جمع بندی نقد و بررسی دیدگاه آقای رائفی پور در مورد «جواز ازدواج با چهار زن در اسلام»

تب‌های اولیه

21 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نقد و بررسی دیدگاه آقای رائفی پور در مورد «جواز ازدواج با چهار زن در اسلام»

با سلام خدمت شما دوست گرامی
بنده کلیپ تصویری آقای رائفی پور درباره جواز چهار زن در اسلام را دیدم البته به نظر می رسد که این کلیپ تقطیع شده باشد و مطلب به صورت کامل در این کلیپ نقل نشده باشد.
اما بر فرض این که کسی بگوید: «چون نسبت جمعیت زنان به مردان در بین اعراب جاهلی چهار به یک بود پس اسلام چهار زن را برای آنان حلال کرده است و این حکم مختص به آن جامعه است» این حرف را بررسی می کنیم.
آیه سوم سوره نساء می فرماید:
فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا"؛ با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید، این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏کند".
این آیه جواز چهار زن را همزمان را برای مسلمانان بیان می فرماید و آن را مشروط به رعایت عدالت بین آنها دانسته است.

چند نکته درباره این مطلب:
1) احکام الهی علل واقعیه ای دارد که اگر توسط شارع بیان نشده باشد کشف آن توسط عقل انسانی ممکن نیست و برخی از دلیل هایی که برای احکام به ذهن می رسند حکمت آن هستند نه این که علت تامه آن باشند مگر این که علت آن حکم به صراحت بیان شده باشد مانند علت تحریم شراب که همان مست کنندگی شراب است می باشد«لا تشرب الخمر لانه مسکر» که مسکر بودن شراب باعث حکم به تحریم ان می شود. حال اگر اسکار شراب از او گرفته شود دیگر حرام نخواهد بود.
اما اکثر احکام الهی علت های آن بیان نشده است و نمی توان با حکمت هایی که به عقل ناقص انسانی ما می رسد آن حکم را تغییر داد مثلا دین می گوید گوشت خوک نجس و حرام است امروزه در یافته اند که کرم های یزی در گوشت خوک هست که باعث بیماری انسان می شود آیا می شود گفت تمام علت حرمت گوشت خوک این است؟ یا اگر دستگاهی اختراع شد که این کرم های گوشت خوک را از بین برد گوشت خوک بشود حلال؟
هرگز این گونه نیست چرا که این یک حکمت و جزء العله حرمت گوشت خوک است.
این مثال را زدم تا بحث روشن تر شود.
تشریع جواز ازدواج با 4 زن در اسلام بدون شک دارای علت و حکمت هایی است ولی شارع مقدس آن را بیان نکرده است.
حال اگر با تحلیل تاریخی و عقلی به نتیجه ای رسیدیم آیا آن نتیجه تحقیق می تواند علت این حکم باشد که با رفع آن حکم هم رفع شود؟؟ هرگز اینگونه نیست.
علت این که خدا گفته 4 زن و نفرموده 5 یا 3 زن چیست؟؟ واقعا ما نمی دانیم مگر این که معصوم علت آن را بیان کند. و معصوم چیزی نفرموده است.
نتیجه : احکام الهی مطلق هستند و عمومیت دارند مگر این که دلیل یقینی صد در صد (معصوم) بیاید و آن را از عمومیت و شمولیت زمانی بیاندازد.
2) این بیان آقای رائفی پور با واقعیت تاریخی سازگار نیست: چرا که ؛ تاریخ گواه است که اعراب جاهلی تعداد زیادی زن می گرفتند و اسلام آن را محدود به عدد4 کرده است. آقای رائفی پور می گوید : چون اعراب جاهلی دختر زا بودند و تعداد دختران از پسران بیشتر شد(چهار برابر) اعراب به این خاطر دختران خود را می کشتند تا همسان پسران شوند اسلام آمد گفت بهترین راه این است که هر مرد 4 زن بگیرد تا مشکل حل شود . این با شواهد تاریخی و قرآن نمی سازد: اعراب جاهلی زیاد زن می گرفتند و اسلام آن را به 4 محدود کرد پس نمی توان گفت که اسلام به آنها را به زن گرفتن تشویق کرده است بلکه آنها را باز داشته است.
تفسیر طبری جلد 4 ص156 می گوید:عمولا مردان در عصر جاهلی 10 زن یا بیشتر میگرفتند همچنانکه در باره سلیمان نبی آمده که چند صد زن داشت ! واین امری شایع بوده است که بعلت اجحاف حقوق زن ، اسلام آنرا تعدیل وضابطه مند ساخت . وكان الرجل يتزوج العشر في الجاهلية فما دون ذلك، وأحل الله أربعًا، وصيَّرهم إلى أربع،
همچنین اسامی صحابه 10 زنی را در تفسیر خود آورده که پیامبر زنان بیش از 4 تای آنها را طلاق می داد:
روي أن "غيلان بن سلمة الثقفي"، كان قد تزوج في الجاهلية بعشر نساء، فلما أسلم، أمره رسول الله بتطليق الزائد وبالتقيد بما جاء في حكم القرآن1. وقد أمر الرسول "الحارث بن قيس" أن يختار من نسائه أربعًا، ويطلق بقيتهن، وكانت عنده ثماني نسوة2. وكان "مسعود بن معتب" و"معتب بن عمرو بن عمير", و"عروة بن مسعود"، و"سفيان بن عبد الله", و"أبو عقيل مسعود بن عامر بن معتب". وكلهم من ثقيف، وقد تزوجوا عشر نسوة، فنزل غيلان وسفيان وأبو عقيل للإسلام عن ستٍّ ستٍّ، وأمسكوا أربعًا أربعًا. ومات عروة مسلمًا، ولم يكن أمر بالنزول عن نسائه.
این نشان می دهد استشهاد تاریخی آقای رائفی پور ناقص است.
3) سیاق آیه نیز با گفتار آقای رائفی پور سازگار نیست: آیه می فرماید 4 تا، 3 تا، 2 تا و اگر نمی توانید عدالت را رعایت کنید همان یکی برای شما بهتر است. اول این که جواز به 4 تا است نه وجوب. دوم این که در این آیه تشویق به زن واحد می کند نه 4 زنی.
4) اگر قررار بود این حکم با تغییر زمان و زمانه و محیط متفاوت شود باید در طول زمان ائمه حد اقل یک یک روایت بر خلاف جواز 4 زن (کمتر از 4 یا بیشتر از 4) داشته باشیم که نداریم چه این که ائمه ما در اعصار مختلف و حتی فرهنگ های مختلف می زیستندو با تفاوت فرهنگ و اعصار باید این عدد هم تغییر می کرد که نکرده است.
همه این ها مشخص می کند که گفتار آقای رائفی در این مورد اشتباه است.

