جمع بندی آیا برای ظهور نیاز به شریعت است؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا برای ظهور نیاز به شریعت است؟

با سلام و عرض خسته نباشید.

اخیرا کلیپی از اقای مشایی منتشر شده است که میفرماید شریعت بخصوصی(تشیع) نیست که ما را به ظهور میرساند و با شرایع مختلف میتوان به ظهور رسید ایشان میفرماید لازمه منتظر بودن داشتن یک شریعت نیست رسیدن به انسانیت است.

میفرمایند این جبهه یهودی و مسیحی و کمونیسم و...اینها ندارد فقط جبهه انسان است. به هر نسبت که انسان به انسانیت نزدیک میشود به این جبهه نزدیکتر میشود.

میفرمایند در حکومت امام زمان ع سوال از دین کسی نمیشود .

میفرمایند تنها یک شریعت ما را به سرانجام نمیرساند ادیان همگی یک باطنی دارند و( إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام ) این اسلام همین دین اسلام عرفی نیست.

میخواستم نظر کارشناسان محترم را درباره این سخنان بدانم. ایا تایید میفرمایید که شرایع مختلف ما را به ظهور میرساند؟ تایید میفرمایید که بوسیله شرایع مختلف میتوان منتظر گشت؟ تایید میفرمایید در حکومت امام زمان ع مذهب اهمیتی ندارد فقط انسانیت است؟ تایید میفرمایید که یهودی و مسیحی و... ندارد فقط جبهه انسان است؟ نگاه به باطن ادیان صحیح است؟

اگر اینگونه است تفاوت شیعه با یهود و سایر ادیان در چیست؟ جایگاه شریعت پس کجاست؟ جایگاه امامت کجاست؟

تشکر میکنم اگر پاسخها مستند به احادیث و ایات قران باشد.

سپاس فراوان

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

paarss;943909 نوشت:
میفرمایند تنها یک شریعت ما را به سرانجام نمیرساند ادیان همگی یک باطنی دارند و( إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام ) این اسلام همین دین اسلام عرفی نیست.

بنده کلیپی که می فرمایید را ندیده ام و با جستجو در اینترنت هم آن را پیدا نکردم اما طبق آنچه که اینجا نوشته اید باید عرض کنم دین در نگاه خداوند، یک دین واحد است که مرحله به مرحله کامل شده است، یعنی شریعت نوح، ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر اسلام(ص) یک دین واحد بوده است که مرحله به مرحله کامل تر شده تا در نهایت حضرت محمد(ص) کامل ترین دین را از جانب خداوند آوردند، و ائمه در حقیقت ادامه دهندگان راه انبیاء هستند، به همین خاطر مثلا در زیارت وارث، امام حسین(ع) را وارث همه انبیاء می دانیم.
بنابراین ظهور و شکل گیری حکومت جهانی در حقیقت نتیجه همه ادیان آسمانی حقیقی است که از جانب خداوند آمده اند، به همین خاطر همه انبیاء پیروان خودشان را به آمدن منجی بشارت داده اند.

بنابر آنچه گذشت در خصوص نقش ادیان غیر اسلام، و غیر مسلمانان در ظهور می توان سه نظر مطح کرد:

اول: اینکه بگوییم نوح و ابراهیم(ع) با پیروان واقعی شان، موسی(ع) و عیسی(ع) با پیروان واقعی شان، همه برای ظهور تلاش کردند و ظهور منجی آخرالزمان نتیجه تلاش پیروان همه ادیان آسمانی در زمان خودشان بوده است؛ خب این حرف درستی است.

