فرض کنید من از یکی از دوستانم نزد همسرم غیبت میکنم و عیوبش را میگویم
تاکنون همسر من آن فرد را ندیده و احتمال دارد در اینده وی را ببیند یا که نبیند
ایا این غیبت محسوب میشه؟
اگر همسر من هرگز آن دوستم را ندیده باشد و در اینده هم نبیند و فقط بداند فلانی دوست من است ، این غیبت محسوب میشه؟
ایا گفتن عیوب یک فرد مشهور مثل سیاستمدار یا بازیگر نزد دیگران غیبت محسوب میشه؟
مثلا در یک سایت خبری موثق خوانده ایم فلان فرد مشهور معتاد است یا اینکه اهل روابط نامشروع است و در یک پارتی دستگیر شده است ، حال ایا نقل این اخبار در یک جمع خانوادگی غیبت لحاظ میشه؟
غیبت اهل سنتی که بعضا به احکام شیعه ها مثل نماز ایرعد می گیرد دخترباز هست و به مال دیگران تعرض می کند مثلا رو ماشین من خط انداخته غیبتش جایز ؟
ایا غیبت اهل سنت جایز ؟ خامنه ای
سلام و عرض ادب http://www.balagh.ir/content/1975..به این سایت مراجعه کنید انشاالله جواب خواهید گرفت.
موارد خاص:
غیبت فقط بدگویی از دیگران نیست و اشکار کردن چیزی که در عرف جامعه نقصان باشد"نظر حضرت امام" یا شخص راضی به اشکار شدن ان فعل یا خصوصیت نباشد نیز غیبت است و نیز غیبت فقط زبانی تیست بلکه کنایه و نوشتن یا اشاره نیز از مصادیق غیبت است و حرام.
شخص a خصوصیات و تعریف هایی از برادرش (برادرش را شخص b در نظر بگیرید ) برای ما بازگو می کند ، ما شخص b را نمی شناسیم و فقط با صحبت هایی که از او شنیده ایم مقداری آشنایی با او پیدا کرده ایم... مثلا عکس او را هم دیده ایم
1_ اگر ما پیش شخص a از شخص b بدگویی کنیم غیبت محسوب می شود ؟
2_ اگر شخص a پیش ما از شخص b بدگویی کند غیبت کرده ؟
3_ در صورتی که غیبت محسوب شود، معیار غیبت از افراد چه میزان آشنایی نسبت به آن ها می باشد ؟
غیبت اهل سنتی که بعضا به احکام شیعه ها مثل نماز ایرعد می گیرد دخترباز هست و به مال دیگران تعرض می کند مثلا رو ماشین من خط انداخته غیبتش جایز ؟
ایا غیبت اهل سنت جایز ؟ خامنه ای
سلام علیکم
حرمت غیبت به مسلمان اختصاص دارد؛ چه امامی اثناعشری باشد و چه غیر امامی. مگر فرقههایی که محکوم به کفرند؛ مثل غلات و نواصب.
من در مورد یکی از همکلاسی های دخترم حرف می زدم. ..
گفتم فلانی هم تو کلاس ما هست تو این درس همکلاسیم گفت این درس پس اونم افتاده چون پارسال با اونا اون درسو برداشته بود
الان غیبتشو کردیم ؟
ابتدا باید دانست در خصوص توبه از گناه غیبت، میان مراجع اختلاف نظر هست و از مسائل اختلافی می باشد.
برخي مراجع، آن را مستحب دانستهاند نه واجب،
آية الله العظمی فقيد خويي(ره) تنها توبه و پشيماني را کافي ميدانند.
[SPOILER]ايشان در مسأله عدالت در منهاج الصالحين مينويسند:
و يجب عند وقوع الغيبة التوبة و الندم و الأحوط - استحباباً - الاستحلال من الشخص المغتاب إذا لم تترتّب علی ذلک مفسدة، أو الاستغفار[/SPOILER]
آية الله شيخ جواد تبريزي(ره) هم همين را در منهاج فرمودهاند.