[="Tahoma"][="Navy"]

امام عشق;817043 نوشت:
جناب آقای رائفی پور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند: به این دلیل قرآن جواز چهار زن داده است چون جمعیت زنان در آن زمان چهار به یک بود.
و بیان کردند این حکم متعلق به همان زمان بود.

نظر شما چیست؟


با سلام
با توجه با اینکه اعراب فرزند دختر را شوم می دانستند و حتی آنها را زنده به گور می کردند این ادعا خیلی بعید به نظر می رسد ؟
ضمن اینکه شیوه کشف احکام در فقه شیعه اینطور نیست که ما صرفا اوضاع اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم
احکام در فقه شیعه چهار منبع دارد هرچند برای فهم بهتر روایات بررسی وضعیت اجتماع و فضای صدور روایت مفید است
اما بطور کلی وقتی حکمی از کتاب و سنت بدست آید نمی توان با یک احتمال تاریخی آنرا منتفی کرد چه اینکه اصول نمی گذارد از حکم ثابت در کتاب و سنت دست برداریم
بنده در باب تعدد زوجات می گویم جواز شرعی دلیل تام برای جواز فعل نیست بلکه شرایط را هم در نظر گرفت چه اینکه عقل در درک جواز عملی دخل تامی دارد مثلا آیا برای کسی که از اداره اقتصاد یک خانواده بر نمی آید جایز است یک کالای گرانقیمت را با قرض و قوله خریداری کند؟ خوب در هیچ جای شرع نیامده کالایی نخریم ( بجز موارد ممنوعه) یا در مورد قیمتش حکم بازدارنده ای نداریم اما عقل اینجا مانع است و حکم عقل در مواردی لازم الاتباع است. در بحث تعدد زوجات هم همین است. درست است که شرع مقدس تا حدودی جواز داده اما انجامش مستلزم رعایت شرایط خاص هر فرد بلکه شرایط اجتماعی و غیره است.
یا علیم[/]

بسم الله الرحمن الرحیم


عرض سلام و ادب و احترام

محی الدین;822311 نوشت:
با سلام
با توجه با اینکه اعراب فرزند دختر را شوم می دانستند و حتی آنها را زنده به گور می کردند این ادعا خیلی بعید به نظر می رسد ؟
ضمن اینکه شیوه کشف احکام در فقه شیعه اینطور نیست که ما صرفا اوضاع اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم
احکام در فقه شیعه چهار منبع دارد هرچند برای فهم بهتر روایات بررسی وضعیت اجتماع و فضای صدور روایت مفید است
اما بطور کلی وقتی حکمی از کتاب و سنت بدست آید نمی توان با یک احتمال تاریخی آنرا منتفی کرد چه اینکه اصول نمی گذارد از حکم ثابت در کتاب و سنت دست برداریم
بنده در باب تعدد زوجات می گویم جواز شرعی دلیل تام برای جواز فعل نیست بلکه شرایط را هم در نظر گرفت چه اینکه عقل در درک جواز عملی دخل تامی دارد مثلا آیا برای کسی که از اداره اقتصاد یک خانواده بر نمی آید جایز است یک کالای گرانقیمت را با قرض و قوله خریداری کند؟ خوب در هیچ جای شرع نیامده کالایی نخریم ( بجز موارد ممنوعه) یا در مورد قیمتش حکم بازدارنده ای نداریم اما عقل اینجا مانع است و حکم عقل در مواردی لازم الاتباع است. در بحث تعدد زوجات هم همین است. درست است که شرع مقدس تا حدودی جواز داده اما انجامش مستلزم رعایت شرایط خاص هر فرد بلکه شرایط اجتماعی و غیره است.
یا علیم


ابتدا اینکه دلیل زنده به گور کردن دختران در روایات بسیاری به ان اشاره شده است و دقیقا به علت ننگ دانستن دختر بود و نه دلایل واهی جناب اقای رائفی پور.
از طرفی تمام قبایل این کار رو نمیکردند و صرفا بعضی از قبایل چنین کاری میکردند. و در همان قبایل نیز عده ای این کار رو نمیکردند.
جدای از روایات و اسناد کاملا معتبر تاریخی قران مجید در آیات 58 و 59 سوره نحل به این موضوعات اشاره میکند. و جایی هم میگوید به خاطر فقر فرزندان خود را نکنشید و ...در ضمن اولین قبیله ای که دست به چنینی کار زشتی زد قبیله

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب.

قصد بنده در این تاپیک این نبود که فقط به این مورد از سخنرانی های آقای رائفی پور بپردازم. بلکه قصد بنده این بود و هست تمام اشتباهات ایشان را بررسی کنیم.


