جمع بندی توصیه به ازدواج موقت برای من از سوی خانمم

تب‌های اولیه

41 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توصیه به ازدواج موقت برای من از سوی خانمم

سلام
من فردی شدیداً مذهبی هستم. چهل سال دارم و دارای خانواده هستم.
قایل ذکر است همسرم به رابطه جنسی اهمیت کافی نمی دهد و خودش هم می داند که نمی تواند پاسخگوی کامل نیاز من باشد. همسرم با ازدواج موقت من موافق است. بدون اینکه من چیزی در این مورد گفته باشم ، خودش این پیشنهاد را داده است. علت موافقت او با ازدواج موقت من ، اعتقاد دینی اوست. چون این مسأله را مشروع می داند ، بدون هیچگونه اکراهی با این امر موافقت دارد.
نمی دانم تا چد می توانم روی موافقت او حساب کنم؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حامی

سلام عليكم
از تأخيري كه در پاسخ شده پوزش مي طلبم.
دقت عمل و ظرافت توجه شما به اين امر ستودني است. چرا كه بسياري از مردها صرفا ازدواج دوم و موقت حق مرد است و و با اين كه ازدواج دوم يا موقت برايشان واجب نشده، جواز ( يا حتي استحباب) را در حد وجوب براي خود اعلام مي كنند. اگر به مراحله وجوب هم برسد خداوند تبارك و تعالي به ما عقل داده و بايد ظرافت هاي اجراي احكام را در نظر بگيريم و گرنه از قضا سكنجبين سودا فزود.
مهريه حق زن است اگر زني بدون توجه به فرهنگ جامعه و تلاش هاي مضاعف اقتصادي شوهرش پا در يك كفش كند كه چون حقم است بايد همين الان به من بدهيد با اين كه حقش است ممكن است سبب اختلافات و مشاجراتي شود اگر مردي با وجود داشتن شرايط اقتصادي خوب از دادن مهريه و طلب زن خودداري كند كار حرامي كرده است و مالك پول او نمي شود و اگر لباسي بخرد و با ان نماز بخواند نمازش باطل است. اخلاق ظرافت هاي روان شناختي را در روابط زناشويي زياد مي كند و زندگي را شيرين مي كند. بنابراين حتي براي گرفتن حق خود زن و شوهر نبايد چكشي برخورد كنند تا طرف مقابل حالت تدافعي و گريز يا پرخاش و بدبيني به خود نگيرد.
پاسخ خودم را در قالب چند نكته بيان مي كنم:
الف)- همسر دوم به مثابه فرزند دوم: تصور كنيد تك فرزند به دليل تنهايي زياد، چندين سال به والدين خود اصرار كند كه به شدت تمايل به داشتن خواهر يا برادر كوچك دارد و بارها و بارها با سكوت، با گريه با خواهش اين نياز را اعلام كند. اين امر اشاره به اين ندارد كه اگر فردا فرزندي به دنيا آمد او ديگر مشكلي نخواهد داشت. احتمال اين كه حسادت كند و يا به خاطر رفتار و شخصيت متفاوت فرزند دوم بعدا با هم مشكلاتي داشته باشند زياد است. علل مختلفي مي تواند سبب مشكلاتشان شود:
1- صفات اخلاقي بد والدين( بي انصافي و تبعيض، فرزند ناخواسته و بدرفتاري با دومي)،
2- صفات اخلاقي بد ديگران (دو به هم زني و تحريك يكي عليه ديگري و..)،
3- صفات اخلاقي بد خود كودك (حسادت و تملك خواهي كامل و انحصاري طلبي)،
4- صفات اخلاقي بد كودك دوم (بي احترامي به بزرگتر و ...)
5- شرايط ناملائم اقتصادي و محيطي : غالبا تك فرزند باشند در محل زندگي و پيام پنهان فرزند دوم اين باشد كه ما تافته جدابافته ايم و وجود فرزند دومي سبب كاهش زمينه هاي موفقيتم شده است.
با توجه به مثال بالا بايد گفت كه ازدواج دوم (دائم يا موقت) اگر چه مشروع است ولي اگر بدون ظرافت و دقت و توجه به شرايط و جامع نگري باشد ممكن است سبب تلخ كامي خودشما و همسران و فرزندان شود. ازدواج دوم يا موقت را با تك تك ابعادي كه بالا بيان كرديم بسنجيد.

هر بيشه گمان مبر كه خالي است
شايد كه پلنگ خفته باشد

ب) سازهاي مخالف:از نظر شرع اگر مرد انصاف داشته باشد و بي مروت نباشد و مشكل مادي نداشته باشد مي تواند همسر دوم بگزيند و بايد عدالت را در زندگي جديد اعمال كند. اگر زني با اين شيوه او مشكل داشته باشد غيرتش به جا نيست. بله اگر زني واقعا نمي تواند اين ازدواج را براي خود بپسندد و اعلام مخالفت مي كند، لازم است بگويد من به دليل ضعف ايمانم نمي توانم با اين امر كنار بيايم حكم خداوند ايرادي ندارد و كاري به ديگران ندارم. البته مردها هم ممكن است در ديگر آزمايش هاي الهي موفق نباشند و ضعف نشان دهن مثلا نتواند از مال خود در راه خدا زكات واجبش را بدهد يا در جهاد واجب شركت نكند.
[HL]معمولا[/HL] زنان ازدواج دوم (موقت يا دائم) را بر نمي تابند. البته استثنا هم ممكن است باشد يعني خانم هايي كه با توجه به شخصيت خود و صفات اخلاقي و باورهاي ديني اعلام كنند با اين ازدواج مشكلي ندارند و در عمل هم با همسر دوم سازگار باشند ولي
چون تعداد اين افراد كم است بايد فوق العاده دقت كنيد. ممكن است خانم به دليل عشقي كه به شوهرش دارد و سرد مزاجي يا نياز كمش به مسائل جنسي از روي دلسوزي به همسرش به او بگويد كه مشكلي با ازدواج دوم تو ندارم ولي در عمل نتواند با هوو كنار آيد به خصوص اگر بي انصافي شوهر يا تحريكات محيطي و فرهنگي مانند حرف و حديث هاي ديگران، مادرخانم و پدر خانم مخالف و سالار و... به اين امر دامن بزند.

ج) بي گدار به آب نزدنيد: با توجه به مسائلي كه بيان شد. نبايد بي گدار به آب بزنيد و اگر واقعا به اين نتيجه رسيديد كه همسرتان سازگار است و مي تواند با اين امر كنار بيايد و شرايط اقتصادي خوبي داريد، ضمن مراقبت بيشتر در حفظ حرمت ايشان و تذكر به همسر دوم براي رعايت شأن او، بهتر است به جاي تجربه هاي متعدد و تنوع طلبي همسر دوم انتخاب كنيد نه موقت. اگر شرايط اقتصادي خوب نبود و اداره كردن دو زندگي مشكل بود بهتر است خانمي را براي همباشي موقت مشروع (ازدواج موقت) گزينش كنيد كه همتا و هم كفو شما باشد و مدتي كوتاه در عقد هم باشيد اگر مشكلي نبود ان را تمديد كنيد. البته راه زندگي آرام را براي او نبنديد اگر ضمن زندگي شرايط ازدواج برايش فراهم شد او را طلاق دهيد تا با ازدواج دائم زندگي آرام تري داشته باشد.
د) مشاوره ازدواج: با توجه به سدهاي اخلاقي و شخصيتي و فرهنگي كه وجود دارد يا ممكن است به وجود آيد و زندگي تان را خراب كند اگر تصميم گرفتيد همسر دوم گزينش كنيد با همسر اول خود نزد مشاوري حاذق و متدين برويد. تا آموزش كافي براي حضور همسر دوم داده شود و قدرت سازگاري افزايش يابد و اگر ايشان صلاح ديدند يك جلسه هم هر سه نزد آن مشاور برويد.
جاروب كن خانه (دل خود و همسر و بيرون) را پس آنگه مهمان طلب@};-

وقتي مرد به ظرافت هاي روان شناختي احكام توجه نكند


نصائح خبير يوجه المسكري نصائح عدة للرجال المقبلين على التعدد أو الذين يفكرون فيه:
-
◆ أقول لا للتعدد لكل من ليس له قدرة مادية، وسلوكية وأخلاقية، وليس في قاموس حياته مخافة الله.
◆ لا للتعدد إذا كان ذلك سيكون سبباً في هدم البيت الذي بناه، أو تشتيت الأبناء وإذا كان ذلك سيشعل فتنة النزاع والخلافات بين الأهل والأقارب.

