جمع بندی وضع فعلی حجاب در کشور؛ حجاب اجباری و آثار آن

تب‌های اولیه

327 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

mehrdaad.;910095 نوشت:
و اینطور نبود که زنان تا قبل از تصویب قانون حجاب می توانستند بدون حجاب بیرون بیایند قانونی هنوز نبود اما یک قانون نانوشته بود که همه زنان را ملزم به حفظ حجاب میکرد و با اینکه قانون نبود اما با خاطیان برخورد میشد و مجازاتها هم سلیقه ای بود و بیشتر بصورت آزار اذیت بود و تنبیه فیزیکی و ... و عرض کردم با چنین وضعی امام هیچ مخالفتی نداشتند

سلام
ما در مورد موضع نظام صحبت می کنیم. حالا در اول انقلاب برخی کارهای تند بوده درست، اما دلیل بر این نیست که موضع نظام این بوده است. برادر من شما شرایط اول انقلاب وفشاری که از جانب دولتهای خارجی بوده را در نظر بگیرد، از طرف دیگر عدم سازمادهی دقیق وآشفتگی که وجود داشت. ولی با همه اینها امام کار جلو برد. حالا عده ای مقداری تند عمل کردند، کسی حمایت نمی کند ولی دلیل بر این نیست که موضع امام بوده است.

mehrdaad.;910114 نوشت:
اما آنچه ما شنیدیم و اکثریت مردم هم میدانند این است که نظریه ولایت فقیه را مرحوم منتظری مطرح کردند.

ولی آنچه ما خوانده ایم وتاریخ نشان می دهد اولین بار امام در دوران ما این مساله را مطرح کردند وبعد از آن مرحوم منتظری هم در این زمینه کتاب چهار جلدی خود را نوشتند.

mehrdaad.;910117 نوشت:
به نظر شما علت چه بود که انقلاب در سال 42 پیروز نشد و بعد سالها مسکوت ماند و بعد دوباره در سال 56 جرقه های آن آغاز شد و در 57 همه گیر شد و بعد در یک روز پیروز شد البته میدانم که اطلاعات شما درست مطابق آن چیزی ست که در صدا و سیما بارها پخش شده درست است؟

ما با وجود مطالب بی سند، نسبتی به شما ندادیم که حرفتان را کجا گرفته اید. انتظار هم داریم بجای این نوع نسبت ها علمی وبا استدلال صحبت کنید. انقلاب در یک روز پیروز نشده است. ونشدنی هم هست. بلکه سقوط پهلوی نهایت در آن روز رسمی شده است.
این مساله هم خود بحث مفصلی در مورد انقلاب است که کاملا خارج از بحث حجاب اجباری است.

کریم;910054 نوشت:
مگر چند درصد پیرمردهای فعلی در نوفل لوشاتو بوند تا سخنان امام را با گوش خود شنیده باشند؟ یا چند درصد مردم در متن اصلی حوادث وجریانات بودند تا سخن شان سند باشد؟

پس شما گمان میکنید فقط کسانیکه در نوفل لوشاتو یا بعد در محضر ایشان بودند حرفشان سند است و مردمی که در نوفل لوشاتو نبودند ولی اخبار را لحظه به لحظه از رادیوها پی میگرفتن همه چیز را چپه فهمیدند یا زمانیکه ایشان در بهشت زهرا سخن میگفتند مردمی که آنجا نبودند و با رادیو به صحبتهای ایشان گوش میکردند یا از تلویزیون میدیدن اشتباه متوجه شدند لازمست بدانید وقتی سخنان ایشان از بلندگوها پخش میشد همان سخن زودتر از رادیو شنیده میشد بدلیل سرعت کم صوت در مقایسه با امواج رادیویی اما اختلافی در آن نبود. من گمان نمیکردم الان که هنوز چهل سال هم از انقلاب نگذشته اینقدر ناباوری نسبت به سخنان ایشان وجود داشته باشد و یک عده بیایند و بگویند که مثلا ایشان فلان حرف را نزدند و برایشان ساختند!!! چرا این صحبتها الان میشود چرا در زمان حیات امام آن یه عده چنین ادعاهایی نکردند تا ایشان خودشان تایید کنند که آن صحبتها را کردند تا حالا همه ساکت بودند و نفهمیدن و الان یه مرتبه کشف کردن که ایشان چنین مطالبی را نگفتن و شما هم برایش سند بخواهید باید بگویم کمی زود چنین چیزهایی گفته میشود بهتر بود 100 سال بعد از انقلاب میگفتن ایشان چنین نگفته که تا حدودی باور کنند آقای محترم تمام این مردم خبر دارند که ایشان چه مطالبی گفتن و نیاز به سند ندارد چندین سال پیش میگفتن نوار صحبتهای ایشان را دارند از همه جا جمع میکنند خب دیدن این عملی نیست چرا که در حافظه مردم ثبت شده حالا آمدن میگویند همش دروغ بوده و بیخود به ایشان نسبت دادند آخه نمیشه که وقایع تاریخی را مطابق با میل و سلیقه مان تغییر دهیم! آنهم وقایعی که هنوز مردم آن دوران زنده هستند و هوشیار حالا شما هم وقایعی که در حافظه تمام ایرانیان تقریبا بالای 50 سال ثبت شده را نادیده بگیرید و بگید سندتان کو آیا در مورد جملات دیگر ایشان که بر دیوارها می نوشتند هم سند می خواهید مثل از دامن زن مرد به معراج میرود یا میزان رای ملت است یا هی نگویید من این من شیطان است یا همه با هم با وحدت کلمه و یا ... آیا برای اینها هم سند میخواهید یا اینها را دربست می پذیرید! مسلم است که تمام وقایع نمیتواند مطابق سلیقه ما باشد اما چون واقعیت دارد باید آنها را پذیرفت نه آنکه آگاهانه آنها را انکار کرد. بهر حال مطمئن باشید برای شنیدن حقایق حتما لازم نیست از زبان کسی بشنوید که در کنار ایشان بوده چون آنچه که ایشان میگفتن یا از طریق رادیو یا نوار یا اعلامیه به اطلاع مردم میرسید

کریم;910054 نوشت:
انقلاب الان با احزاب مشکلی ندارد. وشما می بینید احزاب وسلایق سیاسی با گرایشات مختلف وجود دارند. اصل فعالیت اینها تا زمانی که در تعارض با قانون اساسی ومنافع کشور نباشد ایرادی ندارد.

آیا واقعا از این چیزی که فرمودید اطمینان دارید؟! اگر بله، پس چگونه است که هر روزنامه ای تا کوچکترین انتقادی میکند تعطیل میشود ؟!!! میدانید تا بحال چند روزنامه تعطیل شده اند؟!! پس چرا در کشورهایی که واقعا آزادی هست یک روزنامه تعطیل نمیشود؟ چطور در جاهایی که آزادی هست مطالب روزنامه ها هر چقدر هم انتقاذی و تند باشد ذره ای آسیب به نظامشان نمیزند اما اینجا هر روزنامه ای تا مطلبی خلاف سلایق بنویسد آن مطلب را مثل بمب برانداز میدانیم و در روزنامه را تخته میکنیم علتش فقط این است که ما تحمل شنیدن حرف مخالف را نداریم و تحمل شنیدن انتقاد را هم نداریم چه رسد به پذیرش انتقاد بعد در چنین شرایطی شما میفرمایید احزاب و سلایق مختلف آزاد هستند؟!!! خب البته که چون شما میفرمایید حتما درست است و آزاد و هرگز در کشور ما دانشجویی را فقط بخاطر انتقادی محترمانه چندین سال در زندان نمیکنند یا هیچ شاعری را بخاطر چند بیت شعر چند سال زندانی نمی کنند یا کارگری را برای اعتراض به نپرداختن حقوقش زندانی نمیکنند یا وکیلی که از متهمی که خوشایند نیست قصد دفاع داشته چندین سال زندان نمیکنند و در عوض کسانیکه دزد بیت المال هستند کسانیکه اختلاس میکنند و کسانیکه اعمال خلاف عفت انجام داده اند یا کسانیکه جنایاتی علیه ملت کرده اند را پشت سر هم زندان میکنند بله خدا را شکر که اینچنین است و ما باید بیشتر شکر کنیم بنده هم دیگه عرضی ندارم.

کریم;910054 نوشت:
اما منافقان همه انقلاب را می خواستند، به تعبیر دیگر قصد مصادره انقلاب را داشتند

​این را کاملا قبول دارم و بحثی بر سرش نداریم و سالهاست که این منافقان منفور ملت هستند و همه از ایشان بیزارند.

ای آقا الان بد تر اینها بر سر ما میاد و همه ساکت هستن
درحال حاضر بهتره که ملت کمی بیدار بشن ، در آن زمان بنده خدایی امد و قصد اصلاح جامعه کرد و تا حدود زیادی موفق شد اما امان از زمان و پا گرفتن افراد سود جو .....
اون یک ماه یارانه ای که عقب افتاد به کجا رفت ؟
چه شدند اون ادمایی که با حروف الف با معرفی شدند(مگر حضرت علی اینچنین عدالت رو اجرا میکرد)و خیلی اتفاقات عجیب و غریب دیگه که شما بهتر میدونید.
تا کی میخواهیم صبر کنیم و ببینم با استفاده از اسم اسلام اینچنین بر مردم ستم میکنند .
حتی رهبری هم مستقیم اعلام کردند که حضور مردم در روز 22 بهمن به معنی رضایت مردم از دولت و مسوولین نیست.تا کی میخواهیم سر زیر برف کنیم !؟
تا زمانی که اینچنین زندگی میکنیم اتفاقی رخ نخواهد داد .

سلام
حجاب اجباری 2 نتیجه بارز داشت برای کشور ما

1- بی ارزش کردن حجاب و افراد واقعا با حجاب
2- لج کردن کسانی که ایمان قلبی به حجاب نداشتن ولی امکان پذیرفتنش رو داشتن

mehrdaad.;910126 نوشت:
پس شما گمان میکنید فقط کسانیکه در نوفل لوشاتو یا بعد در محضر ایشان بودند حرفشان سند است و مردمی که در نوفل لوشاتو نبودند ولی اخبار را لحظه به لحظه از رادیوها پی میگرفتن همه چیز را چپه فهمیدند یا زمانیکه ایشان در بهشت زهرا سخن میگفتند مردمی که آنجا نبودند و با رادیو به صحبتهای ایشان گوش میکردند یا از تلویزیون میدیدن اشتباه متوجه شدند لازمست بدانید وقتی سخنان ایشان از بلندگوها پخش میشد همان سخن زودتر از رادیو شنیده میشد بدلیل سرعت کم صوت در مقایسه با امواج رادیویی اما اختلافی در آن نبود.