ابتدا اینکه بیانات آقای رائفی پور در خصوص جواز چهار زن کاملا غلط است و مخالف آیات قرآن و روایات.
حتی از نظر تارخی هم غلط است. زیرا در زمان جاهلیت اعراب بیش از یک زن داشتند و همانطور که جناب کارشناس بیان کردند بعضا 10 همسر داشتند.
شخن جناب آقای رائفی پور جای هیچ توجیهی ندارد ، و ایشان اشتباه کردند. که اگر این اشتباه سهوی بوده باشد یک خطا و اگر عمدی بوده باشد گناه بدعت هم مصداق پیدا میکند.

و اگر کسی در مسئله ای تخصص ندارد نباید وارد شود.

امام عشق;822325 نوشت:
ابتدا اینکه

امام عشق;822325 نوشت:
دومین حرف اشتباه

امام عشق;822326 نوشت:
سومین اشتباه ایشون

امام عشق;822326 نوشت:
اشتباه بعدی ایشان
برادر عزیز این روش درستی برای نقد نیست

اولاً موضوع تاپیک را خودتان نوشته اید "نقد و بررسی جواز ازدواج با چهار زن" ، پس بهتر است در همین زمینه صحبت بشود

ثانیاً اگر قرار باشد نقدی بطور منصفانه انجام شود ، نیاز است که صحبت های موافق و مخالف هر دو گفته شود. اما وقتی اینطوری پشت سر هم مسائل مختلف گفته بشود خودتان تصور کنید چه شلم شوربایی در گفتگو به پا خواهد شد

نظر این برادر کوچکتان این است که تمرکز را بر روی موضوع تاپیک بگذاریم و موارد دیگر را در تاپیک های دیگری پیگیری کنیم

بسم الله الرحمن الرحیم


ضمن عرض سلام و ادب

جناب آقای رائفی پور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند: به این دلیل قرآن جواز چهار زن داده است چون جمعیت زنان در آن زمان چهار به یک بود.
و بیان کردند این حکم متعلق به همان زمان بود.

کلیپ سخنرانی آقای رائفی پور
نظر شما چیست؟



و من الله توفیق
@};-

با سلام خدمت همه دوستان گرامی
ما در این تاپیک قصد نقد یا دفاع از شخصیت فردی، علمی، فرهنگی آقای رائفی پور را نداریم بلکه همان گونه که از عنوان تاپیک هم مشخص است در یک مورد خاص از یک سخنرانی و اظهار نظر ایشان می خواهیم بحث کنیم و جدای از حب و بغض ها و این که اصلا ایشان روحانی هستند یا دانشگاهی، سخنران خوبی هستند یا نه؟ طرفداران زیادی دارند یا نه؟ جدای از همه این ها می خواهیم درباره این مساله بحث کنیم که : نظر ایشان در باره با عصری بودن آیه تعدد زوجات آیا درست هست یا نه؟
دوستان بزرگوار هم حتما به این نکته توجه دارند.

امام عشق;823383 نوشت:
بنده ابتدا قرار بود تاپیکم را در خصوص نقد جناب اقای رائفی پور شروع کنم. اما مدیران گرامی پیغام دادند که بهتر است یک موضوع را بیان کنید و سپس در زمینه های دیگر هم نقد خود را بیان کنید. بنده هم فقط اطاعت امر کردم.

با سلام خدمت شما دوست گرامی
این که شما بخواهید در این تاپیک به نقد همه حرف های اقای رائفی پور بپردازید یک مشکلاتی به همراه دارد از آن جمله کلی گویی در مطالب ؛ پراکنده گویی؛ و عدم دقت در مباحث.
از این رو پیشنهاد می کنم برای این که بحث به فرجام درستی برسد یک نظامی به بحث ها بدهید به عنوان مثال یک عنوان را مطرح کنید و روی آن بحث علمی کنید و بعد از به نتیجه رسیدن به موضوع بعدی بپردازید. مثلا در مساله جواز چهار زن، بحث را به انجام برسانید نتیجه گیری کنید و بعد سراغ مساله بعدی بروید.( در این بحث بنده بحث علمی مطرح کردم که دوستان حول آن پیش بروند ولی بحث به مسائل دیگر کشیده شد)

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام

شعیب;823564 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی
این که شما بخواهید در این تاپیک به نقد همه حرف های اقای رائفی پور بپردازید یک مشکلاتی به همراه دارد از آن جمله کلی گویی در مطالب ؛ پراکنده گویی؛ و عدم دقت در مباحث.
از این رو پیشنهاد می کنم برای این که بحث به فرجام درستی برسد یک نظامی به بحث ها بدهید به عنوان مثال یک عنوان را مطرح کنید و روی آن بحث علمی کنید و بعد از به نتیجه رسیدن به موضوع بعدی بپردازید. مثلا در مساله جواز چهار زن، بحث را به انجام برسانید نتیجه گیری کنید و بعد سراغ مساله بعدی بروید.( در این بحث بنده بحث علمی مطرح کردم که دوستان حول آن پیش بروند ولی بحث به مسائل دیگر کشیده شد)

امر امر شماست استاد گرامی.

خوب فکر کنم بحث چهار همسری تمام شد.

