موسیقی؛ آری یا خیر؟
تبهای اولیه
[="Teal"][="]با سلام و عرض ادب
[/]
[="]مدتیه این موضوع فکرم رو درگیر کرده که آیا گوش کردن به موسیقی تأثیری در استجابت دعا داره و یکی از موانع استجابت محسوب میشه یا خیر؟[/]
[="]( منظورم از موسیقی، موزیک های بدون کلام و پاپ هست که بیشتر از تلویزیون پخش میشه نه موسیقی غنایی)
[/]
[="]جاهای مختلف زیاد خوندم که مثلا نوشته بچه مذهبی ها به جای اینکه آهنگای جور و واجور گوش کنند، فقط مداحی گوش میکنند و ...
[/]
[="]اما من دیدم کسی که فرد مقیدی هست در حد همون انجام واجبات و ترک محرمات و فقط موسیقی غمگین گوش میکنه و مثلا یاد گذشتش و خاطره هاش یا حالا هرچیزی میفته.
حالا این شخص در مقایسه با کسی که اتفاقا ایشون هم فرد مقیدی هست اما فقط و فقط مداحی گوش میکنه تفاوت صفر تا صد درصدی نداره چون شخص دوم درسته که فقط مداحی گوش میکنه اما همش به یاد خدا و امام حسین علیه السلام و...نیست و مثل همون شخص اول در گذشتش غرق میشه.[/]
[="]
پس اگه اینجا موسیقی مانع استجابت بشه مداحی هم همون نقش رو داره! [/]
[="]درسته یا خیر؟[/][="][/][/]
با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبایتان
فرق است بین موسیقی و مداحی؛ مداحی اگر غنا نباشد هیچ مرجع تقلیدی نگفته حرام یا مکروه است بلکه مدح اهلبیت گفتن و گوش فرا دادن بدان، مورد سفارش اهلبیت علیهم السلام است. اما موسیقی و استفاده از ابزار و آلات موسیقی مورد اختلاف بین مراجع تقلید می باشد برخی از مراجع تقلید هر نوع موسیقی و استفاده از ابزار و آلات آن را حرام دانسته اند، برخی دیگر آن را به دو قسم حرام و مکروه تقسیم کردند و برخی هم به سه قسم حرام و مکروه و مباح تقسیم فرمودند.
منتهی هیچ مرجع تقلیدی گوش فرا دادن به موسیقی را سفارش نکرده و مستحب ندانسته؛ بلکه برعکس بسیاری از علمای اخلاق و دانشمندان علوم اسلامی گوش فرا دادن به موسیقی (حتی غیرحرام) را نهی کرده اند. ( توجه: دقت شود نهی در این جا نهی ارشادی است)
بنابراین با موسیقی نمی توان معرفت پیدا کرد و به تبع آن به یاد خدا بود. چرا که خوش بینانه ترین نگاه به موسیقی از دیدگاه مراجع تقلید اباحه ی آن است و صد البته اعمال مباح رجحان شرعی ندارند. اگر موسیقی فایده ای برای معرفت افزایی داشت یقینا مستحب می شد در حالی که احدی به استحباب موسیقی فتوا نداده است.
اما مدح اهلبیت علیهم السلام و گوش فرا دادن به آن رجحان دارد چون مورد سفارش خود اهل بیت علیهم السلام است و اگر همراه با توجّه«به مضامین آن» و قربه الی الله به مداحی گوش فرا بدهد یقینا بر روح و روان انسان تأثیر مثبتی خواهد گذارد.
اما اینکه چرا فرد مورد نظر با آن فردی که موسیقی گوش می کند تفاوتی از نظر معرفت ندارد شاید بدین علت باشد که گوش دادن آن یا از روی عادت است، یا مداحی های بی محتوا و غیر معقول گوش می دهد و یا توجهی به مضامین اش ندارد.
چنانکه نماز خواندن اگر از روی عادت باشد، اگر با حضور قلب نباشد و ... معرفت زا نیست و انسان را از گناه باز نمی دارد و صرفا سبب اسقاط تکلیف می شود، مداحی هم همین طور است.
مطلب آخر این است که:
موسیقی اگر از نوع حرام باشد و غنا باشد موجب عدم استجابت دعا می شود اما اگر از نوع مباح آن باشد دلیلی بر این مطلب نداریم.
به روایت زیر دقت کنید:
«بیت الغناء لا تومن فیه الفجیعه و لا تجاب فیه الدعوة و لا یدخله الملک» خانهای که در آن غنا خوانده میشود، از بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمیشود و فرشتگان داخل آن نمیگردند. (وسایل الشیعه، ج 17، ص 303)
[="Teal"]
ا سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبایتانفرق است بین موسیقی و مداحی؛ مداحی اگر غنا نباشد هیچ مرجع تقلیدی نگفته حرام یا مکروه است بلکه مدح اهلبیت گفتن و گوش فرا دادن بدان، مورد سفارش اهلبیت علیهم السلام است. اما موسیقی و استفاده از ابزار و آلات موسیقی مورد اختلاف بین مراجع تقلید می باشد برخی از مراجع تقلید هر نوع موسیقی و استفاده از ابزار و آلات آن را حرام دانسته اند، برخی دیگر آن را به دو قسم حرام و مکروه تقسیم کردند و برخی هم به سه قسم حرام و مکروه و مباح تقسیم فرمودند.
منتهی هیچ مرجع تقلیدی گوش فرا دادن به موسیقی را سفارش نکرده و مستحب ندانسته؛ بلکه برعکس بسیاری از علمای اخلاق و دانشمندان علوم اسلامی گوش فرا دادن به موسیقی (حتی غیرحرام) را نهی کرده اند. ( توجه: دقت شود نهی در این جا نهی ارشادی است)
بنابراین با موسیقی نمی توان معرفت پیدا کرد و به تبع آن به یاد خدا بود. چرا که خوش بینانه ترین نگاه به موسیقی از دیدگاه مراجع تقلید اباحه ی آن است و صد البته اعمال مباح رجحان شرعی ندارند. اگر موسیقی فایده ای برای معرفت افزایی داشت یقینا مستحب می شد در حالی که احدی به استحباب موسیقی فتوا نداده است.
اما مدح اهلبیت علیهم السلام و گوش فرا دادن به آن رجحان دارد چون مورد سفارش خود اهل بیت علیهم السلام است و اگر همراه با توجّه«به مضامین آن» و قربه الی الله به مداحی گوش فرا بدهد یقینا بر روح و روان انسان تأثیر مثبتی خواهد گذارد.
اما اینکه چرا فرد مورد نظر با آن فردی که موسیقی گوش می کند تفاوتی از نظر معرفت ندارد شاید بدین علت باشد که گوش دادن آن یا از روی عادت است، یا مداحی های بی محتوا و غیر معقول گوش می دهد و یا توجهی به مضامین اش ندارد.
چنانکه نماز خواندن اگر از روی عادت باشد، اگر با حضور قلب نباشد و ... معرفت زا نیست و انسان را از گناه باز نمی دارد و صرفا سبب اسقاط تکلیف می شود، مداحی هم همین طور است.
مطلب آخر این است که:
موسیقی اگر از نوع حرام باشد و غنا باشد موجب عدم استجابت دعا می شود اما اگر از نوع مباح آن باشد دلیلی بر این مطلب نداریم.
به روایت زیر دقت کنید:
«بیت الغناء لا تومن فیه الفجیعه و لا تجاب فیه الدعوة و لا یدخله الملک» خانهای که در آن غنا خوانده میشود، از بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمیشود و فرشتگان داخل آن نمیگردند. (وسایل الشیعه، ج 17، ص 303)
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما استاد بزرگوار و تشکر از پاسخ جامع و کاملی که ارائه دادید.[/]
سلام
جسارتا یعنی هر نوع موسیقی دارای اشکال شرعی است !
البته منظورم از موسیقی مباح است !
ن محرک مفسده و یا باعث حرکات موزون فرد بشود !
با سلام و احترام
این تاپیک نکات جالبی در این مورد دارد:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=38668
نظر من اینه که:
هرررررررکاری اثر وضعی داره تو زندگی و روحیات ما...
هرکاری که میکنیم اثر داره حتی بر کل کائنات...بر آینده خودمون .و....
حتی به اندازه یک پلک زدن هم بر کل کائنات اثر داره
خب
حالا موسیقی ها...
اولا که شما مطمئنی خواننده آدم خوبی است؟
مفهوم خوبی رو میگه؟
اینا خواهی نخواهی اثر میذاره
+کلا چیزی که بهمون نکته مثبتی اضافه نمیکنه چه فایده؟!
البته خودمم قبول دارم این حرفم شعاری بود:d
اما حرف خوبی بودhappy
+شما رو یاد خدا میندازه؟
سلام
در جنگ نرم و رزمگاه نبردههای انتزاعی موسیقی شمشیری است .که در کشا کش حق و باطل قلیل
برکف حق است !