سلام
برادر من اگر قرر باشد هر کس هر حرفی به صرف اینکه سنش به انقلاب می رسد از امام نقل کند، درست باشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ الان همین احزاب چپ وراست همه دارند به امام استناد می کنند. در حالی مسیرشان صد وهشتاد درجه با هم فرق دارد.
اولا همه سخنان امام حداقل بعد از انقلاب کلمه به کلمه مخصوصا مواردی که در رادیو ویا صدا وسما پخش شده است در صحیفه نور جمع شده است. حضرتعالی می توایند مراجعه کرده و در سایت زیر با جستجو ساده سخنان امام را در هر زمینه ای پیدا کنید.
http://farsi.rouhollah.ir/search
در لینک زیر هم می توانید مصاحبه امام با خبرنگار فرانسوی را مطالعه کنید. ببینید کجای این مصاحبه ونکته ای که امام در مورد حجاب گفته اند؛ در تضاد با قانون حجاب اجباری، یا سخنان ایشان بعد از انقلاب است.

http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=5&tid=153&sc=541&q=%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%20%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8
%B1%DB%8C
سوال وجواب این است:
[برخی از رسوم اسلامی مانند حجاب اجباری رها شده است. آیا در جمهوری اسلامی از نو اجباری خواهد شد؟]
- حجاب به معنای متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامی است، با آزادی مخالفتی ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد. و ما آنان را دعوت می‌کنیم که به حجاب اسلامی روآورند. و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده‌اند و به اسلام پناهنده شده‌اند. (صحیفه نور، ج5، ص541)
امام نگفته اند که ما حجاب را آزاد خواهیم گذاشت بلکه فرموده اند: که حجاب با آزادی مخالفتی ندارد. تاریخ مصاحبه هم 7 بهمن 1357 بوده است.
د رمورد اینهم که می فرمایید پیرمردها هستند، برادر من امام خود برای سخنان خود مبنایی قرار د اده اند؛ ایشان در آخر وصیت نامه الهی - سیاسی خود شان می فرمایند:
(1) اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.
http://farsi.khamenei.ir/imam-content?id=9447
پس هر سخنی را هم نمی توان به امام نسبت داد. مخصوصا با وجود صحیفه نور که همه مطالب ایشان در آن ثبت شده است؛ تشخیص سخن درست ایشان از دغل های دیگران واضح وروشن است. پیرمرها ومسن ها هم بصرف سن بالا بودن کارشناس حساب نمی شوند.

mehrdaad.;910131 نوشت:
اما اینجا هر روزنامه ای تا مطلبی خلاف سلایق بنویسد آن مطلب را مثل بمب برانداز میدانیم و در روزنامه را تخته میکنیم علتش فقط این است که ما تحمل شنیدن حرف مخالف را نداریم و تحمل شنیدن انتقاد را هم نداریم چه رسد به پذیرش انتقاد بعد در چنین شرایطی شما میفرمایید احزاب و سلایق مختلف آزاد هستند؟!!!

این مشکل هم برگرفته از سیاست نظام نیست. بلکه دولتهای منتخب ما هستند؛ که توان شنیدن حرف مخالف ندارند. دولتها هم از بین همین حزاب بالا می آیند. یک موقع اصلاحات بود، قبل آن کارگزاران، دولت آقای احمدی نژاد والان باز دولت دست اصلاح طلب ها است. کسانی که خود مدعی آزادی هستند. والان دنبال مصوبه ای در مجلس هستند که هر کس وسط سخنرانی سوال کرده ونگاهها را به خود جلب کرد از شش ماه الی دو سال زندان دارد.
برادر من مشکل احزاب را نباید به پای نظام نوشت. اگر مسئولی بخاطر کم کاری خود که منتخب ملت هم هست، عرضه مواجهه با منتقد را ندارد نباید نظام زیر سوال برود.

rezaee;910149 نوشت:
سلام
حجاب اجباری 2 نتیجه بارز داشت برای کشور ما

1- بی ارزش کردن حجاب و افراد واقعا با حجاب
2- لج کردن کسانی که ایمان قلبی به حجاب نداشتن ولی امکان پذیرفتنش رو داشتن


من خودم در مقام دفاع از حجاب اجباری نیستم. ولی مشکل ما حجاب اجباری نبود. بلکه مشکل فرهنگ سازی حجاب بود که اتفاق نیفتاد. ما دانشگاه را گسترش دادیم ولی بدون اینکه محتوای آن اسلامی شود. لذا دانشگاه ما بجای تربیت جوان مومن باسواد، مسلمان سکولار تربیت می کند. هر جا دانشگاه می رود فرهنگ بومی مردم وپوشش آنها بخاطر حضور دانشجویان بد پوشش تغییر پیدا می کند.
فکر نکنم الان دانشگاهی در دنیا باشد که پوشش دانشجویانش اینقدر زننده وبی حساب وکتاب باشد. بنده خودم استاد دانشگاه هستم. برخی وقتها مثل این است که دانشگاه با تالار عروسی اشتباه گرفته شده است.
بنابراین خانواده ها ومردم ما باید بجای تقلید از ماهواره بدنبال تربیت نسل مومن ومتدین ومقید به فرهنگ دینی وملی باشند. والا هم آخرتمان را باخته ام وهم دنیای خودمان را بدون ثمره تباه کرده ایم.

حجاب اجباری در حد حداقل حجاب لازم است چرا که اگر این گونه نباشد عرف جامعه تغییر می کند. یک زمانی زنان ایران مانند فاطمه (س) چادر و روبنده می پوشیدند اما رضا شاه ملعون با سر نیزه به جان حجاب مردم افتاد !

بعد دیدند جواب نمی دهد پسر ملعونترش با رسانه به جان حجاب مردم افتاد.

امروزه دیگر خبری از روبنده نیست چون عرف جامعه تغییر کرده است. نمی گویم زنان باید روبنده بزنند می گویم که یک خط قرمز باید وجود داشته باشد تا عرف جامعه تغییر نکند.

بدون شک سیاست نظام جمهوری اسلامی و رهبری چه قبلی و فعلی هرگز برخورد سخت و خشن نبوده است این اعتقاد شیعه نیست. این اعتقاد امثال عمر ابن خطاب است که به حجاب زنان پیغمبر در زمان حیات خود پیغمبر هم گیر می داد و اگر از پیغمبر نمی ترسید با شلاق به جانشان می افتاد. این اعتقاد خوارج است اعتقاد شیعه نیست. البته از طرف دیگر این که حکومت جامعه را رها کند نیز اعتقاد شیعه نیست بلکه اعتقاد معاویه و بنی امیه است.

گاهی احساس می کنم هر دوی این دیدگاه افراطی و تفریطی و انحرافی توسط احزاب سیاسی جهت پیشبرد اهداف کثیف سیاسیشان به کار برده می شود. بلکه انسان مشاهده می کند برخی در یک زمان بگیر و ببند راه می اندازند و داد و فریاد و همانها در زمانی دیگر صد و هشتاد درجه متفاوت برخورد می کنند. خدا یا هدایتشان کند یا رسوا و نابود تا بشریت از دستشان رها شود.

سیاستمدار ما باید مثل علی ابن ابی طالب (ع) باشد نه دنیاپرست و شکمباره و یا نادان نه مثل خیلی از سیاستمداران دنیا. و بدین منظور باید نه تنها مردم ما بلکه همه ی دنیا با شخصیت و ابعاد مختلف زندگی این بزرگمرد بیشتر آشنا شوند آن وقت خودشان مطالبه خواهند کرد. چه کسی است که از علی (ع) بدش بیاید.

کریم;910172 نوشت:
من خودم در مقام دفاع از حجاب اجباری نیستم. ولی مشکل ما حجاب اجباری نبود. بلکه مشکل فرهنگ سازی حجاب بود که اتفاق نیفتاد. ما دانشگاه را گسترش دادیم ولی بدون اینکه محتوای آن اسلامی شود. لذا دانشگاه ما بجای تربیت جوان مومن باسواد، مسلمان سکولار تربیت می کند. هر جا دانشگاه می رود فرهنگ بومی مردم وپوشش آنها بخاطر حضور دانشجویان بد پوشش تغییر پیدا می کند.
فکر نکنم الان دانشگاهی در دنیا باشد که پوشش دانشجویانش اینقدر زننده وبی حساب وکتاب باشد. بنده خودم استاد دانشگاه هستم. برخی وقتها مثل این است که دانشگاه با تالار عروسی اشتباه گرفته شده است.
بنابراین خانواده ها ومردم ما باید بجای تقلید از ماهواره بدنبال تربیت نسل مومن ومتدین ومقید به فرهنگ دینی وملی باشند. والا هم آخرتمان را باخته ام وهم دنیای خودمان را بدون ثمره تباه کرده ایم.

با سلام خدمت شما
ببینید حاج آقا، به نظر من، ما چنتا مشکل اساسی و ریشه ای داریم، که کار رو خراب کرده.
بازم به نظر خودم!، تا کسی اشتباهش رو نپذیره، قبول نکنه که این مسیری که رفته اشتباه بوده، هیچوقت نمیتونه به اصلاحش فکر کنه!

جامعه ی مذهبی ما، اساسی ترین مشکلش اینه که، خودش رو حق میدونه! و همه ی مشکلات از اینجا شروع میشه!
اگر من به عنوان فرد مذهبی، قبول کنم، بپذیرم، باور کنم، که درسته من فکر میکنم دین من حق هست، ولی آنقدر روشن و واضح نیست که بشود صد در صد اثبات کرد که حق است! و شاید با استدلالات خیلی افراد دیگر، دین حق نباشد، یا اصلا طرف به خدا اعتقاد نداشته باشد! و او هم برای خودش استدلال هایی دارد!

تا وقتی ما نتوانیم حق داشتن هرگونه دین یا تفکری را به رسمیت بشناسیم، هرگز هیچ مسلمان غیر شناسنامه ای اضافه نخواهد شد!
تا وقتی ما نتوانیم خودمان را در جایگاه دیگران بگذاریم، و قبول کنیم که از تفکر و دیدگاه آنها شاید اصلا خدایی وجود ندارد، و یا خدایی با مشخصات کاملا متفاوت از خدای ما وجود دارد، نمیتوانیم با هیچکس غیر خودمان تعامل کنیم! و تنها امیدمان میشود زایمان بیشتر و مسائل تلقینی که از کودکی در گوش بچه هایمان کنیم و از آتش و جهنم بترسانیم! و اینگونه بخواهیم آنها را مسلمان کنیم و مسلمان نگه داریم!

من نمیدونم چقدر میتونم منظورم رو توضیح بدم. ولی از بحث دین میام بیرون و مثال ساده تر میزنم.
فرضا من خیال میکنم بهترین مهندس برق دنیا هستم. من هستم که برق رو واقعا درک میکنم و میفهمم. من هستم که نظریات منحصر به فردم واقعیت و حقیقت الکتریسیته است و این قوانین برق و فیزیک بیشتر توهمات دانشمندان پیشین بوده و با حقیقت متفاوت است! هرچند در ظاهر درست باشد!

خب؟
حالا منی که تفکرم رو از قبل بسته ام، و خودم و نظریاتم رو حق مطلق میدونم، خب مشخصه وارد هیچ بحث و مذاکره ای نمیشوم، مگر اینکه میخواهم نظریاتم رو برای طرف اثبات و به او دیکته کنم! چون اعتقاد مطلق دارم حق صد در صد همینی هست که من میگم. به هزار و یک دلیل که من میدانم! و البته میتوانم توضیح بدهم تا همگان بدانند!

ولی حقیقت اینه که همه ی اینها نظریات من هست و برای خودم محترم هست(حتی اگر واقعا صد در صد حق میگویم) و باید این دیدگاه که فقط من درستم و بقیه همه غلط هستند رو بذارم کنار، و بگم شاید من درست بگم! شایدم نگم!

