اثر موسیقی

تب‌های اولیه

153 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

موسیقی متال یا موسیقی شیطان پرستان؟

تازه اگر اثبات کنی این حرف که زدید که نمی توانید چون یکی از احادیث جعلی است
تازه میرسیم به موسیقی سنتی
بحث پاب و متال و راک و اینها که کاملا معلوم الحاله
راستی نمی دونید یا می دونید و خود را به اون راه می زنید که موسیقی مورد علاقه همجنس بازان متاله؟

گفتم بهتون اون راهی که شما توش تاتی تاتی می کنی ما یه بار تا آخر رفتیم و دیدیم آخرش جز پوچی هیچ نیست
هرچند که غفلتی که موسیقی ایجاد می کنه یکی از بدترین غفلتهاست متاسفانه
گفتم که موسیقی باعث خرفت شدن روح انسان میشه و اراده رو به شدت سست می کنه

[=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]قبل از تبيين و تشريح خطرناكي اعتياد به موسيقي مخرب از اعتياد به مواد مخدر، لازم است در خصوص موسيقي توضيحي اندك ارائه شود .

موسيقي چيست : موسيقي همان نظم جاري و حاكم ميان طول موج هاي صوت مي باشد.

آثار موسيقي : وقتي كه امواج صوت با يك نظمي خاص و با طول موج هاي منظم پخش مي شود يك زيبايي ايجاد مي گردد و اين زيبايي موجب گيرايي و جذابيت ميشود بطوري كه اين گيرايي و جذابيت آن چنان شنونده را (اعم انسان و غيرانسان ) به خود مشغول و شيفته مي سازد كه شنونده از خود بيخود گشته ، اي بسا خستگي و درد ، گرسنگي و رنج ، تشنگي و غم خويش را فراموش مي كند .

نكته بسيار مهم : اگر نظم جاري در ميان طول موج هاي اصوات ، طبيعي باشد استماع آن موسيقي مجاز و مطابق فطرت انسان و حلال است و الا آدمي بايد متناسب با ظرفيت روحي و رواني خود طبق نظر مرجع تقليد خود عمل نمايد .

چرا كه طبق احاديث و روايات متعدد «« اگر آدمي چهل روز به موسيقي غير طبيعي و حرام گوش كند خداوند غيرت را از او (انسان ) مي برد .

[/]


[=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]بسيار واضح است كه بي غيرت شدن آدمي سرمنشا ء خيلي از مفاسد اخلاقي و اجتماعي و تربيتي و خانوادگي و نهايتا رسوايي و بي شخصيتي است )
[/]

Fagheer;77630 نوشت:
موسیقی متال یا موسیقی شیطان پرستان؟

تازه اگر اثبات کنی این حرف که زدید که نمی توانید چون یکی از احادیث جعلی است
تازه میرسیم به موسیقی سنتی
بحث پاب و متال و راک و اینها که کاملا معلوم الحاله
راستی نمی دونید یا می دونید و خود را به اون راه می زنید که موسیقی مورد علاقه همجنس بازان متاله؟

گفتم بهتون اون راهی که شما توش تاتی تاتی می کنی ما یه بار تا آخر رفتیم و دیدیم آخرش جز پوچی هیچ نیست
هرچند که غفلتی که موسیقی ایجاد می کنه یکی از بدترین غفلتهاست متاسفانه
گفتم که موسیقی باعث خرفت شدن روح انسان میشه و اراده رو به شدت سست می کنه

سلام دوستان
عرض ادب و احترام ویژه خدمت دوست خوب و گرامی Fagheer
دوست عزیز از شما بیشتر انتظار می رود شما قدیمی این سایت هستی استفاده از این نوع ادبیات در شان شما نیست دوست خوبم ما مسلمان هستیم و در مقابل رفتار های خود مسئولیم ما تمام تلاشمان در این سایت این است که یک نفر را جذب دین کنیم به رفتار های پیامبر گرامی دقت کنید برای اسلام چقدر سختی تحمل کردند اگر قرار باشد با یک حرف نامربوط از کوره در برویم و عکس العمل نشان دهیم که نمی شود
دوست عزیز خداوند با ما اجازه توهین به بت های مشرکین را هم نداده چه برسد به افرادی که مورد تایید بعضی از دوستان ما هستند عقیده هر کس برای خودش محترم است با تحقیر و توهین که کاری درست نمی شود
من شما را درک می کنم ولی مسئله ای که برای ما کاملا روشن است ممکن است برای دیگران روشن نباشد
ما باید با لحن دوستانه و منطق قوی و دلایل مستند با دوستان بحث کنیم
جسارت این بنده حقیر را به بزرگواری خود ببخشید
دوستان برای ادامه بحث پیشنهاد می دهم برویم سراغ موسیقی حلال
از نظر اسلام چه نوع موسیقی حلال و مجاز است؟
آیا از نظر اسلام تمام موسیقی ها حرام است؟
موسیقی حلال چه تاثیری بر انسان دارد؟

با تشکر موفق و پیروز باشید

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]توضیحات:

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در گذشته بسيار مرسوم بود كه متواليان و صاحبان كار گاه هاي قالي بافي براي كه آن قاليباف معصوم خردسال و نوجوان درد و رنج قالي بافي در زير زمين هاي تنگ و تاريك احساس نكند اقدام پخش موسيقي هاي تند و مخرب و بسيار مشغول كننده در كار گاه هاي خود مي كردند نوجوان بي بيچاره چون فكر و انديشه اش شيفته و مشغول و متوجه آن ترانه و موسيقي هاي مخرب به ظاهر دلنشين و دلربا مي شود اصلا متوجه درد كمر و پشت و ستون فقرات و ريه هايش نمي شد در نتيجه بعد از مدتي اندك مبتلا به خميدگي پشت و كمر و ده ها بيماري ريوي و زرد ي رنگ و كمبود ويتامين ( d) مي شد .

بدين گونه صاحبان كارگاه و كارخانه با پخش موسيقي هاي تند و غير مجاز و غافل نمودن جوانان و نو جوان از درد و رنج جسماني و روحاني حاصل از كار سخت و مضرر آنها استحمار و استعمار مي نمودند .

امروزه هم اين استعمارو استحمار و بهره كشي بيش حد توان از انسان و غير انسان و حتي حيوانات ادامه دارد .

خيلي از گاوداران و دامداران صنعتي براي اينكه گاو هايش بيشتر از حد معمول علوفه بخورند در دامداري موسيقي مخصوص پخش مي كنند و تمام حواس گاوها بدون اينكه متوجه سيري خود بشوند مشغول و متوجه آهنگ موسيقي مي شود در نتيجه گاو بيش از حد معمول شير دهي مي كند كه اين امر در بلند مدت موجب پيري زودرس و يا حداقل عوارض جانبي جسمي و روحي و بيماري دامها مي شود .