وکثیر بر کف باطل !!!!!!!
پ.ن
...........
[="Teal"]
+شما رو یاد خدا میندازه؟
بزرگوار بنده که عرض کردم، قطعا یه سری از موسیقی ها (منظورم غنا نیست) ما رو یاد خدا نمیندازن به عنوان مثال ما رو یاد خاطرات گذشتمون میندازن اما به نظر شما آیا مداحی ها همیشه ما رو یاد خدا میندازن؟
بنده قصد جسارت ندارم اما مگه همه ی کسانی که مداحی میکنند روی پیشونیشون نوشته آدم های خوبی هستند؟!
و اگه آدم خوبی نباشند اثرگذاری نداره؟
در جنگ نرم و رزمگاه نبردههای انتزاعی موسیقی شمشیری است
بله خیلی از موسیقی های بدون کلام اثرگذاری زیادی در ساخت کلیپ یا...برای استفاده در انجام کارهای فرهنگی دارند.[/]
سلام
جسارتا یعنی هر نوع موسیقی دارای اشکال شرعی است !
البته منظورم از موسیقی مباح است !
ن محرک مفسده و یا باعث حرکات موزون فرد بشود !
با سلام و عرض ادب
همان طور که در پست اول هم عرض کردم فتوای مراجع تقلید در این مورد متفاوت است، اکثر مراجع موسیقی را به حرام و مباح تقسیم می کنند. موسیقی حرام که مفسده انگیز باشد در این مورد حرفی نیست اما موسیقی مباح به نظر اکثر مراجع تقلید جایز است.
سخن در این است که هیچ مرجعی نفرمود موسیقی مستحب است، بنابراین موسیقی از منظر شرع مقدس هیچ رجحانی ندارد.
با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبایتانفرق است بین موسیقی و مداحی؛ مداحی اگر غنا نباشد هیچ مرجع تقلیدی نگفته حرام یا مکروه است بلکه مدح اهلبیت گفتن و گوش فرا دادن بدان، مورد سفارش اهلبیت علیهم السلام است. اما موسیقی و استفاده از ابزار و آلات موسیقی مورد اختلاف بین مراجع تقلید می باشد برخی از مراجع تقلید هر نوع موسیقی و استفاده از ابزار و آلات آن را حرام دانسته اند، برخی دیگر آن را به دو قسم حرام و مکروه تقسیم کردند و برخی هم به سه قسم حرام و مکروه و مباح تقسیم فرمودند.
منتهی هیچ مرجع تقلیدی گوش فرا دادن به موسیقی را سفارش نکرده و مستحب ندانسته؛ بلکه برعکس بسیاری از علمای اخلاق و دانشمندان علوم اسلامی گوش فرا دادن به موسیقی (حتی غیرحرام) را نهی کرده اند. ( توجه: دقت شود نهی در این جا نهی ارشادی است)
بنابراین با موسیقی نمی توان معرفت پیدا کرد و به تبع آن به یاد خدا بود. چرا که خوش بینانه ترین نگاه به موسیقی از دیدگاه مراجع تقلید اباحه ی آن است و صد البته اعمال مباح رجحان شرعی ندارند. اگر موسیقی فایده ای برای معرفت افزایی داشت یقینا مستحب می شد در حالی که احدی به استحباب موسیقی فتوا نداده است.
اما مدح اهلبیت علیهم السلام و گوش فرا دادن به آن رجحان دارد چون مورد سفارش خود اهل بیت علیهم السلام است و اگر همراه با توجّه«به مضامین آن» و قربه الی الله به مداحی گوش فرا بدهد یقینا بر روح و روان انسان تأثیر مثبتی خواهد گذارد.
اما اینکه چرا فرد مورد نظر با آن فردی که موسیقی گوش می کند تفاوتی از نظر معرفت ندارد شاید بدین علت باشد که گوش دادن آن یا از روی عادت است، یا مداحی های بی محتوا و غیر معقول گوش می دهد و یا توجهی به مضامین اش ندارد.
چنانکه نماز خواندن اگر از روی عادت باشد، اگر با حضور قلب نباشد و ... معرفت زا نیست و انسان را از گناه باز نمی دارد و صرفا سبب اسقاط تکلیف می شود، مداحی هم همین طور است.
مطلب آخر این است که:
موسیقی اگر از نوع حرام باشد و غنا باشد موجب عدم استجابت دعا می شود اما اگر از نوع مباح آن باشد دلیلی بر این مطلب نداریم.
به روایت زیر دقت کنید:
«بیت الغناء لا تومن فیه الفجیعه و لا تجاب فیه الدعوة و لا یدخله الملک» خانهای که در آن غنا خوانده میشود، از بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمیشود و فرشتگان داخل آن نمیگردند. (وسایل الشیعه، ج 17، ص 303)
اینطور که متوجه شدم،موسیقی لزوما صدایی هست که از آلات موسیقی خارج میشه
فرقش چیه که یک نغمه با آلات موسیقی نواخته بشه یا با دهان، یا خود کلام انسان آهنگین باشه (مثل آواز و... حتی قرائت قرآن) که اولی رو هیچ مرجعی خوش نمیداره اما دومی شرایط داره؟
بزرگوار بنده که عرض کردم، قطعا یه سری از موسیقی ها (منظورم غنا نیست) ما رو یاد خدا نمیندازن به عنوان مثال ما رو یاد خاطرات گذشتمون میندازن اما به نظر شما آیا مداحی ها همیشه ما رو یاد خدا میندازن؟
بنده قصد جسارت ندارم اما مگه همه ی کسانی که مداحی میکنند روی پیشونیشون نوشته آدم های خوبی هستند؟!
و اگه آدم خوبی نباشند اثرگذاری نداره؟
بعله درست میفرماییدhappy
اصلا اگر غنا نیست مگه اشکالی داره ؟
فکر نمیکنم....:-$
البته این نظر شخصیمه. علاوه بر چیزهایی که قبل گفتم
یه استاد داشتیم میگفت برای گوش دادن به این صوت ها، حالا چه مداحی چه آهنگ، حد الامکان ببینین خواننده آدم خوبی باشه و یه سری چیزهایی که میتونین با تحقیق به دست بیارین رو از طرف پیدا کنین
اینطور که متوجه شدم،موسیقی لزوما صدایی هست که از آلات موسیقی خارج میشه
فرقش چیه که یک نغمه با آلات موسیقی نواخته بشه یا با دهان، یا خود کلام انسان آهنگین باشه (مثل آواز و... حتی قرائت قرآن) که اولی رو هیچ مرجعی خوش نمیداره اما دومی شرایط داره؟
با سلام و عرض ادب
از بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی می کنم
دو بحث در این باب مطرح هست:
الف: موسیقی
ب: غنا
مقصود از موسیقی، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.
و غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.
یک نغمه در هر دو صورت یعنی چه با آلات موسیقی نواخته شود و چه با دهان صورت بگیرد، اگر مناسب با مجالس لهو و لعب باشد به فتوای همه ی مراجع تقلید حرام است.
اما اگر نغمه ای (چه با آلات موسیقی نواخته شود و چه با دهان صورت بگیرد) مناسب مجالس لهو و لعب نباشد حرام نیست. به عبارتی این نوع موسیقی و لحن مباح است.
مطلب دیگر اینکه حساب لحن خوش از موسيقی جداست. در لسان اهل بيت(علیهم السلام) هم شعر مثبت مدح شده هم لحن خوش، امّا موسيقی توصيه نشده است. روایات در این باب بسیار است اگر علاقمند بودید روایات را ذکر خواهم کرد.
مطلب دیگر اینکه حساب لحن خوش از موسيقی جداست.
سلام علیکم
سوالم همین بود که چرا حساب لحن خوش از موسیقی جداست؟
سلام
یک سئوال
لطفا پاسخ لارم را بفرمائيد
کلا موسیقی باعث نزدیکی انسان ب خدا می شود !
و آیا کسی که موسیقی مباح گوش میدهد مورد رضا خدا و امامان هستن !
اگر کسی موسیقی گوش میدهد
من باب مثال میگم!!!
چون بعید میدانم
می تواند خدمت امام عصر عج برسد !
با تشکر
[="Teal"]
میگفت برای گوش دادن به این صوت ها، حالا چه مداحی چه آهنگ، حد الامکان ببینین خواننده آدم خوبی باشه و یه سری چیزهایی که میتونین با تحقیق به دست بیارین رو از طرف پیدا کنین
عجب...
