احکام طلبگی( دانلود نرم افزار تافته جدا نا بافته؛ شامل احكام طلبگي، باورهاي غلط درباره طلبگي و..)

تب‌های اولیه

482 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

حامی;88515 نوشت:
بنابراين كه عرف آن را جزء آلات قمار نشمارد بازي من با زي طلبگي من منافات دارد؟
در اين جا عرف متدينان منظور است يا مردم، گاهي عرف مردمي مسئله را ساده مي‌گيرند ولي عرف متدينان اين كار را هرچند از قمار خارج شده باشد را براي طلبه نمي پسندند.

با سلام

منظور از عرف ،عرف متدین وآگاه است .

چنین بازی هایی ،هرچند از آلات قمار محسوب نشود ،اما در شأن طلبه ها نمی باشد.

استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری -7743232-0251

گل ليلا;88561 نوشت:

امام زمان دلش را به چه سربازهايي خوش کرده است...:Ghamgin:

سالها منتظر سیصد و اندی مرد است

آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم
...


اللهم عجل فرج مولانا صاحب العصر و الزمان

با سلام وتشکر از گل لیلا وماه بانو

حتما همه دوستان گرامی توجه دارند که این مسائل فقط در بعد پرسش وپاسخ است وروحانیون معظم وسربازان ولی عصر علیه السلا م،هرگز وقت شریفشان را به لهو وباطل سپری نمی کنند.

عترت;88670 نوشت:
با سلام وتشکر از گل لیلا وماه بانو

حتما همه دوستان گرامی توجه دارند که این مسائل فقط در بعد پرسش وپاسخ است وروحانیون معظم وسربازان ولی عصر علیه السلا م،هرگز وقت شریفشان را به لهو وباطل سپری نمی کنند.

با سلام و تشکر از جناب عترت بزرگوار و محترم

بله بنده کاملاً واقف هستم به این موضوع

ضمن اینکه ارادتمند تمامی مدافعین، مروجین و مبلغین واقعی دین هستم به شدت :Mohabbat:

با آرزوی موفقیت و سربلندی ؛

عترت;88670 نوشت:
با سلام وتشکر از گل لیلا وماه بانو حتما همه دوستان گرامی توجه دارند که این مسائل فقط در بعد پرسش وپاسخ است وروحانیون معظم وسربازان ولی عصر علیه السلا م،هرگز وقت شریفشان را به لهو وباطل سپری نمی کنند.

سلام بر دوستان گرامي
اين پرسش و پاسخ از دو جهت مهم است:
1- جنبه پيشگيرانه براي برخي دارد.
2- متدينان نيز با توجه به اين سئوالات درخواست بازي نمي‌كنند. هر چند كه طلبه بايد به وظيفه خود آگاه باشد.
گاهي مسئله اي جنبه فردي دارد گاهي اجتماعي. اين كار چون ممكن است سبب وهن به شأن روحانيت باشد طلاب لازم است نسبت به اين كار و مسائل شبيه به اين حساس تر باشند.
يادم هست موقعي كه سال چهارم حوزه بودم طلبه اي اين سئوال را از يكي از اساتيد پرسيد كه اگر در جمع افراد يا اقوامي كه پاسور بازي مي كنند حاضر شويم و با آنها هم بازي شويم تا ارشادشان كنيم اشكال دارد؟ ايشان گقتند شما با اين كار به جاي اين كه غريق را نجات دهي به احتمال زياد خودت هم غرق مي شوي. مراقب باشيد تبليغ به معني سياه لشكر دور خود جمع كردن نيست. اگر كسي به دليل اين كه به او بگويند خشكي مي خواهد وارد ميدان شود و همرنگ آنها. بداند كه مردم در آخر به روحانيوني كه مقيدترند و در شبهات توقف مي كنند اعتماد بيشتري دارند.
هشدار آيت الله مظاهري
ايشان استاد اخلاق در قم بودند. در قم 5شنبه ها قبل از ظهر غالب مدارس از اساتيد اخلاق استفاده مي كنند ايشان مدتي مدرسه ما مي آمدند روزي قبل از سخنراني بسيار ناراحت بود بعد گفت طلبه هاي جوان شما تا زود است تلاش كنيد صفات رذيله را در خود ريشه كن كنيد بزرگ تر شويد كارتان بسيار سخت مي شود. بعد گفتند وقتي ما جوان بوديم بسياري از طلاب هم و غم تزكيه نفس داشتند. وقتي استاد اخلاقي درس مي داد مطالعه مي كردند كار مي كردند تا هفته بعد رفع اشكال اخلاقي كنند ولي متأسفانه از وقتي به مدرسه رسيدم تا من درسم را خواستم شروع كنم، دو نفر از من پرسيدند شطرنج براي طلبه اشكال دارد يا نه؟
البته اين كه بزرگان در ايم مواضع كه حرام هم نيست حساسيت نشان مي دهند به معني اين نيست كه آنها با تفريح و ورزش و سرگرمي هاي سازنده مخالف اند آنها با چيزي مخالف اند كه ممكن است ويروس رسالت تبليغي طلبه باشد و نفوذ كلام شان را پايين آورد و آنها را از چشم متدينان بيندازد

عترت;88670 نوشت:
حتما همه دوستان گرامی توجه دارند که این مسائل فقط در بعد پرسش وپاسخ است وروحانیون معظم وسربازان ولی عصر علیه السلا م،هرگز وقت شریفشان را به لهو وباطل سپری نمی کنند.