آقا من خیلی درباره اثبات خدا بحث کردم. حتی معتقدم نظریات کاملا فیزیکی دارم که حتی علم فیزیک هم اثبات میکنه خدا هست. ولی در نهایت به این نتیجه رسیدم، همانطور که خیلی فلاسفه و دانشمندان دیگه هم به چنین نتیجه ای رسیدند، که خدا را نمیشود صد در صد اثبات یا رد کرد!

درسته؟ اگر تا اینجا با من موافید، و قبول دارید که نمیشود خدارو اثبات یا رد کرد، پس حالا منظور من رو متوجه میشید.

حرف من اینه» وقتی نمیشه خدارو اثبات یا رد کرد، پس ما حق نداریم که خودمون رو حق بدونیم و بقیه رو نادان و بی عقل و کودک و لج باز و فریب خورده و نا آگاه و بیچاره و بدبخت و مستضعف و .... فرض کنیم، و حالا با این دیدگاه بخوایم بریم ارشادشون کنیم، یا نصیحت کنیم، از گمراهی نجات بدیم و ......

چون اولین چیزی که طرف به ما میگه (یا توی دلش میگه) اینه که: آقا جون شما اول بیا خدات رو برای من اثبات کن، بعد تازه بیا حرف از دستورات دین واسه ی من بزن!

یا اصلا وقتی میبینه شما اون رو نادان و نا عاقل فرض کردید و از دیدگاه بالا سرانه و دلسوزانه دارید نصیحتش میکنید، خب مشخصه که اونم برمیگرده میگه شما فکر میکنی کی هستی؟ کی گفته تو میفهمی و ما نمیفهمیم؟؟ اصلا من برای استدلالهای تو 2 زار هم قایل نیستم، حالا بیام خدای تورو هم بپرستم؟؟ برو خداتون روزیت رو جای دیگه بده!!

و این دقیقا اتفاقی هست که الان یقه ی نسل جوان و نوجوان مارو گرفته!

من به شخصه، به عنوان فردی که، نه مسائل سیاسی کوچکترین ارزشی براش داره، نه هیچ حزبی دارم به جز حزب آقا امام زمان، نه طرفدار هیچ حکومتی هستم، نه جیره خور هیچ جایی و .... و عاشق خدای اسلامم، و دعام اینه یه روز لیاقت داشته باشم حتی جونم رو هم براش بدم و حتی شده به اندازه یک قدم موثر باشم در شناساندن حقیقت این دین، ولی شدیدا و شدیدا و شدیدا مخالف اینم که بقیه رو از بالا نگاه کنم. توی دلم بگم این بیچاره های نادارن رو ببین! برم هدایتشون کنم!!
من برای هر تفکری احترام قائلم چون اصل تفکر اینقدر بزرگه که خداوند دائم در قرآن بهش تاکید میکنه، و همون احادیث معروفی که همه ما شنیده ایم که ارزش یک ساعت تفکر از یک عمر عبادت بالاتره!
پس آدم متفکر ارزشمنده، هرچند اگر آتئیست و دشمت خدا باشه. چون فکر کرده! تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده!
کما اینکه منم فکر کردم و تحلیل کردم و به نتیجه ی مخالف اون رسیدم!!

نه من خدارو دیدم. نه اون میتونه هیچ دلیل علمی بیاری که یقینا خدایی در کار نیست! پس نه من حقم نه اون! نه من بالاترم نه اون! باید یاد بگیریم همدیگه رو توی یک موضوع و یک سطخ ببینیم!

مشکل جامعه ی دینی اینه که خودش رو بالاتر از همه میدونه! حتی اینقدر این مشکل حاد شده که مسیحی خودشو بالاتر از یهودی و مسلمان میدونه، یهودی بالاتر از مسلمان و مسیحی، و مسلمان بالاتر از مسیحی و یهودی! درحالیکه قرآن میگه خدا واحد است و همه پیامبران توی یک مسیر بودن و فرقی با هم نداشتن! (از نظر مسیر دارم میگم)

پس چرا اینطوری شده؟؟؟
چون جامعه ی دینی به دنبال دین بوده برای پیروی از هوای نفس. برای فخر فروشی به دیگری. برای خود برتر بینی. برای زور گویی! برای هر غلطی کردن به اسم دین!
خیلی از متدینین! دلشون برای دین نمیسوزه! اینها هوای نفس رو پشت دین قایم کردن، وارد دین کردن، و به اسم دین دنبالش میکنن!

وقتی خدا به حضرت موسی میگه برو یکی رو پیدا کن از خودت کم ارزشتر باشه پیش من. حضرت موسی یه سگ داغون پیدا میکنه. خدا میگه موسی کی گفته ارزش این کمتره پیش من؟

ولی ما چطور رفتار میکنیم؟ چطور فکر میکنیم؟
آیا تفکر ما اینگونه نیست که فقط ما میفهمیم و بقیه نمیفهمند و باید هدایتشان کنیم و نجاتشان دهیم؟

به نظر من که این تفکر راه به جایی نمیبرد!
تاو قتی جامعه دینی خود برتر بینی کاذبش را دور نریزد و خود را با کافر و مشرک و یهودی و بودایی و ... یکسان و یک مرتبه نبیند، و برای حرفها و تفکرات او احترام قائل نشود وضع همین است! بدتر میشود که بهتر نمیشود!

دین اسلام وقتی پیشرفت میکند و فراگیر میشود، که مسلمان ها به همه ی تفکرات احترام بگذارند و حقوق همه ی افراد جامعه را محترم بشمارند. وقتی این اتفاق افتاد، میشود داستان همان یهودی که هر روز اشغال سر پیامبر میریخت! وقتی دید پیامبر برای عیادتش آمده ارزش اسلام رو فهمید!

اسلام دستوری راه به جایی نمیبرد! بلکه ضربه به اسلام میزند!
اسلام استدلالی و منطقی به نظرم بی فایده است! با یک باد می آید و با یک نسیم میرود!

بیایید قبول کنیم که استدلال برای اثبات خدا کافی نیست!
باید یک چیزهایی رو تجربه کرد. به شهور رسید (هرکس در سطح خودش). باید خدارو دید. لمس کرد.

من کسی بودم، شاید مجموع بحث های من درباره اثبات خدا (چه در جایگاه موافق و چه مخالف...چون در هر دو جایگاه بحث ها کرده ام) روی هم بگذارند، چند صد صفحه کتاب بشود! ولی آخرش با یک قضا و قدر همه ی این دین میرفت روی هوا !! چون هیچوقت اون اثبات ها کامل و یقین آور نبودند! چون اگر میبودند که همه ی بشر الان مسلمان و مومن بود!!

نمیدونم چی شد. یک روز یاد حرف آقای قاضی افتادم. من خودمم نمیدونم چرا قاضی رو دوست دارم! اصلا به طرز عجیبی انگار مهر این شخصیت در دل من هست! برای همین یکبار گفتم بیا برای همیشه از این شک و دو دلی و منطق و استدلال و برهان و دلیل بیایم بیرون!
یک جمله از آقای قاضی در یاد من مانده بود. که اگر کسی نماز اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، تف کند به صورت من! و یا مرا لعن کند!

خب خیلی حرف بزرگی بود!!! خیلی خیلی خیلی بزرگ. حتی اگر از زبان آیت الله بهجت نمیدیدم و نمیشنیدم باورم نمیشد قاضی گفته باشد! حتی از آیت الله بهجت سوال میکنن که آقای قاضی منظورش نماز با توجه و حضور قلب بوده حتما؟ آقای بهجت تاکید میکنه که نخیر!! منظورش فقط تقید به وقت نماز بوده و بس!! (سرچ کنید فیلمش در آپارات هست).

خی 1 ادعای خیلی خیلی بزرگ بود، از 2 فرد واقعا بزرگ! که نمیشد ازش به سادگی گذشت! وسوسه ی عجیبی در من شکل گرفت که هرطور شده این قضیه رو امتحان کنم! حتی گفتم اگر شد که فبها، اگر نشد اصلا من دیگه بی خدا میشم! چون واقعا از استدلالهای الکی برای وجود یا برای کارهای خدا خسته شدم! یا رومی روم یا زنگی زنگ! مرگ یکبار شیون یکبار!

خدا بیامرزه پدر و مادر تیم سازنده تقویم بادصبا رو. که پخش 5 نوبت اذان رو هم داره تقویمشون. منم نامردی نکردم گذاشتم 5 بار اذان بگه(الته من همیشه مغرب و عشا رو باهم خوندم بعد از یک مدت کوتاه! تنبلیه دیگه!!)

چون من یک حدیث هم از حضرت علی علیه السلام دیده بودم که نماز رو عقب یا جلو نندازید، که کل دنیای شما در گرو همین نماز هست. برای همین من میخواستم 5 نوبت بخونم که جلو ننداخته باشم!

خلاصه من خوندم. شاید 2 ماه نشد، من نماز صبح رو هم حتی اول وقت میخوندم.
آقا معجزات شروع شد.
اینقدر تابلو بود، اینقدر تابلو بود، اصلا من و خانومم شاخ درآورده بودیم (اونم با من شروع کرده بود به خوندن)
یعنی چیزایی که ما 4 سال دویده بودیم و نمیشد! در 2 ماه شد!
آرزوهایی که فقط آرزو مونده بود، واقعیت میشد!
همه چیز جور میشد
و.......

خی وقتی من دیدم اینقدر تابلو هست! مگه میشه دیگه خدا رو انکار کنیم!!
حتی من یکبار خوردم به مشکل، شروع کردم به انکار! گفتم خدا کاری نکرده! ما اینبار با برنامه جلو رفته بودیم! همش توهم بود!
بعد دوباره زندگی گره خورد!!
باز ما توبه کردیم و نمازهارو دوباره درست کردیم! باز همه چیز درست شد!

و خیلی ریزه کاری های دیگه که نمیشه گفت. ولی بهرحال اینقدر برای من وجود خدا اثبات شد و آشکار شد، ان شاءالله هیچوقت دیگه حتی شک هم نمیکنم به وجودش! چون دیدم! لمس کردم! هرچی خواستم شد! اصلا باور کردنی نیست!

ببخشید خیلی حرف زدم و از مبحث منحرف شدم.
فقط خواستم بگم، اسلام رو با زور نمیشه به کسی دیکته کرد. باید تفکر خودبرتر بینی و نگاه از بالا به دیگران رو کنار بذاریم. به همه احترام بذاریم و همه رو بپذیریم.
در کنارش خودمون به ایمان حقیقی برسیم. پیشرفت روحی و روانی و معنوی و اخلاقی و مادی و علمی کنیم. همه مارو ببینن. جذب بشن سمت ما. درباره زندگی ما تحقیق و مطالعه کنن. از ما مصاحبه کنن. و ما بعدا از آن موضع قدرت که برای همه پذیفته هست بیایم و از حقایق اسلام بگیم!!!

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته!
به امید ظهور

maes;910207 نوشت:
حجاب اجباری در حد حداقل حجاب لازم است چرا که اگر این گونه نباشد عرف جامعه تغییر می کند. یک زمانی زنان ایران مانند فاطمه (س) چادر و روبنده می پوشیدند اما رضا شاه ملعون با سر نیزه به جان حجاب مردم افتاد !