با اندكي تحقيق درخصوص آثار منفي موسيقي غير طبيعي و مخرب براي ما محرز و مشخص خواهد شد كه چه بسيار انسان ها و حيواناتي در به خاطر استحمار و استعمار حرفه ايي نامردانه جان باخته اند .


[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خلاصه كلام وقتي كه روح و روانمان به موسيقي مبتذل و مخرب مبتلا شد به بيمارهاي روحي و رواني و جسمي متعددي دچار مي شويم كه مطابق احاديث و روايات ائمه اطهار (عليهم السلام )- كه حاذق تر و تواناتر طبيب جسم و جان ما هستند- ابتدا عيرت و مردانگي را از دست مي دهيم به دنبال بي غيرتي بي كفايتي هاي فراواني سو ما مي آيد .

سرانجام آدمي در اثر استمرار استفاده از موسيقي مبتذل و مخرب دچار خلاء و پوچي و احساس پوچي ميشود كه امر بسي خطر ناكتر از اعتياد به ترياك و هشيش و شيشه و ساير مواد مخدره است .؟؟

اينك جا دارد كه علت خودكشي خيلي از خوانندگان و آواز خوانان غربي چه بوده است آيا غير از احساس پوچي و بي ارزش دانستن وجود خود است ؟؟

مطالعاتی که در زمینه تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان انجام شده، نشان داده که برای مثال، موسیقی راک،پاپ یا متال رشد گیاه را متوقف می کند
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
گذشته از همه اينها ، در خاتمه بايد عرض تماييم كه از نظر علم اخلاق و خود سازي «« هر چيزي كه انسان از ياد و ذكر خدا و عالم آخرت غافل بكند مطرود و مخرب فطرت پاكي آدمي است »» [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]


عزیز برادر اجازه بدهیم یک تفکیک قائل شویم

بحث ما درباره شرع است یا به عباری بحث عوام یا بحث سلوک و سیر الی الله؟

از نظر شرعی و عامیانه طبق فتوای اکثر مراجع تشخیص حلال و حرام به عهده مکلف است

از نظر سلوک موسیقی هر نوع موسیقی ساخته دست بشر باعث خرفت شدن و بی اراده شدن سالک و ایجاد لذت کاذب می نماید

سلام به دوستان گلم

خوبید،این امتحان ها دانشگاه باعث شده کم بیام نت !

این آقا Fagheer شما هم ما رو کردی ، شیطان پرست و همجنس باز و ....
تشکر دست شما درد نکنه !
شما که اینقدر دم از حلال و حرام میزنید تا حالا چیزی از توهمت خوندید !
دیگه نمی دونم با این آدم هایی که جنگ خوارج را ، راه انداختن چیکار باید کرد ....

شما اگر مواد الکلی را با موسیقی ادغام کنید ! آره موسیقی حرام میشه همون لهولهب . من نمیدونم کسی را مثال بزنم حالا همین سرود ای ایران را میشنوید چه احساسی به شما میدهد ؟ !

خواهش میکنم آقا مدیر این پست پاک نکنید !

نمي دانم چرا ما هرچيز راجع به موسيقي مثال مي زنيم اين اقا به خودش مي گيرد
من عرض کردم موسيقي متال موسيقي شيطان پرستان و همجنس بازان است اين چه ربطي به شخص شما داشت؟بريد تحقيق کنيد صدق اين گفتار را
شما بالا بري پايين بياي موسيقي آفت روح است در سلوک هر نوع موسيقي ساخته دست بشر و استثنا ندارد
در خارج از سلوک طبق نظر اکثر مراجع تشخيص حلال و حرام به عهده مکلف است

بنده بيشتر از اين در اين بحث شرکت نمي کنم

العاقل يکفيه الاشاره

سلام

به نظرم در بحث موسیقی ما باید با دوتا محور بحث کنیم
یکی آنکه بحث فقهی و نظر مراجع تقلید در باره موسیقی ها به سبک های مختلف چیه که هر شخصی باید ببیند نظر مرجع تقلیدش چی هستش و بر اساس نظر مرجع تقلیدش وظیفه دارد پیروی کند . ( نظرات را از بخش احکام و کارشناسان احکام در این سایت و یا با تلفن 09640 بپرسید ) .
دوم آنکه بحث تاثیرات موسیقی بر روح و روان انسان هستش که این بحث اختلافی هستش و مورد بحث دانشمندان و روانشناسان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته است و موافقان و مخالفان موسیقی هم هر کدام دلایل خودشان را دارند که باید بررسی شود .
اما در این میان آنچه که همگی دانشمندان و حتی موافقان موسیقی هم بر درستی آن تاکید دارند این است که موسیقی های تند و زننده و بسیار هیجانی و مخرب می تواند بر روح و روان انسان تاثیرات مخربی بگذارد .

برای مطالعه بیشتر رجوع کنید :موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی/ محمدتقی جعفری تبریزی/ موسسه تدوین و نشر آثار استاد علامه محمد تقی جعفری

سلام
تشکر از همه دوستان

من در مکانی مثل عروسی هستم خوب می دونید در این مکان ها چه نوع آهنگ های میزاند ؟ من باید چیکار کنم! گوش دادن به آن حرام است اگر مجبور باشیم چی ؟

Fagheer;77630 نوشت:
موسیقی باعث خرفت شدن روح انسان میشه و اراده رو به شدت سست می کنه

Fagheer;77644 نوشت:
هر نوع موسیقی ساخته دست بشر باعث خرفت شدن و بی اراده شدن سالک و ایجاد لذت کاذب می نماید

سلام:Gol:
واقعاً موسیقی برای بشر مضره؟!!!:Gig:
یه سؤالی ذهنمو مشغول کرده! که اگه موسیقی بده ، چرا یه بچه یک ساله و حتی کمتر با شنیدن موسیقی (حتی همین پیام های بازرگانی) به وجد میاد و دست میزنه و ...
مورد دیگه همین موسیقی های محلی که در جای جای ایران وجود داره و کاملا متنوع هستند (مثل موسیقی آذری که اکثراً شاد و گوشنوازه! و از خود شبکه های تلویزیونی هم پخش میشه!)
یا همین موسیقی گروه رستاک که از هر قوم ایران یه موسیقی محلی تولید کردن! (چطور مجوز گرفتن؟!!)
البته بنده کاملاً با این نظر موافقم:
حکیم;77765 نوشت:
اما در این میان آنچه که همگی دانشمندان و حتی موافقان موسیقی هم بر درستی آن تاکید دارند این است که موسیقی های تند و زننده و بسیار هیجانی و مخرب می تواند بر روح و روان انسان تاثیرات مخربی بگذارد .