◆ نجاح الرجل في التعدد يعتمد على حسن الاختيار، ويجب ألا تختار الثانية على أساس عاطفي وشكل فقط، وإنما تكون الرؤية المتوافقة، مع المصلحة النهائية لكل الأطراف، واستمرار الحياة الزوجية. ◆ على الرجل استشارة أصحاب التخصص في شؤون الأسرة والمجتمع حتى يأخذ صورة شاملة عن التعدد إيجابياته وسلبياته، ثم الاستعانة بالاستخارة لما فيها من حسن التوكل على الله الذي يعلم الغيب، وما ينفعنا في حياتنا وآخرتنا.
◆ ينصح المرأة التي يتزوج زوجها بأخرى، بأن تقدم أوامر الله على كل شيء، كون التعدد أمرا مشروعا أقره الإسلام، فالعقل مقدم على العاطفة والدين مقدم على العقل. وهذا هو النهج السليم الذي يجب أن يتبعه كل مسلم.

http://alarabiya-news.com/view.2953/

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

حامی;895462 نوشت:
- ◆ أقول لا للتعدد لكل من ليس له قدرة مادية، وسلوكية وأخلاقية، وليس في قاموس حياته مخافة الله.

برخي فقط شعار مي دهند كه ازدواج متعدد بين عرب ها رائج است ولي نمي گويند كه آيا همه ازدواج هاي بين عرب ها موفق بوده است؟

اگر فردي كه تسلط به عربي دارند متن بالا را ترجمه كنند لطف بزرگي كرده اند
خانم يا عالي شما وقت داريد اين زحمت را بكشيد؟[/]

طوفان خورشیدی;892464 نوشت:
همسرم با ازدواج موقت من موافق است.

طوفان خورشیدی;892464 نوشت:
گرچه شخصاً به ازدواج موقت نیاز دارم

چرا موقت؟ یه زن دائم دیگه بگیر که مثل تو نیازش بالا باشه

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

حامی;895455 نوشت:
د) مشاوره ازدواج: با توجه به سدهاي اخلاقي و شخصيتي و فرهنگي كه وجود دارد يا ممكن است به وجود آيد و زندگي تان را خراب كند اگر تصميم گرفتيد همسر دوم گزينش كنيد با همسر اول خود نزد مشاوري حاذق و متدين برويد. تا آموزش كافي براي حضور همسر دوم داده شود و قدرت سازگاري افزايش يابد و اگر ايشان صلاح ديدند يك جلسه هم هر سه نزد آن مشاور برويد.
جاروب كن خانه (دل خود و همسر و بيرون) را پس آنگه مهمان طلب

سلام
اين نكته را هم دقت كنيد
برخي حتما به من مي گويند كما اين كه قبلا هم گفته اند كه خيلي داري سختش مي كنيد
بنده با توجه به مشكلاتي كه در مشاوره ها و اين نوع زندگي ها مي بينيم بايد بگويم سخت هست و يك اشتباه مي تواند آخرين اشتباه باشد يعني بمب شادكامي شود ازدواج دوم[/]

حامی;895467 نوشت:

برخي فقط شعار مي دهند كه ازدواج متعدد بين عرب ها رائج است ولي نمي گويند كه آيا همه ازدواج هاي بين عرب ها موفق بوده است؟


سلام علیکم

باعرض ادب و احترام به محضر شما

متاسفانه حقیر ادبیات عربم خیلی ضعیف است ،اما یه نکته ای در متن عربی که گذاشتید دیدم که خیلی جالب بود! و آن هم اینکه گفته «باید عقل را مقدم بر احساس کرد و دین را مقدم بر عقل! »
این مطلب خیلی برایم زیبا و قابل تامل بود....

یازهراسلام الله علیها

حامی;895455 نوشت:
د) مشاوره ازدواج: با توجه به سدهاي اخلاقي و شخصيتي و فرهنگي كه وجود دارد يا ممكن است به وجود آيد و زندگي تان را خراب كند اگر تصميم گرفتيد همسر دوم گزينش كنيد با همسر اول خود نزد مشاوري حاذق و متدين برويد. تا آموزش كافي براي حضور همسر دوم داده شود و قدرت سازگاري افزايش يابد و اگر ايشان صلاح ديدند يك جلسه هم هر سه نزد آن مشاور برويد.
جاروب كن خانه (دل خود و همسر و بيرون) را پس آنگه مهمان طلب

اگر خانمي هم مي خواست ازدواج دوم كند بنده به ايشان مي گفتم دنبال همفكو باشيد
تا جايي كه ممكن است ازدواج دوم با مرد با انصاف كه مشكل مالي ندارد
حتما تحقيق مفصل كنيد،
به سخنان آقا به تنهايي اصلا گوش ندهيد
مشاوره ازدواج هم برويد
..........
اگر شرايط ازدواج اول و دوم نيست ازدواج موقت با هم كفوي كه براي زندگي اش مشكل ساز نباشد و...

یارب;895478 نوشت:
[=13]
سلام علیکم

باعرض ادب و احترام به محضر شما

متاسفانه حقیر ادبیات عربم خیلی ضعیف است ،اما یه نکته ای در متن عربی که گذاشتید دیدم که خیلی جالب بود! و آن هم اینکه گفته «باید عقل را مقدم بر احساس کرد و دین را مقدم بر عقل! »
این مطلب خیلی برایم زیبا و قابل تامل بود....

یازهراسلام الله علیها

اگر دینتون رو مقدم بر عقلتون کردین ... هیچ فرقی بین شما و یک یهودی نمیمونه ...

حامی;895462 نوشت:
نصائح خبير يوجه المسكري نصائح عدة للرجال المقبلين على التعدد أو الذين يفكرون فيه:
- ◆ أقول لا للتعدد لكل من ليس له قدرة مادية، وسلوكية وأخلاقية، وليس في قاموس حياته مخافة الله.
◆ لا للتعدد إذا كان ذلك سيكون سبباً في هدم البيت الذي بناه، أو تشتيت الأبناء وإذا كان ذلك سيشعل فتنة النزاع والخلافات بين الأهل والأقارب.
◆ نجاح الرجل في التعدد يعتمد على حسن الاختيار، ويجب ألا تختار الثانية على أساس عاطفي وشكل فقط، وإنما تكون الرؤية المتوافقة، مع المصلحة النهائية لكل الأطراف، واستمرار الحياة الزوجية. ◆ على الرجل استشارة أصحاب التخصص في شؤون الأسرة والمجتمع حتى يأخذ صورة شاملة عن التعدد إيجابياته وسلبياته، ثم الاستعانة بالاستخارة لما فيها من حسن التوكل على الله الذي يعلم الغيب، وما ينفعنا في حياتنا وآخرتنا.
◆ ينصح المرأة التي يتزوج زوجها بأخرى، بأن تقدم أوامر الله على كل شيء، كون التعدد أمرا مشروعا أقره الإسلام، فالعقل مقدم على العاطفة والدين مقدم على العقل. وهذا هو النهج السليم الذي يجب أن يتبعه كل مسلم.

http://alarabiya-news.com/view.2953/

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و الرحمه
عظم الله اجورکم
ترجمه متن تقدیم حضورتان

توصیه های کارشناس


....توصیه هایی برای تعدادی از مردانی که به تعدد زوجات رو می آورند و یا مردانی که به تعدد زوجات می اندیشند:

تعدد زوجات به افرادی که استطاعت مالی ندارند و رفتار و اخلاق مناسبی ندارند و همچنین از خدا نمی ترسند توصیه نمی کردد


تعدد زوجات اگر باعث ویرانی خانه ای که آن را بنا نموده اید(منظور خانواده شخص) ، یا سبب اضطراب فرزندان گردد و اگر سبب برخاستن دعوا و اختلافات بین خانواده و نزدیکان گردد نباید صورت پذیرد
(حفظ ازدواج اول مهمتر است و مهم حفظ کانون خانواده است)


موفقیت مرد در تعدد زوجات بستگی به انتخاب درست دارد، و لازم است همسر دوم را فقط بر اساس عاطفه و شکل انتخاب نکند، درحالیکه این ازدواج با مصلحت اندیشی از هر جهتی و بقای حیات زوجیت همراه است .
(همه جوانب را باید سنجید)


بر مرد واجب است از افراد دارای تخصص در امور خانواده و جامعه مشورت بخواهد تا اینکه صورتی کامل از نقاط مثبت و منفی آن را بداند، سپس با استخاره و طلب خیر و توکل بر خداوند متعال که آگاه به غیب است، آنچه را که خیر دنیا و آخرت است را در زندگیشان، بطلبد
(یعنی اول استشاره سپس استخاره)


و به زنی را که همسرش با زن دیگری ازدواج می کند توصیه می گردد که امر خداوند متعال را بر هر چیزی مقدم بدارد، تعدد زوجات امری مشروع است که در اسلام ثبت گردیده، پس عقل بر عاطفه مقدم و دین بر عقل مقدم است، و این راه صحیحی(سالمی) است که بر هر مسلمان لازم است از آن پیروی کند/منقاد آن باشد
(تسلیم اوامر الهی باشد)

با تشکر از تذکر جناب حامی جهت تصحیح متن فوق

طوفان خورشیدی;892464 نوشت:
سلام
من فردی شدیداً مذهبی هستم. چهل سال دارم و دارای خانواده هستم. اما به علت مزاجم ، نیاز جنسی بالایی دارم.
قایل ذکر است همسرم به رابطه جنسی اهمیت کافی نمی دهد و خودش هم می داند که نمی تواند پاسخگوی کامل نیاز من باشد. همسرم با ازدواج موقت من موافق است. بدون اینکه من چیزی در این مورد گفته باشم ، خودش این پیشنهاد را داده است. علت موافقت او با ازدواج موقت من ، اعتقاد دینی اوست. چون این مسأله را مشروع می داند ، بدون هیچگونه اکراهی با این امر موافقت دارد.
نمی دانم تا چد می توانم روی موافقت او حساب کنم؟

گرچه شخصاً به ازدواج موقت نیاز دارم ، اما هنوز صحبتهای من و خانمم در حد تئوری است و تا کنون نتوانسته ام هیچ طرح خاصی برای انجام آن داشته باشم ، برای امتحان او و اطمینان از عقیده اش چندین بار به او گفته ام: ازدواج چه دایم چه موقت ، رابطه عاطفی و ... را به دنبال خواهد داشت. آیا تو ناراحت نمی شوی؟ (و مثالهایی در این باره برایش زده ام). اما او همیشه گفته که هر گونه رابطه عاطفی من با یک همسر موقت، چون مشروع است ، هرگز باعث ناراحتی او نخواهد شد.

نظر همسرم در این مورد ، در طول حدود ده سال ، هیچ گونه تغییری نداشته است.
نظر خودم این است که چون خانمم فردی مذهبی است، لذا واقعاً به حرفش اعتقاد داد. شناختی که از او دارم این را تایید می کند.
ولی باز نمی دانم تا چه حد می توانم روی حرف او حساب کنم؟ آیا او از نظر خود برنخواهد گشت؟

البته گرچه در موافقت راستین و بدون اکراه همسرم با این قضیه ، بحمد الله هیچ مشکلی ندارم، اما در عمل ، انجام این کار نیز بسیار سخت است. از حیث مخالفت فرهنگی مردم و نیز سخت بودن یافتن فردی که شرایط آن را داشته باشد و نحوه پیشنهاد دادن به او ( چون این قضیه در فرهنگ ما با مقاومت بسیار بالایی روبرو است).

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

خوب در ابتدا خدارا شکر کنید به خاطر داشتن همچین زنی که دارای معرفت است و او را دوست داشته باشید به خاطر همین انتخاب و کلامش

و در ادامه برای اطمینان از کلامشان اگر شما در عقد نامه بند طلاق و یا اذن همسر اول را امضا کردید خب باید ایشان این بند را لغو کنند یا رضایتشان را کتبا بنویسند

اما در مورد انتخاب همسر

در هر ازدواجی چه دائم و چه موقت اگر هم کفو انتخاب نشود دچار مشکلاتی می شود اما به خاطر شرایط موقت بودن ازدواج موقت طبیعتا حساسیت کمتری لازم است
و با مراقبت ها و انتخاب زنانی که مشکلات روحی و روانی ندارند و پایبندی به اصول اخلاقی و ایمانی دارند را هم در نظر بگیرد
اینکه می گویم نه اینکه خدای ناکرده ازدواج موقت را برای شما سخت بگیرم

بلکه در یک حد معمول دقت لازم است

خدا دین رو راحت قرار داده یک حدی از تحقیق و برسی لازمه

اما در مو.رد ویژگی همسر موقت

شما سعی کنید در وهله اول همسری را بگیرید که تنوع طلب است و با کوتاه بودن رابطه احساس ناراحتی نمی کند و البته تنوع طلبی مهار شده دارد یعنی چارچوب شرعی نکاح رو رعایت می کند
و مراقب ضوابط اخلاقی هم باشید که خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید.
و اگر شرایط ازدواج دائم رو هم دارید همسرتان را راضی کنید که همسر دائم بگیرید

و در آخر

توصیه من در ابتدا ازدواج است چه ازدواج دائم و چه ازدواج موقت

اگر بنا است با صبر نتوانید تحمل کنید و به زنا مبتلا شوید

مراقب باشید اثیر دام شیطان نشوید

که اعمال زشت رو زیبا جلوه می ده و کسی جز خودتان هم نمی تواند درست تشخیص دهد.

به امید داشتن زندگی زیبا در کنار همسرانتان و محبت روز افزون برای همسر اولتان به خاطر معرف نفس و اخلاق نیکوی او

یا علی(ع)@};-

حامی;895455 نوشت:
اگر شرايط اقتصادي خوب نبود و اداره كردن دو زندگي مشكل بود بهتر است خانمي را براي همباشي موقت مشروع (ازدواج موقت) گزينش كنيد كه همتا و هم كفو شما باشد و مدتي كوتاه در عقد هم باشيد اگر مشكلي نبود ان را تمديد كنيد. البته راه زندگي آرام را براي او نبنديد اگر ضمن زندگي شرايط ازدواج برايش فراهم شد او را طلاق دهيد تا با ازدواج دائم زندگي آرام تري داشته باشد.

با سلام تشکر فراوان
1- این روش ، همه قسمتهایش ، مورد نظر حقیر هست.
2- در مقام عمل که ادعا نمی کنم ، اما در مقام اندیشه و نظر ، اخلاق محمدی (ص) و موازین فقه جعفری (ع) را میزان و پروتکل زندگی خود می دانم.
3- در صورت اجرا ، احتمالا نیازی نیست همسر اول از این اتفاق مطلع شوند تا مبادا حساسیت وی برانگیخته شود. می توان به گونه ای عمل کرد که زندگی با همسر اول ، از حالت عادی و سابق خود ، هیچ تغییری نکند. حتی ضروری است در این صورت ، محبت نسبت به وی افزایش یابد.
حامی;895477 نوشت:
قبلا هم گفته اند كه خيلي داري سختش مي كنيد

نه. این سخت گیری نیست. این هشدار دادن و راهنمایی است. ما اگر خواهان سعادت خودمان هستیم ، لازم است به هشدارهایی که خطرات را به ما گوشزد می کنند توجه کنیم.