بزرگوار حداقل برای بنده این امکان وجود نداره که بتونم با تحقیقات به این نتیجه برسم که به طور قطع فلانی خوبه یا بد!!![/]
بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی از ما تمایل چندانی به موسیقی نداریم و هستن افرادی که از این آوازها لذت میبرن، در احادیث اومده که اینها کار لغو و بیهوه است ولی من اینو متوجه نمیشم چطور کاری که در انسان ایجاد لذت و روحیه میکنه کاری بیهوه است ؟
مگر فلسفه گناه این نیست که باعث رنج و عذاب خودمون یا دیگران میشه ؟ وقتی در موردی چنین رنجی وجود نداره چرا باید اعمال سلیقه کنیم ؟ اعوذ بالله خداوند متعال که نمیخواد لذت رو از بنده اش بگیره، او میخواهد ما به لذت های والا برسیم، انسان در زندگی به دنبال لذت است، بعضی ها میگن شهادت امام حسین کجاش لذت داشت ؟ من میگم اونجاش لذت داشت که اولا امام حسین رو بهشتی کرد و باعث رضایت خدا شد که اونم دلیلش پیروزی خون بر شمشیر و از طرف دیگر تجلی آزادگی و نرفتن زیر بار ستم و ظلم بود، ظلمی که توسط مسلمان نماها انجام میشد .
اصلا کاری که توش لذت نباشه به درد نمیخوره، مثلا : شما بیا خودتو زجر بده که مثلا یه کوه رو از جایی به جای دیگه منتقل کنی، اگه قرار نباشه کسی از این کار بهره و لذت ببره فایده اش چیه ؟ این چطور میتونه ثواب بشه ؟
حالا از طرفی ، شما فرض کن با انجام یه کاری مثلا کشتن فردی باعث بشی کلی آدم سود کنن و لذت ببرن و مثلا دنیارو نجات بدی، مثلا با کشتن یه کافر که اصلاح نمیشه و باعث عذاب و ظلم و ستم میشه زمانی که چاره ای جز قتل برای جلوگیری از فساد و شرارت این آدم ندارید، آیا این کار گناه محسوب میشه ؟ پس چرا حضرت علی شمشیر کشید و در برابر ظالمان ایستاد ؟
حالا من نمیدونم اگه موسیقی بتونه باعث اتحاد، لذت، دوستی و شادی ... بشه اشکالش چیه ؟ آیا در عمل موسیقی غیر از این نتیجه داده ؟
مشکل در ظرفیت و نحوه استفاده است، اگر فرهنگ استفادمون رو درست کنیم خیلی از مشکلات حل میشه و خداوند دریای نعمت به ما میده .
اون زمان خیلی ببخشید چند نفر انسان جاهل میومدن رقص آواز میکردن بعدش هم کارهای زشت میکردن که با فطرت الهی و انسان سازگار نبود ائمه هم اینکارو نکوهش میکرد، از جمله دلایلی که به نظرم باعث این کار میشد این بود که زمامداران با موسیقی و ... مردم رو جذب میکردن و از حق دورشون میکردن، حق بزرگتر و لذت بزرگتر یعنی ستایش خداوند و کسب علم و معرفت سودمند .
نظر شما در مورد صحبت هام چیه ؟
پژوهشهای جدید نشان میدهند شنیدن موسیقی سلامت ذهنی آدم را بهبود میبخشد و سلامت جسمی را به طرز عجیب و حیرتانگیزی تقویت میکند. اگر یکی دو جلسه موسیقی کار کنیم، این امر به افزایش آی.کیو کمک میکند و حتا در کهنسالی هم ما را باهوش نگه میدارد. در اینجا ۱۵ مزیت حیرتانگیزِ علمی و اثبات شدهی شیفتهی موسیقی بودن را به شما معرفی میکنیم.
۱. موسیقی شما را شادتر میکند
«من به خاطر این که میخوانم خوشحال نیستم؛ به خاطر این خوشحال هستم که میخوانم.» – ویلیام جیمز
پژوهشها اثبات کردهاند وقتی به موسیقیای که دوست دارید گوش میدهید، مغزتان دوپامین ترشح میکند؛ انتقالدهندهی عصبی «حالت سرخوشی». والوری سلیمپور، عصبشناس دانشگاه مکجیل، به هشت دوستدار موسیقی، بعد از شنیدن موسیقی مورد علاقهیشان، یک مادهی رادیواکتیوی تزریق کرد که به گیرندههای دوپامین متصل میشود. یک پِتاسکن (PET scan) نشان داد که میزان زیادی دوپامین ترشح میشود، که به لحاظ زیستشناختی موجب میشود شرکتکنندگان احساساتی مانند خوشحالی، وجد، و لذت داشته باشند.
پس، بار دیگر که به تقویت عاطفی نیاز داشتید، به مدت ۱۵ دقیقه به آهنگ مورد علاقهیتان گوش بدهید. تمام کاری که برای طبیعی حالکردن باید انجام داد همین است!
۲. موسیقی عملکرد دویدن را تقویت میکند
«اگر آدمها بخواهند برداشتی از موسیقی من داشته باشند، باید این «انگیزه» باشد که هرچیزی-مادامی که روی آن کار کنید و پا پس نکشید- شدنی است.» – امینم
مارسلو بیگلیاسی و همکارنش دریافتند که دوندگانی که به موسیقی انگیزهبخش ملایم یا تند گوش میدهند ۸۰۰ متر اول دویدنشان را از دوندگانی که به موسیقی آرام گوش میدهند یا اصلا بدون گوش دادن به موسیقی میدوند، سریعتر به پایان میرسانند. اگر میخواهید دویدنتان را به اوج برسانید، به آهنگهایی گوش بدهید که برایتان الهامبخش هستند.
۳. موسیقی استرس را کم میکند و سلامت را بهبود میبخشد
«من فکر میکنم موسیقی به خودی خود شفابخش است. فوران هیجان آدمی است. چیزی است که همهی ما شیفتهاش هستیم. فارغ از فرهنگی که به آن تعلق داریم.» – بیلی جوئل
شنیدن موسیقیای که از آن لذت میبرید سطح هورمون استرس-کورتیزول- را در بدنتان کاهش میدهد، که تاثیرات استرس مزمن را خنثی میکند. این یافتهی مهمی است چون استرس عامل ۶۰ درصد از تمام بیماریها و امراض ما است. یکی از مطالعات نشان داده است که اگر آدمها از طریق نواختن سازهای کوبهای و خواندن به صورت فعالانه در ساخت موسیقی شرکت کنند، سیستم ایمنیشان حتی از زمانی که به صورت گذرا موسیقی گوش کنند بیشتر تقویت میشود.
برای حفظ سلامت و آرامش در طول روز، رادیو را روشن کنید. برای آنکه نهایت استفادهی شفابخش را از آن ببرید مطمئن شوید همراه آن آهنگ میخوانید و با ضربآهنگِ آن پایتان را به زمین میکوبید.
۴. موسیقی کمک میکند بهتر بخوابید
«موسیقی غبار زندگی روزمره را از روح آدمی میزداید.» – برتولد اوئرباخ
بیش از ۳۰٪ امریکاییها از بیخوابی رنج میبرند. مطالعهای نشان داد دانشجویانی که ۴۵ دقیقه پیش از به رختخواب رفتن موسیقی کلاسیک آرامشبخش گوش میدهند بهطور قابل ملاحظهای بهتر از دانشجویانی میخوابند که به یک کتاب صوتی گوش میدهند یا چیزی متفاوت از برنامهی روزانهیشان گوش نمیدهند. اگر در خوابیدن مشکل دارید، پیش از رفتن به رختخواب و خوابیدن، شنیدن قطعاتی از باخ و موزارت را امتحان کنید.
۵.موسیقی افسردگی را کاهش میدهد
«موسیقی پناهِ من بود. من میتوانستم به فضای میان نٌتها بخزم و به تنهایی پشت کنم.» – مایا آنجلو
بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا از افسردگی رنج میبرند. ۹۰ درصد از آنها بیخوابی را هم تجربه میکنند. پژوهش بیخوابی که در بالا ذکر شد تایید کرد نشانههای افسردگی در گروههایی که پیش از موعد خواب به موسیقی کلاسیک گوش میدهند به طرز معنیداری کاهش مییابد، ولی در دو گروه دیگر این گونه نیست. مطالعهی دیگری که توسط هانس جواچیم تراپه در آلمان انجام شد نیز نشان داد موسیقی، بسته به نوع آن، میتواند به بیمارانی که نشانههای افسردگی دارند کمک کند. صداهای تاملبرانگیز و موسیقی کلاسیک روحیهی افراد را تقویت میکند، ولی موسیقی تکنو و هِویمِتال آنها را حتی افسردهتر هم میکند.
بار بعد که احساس یاس کردید، برای تقویت روحیهیتان کمی موسیقی تاملبرانگیز یا کلاسیک گوش بدهید.
۶. موسیقی کمک میکند کمتر بخورید
«بین موسیقی و خوردن نوعی پیوند دوستانه برقرار است.»- تامس هاردی
پژوهشی در دانشگاه فناوری جورجیا نشان داد که ملایم کردن نور و موسیقی موقع غذا خوردن باعث میشود افراد کالری کمتری مصرف کنند و از غذایشان بیشتر لذت ببرند. اگر به دنبال راههایی برای کاهش اشتهای خود هستید، کمکردن نور و شنیدن موسیقی ملایم را بار بعد که سر میز غذا نشستید امتحان کنید.