احسنت

دقیقا اتفاقی که در کشور ترکیه افتاده! با دختره صحبت میکنی ادعای اسلام و قرآن داره، اما دستور مستقیم قرآن یعنی حجاب رو رعایت نمیکنه!!! مردم ترکیه به شدت به اسلام وابسته بودند ولی الان شدن سکولار مثلا مسلمان، طوری که حتی داشتن سفارت برای اسرائیل در کشورشان و در خاک مسلمانان برایشان مهم نیست و با دلایل غیر موجه سعی در دفاع از آن دارند.

rezaee;910336 نوشت:
فقط خواستم بگم، اسلام رو با زور نمیشه به کسی دیکته کرد. باید تفکر خودبرتر بینی و نگاه از بالا به دیگران رو کنار بذاریم. به همه احترام بذاریم و همه رو بپذیریم.
در کنارش خودمون به ایمان حقیقی برسیم. پیشرفت روحی و روانی و معنوی و اخلاقی و مادی و علمی کنیم. همه مارو ببینن. جذب بشن سمت ما. درباره زندگی ما تحقیق و مطالعه کنن. از ما مصاحبه کنن. و ما بعدا از آن موضع قدرت که برای همه پذیفته هست بیایم و از حقایق اسلام بگیم!!!

سلام وعرض ادب
این تجربه حضرتعالی برای بنده هم شیرین بود. ولی در مورد کل مطالبی که بیان داشتید، باید نکاتی را محضرتان عرض کنم.
در این سخنان شما مساله اخلاق گفتگو وبرخورد با دیگران وراههای شناخت خدا قاطی شده بود. بله ما باید کبر وعجب نداشته باشیم ودر مقام گفتکو با دیگران با تواضع با آنها رفتار کنیم. اما این به این معنی نیست که دین خود را هم برتر از دین آنها ندانیم چون رسول مهربانی فرمود: الاسلام یعلو ولا یعلی علیه (من لایحضره الفقیه، ج4، ص334)، اسلام بالا مرتبه است واز آن بالاتر نیست.
تنها راه اثبات حقانیت هم تجربه نیست، این همان اشتباهی است که غربی ها درآن افتادند والان با بحران معنویت مواجه شده وبه دامن شیطان پرستی روی آورده اند. بلکه عقل وشهود هم یقین زا هستند.
نکته بارز دین اسلام نسبت به یهود مسیحیت همین عقلانی بودن آن است. شما می بینید که در کتاب شریف کافی اولین بحثی که شروع می شود عقل وجهل است. عقل معیاری است که ما با تفکر وتدبر دین درست را می توانیم تشخیص دهیم. چیزی که در مسیحیت نبود وموجب این همه انحراف در جهان غرب شد.
اگر ما رفتار درست داشته باشیم ودر مقام عمل نیز اسلامی عمل کنیم دیگران شیفته اسلام می شوند چون اسلام افراط وتفریط ندارد. ولی اموری که شما فرمودید در واقع همان رفتار غیر اسلامی ماست که به اسلام جا می زنیم ودیگران را از اسلام فراری می دهیم. اما اگر به سیره امام خمینی وبزرگانی همچون ایشان مراجعه کنید مساله 180 درجه فرق می کند.

کریم;910344 نوشت:

سلام وعرض ادب
این تجربه حضرتعالی برای بنده هم شیرین بود. ولی در مورد کل مطالبی که بیان داشتید، باید نکاتی را محضرتان عرض کنم.
در این سخنان شما مساله اخلاق گفتگو وبرخورد با دیگران وراههای شناخت خدا قاطی شده بود. بله ما باید کبر وعجب نداشته باشیم ودر مقام گفتکو با دیگران با تواضع با آنها رفتار کنیم. اما این به این معنی نیست که دین خود را هم برتر از دین آنها ندانیم چون رسول مهربانی فرمود:
الاسلام یعلو ولا یعلی علیه (من لایحضره الفقیه، ج4، ص334)، اسلام بالا مرتبه است واز آن بالاتر نیست.
تنها راه اثبات حقانیت هم تجربه نیست، این همان اشتباهی است که غربی ها درآن افتادند والان با بحران معنویت مواجه شده وبه دامن شیطان پرستی روی آورده اند. بلکه عقل وشهود هم یقین زا هستند.
نکته بارز دین اسلام نسبت به یهود مسیحیت همین عقلانی بودن آن است. شما می بینید که در کتاب شریف کافی اولین بحثی که شروع می شود عقل وجهل است. عقل معیاری است که ما با تفکر وتدبر دین درست را می توانیم تشخیص دهیم. چیزی که در مسیحیت نبود وموجب این همه انحراف در جهان غرب شد.
اگر ما رفتار درست داشته باشیم ودر مقام عمل نیز اسلامی عمل کنیم دیگران شیفته اسلام می شوند چون اسلام افراط وتفریط ندارد. ولی اموری که شما فرمودید در واقع همان رفتار غیر اسلامی ماست که به اسلام جا می زنیم ودیگران را از اسلام فراری می دهیم. اما اگر به سیره امام خمینی وبزرگانی همچون ایشان مراجعه کنید مساله 180 درجه فرق می کند.

درود بر شما
متاسفانه همانطور که در پست قبل عرض کردم، مشکل دقیقا همینجاست. تا کسی مشکلش را نپذیرد دنبال راه حل نمیرود!
من با کمال احترام باید عرض کنم که شما هم مثل بقیه برادران دینی، هنوز قائل به پذیرفتن مشکل نیستید.

بگذارید یک مثال بزنم. الان ما یک فرضیه داریم به نام بیگ بنگ. که تماما بر اساس علم و منطق و استدلالات عقلانی مطرح شده. درست است؟ ولی (تا جایی که من میدانم) آقای هاوکینگز موفق به اثبات آن نشده است. و تا زمانی که نتواند فرضیه اش را برای غالب دانشمندان آن حوزه اثبات کند و آنها قانع نشوند و نپذیرند، این فرضیه تبدیل به نظریه نمیشود! و تنها برای خود هاوکینگز محترم و قابل استناد است!

من معتقدم(و البته میدانید که نظر خیلی فلاسفه و بزرگان هم همین بوده و هست) که خدارا نمیتوان اثبات یا رد کرد! یعنی هماهنقدر که میشود استدلال کرد خدا هست، همانقدر هم میشود دلیل آورد که خدا نیست! و در آخر عیسی به دین خود و موسی به دین خود میشود!!(شما که استاد کلام و اعتقادات هستید فکر میکنم هر روز حداقل یک بحث و تجربه این چنین داشته اید!)

برای همین، من حرفم این هست که، من به عنوان یک مسلمان، نباید به بقیه غیرمسلمانها از موضع بالا به پایین نگاه کنم. نباید در پس زمینه ی فکری ام همه را بدبخت و بیچاره و گمراه و نادان بدانم و بخواهم هدایت و نصیحتشان کنم!
چرا؟
چون در پاراگراف قبل گفتم که من خودم هم نمیتوانم 100% اثبات کنم که خدا هست، که تازه بعدش بگویم خدا همان خدای اسلام است! که بعدش خودم را مسلمان دانسته و بقیه را فی ضلال مبین بدانم!

اگر الان یک پیامبر خدا روی زمین بود، و میرفتیم برای ما برهان و علت و معجزه می آورد، و برای ما صد در صد یقین میشد که خدا هست، بله حرف شما درست، ما به بقیه به دیدگاه گمراه و مستضعف نگاه میکردیم! چون دیگر حقیقت 100% روشن بود. و اگر کسی نمیپذیرفت مشخص بود که عناد دارد.
ولی حالا که حقیقت برای خود ما هم روشن نیست، و ما یکجور با حدس و گمان و حتی شاید قمار! خدا پرست شده ایم و اغلب ما این استدلال را کرده ایم که اسلام دین خوبی است. مگر چه از ما میخواهد؟ روزی چند وعده نماز و یک ماه روزه. بقیه چیزای دیگرش هم که اغلب خوب است. چیزهایی هم که اختلافی است (مثل نصف بودن ارث زن. نداشتن حق طلاق برای زن در ازدواج و ...) سعی میکنیم تحمل کنیم و به خدا اعتماد کنیم و یا برای خودمان توجیه بیاوریم و....

همه ی حرف من این هست که، وقتی چیزی برای خود انسان 100% روشن و یقین آور نیست، حق ندارد دیگران را به آن اجبار کند!!
اگر الان یک پیامبر یا یک امام بود و برای ما 100% اثبات میکرد که خدایی هست و او پیامبر یا امام آن خداست، بله! حتی اگر میگفت برو خودت را بکش باید میرفتیم! اگر میگفت برو پدرت را بکش باید میرفتیم! چون دیگر میدانستیم امر، امر اوست و ما هیچکاره ایم!

ولی وقتی همه چیز در حد تئوری است و ممکن است درست باشد و ممکن است درست نباشد، حق دیکته ی تئوری خود به دیگران را نداریم!

ابن ریشه ی مشکل چوامع دینی در کل تاریخ بوده و باعث شده طرفدارانش اغلب کسانی باشند که پدر و مادرشان آن دین را داشته و بصورت تلقینی و دیکته ای یاد گرفته اند و هرگز نمیتوانند افراد خارج از دین خود را جذب کنند و همه را فراری میدهند!

و من الله توفیق...

rezaee;910417 نوشت:
من معتقدم(و البته میدانید که نظر خیلی فلاسفه و بزرگان هم همین بوده و هست) که خدارا نمیتوان اثبات یا رد کرد! یعنی هماهنقدر که میشود استدلال کرد خدا هست، همانقدر هم میشود دلیل آورد که خدا نیست! و در آخر عیسی به دین خود و موسی به دین خود میشود!!(شما که استاد کلام و اعتقادات هستید فکر میکنم هر روز حداقل یک بحث و تجربه این چنین داشته اید!)

سلام
ببینید اکثر مردم حتی مشرکان قبل از اسلام در اصل وجود خدا شکی نداشتند. یعنی خدا حتی برای مشرکان وجودش یقینی بود. لذا در ابتداء نامه ها بسمک اللهم می نوشتند. فقط برای خدا شریک قرار می دادند.
پیروان همه ادیان بجزء دهریین که تعداد کمی در تاریخ بودند همه به وجود خدا باور داشته وهیچ شکی در این مورد نداشته اند. فلاسفه ای هم که اشاره دارید فقط فلاسفه ای هستند که بعد از رنسانس در غرب بوجود آمدند، البته ریشه سخنان آنها در اشکالات مادیین هم وجود داشته است. مشکل آنها هم این بود که تنها راه پی بردن به حقیقت را تجربه مادی می دانستند. واگر چیزی با تجربه آزمایشگاهی اثبات نشود از نظر آنها وجود ندارد. در این راه هم تبادل نظرهای زیادی صورت گرفته است.
تازه در بین خود آنها هم دانشمندان فیزیک وفلاسفه زیادی بوده اند که در وجود خدا هیچ شکی نداشتند. مثل ایان باربور صاحب کتاب علم ودین که در آن مبانی نظری اینها را هم به چالش کشیده است. یا صاحبان کتاب عقل واعتقاد دینی آقای مایکل پترسون ودوستانش که در وجود خدا شکی ندارند. واینها دانشمندان زنده ای هستند که الان هم وجود دراند. در شمار اینها می توان به پلانتینجا اشاره کرده که دانشمند پرآوازه غربی است که هنوز هم زنده است.
اگر کتاب اثبات خدا به قلم چهل داشمند معاصر را بخوانید متوجه خواهید شد که دانشمندان وفلاسفه زیادی هستند که حتی در مغرب زمین در اصل وجود خدا هیچ شکی ندارند. بماند مشرق زمین وفلاسفه اسلامی که مساله حل شده ای برای آنهاست.
با این اوصاف وقتی این هم آدم در اصل وجود خدا شکی ندارند؛ چرا باید شبهه موجود در فضاهای دانشگاهی را عمومی تلقی کنیم؟

rezaee;910417 نوشت:
همانقدر هم میشود دلیل آورد که خدا نیست! و در آخر عیسی به دین خود و موسی به دین خود میشود!!(شما که استاد کلام و اعتقادات هستید فکر میکنم هر روز حداقل یک بحث و تجربه این چنین داشته اید!)