دقيقا همين طور است
روحانیون معظم وسربازان واقعي حضرت ولی عصر علیه السلام،هرگز وقت شریفشان را به لهو وباطل سپری نمی کنند.
عرض بنده آن دسته اي است که با جدي نگرفتن مقام شامخ طلبگي و روحانيت ،باعث زير سوال رفتن زحمات و خون دل خوردنهاي هزار و اندي ساله مي شوند.
تذکري به خودم بود (گرچه طلبه نيستم) و همه کساني که دم از امام زمان(عج) مي زنند.
يا علي
:Gol:

.

گل ليلا;88561 نوشت:
به نظر من طلبه اي که خود را سرباز امام زمان مي داند وقتش بسيار با ارزشتر از تلف کردن با اين لهو و لعبهاست. اگر مي خواست دنبال اين چيزهاي بچه گانه برود چرا طلبه شد؟؟؟ به راستي طلبگي يعني چي؟ طلبِ چي؟؟ اگر مردم کسي را که خود را پيرو مکتب علي و رهرو امام عصر ميداند در حال بازي با ورق و پاسور هرچند عرف آن را حلال حلال بداند ببينند چه فکري مي کنند؟؟ امام زمان دلش را به چه سربازهايي خوش کرده است

ایام نوروز پارسال بود.خونه یکی از فامیل های خانومم مهمون بودیم.تازه ازدواج کرده بودیم و کلی رودربایستی داشتم.بعد از ناهار من رفتم توی یکی از اتاق ها چرتی بزنم.همچین که چشمم گرم شد دیدم از توی هال سر و صدایی می آید."بی بی رو بده،سرباز بگیر،شاه برد"(اسم بقیه شونو بلد نیستم!)
طاقت تحمل نداشتم.خدایا چکار کنم.دیدم اگر بی تفاوت بگیرم بخوابم به حساب طلبگیم می ذارند و می گن پس اشکال نداره.
خانومم را صدا کردم و گفتم برو بهشون بگو هادی می گه گناه داره.بازی نکنید.خانومم هم پس از کلی اصرار من رفت بهشون گفت.جواب دادند که ما بدون برد و باخت بازی می کنیم پس حلاله!دوباره پیغام دادم که چون آلت قماره بی برد و باختش هم اشکال داره.دیدم بی تفاوت نشسته اند و بازی می کنند.به خانومم گفتم من دارم میرم.گفت کجا؟گفتم هرجاغیر از اینجا.حضور در مجلس گناه هم گناه داره.کلی باهام کلنجار رفت که نرو زشته!گفتم رضایت آقا امام زمان برات مهم تره یا رضایت عمه ات وبچه هاش؟جوابی نداشت فقط یکخورده سرم داد کشید! :crying:هر چند ناراحتی همسر و فامیلش برام خیلی سخت بود ولی من بی تفاوت از در خونه زدم بیرون.
خیلی براشون زشت بود که تازه داماد ما داره قهر می کنه.
اما برای همیشه فهمیدند که طلبه جماعت رگ غیرتش با بقیه فرق می کنه و نباید جلوشون از این کارها کرد.:khandidan:
از این به بعد هر وقت هر جا می رم بحث دین و آیت الله بهجت و سی دی مذهبی و از این حرفا رو پیش می کشند!!:khandeh!:
با خودم می گم اگر من این کارو نمی کردم تا امروز باید شاهد اینجور صحنه هایی می بودم.

(این خاطره صرفا جهت ریا بود و ارزش قانونی دیگری ندارد!)

نقل قول:
گفتم هرجاغیر از اینجا.حضور در مجلس گناه هم گناه داره.

سلام به همگي:Gol:
براي بنده هم دعا بفرماييد جرأت پيدا كنم كه بتونم مثل شما با اين جور موارد برخورد كنم:geryeh:
و به خاطر اينكه كسي ناراحت نشه ساكت نشينم!!!

hadimahani;88874 نوشت:
هر چند ناراحتی همسر و فامیلش برام خیلی سخت بود ولی من بی تفاوت از در خونه زدم بیرون. خیلی براشون زشت بود که تازه داماد ما داره قهر می کنه. اما برای همیشه فهمیدند که طلبه جماعت رگ غیرتش با بقیه فرق می کنه و نباید جلوشون از این کارها کرد. از این به بعد هر وقت هر جا می رم بحث دین و آیت الله بهجت و سی دی مذهبی و از این حرفا رو پیش می کشند!!

سلام البته من اينجا كمي حرف دارم در آلت قمار بودن آن فعلا شك است و عرف را بايد بدانيم چه مي گويند البته عرف به نظر من اينجا عرف متدينين نيست چون اونا واقعا در جمع ها نيستند و نمي دانند كه در مهماني ها و...بابرد و باخت بازي مي‌كنند يانه .
دو بحث اين جا مطرح است:
الف:‌طلاب: كه گفته شد اگر از آلت قمار هم خارج شده باشد هر چند حرام نيست ولي با شأن طلبگي تناسب ندارد.
ب: مردم:‌ هر كس بايد مطابق نظر مرجعش عمل كند. بنابراين ممكن است افرادي بازي كنند و برايشان بي اشكال باشد. و لي براي فرد ديگري حرام باشد براساس نظر مرجعش.
در مورد بالا هم دوست من به نظرم اگر مرجع شما حرام مي دانسته نبايد به آنها نظرتان را تحميل كنيد و به وظيفه شرعي خود عمل كنيد
.
من نسبت به شنيدن راه صواب آماده ام اگر سجاد عزير اشتباه مي كنم بفرمايند تا نگرشم را تغيير دهم