ایشان گفتند این حکم فقط متعلق به زمان پیغمبر(ص) بود. و در این زمان این حکم اشتباه است.
ایشان دلایلی را مطرح کردند. بنده دلایل دیگری. اگر شما احساس میکنید مطالب بنده در خصوص چهار همسری اشتباه بود بیان بفرمایید. تا بعد از به نتیجه رسیدن مطلب بعدی را دنبال کنیم. چون دنبال شرایط چهار همسری نیستیم. فقط دنبال جواز کلیت ان هستیم. آیا این جواز وجود دارد یا خیر؟؟
[/]

قابل توجه همه دوستان
با سلام
از آنجایی که بحث باید منظم پیش برود و به جای نقد افراد به نقد افکار پرداخته شود از همه دوستان تقاضا می شود برای ادامه بحث به نکات زیر توجه بفرمایند:
1) از نقد فردی اشخاص بپرهیزید و فقط درمورد حرف او نقد یا ابرام نمایید.
2) تا یک بحث به انجام نرسیده موضوع دیگری را نگشایید.
با تشکر از همکاری همه دوستان

درباره حکم جواز چهار زن در اسلام موارد زیر عنوان شده است اگر بحثی چه موافق و چه مخالف هست دوستان بفرمایند تا جمع بندی کنیم و وارد بحث دیگری بشویم:

شعیب;822305 نوشت:
بنده کلیپ تصویری آقای رائفی پور درباره جواز چهار زن در اسلام را دیدم البته به نظر می رسد که این کلیپ تقطیع شده باشد و مطلب به صورت کامل در این کلیپ نقل نشده باشد.
اما بر فرض این که کسی بگوید: «چون نسبت جمعیت زنان به مردان در بین اعراب جاهلی چهار به یک بود پس اسلام چهار زن را برای آنان حلال کرده است و این حکم مختص به آن جامعه است» این حرف را بررسی می کنیم.
آیه سوم سوره نساء می فرماید:
فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا"؛ با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید، این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏کند".
این آیه جواز چهار زن را همزمان را برای مسلمانان بیان می فرماید و آن را مشروط به رعایت عدالت بین آنها دانسته است.

چند نکته درباره این مطلب:
1) احکام الهی علل واقعیه ای دارد که اگر توسط شارع بیان نشده باشد کشف آن توسط عقل انسانی ممکن نیست و برخی از دلیل هایی که برای احکام به ذهن می رسند حکمت آن هستند نه این که علت تامه آن باشند مگر این که علت آن حکم به صراحت بیان شده باشد مانند علت تحریم شراب که همان مست کنندگی شراب است می باشد«لا تشرب الخمر لانه مسکر» که مسکر بودن شراب باعث حکم به تحریم ان می شود. حال اگر اسکار شراب از او گرفته شود دیگر حرام نخواهد بود.
اما اکثر احکام الهی علت های آن بیان نشده است و نمی توان با حکمت هایی که به عقل ناقص انسانی ما می رسد آن حکم را تغییر داد مثلا دین می گوید گوشت خوک نجس و حرام است امروزه در یافته اند که کرم های یزی در گوشت خوک هست که باعث بیماری انسان می شود آیا می شود گفت تمام علت حرمت گوشت خوک این است؟ یا اگر دستگاهی اختراع شد که این کرم های گوشت خوک را از بین برد گوشت خوک بشود حلال؟
هرگز این گونه نیست چرا که این یک حکمت و جزء العله حرمت گوشت خوک است.
این مثال را زدم تا بحث روشن تر شود.
تشریع جواز ازدواج با 4 زن در اسلام بدون شک دارای علت و حکمت هایی است ولی شارع مقدس آن را بیان نکرده است.
حال اگر با تحلیل تاریخی و عقلی به نتیجه ای رسیدیم آیا آن نتیجه تحقیق می تواند علت این حکم باشد که با رفع آن حکم هم رفع شود؟؟ هرگز اینگونه نیست.
علت این که خدا گفته 4 زن و نفرموده 5 یا 3 زن چیست؟؟ واقعا ما نمی دانیم مگر این که معصوم علت آن را بیان کند. و معصوم چیزی نفرموده است.
نتیجه : احکام الهی مطلق هستند و عمومیت دارند مگر این که دلیل یقینی صد در صد (معصوم) بیاید و آن را از عمومیت و شمولیت زمانی بیاندازد.
2) این بیان آقای رائفی پور با واقعیت تاریخی سازگار نیست: چرا که ؛ تاریخ گواه است که اعراب جاهلی تعداد زیادی زن می گرفتند و اسلام آن را محدود به عدد4 کرده است. آقای رائفی پور می گوید : چون اعراب جاهلی دختر زا بودند و تعداد دختران از پسران بیشتر شد(چهار برابر) اعراب به این خاطر دختران خود را می کشتند تا همسان پسران شوند اسلام آمد گفت بهترین راه این است که هر مرد 4 زن بگیرد تا مشکل حل شود . این با شواهد تاریخی و قرآن نمی سازد: اعراب جاهلی زیاد زن می گرفتند و اسلام آن را به 4 محدود کرد پس نمی توان گفت که اسلام به آنها را به زن گرفتن تشویق کرده است بلکه آنها را باز داشته است.
تفسیر طبری جلد 4 ص156 می گوید:عمولا مردان در عصر جاهلی 10 زن یا بیشتر میگرفتند همچنانکه در باره سلیمان نبی آمده که چند صد زن داشت ! واین امری شایع بوده است که بعلت اجحاف حقوق زن ، اسلام آنرا تعدیل وضابطه مند ساخت . وكان الرجل يتزوج العشر في الجاهلية فما دون ذلك، وأحل الله أربعًا، وصيَّرهم إلى أربع،
همچنین اسامی صحابه 10 زنی را در تفسیر خود آورده که پیامبر زنان بیش از 4 تای آنها را طلاق می داد:
روي أن "غيلان بن سلمة الثقفي"، كان قد تزوج في الجاهلية بعشر نساء، فلما أسلم، أمره رسول الله بتطليق الزائد وبالتقيد بما جاء في حكم القرآن1. وقد أمر الرسول "الحارث بن قيس" أن يختار من نسائه أربعًا، ويطلق بقيتهن، وكانت عنده ثماني نسوة2. وكان "مسعود بن معتب" و"معتب بن عمرو بن عمير", و"عروة بن مسعود"، و"سفيان بن عبد الله", و"أبو عقيل مسعود بن عامر بن معتب". وكلهم من ثقيف، وقد تزوجوا عشر نسوة، فنزل غيلان وسفيان وأبو عقيل للإسلام عن ستٍّ ستٍّ، وأمسكوا أربعًا أربعًا. ومات عروة مسلمًا، ولم يكن أمر بالنزول عن نسائه.
این نشان می دهد استشهاد تاریخی آقای رائفی پور ناقص است.
3) سیاق آیه نیز با گفتار آقای رائفی پور سازگار نیست: آیه می فرماید 4 تا، 3 تا، 2 تا و اگر نمی توانید عدالت را رعایت کنید همان یکی برای شما بهتر است. اول این که جواز به 4 تا است نه وجوب. دوم این که در این آیه تشویق به زن واحد می کند نه 4 زنی.
4) اگر قررار بود این حکم با تغییر زمان و زمانه و محیط متفاوت شود باید در طول زمان ائمه حد اقل یک یک روایت بر خلاف جواز 4 زن (کمتر از 4 یا بیشتر از 4) داشته باشیم که نداریم چه این که ائمه ما در اعصار مختلف و حتی فرهنگ های مختلف می زیستندو با تفاوت فرهنگ و اعصار باید این عدد هم تغییر می کرد که نکرده است.
همه این ها مشخص می کند که گفتار آقای رائفی در این مورد اشتباه است.

