جمع بندی نوع انگیزش برای نماز اول وقت؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نوع انگیزش برای نماز اول وقت؟

سلام دوستان عزیز، امیدوارم ایام به کامتون باشه، ما مسلمانها با اینکه به نماز معتقدیم ولی تفاوت کیفیت بجا آوردن آن جدا از نگرش و انگیزش درونی ما نسبت به این فریضه الهی نیست.شاید شما هم از آن دسته از رفقایی هستین که محال هست بذارین نماز اول وقتتون به تعویق بیفته و یا خدایی نکرده مثل من بعضی وقتها براتون مهم نیست که دیرتر هم بخونین .هر کس دلایلی داره که اونو چندین سال به این کار مشتاقتر میکنه. دوست داشتم نیات و دلایلی که دوستان رو به خواندن نماز اول وقت طی یک عمر پایبند نگه میداره رو بدونم.واقعا اونی که تو دلتون شما رو اینقدر به نماز اول وقت خوندن کمک میکنه چیه؟!! آیا عادت کردین از بچگی؟ یا چی؟ اصلا بین شما کسی هست که تو بزرگسالی شروع کرده به نماز خوندن و قبلا نمیخوانده ولی با وجود این الان نمازهاش اول وقت و خیلی توپه؟ منتظر پاسخهای شما عزیزان هستم شاید به نتایج خوبی رسیدیم.happy

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد اویس

[="Tahoma"][="Blue"]

saeidd;894879 نوشت:
سلام دوستان عزیز، امیدوارم ایام به کامتون باشه، ما مسلمانها با اینکه به نماز معتقدیم ولی تفاوت کیفیت بجا آوردن آن جدا از نگرش و انگیزش درونی ما نسبت به این فریضه الهی نیست.شاید شما هم از آن دسته از رفقایی هستین که محال هست بذارین نماز اول وقتتون به تعویق بیفته و یا خدایی نکرده مثل من بعضی وقتها براتون مهم نیست که دیرتر هم بخونین .هر کس دلایلی داره که اونو چندین سال به این کار مشتاقتر میکنه. دوست داشتم نیات و دلایلی که دوستان رو به خواندن نماز اول وقت طی یک عمر پایبند نگه میداره رو بدونم.واقعا اونی که تو دلتون شما رو اینقدر به نماز اول وقت خوندن کمک میکنه چیه؟!! آیا عادت کردین از بچگی؟ یا چی؟ اصلا بین شما کسی هست که تو بزرگسالی شروع کرده به نماز خوندن و قبلا نمیخوانده ولی با وجود این الان نمازهاش اول وقت و خیلی توپه؟ منتظر پاسخهای شما عزیزان هستم شاید به نتایج خوبی رسیدیم.

با عرض سلام خدمت شما برادر گرامی
مهمترین عاملی که می تواند انسان را به نماز اول وقت ترغیب نموده و عزم وی را برای اتیان واجب الهی به بهترین وجهش جزم نماید توجه و تامل در ایات و روایاتی است که پیرامون این مهم ذکر شده است.
تفکر پیرامون این روایات می تواند اهتمام انسان را برای نماز اول وقت بیشتر نماید:
در ذیل به برخی از این روایات اشاره میکنیم:

امام صادق علیه السلام فرمودند:
افضل الاعمال الی الله الصلاة لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله
بهترین اعمال نزد خداوند، نمازاول وقت است پس از آن نیکی بر پدر و مادر، و سپس جهاد در راه خدا است.(1)
همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند:
فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَى الْأَخِيرِ كَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيَا
فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست.(2)
و نیز رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:
لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلاةَ بَعدَ وَقتِها؛
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.(3)

همچنین مطالعه حالات و گفتار اولیای الهی که از ناحیه نماز اول وقت به مقامات عالی رسیده اند خیلی می تواند در ایجاد این ملکه نوریه موثر باشد. به عنوان مثال آيت الله بهجت از مرحوم آقاي قاضي (رحمه الله) نقل مي کردند که ايشان مي فرمود: « اگر کسي نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عاليه نرسد مرا لعن کند!»

و یا از خصوصيات مهم حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) اين بود كه هميشه نماز را در اول وقت مي خواندند تا جایی که حتی اگر در حضور شخصيت هاي مهم و با وجود مطلب مهم وقتی هنگامه نماز مي شد ايشان جلسه را برای اقامه نماز ترك مي کردند.

حاج احمدآقا فرزند عزیز حضرت امام نقل می کنند: روزي كه شاه فرار كرد ما در پاريس در نوفل لوشاتو بوديم پليس فرانسه خيابان اصلي نوفل لوشاتو را بست تمام خبرنگاران از تمام قاره ها و شايد 150 دوربين فقط صحبت امام را مستقيم پخش مي كردند و مي خواستند بدانند امام چه تصميمي دارند امام چند دقيقه صحبت كردند به محض اينكه متوجه شدند كه ظهر شده فرمودند «و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» اين در حالي بود كه ايشان ميليونها بيننده داشتند و خبرنگار از c.n.nو b.b.c و خبرنگارانی از آسويتدپرس و يونايتد پرس و رويتر و مجلات و روزنامه هاي ديگر و راديو و تلويزيون در آنجا حاضر بودند.