[="DarkOrchid"]با سلام خدمت جناب حامی و کاربران محترم سایت [/]
[="Teal"]
زمانی نهی از منکر وظیفه است و باید انجام شود که انسان یقین داشته باشد کاری که دیگری انجام می دهد یک کار حرام و منکر است .
[/][="RoyalBlue"]
یکی از مواردی هم که موجب می شود انسان یقین به حرام بودن کار دیگران نکند مواردی است که مراجع در آن اختلاف نظر دارند .
[/]
[="Olive"]اما در مورد محل بحث اگر انسان یقین کند که پاسوری که دارند با آن بازی می کنند امروزه عرفا آلت قمار به حساب می آید باید از آن نهی کند و هیچ مرجعی در صورت آلت قمار بودن پاسور ، بازی با آنرا تجویز نمی کند .
[/]
[="DarkOrchid"] در پناه حضرت حق سالم و موفق باشید :Gol:[/]

حامی;88911 نوشت:
در مورد بالا هم دوست من به نظرم اگر مرجع شما حرام مي دانسته نبايد به آنها نظرتان را تحميل كنيد و به وظيفه شرعي خود عمل كنيد

اجازه استاد
من مخالفم
بايد شان مهمان رعايت شود
فرض کنيد شما اگر مهماني داريد که اهل نماز و روزه و اينها نيست
حالا اگر بخواهيد جو و فضا را کاملا مذهبي کنيد و نوار مرثيه بذارين و ... او را آزرده ايد و رسم مهمان نوازي نيست مگر اينکه او خودش مشتاق باشد.

برعکسش هم صادق است ، وقتي آنها ميهمان طلبه اي داشتند که تازه داماد هم بوده و برخورد اول
اصلا رسم ادب و مهمان نوازي ، رعايت نکردن شانيات اخلاقي و اعتقادي او نبوده است و اين نوعي بي احترامي بوده...:ok:

خداييش فرض کنيد يه تازه عروس که زياد پايبند به اعتقادات نباشه مهمون شما بشه و شما همش بخواي بري تو فاز معنوي و ... نِميره پشت سر شما صفحه بذاره که ايشون به من که مهمانشون بودم و اولين برخورد مون بوده بي احترامي کرده...

اگه شما نديدين من ديدم:Cheshmak:

با توجه به اینکه شطرنج بین فقها اختلاف نظر زیادی داره ومتاسفانه در بین مردم رواج زیادی داره

اگر مثلاً بنده که شطرنج رو طبق فتوای مرجع تقلیدم حرام میدونم در محیطی قرار بگیرم که شطرنج طبق فتوای مراجع شون بی اشکال باشه وظیفه ی بنده چیست ؟

با توجه به حرمت شدیدی که در روایات حتی برای نگاه کردن به صفحه شطرنج و ... قائل شده اند برای کسی که طبق نظر مرجعش شطرنج حرام هست این فرمایشات اهلبیت علیهم السلام هم صادق هست ؟

با تشکر و سپاس ؛

ماه بانو;88955 نوشت:
با توجه به اینکه شطرنج بین فقها اختلاف نظر زیادی داره ومتاسفانه در بین مردم رواج زیادی داره

اگر مثلاً بنده که شطرنج رو طبق فتوای مرجع تقلیدم حرام میدونم در محیطی قرار بگیرم که شطرنج طبق فتوای مراجع شون بی اشکال باشه وظیفه ی بنده چیست ؟

با توجه به حرمت شدیدی که در روایات حتی برای نگاه کردن به صفحه شطرنج و ... قائل شده اند برای کسی که طبق نظر مرجعش شطرنج حرام هست این فرمایشات اهلبیت علیهم السلام هم صادق هست ؟

با تشکر و سپاس ؛

[="magenta"]با تشکر از سئوال شما سرکار ماه بانو [/]

[="royalblue"]نسبت به نهی از منکر کسی که مرجعش شطرنج را حرام نمی داند وظیفه ای ندارید .[/]

[="teal"]وقتی شطرنج عرفا دیگر ابزار قمار محسوب نشود و مرجعی فتوا به حلیت آن بدهد ، نظر شریفش این است که روایات مورد نظر تنها درباره شطرنجی است که ابزار قمار است از این رو آن روایات را برای فتوا به حرمت در حق مقلد خود که با شطرنج بازی می کند صادق نمی داند .[/]

[="indigo"]در پناه حق باشید [/]

سجاد;88965 نوشت:

وقتی مرجعی فتوا به حلیت شطرنج می دهد.