امام خميني(ره) نيز در بحث غيبت از مکاسب محرّمه، ادلّه وجوب استحلال از شخصی که مورد غیبت قرار گرفته، و استغفار براي او را، از لحاظ سند و دلالت، مخدوش دانستهاند،
[SPOILER]ايشان نتيجه بحث خود را چنين بيان ميدارند: و كيف كان فلا دليل معتمد على وجوب الاستحلال أو الاستغفار للمغتاب (المکاسب المحرّمه، ج1 ص483)
[/SPOILER]
البته ایشان در مسأله 31 از مسائل متفرقه توضيح المسائل حکمش را اينگونه بیان کردهاند:
{{اگر انسان غيبت مسلمانى را كند، احتياط مستحب آن است كه اگر مفسدهاى پيدا نشود، از آن مسلمان خواهش كند كه او را حلال نمايد،
و چنانچه ممكن نباشد، بايد براى او از خدا طلب آمرزش كند،
و اگر بواسطۀ غيبتى كه كرده توهينى از آن مسلمان شده، در صورتى كه ممكن است بايد آن توهين را بر طرف نمايد.}}
به هر تقدير، قدر متيقّن در کفّارهی غيبت، وجوب توبه و پشيماني از اين گناه ميباشد، امّا در وجوب استحلال و غيره بايد اختلاف نظر مراجع تقليد در نظر گرفته شود.
و امّا شوهردار بودن یا مجرّد بودن شخصی که مورد غیبت قرار گرفته، فی نفسه تأثیری در حکم کلّی مسأله نداره.
مگر اینکه طلب حلالیت از او مصداق مفسده و مانند آن باشه که بحث دیگریست.
به هر تقدیر همونطور که دوستمون اشاره کردند بهتره برای ایشون دعا و طلب مغفرت کنید.
و الله الموفِّق لِلصّواب.
من در مورد یکی از همکلاسی های دخترم حرف می زدم. ..
گفتم فلانی هم تو کلاس ما هست تو این درس همکلاسیم گفت این درس پس اونم افتاده چون پارسال با اونا اون درسو برداشته بود
الان غیبتشو کردیم ؟
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
این مورد غیبت نمی باشد ، چون قصد توهین و تنقیص(مثلا آبروی او را بردن) نبوده است.
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال(حلالیت طلبیدن) از او میباشد و حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال(حلالیت طلبیدن) از او نیست
وحلالیت طلبیدن مفسده داشته باشد، برایش استغفار نماید.
سلام علیکم و رحمه الله
مرحمت کنید سوال زیر را پاسخ دهید
کهف الحصین;905838 نوشت:
شخص a خصوصیات و تعریف هایی از برادرش (برادرش را شخص b در نظر بگیرید ) برای ما بازگو می کند ، ما شخص b را نمی شناسیم و فقط با صحبت هایی که از او شنیده ایم مقداری آشنایی با او پیدا کرده ایم... مثلا عکس او را هم دیده ایم
1_ اگر ما پیش شخص a از شخص b بدگویی کنیم غیبت محسوب می شود ؟
2_ اگر شخص a پیش ما از شخص b بدگویی کند غیبت کرده ؟
3_ در صورتی که غیبت محسوب شود، معیار غیبت از افراد چه میزان آشنایی نسبت به آن ها می باشد ؟
سلام علیکم و رحمه الله
مرحمت کنید سوال زیر را پاسخ دهید
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
در همه این موارد ، ملاک صدق شناختن است ، و این امر عرفی می باشد ، اگر عرفا به این مقدار توصیف کردن می گویند، فلانی(شنونده) فلانی(غیبت شونده) را می شناسد ، خب غیبت صدق می کند ، اگرچه او را ندیده باشد.
در همه این موارد ، ملاک صدق شناختن است ، و این امر عرفی می باشد ، اگر عرفا به این مقدار توصیف کردن می گویند، فلانی(شنونده) فلانی(غیبت شونده) را می شناسد ، خب غیبت صدق می کند ، اگرچه او را ندیده باشد.
اگر من غیبت برادرم که او را میشناسم ، پیش شخص سومی بکنم (شخص سوم برادرم را نمیشناسد) حکمش چیست؟
من همچنان منتطرم
غیبت مردی رو کردیم که من تا به حال ندیده بودمش که حکم غیبت نمی شه و گناهشم اسکار بوده فقط وسط دوستم ایرادی از قیافشو گرفت بعد چند ماه می تونم برم عکسشو نگاه کنم یا با شناهتنش حق الناس میوفته گردنم؟
سلام
سوالي خدمتتان داشتم
مشخص است كه اگر بنده غيبت شخصي را پيش كسي كه او را نميشناسد بكنم غيبت محسوب نمي شود.
