یا ایها المومنین و المومنات!

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
یا ایها المومنین و المومنات!

با سلام

بنده در مورد خطابات قرانی یک سوال دارم اینکه علت اینکه همه جا ابتدا مردان و سپس زنان خطاب می شوند چیست: مومنین و المومنات قانتین و القانتات و مثال های بسیار دیگر

قبلا به این پرداخته شده که فرقی بین زنان و مردان در مرتبه وجودی و ارزشی نیست و بیشتر خطابات قرانی عام از مرد و زن است و در جاهایی نیز اختصاصا مرد یا زن را مورد خطاب قرار می دهد و مورد سوال بنده فقط علت تقدم و تاخر در این خطابات است؟
تشکر

بی دل;67618 نوشت:

بنده در مورد خطابات قرانی یک سوال دارم اینکه علت اینکه همه جا ابتدا مردان و سپس زنان خطاب می شوند چیست: مومنین و المومنات قانتین و القانتات و مثال های بسیار دیگر

قبلا به این پرداخته شده که فرقی بین زنان و مردان در مرتبه وجودی و ارزشی نیست و بیشتر خطابات قرانی عام از مرد و زن است و در جاهایی نیز اختصاصا مرد یا زن را مورد خطاب قرار می دهد و مورد سوال بنده فقط علت تقدم و تاخر در این خطابات است؟

سلام و درود بر مدافعین حقوق زنان:Cheshmak::Gol:

ماشاالله خانم ها چه استقبالی کردند از این تاپیک :Cheshmak::Gol:

خوب برای اینکه دعوا نشه سریع بریم سراغ اصل مطلب :Nishkhand:

عرض شود که بنده هیچ وقت عربیم خوب نبوده :Cheshmak: امّا از فصاحت و بلاغت یه چیزهایی بفهمی نفهمی حالیم میشه:Cheshmak::Nishkhand:

شما و خصوصاً افرادی که تلاوت قرآن کار کردند این دو کلمه رو تو آیاتی که اشاره کردید جاهاشون رو عوض کنند بعد بخونید ببینید چی میشه:Khandidan!:

مراد اینه که قواعد دستور زبان عربی که البته در قرآن به سبب فصاحت و بلاغت بی نظیر و اعجاز گونه آن با استثناءات فراوآن همراه شده چنین کاری رو نا ممکن می کنه:Labkhand::Labkhand:

سوء برداشت نشه !! این به دلیل نقص های بشری !! منظورم زبان بشر و قواعد آن است!!


شاد باشید:Gol:

یا علی

با سلام
تشکر از پاسخ شما اما بنده امروز به آیاتی برخوردم که متوجه شدم حتی در این تقدم و تاخر نیز به جز بحث بلاغت نکاتی نهفته است و انشالله سر فرصت عرض می کنم
اما انتظارم از کارشناسان این است که سوالات رو بیشتر جدی بگیرن و منتظر پاسخ گویی کامل از سوی ایشان خواهم بود
یا حق

سلام علیکم جمیعا

البته مطلبی که جناب قضاوت ذکر کردند در ارتباط با فصاحت و بلاغت کلامی قرآن بر اساس وزن
فی المثل همان مومنین و المومنات رو برعکس شما بفرمائید ببینید وزن و نثر مسجع جمله بهم میریزد.

مومنات والمومنین


( اول خانمهای مومنه بعد آقایون مومن!!! )

البته این مطلب دلیل بر اینگونه بیان نمیگردد و میتوانست این مطالب در قالب سجعی ادا گردد که مومنات والمومنین بر آن هموزن شود.

بهتر است گوش به اساتید محترم بدهیم

خدا بگم چکارت نکنه قضاوت :Khandidan!:

یاحق

بسم الله الرحمن الرحیم

یک نکته هم از بطن قرآن

یکی از اساتید عظام می فرمود هرجا در قرآن حرف از مومن و یا مومنین می اید منظور ذات عزیز شرف دین مولا علی علیه السلام است
اگر این طور باشد دلیل تقدم آشکار می گردد والله اعلم

بی دل;67618 نوشت:
بنده در مورد خطابات قرانی یک سوال دارم اینکه علت اینکه همه جا ابتدا مردان و سپس زنان خطاب می شوند چیست: مومنین و المومنات قانتین و القانتات و مثال های بسیار دیگر قبلا به این پرداخته شده که فرقی بین زنان و مردان در مرتبه وجودی و ارزشی نیست و بیشتر خطابات قرانی عام از مرد و زن است و در جاهایی نیز اختصاصا مرد یا زن را مورد خطاب قرار می دهد و مورد سوال بنده فقط علت تقدم و تاخر در این خطابات است؟

سلام
حال به نه نظر شما رتبه بندی قرآن را بپذیریم یا نتیجه بحث بعضی دوستان را ؟ کدامیک اولی ترند .
بنده قبلا عرض کردم اگر از مباحث اخلاقی و احساسی صرف نظر کنیم در قرآن کریم بیانات متعددی دلالت بر فوقیت حقیقت جنس مرد نسبت به جنس زن می کند . این آیات هم خود شاهدی بر مطلبند که وقتی خدای متعال دو فرداز یک نوع را مورد خطاب قرار می دهد که یکی فوق دیگری است ( به حسب خلقت تکوینی ) حق و ادب اقتضا می کند اول فوق مورد خطاب قرار گیرد .
موفق در پناه حق

با سلام
دوست عزیز تقدم در ذكر نشانه فضيلت داشتن نيست؛ بلكه همانطور که یکی از دوستان هم
در بالا اشاره کردند تقدم اين كلمات (مانند مسلمين و...) به دلايل ادبي است و غير از
آن خارج از ضوابط فصاحت و بلاغت است.

