اعياد خشك مذهبي؟ چرا؟(«مثلث شادي و نشاط در اعياد مذهبي»)

تب‌های اولیه

40 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعياد خشك مذهبي؟ چرا؟(«مثلث شادي و نشاط در اعياد مذهبي»)

اعياد خشك
در رواياتي داريم كه پيامبر فرمودند براي کودكان تان شيريني يا گوشت( غذا و خوراكي هاي خوشمزه) تهيه كنيد و به يادشان بيندازيد كه جمعه روز عيد است. اين كار يك تكنيك روان شناختي است كه زمان خاص را با شادي پيوند مي زند و بعداً در بزرگي هم اين ايام تداعي كننده شادي خواهد بود درباره مكان مذهبي هم همين طور ما مي توانيم امكن مذهبي را باشاد كردن كودكان گره بزنيم جا دارد فردي بخواهد كار مذهبي و تبليغي كند اين جا فعاليت كند مثلا در حرم معصوم يا امامزاده يا مسجدي به كودك هديه بدهد.
متأسفانه ما اعياد مذهبي بي رونقي داريم فقط صدا و سيما كه تو شله كوفته پياده مي كنه كارش رو خوب بلده (بزن و برقص).
بسياري از روحانيون ايام و شب هاي عيد را برنامه خاصي دارند مانند خريد شيريني، يا درست كردن شيريني در خانه، مهماني رفتن، مهمان دعوت كردن، عقد، خواستگاري، غسل كردن و لباس مرتب و تميز پوشيدن و تبريك گفتن و اس ام اس فرستادن. اما باز هم اين ها كم است بايد از لحاظ «رقتاري»، «شناختي» و «هيجاني» اعياد مذهبي پر رونق تر شود.

مي‌گفت امروز صبح كه روز تولد حضرت صادق و پيامبر عليهما السلام است به دخترم گفتم باباجون عيدت مبارك. دختر اخم هاشو تو هم كشيد و گفت امروز كه عيد نيست. عيد سه تا جمعه ديگه است(عيد نوروز).
گفتم چرا بابا امروز روز تولد پيامبر و امام صادق است و روز تولد ها و عيد فطر و قربان و غدير و جمعه ها عيد است. دخترم كمي به حرف هام فكر كرد و گفت خب درست ولي اون عيد(نوروز) بيشتر عيد است.

من مخالف با ديد و بازديدهاي عيد نوروز نيستم. اگر هم به ادعاي برخي اين عيد ريشه در سنت هاي غلط هم داشته باشد مسأله اين است كه امروز كسي به دليل آن مراسم ديد و باز ديد نمي كند مانند شطرنج كه كاربردش تغيير كرده و الان بازيش بازي فكري شده است. ديد و بازديد عيد نوروز با نيت باشد بسيار قابل استفاده و توفيق اجباري براي جبران صله رحم هاي فوت شده است.
مسأله ي مهم اين است بي رنگ بودن اعياد مذهبي را بايد بگويم كه من و شما (تك تك ما) مقصريم نه هيچ كس ديگر.

رفقاي عرب من
يادش بخير زماني كه ارتباط زيادي با دوستان عرب زبانم داشتم . ما در يك ساختمان بوديم و هر اتاق يك عرب زبان داشت. آنها روزهاي عيد به شكل گروهي به هم سر مي زدند لباس خوب و تميز مي پوشيدند، تواشيح و مولودي مي خواندند غذا و شيريني شان بهتر از بقيه ايام بود و تعجب مي كردند كه چرا ما حكومت اسلامي داريم ولي آداب اسلامي نداريم.

سايت خنده
استاد قرائتي درست فرمودند ما غم و ماتم را جدي گرفته ايم و زمينه ها و زمان هاي شادي ها را سبك مي شماريم و نياز به راه اندازي بخش خنده حكيمانه حلال داريم. اگر اين كار را بكنيم تاز يه قسمت از شيعه بودن مان درست ميشه
امام صادق-ع- فرمودند: شيعه ما
در ايام شادي ايشان شاد و
در ايام اندوه شان، غمگين هستند

حامی;86980 نوشت:
در ايام شادي ايشان شاد و

مگر عيب داره كسي نذر كنه يك هفته يا يك ده مراسم شادي در منزل يا مسجد يا....داريم به همين مناسب ميلاد رسول -ص-؟ نه نداره ولي ما تقليدي بار آمده ايم در احكام، در اخلاق و آداب و مراسم و در باورها

حامی;86981 نوشت:
مگر عيب داره كسي نذر كنه يك هفته يا يك ده مراسم شادي در منزل يا مسجد يا....داريم به همين مناسب ميلاد رسول -ص-؟ نه نداره ولي ما تقليدي بار آمده ايم در احكام، در اخلاق و آداب و مراسم و در باورها

چه نظریه ی جالبی :ok::Gol:
تا حالا به ذهنم نخورده بود

حامی;86976 نوشت:
در رواياتي داريم كه پيامبر فرمودند براي گودكان تان شيريني يا گوشت( غذا و خوراكي هاي خوشمزه) تهيه كنيد و به يادشان بيندازيد كه جمعه روز عيد است. اين كار يك تكنيك روان شناختي است كه زمان خاص را با شادي پيوند مي زند و بعداً در بزرگي هم اين ايام تداعي كننده شادي خواهد بود درباره مكان مذهبي هم همين طور ما مي توانيد امكن مذهبي را باشاد كردن كودكان گره بزنيم جا دارد فردي بخواهد كار مذهبي و تبليغي كند اين جا فعاليت كند مثلا در حرم معصوم يا امامزاده يا مسجدي به كودك هديه بدهد.