دوم: کسانی که دنبال حقیقت بوده و خواستار آزادگی و انسانیت باشند، همان تلاشی را که برای گسترش عدالت و آزادگی در جهان پی می گیرند در حقیقت گام برداشتن به سمت ظهور است، اما اینکه مسلمان نیستند قطعا به خاطر عدم شناخت اسلام، یا تاثیر پذیری از تبلیغات ضد اسلام و موج اسلام هراسی خواهد بود، بنابراین چنین کسانی اگرچه پیش از ظهور مسلمان نبوده و فقط برای انسانیت و عدالت تلاش می کنند اما قطعا با ظهور امام زمان(ع) اسلام آورده و به ایشان می پیوندند.

سوم: اما اینکه بگوییم امروزه که کاملترین نسخه دین الهی، یعنی اسلام از جانب خداوند آمده باز هم هر کسی به هر دینی باشد آن دین او را به ظهور رسانده و دستش را در دست امام زمان(ع) می گذارد حرف درستی نیست، چرا که:

اولا: در میان اعتقادات ادیان اعتقادات متناقض وجود دارد! چطور کمونیسم و مکتب های الحادی که وجود خداوند را انکار می کنند می توانند ما را به ظهور رهبری الهی برسانند؟ در حالی که رسالت اصلی تمام انبیاء و ائمه مبارزه با کفر، و دعوت به توحید بوده است؟ چطور خدای جسمانی ای که در تورات توصیف شده، و تثلیث و سه گانه پرستی مسیحیت تحریف شده امروزی با توحید ناب اسلامی سازگار است؟
مگر می شود گفت برای امام زمان(ع) مهم نیست شما کدامیک از این باورها را نسبت به خدا داشته باشید!

ثانیا: قرآن کریم صراحتا می فرماید:
«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏» دين در نزد خدا، اسلام است‏.( آل عمران:19)
و نیز می فرماید:
«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»؛ و هر كس جز اسلام آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد.(آل عمران:85)
حتی اگر بگوییم منظور از اسلام اینجا تسلیم بودن است باز هم در نتیجه فرقی نمی کند چون تسلیم بودن در برابر خدا یعنی پذیرش اسلام، وگرنه اگر کسی که با وجود اسلام، یهودی و مسیحی باقی بماند در برابر فرمان الهی تسلیم نبوده است، چه برسد به کافران و مشرکین!

ثالثا: قطعا امام زمان(ع) مخالف سیره اجدادشان عمل نمی کنند، هم پیامبر(ص) و هم سایر ائمه(ع) نسبت به دین مردم ی تفاوت نبوده و مناظراتی با پیروان سایر ادیان داشته اند، و آنها را به اسلام دعوت کرده اند، و حتی با مشرکین و کافران بر سر دین جنگیده اند!
قرآن کریم نیز صراحتا می فرماید باید اهل کتاب تحت حکومت اسلامی بوده و از آنها جزیه گرفت(توبه:29) در روایات هم اشاره شده است که امام زمان(عج) پس از ظهور از اهل کتاب جزیه خواهد گرفت.(بحارالانوار، ج52، ص376) یعنی بین مسلمانان و غیر مسلمانان تفاوت قائل خواهد شد.

اگر قرار بود فقط به جزئیات ادیان اهمیت داده نشود و فقط باطن و گوهر و اصل دین مورد تأکید امام زمان(ع) باشد، این رفتار قطعا خلاف سیره پیامبر(ص) خواهد بود، چرا که پیامبر(ص) ایمان آوردن مردمی که شرط گذاشته بودند که نماز نخوانند را نپذیرفت، کسانی که گفته بودند به شرطی به تو ایمان می آوریم که نماز نخوانیم، اما پیامبر(ص) اسلام آوردن بدون نماز را از جانب کفار نپذیرفت(بحارالانوار، ج17، ص53) با اینکه اسلام بدون نماز خیلی بهتر از کفر و بت پرستی بود اما با این حال پیامبر(ص) آن را مایه کفایت از اسلام ندانست!

