جمع بندی تفاوت ثواب خواندن سریع قرآن بدون توجه به ترجمه و خواندن آن همراه با توجه

تب‌های اولیه

34 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت ثواب خواندن سریع قرآن بدون توجه به ترجمه و خواندن آن همراه با توجه

سلام
میخواستم بدونم آیا در ماه مبارک و یا غیر آن ثواب نیم ساعت خواند قرآن به روش تحدیر ولی بدون توجه به ترجمعه و تفسیر و تدبر بالاتره یا ثواب نیم ساعت خواند قرآن آهسته ولی با توجه به معنی و تفسیر و تدبر؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد آلاء


بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی؛

mnrhm;927860 نوشت:
میخواستم بدونم آیا در ماه مبارک و یا غیر آن ثواب نیم ساعت خواند قرآن به روش تحدیر ولی بدون توجه به ترجمعه و تفسیر و تدبر بالاتره یا ثواب نیم ساعت خواند قرآن آهسته ولی با توجه به معنی و تفسیر و تدبر؟

در مورد سوال شما دوست گرامی باید عرض کنم: تلاوت قرآن و حتی نگاه کردن به خط آن ثواب دارد. اما تدبّر در قرآن و فهمیدن معانی و به کار بردن آن در زندگی ارزش و اهمیت بیش تری دارد. بنابر این خواندن قرآن به زبان فارسی به این معنا که انسان ترجمه آن را بخواند، نه تنها اشکال ندارد ، بلکه چه بسا در موادی ترجیح دارد. اینکه انسان معنای آیات قرآن را به خوبی درک کند تا بتواند هر چه بهتر و بیش تر از آن برای بهتر زیستن بهره گیرد ، بسیار شایسته و ارزشمند است.
هدف اساسی نزول آیات برای همین است . اگر بر قرائت قرآن تاکید شده ،برای رسیدن به فهم آیات و به کار گیری آن در زندگی است.
اما اینکه توصیه به قرائت الفاظ قرآن به صورتی عربی شده و این تاکید در مورد نماز بیش تر و در حد وجوب است ، می‌تواند دلائل مختلفی داشته باشد که به برخی اشاره می‌کنیم:
اولاً: تعبدی و توفیقی بودن( یعنی از سوی خداوند این گونه خواسته شده و ما هم مطیع امر ‍‍پروردگارمان هستیم) خواندن قرآن و نماز به لفظ عربی،
شریعت اسلام دستور به عربی خواندن نماز و قرآن را داده است، گرچه انسان می‏تواند ترجمه قرآن مجید را مطالعه نماید و از ثواب آن بهره مند شود، اما به جای تلاوت عربی قرار نمی‌گیرد؛ زیرا قرآن الفاظی است که از جانب خدا و به وسیله جبرئیل و به زبان عربی بر پیامبر (ص) نازل شده است بنابریان درهر حال اصل این است که شما سعی کنید الفاظ عربی را بخوانید.
دوم: ایجاد زبانی مشترک میان همه پیروان اسلام و در واقع فراهم سازی وحدت و پیوند بین المللی دینی .
سوم: روح و محتوای هر پیام و سخنی در قالب زبان خاصی که در آن ریخته شده، عمیق تر درک می‏شود تا زمانی که به زبان‏های دیگر برگردانده شود. قرآن که دارای مضامین بسیار بلند و عالی است، هرگز قابل ترجمه دقیق و کامل به زبان دیگری نیست. شاید بتوان گفت که اکثر ترجمه‏های قرآن نارسا و حتی در برخی موارد ، اشتباه می‏باشد. به عنوان مثال از سوره حمد نام می‏بریم که هیچ ترجمه‏ای که بتواند تمام مفاهیم آن را به زبان دیگر بیان کند، نیست. حتی تنها کلمه الله، هیچ معادلی در زبان دیگر ندارد و کلمه خدا در زبان فارسی معادل معنای الله نمی‏باشد.
چهارم: زبان عربی، زبانی است که توان تحمل بار معانی قرآن را دارد.
یکی از راه هایی که شیطان برای دور کردن مؤمنان از قرآن به کار می گیرد، وسوسه ای است که در قلب آنان می اندازد که خواندن قرآن که عربی است و ما مفهوم آیات را متوجه نمی شویم، چه فایده دارد. امام خمینی در جواب این توهم اشتباه می گوید:
".فرزندم! با قرآن اين بزرگ كتاب معرفت آشنا شو، اگر چه با قرائت آن؛ و راهى از آن به سوى محبوب باز كن و تصوّر نكن كه قرائت بدون معرفت اثرى ندارد كه اين وسوسه شيطان است. آخر، اين كتاب از طرف محبوب است براى تو و براى همه كس، و نامه محبوبْ محبوب است اگر چه عاشق و محبّ مفاد آن را نداند و با اين انگيزه حبّ محبوب كه كمال مطلوب است، به سراغت آيد و شايد دستت گيرد. ما اگر در تمام لحظات عمر به شكرانه اين كه قرآن كتاب ما است، به سجده رويم، از عهده برنيامده‏ايم."(1)
اما این بدان معنا نیست که فقط به تلاوت بدون فهم اکتفا کنی ، بلکه به ترجمه آیات هم مراجعه کن. مفهوم را هم دریاب . در مفهوم تامل و تفکر کن . سعی کن زبان عربی را به حدی یاد بگیری که با تلاوت قرآن، مضمون آن را هم حداقل در حد ترجمه دریابی.

خلاصه هم به خواندن قرآن باید بها دهیم و هم به خواندن ترجمه و هم به یادگیری ترجمه و... هیچ کدام ما را از دیگری باز ندارد.
اگر هم ساعتی بخواهیم فقط با خواندن ترجمه، پیام های بیش تری از قرآن در یابیم و استفاده بیش تر ببریم، هیچ منعی ندارد. خواندن متن قرآن، ترجمه اش، نگاه کردن به سطرهایش، یادگیری تلاوت و ترجمه و تفسیرش و... همه عبادت است و همگی ارزشمند هستند.
در پست های آینده به روایات وارد شده در این موضوع انشا الله اشاره خواهیم کرد.
البته فراموش نکنیم که عربی کلام خدا و فارسی ترجمه ماست . پس یقینا آثار معنوی عربی بیش تر از فارسی است اما برای اینکه جمع کرده باشیم بین کسب برکات و متوجه شدن مفاهیم آن ، سعی کنیم هم عربی و هم ترجمه و تفسیر آن را بخوانیم.
دین ما دعوت به کیفیت می کند تا به کمیت . از این رو به جای قرائت از عربی و یا فارسی، سعی کنیم مقدار کم تری بخوانیم. اما همراه با ترجمه و یا تفسیر .

منابع:
۱)- روح الله الموسوی الخمینی؛ صحیفه امام،ج16، ص211.