این چیزی که شما می فرماید؛ نظر جان هیک داشمند معاصر است که در این پنجاه سال اخیر ارائه شده است. وآن حق بودن تمام ادیان است که به اصطلاح پلورالیزم معرفتی گفته می شود. نسخه ای که نه برای ما بلکه برای جهان غرب پبچیده شده است. واشکالات عدیده ای دارد که در کتب مربوطه جواب داده شده است. از جمله می توانید به کتاب کلام جدید آقای خسرو پناه مراجعه کنید.

rezaee;910417 نوشت:
برای همین، من حرفم این هست که، من به عنوان یک مسلمان، نباید به بقیه غیرمسلمانها از موضع بالا به پایین نگاه کنم. نباید در پس زمینه ی فکری ام همه را بدبخت و بیچاره و گمراه و نادان بدانم و بخواهم هدایت و نصیحتشان کنم!
چرا؟

اصل این سخن درست است. ولی دلیلی که بیان می کنید نادرست است. چون احترام به انسانها لازم است ولی دلیل بر این نیست که همه آنها از نظر معرفتی در یک سطح باشند.

rezaee;910417 نوشت:
چون در پاراگراف قبل گفتم که من خودم هم نمیتوانم 100% اثبات کنم که خدا هست، که تازه بعدش بگویم خدا همان خدای اسلام است! که بعدش خودم را مسلمان دانسته و بقیه را فی ضلال مبین بدانم!

اگر الان یک پیامبر خدا روی زمین بود، و میرفتیم برای ما برهان و علت و معجزه می آورد، و برای ما صد در صد یقین میشد که خدا هست، بله حرف شما درست، ما به بقیه به دیدگاه گمراه و مستضعف نگاه میکردیم! چون دیگر حقیقت 100% روشن بود. و اگر کسی نمیپذیرفت مشخص بود که عناد دارد.


تنها راه اثبات حقانیت یک چیز معجزه نیست. اگر یک موقع معجزه بیانگر حقیقت بود چون مردم آن عصر از نظر عقلی در سطح پایینی قرار داشتند. اما الان که مردم از نظر عقلی رشد کرده اند، دیگر نیازی به معجزه نیست؛ با تفکر وتامل می توانند حقانیت یک دین را تشخیص دهند.
برادر من تنها راه کشف حقیقت آزمایشگاه وتجربه مادی نیست. چون عقل هم راه کشف حقیقت است. تجربه مادی هم که ارزش پیدا می کند باز به حکم عقل است. چون شما بعد از چند آزمایش متعدد با عقل خود حکم می کنید که این مساله حقیقت دارد والا در همان تجربه اول باید حقیقت آن برای شما احراز می شد.

rezaee;910417 نوشت:
ولی حالا که حقیقت برای خود ما هم روشن نیست، و ما یکجور با حدس و گمان و حتی شاید قمار! خدا پرست شده ایم و اغلب ما این استدلال را کرده ایم که اسلام دین خوبی است. مگر چه از ما میخواهد؟ روزی چند وعده نماز و یک ماه روزه. بقیه چیزای دیگرش هم که اغلب خوب است. چیزهایی هم که اختلافی است (مثل نصف بودن ارث زن. نداشتن حق طلاق برای زن در ازدواج و ...) سعی میکنیم تحمل کنیم و به خدا اعتماد کنیم و یا برای خودمان توجیه بیاوریم و....

تمام این موارد که می فرمایید همان پیامبر وامامانی که معجزه داشتند حقیقت اینها را در هزاران حدیث برای ما بیان داشته اند. در کنار آن قرآنی داریم که مفسران ما وخودمان با تدبر در آن صحت خیلی از اینها را بدست می آوریم. لذا ایمان واستواری بر یک دین ویا مذهب به این سادگی هم که می فرمایید نیست.

سلام بر شما
راستش من قصد ورود به بحث رو نداشتم و ندارم. اگر هم وارد بشم، 10 صفحه بحث میکنیم و آخرش هیچ. این تاپیک هم بعد بحث های ما ببسته خواهد شد(تجربه شده بارها).

سعی کردم حرفم رو با توضیحات بگم، تا جواب این تاپیک رو بدم، که چرا حجاب وضعش بدتر شده (و با این روند بدتر هم خواهد شد).
مشکل همین نپذیرفتن حقایق هست!
مذهبیون دلشون نمیخواد هر دو نیمه ی لیوان رو ببینند! فقط دوست دارند نیمه ی پر رو ببینند. و با همه وجود تاکید کنند که کل لیوان همین نیمه است! و چشم روی نیمه ی دیگه ببندند!

الان بخوایم سرچ کنیم درباره دانشمندان آتئیست، نه تنها لیستی بلند بالا از دانشمندان 50 سال اخیر می آید، بلکه کسانی مثل دکریای رازی و خیام که سالها به نام دانشمند اسلامی به ما معرفی میکردند هم بی خدا از آب درمیایند!

من کار به هیچکدام از این حرفها ندارم، مشکل من با کتمان و انکار و صد در صد پنداری است!
کدام یقین؟
اگر من از شما درباره جبر و اختیار سوال کنم میتوانید جوابی بدهید که مرا به یقین برساند؟!!
اگر من از ماهیت روح و نحوه ارتباطش با جسم سوال کنم میتوانید وجود روح را اثبات کنید برای من؟!
اگر وارد بررسی برخی آیات قرآن و یا احکام دین بشوم، میتوانید جوابی صد در صد قانع کننده بدهید به من؟؟

باشه حرف شما درست! همه در طول تاریخ به خدا ایمان قلبی داشته اند! فقط نمیدانم چرا در طول همان تاریخ، از هر صد نفر شاید 1 نفر به دین عمل نکرده است!!

عین این میماند که جلو ورودی یک تونل تابلوی بزرگی زده اند که "کنترل سرعت با دوربین" و ما به وضوح چراغ دوربین ها را هر 100 متر میبینیم و یقین داریم دوربین ها سالم و آماده جریمه اند! بعد پا روی گاز بذاریم و راحت برویم و دوربین ها نیز پشت سرمان فلش بزنند!
و این کار را فقط ما نکنیم. بلکه قریب به اتفاق همه مردم اینکار را بکنند!!!!

فکر کنم هرکس بیاید از کشور دیگری و این تونل ما را ببیند میگوید اینها خل شده اند؟ دیوانه هستند؟ چرا وقتی یقین دارند دوربین هست و جریمه میکند، با سرعت میروند؟

اگر هم یقین ندارند پس با چه حقی یقین نداشته ی خود را به دیگران تحمیل میکنند؟!

بگذریم!
من سعی کردم نکته ی اصلی را بگویم و امیدوارم یک روز همه متوجه آن بشویم.

rezaee;910495 نوشت:
سلام بر شما
راستش من قصد ورود به بحث رو نداشتم و ندارم. اگر هم وارد بشم، 10 صفحه بحث میکنیم و آخرش هیچ. این تاپیک هم بعد بحث های ما ببسته خواهد شد(تجربه شده بارها).

سلام وعرض ادب
از اینکه نظرتان را ابراز فرمودید ممنون هستم. ولی مشکلی که در نظر حضرتعالی وجود دارد این است که سخن خود را قطع یقین درست ودقیق می دانید. لذا بیست صفحه هم روی این مطلب بحث شود نتیجه ای حداقل برای حضرتعالی که یقین به این مطلب دارید نخواهد داشت. ولی بنده با کمال احترامی که برای شما قائل هستم. دیدگاهتان را با توجه به توضیحاتی که دادم غلط می دانم.@};-

کریم;910169 نوشت:

سلام
برادر من اگر قرر باشد هر کس هر حرفی به صرف اینکه سنش به انقلاب می رسد از امام نقل کند، درست باشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ الان همین احزاب چپ وراست همه دارند به امام استناد می کنند. در حالی مسیرشان صد وهشتاد درجه با هم فرق دارد.
اولا همه سخنان امام حداقل بعد از انقلاب کلمه به کلمه مخصوصا مواردی که در رادیو ویا صدا وسما پخش شده است در صحیفه نور جمع شده است. حضرتعالی می توایند مراجعه کرده و در سایت زیر با جستجو ساده سخنان امام را در هر زمینه ای پیدا کنید.
http://farsi.rouhollah.ir/search
در لینک زیر هم می توانید مصاحبه امام با خبرنگار فرانسوی را مطالعه کنید. ببینید کجای این مصاحبه ونکته ای که امام در مورد حجاب گفته اند؛ در تضاد با قانون حجاب اجباری، یا سخنان ایشان بعد از انقلاب است.

http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=5&tid=153&sc=541&q=%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%20%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8
%B1%DB%8C

سوال وجواب این است:
[برخی از رسوم اسلامی مانند حجاب اجباری رها شده است. آیا در جمهوری اسلامی از نو اجباری خواهد شد؟]
- حجاب به معنای متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامی است، با آزادی مخالفتی ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد. و ما آنان را دعوت می‌کنیم که به حجاب اسلامی روآورند. و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده‌اند و به اسلام پناهنده شده‌اند. (صحیفه نور، ج5، ص541)
امام نگفته اند که ما حجاب را آزاد خواهیم گذاشت بلکه فرموده اند: که حجاب با آزادی مخالفتی ندارد. تاریخ مصاحبه هم 7 بهمن 1357 بوده است.
د رمورد اینهم که می فرمایید پیرمردها هستند، برادر من امام خود برای سخنان خود مبنایی قرار د اده اند؛ ایشان در آخر وصیت نامه الهی - سیاسی خود شان می فرمایند:
(1) اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.
http://farsi.khamenei.ir/imam-content?id=9447
پس هر سخنی را هم نمی توان به امام نسبت داد. مخصوصا با وجود صحیفه نور که همه مطالب ایشان در آن ثبت شده است؛ تشخیص سخن درست ایشان از دغل های دیگران واضح وروشن است. پیرمرها ومسن ها هم بصرف سن بالا بودن کارشناس حساب نمی شوند.

با سلام فقط لطف کنید بفرمایید در آن صحیفه نور از سخنان بهشت زهرای ایشان در مورد : آب و برق را مجانی میکنیم اتوبوس را مجانی میکنیم ... دلخوش به این مقدار نباشید، ما نه تنها دنیای شما را آباد میکنیم آخرت شما را هم ... من تو دهن این دولت میزنم من دولت تعیین میکنم ...
آیا این سخنان در صحیفه نور آمده یا خیر چون اگر این سخنان در آنجا نباشد پس سانسور شده و غیر قابل اعتماد است
و اگر سانسور شده باشد پس دیگر چه مرجعی برای سخنان ایشان وجود دارد چون سالها پیش شنیدم که نوار سخنان ایشان در بهشت زهرا در حال جمع آوری است

کریم;910169 نوشت:
الان همین احزاب چپ وراست همه دارند به امام استناد می کنند. در حالی مسیرشان صد وهشتاد درجه با هم فرق دارد.