با این اوصاف چطور میشود اسلام و سایر ادیان در نگاه امام زمان(ع) برابر باشد؟! چطور می شود در حکومت امام زمان(ع) از دین کسی سوال نشود به این معنا که برای امام زمان(ع) مهم نباشد که هر کسی چه دینی دارد؟

مسلم;944400 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

بنده کلیپی که می فرمایید را ندیده ام و با جستجو در اینترنت هم آن را پیدا نکردم اما طبق آنچه که اینجا نوشته اید باید عرض کنم دین در نگاه خداوند، یک دین واحد است که مرحله به مرحله کامل شده است، یعنی شریعت نوح، ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر اسلام(ص) یک دین واحد بوده است که مرحله به مرحله کامل تر شده تا در نهایت حضرت محمد(ص) کامل ترین دین را از جانب خداوند آوردند، و ائمه در حقیقت ادامه دهندگان راه هستند، به همین خاطر مثلا در زیارت وارث، امام حسین(ع) را وارث همه انبیاء می دانیم.
بنابراین ظهور و شکل گیری حکومت جهانی در حقیقت نتیجه همه ادیان آسمانی حقیقی است که از جانب خداوند آمده اند، به همین خاطر همه انبیاء پیروان خودشان را به آمدن منجی بشارت داده اند.

بنابر آنچه گذشت در خصوص نقش ادیان غیر اسلام، و غیر مسلمانان در ظهور می توان سه نظر مطح کرد:

اول: اینکه بگوییم نوح و ابراهیم(ع) با پیروان واقعی شان، موسی(ع) و عیسی(ع) با پیروان واقعی شان، همه برای ظهور تلاش کردند و ظهور منجی آخرالزمان نتیجه تلاش پیروان همه ادیان آسمانی در زمان خودشان بوده است؛ خب این حرف درستی است.

دوم: کسانی که دنبال حقیقت بوده و خواستار آزادگی و انسانیت باشند، همان تلاشی را که برای گسترش عدالت و آزادگی در جهان پی می گیرند در حقیقت گام برداشتن به سمت ظهور است، اما اینکه مسلمان نیستند قطعا به خاطر عدم شناخت اسلام، یا تاثیر پذیری از تبلیغات ضد اسلام و موج اسلام هراسی خواهد بود، بنابراین چنین کسانی اگرچه پیش از ظهور مسلمان نبوده و فقط برای انسانیت و عدالت تلاش می کنند اما قطعا با ظهور امام زمان(ع) اسلام آورده و به ایشان می پیوندند.

سوم: اما اینکه بگوییم امروزه که کاملترین نسخه دین الهی، یعنی اسلام از جانب خداوند آمده باز هم هر کسی به هر دینی باشد آن دین او را به ظهور رسانده و دستش را در دست امام زمان(ع) می گذارد حرف درستی نیست، چرا که:

اولا: در میان اعتقادات ادیان اعتقادات متناقض وجود دارد! چطور کمونیسم و مکتب های الحادی که وجود خداوند را انکار می کنند می توانند ما را به ظهور رهبری الهی برسانند؟ در حالی که رسالت اصلی تمام انبیاء و ائمه مبارزه با کفر، و دعوت به توحید بوده است؟ چطور خدای جسمانی ای که در تورات توصیف شده، و تثلیث و سه گانه پرستی مسیحیت تحریف شده امروزی با توحید ناب اسلامی سازگار است؟
مگر می شود گفت برای امام زمان(ع) مهم نیست شما کدامیک از این باورها را نسبت به خدا داشته باشید!

ثانیا: قرآن کریم صراحتا می فرماید:
«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏» دين در نزد خدا، اسلام است‏.( آل عمران:19)
و نیز می فرماید:
«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»؛ و هر كس جز اسلام آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد.(آل عمران:85)
حتی اگر بگوییم منظور از اسلام اینجا تسلیم بودن است باز هم در نتیجه فرقی نمی کند چون تسلیم بودن در برابر خدا یعنی پذیرش اسلام، وگرنه اگر کسی که با وجود اسلام، یهودی و مسیحی باقی بماند در برابر فرمان الهی تسلیم نبوده است، چه برسد به کافران و مشرکین!

