جمع بندی اعجاز علمی قرآن در جنین شناسی

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعجاز علمی قرآن در جنین شناسی

[="Tahoma"][="Blue"]سلام
از نظر علمی، برخی معتقد هستند که حس شنوایی در جنین زودتر از حس بینایی فعال می شود و از طرفی نیز در قرآن برخی از واژگان مربوط به حس شنوایی قبل از واژگان مربوط به حس بینایی آمده است:


(... وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ) ﴿السجده/9﴾
(إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا) ﴿الإنسان/2﴾
(وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ) ﴿المؤمنون/78﴾


که از این منظر، آن را از اعجاز علمی قرآن می دانند. به نظر می رسد مفهوم ساده اعجاز علمی قرآن این باشد که قرآن، تقریبا 1400 سال پیش، به نکته علمی اشاره کرده باشد و سال ها یا قرن ها پس از آن، نکته مذکور از نظر علمی ثابت شود.
اما درمورد موضوع فعلی، در آیه ذیل واژه مربوط به حس بینایی قبل از واژه مربوط به حس شنوایی آمده است. آیا با اینحال به عنوان معجزه علمی قرآن به شمار می آید؟

(وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ) ﴿الأعراف/179﴾

با تشکر[/][/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
کلمات سمع و بصر در کنار هم جمعاً 19 بار در قرآن وارد شده که در 17 مورد آن کلمه سمع قبل از بصر قرار گرفته است.
واقعیت این است که هر دو عضو، یعنی گوش و چشم از حواس گرانبها و مهمی هستند که انسان به وسیله آنها می تواند با عالم خارج ارتباط برقرار کند... لکن در قرآن آوردن لفظ شنوایی قبل از بینایی تقریباَ به صورت یک قاعده در اعجاز علمی قرآن در آفرینش حس شنوایی و بینایی انسان آمده است. (1)
شاید ذکر سمع قبل از بصراشاره به این است که در نوزادان نخست فعالیت گوش شروع می شود و بعد از مدتی چشم ها توانایی دید پیدا می کند، حتی بعضی معتقدند که گوش در عالم جنین کم و بیش قدرت شنوایی دارد و آهنگ قلب مادر را می شنود و به آن عادت می کند. (2)

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: در حالات گوناگون جنین بیاندیش، آیا در صورتی که اهمالی روی دهد سلامت حفظ می شود؟ اگر خون در رگهای جنینی در رحم است جریان نیابد همچون گیاه که آب نرسد، پژمرده و خشک نخواهد شد؟
نخست خداوند جنین را در رحم مادر صورت دهد چنان که چشمی آن را نمی بیند و دستی به آن نرسد. پس به تدبیر الهی بچه ای زاده می شود که درست اندام است و آنچه را برای آدم ضروری است دارد از قبیل امعا و احشاء و سالم و اعضا و آنچه در ترکیب اعضاست از استخوانها، گوشت ، پیه، پی، مغز، رگها و غضروفها و چون به دنیا آمد می بینی که همه اندامها رشد می کنند حال آنکه وی شکل و هیبتی ثابت دارد. بی افزونی و کاستی که به حد رشد می رسد. (3)

امام سجاد علیه السلام در دعایی که بعد از نماز شب می خواند عظمت الهی در دوران شگفت انگیز جنین و نیز دوران شیر خوارگی را متدکر می شود و با سپاسگزاری از عنایات بی کران الهی از قدرت نمائی های عجیب خداوند در این دوران می فرماید: پروردگار من ! قطره ی ناچیزی بیش نبودم که در فشردگی های استخوان صلب به سر می بردم و بعد به صورت مایعی بی مقدار در تنگنای رحم جای گرفتم و در ورای پرده ها و حجابها پنهان ماندم تا قلم شاهکار تو بر هیبت مرموز من نقش وجود بگذارد و بر پیشانی من خط سرنوشت بنویسد این تو بودی که مرا از حالی به حال دیگر بر می گردانیدی و قدرت عظمای تو بود که دم به دم از نقص به کمالم می کشانید. به من روی زیبا و موی و چشم و ابرو بخشیدی و نطفه ای بی حس و حال را در جنب و جوش انداختی و پاره ای گوشت را با دست و پا و بینایی و شنوایی به راه واداشتی .آن چنان که در کتاب مبین خود می-فرمایی: نطفه ای و بعد لکه خونی و بعد پاره گوشتی و بعد استخوانی پوشیده در عضلات و آن گاه خلقتی کافی و کامل. (4)

1. منتظر، رضا، طب اسلامی گنجینه تندرستی، ص 182
2. مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج 2، ص 91.
3. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 3، ص 119 - 117
4. صحیفه سجادیه ، دعای 32 ، ص 185.

