ماه رجب ، ماه یگانه شدن با خدا

تب‌های اولیه

38 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ماه رجب ، ماه یگانه شدن با خدا

بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به نزدیکی ماه رجب، ماهى كه خداوند جنگ با دشمنان را نیز ممنوع فرموده، تا براى همه انسان ها امن و امان باشد، تا هر كس خواست به جوار حضرت حق نزدیك شود، بر این شدیم تا به عنوان مقدمه ورود به ماه عزیز رجب؛ تاپیکی را در این زمینه با استفاده از کتاب ماه رجب، ماه یگانه شدن به خدا، اثر استاد اصغر طاهر زاده ایجاد کنیم.
خسران بزرگى است كه در ماه عزیز رجب، قلب را نسبت به این ماه متذكر نكنیم. در این ماه باید به قلب بگوییم:
اى قلب! متوجّه باش، وقتى خداوند جنگ با دشمنان خدا را در این ماه ممنوع نموده، بنگر با دوستان خود چه خواهد كرد.
اى قلب! غافل مباش، در این ماه به خطاهاى تو نمى نگرند، مأیوس هم مباش، مى خواهند تو را وارد بنده هاى خاص گردانند.

حدیث فرشته داعى

[=bbcnassim]در مورد عظمت و اهمیت ماه رجب، روایت مشهورى از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نقل شده که در كتب روایى ما از جمله در كتاب اقبال سید بن طاووس در اعمال ماه رجب و یا در كتاب المراقبات مرحوم آیت الله ملكى تبریزى (ره) وجود دارد، و به حدیث فرشته «داعى» مشهور است.
آن روایت عبارت است از این كه:
[=bbcnassim]
َ «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ‏ لَهُ‏ الدَّاعِي‏ فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي [نادى‏] ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَي‏.» [1]

خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای را قرار داده که به او «داعی» گویند.(داعی یعنی جارچی : کسیکه کارش جار زدن است) چون ماه رجب فرا رسد آن فرشته از سر شب تا صبح ندا سر می‌دهد! خوشا به حال ذاکران و یادآوران خدا، خوشا به حال مطیعان. و خداوند تعالی می‌فرماید: من همنشین کسی هستم که همنشین من است، من مطیع کسی هستم که مطیع من است، من بخشندة کسی هستم که تقاضای بخشش کند. ماه، ماه من، بنده، بندة من، رحمت، رحمت من. هرکس مرا در این ماه بخواند اجابتش می‌کنم، و هرکس از من چیزی طلب کند به او عطا کنم و هرکس از من طلب هدایت کند، او را هدایت می‌کنم. این ماه را ریسمانی بین خود و بین بندگانم قرار دادم، هرکس بدان چنگ زند به من می رسد.
_________________
پی نوشت:
[1]. ابن طاووس، على بن موسى‏، إقبال الأعمال( ط- القديمة)، ج2، ص 628،دار الكتب الإسلاميه‏، تهران‏، 1409ق.


در فقراتی از حدیث شریف مذکور آمده: «وَ مُطیعُ مَنْ اطاعَنی».
الله اكبر! خیلى عجیب است، خداوند مى فرماید: در این ماه بدانید كه من اطاعت مى كنم از كسى كه از من پیروى كند.
خداوند می فرماید: این ماه آن زمانى است كه اگر یاد مرا در قلبت زنده كنى و از من اطاعت كنى، آن وقت هر چه بخواهى، من از تو اطاعت مى كنم و هر چه بخواهى به تو مى دهم. یعنى از دریچه رجبى شدن، مى شود حوائجى را كه خداوند حاضر و مایل است به ما بدهد، به ما بدهد. یعنى بنده رجبى، بنده اى است كه مى تواند كارى كند كه حكم خدا با حكم خود آن بنده متّحد شود.
خداوند سخت عاشق بنده خودش است و به دنبال آن است كه بنده اش از او چیزى بخواهد تا درخواست آن بنده را اجابت كند.
حالا در ماه رجب این محبّت و عشق به بند گانش به اوج خود مى رسد و لذا خودش در دهان بنده اش مى گذارد كه من مطیع كسى هستم كه از من اطاعت كند، پس بنده عزیز من! یك قدم در راه بندگى من بردار، و بعد شروع كن از من چیز خواستن، من مطیع درخواست هاى تو هستم. این سفره به صورت خاصّ آن در ماه رجب گسترده شده است و لذا باید هنر استفاده كردنش را به دست آورد.

[h=4]استغفار خاص[/h][=bbcnassim]در ادامه روایت هست كه آن ملك از زبان خدا مى فرماید: «غافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنی» من بخشنده آنم كه از من بخشش خواهد. معلوم است استغفار ماه رجب، استغفار خاص است. عموماً یكى از ذكرهاى ماه رجب ذكر استغفار است و به شكل هاى مختلف هم آمده است، همه اش روى حساب است.
آنجا كه در گفتن استغفار، «ربّى» ندارد و مى فرمایند: هر روز 70 مرتبه صبح و 70 مرتبه عصر بگوید: «اسْتَغْفِرُاللهَ وَ اتُوبُ الَیْه» چون در دامن ربِّ ماه رجب خود را قرار داده دیگر انسان واژه «ربّى» را نمى گوید، بلكه توجه و توبه اش به سوى «الله» است. «الله» مقامِ جمعِ اسماء الهى است، لذا با دستور دادن به انجام این ذكر مى خواهند قلب متوجّه «الله» باشد، همان طور وقتى كه «ربّ» را در ذكر مى آورند مى خواهند قلب توجّه اش به مقام ربوبیت حق باشد و لذا شكل این ذكرها روى حساب است و همان طور كه روایت آورده باید گفت و در ایجاد حالات قلبى مطابق آن ذكر كوشش كرد تا نتایج فوق العاده آن إن شاءالله نصیب شود.

