مسیحیان نجران

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مسیحیان نجران

سلام

سوال اول:

امروز رو مباهله هست روزی که مسیحیان نجران تنها ۳ انتخاب داشتند، "اسلام"، "جزیه" یا "جنگ"!

سوال اینجاست که چرا؟! کدام یک از شرایط جهاد ابتدایی در آن منطقه وجود داشت؟!

سوال دوم:

امروز داعش هیچ قراردادی با کافران (کافر با تعریفی که خودشون دارند) ندارند و به بهانه ی جهاد ابتدایی سعی در تلاش برای گسترش قلمرو اسلام تخیلی خودشون هستند. با توجه به اینکه از نظر آنها ما کافر هستیم و اجازه ی انتشار عقاید آنها در سرزمین های ما وجود ندارد، یعنی شرایط جهاد ابتدایی برای آنها فراهم است، بدون در نظر گرفتن درست یا غلط بودن تعریف کافر از نظر داعش لطفا پاسخ بدید چرا کار داعش اشتباه است؟ همانطور که اطلاع دارید از نظر برخی مراجع شیعه مانند رهبر اذن امام معصوم برای جهاد ابتدایی لازم نیست.

سوال سوم:

چه شرایطی برای جهاد ابتدایی در فقه شیعه وجود دارد؟

پ.ن. از ارجاء دهنده ی محترم خواهش منم اگر تاپیک در حیطه ی تخصص یک کارشناس نمی باشد آن را به کارشناسان مختلف ارجاء بدهند، شبهه اعتقادی هست و برای بنده مهم.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد جلیل

shsina;878474 نوشت:
امروز رو مباهله هست روزی که مسیحیان نجران تنها ۳ انتخاب داشتند، "اسلام"، "جزیه" یا "جنگ"!

سوال اینجاست که چرا؟! کدام یک از شرایط جهاد ابتدایی در آن منطقه وجود داشت؟!

با عرض سلام و خسته نباشید.
نامه پیامبر به اهل نجران (منطقه ای از خاک حجاز) و جریان مباهله در سال ده هجری (امتاع الاسماع، ج 2، ص 95) واقع شده است.
بر این اساس مشخص می شود، زمانی این نامه فرستاده شده که حجاز (عربستان) تحت حکومت اسلامی بوده است و اهل نجران در منطقه اسلامی و تحت این حکومت زندگی می کرده‌اند؛ لذا پیامبر به آنان نامه می نویسد و می فرمایند: اگر قرار است در این کشور و تحت این حکومت باشند باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند:
الف: مسلمان شوند و به رایگان از خدمات حکومت بهره گیرند.
ب: چنانچه تمایل به اسلام ندارند و می خواهند دین خود را حفظ کنند باید به کشور و حکومت اسلامی که در آن زندگی می کنند مالیات (جزیه) دهند در غیر این دو صورت ترک، این منطقه کنند و الا با خطر مواجه خواهند شد.(نقل به مضمون)
در نتیجه اعلام خطر به اهل نجران در صورتی بوده که آنان حاضر به رعایت قوانین کشور و حکومت اسلامی نبوده باشند.

shsina;878474 نوشت:
امروز داعش هیچ قراردادی با کافران (کافر با تعریفی که خودشون دارند) ندارند و به بهانه ی جهاد ابتدایی سعی در تلاش برای گسترش قلمرو اسلام تخیلی خودشون هستند. با توجه به اینکه از نظر آنها ما کافر هستیم و اجازه ی انتشار عقاید آنها در سرزمین های ما وجود ندارد، یعنی شرایط جهاد ابتدایی برای آنها فراهم است، بدون در نظر گرفتن درست یا غلط بودن تعریف کافر از نظر داعش لطفا پاسخ بدید چرا کار داعش اشتباه است؟ همانطور که اطلاع دارید از نظر برخی مراجع شیعه مانند رهبر اذن امام معصوم برای جهاد ابتدایی لازم نیست.

دقت در چند نکته لازم است:

اولاً: اسلام اجازه قتل افراد بی گناه چه مسلمان یا غیر مسلمان را نمی دهد همانگونه که در روایات متعددی از شیعه و اهل سنت این مساله تذکر داده شده است حتی در توصیه های پیامبر به سپاهیانشان بیان شده که فرمودند در جنگ نباید افرادی که تسلیم شده اند یا در حال فرارند یا کاری به جنگ ندارند (مثلا در خانه خود بوده اند) کشته شوند.
به عنوان نمونه به این روایت که از امام علی علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده است دقت کنید:
«...هرگاه مبارزه کردید و آنان را پراکنده ساختید، افرادی که فرار می‌کنند را نکشید و مجروحان را به قتل نرسانید. عورتی را آشکار نسازید و هیچ کشته‌ای را مُثله نکنید. هرگاه به خانه و کاشانه‌ دشمنان رسیدید، هیچ پرده‌ای را ندرید و داخل هیچ خانه‌ای نشوید مگر با اجازه‌ی من هیچ‌یک از اموال آنان را برندارید (به‌عنوان غنیمت) مگر آنچه را که در لشکر آنان یافته‌اید. زنان را با اذيت و آزار به هيجان نياوريد، هرچند آن­ها به شما دشنام دهند...» (کافی ج 5، ص 38)
بر این اساس می گوئیم: اسلام فردی را به جرم غیر مسلمان بودن نمی کشد و اجازه نمی دهد که به غیر مسلمانان یورش برده شود.
ثانیاً: جهاد در اسلام شرائط دارد به دیگر بیان، اسلام (حداقل شیعه) جنگ طلب نیست و تنها در چند جا اجازه جنگ ابتدائی را می دهد (جواب سوال سوم شما نیز هست)
الف: جهاد برای خاموش کردن آتش فتنه
ب:جهاد برای بر طرف کردن ظلم و مبارزه با ظالمین
ج: جهاد برای از بین بردن موانع آزادی تبلیغ دین(عده ای به اجبار نگذارند که اسلام به گوش افراد برسد تا با اختیار خود انتخاب کنند) آیه الله مکارم، آئین رحمت، ص72
ثالثاً: جهاد مساله ای بی در و پیکر نیست که هر فردی از هر جا بلند شد بتواند به نام اسلام قیام کند بلکه جهاد (در اکثر دیدگاه‌ها) باید با اذن باشد. در تاریخ حتماً دیده یا شنیده اید که مختار نیز برای شروع نبرد به دنبال اجازه از امام و خلیفه رسول خدا بود تا به قیام خود مشروعیت ببخشد که این یک نمونه از این مساله است.
رابعاً: اعمال یک گروه که خود را منسوب به اسلام می داند باید با تعالیم اصیل اسلام سنجیده شود و در مورد حق بودن یا نبودن آن به قضاوت نشست و تنها اعتقاد آن گروه مجوزی برای انجام هر کاری نمی شود.
بر این اساس می گوئیم:
الف: گروه داعش که اصل مسلمان بودن آنان زیر سوال است به قوانین اسلام پایند نبوده و مردم مسلمان یا غیر مسلمانی را که هیچ گناهی ندارند به قتل می رساند.
این عمل سبب می شود تا چهره اسلام نزد جهانیان خشن و غیر موجه جلوه داده شود و در نتیجه انسان ها از اسلام دوری کنند؛ یعنی هدفی 100% در مقابل هدف از نزول اسلام.
ب: بدون هیچ مجوز شرعی شروع به جنگ با مسلمان و غیر مسلمان نموده اند. ضمن آنکه اعتقاد آنان به اینکه امکان تبلیغ دین را ندارند مجوزی برای یورش بردن نمی شود زیرا اولاً حمله آنان به کشور اسلامی است نه به کشور غیر مسلمان ثانیاً حمله آنان برای تبلیغ اسلام و مسلمان کردن عده ای نیست بلکه برای بیان دیدگاه های خود از اسلام است.(لذا مخالف دیدگاهی است که بیان نموده اید) ثالثاً در زمان حاضر که امکان تبلیغ برای همه وجود دارد و حتی خود این گروه نیز عقاید خود را تبلیغ می کنند عملاً مجوزی که بیان فرموده اید وجود ندارد
رابعاً حق دانستن عقاید یک گروه مسلمان، باید بر اساس منابع اصیل اسلام سنجیده شود. وقتی اعمال این گروه به ادعای بزرگان شیعه و اهل سنت مخالف اسلام است چگونه می توان به اعتقاد آنان تکیه کرد؟
آیا خوارج در زمان امام علی علیه اسلام خود را بر حق نمی دانستند؟ آیا این بر حق دانستن مجوزی برای یورش بردن آنان بود؟
وقتی حضرت دیدند عقائد آنان مخالف تعالیم اسلام است با آنان مبارزه کردند.
با اندک تاملی مشخص می شود که عقاید و رفتار این گروه در مقابل اسلام و در جهت منافع دشمنان اسلام است؛ لذا باید با آن مبارزه کرد تا بقاء و استمرار اسلام با مشکل مواجه نشود.
ج: این افراد اذن جهاد ندارند و اگر بیان شود طبق برخی دیدگاه ها جهاد ابتدائی نیازی به اذن ندارد می گوئیم طبق دیدگاه همان علمائی که می فرمائید، وجود شرائط برای جهاد ابتدائی و اینکه باید درست و در محل خود باشد، لازم است. در حالی که این افراد نه اذن دارند و نه شرائط، اجازه این کار را به آنان می دهد و نه از دیدگاه بزرگان مذاهب اسلام رفتار آنان موافق با اسلام است.
پس کار آنان نه مشروع است و نه انسانی.

موضوع قفل شده است