروژه مانند PMBOK رو هم بشناسین .

این نرم افزار به قدری قوی و قدرتمند هست که تمام چیزهایی که شما در نظر گرفتین رو در درونش داره و نمودارهای شکست کار ... پیشترفت کار و انواع فایل های متنی و ... رو هم شامل میشه .
البته یاد گرفتن و تسلط بر رویه Ms Project تقریبا 2 سال طول میکشه و مهمترین نکته اش این هستش که حاضر باشین تمام پروژه های زندگیتون رو بر اساس اون جلو ببرینش ...

و صد البته بغیر از آشنایی با نرم افزار Ms Project باید با مفاهیم کنترل پروژه هم آشنا باشید .

با توجه به علاقه شدید شما به مساله کنترل زندگی و کنترل انجام مسائل زندگی ... بهتون پیشنهاد میکنم حتما به سمته Ms Project و Primavera حرکت کنین ... همچنین با متودولوژی های PMBOK که روند انجام کارها رو استاندارد سازی کرده آشنا بشین .

باز هم تاکید میکنم ممکن هستش که در اوایل کار با خودتون بگین که این نرم افزار با کاری که من میخوام بکنم زمین تا آسمون فرق داره ... ولی به این نوع نگرش اهمیت ندین و تنها یاد بگیرین و جلو برین ...

به مرور زمان این نرم افزار طوری دیدتون رو تغییر میده که سعی میکنی کارها و مسائلتون رو در غالب اون انجام بدین ...

مثله Object Oriented نویسی میمونه ...
اولش با خودمون میگیم که نیازی نیست این همه کار رو سخت کنیم و OOP بنویسیم ... ولی به مرور زمان متوجه قابلیت ها و قدرتهای OOP میشیم .

موضوع قفل شده است