[h=4]ماهى كه همه چیز خدایى است[/h][=bbcnassim]ادامه روایت هست كه خدا مى فرماید: «الشَّهْرُ شَهْری» ماه، ماه من است. چه قدر آدم دلش گرم مى شود كه كجا آمده است و با چه شرایطى روبه رو است. با زمانى روبه رو است كه خداوند آن را به خودش نسبت داده. مى فرماید: «وَالْعَبْدُ عَبْدی» بنده هم بنده من است. وقتى مى فرماید: ماه، ماه من و بنده هم بنده من است، یعنى جا دارد كه روح بنده با این ماه متّحد شود تا با صاحب این ماه ارتباط یابد. به ما خبر مى دهد شرایط و مقامى است كه من در این ماه بنده ام را براى خودم خالص مى كنم. من و شما را در این ماه به عنوان بنده خودش مى نگرد و آلودگى ها و عصیان هایمان را نمى نگرد. زمینه یگانه شدن بنده با خدا در این ماه فراهم است، این ماه عجیب است.

شرایط یگانه شدن با خدا

[=bbcnassim]ماهِ خدا بودن، یعنى این كه در آغوش این ماه به راحتى مى توانیم براى خدا یگانه شویم، مثل این كه در مورد مكّه مى فرماید: «بَیْتی»؛ یعنى خانه من؛ و روشن است كه در كنار خانه او چه رازها در راستاى یگانه شدن براى انسان گشوده مى شود. یگانه شدن یك مبناى نظرى و فكرى دارد و یك مبناى عملى. هم باید بینش و قلب انسان در این ماه با خدا یگانه شود، این با «استغفار» و ذكر «لا اله الا الله» كه هر دو هم از اذكار این ماه است، محقّق مى شود. و هم یگانه شدن، عملى

باید باشد كه آن هم به كمك «روزه» محقّق مى شود. روزه یگانه شدن براى خداست.

در ادامه روایت مى فرماید: «وَالرَّحْمَةُ رَحْمَتی» یعنى رحمت در این ماه، همه رحمت است، آن هم رحمت من است، بدون حجابِ واسطه ها، یعنى در این ماه خودم به اسم رحمان به صحنه مى آیم تا شما با من ملاقات كنید و رحمت را به واسطه ها نسبت ندهید و توجّه شما به واسطه ها معطوف نشود. پس در این ماه رحمت فراوان است، آن هم رحمتى مستقیم از حضرت «الله» پس از طریق رحمت هاى فراوانِ این ماه، راه ارتباط با خود حضرت حق گشوده مى شود، راه خاصى كه رجبیون با خدا خواهند داشت.
«فَمَنْ دَعانی فی هَذَاالشهْرِ اجِبْتُهُ» هركس مرا در این ماه بخواند اجابتش مى كنم و جوابش را مى دهم. شاید بگوییم خدایا ما همیشه و هروقت تو را بخوانیم اجابت مى كنى.

ولى معلوم است این دعوت، خاص است كه مى فرماید: اگر مرا بخوانى، اجابت مى كنم و یك اجابت و جواب گویى خاصى را همراه دارد، حجاب ها را مرتفع نموده و فاصله هاى زمانى را برداشته تا به راحتى آن اجابت خاصه نصیب ما شود.

با سلام

ماه رجب ماه یگانه شدن با خدا

حلول ماه مبارك رجب را تبريك عرض مي‌‌‌‌كنيم و ضمن سلام به مقام تكويني ماه رجب، عاجزانه از خدا مي‌‌خواهيم مرحمتي بفرمايد كه ما از نعمت‌‌‌‌ها‌ و رحمت‌‌هاي اين ماه محروم نشويم.


[h=3] ماه رجب شرافت و حرمت زیادی دارد و در فضیلت آن روایات بسیاری وارد شده است.پیامبر خدا(ص) بدان سبب این ماه را «اصمّ» نامیدند که هیچ ماهى به پایه عظمت آن نمى رسد. [/h]


بالاترین تقاضا

«دلا! ز نور هدایت گر آگهى یابى
[=bbcnassim]چو شمع خنده زنان، ترك سر توانى كرد» [1]
در ادامه مى فرمایند: «وَ مَنْ سَالَنی اعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدانی هَدَیْتُهُ» حرف دهنِ ما گذاشته است. مى فرمایند: اى بنده من!
اگر از من چیزى بخواهى به تو مى دهم، پس چرا نمى خواهى؟ و اگر از من طلب هدایت و راه جویى كنى، تو را هدایت مى كنم، راه و چاه را به تو نشان مى دهم. بله حرف یاد ما دادند كه ما در این ماه از خدا بخواهیم كه خدایا ما را هدایت كن. ما انوار غیبى تو را رها كنیم، كجا برویم؟ و دعاهایى كه ائمه (صلوات الله علیهم) در این ماه دارند در همین راستاست، كه ما را به سوى خود راهنمایى كن و خودت را

به ما بفهمان كه جز تو مقصدى نیست كه ما قلبمان را به سوى او جهت دهیم، خلاصه متوجّه شویم:
«نیست در شهر نگارى كه دل ما ببرد
بختم از یار شود رخم از این جا ببرد»[2]