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
اطرفوا اهاليكم فى كل يوم جمعة بشى ء من الفاكهة ، حتى يفرحوا بالجمعة
روز جمعه براى خانواده خود ميوه تازه بخريد، تا براى آمدن نماز خرسند گردند. (مستدرك الوسائل ، ج 6 ص 61).


تشويق فرزندان براى نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
اشتروا لصبيانكم اللحم و ذكروهم يوم الجمعة
با سياستهاى تشويقى مانند خريد گوشت براي كودكان تان ( متناسب با ذائقه و نياز آنها )، اهميت و روز جمعه را به فرزندانتان يادآورى كنيد. (مستدرك الوسايل ، ج 6، ص 99).

ماه بانو;86982 نوشت:
چه نظریه ی جالبی تا حالا به ذهنم نخورده بود

سلام
اولا ممنونم از اين كه تذكر داديد يك تاپيك مستقل بزنم (همين تاپيك)
ثانياً متأسفانه ما تحصيل كرده هاي بيسواديم يعني سواد ديني مان كم است بايد مراجع اكابر بزنند ، نهضت سواد آموزي ديني داير كنند.
دو مثال:
پدري از دنيا رفته 5 فرزند دارد همه مي روند سر قبر با خرما و شيرني و ميوه. براي چه؟ براي اين كه از پرتو خيرات چيزي به ميت برسد. در حالي كه ميشه اين را برد مسجد به بچه هاي كوچولو هديه يا شريني داد تا تشويق شوند و در بستر تربيت ديني قرار گيرند ميشه خودكاري كه روش حدیث نوشته درست كرد و به بچه هاي مدرسه هديه داد. خدا خودش مي دونه براي چيه ثوابش را ميده به او.
- گفتم سواد ديني نداريم باور نداريد. من گاهي مسجد آيت الله بهجت مي رفتم مي ديدم فردي از شهر بسيار دوري آمده براي نماز ولي جا براي ايستادن پيدا نمي كند كمتر كسي به او جا مي داد حالا اين جا جايي است كه ناب ترين متدينين بودند. كسي نمي فهمد كه اگر ايثار كند بگويد من كه هر روز مي تونم بيام امروز جاي خود را به اين مسافر بدهم.
يا صدقه ما پول انداختن تو صندوق صداقات را صدقه مي دانيم ولي بچه اي كه قلبش مانند گنجشك از ترس مي زنه و كز كرده و مامانش را گم كرده را اهميتي بهش نمي دهيم
از موضوع دور نشوم در شادي هاي ديني هم همينه
عقلمان مي رسد براي امام حسين عزا بر پا كنم ولي عقل مان نمي رسد براي تولد ايشان يك ده جشن بگيريم.
البته اين سال ها بهتر شده

سلام سلام سلام :Gol:

بازم یه تاپیک جالب دیگه از استاد حامی:Kaf:

مرسییییییییییییییییییی:Kaf:

حامی;86980 نوشت:
امام صادق-ع- فرمودند: شيعه ما
در ايام شادي ايشان شاد و
در ايام اندوه شان، غمگين هستند

استاد حرف دل منو زدید:ok:

ولی تو جامعه فعلی ما ، وقتی که میخندی همه بهت چپ چپ نگاه میکنن :Moteajeb!:

دیروز تو دانشگاه به مناسبت امروز مثلا جشن بود ، یه مولودی گذاشته بود که من دلم میخواست همون وسط بشینم زار زار گریه کنم:Nishkhand:

[="YellowGreen"]شاد باشید[/]:Kaf:

حامی;86989 نوشت:
عقلمان مي رسد براي امام حسين عزا بر پا كنم ولي عقل مان نمي رسد براي تولد ايشان يك ده جشن بگيريم. البته اين سال ها بهتر شده

استادي مي‌گفت برخي حرم مشرف مي شوند وقتي راضي برمي گردند كه دوتا قطره اشكي بريزند
او مي گفت به اعتقاد من امامان حاضرند
گاهي مي رم كنار ضريح يك جوك و لطيفه براي امام تعريف مي كنم.