اما فکر میکنم که موسیقی(غیر از این نوعی که استاد حکیم اشاره کردن) گاهی باعث رفع بی نشاطی میشه!
یه فیلم سینمایی رو در نظر بگیرید که بدون موسیقی متنه! مطمئناً تا آخرش نمی بینیم و یا خوابمون میگیره!!!
موفق باشید:Gol:

هر انسانی به میزانی عقل داره و میتونه درک کنه موسیقی که دار گوش میده چه تاثیری روی اون میزاره...پس لازم نیست این همه دعوا و مشاجره..هر کسی اینجا با توجه به روحیات خودش داره صحبت میکنه و این کاملا واضحه ...من نظریاتfagheerرو رد میکنم و کاملا مخالفم چون هرگز در حین گوش کردن موسیقی همچین حالت هایی به من دست نداده و مسلما متوجه میشم اگر از خودم بی خود بشم ...شما روزی رو بدون موسیقی تصور کن نابود میشی ...موسیقی انواع داره و در خیلی از موارد نقش به سزایی داره... با نظرات زینب سادات و حکیم موافقم ممنون از حکیم بابت جواب زیباش و مختصرش...

از بذل توجه دوستان گرامی تشکر میکنم :Gol:
ولی دوستان یه سئوال اساسی

راستی چرا در متون و منابع اسلامی و روایتی و احادیث و سخنان بزرگان دین مانند پیامبر اکرم و امامان عزیز علیهم السلام روی خوشی به موسیقی داده نشده است ؟؟!!!
البته برخی خیلی تلاش کردند که نواختن دف و شادی را در عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان نمونه کوچکی بیاورند و مجوز نواختن موسیقی را صادر کنند ؟ که البته اصل این قضیه هم مورد اختلاف و محل نظرات مختلف قرار گرفته است

نظر شما چیه ؟؟

سلام:Gol:

حکیم;77853 نوشت:
راستی چرا در متون و منابع اسلامی و روایتی و احادیث و سخنان بزرگان دین مانند پیامبر اکرم و امامان عزیز علیهم السلام روی خوشی به موسیقی داده نشده است ؟؟!!!

سؤال بنده اینه که آیا کلاً به موسیقی روی خوش نشان داده نشده؟ یا فقط به موسیقی های خاصی که باعث میشه انسان حالت غنا پیدا کنه؟!
تو اینجا این توضیحات اومده:جالبه که جواب پست قبلیم هم داده بود!

موسیقی: صداهایی است كه توسط آلات خاصی ایجاد می شود كه اگر مطرب و مناسب مجالس لهو باشد حرام است و نیز استفاده از آلات مخصوص موسیقی حرام, جایز نیست. پس ملاك, تند و كند بودن آهنگ یا داخلی و خارجی بودن و پخش از صدا و سیما یا مجوز وزارت ارشاد نیست. بلكه ملاك حرمت مطرب بودن و مناسب مجالس لهو و لعب بودن است كه اگر در عرف متدینین آهنگی را مطرب تشخیص دهند نواختن و گوش دادن به آن حرام است هر چند برای فرد خاصی اثر نداشته باشد.(ر.ك جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, ص254 و 255 ـ اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, ص411 و 412)
منظور از عرف متدینین چیه؟

گوش دادن به موسیقی مطرب و مناسب مجالس لهو حرام است و مطرب آن است كه انسان را از حالت طبیعی خارج كرده به شادی یا غم غیر ارادی وادار سازد. (برگرفته از ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1132)

منظور از حالت طبیعی خارج شدن چیه؟ غنا یا شاد شدن و ایجاد نشاط ؟!!

حتی طبیعت هم دارای موسیقیه! صدای دریا ، رودخانه ، پیچش باد بین برگهای درختان ، پرنده ها و.... همه و همه موسیقی خداوندی هستن!

موفق باشید:Gol:

با سلام
می خواهم نکته ای درباره ی موسیقی بگویم که شنیدن آن شاید برای شما هم جالب باشد.
شما می دانید که آیین بودا, دین الهی و مانند آن نیز یعنی بودا هیچوقت ادعای پیامبری نکرد و اصلا چیزی در مورد این که پیامبر است و یا از طرف خدا پیام آورده است نگفت و فقط گفت که من یک راه جدید در ریاضت و رسیدن به بیداری درون پیدا کرده ام و شما بیایید تا به شما هم بیاموزم. عجیب این است که بودا در هند که مرکز رقص و آواز بود اعلام کرد اگر می خواهید به بیداری و اشراق باطن برسید, باید از رقص و موسیقی پرهیز کنید!!
این سخن را نه به جهت احکام شرعی و مانند آن گفت بلکه فقط گفت که کسی که اهل ریاضت است و باطن انسان ها را می بینید, متوجه می شود که با موسیقی مانع از اوج گیزی روح در مقامات باطنی است.
کتاب جان بای ناس سخن بودا در این زمینه را دارد.

سلام به همه دوستان
عزیزان گرامی بحث تا اینجا بیشتر گمراه کنند بود تا هدایت کننده من که کلی گیج شدم
اگر یکی سوالات را مستند پاسخ دهد ممنون می شوم
آیا در اسلام موسیقی حلال داریم ؟اگر داریم چه مشخصاتی دارد؟
آیا موسیقی حرام برای همه حرام است یا بستگی به فرد دارد مثلا ممکن است موسیقی که برای کسی حرام است برای فرد دیگری حلال باشد؟
آیا گوش کردن به موسیقی هایی که از رسانه ملی پخش می شود حلال است؟

با تشکر
موفق و پیروز باشید

mahdi60;78019 نوشت:
آیا گوش کردن به موسیقی هایی که از رسانه ملی پخش می شود حلال است؟