حالا اگر بدانم كه در آينده آن دو شخص با هم آشنا مي شوند و همديگر را خواهند شناخت، غيبت كردن آنها پيش يكديگر قبل از شناخت اشكال دارد؟
سلام
سوالي خدمتتان داشتم
مشخص است كه اگر بنده غيبت شخصي را پيش كسي كه او را نميشناسد بكنم غيبت محسوب نمي شود.
حالا اگر بدانم كه در آينده آن دو شخص با هم آشنا مي شوند و همديگر را خواهند شناخت، غيبت كردن آنها پيش يكديگر قبل از شناخت اشكال دارد؟
سلام علیکم
با توجه به اینکه می دانید در آینده نزدیک با هم آشنا می شوند، گفتن عیب او غیبت محسوب می شود.
1. آیا با شنیدن غیبت برای شنونده غیبت, حق الناس به گردن شنونده می افتد یا اینکه فقط گناه حق الله است؟
2. آیا تهمت هم مثل غیبت, شنیدنش گناه و حق الناس برای شنونده است؟
3. به غیر از غیبت, چه گناه دیگری هست که شنیدنش حرام است؟
1. آیا با شنیدن غیبت برای شنونده غیبت, حق الناس به گردن شنونده می افتد یا اینکه فقط گناه حق الله است؟
2. آیا تهمت هم مثل غیبت, شنیدنش گناه و حق الناس برای شنونده است؟
3. به غیر از غیبت, چه گناه دیگری هست که شنیدنش حرام است؟
مرجع: حضرت آیت الله خامنه ای
با تشکر
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
مبحث سوم: استماع غیبت
مراد از استماع غیبت این است که کسی غیبت را گوش کند، نه اینکه تصادفا کلمهای به گوشش برسد که به آن سماع گویند، که این استماع غیبت نیست. فرق نمیکند این گوشدادن همراه با رضایت باشد یا بدون رضایت.
وظایف مستمع غیبت:
۱. وجوب رد غیبت
رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛
مثلا وقتی گفته میشود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم بهگونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد."
۲. نهی از منکر
بر مستمع غیبت واجب است از غیبت نهی کند.
3- وجوب استحلال و استغفار
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید.
مبحث سوم: استماع غیبت
مراد از استماع غیبت این است که کسی غیبت را گوش کند، نه اینکه تصادفا کلمهای به گوشش برسد که به آن سماع گویند، که این استماع غیبت نیست. فرق نمیکند این گوشدادن همراه با رضایت باشد یا بدون رضایت.
وظایف مستمع غیبت:
۱. وجوب رد غیبت
رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛
مثلا وقتی گفته میشود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم بهگونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد."
۲. نهی از منکر
بر مستمع غیبت واجب است از غیبت نهی کند.
3- وجوب استحلال و استغفار
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید.
با سلام
ببخشید اگر به سوالات دقت کنید, پاسخ ها, هیچ کدام پاسخ سوالات پرسیده شده نیستند, لطفا هر پاسخ را با توجه به شماره سوال بگذارید.
با تشکر
مبحث سوم: استماع غیبت
مراد از استماع غیبت این است که کسی غیبت را گوش کند، نه اینکه تصادفا کلمهای به گوشش برسد که به آن سماع گویند، که این استماع غیبت نیست. فرق نمیکند این گوشدادن همراه با رضایت باشد یا بدون رضایت.
وظایف مستمع غیبت:
۱. وجوب رد غیبت
رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛
مثلا وقتی گفته میشود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم بهگونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد."
۲. نهی از منکر
بر مستمع غیبت واجب است از غیبت نهی کند.
3- وجوب استحلال و استغفار
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید.
