سیرتا پیاز سربازی

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سیرتا پیاز سربازی

سلام
میخواهم پستی ایجاد کنم که هر کس هر مطلبی در خصوص سربازی دارد در این پست قرار دهد تا عزیزان جوان که میخواهند به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند براحتی به تمامی موارد سربازی دسترسی داشته باشندوهر سوالی هم بو مطرح کنند تا جواب مناسب دریافت دارند

حسنعلی ابراهیمی سعید

چرا سربازی اجباری است

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح چرایی سربازی اجباری و ضرورت اجرای آن را تشریح کرد.

چرایی سربازی اجباری در ایران مخالفان و موافقان زیادی دارد، در همین راستا سوالات زیادی از سوی مخاطبان در فراخوان ایسنا برای طرح پرسش‌های مردمی درباره سربازی مطرح شد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه بحث سربازی به شکل کنونی آن از زمان انقلاب فرانسه مطرح شد، گفت: در آن زمان بحث سربازی به شکل کنونی (اجباری) مطرح شد و این که کار مردم را باید به خودشان سپرد تا خودشان نیز بتوانند امنیت کشور را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در زمان تشکیل حکومت مرکزی در ایران الگوهای زیادی از فرانسه گرفته شد، گفت: امیرکبیر به دنبال احیای سربازی اجباری بود و طرح "بنیچه" را ارائه کرد که به موجب آن باید از میان هر 10 جوان ذکور، یک نفر به سربازی اعزام می‌شد و خانواده‌های 9 جوان دیگر نیز هزینه‌های وی را تامین می‌کردند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه نخستین جرقه‌های شکل‌گیری سربازی فعلی که امیرکبیر به دنبال اجرای آن بود، در زمان رضاخان اجرایی شد، گفت: رضاخان بنیانگذار سربازی نبود اما در آن زمان این‌گونه بود که با اعزام جوانان به سربازی و دخیل کردن آنان در پروسه تامین امنیت، مقابل دیکتاتوری و کودتا در کشور ایستاد که شهید مدرس نیز از موافقان آن بود.

کمالی با اشاره به وجود دو مدل سربازی «حرفه‌ای» و «سربازی وظیفه» در کشورهای جهان، خاطرنشان کرد: اغلب کشورها در ابتدا سربازی را اجباری کردند، مانند فرانسه، آمریکا و ... اما برخی دیگر نیز اصلا به دنبال خدمت سربازی نرفته‌اند، مانند برخی کشورهای عربی که در آن زمان به دلیل این کارشان، به آنان کشورهای «استبدادی» می‌گفتند.

سربازی حرفه‌ای از چه زمانی مرسوم شد؟

وی با بیان اینکه بعد از اتمام جنگ‌جهانی دوم و پایان جنگ‌سرد کشورها به دنبال سربازی حرفه‌ای رفتند، گفت: این سبک سربازگیری در اروپا حدود 20 سال است، اجرا می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره علت استفاده از سربازان حرفه‌ای در برخی از کشورهای جهان نیز گفت: رشد منفی جمعیت و همچنین از بین رفتن تهدیدات از جمله مواردی است که این کشورها به سربازگیری حرفه‌ای روی‌آور شده‌اند.

کمالی همچنین با بیان اینکه ممکن است در برخی اظهارنظرها گفته شود که اغلب کشورها دارای سربازی حرفه‌ای هستند، گفت: البته این‌طور نیست، چرا که اساسا از میان این کشورهایی که نام برده می‌شود، حدود 20 درصد حتی اجازه داشتن ارتش را هم ندارند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه در ایران سربازی وظیفه و حرفه‌ای پیمانی با هم اجرا می‌شود به ایسنا گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی متخصص به صورت حرفه‌ای پیمانی استخدام می‌شوند.

وی با بیان اینکه استقلال یک کشور، پیمان‌های نظامی، تهدیدات و ... از جمله مواردی است که در نحوه سربازگیری حرفه‌ای و اجباری دخیل است، گفت: به عنوان مثال در موضوع پیمان‌های نظامی هنگامی که عراق به ایران حمله کرد، همه کشورها جز یکی دو مورد از عراق حمایت کردند، در حالی که هنگام حمله همین کشور به کویت، موضوع برعکس شد که این امر نشان‌دهنده تاثیرگذاری پیمان‌های نظامی در روند سربازگیری است.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه در برخی دیگر از کشورها نیز به ناچار سربازگیری حرفه‌ای انجام می‌شود، گفت: در بعضی از کشورها، یک قوم، نژاد، قبیله و ... حاکمیت دارد و به دلیل نداشتن حکومت ملی در این نوع از کشورها نمی‌توان هر فردی را مسلح کرد.

برای سربازی تخصصی تنها بحث تجهیزات مطرح نیست

کمالی درباره اظهاراتی که پیرامون توان بالا و تجهیزات دفاعی خوب کشور و ارتباط آن با سربازگیری حرفه‌ای مطرح می‌شود نیز گفت: تنها بحث تجهیزات برای سرباز تخصصی مطرح نیست و در کنار آن باید به تهدیدات و بحث‌های سوق‌الجیشی یک کشور نیز توجه کرد.

وی وسعت یک کشور را نیز امری تاثیرگذار در چگونگی سربازگیری دانست و گفت: در برخی از کشورها به دلیل وسعت کوچکی که دارند، به راحتی می‌توان سربازان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگری منتقل کرد، در حالی که در کشور ما به دلیل وسعت زیاد چنین امری ممکن نیست.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح حضور سربازان و ارتش‌های برخی کشورها در کشورهای دیگر را نیز از مواردی دانست که سبب بحث سربازگیری حرفه‌ای می‌شود و گفت: به عنوان مثال کشوری مانند آمریکا نمی‌تواند سرباز وظیفه‌اش را به خلیج‌فارس بیاورد، بنابراین مجبور است برای حضور نیروهایش در کشورهای دیگر از سرباز مزدور استفاده کند.

کمالی یکی از علت‌های شکست سنگین آمریکا در جنگ ویتنام را وجود سربازان اجباری در این جنگ برشمرد و افزود: در آن زمان سربازان می‌گفتند اگر هدف از سربازگیری اجباری، خدمت به کشور است، پس ما در خاک کشور دیگر چه می‌کنیم که همین موضوع سبب شد آنان به این نتیجه برسند که سرباز حرفه‌ای و مزدور اجیر کنند.

راهبرد در سربازی اجباری، دفاع از ممکلت است

وی با بیان اینکه راهبرد ما در سربازگیری اجباری، دفاع از مملکت است، گفت: کدام جوانی پیدا می‌شود که در صورتی که سربازگیری حرفه‌ای شود، حاضر باشد برود سیستان و بلوچستان یا چابهار خدمت کند، اما سربازان وظیفه در تمامی نقاطی که لازم باشد، خدمت می‌کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه در جنگ ایران و عراق حدود سه میلیون جوان در قالب سربازی آموزش‌دیده و به مناطق جنگی اعزام شده‌اند، گفت: حال اگر جنگ شود، چه فردی حاضر است برود و استخدام شود تا به جبهه اعزام شود.

سربازی حرفه‌ای، نیروهای مسلح را از حالت مردمی خارج می‌کند

کمالی ادامه‌داد: در صورت استخدام نیز زمان زیادی لازم است تا به وی آموزش‌های لازم داده شود، در حالی که در سربازی فعلی همواره تعداد لازمی از سربازان که آموزش‌های لازم را نیز دیده‌اند، برای دفاع از کشور و مقابله با هر نوع تهدیدی آماده هستند.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح، سربازی حرفه‌ای نیروهای مسلح را از حالت مردمی خارج و به قشری تبدیل می‌کند که در این صورت نیروهای مسلح از انعطاف‌پذیری خارج می‌شود

راهنما و نکات کلیدی دوره آموزشی از زبان یک سرباز



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در این مطلب نکات و مسائل ریز کلیدی در مورد دوره آموزشی خدمت سربازی را از زبان یک سرباز برایتان آماده کرده ایم.





توی هیچ کدوم از تصمیمات زندگیمان مشورت نمی کنیم ولی موقع خدمت رفتن که میشه نظر و تجربه هزاران نفر را بررسی می کنیم آخرش هم که بالاخره دفترچه را ارسال می کنیم. من سعی کردم تا در این مقاله از پیش از دوره آموزشی تا پس از آن تمام تجربیات خودم را بنویسم تا آمادگی لازم را برای رفتن داشته باشید. من در نیروی انتظامی خدمت کرده ام اما از پسر خاله ام که در ارتش خدمت کرده هم کمک گرفته ام تا مطالبی که می نویسم فقط محدود به یک ارگان خاص نباشد و بتوان آن را مورد استفاده عمومی قرار داد.



خواهشی که از شما دارم این است که گول بعضی سایت ها مبنی بر فروش سی دی یا جزوات دور زدن خدمت را نخورید چرا که من خودم یکی از آنها را تهیه کردم وقتی جزوه به دستم رسید دیدم با آنچه تبلغ کرده بودند زمین تا آسمان فرق می کرد که در همان حال چند فحش نثارشان کردم.



توصیه های من در دوره آموزشی:

هشدار: پیش از ارسال دفترچه و تنها زمانی که تصمیم گرفته اید به خدمت بروید، شدیدا به دنبال یک راه برای اینکه اولا در نیروی سپاه جذب شوید و ثانیا در شهر خود خدمت کنید باشید. من نیروی انتظامی افتادم که نه صبح داریم نه شب. تازه هزار کیلو متر هم از شهر خودم فاصله دارم. در حالی که امکان خدمت در سپاه (در سپاه خدمت به صورت شیفت اداری است) در شهر خودم برایم فراهم بود، گفتم بذار شانسم را امتحان کنم که نتیجه اش شد این.