با تشکر از پاسخ شما

مگه مرجع تقلیدی هم هست که صراحتاً حکم به حلیت شطرنج داده باشه ؟

ضمن اینکه به غیر از مساله ی امر به معروف و نهی از منکر بنده میتونم در اون محیط بشینم یا باید خارج بشم ؟
ضمناً حکم روایت برای بنده که حروم میدونم چی ؟
مثلا حضرت میفرمایند نگاه کردن به شطرنج مساوی با نگاه کردن ... این روایت برای من که شطرنج رو حرام میدونم صدق می کنه یا نه ؟

موفق و پیروز باشید ؛

ماه بانو;88969 نوشت:
مگه مرجع تقلیدی هم هست که صراحتاً حکم به حلیت شطرنج داده باشه ؟

[="blue"]منظور این است که مرجعی فتوا به حلیت بدهد در صورتی که شطرنج عرفا از ابزار قمار بودن خارج شود در مقابل نظر مراجع محترمی که مطلقا شطرنج را حرام می دانند .
البته عبارت را تغییر دادم تا شبهه نشود
[/]

حامی;88911 نوشت:
سلام البته من اينجا كمي حرف دارم در آلت قمار بودن آن فعلا شك است و عرف را بايد بدانيم چه مي گويند


با سلام و احترام خدمت استاد حامی بزرگوار!
تفسیر مراجع بزرگوار از "خارج شدن از آلت قمار" این است که در هیچ اجتماعی از آن به عنوان قمار استفاده نشود (اگر اشتباه می گویم اساتید محترم احکام تصحیح کنند)در حالی که در مورد پاسور اگر نگوییم جو اغلب،مطمئنا جو غالب بازی با آن ،بازی برد و باختی و قماری است.(این را یقین دارم و به ضرس قاطع عرض می کنم).پس از آلت قمار خارج نشده و حرام است.
قررررررررربونت استاد:Gol:

hadimahani;88980 نوشت:
اغلب،مطمئنا جو غالب بازی با آن ،بازی برد و باختی و قماری است

سلام
عرف تا عرف فرق دارد. مثلا ممكن است در كرمان آلت قمار باشد و در اصفهان جو غالب آلت بازي و تفريح باشد.
در ثاني ذهن متدينان ذهن عرفي نيست و نظر لازم است عرف را از شكم خيابان و كوچه و بازار و پارك ها بيرون آورد.
اين كه مي فرماييد در هيچ جا، كجا فرموده اند
در هيچ جا ملاك است يا جو غالب؟!!!

ماه بانو;88969 نوشت:
ضمناً حکم روایت برای بنده که حروم میدونم چی ؟

سلام
كار مراجع سخت تر از اين حرف هاست و فرق ما با ايشان همين است آنها به استنباط احكام شرعي با ادله مختلف قران و حديث و عقل و اجماع مي پردازند.
در ثاني ما با دين يك روايت نمي توانيم نظر دهيم و جامع نگري لازم است پس نظر من و شما ملاك نيست نظر كارشناس فقيه و مرجع تقليد مان مهم است.

حامی;88984 نوشت:
در ثاني ذهن متدينان ذهن عرفي نيست و نظر لازم است عرف را از شكم خيابان و كوچه و بازار و پارك ها بيرون آورد.

استاد تو پارک ها و فضاهایی که جوونا همیشه جمع شون جمع هست برای تفریح و سرگرمی و بدون شرط بازی می کنند؟؟؟!!! :Labkhand:

گل ليلا;88942 نوشت:
برعکسش هم صادق است ، وقتي آنها ميهمان طلبه اي داشتند که تازه داماد هم بوده و برخورد اول اصلا رسم ادب و مهمان نوازي ، رعايت نکردن شانيات اخلاقي و اعتقادي او نبوده است و اين نوعي بي احترامي بوده...

سلام دوستان
واقعا بي احترامي كرده اند به نظرم مياد كه پاسخ همه اين سئوالات را در پاسخ استاد سجاد مرور كنيم
بله بحث من طلبه با ديگران فرق دارد. من خودم ايام عيد براي تفريح به كوهي رفته بودم عده اي از آشنايان دور دورهم جمع شدند و بساط ورق بازي پهن كردند تعارف كردند مسأله فقهي بازي ها را گفتم و گفتم من يكي نيستم احتياط مي كنم. اما چون يقين ندارم كه گناه مي كنند اصلا نهي از منكر هم نكردم

مروري بر پاسخ استاد سجاد
زمانی نهی از منکر وظیفه است و باید انجام شود که انسان یقین داشته باشد کاری که دیگری انجام می دهد یک کار حرام و منکر است .

یکی از مواردی هم که موجب می شود انسان یقین به حرام بودن کار دیگران نکند مواردی است که مراجع در آن اختلاف نظر دارند .

اما در مورد محل بحث اگر انسان یقین کند که پاسوری که دارند با آن بازی می کنند امروزه عرفا آلت قمار به حساب می آید باید از آن نهی کند و هیچ مرجعی در صورت آلت قمار بودن پاسور ، بازی با آنرا تجویز نمی کند .

ماه بانو;88986 نوشت:
استاد تو پارک ها و فضاهایی که جوونا همیشه جمع شون جمع هست برای تفریح و سرگرمی و بدون شرط بازی می کنند؟؟؟!!!

بعله
ميگيد نه ايام عيد برويد اصفهان از در كنار زاينده رود مي بينيد
كه بسياري از خانواده ها نشسته اند و بازي گروهي مي كنند.
من براي حرفم دليل دارم
مصاحبه با همين افراد نه يكي نه دوتا افراد بسيار زياد
شما هم مي توانيد كار پژوهشي من را ادامه دهيد.
البته قيافه هاي مذهبي خودش جهت دهنده است. يعني نگاه به ريش و يقه حاج آقا بيندازند مي گويند قمار كه نيست هيچ قصد قربت هم داريم
بهتر است براي تحقيق از افرادي كمك بگيريد كه قيافه آنها براي مردم خنثي باشد

ماه بانو;88986 نوشت:
استاد تو پارک ها و فضاهایی که جوونا همیشه جمع شون جمع هست برای تفریح و سرگرمی و بدون شرط بازی می کنند؟؟؟!!!