سلام علیکم
رد غیبت واجبه؟
خیلی جاها میشه با میشه کشیدن یه موضوع دیگه حواس جمع رو از اون مساله پرت کرد، یا با یه تذکر که ولشون کن بیا درباره خودمون صحبت کنیم و... . اما وقتی شروع به دفاع یا توجیه کار فرد غیبت شده می کنیم تازه طرف مقابل عصبانی میشه و بیشتر کش پیدا می کنه
بعد اون وجوب استحلال و استغفار یعنی بریم به شخص بگیم ما تو یه جمعی بودیم داشتن غیبت شما رو می کردن، حلال کن؟ نمیگه کیا بودن؟ چی پشت سرم می گفتن؟ یا اگه کلی بگیم حلال کن نمیگه چی رو حلال کنم؟ یا اگه طرف در دسترس نباشه. اصلا حیلی نشناسیمش فقط به طور اجمالی بدونیم الان دارن درباره کی صحبت میکنن، حتما یه راه ارتباطی باهاش پیدا کنیم؟ بعد بگیم ما کی هستیم؟ یکی که یه جایی بوده که یکی دیگه داشته غیبت شما رو می کرده و ما هم فهمیدیم منظورش شما بودید؟
1. آیا با شنیدن غیبت برای شنونده غیبت, حق الناس به گردن شنونده می افتد یا اینکه فقط گناه حق الله است؟
2. آیا تهمت هم مثل غیبت, شنیدنش گناه و حق الناس برای شنونده است؟
3. به غیر از غیبت, چه گناه دیگری هست که شنیدنش حرام است؟
مرجع: حضرت آیت الله خامنه ای
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
1- حق الناس نیز برگردن او می افتد، فلذا اگر امکان دارد باید حلالیت بطلبد.
2- تهمت زدن گناه محسوب می شود که یا باید آن را اصلاح بکنند(به این شکل که به آن افرادی که در مقابل نها تهمت زده اند بگویند این تهمت بوده است)، یا از کسی که به او تهمت زده اند حلالیت بطلبند.
3- گناه دیگری که استماعش حرام باشد به خودی خود مثل غیبت که در خصوص آن روایاتی هست، نداریم، ولی غالب گناهان زبانی برای شنونده، به عنوان ثانوی مثلا نهی از منکر .... وظیفه ایجاد می کند.
بعد اون وجوب استحلال و استغفار یعنی بریم به شخص بگیم ما تو یه جمعی بودیم داشتن غیبت شما رو می کردن، حلال کن؟ نمیگه کیا بودن؟ چی پشت سرم می گفتن؟ یا اگه کلی بگیم حلال کن نمیگه چی رو حلال کنم؟ یا اگه طرف در دسترس نباشه. اصلا حیلی نشناسیمش فقط به طور اجمالی بدونیم الان دارن درباره کی صحبت میکنن، حتما یه راه ارتباطی باهاش پیدا کنیم؟ بعد بگیم ما کی هستیم؟ یکی که یه جایی بوده که یکی دیگه داشته غیبت شما رو می کرده و ما هم فهمیدیم منظورش شما بودید؟
سلام علیکم
1-رد غیبت در غالب موارد اثر گذار است ،ولی اگر جایی می دانیم که تاثیری ندارد، در این صورت وظیفه ندارید و فقط وظیفه نهی از منکر می ماند.
2-در مواردی که امکان حلالیت طلبیدن است، اینکار لازم است، واگر امکان ندارد یا مفسده ای دارد، لازم نیست، و توبه به تنهایی کافی است، روشش هم به این صورت است که به صورتی کلی میگویید در جمعی غیبت شما را کردند یا کردم، حلالم کنید.
2- تهمت زدن گناه محسوب می شود که یا باید آن را اصلاح بکنند(به این شکل که به آن افرادی که در مقابل نها تهمت زده اند بگویند این تهمت بوده است)، یا از کسی که به او تهمت زده اند حلالیت بطلبند.
