جمع بندی «قاتلوا» در مقابل «اقتلوا»

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
«قاتلوا» در مقابل «اقتلوا»

سلام
این تایپیک قرار هست مرجعی برای من باشه در مقابل آتئیست ها و مخالفین و دشمنان دین که انگ خونریزی بر اسلام و قرآن عزیز می چسبونند.
پس اگر کارشناس محترم، پاسخی دندان شکن و کامل و مستند قرار بدند، مسلما این تایپیک مورد بازدید مخالفین دینی زیادی قرار خواهد گرفت ان شاءال...
سوالم کوتاهانه این هست:
1- تفاوت واژه قاتلوهم (یقاتلوهم) با کلمه اقتلو چی هست؟ آیا اولی یعنی پیکار و دومی یعنی به قتل رساندن؟(به صورت ریشه عربی)
2- آیا می تونیم از واژه قاتلوهم یعنی پیکار به صورت پیکار زبانی - مباحثه ای - منطقی هم در مقابل پیکار مباحثه ای اونها تعبیر کنیم؟ اینکه وقتی اونها به صورت شبهه و منطقی دین ما رو نقد می کنند، ما هم به صورت مباحثه ای نظریات اونها رو نقد کنیم و از دین خود دفاع کنیم؟
3- کجاهای قرآن دستور صریح به کشتن داده و برای چه منظوری دستور صریح به کشتن داده؟ (با فعل ضرب الرقاب - با فعل اقتلو..)
باز هم عرض می کنم دلیل این تایپیک این هست که سندی بی قید وشرط باشه بر ادعاهای مخالفین دین تا بتونم بحث رو تمومش کنم...
با تشکر...

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
بله طبق ترجمه همه مترجمین یقاتلوا به معنی پیکار کردن و اقتلو به معنی کشتن می باشد.
پیکار کردن و جنگ با دشمن تقسیم بندی های متعددی دارد که در یک تقسیم به جنگ نرم و سخت تقسیم می شود. که رهبری انقلاب در مورد این نوع جنگ فرمودند :
[=arial]در جنگ نرم دشمن به سراغ ایمان ها، معرفت ها، عزم ها و بایدها و ارکان اساسی یک نظام و کشور می آید که اینها را منهدم نماید و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل نماید.(1)

[=arial] [=arial]پس هدف از به راه انداختن جنگ نرم، رسوخ در باورها و اعتقادهای جامعه و جایگزین نمودن فرهنگ و باورهای مورد نظر خویش است.
[=arial] از ویژگی های جنگ نرم آن است که جذابیت دارد و چون به تدریج و آرام عمل می کند معمولاً کنش و واکنش عمومی را به همراه ندارد و به علت اینکه محصول پردازش ذهنی نخبگان است، اندازه گیری آن مشکل است.(2)
بخشـي از آيـات قـرآن بيـانگر آن اسـت كـه دستگاه هاي ظالم و به ظاهر قدرتمندي چون نمرود و فرعون از اين شـيوه براي مقابله بـا پيـامبران الهـي حضـرت ابـراهيم و موسـي اسـتفاده مي كردند.

1. دیدار با نمایندگان خبرگان رهبری، 2 / 7 / 88 .
2. جنگ نرم، داود رنجبران، ساحل اندیشه، تهران، 1388، ص 30 ـ 35.

[=arial]همه آيات قتال در باره مشرکان و کافران و اهل کتابي است که براي نابود کردن اسلام و مسلمانان نقشه ريخته و لشکر کشيده اند يا جمعي از محرومان و مستضعفان ايمان آورده، ولي ظالمان و کافران به آنان اجازه برگزاري مناسک ديني را نمي دهند . مي خواهند آنان را به کفر و شرک سابق بازگردانند يا اجازه دعوت منطقي و برهاني به مبلغان اسلام نمي دهند . محرومان و مستضعفان را در بندگي و بردگي و جهل و بي خبري نگه داشته و مانع رسيدن دين حياتبخش و آزادي دهنده به آن ها هستند. در چنين مواردي اسلام مسلمانان را اجازه داده دست به شمشير ببرند و در مقابل هجوم دشمن از خود دفاع کنند يا به نجات مستضعفان در بند جهل و ظلم و کفر بپردازند . اين اجازه اي کاملا انساني و منطقي است.