پس یعنی من اگه نیم ساعت وقت بذارم قرآن بخونم ولی در کنارش به ترجمه و تفسیر هم نگاه بیاندازم ثواب بیشتری بردم تا اینکه نیم ساعت وقت بذارم قرآن بخونم ولی به ترجمه و تفسیرش نپردازم ولی تعداد آیه بیشتری تلاوت کنم؟ (حتی در ماه مبارک رمضان)

اینو از این جهت میپرسم چون در ایام ماه مبارک رمضان یه رویه ای بین مومنین میاد که قرآن رو سریع بخونن تا تعداد آیه بیشتری رو برسن بخونن و باعث میشه زیاد به معنی و تفسیر اهمیت ندن

باسمه المستعان

mnrhm;929455 نوشت:
پس یعنی من اگه نیم ساعت وقت بذارم قرآن بخونم ولی در کنارش به ترجمه و تفسیر هم نگاه بیاندازم ثواب بیشتری بردم تا اینکه نیم ساعت وقت بذارم قرآن بخونم ولی به ترجمه و تفسیرش نپردازم ولی تعداد آیه بیشتری تلاوت کنم؟ (حتی در ماه مبارک رمضان)

http://www.askdin.com/showthread.php?t=20895&page=30

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی :

mnrhm;929954 نوشت:
اینو از این جهت میپرسم چون در ایام ماه مبارک رمضان یه رویه ای بین مومنین میاد که قرآن رو سریع بخونن تا تعداد آیه بیشتری رو برسن بخونن و باعث میشه زیاد به معنی و تفسیر اهمیت ندن

بله البته با این که بهتر است این خواندن همراه با تدبر و درک معانی باشد اما واقعا برکتی است که در ‍پرتوی این ماه نصیب مومنان می شود از این رو به نظرم بهتر است همراه با دعوت از اساتید قاری و حافظ قرآن از اساتید متبحر در فهم قرآن و نیز مفسران نیز استفاده شود .

آلاء;929454 نوشت:
تلاوت قرآن و حتی نگاه کردن به خط آن ثواب دارد

سلام
مدتیه سوالی برام پیش اومده که این ثواب و شفایی که برای نگاه به خط قران ذکر کردن، آیا مربوط به خط خاص، جوهر خاص ( مثلا زعفران ) و ... میشه؟ یا خوندن قران از روی موبایل و مانیتور هم همینطوره؟

نظر امامان معصوم در این مورد چیه؟ چرا یه عده مثلا آیت الله ناصری اگه اشتباه نکنم سفارش کردن که در ماه مبارک رمضان کمیتش رو بیشتر کنیم (شده از کیفیتش بزنیم!)

قال الامام علی - علیه السّلام - : الا لا خیر فی قراءة لا یدبّر فیها.
«معانی الاخبار، ص 67»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: همانا در قرائتی که در آن تدبر و تفکر نشود، خیری نیست.

قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ویلٌ لمن لاکها بین لحییه و لم یتدبّرها.
«مجمع البیان، ج 2، ص 554»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: وای بر کسی که قرآن را در بین لبهای خود لقلقه کند و در آن تدبر و تفکر نکند.

قال الامام الصادق - علیه السّلام - فی دعاء: اللهم نشرتُ عهدک و کتابک فاجعل نظری فیه عبادة و قراءتی فیه تفکراً و فکری فیه اعتباراً و لا تجعل قرائتی قراءةً لاتدبر فیها و لا تجعل نظری فیه غفلة.
«مصباح الانوار، ص 141»

امام صادق - علیه السّلام - در دعایی فرمود: خدایا منتشر کردم عهد و کتاب تو را، پس قرار بده نگاه من را بر آن عبادت و خواندن مرا در آن با تفکر و اندیشیدن و فکر من در آن را وسیله عبرت قرار ده و قرار نده خواندن من را خواندنی که در آن تدبر و تفکر نباشد و قرار نده نگاه مرا در آن، نگاهی غافل و بی خبر (از عمق مطالب آن).

mnrhm;930469 نوشت:
امام علی - علیه السّلام - فرمود: همانا در قرائتی که در آن تدبر و تفکر نشود، خیری نیست

mnrhm;930467 نوشت:
نظر امامان معصوم در این مورد چیه؟ چرا یه عده مثلا آیت الله ناصری اگه اشتباه نکنم سفارش کردن که در ماه مبارک رمضان کمیتش رو بیشتر کنیم (شده از کیفیتش بزنیم!)

سلام
با اجازهء استاد آلاء
گفته اند
"در ماه مبارك رمضان" كميت را بيشتر كنيد. اما نگفته اند در بقيهء ماه ها نيز همين كار را بكنيد

شبيه به امتحانات به آن نگاه كنيد كه ماه رمضان در واقع شب امتحان است
شما بايد در طول سال تحصيلي (در ماه هاي ديگر) تفسير و تدبر در قرآن را انجام داده باشيد و براي گرفتن نمره در شب امتحان (ثواب بردن در ماه رمضان) آماده شده باشيد

يا شبيه به كاشت و برداشتِ محصول به موضوع نگاه كنيد
شما در طول ماه هاي ديگر تدبر و تفسير را انجام مي دهيد تا بفهميد چه مي خوانيد
در ماه رمضان قرار است محصول را برداشت كنيد

پس در واقع قرار نيست از كيفيت بزنيد ، بلكه قرار است آن كيفيتي كه ياد گرفته ايد را با كميتِ بيشتر مرور كنيد

باسمه النور

سلام علیکم

mnrhm;930467 نوشت:
نظر امامان معصوم در این مورد چیه؟ چرا یه عده مثلا آیت الله ناصری اگه اشتباه نکنم سفارش کردن که در ماه مبارک رمضان کمیتش رو بیشتر کنیم (شده از کیفیتش بزنیم!)

افزایش کمیت تلازمی با کاهش کیفیت ندارد(در فضای خاص نورانی و معنوی ماه مبارک رمضان) بلکه به نوعی موجبات درک بهتر قران را فراهم می آورد

چرا که تلاوت قران موجب بخشش گناهان است و گناهان حجاب و سدّ درک و فهم قران کریمند:

"افلا یتدبرون القران ام علی قلوبهم اقفالها"24/محمد

آيا در قرآن تدبّر و تأمّل نمى‌كنند يا بر دلهايشان قفل‌ها خورده است.