محی الدین;822311 نوشت:
با توجه با اینکه اعراب فرزند دختر را شوم می دانستند و حتی آنها را زنده به گور می کردند این ادعا خیلی بعید به نظر می رسد ؟
ضمن اینکه شیوه کشف احکام در فقه شیعه اینطور نیست که ما صرفا اوضاع اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم
احکام در فقه شیعه چهار منبع دارد هرچند برای فهم بهتر روایات بررسی وضعیت اجتماع و فضای صدور روایت مفید است
اما بطور کلی وقتی حکمی از کتاب و سنت بدست آید نمی توان با یک احتمال تاریخی آنرا منتفی کرد چه اینکه اصول نمی گذارد از حکم ثابت در کتاب و سنت دست برداریم
بنده در باب تعدد زوجات می گویم جواز شرعی دلیل تام برای جواز فعل نیست بلکه شرایط را هم در نظر گرفت چه اینکه عقل در درک جواز عملی دخل تامی دارد مثلا آیا برای کسی که از اداره اقتصاد یک خانواده بر نمی آید جایز است یک کالای گرانقیمت را با قرض و قوله خریداری کند؟ خوب در هیچ جای شرع نیامده کالایی نخریم ( بجز موارد ممنوعه) یا در مورد قیمتش حکم بازدارنده ای نداریم اما عقل اینجا مانع است و حکم عقل در مواردی لازم الاتباع است. در بحث تعدد زوجات هم همین است. درست است که شرع مقدس تا حدودی جواز داده اما انجامش مستلزم رعایت شرایط خاص هر فرد بلکه شرایط اجتماعی و غیره است.
یا علیم

امام عشق;822324 نوشت:
ابتدا اینکه دلیل زنده به گور کردن دختران در روایات بسیاری به ان اشاره شده است و دقیقا به علت ننگ دانستن دختر بود و نه دلایل وجناب اقای رائفی پور.
از طرفی تمام قبایل این کار رو نمیکردند و صرفا بعضی از قبایل چنین کاری میکردند. و در همان قبایل نیز عده ای این کار رو نمیکردند.
جدای از روایات و اسناد کاملا معتبر تاریخی قران مجید در آیات 58 و 59 سوره نحل به این موضوعات اشاره میکند. و جایی هم میگوید به خاطر فقر فرزندان خود را نکنشید و ...در ضمن اولین قبیله ای که دست به چنینی کار زشتی زد قبیله

Reza-D;822329 نوشت:
برادر عزیز این روش درستی برای نقد نیست

اولاً موضوع تاپیک را خودتان نوشته اید "نقد و بررسی جواز ازدواج با چهار زن" ، پس بهتر است در همین زمینه صحبت بشود

ثانیاً اگر قرار باشد نقدی بطور منصفانه انجام شود ، نیاز است که صحبت های موافق و مخالف هر دو گفته شود. اما وقتی اینطوری پشت سر هم مسائل مختلف گفته بشود خودتان تصور کنید چه شلم شوربایی در گفتگو به پا خواهد شد

نظر این برادر کوچکتان این است که تمرکز را بر روی موضوع تاپیک بگذاریم و موارد دیگر را در تاپیک های دیگری پیگیری کنیم


شعیب;823746 نوشت:
اگر بحثی چه موافق و چه مخالف هست دوستان بفرمایند تا جمع بندی کنیم

سلام و عرض ادب
این پست شما را همان ابتدا خواندم. کامل و واضح بود و به بهترین شیوه نقد فرمودید گل

من هم نظر خودم را بطور کامل در پست زیر عرض کردم و حرف دیگری ندارم:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=55659&p=824599&viewfull=1#post824599

با سلام
ابتدا از کاربر گرامی Reza-D به خاطر این پستشان تشکر کنم:

Reza-D;823754 نوشت:
سلام و عرض ادب
این پست شما را همان ابتدا خواندم. کامل و واضح بود و به بهترین شیوه نقد فرمودید

من هم نظر خودم را بطور کامل در پست زیر عرض کردم و حرف دیگری ندارم:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=55659&p=824599&viewfull=1#post824599

متاسفانه بعضی از دوستان علی رغم میل باطنی دوباره بحث را روی شخصیت آقای رائفی پور برده اند در صورتی که بارها عرض کردیم نقد شخصیت ایشان نه رسالت این تاپیک است نه خواسته ما.

انشا الله اگر مباحث تفکری ایشان بررسی شد می توان در تاپیکی دیگر با حضور کارشناسی که احاطه کامل بر سخنرانی ایشان داشته باشد این بحث را هم پی گرفت.