پی نوشت:

  1. بحار الانوار، ج 3، ص 85
  2. بحارالأنوار، ج 79 ، ص 359
  3. 3- بحارالانوار،ج 80، ص20 ، ح 35
[/]

عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار

با توجه به امام خمینی ره و بررسی رفتارهاشون بنده ندیدم جایی بخواهند نماز اول وقت را عقب بندازند تا به کسی احترام بگذارند مثلا به مهمان حتی در مواقع بسیار مهم که مهمان های بسیار رسمی هم داشتند نمازشون رو اول وقت خوندند( اگرم هست بنده سراغ ندارم شما سراغ دارید عکس این موضوع رو؟)
اما
بر اساس برخی روایات توصیه شده که نماز اول وقت رو رها کنیم که یکی از اون موارد در یکی دیگه از تاپیکها وقتی هست که مهمان منتظره تا باهم غذا بخورند( یعنی مثلا ماه رمضان)( البته سوال اینه که چرا اون مهمان بزرگوار خودشون پا نمیشن نماز اول وقت بخونن و هم خودشون از این نعمت محروم میشن و هم دیگری باید محروم بشه به خاطر تکریم او!!)
حالا یک سوال مهم بنده دارم، در ماهی که باید بیشتر و دقیقتر به عباداتمون توجه کنیم آیا این سزاواره که همیشه نماز مغرب و عشا رو اول وقت بخونیم اما ماه رمضان که کلا ماه عبادت هست به خاطر اینکه یا مهمونی میریم یا مهمون میاد برای افطار اکثر نمازها رو یا تعداد زیادی از اونها رو حداقل یک ساعت بعد از افطار ( بلکه بیشتر ) بخونیم؟ اونم در حالی که خوندن نماز مغرب و عشا به طور متوسط حدود 15 دقیقه طول میکشه، اگر بگوییم نماز اول وقت رو عقب انداختیم چون جان کسی در خطر بود یا مسئله بسیار مهمی بود این یک چیز است اما تکریم مهمانی که خودشون نمیخوان نماز اول وقت بخونن و ما به خاطر اینکه باید با او غذا بخوریم چون مهمانیم یا مهمان ماست واقعا عجیب نیست؟
اینکه ماه رمضان به جای پیشرفت پسرفت کنیم به نظر شما قابل قبوله؟
واقعا اون روایات صحت دارند؟
ائمه هم ماه رمضان نمازاشون رو اول وقت نمی خوندند؟! یا اینکه ائمه به کسی افطاری نمیدادند؟ جواب این سوال خیلی برایم مهمه

با تشکر از پاسخگویی شما

[="Tahoma"][="Blue"]با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی
اصل کلی حاکم بر مومن این است که نمازهای خود را در اول وقت به جای آورد مگر در مواردی استثنایی که موارد آن نیز در از جانب شارع مقدس در روایات ذکر شده است.
به عنوان مثال در روایت آمده است:
تُقَدِّمُ الصَّلاةَ عَلَی الإِفطارِ، إلاّ أن تَکونَ مَعَ قَومٍ یَبتَدِئونَ بِالإِفطارِ فَلا تُخالِف عَلَیهِم و أفطِر مَعَهُم، و إلاّ فَابدَأ بِالصَّلاةِ؛ فَإِنَّها أفضَلُ مِنَ الإِفطارِ، و تُکتَبُ صَلاتُکَ و أنتَ صائِمٌ أحَبُّ إلَیَّ. (المقنعةص ۳۱۸) ؛ نماز را بر افطار مقدّم می داری، مگر آن که با گروهی باشی که اوّل، افطار می کنند. پس با آنان مخالفت نکن و با ایشان افطار کن، وگرنه اوّل، نماز بخوان؛ چرا که بهتر از افطار است و نمازت با حالت روزه نوشته می شود و این نزد من، محبوب تر است.

مواردی که در روایات برای تاخیر در نماز اول وقت اجازه داده شده است به شرح ذیل است:

1. کسي که نافله ظهر و نماز عصر مي‌خواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد و الا اگر نافله نمي‌خواند اول وقت افضل است.
2. کساني که شب عيد قربان از عرفه به مشعر الحرام مي‌روند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخير بيندازند و در مشعرالحرام بخوانند.
3. بهتر است نماز عشا را قدري به تاخير بيندازي تا قرمزي سمت مغرب برطرف شود.
4. زن مستحاضه نماز ظهر و نماز مغرب را تا آخر وقت فضيلت آنها به تاخير بيندازد تا با يک غسل بتواند آنها را با عصر و عشا بخواند.

5. کسي که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح مي‌شود مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نماز شب را کامل کند.

6. روزه‌داري که ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخير اندازد.

7. کسي که يقين به داخل شدن وقت نماز ندارد بايد آنقدر صبر کند تا يقين به وقت نماز پيدا کند.

8. کسي که در حال خودداري از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضاي حاجت نماز را به تاخير بيندازد.