۱- اگر یکی از شرایط ازدواج، پدر فوتی، تحت پوشش کمیته یا بهزیستی و پدر جانبازی را دارید حتما نامه ای برای مرکز آموزشی خود به همراهتان ببرید تا دیگر دست به دامان این و آن برای تهیه آنها نشوید. اغلب از خود مرکز آموزش فرمی به نام فرم مستثنیات به شما داده می شود تا آنرا به نهاد مربوطه ببرید و مهر و امضا شده برگردانید. که اینکار به جهت اینکه در استان خودتان خدمت کنید مورد استفاده قرار می گیرد.



۲- اگر امکان گرفتن کسری خدمت با شرایطی که در دفترچه هم آمده برایتان فراهم است حتما اقدامات لازم را انجام دهید. البته در سال ۱۳۹۰ گفته شده که دیگر از این حرف ها خبری نخواهد بود و همه مثل یک مرد ۱۸ تا ۲۴ ماه خدمت کنند.



۳- از شرکت (تعاونی) مسافربری خود آموزشگاه حدالامکان استفاده نکنید چرا که از اتوبوس های قدیمی استفاده می کنند. قول اتوبوس اسکانیا را به ما دادند و هزینه آنرا گرفتند موقع رفتن (دقیقه۹۰) ما را سوار اتوبوس ولوو درب و داغون کردند که وسط راه هم خراب شد وکلی معطل شدیم. ترمینال شهر بروید همانجا بهترین اتوبوس را در اختیارتان خواهند گذاشت.



۴- در هفته یکبار پست خواهید داشت به مدت ۲۴ ساعت. به این شکل که دو ساعت نگهبانی می دهید و چهار ساعت استراحت می کنید. به راحتی شب ها پست نروید و بخوابید ولی اگر بفهمند برایتان پست تنبیهی می نویسند اما ارزش خوابیدن را دارد. به هیچ عنوان نترسید و اگرنه پشیمان خواهید شد. فقط یادتان باشد با پاسبخش از قبل هماهنگی کنید. در کل دوره دو یا سه بار شما را به همیاری خواهند برد که در واقع حمالی کنید سعی کنید آنرا بپیچانید من را دوبار بردند گفتم دفعه سوم می پیچونم دیگه دفعه سومی وجود نداشت که پشیمون شدم.



۵- با خودتان پلیر پخش موسیقی ببرید هرچند بردن آن غیر قانونی است ولی اگر بگیرند زیاد اذیت نمی کنند. باید حواستان باشد دیده نشوید. زیاد سخت نگیرید و با خودتان یکی ببرید خواهید دید که دوره را بریتان لذت بخش تر می سازد. این نکته را بدانید که بعضی ها به وسایل شما علاقه مند می شوند و ممکن است موبایتان را از آن خودشان کنند که در آن وقت دیگر دستتان به هیج جا بند نیست و اگر به کسی بگویید اول از شما می پرسند که به چه حقی با خودتان موبایل آوردید.



۶- یکسری افراد همیشه با عنوان جاسوس و آدم فروش وجود دارد. سعی کنید این افراد را شناسایی کنید و مراقبشان باشید چرا که گاهی برای فقط خود شیرینی هم دوره ای هایشان را می فروشند.



۷- بیش از ۱۵ هزار تومان نقدینگی نداشته باشید چرا که دزد همه جا هست. پولهایتان را در کارت عابربانک واریز کنید و هرگاه نیاز داشتید در خود مرکز آموزش خودپرداز برای گرفتن وجه وجود دارد. از خود گروهان ما یک نفر ۱۰۰ هزار تومان گم کرد که اگر پشت گوشش را دید آن پول را هم پیدا کرد.



۸- روز اول به شما لباس و وسایلتان را می دهند. اگر لباسهایتان بزرگ یا کوچک بود با دیگران آنها را عوض کنید وگرنه مجبورید هزینه ی زیادی را برای کوتاه یا خریدن لباس هم اندازه تان بپردازید. روز اول من این کار را نکردم ده هزار تومان هزینه خیاطی لباس هام شد.





وسایل مورد نیاز:

در دوره آموزشی یکسری وسایل با عنوان استحقاقی به شما تعلق می گیرد که خیلی ها فکر می کنند همان کافی خواهد بود ولی اینطور نیست. من در اینجا وسایل استحقاقی شما و انچه را خودتان باید ببرید به شما خواهم گفت. فکر نکنید وسایلی که در زیر نوشته ام یک کامیون می شود، باور کنید بیشتر از یک ساک جا نمی گیرد. امتحان کنید!



استحقاقی ها: بلوز و شلوار کار – کلاه کار- اورکت (در فصل سرما) – جوراب – کمربند با قلاب – پوتین – پلیور- زیر پیراهن – لباس گرم زمستانی- شورت- محلفه- دمپایی-بالش- جانماز ومهر- پتوی سربازی-کیسه انفرادی- حوله حمام- حوله دستی-جعبه واکس- شامپو-خمیردندان-مسواک-صابون-واکس- قند- چای- دستکش – کلاه بافتنی(کرکی) می باشند.





آنچه باید همراهتان ببرید:

لباس گرم

در زمستان در مناطق سردسیر از این مورد قافل نشوید چرا که بعضی شبها نگهبانی یا گشتی خواهید داشت.

لباس شخصی، لباس زیر

لباس خانگی را همراه خودتان ببرید چون در آسایشگاه از پوشیدن آنها لذت خواهید برد. لباس شیک به شما احساس خاصی خواهد داد. بعد از مدتی از یک نوع لباس پوشیدن خسته خواهید شد.

نخ و سوزن

به دلیل فعالیت زیادی که در دوره آموزشی خواهید داشت احتمال پاره شدن لباستان وجود دارد. نخ را به رنگ مشکی یا سبز یشمی (همرنگ لباس خدمت) ببرید.

حوله حمام، لیف، صابون، شامپو و…

وسایل حمام را حتما با خود ببرید چرا که معمولا ۱۵ تا ۲۰ روز بعد به شما خواهند داد و مجبور خواهید بود در این مدت به حمام نروید دلیل دوم کیفیت بسیار پایین آنها است که خواهید دید.

ژیلت یا ماشین اصلاح

بردن ژیلت و ماشین اصلاح (موزر) بلامانع است خیالتان راحت چون من با خودم بردم و دوستانم هم داشتند ولی درباره تیغ مطمئن نیستم.

مسواک و خمیردندان

این جزء استحقاقی شما خواهد بود ولی به دو دلیل بالا اگر خواستید همراه خودتان ببرید.

پودر لباسشویی و مایع ظرف شویی

این دو را می توانید درون قوطی خالی نوشابه های کوچک بریزید تا به راحتی بتوانید آنها را حمل کنید.

مایع دستشویی

می توانید از صابون هم استفاده کنید ولی صابون چون خیس می شود نگهداری آن قدری سخت است و البته مایع بهداشتی تر هم هست.

ناخن گیر

جز وسایل استحقاقی شما نیست پس حتما همراه خودتان ببرید.

دستمال کاغذی

بردن یک جعبه یا یک رول دستمال کاغذی را به شما توصیه می کنم چرا که خریدن دستمال های کوچک از بوفه اصلا مقرون به صرفه نیست و گاهی نیاز به دستمال دارید و بوفه بسته است.

کرم نرم کننده و ضد آفتاب و ژل ضدافونی دست

در زمستان کرم نرم کننده پوست شما را علاوه بر جلوگیری از خشکی زدگی گرم نگه خواهد داشت و کرم ضد آفتاب محافظ خوبی در تابستان است که نباید از هیچ یک قافل شوید و از ژل هم زمانی که امکان شست و شوی دستانتان وجود ندارد می توانید استفاده کنید.

اسپری و انواع عطر

مخصوصا در فصل تابستان به خاطر تحرک زیاد بوی بد می گیرید و امکان حمام روزانه برایتان وجود ندارد پس حتما همراه خودتان داشته باشید. نگران نباشید بردن هرگونه عطر نه تنها مانعی ندارد بلکه از بابت بردن آن از شما تشکر هم خواهند کرد.

وسایل کمک های اولیه و قرص ها

بردن چسب زخم و باند توصیه می شود چرا که زمانی که یک زخم کوچک برداشتید نمی توانید به بهداری (درمانگاه) بروید و باید به نحوی خود درمانی کنید. قرص سرماخوردگی و از همه مهمتر استامینوفن را فراموش نکنید. در دوره ما سرماخوردگی شایع شده بود و من هم مستثنی نبودم. با وجود اینکه مرتب قرص و شربت سرماخوردگی می خوردم تاثیری نداشت یک شربت گیاهی تهیه کردم که واقعا تاثیر زیادی داشت.

نبات

در هنگام رفتن تب و لرز شدیدی داشتم که هوای سرد هم دوچندانش کرده بود وقتی برای استراحت از اتوبوس پیاده شدم یک لیوان چای خریدم که تصادفا در آن نبات وجود داشت به ثانیه نکشید که حالم خوب شد و بعد از یک ساعت از گرما عرق هم می کردم. فراموش نکنید که همه بیماریها یا تب گرم دارند یا تب سرد که گرمی را با سردی و سردی را با گرمی درمان می کنند.