یارب;895478 نوشت:
«باید عقل را مقدم بر احساس کرد و دین را مقدم بر عقل! »

چه جمله زیبایی! بسیار لذت بردم.
این جمله ، خلاصه تمام اعتقادات و اندیشه های من است.
کاش مردم ، به عمق این جمله می رسیدند.
به نظرم ، صدا و سیما (به عنوان دانشگاه عمومی) باید ترویج و جا انداختن این جمله را در الویتهای بالای اهداف خود قرار دهد.

حامی;895480 نوشت:
همفكو باشيد

من همیشه به خانمم گفته ام: اگر کسی ، زیباترین دختر روی کره زمین ، اما بی اعتقاد به نظام و ولایت ، باشد ، پیش من حتی ارزش اینکه با او "رفع نیاز غریزی" صورت بگیرد هم ندارد.
چون با وضعیتی که دارد و اعتقاداتی که دارد ، به عزیزترین چیزهای ما که همان نظام و رهبری و شهدا هستند ، توهین می کند (به زبان حال، نه به زبان قال) و ما این را تحت هیچ شرایطی برنمی تابیم.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

یارب;895478 نوشت:
«باید عقل را مقدم بر احساس کرد و دین را مقدم بر عقل! »

البته عقل پخته در بسياري از جاها با دين تعارضي ندارد
كما اين كه با احساس هم[/]

طوفان خورشیدی;895526 نوشت:
- در صورت اجرا ، احتمالا نیازی نیست همسر اول از این اتفاق مطلع شوند تا مبادا حساسیت وی برانگیخته شود. می توان به گونه ای عمل کرد که زندگی با همسر اول ، از حالت عادی و سابق خود ، هیچ تغییری نکند. حتی ضروری است در این صورت ، محبت نسبت به وی افزایش یابد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

شما چه قدر با همسرتونید؟

همیشه با ایشانید؟

سابقه داشته قبلا خانه نباشید؟ چند شب؟

اگر خیر

مخفی کاری براتون خوب نیست یا مخفی کاری بدون رضایت مکتوب همسرتون

معلوم نیست بعدا نظر همسرتون عوض شود یا خیر

خوبه که همسرتون رضایت دادند اما عقلا اگر در مفاد عقد نامه اذن همسر اول را شرط کردید پس اذن کتبی بگیرید

که اگر به احتمال خیلی کم حتی خانمتون نظرشون عوض شد درد سر برای شما پیش نیاید

ان شاء الله

یاعلی(ع)@};-

حامی;895539 نوشت:
البته عقل پخته در بسياري از جاها با دين تعارضي ندارد

استاد، فقط "بسیاری جاها"؟
به نظرم عقل ناب و سالم و کامل ، هیچ تضادی با دین ندارد.
کلما حکم به العقل حکم به الشرع. و کلما حکم به الشرع ، حکم به العقل.
معنای تقدم عقل بر دین این است که اگر جایی یک حکم عقلی با دین مغایرت یافت ، بدانیم که قطعا حکم دین صحیح است و عقل مذکور ، دچار نقص بوده است.

به تعبیری: "دین" یعنی "عقل الهی".

ملورين;895548 نوشت:
چه قدر بعضي تاپيكها حال بهم زنه
چه قدر تابلو بعضي ها داستان سرايي ميكنن كه قبح بعضي كارها بريزه
چه قدرم كارشناسها با وجدان با تمام جزيياات و دلسوزي جواب ميدن
بميرم براي اين بخش دين كه بهش توجهي نميشه اينهمه زور ميزنيد زنده نگهش داريد
شما يا داري تخيلاتت رو ميگي كه به نظر من صد در صد همينه
يا خانومتون يه جا سرش گرمه كه بود نبود شما براش مهم نيست
يا خانومتون سيب زميني پشندي از نوع مونثش هستن
واقعا خداروشكر كه شوهرم مذهبي نيست
غيرتش ميارزه به صدتا اين كلاه شرعي بازها !!!!!
مرد مذهبي : صيغه :///

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

اگر شوهرتون جز شما به هیچ زن دیگه ایی نگاه نمی کنه
خدا را شکر کنید
اگر به جز شما و محارمش با کس دیگه دست نمیده خدا رو شکر کنید
اگر جز تصویر شما تصویر زن دیگه ایی را نگاه نمی کنه
خدا را شکر کنید
و اما
اما بترسید

بترسید از روزی که مردتون دیگه این طور نباشد

چون اگر مذهبی نباشد
خدا را نشناسد
اخلاق مدار نباشد
دیگر معلوم نیست چکارها که نیست بکند

حال خود دانید
امیدوارم همه خوش بخت بشوند و شما خوش بخت باقی بمانید
(از همه مهم تر نیک بختی را برای همه آرزومندم)

یا علی(ع)@};-

رستگاران;895562 نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

اگر شوهرتون جز شما به هیچ زن دیگه ایی نگاه نمی کنه
خدا را شکر کنید
اگر به جز شما و محارمش با کس دیگه دست نمی ده خدا رو شکر کنید
اگر جز تصویر شما توصیر زن دیگه ایی را نگاه نمی کنه
خدا را شکر کنید
و اما
اما بترسید

بترسید از روزی که مردتون دیگه این طور نباشد

چون اگر مذهبی نباشد
خدا را نشناسد
اخلاق مدار نباشد
دیگر معلوم نیست چکارها که نیست بکند

حال خود دانید
امیدوارم همه خوش بخت بشوند و شما خوش بخت با قی بمانید

یا علی(ع)@};-

خيالت راحت اينكارها رو نميكنه چون نيازي نداره
يه عشق براش كافيه تو اين دنيا !!!!!

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

بزرگواران
دقت دقت
ببينيد
سؤال مشخص است
هر تاپيكي هم سؤال خاصي موضوع بحث اش است
نبايد از اين موضوع به آن موضوع سيار باشيد
تاپيك هاي زيادي در اين موارد بحث شده است
بنابراين دقت كنيم تكرار مكررات نباشد

پس نظر خودتان را بيان كنيد@};-

[/]

سلام
جناب حامی من با راهکار شما زیاد موافق نیستم! البته راهکار استارتر با تایید شما
شما به عنوان یک روانشناس باید جنبه های دیگه قضیه رو بررسی کنید اگه واقعا خانمی سرد مزاج باشه آیا واقعا راهی برای تغییر مزاج وجود نداره؟

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

ملورين;895565 نوشت:
خيالت راحت اينكارها رو نميكنه چون نيازي نداره
يه عشق براش كافيه تو اين دنيا !!!!!

الله اعلم

امیدوارم همسرتان اینگونه باشد

و حتما اینگونه باشد
و زندگی خوبی داشته باشید.[/]

jostojoogarhaqiqat;895561 نوشت:
من شما را می شناسم خانوم ملورین .
این گفتار از شما بعیده .
لطفا اصلاحش کنید .
چیزی که ما امروز در جامعه نیاز داریم اخلاقه .

من بيشتر حرصم گرفته از اوني كه اين موضوع رو تاييد كرده
من غير مذهبي ميام سايت مذهبي اين مطالب رو ميبينم به نظرتون به دين ترغيب ميشم؟!
هيچ زني موافق هوو نيست جز همون موارد كه اشاره كردم
خانومهايي كه اينجا موافق هستن هم يا خودشون صيغه شدن يا از قماش همون سيب زميني هستن يا چون فضا مجازيه جو شعار زدگي گرفتتشون
وگرنه هيچ زن عاقلي رقيب عشقي نميخواد
شان يه زن خيلي بالاتره
الان همه ميچسبونن به حسادت زن
مهم نيست هر جور هر كي ميخواد فكر كنه!
اين موضوعات نبايد عمومي مطرح بشه كارشناسم بياد توضيحات بده!
تو خصوصي بپرسه
هيچ دليلي نميبينم جز عادي سازيه تنوع طلبي اقايون
!!!!!!