خیر

باسمه تعالی
با سلام و عرض ادب
اسلام حکم موسیقی را بیان کرده اما تشخیص موضوع این حکم با عرف متدین است. بنابر نظر بعضی مراجع اگر نوع متدینین موسیقی خاصی را مطرب و غنا بدانند گوش دادن به آن حرام است هر چند به نظر شخصی حرام نباشد.و یک عده از موسیقی ها مشتبه هستند که آیا حرامند یا حلال که گوش دادن به این موسقیها اشکال ندارد اما بهتر آن است که ترک شود و مابقی موسیقی ها حلال است. البته در پستهای قبلی گقته شد حتی گوش دادن مداوم به موسیقی های حلال هم اراده انسان را ضعیف می کند و این در مسیر عبودیت مانع ایجاد خواهد کرد.
پخش موسیقی از صدا و سیما بیانگر حلال بودن آن موسیقی نیست و معیار همان است که گفته شد. البته مراجع دیگر نسبت به موسیقی فتوای دیگری دارند که هر کس باید به مرجع تقلید خود رجوع کند.
تشکر:Gol:


mahdi60;78019 نوشت:
آیا در اسلام موسیقی حلال داریم ؟اگر داریم چه مشخصاتی دارد؟

آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم كرد :
الف ) آهنگ ها و آوازهايى كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبى اجرا مى شود و انسان را از حالتِ اعتدالِ فكرى و ذهنى دور مى سازد و به بى بند و بارى ، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت به تشويق مى كند كه اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل » مى گويند .
ب ) آنهايى كه هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا ، خوب و زيبا اجرا مى شود و در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو ، عيش و عشرت و فساد ندارد . گوش دادن به نوع اوّل حرام است ; امّا نوع دوم اشكال ندارد .
ج ) ساز و آوازهايى كه نسبت به آن شك داريم و نمى دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد . گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم ) اشكال ندارد ; امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ ها هم گوش نكنيم .
آياتى از قرآن كريم مسلمانان را از گوش دادن به غنا (موسيقى هاى مبتذل ) باز مى دارد ; «فاجتَنبوا قَولَ الزُّور ; (حج ، 30) از قول زور اجتناب كنيد .»
يكى از مصداق هاى قول الزور ، غنا (ساز و آوازهاى مبتذل ) است .
البته باید توجه داشت که نظر و فتوای مرجع تقلید افراد هم ملاک حرمت و حلیت موسیقی هستش .

ر.ک: الميزان ، ج 14 ، ص 379 ، تفسير ابوالفتوح رازى ، ج 8 ، ص 92 ،
ر .ك : توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 632 ،

mamnoun az javabe manteghie hakim...:Gol:

حکیم;78279 نوشت:
آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم كرد :

سلام به کارشناس بزرگوار حکیم

من نمی دونم شما از چه نظر به سه دسته تقسیم کردی! موسیقی را باید از موسیقیدان بپرسی که چطوریه !!

تو همین ایران و اداره ارشاد ما به خاطر همین کار کردن موسیقی پول و حقوق می گیرند ! پولش چه حکمی داره !!؟

madanchi11;78309 نوشت:
من نمی دونم شما از چه نظر به سه دسته تقسیم کردی! موسیقی را باید از موسیقیدان بپرسی که چطوریه !!

سلام بر معدن چی عزیز :Gol:
دوست خوبم من این تقسیم بندی را از نظر حکم شرعی و اخلاقی آن بیان کردم و الا در شناخت انواع موسیقی حق با شماست و من هم تخصصی در این باره ندارم و ممکنه موسیقی تقسیمات زیادی داشته باشد و انواع مختلفی داشته باشد .

حکیم;78339 نوشت:
سلام بر معدن چی عزیز دوست خوبم من این تقسیم بندی را از نظر حکم شرعی و اخلاقی آن بیان کردم و الا در شناخت انواع موسیقی حق با شماست و من هم تخصصی در این باره ندارم و ممکنه موسیقی تقسیمات زیادی داشته باشد و انواع مختلفی داشته باشد .

سلام بر دوست گلم حکیم :Gol:

آره عزیز همون من شرعی شو نمی دونستم ! ولی خود موسیقی را می دونم ! گفتم با چیزی که خوندم فرق داره همین می خواستم بگم !

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت سروران گرامی.
با اجازه کارشناسان محترم ؛
مصادیقی که تحت عناوین کلی، من جمله هنر به کار میرن از چندین منظر قابل بررسی هستند، اولین مسأله اینه که آیا موضوع مورد بحث حقیقتا در حوزۀ هنرقرار داره یا مصطلحا عنوان هنر بر اون اطلاق میشه؟ جواب این سوال با تطبیق مصداق هنری مورد نظر بر اصولِ نظری هنر بدست میاد.
در گام بعدی آیا مصداق هنری مذکور در حیطۀ هنر ممدوح(دینی) قرار داره یا هنرمذموم(غیر دینی)؟ جواب این سوال معمولا با مراجعه به فتاوای مراجع روشن میشه، البته در حوزۀ موسیقی تشخیص مدح و ذم با چند قاعدۀ کلی صورت میگیره که در رسائل بیان شده و بحث و تبادل نظرراجع به اون مفید فایده نیست چون مرجعِ تشخیص عرف و خودِ شخصه .
ولی مسأله ای که ظاهرا با عنوان تاپیک تناسب داره اثر حاصل از موضوعِ مورد بحث در فردِ انسانیه؛ که با توجه به مبانیِ هنر دینی، این اثر بین سایر هنرها نیز مشترکه . حیثیت محاکات و تقلیدِ حسن و جمال الهی در خلقِ هنر بر هیچ هنرمند و فیلسوف هنری پوشیده نیست. اثر حاصل از اون هم چیزی جز شعف و تاثیر در کمالِ انسانی نیست. البته در مباحث نظری هنر به طور مبسوط به این مسأله پرداخته میشه.
ولی مطلبی که معمولا مغفول واقع میشه اینه که آیا هر چه که بدست انسان و به اعتبار خودِ او به نام هنر آفریده شد، اثرِ حاصل از دریافتِ هنر حقیقی رو داره؟ به عنوان مثال در حوزۀ هنرهای تجسمی آیا "هنر مفهومی" فقط به اعتبار هنر بودن، موجد کماله؟ یا در حوزۀ موسیقی، شایسته است که "متال" هم سطح مقامات هفتگاۀ موسیقی سنتی و قراءت قرآن قرار بگیره؟
توجه داشته باشید در بحث فلسفۀ هنر، با مشخص شدن مبانی هنر دینی و روحانی، دیگه جای نظرات شخصی نیست! اینکه در قرن حاضر فلان موسیقی از حوزۀ هنرمدرن خارج شده یا اثرِ فلان هنرمند شاهکارِ هنری به حساب میاد، اون هم فقط به اعتبار نظر به اصطلاح نقادان آثار هنری مدرن، دلیلی بر تأئید اون موضوعِ خارجی نمیشه! درسته که امثال فیثاغورث اثراتِ موجه و منطقی برای موسیقی بیان کردند و پایه گذار مباحث تئوری موسیقی به حساب میان ولی نمیشه در مورد موسیقی به طور مطلق جواب داد.
به عنوان همکار اجرائی از کاربرام محترم خواهش میکنم که بحث از احکام شرعی به انجمن احکام موکول بشه. البته بحث حاضر هم خیلی تفسیری نیست!:Gig:
با تشکر.