ثالثا: قطعا امام زمان(ع) مخالف سیره اجدادشان عمل نمی کنند، هم پیامبر(ص) و هم سایر ائمه(ع) نسبت به دین مردم ی تفاوت نبوده و مناظراتی با پیروان سایر ادیان داشته اند، و آنها را به اسلام دعوت کرده اند، و حتی با مشرکین و کافران بر سر دین جنگیده اند!
قرآن کریم نیز صراحتا می فرماید باید اهل کتاب تحت حکومت اسلامی بوده و از آنها جزیه گرفت(توبه:29) در روایات هم اشاره شده است که امام زمان(عج) پس از ظهور از اهل کتاب جزیه خواهد گرفت.(بحارالانوار، ج52، ص376) یعنی بین مسلمانان و غیر مسلمانان تفاوت قائل خواهد شد.

اگر قرار بود فقط به جزئیات ادیان اهمیت داده نشود و فقط باطن و گوهر و اصل دین مورد تأکید امام زمان(ع) باشد، این رفتار قطعا خلاف سیره پیامبر(ص) خواهد بود، چرا که پیامبر(ص) ایمان آوردن مردمی که شرط گذاشته بودند که نماز نخوانند را نپذیرفت، کسانی که گفته بودند به شرطی به تو ایمان می آوریم که نماز نخوانیم، اما پیامبر(ص) اسلام آوردن بدون نماز را از جانب کفار نپذیرفت(بحارالانوار، ج17، ص53) با اینکه اسلام بدون نماز خیلی بهتر از کفر و بت پرستی بود اما با این حال پیامبر(ص) آن را مایه کفایت از اسلام ندانست!

با این اوصاف چطور میشود اسلام و سایر ادیان در نگاه امام زمان(ع) برابر باشد؟! چطور می شود در حکومت امام زمان(ع) از دین کسی سوال نشود به این معنا که برای امام زمان(ع) مهم نباشد که هر کسی چه دینی دارد؟

سلام مجدد ، تشکر از پاسخ خوب شما.

سخنان ایشان را میتوانید در کانال ایشان در این لینک مشاهده بفرمایید ؛
https://t.me/mashaei1960/426

بنده هم با شما هم نظر هستم ، اگر بخواهیم به سخنان جناب مشایی استناد کنیم باید بگوییم امام زمان ع به سیره جدش عمل نمیکند که این خلاف احادیثی است که به ما رسیده .

اختلاف دیه ، جزیه و حتی احکام قصاص مثال دیگری است که تفاوت میان مسلمان و غیرمسلمان را نزد شارع نشان میدهد.

حدیث ؛

( عاملی،ج29، ص108)
[="#0000CD"]«مسلمان در مقابل ذمّی نه در قتل و نه در جراحات قصاص نمی شود, ولی از او دیة جنایتی را که بر ذمّی وارد نموده که هشتصد درهم باشد گرفته می شود.» [/]
(مسلمانی که به قتل عادت داشته باشد مبحث دیگری است)

[="#FF0000"]و این مسئله محدود به زمان خاصی نمیشود و حلال و حرام و احکام حضرت محمد ص تا قیامت استوار است (اصول کافى جلد3 صفحه: 28 روایت:2 )[/]

ایشان فرموده بودند که با ادیان دیگر هم میتوان به امام زمان ع رسید اما این پرسش مطرح میشود که درانصورت این احادیث را چگونه تاویل میکنند؟!