[=arial]و آیت الله معرفت می فرمایند:

اما سرّ تقدم سميع بر بصير چند چيز ميتواند باشد:

1. به گفته دانشمندان فيزيولوژي (علم وظايف اعضا) دستگاه شنوايي از دستگاه بينايي دقيقتر و قويتر و گستردهتر و قدرت دريافت آن بالاتر و وسيعتر است بنابراين ممكن است تقدم سمع بر بصر در بسياري از آيات، به اين نكته اشاره داشته باشد كه در اين صورت اين خود يكي از موارد اعجاز علمي قرآن به شمار ميرود.

2. چون در انسان ابتدا قوه شنوايي و سپس قوه بينايي به وجود ميآيد در صفات خداوند نيز واژه سميع بر بصير به جهت فهم انسانها مقدم شده است.

3. در راه سير و سلوك و شهود حق، مراتب سمعي بر بصري مقدم است بنابراين سالك بايد ابتدا سامع باشد تا بتواند به مقام شهود برسد.

4. به جهت آهنگ و روان شدن تلفظ.

التمهيد في علوم القرآن، محمد هادي معرفت، ج 5، ص 55، جامعه مدرسين / دانشنامة قرآن، بهأالدين خرمشاهي، واژه سميع.

عمار;943505 نوشت:
به گفته دانشمندان فيزيولوژي (علم وظايف اعضا) دستگاه شنوايي از دستگاه بينايي دقيقتر و قويتر و گستردهتر و قدرت دريافت آن بالاتر و وسيعتر است بنابراين ممكن است تقدم سمع بر بصر در بسياري از آيات، به اين نكته اشاره داشته باشد كه در اين صورت اين خود يكي از موارد اعجاز علمي قرآن به شمار ميرود.
پ

معلوم نیست کدام فیزیولوژیستی چنین چیزی را گفته باشد ، اما بر فرض که چنین مطلبی از نظر علمی درست باشد ، اگر فلان دانشمند و محقق غربی اینرا نمی گفت هم می توانستید چنین نتیجه ای از آیات قرآن بگیرید ؟!

در طول این 1400 سال و در میان میلیون ها مسلمانی که در این مدت زیسته اند ، کدامشان توانستند این نکته را از قرآن استخراج کنند ؟!

[=arial]

dahim-darni;943519 نوشت:
معلوم نیست کدام فیزیولوژیستی چنین چیزی را گفته باشد ، اما بر فرض که چنین مطلبی از نظر علمی درست باشد ، اگر فلان دانشمند و محقق غربی اینرا نمی گفت هم می توانستید چنین نتیجه ای از آیات قرآن بگیرید ؟!

با سلام
منبع ذکر شده رجوع کنید و دقیقتر تحقیق کنید.
بالاخره این آیات خصوصیات ویژه رو دارند چه ما انسان ها و علم بشری به اون پی ببریم یا نبریم. قرآن بطون زیادی داره که هنوز فهمیده نشده و نیاز به امام معصوم دارد.

dahim-darni;943519 نوشت:
در طول این 1400 سال و در میان میلیون ها مسلمانی که در این مدت زیسته اند ، کدامشان توانستند این نکته را از قرآن استخراج کنند ؟!

در حال حاضر که منبع دادم و مشاهده کنید.
گذشته هم عرض کردیم کشف نشده باشه هم ایرادی به قرآن نیست.

عمار;943566 نوشت:
بالاخره این آیات خصوصیات ویژه رو دارند چه ما انسان ها و علم بشری به اون پی ببریم یا نبریم. قرآن بطون زیادی داره که هنوز فهمیده نشده و نیاز به امام معصوم دارد.