با سلام و تشکر
در رابطه با این مورد, یکی از کارها رو هم انجام بدهیم, کفایت می کند؟ یعنی اینکه به آن افراد بگوییم که تهمت بوده است و دیگر به خود طرف که بهش تهمت زده شده نگوییم؟ یا اینکه به خود طرف بگوییم و به افراد شنونده دیگر نگوییم؟ یا اینکه باید هر دو کار رو انجام داد؟
[="Tahoma"][="Blue"] شفا;899035 نوشت:
سلام
عیب گفتن و صحبت کردن پشت سر کسی که غیر شیعه و همچنین کسی که غیر مسلمان است آیا غیبت محسوب می شود؟
با تشکر[/]
سلام علیکم
طبق نظر رهبری:
حرمت غیبت به مسلمان اختصاص دارد؛ چه امامی اثناعشری باشد و چه غیر امامی. مگر فرقههایی که محکوم به کفرند؛ مثل غلات و نواصب که غیبتشان حرام نیست.
ایا مثلا فکر کنیم و بگوییم فلانی این سرماخوردگی زا خانه ما اورده در حالی که بعدا متوجه شویم که اینگونه نبوده تهمت زده ایم ؟
با سلام
فرض کنید من از یکی از دوستانم نزد همسرم غیبت میکنم و عیوبش را میگویم
تاکنون همسر من آن فرد را ندیده و احتمال دارد در اینده وی را ببیند یا که نبیند
ایا این غیبت محسوب میشه؟
اگر همسر من هرگز آن دوستم را ندیده باشد و در اینده هم نبیند و فقط بداند فلانی دوست من است ، این غیبت محسوب میشه؟
ایا گفتن عیوب یک فرد مشهور مثل سیاستمدار یا بازیگر نزد دیگران غیبت محسوب میشه؟
مثلا در یک سایت خبری موثق خوانده ایم فلان فرد مشهور معتاد است یا اینکه اهل روابط نامشروع است و در یک پارتی دستگیر شده است ، حال ایا نقل این اخبار در یک جمع خانوادگی غیبت لحاظ میشه؟
لطفا این پست را جز مطالب ویژه قرار دهید و هرگز بسته نشود سوالات زیادو این موضوع جای خوشحالی دارد
سلام علیکم
اگر فقط در ذهن شخص بوده ، و در حد یک احتمال ،تهمت محسوب نمی شود.
نه به مادرمون هم بگیم
[="Tahoma"][="Blue"] شفا;900083 نوشت:
سلام
چنانچه کودکی 4 الی 5 ساله، که خوب و بد را می فهمد، عیوبی را در غیاب فردی دیگر (یا کودکی دیگر) مطرح کند آیا غیبت کرده است؟
با تشکر[/]
سلام و درود
اگر 2 نفر که باهم حرف می زنند عیب شخص سومی یا موضوعی در مورد آن شخص سوم که غایب است را بگویند
در صورتیکه آن عیب را هر دو می دانند آیا غیبت محسوب می شود؟
مثلا ما دو نفر می دانیم که شخص X بد اخلاق است یا ما هر دو می دانیم که شخص X مثلا برادرش را کتک زده چون هر دو دیده ایم
و یا کاری را انجام داده که هر دو می دانیم
و حالا داریم درباره اش حرف می زنیم و مثلا داریم می گوییم شخص X بد اخلاق است و یا شخص x همیشه نق می زند آیا این غیبت است؟
ممنون و سپاس
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
این مورد از موارد غیبت نمی باشد .
ولی ممکن است از جهت دیگری مثل هتک عرض (بردن آبروی ) مومن حرام باشد.
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
اگر شنونده غیبت فرد بالغی است ، برای او استماع این سخن ، استماع غیبت محسوب می شود، و حرام است.
پی نوشت:
استفتاء از دفترمقام معظم رهبری ، قم
غیبت اهل سنتی که بعضا به احکام شیعه ها مثل نماز ایرعد می گیرد دخترباز هست و به مال دیگران تعرض می کند مثلا رو ماشین من خط انداخته غیبتش جایز ؟
ایا غیبت اهل سنت جایز ؟ خامنه ای
سلام و عرض ادب
http://www.balagh.ir/content/1975..به این سایت مراجعه کنید انشاالله جواب خواهید گرفت.
موارد خاص:
غیبت فقط بدگویی از دیگران نیست و اشکار کردن چیزی که در عرف جامعه نقصان باشد"نظر حضرت امام" یا شخص راضی به اشکار شدن ان فعل یا خصوصیت نباشد نیز غیبت است و نیز غیبت فقط زبانی تیست بلکه کنایه و نوشتن یا اشاره نیز از مصادیق غیبت است و حرام.