معاصی بر دل انسان قفل می زنند و مانع فهم قران می شوند،در اثر تلاوت قران این قفلها می شکند و زمینه ی فهم بهتر آن را فراهم می آورد:

فرازی از دعای روز شنبه:"و أن تشرح بکتابک صدری و تحط بتلاوته وزری"

Reza-D;930638 نوشت:
سلام
با اجازهء استاد آلاء
گفته اند
"در ماه مبارك رمضان" كميت را بيشتر كنيد. اما نگفته اند در بقيهء ماه ها نيز همين كار را بكنيد

شبيه به امتحانات به آن نگاه كنيد كه ماه رمضان در واقع شب امتحان است
شما بايد در طول سال تحصيلي (در ماه هاي ديگر) تفسير و تدبر در قرآن را انجام داده باشيد و براي گرفتن نمره در شب امتحان (ثواب بردن در ماه رمضان) آماده شده باشيد

يا شبيه به كاشت و برداشتِ محصول به موضوع نگاه كنيد
شما در طول ماه هاي ديگر تدبر و تفسير را انجام مي دهيد تا بفهميد چه مي خوانيد
در ماه رمضان قرار است محصول را برداشت كنيد

پس در واقع قرار نيست از كيفيت بزنيد ، بلكه قرار است آن كيفيتي كه ياد گرفته ايد را با كميتِ بيشتر مرور كنيد

سلام
طبق کدوم سند و مدرک حدیثی یا قرآنی گفته اند که کمیتش رو زیاد کنیم و از کیفیتش بزنیم؟

mnrhm;930938 نوشت:
طبق کدوم سند و مدرک حدیثی یا قرآنی گفته اند که کمیتش رو زیاد کنیم و از کیفیتش بزنیم؟

سلام
دوست عزیز اصلاً نوشته ها را می خوانید؟!


Reza-D;930638 نوشت:
پس در واقع قرار نيست از كيفيت بزنيد ، بلكه قرار است آن كيفيتي كه ياد گرفته ايد را با كميتِ بيشتر مرور كنيد

حبیبه;930863 نوشت:
افزایش کمیت تلازمی با کاهش کیفیت ندارد (در فضای خاص نورانی و معنوی ماه مبارک رمضان)
بلکه به نوعی موجبات درک بهتر قران را فراهم می آورد. چرا که تلاوت قران موجب بخشش گناهان است و گناهان حجاب و سدّ درک و فهم قران کریمند

با سلام
فرض کنید شما یک ساعت در روز فرصت قرآن خواندن دارید
آیا این یک ساعت را صرفا قرآن بخوانید در حالی نمیفهمید چه میخوانید؟چون معنای ایات را نمیدانید...
یا این یک ساعت را با ترجمه و کمی تفکر بخوانید؟
یا این یک ساعت را با ترجمه و تفسیر و تحقیق بخوانید؟

بنده شخصا گزینه دوم را انتخاب میکنم و سعی میکنم حس کنجکاوی و تحقیق خودم را کنترل و محدود کنم...
و کمتر سراغ گزینه سوم خواهم رفت...
و البته اصلا گزینه اول را نمی پسندم....
تا انجایی که به خاطر دارم افرادی روزانه قران را ختم میکردند
اما ائمه قرآن را قسمت کرده و هر روز بخشی را با تدبر میخواندند
و در ماه رمضان کمی وقت بیشتری میگذاشتند و شاید کمی سرعت خواندن را بیشتر میکردند
- برای فهمیدن اینکه ائمه در ماه رمضان سرعت را بیشتر میکردند یا وقت بیشتری صرف میکردند؟ باید تحقیق کنید...
در کتاب اصول کافی بابی در این زمینه هست اگر مقدور است به انجا مراجعه کنید شاید راه گشا باشد...

باسمه الخبیر

سلام علیکم

mnrhm;930938 نوشت:
سلام
طبق کدوم سند و مدرک حدیثی یا قرآنی گفته اند که کمیتش رو زیاد کنیم و از کیفیتش بزنیم؟

کسی مدعی کاهش کیفیت نبوده امّا افزایش کمیت را در حدیث ذیل مشاهده بفرمائید:

امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:

"رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس در یک شب ده آیه از قرآن بخواند، از غافلین نوشته نشود. هر کس پنجاه آیه بخواند، در زمره ذاکرین

نوشته شود. هر کس صد آیه بخواند، در زمره قانتین نوشته شود. هر که دویست آیه بخواند، از خاشعین، هر که سیصد آیه بخواند از فائزین و هر که

پانصد آیه بخواند از جمله مجتهدین نوشته شود. هر کس هزار آیه بخواند برای او (ثواب انفاق) یک قنطار از طلا نوشته شود".

در حدیث فوق کثرت قرائت اشاره شده در حالیکه مضمون حدیث اشاره ای هم به ایّام خاص مانند ماه مبارک رمضان ندارد

و برای هر مقدار از قرائت ثواب و پاداشی بیان شده است که هر کس به مقدار توان و ظرفیتش می تواند از آن بهره مند گردد.

mnrhm;927860 نوشت:
ثواب

به نظر من ، ثواب يكي از چالش هاي خدا براي بندگان است. براي امتحان آنها
به عنوان يك برادر ديني ، شما را به دقت در اين موضوع دعوت ميكنم
خداوند براي اعمال ثواب هايي تعيين كرده. مثلاً:

ثواب سلام كننده اينقدر است و پاسخ دهنده اينقدر
خواندن يك سوره در ماه رمضان مساوي است با ختم كل قرآن در ماه هاي ديگر
دو ركعت نماز متاهل برتر از 100 ركعت نماز شخص مجرد است
و...........

اما يك عمل است كه ثوابش آنقدر زياد است كه در عدد و رقم نمي گنجد. ميدانيد آن عمل چيست؟

(( عملي كه براي ثواب نباشد ))

باسمه النور

حبیبه;931038 نوشت:
باسمه الخبیر

سلام علیکم

کسی مدعی کاهش کیفیت نبوده امّا افزایش کمیت را در حدیث ذیل مشاهده بفرمائید:

امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:

1-"رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس در یک شب ده آیه از قرآن بخواند، از غافلین نوشته نشود. هر کس پنجاه آیه بخواند، در زمره ذاکرین

نوشته شود. هر کس صد آیه بخواند، در زمره قانتین نوشته شود. هر که دویست آیه بخواند، از خاشعین، هر که سیصد آیه بخواند از فائزین و هر که

پانصد آیه بخواند از جمله مجتهدین نوشته شود. هر کس هزار آیه بخواند برای او (ثواب انفاق) یک قنطار از طلا نوشته شود".

در حدیث فوق کثرت قرائت اشاره شده در حالیکه مضمون حدیث اشاره ای هم به ایّام خاص مانند ماه مبارک رمضان ندارد

و برای هر مقدار از قرائت ثواب و پاداشی بیان شده است که هر کس به مقدار توان و ظرفیتش می تواند از آن بهره مند گردد.