رستگاران;895572 نوشت:

الله اعلم

امیدوارم همسرتان اینگونه باشد

و حتما اینگونه باشد
و زندگی خوبی داشته باشید.

اميدوار نباش همين هست
بعد چندسال زندگي مشترك !!!!

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

ملورين;895575 نوشت:
اميدوار نباش همين هست
بعد چندسال زندگي مشترك !!!!

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج

خدا را شکر که هست

پس اینجا یک نکته را در نظر بگیرد

تا وقتی پاتون رو توی کفش دیگران نگذاشتید هرگز راه رفتنشون رو قضاوت نکنید مگر شرایطشون رو درک کنید.

یا علی(ع)@};-[/]

ملورين;895573 نوشت:
عادي سازيه تنوع طلبي اقايون

ما فقط ملتزم به فقه صادق آل محمد (ص) هستیم (که مفسر آن هم مراجع تقلید باشند، نه هر کسی). هیچگونه پروتکل الحاقی هم نمی پذیریم! happy

ملورين;895575 نوشت:
اميدوار نباش همين هست
بعد چندسال زندگي مشترك !!!!

شمام خیلی تند میرین
به هر حال یا اعتقاد دینی دارید یا ندارید اگه ندارید مطمئن باشید با هیچ طریقی نمیتونید غریزه رو محدود کنید!
اگه اعتقاد به دین دارید نمیشه منکر این شد که اسلام با هوسرانی و شهوترانی مخالفه اما به هر حال راه هایی هم برای ارضای غرایز قرار داده

آرمین...;895558 نوشت:
سلام
خیلی عجیبه !
از زمانی که در این سایت آمدم همه اش بحث صیغه و متعه کردن هستن !

در یک سایت علمی - دینی این بحثها و مشکلات مطرح بشود و از ظرفیتهای دینی برای حل آنها استفاده بشود ، خیلی بهتر است تا اینکه در جامعه روابط ناسالم و خانمان سوز برقرار شود.

به نظرتان خوبه چند تا از همکارانم که متاهل هم بوده اند ، به خاطر فساد اخلاقی ، از کار اخراج شده باشند؟

ملورين;895581 نوشت:
ايشون ديگه اقا هستن خانوم نيستن كه متهم بشن به حسادت!!!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

عمر ابن خطاب هم آقا بود

دلیل نمی شود چون آقا هستند درست می گویند

ما یا دین رو قبول داریم یا نه

اگر نداریم

غرب رو قبول داریم یا نه؟ باز هم خودخواهیم؟هر جای دنیا رو نگاه کنید دید تک همسری فقط یک چیز در حق قانون و ضمانت اجرایی برای همه نداردطوری که

فاحشه خونه رو رسمی می کنند و...

اینجا بحث رو تمام می کنم

چون استاد گوشتزد کردند

یا علی(ع)@};-

ملورين;895584 نوشت:
من كار ندارم به اين حرفها
زني كه ايشون توصيف كرد وجود خارجي نداره
حالا شما هي حرف خودت رو بزن!


وجود داشته باشن یا نه
برای من مهم نیست
اعتراض من به تندروی شما بود که گفتید هر کی این اعتقاد رو داره .... هست
شما حتی اگه مخالفید باید مخالفتتون رو با ادبیات درست و با دلیل مطرح کنید

طوفان خورشیدی;895585 نوشت:
در یک سایت علمی - دینی این بحثها و مشکلات مطرح بشود و از ظرفیتهای دینی برای حل آنها استفاده بشود ، خیلی بهتر است تا اینکه در جامعه روابط ناسالم و خانمان سوز برقرار شود.

به نظرتان خوبه چند تا از همکارانم که متاهل هم بوده اند ، به خاطر فساد اخلاقی ، از کار اخراج شده باشند؟

جسارتا من کلام حرف م شخص جنابعالی نبوده و نیست !
بحث من یک امر کلی است
نباید از مذهبیون چهره ساخت که فقط فکرشان به دنبال مسائل جنسی است. با این تفاوت که شکل شرعی به آن دادن !
تحت عنوان صیغه
برای من خیلی سخت است !
این افرادی که برخی احکام دینی را بیشتر از سایر احکام فقهی علم می کنند !
چرا در قبال احکام جهاد این چنین نیستن !
چرا آنجا که به حضورشان نیاز است !
خبری از چنین افراد و دفاع جانا نه کردن نیست !
در چنین سایتی دینی به این شکل صحیح نیست !
مرتبا تا پیک های متعه با ولع خاصی با لا و پایین بشود !
یک مورد دیگر اینکه
بماند
پ.ن
حداقل..چهره دین را نزد غیر مذهبی ها با چنین مباحث تخریب نکنید !

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

ملورين;895548 نوشت:
چه قدر بعضي تاپيكها حال بهم زنه
چه قدر تابلو بعضي ها داستان سرايي ميكنن كه قبح بعضي كارها بريزه
چه قدرم كارشناسها با وجدان با تمام جزيياات و دلسوزي جواب ميدن
بميرم براي اين بخش دين كه بهش توجهي نميشه اينهمه زور ميزنيد زنده نگهش داريد
شما يا داري تخيلاتت رو ميگي كه به نظر من صد در صد همينه
يا خانومتون يه جا سرش گرمه كه بود نبود شما براش مهم نيست
يا خانومتون سيب زميني پشندي از نوع مونثش هستن
واقعا خداروشكر كه شوهرم مذهبي نيست
غيرتش ميارزه به صدتا اين كلاه شرعي بازها !!!!!
مرد مذهبي : صيغه :///

سلام عليكم
بزرگوار واقعا مي توانيم راحت همه را داستان سرايي بدانيم؟
يك درصد احتمال بدهيد توهين يا تهمت باشد به پرسشگر
قبول دارم برخي از مردها داستان سرايي مي كنند ولي در تجارب مشاوره اي همه چيز ما ديده ايم
به قول سيدجلال يونسي كه 15 سال خانواده درمانگر است
مي گفتند خانم تماس گرفته بود به خانم كه شوهرش با او رابطه آزاد داشت تشگر گرده بود كه وقتي با اوست شادش مي كند و با نشاط سر زندگي خود بر مي گردد
بله معمولا زنان اين طور نيست ولي مواردي هستند كه انكار پذير نيست
....

الان كه دانشمندان روان پزشك در دنيا مي گويند اگر تعداد زيادي كاري به امري روي آوردند اين امر هنجار است بنابراين همجنس گرايي و خودارضايي را مشكل و اختلال نمي دانند
ازدواج سفيد را هم كه بي عيب مي دانند
ممكن است سكس ضربدري و مثلثي را هم در آينده نه چندان دور هنجار معرفي كنند
بنابراين
اگر بخواهيم عقل كل باشيم علم ما را به در و ديوار مي زند كه برويم در كماhappy
البته حكم خدا باتدابير و مصالح جمعي و بدور از ظلم است[/]

آرمین...;895590 نوشت:
جسارتا من کلام حرف م شخص جنابعالی نبوده و نیست !
بحث من یک امر کلی است
نباید از مذهبیون چهره ساخت که فقط فکرشان به دنبال مسائل جنسی است. با این تفاوت که شکل شرعی به آن دادن !
تحت عنوان صیغه
برای من خیلی سخت است !
این افرادی که برخی احکام دینی را بیشتر از سایر احکام فقهی علم می کنند !
چرا در قبال احکام جهاد این چنین نیستن !
چرا آنجا که به حضورشان نیاز است !
خبری از چنین افراد و دفاع جانا نه کردن نیست !
در چنین سایتی دینی به این شکل صحیح نیست !
مرتبا تا پیک های متعه با ولع خاصی با لا و پایین بشود !
یک مورد دیگر اینکه
بماند
پ.ن
حداقل..چهره دین را نزد غیر مذهبی ها با چنین مباحث تخریب نکنید !