با عرض سلام
شخص a خصوصیات و تعریف هایی از برادرش (برادرش را شخص b در نظر بگیرید ) برای ما بازگو می کند ، ما شخص b را نمی شناسیم و فقط با صحبت هایی که از او شنیده ایم مقداری آشنایی با او پیدا کرده ایم... مثلا عکس او را هم دیده ایم
1_ اگر ما پیش شخص a از شخص b بدگویی کنیم غیبت محسوب می شود ؟
2_ اگر شخص a پیش ما از شخص b بدگویی کند غیبت کرده ؟
3_ در صورتی که غیبت محسوب شود، معیار غیبت از افراد چه میزان آشنایی نسبت به آن ها می باشد ؟
با تشکر
سلام علیکم
حرمت غیبت به مسلمان اختصاص دارد؛ چه امامی اثناعشری باشد و چه غیر امامی. مگر فرقههایی که محکوم به کفرند؛ مثل غلات و نواصب.
چرا حکم اقای میلانی خلاف این هست
من در مورد یکی از همکلاسی های دخترم حرف می زدم. ..
گفتم فلانی هم تو کلاس ما هست تو این درس همکلاسیم گفت این درس پس اونم افتاده چون پارسال با اونا اون درسو برداشته بود
الان غیبتشو کردیم ؟
چطور حلالیت بخوام. زن شوهر دار
مرجع رهبری
سوال دیگه. اگه در مورد دختری حرف بزمیم. بگیم باباش اردی داره.
غیبت شو کرزیم
[="Navy"] شفا;906059 نوشت:
سلام علیکم،
این حکم مطابق با نظر کدام یک از مراجع است؟[/]
غیبته دیگه. ایشون غیبت همکلاسی شما رو کرده چون افتادن در درس، عیب و ایراد محسوب میشه.
به نظرتون چطوری توبه کنیم.
اون دختر زن شوهردار
سلام ، صلوات بفرست و ثوابشو هدیه به اون طرفی کن که غیبتشو کردی یا براش دعا کن
ابتدا باید دانست در خصوص توبه از گناه غیبت، میان مراجع اختلاف نظر هست و از مسائل اختلافی می باشد.
برخي مراجع، آن را مستحب دانستهاند نه واجب،
آية الله العظمی فقيد خويي(ره) تنها توبه و پشيماني را کافي ميدانند.
[SPOILER]ايشان در مسأله عدالت در منهاج الصالحين مينويسند:
و يجب عند وقوع الغيبة التوبة و الندم و الأحوط - استحباباً - الاستحلال من الشخص المغتاب إذا لم تترتّب علی ذلک مفسدة، أو الاستغفار[/SPOILER]
آية الله شيخ جواد تبريزي(ره) هم همين را در منهاج فرمودهاند.
امام خميني(ره) نيز در بحث غيبت از مکاسب محرّمه، ادلّه وجوب استحلال از شخصی که مورد غیبت قرار گرفته، و استغفار براي او را، از لحاظ سند و دلالت، مخدوش دانستهاند،
[SPOILER]ايشان نتيجه بحث خود را چنين بيان ميدارند: و كيف كان فلا دليل معتمد على وجوب الاستحلال أو الاستغفار للمغتاب (المکاسب المحرّمه، ج1 ص483)
[/SPOILER]
البته ایشان در مسأله 31 از مسائل متفرقه توضيح المسائل حکمش را اينگونه بیان کردهاند:
{{اگر انسان غيبت مسلمانى را كند، احتياط مستحب آن است كه اگر مفسدهاى پيدا نشود، از آن مسلمان خواهش كند كه او را حلال نمايد،
و چنانچه ممكن نباشد، بايد براى او از خدا طلب آمرزش كند،
و اگر بواسطۀ غيبتى كه كرده توهينى از آن مسلمان شده، در صورتى كه ممكن است بايد آن توهين را بر طرف نمايد.}}
به هر تقدير، قدر متيقّن در کفّارهی غيبت، وجوب توبه و پشيماني از اين گناه ميباشد، امّا در وجوب استحلال و غيره بايد اختلاف نظر مراجع تقليد در نظر گرفته شود.