جهاد و جنگ اسلام فقط دفاعي و آزادي بخش است. جنگ ابتدايي براي تحميل دين در اسلام جايز نيست . خدا اگر ايمان تحميلي را مي خواست، مي توانست کاري کند که همه از ترس ايمان بياورند، ولي نه خودش انسان ها را به اجبار و از سر ترس به اسلام وارد کرده ، نه به بندگانش چنين اجازه اي داده است. خدا فقط ايمان اختياري انسان ها را مي خواهد .پيامبران و پيروان پيامبران موظف به بيان و تبليغ دين خدا هستند . اگر مستکبران مانع تبليغ شدند يا خواستند دينداران و جامعه اسلامي را از بين ببرند يا گروهي ديندار را در چنبره ظلم خود گرفته و از پايبندي به دين و مناسک آن مانع شدند،دينداران موظفند براي رفع موانع و ظلم و هجوم، دست به شمشير برده و از کيان خود و آزادي دينداران دفاع کنند.
آياتي که در مورد قتال وارد شده، همه همين محدوده را مشخص کرده ، به قتال با متجاوزان ستم پيشه و دفاع از کيان دين و جامعه ديني و دينداران تصريح دارد.

[=arial]این لینک رو هم مطالعه کنید کمک خوبی برای گرفتن پاسخ می کند:

شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن

با تشکر از شما استاد فرزانه...
استاد پس می شه تعبیر قاتلوهم رو در مورد مبارزه بحثی - زبانی هم به کار برد؟ البته در جایی که مخالفین به صورت مناظره ای وارد می شوند؟ مثال همون جنگ نرم شما...

[=arial]با سلام
بله برداشت شما درست است. بسیاری از آیات و روایات مربوط به جنگ نظامی، در مفهوم و حتی بعضاً در لفظ قابل انطباق بر جنگ نرم هستند. اصطلاح "جهاد" در لغت به معنای "هرگونه تلاش و کوششی برای رسیدن به هدف" است. بنابراین اولاً هرگاه در قرآن عبارت "جهاد فی‌سبیل‌الله" آمده، به‌معنای هرگونه تلاشی است که در مسیر تقرب به خداوند انجام گیرد و ثانیاً‌ هرگاه در قرآن این "جهاد فی‌سبیل‌الله" از باب "مفاعله" – که دلالت بر نوعی تقابل و رقابت دارد- به‌کار رود و آن طرف مقابل هم کفار یا منافقان یا ... باشند، به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان تعبیر "جهاد فی‌سبیل‌الله" در بسیاری از آیات قرآن را بر هر نوع جنگی که در مسیر تقرّب به خداوند و بر علیه دشمنان اسلام انجام گیرد تعمیم داد؛ چه جنگ نرم و چه جنگ سخت.