لينك به تاپيك شوخ طبعي ها
http://www.askdin.com/showthread.php?t=3422&p=86970

لينك براي دانلود نرم افزار شوخ طبعي ها
http://www.askdin.com/showthread.php?t=10710&p=86951

سلام
ممنون از شما به خاطر مطلب زیباتون..امیدوارم روزی بیاد که به جای موضوعات تکراری و فرعی سوالات و بحث های اسک دین و دیگر محافل رو به اینگونه مسایل اجتماعی بره که باعث بیداری بشه...
اما در مورد فرمایش شما اول باید چند چیز مشخص بشه آیا دست زدن در مساجد ایرادی دارد؟؟در حرم معصومین چی؟
در مساجد که من دیدم اجازه نمیدهند کسی دست بزنه...1388 هم که تولد امام رضا(ع)مشهد بودم در صحن ها با وجودی که مردم خیلی شاد بودند اما اجازه نمیدادند مردم دست بزنند و مرتب تذکر میدادند.
یه چیز دیگه من تا به حال یه روحانی رو ندیدم که دست بزنه؟؟و این باعث میشه مردم فکر کنن حتما ایرادی داره و شادی خودشون رو بروز نمیدهند....
البته نه این که شادی کردن فقط دست زدن باشه اما منظور کلی بروز ندادن شادی و خوشحالیه که یکیش همین دست زدنه...

شروع از خودمان
به نظر من راه دور نرويم مي گفت دزدي فرار مي كرد مردم داد مي زد دزد را بگيريد او هم با انگشت اشاره مي كرد جلو و مي دويد و مي گفت دزد را بگيريد. بلا نسبت:
تا زماني كه ما دنبال اين هستيم كه چرا اعيادي ديني بي رمق و بي رنگ است و خودمان شروع نكنيم كار مي لنگد بدجور.
هر كس از خود و خانواده اش شروع كند. اين بهترين شيوه است و در كنار اين برخي خود الگو مي گيرند و با برخي هم مي توانيد گفت گو كنيم البته به جاي خود در مقاله وبلاگ و...بايد بنويسم. و از مسئولان فرهنگي هم بخواهيم جدي تر عمل كنند

روحاني اي مي گفت:
از صدا و سيما گفتند اگر برنامه هاي مذهبي كم رنگ ميشه تقصير شما متدينان است چون ده ي محرم كه ميشه عده ي زيادي تماس مي گيرند و مي گويند كف كرديم يه كم بزن و برقص داشته باشيد.
ولي ما عمدا يك روز برنامه استاد قرائتي را نگذاشتيم و رژه پنگو ئن هارا گذاشتيم ،كي تماس گرفته و شكايت كرد؟ كي دنبال علت برآمد؟

تنهاترین سردار;86999 نوشت:
اما در مورد فرمایش شما اول باید چند چیز مشخص بشه آیا دست زدن در مساجد ایرادی دارد؟؟در حرم معصومین چی؟ در مساجد که من دیدم اجازه نمیدهند کسی دست بزنه...1388 هم که تولد امام رضا(ع)مشهد بودم در صحن ها با وجودی که مردم خیلی شاد بودند اما اجازه نمیدادند مردم دست بزنند و مرتب تذکر میدادند؟

هركس ببينه مرجعش چي ميگه.
در حرم ها گاهي ممكن است جو كي به سمت بي حرمتي برود كه مانع مي شوند. گاهي كم شل بيايند برخي سوء استفاده مي كنند بد جور.
شام غريبان حرم بودم بلوتوثم روشن بود بلوتوثي ارسال شد اوكي دادم چشم تان روز بد نبينه همه مشغول سينه زني بودند و اشك مي ريختند در آن ميان از اين بلوتوث هاي ناجور هم كسي ارسال مي‌كرد.
من تو حرم شاهد بودم ( البته ابتدا كه تجربه نداشتم از خدام ايراد مي گرفتم) كه برخي فقط براي چشم چراني مي آيند و برخي خانم ها را كمي آزاد بگذارند حسابي اوضاع شان مانند مجالس عورسي زنانه مي شود.

سلامممممممممممم
ی سوالی برام پیش اومد
خب چه جوری شادی کنیم؟؟؟؟؟؟:Gig:
فقط تواشیح بخونیم که البته بلت هم نیستیم یا شیرینی بپزیم همین؟؟؟؟

و اما اکنون چه باید کرد ؟

می گویم : هرکار که از دست برآید .

در ترتیب آغاز و انجام کار باید همان شیوه ی تبلیغ رسالت که پیامبر مکرم صلی الله علیه و آله و سلم به کار بردند رفتار نمود . که شیوه ای است بسیار منطقی و معقول ؛

یعنی از نزدیکترین نقطه آغاز کردن ؛ از نزدیکان ؛ و نزدیک ترین نزدیکانمان . همین اهل خانه و کاشانه ای که با هم و از هم هستیم.

اگر محبت اهلبیت علیهم السلام در خانه ای راه یافت، آن خانه ، خانه نیست ؛ بهشت است و اگرنه ، جهنمی سوزان ؛ از پریشانی و عصیان ...