توضيح آن كه در زبان عربي كلمه‏اي مثل «مسلمين» با قاعده تغليب شامل
همه مردان و زنان مسلمان مي‏شود؛ ولي «مسلمات» اين گونه نيست.

بنابراين اگر مسلمين اول باشد، ذكر مسلمات پس از آن از قبيل عطف خاص بر عام
است كه مطلوب بوده و نوعي ظرافت ادبي به شمار مي‏رود.
ولي اگر غير از اين باشد چنين ظرافتي در كلام مشهود نيست و خلاف فصاحت و بلاغت است.

عمار;90797 نوشت:
دوست عزیز تقدم در ذكر نشانه فضيلت داشتن نيست؛ بلكه همانطور که یکی از دوستان هم در بالا اشاره کردند تقدم اين كلمات (مانند مسلمين و...) به دلايل ادبي است و غير از آن خارج از ضوابط فصاحت و بلاغت است. توضيح آن كه در زبان عربي كلمه‏اي مثل «مسلمين» با قاعده تغليب شامل همه مردان و زنان مسلمان مي‏شود؛ ولي «مسلمات» اين گونه نيست.

سلام
بله اینطوری موزون و صحیح است همانطور که همین رتبه بندی حقایق در دار تکوین آنرا موزون و زیبا و حکیمانه ساخته است . این توازن و صحت از آن توازن و حکمت است .
نظرتان در مورد زبان و الفاظ آن چیست ؟
نظام مند است یا نیست ؟
این نظام لفظی با نظام تکوین چه نسبتی دارد ؟
البته دورترین شواهد جواب این سوالات است .
و اما :
قرآن عین و سرچشمه فصاحت و بلاغت است حال بیابید جایی را که جنس زن را بر مرد مقدم ساخته باشد .
با این دلیلی که شما آوردید باید همه تقدیمات قرآنی با فصاحت و بلاغتی توجیه شود که سراسر قرآن را گرفته است . به نظر شما این درست است ؟ یعنی هرجا تقدم بود بگوییم اقتضای فصاحت و بلاغت است نه تقدم و شرافت وجودی .
مثلا اینجا :
" اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبین و الصدیقین والشهداء والصالحین "
می گوییم چرا نبیین را مقدم کرد ؟ بفرمایید چون اقتضای فصاحت و بلاغت است چون نببین حائز تمام مقامات بعدی هم هستند اما بعدیها الزاما نبی نیستند .
خوب از اول بفرما نبی افضل است .

موفق در پناه حق

حامد;90809 نوشت:
سلام
بله اینطوری موزون و صحیح است همانطور که همین رتبه بندی حقایق در دار تکوین آنرا موزون و زیبا و حکیمانه ساخته است . این توازن و صحت از آن توازن و حکمت است .
نظرتان در مورد زبان و الفاظ آن چیست ؟
نظام مند است یا نیست ؟
این نظام لفظی با نظام تکوین چه نسبتی دارد ؟
البته دورترین شواهد جواب این سوالات است .
و اما :
قرآن عین و سرچشمه فصاحت و بلاغت است حال بیابید جایی را که جنس زن را بر مرد مقدم ساخته باشد .
با این دلیلی که شما آوردید باید همه تقدیمات قرآنی با فصاحت و بلاغتی توجیه شود که سراسر قرآن را گرفته است . به نظر شما این درست است ؟ یعنی هرجا تقدم بود بگوییم اقتضای فصاحت و بلاغت است نه تقدم و شرافت وجودی .
مثلا اینجا :
" اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبین و الصدیقین والشهداء والصالحین "
می گوییم چرا نبیین را مقدم کرد ؟ بفرمایید چون اقتضای فصاحت و بلاغت است چون نببین حائز تمام مقامات بعدی هم هستند اما بعدیها الزاما نبی نیستند .
خوب از اول بفرما نبی افضل است .

موفق در پناه حق

سلام
از قدیم گفتن اثبات شیئ نفی ما عداه نمی کند.

از طرفی خود این بیان شرافت وجودی از راه تقدم و تاخر نوعی بلاغت است.

منم با قول کارشناس موافقم که ابتداء آوردن مسلمین و ... نشان از جنس مذکر ندارد بلکه مراد غالب از مردو زن را شامل می شود و به لحاظ ادبی باید مقدم کرد

موضوع قفل شده است