صحت روضه شهادت امام حسن (علیه السلام)

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
صحت روضه شهادت امام حسن (علیه السلام)

در مورد سبب شهادت امام حسن(ع) مشهور است که وقتی حضرت، سم خورد، در اثر استفراغ پاره های جگر در تشت ریخت. در حالی که اگر جگر تکه تکه شود، انسان زنده نمی ماند تا آن را بالا بیاورد. این قضیه چه توجیهی دارد؟در اکثر روضه های شهادت امام حسن (ع) اینگونه شرح میدن ولی از نظر پزشکی سم میتونه این اثر رو داشته باشه؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد ممسوس

عبد آبق;886661 نوشت:
در مورد سبب شهادت امام حسن(ع) مشهور است که وقتی حضرت، سم خورد، در اثر استفراغ پاره های جگر در تشت ریخت. در حالی که اگر جگر تکه تکه شود، انسان زنده نمی ماند تا آن را بالا بیاورد. این قضیه چه توجیهی دارد؟در اکثر روضه های شهادت امام حسن (ع) اینگونه شرح میدن ولی از نظر پزشکی سم میتونه این اثر رو داشته باشه؟

در منابع مختلف شیعه و سنی به نحوه مسمومیت ان حضرت اشاره شده است.به برخی از این منابع اشاره میشود
شیخ مفید در ارشاد،[1] ابن عبدالبر در الاستیعاب،[2] ابن حجر در الاصابه،[3] بلاذری در انساب الاشراف،[4] ابن کثیر در البدایه،[5] ذهبی در تاریخ الاسلام،[6] ابن سعد در طبقات،[7] مسعودی در مروج الدهب،[8] ابن جوزی در المنتظم،[9] این گزارش را بیان نمودند. حضرت فرمود: فإني و الله لقد لفظت طائفة من كبدي قبل. قلبتها بعود كان معي و إني قد سقيت السم مرارا فلم أسق مثل هذا قط
امام حسن« علیه اسلام» پس از مسمویت فرمود: بخشی از کبدم را از دهان بیرون انداختم که با چوبی ان را زیرو رو کردم و من بارها مسموم شدم و این بار از همه شدیدتر است.

و یا در عبارت دیگر امام فرمود انی لاضع کبدی من کبد خود را دفع نمودم[10] و یا در عبارتی دیگر از ابن سعد امده است یختلف کبده یعنی کبد او فرو ریخت که تا چهل روز طشت در برابر امام میگذاشتند و طشت را عوض میکردند و پس از شهادت وی زنان بنی هاشم تا یک ماه بر او نوحه کردند.[11]

همچنین در نقل دیگری ابن سعد اورده است هنگام شهادت ان حضرت طبیب حاضر شد و گفت سم دستگاه گوارش، احشا و امعاء ان حضرت را قطع کرده و به هم ریخته است.[12]




[/HR]
[1] . شیخ مفید ارشاد ج 2 ص 16

[2] . ابن عبدالبر الاستیعاب ج 1 ص 390

[3] . ابن حجر الاصابه، ج 2 ص 66

[4] . بلاذری انساب الاشراف ج 3 ص 59

[5] . ابن کثیر البدایه ج 8 ص 42

[6] . ذهبی تاریخ الاسلام ج 4 ص 38

[7] . ابن سعد طبقات خامسه 1 ص 336

[8] . مسعودی مروج الذهب ج 2 ص 427

[9] . ابن جوزی المنتظم ج 5 ص 224

[10] . ابن سعد طبقات خامسه 1 ص 338

[11] . ابن سعد طبقات خامسه 1 ص 339

[12] . ابن سعد طبقات خامسه 1 ص 335

همچنین در منابع شیعی مانند مناقب ابن شهر آشوب[1] و بحار الانوار[2] مجلسی امده است: لقد قطعت قطعه قطعه من کبدی فجعلت اقلبها بعود منی
مناسب است که معنی کبد در منابع از حیث لغت و اصلاح بررسی شود.
1. کبد به معنای رنج و مشقت[3]
2. کبدبه معنای استواء و راست قامتی[4]
3. کبد به معنی بزرگی شکم[5]
4. کبد به معنی جگر
5. کبد به معنی شکم و هر آنچه در ان است. کبد من الامعاء [6]
همچنین معانی دیگری برای کبد به کار رفته است.
‏از انجا که امام حسن «علیه السلام» در تعبیر خود فرمودند هرچه در شکم داشتم از من برون ریخت میتوان به این نتیجه رسید که منظور حضرت دستگاه گوارش ان حضرت هست نه جگر زیرا سمی که وارد بدن میشود داخل معده قرار میگیرد نه کبد، زیرا کبد بیرون از معده انسان است. همچنین طبیب وقتی امام را معاینه میکند میگوید دستگاه گوارش حضرت به کلی آسیب دیده است.
پس اینکه در ذکر مصیبت ان حضرت نقل میکنند که پاره های جگر ا از دهان مبارک حضرت بیرون میریخت، منظور جگر ان حضرت نیست بلکه منظور امعاء و هر چه درون شکم است میباشد.
دلیل دیگر گزارش ابن سعد است که مینویسد تا چهل روز طشت در برابر حضرت گذاشته و طشت را عوض میکردند که این گزارش مسمومیت شکم ان حضرت را تایید میکند نه ریختن لخته های جگر