اما در هر صورت بعد از این تذکر جای برخی از مباحث دوستان نیست

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

شعیب;823895 نوشت:
متاسفانه بعضی از دوستان علی رغم میل باطنی دوباره بحث را روی شخصیت آقای رائفی پور برده اند در صورتی که بارها عرض کردیم نقد شخصیت ایشان نه رسالت این تاپیک است نه خواسته ما.
انشا الله اگر مباحث تفکری ایشان بررسی شد می توان در تاپیکی دیگر با حضور کارشناسی که احاطه کامل بر سخنرانی ایشان داشته باشد این بحث را هم پی گرفت.
اما در هر صورت بعد از این تذکر جای برخی از مباحث دوستان نیست:

ابتدا از محضر شما استاد گرامی پوزش میطلبم.
دوم اینکه درست که بحث دوطرفه شد اما فقط قصدم پاسخ به پست کاربر گرامی بود.

خوب جناب کارشناس گرامی.

پس دلیل زنده به گور کردن دختران در زمان پیغمبر(ص) بخاطر بالانس کردن جمعیت نبود.بلکه بخاطر دلیلی همچون ننگ دانستن و فقر این عمل زشت را انجام میدادند.
و اینکه در زمان اعراب جاهلیت حتی بیش از چهار زن هم اختیار میکردند. حتی ین خواهران هم جمع میبستند و آنان را به همسری میگرفتند. و اسلام آمد صرفا آن را محدود کرد و جمع بین خواهران را از بین برد.

و دوم اینکه کلیت این حکم برای تمام زمانهاست و فقط زمان پیغمبر(ص) را شامل نمیشود.یعنی علی رغم تصور برخی از افراد این حکم امروز هم قابلیت اجراء را دارد.و احکام الهی قابل بهره برداری هیجانی ، احساسی و سیاسی را ندارند.

[/]


با نام و یاد دوست

سلام علیکم

متاسفانه دوستان به عنوان تاپیک توجه نداشتند و بحثهایی خارج از موضوع اصلی صورت گرفت

که ناچاز به حذف پستهای غیر مرتبط خواهیم بود

این موضوع تا بررسی و جمع بندی توسط کارشناس محترم بسته می شود.

در پناه قرآن و عترت موفق باشید

سلام و تشکر برای پاسخ
قول داده بودم بجز یک پاسخ خطاب به شما ، دیگر در این تاپیک صحبتی خارج از موضوع نکنم
لذا سایر موارد را بطور خصوصی برای شما ارسال میکنم تا تاپیک در مسیر خودش قرار بگیرد

در آخر نظر خودم را درمورد موضوع تاپیک مینویسم:

بدون شک هر انسانی بجز معصوم ممکن است اشتباه کند و لذا امکان نقد هم دارد. حالا ممکن است جایگاه یکی بالاتر باشد و یکی پایین تر. جناب استاد "رائفی پور" هم در عین اینکه صحبت های با ارزشی دارند ولی اشتباهاتی نیز دارند که باید نقد بشوند.
لذا درمورد بحث دلیل جواز چندهمسری که از زبان آقای رائفی پور گفته شده ، یا باید دلایل محکم و دقیق بیاورند ، یا اینکه اشتباه ایشان مشخص و ملاک قرار دادن دلیل ایشان اشتباه است. البته احکام اسلام قطعاً دارای ویژگی های مختلف هستند و شاید بتوان ادعای تنظیم جمعیت را به عنوان یک احتمال و یکی از حکمت ها برشمرد. اما اینکه این موضوع را به عنوان "دلیل حکم" مطرح کنیم ابداً قابل پذیرش نیست و بیان چنین مسائلی کار مراجع و علمای بزرگ است


سلام

ابتدا عرض می کنم که در این کلیپ، آقای رائفی پور ادعای فقهی مطرح نکرده اند بلکه در مقام پاسخگویی به شبهات ذهنی جوانان و دانشجویان، یکی از دلایل قابل توجه برای حکم جواز چهار همسر را مطرح کرده اند. کسانی که مطالب ایشان را دنبال می کنند می دانند که ایشان همواره مستمعین و جوانان را به مراجع عظام دعوت کرده و می کنند و هیچگاه مسیر مستقلی برای خودشان باز نکرده اند. همچنین به گفته خودشان در سخنرانی های مرتبط با مسائل دینی، قبل از آن نظر علما و مفسران برجسته قرآن و متخصصان حدیث را اخذ می کنند و اینطور نیست که اگر مطلبی را درباره فلسفه یکی از احکام الهی مطرح کردند یعنی خود را در جایگاه فقیه، مفسر و... قرار داده اند خیر اینها واضح است.

یا علی

بسم الله الرحمن الرحیم

محبّ;823850 نوشت:
ابتدا عرض می کنم که در این کلیپ، آقای رائفی پور ادعای فقهی مطرح نکرده اند بلکه در مقام پاسخگویی به شبهات ذهنی جوانان و دانشجویان، یکی از دلایل قابل توجه برای حکم جواز چهار همسر را مطرح کرده اند. کسانی که مطالب ایشان را دنبال می کنند می دانند که ایشان همواره مستمعین و جوانان را به مراجع عظام دعوت کرده و می کنند و هیچگاه مسیر مستقلی برای خودشان باز نکرده اند. همچنین به گفته خودشان در سخنرانی های مرتبط با مسائل دینی، قبل از آن نظر علما و مفسران برجسته قرآن و متخصصان حدیث را اخذ می کنند و اینطور نیست که اگر مطلبی را درباره فلسفه یکی از احکام الهی مطرح کردند یعنی خود را در جایگاه فقیه، مفسر و... قرار داده اند خیر اینها واضح است.