رزسفید;78826 نوشت:
شایسته است که "متال" هم سطح مقامات هفتگاۀ موسیقی سنتی و قراءت قرآن قرار بگیره؟

سلام به رز سفید :Gol:

هیچکس نمیگه موسیقی متال،راک در کنار موسیقی سنتی قرار بگیرد!
گفتم این هم موسیقی است باید گوش داد و برای کسانی هم این موسیقی است !

همین خواندن قرآن شما که اهلش هستی به چند صورت خوانده میشه ؟؟؟؟ (ترتیل - صوت - ......)
موسیقی همین است !مثل قرائت قرآن سبک ها جدید میباشد.

سلام
از اینکه پیگیر مطالب به صورت مستمر هستین تشکر میکنم.

madanchi11;78946 نوشت:
گفتم این هم موسیقی است باید گوش داد و برای کسانی هم این موسیقی است !

بحث دقیقا همین جاست. با توجه به دلایل تئوری و همچنین تجربی، اثر مطلوب حاصل از موسیقی انکار ناپذیره؛ ولی مسئله اینه که آیا اگه بنده بر روی ترکیبی از آواها و اصوات نام موسیقی بزارم، باز هم اثر مطلوب خواهد داشت؟
یه مثال میزنم: غذا به چیزی گفته میشه که برای رشد بدن انسان مفید باشه و نیازهای اونو برطرف کنه. آیا به هر چه خوردنی هست عنوان حقیقی غذا اطلاق میشه، هرچند مصطلحا به اون غذا هم بگن؟ آیا کارشناسان تغذیه غدا بودن اونو تائید میکنن؟ آیا تنها به این دلیل که از راه دهان وارد میشه و مزه خوبی هم داره باید اثر غذای مفید رو داشته باشه.
موسیقی هم همینه. آیا هر صدایی که به گوش بعضی افراد خوش بیاد باعث لطافت جان و دل میشه؟!
مشکل اصلی سر مبانیه هنر مدرن با هنر روحانیه. تفاوت در محوریت خدا و انسان مداری مدرنه!
اگه همین نوع نوظهور موسیقی (متال) به نظر ِ پایه گذاران اون، موسیقی محسوب بشه، مطمئنا به علت مغایرت مبنایی با هنر دینی از حیطه هنر بودن خارج میشه. پس اثری که موسیقی دینی باید داشته باشه رو نداره.
متاسفانه این موسیقی خاص مبانی کاملا مغایری با احکام اسلام داره.
من شخصا هر نوع خوراکی رو به خاطر خوردنی بودن نمیخورم! اثرش برام مهمه. شما رو نمیدونم که هر موسیقی رو به خاطر شنیدنی بودن گوش میدید یا نه؟!

رزسفید;79030 نوشت:

متاسفانه این موسیقی خاص مبانی کاملا مغایری با احکام اسلام داره.
من شخصا هر نوع خوراکی رو به خاطر خوردنی بودن نمیخورم! اثرش برام مهمه. شما رو نمیدونم که هر موسیقی رو به خاطر شنیدنی بودن گوش میدید یا نه؟!

سلام رز سفید

درسته هر نوع خوراکی برای بدن مفید نیست ! ولی یک جور تفریح برای معده حساب میشه !

ببین همین طور قبلاً گفتم گاهی برای دل خودم آهنگ و تنظیم میکنم ! حالا هر سبکی پیش اومد :Sham:

موسیقی، [="red"]به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آین[/]د باشد و انسان[="red"] یا موجودات زنده را دچار تحولی کن[/]د. موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات. موسیقی هنری است دارای نوا و سکوت.
موسیقی ر[="red"]ا هنر بیان احساسات به وسیله آواها [/]گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش آیند باشد و سب[="red"]ب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.[/]
پیشینیان موسیقی را چنین تعریف کرده‌اند: معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود. ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی می‌دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده‌است ولی از آنجا که همه ویژگی‌های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحه سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می‌دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده‌است که دارای بخش‌های گوناگون و تخصصی می‌باشد.

[="red"]صدا در صورتی موسیقی نامیده می‌شود که بتواند پیوند میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.[/]

موسیقی حرام نیست !

حديثي در حلال بودن استماع موسيقي بياوريد شما که ادعا مي فرماييد

البته توجه کنيد تمام بحث ما راجع به دست ساخته هاي بشري است پس مواردي مثل صوت قران يا اصوات طبيعت را در بحث وارد نکنيد

fagheer;79132 نوشت:
حديثي در حلال بودن استماع موسيقي بياوريد شما که ادعا مي فرماييد البته توجه کنيد تمام بحث ما راجع به دست ساخته هاي بشري است پس مواردي مثل صوت قران يا اصوات طبيعت را در بحث وارد نکنيد

سلام

آره موسیقی حرام است !! هر کس گوش بده جاییش تو جهنم است !

می خواهیم باهم به نتیجه ای برسیم نمی خواهیم جر و بحث کنیم

بحث دیدگاه دین است و سلوک راجع به موسیقی
نه خود موسیقی
من همچنان منتظرم حدیثی درباره حلال بودن موسیقی بشنوم از دوستان

[="blue"]سلام
به نطر من نوع موسیقی را نمی توان قطعا حلال و حرام کرد مثلا رپ های اجتماعی مو جود بسیار دلنشین هستند و اکثرا غنایی هم در ان ها نیست
[/]
[="red"]راستی ایا هنرمند می تواند باعث حلال و حرام شدن یک اهنگ شود مثلا خواننده ای اهنگ های رقاصی می خواند یا کسی که به جمهوری ایسلامی توهین کرده اگر اهنگی واجد اشرایط بخواند گوش دادن به ان اهنگ هم حرام است؟[/]

عبدالله معراج;79537 نوشت:
سلام
به نطر من نوع موسیقی را نمی توان قطعا حلال و حرام کرد مثلا رپ های اجتماعی مو جود بسیار دلنشین هستند و اکثرا غنایی هم در ان ها نیست

راستی ایا هنرمند می تواند باعث حلال و حرام شدن یک اهنگ شود مثلا خواننده ای اهنگ های رقاصی می خواند یا کسی که به جمهوری ایسلامی توهین کرده اگر اهنگی واجد اشرایط بخواند گوش دادن به ان اهنگ هم حرام است؟

با سلام
ملاک حرمت ویا حلیت یک آهنگ همان است که در تاپیک های متعدد بیان شده یعنی مطرب ولهوی بودن وبه تعبیر دیگر،متناسب با مجالس لهو ولعب باشد.
پس صرف این که فلان شخص این آهنگ را ساخته ،حلال و حرام را به وجود نمی آورد.

