جمع بندی غیبت، ظهور و حکومت حضرت صاحب الزمان (عج)

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
غیبت، ظهور و حکومت حضرت صاحب الزمان (عج)

سلام

1-حضرت صاحب الزمان (عج) تا کی حکومت می کنند؟ آیا این حکومت هزاران بلکه میلیون ها سال طول می کشد؟؟

2-غیبت ایشان چگونه است؟ آیا ایشان در بین ما هستند و ما ایشان را نمی شناسیم؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

امن;892777 نوشت:
1-حضرت صاحب الزمان (عج) تا کی حکومت می کنند؟ آیا این حکومت هزاران بلکه میلیون ها سال طول می کشد؟؟

با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان

در مورد مدت زمان حکومت حضرت حجت سلام الله علیه نمی توان به قطعیت نظر دارد چرا که روایات صحیحی در این زمینه وارد نشده؛ منتهی می توان با توجه به قرائن، به قطعیت گفت که دوران حکومت حضرت بسیار طولانی خواهد بود.

مقام معظم رهبری در این باره می‏فرماید:
«بعضی خیال می‏كنند دوران ظهور حضرت بقیة اللَّه آخر دنیا است. من عرض می‏كنم دوران ظهور بقیة اللَّه(ع) اوّل دنیا است. اوّل شروع حركت انسان در صراط مستقیم است، با مانع كمتر یا بدون مانع، با سرعت بیشتر، با فراهم بودن همه امكانات برای این حركت. اگر صراط مستقیم الهی را مثل یك جاده وسیع، مستقیم و همواری فرض كنیم، همه انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده ‏اند تا بشر را از كوره راه‏ها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، مسیر تندتر، عمومی‏ تر، موفق‏ تر، بی ضایعات یا كم ضایعات‏ تر خواهد بود. دوره ظهور، دوره ‏ای است كه بشریت می‏تواند نفس راحتی بكشد. می‏تواند راه خدا را طی كند. می‏تواند از همه استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شكل بهینه استفاده كند»(سخنرانی مقام معظم رهبری در مدرسه فیضیه)

فضل بن عمر می‏گوید:
به امام صادق(ع) عرض كردم: مدت خلافت حضرت قائم(ع) چه مقدار است. حضرت در جوابم آیات ۱۰۵ تا ۱۰۸ سوره هود را تا «عطاء غیر مجذوذ» تلاوت فرمود، سپس در توضیح آیه فرمود: منظور از «عطاء غیر مجذوذ» این است كه آن نعمت و عطا از ایشان بریده نمی‏شود بلكه نعمتی دایمی و مُلْكی است كه نهایت ندارد و حكمی است كه منقطع نمی‏گردد و امری است كه باطل نمی‏شود، مگر به اراده و مشیّت حق تعالی و از آن اراده و مشیّت كسی جز ذات او، آگاه نیست.( حسن بن محمد ولی ارومیه‏ای، مهدی موعود، ج ۲، ص ۳۵۵ و ۴۱۲)

آیات مذكور بیان‌گر طولانی بودن نعمت‏‌های الهی برای اهل بهشت است. امام صادق(ع) با تلاوت آن و سپس تفسیر و تأویلش فرمود:
«همان گونه كه نعمت‏های الهی از اهل بهشت منقطع نمی‏گردد مگر به اراده خداوند، مدت خلافت حضرت قائم نیز بسیار طولانی است و از پایان آن كسی جز خداوند آگاهی ندارد».

طبق مفاد آیات و روایت، عصر ظهور، عصر شكوفایی، عدالت اجتماعی و برقراری صلح و سازندگی و تكامل علم و دین و امنیت و آرامش مردم وجامعه است. قرآن می‏فرماید:
«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ»(قصص/۵] ما اراده كردیم بر آنانكه در زمین استضعاف و خوار شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوای مردم و وارث زمین و ملك و جاه گردانیم».
آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه می فرماید: مسلم است که این آوازه‌ها و مقدمات برای یک دوران کوتاه مدت نیست بلکه قطعاً برای مدتی است طولانی که ارزش این همه تحمل زحمت و تلاش و کوشش را داشته باشد. (ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی موعود(عج)، ص ۲۸۱)

برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک:
http://soalcity.ir/node/676#N6

امن;892777 نوشت:
-غیبت ایشان چگونه است؟ آیا ایشان در بین ما هستند و ما ایشان را نمی شناسیم؟

بر اساس برخی روایات بله همین طور است، جا و مکان خاصی برای حضور امام زمان (عج) در روایات ذکر نشده است، اما برخی روایات حاکی از این است که حضرت در بین ما هستند و ممکن است ما هم ایشان را ببینیم اما نشناسیم.