منطقي ترين پاسخ رو ايشون دادن
ميخواستم يه چيزهايي بگم كه همش رو ايشون گفتن

فقط يه نكته امثال من كه حكم الهي رو قبول ميكنيم نه سيب زميني هستيم نه متعه شديم تا حالا نه اهل خيانتيم!
فقط در برابر حكم خدا لجاجت نداريم
اينكه دلمون نميخواد هوو داشته باشيم بحثش جدا ولي دليل نميشه حكم خدا زير سوال بره!
مشكل ما مصاديقه نه اصل قضيه! برا درستي و غلط مصداق هم كارشناس كه علمش رو داره بايد نظر بده!

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

???;895589 نوشت:
شما حتی اگه مخالفید باید مخالفتتون رو با ادبیات درست و با دلیل مطرح کنید

بله
بايد حرمت ديگران را در گفتگوها حفظ كنيم
شما ديده ايد بنده به عنوان فردي مذهبي جايي به فرد زناكار، همجنس گرا يا ..توهين كنم؟
دين و عقل به ما مي گويد در بحث حرمت همديگر را داشته باشيم
شما صرف اين كه اين امر را نديده ايد يقينا مي گويد نيست
خب مي توانيد از مشاوراني كه حتي مذهبي نيستند آمار دقيق تري بگيريد[/]

آرمین...;895590 نوشت:
جسارتا من کلام حرف م شخص جنابعالی نبوده و نیست !
بحث من یک امر کلی است
نباید از مذهبیون چهره ساخت که فقط فکرشان به دنبال مسائل جنسی است. با این تفاوت که شکل شرعی به آن دادن !
تحت عنوان صیغه
برای من خیلی سخت است !
این افرادی که برخی احکام دینی را بیشتر از سایر احکام فقهی علم می کنند !
چرا در قبال احکام جهاد این چنین نیستن !
چرا آنجا که به حضورشان نیاز است !
خبری از چنین افراد و دفاع جانا نه کردن نیست !
در چنین سایتی دینی به این شکل صحیح نیست !
مرتبا تا پیک های متعه با ولع خاصی با لا و پایین بشود !
یک مورد دیگر اینکه
بماند
پ.ن
حداقل..چهره دین را نزد غیر مذهبی ها با چنین مباحث تخریب نکنید !

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

اونی که با مطالعه دین بخواهد منحرف شود حتی با خواندن قرآن و آیات جهادهم بهونه می گیرد.

اینها بهونه است تا واقعیت

در زمانی که جهاد علنیه

لازمه احکام جهاد به طور ویژه رویش صحبت شود.(چه برسه قبل از جهاد و احتمال وقوع آن)

اگر نشود خطا در جنگ رخ دهد این ایراد متوجه افراد آگاه است.

کسانی که جلوی امام حسین(ع) می ایستادند و می خواستند ایشان را منصرف کنند.

نفهمیدند که چه فاسدی بر مسلمانان حکومت می خواهد بکند.

سکوت کردند

فکر کردند لازم نیست

الان هم ازدواج موقت یکی از مسائل خیلی مهم جامعه است.

لازم و ضروری است که به آن پرداخته بشه

این موضوع رو خود استاد حامی خیلی خوب می دونه

یا بقیه اساتید

الان اگر بجای جلوگیری از صحبت در مورد ازدواج موقت

شرایط اون رو قشنگ توضیح داده بشه

کفویت های لازم برای این ازدواج

مشکلات این ازدواج هم خیلی کم می شه

خود مشاوران این رو خوب می دانند.

یا علی(ع)@};-

آرمین...;895590 نوشت:

حداقل..چهره دین را نزد غیر مذهبی ها با چنین مباحث تخریب نکنید !

به نحوی صحبت میکنید گوئی از فحشا دفاع شده است!
متعه و تعدد زوجات حکم خدا و خیر محض است بله ممکن است برخی سوء استفاده کنند اما نباید اینکار را به حساب دین نوشت
یکی از هجمه هایی که به اسلام میشود سختگیری بیش از حد در روابط بین زن و مرد است و اتفاقا تبیین این موضوعات باعث میشود چهره اسلام از این شبهات بی اساس جدا شود اسلام قائل به ضوابط شرعی و عقلی در اینگونه روابط است و به روابط بین رن و مرد سامان میدهد و تبیین چنین موضوعاتی خراب کردن وجهه دین نیست
الان کشور های غربی به راحتی از همجنسگرایی دفاع کرده و آن را یک رابطه نرمال توصیف میکنند آنوقت صحبت از ازدواج موجب بد جلوه دادن چهره دین میشود؟!

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

خب بزرگوران
گفتگوها داره به بحث هاي دو نفري و كل كل مي كشد
سؤالاتم زياد است و وقتم كم
واقعا نمي رسم همه نظرات (‌ان هم خارج از موضوع تاپيك را بخوانم)
&&&
براي اين كه هيجانات خود را بيشتر مديريت كنيد
نكات تان را فقط در خصوص سؤال بيان كنيد
و نظر شخصي خود را بنويسيد
ان شاالله فردا شب
تاپيك را باز مي كنم

[/]

ملورين;895584 نوشت:
من كار ندارم به اين حرفها
زني كه ايشون توصيف كرد وجود خارجي نداره
حالا شما هي حرف خودت رو بزن!

سلام
بزرگوار بنده به جاي شما بودم اين طوري بيان مي كردم
به نظرم چنين زني وجود خارجي ندارد ولي اگر برفرض چنين زني هم يك در ميليارد پيدا شود سه يا چند احتمال درباره او هست يا چند نكته در اين باره مي گويم
اين طور هم موضوع بحث حفظ مي شد و هم چيزي را كه يقين نداريد صددرصد رد نمي كرديد و به ديگران هم احيانا بي حرمتي.
به نظرم
هم شما
و هم مخالفان نظر شما مي توانيد بدون تنش بحث كنيد و نظر خود را با دلائل (نه احساس و ذوق و ميل خود )‌بيان كنيد

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

*نهال*;895598 نوشت:
منطقي ترين پاسخ رو ايشون دادن
ميخواستم يه چيزهايي بگم كه همش رو ايشون گفتن

فقط يه نكته امثال من كه حكم الهي رو قبول ميكنيم نه سيب زميني هستيم نه متعه شديم تا حالا نه اهل خيانتيم!
فقط در برابر حكم خدا لجاجت نداريم
اينكه دلمون نميخواد هوو داشته باشيم بحثش جدا ولي دليل نميشه حكم خدا زير سوال بره!
مشكل ما مصاديقه نه اصل قضيه! برا درستي و غلط مصداق هم كارشناس كه علمش رو داره بايد نظر بده!

سلام
بله دقيقا همين است
به جاي بد و بيراه گفتن
بگوييم من خودم نمي توانم اين حكم دين را عمل كنم
البته مردان زيادي هم به همه دستورات دين عمل نمي كنند
بله اگر انسان ديندار واقعي باشد نبايد عمل به دستور دين برايش سخت باشد ولي عملا همه مقيد نيستند
...
البته
خيلي ها فكر مي كنند ازدواج متعدد و موقت را دينداران واقعي دنبالش هستند هميشه
نه
از نظر آماري نگاه كنيم الزاما اين طور نيست
ولي دينداران واقعا بدون بي انصافي ان را مديريت مي كنند
شما تصور كنيد فردي نه نماز مي خواند نه روزه مي گيرد در برابر اهل ارتباط با خانم هاي مختلف شوهردار و مجرد است اگر هنر دين اين باشد كه ايشان را جهت بدهد كه به نواميس مردم تعرض نكند و متعدانه براساس شرايط ازدواج موقت كند يا متعدد آيا او را محدود و مهار نكرده است؟
بزرگوران واقعيت اين است كه افرادي كه تقيد خاصي نداشته باشند برايشان خيلي راحت تر است تنوع طلب باشند و هر روز باكسي.
و بعيد مي دانم ندايند در جامعه چه خبر است
كم نداريم در مشاوره ها خيانت همسران به هم؟
كم نداريم والديني كه به دختر يا پسرشان مشاجره دارند و درگير هستند كه بابا لااقل با يكي در ارتباط باش هر روز با يكي بودن خوب نيست؟[/]

مارینر;895482 نوشت:
اگر دینتون رو مقدم بر عقلتون کردین ... هیچ فرقی بین شما و یک یهودی نمیمونه ...