ادامه دارد ...

حامی;86976 نوشت:
اعياد خشك

البته عيد بايد تر باشه اما در حدي كه شرع ميگه وگرنه سيل ما رو مي بره:khaneh:

نه به آن شوري شور
نه به اين بي نمكي

پس اول خانه !

باید عشق و شور را به خانه آورد ...

چگونه ؟

در مرحله ی نخست ، باید اهل و عیالمان ، این شور عشق و محبت را در خودمان ببینند .

همانگونه که پدران و مادران مان ما را در محبت اهلبیت علیهم السلام به راه انداختند و به اطاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند : «پدران به پسران برسانند» رساندند ...
اکنون نوبت ماست .


پس اول از کودکانمان .

باید نخست مزه ی شادمانی اعیاد بزرگ اسلامی را در کام آنها شیرین کرد تا همیشه قبل از فرارسیدن اعیاد منتظرش باشند و روز بشمرند .

نمیبینی برای نوروز چه می کنند ؟!

تا کنون فکر کرده ای ، چرا اینقدر نوروز برای بچه ها دوست داشتنی است ؟!

ادامه دارد ...

:Hedye:

ماه بانو;87012 نوشت:
نمیبینی برای نوروز چه می کنند ؟! تا کنون فکر کرده ای ، چرا اینقدر نوروز برای بچه ها دوست داشتنی است ؟!

سلام
یعنی این که پدر ها روزهای عید یکم سر کیسه رو شل کنند...
:ok::Hedye:
مادر ها هم روغن غذا رو بیشتر کنند..و بچه ها رو ازاد تر بذارن:shookhi:

گل گیسو;87006 نوشت:
سلامممممممممممم ی سوالی برام پیش اومد خب چه جوری شادی کنیم؟؟؟؟؟؟ فقط تواشیح بخونیم که البته بلت هم نیستیم یا شیرینی بپزیم همین؟؟؟؟

سلام
ما شادي را با برخي از جلوه هاي رفتاري شادي اشتباه مي‌گيريم
شادي و نشاط جلوه هاي مختلفي دارد:
- رفتاري( صله رحم، ديدن فيلم شاد، مهماني رفتن يا مهمان دعوت كردن، لباس نو خريدن، عطر زدن، استحمام، و....)
- شناختي( نيت كردن و تو جه به هدف از شادي، آشنايي با شخصيت آن امام ( در مواليد) نه شناسنامه او- و...)
- هيجاني( خنديدن و خندان، آشتي كردن و كينه زدايي و...)
جلوه هاي بالا كاملا از هم جدا نيستند و با هم همپوشي هم دارند.

برخي اين جلوه ها را بنگريد:



تذكر
ما چرا بلد نيستيم شادي كنيم. شادي كردن كاري نداره براي ايام عيد نوروز براي شادي چه كارهايي انجام مي دهيم؟ خيلي آنها قابل تعميم در ايام شادي است.

حامی;86980 نوشت:
سايت خنده
استاد قرائتي درست فرمودند ما غم و ماتم را جدي گرفته ايم و زمينه ها و زمان هاي شادي ها را سبك مي شماريم و نياز به راه اندازي بخش خنده حكيمانه حلال داريم. اگر اين كار را بكنيم تاز يه قسمت از شيعه بودن مان درست ميشه
امام صادق-ع- فرمودند: شيعه ما
در ايام شادي ايشان شاد و
در ايام اندوه شان، غمگين هستند

حامی;86980 نوشت:

استاد قرائتی درست میگن . واسه همینه بیشتر جوونا از دین و امام حسین (ع) فراری میشن و طرفدار و کشته مرده فلان خواننده میشن .

حال و هوای دید و بازدیدها ، عیدی گرفتن و با لباس نو از شادی خندیدن ها ، نوروز را برای آنها همیشه نو نگه می دارد ؛

و برای ما همین بس که رمز کار را دریابیم

در اعیاد اسلامی و تولد ائمه ی معصومین علیهم السلام همین حال خوش و فضای شیرین را، اما پاک تر و با روح و معنویت بیشتر، از همه جهت فراهم کرده ، شادمانشان کنیم .

در اعیاد بزرگ همانند غدیر ( عیدالله الاکبر ) حتماً و هرطور شده لباس و کفش آنان را نو کنیم ؛ چنان که از آن خود را .

در همین راستا، خانه را چراغان کنیم ؛ آذین ببندیم و این کار را به خود کودکان و نوجوانان بسپاریم تا با سلیقه ی خود زیبایی بیافرینند ؛
حتی وسائل بازی برای کوچکترها تهیه کرده هدیه بدهیم و دست و جیبشان را از عیدی پرکنیم .

در طول سال قصه ی ولادت ، رشادت ، شجاعت ، حماسه ها و نبردهای دلاورانه ، و ذکر مناجاتها و نیازهای عاشقانه ی اهلبیت علیهم السلام را بگوییم و سرود محبت آنان را در گوش کودکانمان زمزمه کنیم و آتش مهرشان را در دل پاک آنان شعله ور کنیم ...