2-روایت دیگر از نبی اکرم صلی الله علیه و آله:

"شهر رمضان شهر الله عزوجل ، و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات ، و یمحو فیه السئیات ، و هو شهر البركة ، و هو شهر الانابة

و هو شهر التوبة و هو شهر المغفرة ، و هو شهر العتق من النار، و الفوز بالجنة . الا فاجتنبوا فیه كل حرام ، و اكثروا فیه من تلاوة القرآن

و سلوا فیه حوائجكم ، واشتغلوا فیه بذكر ربكم ، و لایكونن شهر رمضان عندكم كغیره من الشهور، فان له عندالله حرمة و فضلا على سائر الشهور،

و لایكونن شهر رمضان یوم صومكم كیوم فطركم ."

((ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى باشد، و آن ماهى است كه خداوند كارهاى نیك را در آن دو چندان كند و بدی‌ها را در آن محو سازد

ماه بركت ، و ماه انابة و بازگشت ، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ ، و كامیاب شدن به بهشت است .

هان كه در این ماه از هر حرامى خوددارى كنید، و تلاوت قرآن را زیاد كنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید

و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌هاى دیگر باشد، چرا كه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماه‌‎ها است ، و نباید

در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.))


3-ختم قرآن در شرایط عادی در کمتر از سه روز یا یک هفته پسندیده نیست.کافی ج2،ص619ـ618

4-در روایتی از پیامبر نقل شده کسی که در کمتر از سه روز قرآن را ختم کند به فهم آیات دست نمی‌یابد کافی، ج۲، ص۶۱۴

و چنین قرائتی به خواندن شتابزده و بی‌توجه آیات می‌انجامد.

در حدیثی از امام رضا(ع) آمده است با اینکه می‌توانم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم، این کار را نمی‌کنم

تا قرائتم بدون تدبر نباشد.کلینی، ج۲، ص۶۱۸

غزالی معتقد است برای عابدان و سالکانِ عملی شایسته نیست که کمتر از دو ختم قرآن در هفته داشته باشند

اما سالکان قلبی و نیز مشتغلان به نشر علم می‌توانند هفته‌ای یک ختم داشته باشند و افراد اهل تأمل و تفکر می‌توانند

قرآن را در یک ماه ختم کنند تا تأمل و تدبر لازم را در آیات داشته باشند.احیای علوم دین، ج۱، ص۳۶۶

ضمن اینکه سیره و روش بزرگان و علماء دین مبنی بر کثرت قرائت در ماه مبارک رمضان می تواند الگوی عملی اطمینان بخشی در این خصوص باشد.

این همه بحث شد ولی من هنوز متوجه نشدم که تلاوت نیم ساعت با تدبر بالاتره ثوابش یا تلاوت نیم ساعت سریع و به کثرت زیاد آیه؟!
اون چیزی که از صحبت آیت الله ناصری برداشت میشه اینه که کیفیت رو کاهش بدیم و کمیت رو زیاد کنیم ولی از احدایث این برداشت رو من نتونستم بکنم!
البته در ماه مبارک رمضان

Reza-D;931041 نوشت:
به نظر من ، ثواب يكي از چالش هاي خدا براي بندگان است. براي امتحان آنها
به عنوان يك برادر ديني ، شما را به دقت در اين موضوع دعوت ميكنم
خداوند براي اعمال ثواب هايي تعيين كرده. مثلاً:

ثواب سلام كننده اينقدر است و پاسخ دهنده اينقدر
خواندن يك سوره در ماه رمضان مساوي است با ختم كل قرآن در ماه هاي ديگر
دو ركعت نماز متاهل برتر از 100 ركعت نماز شخص مجرد است
و...........

اما يك عمل است كه ثوابش آنقدر زياد است كه در عدد و رقم نمي گنجد. ميدانيد آن عمل چيست؟

(( عملي كه براي ثواب نباشد ))

هر چند موضوع این بحث نیست ولی حس می کنم شما معنای ثواب بد متوجه شده اید چون ما مخلوقات خداوند نیازمند ثواب و اجریم و هر عملی که انجام میدیم حتی اونی که برای رضایت خداست تهش به خاطر اجر و پاداش الهیه و خشنودی خداوند یکی از بهترین ثواب هاست

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی

darkalone;930373 نوشت:
مدتیه سوالی برام پیش اومده که این ثواب و شفایی که برای نگاه به خط قران ذکر کردن، آیا مربوط به خط خاص، جوهر خاص ( مثلا زعفران ) و ... میشه؟ یا خوندن قران از روی موبایل و مانیتور هم همینطوره؟

در مورد سوال شما تحقیق نسبتا خوبی انجام شد. خیر ثواب و شفاء مربوط به جوهر و یا خط خاص نیست بلکه مربوط به ذات الفاظ قران است. بنابر این قاعده که چینش حروف اگر در کنار هم به شکلی باشد که لفظ مقدسی از آن تشکیل شود و این لفظ مقدس در متن مقدس قرار گیرد با هر وسیله ای که نگارش شده باشد دارای اثر است. از این رو نگاه کردن به خط قران در موبایل و کامپیوتر به همان اندازه ثواب دارد که نگاه کردن در مصحف و کتاب قران.
توصیه هایی که در خصوص نگارش قران بر پوست اهو و یا نگارش با گلاب و زعفران شده است از این رو بوده است که در زمان های قبل این وسایل با ارزش و طاهر بوده اند و برای حفظ کرامت قران به جای نگارش بر اوراق و یا مرکب های کم ارزش توصیه شده است که با این وسایل نگارش یابد و نه به دلیل وجود خاصیت ویژه ای در آنها.

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب

mnrhm;930938 نوشت:
طبق کدوم سند و مدرک حدیثی یا قرآنی گفته اند که کمیتش رو زیاد کنیم و از کیفیتش بزنیم؟

برای این توصیه مدرک روایی و یا قرانی موجود نیست و ظاهرا دوستان محترم از توصیه های اخلاقی بزرگان به این مطلب اشاره کرده اند.

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب خدمت دوستان محترم

حبیبه;931038 نوشت:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس در یک شب ده آیه از قرآن بخواند، از غافلین نوشته نشود. هر کس پنجاه آیه بخواند، در زمره ذاکرین

نوشته شود. هر کس صد آیه بخواند، در زمره قانتین نوشته شود. هر که دویست آیه بخواند، از خاشعین، هر که سیصد آیه بخواند از فائزین و هر که

پانصد آیه بخواند از جمله مجتهدین نوشته شود. هر کس هزار آیه بخواند برای او (ثواب انفاق) یک قنطار از طلا نوشته شود".

در حدیث فوق کثرت قرائت اشاره شده در حالیکه مضمون حدیث اشاره ای هم به ایّام خاص مانند ماه مبارک رمضان ندارد

و برای هر مقدار از قرائت ثواب و پاداشی بیان شده است که هر کس به مقدار توان و ظرفیتش می تواند از آن بهره مند گردد.