[="#0000CD"]یکى از دو امام باقر و صادق علیه السلام فرمود: بنده خدا مؤمن نباشد تا آنکه و رسولش و همه ائمه و امام زمانش را بشناسد و در امورش به امام زمانش رجوع کند و تسلیمش باشد، سپس فرمود: چگونه ممکن است کسى امام آخر را (که امام زمان اوست) بشناسد و امام اول را نشناسد (از این جهت معرفت همه ائمه در ایمان شرط شد که طریق شناختن همه امامان یکى است و امام لاحق بنص امام سابق شناخته گردد).
اصول کافى جلد 1 صفحه: 255 روایت: 3[/]

معصوم در اینجا شناخت امام زمان ع بدون معرفت داشتن به امام اول ممکن ندانستند و شرط ایمان معرفت ائمه است .

گفته اند ملاک انسانیت است و اعمال تنها را شرط دانسته اند اما ؛

معصوم میفرمایند ؛

[="#0000CD"]«محمد بن مسلم می گوید از امام باقر علیه السلام شیندم که فرمود: هرکس خدا را پرستش کند و خود را در عبادت به رنج وادارد و امامی که خدا برایش تعیین کرده است نداشته است، عملش نامقبول و خودش گمراه و سرگردان است و خداوند اعمال او را دشمن می دارد... واگر به این حال بیمرد مردنش مردن اسلام نیست، مردن کفر و نفاق است. ای محمد بن مسلم بدان که پیشوایان ظلم و پیروانشان از دین خدا بیرونند، خود گمراه شدند و دیگران را نیز گمراه ساختند، اعمالی که انجام می دهند مانند خاکستری است که در یک روز طوفانی دستخوش بادی سخت گردد که به هیچ چیزی از آنچه فراهم کرده اند دست نمی یابند، آن است گمراهی عمیق.»[/]

وسائل الشیعة، جلد اول ص 90.5

خب در این حدیث اعمال کسانیکه به امامی که خداوند تعیین کرده معرفت نداشتند را نامقبول دانسته و اینگونه افراد به خدا هم معرفت پیدا نکرده اند.
...............................

معصوم میفرماید در زمان تشتت ارای مردم فقط یک حق وجود دارد و ان حق علی ع است ؛

[="#0000CD"]محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام باقر علیه السلام مى‏فرمود: نزد هیچکس از مردم مطلب حق و درستى نیست و هیچیک از مردم بحق قضاوت نکند. جز آنچه از خاندان ما بیرون آید و هنگامى‏که امور مردم متشتت و پراکنده گردد، خطا از آنها و صواب از على علیه السلام است.[/]
اصول کافى جلد 2 صفحه 250 روایت 1

............................

اگر فقط رسیدن به توحید و معاد کفایت میکرد(تازه با فرض رسیدن به توحید چه رسد به تثليث مسیحیان یا دیگر عقاید) پس ایراد کار شیطان کجا بود؟ شیطان هم توحید را قبول داشت هم معاد را قبول داشت اما ولایت را قبول نکرد حاضر به تسلیم شدن در برابر خواست خداوند نشد حاضر نشد انگونه که خداوند میخواهد ، خدا را پرستش کند .

معصوم میفرماید باید خداوند را از ان دری که قرار داده پرستش کرد ؛

[="#0000CD"] امام صادق علیه السلام فرماید: هر که بدون شنیدن و فرا گرفتن از امامى صادق خدا را پرستش کند قطعاً خدا ملازم رنج و مشقتش سازد (خدا ملازم سرگردانى و رنج و مشقتش نماید) و کسى که ادعاى مردن کند از غیر درى که خدا آنرا گشوده، مشرک است و آن درى است ایمن (و نهاده) بر حصار راز پنهان خدا.[/]
اصول کافى جلد 2 صفحه 209 روایت 4

خداوند اسلام را بعنوان کامل کننده ادیان قرار داد و دستور داد باید به ان ایمان بیاورید و مسلما هرکه خداوند را غیر از انگونه که خداوند تعیین کرده پرستش کند گمراه است و جزو تسلیم شدگان محسوب نمیشود.