سلام

در تاپیکی گفتم حضرت داود اهل آواز و موسیقی بود !

مستندات خواستن این هم نصفی از مستندات !

حضرت داود هم نوازنده بود و هم خواننده، و هم سازنده آهنگ. در كتاب مقدس عاموس نبی او را مخترع آلات موسیقی دانسته‌اند

يكى از نعمت‏هاى خداداد داود، صوت زيبا و جذاب و آواز نيكويى بود كه به وسيله آن پيام‏هاى آسمانى زبور، مزامير و حكمت‏ها را بر مخاطبان مى‏خواند. امير مؤمنان(ع) داود را بدين مناسبت
وان شئت ثلّثت بداود صاحب المزامير و قارئ أهل الجنة؛
و اگر خواستى به عنوان سومين اسوه به داود تأسى كن كه صاحب مزامير بود و خواننده بهشتيان است.
همچنين نقل كرده‏اند كه آواز و نواى او چندان گوشنواز و اثر بخش بود كه چون سرگرم خواندن زبور مى‏شد در محراب عبادتش مرغان هوا بر گردش هجوم مى‏آوردند و وحشيان صحرا كه صداى او را مى‏شنيدند بى تابانه از پى آواز او به ميان مردم در مى‏آمدند، به‏گونه‏اى كه گرفتن آنها به دست امكان‏پذير مى‏شد.


این هم منابع !
بالا تر از کتاب آسمانیش نیست منظورم زبور داود است !

http://vista.ir/?view=article&id=227385

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=605475

http://www.iid.org.ir/newweb/Resource.asp?rid=64

http://88s.blogfa.com/post-33.aspx

عبدالله معراج;79537 نوشت:
سلام به نطر من نوع موسیقی را نمی توان قطعا حلال و حرام کرد مثلا رپ های اجتماعی مو جود بسیار دلنشین هستند و اکثرا غنایی هم در ان ها نیست راستی ایا هنرمند می تواند باعث حلال و حرام شدن یک اهنگ شود مثلا خواننده ای اهنگ های رقاصی می خواند یا کسی که به جمهوری ایسلامی توهین کرده اگر اهنگی واجد اشرایط بخواند گوش دادن به ان اهنگ هم حرام است؟

به نظر من جمهوری اسلامی ایران به دلیل در نظر گرفتن برخی شرایط بعضی از موسیقی ها را حلال و حتی از طریق تلویزیون و رادیو هم پخش میشه اما سوال اینجاست که اگر امام زمانمون ظهور کنند ایا این موسیقی هایی را که حتی از تلویزیون پخش میشه را گوش میکنند؟؟!!!
مطمینا جواب منفی است
به نظرم اگر واقعا خواهان امدن حضرت مهدی هستیم باید شرایط را فراهم کنید
من از همه بدترم طوری بودم که حتی بدون موسیقی هیچ کاری انجام نمیدادم و از صبح تا شب اهنگ گوش میدادم!!!!
اما الان کمش کردم و تصمیم دارم کم کم قطعش کنم
چون میترسم قیامت حضرت فاطمه جلوی من رو بگیرن به عنوان کسی که باعث تاخیر در ظهور پسرشان شد...

اللهم عجل لولیک الفرج...

hedi;88504 نوشت:
موسیقی هایی را که حتی از تلویزیون پخش میشه را گوش میکنند؟؟!!! مطمینا جواب منفی است

سلام

شما از کجا می دونید موسیقی گوش نمی کنند آقا!

اینها تصوراتی هست که ما داریم از آقا میسازیم !

madanchi11;88543 نوشت:
سلام شما از کجا می دونید موسیقی گوش نمی کنند آقا!

با سلام خدمت دوستان
جناب معدنچی اپولو هوا نکردم!!! اگر کمی فکر کنیم به این نتیجه میرسیم

برای مثال ایت الله بهجت (ره) که تقوای ایشون بر همگان اشکار است. به نظر شما ایشون موسیقی های مجاز گوش میدادن؟
من جواب این سوال را نمیدم که باز هم بگویید از کجا میدونم!!!
(اگر مایلید برای پاسخ به این سوال به زندگینامه ایشون مراجعه کنید)

بعد میتونید از تقوای امام زمان (که با هیچ کسی قابل قیاس نیست) پی به پاسخ خیر من ببرید!

madanchi11;88543 نوشت:
سلام

شما از کجا می دونید موسیقی گوش نمی کنند آقا!

اینها تصوراتی هست که ما داریم از آقا میسازیم !

با توجه به روایاتی که در مذمت موسیقی و غنا هست

و با توجه به روایات و آیاتی که در مورد ترک امور لغو و بی فایده هست امام زمان مسلماً به موسیقی گوش نمی دهند .

ضمناً در اینجا به جای اینکه ما سند بیاوریم که حضرت گوش نمی دهند ، شما باید سند بیاورید که حضرت ممکن است به چنین نواهایی گوش دهند !!!

موفق باشید ؛

سلام به همه دوستان

اول جواب hedi شما از کسی مثال بزنید که مقدس باشد !

دوم جواب ماه بانو , hedi در مورد آقا که موسیقی گوش می کند یا نه !!؟؟؟

این هم جوابش

[=Times New Roman]استفاده از این ساز در زمان حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) و سکوت حاکی از رضایت آن حضرت باعث شده این ساز در نزد مسلمانان دارای قداستی خاص بوده و بیش از هر ساز دیگری امکان حضور در محافل مذهبی را بیابد.

[=Times New Roman]به نقل از روایات بومی کردستان آنگاه که پیامبر(ص) برای رفتن به یکی از غزوات مهیا میشدند زنی که سازنده ی دف بود بازگشت پیروزمندانه ی آن حضرت و شهادت همسرش را در خواب میبیند ویس از بیداری با خدای خویش عهد میبندد در صورت تحقق یافتن خوابش در حضور پیامبر به نواختن دف بپردازد.پس از بازگشت پیروز مندانه ی پیامبر (ص) این زن که نامگذاری دف را نیز به او نسبت میدهند در حضور آن حضرت به خواندن اشعار مذهبی و نواختن دف میپردازد. در برخی

[=Times New Roman]روایات آمده است که[=Times New Roman]"پیامبر(ص) در جشن عروسی حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز در فتح مکه دستور به نواختن دف دادند. "

[=Times New Roman]هنرمندان اسلامی همواره نسبت به دف توجه خاصی داشته اند وهم اکنون نیز دف از ارکان موسیقی مذهبی و عرفانی شناخته میشود و حضور همیشگی نام دف در دیوان های شعرای به نام سده های مختلف گویای اهمیت این ساز در بین عرفا بوده و میباشد.

