جمع بندی شناخت اسلام به طور کامل و جامع

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شناخت اسلام به طور کامل و جامع

سلام وخسته نباشید محضر شما

سوال بنده این است که برای شناخت اسلام به طور کامل و جامع وشناخت ولایت و نبوت باید چه کرد؟
به خصوص اگه بخواهد از صفر و پایه شروع بکند؟
نظر شخص کارشناس برا بنده حائز اهمیت است

ممنون

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد شعیب

با سلام خدمت شما دوست گرامی
از سوال خوب و جامع شما بسیار متشکرم
برای این که اسلام را به طور جامع و کامل با همه ابعاد آن و تمام معارفش بشناسیم باید زمان زیادی اختصاص داده و حتی عمر را در این راه مصروف بداریم
اما آنچه که برای ما مهم است این است که کلیاتی از دین اسلام و پایه ها و چارچوب اصلی دین را بشناسیم و با شناخت این اصول در حد توان و ضرورت و نیاز به تحقیق درباره بقیه معارف دین بپردازیم و آنچه که خدا از ما خواسته این است که اصول دین خود را به صورت تحقیقی نه از روی تقلید بپذیریم. پس قسمت اصلی شناخت دین اسلام تحقیق درباره عقاید دینی اسلامی است .
برای این کار بهترین راه این است که انسان در ضمن این که به تکالیف دینی اش عمل می کند به تحقیق از وجود خدا و ضرورت وجود پیامبر و امام و وجود قیامت بپردازد. این تحقیق هر چقدر عمیق تر بهتر. به قول خودتان از صفر باید شروع کنیم انگار هیچ دینی نداریم و خدایی را باور نداریم و پیامبری را قبول نداریم(در صحنه علم و الا در صحنه عمل قبلا هم گفتم باید به دستورات دین عمل کنیم) حال با این ذهن خالی به تحقیق از این ها بپردازیم.
خب از کجا باید تحقیق کنیم؟
عقل انسان به عنوان مهمترین راهنما در این زمینه می تواند انسان را به حقیقت برساند. در این راه مطالعه کتاب های اعتقادات می تواند بسیار به این روند تفکر ما کمک کند.
هر انسانی با توجه به ظرفیت های وجودی و فکری که دارد می تواند خدا را اثبات کند و در این راه با تفکر می توان این مسیر را بهتر پیدا کرد . مثلا برخی با برهان نظم به وجود خدا پی می برند و برخی با برهان حرکت، و برخی با برهان امکان و وجوب ، امکان فقری و .... به نظر می رسد همان برهان نظم می تواند برای ذهن هایی که به شبهات آلوده نشده اند بهترین برهان برای وجود خدا باشد وقتی به اطرافمان و حتی به خودمان نگاه می کنیم می یابیم که نظم بسیار هدفمندی در عالم وجود دارد کرات آسمانی ، زمین و خورشید و ماه و ... سلول های بدن و اندام های بدن و همهم و همه به صورت هدفداری تنظیم یافته اند هر ذهن سلیمی می یابد که این نظم بدون ناظم نخواهد بود این ناظم باید عالم و قادر و حکیم باشد. با همین برهان نظم خدایی عالم و قادر و حکیم به اثبات رسید.
حال از خود سوال می کنیم آیا ای خدایی که همه خوبی ها را در خود دارد و نقصی در او نیست آیا انسان ها را باب این همه ظرفیت های هدایتی و کمال طلبی بدون راهنما رها کرده است ؟ بدون شک خیر. حال این راهنماها چه کسانی هستند ؟ از چه راهی باید شناخته شوند؟ جواب : باید خدا راهی سر راه بشر بگذارد که این رسل را بشناسد : "معجزه" یعنی کاری که مدعی نبوت انجام می دهد و به ملازمه ادعای با امر غیبی که از کسی ساخته نیست یک کار غیبی و خارق العاده ای انجام می دهد که از کسی ساخته نباشد "معجزه"
خب تا این جا خدا و پیامبرش ثابت شدند حال سوال این است که آیا خدایی که توسط پیامبرش انسان را هدایت کرد و دستوراتی و تکالیفی از ما خواست آیا از ما بازخواست نمی فرماید ؟ اگر نه که این کار عبثی کرده است و اگر آری آن بازخواست کجاست و کی است؟ خود خدا توسط کتب آسمانی توسط پیامبرانش آن را قیامت و دنیای خارج این دنیا می داند.
