جمع بندی احادیثی که عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را اثبات می کند

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیثی که عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را اثبات می کند

با سلام
احادیث و روایاتی که عصمت داشتن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را اثبات میکند را لطف میکنید برایم ذکر کنید
منظورم از عصمت همان عصمتیست که ائمه اطهار دارند
عصمت از جهل و نادانی حتی در کوچکترین مسائل، عصمت از گناه و پلیدی روحی (که البته برای این میشود همان حدیث انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا رو گفت)
و درجه ای مثل درجه ی امام داشتن...

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Arial Black"][="Blue"]

بسم الله الرحمن الرحیم



سلام علیکم و رحمة الله
قبل از بیان روایات و از باب مقدمه به تعریف عصمت می پردازیم:
کلمه «عصمت» در لغت به معنای امساک و منع است.(1) و در اصطلاح علم کلام، «عصمت» قوه ای است که انسان را از واقع شدن در گناه و خطا منع می کند به طوری که انگیزه ای برای ترک طاعت و انجام گناه(با اینکه قدرت بر انجام آن دو را دارد) باقی نمی ماند.(2)
با توجه به مقدمه مذکور و علاوه بر آیاتی مانند آیه تطهیر(3)، آیه مباهله(4) و همچنین برتری حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر تمام زنان عالم، من جمله حضرت مریم(علیها السلام) که خداوند به عصمت ایشان اشاره کرده است(5)، می توان برای اثبات عصمت حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) به روایاتی که در ادامه عرض می شود، استدلال نمود.

الف) حدیث ثقلین: حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) در این حدیث که از شیعه و سنی نقل شده، می فرماید: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا: كِتَابَ اللَّهِ الْمُنْزَلَ، وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‏؛ من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می گذارم، تا زمانی که به آنها تمسک بجویید گمراه نخواهید شد، کتاب خدا که نازل شده است، و عترت و اهل بیت من.(6)
در این روایت اولا؛ اهل بیت(علیهم السلام) که مسلما حضرت زهرا(علیها السلام) جزء آنهاست، یکی از دو ثقل و عِدْل قرآن بیان شده که این مطلب دلیل بر عصمت آنهاست. ثانیا؛ پیامبر(صلی الله علیه و آله) هدایت و عدم گمراهی را در تبعیت از ایندو ثقل بیان کرده و این مستلزم عصمت آنهاست. چرا که غیر معصوم هر چقدر هم که به حق نزدیک باشند بالاخره از گمراهی مصون نخواهد بود.

ب) پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حدیث دیگری که آنهم مشترک بین شیعه و سنی است، می فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا؛ به درستی که خداوند با غضب فاطمه(علیها السلام) غضب می کند، و با رضای فاطمه راضی می شود.(7) در این روایت رضایت و غضب فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مقدمه رضایت و خشنودى خداوند معرفی شده است. اگر(نعوذ بالله) حضرت زهرا(علیها السلام) به گناهی دست مى‌زد یا حتّى فكر انجام آن را در سر مى‌پروراند، به چیزى راضی گردیده بود كه خدا از آن راضی نیست، در حالی‌که در این روایت، رضایت الهى پیوندى ناگسستنى با رضایت فاطمه(علیها السلام) یافته است.