با سلام خدمت دوستان
توی پارک و فضاهایی که جوانان جمعشون جمع هست اکثرا برای تفریح و سرگرمی بازی میکنند
مثال زنده خودم! اگه با دوستانم باشیم واسه سرگرمی بازی میکنیم کلی هم خوش میگذره!!!
باور ندارید امتحان کنید!

ماه بانو;88969 نوشت:
ضمن اینکه به غیر از مساله ی امر به معروف و نهی از منکر بنده میتونم در اون محیط بشینم یا باید خارج بشم ؟

با سلام وتشکر
هر کسی باید طبق نظر مرجع خود عمل نماید .اگر بر اساس نظر مرجعتان این کار حرام باشد ،و نظر ایشان بر عدم حرمت حضورباشد ،مشکلی نخواهد داشت .
استفتائات موجود در مرکز ملی

سئوال 54
علم آمار در خدمت فقه
يكي از مشكلاتي كه ما درباره برخي از احكام داريم تعيين اين است كه ببينيم نظر عرف در آن باره چيست مثل حكم وطن، موسيقي، شطرنج، ورق و....
1- آيا در همه موارد عرف عام در نظر است يا ممكن است موضوع به موضوع متفاوت باشد؟
2- براي تعيين عرفي بودن يا نيودن مردم با هم اختلاف نظر دارند ممكن است فردي بگويد من تحقيق كردن فلان چيز عرفي است و دومي بگويد من تحقيق كردم عرفي نيست. آيا مي توانيم براي حل اين معضل متوسل به آمار و پرسشنامه ها و مصاحبه شويم يعني با توجه به ضوابط روش تحقيق و جامعه آماري و نمونه بسنجيم ببينيم نظر مردم يا عرف مورد نظر چيست؟

hadimahani;88980 نوشت:
تفسیر مراجع بزرگوار از "خارج شدن از آلت قمار" این است که در هیچ اجتماعی از آن به عنوان قمار استفاده نشود (اگر اشتباه می گویم اساتید محترم احکام تصحیح کنند)

با تشکر از سئوال شما جناب ماهانی

نظر مراجع در این زمینه مختلف است برخی از مراجع عظام (مانند مرحوم آیت الله تبریزی ره) همین نظر را داشتند یعنی تا ابزار قمار در تمام جوامع از این عنوان خارج نشود در هیچ جامعه ای نمی توان از آن استفاده کرد .

اما نظر شریف برخی دیگر از مراجع عظام(مانند آیت الله مکارم شیرازی) این است که خروج از عنوان ابزار قمار بودن در همان جامعه مورد استفاده کافی است یعنی اگر مثلا در اصفهان شطرنج دیگر ابزار قمار شمرده نشود بازی با آن در همانجا اشکالی ندارد . (1)

پی نوشت:
1. منابع موجود در مرکز ملی
و سئوال از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم (7840001-0251)

ماه بانو;88969 نوشت:
ضمناً حکم روایت برای بنده که حروم میدونم چی ؟ مثلا حضرت میفرمایند نگاه کردن به شطرنج مساوی با نگاه کردن ... این روایت برای من که شطرنج رو حرام میدونم صدق می کنه یا نه ؟

با تشکر از سئوال شما

دقیقا نمی توان گفت یک روایت خاص مثل روایتی که اشاره فرمودید درباره کسی که شطرنج بازی می کند ، حتما صدق می کند چرا که امکان دارد نظر مرجع او که فتوا به حرمت شطرنج داده است در مورد این روایت ، بخاطر ملاحظات سندی و دلالتی ، عدم اعتبار آن باشد همانطور که روایت مورد نظر هم ضعیف السند است بنابر این تنها می توان درباره اینگونه روایات توصیه به احتیاط کرد .

پاینده و سلامت باشید

حامی;89083 نوشت:
سئوال 54 علم آمار در خدمت فقه يكي از مشكلاتي كه ما درباره برخي از احكام داريم تعيين اين است كه ببينيم نظر عرف در آن باره چيست مثل حكم وطن، موسيقي، شطرنج، ورق و.... 1- آيا در همه موارد عرف عام در نظر است يا ممكن است موضوع به موضوع متفاوت باشد؟ 2- براي تعيين عرفي بودن يا نيودن مردم با هم اختلاف نظر دارند ممكن است فردي بگويد من تحقيق كردن فلان چيز عرفي است و دومي بگويد من تحقيق كردم عرفي نيست. آيا مي توانيم براي حل اين معضل متوسل به آمار و پرسشنامه ها و مصاحبه شويم يعني با توجه به ضوابط روش تحقيق و جامعه آماري و نمونه بسنجيم ببينيم نظر مردم يا عرف مورد نظر چيست؟


با تشکر از سئوال شما جناب حامی

1- بر حسب موضوع ملاک تشخیص عرف هم تغییر می کند یعنی در مواردی عرف عام و در مواردی عرف خاص مد نظر است .