اگر كسى معنى هدایت را بشناسد، و بفهمد یعنى چه، خداوند ما را در این ماه به «هدایت» مژده داده است، با تمام وجود براى به دست آوردن آن مى كوشد.
____________________
پی نوشت:
[1]. حافظ.
[2]. حافظ

نگاه دار سرِرشته تا نگه دارد

«گرت هواست كه معشوق نگسلد پیوند
نگاه دارسررشته، تانگه دارد»

[=bbcnassim]«وَ جَعَلْتُ هذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنی وَ بَیْنَ عِبادی» این ماه را چون یك ریسمان قرار دادم بین خود و بندگانم. پس ماه رجب به عنوان یك شرایط استثنایى است تا انسان از آن استفاده كند و بالا برود، مثل یك طناب كه یك سر آن در دست خدا است و یك سر آن را رها كرده تا ما بگیریم و بالا رویم، با اعمال و آداب مخصوص این ماه مى توان سرِطناب را براى بالا رفتن گرفت. عمده آن است كه متوجّه شویم این ماه یك رشته اى است بین ما و خدا، انسان عاقل به چنین طنابى محكم چنگ مى زند. چراكه گفت:

مرا تا جان بود درتن، بكوشم
مگر ازجام او یك جرعه نوشم

«فَمَنِ اعْتَصَمَ بِه وَصَلَ الَیَّ» كسى كه به ریسمان ماه رجب چنگ بزند به من وصل مى شود. چنگ زدن به آن هم مشخص است، یعنى آداب ماه رجب را قلباً و عملًا رعایت كند، چون درِ میكده وصل به حق را گشوده اند و آن هایى كه چنین گشودگى را احساس مى كنند، ندا سر مى دهند:

[=bbcnassim]الْمِنَّة لِلّه كه درِ میكده باز است
وین سوخته را بر دَرِاو روى نیاز است
خُم هاهمه درجوش وخروش اند، زمستى
وآن مِى كه درآنجاست، حقیقت نه مجازاست
شرح شكن زلف خَم اندر خَم جانان
كوته نتوان كردكه این قصّه
درازاست بردوخته ام دیده چو باز ازهمه عالم
تا دیده من بر رُخ زیباى تو باز است
[=bbcnassim]
چون ماه رجب، ماهى است كه حجاب هم مرتفع مى شود و انسان در قلب خود احساس مى كند با خدا در ارتباط است و در نتیجه دیده از همه دنیا باز مى گیرد و به همه چیز پشت پا مى زند، موقع درد دل كردن با محبوب واقعى برایش سر مى رسد، كه گفت:

رازى كه بَرِ خلق نهفتیم و نگفتیم
با دوست بگوییم كه او محرم راز است

در این حالت گویا همواره در حال راز و نیاز با حق است كه:
در كعبه كوى تو هر آن كس كه درآید
از قبله ابروى تو در عین نماز است

اى مجلسیان! سوزِ دل حافظ مسكین
از شمع بپرسید كه در سوز و گداز است

چون فرمود: هر كس به ریسمان من یعنى ماه رجب- چنگ بزند به من وصل خواهد شد و قصّه وصل، قصّه اى پرسوز و گداز است.

این الرجبیون

«خلقى زبان به دعوى عشقش گشاده اند
اى من غلام آن كه دلش با زبان یكى است»

[=bbcnassim]ابی رمحه حضرمی از امام صادق (علیه السلام) این روایت را نقل می کند:

[=bbcnassim]«إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ فِي بُطْنَانِ الْعَرْشِ[=bbcnassim] أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ [=bbcnassim]فَيَقُومُ أُنَاسٌ يُضِي‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمَلِكِ مُكَلَّلَةً بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ مَعَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَمِينِهِ وَ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَسَارِهِ يَقُولُونَ لَهُ هَنِيئاً لَكَ كَرَامَةُ اللَّهِ يَا عَبْدَ اللَّهِ فَيَأْتِي النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي وَ إِمَائِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُكْرِمَنَّ مَثْوَاكُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَايَاكُمْ وَ لَأُبَوِّئَنَّكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ إِنَّكُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِي شَهْراً عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِكَتِي أَدْخِلُوا عِبَادِي وَ إِمَائِي الْجَنَّةَ ثُمَّ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) هَذَا لِمَنْ صَامَ شَيْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ يَوْماً وَاحِداً فِي أَوَّلِهِ أَوْ فِي وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِه».[1][=bbcnassim]

چون روز رستاخيز به پا شد، سروشى از درون عرش ندا مى دهد! رجبى‏ ها كجايند؟ گروهى برمى‏ خيزند كه چهره ا‏شان براى مردم محشر مى‏ درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آكنده از مرواريد و ياقوت است. همراه هر يك از ايشان هزارفرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستاده‏اند و به او مى‏گويند اى بنده خدا! كرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏آيد كه اى بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را فراوان قرار مى‏دهم و غرفه‏ هايى از بهشت به شما ارزانى مى‏ دارم كه از زير آن جوى‏ها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عمل‏ كنندگان چه نيكوست، شما براى من در ماهى روزه گرفتيد كه حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب كرده ‏ام. اى فرشتگان من! این بندگان مرا به بهشت درآوريد. امام صادق (علیه السلام) اضافه فرموده است كه اين پاداش كسى است كه چيزى از ماه رجب را روزه بگيرد، هر چند يك روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد.»
____________________
[=bbcnassim]پی نوشت:
[1]. ابن بابويه، محمد بن على‏، فضائل الأشهر الثلاثة، ص 31، ناشر: كتاب فروشى داورى‏، قم، 1396ق.