علاوه بر این، احادیثی هم این مطلب را تأیید می‌کنند که در کتاب "میزان‌الحکمه" جلد 2، بخش مربوط به "جهاد اصغر" برخی از این احادیث آمده است. از باب نمونه، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «ان‌المومن یجاهد بِسَیفِهِ و لِسانِه»: مؤمن با شمشیر و زبانش جهاد می‌کند. (میزان‌الحکمه/ح 2858). بنابراین جهاد در راه خدا، نه در قرآن و نه در روایات هیچگاه محدود به جهاد نظامی نیست. مؤید دیگر، آیه 107 سوره مبارکه توبه است. این آیه شرح حال منافقینی است که با برپایی مسجد ضرار در تقابل با مسجد پیامبر(ص)، قصد ایجاد تفرقه بین مسلمین را داشتند: «والذین اتّخذوا مسجداً ضِراراً و کُفراً و تفریقاً بین‌المومنین و ارصاداً لمن حارب‌الله و رسوله من قبلُ و لیحلفنَّ اِن ارِدنا الّا الحسنی والله یشهد انهم لکاذبون» همانگونه که ملاحظه می‌شود در این آیه واژه "حرب" که معمولاً بر جنگ نظامی اطلاق می‌شود،‌ برای جنگ نرم سیاسی میان منافقین و مسلمانان به‌کار رفته است. همچنین در آیه 279 سوره مبارکه بقره، واژه "حرب" برای جنگ نرم اقتصادی که رباخواران و مفسدین اقتصادی در جامعه اسلامی به‌راه انداخته‌اند به‌کار رفته است: «فأن لم تفعلوا فأذنو بِحربٍ من‌الله و رسوله.» بنابراین از 3 واژه‌ اصلی که در قرآن به معنای جنگ در راه خدا و بر علیه دشمنان اسلام به‌‌کار برده شده حداقل دو واژه یعنی "جهاد" و "حرب" در بسیاری از آیات علاوه بر جنگ نظامی، صریحاً قابل تطبیق بر جنگ نرم نیز هستند.

غیر از موارد فوق تعبیر دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که نه در اصل لغت بلکه از جهت مفهوم و در عرف قرآن، در بسیاری از آیات- به‌ویژه آیاتی که به مسئله‌های سیاسی- اجتماعی اشاره دارند- کاملاً قابل تطبیق بر جنگ نرم است و آن تعبیر "فتنه" است. قرآن کریم در دو مورد به مقایسه "فتنه" و "جنگ نظامی" پرداخته است. در آیه 191 سوره بقره می‌فرماید: «والفتنه اشدّ من‌القتل» بدیهی است مقایسه در جایی صورت می‌گیرد که دو طرف مقایسه از یک جنس باشند. با این استدلال "فتنه" نیز از جنس "جنگ" خواهد بود اما از نوع جنگ نرم، برخلاف "قتل" که از نوع جنگ سخت است. همچنین در آیه 193 سوره مبارکه بقره به نوع دیگری این مقایسه صورت گرفته است و به علت "شدیدتر" بودن و "بزرگ‌تر" بودن جنگ نرم نسبت به جنگ نظامی اشاره کرده است و آن این است که اساساً علت وقوع جنگهای نظامی، جنگ نرم است؛ چرا که می‌فرماید: «قاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله»
موفق باشید.

عجیبه آقایون از یک ریشه دو معنای متفاوت استفاده می‌کنند اگر خدا بگوید یقاتلون یعنی کشتن نیست و اگر بگوید اقتلوا یعنی بکشید؟!

بلی در جهاد ما جهاد مالی داریم جهاد جانی داریم جهاد فرهنگی داریم اما قتال یک معنا بیشتر ندارد.

نقل قول:
[=arial]با سلام
بله برداشت شما درست است. بسیاری از آیات و روایات مربوط به جنگ نظامی، در مفهوم و حتی بعضاً در لفظ قابل انطباق بر جنگ نرم هستند. اصطلاح "جهاد" در لغت به معنای "هرگونه تلاش و کوششی برای رسیدن به هدف" است. بنابراین اولاً هرگاه در قرآن عبارت "جهاد فی‌سبیل‌الله" آمده، به‌معنای هرگونه تلاشی است که در مسیر تقرب به خداوند انجام گیرد و ثانیاً‌ هرگاه در قرآن این "جهاد فی‌سبیل‌الله" از باب "مفاعله" – که دلالت بر نوعی تقابل و رقابت دارد- به‌کار رود و آن طرف مقابل هم کفار یا منافقان یا ... باشند، به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان تعبیر "جهاد فی‌سبیل‌الله" در بسیاری از آیات قرآن را بر هر نوع جنگی که در مسیر تقرّب به خداوند و بر علیه دشمنان اسلام انجام گیرد تعمیم داد؛ چه جنگ نرم و چه جنگ سخت.