ادامه دارد ...

ياد مرگ و شادي( توضيح نمودار)
راستي مي دانستيد مي تونيد مرده ها را هم شاد كنيم:
در روايات داريم وقتي بر مزار اموات مان حاضر مي شويم : آنها متوجه حضور ما مي شوند و شاد مي شوند.
البته بماند كه زيارت قبور هم براي افراد نرمال در كل نشاط افزا است ( فرق است بين برخي از جلوه هاي شادي مانند خنديد با نشاط كه بيشتر جنبه دروني مستمر و شناختي دارد)

در كل : آنچه از شادي و نشاط را جستجو مي كنيم
بايد در جهان بيني توحيدي و دستورات اعتقادي ، اخلاقي و رفتاريش بيابيم نه دينداري من در بياوري و كاريكاتوري
به دليل جامعيت در دينداري عالمان بزرگ ماست كه اغلب عمر طولاني دارند و در مصيبت ها برخود كنترل دارند.
اگر فرصت بود به برخي از مصيبت هايي كه براي بزرگان پيش آمده و انها كنترل خود را از دست ندادند را بيان مي كنم:
نمونه ميزا جواد آقاي ملكي تبريزي: بچه اش در حوض خفه شد مهمان ها را نرنجاند وقتي مهماني تمام شد به يكي دو نفر گفت بمانيد
تمام

ارباب عشق(ع);87017 نوشت:
واسه همینه بیشتر جوونا از دین و امام حسین (ع) فراری میشن

شايد برخي با حرف شما مخالفت كنند
ولي من به شما حق مي دهم
ما حسين شناس كم داريم
خيلي هنر كنيم براي مظلوميتش گريه مي كنيم
بابا حسين ميگه من خود و فرزندان و يارانم را دادم تا شما جلوي خود را ببينيد و گم نشويد برنگرديد و در گذشته و تاريخ من غرق شويد
اسم فرزندم را حسين ، اباالفضل، عباس، علي اكبر، زهير، ...نمي گذارم من عشقم به حسين چقدر است؟ عاشق اسم محبوبش را روي دست خال كوبي مي كنه روي درخت مي نويسه و..

حامی;86980 نوشت:
سايت خنده
استاد قرائتي درست فرمودند ما غم و ماتم را جدي گرفته ايم و زمينه ها و زمان هاي شادي ها را سبك مي شماريم و نياز به راه اندازي بخش خنده حكيمانه حلال داريم. اگر اين كار را بكنيم تاز يه قسمت از شيعه بودن مان درست ميشه
امام صادق-ع- فرمودند: شيعه ما
در ايام شادي ايشان شاد و
در ايام اندوه شان، غمگين هستند

سلام دوستان
عرض ادب و احترام
یک سلام ویژه خدمت استاد حامی عزیز
استاد حامی بسم ا.. از سایت خودمان شروع کنیم سنت حسنه دیگران هم یاد بگیرند
من همیشه دلم می خواست قسمتی درست کنم و هر روز مطالب جالب و شادی آفرین و تصاویر جالب و... در آن قرار دهم ولی از جو سایت می ترسیدم گفتم شاید با جو مذهبی سایت جور نباشد
ولی حالا اگر شما اجازه بدهید به کمک دوستان یک قسمت مخصوص شادی اسک دینی ها درست کنیم من خودم داوطلب اول کلی مطلب و عکس و داستان و... دارم که در این بخش قرار بدهم
دیگر دوستان هم نظر بدهند بهتر نیست پیشنهاد استاد قرائتی را از سایت خودمان اجرایی کنیم.
منتظر نظر دوستان هستیم

فکر نکنید که از خانه شروع کردن کار کوچکیست و باید کارهای بزرگتر کرد .

همین خانه هایند که خانه خانه جمع گشته وانگهی دنیا شوند !

همین کودکان ، مردان و مردم فردایند و چه بسا بزرگان جهان شوند !

اگر بر دل همین دختر بچه ی معصوم ، محبت چهارده معصوم علیهم السلام نشست، فردا وقتی مادر شد شیر عشق و محبت اهلبیت علیه السلام را به نوزادش خواهد داد ...

تو تنها دلشان را متوجه او کن و آنها را با مولایشان روبرو ساز ؛ مولا خود دلربایی می کند ؛

و الا کار رسمی سر به سر قیل است و قال ونه از او کیفیتی حاصل، نه حال !