در همان زمانی هم که ( به زعم شما ) 13 معصوم میان مردم بودند ، هیچ کدامشان از این تقدم سمع بر بصر چنین نتیجه علمی ای نگرفتند ! بلکه در همان ترجمه ای که خودتان آورده اید امام سجاد عکس چیزی که ادعا می کنید را گفته است :

عمار;943504 نوشت:
امام سجاد علیه السلام در دعایی که بعد از نماز شب می خواند عظمت الهی در دوران شگفت انگیز جنین و نیز دوران شیر خوارگی را متدکر می شود و با سپاسگزاری از عنایات بی کران الهی از قدرت نمائی های عجیب خداوند در این دوران می فرماید: پروردگار من ! قطره ی ناچیزی بیش نبودم که در فشردگی های استخوان صلب به سر می بردم و بعد به صورت مایعی بی مقدار در تنگنای رحم جای گرفتم و در ورای پرده ها و حجابها پنهان ماندم تا قلم شاهکار تو بر هیبت مرموز من نقش وجود بگذارد و بر پیشانی من خط سرنوشت بنویسد این تو بودی که مرا از حالی به حال دیگر بر می گردانیدی و قدرت عظمای تو بود که دم به دم از نقص به کمالم می کشانید. به من روی زیبا و موی و چشم و ابرو بخشیدی و نطفه ای بی حس و حال را در جنب و جوش انداختی و پاره ای گوشت را با دست و پا و بینایی و شنوایی به راه واداشتی .آن چنان که در کتاب مبین خود می-فرمایی: نطفه ای و بعد لکه خونی و بعد پاره گوشتی و بعد استخوانی پوشیده در عضلات و آن گاه خلقتی کافی و کامل.

اگر آن نگاه ویژه ای که شما به قرآن و کلام ائمه دارید را داشته باشیم ، باید بگوئیم امام سجاد در ترتیب و تقدم و تاخر خلاف قرآن ( و حتی بنابر آنچه آورده اید خلاف مطالب علمی ثابت شده ) سخن گفته و اشتباه کرده است !!

نکته دیگر ، بنا به گفته خودتان 17 جا سمع بر بصر مقدم بوده ، و خب از 19 مورد در 2 جا این ترتیب به هم خورده است . پس در واقع نتایج علمی که مفسران از قرآن گرفته اند در واقع از بخشی از آیات بوده و نتیجتا آن دو جایی که این ترتیب به هم خورده یا باید گفت گوینده حواسش نبوده ، یا نویسنده و یا اینکه آن دو قسمت اعجاز ندارند !!

اینها هم از دردسر های معجزه تراشی است که متاسفانه گریبانگیر معجزه تراشان می شود و لذا مجبورند با این توجیه که قرآن بطون مختلفی دارد از کنار مسئله بگذرند . در حالیکه اگر بگویند از اینگونه ترتیب ها هیچ معنای خاصی استخراج نمی شود و معجزه ای هم ندارد ، خودشان و بقیه را کمتر به زحمت انداخته اند !

[="Times New Roman"][="Navy"]

dahim-darni;943591 نوشت:
امام سجاد عکس چیزی که ادعا می کنید را گفته است ...

در متن اصلی دعای امام عليه السلام اصلا کلمه سمع و بصر وجود ندارد،

عبارت اصلي دعا «أثبتَّ ليَ الجوارح» است که مترجم آمده اين عبارت را شرح داده و اعضا و جوارح را به دست و پا و بينايي و شنوايي تفسير کرده است.

کسي که مي​خواهد مطلبي را نقد کند بايد متن اصلي را مورد توجه قرار دهد نه اينکه مثل توده‌هاي ساده انديش بيايد هر ترجمه​اي را ملاک نقد خود قرار دهد.[/]

Hadi99g;943665 نوشت:
در متن اصلی دعای امام عليه السلام اصلا کلمه سمع و بصر وجود ندارد،

عبارت اصلي دعا «أثبتَّ ليَ الجوارح» است که مترجم آمده اين عبارت را شرح داده و اعضا و جوارح را به دست و پا و بينايي و شنوايي تفسير کرده است.