جناب محمدبن عثمان عمری ( رحمه الله علیه) كه آخرین نایب امام مهدی «عج» بود ، می گوید : « به خدا سوگند یاد می كنم كه صاحب این امر هر سال به موسم حج حاضر میشود و خلایق را می بیند و می شناسد و ایشان (مردم )هم او را می بیند ولی نمی شناسند».( اکمال الدین،ج۲ص۴۴۰)

برای مطالعه بیشتر ر.ک:
http://www.soalcity.ir/node/778

سال 1980 متولد شده و اواخر سال 2037 یا اوایل سال 2038 فوت میکنه

ظهور منجی های هزاره بر اساس متون ایران باستان صحیح است و هرکدام 57 یا 58 سال با در نظر گرفتن زندگی در رحم عمر کردن و اخرین انها نیز همانطور اما دومین منجی از سه منجی بعد یکی از زرتشتها که احتمالا حضرت سلیمان یا داوود بوده ابن سینا بوده پس منجی نهایی هم قطعا هزار سال بعد متولد شدن ابن سینا متولد شده

منجی اولی هم 20 دسال قبل از میلاد متولد شده پس ستاره بیت اللحم باید اون سال رویت شده باشه

هادی;894064 نوشت:
آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه می فرماید: مسلم است که این آوازه‌ها و مقدمات برای یک دوران کوتاه مدت نیست بلکه قطعاً برای مدتی است طولانی که ارزش این همه تحمل زحمت و تلاش و کوشش را داشته باشد. (ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی موعود(عج)، ص ۲۸۱)

عرض سلام و ادب
ایجاد چنین حکومتی چگونه تحقق می یابد؟ یعنی نیاز به زمانی طولانی دارد تا حکومت عدل جهانی تحقق یابد؟

سلام
آیا حدیثی وجود دارد که در مورد اینکه آیا حضرت آقا ازدواج کرده اند یا خیر؟
و یا در مورد ظاهر ایشان که بعد گذشت هزار و خورده ای از غیبتشان آیا هنوز در همان شکلی که غیبت کبرای ایشان شروع شد بوده اند یا به تناسب گذشت زمان ظاهر ایشان نیز تغییر پیدا کرده؟
با تشکر از وقتی که برای پاسخ قرار می دهید.

من فکر میکنم بنا بر این گفته اند که امام زمان بعد از نا امیدی ظهور خواهد کرد که حاصل نا امیدی تغییر خواهد بود .

تغییری که میگوید دیگر بیخیال گذشته شده و به داشته های خود اتکا کنیم .

البته این فقط فرضیه است ، اونی که به یقین رسیده بیاد ما رو هم راهنمایی کنه .

سلام علیکم
در مورد اینکه ایجاد حکومت عدل جهانی چه مدت طول خواهد کشید روایتی از امام باقر علیه السلام خدمتتون ارائه می شود
امام باقر (ع) می‏ فرمايند:
«امام دوازدهم (عج) هشت ماه تمام، شمشير بر دوش نهاده و دشمنان خدا را می‏كشد تا اين كه خدا خشنود گردد». (الزام الناصب، ص ۱۸۹؛ غيبت نعمانی، ص ۱۶۵؛ بشارة الاسلام، ص ۱۹۹، منقول از، روزگار رهايی، ج ۱، ص ۴۷۸،ح ۵۸۵.)
بنابر رواياتی كه در اختيار ما وجود دارد ايشان در مكه ظهور نموده و پس از اين كه ياران و خواص ايشان به او پيوستند، به سمت عراق و سپس شام (سوريه فعلی) و بعد به سمت بيت المقدس حركت می‏كنند و پس از آن ساير بلاد اروپا و تركيه و چين و افغانستان و ساير ممالك به تسخير ايشان درآمده و حكومت عدل، پس از هشت ماه درگيری پيوسته، برقرار می‏گردد و صلح و امنيت جهانی فراگير می‌شود.(ر. ك: روزگار رهايی، ج ۲، ص ۵۳۶، ۴۷۰؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹، ۳۹۲)

آیا حدیثی وجود دارد در مورد اینکه آیا حضرت آقا ازدواج کرده اند یا خیر؟

پاسخ:
خیر، ظاهرا در مورد ازدواج حضرت حجت سلام الله علیه روایت صریحی نیامده است جز چند روایت که به صورت ایهام و اشاره است:
1- مفضل بن عمر گوید:
از امام باقر(ع) شنیدم که در مورد امام مهدى(عج) فرمود: «صاحب الزمان را دوغیبت است. یکى از آن دو به اندازه‏اى طولانى شود که برخى گویند: حضرت از دنیا رفته و برخى گویند کشته شده است اما کسى جز آنانى که امور حضرت را پى‏گیرى مى کنند، از مکان و فرزندان وى آگاه نیستند».( شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص 162)

2- از امام صادق(ع) آمده است: «گویا مى بینم حضرت مهدى(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است».(مجلسى، بحارالانوار، ج 52، ص 317)

3- از امام هشتم(ع) در دعایى نقل شده است: «اللّهم اعطه فى نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع رعیته ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه»( سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص 510) خدایا، مایه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!.

این روایات به فرض پذیرش و درستى سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، از نظر دلالت به روشنى گویا نیست که امام مهدى(عج) در دوره غیبت همسر و فرزند دارد.
در برخى احادیث مشکل سندى و در برخى دیگر مشکل دلالت وجود دارد.
افزون بر این روایاتى وجود دارد که با صراحت وجود فرزند را براى حضرت نفى مى کند.( مسعودى، اثبات الوصیه، ص 221.)

در مورد ظاهر ایشان که بعد گذشت هزار و خورده ای از غیبتشان آیا هنوز در همان شکلی که غیبت کبرای ایشان شروع شد بوده اند یا به تناسب گذشت زمان ظاهر ایشان نیز تغییر پیدا کرده؟

پاسخ:
بر خلاف تصور بسیاری از مردم، با توجه به عمر طولانی حضرت حجت سلام الله علیه، حضرت به صورت پیر مردی سال خورده ظهور خواهند فرمود، اما این تصور با روایاتی که در این باب وارد شده است منافات دارد چرا که از دیدگاه روایات حضرت مهدی عج به صورت مردی جوان ظهور خواهند فرمود.

شیخ صدوق رحمة الله علیه از اباصلت هروى نقل مى کند که گفت:
«به امام رضا علیه السلام عرض کردم : قائم شما هنگام خروج چه علامتى دارد؟
حضرت فرمود : «علامت او این است که او از حیث سن پیر است ولى در ظاهر جوان نشان داده مى شود به حدى که هر گاه کسى به او نظر مى افکند گمان مى کند که او سى ساله یا کمتر است و از جمله علامات او آن است که به مرور ایام و شب ها پیر نمى شوند تا آنکه مرگ او فرا رسد
»( کمال الدین ، ص 652 ، ح 12) .

نعمانى به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود:« اگر قائم قیام کند مردم او را انکار خواهند کرد زیرا در حالى که جوان رشیدى است به سوى آن‌ها باز مى گردد …»( الغیبة ، نعمانى ، ص 188) .

به من بیاموز;894445 نوشت:
من فکر میکنم بنا بر این گفته اند که امام زمان بعد از نا امیدی ظهور خواهد کرد که حاصل نا امیدی تغییر خواهد بود .

تغییری که میگوید دیگر بیخیال گذشته شده و به داشته های خود اتکا کنیم .

البته این فقط فرضیه است ، اونی که به یقین رسیده بیاد ما رو هم راهنمایی کنه .

متاسفانه متوجه منظورتان نشدم لطفا در این مورد توضیح بیشتری ارائه فرمایید.

هادی;895013 نوشت:
متاسفانه متوجه منظورتان نشدم لطفا در این مورد توضیح بیشتری ارائه فرمایید.