۷. موسیقی هنگام رانندگی روحیهیتان را بالا میبرد
«این همان چیزی است که دوست دارم. بدون مزاحم، داخل ماشین خودم بنشینم و در باران به موسیقی گوش بدهم. هنوز آهنگهای بینظیرِ بسیاری برای خواندن مانده است.»- آلیسون کرائوس
در مطالعهای در هلند دریافتند شنیدن موسیقی میتواند به نحو مثبتی بر روحیهی شما هنگام رانندگی تاثیر بگذارد، که نسبت به زمانی که موسیقی گوش نمیدهید به رفتاری ایمنتر منجر میشود. بار بعد که از ترافیک خسته شدید، صدای آهنگ را زیاد کنید تا وضعیت روحیتان را بهبود ببخشید. این کار روی عملکرد رانندگیتان تاثیر نمیگذارد- حتی ممکن است کمک کند ایمنتر برانید.
۸. موسیقی یادگیری و حافظه را تقویت میکند
«موسیقی زبان حافظه است.» -جودی پیکولت
پژوهشگران کشف کردهاند که موسیقی میتواند به یادگیری شما کمک کند و یادآوری اطلاعات را بهبود ببخشد، ولی به میزان علاقهی شما به موسیقی بستگی دارد و موسیقیدان بودن یا نبودنتان. ممتحنین نشانهها و علائم ژاپنی را هنگام شنیدن موسیقیای که برایشان مثبت یا خنثی به نظر میرسید حفظ میکردند. نتایج نشان دادند شرکتکنندگانی که موسیقیدان هستند همراه با موسیقی خنثی بهتر یاد میگیرند ولی وقتی موسیقی فرحانگیز پخش میشود بهتر آزمون میدهند. از طرفی دیگر، غیر موسیقیدانها، با موسیقی مثبت بهتر یاد میگیرند ولی با موسیقی خنثی بهتر آزمون میدهند.
این نتایج را از بر کنید. حالا شما برای مطالعهی موثرترِ بار بعد یک استراتژی دارید.
۹. موسیقی بیماران را پیش/پس از عمل جراحی آرام میکند
« کسی که میخواند، پریشانیهایاش را فراری میدهد.» – میگوئل دو سروانتس
پژوهشگران دریافتهاند که شنیدن موسیقی آرامشبخش پیش از عمل جراحی اضطراب را کاهش میدهد. درواقع، این کار حتی از خوردن میدازولام موثرتر است، میدازولام دارویی است که اغلب پیش از عمل به بیماران داده میشود تا احساس خوابآلودگی کنند که عوارض جانبی خطرناکی دارد از جمله سرفه و استفراغ. مطالعات دیگر نشان دادهاند که شنیدن موسیقی آرامشبخش موقع استراحت در تختخواب پس از عملِ بازِ قلب، میزان آرامش را افزایش میدهد.
در سطح جهان، هرساله ۲۳۴ میلیون عمل جراحی مهم انجام میپذیرد. اگر شما یا کسی که میشناسیدش عمل جراحی در پیش دارد، برای کاهش اضطراباش حتما چند آهنگ آرامشبخش همراه خودتان داشته باشید. این کار نتیجهی بهتری خواهد داشت، و مطمئنا تاثیرات وخیم جانبی کمتری از داروهایی تجویزی دارد.
۱۰. موسیقی درد را کاهش میدهد
«نکتهی خوب دربارهی موسیقی این است که؛ وقتی به شما اصابت میکند، هیچ دردی احساس نمیکنید.» – باب میرلی
در پژوهشی در دانشگاه درکسل فیلادلفیا دریافتند که موسیقیدرمانی و موسیقی از پیش ضبط شده از درمانهای معمول بیشتر درد بیماران سرطانی را کاهش میدهد. پژوهش دیگری نشان داد که موسیقی میتوانند درد را در بیماران بخش مراقبتهای ویژه و بیماران خانهی سالمندان کاهش دهد، ولی فهرست آهنگها یا باید قطعات کلاسیک باشد، یا موسیقی تاملبرانگیز، یا آهنگهایی که انتخاب خودِ بیماران هستند.
باب میرلی در این یک مورد درست میگفت- «به موسیقیای که دوست دارید گوش بدهید و درد را از خودتان دور کنید.»
۱۱. موسیقی به بیماران آلزایمری کمک میکند به خاطر بیاورند
«گذشته، که به هیچ راه دیگری قابل بازیافتن نیست، در موسیقی نهفته است، گویی که در عنبر خفته باشد، و آدمی میتواند احساس هویت خود را دوباره باز یابد.» – الیور سَکس، پزشک
یک سازمان غیرانتفاعی به نام «موسیقی و حافظه» به افراد آلزایمری و دیگر بیماران دچار زوال عقلی مربوط به کهولت سن کمک میکند تا از طریق شنیدن دوستداشتنیترین آهنگهایشان، هویتشان را به خاطر بیاورند. این بیداری اغلب دراماتیک است. مثلا، بعد از آنکه هِنری به آهنگ دوران خودش گوش میکند، این بیمارِ دچار زوال عقل که به ندرت میتواند حرف بزند آهنگهای کَب کالووِی را میخواند و شادمانه از خاطرات زندگیاش میگوید.
دکتر لورا ماسکوئدا، مدیر سالمندان دانشگاه کالیفرنیا در دانشکدهی پزشکی ایروین، توضیح میدهد که چون موسیقی بر بخشهای زیادی از مغز تاثیر میگذارد، رشتههای عصبی را که ممکن است هنوز سالم باشند تحریک میکند.
از هر سه سالمند یک نفر از بیماری آلزایمر یا دیگر بیماریهای مرتبط با زوال عقل میمیرد، بنابراین احتمال دارد کسی را که دچار این بیماری است در اطراف خود بشناسید. برای ارتباط برقرار کردن با عزیزانتان که از زوال عقل مربوط به کهنسالی رنج میبرند، روش پخش آهنگهای مورد علاقهیشان را امتحان کنید.
۱۲. موسیقی به بهبود بیماران سکتهای کمک میکند
«می دانم پرندگان قفسی چرا آواز میخوانند.» – مایا آنجلو
پژوهشی در دانشگاه هلسینکی نشان داد بیماران سکتهای که به موسیقی انتخابی خودشان به مدت دو ساعت در روز گوش میدهند نسبت به کسانی که کتابهای صوتی گوش میدهند یا هیچ موسیقی گوش نمیدهند به نحو چشمگیری عملکرد شناختی بهتری نشان میدهند. بیشترِ ترانههای آهنگین، که ترکیبی از موسیقی و صدا را ارائه میدهند حافظهی شنیداری و کلامی بیماران را تقویت میکند.
سکته پنجمین عامل مرگومیر در ایالات متحده است. اگر کسی را را میشناسید که دچار سکته شده است، به محض آنکه توانستید آهنگ مورد علاقهیشان را برایشان ببرید. شنیدن آنها میتواند به طرز چشمگیری بهبودیشان را افزایش دهد.
۱۳. موسیقی هوش کلامی را افزایش میدهد
«کارکرد موسیقی برای روح مثل کارکرد کلمات برای ذهن است.» – مادست موس
مطالعهای در دانشگاه یورک نشان داد که ۹۰٪ بچههای بین ۴ تا ۶ سال، پس از گذراندن تنها یک ماه کلاس موسیقی(در زمینهی ریتم، لحن، ملودی، و صدا)، افزایش چشمگیری در هوش کلامی داشتند. پژوهشگر سیلوین مورنو میگوید که تمرین موسیقی «اثر انتقالی» دارد که توانایی کودکان را برای درک کلمات و شرح معانیشان افزایش میدهد. در پژوهش دیگری دریافتند بزرگسالان زنِ تحت آموزش موسیقی نسبت به کسانی که تمرین موسیقیایی نداشتهاند در آزمونهای حافظهی کلامی عملکرد بهتری نشان میدهند.
مهم نیست کودک هستید یا بزرگسال، اگر میخواهید مهارتهای کلامیتان را افزایش دهید، رفتن به کلاسهای موسیقی را امتحان کنید.
۱۴. موسیقی آی.کیو و عملکرد علمی را افزایش میدهد
«موسیقی میتواند دنیا را تغییر دهد چون میتواند آدمها را تغییر دهد.» – بونو
پژوهشها نشان میدهند که کلاسهای موسیقی عملکرد علمی و آی.کیو را در نوجوانان پیریزی میکند. در یک مطالعه، کودک ۶ سالهای که کلاسهای کیبورد یا خوانندگی را در گروههایی کوچک به مدت ۳۶ هفته گذرانده بود نسبت به کودکانی که کلاس نمایش میرفتند یا هیچ کلاسی برنداشته بودند از خود به طور چشمگیری افزایشهای بیشتری در آی.کیو و نتایج آزمونهای آموزشی استاندارد نشان داد. گروه خوانندگی بهترینشان بود.