بسکویت، کیک، نان خرمایی و…

بردن هرگونه خوراکی ساخته شده از آرد به عنوان میان وعده واقعا لازم است چرا که صبحانه را ساعت ۵ صبح می خورید و نهار را ساعت ۱ بعد از ظهر و با توجه به فعالیت زیادی که دارید بسیار مورد نیاز خواهد بود. هرچند آنجا بوفه دارد ولی چنگی به دل نمی زند.

میوه و آب میوه

خواص میوه به خصوص ویتامین ث آن از هیچکس پوشیده نیست و توصیه می کنم میوه یا کمپوت میوه (مثل کمپوت آناناس یا هر چیز دیگر) را با خود ببرید چون آنجا خبری از میوه یا میوه فروشی نیست اگر هم بدهند هفته ای یک دانه سهم خواهید داشت.

تخمه، پسته و به کلی خشکبار

هر هفته یک بار (در ۲۴ ساعت، ۲ ساعت نگهبانی ۴ ساعت استراحت) نگهبانی خواهید داشت. علاوه براین گشتی هم که ۳ ساعت از شب است در هر ماه یکبار خواهید داشت. به این ترتیب خودتان به اهمیت خشکبار به خصوص تخمه پی خواهید برد.

شکلات و خرما

خرما یک غذای کامل است که متابولیسم بدن را بالا می برد و باعث می شود همواره پر انرژی باشید. خرمای خشک را به راحتی می توانید در جیب خود بریزید و در طی آموزش اگر ضعف کردید از آن بخورید.در صورتی خرما به دلایلی نبردید با خودتان یک بسته شکلات ببرید.

چای، لیوان و فلاسک انفرادی

چایی که در آنجا به شما می دهند بسیار بد مزه است. پیشنهاد می کنم یک بسته چای کیسه ای(حداکثر ۱۰۰۰ تومان) تهیه کنید و به جای چای آب جوش بگیرید. لیوان استیل با در پوش پلاستیکی مشکی در بازار فراوان است که یکی از آنها را می توانید تهیه کنید و با خود ببرید. لیوان شیشه ای با خود نبرید پشیمانتان می کند.

چاقو میوه خوری، قاشق

چاقو و قاشق را حتما با خودتان ببرید. من قاشق نبردم تا دو روز با دست غذا می خوردم که بوفه قاشق آورد و رفتم از آن قاشق خریدم. چاقوی میوه خوری بردن بلامانع است کل گروه ما و چند گروه دیگر از من چاقو می گرفتند تا پیاز یا پنیر یا هر چیز دیگری که به چاقو نیاز بود را ببرند. خودکفا باشید و به دیگران التماس نکنید.

بشقاب و ظرف یکبار مصرف

به شما ظروفی به نام یقلوی یا سلف می دهند که مجبورید بعد از غذا صبح و ظهر و شب آنرا بشویید. با بردن ظرف یکبار مصرف دیگر نگران شستن ظرف نخواهید بود و بعد از خوردن غذا آنرا دور می اندازید. تنبلی نکنید، بخرید و با خودتان ببرید خواهید دید که زمان استراخت شما خود به خود بیشتر از بقیه خواهد بود.

دربازکن قوطی

یکی خریدم ولی گفتم اگر آنجا کنسرو بدهند حتما باز شده می دهند و آنرا با خودم نبردم. همان روز اول نهار یک کنسرو باز نشده ماهی به من دادند که کلی به این و آن رو زدم تا در قوطی بازکنشان را به من بدهند. در هفته چند بار به شما تن ماهی (شام) می دهند علاوه بر آن برای باز کردن قوطی کمپوت به آن نیاز خواهید داشت.

قفل

به شما کمد هایی داده می شود تا وسایل خود را در آن نگه دارید. با خودتان قفل های درست و حسابی ببرید تا یه وقتی کسی سر وسایلتان نرود. بعضی قفل ها کلیدهای مشابه دارند، حواستان باشد.

خودکار، دفتر

خودکار و دفتری که در بوفه آنجا می فروشند کیفیت پایین و اعصاب خردکنی دارد پس حتما با خودتان ببرید.

ماژیک و غلطگیر

با استفاده از این دو روی وسایل به خصوص دمپایی هایتان شماره یا نامتان را بنویسید وگرنه فاتحه شان را باید بخوانید.نوشتن شماره یا نام روی دیگر وسایل توصیه می شود، چون طرف از پتوش خوشش نمیاد آنرا با پتوی شما عوض می کنه! این اتفاق برای خودم افتاد هر چی هم گفتم که کی پتوش رنگش عوض شده از دیوارهای آنجا صدا در می آمد از هیچکس صدا نمی آمد. حالا باز خوبه ندزدیدنش!

دفتر خاطرات

من خودم از این چیزا خوشم نمیاد ولی چون می دیدم بچه ها مجبور بودن از بوفه آن دفترهای خاطرات به درد نخور را تهیه کنند پیشنهاد می کنم با خودتان ببرید حتی اگر ۱ درصد احتمال می دید دلتان بخواهد دیگران برایتان خاطره بنویسند. چرا که آخر دوره از بس همه می خرند و می نویسند شما هم جو می گیرتتان.





کتاب و مطالعه:

در هفته های اول اینقدر خسته می شوید که حوصله خواندن کتاب را نخواهید داشت و تا به شما استراحت می دهند فقط می خواهید بخوابید ولی پس از مدتی وضعیت تغییر می کند و پیشنهاد می کنم چند مجله همراه خود ببرید چرا که گشت و گذار در آن راحت تر می باشد.







بدانید که …

اکثر دوستان که می خواهند به خدمت سربازی بروند یک ترس بزرگ از اینکه چه بر سرشان خواهد آمد دارند. اگر تصمیم به رفتن گرفته اید این چند نکته را مد نظر داشته باشید:



۱- خودتان را برای خدمت در سیستان و بلوچستان و یا نقاط صفر مرزی و شرایط بد آب و هوا آماده کنید. نمی خواهم منفی گرا باشم ولی این جمله را که می گویند: “خونه خاله که نمی روی” را از همین الان برای خودتان جا بیاندازید.



۲- شاید نتوانم بگویم شما که مسلمان هستید ولی می گویم شما که خدا را می پرستید از چه چیز دیگر می ترسید وقتی می گویید خدایا به تو توکل کرده ام. اگر به فکر پارتی باشید که صحبت من با شما نیست ولی کسانی که فقط خدا را دارند پس بر او اعتماد کنند. آیا وقتی در کتاب مقدس می خوانید که خدا می گوید از من بترس آیا پیش خود می گویید خدا چه ظالمانه چنین حرفی را زده یا می گویید خدا خواسته ترسم را متوجه او کنم تا چیزی برای ترسیدن دیگر وجود نداشته باشد.



دوستان عزیز خدمت یک دوره کوتاه و گذرا در زندگی شماست که برای مدتی از آنچه دارید دور بمانید تا قدر زندگیتان را بیشتر بدانید ولی متاسفانه وقتی سربازی تمام شد و یک هفته گذشت باز تبدیل به همان آدم دو سال پیش می شوید.



در طول خدمت بعضی ها می گویند دلم برای مادر یا پدر یا هر شخص دیگری تنگ می شود ولی در کمال تعجبتان باید بگویم بیشتر از مادر دلتان برای خودتان تنگ می شود چون می بینید آن کسی که بوده اید دیگر نیستید و یک فرد جدید با زندگی جدید هستید. باز هم از شما خواهش می کنم از خدمت یک غول نسازید آن را یک مرحله ای برای تغییر بدانید. همانطور که خدا می گوید من سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهم مگر آنکه خود آن قوم تغییر کنند.



ترس مدت هاست در دل جوانان ایرانی راه پیدا کرده و فقط معادلات روزانه را می بینند. قدری هم توکل صادقانه لازم است آنوقت می بینید آن قدر که فکر می کردید دشوار نیست. هرجا کم آوردید که نه همه جا فقط از خدا کمک بخواهید.





این شعر مولوی را هیچ گاه فراموش نکنید:

این همه هیچ است چون می بگذرد تخت و بخت و امر و نهی و گیر و دار

آن قسمت “امر و نهی و گیر و دار” برای شما گفته شده. موفق و سربلند باشید.