2- کشف نظر عرف بوسیله کارهای آماری و میدانی و تعیین موضوع از طریق آن ، اشکالی ندارد .(1)

پی نوشت:
1. منابع موجود در مرکز ملی

حامی;88256 نوشت:
سئوال 53
بازی با شطرنج و پاسور
من طلبه هستم گاهی در مناسبت هایی با فامیل تفریح می رویم آنها از من می خواهند که پاسور بازی کنم . مرجع تقلید باز با پاسور را در صورتی که از آلت قمار خارج شده باشد را بدون اشکال می داند. اگر بازی کنم با زی طلبگی منافات دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ این سوال از ابعاد مختلف قابل بررسی است. اگر از دید یک مکلف و مقلد نگاه کنید ؟خب طبق فتوای مجتهد میتوانید عمل کنید و هیچ چیزی بر شما نیست .چنانچه مجتهد شما جواز دهد خب عمل میکنید.
ولی اگر از دید اخلاقی نگاه کنید مسأله فرق میکند .حساب کنید مرجع شما حکم جواز دارد و شما این کار را میکنید به نظر شما مردم عادی که شما را در این حال ببینند چه صورتی پیدا خواهد کرد. مثالی میزنم آیا یک مرد چنانچه با یک شورت و زیر پوش رکابی در منظر عام ظاهر شود آیا فی نفسه گناهی کرده ؟ مسلما خیر . چرا که طبق فتوای همه مجتهدین چنین پوششی برایش اشکالی ندارد. ولی به نظر شما ادب اجتماعی چنین اقتضایی دارد؟ اخلاق چنین عملی را میپسندد؟

حتما این حدیث را شنیدید گ حسنات الابرار سیئات المقربین"
طبیعی است که یک طلبه رفتار و گفتار و سکناتش باید با دیگران تفاوت داشته باشد . لذا معیار فقط فتوای مجتهد و عرف نیست . باید یک طلبه نگاهی فراتر از اینها داشته باشد.
در احوالات سید مرتضی و سید رضی چنین آورده اند : وقتی پدر بزرگوارشان از دنیا رفت ما ترک پدر را که شامل کتب زیادی نیز میشد،بین خود تقسیم کردند ،ماند یک کتاب یکی از آن دو گفت :[دقیقا نمیدانم کدام یک] هرکسی که از ابتدای بلوغ تا حال گناهی انجام نداده آن کتاب برای او باشد. ولی دیگری گفت نخیر ،کسی که از ابتدای بلوغ مکروهی را انجام نداده ،این کتاب برای مال اوباشد.

زندگی علمای قدیم را ملاحظه کنید که دیدگاه آنها چه بوده است و چگونه الگوی مردم زمان خود بودند. آیا وقت آن نیست بعضی از طلاب که دقت کمتری در رفتارهاشان دارند به زندگی علمای گذشته نظری بیفکنند و خود را الگوی مردم قرار دهند.

سجاد;89104 نوشت:
نظر مراجع در این زمینه مختلف است

با تشکر از استاد سجاد
در اجوبه الاستفتائات سوال شده که اگر بعضی از وسیله های بازی در شهری از آلات قمار محسوب شوند ولی در شهر دیگری از آلات قمار محسوب نشوند ،آیا بازی با آنها جایز است ؟
در جواب فرموده اند :باید عرف هردو مکان رعایت شود به این معنی که اگر آنوسیله ها در یکی از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند ودر گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده اند ]در حال حاضر هم بازی با آنها حرام است .
اجوبه الاستفتائات ،کسب های حرام ،س1127

حامی;88985 نوشت:
سلام
كار مراجع سخت تر از اين حرف هاست و فرق ما با ايشان همين است آنها به استنباط احكام شرعي با ادله مختلف قران و حديث و عقل و اجماع مي پردازند.
در ثاني ما با دين يك روايت نمي توانيم نظر دهيم و جامع نگري لازم است پس نظر من و شما ملاك نيست نظر كارشناس فقيه و مرجع تقليد مان مهم است.

با سلام و سپاس؛
بنده هم قبول دارم حرف شما رو استاد و تایید می کنم :ok:

و اینکه عرض کردم به نظرم حرام هست به این دلیله که آیت الله سیستانی میفرمایند : تا مادامی که در سطح جهانی از وسیله ی قمار بودن خارج نشده باشد حرام است .

موفق و سربلند باشید

سئوال 55
احترام به مقدسات
متأسفانه در سطح شهر مي بينيم كه روزنامه ها مجلات و آگهي هاي تبليغاتي كه بر رويش نام خداوند و ائمه هست، در خيابان يا سطل زباله ريخته شده است گاهي براي زير انداز، پاك كردن شيشه و...استفاده مي شود تكليف ما چيست؟

باسلام وتشكر از جناب استاد حامي

طبق نظر مقام معظم رهبري :استفاده ازاين روزنامه ها در مواردي كه از نظر عرف ،بي احترامي شمرده شود جائز نيست واگر بي احترامي محسوب نشود اشكال ندارد .

اجوبه الاستفتائات / س 160.

عرفات;89302 نوشت:
باسلام وتشكر از جناب استاد حامي طبق نظر مقام معظم رهبري :استفاده ازاين روزنامه ها در مواردي كه از نظر عرف ،بي احترامي شمرده شود جائز نيست واگر بي احترامي محسوب نشود اشكال ندارد . اجوبه الاستفتائات / س 160.

سلام
با تشكر از همه كارشناسان محترم انجمن احكام شرعي
در صورتي كه بي احترامي باشد وظيفه ما چيست؟ آيا اين كه در كوچه و خيابان و سطل زباله و...مي بينيم تكليفي داريم؟

با سلام وتشكر ازجناب استاد حامي

صرف احتمال وجود اسماءالهي وايات قراني و....در روزنامه ها وظيفه فحص و بررسي را برما واجب نمي كند و هنگامي كه وجود اسماءجلاله و ... در ورق ها و روزنامه ها احراز نشود، انداختن ان در زباله اشكالي ندارد ولي در صورت يقين (رويت نام ...) بايد مانع بي احترامي شويم .