کشف رجب در خود

این نداء در قیامت سر داده می شود: «ایْنَ الرَّجَبِیُّون»؛ این یك نكته دقیقى است و خبر از یك حقیقت بزرگى مى دهد. مى دانید كه در قیامت داریم: «یَوْمَ یَدْعُ الدّاعِ» (قمر/ 6)؛ یعنى روزى كه دعوت كننده اى دعوت مى كند و مى خواند. كه این خواندن و دعوت كردن منطبق است بر بنیاد روح انسان ها، و یك خواندن اعتبارى نیست. یعنى همین طور كه جهنّم، جهنّمیان را مى خواند و جذب مى كند، بهشت هم بهشتیان را جذب مى كند. در همین راستا و با توجّه به چنین شرایطى «رجبیون» افرادى هستند با مقامى خاص، یعنى یك مقامى كه در بعضى انسان ها به جهت استفاده كردن از ماه رجب محقق مى شود و در عالَم قیامت، آن مقام ظاهر مى گردد، آن وقت این افراد در آن عالَم شاخص هستند، یعنى یك نوع بزرگى و آبرومندى براى آن ها در قیامت هست. به همین جهت مى خواهیم عرض كنیم «رجب» یك مقام تكوینى [=bbcnassim]است كه هركس مى تواند در درون خودش به نحوى آن را احیاء و كشف كند.

امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) در بیانی می فرمایند:

[=Traditional Arabic] [=Traditional Arabic]رَجَبٌ‏ نَهَرٌ فِي‏ الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ‏ اللَّبَنِ‏ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ فَمَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ النَّهَرِ [1]
[=Traditional Arabic]
رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به او مى ‏نوشاند.
[=Traditional Arabic]___________________
پی نوشت:
[1].
ابن بابويه، محمد بن على‏، من لا يحضره الفقيه‏، ج2، ص 92، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم‏، 1413 ق‏.

[=Traditional Arabic]

طبق روایت مطرح شده، رجب یك نهر است، یعنى مقام است. چون مى دانید كه آب و درخت دربهشت عبارت است از «مِمّا كانُوا تَعْمَلُون»؛ یعنى عبارت اند از آنچه شما عمل كردید، یعنى آنچه شما در این دنیا عمل مى كنید دو وجه دارد. هركس هركارى بكند یك وجه آن «فكر» است و یك وجه آن «حركت و عمل» است. شما كه به لطف خدا نیت روزه ماه رجب را مى كنید، این نیت یك فكر است، فكرِ این كه خدایا مى خواهم رجبى شوم، این نیت است. و وجه دیگر عملى است كه انجام مى دهید و آن ترك شهوات مثل

غذاخوردن و غیره است. در قیامت درخت و نهرهاى زیر آن صورت عقاید و اعمال این دنیایى ما است، در مورد انسان حتّى ترك یك كار هم خودش، كار به حساب مى آید، چون اراده مى كند كه آن كار را نكند و این اراده براى ترك آن كار، خودش یك اراده است و در نفس انسان یك عمل به حساب مى آید و در قیامت صورت مخصوص به خود را پدید مى آورد. شما اگر به خانه عمویتان نروید، در خارج كارى نكرده اید، ولى در درون اراده به نرفتن را انجام داده اید. پس هر كارى یك وجه عقیدتى و فكرى، و یك وجه عملى دارد. بزرگان مى فرمایند: كه این «عمل» و «عقیده» است كه در قیامت ظهور مى كند. شراب طهور را در ازاى چه چیزى به اهل البیت دادند كه فرمود: «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» (انسان/ 21) چون سه روز روزه گرفتند و افطارى شان را هم به نیازمندان دادند، و این شراب طهورى كه نصیب این ذوات مقدّسه شد، خیلى مقام است. چون مى فرماید: پروردگارشان به آن ها نوشاند «رَبُّهُمْ».

سلام

ممنو ن بخاطر نوشته هاتون

فقط چطور میشه به خدا نزدیک شد ؟

narges.khanom;915586 نوشت:
سلام

ممنو ن بخاطر نوشته هاتون

فقط چطور میشه به خدا نزدیک شد ؟

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
الف: در آموزه‌های دینی، اطاعت از حق تعالی در قالب انجام واجبات، مستحبات و ترک محرمات و مکروهات موجب تقرب الی الله دانسته شده است.
چنان‌چه امام باقر (علیه السلام) در بیانی به جابر بن عبد الله انصاری فرمودند:
«یا جَابِرُ، وَ اللَّهِ‏ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَّا بِالطَّاعَة[1] اي جابر بخدا قسم تقرب به سوي خدا حاصل نمي‌شود جز با اطاعت.»
امیرالمومنین (علیه السلام) نیز می‌فرمایند:
«ما تقرّب متقرّب بمثل عبادة اللّه‏[2] نزدیک نشده است نزدیک شونده ای [به خداوند متعال] به [وسیله ای] مانند عبادت خداوند.»
ب: سجده
گاهی اوقات، خوب است که انسان صرفا یک سجده طولانی در محضر حضرت حق داشته باشد. که سجده خود عاملی برای قرب و نزدیکی به حق تعالی می باشد.
چنان چه امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
«[=&quot]أَقْرَبُ‏ مَا [=&quot]يَكُونَ‏ [=&quot]الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِد [3] نزدیک ترین حالت بنده به خداوند زمانی است که در سجده باشد.»