سربازی شتری است که می خوابد. پس جای خوابیدنش را شما تعیین کنید. شما روز به روز به فارغ التحصیلی نزدیک می شوید. مدام – مثل اسکارلت برباد رفته – قضیه را به تعویق می اندازید که: فردا درباره اش فکر می کنم. اما فایده ندارد. باید یک بار برای همیشه به آن فکر کنید. بعد همه چیز شروع می شود. و تنها در صورتی تمام خواهد شد که روزی – هر چه زودتر بهتر – شروع شده باشد.۱-چطور معافی بگیرم؟
به سایت نیروی انتظامی مراجعه کنید. در قسمت مربوط به نظام وظیفه اهم آیین نامه معافیت را خواهید دید. خیلی ریز و با جزئیات شرح داده شده و از بس ریز و با جزئیات است از آن سر در نخواهید آورد. پس یک جست و جویی در اینترنت بکنید. شما تنها مشمول وظیفه ایران نیستید. به همین دلیل فضای وب پر است از فوروم هایی برای بحث درباره معافیت. این فوروم ها مثل دوران حبس می ماند. آدم با انواع خلافکاری ها و کلک ها و چشم بندی های عجیب (و گاه خطرناک) آشنا می شود. خوب آنجا را بجویید. با خودتان صادق باشید: آیا می توانید بروید خدمت؟ چهار ستون بدنتان سالم است (انشاءالله)؟ پس خوب گوش کنید: یکی از دوستان من ۹ ماه است از طریق یکی از همین راه های عملی / تخیلی دنبال معافی رفته و هنوز کارش درست نشده. ۹ ماه. و خواهید فهمید که مثل او بسیارند. اگر مثل بچه آدم می افتاد در دل ماجرا کمتر از یک سال دیگر ترخیص می شد. شیک و تمیز. بنابراین اوضاعتان حاد نیست. بزنید به دل حادثه.۲- تا کی وقت دارم؟
یکی از مراحل فارغ التحصیلی شامل ارائه نامه ای است محرمانه از آموزش دانشکده تان به حوزه نظام وظیفه.در آن نامه تاریخی ذکر شده. آن تاریخ می تواند تاریخ گرفتن آخرین امضای تسویه حساب شما باشد یا (در کمال نامردی) تاریخ ابلاغ نمره آخرین واحد درس تان. شما دقیقاً تا پایان وقت اداری شش ماه پس از آن تاریخ مهلت دارید که مدارکتان را برای حوزه نظام وظیفه پست کنید. هر چه از این زمان بگذرد رسماً اضافه خدمت شامل حالتان می شود.۳- از کجا باید شروع کنم؟
بروید به پست. هر دفتر پستی که نزدیکتان هست. یک دفترچه ۵۰۰ تومانی آماده به خدمت بگیرید. فرم ها را پر کنید. جاهایی را که باید امضا کنید امضا کنید. عکس ها را بچسانید. از زبان زرگری دفترچه کذایی دلخور نشوید و به درک خودتان شک نکنید. بعداً توضیح می دهم که این ابهام و پیچیدگی (ظاهری) قسمتی از مراسم اهلیت است. وقتی همه چیز کامل شد، لزومی ندارد تمام ۶ ماه را صبر کنید. باید یک سری محاسبات ریاضی انجام بدهید. شما تقریباً می توانید درباره تاریخ اعزامتان تصمیم بگیرید. مسئله ای که بعدها خواهید فهمید خیلی خیلی مهم است.۴- چطور درباره تاریخ اعزامم تصمیم بگیرم؟
فارغ التحصیلان دانشگاهی ماه های زوج سال به خدمت اعزام می شوند. شما بعد از ارسال مدارک به احتمال زیاد در اولین لیست اعزامی ها قرار می گیرید. مثلاً تاریخ فارغ التحصیلی شما شهریور است. شما تا پایان اسفند برای ارسال مدارک فرصت دارد. اگر اسفند ماه مدارک را بفرستید احتمالاً برای اولین ماه زوج بعدی (یعنی اردیبهشت ماه) به خدمت فراخوانده خواهید شد. شما می توانستید با تنظیم زمان فرستادن مدارک (و البته کوتاه کردن فرجه ۶ ماه خود) اعزامی آبان، دی و یا اسفند باشید. البته ناگفته نماند که بعضی اوقات اولین لیست اعزامی پر است. و به شما می گویند که باید تا ماه زوج بعدی هم صبر کنید. یعنی در همان مثال قبلی احتمال داشت شما اعزامی تیرماه هم بشوید. یک چیزهایی هم در دنیا به شانس آدم ربط دارد دیگر.۵- حالا این تاریخ اعزام چه اهمیتی دارد؟
بیشترین اهمیت این ماجرا را زمانی درک می کنید که سرمایی باشید و ناچار به گذراندن دوره آموزشی در چله زمستان. یا گرمایی باشید و دستی دستی خودتان را به تیرماه حواله دهید. طبق تجربه گذشتگان اردیبهشت، شهریور و اسفند سه ماه طلایی برای گذراندن دوره آموزشی اند. اردیبهشت و شهریور آب و هوای معتدل و خوشی دارد. و اسفند با تعطیلات دل انگیز عید عملاً یکی از انتخاب های مهم اهل فن است.۶- بعد از پست کردن مدارک چه اتفاقی برایم می افتد؟
تقریباً دو هفته بعد یک آقای مهربان موتورسوار می آید دم خانه تان. بی سؤال و جواب یک پاکت می دهد دستانت و می رود. این پاکت شامل مشخصات شماست. از شما خواسته می شود که اگر جایی اشتباهی پیش آمده آن را اطلاع دهید. این برگه شما را به انتظار برای برگه بعدی (موسوم به دفترچه سبز) تشویق می کند. اگر قصد امریه گرفتن دارید وقت آن شده که کم کم کارهای مربوط به امریه تان را انجام دهید.۷-امریه چیست و به چه درد می خورد؟
می دانید که مشمولان وظیفه در نیروهای مسلح خدمت می کنند. یعنی: ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی. براساس قوانین و براساس ضوابط خاصی ادارات دولتی هم می توانند از نیروهای وظیفه استفاده کنند. عضویت در خانواده محترم ایثارگران و تأهل هر کدام جزو امتیازاتی است که توسط آن می توان امریه گرفت. اگر امریه داشته باشید بعد از گذراندن دوره دو ماه آموزشی خود را به سازمان مربوطه معرفی کرده و با لباس شخصی و مثل یک کارمند عادی دوره خدمت خود رادر محل کذایی خواهید گذراند. البته شما نیروی وظیفه خواهید بود و حقوقتان در همان حد و اندازه باقی وظیفه ها پرداخت می شود (تو مایه های بی خیالش!) مراکز دولتی هم از طریق اعلامیه های رسمی امریه می گیرند هم از طریق غیررسمی. بهتر است شما ننشینید و منتظر که چشمتان به یک آگهی در روزنامه بخورد. با توجه به رشته تحصیلی تان یک اداره مرتبط را انتخاب کنید و بیفتید دنبال کار. معمولاً در مراکز دولتی در بخش های مرتبط با کارگزینی یک نفر هم مامور گرفتن سرباز امریه است. شرایط امریه گرفتن را پرس و جو کنید. قانعشان کنید که به تخصص شما نیاز دارند. قول و قرارتان را بگذارید تا لحظه ای که دفترچه سبز دستتان رسید کپی آن را همراه مدارک مورد نیاز آن اداره تحویلشان دهید. باید خیالتان راحت باشد که وقتی شما به آموزشی رفتید کارهای اداری تان درست، به موقع و دلسوزانه انجام می شود. روز پایان آموزشی که موقع تقسیم نیروهاست برگه امریه شما باید برسد. ولی هیچ چیز صددرصد نیست. در گروهان ما برگه امریه ۵ نفر از کسانی که خیلی روی امریه شان حساب کرده بودند نیامد. به همین سادگی. اداره مورد نظر در لحظات حساس یک نفر دیگر را جایگزین آنها کرده بود و خب آنها زانوی غم به بغل نگرفتند. سوگند می خورم که صبورانه ایستادند و مقابل بازی غریب سرنوشت سر تعظیم فرود آوردند.۸- دفترچه سبز چیست؟
نمی دانم چرا به آن یک برگه کاغذ تا شده می گویند دفترچه. اما دفترچه سبز آخرین چیزی است که قبل از اعزام آن آقای موتوری مهربان برایتان می آورد. غیر از تکرار موارد برگه قبلی چیزهای تازه ای در آن هست: تاریخ اعزام و یک کد چند رقمی. تاریخ اعزام روزی است که باید ساعت ۶ صبحش خودتان را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنید. کد چند رقمی در واقع نشانه محل گذراندن دوره آموزشی شماست. با کمی چست و جو در اینترنت (و فورروم های کذایی) احتمال دارد بتوانید محل خدمت خود را بر اساس کد پیدا کنید. من که توانستم. دقیقاً نمی دانم این کدها هر چند وقت یک بار تغییر می کند (تغییر می کند؟) ولی این که به جای اسم محل، یک شماره ۴ رقمی می گذارند هم جزئی از پروژه ابهام آفرینی تصور کنید. پروژه معروف و ناگفته ای که ابهام دفترچه خدمت و آقای مهربان موتور سوار را هم شامل می شود. این که شما «باید» هیچ تصوری از مکانی که می روید و اتفاقات بعدش نداشته باشید. این فرایند در تمام دنیا به چشم می خورد. نوآموز برای مطیع بودن و درآمدن در شمار جمع باید طی طریقی کند. باید اعمال غیرعادی انجام دهد و همه چیز مؤید این باشد که نوآموز هیچ چیزی از لحظه بعدش نمی داند.۹- چطور با استرس قبل از اعزام مقابله کنید؟
کدام یک تاکنون بیشتر آزارتان داده؟ ترس قبل از آمپول زدن یا درد سوزن. به هر حال کمی حق دارید. روال طبیعی زندگی تان کمی به هم خواهد خورد. با وقایع پیش بینی نشده ای رو به رو خواهش شد. اما مرعوبش نشوید. کلش را یک بازی تصور کنید. چیزی تو مایه های اردوی پیشاهنگی. به محض این که کسی در مجاورتتان شروع به افاضات منفی کرد متوقفش کنید. این ترس کذایی خرد کننده تر از تمام تجربیاتی خواهد بود که از سر خواهید گذراند. شماره معکوس تاریخ اعزام را به شماره معکوس تاریخ مرگ تبدیل نکنید. خوش شانس ها کسانی هستند که دوست و آشنایی که تازگی «آموزشی» سبک و راحتی را از سر گذرانده دور و برشان است.یا کسانی که این راهنما را می خوانند. گفتیم که دست کم محل خوابیدن شتر سربازی را سعی کنید خودتان انتخاب کنید. این راهنما سعی می کند به شما در این مهم کمک کند. چنانچه پیشتر گفته شد البته برخی از نکات آن مختص دارندگان مدرک لیسانس و بالاتر خواهد بود اما باقی خوانندگان از دانستن نکات پایه ای قضیه بی نصیب نخواهند ماند. رسیدیم به آنجا که همان طور که روی دفترچه سبز نوشته ساعت شش صبح روز موعود باید خودتان را به آدرسی که ذکر شده معرفی کنید.۱۰- آیا باید قبل «آن روز» با همه خداحافظی کنم؟