خب
عقل خيلي چيز سرش نميشه
همه جا عقلش به همه مصالح جامعه قد نميده
اگر قبول كرديم خالقي داريم كه حكيم است
اگر براي دريافت دين حقيقي سراغ اسلام شناساني جون آيت الله جوادي، علامه طباطبايي، ايت الله بهجت و ....رفتيم
گرفتار بازيچه هاي عقل ناقص تجربه گرا نمي شويم
همان هايي كه ملاكشان براي نرمال قرار دادن امر تعداد زياد مشتاقان است و همجنس گرايي را در برخي كشورها نقص نمي دانند
خيلي ها هستند كه خود را عقل كل دانستند و گرفتار شدند
خانمي از آمريكا تماس گرفته بود مي گفت شوهر همباشي با خانم هاي جوان برايش خيلي راحت است هر روز با هم مانند دو همجنس مي روند قهوه مي خورند بعد از كار و...
اعترض مي كنم مي گويند تو در دنياي متمدني زندگي مي كني بريز افكار قديمي را دور
اگر تصور كنيم عاقل ترين دانشمندان عقلش از خدا بيشتر مي رسد در مرداب بدي گرفتار شده ايم
بله
ته
ته
ته
سخن شما را به عنوان روان شناس مي فهمم شما هم مثل خواهر، مادر، عمه، خاله، دختر برادر، دخترخواهر و دخترانشان فكر مي كنيد
بين محارم بنده هم كسي نيست كه ازدواج دوم را قبول كند
مثل شما
مخالف هستند
سخت تر شايد
ولي به آنها مي گويم كه با حكم خدا درنيفتيم بگوييم:
بله
يك: حكم خدا هست
دوم: شرايطي دارد
سوم: بي انصاف كه نمي تواند يك زندگي را اداره كند از دايره خارج است
چهارم: اگر من نمي پذيريم دينم ضعيف است بماند براي اهلش كه به خود مي بينند.
پنجم: اگر مرد و زني نخواستند رابطه آزاد داشته باشند و گناه كنند و خود را به اين ازدواج ها مقيد كردند و درگيري و نزاعي در زندگي آنها نبود مبارك همگي آنها.@};-


توصیه همسر به ازدواج موقت
پرسش:
سلام. من فردی شدیداً مذهبی هستم. چهل سال دارم و دارای خانواده هستم. همسرم به رابطه زناشويي اهمیت کافی نمی دهد. خودش هم می داند که نمی تواند پاسخگوی کامل نیازشديد من باشد. همسرم با ازدواج موقت من موافق است. بدون اینکه من چیزی در این مورد گفته باشم، خودش این پیشنهاد را داده است. علت موافقت او با ازدواج موقت من، اعتقاد دینی اوست. چون این مسأله را مشروع می داند ، بدون هیچگونه اکراهی با این امر موافقت دارد. نمی دانم تا چد می توانم روی موافقت او حساب کنم؟