هیچ استاد، مشتی گمان پوچ شیطانی مرا گیج کرده بود که نزدیک بود منکر وجود حضرت ولی عصر شوم

با تشکر از استاد گرامی

در زمان ظهور میگویند که افرادی از صالحان هستند که دوباره زنده شده و به یاری امام می شتابند؟ آیا این زنده شدن صالحان حقیقت دارد؟
و این صالحان کیستند؟
دوم اینکه سربازان گمنام امام (ع) که در حال حاضر وجود دارند آیا با امام رابطه دارند؟
با تشکر

امن;896187 نوشت:
در زمان ظهور میگویند که افرادی از صالحان هستند که دوباره زنده شده و به یاری امام می شتابند؟ آیا این زنده شدن صالحان حقیقت دارد؟
و این صالحان کیستند؟


با سلام و عرض ادب
بله رجعت یکی از عقاید مسلّم شیعه است که عده ی خاصّی از مومنین و کفار در زمان ظهور به دنیا باز می گردند؛ رجعت در دوران حكومت موعود آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد و خداوند عده ای از مردگان را با همان اندام و صورتی كــه بودند زنده كرده و به دنيا برمی گرداند. به گروهی از آنان عزت می دهد و گروهی را ذليل می كند و حق مظلومان را از ستم گران می گيرد. وقتی قـائم قيام كــرد خداوند همه اذيت كنندگان مومنين را زنده می كند تا به مجازات دنيوی برسند و دادگری مومنان به ظهور می رسد. (حضرت مهدي (عج) فروغ تابان ولايت ، محمد محمدي اشتهاردي ، ص 119 و .117)
روايتی است از حضرت امام صادق (ع) كه می فرمايد :
هنگام رجعت كسانی كه مومن خالص و كافر خالص هستند زنده می شوند و به دنيا برمی گردند. (اثباه الهدا ه ج 7، ص .157)
در مورد حضرت وليعصر (عج) نيز آمده است :
در روز ظهور عده ای از ظالمان بــه اذن خدا از قبورشان زنده می شوند و مجازات می گردند از اين رو ، حضرت را يگانه منتقم خون سالار شهيدان امام حسين (ع) خــوانــده انـد و در دعاي ندبه آمده است : «اين الطالب بدم المقتول بكربلا اين المنصور علي من اعتدي عليه و افتري ...» ، «كجاست طالب خون حسين (ع) كه در كربلا كشته شد ؟ كـجـاست آن يــاری شــده تـا ياری كند كسانی را كه حقشان پايمال شده است ؟»
در مورد كسانی كــه در دوران حكومت جهانی مـوعود آخرالزمان رجعت خواهند كرد دو دسته روايت نقل شده دسته اول به طور كلی از كسانی ياد می كند كه يا كافر خالصند و يــا مـومـن خالص ازاين رو می توان نام بسياری را در آن ميان جای داد.
طـبـق روايــات ، پيامبران ، حضرت اسماعيل و حضرت رسـول اكرم (ص) اميرالمومنين (ع) امام حسين (ع) ساير امامان معصوم (ع) و جمعی از اصحاب با وفای پيامبر اسلام چون سلمان ، مقداد ، جابربن عبدالله انصاري ، مالك اشتر ، مفضل بن عمرو نيز اصحاب كهف و برخی ديگر رجعت مي كنند. (الزام الغاصب، شيخ علی يزدی حائری، ج 2، ص .360)

در ارتباط با پرسش دوم عرض می شود
از دیدگاه روایات، افرادی که ادعای ملاقات با امام زمان را دارند دروغ گو هستند لذا هر کسی مدّعی ملاقات با امام زمان عج باشد باید تکذیبش کرد.
منتهی آنچه مسلّم است این است که افرادی صالح، متقّی و مهذّب در طول تاریخ وجود داشته و دارند که با امام زمان عج ملاقات داشته اند. منتهی این افراد خودشان ادعای ملاقات ندارند، اگر خودشان ادعا می کردند باید مورد تکذب قرار می گرفتند اما چه بسا خود این افراد ملاقات با امام زمان را تکذیب کنند. چنانکه بزرگانی همچون آیت الله بهجت یقینا با امام زمان روحی له الفداه ملاقات داشتند اما به هیچ وجه این ادعا از زبان خود ایشان شنیده نشده بلکه برخی افراد نزدیک به ایشان متوجه ملاقات ایشان با ولی عصر بوده اند.