علاوه بر این، احادیثی هم این مطلب را تأیید می‌کنند که در کتاب "میزان‌الحکمه" جلد 2، بخش مربوط به "جهاد اصغر" برخی از این احادیث آمده است. از باب نمونه، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «ان‌المومن یجاهد بِسَیفِهِ و لِسانِه»: مؤمن با شمشیر و زبانش جهاد می‌کند. (میزان‌الحکمه/ح 2858). بنابراین جهاد در راه خدا، نه در قرآن و نه در روایات هیچگاه محدود به جهاد نظامی نیست. مؤید دیگر، آیه 107 سوره مبارکه توبه است. این آیه شرح حال منافقینی است که با برپایی مسجد ضرار در تقابل با مسجد پیامبر(ص)، قصد ایجاد تفرقه بین مسلمین را داشتند: «والذین اتّخذوا مسجداً ضِراراً و کُفراً و تفریقاً بین‌المومنین و ارصاداً لمن حارب‌الله و رسوله من قبلُ و لیحلفنَّ اِن ارِدنا الّا الحسنی والله یشهد انهم لکاذبون» همانگونه که ملاحظه می‌شود در این آیه واژه "حرب" که معمولاً بر جنگ نظامی اطلاق می‌شود،‌ برای جنگ نرم سیاسی میان منافقین و مسلمانان به‌کار رفته است. همچنین در آیه 279 سوره مبارکه بقره، واژه "حرب" برای جنگ نرم اقتصادی که رباخواران و مفسدین اقتصادی در جامعه اسلامی به‌راه انداخته‌اند به‌کار رفته است: «فأن لم تفعلوا فأذنو بِحربٍ من‌الله و رسوله.» بنابراین از 3 واژه‌ اصلی که در قرآن به معنای جنگ در راه خدا و بر علیه دشمنان اسلام به‌‌کار برده شده حداقل دو واژه یعنی "جهاد" و "حرب" در بسیاری از آیات علاوه بر جنگ نظامی، صریحاً قابل تطبیق بر جنگ نرم نیز هستند.

غیر از موارد فوق تعبیر دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که نه در اصل لغت بلکه از جهت مفهوم و در عرف قرآن، در بسیاری از آیات- به‌ویژه آیاتی که به مسئله‌های سیاسی- اجتماعی اشاره دارند- کاملاً قابل تطبیق بر جنگ نرم است و آن تعبیر "فتنه" است. قرآن کریم در دو مورد به مقایسه "فتنه" و "جنگ نظامی" پرداخته است. در آیه 191 سوره بقره می‌فرماید: «والفتنه اشدّ من‌القتل» بدیهی است مقایسه در جایی صورت می‌گیرد که دو طرف مقایسه از یک جنس باشند. با این استدلال "فتنه" نیز از جنس "جنگ" خواهد بود اما از نوع جنگ نرم، برخلاف "قتل" که از نوع جنگ سخت است. همچنین در آیه 193 سوره مبارکه بقره به نوع دیگری این مقایسه صورت گرفته است و به علت "شدیدتر" بودن و "بزرگ‌تر" بودن جنگ نرم نسبت به جنگ نظامی اشاره کرده است و آن این است که اساساً علت وقوع جنگهای نظامی، جنگ نرم است؛ چرا که می‌فرماید: «قاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله»
موفق باشید.


استاد بزرگوار با تشکر از شما...
خوشا به حال پدربزرگی که ثمره ای بس چنین بزرگ رو برا آخرت خودش به بار آورده باشه... ان شاءال... خداوند ایشون رو قرین رحمت خودشون قرار بده و خاک ایشون باقی عمر پر ثمر، طولانی و شاد شما و خانواده محترم...
موفق باشید...

نقل قول:
عجیبه آقایون از یک ریشه دو معنای متفاوت استفاده می‌کنند اگر خدا بگوید یقاتلون یعنی کشتن نیست و اگر بگوید اقتلوا یعنی بکشید؟!