باید ببینیم در روز تقسیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. بعد از مراسم کوتاهی شما را خیلی سریع و براساس کدهایی که روی دفترچه سبزتان نوشته دسته بندی می کنند. بعد بهتان می گویند که کی خودتان را به کجا معرفی کنید. و تمام. دیگر آن روز کاری به شما ندارند. روزی را هم که برایتان تعیین می کنند معمولاً یک یا دو روز بعدتر است. اما همه اینها یک تبصره هم دارد. این که پادگان شما یک شهر دیگر باشد. در آن صورت برای همان روز و به صورت جمعی برایتان اتوبوس می گیرند که حرکت کنید. اگر بخواهید با بقیه همراه شوید باید نه تنها خداحافظی هایتان را کرده باشید بلکه وسایلتان را هم آورده باشید. البته مجبور نیستید حتماً با آن اتوبوس بروید. نکته فقط این است که در روز تعیین شده در پادگان حاضر باشید.۱۱- چی با خودمان ببریم؟
سبکبار باشید. وسایل نظافت شخصی، لباس جمع و جوری متناسب با فصل، دارو و البته تنقلات مقوی: خشکبار، شکلات و از این قبیل.۱۲- چی نمی توانیم با خودمان ببریم؟
شما مجاز نیستید با خودتان موبایل، دوربین عکاسی، هیچ گونه وسیله برقی (حتی ریش تراش)، هیچ گونه وسیله انتقال اطلاعات (مثل فلاپی، سی دی و فلاش مموری)، سیگار (و…) فندک و کبریت، اگزاسپام و دیازپام و هیچ گونه داروی خواب آور همراه داشته باشید. بهتر است هیچ چیزی را که حدس می زنید سؤال برانگیز، عجیب، تازه یا غیرعادی باشد همراه نبرید.۱۳- در روز اول چه چیزی منتظر ماست؟
اولش که خوش آمد و شکلات و اینهاست. بعد خودتان را برای ساعت های متوالی نشستن آماده کنید. آمارتان گرفته می شود، فرم ها را پر می کنید، توصیه های ایمنی را گوش می کنید، با مسائل اولیه آشنا می شوید و بعد به یگان های مختلف تقسیم می شوید.(نکته: اگر رفیق آشنایی کسی آنجا هست که می خواهید با هم در یک یگان بیفتید کمی زرنگی لازم دارید و مقداری اقبال . معمولاً افراد به صورت رندوم برای یک یگان انتخاب می شوند یعنی کافی نیست که در یک صف کنار هم ایستاده باشید. ممکن است شما را به صورت یک در میان انتخاب کنند. پس باید سریع باشید، نترس باشید، لایی بکشید، و مقداری ابتکار به خرج بدهید. اگر فکر می کنید این کارها ارزشش را ندارد باید بگویم سخت در اشتباهید چون بزودی خواهید فهمید که حضور حتی یک دشمن آشنا در یگان چه نعمتی است!) می روید سر یگانتان. یکی از نفرات ارشد یگان شما را در مورد وسایلی که باید تهیه کنید توجیه تان می کند. بعد تعدادی از استحقاقی هایتان را می دهد و خلاص. معمولاً بعد این مرحله به همه تان یک برگه مرخصی می دهند تا بروید و چیزهایی را که باید، تهیه کنید و صبح روز بعد رسماً خدمتتان را شروع کنید.۱۴- استحقاقی چیست؟
وسایلی هست که نیروهای مسلح به رایگان در اختیار پرسنل وظیفه می گذارد. چیزهایی مثل لباس، جوراب، قند و چای، پوتین و از این قبیل، جزئیاتش را بعداً خود خواهید دانست. چیزی که الان مهم است مسئله لباس است.۱۵- من که لباس هایم اندازه ام نیست چه کنم؟
تقسیم لباس ها خیلی اتفاقی است. و رایج است که لباس های استحقاقی اندازه آدم نباشد. سه راه دارید؛ همانجا که لباس را تحویل می گیرید و تنتان می کنید بگردید دنبال کسی که سایزتان را می توانید با هم عوض کنید. بقیه هم مثل شما هستند و بعضی ها دنبال سایزی که به شما رسیده. راه دوم این که بروید خیاطی تا لباس را برایتان اندازه کند. و آخرین راه هم این است که وقتی برای تهیه لیست کذایی می روید به نظامی فروشی لباس استحقاقی و کمی – یا زیادی – پول سر بدهید و یک لباس سایز خودتان بگیرید. راه سوم در مورد پوتین بیشتر کاربرد دارد.۱۶- از ما می خواهند چه چیزهایی تهیه کنیم؟
یک لیست ۱۰، ۱۵ تایی که سر جمع حدود ۱۵ هزار تومان برایتان خرج دارد و باید از نظامی فروشی تهیه کنید (اگر ساکن تهرانید مثلاً از میداان امام حسین یا حسن آباد یا گمرک) شامل جعبه واکس و آینه و شانه و پارچه تنظیف و دفترچه مرخصی و…نکته این است که نمونه این وسایل را نشانتان می دهند و باید عین همان ها را تهیه کنید – کار سختی نیست – این آینه و شانه هر آینه و شانه ای نیست. جزو آنکادر کمد شما خواهد بود.۱۷- قضیه چکش زدن به پوتین چیست؟
باید با کفش یک کیلویی دو ماه آیندتان اخت شوید. راحت بودن پوتین نصف دوره آموزشی است. پوتین نو، محکم و یاغی و خشک است. باید رامش کنید. اول با چکش خوب پاشنه اش را بکوبید تا نرم شود (منظورم از چکش دقیقاً چکش و منظور از کوبیدن دقیقاً کوبیدن است!) بعد خوب واکسش بزنید. واکس کلید ماجراست. پوتین نو را اهلی می کند. اولین بار پوشیدن پوتین و بستن درست بندهایش ممکن است نیم ساعتی وقتتان را بگیردد. طبیعی است، کم کم عادت می کنید. ظرف چند هفته یاد می گیرید چطور طی پنج ثانیه پوتین به پا کنید. و بعد دل کندن از پوتین سخت می شود. خیلی از کسانی که از آموزشی آمده اند می دانند: تا مدت ها با پا کردن هر چیزی جز پوتین احساس پا برهنگی خواهید کرد.۱۸- پس بالاخره این روز اول کی می رسد؟
خب. دیگر وقتش شده. سر صبح. وقتی هوا هنوز گرگ و میش است. شما لباس آموزشی تان را تن می کنید. از زیر آینه و قرآن رد می شوید. ساکتان را روی دوشتان می اندازید و با ترسی کوچک در دلتان به سمت پادگان می روید.شما حدود هشت هفته تحت آموزش قرار خواهید گرفت.تبریک می گویم. سربازی تان رسماً آغاز شد.۱۹- روز اول آموزشی، چه جور روزی است؟
راستش می دانید… یک جور… چطور بگویم؟… نه این که بخواهم بترسانمتان، نه… فقط کمی… ولش کن، سوال بعدی!۲۰- برنامه چند روز اول چیست؟
در چند روز اول شما صرفاً نسبت به برخی اصول اولیه خدمت توجیه می شوید. فرمان های ساده ای مثل خبردار و به چپ چپ را تمرین می کند. کمی با فضا آشنا می شوید و از این چیزها، شما هنوز وارد برنامه “سین” نشده اید.۲۱- برنامه سین دیگر چه صیغه ای است؟
صیغه نیست. نامی است برای برنامه جاری قسمت های مختلف نظام، یکی می گوید این سین مخفف “ساعت یگان نظامی” است. برنامه آموزشی وظیفه ها در تمام نیروهای مسلح تقریباً یکسان است. در این برنامه آموزشی برای پنج صبح تا چهار بعدازظهر شما برنامه ریزی شده، شما مجاز نیستید کاری خارج از برنامه سین انجام دهید. بر اساس شالوده کلی برنامه سین در دوره آموزشی شما ساعت پنج صبح از خواب بیدار خواهید شد، تا ساعت شش را به نظافت مناطق محوله و مرتب کردن آنکادر وسایل شخصی و خوردن صبحانه خواهید گذراند. ساعت شش تا هشت برای ورزش، کلاس قرآن و … است. از هشت تا ۱۲ ظهر شما دو نوبت کلاس آموزشی را از سر خواهید گذراند. فاصله ۱۲ تا یک و نیم فرصت ناهار و نماز است و از آن موقع تا ساعت چهار بعدازظهر مجدداً سر کلاس خواهید نشست. ساعت ۹ شب خاموشی است و شما ساعت ۹ و نیم قطعاً خواب هستید.۲۲- من معاف از رزم هستم. اوضاع من چطور است؟
بستگی به محل آموزشی تان دارد. افراد معاف از رزم معمولاً از ورزش صبحگاه یا گاهی رژه معاف می شوند (و البته باید به جایش وظایف دیگری انجام دهند که گاهی به صرافت بی خیال شدن معافیتشان می افتند!) در محل آموزشی ما که جمله معروفی وجود داشت: «شما معاف از رزم هستید. درست. اما ما که الان مشغول رزم نیستیم!»یک توصیه شخصی دارم. اگر اوضاعتان وخیم نیست و از پس کارهای معمول برمی آیید، خیلی دنبال استفاده از این امتیاز نباشید، به هر حال تا پایان دوره آموزشی به شما به چشم یک دودره باز نگاه می کنند که حقش است همه کارها را سرش خراب کنند. البته باز تصمیم با خودتان است، ممکن است خوش شانس باشید و مدام نگهبان لباس ها شوید، ولی متمایز شدن از کل جمعیت یگان- خصوصاً در دوره آموزشی- به هر حال کمی شخص را در معرض استرس های بیشتری قرار خواهد داد. خود دانید.۲۳- غذا چی بهمان می دهند؟
نترسید. تا حالا بدغذاترین افراد هم در آموزشی زنده مانده اند. اوضاع آن قدر که می گویند هم بد نیست. شاید کم باشد (که هست) ولی کیفیتش برای ۴۵ روز قابل تحمل است. شما برای صبحانه می توانید منتظر تخم مرغ، حلواشکری، پنیر و کره مربا باشید. برای ناهار هم مرغ و خورش قیمه و قورمه سبزی و ماهی و استانبولی و برای شام پلوعدس و انواع کوکوها و املت و اینها. گذشته از این معمولاً هر پادگانی برای خودش یک بوفه دارد که دست کم تن ماهی درشان پیدا می شود. پس زیاد عزای غذا نگیرید.۲۴- کی تعطیل می شویم؟
از پنج شنبه ظهر تا صبح شنبه اگر نگهبان نباشید یا به هر دلیل دیگری دستور به ماندن در پادگان را نداشته باشید، مرخص می شوید، تقریباً از هفته سوم آموزشی به بعد نیز از ساعت چهار بعدازظهر تا صبح روز بعد اگر موارد فوق شامل حالتان نبود باز با ممهور شدن دفترچه مرخصی می توانید از پادگان خارج شوید.۲۵- هی. اینجا رو. اگر از پادگان خارج شوم می توانم سیگار بکشم؟
سیگار برای سلامتی مضر است. پس بهتر است اساساً از کشیدنش صرف نظر کنید. اما اگر از بخت بد سیگاری هستید بله می توانید، مشروط بر این که لباس نظامی به تن نداشته باشید. شما با لباس نظامی مختار نیستید در خیابان سیگار بکشید، بستنی بخورید، با دوستانتان ریسه بروید. شما حتی مجاز نیستید کلاه نظامی تان را از روی سر بردارید و به دستتان بگیرید.۲۶-خب، مثلاً اگر این کارها را بکنم چه می شود؟
جایی وجود دارد به نام دژبان مرکزی، افرادی هم وجود دارند به نام دژبان مرکز، تمام نیروهای مسلح دژبان مرکز خاص خود را دارند. کار آنها این است که در سطح شهر پست بدهند و مراقب مراعات قوانین از سوی کسانی که ملبس به لباس نظامی هستند باشند. فرقی نمی کند که اهل چه شهری یا چه پادگانی باشید. دژبان مرکز مجاز است هر عمل خلاف (آیین نامه) از شما دید فوراً اسمتان را گزارش کند. این گزارش در پرونده تان ثبت می شود و بر اساس قوانین تنبیه خواهید شد. دژبان مرکز دو جور نگهبانی دارد؛ نگهبانی به صورت گشت با موتور و اتومبیل.۲۷- نگهبانی مان به چه صورت است؟