9. کسي که به خاطر نداشتن آب بايد تيمم کند اگر اميدِ پيدا کردن آب دارد بايد نماز را تا آخر وقت به تاخير بيندازد.

10. کسي که نمي‌تواند بول و غائط خود را نگهداري کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخير بيندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند.

11. زني که بچه شير مي‌دهد و جز يک لباس پاک بيشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخير مي‌اندازد تا نزديک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند.

12. کسي که نافله صبح مي‌خواند مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نافله صبح را بخواند.

13. مسافري که مي‌داند پيش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن مي‌رود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد تا در وطن تمام بخواند.

14. مسافري که مي‌داند تا چند لحظه ديگر به جايي مي‌رسد که براي نماز مناسب‌تر است بهتر است نماز را به تاخير بيندازد تا در جاي مناسب نماز بخواند.

15. امام جماعتي که منتظر ماموم، يا مامومي که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسيدن امام يا ماموم به تاخير بيندازد.

16. جايي که اگر نماز را به تاخير بيندازد به مکان شريفي(مثلا مسجدي يا حرم امام يا امام زاده‌اي) مي‌رسد يا اين که در آن مکان حضور قلب بهتري پيدا مي‌کند مستحب است به تاخير بيندازد.

17. به تاخير انداختن نماز اول وقت به خاطر رسيدگي به حاجت و نياز مومني.

منابع:

- رساله توضيح المسائل امام خميني

- برگرفته از رواياتي در بحارالانوار، ج 83
[/]

اویس;895441 نوشت:
روزه‌داري که ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخير اندازد.

ممنون استاد گرامی
اگر سفره و هر آنچه لازم است رو در سفره قرار بدیم و مهمان ها طوری نباشند که حتما با جمع شدن همه سرسفره شروع به خوردن کنند بازهم مستحبه که نماز رو عقب بندازیم؟؟

اگر تاخیر نندازیم کار غیر اخلاقی کردیم ؟؟

[="Tahoma"][="Blue"]

زینبیون;895445 نوشت:
ممنون استاد گرامی
اگر سفره و هر آنچه لازم است رو در سفره قرار بدیم و مهمان ها طوری نباشند که حتما با جمع شدن همه سرسفره شروع به خوردن کنند بازهم مستحبه که نماز رو عقب بندازیم؟؟

بله در فرض مذکور باز هم مستحب است نماز را به تاخیر اندازیم.[/]

سوال:
چگونه می توان انگیزه کافی برای نماز اول وقت پیدا کرد؟

پاسخ:
مهمترین عاملی که می تواند انسان را به نماز اول وقت ترغیب نموده و عزم وی را برای اتیان واجب الهی به بهترین وجهش جزم نماید توجه و تامل در ایات و روایاتی است که پیرامون این مهم ذکر شده است.
تفکر پیرامون این روایات می تواند اهتمام انسان را برای نماز اول وقت بیشتر نماید:
در ذیل به برخی از این روایات اشاره میکنیم:

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
افضل الاعمال الی الله الصلاة لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله
بهترین اعمال نزد خداوند، نمازاول وقت است پس از آن نیکی بر پدر و مادر، و سپس جهاد در راه خدا است.(1)
همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَى الْأَخِيرِ كَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيَا
فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست.(2)
و نیز رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند:
لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلاةَ بَعدَ وَقتِها؛
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.(3)

همچنین مطالعه حالات و گفتار اولیای الهی که از ناحیه نماز اول وقت به مقامات عالی رسیده اند خیلی می تواند در ایجاد این ملکه نوریه موثر باشد. به عنوان مثال آيت الله بهجت از مرحوم آقاي قاضي (رحمه الله) نقل مي کردند که ايشان مي فرمود: « اگر کسي نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عاليه نرسد مرا لعن کند!»

و یا از خصوصيات مهم حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) اين بود كه هميشه نماز را در اول وقت مي خواندند تا جایی که حتی اگر در حضور شخصيت هاي مهم و با وجود مطلب مهم وقتی هنگامه نماز مي شد ايشان جلسه را برای اقامه نماز ترك مي کردند.

حاج احمدآقا فرزند عزیز حضرت امام نقل می کنند: روزي كه شاه فرار كرد ما در پاريس در نوفل لوشاتو بوديم پليس فرانسه خيابان اصلي نوفل لوشاتو را بست تمام خبرنگاران از تمام قاره ها و شايد 150 دوربين فقط صحبت امام را مستقيم پخش مي كردند و مي خواستند بدانند امام چه تصميمي دارند امام چند دقيقه صحبت كردند به محض اينكه متوجه شدند كه ظهر شده فرمودند «و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» اين در حالي بود كه ايشان ميليونها بيننده داشتند و خبرنگار از c.n.nو b.b.c و خبرنگارانی از آسويتدپرس و يونايتد پرس و رويتر و مجلات و روزنامه هاي ديگر و راديو و تلويزيون در آنجا حاضر بودند.

پی نوشت:


  1. بحار الانوار، ج 3، ص 85
  2. بحارالأنوار، ج 79 ، ص 359
  3. 3- بحارالانوار،ج 80، ص20 ، ح 35

موضوع قفل شده است