بلی در جهاد ما جهاد مالی داریم جهاد جانی داریم جهاد فرهنگی داریم اما قتال یک معنا بیشتر ندارد.


بله... ولی کلمات زیاد اینچنینی مانند خرج کردن و استخراج کردن وجود داره که البته با وجود اینکه هر دو مفهوم خروج چیزی (پول یا منابع ) رو بیان می کنند، ولی تفاوت بنیادی زیادی بینشون از لحاظ کیفی یا کمی هست...
نظر شما محترم هست و البته قابل تامل
ولی بسیاری از افراد با فرض حسبنا کتاب ال... بدون مفسر و معلم صحیح، در بلاد اسلامی راه افتادند و به جرم دگر اندیشی، سر مردم رو از بدنشون جدا می کنند و جالب آنکه آرزوی ملاقات پیامبر اکرم (ص) رو دارند...!
غافل از اینکه یک کتاب ریاضی ساده هم بدون معلم و مثال، و فقط به صورت تئوری یادگیریش سخت و در برخی موارد شاید نشدنی باشه...
حال اینکه کتابی به عنوان کتاب هدایت بشر و زندگی بدون مثال و معلم چطور باید کارش رو انجام بده...ال... اعلم...
و حداقل در زندگی عملی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام، در مقابل هر اظهار مخالفت با دین و مباحثه و مناظره ای، بزرگان اصیل اسلامی در مقابل سوالات و انتقاد های کفار و مشرکین، دست به شمشیر نبرده اند و در مبارزات زبانی، به زبان منطق اکتفا کرده اند و در مبارزات فیزیکی، به ابزار شمشیر...
موفق باشید...

سلام عليكم

در عربي كافيست شما يك حركت را تغيير بدهيد در قرائات ، معني جمله كلا عوض ميشود ؟! مثلا آيه : عجبتَ را بخوانيد عجبتُ :

قاتل را بخوانيد قوتل يا قتل ....

اختلاف معني در قرائات مختلف :‌

http://www.iranclubs.org/forums/showthread.php?t=155086

ممنون جناب خیر البریه...و شاید یکی از اهداف خدا در نزول قرآن به عربی همین حساسیت عربی بود... که در کمترین کلمات، بیشترین مفاهیم و معانی را می رساند ...
تا اگر فردی پیرو امامت نباشد، گمراه شود...

وجود جنگ نرم در دین و قران بله
اما معنا کردن قاتلوا به جنگ نرم خیر

خوب پس قتال در مورد جنگ نرم و دشمنانی که به صورت وارد کردن شبهه و مناظره وارد می شند چی می تونه باشه؟

++Hadi++;879184 نوشت:
خوب پس قتال در مورد جنگ نرم و دشمنانی که به صورت وارد کردن شبهه و مناظره وارد می شند چی می تونه باشه؟

شما نام این را بزارین فتنه

و الفتنه اشد من القتل

قتل معنای خاص خودش را دارد با هر فعلی که باشد

پرسش:
1. تفاوت واژه قاتلوهم (یقاتلوهم) با کلمه اقتلو چی هست؟ آیا اولی یعنی پیکار و دومی یعنی به قتل رساندن؟
کجاهای قرآن دستور صریح به کشتن داده و برای چه منظوری دستور صریح به کشتن داده؟ (با فعل ضرب الرقاب - با فعل اقتلو..)
2. آیا می تونیم از واژه قاتلوهم یعنی پیکار به صورت پیکار زبانی - مباحثه ای - منطقی هم در مقابل پیکار مباحثه ای اونها تعبیر کنیم؟ اینکه وقتی اونها به صورت شبهه و منطقی دین ما رو نقد می کنند، ما هم به صورت مباحثه ای نظریات اونها رو نقد کنیم و از دین خود دفاع کنیم؟