اینها کارشان بسیار اشتباه و برای عوام فریبی است چرا که حرف امام که وحی منزل نبوده که به آن استناد کنند

mehrdaad.;910811 نوشت:
با سلام فقط لطف کنید بفرمایید در آن صحیفه نور از سخنان بهشت زهرای ایشان در مورد : آب و برق را مجانی میکنیم اتوبوس را مجانی میکنیم ... دلخوش به این مقدار نباشید، ما نه تنها دنیای شما را آباد میکنیم آخرت شما را هم ... من تو دهن این دولت میزنم من دولت تعیین میکنم ...
آیا این سخنان در صحیفه نور آمده یا خیر چون اگر این سخنان در آنجا نباشد پس سانسور شده و غیر قابل اعتماد است
و اگر سانسور شده باشد پس دیگر چه مرجعی برای سخنان ایشان وجود دارد چون سالها پیش شنیدم که نوار سخنان ایشان در بهشت زهرا در حال جمع آوری است

سلام
برادر من نواز این سخنان هنوز هم وجود دارد. واگر لطف می کردید از آپارات جستجو می کردید راحت قابل دسترسی بود. سخنان امام هم در 12 بهمن نبوده، بلکه در 10اسفند 59 ودر فیضیه بوده است.
سخنان امام با بیان خودشان که در صحیفه نور هم آمده است. ج6، ص273
https://www.youtube.com/watch?v=B_umNLqJ0NE
این سخنان هم اولین بار توسط دولت موقت واعلام سخنگوی آنها بیان شده است که قبلا محضرتان عرض کردم، این اعلام سخنگوی دولت موقت هم در 8اسفند 59 بوده است. که از قضا در روزنامه های آن موقع هم ثبت شده است.
http://www.fetan.ir/home/4546
شما به تاریخ روزنامه هم دقت کنید.
پس این دلخوشی را ابتدا دولت موقت برای مردم پیش آورده است. امام هم در عین حمایت از اینکه آب وبرق باید برای مردم فقیر مجانی شود، در 10 اسفند تذکر می دهند که حکومت اسلامی فقط برای رفاه امور مادی نیست بلکه مهمتر از آن امور معنوی واخروی است.
البته مطالعه تحلیل مساله در لینک زیر هم خالی از لطف نیست. تا مشخص شود زمینه بیان این مساله از جانب دولت موقت چه بوده است.
http://www.parsine.com/fa/news/93137/

http://www.isna.ir/news/92111409768/
وقتی عین سخنرانی امام وجود دارد چرا باید فضا سازی شود. متاسفانه در سالهای اخیر عده ای دائم فضا سازی می کنند که امام وعده آب وبرق مجانی داده بود؛ پس کو؟!
سخنان امام ناظر به کم درآمدها است. وقبل از امام دولت موقت این وعده را داده است وامام حمایت کرده اند.
بنده سابقا هم محضر حضرتعالی عرض کردم، امور اجرایی کشور با رهبر نیست که چیزی را بصورت کلی رایگان ویا پولی کنند. این اجرائیات با دولت است ودولت باید برای این مساله از همان موقع برنامه ریزی می کرد تا کم درآمدها در مضیقه نباشند والان مساله مسکن به چنین معضلی بزرگی تبدیل نمی شود. این مساله هم خواست امام بوده وهم خواست مقام معظم رهبری، ولی متاسفانه دولتهای ما در اجرا حتی طبق وعده اولیه دولت موقت درست عمل نکرده اند.

آیت الله جوادی آملی در راستای همین حجاب گفته اند ( تقریبا اینطوری)
چرا به بدحجاب ها کالا می فروشید؟
مگر نباید از او منزجر باشیم؟
مگر دستور دین ما نیست؟
______

از طرفی قوانین کشور برای افراد بی حجاب تعزیز در نظر گرفته است.

از طرفی عمل به قوانین کشور واجب شرعی است.

از طرفی امر به معروف و نهی از منکر در تمام مراحلش واجب است...

همه ی اینها نشان میدهد حجاب اجباری است.

و طاها;911069 نوشت:
آیت الله جوادی آملی در راستای همین حجاب گفته اند ( تقریبا اینطوری)
چرا به بدحجاب ها کالا می فروشید؟
مگر نباید از او منزجر باشیم؟
مگر دستور دین ما نیست؟
______

از طرفی قوانین کشور برای افراد بی حجاب تعزیز در نظر گرفته است.

از طرفی عمل به قوانین کشور واجب شرعی است.

از طرفی امر به معروف و نهی از منکر در تمام مراحلش واجب است...

همه ی اینها نشان میدهد حجاب اجباری است.

سلام علیکم

اول مستند و صحیح فرمایش آیت الله جوادی آملی حفظه الله را نقل کنید تا بتوانید استدلال درستی کنید .

ثانیا
هر جامعه ای برای حفظ و بقای خود و جلوگیری از بی نظمی الزاماتی دارد و آن را در جامعه اعمال میکند. اگر کسی نخواهد الزامات آن نظم را برتابد آن را "اجباری" توصیف میکند. حال موضوع هرچه میخواهد باشد .

میتواند جبر عدم جوار تعرض به حقوق شخصی افراد , پول دادن در برابر ارائه خدمات دولتی یا خصوصی یا پرداخت عوارض گمرکی یا هر چیز دیگری شامل این توصیف گردد.

آنچه که در مورد احکام فقهی و واجب بودن آن در اسلام اشاره کردید الزامات جامعه اسلامی است .

حال یک سوال : آیا شما آن واجب را قبول ندارید که این "الزام" را "اجبار" می خوانید ؟

فاتح;911090 نوشت:
سلام علیکم

اول مستند و صحیح فرمایش آیت الله جوادی آملی حفظه الله را نقل کنید تا بتوانید استدلال درستی کنید .

ثانیا
هر جامعه ای برای حفظ و بقای خود و جلوگیری از بی نظمی الزاماتی دارد و آن را در جامعه اعمال میکند. اگر کسی نخواهد الزامات آن نظم را برتابد آن را "اجباری" توصیف میکند. حال موضوع هرچه میخواهد باشد .

میتواند جبر عدم جوار تعرض به حقوق شخصی افراد , پول دادن در برابر ارائه خدمات دولتی یا خصوصی یا پرداخت عوارض گمرکی یا هر چیز دیگری شامل این توصیف گردد.

آنچه که در مورد احکام فقهی و واجب بودن آن در اسلام اشاره کردید الزامات جامعه اسلامی است .

حال یک سوال : آیا شما آن واجب را قبول ندارید که این "الزام" را "اجبار" می خوانید ؟

با سلام

محتوای یکی از ارسال ها را می اورم :

شما به عنوان کارشناس باید درک درستی از کلام منتقدان داشته باشید.

نکند فکر کرده اید مقصود منتقدان از اجبار این است که اگر کسی حجاب از سر برداشت دو تا مامور می ایند و به زور روسری سرش میکنند ؟!
یا نکند فکر میکنید قرصی به او میدهند که مجبور شود روسری سرش کند؟!

خیر بزرگوار این اجبار نه از نوع لا اکراه فی الدین است و نه از نوع اجبار رضا خانی...
این اجبار از نوع فرانسوی است.
مثلا کسانی که در فرانسه در مکان های عمومی حجاب داشته باشند جریمه میشوند یعنی بی حجابی اجباری است.

عجیب است که به دولت فرانسه میگویند بی حجابی را اجباری کرده
اما به اسلام نمیگویند!!!
سیاست یک بام و دو هوا...
در اسلام نیز حجاب اجباری است و علتش وجود تعزیرات شرعی میباشد نه تعزیرات حکومتی یا قانونی.

آیت الله جوادی آملی: چرا به بد حجابها کالا می فروشید؟ ترک امر به معروف موجب عدم استجابت دعاهای ماست!

#نشر_حداکثری

https://telegram.me/joinchat/BtwB4j9fD_9LJpgTr8C88w

سلام علیکم

نمیدانم . این که نقل کردید نوشته های تلگرامی آیت الله جوادی آملی یا سایت نشر آثارشان است ؟ برای بنده تلگرام قابل مشاهده نیست از یک وبسایت معتبر متن را بیاورید.

و طاها;911106 نوشت:
خیر بزرگوار این اجبار نه از نوع لا اکراه فی الدین است و نه از نوع اجبار رضا خانی...
این اجبار از نوع فرانسوی است.
مثلا کسانی که در فرانسه در مکان های عمومی حجاب داشته باشند جریمه میشوند یعنی بی حجابی اجباری است.

عجیب است که به دولت فرانسه میگویند بی حجابی را اجباری کرده
اما به اسلام نمیگویند!!!
سیاست یک بام و دو هوا...
در اسلام نیز حجاب اجباری است و علتش وجود تعزیرات شرعی میباشد نه تعزیرات حکومتی یا قانونی.

فرانسه حجاب را ممنوع نکرده , حجاب چهره را در مکانهای عمومی بدلایل امنیتی ممنوع اعلام کرده . این مطلبی که نویسنده مدعی شده وجود حجاب تعزیرات شرعی است و نه حکومتی , اگر منبعش خیالی نیست بگوید از کدام منبع قابل استناد دارد نقل میکند ؟

فاتح;911159 نوشت:
سلام علیکم

نمیدانم . این که نقل کردید نوشته های تلگرامی آیت الله جوادی آملی یا سایت نشر آثارشان است ؟ برای بنده تلگرام قابل مشاهده نیست از یک وبسایت معتبر متن را بیاورید.

با سلام

این یک کلیپ بود که از شبکه دو سیما گرفته شده است.
به سایت روشنگری دات ای ار مراجعه کنید فکر میکنم پیدا خواهید کرد.

فاتح;911159 نوشت:
. این مطلبی که نویسنده مدعی شده وجود حجاب تعزیرات شرعی است و نه حکومتی , اگر منبعش خیالی نیست بگوید از کدام منبع قابل استناد دارد نقل میکند ؟

ببینید بزدگوار برخی چیزها خیلی بدیهی است
فقط کافی است یک جستجوی ساده انجام شود :
منظور از تعزیرات شرعی مجازات‏هایی است که برای خاطیان و متخلفان از قوانین شرعی مانند ترک واجبات و ارتکاب محرمات به اجرا درمی‏آیند. چنان که حضرت ‌امام علیه السلام می‏فرماید:هر کس یکی از محرّمات را- غیر از آنهایی که شارع در آن حدّ معین کرده- با علم به حرام بودنش انجام دهد، تعزیر می‏شود؛ خواه آن محرمات از گناهان کبیره باشد یا صغیره.

فاتح;911159 نوشت:

فرانسه حجاب را ممنوع نکرده , حجاب چهره را در مکانهای عمومی بدلایل امنیتی ممنوع اعلام کرده .

نمیدانم ...شاید فراموشکار شده اید...

مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه مسلمان اروپا، از سال ۲۰۰۴ به موجب تصویب قانونی از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شدند.

ربطی هم به امنیت ندارد...

اضافه کنید بلژیک و سوییس و المان و هلند و حتی ترکیه و ...