لیسانسیه ها و دارندگان مدارج بالاتر بسته به تعداد نفرات یگان و مناطق نگهبانی هر روز در کاغذی موسوم به «لوحه نگهبانی» به آنها ابلاغ می شود. بدیهیات نگهبانی هم این است که سر پست حق ندارد بنشینید، بخوابید، بخورید، بیاشامید یا با کسی صحبت کنید. حد سفت و سخت گرفتن این قوانین را عرف پادگانتان تعیین می کند، ولی سر خوابیدن و نشستن سر پست هیچ مقامی حاضر به اغماض نیست. نگهبانی فرصت مغتنمی است که درباره آینده و گذشته تان فکر کنید، رادیکال ۲۳۳۷۹۰۲ را به صورت ذهنی محاسبه کنید و یا نقش موزاییک زیر پایتان را میلی متر به میلی متر تا آخر عمر حفظ شوید.۲۸- یک چیزی هم شنیده ام به اسم «آماده». آن دیگر چه صیغه ای است؟
ذهن شما چقدر درگیر صیغه است! آماده هم یک جور نگهبانی است، به این صورت که شما ۲۴ ساعت باید برای هر اتفاق غیر منتظره که در پادگان بیفتد آماده باشید. معمولاً در پادگان آموزشی اتفاق غیر منتظره نمی افتد اما افسر نگهبان و افسر جانشین برای سنجش آمادگی شما طی این مدت چندین بار فرمان «پیش» می دهند و معنی اش این است که طی ۱۵ ثانیه باید به صورت آماده با لباس کامل و تجهیزات محوله در منطقه تعیین شده حاضر شوید. طی این مدت شما باید بصورت آماده بخوابید یا غذا بخورید یا دستشویی بروید. پوتینتان را نباید از پا خارج کنید (معمولاً برای نماز یک فرصت کوتاه تنفس می دهند.)۲۹- اگر کسی تعداد نفرات یگانمان را پرسید به او بگویم؟
یکی از چیزهایی که به شدت در مورد آن توجیه خواهید شد، اصول حفاظت و خصوصاً حفاظت گفتار است. به این معنی که شما در مقابل هر کسی جز سلسله مراتب تعیین شده مطلقاً لال خواهید بود. هیچ اهمیتی هم ندارد که طرف لباس راننده به تن دارد یا سرهنگ. شما مجاز به ارائه «هیچ» نوع اطلاعات آماری از داخل پادگان نیستید. (خدا می داند که چطور هر خط را با ترس و لرز می نویسم که مبادا اطلاعات خاصی لو نرود). باز برای امتحان شما این امکان کاملاً محتمل است یک راننده با یک پیکان نارنجی جوانان شما را از دم پادگان سوار کند و بخواهد از شما حرف بکشد و شما سوتی بدهید و او سر اولین دور برگردان دور بزند تا خدای نکرده شما را بسپارد دست صاحبتان! این اتفاق چندین بار رخ داده.احتیاط شرط عقل است.۳۰- نهست چیست؟
نهست همان غیبت است به زبان نظام. بهتر است در دوره آموزشی دور و برش نچرخید. به‌طور عادی هر روز نهست در پرونده شما دو روز اضافه خدمت برایتان آب می‌خورد. با این حال سلسله مراتب شما حق دارند برای تنبیه شما تدابیر دیگری مثل بازداشت یا اضافه‌های دیگر برایتان در نظر بگیرند.بر اساس یک گفته قدیمی دوره آموزشی اضافه ندارد، ولی دلیل نمی‌شود، چون مطمئن باشید راه‌های بسیار دیگری برای سر عقل آوردن یک نهستی وجود دارد. و شک نکنید که حتماً از این راه‌ها استفاده می‌کنند. بی‌انضباطی بخششی ندارد.۳۱-اگر در دوره آموزشی مریض شوم چه می‌شود؟
اگر؟! رفیق ما را باش! شما حداقل ۴۵ نفرید که در یک آسایشگاه می‌خوابید. به همین دلیل کافی است یک نفر سرما بخورد. اولین کاری که می‌کنید این است که با اجازه فرمانده‌ و با دفترچه بهداری می‌روید بهداری. دکتر معاینه‌تان می‌کند و اگر قضیه سرماخوردگی ساده (یا حتی پیچیده) باشد، بهتان استامینوفن می‌دهند تا خوب شوید!(گفته بودم که دارو همراه ببرید.)ولی اگر قضیه بغرنج‌تر باشد(مثلاً مسمومیت حاد) آن وقت شما به بیمارستان اعزام می‌شوید. هر روز صبح سر ساعت مشخصی یک اتوبوس حامل بیمارهای مجوزدار از پادگان خارج می‌شود و آنها را بین بیمارستان‌های نظام تقسیم می‌کند. اگر بیمارستان برایتان استراحت در منزل نوشت، به پادگان برمی‌گردید، از فرمانده‌تان کسب اجازه می‌کنید(به جز گلاب به رویتان در مورد بقیه امور باید کسب اجازه کنید. تازه در آن مورد هم گاهی…) بعد می‌توانید با خیال راحت به بیماری‌تان در منزل ادامه دهید.یک قاعده کلی در مورد آموزشی وجود دارد و آن این است که غیبت موجه یا غیر موجه بیش از ۹ روز منجر به تجدید دوره می‌گردد. یعنی اگر کسی بدشانسی ‌آورد و طی دوره آموزشی بیماری‌ای بگیرد که خدای نکرده بیش از ۹ روز استراحت‌لازم شود، کنتورش صفر می‌شود و باید دوره را از اول طی کند. اکیداً مراقب خودتان باشید. شما در این برهه از زندگی‌تان حق ندارید مریض شوید!۳۲- ستاره‌هایم را چطور درست سر شانه بچسبانم؟
الان وقت این سؤال نیست. شما مثلاً هنوز در دوره آموزشی هستید ها.۳۳- قسمت ترسناک آموزشی چیست؟
آموزشی قسمت ترسناکی ندارد و خیلی مهم است که این را ملتفت باشید. یکی از مراحل تلویحی آموزش شما که بابتش سر هیچ کلاسی نمی‌نشینید، مدیریت استرس است. شما در معرض انواع متنوعی از استرس‌های بیهوده قرار می‌گیرید تا یاد بگیرید چطور با استرس مقابله کنید. از همان اولین دقایق شما را از بسیاری اتفاقات خواهند ترساند. شما چیزی نمی‌دانید. حق دارید بترسید.اما باید سریع یاد بگیرید که فرق بلوف با آیین‌نامه پادگانی چیست. و چطور این تلاش عظیم برای ارعاب نشان می‌دهد خبری نیست. شما را به شکل سرسام‌آوری از تجدید دوره می‌ترسانند (در حالی که تنها یک شرور به معنی واقعی کلمه ممکن است تجدید دوره شود)، از تیراندازی می‌ترسانند، (در حالی که مطمئن باشید فرماندهان شما خودشان بیشتر می‌ترسند و فقط با کمی احتیاط از روز تیراندازی لذت وافر خواهید برد)، شما را از اردو و رزم شبانه می‌ترسانند (از آن ترس‌هایی است که چقدر بعد به آن خواهید خندید. چطور دلشان می‌آید از قسمتی که برای بدقلق‌ترین آدم‌ها مفرح است کسی را بترسانند) از فلان و بهمان و چنین و چنان. و شما موقع خداحافظی وقتی با فرمانده‌تان روبوسی می‌کنید، تازه می‌فهمید این کارشان- شغلشان است.۳۴-آیا با فشنگ واقعی تیراندازی می‌کنیم؟
بله. در روز تیراندازی شما با فشنگ جنگی واقعی تیراندازی خواهید کرد.۳۵-آموزشی از کی می‌افتد در سرازیری؟
درست از زمانی که شمارش معکوستان را فراموش کنید. چیزی حول و حوش هفته پنجم تا ششم. دو هفته آخر تفریح محض است. شما به راه و چاه وارد شده‌اید.جمع‌هایتان شکل گرفته و اغلب اتفاقات مفرح مثل تیراندازی و اردو همان حوالی رخ می‌دهد.۳۶- چقدر شایعات را جدی بگیریم؟
هیچ. یعنی صفر درصد. و تفاوت وضعیت روانی که شایعات را جدی نمی‌گیرند با آنها که جدی می‌گیرند زمین تا آسمان خواهد بود.ببینید،. اگر شما پیش از این تجربه شایعات را در محیط‌های دانشگاهی یا کاری داشته‌اید، معمولاً این شایعات از چیزکی حقیقی نصیب می‌بردند. یعنی خبری- گیریم با تحریف- از جایی درز می‌کرد و به شکل شایعه به گوشتان می‌رسید. اما در سربازی اوضاع فرق می‌کند. تا دقیقه ۹۰ فرمانده شما هم از تصمیم مافوقش بی‌خبر است. بنابراین تصمیماتی هم که در لحظه آخر گرفته می‌شود نمی‌تواند قبلش به جایی- خصوصاً بین سربازها- درز کند. از طرف دیگر همه پر از امید و آرزو و ترس و واهمه‌اند. فضای مهم‌آلود این فرصت را فراهم می‌کند تا هر کسی جوری بیم‌ها و امیدهایش را به شکل شایعه بیرون بریزد. به همین دلیل تره خرد کردن به شایعات شما را در موقعیت اضطراب دائم قرار خواهد داد.تجربه شخصی: در هفته چهارم آموزشی ما شایعه شد که قرار است برویم مرخصی میان‌دوره. شایعه مثل برق همه جا پیچید. همه از میان‌دوره حرف می‌زدند. یک روز صبح پنج‌شنبه گفتند مراسم سالروز آزادی خرمشهر -دو روز زودتر از موعدش – برگزار خواهد شد. همه منتظر خبر خوب بودیم. سر صبح‌گاه ایستادیم. فرمانده پادگان آمد صحبت کرد و صحبت کرد و صحبت کرد. خبری از میان دوره نشد. دو ساعت بعد جوی عصبی بر یگان حاکم بود. سه دعوا در یک روز اتفاق عادی نبود. ما هیچ وقت به میان‌دوره نرفتیم. از همان لحظه بود که فهمیدم هیچ شایعه‌ای را در سربازی جدی نگیرم.۳۷- جشن سردوشی چیست؟
مراسم پایانی دوره آموزشی شما. زمانی که دیگر رسماً از پادگان مرخص می‌شوید. مراسم عادی مثل صبحگاه با مهمانان عالی‌رتبه و رژه نهایی. دو ساعت بعدش شما به تدریج وسایلی که امانت دستتان بود مثل کلاه آهنی و ظرف سلف غذا و قمقمه و زیلو و چهاربند و فانوسقه‌تان را تحویل می‌دهید. وسایلتان را می‌بندید. امریه‌تان را می‌گیرید و می‌روید.۳۸-امریه؟
امریه در آن روز یک نام عام است برای تمام کاغذهایی که سرنوشت شما را طی ۱۸ ماه آینده رقم می‌زند. چه آنها که امریه دولتی دارند و چه آنها که باقی خدمتشان هم در نظام است. در آن کاغذ نوشته که شما چه روزی باید خود را به چه محلی معرفی کنید.یا اینکه شاید کد خورده باشید.۳۹- کد خورده باشم؟
بله. در ارتش دوره‌‌ای وجود دارد به نام دوره کد. دوره تکمیلی آموزشی است که همان مدت دو ماه است و اغلب در شیراز و اصفهان ارائه می‌شود. امریه دارها- آن امریه نه این امریه-و فوق لیسانس‌ها و برخی رشته‌ها که هر سال اعلام می‌شود به علاوه خوش‌شانس‌ها کد نمی‌خورند.۴۰-از کی می‌توانیم ستاره‌هایمان را بچسبانیم؟
تبریک می‌گویم. در امریه‌تان نوشته دانشجوی آموزشی – اگر کد خورده باشید- یا مثلاً ستوان فلانی.حالا شما اگر کد نخورده باشید و لیسانس باشید ستوان‌دوم با دو ستاره و اگر مدرک بالاتری داشته باشید، ستوان‌یکم با سه ستاره بر دوش خواهید بود. دقت کنید مثل آش‌خورها ستاره‌ها را عوضی نچسبانید. پره میانی ستاره‌ها باید گردنتان را نشانه رفته باشد.