برای آن که به کودکتان کمک کنید به لحاظ علمی بدرخشد، او را تشویق کنید که بخواند یاسازی بنوازد.
۱۵. موسیقی به حفظ سلامت مغزتان در کهنسالی کمک میکند
«موسیقی تنفس راستینِ زندگی است. ما میخوریم که از گرسنگی نمیریم. ما میخوانیم تا صدای زنده بودنمان را بشنویم.» – یاسمینا خادرا
در مطالعهای روی کهنسالان سالم دریافتند کسانی که ده سال یا بیشتر تجربهی موسیقی دارند نمرههای بهتری در آزمونهای شناختی کسب میکنند تا موسیقیدانانی که از یک تا نه سال مطالعات موسیقیایی انجام دادهاند. غیر موسیقیاییها پایینترین نمره را کسب کردند. پژوهشگر ارشد برندا هانا پلدی میگوید: «چون یادگیری ساز سالها تمرین و آموزش نیاز دارد، اتصالات متناوبی در مغز ایجاد میکند که میتواند افول شناختی ما را که در نتیجهی کهولت سن است جبران کند.»
آدم متنفذِ کسبوکار، وارن بافیت، در سن ۸۴ سالگی با گیتار زدن همچنان قبراق مانده است. هرگز برای ساز زدن و به جایگاه بالایی در این کار رسیدن دیر نیست.
افلاطون راست میگفت که، «موسیقی و ریتم راه خود را به نقاط اسرارآمیز روح پیدا میکنند.» فارغ از پیری یا جوانی، سالم یا بیمار بودن، شاد یا غمگین بودن، موسیقی میتواند کیفیت زندگیتان را به شیوههای متعددی افزایش دهد. موسیقی استرس و اضطراب را کم میکند، روحیهیتان را بهتر میکند، سلامتیتان را افزایش میدهد، به بهتر خوابیدنتان کمک میکند، دردهایتان را برطرف میکند، و حتی باهوشترتان میکند.
پژوهشهای جدید نشان میدهند که «موسیقی فارغ از پیشزمینهی قومی و فرهنگی شنونده، میتواند احساسات اولیهی انسانی را انتقال دهد.» ما شناختِ تمام روشهایی را که این زبان جهانی میتواند از طریق آنها به دنیا سود برساند تازه شروع کردهایم. بجز بودجههای تخصیص داده شده به موسیقی و برنامههای هنری مدارس، چرا در کشف تمام نقاط اسرارآمیزی که موسیقی در آنها جاری میشود تا ما احتمالا از فایدههای حیرتانگیزش بهرهمند شویم نیز سرمایهگذاری نکنیم؟
سلام علیکم
سوالم همین بود که چرا حساب لحن خوش از موسیقی جداست؟
با سلام و احترام
در مورد الات قمار ، میگویند اگر از الات قمار محسوب شود حرام است...
در موسیقی میگویند اگر مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است.
پس امکان ندارد برخی بازی ها یا موسیقی ها یا لحن ها، حلال شوند مگر اینکه از ان حالت مناسبت با مجالس لهو یا الت قمار خارج شود.
اما چگونه ممکن است چیزی از این حالت خارج شود؟
دو فرض مطرح میکنیم :
یک عده مسلمان ان قدر از لحن حرام یا الت قمار استفاده کنند که بگویند مناسبت با مجالس لهو یا الت قمار بودن از بین رفته است.
به عبارتی راه حلال شدن، انجام حرام است
یا اینکه ان قدر سفت و سخت جلوی مجالس لهو و الات قمار گرفته شود که دیگر کسی ان لحن یا الت قمار را مناسب با مجلس لهو و گناه نداند.
به عبارتی راه حلال شدن، ترک حرام است.
راه اول منفعلانه و راه دوم فعالانه است.
اما راه دوم مانند راه اول مشکلاتی دارد.
مثلا اگر در ایران هیچ گناهی صورت نگیرد آیا انچه در خارج از کشور انجام میشود میتواند مانع استفاده از ان لحن ها شود؟
مثلا برخی لحن ها مختص غربی ها است و فرض کنیم در ایران در مجالس گناه استفاده نشده، ایا باز هم حرام خواهد بود چون در خارج از کشور در مجالس گناه استفاده میشود؟
یک نکته هم هست :
مناسب مجالس لهو بودن با اکثریت و اغلبیت ان مرتبط است یا نه ؟
مثلا ممکن است یک گروه کوچکی از مردم با فلان لحن مراسم گناه برگزار میکنند اما اکثر مردم با فلان لحن به امور حلال میپردازند...
آیا لحنی که اکثریت استفاده میکنند به خاطر لحن اقلیت حرام خواهد شد؟
اگر این طور باشد مخالفان دین خیلی راحت میتوانند همه چیز را بر مسلمین حرام کنند و چه بسا که اکنون نیز اینطور است و حتی خود مسلمین نیز همین کار را میکنند...و نیازی به مخالفان دین نداریم...
با سلام و احترام
عرض سلام و تشکر
درباره اینکه چرا حکم صدای انسان و طبیعت از اساس با صدا آلات موسیقی متفاوت است هم نظری دارید؟
یا اینکه ان قدر سفت و سخت جلوی مجالس لهو و الات قمار گرفته شود که دیگر کسی ان لحن یا الت قمار را مناسب با مجلس لهو و گناه نداند.
به عبارتی راه حلال شدن، ترک حرام است.
واقعا با این راه حلال می شود؟
مثلا برای کسی کههیچ مصداقی از مجلس لهو را نمی شناسد همه موسیقی ها و لحن ها حلال می شوند؟
اما راه دوم مانند راه اول مشکلاتی دارد.
مثلا اگر در ایران هیچ گناهی صورت نگیرد آیا انچه در خارج از کشور انجام میشود میتواند مانع استفاده از ان لحن ها شود؟
مثلا برخی لحن ها مختص غربی ها است و فرض کنیم در ایران در مجالس گناه استفاده نشده، ایا باز هم حرام خواهد بود چون در خارج از کشور در مجالس گناه استفاده میشود؟یک نکته هم هست :
مناسب مجالس لهو بودن با اکثریت و اغلبیت ان مرتبط است یا نه ؟
مثلا ممکن است یک گروه کوچکی از مردم با فلان لحن مراسم گناه برگزار میکنند اما اکثر مردم با فلان لحن به امور حلال میپردازند...
آیا لحنی که اکثریت استفاده میکنند به خاطر لحن اقلیت حرام خواهد شد؟
اگر این طور باشد مخالفان دین خیلی راحت میتوانند همه چیز را بر مسلمین حرام کنند و چه بسا که اکنون نیز اینطور است و حتی خود مسلمین نیز همین کار را میکنند...و نیازی به مخالفان دین نداریم...
چه کسی باید به این سوالات جواب دهد؟
والا من ک خیلی وقته دارم راجع ب چرایی گوش ندادن موسیقی مطالعه میکنم ولی هنوز قانع نشدم چرا نباید گوش کنم البت تکلیف بعضی ها ک مشخصه نمیشه واقعا گوش کرد .ولی خدایش آهنگ محلی چ اشکالی داره مثلا بارون بارون یا سیت بیارم لری یا دی بلال بختیاری مثلا من اگه آهنگ لری گوش نکنم میمیرم خب چرا نباید گوش کنم واقعا
عرض سلام و تشکر
درباره اینکه چرا حکم صدای انسان و طبیعت از اساس با صدا آلات موسیقی متفاوت است هم نظری دارید؟
با سلام و احترام
فکر میکنم این تفاوت در ملاک حرمت نیست.
چون هم لحن و هم موسیقی اگر متناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است.
فقط برای لحنی که متناسب با مجالس لهو و لعب است، نام خاصی گذاشته اند و به ان غنا میگویند.
اما برای موسیقی که متناسب با مجالس لهو باشد، نام خاصی نگذاشته اند و فقط میگویند موسیقی حرام.
اما تفاوت خود این دو :
فکر میکنم موسیقی، بدون کلام است و با ابزار هایی ایجاد میشود مثلا پیانو یا تار یا سنتور و حتی حنجره ی انسان.
اما لحن، آهنگ و وزن کلام است. البته ممکن است در علم موسیقی بین لحن و وزن و آهنگ تفاوت بگذارند اما فکر نمیکنم از حیث شرعی بین اینها تفاوت باشد.
مثلا اگر کسی به سبک رپ شعر بخواند ممکن است متناسب با مجالس لهو باشد اما لزوما ربطی به لحن غیر شرعی ندارد...
لذا لحنی که اینجا مقصود است به صورت کلی به آهنگ کلام اطلاق میشود...