ج) دسته ای از روایات که دلالت بر حجت بودن حضرت زهرا(علیها السلام) بر سایر ائمه(علیهم السلام) و انسانها می کنند؛ مانند:
رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ عَلِيّاً وَ زَوْجَتَهُ وَ أَبْنَاءَهُ‏ حُجَجَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِه‏؛ به درستی که خداوند علی، و همسرش(علیهما السلام) و فرزندانش را حجج خویش بر مردم قرار داد.(8)
امام حسن عسکري(سلام الله علیه) نیز در روایتی می فرماید: نحن حجة ‏اللَّه و فاطمة حجة علينا؛ ما حجت خدا و فاطمه(علیها السلام) حجت بر ما مي‏باشد.(9)
و در روایتی از امام عصر(عج) نیز نقل شده که فرمود: و فی ابنة رسول الله(صلّی الله علیه و آله) لی اسوة حسنة؛ یعنی دختر رسول خدا(علیهما السلام) برای من سرمشق نیکو است.(10)
بنابراین اگر حضرت زهرا(علیها السلام) دارای مقام عصمت نبود، هرگز سرمشق ائمه(علیهم السلام) و نیز حجت خدا بر آنها نمی شد، در حالی که بر اساس دو روایت اخیر، حضرت زهرا(علیها السلام) حجت خدا بر ائمه(علیهم السلام) و سرمشق امام زمان(عج) محسوب شده است، پس معلوم می شود که دارای عصمت بوده است و الّا محال است حجت بر معصوم، خودْ معصوم نباشد.


[/HR]1. ابن فارس، ج4، ص331.
2.
سبحانی،الالهیات،ج3،ص158.
3.
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرُكُمْ تَطْهِيرًا؛ خداوند فقط مى‏ خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد. احزاب:33.
4.
فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ؛ پس هر كه با تو درباره او [عيسى‏] پس از آنكه بر تو [به واسطه وحى، نسبت به احوال وى‏] علم و آگاهى آمد، مجادله و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت كنيم سپس يكديگر را نفرين نماييم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. آل عمران: 61.
5.
وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَة يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمين‏؛ و (به ياد آوريد) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: «اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته و بر تمام زنان جهان، برترى داده است‏. آل عمران:42.
6. کلینی، الكافي، ج2، ص415؛ صدوق، الأمالی، ص415؛ طوسی، امالی، ص162؛ بیهقی، سنن کبری، ج2، ص148؛ مسند احمد، ج17، ص170؛ نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج2، ص160.
7. امالی صدوق، ص84؛ مفید، امالی، ص395؛ کنزالعمال، ج12، ص111؛ ابونعیم اصفهانی، ج6، ص3185؛ سیوطی، جامع الاحادیث، ج8، ص186.
8. حسکانی، شواهد التنزیل، ج1، ص76.
9. بحرانی، عوالم العلوم، ج11، ص7.
10. طوسی، کتاب الغیب، ص 173، توقیع اول.

[/]

[="Arial Black"][="Blue"]

بسم الله الرحمن الرحیم



سوال:
احادیث و روایاتی که بر عصمت حضرت زهرا(عسلام الله علیها) دلالت می کنند، کدامند؟

پاسخ:
قبل از بیان روایات و از باب مقدمه به تعریف عصمت می پردازیم:
کلمه «عصمت» در لغت به معنای امساک و منع است.(1) و در اصطلاح علم کلام، «عصمت» قوه ای است که انسان را از واقع شدن در گناه و خطا منع می کند به طوری که انگیزه ای برای ترک طاعت و انجام گناه(با اینکه قدرت بر انجام آن دو را دارد) باقی نمی ماند.(2)
با توجه به مقدمه مذکور و علاوه بر آیاتی مانند آیه تطهیر(3)، آیه مباهله(4) و همچنین برتری حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر تمام زنان عالم، من جمله حضرت مریم(علیها السلام) که خداوند به عصمت ایشان اشاره کرده است(5)، می توان برای اثبات عصمت حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) به روایاتی که در ادامه عرض می شود، استدلال نمود.

الف) حدیث ثقلین: حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) در این حدیث که از شیعه و سنی نقل شده، می فرماید: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا: كِتَابَ اللَّهِ الْمُنْزَلَ، وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‏؛ من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می گذارم، تا زمانی که به آنها تمسک بجویید گمراه نخواهید شد، کتاب خدا که نازل شده است، و عترت و اهل بیت من.(6)
در این روایت اولا؛ اهل بیت(علیهم السلام) که مسلما حضرت زهرا(علیها السلام) جزء آنهاست، یکی از دو ثقل و عِدْل قرآن بیان شده که این مطلب دلیل بر عصمت آنهاست. ثانیا؛ پیامبر(صلی الله علیه و آله) هدایت و عدم گمراهی را در تبعیت از ایندو ثقل بیان کرده و این مستلزم عصمت آنهاست. چرا که غیر معصوم هر چقدر هم که به حق نزدیک باشند بالاخره از گمراهی مصون نخواهد بود.