مقام معظم رهبري / اجوبة الاستفتائات / س160 و 163 .

سئوال 56
خمس كتاب
من طلبه هستم برخي از كتاب هايي را خريده ام كه ممكن است حتي براي تحقيق يك سال هم نيازم نشود يا به عنوان مثال يك دوره آثار شهيد مطهري گرفته ام كه برخي از جلدهاي آن براي من كه پيش نياز هايش را نگذرانده ام مورد نياز نيست:
1- آيا اين نوع كتاب ها خمس دارد؟
2- اگر با پول شهريه گرفته باشم چي؟


خدا خیرتون بده این سوال بنده هم هست

ضمن اینکه اگر به یک بخش کتاب نیازمند باشیم و مطالعه کنیم و بقیه کتاب رو نخونیم چطور ؟

حامی;89385 نوشت:
سئوال 56
خمس كتاب
من طلبه هستم برخي از كتاب هايي را خريده ام كه ممكن است حتي براي تحقيق يك سال هم نيازم نشود يا به عنوان مثال يك دوره آثار شهيد مطهري گرفته ام كه برخي از جلدهاي آن براي من كه پيش نياز هايش را نگذرانده ام مورد نياز نيست:
1- آيا اين نوع كتاب ها خمس دارد؟
2- اگر با پول شهريه گرفته باشم چي؟

[="darkorchid"]با تشکر از سئوال شما جناب حامی و سرکار ماه بانوی بزرگوار [/]
[="royalblue"]
1- کتابی که مورد احتیاج نباشد سر سال باید خمس آن پرداخت شود اما اگر به صورتی است که مثلا برای استفاده از یک جلد کتابی که مورد استفاده است باید کل دوره آن خریداری شود کل دوره خمس ندارد و به همین شکل اگر صفحه ای از کتابی مورد استفاده است ، نیازی به پرداخت خمس صفحات دیگر نیست . (1)[/]

[="teal"]2- اگر با پول شهریه کتابی خریداری شود طبق نظر آیت الله خامنه ای نیازی به دادن خمس آن نیست.
اما طبق نظر آیت الله سیستانی دادن خمس کتابی که مورد نیاز نبوده و با پول شهریه خریده شده است سر سال خمسی واجب است (2) [/]

[="indigo"]موفق و پیروز باشید [/]

[="olive"]پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاسفتائات س 907
و سئوال از دفتر آیت الله سیستانی در قم (7836565-0251 )
2. سئوال از دفاتر مراجع یاد شده [/]

سلام و درود :Gol:

چه سوال خوبی , من نمیدانستم

کتابهای درسی چطور؟؟؟:Gig:

اگر در ترم های گذشته کتابهای خریداری شده و با توجه به این که کتاب های تخصصی گران نیز می باشند

و میدانیم برای کنکور در مقاطع بالا تر نیاز میشوند

باز هم خمس دارد؟

cd هم خمس داره؟؟؟

پیشاپیش ممنون از پاسخ گوییتان:Gol:

علی یارتان :Gol:

با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما

اگر کتابی رو هدیه داده باشند بهمون در حالی که خیلی مورد نیازمون نبوده ولی خوندنش خالی از لطف نیست و فعلا تورقی زده باشیم در کتاب سر سال خمسی باید خمسش رو بدیم ؟

اگر کتابی رو گرفته باشیم و قصد خوندن هم داریم ولی شرایط جور نشه برای مطالعه و سال خمسی به سر برسه باید خمس داد ؟

اگر کتابی رو زیر قیمت فی خریده باشیم (مثلا نصف قیمت یا کمتر) و حالا بخوایم خمس بدیم باید به همون قیمتی که خریدیم خمس بدیم یا با قیمت اصلی ؟

یک سری کتابهایی دارم که بعد از مدتی طولانی پس از خرید مطالعه کردم و نمیدونم سال خمسی بهش تعلق گرفته یا نه ! وظیفه ام چیست ؟

ضمناً سی دی های مختلفی دارم که بعضی از اونا قیمت نسبتاً بالایی داره ولی هنوز مصرف جدی نکردم از اون سی دی ها (مثل سی دی گنجینه ی احادیث "نور" ) حکم این نوع سی دی ها چیست ؟

با سپاس و آرزوی موفقیت

po0neh;89520 نوشت:
سلام و درود

چه سوال خوبی , من نمیدانستم

کتابهای درسی چطور؟؟؟

اگر در ترم های گذشته کتابهای خریداری شده و با توجه به این که کتاب های تخصصی گران نیز می باشند

و میدانیم برای کنکور در مقاطع بالا تر نیاز میشوند

باز هم خمس دارد؟

cd هم خمس داره؟؟؟

پیشاپیش ممنون از پاسخ گوییتان

علی یارتان

[="Magenta"]با سلام و تشکر از سئوال شما سرکار پونه گرانقدر [/]

[="DarkOliveGreen"]
تفاوتی بین کتاب های درسی و غیر درسی نیست اگر کتابی خریده شده که تا سر سال خمسی نیازی بدان پیدا نشده است دادن خمس آن واجب است .[/]

[="Blue"]حکم cd همان حکم کتاب است .[/]