و امّا شوهردار بودن یا مجرّد بودن شخصی که مورد غیبت قرار گرفته، فی نفسه تأثیری در حکم کلّی مسأله نداره.
مگر اینکه طلب حلالیت از او مصداق مفسده و مانند آن باشه که بحث دیگریست.
به هر تقدیر همونطور که دوستمون اشاره کردند بهتره برای ایشون دعا و طلب مغفرت کنید.
و الله الموفِّق لِلصّواب.
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
این مورد غیبت نمی باشد ، چون قصد توهین و تنقیص(مثلا آبروی او را بردن) نبوده است.
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
این موراد اگر عرفا عیب شخص محسوب نشود، غیبت نیست.
سلام علیکم
این حکم طبق نظر مقام معظم رهبری است.
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال(حلالیت طلبیدن) از او میباشد و حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال(حلالیت طلبیدن) از او نیست
وحلالیت طلبیدن مفسده داشته باشد، برایش استغفار نماید.سلام علیکم و رحمه الله
مرحمت کنید سوال زیر را پاسخ دهید
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
در همه این موارد ، ملاک صدق شناختن است ، و این امر عرفی می باشد ، اگر عرفا به این مقدار توصیف کردن می گویند، فلانی(شنونده) فلانی(غیبت شونده) را می شناسد ، خب غیبت صدق می کند ، اگرچه او را ندیده باشد.
اگر من غیبت برادرم که او را میشناسم ، پیش شخص سومی بکنم (شخص سوم برادرم را نمیشناسد) حکمش چیست؟
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
این غیبت محسوب نمی شود.
سوال فوری
غیبت مردی رو کردیم که من تا به حال ندیده بودمش که حکم غیبت نمی شه بعد چند ماه می تونم برم عکسشو نگاه کنم ؟
لطفا سریعا جواب بدین
ایا من اجازه دارم برم عکس این ادم رو ببینم
رهبری
من همچنان منتطرم
غیبت مردی رو کردیم که من تا به حال ندیده بودمش که حکم غیبت نمی شه و گناهشم اسکار بوده فقط وسط دوستم ایرادی از قیافشو گرفت بعد چند ماه می تونم برم عکسشو نگاه کنم یا با شناهتنش حق الناس میوفته گردنم؟
بایدداین رو هم اصافه کنم من خودم خواستم برم عکس اون شخص رو ببینم یعنی می تونستم عکسشم نبینم
البته اون ادم از بالا چشماشو دیدم اونطور که یادمه اصلا قیافش یادم نیست
[="Tahoma"][="Blue"] شفا;911809 نوشت:
سلام
ممکن است در حضور دیگران، خطاب به فردی بگوییم که تو در حین رانندگی خلاف مسیر (خلاف قانون) حرکت می کردی. این عمل در دین چه نام دارد؟ با تشکر[/]
سلامبرای اطلاع از مفهوم غیبت و درک کاملش کتاب "گناهان کبیره" از آیت الله دستغیب رو بخونید
سلام علیکم
این عمل غیبت نیست.
این عمل هم می تواند عنوان اشاعه فحشا داشته باشد، یا عنوان اینکه آبروی مومنی را بردن باشد، یا کشف سر مومن باشد، که د رهر سه صورت حرام می باشد.
سلام
سوالي خدمتتان داشتم
مشخص است كه اگر بنده غيبت شخصي را پيش كسي كه او را نميشناسد بكنم غيبت محسوب نمي شود.
حالا اگر بدانم كه در آينده آن دو شخص با هم آشنا مي شوند و همديگر را خواهند شناخت، غيبت كردن آنها پيش يكديگر قبل از شناخت اشكال دارد؟
سلام علیکم
با توجه به اینکه می دانید در آینده نزدیک با هم آشنا می شوند، گفتن عیب او غیبت محسوب می شود.