خب سوال بعدی این که پیامبری پیامبر اسلام از کجا قابل اثبات است؟ از معجزه اش قرآن. و در این معجزه فراخوان عمومی داده که آیا کسی هست که بتواند سوره ای مانند این کتاب بیاورد ؟ که تا کنون کسی نیاورده است.
خب سوال بعدی این است که آیا بعد از پیامبر خدا امورات مسلمان ها را به خودش واگذاشته است ؟ و آیا برای آنها در کنار کتاب قرآن کسی را قرار نداده است که آیات را تفسیر کند؟ و مردم را از اختلاف برهاند و آنها را نجات دهد؟
آری ائمه هدی که توسط پیامبر به جانشینی معرفی شده اند. این ها باید معصوم باشند و به دین عالم تر از همه باشند.
این مسائلی که تا این جا بحث کردیم همه مربوط به عقاید دین اسلام بود در این مرحله از کار باید علاوه بر تفکر و مطالعه به مشاوره با اساتید فن نیز بپردازیم چرا که خیلی از سوالات ما علاوه بر فکر و مطالعه باید مورد مذاکره علمی قرار گرفته تا حل و فصل شود. گروه های مطالعاتی ، مراجعه به سایت های پاسخگویی، استفاده از معلمان و اساتید دلسوخته و ائمه جماعات و فضلای روحانی می تواند در این مسیر ، مطالعه ما را هدفدار و پر ثمر گرداند از این رو چند کتاب درباره عقاید اسلامی خدمت شما تقدیم می کنیم:
1- اصول عقاید نویسنده: آیه الله مصباح یزذی
2- اصول عقاید حجة الاسلام قرائتی
3- آموزش کلام اسلامی، سعیدی مهر
و کتاب های فراوانی که در این زمینه نگاشته شده است .
مرحله بعدی شناخت دین اسلام به عنوان یک دین الهی که آموزه های آن بسیار کاربردی و زیبا و عالی ست .برای این مرحله با سیر مطالعاتی در معارف دینی می توانیم ساختار و هندسه معارف اسلامی را در ذهن و جان خود شکل دهیم . برای سیر مطالعاتی در دین اسلام می توانیم به صورت گزینشی از بین آثار بزرگان در هز زمینه ای کتابی را مشخص کرده و آن را مطالعه کرده و در صورت امکان برای رفع اشکالات به اساتید فن مراجعه کرده و آن را در ذهن خود منقح کنیم.
راه دیگر سیر مطالعاتی در اسلام استفاده از مجموعه کتب اسلام شناسان بزرگ است مثلا شهید مطهری و یا آیة الله مصباح و یا شهید دستغیب و .... استفاده کنید . در این بین کتب شهید مطهری ویژگی خاصی دارند ایشان به عنوان یک اسلام شناس بزرگ که آثار ایشان بدون هیچ گونه انحرافی اسلام عزیز را به تمامه می تواند در اختیار ما قرار دهد .
پس سیر مطالعاتی شهید مطهری (که در مراکز فرهنگی و حتی در اینترنت هم موججود است) می تواند این خواسته ما را برای فهم هر چه بیشتر دین پاسخگوید سیر های مختلفی از کتاب آیه الله مطهری موجود است که به فراخور سن و معلومات دینی قابل تغییر است. البته حضور در کلاس های عقیدتی و معارف اسلامی و همنشینی با اساتید فن می تواند انسان را در این مسیر مقدس موفق تر کند.
وقتی سیر مطالعاتی به انجام رسید انسان به فراخور نیاز معرفتی اش در هر زمینه ای که برای او سوال پیش آمد و نیاز بیشتری برای دانستن حس کرد می توند به مطالعات بیشتری بپردازد.

[="Tahoma"][="Navy"]

یعقوب14;922641 نوشت:
سلام وخسته نباشید محضر شما

سوال بنده این است که برای شناخت اسلام به طور کامل و جامع وشناخت ولایت و نبوت باید چه کرد؟
به خصوص اگه بخواهد از صفر و پایه شروع بکند؟
نظر شخص کارشناس برا بنده حائز اهمیت است

ممنون


سلام
رسیدن به قله رفیعی را قصد کرده اید پس کمر همت سخت ببند و عزمت را راسخ نما و حرکت کن
هدایتگر صادقان در این راه خداست پس غم مخور
بزرگترین مانع خود بینی است و بزرگترین یاور توکل
با علم ببین و با عمل بیاب
یا علیم[/]

موضوع قفل شده است