سلام علیکم

و طاها;911194 نوشت:
مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه مسلمان اروپا، از سال ۲۰۰۴ به موجب تصویب قانونی از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شدند.

ربطی هم به امنیت ندارد...

اضافه کنید بلژیک و سوییس و المان و هلند و حتی ترکیه و ...

من هنوز متوجه نشدم این منع بخشی از پوشش حجاب و در برخی اماکن در فرانسه چه وجه تشابهی به الزام قانونی حجاب عمومی در ایران دارد که آنها را به هم ربط داده اند :

و طاها;911106 نوشت:
این اجبار از نوع فرانسوی است.

در مورد کلیپ هم , اگر کلیپی با این محتوی که اشاره کردید , در روشنگری دیده اید خب رفرنس آن را بجای رفرنس صفحه تلگرام بدهید .

و طاها;911190 نوشت:
ببینید بزدگوار برخی چیزها خیلی بدیهی است

این یک اشتباه بدیهی است . این ترکیب توصیفی یا ترکیب دو رکنی : "جمهوری اسلامی" ؛ یک ترکیب اتحادی غیر قابل فصل است . یعنی این دو یک امر واحدند تقدم و تاخرشان هم بمعنی یک رابطه تباینی نیست .

مجموع این دو رکن مبانی حاکمیت در ایران را شکل میدهند و قانون اساسی و بعد احکام جزائی بر این مبنی نوشته میشود . پس اگر کسی بگوید این حکم شرعی است و حکومتی نیست یک اشتباه بدیهی مرتکب شده :

فاتح;911260 نوشت:
سلام علیکم

من هنوز متوجه نشدم این منع بخشی از پوشش حجاب و در برخی اماکن در فرانسه چه وجه تشابهی به الزام قانونی حجاب عمومی در ایران دارد که آنها را به هم ربط داده اند

با سلام و احترام

هر قانونی اجباری است نه اختیاری ...

اما مردم برای هر قانونی از تعبیر اجباری استفاده نمی کنند...

منتقدانِ حجابِ اجباری خودشان بهتر از شما می دانند که این حجاب،قانون کشور است. اما باز هم به آن می گویند اجباری ...

اما حرف من چیز دیگری بود ...

عده ای از کاربران این "قانون" و "مجازات های مربوطه = تعزیر بدحجابان و بی حجابان" یا به قول مخالفان "اجبار" را از تعزیرات شرعی نمی دانند بلکه از تعزیرات حکومتی به شمار می آورند ... که من با این حرف مخالف هستم...

این اجبار و مجازاتهایی که برای بدحجابان و بی حجابان در نظر گرفته شده است از نوع تعزیرات شرعی هستند نه تعزیرات حکومتی ...

پس طبق قوانین موجود،برای خانم های بدحجاب وبی حجاب، مجازات تعیین شده است و این مجازات ها از نوع تعزیرات شرعی هستند نه حکومتی ...

پس کسانی که می گویند حجاب در کشور اختیاری است و با کسی مقابله نمی شود و کسی را تعزیر نخواهند کرد، اشتباه است ...
این قانون کشور است و رعایت آن واجب است و تعزیراتش شرعی بوده ...

پس حجاب اجباری است نه اختیاری ...

حجاب قانون اجباری است ( یعنی توصیه قانونی نیست بلکه قانون است و هر قانونی اجباری است ) و با متخلفان بر اساس تعزیرات شرعی برخورد خواهد شد

حجاب یک قانون اختیاری نیست که تعزیرات شرعی برایش در نظر نگرفته باشند ...

نقل قول:
در مورد کلیپ هم , اگر کلیپی با این محتوی که اشاره کردید , در روشنگری دیده اید خب رفرنس آن را بجای رفرنس صفحه تلگرام بدهید .

دنبال لقمه آماده نباشید تلگرام نصب کنید و کلیپ را دانلود کنید یا جستجو کنید تا پیدا کنید ...

نقل قول:
این یک اشتباه بدیهی است .

کافی است به ویکی فقه مراجعه کنید تا تفاوت تعزیرات حکومتی با تعزیرات شرعی را متوجه شوید ...

آن قدر این تفاوت بدیهی بوده است که از امام خمینی استفتاء کردند ...

کریم;910852 نوشت:
این سخنان هم اولین بار توسط دولت موقت واعلام سخنگوی آنها بیان شده است که قبلا محضرتان عرض کردم، این اعلام سخنگوی دولت موقت هم در 8اسفند 59 بوده است. که از قضا در روزنامه های آن موقع هم ثبت شده است.
http://www.fetan.ir/home/4546

آنچه در این لینک آمده خواندم نوشته آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند. خیر اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد عبارت برای طبقه مستمند اصلا در سخنان ایشان نبود و همانطور که گفتم سخنرانی در 12 بهمن 57​ بوده نه در 8 یا 10 اسفند پس اینگونه است که تاریخ براحتی توسط کسانیکه قدرت و ثروت و حاکمیت در دستشان هست عوض میشود. جواب تمام دروغگویان اول با خداوند و دوم با حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.

سلام علیکم

و طاها;911350 نوشت:
عده ای از کاربران این "قانون" و "مجازات های مربوطه = تعزیر بدحجابان و بی حجابان" یا به قول مخالفان "اجبار" را از تعزیرات شرعی نمی دانند بلکه از تعزیرات حکومتی به شمار می آورند ... که من با این حرف مخالف هستم...

الزام به رعایت حجاب قانون مبتنی بر شرع حکومتی است در صورت تخلف تعزیر و مجازات شرعی بر فرد متخلف جاری میشود. این را در ویکی فقه ننوشته بودند ؟

و طاها;911350 نوشت:
دنبال لقمه آماده نباشید تلگرام نصب کنید و کلیپ را دانلود کنید یا جستجو کنید تا پیدا کنید ...

بنده سایت حضرت آیت الله جوادی آملی و سایت روشنگری را جستجو کردم مطلبی با این مضمون پیدا نکردم.

فاتح;911371 نوشت:
سلام علیکم

با سلام و احترام

نقل قول:
الزام به رعایت حجاب قانون مبتنی بر شرع حکومتی است در صورت تخلف تعزیر و مجازات شرعی بر فرد متخلف جاری میشود. این را در ویکی فقه ننوشته بودند ؟

آنچه می گویید ربطی به ادعای من ندارد.

نقل قول:
بنده سایت حضرت آیت الله جوادی آملی و سایت روشنگری را جستجو کردم مطلبی با این مضمون پیدا نکردم.

آن لینک کانال تلگرامی را کافی می دانم. اگر برای شما اثبات نشده، مجبور نیستید قبول کنید ...

سلام علیکم

فاتح;911371 نوشت:
الزام به رعایت حجاب قانون مبتنی بر شرع حکومتی است در صورت تخلف تعزیر و مجازات شرعی بر فرد متخلف جاری میشود.

حکم به تعزیر برای بی حجابی

پرسش : آیا بی حجابی مانند شرب خمر حد دارد؟
پاسخ : حدّ خاصی برای آن تعیین نشده است اما حاکم شرع می تواند در موارد مقتضی در این زمینه حکم صادر کند و او را تعزیر نماید.

منبع

[="Navy"]تعجب از اينه که چرا اين سؤالات و اشکالات همش به موضوع برخورد با بي​حجابي وارد ميشه؟؟

آيا در مقابل ارتکاب علني گناه، بايد سکوت کرد؟ يا بايد برخورد نمود؟ مسأله اينست.
[/]

Hadi99g;911687 نوشت:
تعجب از اينه که چرا اين سؤالات و اشکالات همش به موضوع برخورد با بي​حجابي وارد ميشه؟؟

آيا در مقابل ارتکاب علني گناه، بايد سکوت کرد؟ يا بايد برخورد نمود؟ مسأله اينست.

باید سکوت کرد. به کسی ربطی نداره. فرضا من میخوام آهنگ گوش بدم. به شما چه که با من برخورد کنین؟ حجاب هم همین هست. اگه از پوشش کسی خوشتون نمیاد چشمان خودتون رو درویش کنید.

[="Navy"]

rezaee;910336 نوشت:
حرف من اینه» وقتی نمیشه خدارو اثبات یا رد کرد، پس ما حق نداریم که خودمون رو حق بدونیم و بقیه رو نادان و بی عقل و کودک و لج باز و فریب خورده و نا آگاه و بیچاره و بدبخت و مستضعف و .... فرض کنیم، و حالا با این دیدگاه بخوایم بریم ارشادشون کنیم، یا نصیحت کنیم، از گمراهی نجات بدیم و ......

اولا که وجود خداوند به قدري روشن است که اصلا نياز به اثبات ندارد،

اون برداشت شخصي شماست که خدا رو نميشه اثبات يا رد کرد.

ثانيا خود خداوند در قرآن مجيد، عد​ه​اي را نادان يا سفيه يا گمراه​تر از چهارپايان معرفي مي​کند، پس چنين افرادي در جهان هستند و نميتونيم بگيم که نه خير اونا رو نبايد اينطور فرض کنيم.[/]

[="Navy"]

وایسلی گوجا;911691 نوشت:
باید سکوت کرد. به کسی ربطی نداره...

چه کسي بايد تعيين کند که بايد سکوت کرد يا بايد برخورد کرد و به کسي ربط نداره؟؟

شما تعيين ميکنيد؟

آيا شما قانونگذار هستيد؟

يا از نزد قانونگذار صاحب اختياراتي مي​باشيد؟

اصلا آيا از قانون بايد تبعيت کنيم، يا اينکه هر کسي هر طور دلش مي​خواهد مي​تواند رفتار کند؟[/]

وایسلی گوجا;911691 نوشت:
باید سکوت کرد. به کسی ربطی نداره. فرضا من میخوام آهنگ گوش بدم. به شما چه که با من برخورد کنین؟ حجاب هم همین هست. اگه از پوشش کسی خوشتون نمیاد چشمان خودتون رو درویش کنید.

سلام علیکم

آسیب اجتماعی با آسیب فردی تفاوت دارد . موضوع حجاب در جامعه اسلامی و در حیث غیر خصوصی اش صرفا تحت اختیار فرد نیست . شما نمیتوانید در جامعه مواد مخدر بکشید بگوئید چشمانتان را درویش کنید مواد کشیدن من به خودم مربوط است .

گذشته از این
اگر در جنگل و یا صحرا و بدور از هر تمدنی , زندگی ای کاملا فردی داشته باشیم , ملزم به در نظر گرفتن قوانین حاکم در جنگل و صحرا حتی در برخی امور کاملا خصوصی هستیم .