[/HR][1]. کلینی، اصول کافی، ج3، ص 190

[2]. تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص685.
[3]. ابن بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج1، ص 209

کافی;915590 نوشت:
باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
الف: در آموزه‌های دینی، اطاعت از حق تعالی در قالب انجام واجبات، مستحبات و ترک محرمات و مکروهات موجب تقرب الی الله دانسته شده است.
چنان‌چه امام باقر (علیه السلام) در بیانی به جابر بن عبد الله انصاری فرمودند:
«یا جَابِرُ، وَ اللَّهِ‏ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَّا بِالطَّاعَة[1] اي جابر بخدا قسم تقرب به سوي خدا حاصل نمي‌شود جز با اطاعت.»
امیرالمومنین (علیه السلام) نیز می‌فرمایند:
«ما تقرّب متقرّب بمثل عبادة اللّه‏[2] نزدیک نشده است نزدیک شونده ای [به خداوند متعال] به [وسیله ای] مانند عبادت خداوند.»
ب: سجده
گاهی اوقات، خوب است که انسان صرفا یک سجده طولانی در محضر حضرت حق داشته باشد. که سجده خود عاملی برای قرب و نزدیکی به حق تعالی می باشد.
چنان چه امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
«أَقْرَبُ‏ مَا يَكُونَ‏ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِد [3]نزدیک ترین حالت بنده به خداوند زمانی است که در سجده باشد.»


[/HR][1]. کلینی، اصول کافی، ج3، ص 190

[2]. تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص685.
[3]. ابن بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج1، ص 209

ممنون بخاطر نوشته هاتون

وقتی تاپیکتونو خوندم . اونجایی که نوشته بودین خدا گفته کسی که خدارو پیرویی کنه ازش اطاعت میکنه و خواسته هاشو اجابت میکنه ...

خب من توی این موقعیت از زندگیم هدف های خوب و بزرگی دارم که نیاز دارم خدا کمک کنه بهم تا قدرت تلاش و رسیدن بهشون داشته باشم
و همچنین خشت خشت زندگیمو درست بچینم .

توی این پست گفتین واجبات مستحبات . عبادت . سجده طولانی

ولی اخه حجم این کارها زیاده و خب خیلیاشو من اصلا بلد نیستم .

ایا فقط با نماز روزانه میشه به خدا نزدیک شد ؟

narges.khanom;915597 نوشت:
ممنون بخاطر نوشته هاتون

وقتی تاپیکتونو خوندم . اونجایی که نوشته بودین خدا گفته کسی که خدارو پیرویی کنه ازش اطاعت میکنه و خواسته هاشو اجابت میکنه ...

خب من توی این موقعیت از زندگیم هدف های خوب و بزرگی دارم که نیاز دارم خدا کمک کنه بهم تا قدرت تلاش و رسیدن بهشون داشته باشم
و همچنین خشت خشت زندگیمو درست بچینم .

توی این پست گفتین واجبات مستحبات . عبادت . سجده طولانی

ولی اخه حجم این کارها زیاده و خب خیلیاشو من اصلا بلد نیستم .

ایا فقط با نماز روزانه میشه به خدا نزدیک شد ؟


باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته بناشید
بله حتما می شود با نماز به خدا نزدیک شد، منتها اگر سعی کنید این نماز ها در اول وقت باشد، اثر بسزایی در نزدیکی شما به حق تعالی خواهد داشت.
مرحوم آیت الله بهجت از استاد عارفشان مرحوم آیت الله قاضی (رحمت الله علیهما) نقل می فرمودند:
«من ضامنم کسی‌که این نمازهای پنج‌گانه را در اول وقت بخواند، به مقامات عالیه می‌رسد» [1]
بنابراین سعی کنید حتما روی اول وقت خواندن نماز های خود، توجه بیشتری داشته باشید، تا اثر معنوی آن را مشاهده بفرمایید.
موفق باشید

___________________

پی نوشت:
[1].
http://bahjat.ir/fa/content/1006.

خداوند مى فرماید: «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً»، مگر چه كار كردند؟ با یك «عقیده توحیدى» بسیار عمیق یك «عمل توحیدى» انجام دادند كه از نیاز و میل خود براى خدا گذشتند، ظهور آن عقیده و عمل در بهشت چنین شد كه فرمود: «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً»، چون بهشت ظهور عقیده و عمل است، براى همین هم در و دیوار بهشت حرف مى زنند. چون جان انسان آن جا ظاهر است. بهشت و جهنّمش- هر دو- «تَطَّلِعُ عَلَی الْافْئِدَه» است، یعنى از قلب ما به بیرون ظهور مى كند و لذا جنس حیات است، مثل حالات قلبى؛ در آیه 65 سوره عنكبوت هم فرمود: «انَّ الدّارَ الْآخِرَةِ لَهِیَ الْحَیَوان»؛ یعنى نظام عالم آخرت سراسر حیات است، یعنى جنس حیات انسان است.

پس بهشت ظهور «عقاید» و «اعمال» و «اخلاق» ماست و به جان ما بسته است. یعنى بهشت از ما جدا نیست. آرى؛ به عنوان یك واقعیت در بیرون هست، امّا به جان ما بسته است.