کسي که مي​خواهد مطلبي را نقد کند بايد متن اصلي را مورد توجه قرار دهد نه اينکه مثل توده‌هاي ساده انديش بيايد هر ترجمه​اي را ملاک نقد خود قرار دهد.

درست می فرمائید ، البته من صرفا ترجمه ای که کارشناس ارائه کرده بود را نقل کردم و به همان استناد کردم . با این اطمینان که کارشناس محترم لااقل در امور دینی از منابع معتبر استفاده می کند .

با اینحال نقد اصلی من به اینگونه معجزه تراشی ها همچنان باقی است.

اگر هم آن عبارت « توده های ساده اندیش » در بحثی دیگر ، شما را آزرده صمیمانه پوزش می خواهم . گل

[=arial]

dahim-darni;943591 نوشت:
در همان زمانی هم که ( به زعم شما ) 13 معصوم میان مردم بودند ، هیچ کدامشان از این تقدم سمع بر بصر چنین نتیجه علمی ای نگرفتند ! بلکه در همان ترجمه ای که خودتان آورده اید امام سجاد عکس چیزی که ادعا می کنید را گفته است :

با سلام
14 معصوم
معصومین بسیاری از بطون و تفاسیر از قرآن رو بیان نفرمودند که خود بحث مجرا و مفصلی است. لذا ذکر نکردن توسط اونها دلیل بر باطل بودن حرف جدید نیست.

دقت کنید که ما اعجاز رو بیان نکردیم که اینگونه می تازید و چندین احتمال رو ذکر کردیم و . علت ذکر حداکثری مقدم بودن رو این احتمال مذکور دانستیم حال معجزه باشد و علم تایید کرده باشد که بهتر و الا اصراری بر اثبات اعجاز علمی آن نیست.

dahim-darni;943669 نوشت:
درست می فرمائید ، البته من صرفا ترجمه ای که کارشناس ارائه کرده بود را نقل کردم و به همان استناد کردم . با این اطمینان که کارشناس محترم لااقل در امور دینی از منابع معتبر استفاده می کند .

دقت بفرمایید که این منبع از کتاب مرجع عالیقدر و مترجم متخصص آیت الله مکارم می باشد و بدون دقت و تحقیق اظهار نظری نکنید.
ترجمه هم برای خود قواعد و اصولی دارد.

عمار;944062 نوشت:
با سلام
14 معصوم
معصومین بسیاری از بطون و تفاسیر از قرآن رو بیان نفرمودند که خود بحث مجرا و مفصلی است. لذا ذکر نکردن توسط اونها دلیل بر باطل بودن حرف جدید نیست.

دقت کنید که ما اعجاز رو بیان نکردیم که اینگونه می تازید و چندین احتمال رو ذکر کردیم و . علت ذکر حداکثری مقدم بودن رو این احتمال مذکور دانستیم حال معجزه باشد و علم تایید کرده باشد که بهتر و الا اصراری بر اثبات اعجاز علمی آن نیست.

13 معصوم! آخرین معصوم در میان مردم نیست ..

فکر میکنم اینجا بهتر است یک تفکیک اساسی هم در این مورد و هم در سایر مواردی که به عنوان معجزه علمی مطرح می شوند انجام بگیرد که در آینده بحث های پیرامون اعجاز علمی قرآن با دقت بالاتری پیش بروند .

در حقیقت ما باید مشخص کنیم آیا خود قرآن دارای اعجاز علمی است یا «تفسیر و برداشت » خاصی که یک مفسر از آن دارد !!

آنچه که امروزه به عنوان اعجاز علمی قرآن در آیات مختلف مطرح می شود به نظر همگی برداشت ها و تفاسیر شخصی افراد از آیات قرآن است . برداشت هایی که تا پیش از این از سوی هیچ یک از مفسران و قرآن پژوهان 14 قرن گذشته مطرح نشده است . از همین رو بسیار سوال می شود که چرا مفسران اسلامی همیشه منتظرند تا پیشرفت یا کشفی علمی در جهان رخ بدهد و سپس آیات آنرا کشف کنند ! ( و دقیق تر تفاسیر و برداشت های خود را به نام اعجاز علمی ارائه کنند ) .. زمانی می شود گفت قرآن معجزه علمی دارد که مطلبی را به صراحت بیان کرده باشد ، به گونه ای که هرکس آنرا خواند متوجه نکته اش بشود .. سپس علم بیاید و همان نکته ای که قرآن به وضوح بیان کرده است را اعلام و تایید کند . در اینصورت معجزه بودن قرآن باورپذیر تر است

[=arial]

dahim-darni;944090 نوشت:
در حقیقت ما باید مشخص کنیم آیا خود قرآن دارای اعجاز علمی است یا «تفسیر و برداشت » خاصی که یک مفسر از آن دارد !!