[="#FF0000"]احادیث بسیاری از شیعه و سنی بدست ما رسیده که در صحت انها شکی نیست که هرکس بمیرد و بیعت امام حق به گردنش نباشد به مرگ جاهلی مرده و گفته اند مرگ جاهلی یعنی مرگ کفر و نفاق و شرک . [/]( اصول کافى جلد 2 صفحه 207 باب کسیکه بمیرد و امام و پیشوایی که خدا تعیین کرده نداشته باشد)

دینداری بدون امامی از ائمه هدی ؛

ا[="#0000CD"]بن ابى نصر گوید: حضرت ابوالحسن علیه السلام درباره خداى عزوجل (((گمراه‏تر از آنکه هوس خویش را بدون هدایت خدا پیروى کند کیست؟- 50 سوره 28 -))) فرمود: یعنى کسیکه رأیش دینش باشد بدون امامى از ائمه هدى. (یعنى امامى را که خدا رهبر و هادى او قرار داده رها کند و طبق رأى سلیقه خویش براى خود امامى بتراشد و در اصول و فروع دین بقیاس و استحسان و نظرات شخصى خویش اکتفا کند).[/]
اصول کافى جلد 2 صفحه 203 روایت 1

[="#0000CD"]محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام باقر علیه السلام مى‏فرمود: هر که دیندارى خدا کند با عبادتى که خود را در آن بزحمت افکند ولى پیشوائى از جانب خدا براى خود نگرفته باشد، کوشش او پذیرفته نیست و او گمراهست و سرگردان و خدا کردار او را ناپسند دارد و حکایت او حکایت گوسفندى است که از چوپان و گله خویش گم شود و تمام روز را با تلاش در رفت و آمد باشد و چون شب بر او پرده افکند، گله‏ئى را که از چوپان خودش نیست ببیند، بسوى آن گراید و بآن فریب خورد و در خوابگاه آن گله بخوابد.[/]

اصول کافى جلد 2 صفحه 203 روایت 2
.....................................

در این بحث قطعا مستضعفین داخل نیستند و کسانیکه سخن حق به انها نرسیده و در کسب سخن حق هم هیچ قصوری نداشته اند مستثنا هستند.

از این قبیل احادیث و ایات بسیار است که به این چند مورد فعلا بسنده کردیم . اگر جایی برداشت بنده از احادیث اشتباه بوده یا نکته ای هست، تشکر میکنم استاد محترم اشکال بنده را گوشزد کنند.

هدف از این تاپیک فراهم کردن شرایط گفتگو است، ان شاءالله کمی فرصت بدهید بنده ببینم از نزدیکان ایشان کسی فرصت حضور و دفاع از نظریات ایشانرا دارد یا خیر.

باز هم از توضیحات و شکیبایی شما استاد محترم تشکر میکنم.

[="Tahoma"][="Navy"]

paarss;943909 نوشت:
با سلام و عرض خسته نباشید.

اخیرا کلیپی از اقای مشایی منتشر شده است که میفرماید شریعت بخصوصی(تشیع) نیست که ما را به ظهور میرساند و با شرایع مختلف میتوان به ظهور رسید ایشان میفرماید لازمه منتظر بودن داشتن یک شریعت نیست رسیدن به انسانیت است.

میفرمایند این جبهه یهودی و مسیحی و کمونیسم و...اینها ندارد فقط جبهه انسان است. به هر نسبت که انسان به انسانیت نزدیک میشود به این جبهه نزدیکتر میشود.

میفرمایند در حکومت امام زمان ع سوال از دین کسی نمیشود .

میفرمایند تنها یک شریعت ما را به سرانجام نمیرساند ادیان همگی یک باطنی دارند و( إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام ) این اسلام همین دین اسلام عرفی نیست.