پی نوشت :
استفتاء از بخش تلفنی دفتر مقام معظم رهبری
با سلام و عرض ادب
1. آیا با شنیدن غیبت برای شنونده غیبت, حق الناس به گردن شنونده می افتد یا اینکه فقط گناه حق الله است؟
2. آیا تهمت هم مثل غیبت, شنیدنش گناه و حق الناس برای شنونده است؟
3. به غیر از غیبت, چه گناه دیگری هست که شنیدنش حرام است؟
مرجع: حضرت آیت الله خامنه ای
با تشکر
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
مبحث سوم: استماع غیبت
مراد از استماع غیبت این است که کسی غیبت را گوش کند، نه اینکه تصادفا کلمهای به گوشش برسد که به آن سماع گویند، که این استماع غیبت نیست. فرق نمیکند این گوشدادن همراه با رضایت باشد یا بدون رضایت.
وظایف مستمع غیبت:
۱. وجوب رد غیبت
رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛
مثلا وقتی گفته میشود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم بهگونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد."
۲. نهی از منکر
بر مستمع غیبت واجب است از غیبت نهی کند.
3- وجوب استحلال و استغفار
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید.
با سلام
ببخشید اگر به سوالات دقت کنید, پاسخ ها, هیچ کدام پاسخ سوالات پرسیده شده نیستند, لطفا هر پاسخ را با توجه به شماره سوال بگذارید.
با تشکر
سلام علیکم
رد غیبت واجبه؟
خیلی جاها میشه با میشه کشیدن یه موضوع دیگه حواس جمع رو از اون مساله پرت کرد، یا با یه تذکر که ولشون کن بیا درباره خودمون صحبت کنیم و... . اما وقتی شروع به دفاع یا توجیه کار فرد غیبت شده می کنیم تازه طرف مقابل عصبانی میشه و بیشتر کش پیدا می کنه
بعد اون وجوب استحلال و استغفار یعنی بریم به شخص بگیم ما تو یه جمعی بودیم داشتن غیبت شما رو می کردن، حلال کن؟ نمیگه کیا بودن؟ چی پشت سرم می گفتن؟ یا اگه کلی بگیم حلال کن نمیگه چی رو حلال کنم؟ یا اگه طرف در دسترس نباشه. اصلا حیلی نشناسیمش فقط به طور اجمالی بدونیم الان دارن درباره کی صحبت میکنن، حتما یه راه ارتباطی باهاش پیدا کنیم؟ بعد بگیم ما کی هستیم؟ یکی که یه جایی بوده که یکی دیگه داشته غیبت شما رو می کرده و ما هم فهمیدیم منظورش شما بودید؟
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
1- حق الناس نیز برگردن او می افتد، فلذا اگر امکان دارد باید حلالیت بطلبد.
2- تهمت زدن گناه محسوب می شود که یا باید آن را اصلاح بکنند(به این شکل که به آن افرادی که در مقابل نها تهمت زده اند بگویند این تهمت بوده است)، یا از کسی که به او تهمت زده اند حلالیت بطلبند.
3- گناه دیگری که استماعش حرام باشد به خودی خود مثل غیبت که در خصوص آن روایاتی هست، نداریم، ولی غالب گناهان زبانی برای شنونده، به عنوان ثانوی مثلا نهی از منکر .... وظیفه ایجاد می کند.
سلام علیکم
1-رد غیبت در غالب موارد اثر گذار است ،ولی اگر جایی می دانیم که تاثیری ندارد، در این صورت وظیفه ندارید و فقط وظیفه نهی از منکر می ماند.
2-در مواردی که امکان حلالیت طلبیدن است، اینکار لازم است، واگر امکان ندارد یا مفسده ای دارد، لازم نیست، و توبه به تنهایی کافی است، روشش هم به این صورت است که به صورتی کلی میگویید در جمعی غیبت شما را کردند یا کردم، حلالم کنید.
کارشناسان عزیز لطفا بفرمایید اگر در حال مشورت باشیم و توضیح بدیم هم غیبیته؟ چون برای مشورت نیاز هست که آدم راجع به موضوع توضیح بده
با سلام و تشکر
در رابطه با این مورد, یکی از کارها رو هم انجام بدهیم, کفایت می کند؟ یعنی اینکه به آن افراد بگوییم که تهمت بوده است و دیگر به خود طرف که بهش تهمت زده شده نگوییم؟ یا اینکه به خود طرف بگوییم و به افراد شنونده دیگر نگوییم؟ یا اینکه باید هر دو کار رو انجام داد؟