پاسخ:
بله طبق ترجمه همه مترجمین یقاتلوا به معنی پیکار کردن و اقتلو به معنی کشتن می باشد.
پیکار کردن و جنگ با دشمن تقسیم بندی های متعددی دارد که در یک تقسیم به جنگ نرم و سخت تقسیم می شود. که رهبری انقلاب در مورد این نوع جنگ فرمودند :
در جنگ نرم دشمن به سراغ ایمان ها، معرفت ها، عزم ها و بایدها و ارکان اساسی یک نظام و کشور می آید که اینها را منهدم نماید و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل نماید.(1)
پس هدف از به راه انداختن جنگ نرم، رسوخ در باورها و اعتقادهای جامعه و جایگزین نمودن فرهنگ و باورهای مورد نظر خویش است.
از ویژگی های جنگ نرم آن است که جذابیت دارد و چون به تدریج و آرام عمل می کند معمولاً کنش و واکنش عمومی را به همراه ندارد و به علت اینکه محصول پردازش ذهنی نخبگان است، اندازه گیری آن مشکل است.(2)
بخشـي از آيـات قـرآن بيـانگر آن اسـت كـه دستگاه هاي ظالم و به ظاهر قدرتمندي چون نمرود و فرعون از اين شـيوه براي مقابله بـا پيـامبران الهـي حضـرت ابـراهيم و موسـي اسـتفاده مي كردند.

همه آيات قتال در باره مشرکان و کافران و اهل کتابي است که براي نابود کردن اسلام و مسلمانان نقشه ريخته و لشکر کشيده اند يا جمعي از محرومان و مستضعفان ايمان آورده، ولي ظالمان و کافران به آنان اجازه برگزاري مناسک ديني را نمي دهند . مي خواهند آنان را به کفر و شرک سابق بازگردانند يا اجازه دعوت منطقي و برهاني به مبلغان اسلام نمي دهند . محرومان و مستضعفان را در بندگي و بردگي و جهل و بي خبري نگه داشته و مانع رسيدن دين حياتبخش و آزادي دهنده به آن ها هستند. در چنين مواردي اسلام مسلمانان را اجازه داده دست به شمشير ببرند و در مقابل هجوم دشمن از خود دفاع کنند يا به نجات مستضعفان در بند جهل و ظلم و کفر بپردازند . اين اجازه اي کاملا انساني و منطقي است.
جهاد و جنگ اسلام فقط دفاعي و آزادي بخش است. جنگ ابتدايي براي تحميل دين در اسلام جايز نيست . خدا اگر ايمان تحميلي را مي خواست، مي توانست کاري کند که همه از ترس ايمان بياورند، ولي نه خودش انسان ها را به اجبار و از سر ترس به اسلام وارد کرده ، نه به بندگانش چنين اجازه اي داده است. خدا فقط ايمان اختياري انسان ها را مي خواهد .پيامبران و پيروان پيامبران موظف به بيان و تبليغ دين خدا هستند . اگر مستکبران مانع تبليغ شدند يا خواستند دينداران و جامعه اسلامي را از بين ببرند يا گروهي ديندار را در چنبره ظلم خود گرفته و از پايبندي به دين و مناسک آن مانع شدند،دينداران موظفند براي رفع موانع و ظلم و هجوم، دست به شمشير برده و از کيان خود و آزادي دينداران دفاع کنند.
آياتي که در مورد قتال وارد شده، همه همين محدوده را مشخص کرده ، به قتال با متجاوزان ستم پيشه و دفاع از کيان دين و جامعه ديني و دينداران تصريح دارد.

2. بله بسیاری از آیات و روایات مربوط به جنگ نظامی، در مفهوم و حتی بعضاً در لفظ قابل انطباق بر جنگ نرم هستند. اصطلاح "جهاد" در لغت به معنای "هرگونه تلاش و کوششی برای رسیدن به هدف" است. بنابراین اولاً هرگاه در قرآن عبارت "جهاد فی‌سبیل‌الله" آمده، به‌معنای هرگونه تلاشی است که در مسیر تقرب به خداوند انجام گیرد و ثانیاً‌ هرگاه در قرآن این "جهاد فی‌سبیل‌الله" از باب "مفاعله" – که دلالت بر نوعی تقابل و رقابت دارد- به‌کار رود و آن طرف مقابل هم کفار یا منافقان یا ... باشند، به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان تعبیر "جهاد فی‌سبیل‌الله" در بسیاری از آیات قرآن را بر هر نوع جنگی که در مسیر تقرّب به خداوند و بر علیه دشمنان اسلام انجام گیرد تعمیم داد؛ چه جنگ نرم و چه جنگ سخت.