میخواستم نظر کارشناسان محترم را درباره این سخنان بدانم. ایا تایید میفرمایید که شرایع مختلف ما را به ظهور میرساند؟ تایید میفرمایید که بوسیله شرایع مختلف میتوان منتظر گشت؟ تایید میفرمایید در حکومت امام زمان ع مذهب اهمیتی ندارد فقط انسانیت است؟ تایید میفرمایید که یهودی و مسیحی و... ندارد فقط جبهه انسان است؟ نگاه به باطن ادیان صحیح است؟

اگر اینگونه است تفاوت شیعه با یهود و سایر ادیان در چیست؟ جایگاه شریعت پس کجاست؟ جایگاه امامت کجاست؟

تشکر میکنم اگر پاسخها مستند به احادیث و ایات قران باشد.


سلام
آقای مشایی ظاهرا با بیان مورد علاقه خودشان (مساله مهدویت) بحث پلورالیزم دینی را مطرح کرده اند. در حقیقت می خواهند بگویند راه انسان بسوی خدا منحصر در شریعت اسلام و مذهب تشیع نیست. بلکه همه ادیان و مذاهب انسانها را به خداوند می رسانند. حالا ایشان بجای کمال و خداوند عنوان ظهور را گذاشته اند که یک کمال اجتماعی برای بشر است.
اما واقع امر این است که ادیان و مکاتب به یک اندازه انسانها را به حق رهنمون نیستند بلکه هر اندازه به معیار اصیل الهی یعنی دین حق الهام شده به پیامبران نزدیکتر باشند همان اندازه از حقانیت برخوردارند و به همان اندازه در پیروان خود می توانند کمال ایجاد کنند البته به شرط اینکه باقی آموزه ها مبعد و دورکننده نباشند و به اصطلاح خلاف حقیقت و عدالت نباشند.
بنابر این مطمئن ترین و کاملترین راه بسوی کمال انسانی و خداوند متعال و ظهور همان دین و شریعت وحی شده خداست که مصداق اتمش امروز در اسلام و مذهب تشیع دیده می شود.
یا علیم[/]

پرسش
اخیرا کلیپی از اقای مشایی منتشر شده است که میفرماید با شرایع مختلف میتوان به ظهور رسید میفرمایند در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سوال از دین کسی نمیشود .میگوید: ادیان همگی یک باطنی دارند و( إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام ) این اسلام همین دین اسلام عرفی نیست.
آیا این درست است؟


پاسخ

دین در نگاه خداوند، یک دین واحد است که مرحله به مرحله کامل شده است، یعنی شریعت نوح، ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) یک دین واحد بوده است که مرحله به مرحله کامل تر شده تا در نهایت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) کامل ترین دین را از جانب خداوند آوردند، و ائمه در حقیقت ادامه دهندگان راه انبیاء هستند، به همین خاطر مثلا در زیارت وارث، امام حسین(سلام الله علیه) را وارث همه انبیاء می دانیم.
بنابراین ظهور و شکل گیری حکومت جهانی در حقیقت نتیجه همه ادیان آسمانی حقیقی است که از جانب خداوند آمده اند، به همین خاطر همه انبیاء پیروان خودشان را به آمدن منجی بشارت داده اند.

بنابر آنچه گذشت در خصوص نقش ادیان غیر اسلام، و غیر مسلمانان در ظهور می توان سه نظر مطح کرد:

اول: اینکه بگوییم نوح و ابراهیم(علیهما السلام) با پیروان واقعی شان، موسی و عیسی(علیهما السلام) با پیروان واقعی شان، همه برای ظهور تلاش کردند و ظهور منجی آخرالزمان نتیجه تلاش پیروان همه ادیان آسمانی در زمان خودشان بوده است؛ خب این حرف درستی است.

دوم: کسانی که دنبال حقیقت بوده و خواستار آزادگی و انسانیت باشند، همان تلاشی را که برای گسترش عدالت و آزادگی در جهان پی می گیرند در حقیقت گام برداشتن به سمت ظهور است، اما اینکه مسلمان نیستند قطعا به خاطر عدم شناخت اسلام، یا تاثیر پذیری از تبلیغات ضد اسلام و موج اسلام هراسی خواهد بود، بنابراین چنین کسانی اگرچه پیش از ظهور مسلمان نبوده و فقط برای انسانیت و عدالت تلاش می کنند اما قطعا با ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) اسلام آورده و به ایشان می پیوندند.