[=Times New Roman]منبع http://taninedaf.persianblog.ir/post/13

madanchi11;88637 نوشت:
ول جواب hedi شما از کسی مثال بزنید که مقدس باشد !

منظورتون از مقدس بودن چیه؟؟!

madanchi11;88637 نوشت:
به نقل از روایات بومی کردستان آنگاه که پیامبر(ص) برای رفتن به یکی از غزوات مهیا میشدند زنی که سازنده ی دف بود بازگشت پیروزمندانه ی آن حضرت و شهادت همسرش را در خواب میبیند ویس از بیداری با خدای خویش عهد میبندد در صورت تحقق یافتن خوابش در حضور پیامبر به نواختن دف بپردازد.پس از بازگشت پیروز مندانه ی پیامبر (ص) این زن که نامگذاری دف را نیز به او نسبت میدهند در حضور آن حضرت به خواندن اشعار مذهبی و نواختن دف میپردازد

جناب معدنچی معصومین حتی کارهای مکروه را هم انجام نمیدادن
پس چطور با عقل جور در میاد که زنی در مقابل پیامبر به دف زنی و اواز خواندن مشغول شود؟؟!!
این از آن روایتاستا!!!

madanchi11;88637 نوشت:
روایات آمده است که"پیامبر(ص) در جشن عروسی حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز در فتح مکه دستور به نواختن دف دادند. "

madanchi11;88637 نوشت:
استفاده از این ساز در زمان حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) و سکوت حاکی از رضایت آن حضرت باعث شده این ساز در نزد مسلمانان دارای قداستی خاص بوده و بیش از هر ساز دیگری امکان حضور در محافل مذهبی را بیابد.

این دو روایتی کاملا صحیح هستن اما

در ان زمان یک چیزی شبیه به دف بوده و آن را دف مینامیدند اما نه مثل دف های حالا که پوست و حلقه و قلاب و گل میخ فلزی اویزونش باشه!!!

یک مثال ساده: شنیدین روی قابلمه بزنن؟؟!! اون زمان هم یه چیزی تو همین مایه ها بوده
[=arial][=tahoma][=times new roman (arabic)][=times new roman (arabic)][=times new roman (arabic)][=times new roman (arabic)][/][/][/][/][/][/]

hedi;88640 نوشت:

منظورتون از مقدس بودن چیه؟؟!

سلام به جناب hedi :Gol:

خوب معلومه مقدس چیه ! من فقط ائمه را معصوم می دونم !

hedi;88640 نوشت:

جناب معدنچی معصومین حتی کارهای مکروه را هم انجام نمیدادن
پس چطور با عقل جور در میاد که زنی در مقابل پیامبر به دف زنی و اواز خواندن مشغول شود؟؟!!
این از آن روایتاستا!!!

من 4 روز از این کتابخونه به آن کتابخونه هم برای جواب به سوال های خودم و هم برای جواب های سوال ها شما میچرخم !

دیدید از خودم در نیاوردم !! منبع شو گذاشتم ! اگر شد بیشتر هم می ذارم !

hedi;88640 نوشت:

این دو روایتی کاملا صحیح هستن اما

در ان زمان یک چیزی شبیه به دف بوده و آن را دف مینامیدند اما نه مثل دف های حالا که پوست و حلقه و قلاب و گل میخ فلزی اویزونش باشه!!!

یک مثال ساده: شنیدین روی قابلمه بزنن؟؟!! اون زمان هم یه چیزی تو همین مایه ها بوده

فرقی نداره !
شما چیزی که آدمو از حال عوض کنه میگن حرام است !!!!!!!!!!

چه قابلمه باشه چه دف چه نیمکت !!!!

مثل اینکه گذشته در موسیقی بودید !!! نه مثل من :Nishkhand: !!!

madanchi11;88672 نوشت:
خوب معلومه مقدس چیه ! من فقط ائمه را معصوم می دونم !

با سلام
مقدس بودن با معصوم فرق داره (منبع: مراجعه به لغت نامه دهخدا!)

madanchi11;88672 نوشت:
دیدید از خودم در نیاوردم !! منبع شو گذاشتم ! اگر شد بیشتر هم می ذارم !

جناب معدنچی منبع به یک سایت یا وبلاگ نمیگن! به کتاب یا روایتی میگن که معتبره
دقت کنید که اون سایت برای دف هست (اگه منم جاشون بودم از این روایتها و داستان ها میذاشتم که حتی مذهبی ها هم جذب بشن!)
در ضمن در اون سایت منبع روایت ها رو نذاشتن

madanchi11;88672 نوشت:
شما چیزی که آدمو از حال عوض کنه میگن حرام است !!!!!!!!!!

:Gig::Gig:

madanchi11;88672 نوشت:
چه قابلمه باشه چه دف چه نیمکت !!!!

شما رو نیمکت و قابلمه و..... بزن من تضمین میکنم چیزی بهتون نگن!

madanchi11;88672 نوشت:
مثل اینکه گذشته در موسیقی بودید !!! نه مثل من !!!

:khandeh!:

hedi;88718 نوشت:

با سلام
مقدس بودن با معصوم فرق داره (منبع: مراجعه به لغت نامه دهخدا!)

سلام عیلکم

ولی من کاری به فرهنگ لغت ندارم !!!! من هیچ کسی را قبول ندارم به خاطر همین مرجع تقلیدی انتخاب نکردم!!!!!!:khandeh!:

hedi;88718 نوشت:

جناب معدنچی منبع به یک سایت یا وبلاگ نمیگن! به کتاب یا روایتی میگن که معتبره
دقت کنید که اون سایت برای دف هست (اگه منم جاشون بودم از این روایتها و داستان ها میذاشتم که حتی مذهبی ها هم جذب بشن!)
در ضمن در اون سایت منبع روایت ها رو نذاشتن

درسته وبلاگش برای خود ساز دف بود! گفتم دارم کتاب جمع آوری میکنم!

شما بعضی از حرفها منو تایید کردی از جمله نوختن ساز در (دف) بعد از غزوات !!!

hedi;88718 نوشت:

شما رو نیمکت و قابلمه و..... بزن من تضمین میکنم چیزی بهتون نگن!

:khandeh!:

اگر کارهامو شنیده باشی روی قابلمه هم میزنیم!!!!!