با سلام

کتاب خمس داره ؟؟؟؟؟؟
خوب آدم کتاب می گیره می خونه بعد دیگه ممکنه نخونه
یا می گیره اصلا نمی خونه (به هزارو یک دلیل)
تا جایی که من می دونم خمس به چیز های خاصی چون گندم و جو و... و طلا و جواهرات تعلق می گیره
اگر سر کار نریم چی ؟؟؟؟؟؟؟
:Moteajeb!::Ghamgin::cry::khobam::ghati::god::Nashnidan::geryeh::crying:

ماه بانو;89521 نوشت:
اگر کتابی رو هدیه داده باشند بهمون در حالی که خیلی مورد نیازمون نبوده ولی خوندنش خالی از لطف نیست و فعلا تورقی زده باشیم در کتاب سر سال خمسی باید خمسش رو بدیم ؟

[="darkorchid"]با سلام و تشکر از سئوالات شما [/]

[="blue"]دادن خمس کتابی را که از آن استفاده نکردید (حتی یک صفحه) هر چند به شما هدیه داده باشند واجب است [/]

ماه بانو;89521 نوشت:
اگر کتابی رو گرفته باشیم و قصد خوندن هم داریم ولی شرایط جور نشه برای مطالعه و سال خمسی به سر برسه باید خمس داد ؟

[="sienna"]خمس آن باید پرداخت شود . [/]

[="darkred"]منبع:
دفتر آیت الله سیستانی در قم (7836565-0251)[/]

خوب بعضی کتابا برا دوران بچگی است!!!

آدم برا یادگاری نگه میداره!!!!

باید خمس آنها هم داده شود؟؟؟؟!!

ماه بانو;89521 نوشت:
اگر کتابی رو زیر قیمت فی خریده باشیم (مثلا نصف قیمت یا کمتر) و حالا بخوایم خمس بدیم باید به همون قیمتی که خریدیم خمس بدیم یا با قیمت اصلی ؟

[="purple"]به قیمتی که امروز همان کتاب را از شما می خرند باید خمس آنرا بپردازید مثلا کتابی را به قیمت اصلی یا با تخفیف ده هزار تومان خریداری کرده اید ولی الان که بخواهید آنرا بفروشید دو هزار تومان از شما می خرند لازم است خمس همین دو هزار تومان یعنی چهارصد تومان را بپردازید .[/]

ماه بانو;89521 نوشت:
یک سری کتابهایی دارم که بعد از مدتی طولانی پس از خرید مطالعه کردم و نمیدونم سال خمسی بهش تعلق گرفته یا نه ! وظیفه ام چیست ؟

با سپاس و آرزوی موفقیت

[="red"]در این موارد باید ضمن تماس با دفتر مرجع تقلیدتان مصالحه نمایید [/]

[="#8b0000"]
منبع :
دفتر آیت الله سیستانی در قم (7836565-0251)
[/]


نظر همه ی مراجع همین است؟

po0neh;89528 نوشت:
خوب بعضی کتابا برا دوران بچگی است!!!

آدم برا یادگاری نگه میداره!!!!

باید خمس آنها هم داده شود؟؟؟؟!!

[="darkorange"]کتاب های دوران بچگی که تا کنون از آنها استفاده نشده است چند حالت دارد : [/]

[="darkolivegreen"]1- اگر کتاب هدیه باشد یا اینکه با پول هدیه مثل عیدی خریده است ، خمس ندارد . [/]

[="royalblue"]2- اگر کتاب را از پول منفعت کسب خود خریده باشد خمس آنرا باید پس از سن تکلیف بپردازد . (1) [/]

[="darkslateblue"]کاربران محترم توجه داشته باشند که سئوال شرعی باید طبق نظر مرجع تقلیدشان پاسخ داده شود از این رو حتما نام مرجع تقلیدشان را ذکر فرمایند تا پاسخی مناسب خود دریافت کنند .[/]

[="sienna"]پی نوشت:
1. سئوال از دفتر آیت الله خامنه ای در قم (7743232-0251)[/]

ممنون از پاسخ گویی کارشناس محترم:Gol:

اگر هر کتابی را چه خودش را چه پولش را هدیه ای از طرف خانواده باشد ,

آنوقت چه؟؟

مرجع من مقام معظم رهبری است:Gol:

mkk1369;89524 نوشت:
تا جایی که من می دونم خمس به چیز های خاصی چون گندم و جو و... و طلا و جواهرات تعلق می گیره

[="Red"]با تشکر از شما جناب mkk1369[/]

[="DarkSlateBlue"]خمس به موارد خاصی تعلق نمی گیرد بلکه پرداخت زکات است که در موارد خاصی مانند گندم و جو و مسکوکات طلا و ... واجب است [/]

[="Olive"]در پناه حق باشید [/]

po0neh;89535 نوشت:
ممنون از پاسخ گویی کارشناس محترم

اگر هر کتابی را چه خودش را چه پولش را هدیه ای از طرف خانواده باشد ,

آنوقت چه؟؟

مرجع من مقام معظم رهبری است

[="red"]با تشکر از سئوال شما سرکار پونه [/]

[="darkorchid"]همانطور که عرض شد اگر کتاب یا پول آن هدیه باشد ، دادن خمس آن لازم نیست (1) [/]
[="darkred"]
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 851
[/]

سئوال 57
نماز جماعت مكرر
آيا امام جماعتي كه يك بار نماز مثلاً ظهر و عصر را به جماعت در مكاني(مدرسه، بيمارستان، اداره يا....) بر قرار كند آيا مي تواند همان نماز رادر مكان ديگري باز نماز جماعت بخواند؟

موضوع قفل شده است