پس هم موسیقی و هم لحن دو قسم شد...
اما برخی از مراجع هستند که موسیقی را کلا حرام میدانند با هر ابزاری... البته نمیدانم مقصودشان اصل موسیقی است یا ابزار خاص موسیقی که معمولا در روایات ذکر شده؟...
با سلام و احتراماما چگونه ممکن است چیزی از این حالت خارج شود؟
دو فرض مطرح میکنیم :
یک عده مسلمان ان قدر از لحن حرام یا الت قمار استفاده کنند که بگویند مناسبت با مجالس لهو یا الت قمار بودن از بین رفته است.
به عبارتی راه حلال شدن، انجام حرام استیا اینکه ان قدر سفت و سخت جلوی مجالس لهو و الات قمار گرفته شود که دیگر کسی ان لحن یا الت قمار را مناسب با مجلس لهو و گناه نداند.
به عبارتی راه حلال شدن، ترک حرام است.
سلام
فکر کنم شما دچار برداشت اشتباه شده اید، موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب تعریفش مشخص است، حالا چه همه ترکش کننده چه همه ی مومنین به آن گوش کنند، تغییری در نوع موسیقی ایجاد نخواهد شد، طبیعتا موسیقی سنتی مناسب اینگونه مراسمات نیست، حال اگر همه به آن گوش کننده یا ترکش کنند. و این نوع موسیقی هم بنا به اقتضای این گونه مجالس هیچگاه به عنوان موسیقی مراسم لحو و لعب شناخته نخواهد شد...
واقعا با این راه حلال می شود؟
مثلا برای کسی کههیچ مصداقی از مجلس لهو را نمی شناسد همه موسیقی ها و لحن ها حلال می شوند؟چه کسی باید به این سوالات جواب دهد؟
وظیفه پاسخگویی به این سوالات بر عهده مراجع و کارشناسان دینی است.
البته این را هم بگویم برخی یا بسیاری از کارشناسان به جای قبول مسئولیت به این دلیل یا بهانه رو می اورند :
تشخیص موضوع حکم با مکلف است
اما این درست نیست. زیرا مشکل مکلفین در مبهم بودن حکم و موضوع حکم است نه تشخیص مصداق موضوع...
مثل اینکه بگویند غنا حرام است اما نگویند غنا چیست؟
سلامفکر کنم شما دچار برداشت اشتباه شده اید، موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب تعریفش مشخص است، حالا چه همه ترکش کننده چه همه ی مومنین به آن گوش کنند، تغییری در نوع موسیقی ایجاد نخواهد شد، طبیعتا موسیقی سنتی مناسب اینگونه مراسمات نیست، حال اگر همه به آن گوش کننده یا ترکش کنند. و این نوع موسیقی هم بنا به اقتضای این گونه مجالس هیچگاه به عنوان موسیقی مراسم لحو و لعب شناخته نخواهد شد...
با سلام و احترام
نه اتفاقا این مطلب را میدانستم و اتفاقا قصد داشتم در پست قبلی بگویم که فراموش شد ...
اینکه فکر کنید موسیقی سنتی نمیتواند متناسب با مجالس لهو و لعب باشد اشتباه است.
و نیز باید بدانید که مراجع خود اعلام کرده اند که هیچ تفاوتی میان موسیقی سنتی و غیر سنتی نیست.
همچنین ظاهر فتاوی نشان میدهد ملاک حرمت در تناسب است نه ذات موسیقی... و از انجا که مجالس لهو و لعب حالات مختلفی دارد میتواند هر نوع موسیقی را پذیرا باشد... در واقع این مجالس خودش انواع و اقسام دارد و صاحب منو است...
نکته مهمی که دقت نکردید این بود که
من نگفتم به صرف انجام یا ترک فعل توسط مردم حرامی حلال میشود.
بلکه گفتم وقتی حرام ترک شد ان تناسب هم از میان برود.
مثلا صد سال گذشته ممکن بود فلان موسیقی سنتی متناسب مجالس لهو بوده اما 20 سال پیش این تناسب از میان رفته باشد...
به هر حال نتیجه گیری نهایی بسته به ان سوالاتی دارد که عرض کردم.
اگر کارشناسی توانست به انها پاسخ دهد میتوان بحث را ادامه داد...
اینکه فکر کنید موسیقی سنتی نمیتواند متناسب با مجالس لهو و لعب باشد اشتباه است.
و نیز باید بدانید که مراجع خود اعلام کرده اند که هیچ تفاوتی میان موسیقی سنتی و غیر سنتی نیست.
همچنین ظاهر فتاوی نشان میدهد ملاک حرمت در تناسب است نه ذات موسیقی...
درست است.
و از انجا که مجالس لهو و لعب حالات مختلفی دارد میتواند هر نوع موسیقی را پذیرا باشد... در واقع این مجالس خودش انواع و اقسام دارد و صاحب منو است...
خب این درست نیست! شما یک نوع مجلس لهو و لعب نام ببرید که آهنگ "نگران منی" مرتضی پاشایی را پخش میکند.
بلکه گفتم وقتی حرام ترک شد ان تناسب هم از میان برود.
چرا، عرض کردم حتی اگر آن حرام ترک شود باز هم این موسیقی ها حرام هستند، همچنان که فتوا ها هم به این صورت کلی هستند و نمیگویند اگر از نظر عرف حرام بود میگویند اگر مناسب این مجالس بود، مجالس هم مشخص هستند.
چرا، عرض کردم حتی اگر آن حرام ترک شود باز هم این موسیقی ها حرام هستند، همچنان که فتوا ها هم به این صورت کلی هستند و نمیگویند اگر از نظر عرف حرام بود میگویند اگر مناسب این مجالس بود، مجالس هم مشخص هستند.
لطفا با دقت به حرفم گوش کنید
وقتی مردم یک موسیقی حرام را ترک میکنند و ان قدر ترک میکنند که دیگر کسی ان موسیقی را متناسب با مجلس لهو نمیداند، چرا حلال نیست؟
ممکن است شما بگویید محال است موسیقی متناسب با مجالس لهو به موسیقی مجالس غیر لهو تبدیل شود که بحث دیگری است.
اما طبق فرضی که گفتم ان موسیقی حلال خواهد شد.
خب این درست نیست! شما یک نوع مجلس لهو و لعب نام ببرید که آهنگ "نگران منی" مرتضی پاشایی را پخش میکند.اقا سینا
من مطمئن نیستم متوجه عرض من شده باشید.
آهنگ ''نگران منی'' یک موسیقی دارد و یک لحن دارد و یک محتوا...
کدام یک ؟
آهنگ و لحن ان و شاید محتوا ( چون نمیدانم دقیقا چه بود ..) میتواند در مجالس لهو و لعب استفاده شود...
اما فعلا صحبت سر موسیقی و لحن است نه محتوا...
بزگوار تشخیص تناسب با عرف است.. ان طور که در فتاوی به یاد دارم.
این بحثی است که در مورد یک حکم شرعی دیگر نیز پرسیده ام که با گذشت 9 صفحه بحث کسی به ان جواب نداد...
ممکن است شما بگویید محال است موسیقی متناسب با مجالس لهو به موسیقی مجالس غیر لهو تبدیل شود که بحث دیگری است.
اما طبق فرضی که گفتم ان موسیقی حلال خواهد شد.
خودتون جواب خودتون رو دادید ولی باز هم میگید حلال میشود، خب من دیگ حرفی ندارم
بزگوار تشخیص تناسب با عرف است.. ان طور که در فتاوی به یاد دارم.این بحثی است که در مورد یک حکم شرعی دیگر نیز پرسیده ام که با گذشت 9 صفحه بحث کسی به ان جواب نداد...
برادر من که استفتا نکرده ام، بر اساس حرف شما صحبت کردم، حالا شما حرف خودتون رو نقض میکنید
در موسیقی میگویند اگر مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است.
برادر من که استفتا نکرده ام، بر اساس حرف شما صحبت کردم، حالا شما حرف خودتون رو نقض میکنید
من که نقضی نمی بینم .
این دو جمله کاملا با هم تناسب دارند و یکدیگر را نقض نمیکنند.
به سوال 1130 اجوبه الاستفتائات رجوع کنید شاید کلام ایشان را هم دارای تناقض دانستید!!!
خودتون جواب خودتون رو دادید ولی باز هم میگید حلال میشود، خب من دیگ حرفی ندارم
دوست عزیز انشاالله که تفاوت قضیه شرطی با غیر شرطی را میدانید و همچنین تفاوت ادعا و اثبات.
تا وقتی چیزی را ادعا میکنید چیزی اثبات نشده.
مثلا یک مرجع در پاسخ میگوید طبق فرض، حلال است.
او که اثبات نمیکند چنین فرضی حتما تحقق یافته است.
شما هم اگر ادعای محال بودن دارید باید ثابت کنید...