پس چطور با عقل جور در میاد که زنی در مقابل پیامبر به دف زنی و اواز خواندن مشغول شود؟؟!! این از آن روایتاستا!!!

madanchi11;88721 نوشت:
شما بعضی از حرفها منو تایید کردی از جمله نوختن ساز در (دف) بعد از غزوات !!!

تایید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

madanchi11;88477 نوشت:
مستندات خواستن این هم نصفی از مستندات ! حضرت داود هم نوازنده بود و هم خواننده، و هم سازنده آهنگ. در كتاب مقدس عاموس نبی او را مخترع آلات موسیقی دانسته‌اند يكى از نعمت‏هاى خداداد داود، صوت زيبا و جذاب و آواز نيكويى بود كه به وسيله آن پيام‏هاى آسمانى زبور، مزامير و حكمت‏ها را بر مخاطبان مى‏خواند. امير مؤمنان(ع) داود را بدين مناسبت

ببخشید من متوجه منظورتون نشدم.صوت خوش چه ربطی به آلات موسیقی داره؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

سلام

خوب hedi دارم مدارک جمع می کنم تا اثبات کنم !!!! بدون این کار را هم می کنم !

جناب جهنمی آواز خواندن نوعی از موسیقی (الات موسیقی) محسوب می شود!

پیشنهاد جالب سلمان فارسی به پیامبر(ص) درباره آوازخوانی ایرانیان

به گفته هوشنگ جاوید با سندهای بسیاری که شرق شناسان یافته‌اند متوجه شدند در صدر اسلام زمانی که خندق می‌کندند، سلمان به پیامبر(ص) می‌گوید که ایرانی‌ها آواز می‌خوانند، پیامبر(ص) دستور می‌دهد که بخوانند تا کار حفر خندق زودتر پیش رود.

منابع ها

آواز خواندان ایرانی ها در جنگ خندق به دستور پیامبر در سایت خبری

موسیقی از دیدگاه بزرگان دین کشورهای عرب (عربستان -فلسطین) از رویات های پیامبر

موسیقی در آیین زرتشت

نذکر: من نمی گم همه موسیقی ها حلال هستن !!!! موسیقی کع انسان با آن به آرامش میرسد و از خود بی خود نمیشود !

madanchi11;88827 نوشت:
جناب جهنمی آواز خواندن نوعی از موسیقی (الات موسیقی) محسوب می شود!

با سلام
من با جناب جهنمی کاملا موافقم
الات موسیقی به وسیله ای گفته میشه که به کمک ان موسیقی را تولید میکنن
جناب معدنچی! لطف کنید منبع این اطلاعات را معرفی کنید تا بر همگان اشکار شود چه کسی لبان و حنجره را جز الات موسیقی معرفی کرده!!!

قران اهنگ داره, صدای امواج دریا اهنگ داره, ریزش باران اهنگ داره, اواز پرندگان اهنگ داره, اما اهنگهایی هستن که از الات موسیقی (گیتار, سه تار, سنتور , پیانو و ....) بحثشون جداست!

madanchi11;88827 نوشت:
خوب hedi دارم مدارک جمع می کنم تا اثبات کنم !!!! بدون این کار را هم می کنم !

در ضمن حدیث جعلی نیازی به اثبات نداره:khandeh!:

سلام علیکم

شب میشه دلم نمی خواد بیام اسک دین !!! ولی باز هر روز نیرویی است منو جذب می کنه !!!!

خواهش می کنم سررشته از موسیقی ندارید نظر ندهید !!!

حدیث جعلی نیست ! لینک دانلود داد !

صدای باران ! بلبل ! و ... یک نوع موسیقی هستن که بزرگان موسیقی آنها را به درون نت آورده اند و قطعه ای ساختن!!!

تا کی خودمون را گمراه کنیم!!!!

شما تو ایران زندگی میکنید ؟ تو ایران مراجع تقلید دارد ؟؟؟
تو تلویزیون آهنگ پخش نمی کنه ؟؟!!!
خواستن تو ورزشگاه فوتبال گفتن خانمها بیاین صدا همه در اومد ! پس چرا صداشون در موسیقی نمیاد ؟!!!

با سلام خدمت دوستان مخصوصا جناب معدنچی عزیز:

madanchi11;88915 نوشت:
صدای باران ! بلبل ! و ... یک نوع موسیقی هستن که بزرگان موسیقی آنها را به درون نت آورده اند و قطعه ای ساختن!!! تا کی خودمون را گمراه کنیم!!!!

قابل توجه جناب معدنچی:
نت ها علامتهایی هستن که به کمکشون صداهای موسیقیایی رو مینویسن و سوال من اینجاست:
شما میتونید تفاوت نت های نواخته شده توسط انسان ها (یا به قول شما بزرگا!) رو با نت هایی رو که خدا واسمون فرستاده احساس کنید؟
قابل توجه شمایی که به موسیقی واردی:
به نظر شما خدا از این خواستمون (نیاز به موسیقی) بی خبر بوده؟
میدونید چند وقت پیش مدعیان موسیقی ایران در یکی از دانشگاه های تهران گرد هم امدند تا نت سوره ی حمد رو بنویسند؟؟؟
الان نتیجه ش رو میگم:
دوستان عزیزم ما در جهان 7 نت مادر داریم
بعد از اتمام نت نویسی استادشون گریه میکنه وقتی دلیلش رو میپرسن ایشون میفرمایند فقط در در سوره ی حمد به این کوچکی هفت نت مادر بود!!!!
حالا ببینید در کل قران چه خبره!

madanchi11;88915 نوشت:
خواهش می کنم سررشته از موسیقی ندارید نظر ندهید !!!

جناب معدنچی حق با شماست
من سر رشته ای ندارم اما این رو بخوبی میفهمم که موسیقی که در طبیعت و یا قرآن است با هیچ موسیقی ساخت انسان قابل قیاس نیست

madanchi11;88915 نوشت:
حدیث جعلی نیست ! لینک دانلود داد !

پس لطفا منبع این حدیث را بیاورید!!

راستی جناب معدنچی من نمیگم موسیقی گوش نمیدم و یا ادعایی داشته باشم
اما همیشه واقعیت رو میگم حتی اگر بر ضرر علاقمندی هام باشه

madanchi11;88915 نوشت:
شما تو ایران زندگی میکنید ؟ تو ایران مراجع تقلید دارد ؟؟؟ تو تلویزیون آهنگ پخش نمی کنه ؟؟!!! خواستن تو ورزشگاه فوتبال گفتن خانمها بیاین صدا همه در اومد ! پس چرا صداشون در موسیقی نمیاد ؟!!!

حق با شماست
اما شاید مصلحت هایی در نظر باشه که ما بی خبر باشیم
مهم اینه که ما آگاه باشیم!!!

موضوع قفل شده است