سلام علیکم

بحث اعجاز علمی در قرآن، تعریف آن و چگونگی و ... در انجمن بحث شده مفصل و خارج از عنوان تاپیک می باشد لذا لینک میدم مشاهده کنید.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=18409
http://www.askdin.com/showthread.php?t=8218
http://www.askdin.com/showthread.php?t=55536

[="Arial Black"][="Blue"]

مترصد;943222 نوشت:
(... وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ) ﴿السجده/9﴾
(إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا) ﴿الإنسان/2﴾
(وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ) ﴿المؤمنون/78﴾

که از این منظر، آن را از اعجاز علمی قرآن می دانند. به نظر می رسد مفهوم ساده اعجاز علمی قرآن این باشد که قرآن، تقریبا 1400 سال پیش، به نکته علمی اشاره کرده باشد و سال ها یا قرن ها پس از آن، نکته مذکور از نظر علمی ثابت شود.
اما درمورد موضوع فعلی، در آیه ذیل واژه مربوط به حس بینایی قبل از واژه مربوط به حس شنوایی آمده است. آیا با اینحال به عنوان معجزه علمی قرآن به شمار می آید؟

(وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ) ﴿الأعراف/179﴾


سلام
شاید علتش این باشه که آیات گروه اول مربوط به "خلقت" هستند (کلمات ضخیم) اما آیه آخر در مورد "خلقت" نیست. بلکه در مورد "هدایت" است.[/]

مترصد;943222 نوشت:
سلام
از نظر علمی، برخی معتقد هستند که حس شنوایی در جنین زودتر از حس بینایی فعال می شود و از طرفی نیز در قرآن برخی از واژگان مربوط به حس شنوایی قبل از واژگان مربوط به حس بینایی آمده است:

(... وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ) ﴿السجده/9﴾
(إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا) ﴿الإنسان/2﴾
(وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ) ﴿المؤمنون/78﴾

که از این منظر، آن را از اعجاز علمی قرآن می دانند. به نظر می رسد مفهوم ساده اعجاز علمی قرآن این باشد که قرآن، تقریبا 1400 سال پیش، به نکته علمی اشاره کرده باشد و سال ها یا قرن ها پس از آن، نکته مذکور از نظر علمی ثابت شود.
اما درمورد موضوع فعلی، در آیه ذیل واژه مربوط به حس بینایی قبل از واژه مربوط به حس شنوایی آمده است. آیا با اینحال به عنوان معجزه علمی قرآن به شمار می آید؟

(وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ) ﴿الأعراف/179﴾



بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام

با اجازه کارشناس محترم جناب عمار

بعضی از معاندان قرآن که ادعای علم و دانش فراوانی نیز دارند، از هر فرصتی جهت شبه افکنی استفاده می کنند.

اینکه در موارد متعدد سمع بر بصر مقدم شد، توضیح آن را دوستان بیان کردند و فرمودند که قدرت شنوایی انسان زودتر و پیش از بینایی به کار می افتد، اما در موردی که از سوره اعراف بیان شد که «بصر» بر « سمع» مقدم شد، نکته ای وجود دارد که به نظر می رسد مربوط به تفاوت جایگاه بحث در این آیه با سایر آیات دارد.

آیاتی که در عموم آنها «سمع» بر « بصر» مقدم شده، مربوط به زندگی دنیا می شود در حالیکه آیه مورد بحث که بر خلاف آیات دیگر «بصر» بر «سمع» مقدم شد مربوط به قیامت می شود و در مورد جهنمیان است. شاید حکمت تقدم بصر در قیامت بر سمع، این باشد که در قیامت مشاهده عذاب ها آثار بیشتر و دردناک تری برای فرد جهنمی ایجاد می کند، لذا مقدم کردن مناسب تر است.