من طبق فرض شما پاسختان را دادم و موظف به اثبات یا رد ادعاهای شما نیستم.
...
تناسب با مجالس لهو و گناه داش ملاک حرمت بود که میتوانید این تعبیر را در کلام کارشناس هم ببینید.
اما تشخیص ان چگونه انجام میشود؟
بررسی اجمالی که کردم میتوان دو راه را تصور کرد :
1
فرد اگر با یک موسیقی از خدا و معنویات دور میشود ان را لهوی دانسته و حرام بداند.
2
فرد اگر فهمید عرف ان موسیقی را مناسب مجالس لهو میداند، ان را حرام بداند.
ممکن است یکی از این دو راه برای کسب علم است و یکی وظیفه فرد شاک.
مثلا امکان دارد راه اول ملاک باشد اما اگر شخصی شک کرد که ایا فلان موسیقی او را از خدا دور میکند یا نه ؟ به عرف رجوع کند...
ممکن است هر دو راه ملاک تشخیص حرام بودن باشند و ربطی به فرد شاک نداشته باشند...
مثلا امکان دارد بگویند با عرف یا تشخیص خودت اگر علم به حرمت پیدا کردی حرام است اما اگر شک کردی، برائت جاری کن و ان را حلال بدان.
یا ممکن است همین حالت قبلی تنها با یک راه گفته شود:
مثلا بگویند اگر تشخیص دادی از خدا دور میشوی حرام است و اگر شک کردی، برائت جاری کن و بگو حلال است و بگویند عرف راه تشخیص نیست وفقط تشخیص شخصی ملاک است.
همانطور که گفتم و به جناب رحیل عرض کردم، پاسخ قطعی را باید از زبان کارشناس و مراجع بگیرند
لذا از شما هم میخواهم مطالبه گر باشید... در تاپیک دیگری هم از شما چنین چیزی را خواستم اما ظاهرا شما به جای اینکه از کارشناس بخواهید به سوالات پاسخ بدهند به من و امثال من ایرادهای نا به جا و اشتباه میگیرید.
بهتر است منفعلانه عمل نکنید.
در پناه حق باشید
شما هم اگر ادعای محال بودن دارید باید ثابت کنید...
من طبق فرض شما پاسختان را دادم و موظف به اثبات یا رد ادعاهای شما نیستم.
چه عرض کنم! تا جایی که یادمه شما بر خلاف استفتایی که قرار دادید ادعا کردید! الان باید یک نوع موسیقی نام ببرید که ۱۰۰۰ سال پیش مخصوص مجالس لهو و لعب بوده الان نیست!
من که نقضی نمی بینم .
این دو جمله کاملا با هم تناسب دارند و یکدیگر را نقض نمیکنند.به سوال 1130 اجوبه الاستفتائات رجوع کنید شاید کلام ایشان را هم دارای تناقض دانستید!!!
چرا دیگر! به جای متهم کردن بنده بهتر است کمی بیشتر بررسی کنید! مثلا ممکن است که موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب باشد ولی در عرف سال هاست که استفاده نمیشود! طبق فتوایی که خودتان گفتید این حرام است ولی اسرار دارید که خیر...
لذا از شما هم میخواهم مطالبه گر باشید... در تاپیک دیگری هم از شما چنین چیزی را خواستم اما ظاهرا شما به جای اینکه از کارشناس بخواهید به سوالات پاسخ بدهند به من و امثال من ایرادهای نا به جا و اشتباه میگیرید.
بهتر است منفعلانه عمل نکنید.در پناه حق باشید
اولا که در تاپیک دیگر ما ایراد نگرفتیم پیشنهاد دادیم! تفاوت پیشنهاد و ایراد مشخص است درسته؟
دوما درست است من کارشناس نیستم اما حداقل توانایی نقد برخی صحبت ها را که دارم؟ شما خودتان فتوا قرار میدهید بعد یک نتیجه گیری دیگر میکنید، فتوایی که قرار دادید کاملا مشخص است دیگر نیازی به بحث نیست، حالا شما اصرار به کارشناس دارید، ایشان هم همین را خواهند گفت.
در هر صورت چون بنده کارشناس نیستم پاسخی ندادم ناراحت نشوید انشاءالله که مسئله ای که فکر میکنید وجود دارد حل شود.
یاعلی
چه عرض کنم! تا جایی که یادمه شما بر خلاف استفتایی که قرار دادید ادعا کردید! الان باید یک نوع موسیقی نام ببرید که ۱۰۰۰ سال پیش مخصوص مجالس لهو و لعب بوده الان نیست!
به قدر کفایت جواب شما داده شد.
شما مختارید چنین تناقضاتی را برداشت کنید.
من مسئول گفته های شما نیستم.
در پناه حق
به قدر کفایت جواب شما داده شد.
شما مختارید چنین تناقضاتی را برداشت کنید.
من مسئول گفته های شما نیستم.در پناه حق
بله، الان متوجه شدم که به خاطر همین استدلال هاتون هست که کارشناسای احکام بعد از ۹ صفحه جوابتونو ندادن، خب اونا مسئول گفته های غیرموجه شما نیستند
با سلام و احترامفکر میکنم این تفاوت در ملاک حرمت نیست.
چون هم لحن و هم موسیقی اگر متناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است.
فقط برای لحنی که متناسب با مجالس لهو و لعب است، نام خاصی گذاشته اند و به ان غنا میگویند.
اما برای موسیقی که متناسب با مجالس لهو باشد، نام خاصی نگذاشته اند و فقط میگویند موسیقی حرام.اما تفاوت خود این دو :
فکر میکنم موسیقی، بدون کلام است و با ابزار هایی ایجاد میشود مثلا پیانو یا تار یا سنتور و حتی حنجره ی انسان.اما لحن، آهنگ و وزن کلام است. البته ممکن است در علم موسیقی بین لحن و وزن و آهنگ تفاوت بگذارند اما فکر نمیکنم از حیث شرعی بین اینها تفاوت باشد.
مثلا اگر کسی به سبک رپ شعر بخواند ممکن است متناسب با مجالس لهو باشد اما لزوما ربطی به لحن غیر شرعی ندارد...
لذا لحنی که اینجا مقصود است به صورت کلی به آهنگ کلام اطلاق میشود...پس هم موسیقی و هم لحن دو قسم شد...
اما برخی از مراجع هستند که موسیقی را کلا حرام میدانند با هر ابزاری... البته نمیدانم مقصودشان اصل موسیقی است یا ابزار خاص موسیقی که معمولا در روایات ذکر شده؟...
سلام علیکم
ببینید
ما صدایی که از آلات موسیقی خارج می شود را موسیقی می دانیم، آواز پرندگان را موسیقی می دانیم، انسانی که با دهان خود آهنگ می زند را موسیقی می دانیم و...
اما گویا نظر مراجع متفاوت است.
وقتی می گویند موسیقی، وقتی آن را با اهداف جامعه اسلامی در تضاد می دانند، وقتی آن را حداکثر مباح می دانند و به هیچ وجه قائل نیستند که باعث نزدیکی به خدا شود منظورشان همان موسیقی است که با استفاده از آلات موسیقی ایجاد شده است.
خب این درست نیست! شما یک نوع مجلس لهو و لعب نام ببرید که آهنگ "نگران منی" مرتضی پاشایی را پخش میکند.
چقدر خوب که شما تکلیفتون با مجلس لهو و لعب تا این حد روشنه و اطمینان دارید که تا قیام قیامت نه پای "نگران منی" به اون مجلس ها باز میشه نه موسیقی سنتی
چقدر خوب که شما تکلیفتون با مجلس لهو و لعب تا این حد روشنه و اطمینان دارید که تا قیام قیامت نه پای "نگران منی" به اون مجلس ها باز میشه نه موسیقی سنتی
شما کلا قضیه را اشتباه متوجه شدید!
ممکن است یه گروه مشکل داشته باشند و بیایند در مجلس لعو و لعب خودشان این آهنگ را پخش کنند! یا اصلا قرآن پخش کنند! آیا قرآن حرام میشود؟ خیر! پس نگران منی هم حرام نمیشود! چون ذاتا مناسب این مجالس نیست! حالا هرچقدر هم دوست دارن قرآن پخش کنند! یا آهنگ نگران منی پخش کنند! فرقی نمیکند.
بله، الان متوجه شدم که به خاطر همین استدلال هاتون هست که کارشناسای احکام بعد از ۹ صفحه جوابتونو ندادن، خب اونا مسئول گفته های غیرموجه شما نیستند ;)
حالا بگذارید جواب بدهند ...از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن بعد از جواب دادن پیش کش...
6 ماه...9 ماه... یکسال و شش ماه...و ...
همچنین بگذارید حداقل چهار پنج تا ارسال بدهند بعدش از این بهانه ها برای خودتان و انها بتراشید...