حال در بهشت یك نهرى است كه مى فرماید: از عسل شیرین تر است و از شیر سفیدتر است، این نهر اسمش «رجب» است.
پس كسى كه رجبى شد، وصل به این نهر مى شود. این نهر در كجاست؟ در بهشت. پس كسى كه رجبى شد، وصل به بهشت مى شود.
پس ما در ماه رجب وارد بهشت مى شویم، الّا این كه عدّه اى نسبت به آن در كمال غفلت به سر ببرند كه این ها، وارد رجب نمى شوند، بلكه مثل بقیه زمان هاى روزگار، وارد یك زمان مى شوند ولى اگر ما در عین توجّه و انتظار و استقبال وارد رجب شویم، وارد یك مقام خاص از بهشت مى شویم، كه آن مقام به تعبیر روایت از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر است و آن هم روى حساب است. بزرگان اهل معرفت یك دقت هایى روى این عسل و شیر كرده اند كه این ها دو حال و مقام است براى انسان و نه دو نوع غذا.

[h=4]راه به دست آوردن توفیق انجام اعمال این ماه[/h][=bbcnassim]اجازه بدهید تأكیداتى عرض كنیم تا إن شاءالله بتوانیم در ماه رجب نتیجه بهترى بگیریم.
اوّل؛ ایجاد زمینه نورانیت فكرى و قلبى است به كمك ادعیه و تأمل در محتوا و فرهنگ آن ها، كه عامل و زمینه نورانیت بسیار خوبى براى قلب است، و حیف است كه این دعاها را از دست بدهید، پس با یك برنامه ریزى سعى کنیم از ادعیه ماه رجب استفاده نماییم.
دوم؛ ایجاد زمینه همّت عملى است از طریق روزه. در این ماه بالأخره هر كس به جایى رسید، نهایت استفاده را از ماه رجب كرد و نهایت استفاده آن این است كه تصمیم بگیرد إن شاءالله همه ماه رجب را روزه باشد، كار، چه بسا مشكلى باشد، ولى بركات آن غیرقابل تصوّر است.

[h=4]اعمالى ساده و بركاتى بزرگ[/h][=bbcnassim]خدا رحمت كند مرحوم آیت الله ملكى تبریزى را، یك تذكّرى كه در تمام كتاب المراقبات مرتّب تكرار و تأكید مى كنند و به خصوص در اعمال ماه رجب و ماه رمضان، مى گویند: شما ببینید مثلًا مى گویند اگر این ده ركعت نماز را هر شب در ماه رجب بخوانید غیر ممكن است كه وارد بهشت نشوید. حالا ممكن است یكى بگوید این ده ركعت كه چیزى نیست. مگر مى شود براى عملى در این حدّ ساده، چنین نتیجه اى بزرگ بدهند؟ ایشان مى فرمایند:
«اگر چیزى نیست، كه چیزى هم نیست، پس چرا از بین این همه آدم كه زیر پرچم اسلام هستند، عدّه بسیار قلیلى این عمل را انجام مى دهند؟» پس معلوم است از جهت دیگرى چیزى هست، وگرنه اكثر مسلمانان انجام مى دادند. ایشان مى فرماید: «خدا مى خواهد بنده اش را امتحان كند ببیند اعتماد به حرف خدا دارد یا نه؟ اعتماد به حرف امام معصوم دارد یا نه؟»

امام معصوم (علیه السلام) مى فرماید: این كار را بكنید این نتایج را دارد، ولى از آن جایى كه ما اعتماد نداریم. مى گوییم مگر مى شود. آن وقت چون نمى دانیم كه مى شود یا نمى شود حرف را جدّى نمى گیریم و همین موجب ضرر مى شود.


امّا آن طرف قضیه را خودتان مى دانید با اینكه به واقع آسان است، همه انسان ها توفیق انجام آن را ندارند، پس معلوم است از جهتى كار مشكلى است ولى اگر توفیق انجامش را به دست آوریم خود عمل، كار مشكى نیست، چون كه تمام دعاهاى ماه رجب یك ساعت بیشتر طول نمى كشد. حال اگر انسان یك ساعت در هر روز ماه رجب خودش را براى ماه رجب فارغ كند بسیار نتیجه مى گیرد، كه به نظر مى رسد ما خیلى بیشتر از این ها وقت هایمان را بدون استفاده مى گذرانیم. پس آرى چیزى نیست، ولى عمده همّت ماست كه بتوانیم توفیق عمل پیدا كنیم و اگر همین تذكّر آیت الله ملكى (ره) را به قلبمان تفهیم كنیم و به خدا و ائمه معصومین اعتماد نماییم، توفیق انجام اعمال و قرائت ادعیه فراهم مى شود، بالأخره مى خواهند با همین كارهاى ساده ما را به درجات بالا برسانند.

تأكید بیشتر ما روى این قضیه است كه ماه رجب ماهى است كه ما باید دنبال كشف یك كمالى باشیم كه همه این اعمال و اذكار، مقدّمه آن كمال است و مرتّب خودمان
را آماده و آماده تر كنیم تا آن كمال در ما پیدا شود كه وقتى به طور كلّى در قیامت ندا مى كنند: «ایْنَ الرَّجَبِیّوُن» إن شاءالله ما جذب آن دعوت شویم.

اعمالی که برای این ماه در روایات ذکر شده، به دو گونه است؛ قسمتی از این اعمال مربوط به همه روزهای ماه است؛ مانند روزه گرفتن و بعضی از اذکار و ادعیه و قسمت دیگر آن مربوط به زمان های مخصوصی از این ماه، مانند اعمال و دعاها و نمازهایی که برای هر شب و روز این ماه وارد شده است و همچنین اعمالی که در ایام البیض (روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری) سفارش به انجام آن شده است.