سلام بر همه
اجباری کردن حجاب نتیجه بدی داشته نه به خاطر اینکه قانون بدی است بلکه نتیجه عکس آن بیشتر به خاطر این است که قانون در کشور اسلامی ما مثل همه حکومت های دیگه زورش به ضعفا میرسه نه گردن کلفت ها
در چنین شرایطی افراد اعتراض میکنند و حداقل آن سرپیچی از قوانین است تا احساس نکنند که احمق اند
و فراموش نکنید که وقتی خواستیم از موضع خدا حکومت کنیم نه خودمون
ماجرا خیلی خیلی حساس میشود و کوچکترین اشتباهی به مراتب صدمات خیلی بیشتری به جامعه وارد میکنه
کما اینکه رضاشاه با زور نتوانست حجاب از سر خیلی از زنان بردارد
اما ما با روشی که شیطان هم عقلش نمیرسید برداشتیم

غریبه آشنا;911757 نوشت:
سلام بر همه

علیکم السلام

غریبه آشنا;911757 نوشت:
اجباری کردن حجاب نتیجه بدی داشته نه به خاطر اینکه قانون بدی است بلکه نتیجه عکس آن بیشتر به خاطر این است که قانون در کشور اسلامی ما مثل همه حکومت های دیگه زورش به ضعفا میرسه نه گردن کلفت ها
در چنین شرایطی افراد اعتراض میکنند و حداقل آن سرپیچی از قوانین است تا احساس نکنند که احمق اند

عدم احترام به قوانین نتیجه مستقیم و غیر مستقیم بر حقوق دیگران دارد . اینکه گردن کلفتی خودش را ملزم به رعایت قانون نمیداند فیش حقوقی نجومی دارد , ربا میخورد , چون میل شخصی اش موافق نیست با وجود عقد و تعهد قانونی با 168000 خانوار , خانه های نساخته آنها را بر سرشان خراب میکند و.. ؛ راه برون رفت از این وضع مقابله قانونی است . راهش احترام خودمان به قوانین است

اگر او چنین کرد ما هم تضئیع حقوق دیگران کنیم که تفاوتی با آنها نداریم . فرقش این است که آب ندیدیم ولی شناگر قابلی هستیم .

حماقت این است که با فساد خودمان فساد آنها و دیگران را موجه کنیم . یعنی خودمان مروج این بی نظمی شویم . نتیجه این است که حقوق خودمان و دیگران بیشتر پایمال شود .

و طاها;911069 نوشت:
آیت الله جوادی آملی در راستای همین حجاب گفته اند ( تقریبا اینطوری)
چرا به بدحجاب ها کالا می فروشید؟
مگر نباید از او منزجر باشیم؟
مگر دستور دین ما نیست؟

سلام وعرض ادب
اگر مطالب بزرگان همراه با مدرک ومنبع سخن نقل شود بهتر است. والا دوستان لطف کنند نقل نکنند. چون برخی وقتها جا افتادن یک کلمه موجب برداشت کاملا غلط از سخن این بزرگواران می شود. این سخن هم به احتمال قوی ناقص نقل شده است.

و طاها;911069 نوشت:
از طرفی قوانین کشور برای افراد بی حجاب تعزیز در نظر گرفته است.

از طرفی عمل به قوانین کشور واجب شرعی است.

از طرفی امر به معروف و نهی از منکر در تمام مراحلش واجب است...

همه ی اینها نشان میدهد حجاب اجباری است.


در اینکه حجاب در کشور ما اجباری است شکی نیست. البته فارغ از بحث قانون حجاب؛ اگر کسی واجب دینی که جنبه اجتماعی دارد انجام ندهد حاکم شرع در صورت صلاحدید می تواند او را تعزیر کند.

mehrdaad.;911353 نوشت:
آنچه در این لینک آمده خواندم نوشته آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند. خیر اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد عبارت برای طبقه مستمند اصلا در سخنان ایشان نبود و همانطور که گفتم سخنرانی در 12 بهمن 57​ بوده نه در 8 یا 10 اسفند پس اینگونه است که تاریخ براحتی توسط کسانیکه قدرت و ثروت و حاکمیت در دستشان هست عوض میشود. جواب تمام دروغگویان اول با خداوند و دوم با حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.

سلام
اینکه همه چیز را حواله می کنید به پیرمردها واز سند خبری نیست واز طرف دیگر بجای استدلال نفرین سرازیر می کنید. اصلا ادبیات درست ودر خور این سایت نیست. مگر بنده کی هستم که سخنم دروغ بود خدا فلان کند؟! بنده از شما سند می خواهم خبری نیست. برایتان با سند حرف می زنم .تصویر روزنامه های آنموقع را هم قرار می دهم. بجای مدرک ومنبع نفرین می کنید. کمی فکر کنید ببینید اصلا طرز حرف زدن حضرتعالی با کدام معیار عقلایی مطابقت دارد؟
برادر من انجا بحث علمی که شما متاسفانه با دادگاه اشتیاه گرفته اید؟ مسئولان این سایت هم همه مثل من وخیلی های دیگر تاثیر اجرایی در مدیریت کلان کشور ندارند تا با اثبات حرف شما اتفاق خاصی بیفتد. کمی با فکر وتامل حرف بزنبد.

و طاها;911383 نوشت:
آن لینک کانال تلگرامی را کافی می دانم. اگر برای شما اثبات نشده، مجبور نیستید قبول کنید ...

سلام
جناب وطاها بیان سند به عهده کسی که مطلب را نقل کرده است. حضرتعالی هم اگر واقعا مدرکی دارید ذکر کنید والا می توانید راحتی بیان کنید که مدرک ندارم. در ضمن حضرت آیت الله جوادی آملی وقتی سایت ومرکز بزرگی برای نشر فرمایشات دارند. به تلگرام نباید ارجاع داد. تا مخاطب ساعتها بگردد شاید پیدا کند.

فاتح;911409 نوشت:
پرسش : آیا بی حجابی مانند شرب خمر حد دارد؟
پاسخ : حدّ خاصی برای آن تعیین نشده است اما حاکم شرع می تواند در موارد مقتضی در این زمینه حکم صادر کند و او را تعزیر نماید.

این مطلب کاملا درست است. وطبق احکام شرعی بوده واختلافی هم نیست.

وایسلی گوجا;911691 نوشت:
باید سکوت کرد. به کسی ربطی نداره. فرضا من میخوام آهنگ گوش بدم. به شما چه که با من برخورد کنین؟ حجاب هم همین هست. اگه از پوشش کسی خوشتون نمیاد چشمان خودتون رو درویش کنید.

اگر این باشد می شود قانون جنگل، اگر کسی هم کسی را کشت به کسی رب ندارد. دلش خواسته، می خواست از خودش دفاع می کرد!
حکومت اگر در مقابل جان وآبروی آدمها مسئول است. در ایجاد امنیت روانی وجلوگیری از جرم هایی که بخش عمده ای از آنها به مسائل اخلاقی بر می گردد مسئول است. تا ریشه مساله را حل کند.

فاتح;911772 نوشت:
علیکم السلام

عدم احترام به قوانین نتیجه مستقیم و غیر مستقیم بر حقوق دیگران دارد . اینکه گردن کلفتی خودش را ملزم به رعایت قانون نمیداند فیش حقوقی نجومی دارد , ربا میخورد , چون میل شخصی اش موافق نیست با وجود عقد و تعهد قانونی با 168000 خانوار , خانه های نساخته آنها را بر سرشان خراب میکند و.. ؛ راه برون رفت از این وضع مقابله قانونی است . راهش احترام خودمان به قوانین است

اگر او چنین کرد ما هم تضئیع حقوق دیگران کنیم که تفاوتی با آنها نداریم . فرقش این است که آب ندیدیم ولی شناگر قابلی هستیم .

حماقت این است که با فساد خودمان فساد آنها و دیگران را موجه کنیم . یعنی خودمان مروج این بی نظمی شویم . نتیجه این است که حقوق خودمان و دیگران بیشتر پایمال شود .

بنده نتایج طبیعی فساد مسولین در جامعه اسلامی را بیان کردم
و همچنین نتیجه طبیعی ترویج حجاب با روش بد

کریم;911785 نوشت:
سلام وعرض ادب
اگر مطالب بزرگان همراه با مدرک ومنبع سخن نقل شود بهتر است. والا دوستان لطف کنند نقل نکنند. چون برخی وقتها جا افتادن یک کلمه موجب برداشت کاملا غلط از سخن این بزرگواران می شود. این سخن هم به احتمال قوی ناقص نقل شده است.

در اینکه حجاب در کشور ما اجباری است شکی نیست. البته فارغ از بحث قانون حجاب؛ اگر کسی واجب دینی که جنبه اجتماعی دارد انجام ندهد حاکم شرع در صورت صلاحدید می تواند او را تعزیر کند.

با سلام و احترام
1
حجاب در کشور ما اجباری است به خاطر وجود تعزیرات شرعی.
2
منبع را ذکر کردم.
یک کلیپ است که خودتان می توانید ان را دانلود کنید.
آیا زحمت عضویت در تلگرام را کشیدید؟!
کافی است بعد از عضویت از طریق جستجو به کلیپ دست پیدا کنید.
این کاری است که همه انجام میدهند...
3
در نقل و قولی که از کلیپ کردم به صراحت اعلام کردم که عین صحبتها نیست اما نزدیک به ان است و منبعش را هم اوردم...
پس چیزی تحریف نشده است...
4
انتظار نداشته باشید هر سخنرانی را به راحتی پیدا کنید.
مثلا بخشی از سخنرانی یک امام جمعه از ارشیو پاک شده بود و فردی در برنامه ثریا میگفت ان را از سایتهای خارجی به دست اورده است...
5
منبعی که عرض کردم برای من معتبر است اما دلیل نمیشود برای هر کسی معتبر باشد..
مثلا برخی خبرگزاری الف را قبول ندارند برخی خبرگزاری ب...
لذا ممکن است شما بعد از مشاهده ی کلیپ بگویید کلیپ ساختگی است...
اما من به ان کانال اطمینان دارم...

و طاها;911861 نوشت:
منبعی که عرض کردم برای من معتبر است اما دلیل نمیشود برای هر کسی معتبر باشد..
مثلا برخی خبرگزاری الف را قبول ندارند برخی خبرگزاری ب...
لذا ممکن است شما بعد از مشاهده ی کلیپ بگویید کلیپ ساختگی است...
اما من به ان کانال اطمینان دارم...

سلام
اگر نقل یک سخن به این شکل برای شما حجت است بنده کاری ندارم. اما از نظر علمی که معیار این سایت هم همین است. این شکل نقل سخن بزرگان ارزش علمی ندارد ونمی توان نتیجه گرفت که آن بزرگوار آن سخن را نقل کرده است.

کریم;911785 نوشت:
سلام وعرض ادب
اگر مطالب بزرگان همراه با مدرک ومنبع سخن نقل شود بهتر است. والا دوستان لطف کنند نقل نکنند. چون برخی وقتها جا افتادن یک کلمه موجب برداشت کاملا غلط از سخن این بزرگواران می شود. این سخن هم به احتمال قوی ناقص نقل شده است.

و طاها;911861 نوشت:

پس چیزی تحریف نشده است...

لینک کلیپ در همان کانال:

https://t.me/amerineserat/2438

دقیقا حق با شماست جناب کریم، مطلب هم تقطیع شده بود و هم کمی تحریف (قابل توجه برادر وطاها)، دوستان لطفا کلیپ را کامل و با دقت تماشا کنند. سخن آیت الله حق است.

shsina;912021 نوشت:
لینک کلیپ در همان کانال:

https://t.me/amerineserat/2438

دقیقا حق با شماست جناب کریم، مطلب هم تقطیع شده بود و هم کمی تحریف (قابل توجه برادر وطاها)، دوستان لطفا کلیپ را کامل و با دقت تماشا کنند. سخن آیت الله حق است.

من خودم کلیپ را دیده ام و تحریفی انجام نگرفته است. تقطیع هم صورت نگرفته است.

از تشویق شما هم تشکر میکنم
خدا کند دوستان کمی به خودشان زحمت بدهند...

موضوع قفل شده است