http://arteshi.com/showthread.php?t=2697...post135556

از سیر تا پیاز سربازی رفتن ثبت‌ نام براي اعزام در مورد سربازی رفتن دوره آموزشي سربازی رفتن به سربازی زمان سربازی سربازی سربازی رفتن سربازی رفتن چگونه است مراحل سربازی رفتن کی بریم سربازی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

و ناگهان سربازی از راه می‌رسد و روال طبیعی زندگی شما را عوض می‌کند. شاید روال طبیعی زندگی شما چیز دندانگیری نباشد ولی سربازی در هر صورت تجربه‌ای متفاوت برای شما رقم خواهد زد.

سربازی یکی از عمیق‌ترین بخش‌های زندگی شماست؛ بسیاری از عادت‌های خوب مثل نظم و سحرخیزی را احتمالا در دوران خدمت تجربه می‌کنید. هر قدر از بدی و خوبی سربازی برای شما گفته باشند تا وقتی نخستین صبح سربازی از راه نرسد، نمی‌دانید چه چیزی در انتظار شماست، پس بهتر است بدون پیش‌فرض وارد دوران خدمت شوید. برای اینکه بیشتر با این فضا آشنا شوید یک‌بار از ابتدا تا انتهای آن را با هم مرور می‌کنیم.

قبل از بسم‌الله سربازی

ممکن است شما معاف از سربازی باشید. برای آگاهی از انواع و اقسام شروط معافی می‌توانید به سایت نیروی انتظامی به نشانی الکترونیک ir. policevazifeh. www مراجعه کنید و قوانین مربوط به معاف‌شدن را مطالعه کنید. سامانه پیام کوتاه، باجه اطلاع‌رسانی و تلفن گویا هم برای پاسخگویی به سؤالات‌تان در این زمینه وجود دارد. به راه‌های عجیب و غریب، شایعات و حرف‌های بی‌سند توجه نکنید، با الکترونیک شدن کارت‌های سربازی هیچ جوره نمی‌توان سرکسی را کلاه گذاشت.

ثبت‌نام برای اعزام

بعد از اینکه در یک روز معمولی تصمیمتان را برای سربازی رفتن گرفتید، معطل نکنید مراحل ثبت‌نام برای اعزام شما بسیار آسان است، از نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ یک دفترچه خریداری می‌کنید و بعد از زدن واکسن (واکسن مننژیت و دوگانه را باید حداقل ۱۵روز قبل از اعزام در مراکز بهداشت زده باشید) و پرکردن فرم به همراه یکسری مدارک آن را به دفتر پلیس+۱۰برده و پست می‌کنید. از آن زمان تا یک هفته دیگر زمان اعزام شما به خدمت مشخص می‌شود. بعد از ۱۰ روز نیز برگه‌ای با عنوان «برگه سبز» که در آن تاریخ اعزامتان مشخص شده به نشانی‌ای که درون دفترچه داده‌اید ارسال خواهد شد. ۱۰روز قبل از اعزام هم یک «برگه آبی» دریافت می‌کنید که همان معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح است. اگر می‌خواهید زمان اعزام را جلو یا عقب بیندازید باید بعد از دریافت برگه سبز بلافاصله به همان پلیس+۱۰مراجعه کنید و درخواست بدهید. ۴۸ساعت بعد نتیجه درخواست از طریق همان دفاتر به شما اعلام خواهد شد.