دوست گرامی با احترام به نظر شما در ذکر این حدیث شریف لطفا اگر ممکن هست منبع حدیث و یا متن عربی آن را بفرمایید نکته ای ممکن است در مضمون حدیث باشد که لازم است متذکر شوم. با تشکر

mnrhm;931280 نوشت:
هر چند موضوع این بحث نیست ولی حس می کنم شما معنای ثواب بد متوجه شده اید چون ما مخلوقات خداوند نیازمند ثواب و اجریم و هر عملی که انجام میدیم حتی اونی که برای رضایت خداست تهش به خاطر اجر و پاداش الهیه و خشنودی خداوند یکی از بهترین ثواب هاست

پس یعنی امام علی(ع) هم معنای ثواب را بد متوجه شده اند که فرمودند:
إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْک عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْک عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُکراً فَتِلْک عِبَادَةُ الْأَحْرَار
گروهی خدا را برای چشم داشت به پاداش می پرستند و این پرستش بازرگانان است
گروهی او را از روی ترس از جهنم عبادت می کنند و این عبادت بردگان است
و گروهی او را سپاسمندانه و به خاطر خودِ خدا می پرستند و این پرستش آزادگان است


mnrhm;931279 نوشت:
من هنوز متوجه نشدم که تلاوت نیم ساعت با تدبر بالاتره ثوابش یا تلاوت نیم ساعت سریع و به کثرت زیاد آیه؟!

هر دو مهم است و باید هر دو را انجام داد
و خدایی که خودتان فرمودید رضایش از همه چیز بالاتر است ، فرموده که بهتر است در ماه رمضان به بخش کمیت بیشتر پرداخته شود
تدبر و خواندن مداوم (کمیت) ، در کنار هم هستند که باعث رشد میشوند
و همانطور که خانم "حبیبه" هم گفتند ، زیاد شدن یکی لزوماً به معنای کم شدن دیگری نیست

تدبر معنایش این نیست که مثلاً یک آیه بخوانیم بعد بنشینیم نیم ساعت روی آن کلمه فکر کنیم
دوباره یک آیه بخوانیم و باز نیم ساعت درموردش فکر کنیم

تدبر یعنی در آنچه می خوانیم دقت کنیم ، به معنایش فکر کنیم و از آن درس بگیریم
حال می توان در همان سریع خواندن هم تدبر کرد و درس گرفت

باسمه الخبیر

عرض سلام و ادب

آلاء;931336 نوشت:
دوست گرامی با احترام به نظر شما در ذکر این حدیث شریف لطفا اگر ممکن هست منبع حدیث و یا متن عربی آن را بفرمایید نکته ای ممکن است در مضمون حدیث باشد که لازم است متذکر شوم. با تشکر

عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِى لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِينَ آيَةً كُتِبَ مِنَ الذَّاكِرِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْفَائِزِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آيَةٍ كُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِيرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَكْبَرُهَا مَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ
حضرت باقر عليه السلام فرمود: كه رسول خدا (ص ) فرمودند :

هركس در يك شب ده آيه از قرآن بخواند از غافلين نوشته نشود و هركس پنجاه آيه بخواند در زمره ذاكرين نوشته شود و هر كس صد آيه بخواند در زمره قانتين نوشته شود و هركس دويست آيه بخواند از خاشعين نوشته شود و هر كس سيصد آيه بخواند از فائزين نوشته شودو هر كس پانصد آيه بخواند از جمله مجتهدين نوشته شود و هر كس هزار آيه بخواند براى او (ثواب انفاق ) يك قنطار از طلا نوشته شود و قنطار پانزده هزار مثقال طلا است ، كه هر مثقالى بيست و چهار قيراط است كه كوچكترين آنها باندازه كوه احد و بزرگترين آنها باندازه آنچه ميان زمين و آسمان است .اصول كافى جلد 4 ص/ 415 ح/ 5

آلاء;931326 نوشت:
برای این توصیه مدرک روایی و یا قرانی موجود نیست و ظاهرا دوستان محترم از توصیه های اخلاقی بزرگان به این مطلب اشاره کرده اند.

استاد گرامی بزرگان توصیه ها و ارشاداتشان را بر چه مبنایی ارائه می دهند؟

آنچه ما از بزرگان علم و اخلاق و عمل می دانیم التزام آن بزرگواران به قران و سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم الصلوات و السلام است.

حبیبه;931453 نوشت:
استاد گرامی بزرگان توصیه ها و ارشاداتشان را بر چه مبنایی ارائه می دهند؟

آنچه ما از بزرگان علم و اخلاق و عمل می دانیم التزام آن بزرگواران به قران و سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم الصلوات و السلام است.


منم همین رو میگم! این استاد بزرگوار(آیت الله ناصری) بر چه اساسی طوری فرمونده اند که هر کسی برداشتی جز این نداره که تو ماه مبارک رمضان باید از کیفیت زد تا به کمیت رسید!

باسمه الحسیب

سلام علیکم

mnrhm;931567 نوشت:
هر کسی برداشتی جز این نداره که تو ماه مبارک رمضان باید از کیفیت زد تا به کمیت رسید!

گمان نمی کنم هر کسی همین برداشت را کرده باشد حداقل بحثهایی که با جناب رضاـدی و حقیر داشتید گویای آن است.

منظور شما از کیفیّت،ظاهرا تدّبر در قران و فهم معانی آن است اگر اینگونه است بفرمائید فهم معانی قران در چه صورتی دست می دهد؟

حبیبه;931785 نوشت:
باسمه الحسیب

سلام علیکم

گمان نمی کنم هر کسی همین برداشت را کرده باشد حداقل بحثهایی که با جناب رضاـدی و حقیر داشتید گویای آن است.

منظور شما از کیفیّت،ظاهرا تدّبر در قران و فهم معانی آن است اگر اینگونه است بفرمائید فهم معانی قران در چه صورتی دست می دهد؟

سلام علیکم
خب پس عین سخن ایشون رو که طبقش نظر دادم اگه صحیح باشه میذارم:

نقل قول:
حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ جعفر ناصري: گاهي رفقا در مورد کيفيت خواندن قرآن مي‏ پرسيدند؛ عرض مي کردم در غير ماه مبارک رمضان انسان با تأمل و توجه به ‏معاني و کلمه به کلمه و با دقت به معاني و تفسير بخواند اشکالي ندارد، ولي در ماه مبارک رمضان کثرت تلاوت مطلوب است.