شما کلا قضیه را اشتباه متوجه شدید!ممکن است یه گروه مشکل داشته باشند و بیایند در مجلس لعو و لعب خودشان این آهنگ را پخش کنند! یا اصلا قرآن پخش کنند! آیا قرآن حرام میشود؟ خیر! پس نگران منی هم حرام نمیشود! چون ذاتا مناسب این مجالس نیست! حالا هرچقدر هم دوست دارن قرآن پخش کنند! یا آهنگ نگران منی پخش کنند! فرقی نمیکند.
مناسبت چطوری تشخیص داده میشه؟
مناسبت چطوری تشخیص داده میشه؟
فقه مصداق تعیین نمیکند، شما خودتون باید تشخیص بدید...
فقه مصداق تعیین نمیکند، شما خودتون باید تشخیص بدید...
الان این جواب یعنی جوابی برای سوالم ندارید؟
بذارید اینجوری بپرسم:
مناسبت چیست
سلام علیکمببینید
ما صدایی که از آلات موسیقی خارج می شود را موسیقی می دانیم، آواز پرندگان را موسیقی می دانیم، انسانی که با دهان خود آهنگ می زند را موسیقی می دانیم و...اما گویا نظر مراجع متفاوت است.
وقتی می گویند موسیقی، وقتی آن را با اهداف جامعه اسلامی در تضاد می دانند، وقتی آن را حداکثر مباح می دانند و به هیچ وجه قائل نیستند که باعث نزدیکی به خدا شود منظورشان همان موسیقی است که با استفاده از آلات موسیقی ایجاد شده است.
سلام علیکم
مطلبی نوشتم حین ارسال نابود شد.
درست میفرمایید
کتابی قطور تقریبا نهصد صفحه ای در حدود 12 سال پیش خواندم که تمام روایات مربوطه را جمع کرده بود در اخر کتاب.
بنده ی خدایی هم از دانشمندی مسلمان نقل میکرد که اصل و اساس الات موسیقی حنجره است.
در روایاتی که به یاد دارم همگی به الات مخصوصه اشاره داشتند ...
لذا میتوان پرسید آیا امکان دارد موسیقی یک پرنده، مناسب مجالس لهو و لعب باشد؟
اینکه میگویند موسیقی جایز است و حرفی از نزدیکی به خدا نمیزنند مربوط به این نوع موسیقی ها هم میشود؟
آیا اصلا موسیقی پرندگان یا حنجره انسان نیز جزو الات موسیقی هستند؟
ایا تشخیص با عرف است ؟
الان این جواب یعنی جوابی برای سوالم ندارید؟بذارید اینجوری بپرسم:
مناسبت چیست
جوابی دارم یا ندارم مهم نیست، مهم اینه که مصداق تعیین کردن درست نیست، شما هرجا هم برید اینطوری جواب میگیرید. حتی یک مرجع هم نمیتونید پیدا کنید که اسم آهنگ هارو یا نوع اونها رو یا حتی مراسم هارو برای شما بشمره و بگه حرامن، تشخیص با شماست.
جوابی دارم یا ندارم مهم نیست، مهم اینه که مصداق تعیین کردن درست نیست، شما هرجا هم برید اینطوری جواب میگیرید. حتی یک مرجع هم نمیتونید پیدا کنید که اسم آهنگ هارو یا نوع اونها رو یا حتی مراسم هارو برای شما بشمره و بگه حرامن، تشخیص با شماست.
من دنبال تعیین مصداق نبودم
دنبال ملاک تشخیص مناسبت بودم
من دنبال تعیین مصداق نبودم
دنبال ملاک تشخیص مناسبت بودم
مناسبت هایی که در آنها فعل حرام انجام میشود.
مگر فلسفه گناه این نیست که باعث رنج و عذاب خودمون یا دیگران میشه ؟
سلام دوست گرامی
اول اینکه فلسفهء گناهبودن یک عمل (بطور کلی) ، علاوه بر دو مورد بالا ، جلوگیری از رشد انسان نیز هست
ثانیاً ، باید دید که آیا ما اصلاً معنای رنج ، عذاب و رشد را می دانیم یا نه؟
پژوهشها اثبات کردهاند وقتی به موسیقیای که دوست دارید گوش میدهید، مغزتان دوپامین ترشح میکند؛ انتقالدهندهی عصبی «حالت سرخوشی»
پس چرا رابطه با نامحرم گناه است؟
موسیقی افسردگی را کاهش میدهد
بیماری.....
رانندگی.....
هوش.....
این مثال هایی که زدید کاملاً ناقص و حتی متناقض هستند
موسیقی یک چیز مشخص نیست
مثلاً ما میگوئیم نوشیدن آب برای سلامتی مفید است
و اینجا کاملاً مشخص است که منظورمان از آب چیست
مثلاً آیا میشود یک فرد افسرده را با موزیک های غمگین درمان کرد؟
یا میشود تمرکز را در هنگام درس خواندن ، با موزیک 6 و 8 بالا برد؟
یا ممکن است درد یک بیمار ، با گوش دادن به موسیقی هایی مثل راک یا متال کاهش پیدا کند؟
والا من ک خیلی وقته دارم راجع ب چرایی گوش ندادن موسیقی مطالعه میکنم ولی هنوز قانع نشدم چرا نباید گوش کنم البت تکلیف بعضی ها ک مشخصه نمیشه واقعا گوش کرد .ولی خدایش آهنگ محلی چ اشکالی داره مثلا بارون بارون یا سیت بیارم لری یا دی بلال بختیاری مثلا من اگه آهنگ لری گوش نکنم میمیرم خب چرا نباید گوش کنم واقعا
سلام و عرض ادب
باید تفکیک کنید خواهر گرامی
هر نوع موسیقی مانند نوع دیگر نیست و تفاوت هایی وجود دارد
نمونه هایی که مثال زدید ، همانطور که خودتان هم اشاره فرمودید متفاوت است با نمونه ای دیگری که حرام بودن آنها کاملاً واضح است با این حال نکته ای را خدمت شما عرض میکنم
مسائل دینی مانند زنجیر به هم مربوط هستند. برای مثال ، اگر شما یک موسیقی را که فرضاً حلال است ، با صدای بلند که باعث آزار همسایه بشود گوش بدهید ، فعل حرام انجام داده اید. دلیل فعل حرام شما خود آن موسیقی نبوده ، بلکه تاثیری است که این موسیقی داشته است. یعنی تاثیر موسیقی حرام بوده نه خود آن در واقع خیلی از اعمال (جدای از اینکه حلال باشند یا حرام) ممکن است بخاطر تاثیر خاصی که در لحظهء مشخص بر فردی مشخص دارند ، انجام دادنشان حرام باشد. مثل اینکه آرایش برای زن بسیار پسندیده است ، اما اگر جلوی نامحرم باشد حرام میشود. روزه گرفتن پسندیده و واجب است ، اما برای فرد بیمار حرام میشود
در این بین ، موسیقی یکی از اعمالی است که با انجام دادنش احتمال تاثیرمنفی بسیار زیاد میشود. بخصوص اینکه تاثیرموسیقی در بیشتر مواقع نامحسوس است. مثلاً همان نمونه هایی که شما فرمودید ، تصور کنید در شرایطی هستید که دچار افسردگی شده اید (عذرخواهم ، صرفاً مثال است). در این شرایط امکانش زیاد است که با گوش دادن موزیک "دی بلال" ، افسردگی شما افزایش پیدا کند. بدتر اینکه احتمالاً خودتان برعکسش را تصور میکنید! یعنی خیال میکنید دارید آرامش پیدا میکنید
اگر دقت کرده باشید ، افرادی که دچار افسردگی میشوند ، مایل هستند در یک اطاق جدا و معمولاً تاریک و همیشه تنها باشند. همهء اطرافیان میگویند این کار زیان دارد ، اما خودش میگوید اینطوری راحت تر هستم. در واقع شخص افسرده نمی داند که دارد برای فرو رفتن در چاه افسردگی به خودش کمک میکند و به نوعی به شرایط منفی خود خو گرفته است. لذا با گوش دادن به موسیقی غمگین هم مانند همان اطاق تاریک ، خیال میکند دارد سبک میشوید ، اما آنچه در واقع دارد از آن لذت می برد ، غرق شدن در حالتی است که به آن خو گرفته است این فقط یک نمونه بود که چطور ممکن است موسیقی در ما تاثیر منفی بگذارد و به دو دلیل که عرض کردم:1 - احتمال تاثیرگذاری منفی در موسیقی بسیار بیشتر از سایر اعمال مباح است
2 - این تاثیر معمولاً برای شخص غیرقابل درک است
به این دلایل است که اکثر مراجع میگویند باید با احتیاط بسیار زیاد به موسیقی نزدیک شد
و برخی هم میگویند برای پیش گیری از هرگونه آسیب احتمالی ، بهتر آن است که اصلاً به سمت موسیقی نرویم