سلام
از استاد هادی گرامی بابت پاسخ گویی به سوالات خود متشکرم.ان شاء الله همه ما توفیق این را داشته باشیم که از یاران و منتظران واقعی حضرت باشیم.
التماس دعا

پرسش:
در مورد مدت زمان تداوم حکومت حضرت مهدی؛ نحوه زندگی و ارتباط ایشان با مردم در دوران غیبت؛ مدت زمان ایجاد و شکل گیری حکومت عدل جهانی؛ ازدواج و فرزندان حضرت؛ وضعیت ظاهری حضرت هنگام ظهور و بازگشت و رجعت صالحان هنگام ظهور توضیحاتی بفرمایید؟

پاسخ:
پاسخ سؤالات شما را در چند بخش تقدیم می کنیم:

الف- مدت زمان، تداوم حکومت حضرت صاحب الزمان (عجل الله فرجه): در مورد مدت زمان حکومت حضرت حجت (علیه السلام) نمی توان بطور قطع، نظر دارد چرا که روایات صحیحی در این زمینه وارد نشده؛ منتهی می توان با توجه به قرائن، به قطعیت گفت که دوران حکومت حضرت بسیار طولانی خواهد بود. مقام معظم رهبری در این باره می‏فرماید: «بعضی خیال می‏كنند دوران ظهور حضرت بقیة اللَّه آخر دنیا است. من عرض می‏كنم دوران ظهور بقیة اللَّه(ع) اوّل دنیا است. اوّل شروع حركت انسان در صراط مستقیم است، با مانع كمتر یا بدون مانع، با سرعت بیشتر، با فراهم بودن همه امكانات برای این حركت. اگر صراط مستقیم الهی را مثل یك جاده وسیع، مستقیم و همواری فرض كنیم، همه انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده ‏اند تا بشر را از كوره راه‏ها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، مسیر تندتر، عمومی‏ تر، موفق‏ تر، بی ضایعات یا كم ضایعات‏ تر خواهد بود. دوره ظهور، دوره ‏ای است كه بشریت می‏تواند نفس راحتی بكشد. می‏تواند راه خدا را طی كند. می‏تواند از همه استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شكل بهینه استفاده كند»(1) همچنین فضل بن عمر می‏گوید؛ به امام صادق(علیه السلام) عرض كردم: مدت خلافت حضرت قائم(عجل الله فرجه) چه مقدار است. حضرت در جوابم آیات ۱۰۵ تا ۱۰۸ سوره هود را تا «عطاء غیر مجذوذ» تلاوت فرمود، سپس در توضیح آیه فرمود: منظور از «عطاء غیر مجذوذ» این است كه آن نعمت و عطا از ایشان بریده نمی‏شود بلكه نعمتی دایمی و مُلْكی است كه نهایت ندارد و حكمی است كه منقطع نمی‏گردد و امری است كه باطل نمی‏شود، مگر به اراده و مشیّت حق تعالی و از آن اراده و مشیّت كسی جز ذات او، آگاه نیست.(2) و نیز آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه می فرماید: مسلم است که این آوازه‌ها و مقدمات برای یک دوران کوتاه مدت نیست بلکه قطعاً برای مدتی است طولانی که ارزش این همه تحمل زحمت و تلاش و کوشش را داشته باشد. (3)

ب- حضور امام زمان در دوران غیبت، بین مردم: بر اساس برخی روایات بله همین طور است، جا و مکان خاصی برای حضور امام زمان (عجل الله فرجه) در روایات ذکر نشده، اما برخی روایات حاکی از این است که حضرت در بین ما هستند و ممکن است ما هم ایشان را ببینیم اما نشناسیم. جناب محمدبن عثمان عمری (رحمه الله علیه) كه آخرین نایب امام مهدی «عجل الله فرجه» بود، می گوید: « به خدا سوگند یاد می كنم كه صاحب این امر هر سال به موسم حج حاضر میشود و خلایق را می بیند و می شناسد و ایشان (مردم) هم او را می بیند ولی نمی شناسند».(4)