اون ولی که اومده چیزی جز این میرسونه که تو ماه مبارک رمضان کلمه کلمه و با تامل و توجه به معنی نخونیم و سعی کنیم تعداد زیاد آیه بخونیم؟

در مورد صحبت دوم شما اصلا من بحثم چگونگی بدست اومدن فهم قرآن نیست که یه چیز نسبیه و هر کسی به قدری به دست میاره . من الان بحثم اینه که آیا در ماه مبارک واقعا باید از کیفیت زده بشه تا به کمیت برسیم؟ و این مطلوبه و مورد تاکید ائمه ع و قرآن است؟
من دنبال سند و مدرکی هستم که آیت الله ناصری طبق اون اینگونه فرموده اند

باسمه العلیم

mnrhm;931848 نوشت:
من دنبال سند و مدرکی هستم که آیت الله ناصری طبق اون اینگونه فرموده اند

روایاتی که در پستهای قبل خدممتان ارائه نمودم به تأیید و حتی ترغیب کثرت تلاوت اشاره داشتند.

mnrhm;931848 نوشت:
اون ولی که اومده چیزی جز این میرسونه که تو ماه مبارک رمضان کلمه کلمه و با تامل و توجه به معنی نخونیم و سعی کنیم تعداد زیاد آیه بخونیم؟

از هيچ كجاي سخن آيت الله ناصري بخش بولد شدهء صحبت شما برداشت نميشود. ايشان فقط گفته اند اولويت با كثرت است
همانطور كه قبلاً هم عرض كردم ، شما در همان خواندن سريع هم مي توانيد به معنا و مفهوم توجه كنيد
ضمن اينكه همان معنا و مفهوم هم نياز به ملكه شدن در ذهن دارد كه اين ملكهء ذهن شدن با تكرار به دست ميايد

از طرفي به اين فكر كنيد چرا گفته اند در ماه رمضان؟ چرا ماه ديگري را نگفتند؟
چون در ماه رمضان قرار است خود را در اختيار خدا بگذاريم. بدون هيچ اما و اگري. به اين كلام خداوند از تفسير قمي توجه بفرمائيد:

إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ
من دوست دارم آن طوری که خودم می‌خواهم عبادت شوم ، نه آن گونه که تو می‌خواهی

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام

حبیبه;931453 نوشت:
عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِى لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِينَ آيَةً كُتِبَ مِنَ الذَّاكِرِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْفَائِزِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آيَةٍ كُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِيرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَكْبَرُهَا مَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ

در پاسخ به سوال شما دوست گرامی باید عرض کنم بله دقیقا همین طوره .
تشکر از شما دوست گرامی
و تشکر از ارسال متن روایت:
اما نکاتی که در مورد روایت باید عرض کنم:
اولا سند روایت اصطلاحا مجهول است و به عبارت عامیانه ضعیف است.
دوما نکته قابل استفاده برای پرسش مطرح شده در این پست این است که از ریشه­ ی «قراء» در مورد خواندن قرآن در این روایت استفاده شده است:
«عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِى لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِينَ آيَةً كُتِبَ مِنَ الذَّاكِرِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْفَائِزِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آيَةٍ كُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِيرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَكْبَرُهَا مَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ»
و بر اساس معنا شناس واژگان در لغت عرب «قرا» به ادا کردن و اشکار کردن حروف از لحاظ تلفظ و به ترتیل خواندن آن یعنی مجموع خواندن لغات و حروف گفته می شود.
با این حساب این کلمه از لحاظ معنایی صرفا برای شفاهی خواندن الفاظ بدون توجه به معنای است بر خلاف روایاتی که به تدبر و یا تلاوت قران اشاره دارد؛ زیرا در مفهوم این کلمات توجه به معنا در نظر نگرفته شده است. از این رو بدون توجه به سند ضعیف روایت؛ حدیث به ثواب صرفا شفاهی ایات بدون توجه به معانی اشاره دارد. البته خواندن به شکل پیوسته و اشکار الفاظ .

باسمه النور

عرض سلام و ادب

آلاء;932325 نوشت:
و بر اساس معنا شناس واژگان در لغت عرب «قرا» به ادا کردن و اشکار کردن حروف از لحاظ تلفظ و به ترتیل خواندن آن یعنی مجموع خواندن لغات و حروف گفته می شود.
با این حساب این کلمه از لحاظ معنایی صرفا برای شفاهی خواندن الفاظ بدون توجه به معنای است
؛

اگر اینگونه باشد مؤید قرائت حداکثری، آیات شریفه ی سوره ی مزمل است:

"أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا"

"فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ "

بنابراین حتی اگر سند احادیثی که تقدیم شد ضعیف هم باشد ضرری به اصل موضوع نمی زند گرچه حدیثی که تقدیم شد

از یکی از معتبرترین جوامع حدیثی شیعه(اصول کافی) نقل شده است.

سوال:
آیا ثواب خواندن قرآن بدون توجه به معنا و با کمیت بیشتر بالاتر است و یا تلاوت قرآن در تعداد آیات کمتر به ویژه در ماه مبارک رمضان که امر به خواندن قرآن شده است؟