ب) پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حدیث دیگری که آنهم مشترک بین شیعه و سنی است، می فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا؛ به درستی که خداوند با غضب فاطمه(علیها السلام) غضب می کند، و با رضای فاطمه راضی می شود.(7) در این روایت رضایت و غضب فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مقدمه رضایت و خشنودى خداوند معرفی شده است. اگر(نعوذ بالله) حضرت زهرا(علیها السلام) به گناهی دست مى‌زد یا حتّى فكر انجام آن را در سر مى‌پروراند، به چیزى راضی گردیده بود كه خدا از آن راضی نیست، در حالی‌که در این روایت، رضایت الهى پیوندى ناگسستنى با رضایت فاطمه(علیها السلام) یافته است.

ج) دسته ای از روایات که دلالت بر حجت بودن حضرت زهرا(علیها السلام) بر سایر ائمه(علیهم السلام) و انسانها می کنند؛ مانند:
رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ عَلِيّاً وَ زَوْجَتَهُ وَ أَبْنَاءَهُ‏ حُجَجَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِه‏؛ به درستی که خداوند علی، و همسرش(علیهما السلام) و فرزندانش را حجج خویش بر مردم قرار داد.(8)
امام حسن عسکري(سلام الله علیه) نیز در روایتی می فرماید: نحن حجة ‏اللَّه و فاطمة حجة علينا؛ ما حجت خدا و فاطمه(علیها السلام) حجت بر ما مي‏باشد.(9)
و در روایتی از امام عصر(عج) نیز نقل شده که فرمود: و فی ابنة رسول الله(صلّی الله علیه و آله) لی اسوة حسنة؛ یعنی دختر رسول خدا(علیهما السلام) برای من سرمشق نیکو است.(10)
بنابراین اگر حضرت زهرا(علیها السلام) دارای مقام عصمت نبود، هرگز سرمشق ائمه(علیهم السلام) و نیز حجت خدا بر آنها نمی شد، در حالی که بر اساس دو روایت اخیر، حضرت زهرا(علیها السلام) حجت خدا بر ائمه(علیهم السلام) و سرمشق امام زمان(عج) محسوب شده است، پس معلوم می شود که دارای عصمت بوده است و الّا محال است حجت بر معصوم، خودْ معصوم نباشد.


[/HR]1. ابن فارس، ج4، ص331.
2.
سبحانی،الالهیات،ج3،ص158.
3.
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرُكُمْ تَطْهِيرًا؛ خداوند فقط مى‏ خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد. احزاب:33.
4.
فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ؛ پس هر كه با تو درباره او [عيسى‏] پس از آنكه بر تو [به واسطه وحى، نسبت به احوال وى‏] علم و آگاهى آمد، مجادله و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت كنيم سپس يكديگر را نفرين نماييم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. آل عمران: 61.
5.
وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَة يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمين‏؛ و (به ياد آوريد) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: «اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته و بر تمام زنان جهان، برترى داده است‏. آل عمران:42.
6. کلینی، الكافي، ج2، ص415؛ صدوق، الأمالی، ص415؛ طوسی، امالی، ص162؛ بیهقی، سنن کبری، ج2، ص148؛ مسند احمد، ج17، ص170؛ نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج2، ص160.
7. امالی صدوق، ص84؛ مفید، امالی، ص395؛ کنزالعمال، ج12، ص111؛ ابونعیم اصفهانی، ج6، ص3185؛ سیوطی، جامع الاحادیث، ج8، ص186.
8. حسکانی، شواهد التنزیل، ج1، ص76.
9. بحرانی، عوالم العلوم، ج11، ص7.
10. طوسی، کتاب الغیب، ص 173، توقیع اول.
موضوع قفل شده است