برگرفته از کتاب "ما و غدیر ( نامه ای به دوستدار امیر)" با کمی ویرایش

mahdi60;87027 نوشت:
سلام دوستان عرض ادب و احترام یک سلام ویژه خدمت استاد حامی عزیز استاد حامی بسم ا.. از سایت خودمان شروع کنیم سنت حسنه دیگران هم یاد بگیرند من همیشه دلم می خواست قسمتی درست کنم و هر روز مطالب جالب و شادی آفرین و تصاویر جالب و... در آن قرار دهم ولی از جو سایت می ترسیدم گفتم شاید با جو مذهبی سایت جور نباشد ولی حالا اگر شما اجازه بدهید به کمک دوستان یک قسمت مخصوص شادی اسک دینی ها درست کنیم من خودم داوطلب اول کلی مطلب و عکس و داستان و... دارم که در این بخش قرار بدهم دیگر دوستان هم نظر بدهند بهتر نیست پیشنهاد استاد قرائتی را از سایت خودمان اجرایی کنیم. منتظر نظر دوستان هستیم

سلام دوست من
به نظرم بحث هاي خوب تان را مي توانيد در تاپيك خنده حلال حكيمانه طرح كنيد و اصلاً خودتان هم مراقب باشيد تاپيك از مسير منحرف نشود.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=1439&p=87009

«مثلث شادي و نشاط در اعياد مذهبي»

سلام دوستان
خوشحالم كه بحث با استقبال شما همراه شده است.
اما ناراحت ميشم ببينم با سالاد پست ها مواجه بشيم
بنابراين يك طرح دارم كه مطمئناً هر كدام از شما بحث هايي داريد كه در يك قسمت از طرح مي گنجد
طرح من: «مثلث شادي و نشاط در اعياد مذهبي» است:
اين مثلث سه ضلع دارد:

  1. ضلع رفتاري
  2. ضلع شناختي و بينشي
  3. ضلع هيجاني - عاطفي
از ضلع رفتاري شروع مي كنيم شما هم با شماره بنويسيد كه از بعد رفتاري در اين اعياد چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم

ضلع رفتاري
در اين جا فقط طرح ها و كارهايي را كه مي توانيم براي شادي اعياد اسلامي انجام دهيم ياد داشت مي كنيم:
الف : لباس و پوشاك
1- خريد لباس نو: مطمئنا ما در طول سال نياز به خريد لباس يا كفش داريم چه خوب است خريد براي خود يا خانواده را طوري تنظيم كنيم كه با اين اعياد قرين شود.

2- پوشيدن لباس نو: گاهي ما لباسي داريم كه مي خواهيم به تن كنيم مي توانيم اگر فاصله زيادي با عيد ندارد شب يا روز عيد به تن كنيم. يا لباس نو فرزندان را در آن موقع به تن شان كنيم.

3- لباس هاي شاد: لباس ها طرح ها و رنگ هاي مختلفي دارند كه بر روان ما اثر شادي زا يا غم زا مي‌گذارند. لباس سفيد، عدسي رنگ، سبز را مي توانيم در اين مواقع به تن خود يا كودكان مان كنيم.

4- هديه لباس: در اين مواقع مي توانيم لباسي به كسي هديه دهيم. اين هديه دادن ها مي تواند به مناسبت همان عيد باشد تا هنگامي كه به تن است آن خاطره شاد تداعي مي شود.

5- بريدن پارچه: برخي از متدينان حتي براي خياطي كردن هم دنبال روز شاد مي گردند تا پارچه خود را در آن روز مبارك براي خياطي برش بزنند.

ارباب عشق(ع);87017 نوشت:
امام صادق-ع- فرمودند: شيعه ما در ايام شادي ايشان شاد و در ايام اندوه شان، غمگين هستند

با تشکر از اساتید محترم.
این تعبیر ،کجا آمده است؟
حدیث شریف می فرماید "یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا(برای غم ما محزون و برای شادی ما شاد می شوند)" نه "یفرحون یوم فرحنا و یحزنون یوم حزننا(در ایام شادی ما شاد و در ایام غم ما غمگین)".
من خودم روز ولادت ها معمولا شادم اما اگر یاد غم معصومین بیافتم غمگین می شوم و بالعکس اگر در روزهای شهادت یاد شادی های آنها بیافتم شاد می شوم.
پس روز ولادت یا شهادت موضوعیت ندارد و در حدیث آمده که بنی امیه و بنی عباس برای ما اهل بیت عیدی نگذاشتند.:Ghamgin:

بنابراین اگر کسی در روز ولادت هم یاد مظلومیت آنها افتاد و گریه کرد به نظر من هیچ اشکالی ندارد مگر اینکه بخواهد ادا در بیاورد!

hadimahani;87101 نوشت:
با تشکر از اساتید محترم. این تعبیر ،کجا آمده است؟ حدیث شریف می فرماید "یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا(برای غم ما محزون و برای شادی ما شاد می شوند)" نه "یفرحون یوم فرحنا و یحزنون یوم حزننا(در ایام شادی ما شاد و در ایام غم ما غمگین)". من خودم روز ولادت ها معمولا شادم اما اگر یاد غم معصومین بیافتم غمگین می شوم و بالعکس اگر در روزهای شهادت یاد شادی های آنها بیافتم شاد می شوم. پس روز ولادت یا شهادت موضوعیت ندارد و در حدیث آمده که بنی امیه و بنی عباس برای ما اهل بیت عیدی نگذاشتند. بنابراین اگر کسی در روز ولادت هم یاد مظلومیت آنها افتاد و گریه کرد به نظر من هیچ اشکالی ندارد مگر اینکه بخواهد ادا در بیاورد!