سوم: اما اینکه بگوییم امروزه که کاملترین نسخه دین الهی، یعنی اسلام از جانب خداوند آمده باز هم هر کسی به هر دینی باشد آن دین او را به ظهور رسانده و دستش را در دست امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می گذارد حرف درستی نیست، چرا که:

اولا: در میان اعتقادات ادیان اعتقادات متناقض وجود دارد! چطور کمونیسم و مکتب های الحادی که وجود خداوند را انکار می کنند می توانند ما را به ظهور رهبری الهی برسانند؟ در حالی که رسالت اصلی تمام انبیاء و ائمه مبارزه با کفر، و دعوت به توحید بوده است؟ چطور خدای جسمانی ای که در تورات توصیف شده، و تثلیث و سه گانه پرستی مسیحیت تحریف شده امروزی با توحید ناب اسلامی سازگار است؟
مگر می شود گفت برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مهم نیست شما کدامیک از این باورها را نسبت به خدا داشته باشید!

ثانیا: قرآن کریم صراحتا می فرماید:
«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏» دين در نزد خدا، اسلام است‏.(1)
و نیز می فرماید:
نوَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»؛ و هر كس جز اسلام آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد.(2)
حتی اگر بگوییم منظور از اسلام اینجا تسلیم بودن است باز هم در نتیجه فرقی نمی کند چون تسلیم بودن در برابر خدا یعنی پذیرش اسلام، وگرنه اگر کسی که با وجود اسلام، یهودی و مسیحی باقی بماند در برابر فرمان الهی تسلیم نبوده است، چه برسد به کافران و مشرکین!

ثالثا: قطعا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مخالف سیره اجدادشان عمل نمی کنند، هم پیامبر(صلی الله علیه و آله) و هم سایر ائمه(ع) نسبت به دین مردم ی تفاوت نبوده و مناظراتی با پیروان سایر ادیان داشته اند، و آنها را به اسلام دعوت کرده اند، و حتی با مشرکین و کافران بر سر دین جنگیده اند!
قرآن کریم نیز صراحتا می فرماید باید اهل کتاب تحت حکومت اسلامی بوده و از آنها جزیه گرفت(3) در روایات هم اشاره شده است که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) پس از ظهور از اهل کتاب جزیه خواهد گرفت.(4) یعنی بین مسلمانان و غیر مسلمانان تفاوت قائل خواهد شد.

اگر قرار بود فقط به جزئیات ادیان اهمیت داده نشود و فقط باطن و گوهر و اصل دین مورد تأکید امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باشد، این رفتار قطعا خلاف سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) خواهد بود، چرا که آن حضرت، ایمان آوردنِ مردمی که شرط گذاشته بودند که نماز نخوانند را نپذیرفت، کسانی که گفته بودند به شرطی به تو ایمان می آوریم که نماز نخوانیم، اما پیامبر(صلی الله علیه و آله) اسلام آوردن بدون نماز را از جانب کفار نپذیرفت(5) با اینکه اسلام بدون نماز خیلی بهتر از کفر و بت پرستی بود اما با این حال پیامبر(صلی الله علیه و آله) آن را مایه کفایت از اسلام ندانست!

با این اوصاف چطور میشود اسلام و سایر ادیان در نگاه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) برابر باشد؟! چطور میشود در حکومت آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه) از دین کسی سوال نشود به این معنا که برای ایشان مهم نباشد که هر کسی چه دینی دارد؟
__________________________
1. آل عمران:19/3.
2. آل عمران:85/3.
3. توبه:29/9.
4. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج52، ص376.
5. همان، ج17، ص53.

موضوع قفل شده است