عمار;943505 نوشت:
اما سرّ تقدم سميع بر بصير چند چيز ميتواند باشد:

1. به گفته دانشمندان فيزيولوژي (علم وظايف اعضا) دستگاه شنوايي از دستگاه بينايي دقيقتر و قويتر و گستردهتر و قدرت دريافت آن بالاتر و وسيعتر است


درود

جناب استاد ولامقام
سنجش دو اندام نا همسان با هم نادرست است چون کار شان اصلن یکی نیست که مقایسه کنیم

گوش در دیدن کور است و چشم در شنیدن کر

مقایسه در صورتی درست است که هر دو اندام همسان باشند در کار کرد
مانند دست راست و چپ یا چشم یک نفر در مقایسه با فرد دیگر

ما نمی توانیم چشم را باگوش مقایسه کنیم که چشم دقیق تر و قویتر از گوش است یا بر عکس

این مقایسه مغلطه ای بیش نیست

این به این می ماند که مسلن بگوییم قلب از کلیه قویتر و دقیق تر است !!!

رستگار باشید گل

دکترنادرنوری;944991 نوشت:
سنجش دو اندام نا همسان با هم نادرست است چون کار شان اصلن یکی نیست که مقایسه کنیم

گوش در دیدن کور است و چشم در شنیدن کر

مقایسه در صورتی درست است که هر دو اندام همسان باشند در کار کرد
مانند دست راست و چپ یا چشم یک نفر در مقایسه با فرد دیگر

ما نمی توانیم چشم را باگوش مقایسه کنیم که چشم دقیق تر و قویتر از گوش است یا بر عکس

این مقایسه مغلطه ای بیش نیست

این به این می ماند که مسلن بگوییم قلب از کلیه قویتر و دقیق تر است !

نکته جالب و دقیقی فرمودید ..

شبیه آنست کسی بپرسد کدام یک بیشتر است: 2 کیلو گرم ، 2 متر یا 2 ساعت ؟!

یاسین;944926 نوشت:
آیاتی که در عموم آنها «سمع» بر « بصر» مقدم شده، مربوط به زندگی دنیا می شود در حالیکه آیه مورد بحث که بر خلاف آیات دیگر «بصر» بر «سمع» مقدم شد مربوط به قیامت می شود و در مورد جهنمیان است. شاید حکمت تقدم بصر در قیامت بر سمع، این باشد که در قیامت مشاهده عذاب ها آثار بیشتر و دردناک تری برای فرد جهنمی ایجاد می کند، لذا مقدم کردن مناسب تر است.

در مورد خداوند نیز چندین جای قرآن عبارت« سمیع بصیر » به کار رفته است .. اگر مقدم بودن « سمع » بر « بصر » به معنی قویتر بودن و دقیق تر بودن دستگاه شنوایی نسبت به بینایی است ( چنانکه کارشناس عمار بیان کردند ) آیا در مورد خدا نیز همین نتیجه را می توان گرفت ؟!

و اگر خیر ، چه اصراری است که یک ترتیب ساده را به عنوان نکته علمی خارق العاده ارائه کرد ؟!

پرسش:
آیا در آیات 9 سوره سجده، آیه 2 انسان، و 78 سوره مومنون تقدم سمع بر بصر دلیل اعجاز علمی قرآن است؟ اگر بله پس چرا در آیه 179 سوره اعراف عکس آن است؟

پاسخ:
کلمات سمع و بصر در کنار هم جمعاً 19 بار در قرآن وارد شده که در 17 مورد آن کلمه سمع قبل از بصر قرار گرفته است.
واقعیت این است که هر دو عضو، یعنی گوش و چشم از حواس گرانبها و مهمی هستند که انسان به وسیله آنها می تواند با عالم خارج ارتباط برقرار کند... لکن در قرآن آوردن لفظ شنوایی قبل از بینایی تقریباَ به صورت یک قاعده در اعجاز علمی قرآن در آفرینش حس شنوایی و بینایی انسان آمده است. (1)
شاید ذکر سمع قبل از بصر اشاره به این است که در نوزادان نخست فعالیت گوش شروع می شود و بعد از مدتی چشم ها توانایی دید پیدا می کند، حتی بعضی معتقدند که گوش در عالم جنین کم و بیش قدرت شنوایی دارد و آهنگ قلب مادر را می شنود و به آن عادت می کند. (2)

امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرمایند: در حالات گوناگون جنین بیاندیش، آیا در صورتی که اهمالی روی دهد سلامت حفظ می شود؟ اگر خون در رگهای جنینی در رحم است جریان نیابد همچون گیاه که آب نرسد، پژمرده و خشک نخواهد شد؟
نخست خداوند جنین را در رحم مادر صورت دهد چنان که چشمی آن را نمی بیند و دستی به آن نرسد. پس به تدبیر الهی بچه ای زاده می شود که درست اندام است و آنچه را برای آدم ضروری است دارد از قبیل امعاء و احشاء(روده ها و آنچه در درون شکم است . اعضای آدمی که در درون شکم است) و سالم و اعضا و آنچه در ترکیب اعضاست از استخوانها، گوشت ، پیه، پی، مغز، رگها و غضروفها و چون به دنیا آمد می بینی که همه اندامها رشد می کنند حال آنکه وی شکل و هیبتی ثابت دارد. بی افزونی و کاستی که به حد رشد می رسد. (3)

امام سجاد (علیه السلام) در دعایی که بعد از نماز شب می خواند عظمت الهی در دوران شگفت انگیز جنین و نیز دوران شیر خوارگی را متذکر می شود و با سپاسگزاری از عنایات بی کران الهی از قدرت نمائی های عجیب خداوند در این دوران می فرماید: پروردگار من ! قطره ی ناچیزی بیش نبودم که در فشردگی های استخوان صلب به سر می بردم و بعد به صورت مایعی بی مقدار در تنگنای رحم جای گرفتم و در ورای پرده ها و حجابها پنهان ماندم تا قلم شاهکار تو بر هیبت مرموز من نقش وجود بگذارد و بر پیشانی من خط سرنوشت بنویسد این تو بودی که مرا از حالی به حال دیگر بر می گردانیدی و قدرت عظمای تو بود که دم به دم از نقص به کمالم می کشانید.

به من روی زیبا و موی و چشم و ابرو بخشیدی و نطفه ای بی حس و حال را در جنب و جوش انداختی و پاره ای گوشت را با دست و پا و بینایی و شنوایی به راه واداشتی .آن چنان که در کتاب مبین خود می-فرمایی: نطفه ای و بعد لکه خونی و بعد پاره گوشتی و بعد استخوانی پوشیده در عضلات و آن گاه خلقتی کافی و کامل. (4)

و آیت الله معرفت می فرمایند:
اما سرّ تقدم سميع بر بصير چند چيز ميتواند باشد:
1. به گفته دانشمندان فيزيولوژي (علم وظايف اعضا) دستگاه شنوايي از دستگاه بينايي دقيقتر و قويتر و گستردهتر و قدرت دريافت آن بالاتر و وسيعتر است بنابراين ممكن است تقدم سمع بر بصر در بسياري از آيات، به اين نكته اشاره داشته باشد كه در اين صورت اين خود يكي از موارد اعجاز علمي قرآن به شمار ميرود.
2. چون در انسان ابتدا قوه شنوايي و سپس قوه بينايي به وجود ميآيد در صفات خداوند نيز واژه سميع بر بصير به جهت فهم انسانها مقدم شده است.
3. در راه سير و سلوك و شهود حق، مراتب سمعي بر بصري مقدم است بنابراين سالك بايد ابتدا سامع باشد تا بتواند به مقام شهود برسد.
4. به جهت آهنگ و روان شدن تلفظ.(5)

منابع:
1. منتظر، رضا، طب اسلامی گنجینه تندرستی، ص 182
2. مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج 2، ص 91.
3. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 3، ص 119 - 117
4. صحیفه سجادیه ، دعای 32 ، ص 185.
5. التمهيد في علوم القرآن، محمد هادي معرفت، ج 5، ص 55، جامعه مدرسين / دانشنامة قرآن، بهأالدين خرمشاهي، واژه سميع.

موضوع قفل شده است