سلام
من هم موافقم با سخن شما
اما كليت موضوع را بيان كرديم. اصل اين است كه در ايام شادي اهل بيت-ع-، معصومين عليهم السلام هم شاد بودند اين كه يادي بكند و اشكي بريزد منافات با اصل موضوع ندارد. مثل اين كه مادربزرگي هنگام دامادي نوه اش ياد فرزند شهيدش بيفتد و چند قطره اشك بريزد او كه عروسي را به هم نمي زند كه؟ مي زند؟ وگرنه بياييد بگوييم كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا يعني همه سال سياه پوش باشيم
مراد اينه كه ما نبايد در شئوون مختلف زندگي( عبادت، سياست، اجتماع، اقتصاد، خانواده،تفريح و...) مسير را گم كنيم.

ولي ما عمدا يك روز برنامه استاد قرائتي را نگذاشتيم و رژه پنگو ئن هارا گذاشتيم ،كي تماس گرفته و شكايت كرد؟ كي دنبال علت برآمد؟

سلام به آقاي حامي

به نظر من كه كار خيلي اشتباهي نكردن ميشه به اين ديد هم نگاه كرد كه

يه نكته داره كه اين موجودات خلقت بشرن و زيبايند و آفرينش خدا پي برد

كه اينها با اينها مثل هم و شبيه هم اند بچه هاشون والدينشون رو تشخيص

مي دن همينطور پدر مادرهاشون فرزندانشون رواينطوري هم ميشه نگاه كرد

ببخشيدااا همچين ميگين شكايت و پي گيري انگاري چي شده عجبااااااااا

حامی;87077 نوشت:
ضلع رفتاري

حامی;87077 نوشت:

در اين جا فقط طرح ها و كارهايي را كه مي توانيم براي شادي اعياد اسلامي انجام دهيم ياد داشت مي كنيم:

چندتا راهکار کاربردی هم بنده ارائه میدم که علی الخصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار شیرین و به یاد ماندنیست :

1- چندسالی هست که بچه ها برای رفتن به مدرسه با لباس های فرم مخصوص میرن، به نظرم خیلی خوبه در روزهای عید اجازه بدیم و حتی تشویق شون کنیم که لباسی رو که در مهمانیها و اعیاد میپوشند به تن کنند و به مدرسه بروند .

2- در ایام عید و تولد ائمه اطهار علیه السلام سعی کنیم یک بسته شکلات به فرزندمون بدیم و راهی مدرسه شون کنیم که در مدرسه از معلم و مدیر و بچه های کلاس پذیرایی کنند . :ok:

3- اگر نام فرزندانمون به نامهای ائمه علیهم السلام هست مثلا جواد حتماً حتماً سعی کنید در میلاد امام جواد علیه السلام کادویی هرچند کوچک به فرزندمون هدیه کنیم :Hedye:و از فضایل و جود و کرم ایشون برای فرزندمون قصه گویانه تعریف کنیم .

4- صبح عید که از خواب بیدارمی شیم به هم تبریک بگوییم، خصوصاً به فرزندان مون و ببوسیم شون .

5- در روزهای عید اسلامی عفو و گذشت مون از خطاهای همدیگه خصوصاً بچه ها بیشتر باشه (ضمن یادآوری داستان های گذشت و عفو فراوان اهلبیت از خطاهای اطرافیان و یاران شان ) :deldari: :frind:

6- در این ایام مهربونتر و با محبت تر باشیم طوری که بچه ها واقعاً درک کنند که امروز اخلاق مامان و بابا و اعضای بزرگتر خانواده با دیروز متفاوت هست . :madar:

7- میتونیم در این روزها با کمک خود بچه ها شیرینی و کیک درست کنیم که به شدت براشون لذت بخش و به یاد موندنیست . :keiketavallod:

8- در اعیاد بزرگ مثل غدیر، نیمه شعبان، میلاد امیرالمومنین علیه السلام با کمک بچه ها خونه رو کمی تزئین کنیم . :badkonaka: :fireworks:

و ... فعلا همین موارد به ذهنم رسید :negah:
خواهشمندم اگر دوستان موارد دیگه ای به ذهن شون رسید بنویسند که بحث کاربردی تر پیش بره انشاالله . :Moshtagh:

با آرزوی موفقیت و شادکامی :Gol:

نکته مهم :

این ایده ها علاوه بر احیای امر اهلبیت علیهم السلام و مورد رحمت خاص حضرات معصومین علیهم السلام قرار گرفتن باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس بچه ها میشه

علاوه بر اینکه این اعیاد رو در نظر بچه های خودمون بزرگ و مهم جلوه دادیم بچه های دیگه رو هم متوجه کردیم که امروز با دیروز متفاوت است (خیلی از بچه ها از اعیاد اسلامی ، تولد ائمه علیهم السلام بی خبر هستند و نمیدونن این اعیاد کی میاد و کی میره ... ) "تبلیغ دینی"

با بزرگ و مهم و شیرین کردن اعیاد اسلامی دیگه از این به بعد بچه ها هم به انتظار این اعیاد هستند که با جلوه ای نو و متفاوت با دیروز به مدرسه برن و کارهای روزمره شون رو شروع کنند .