واقعا تا کی میخواهید با این توجیحات اشتباه و کاملا بی ربط بیایید از اشتباهات دیگران دفاع کنید.
بجای اینکه بروید به ایشان تذکر بدهید در مسائلی که تخصص ندارند سخنرانی نکنند ، میایید با هر روشی حتی غلط از سخنانشان دفاع میکنید.
اولا متاسفم برای شخصی که سوال فقهی خودش را از یک فرد غیر متخصص پرسید.
دوم اینکه هر کاری کنید ورود آقای رائفی در بحث چهار همسری را نمیتوانید انکار کنید.
سوم اینکه وقتی از کسی سوال فقهی پرسیده می شود و تخصصی در ان زمینه ندارد ، اصلا حق پاسخ دادن ندارد. باید صراحتا بیان کند بروید از متخصصین همان بخش بپرسید.
چهارم اینکه وقتی شخصی در زمینه فقهی آن هم در مجلس و محافل عمومی سخن میگوید ، یعنی در ان زمینه اظهار نظر کرده است.
دقیقا اقای رائفی پور در زمینه چهار همسری نظر فقهی داد. جای هیچ گونه توجیه هم ندارد.
بجای توجیه الکی به ایشان تذکر بدهید در اینگونه مسائل نظر تخصصی ندهند.

در این تاپیک قصد داریم به ورود اشتباه ایشان به مسائل فقهی بپردزایم. و جایی هم نگفتیم تمام سخنانشان غلط است که پای شهید مطهری(ره) را به تاپیک باز میکنید.

سلام

امام عشق;823889 نوشت:
واقعا تا کی میخواهید با این توجیحات اشتباه و کاملا بی ربط بیایید از اشتباهات دیگران دفاع کنید.
بجای اینکه بروید به ایشان تذکر بدهید در مسائلی که تخصص ندارند سخنرانی نکنند ، میایید با هر روشی حتی غلط از سخنانشان دفاع میکنید.
اولا متاسفم برای شخصی که سوال فقهی خودش را از یک فرد غیر متخصص پرسید.
دوم اینکه هر کاری کنید ورود آقای رائفی در بحث چهار همسری را نمیتوانید انکار کنید.
سوم اینکه وقتی از کسی سوال فقهی پرسیده می شود و تخصصی در ان زمینه ندارد ، اصلا حق پاسخ دادن ندارد. باید صراحتا بیان کند بروید از متخصصین همان بخش بپرسید.
چهارم اینکه وقتی شخصی در زمینه فقهی آن هم در مجلس و محافل عمومی سخن میگوید ، یعنی در ان زمینه اظهار نظر کرده است.
دقیقا اقای رائفی پور در زمینه چهار همسری نظر فقهی داد. جای هیچ گونه توجیه هم ندارد.
بجای توجیه الکی به ایشان تذکر بدهید در اینگونه مسائل نظر تخصصی ندهند.

*****

جسارتا در موضوع تاپیک سوالی هم از کارشناس محترم داشتم. جناب شعیب بفرمایید که اگر ما در جایی از دین خود دفاع کنیم آیا مرتکب بدعت یا گناه دیگری شده ایم؟
بطور مثال روزی یکی از اقوام در جمع فامیلی خرده ای به مسئله تعدد زوجات در اسلام گرفت و قصد داشت اسلام را ناقص و نامطلوب جلوه دهد. بنده برای ایشان توضیح دادم که بنا به دلایل مختلفی (که البته نه به عنوان علل تامه) از جمله بخاطر اینکه بنابر تحقیقات روز، ژن جنین دختر قوی تر از پسر است و کمتر تحت خطر سقط در دوران بارداری هستند عموما در جوامع جمعیت زنان بیشتر از مردان است. و دلیل دیگر اینکه مردان بنا به دلایلی همچون جنگ، سختی کار و... نسبت به زنان عموما در جوامع جمعیت کمتری دارند. و از این دست دلایل مطرح کردم که در انتها ایشان در سکوت و تامل فرو رفت و دیگر چیزی نگفت. یا در جای دیگری در مورد عوارض و مضرات اختلاط زن و مرد و عدم رعایت حدود شرعی صحبتی کردیم که باعث شد به لطف خدا بعضی از اعضای فامیل که در مجالس مختلط عروسی و... شرکت می کردند روند خود را اصلاح کنند. و یا در مورد مسئله موسیقی، نگاه به نامحرم، فلسفه نماز، حرمت شراب، ذبح غیرشرعی و... که در جاهای مختلف و با اقوام یا دوستان صحبت داشتیم که موجب اصلاح دیدگاه آنها شد.
لطفا بفرمایید آیا اینها بدعت و دخالت در کار فقها است؟
و اینکه اگر کسی اطلاعات دینی داشته باشد ولی نه در سطح خارج و فقه، آیا حق ندارد با بیان فلسفه های محتمل احکام از دین خود در برابر مخالفان دفاع کند و احیانا موجبات هدایت جمعی را فراهم آورد تنها به این دلیل که فقیه نیست؟
لطفا پاسخی بفرمایید که در آینده هم کسانی که از این تاپیک دیدن می کنند دچار برداشتهای اشتباه و تنگ نظرانه نشوند و در دفاع از دین برحق خود تزلزل و تردید نداشته باشند.

با تشکر

سوال:
جناب آقای رائفی پور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند: به این دلیل قرآن جواز چهار زن داده است چون جمعیت زنان در آن زمان چهار به یک بود. و بیان کردند این حکم متعلق به همان زمان بوده است. نظر شما درباره این سخنان چیست؟

جواب:
بر فرض این که کسی بگوید: «چون نسبت جمعیت زنان به مردان در بین اعراب جاهلی چهار به یک بود پس اسلام چهار زن را برای آنان حلال کرده است و این حکم مختص به آن جامعه است» این حرف را بررسی می کنیم.

آیه سوم سوره نساء می فرماید:
فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا"؛ با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید، این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏کند".
این آیه جواز چهار زن را همزمان را برای مسلمانان بیان می فرماید و آن را مشروط به رعایت عدالت بین آنها دانسته است.