ج- مدت زمان ایجاد و شکل گیری حکومت: در مورد اینکه ایجاد حکومت عدل جهانی چه مدت طول خواهد کشید گفتنی است: امام باقر (علیه السلام) می‏ فرمايند: «امام دوازدهم (عج) هشت ماه تمام، شمشير بر دوش نهاده و دشمنان خدا را می‏كشد تا اين كه خدا خشنود گردد». (5) بنابر رواياتی كه در اختيار ما وجود دارد ايشان در مكه ظهور نموده و پس از اين كه ياران و خواص ايشان به او پيوستند، به سمت عراق و سپس شام (سوريه فعلی) و بعد به سمت بيت المقدس حركت می‏كنند و پس از آن ساير بلاد اروپا و تركيه و چين و افغانستان و ساير ممالك به تسخير ايشان درآمده و حكومت عدل، پس از هشت ماه درگيری پيوسته، برقرار می‏گردد و صلح و امنيت جهانی فراگير می‌شود.(6)

د- ازدواج حضرت: ظاهرا در مورد ازدواج حضرت حجت (علیه السلام) روایت صریحی نیامده است جز چند روایت که به صورت ایهام و اشاره است مانند: مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(علیه السلام) شنیدم که در مورد امام مهدى(عجل الله فرجه) فرمود: «صاحب الزمان را دو غیبت است. یکى از آن دو به اندازه‏ اى طولانى شود که برخى گویند: حضرت از دنیا رفته و برخى گویند کشته شده است اما کسى جز آنانى که امور حضرت را پى‏ گیرى مى کنند، از مکان و فرزندان وى آگاه نیستند».(7) همچنین از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «گویا مى بینم حضرت مهدى(عجل الله فرجه) با اهل و عیالش در مسجد سهله است».(8) و نیز، از امام هشتم(علیه السلام) در دعایى نقل شده است: «اللّهم اعطه فى نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع رعیته ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه؛ خدایا، مایه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(عجل الله فرجه) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!.»(9) این روایات به فرض پذیرش و درستى سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، از نظر دلالت به روشنى گویا نیست که امام مهدى(عجل الله فرجه) در دوره غیبت همسر و فرزند داشته باشد، به عبارتی، در برخى احادیث، مشکل سندى و در برخى دیگر مشکل دلالت وجود دارد. افزون بر این، روایاتى وجود دارد که با صراحت وجود فرزند را براى حضرت نفى مى کند.(10)

ه- وضعیت ظاهری و جسمانی حضرت هنگام ظهور: بر خلاف تصور بسیاری از مردم، با توجه به عمر طولانی حضرت حجت (سلام الله علیه)، حضرت به صورت پیرمردی سال خورده ظهور خواهند فرمود، اما این تصور با روایاتی که در این باب وارد شده است منافات دارد چرا که از دیدگاه روایات حضرت مهدی عج به صورت مردی جوان ظهور خواهند فرمود. شیخ صدوق (رحمة الله علیه) از اباصلت هروى نقل مى کند که گفت: «به امام رضا علیه السلام عرض کردم : قائم شما هنگام خروج چه علامتى دارد؟ حضرت فرمود: «علامت او این است که او از حیث سن پیر است ولى در ظاهر جوان نشان داده مى شود به حدى که هر گاه کسى به او نظر مى افکند گمان مى کند که او سى ساله یا کمتر است و از جمله علامات او آن است که به مرور ایام و شب ها پیر نمى شوند تا آنکه مرگ او فرا رسد»(11) همچنین نعمانى به سندش از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «اگر قائم قیام کند مردم او را انکار خواهند کرد زیرا در حالى که جوان رشیدى است به سوى آن‌ها باز مى گردد …»(12).