پاسخ:
سلام عليكم تشكر از ارتباط و اعتمادتان
دقت عمل و ظرافت توجه شما به مشاوره گرفتن در اين باره ستودني است. چرا كه برخي از مردها خود را عقل كل مي‌دانند و صرفا ازدواج دوم و موقت را حق مسلم براي هر مرد مي‌دانند. با اين كه ازدواج دوم يا موقت برايشان واجب نشده، جواز ( يا حتي استحباب) را در حد وجوب براي خود اعلام مي كنند. اگر به مراحله وجوب هم برسد خداوند تبارك و تعالي به ما عقل داده و بايد ظرافت هاي اجراي احكام را در نظر بگيريم و گرنه از قضا سكنجبين سودا فزود.
از سويي ديگر، «نفقه» و «مهريه» حق مسلم زن است. اگر زني بدون توجه به فرهنگ جامعه و تلاش هاي مضاعف اقتصادي شوهرش پا در يك كفش كند كه چون مهريه حقم است بايد همين الان به من بدهيد با اين كه حقش است ممكن است سبب اختلافات و مشاجراتي شود اگر مردي با وجود داشتن شرايط اقتصادي خوب از دادن مهريه و طلب زن خودداري كند كار حرامي كرده است و مالك پول او نمي شود و اگر لباسي بخرد و با ان نماز بخواند نمازش باطل است. دين سه بخش دارد: عقايد، اخلاق و احكام. با رعايت اخلاق، احكام شرع با ظرافت هاي روان‌شناختي در روابط زناشويي انجام مي شود. اخلاق سبب شيرين شدن زندگي است. بنابراين زن و شوهر حتي براي گرفتن حق خود نبايد چكشي برخورد كنند تا طرف مقابل حالت تدافعي و گريز يا پرخاش و بدبيني به خود نگيرد.
بعد از اين مقدمه كوتاه پاسخ خودم را در قالب چند نكته بيان مي كنم:
الف)- همسر دوم به مثابه فرزند دوم: تصور كنيد تك فرزند به دليل تنهايي زياد، چندين سال به والدين خود اصرار كند كه به شدت تمايل به داشتن خواهر يا برادر كوچك دارد و بارها و بارها با سكوت، با گريه با خواهش اين نياز را اعلام كند. اين امر اشاره به اين ندارد كه اگر فردا فرزندي به دنيا آمد او ديگر مشكلي نخواهد داشت. احتمال اين كه حسادت كند و يا به خاطر رفتار و شخصيت متفاوت فرزند دوم بعدا با هم مشكلاتي داشته باشند زياد است. علل مختلفي مي تواند سبب مشكلاتشان شود:
1- صفات اخلاقي بد والدين( بي انصافي و تبعيض، فرزند ناخواسته و بدرفتاري با دومي)،
2- صفات اخلاقي بد ديگران (دو به هم زني و تحريك يكي عليه ديگري و..)،
3- صفات اخلاقي بد خود كودك (حسادت و تملك خواهي كامل و انحصاري طلبي)،
4- صفات اخلاقي بد كودك دوم (بي احترامي به بزرگتر و ...)
5- شرايط ناملائم اقتصادي و محيطي: غالبا تك فرزند باشند در محل زندگي و پيام پنهان فرزند دوم اين باشد كه ما تافته جدابافته ايم و وجود فرزند دومي سبب كاهش زمينه هاي موفقيتم شده است.
با توجه به مثال بالا بايد گفت كه ازدواج دوم (دائم يا موقت) اگر چه مشروع است ولي اگر بدون ظرافت و دقت و توجه به شرايط و جامع نگري باشد ممكن است سبب تلخ كامي شما و همسران و فرزندان شود. ازدواج دوم يا موقت را با تك تك ابعادي كه بالا بيان كرديم بسنجيد.
هر بيشه گمان مبر كه خالي است
شايد كه پلنگ خفته باشد
ب) سازهاي مخالف:
از نظر شرع اگر مرد انصاف داشته باشد و بي مروت نباشد و مشكل مادي نداشته باشد مي تواند همسر دوم برگزيند و بايد عدالت را در زندگي جديد اعمال كند. اگر زني با اين شيوه او مشكل داشته باشد غيرتش به جا نيست. بله اگر زني واقعا نمي تواند اين ازدواج را براي خود بپسندد و اعلام مخالفت مي كند، لازم است بگويد من به دليل ضعف ايمانم نمي توانم با اين امر كنار بيايم حكم خداوند ايرادي ندارد و كاري به ديگران ندارم. البته مردها هم ممكن است در ديگر آزمايش هاي الهي موفق نباشند و ضعف نشان دهن مثلا نتواند از مال خود در راه خدا زكات واجبش را بدهد يا در جهاد واجب شركت نكند.
معمولا زنان ازدواج دوم (موقت يا دائم) را بر نمي تابند. البته استثنا هم ممكن است باشد يعني خانم هايي كه با توجه به شخصيت خود و صفات اخلاقي و باورهاي ديني اعلام كنند با اين ازدواج مشكلي ندارند و در عمل هم با همسر دوم سازگار باشند ولي
چون تعداد اين افراد كم است بايد فوق العاده دقت كنيد. ممكن است خانم به دليل عشقي كه به شوهرش دارد و سرد مزاجي يا نياز كمش به مسائل جنسي از روي دلسوزي به همسرش به او بگويد كه مشكلي با ازدواج دوم تو ندارم ولي در عمل نتواند با هوو كنار آيد به خصوص اگر بي انصافي شوهر يا تحريكات محيطي و فرهنگي مانند حرف و حديث هاي ديگران، مادرخانم و پدر خانم مخالف و سالار و... به اين امر دامن بزند.
ج) بي گدار به آب نزدنيد:
با مشورت هاي پزشكي و روان شناختي دقت كنيد اگر همسرتان مشكل يا اختلالي دارند در پي درمان باشيد. اين گونه نباشد كه عشق به ايشان مشروط به رفع نياز شما به طور اجبارباشد و مورد بي‌مهري قرار گيرد. با توجه به مسائلي كه بيان شد. نبايد بي گدار به آب بزنيد و اگر واقعا به اين نتيجه رسيديد كه همسرتان سازگار است و مي تواند با اين امر كنار بيايد و شرايط اقتصادي خوبي داريد، ضمن مراقبت بيشتر در حفظ حرمت ايشان و تذكر به همسر دوم براي رعايت شأن او، بهتر است به جاي تجربه هاي متعدد و تنوع طلبي همسر دوم انتخاب كنيد نه موقت. اگر شرايط اقتصادي خوب نبود و اداره كردن دو زندگي مشكل بود بهتر است خانمي را براي ازدواج موقت گزينش كنيد كه همتا و هم كفو شما باشد و مدتي كوتاه در عقد هم باشيد اگر مشكلي نبود ان را تمديد كنيد. البته راه زندگي آرام را براي او نبنديد اگر ضمن زندگي شرايط ازدواج برايش فراهم شد او را طلاق دهيد تا با ازدواج دائم زندگي آرام تري داشته باشد.
د) مشاوره ازدواج:
با توجه به سدهاي اخلاقي و شخصيتي و فرهنگي كه وجود دارد يا ممكن است به وجود آيد و زندگي تان را خراب كند اگر تصميم گرفتيد همسر دوم گزينش كنيد با همسر اول خود نزد مشاوري حاذق و متدين برويد. تا آموزش كافي براي حضور همسر دوم داده شود و قدرت سازگاري افزايش يابد و اگر ايشان صلاح ديدند يك جلسه هم هر سه نزد آن مشاور برويد.
جاروب كن خانه (دل خود و همسر و بيرون) را پس آنگه مهمان طلب
چند تذكر:
- نديدن دليل بر نبودن نيست: شايد براي برخي عجيب باشد كه بشنوند زني كه سلامت روان‌ داشته باشد به همسرش پيشنهاد ازدواج موقت يا دائم دوم دهد. ولي واقعيت اين است كه انسان‌ها افكار، تحليل روان‌شناختي، باورها و ارزش‌ها، تمايلات متعدد، فرهنگ و تفاوت‌هاي فردي واهداف بسيار متفاوتي دارند. اگر شما «نديده ايد دليل بر نبودن نيست» يكي از استاد روان شناس كه نويسنده اند و سابقه طولاني در خانواده درماني دارند مي گفتند كه مردي دو زن داشت يكي از خانم ها تماس مي گرفت به خانم ديگر مي‌گفت ممنون كه به شوهرمان رسيدگي مي‌كنيد ايشان وقتي به منزل مي آيند با نشاط هستند
- خانم هاي بيوه دقت كنند: اگر خانمي بيوه هم مي خواست ازدواج دوم كند به ايشان مي گفتم دنبال همفكو باشيد تا جايي كه ممكن است ازدواج دوم با مرد با انصاف كه مشكل مالي ندارد حتما تحقيق مفصل كنيد، به سخنان آقا به تنهايي اصلا گوش ندهيد و مشاوره ازدواج هم برويد. اگر شرايط ازدواج اول و دوم نيست ازدواج موقت با فرد هم كفوي كه براي زندگي اش مشكل ساز نباشد جايگزين گناه هاي متعدد شود.
- معيار هنجار: روان پزشك سكولار غرب مي گويند اگر تعداد زيادي به امري روي آوردند اين امر هنجار است بنابراين همجنس گرايي و خودارضايي را مشكل و اختلال نمي دانند. ازدواج سفيد را هم بي عيب مي دانند ممكن است سكس ضربدري و مثلثي را هم در آينده نه چندان دورهنجار معرفي كنند. بنابراين اگر بخواهيم با اين دانش كم خود در برابر خداوند، عقل كل باشيم، علم تجربه گرا ما را به در و ديوار مي زند و به كماي غفلت و بي خدايي مي برد. حكم خدا باتدابير و مصالح جمعي و به دور از ظلم است
- نقش اخلاق و دين: ازدواج‌هايي كه براساس تدين ريشه دار باشد متعهدانه تر و باثبات تراست. برخي فكر مي كنند فقط افراد مذهبي دنبال ازدواج متعدد و موقت هستند. از نظر آماري الزاما اين طور نيست، ولي دينداران «واقعي» اگر چنين ازدواجي كنند با رعايت انصاف و حقوق طرف مقابل و ديگران آن را مديريت مي كنند. بنابراين در هر ازدواج مشروعي بايد همسري اخلاقي و ديندار گزينش شود.
- مهار كردن افراد شهواني: واقعيت اين است كه افرادي كه تقيد خاصي ندارد برايشان تنوع طلب باشند خيلي لذت بخش تر و راحت تر است. بعيد مي دانم ندايند در جامعه چه خبر است.كم نداريم در مشاوره ها خيانت همسران به هم؟ فرد بي قيدي را كه دين را مسخره مي‌كند و اهل رابطه‌هاي متعدد غيرمتعهدانه و آزاد شهواني با ديگران، متأهل يا مجرد است تصور كنيد اگر هنر دين اين باشد كه اين فرد (خانم يا آقا) را جهت بدهد كه به نواميس مردم تعرض نكند و متعدانه براساس شرايط ازدواج موقت يا متعدد كند آيا مهار كردنش به نفع جامعه نيست؟
- جامع نگري در احكام دين: بسياري از خانم‌ها اصل ازدواج دوم و متعدد را حتي براي ديگران مخالف هستند. نبايد بدون جامع نگري دستورات دين را كه مخالف ميل ما است انكار كنيم. احكام شرعي بدون قيد و بند نيست و در جا خود به صلاح زندگي فردي و اجتماعي ما است. اين احكام: يك: حكم خدا هست، دوم: شرايطي دارد، سوم: فرد بي‌انصاف كه نمي تواند يك زندگي را اداره كند از دايره خارج است، چهارم: هر شخصي كه نمي تواند اين احكام را به خاطر ضعف دينش بپذيرد اصل آنها را رد نكند و ديگران را نسبت به آن احكام بدبين نكند كه بار گناهش سنگين شود. پنجم: اگر مرد و زني شرايط شرعي را داشته باشند و نخواهند با روابط متعدد آزاد گناه كنند و خود را به با پذيرش شروط شرعي مقيد كنند مبارك آنها باشد.
........
- منبع: انجمن گفتگوي ديني، انجمن مشاوره، كارشناس: حامي: 17/2/1396

موضوع قفل شده است