پاسخ:
تلاوت قرآن و حتی نگاه کردن به خط آن ثواب دارد. اما تدبّر در قرآن و فهمیدن معانی و به کار بردن آن در زندگی ارزش و اهمیت بیش تری دارد. بنابر این خواندن قرآن به زبان فارسی به این معنا که انسان ترجمه آن را بخواند، نه تنها اشکال ندارد ، بلکه چه بسا در موادی ترجیح دارد. اینکه انسان معنای آیات قرآن را به خوبی درک کند تا بتواند هر چه بهتر و بیش تر از آن برای بهتر زیستن بهره گیرد، بسیار شایسته و ارزشمند است.
هدف اساسی نزول آیات برای همین است . اگر بر قرائت قرآن تاکید شده ،برای رسیدن به فهم آیات و به کار گیری آن در زندگی است.اما اینکه توصیه به قرائت الفاظ قرآن به صورتی عربی شده و این تاکید در مورد نماز بیش تر و در حد وجوب است، می‌تواند دلائل مختلفی داشته باشد که به برخی اشاره می‌کنیم:
اولاً: تعبدی و توفیقی بودن (یعنی از سوی خداوند این گونه خواسته شده و ما هم مطیع امر ‍‍پروردگارمان هستیم) خواندن قرآن و نماز به لفظ عربی،شریعت اسلام دستور به عربی خواندن نماز و قرآن را داده است، گرچه انسان می‏تواند ترجمه قرآن مجید را مطالعه نماید و از ثواب آن بهره مند شود، اما به جای تلاوت عربی قرار نمی‌گیرد؛ زیرا قرآن الفاظی است که از جانب خدا و به وسیله جبرئیل و به زبان عربی بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شده است بنابریان درهر حال اصل این است که شما سعی کنید الفاظ عربی را بخوانید.
دوم: ایجاد زبانی مشترک میان همه پیروان اسلام و در واقع فراهم سازی وحدت و پیوند بین المللی دینی .
سوم: روح و محتوای هر پیام و سخنی در قالب زبان خاصی که در آن ریخته شده، عمیق تر درک می‏شود تا زمانی که به زبان‏های دیگر برگردانده شود. قرآن که دارای مضامین بسیار بلند و عالی است، هرگز قابل ترجمه دقیق و کامل به زبان دیگری نیست. شاید بتوان گفت که اکثر ترجمه‏های قرآن نارسا و حتی در برخی موارد ، اشتباه می‏باشد. به عنوان مثال از سوره حمد نام می‏بریم که هیچ ترجمه‏ای که بتواند تمام مفاهیم آن را به زبان دیگر بیان کند، نیست. حتی تنها کلمه الله، هیچ معادلی در زبان دیگر ندارد و کلمه خدا در زبان فارسی معادل معنای الله نمی‏باشد.
چهارم: زبان عربی، زبانی است که توان تحمل بار معانی قرآن را دارد.
یکی از راه هایی که شیطان برای دور کردن مؤمنان از قرآن به کار می گیرد، وسوسه ای است که در قلب آنان می اندازد که خواندن قرآن که عربی است و ما مفهوم آیات را متوجه نمی شویم، چه فایده دارد. امام خمینی در جواب این توهم اشتباه می گوید:
«فرزندم! با قرآن اين بزرگ كتاب معرفت آشنا شو، اگر چه با قرائت آن؛ و راهى از آن به سوى محبوب باز كن و تصوّر نكن كه قرائت بدون معرفت اثرى ندارد كه اين وسوسه شيطان است. آخر، اين كتاب از طرف محبوب است براى تو و براى همه كس، و نامه محبوبْ محبوب است اگر چه عاشق و محبّ مفاد آن را نداند و با اين انگيزه حبّ محبوب كه كمال مطلوب است، به سراغت آيد و شايد دستت گيرد. ما اگر در تمام لحظات عمر به شكرانه اين كه قرآن كتاب ما است، به سجده رويم، از عهده برنيامده‏ايم.»(1)
اما این بدان معنا نیست که فقط به تلاوت بدون فهم اکتفا کنی ، بلکه به ترجمه آیات هم مراجعه کن. مفهوم را هم دریاب . در مفهوم تامل و تفکر کن . سعی کن زبان عربی را به حدی یاد بگیری که با تلاوت قرآن، مضمون آن را هم حداقل در حد ترجمه دریابی.
البته فراموش نکنیم که عربی کلام خدا و فارسی ترجمه ماست . پس یقینا آثار معنوی عربی بیش تر از فارسی است اما برای اینکه جمع کرده باشیم بین کسب برکات و متوجه شدن مفاهیم آن ، سعی کنیم هم عربی و هم ترجمه و تفسیر آن را بخوانیم.دین ما دعوت به کیفیت می کند تا به کمیت . از این رو به جای قرائت از عربی و یا فارسی، سعی کنیم مقدار کم تری بخوانیم. اما همراه با ترجمه و یا تفسیر . البته وجود برخی از روایات که مانند: « عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِى لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِينَ آيَةً كُتِبَ مِنَ الذَّاكِرِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْفَائِزِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آيَةٍ كُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِيرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَكْبَرُهَا مَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ»(۲)
«حضرت باقر عليه السلام فرمود: كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمودند :هركس در يك شب ده آيه از قرآن بخواند از غافلين نوشته نشود و هركس پنجاه آيه بخواند در زمره ذاكرين نوشته شود و هر كس صد آيه بخواند در زمره قانتين نوشته شود و هركس دويست آيه بخواند از خاشعين نوشته شود و هر كس سيصد آيه بخواند از فائزين نوشته شودو هر كس پانصد آيه بخواند از جمله مجتهدين نوشته شود و هر كس هزار آيه بخواند براى او ( ثواب انفاق ) يك قنطار از طلا نوشته شود و قنطار پانزده هزار مثقال طلا است ، كه هر مثقالى بيست و چهار قيراط است كه كوچكترين آنها باندازه كوه احد و بزرگترين آنها باندازه آنچه ميان زمين و آسمان است.»
به دلیل سند ضعیف آن مورد خدشه است و نمی تواند دلیل قابل توجهی برای توجه صرف به خواندن آیات بدون توجه به معانی آن باشد.
از سوی دیگر اهتمام و توجه روایات به مساله تدبر به خصوص در ماه رمضان که ماه نزول قرآن از این روایات به دست می آید:
۱.از نبی اکرم ( صلی الله علیه و آله ):«شهر رمضان شهر الله عزوجل ، و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات ، و یمحو فیه السئیات ، و هو شهر البركة ، و هو شهر الانابةو هو شهر التوبة و هو شهر المغفرة ، و هو شهر العتق من النار، و الفوز بالجنة . الا فاجتنبوا فیه كل حرام ، و اكثروا فیه من تلاوة القرآن و سلوا فیه حوائجكم ، واشتغلوا فیه بذكر ربكم ، و لایكونن شهر رمضان عندكم كغیره من الشهور، فان له عندالله حرمة و فضلا على سائر الشهور،و لایكونن شهر رمضان یوم صومكم كیوم فطركم»(۳)؛ «ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى باشد، و آن ماهى است كه خداوند كارهاى نیك را در آن دو چندان كند و بدی‌ها را در آن محو سازد ماه بركت ، و ماه انابة و بازگشت ، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ ، و كامیاب شدن به بهشت است .هان كه در این ماه از هر حرامى خوددارى كنید، و تلاوت قرآن را زیاد كنید و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌هاى دیگر باشد، چرا كه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماه‌‎ها است ، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.»
در این روایت به روشنی به مساله «تلاوت» قرآن مطرح شده است یعنی خواندن همراه با تدبر و تفکر.
۲.در روایت دیگری ذکر شده است که «ختم قرآن در شرایط عادی در کمتر از سه روز یا یک هفته پسندیده نیست».(۴)
این روایت نیز به مساله تدبر و فهم آیات قرآن اشاره دارد چرا که میتوان با روخوانی صرف آیات قرآن در کمتر از سه روز قرآن را به پایان برد.
۳.در روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده: «کسی که در کمتر از سه روز قرآن را ختم کند به فهم آیات دست نمی‌یابد و چنین قرائتی به خواندن شتابزده و بی‌توجه آیات می‌انجامد».(۵)
این روایت در واقع شرح روایت قبل است.
۴.در حدیثی از امام رضا(علیه السلام) آمده است با اینکه می‌توانم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم، این کار را نمی‌کنم
تا قرائتم بدون تدبر نباشد.

نتیجه:
قرائت قرآن بدون توجه به معانی امری پسندیده و دارای ثواب و اجر نزد خداوند است و علاوه بر این می تواند اثرات معنوی بسیار بر افراد داشته باشد اما تلاوت قرآن یعنی خواندن همراه با تدبر و تفکر آیات همواره مورد تاکید خود قرآن و روایات معصومین علیهم السلام بوده است تا جایی از مسلمانان خواسته اند تا میزان روخوانی قرآن را مثلا در کمتر از سه روز قرار ندهند تا بتوانند معانی آیات را نیز درک کنند.