علاوه بر این، احادیثی هم این مطلب را تأیید می‌کنند که در کتاب "میزان‌الحکمه" جلد 2، بخش مربوط به "جهاد اصغر" برخی از این احادیث آمده است. از باب نمونه، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «ان‌المومن یجاهد بِسَیفِهِ و لِسانِه»: مؤمن با شمشیر و زبانش جهاد می‌کند. (3). بنابراین جهاد در راه خدا، نه در قرآن و نه در روایات هیچگاه محدود به جهاد نظامی نیست. مؤید دیگر، آیه 107 سوره مبارکه توبه است. این آیه شرح حال منافقینی است که با برپایی مسجد ضرار در تقابل با مسجد پیامبر(ص)، قصد ایجاد تفرقه بین مسلمین را داشتند: «والذین اتّخذوا مسجداً ضِراراً و کُفراً و تفریقاً بین‌المومنین و ارصاداً لمن حارب‌الله و رسوله من قبلُ و لیحلفنَّ اِن ارِدنا الّا الحسنی والله یشهد انهم لکاذبون» همانگونه که ملاحظه می‌شود در این آیه واژه "حرب" که معمولاً بر جنگ نظامی اطلاق می‌شود،‌ برای جنگ نرم سیاسی میان منافقین و مسلمانان به‌کار رفته است. همچنین در آیه 279 سوره مبارکه بقره، واژه "حرب" برای جنگ نرم اقتصادی که رباخواران و مفسدین اقتصادی در جامعه اسلامی به‌راه انداخته‌اند به‌کار رفته است: «فأن لم تفعلوا فأذنو بِحربٍ من‌الله و رسوله.» بنابراین از 3 واژه‌ اصلی که در قرآن به معنای جنگ در راه خدا و بر علیه دشمنان اسلام به‌‌کار برده شده حداقل دو واژه یعنی "جهاد" و "حرب" در بسیاری از آیات علاوه بر جنگ نظامی، صریحاً قابل تطبیق بر جنگ نرم نیز هستند.

غیر از موارد فوق تعبیر دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که نه در اصل لغت بلکه از جهت مفهوم و در عرف قرآن، در بسیاری از آیات- به‌ویژه آیاتی که به مسئله‌های سیاسی- اجتماعی اشاره دارند- کاملاً قابل تطبیق بر جنگ نرم است و آن تعبیر "فتنه" است. قرآن کریم در دو مورد به مقایسه "فتنه" و "جنگ نظامی" پرداخته است. در آیه 191 سوره بقره می‌فرماید: «والفتنه اشدّ من‌القتل» بدیهی است مقایسه در جایی صورت می‌گیرد که دو طرف مقایسه از یک جنس باشند. با این استدلال "فتنه" نیز از جنس "جنگ" خواهد بود اما از نوع جنگ نرم، برخلاف "قتل" که از نوع جنگ سخت است. همچنین در آیه 193 سوره مبارکه بقره به نوع دیگری این مقایسه صورت گرفته است و به علت "شدیدتر" بودن و "بزرگ‌تر" بودن جنگ نرم نسبت به جنگ نظامی اشاره کرده است و آن این است که اساساً علت وقوع جنگهای نظامی، جنگ نرم است؛ چرا که می‌فرماید: «قاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله»

پی نوشت ها:
1. دیدار با نمایندگان خبرگان رهبری، 2 / 7 / 88 .
2. جنگ نرم، داود رنجبران، ساحل اندیشه، تهران، 1388، ص 30 ـ 35.
3. میزان‌الحکمه،ج 2،ح 2858.

موضوع قفل شده است