با آرزوی موفقیت و سلامتی :Gol::Gol:

قال الصادق علیه السلام :


رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا ...

خداوند رحمت کند بنده ای را که امر ما اهلبیت را زنده نگاه دارد ...

:Gol::Gol::Gol:

ماه بانو;87033 نوشت:
فکر نکنید که از خانه شروع کردن کار کوچکیست و باید کارهای بزرگتر کرد .

ماه بانو;87033 نوشت:

همین خانه هایند که خانه خانه جمع گشته وانگهی دنیا شوند !

همین کودکان ، مردان، زنان و مردم فردایند و چه بسا بزرگان جهان شوند !

راستي با اين توصيه پيامبر اكرم چه كرده ايم كه از ما خواسته اند :

'' ادبوا اولادكم علي حبي و حب اهل بيتي ''

فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من تربيت و تاديب كنيد .

امیرالمومنین علی علیهم السلام مي فرمايند :

'' عليكم بحب آل نبيكم فانه حق الله عليكم ''

بر شما باد دوست داشتن خاندان پيامبرتان ، كه اين، حق خداوند بر شماست .

!!!!!

و دوباره می نویسم :

کار رسمی سر به سر قیل است و قال ونه از او کیفیتی حاصل، نه حال !

معمولا در خانواده ی ما سعی بر این هست در بعضی از اعیاد بزرگ از جمله عید سعید غدیر رو تو کوچه و جلوی درب منزل رو با پرچم و چراغ و پوستر و ... تزئین می کنیم .

سال اولی که در منزل فعلیمون اینکار رو کردیم هر کسی ما رو میدید با تعجب می گفت : شما سید بودین ما خبر نداشتیم ؟!!!!!!!! :Moteajeb!:

نمیدونم چرا اکثریت مردم فکر می کنند عید سعید غدیر مختص سادات و سیدهای محترم هست در حالی که در روایات بیشتر اشاره شده عید مومنین و شیعیان!؟ :Gig:

ماه بانو;87482 نوشت:
چندتا راهکار کاربردی هم بنده ارائه میدم که علی الخصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار شیرین و به یاد ماندنیست : 1- چندسالی هست که بچه ها برای رفتن به مدرسه با لباس های فرم مخصوص میرن، به نظرم خیلی خوبه در روزهای عید اجازه بدیم و حتی تشویق شون کنیم که لباسی رو که در مهمانیها و اعیاد میپوشند به تن کنند و به مدرسه بروند . 2- در ایام عید و تولد ائمه اطهار علیه السلام سعی کنیم یک بسته شکلات به فرزندمون بدیم و راهی مدرسه شون کنیم که در مدرسه از معلم و مدیر و بچه های کلاس پذیرایی کنند . 3- اگر نام فرزندانمون به نامهای ائمه علیهم السلام هست مثلا جواد حتماً حتماً سعی کنید در میلاد امام جواد علیه السلام کادویی هرچند کوچک به فرزندمون هدیه کنیم و از فضایل و جود و کرم ایشون برای فرزندمون قصه گویانه تعریف کنیم .

سلام خیلی عالی بود
دست شما درد نکنه
یک نکته
بهتر بود موارد رفتاری را دست بندی کنیم قبلا
الف را درباره لباس و پوشاک بود اینجا ب بنویسد مثلا جشن یا...

با سلام و تشکر از استاد حامی گرامی

استاد من هرچی فکر کردم نتونستم یک دسته بندی مرتبی رو انتخاب کنم

اگر صلاح میدونین لطف کنید شما متن بنده رو یک ویرایشی بکنین و دسته بندی مورد نظرتون رو انجام بدین تا بنده هم یاد بگیرم :Rose:

با تشکر و آرزوی موفقیت :Gol:

به نام ایزد یکتا
با سلام
چرا این همه اشکال تراشی؟
ما اعیادمونو بر گزار می کنیم این همه مولودی چه در مساجد و چه درخانه ها و چه در صدا و سیما
اگر انتظار دارید 70میلیون ایرانی همه این کارو انجام دهند انتظار بی جاییست چرا که در هیچ زمانی و هیچوقت اینجوری نخواهد بود ولی همه در شور و شعف دارند دیگر باید چگونه نشان بدهند؟
یا زهرا
درود خدا بر شما

موضوع قفل شده است