[/HR][1] . ابن شهرآشوب مناقب ج 4 ص 42

[2] . مجلسی بحار الانوار ج 44 ص 158

[3] . راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 695، دارالعلم‏، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق

[4] . ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس صاحب الجوائب، احمد، ج 3، ص 376، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق

[5] . منتهی الارب

[6] . لغتنامه دهخدا


سلام

منظور از کبد، الزاما همان جگرسیاه سمت راست بدن نیست.
وقتی که انسان، مسموم می شود لخته های خون از معده به دهان می آید.
احتمالاً در مورد امام حسن علیه السلام، منظور همان لخته های خون در اثر مسمومیت است.
التماس دعا

ممسوس;888146 نوشت:
از انجا که امام حسن در تعبیر خود فرمودند هرچه در شکم داشتم از من برون ریخت میتوان به این نتیجه رسید که منظور حضرت دستگاه گوارش ان حضرت هست نه جگر زیرا سمی که وارد بدن میشود داخل معده قرار میکیرد نه کبد زیرا کبد بیرون از معده انسان است. همچنین طبیب وقتی امام را معاینه میکند میگوید دستگاه گوارش حضرت به کلی آسیب دیده است.
پس اینکه در ذکر مصیبت ان حضرت نقل میکنند که پاره های جگر ا از دهان مبارک حضرت بیرون میریخت منظور جگر ان حضرت نیست بلکه منظور امعاء و هر چه درون شکم است میباشد.

با تشکر از پاسخ خوب و زیبای شما استاد گرانقدر
بزرگواران ذاکر و مداح اهل بیت اگر دقت بیشتری به خرج دهند و تعبیر جگر را به کار نبرند بهتر است.

عبدالرحیم;888238 نوشت:
بزرگواران ذاکر و مداح اهل بیت اگر دقت بیشتری به خرج دهند و تعبیر جگر را به کار نبرند بهتر است.

با سلام و احترام
بله اگر ذاکرین و مادحین اهل بیت علیهم السلام این امور را رعایت کنند مجالس با شکوهتر خواهد شد ان شا الله

لبیک یا علی النقی;888150 نوشت:
منظور از کبد، الزاما همان جگرسیاه سمت راست بدن نیست.
وقتی که انسان، مسموم می شود لخته های خون از معده به دهان می آید.
احتمالاً در مورد امام حسن علیه السلام، منظور همان لخته های خون در اثر مسمومیت است.
التماس دعا

با سلام و احترام
هر وقت معده و دستگاه گوارش مختل گردد از دهان خون جاری میشود بعید نیست که لخته های خون از دهان مبارک حضرت خارج شده باشد ولی تعبیر روایات به کبد است که معانی مختلف و نظر صائب را بیان کردیم

سلام
مطلب زیر نظر یک پزشک است

نوشت:

اما از دیدگاه بنده خدمت دوستان بفرمایید که:
سموم فسفره و برخی سموم کلره و سموم حاوی سدیم بالا قادر به تخریب امعاء گوارشی هستند اما این موضوع موجب خونریزی و به ویژه خون استفراغ کردن نیستند.
بلکه سموم سیانید، موجب لخته شدن خون می شوند و تقریبا 3 دقیقا بعد از تماس خوراکی، وارد خون شده و موجب ایجاد لخته می شوند. زمانی که این سموم به ریه ها برسد، خون داخل ریه را نیز لخته می کند و موجب سرفه و دفع لخته های بزرگ از راه گلو و حلق میشه.

عبد آبق;889585 نوشت:
سموم فسفره و برخی سموم کلره و سموم حاوی سدیم بالا قادر به تخریب امعاء گوارشی هستند اما این موضوع موجب خونریزی و به ویژه خون استفراغ کردن نیستند.
بلکه سموم سیانید، موجب لخته شدن خون می شوند و تقریبا 3 دقیقا بعد از تماس خوراکی، وارد خون شده و موجب ایجاد لخته می شوند. زمانی که این سموم به ریه ها برسد، خون داخل ریه را نیز لخته می کند و موجب سرفه و دفع لخته های بزرگ از راه گلو و حلق میشه.

با سلام و احترام
با تشکر از پزشک محترم در هر صورت لخته خون از دهان شریف و مبارک حضرت جاری میشده نه جگر که برخی ان را بیان میکنند.
موضوع قفل شده است