و- بازگشت و رجعت صالحان: بله رجعت یکی از عقاید مسلّم شیعه است که عده ی خاصّی از مومنین و کفار در زمان ظهور به دنیا باز می گردند؛ رجعت در دوران حكومت موعود آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد و خداوند عده ای از مردگان را با همان اندام و صورتی كــه بودند زنده كرده و به دنيا برمی گرداند. به گروهی از آنان عزت می دهد و گروهی را ذليل می كند و حق مظلومان را از ستم گران می گيرد. وقتی قـائم قيام كــرد خداوند همه اذيت كنندگان مومنين را زنده می كند تا به مجازات دنيوی برسند و دادگری مومنان به ظهور می رسد. (13) روايتی است از حضرت امام صادق (علیه السلام) كه می فرمايد: «هنگام رجعت كسانی كه مومن خالص و كافر خالص هستند زنده می شوند و به دنيا برمی گردند.» (14)؛ در مورد حضرت وليعصر (عجل الله فرجه) نيز آمده است: در روز ظهور عده ای از ظالمان بــه اذن خدا از قبورشان زنده می شوند و مجازات می گردند از اين رو ، حضرت را يگانه منتقم خون سالار شهيدان امام حسين (علیه السلام) خــوانــده انـد و در دعاي ندبه آمده است: «اين الطالب بدم المقتول بكربلا اين المنصور علي من اعتدي عليه و افتري ...»، «كجاست طالب خون حسين (علیه السلام) كه در كربلا كشته شد؟ كـجـاست آن يــاری شــده تـا ياری كند كسانی را كه حقشان پايمال شده است ؟».
در مورد كسانی كــه در دوران حكومت جهانی مـوعود آخرالزمان رجعت خواهند كرد دو دسته روايت نقل شده دسته اول به طور كلی از كسانی ياد می كند كه يا كافر خالصند و يــا مـومـن خالص ازاين رو می توان نام بسياری را در آن ميان جای داد. طـبـق روايــات ، پيامبران ، حضرت اسماعيل و حضرت رسـول اكرم؛ اميرالمومنين؛ امام حسين؛ ساير امامان معصوم (علیهم صلوات الله) و جمعی از اصحاب با وفای پيامبر اسلام چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاري، مالك اشتر، مفضل بن عمر و نيز اصحاب كهف و برخی ديگر رجعت مي كنند. (15)

پی نوشت ها:
1. سخنرانی مقام معظم رهبری در مدرسه فیضیه.
2. علامه مجلسی، مهدی موعود، مترجم: حسن بن محمد ولی ارومیه ‏ای، انتشارات مسجد مقدس جمکران، قم، بی تا، ج ۲، ص ۳۵۵ و ۴۱۲.
3. ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی موعود(عج)، انتشارات نسل جوان، تهران، بی تا، ص ۲۸۱.
4. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة. تحقیق: استاد علی اکبر غفاری. قم: دارالکتب الاسلامیه.،ج۲، ص۴۴۰.
5. یزدی حائری، علی بن زین العابدین، الزام الناصب، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، بی تا، ص ۱۸۹؛ غيبت نعمانی، ابن ابی زینب، محمد بن ابراهیم، مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد، ص ۱۶۵؛ بشارة الاسلام، کاظمی، مصفی بن ابراهیم، مؤسسه بلاغ، بیروت، بی تا، ص ۱۹۹، منقول از، روزگار رهايی، سلیمان کامل، مترجم: مهدی پور، علی اکبر، نشر آفاق، تهران، 1386 ش، ج ۱، ص ۴۷۸،ح ۵۸۵.
6. ر. ك: روزگار رهايی، ج ۲، ص ۵۳۶، ۴۷۰؛ مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، دارالکتب الاسلامیه، تهران، بی تا، ج ۵۲، ص ۳۰۹، ۳۹۲.
7. شیخ طوسى، کتاب الغیبه،مسجد مقدس جمکران، قم، 1387، ص 162.
8. بحارالانوار، پیشین، ج 52، ص 317.
9. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، نشر الشریف رضی، قم، بی تا، ص 510.
10. مسعودى، اثبات الوصیه، انتشارات انصاریان، قم، 1384، ص 221.
11. کمال الدین، پیشین، ص 652 ، ح 12.
12. الغیبة ، نعمانى، پیشین، ص 188.
13. محمد محمدي اشتهاردي، حضرت مهدي (عج) فروغ تابان ولايت، انتشارات مسجد مقدس جمکران، قم، 1387، ص 119 و 117.
14. محمدبن حسن حرعاملی. 1366. اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، دارالکتب الاسلامیه، تهران، بی تا، ج 7، ص157.
15. الزام الناصب، شيخ علی يزدی حائری، پیشین، ج 2، ص 360.

موضوع قفل شده است