چرا نام امام زمان عج در قرآن نیامد ولی نام میوه ای به نام خیار ذکر شده؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا نام امام زمان عج در قرآن نیامد ولی نام میوه ای به نام خیار ذکر شده؟


با سلام و عرض ادب

می دانیم که ملاک ارزش گذاری افراد، توجه به مقامات معنوی افراد است؛ هر فردی دارای تقوی بود کریم عند الله است و دارای کرامت است. با توجه به روایات بی شماری که در ارتباط با حضرت مهدی عج وارد شده وجود ایشان و کریم بودن ایشان و اینکه حضرتشان دارای مقام امامت هستند هر گونه شک و تردید را از بین می برد و با توجه به روایات متواتر یقین پیدا می کنیم که مهدی موعود روزی(نامعلوم) خواهد آمد و ذکر یا عدم ذکر نام مبارک ایشان در قرآن کریم هیچ تردیدی در ما به وجود نمی آورد چرا که نام علی علیه السلام و نام مبارک سائر ائمه نیز در قران نیامده است.
متأسفانه اسلام ستیزان از این فرصت سوء استفاده کرده و شبهه ای خام و نابخردانه مطرح می کنند و می گویند قرآن کریم در آیه 61 سوره بقره نام «خیار» را در قرآن ذکر کرده ولی نام مهدی را ذکر نکرده است!

در پاسخ به این شبهه عرض می شود:
قرار نیست نام هر میوه ای (به هر دلیلی) در قرآن کریم آمده است به خاطر شرفیّت آن باشد، بنده یقین دارم شبهه افکن نه تنها معانی آیات بلکه حتی روی قرآن را هم باز نکرده، چون اگر آیات قبل و بعد آیه 61 سوره مبارک بقره را می خواند متوجّه ماجرا می شد؛ ماجرا از این قرار بود که قوم بنی اسرائیل که دوازده تیره بودند، همگی بسیار عنود، لجوج، بهانه‌گیر، متعصب، دیر فهم، مدعی و طلبکار و دم‌دمی مزاج بودند. با هر معجزه‌ای اظهار ایمان می‌کردند، اما به سرعت گوساله‌پرست می‌شدند.
ادامه در پست بعد ...

در ماجرای غرق فرعون، حضرت موسی علیه السلام آنها را به معجزه الهی از آب رد کرد و به صحرای خشکی رسیدند. آنها تا آن صحرا را دیدند، معجزه‌ای به این بزرگی یادشان رفت و معترض شدند که این موسی! تو اینجا ما را از تشنگی خواهی کشت. حضرتش به امر خدا با همان عصا به سنگی زدند که دوازده چشمه از آن جوشید و فرمودند: هر طایفه از چشمه خودش بنوشد (1) اما آنها پس از آن که تشنگی خود را بر طرف کردند و دیدند چشمه‌ها جوشیده است، به جای آن که ایمان بیاورند و طبق فرمان عمل کنند، باز تنبلی کردند و مدعیانه گفتند: ما نمی‌توانیم با یک نوع خوراک صبر کنیم، از خدا برای ما انواع خوراکی‌ها را بخواه! سبزى، خيار، سير، عدس و پيازش را بخواه!
خداوند به آنان عتاب کرد که چگونه این موهبت عظیم الهی را رد می‌کنید و پیاز و سیر و خیار می‌خواهید!!!
بنابراین خداوند اسم خیار را نیاورد بلکه فرمود: «چون گفتيد اى موسى ما به يك خوراك نمى‏توانيم بسازيم پروردگار خويش را بخوان تا از آنچه زمين همى روياند از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش براى ما بيرون آورد»

اما در ارتباط با اینکه چرا نام حضرت مهدی عج در قرآن کریم ذکر نشده به چند نکته اشاره می کنیم:
۱- قرآن بنا ندارد که برای هر بهانه جویی پاسخ داشته باشد. بلکه تنها راه را به طور روشن بیان می کند و بعد از تفصیل ، سخن را کافی می داند. و در این مساله نیز، حقیقت چنان روشن است که نیاز به بیان دیگری نبوده است.
قرآن لج بازی و بهانه گیری عده ای را بی پایان می داند:
وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَیْهِمُ الْمَلائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتى‏ وَ حَشَرْنا عَلَیْهِمْ كُلَّ شَیْ‏ءٍ قُبُلاً ما كانُوا لِیُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ؛[انعام/۱۱۱] و اگر ما فرشتگان را بر آنها نازل كرده بودیم و مردگان با ایشان سخن مى‏ گفتند و هر چیزى را دسته‏ دسته نزد آنان گرد می آوردیم، باز هم ایمان نمى‏ آوردند، مگر اینكه خدا بخواهد. و لیك بیشترشان جاهلند.
و در مقابل این عده، حتی پیامبر خدا (ص) نیز به درخواست معجزه و نظیر آن بی اعتنایی می کند مثل آنجایی که از پیامبر (ص) می خواهند که قربانی او سوزانده شود:
الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتىَ‏ یَأْتِیَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِّن قَبْلىِ بِالْبَیِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ؛[آل عمران/۱۸۳] كسانى گفتند: ما را با خدا عهدى است كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر براى ما قربانیى بیاورد كه آتش آن را بخورد. بگو: پیش از من پیامبرانى با معجزه‏ها و آنچه اكنون مى‏ خواهید آمده ‏اند، اگر راست مى‏ گویید، چرا آنها را كشتید؟

۲- همانطور که حتما شنیده اید، در دورانی ذکر نام امام زمان (محمد عج) ممنوع بوده است. و دوران حمل و تولد ایشان نیز مخفی بوده است. حال آیا رواست که در نظیر چنین مساله ای، تمام جزئیات در قرآن ذکر شود؟
۳- خدای تعالی وعده داده است که قرآن را از تحریف حفظ کند:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[حجر/۹] ما قرآن را خود نازل كرده ‏ایم و خود نگهبانش هستیم.
و خدای تعالی امور را از طریق اسباب و عللش انجام می دهد و بیان صریح نام امام زمان (عج) در قرآن، انگیزه دست بردن در قرآن را بیشتر می کرده است و همان گونه که صریحا اسم حضرت علی (ع) در قرآن نیامده، اسم حضرت مهدی (عج) نیز در قرآن نیامده است.
خلاصه اینکه اصل، روشن بودن راه از بی راهه است و راه نیز به اندازه کافی روشن شده است. و ما باید از شباهت به بهانه جویی های بنی اسرائیلی، پرهیز کنیم.[سوره بقره آیه ۶۷ تا ۷۱]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. «وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ» (البقره، 60)
ترجمه: و (به ياد آريد) هنگامى كه موسى براى قوم خود آب طلبيد گفتيم: عصاى خود را بر آن سنگ بزن. پس دوازده چشمه از آن جوشيد (براى دوازده سبط از نسل يعقوب)، هر گروهى آبشخوار خود را شناخت، (و گفتيم) از روزى خداوند بخوريد و بياشاميد و در روى اين زمين تبهكارانه حركت نكنيد.