چند نکته درباره این مطلب:
1) احکام الهی علل واقعیه ای دارد که اگر توسط شارع بیان نشده باشد کشف آن توسط عقل انسانی ممکن نیست و برخی از دلیل هایی که برای احکام به ذهن می رسند حکمت آن هستند نه این که علت تامه آن باشند مگر این که علت آن حکم به صراحت بیان شده باشد مانند علت تحریم شراب که همان مست کنندگی شراب است می باشد«لا تشرب الخمر لانه مسکر» که مسکر بودن شراب باعث حکم به تحریم ان می شود. حال اگر اسکار شراب از او گرفته شود دیگر حرام نخواهد بود.
اما اکثر احکام الهی علت های آن بیان نشده است و نمی توان با حکمت هایی که به عقل ناقص انسانی ما می رسد آن حکم را تغییر داد مثلا دین می گوید گوشت خوک نجس و حرام است امروزه در یافته اند که کرم های
یزی در گوشت خوک هست که باعث بیماری انسان می شود آیا می شود گفت تمام علت حرمت گوشت خوک این است؟ یا اگر دستگاهی اختراع شد که این کرم های گوشت خوک را از بین برد گوشت خوک بشود حلال؟
هرگز این گونه نیست چرا که این یک حکمت و
جزء العله حرمت گوشت خوک است.
این مثال را زدم تا بحث روشن تر شود.
تشریع جواز ازدواج با 4 زن در اسلام بدون شک دارای علت و حکمت هایی است ولی
شارع مقدس آن را بیان نکرده است.
حال اگر با تحلیل تاریخی و عقلی به نتیجه ای رسیدیم آیا آن نتیجه تحقیق می تواند علت این حکم باشد که با رفع آن حکم هم رفع شود؟؟ هرگز اینگونه نیست.
علت این که خدا گفته 4 زن و نفرموده 5 یا 3 زن چیست؟؟ واقعا ما نمی دانیم مگر این که
معصوم علت آن را بیان کند. و معصوم چیزی نفرموده است.
نتیجه : احکام الهی
مطلق هستند و عمومیت دارند مگر این که دلیل یقینی صد در صد (معصوم) بیاید و آن را از عمومیت و شمولیت زمانی بیاندازد.
2) این بیان آقای رائفی پور با واقعیت تاریخی سازگار نیست: چرا که ؛ تاریخ گواه است که اعراب جاهلی تعداد زیادی زن می گرفتند و اسلام آن را محدود به
عدد4 کرده است. آقای رائفی پور می گوید : چون اعراب جاهلی دختر زا بودند و تعداد دختران از پسران بیشتر شد(چهار برابر) اعراب به این خاطر دختران خود را می کشتند تا همسان پسران شوند اسلام آمد گفت بهترین راه این است که هر مرد 4 زن بگیرد تا مشکل حل شود . این با شواهد تاریخی و قرآن نمی سازد: اعراب جاهلی زیاد زن می گرفتند و اسلام آن را به 4 محدود کرد پس نمی توان گفت که اسلام به آنها را به زن گرفتن تشویق کرده است بلکه آنها را باز داشته است.
تفسیر طبری جلد 4 ص156 می گوید:
عمولا مردان در عصر جاهلی 10 زن یا بیشتر میگرفتند همچنانکه در باره سلیمان نبی آمده که چند صد زن داشت ! واین امری شایع بوده است که بعلت اجحاف حقوق زن ، اسلام آنرا تعدیل وضابطه مند ساخت . وكان الرجل يتزوج العشر في الجاهلية فما دون ذلك، وأحل الله أربعًا، وصيَّرهم إلى أربع،
همچنین اسامی صحابه 10 زنی را در تفسیر خود آورده که پیامبر زنان بیش از 4 تای آنها را طلاق می داد:
روي أن "غيلان بن سلمة الثقفي"، كان قد تزوج في الجاهلية بعشر نساء، فلما أسلم، أمره رسول الله بتطليق الزائد وبالتقيد بما جاء في حكم القرآن1. وقد أمر الرسول "الحارث بن قيس" أن يختار من نسائه أربعًا، ويطلق بقيتهن، وكانت عنده ثماني نسوة2. وكان "مسعود بن معتب" و"معتب بن عمرو بن عمير", و"عروة بن مسعود"، و"سفيان بن عبد الله", و"أبو عقيل مسعود بن عامر بن معتب". وكلهم من ثقيف، وقد تزوجوا عشر نسوة، فنزل غيلان وسفيان وأبو عقيل للإسلام عن ستٍّ ستٍّ، وأمسكوا أربعًا أربعًا. ومات عروة مسلمًا، ولم يكن أمر بالنزول عن نسائه.
این نشان می دهد استشهاد تاریخی آقای رائفی پور ناقص است.
3) سیاق آیه نیز با گفتار آقای رائفی پور سازگار نیست: آیه می فرماید 4 تا، 3 تا، 2 تا و اگر نمی توانید عدالت را رعایت کنید همان یکی برای شما بهتر است. اول این که جواز به 4 تا است نه وجوب. دوم این که در این آیه تشویق به زن واحد می کند نه 4 زنی.
4) اگر
قررار بود این حکم با تغییر زمان و زمانه و محیط متفاوت شود باید در طول زمان ائمه حد اقل یک یک روایت بر خلاف جواز 4 زن (کمتر از 4 یا بیشتر از 4) داشته باشیم که نداریم چه این که ائمه ما در اعصار مختلف و حتی فرهنگ های مختلف می زیستندو با تفاوت فرهنگ و اعصار باید این عدد هم تغییر می کرد که نکرده است.
همه این ها مشخص می کند که
عصری دانستن حکم جواز چهار زن به زمان صدر اسلام باطل است.

موضوع قفل شده است