الف)اعمال مشترک ماه رجب:روزه:
1.امام صادق(علیه السلام) فرمودند:حضرت نوح(علیه السلام) در روز اول ماه رجب سوار بر کشتی شد و به همراهان دستور داد، این روز را روزه بگیرند و فرمود هر که این روز را روزه بدارد آتش جهنم یک سال از او دور شود و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بدارد هفت درب جهنم بر او بسته شود و اگر هشت روز روزه بدارد هشت درب بهشت به روی او باز می شود و کسی که پانزده روز روزه بدارد خداوند حوایج او را بر آورده کند و کسی بیشتر از این مقدار روزه بگیرد خداوند افزون به او عنایت کند.[1]
_________________
پی نوشت:
[1].
صدوق، محمد بن علی، ثواب الأعمال، ص 53، انتشارات شریف رضی، قم، 1364ش.

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:رجب، نام رودى است در بهشت که از شیر سپیدتر و از عسل شیرین‏تر است، کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند متعال از آن رود به او مى ‏نوشاند.
_______________
پی نوشت:
[1].
صدوق، محمد بن علی، ثواب الأعمال، ص 53، انتشارات شریف رضی، قم، 1364ش.

اذکار و اوراد مخصوص:
1. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:کسی که در ماه رجب صد مرتبه این ذکر را بگوید" أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ"و بعد از پایان آن انفاقی کند، خداوند امر او را به رحمت و آمرزش پایان برد و ... و هنگامی که خداوند را در روز قیامت ملاقات کند خداوند به او گوید: به سلطنت من اقرار کردی پس هر درخواستی داری بنما تا اجابت کنم که کسی جز من نمی تواند خواسته های تو را برآورد. [1]
______________
پی نوشت:
[1].
حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 484، ح 13907، مؤسسة آل البیت، قم، 1409ق

حضرتش در روایت دیگر فرمود:کسی که هزار مرتبه در این ماه"َلا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ"بگوید خداوند صد هزار پاداش در نامه عمل او می نویسد. [1]
_________________
پی نوشت:
[1].
حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 484، ح 13908، مؤسسة آل البیت، قم، 1409ق

مستحب است هنگام رؤیت هلال ماه رجب این دعا خوانده شود:

«اللّهُمَّ بارِكْ لَنا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيامِ وَ الْقِيامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظِّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ» [1]
___________________

پی نوشت:
[1].

الإقبال بالأعمال الحسنة (ط -القدیمه)، ج‌2، ص: 627.

مستحب است انسان بعد از نماز عشا بگوید:


اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِيكٌ، وَ أَنَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ مُقْتَدِرٌ ، وَ أَنَّكَ ما تَشاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ، اللّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، يا مُحَمَّدُ يا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَى اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكَ‌ لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِي، اللّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ، وَ بِالأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَنْجِحْ طَلِبَتِي

[1]

و سپس حاجات خود را از خداوند درخواست کند.


____________________
پی نوشت:
[1].
[=FN2]الإقبال بالأعمال الحسنة» (ط - الحديثة)، ج‌۳، ص: ۱۷۵

نماز شب اول ماه رجب



هر انسان مومن و مومنه ای که در شب اول ماه رجب
سی رکعت نماز بخواند (15 دو رکعتی) که در هر رکعت حمد را يك بار بخواند، قل يا ايها الكافرون را يك بار بخواند، توحيد را سه بار، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ او را مي‌آمرزد و او را از نمازگزاران قرار مي‌دهد و نفاق در درون او راه پيدا نمي‌كند. [1]

_________________
پی نوشت:
[1].الإقبال بالأعمال الحسنة» (ط - الحديثة)، ج 3، ص 177.

[=FN2]

نماز شب اول ماه رجب
پیامبر گرمی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به اصحابشان در بیانی شریف می فرمایند:
«من صلّى المغرب أوَّل ليلة من رجب ثمَّ يصلّي بعدها عشرين ركعة، يقرأ في كلِّ ركعة فاتحة الكتاب و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مرَّة، و يسلّم بعد كلِّ ركعتين، قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: أ تدرون ما ثوابه؟ قالوا: اللَّه و رسوله أعلم، قال: فانَّ الرُّوح الأمين علّمني ذلك، و حسر رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله عن ذراعيه و قال: حفظ و اللَّه في نفسه و أهله و ماله و ولده، و أجير من عذاب القبر، و جاز على الصراط كالبرق الخاطف من غير حساب‏ [1]
هر کسی در شب اول ماه رجب، بعد از نماز مغرب، بیست رکعت نماز بخواند (ده تا دو رکعتی) و در هر رکعت، سوره حمد و اخلاص را بخواند و بعد از هر دو رکعت سلام بدهد مي‌دانيد ثواب اين بيست ركعت نماز در اول ليله‌ رجب چقدر است؟ اصحاب عرض كردند: خدا و رسولش آگاه ترند
حضرت فرمودند: جبرئيل اين را به من ياد داده، بعد حضرت آستين‌هاي مبارك را بالا زدند و فرمودند:
هر كسي اين نماز را بخواند خدا او را حفظ مي‌كند، اهلش را حفظ مي‌كند،‌مالش را حفظ مي‌كند،‌اولاد را حفظ مي‌كند، از عذاب قبر محفوظ مي‌ماند و از پل صراط مانند برقی که چشم ها را خیره می کند، بدون حساب می گذرد.»
_________________
پی نوشت:

[1].الإقبال بالأعمال الحسنة» (ط - الحديثة)، ج 3، ص 178.