منابع:

۱.موسوی، الخمینی روح الله، صحیفه امام،ج16، ص211.
۲. کلینی،محمدبن یعقوب، اصول كافى، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۴۰۷ق، ج 4 ، ص 415 ، ح 5.

۳. مجلسی،محمدباقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، داراحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۹۳، ص۳۴۰.

۴. کلینی، محمدبن یعقوب، کافی، ج۲، ص619ـ618.
۵. همان، ص۶۱۴
۶. همان، ص۶۱۸

بعد از نگاه دوباره به جمله آیت الله ناصری فهمیدم که ایشون لفظ تلاوت رو بکار بردن نه قرائت را و این دو با هم فرق داره و اجمالا تلاوت خواندن با تدبر معنی میدهد

https://article.tebyan.net/85125/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%AA-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D9%84

1. قرائت:

از ريشه «قَرَءَ» به معني «جمع كردن و به هم پيوستن» مي‎باشد و مقصود از آن در سخن، «جمع و پيوستنِ حروف و كلمات» مي‎باشد كه با به هم پيوستنِ حروف، كلماتِ با معني و با پيوستنِ كلمات و حروف با هم، جملاتِ مفيد ساخته مي‎شود.
به همين جهت، «هر جمع و پيوندي»، «قرائت» نمي‎باشد و هم چنين تلفظِ حرفي واحد را قرائت نمي‎گويند.
«مفردات» در معني «قرائت» مي‎گويد: «ضَمُّ الْحُرُوفِ و الْكَلِماتِ بَعْضَها إِلي بَعْضٍ في التَّرتيلِ».
از اين معني دقيق بر مي‎آيد كه «قرائت» در جريان ترتيل مطرح است و جزئي از آن به حساب مي‎آيد كه عمدتاً به بخشي از «ترتيل در لفظ» نظر دارد و لزوماً «ترتيل در معني» را مطرح نمي‎كند و از اين جهت ساكت است.
تعبير «قرآن» در اصل، وزن مصدري «قَرَءَ» مي‎باشد كه اسم علم براي كتاب خدا گشته است؛ گويا كه اين كتاب آسماني، جامع و چكيده كتب آسماني گذشته[7] و جامع و چكيده همه علومِ الهي در امر ارشاد و هدايت بشر مي‎باشد و يا اينكه قرائت كننده و توضيح دهنده «كتاب تكوين، آفاق و انفس»، مي‎باشد، از اين رو، خود به «كتاب تشريع» موسوم گشته است.
«هر تلاوتي»، «قرائت» مي‎باشد امّا «هر قرائتي» لزوماً «تلاوت» ‌محسوب نمي‎شود؛ و اساساً «تلاوت» در مواردي بكار مي‎رود كه مطالب قرائت شده، وجوبِ پيروي را در پي آورد،

2. «تلاوت»:
از ريشه «تَلي يَتْلُو» به معني «در پي آمدن، دنبال كردن» است به نحوي كه مابينِ تابع و متبوع، چيزي جز تبعيت نباشد، حال اگر «متابعت»، «امري مادي و يا پيروي در حكم» باشد، مصدرش، «تُلُوّ وِ تِلْو» خواهد بود و اگر «متابعت» به واسطه «قرائت يا تدبر در معني» باشد مصدرش «تِلاوَهْ» مي‎باشد.
مثالِ پيرويِ مادي و پيروي در حكم:
«وَ الْقَمَرِ إذا تَليها».[8]
(قسم به ماه آنگاه كه در پي خورشيد رود و در حكمِ نورانيت، از آن تبعيت نمايد).
مثالِ پيروي در حكم فقط:
«وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ...».[9]
(وشاهدي از خاندان پيامبر او را الگو مي‎گيرد و از او متابعت مي‎نمايد).
مثالِ پيروي در قرائت و تدبرِ معني:
«...مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ أُمَّهٌ قائِمَهٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ».[10]
(بعضي از اهلِ‌كتاب، امتي بپا خاسته‎اند كه آياتِ خدا را در اوقات شب در حالي كه به سجده رفته‎اند با قرائت و تدبر در معني، ‌دنبال مي‎كنند).
مثالِ پيروي در قرائت و تدبر و عمل:
«الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ...».[11]
(كساني كه به آنان كتاب داديم آن را به حق تلاوت مي‎نمايند، چرا كه آنان به آن ايمان دارند).
در اين مورد، حديث ديگري از پيامبر «حق تلاوت»[12] را «پيرويِ راستين در عمل» معرفي مي‎نمايد:
«في قَوْلِهِ تَعالي: «... يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ...»: يَتَّبِعُونَهُ حَقَّ اتّباعِهِ».[13]
مي‎بينيم اين آيه شريفه، نظر به تلاوتِ جامع در پيرويِ لفظي، معنوي و عملي دارد.
پس «تلاوت قرآن»، «متابعت از قرآن در قرائت و دنبال كردن معاني و پيروي در عمل» مي‎باشد؛ بنابراين، «هر تلاوتي»، «قرائت» مي‎باشد امّا «هر قرائتي» لزوماً «تلاوت» ‌محسوب نمي‎شود؛ و اساساً «تلاوت» در مواردي بكار مي‎رود كه مطالب قرائت شده، وجوبِ پيروي را در پي آورد، از اين رو گفته نمي‎شود: «تَلَوْتُ رِقْعَتَكَ»: «نامه‎ات را تلاوت كردم»، بلكه صحيح آن، «قَرَأْتُ رِقْعَتَكَ» مي‎باشد؛ اين معني را بوضوح در آيات مي‎بينيم:
«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ».[14]
(آيا مردم را به نيكي فرمان مي‎دهيد و خود را فراموش مي‎كنيد حال آنكه شما كتاب را تلاوت مي‎كنيد! پس چرا تعقل نمي‎كنيد ـ و هواي نفستان را مهار نمي‎زنيدـ).
در آيه شريفه با توبيخ، ‌سؤال مي‎كند، كه: «تلاوتِ كتاب»، چرا «موجبِ عمل» نگشته است و چرا هوايِ نفس را مهار ننموده است؟
در قرآنِ كريم، آنجا كه از «قرائت»، «تأني و دقت» نيز مقصود باشد فعلِ قرائت با قيد اضافي آورده مي‎شود:
«وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلي مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً».[15]
(و قرآني عظيم را ـ نازل كرديم ـ كه جدا جدايش نموديم ـ قطعه قطعه نازل كرديم ـ به اين مقصود كه آن را برمردم با تأني و درنگ بخواني و به اين دليل كه به نحو خاصي آن را نازل كرديم).

موضوع قفل شده است