نماز شب اول ماه رجب
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه می‌فرمایند:
هر کسی در شب اول ماه رجب، بعد از نماز عشا، دو رکعت نماز بخواند، بدین کیفیت که
در رکعت اول، سوره حمد و انشراح را یک بار و سوره اخلاص را سه بار
در رکعت دوم، سوره حمد، انشراح، اخلاص، فلق و ناس را یک بار بخواند.
بعد از تشهد و سلام، 30 بار لا اله الا الله و 30 بار صلوات بفرستد.
تمام گناهان گذشته اش بخشیده می شود و از گناهان پاک می شود، مانند روزی می شود که تازه از مادر متولد شده است.[1]
__________________
پی نوشت:

[1].الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج 3، ص 178.

نمازی در شب های ماه رجب معادل 60 حج و عمره

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند:
هر کسی در ماه رجب شصت رکعت نماز بخواند، یعنی در هر شبی دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول آن سوره حمد یک مرتبه، سوره کافرون سه مرتبه و سوره اخلاص یک مرتبه خوانده شود و رکعت دوم هم به همین صورت.
بعد از سلام نماز، دستانش را بلند کند و این دعا را بخواند:

«لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ عَلى‏ آلِ مُحَمَّدٍ، النَّبِيِّ الأُمِّيِّ وَ آلِهِ.»
بعد دو دستش را به صورت بکشد.
در این صورت خداوند دعای او را مستجاب و ثواب 60 حج و 60 عمره را به او عنایت می فرماید. [1]
______________________
پی نوشت:
[1].

الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج 3، ص 179.

کافی;915474 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدا
سلام
از اینکه این بحث را آغاز نمودید تشکر می­ کنم.
چنانچه امکان دارد لطفاً درباره "لیله الرغائب" نیز مطالبی را عنوان بفرمایید.

پرسش: آیا لیله الرغائب امسال، 10 فروردین پنجشنبه هفته جاری است؟

مترصد;916350 نوشت:

به نام خدا
سلام
از اینکه این بحث را آغاز نمودید تشکر می­ کنم.
چنانچه امکان دارد لطفاً درباره "لیله الرغائب" نیز مطالبی را عنوان بفرمایید.

پرسش: آیا لیله الرغائب امسال، 10 فروردین پنجشنبه هفته جاری است؟


باسمه تعالی
1- بله امسال شام 10 فروردین می باشد.
2-مرحوم سید بن طاوس (رحمة الله علیه) در کتاب اقبال خویش این روایت را از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند:
«از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید، زیرا شبی است که فرشتگان آن را لیلة الرغائب می نامند به این جهت که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته ای در آسمان و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند و آنگاه خداوند متعال به فرشتگان می فرماید: ای فرشتگانم هر چه می خواهید از من درخواست کنید، فرشتگان عرض می کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب در گذری. خداوند متعال می فرماید این کار را انجام دادم.» [1]
_________________
پی نوشت:
[1]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج 3، ص 185.

بعد آن حضرت در ادامه می فرمایند:
هرکس
الف:اولین پنج شنبه ماه رجب را روزه بگیرد.
ب: سپس بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بخواند، در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «إنا أنزلناه» سه مرتبه و «قل هو الله أحد» دوازده مرتبه بخواند،
ج: بعد از خواندن نماز، هفتاد مرتبه بر من صلوات بفرستد و بگوید:
‏اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ ؛
د: سپس به سجده رود و هفتاد مرتبه بگوید: ‏سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاَئِکَهِ وَ الرُّوحِ
ه: سپس سر از سجده بر داشته و بگوید: ‏رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
و: باز به سجده رود و همان اذکار در سجده اول را بگوید.

پس حاجت خود را از خداوند بخواهد که إن شاء الله برآورده خواهد شد.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم بعد از این فرمایشات فرمودند: «سوگند به خدایی که جان من در دست اوست، هر مرد و زنی که این نماز را به جا آورد، خداوند گناهانش را می بخشد هر چند به اندازه کف دریا و شمار ریگ ها و هم وزن کوهها و به تعداد برگ درختان باشد و در قیامت هفتصد نفر از خویشانش را که سزاوار آتش دوزخند شفاعت کند و در شب اول قبر خداوند پاداش این نماز را به بهترین شکل و با صورتی خندان و زبانی شیوا نزدش می فرستد و او می گوید: «دوست من! محبوبم! بشارت باد بر تو که از تمام رنج ها و سختی ها رهایی یافتی.»
او سـؤال می کند: «تو کیستی؟ که تاکنون شخصی به زیبایی تو ندیده ام و بویی به خوش بویی تو به مشامم نرسیده است!»
او پاسـخ می دهد: «من ثواب و پاداش همان نمازی هستم که تو در فلان شب و فلان ماه خواندی. من در شب اول قبرت کنارت آمدم تا حق تو را به جای آورم و در تنهایی مونست باشم و ترس و وحشتت را از بین ببرم و آنگاه که در صور دمیده می شود و قیامت بر پا می گردد، بر سرت سایه می افکنم و تو به تمامی خیرهایی که از جانب مولایت هست، می رسی. [1]
_________________
پی نوشت:

[1]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج 3، ص 185-186.

«رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.»
__________________

پی نوشت:
[1]. آیة الله جوادی آملی/

http://www.mehrnews.com/news/3598642

موضوع قفل شده است