تاریخ اعزام چه زمانی است؟

تمام مشمولان دیپلم و زیر دیپلم، نوزدهم هر‌ماه و مشمولان دارای مدارک دانشگاهی، اول ماه‌های زوج اعزام دارند و بنا به تاریخ درخواستشان، نخستین اعزامی که ظرفیت داشته باشد اعزام خواهند شد. سربازی را می‌توان به ۲ برهه تقسیم کرد؛ یکی دوره آموزشی و دوم دوره خدمت. همه کسانی که به سربازی رفته‌اند اعتقاد دارند دوره کوتاه آموزشی، خاطره‌انگیزترین بخش سربازی است و حتی دوستی‌هایی که در این مرحله شکل می‌گیرد از بقیه دوران خدمت، عمیق‌تر است دوره آموزشی شما ممکن است در پادگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی باشد که هر یک از آنها نیز زیرشاخه‌هایی دارند؛ مثلا نیروی هوایی ارتش یا نیروی دریایی ارتش کلی با هم تفاوت دارند.

بفرمایید دوره آموزشی

برنامه اصلی شما در دوران آموزش عبارت است از: آموزش نظامی، تمرین زندگی در شرایط سخت و برنامه‌های دینی و عقیدتی. برای هر یک از این سرفصل‌ها نیز ساعات خاصی مقرر شده است.آموزش نظامی: شاید یکی از مهم‌ترین اهداف دوران آموزشی، آماده‌کردن شما به‌عنوان یک فرد نظامی است. اگر در دوران جنگ زندگی می‌کردید بعد از این ۲‌ماه شما باید قابلیت حضور در منطقه نظامی را پیدا می‌کردید. از این‌رو در این دوره فشرده انواع و اقسام آموزش‌ها را خواهید آموخت؛ ازجمله کلاس‌های اسلحه‌شناسی، آموزش تیراندازی، انواع و اقسام استتار، مسیریابی در شب و روز، انواع حمله‌های شیمیایی و بسیاری نکات ریز و درشت نظامی که هر کدامشان ممکن است در جنگ برای یک نظامی مفید باشند.

زندگی در شرایط سخت: از ابتدای سربازی شرایطی سخت برای شما مهیا می‌شود؛ مثلا اینکه سر ساعتی مشخص بیدار شوید یا بخوابید، هر روز نمی‌توانید به مرخصی بروید و برای تمام ساعت‌های شما برنامه‌ریزی شده است. فرماندهان با تحکم با شما سخن می‌گویند و حتی بعضی چیزهایی که فکر می‌کنید غیرمنطقی است را باید انجام دهید و در آخر رفتن به اردوگاه‌های نظامی و چند روز زندگی درآنجا؛ همه و همه‌‌چیزی به اسم زندگی در شرایط سخت است و شما را برای سختی بیشتر آماده می‌کند.

برنامه‌های عقیدتی- سیاسی: این بخش از برنامه‌های آموزشی مکمل باقی قسمت‌هاست. اینکه شما در این شرایط نیز ادعیه و مراسم مذهبی را برگزار کنید و بیاموزید که مراسم مذهبی از خود نظامی‌گری مهم‌تر است و نظامی‌گری برای حفظ چنین چیزهایی است. در عین حال، در شرایط سخت انسان به خدا نزدیک‌تر خواهد شد.

پایان دوره آموزشی

پس از ۲ماه، دوران آموزشی تمام و دوران خدمت شما شروع می‌شود و شما بنا به تحصیلات‌تان یک درجه نظامی دریافت خواهید کرد. اگر کسی شرایط خاص داشته باشد در شهر خود خدمت خواهد کرد. باقی سربازها با توجه به نمره و ارزیابی دوران آموزشی در حوزه نظامی و عقیدتی، یگان‌شان مشخص خواهد شد. در عین حال برخی از سربازان هستند که امریه دارند و با ۳‌ماه اضافه خدمت مأمور می‌شوند که در سازمان‌های مربوطه فعالیت کنند. سازمان‌هایی مانند استانداری‌ها، شهرداری‌ها و از این دست، شرایطی دارند که افراد را به‌عنوان امریه قبول کنند و فرد امریه شده از حالت نظامی خارج خواهد شد و به فعالیت تخصصی خواهد پرداخت.

شرکت در مراسم پایانی

شما پس از پایان دوره آموزشی باید بتوانید به‌راحتی رژه بروید. یکی از سخت‌ترین بخش‌های آموزشی، رژه است. در دورانی که خبری از جنگ در کشوری نباشد یکی از مظاهر آماده بودن نظامیان، رژه به‌حساب می‌آید. رژه رفتن در ارتش نسبت به بقیه مراکز نظامی سختگیرانه‌تر پیگیری می‌شود. سربازان معمولا در پایان ۲ماه آموزشی باید در یک مراسم رسمی رژه بروند. بنابراین در طول دوره، خود را برای مراسم پایانی و تحلیف آماده می‌کنند و تمریناتی را با عنوان نظام جمع انجام خواهند داد. حضور در این مراسم، آخرین مرحله دوران آموزشی است.

تقسیم سربازان بعد از آموزش

تقسیم سربازان بعد از آموزش براساس یک نرم‌افزار است. همه‌چیز بر مبنای امتیازدهی خواهد بود. شرایط خاص هم برای همین دوران بعد از آموزشی کاربرد دارد. سربازانی که دارای شرایط خاص باشند در شهر خود خدمت خواهند کرد. شرایط خاص موارد متعددی را شامل می‌شود؛ مثلا اینکه سربازی متاهل باشد یا پدرش جزو نظامیان به‌حساب بیاید یا اینکه ۲ برادر همزمان در حال خدمت باشند یا تک پسر خانواده باشد و…

دوره کُد، چه دوره‌ای است؟

گروهی از سربازها به غیر از دوره عمومی دوماهه آموزشی، دو‌ماه نیز دوره تخصصی خواهند گذراند. این دوره‌های ویژه شامل آموزش‌هایی چون دوره‌ توپخانه، پیاده، تکاور، عقیدتی و غیره است. امکان دارد هر کسی دوره کد بخورد و در این صورت باید ۲‌ماه دیگر را نیز در یک یگان دیگر آموزش ببیند و بعد از آن به یگان خود منتقل شود.

نوبت دوران خدمت است

دوران خدمت به دوران بعد از آموزشی اطلاق می‌شود. پس از انتخاب یگان خدمتی، شما تا پایان سربازی باید در همین یگان خدمت کنید. شاید در این دوران خیلی کار تخصصی انجام ندهید و نظامی‌گری در اولویت باشد. در واحدهای نظامی مسائلی مانند نظم و آمادگی جسمی اهمیت بیشتری دارد و درعین حال مسئولیتی به افراد سپرده خواهد شد. در این دوران هنوز نگهبانی نیز وجود دارد. دوران خدمت به شیرینی دوران آموزشی نخواهد بود. معمولا یک‌ماه آخر را سربازها به پایان‌ دوره می‌روند و یک‌ماه زودتر از لباس سربازی جدا می‌شوند. بعد هم که با پایان یافتن دوران خدمت، کارت آن را می‌گیرند.

دوران آموزش کجا می‌روید؟

در دوره آموزشی ممکن است شما به هر نقطه‌ای از کشور اعزام شوید و امکان خاصی برای اینکه پادگان آموزشی خود را انتخاب کنید وجود ندارد. ممکن است در تهران باشید یا یک پادگان آموزشی در خاش؛ هر چند هر کدام از این پادگان‌ها یکسری تقسیم‌بندی‌های منحصر به‌خودشان را دارند و با توجه به سطح تحصیلات مکان آموزش شما می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال اگر محل خدمت‌تان ارتش و مدرکتان لیسانس باشد احتمال اینکه در پادگان‌های آموزشی ۰۱و ۰۲تهران دوران آموزشی خود را بگذرانید بسیار زیاد است. مدل و سبک رفتار فرماندهان نیز با توجه به سن و تحصیلات سربازان متفاوت است.

چه مدارکی لازم است؟

شما پس از پرکردن دفترچه نظام وظیفه باید مدارک لازم را تهیه کرده و به دفاتر پلیس + ۱۰ بروید. این مدارک مورد نیاز عبارتند از: برگه وضعیت مشمولین که همان برگه شماره یک دفترچه است، برگه معاینه اولیه و واکسیناسیون مشمولین که همان برگه شماره ۲ دفترچه محسوب می‌شود، یک قطعه عکس ۴×۳ رنگی فقط با زمینه سفید، اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی.


http://www.wikna.ir/fa/entertainment/1959

سخنان بزرگان در مورد سرباز

-سرباز زینت کشور است ((امام علی (ع)))

-شمشیر تیز به دست سرباز شجاع داده می شود.((مثل چینی))
-مهارت دریانورد در طوفان و شجاعت سرباز در میدان جنگ آشكار می گردد؛ باطن و سیرت مردم را در حین بدبختی و مصیبت آنها می توان شناخت.((دانیال حكیم))
-هر سربازی كه بر زمین می افتد و روحش به آسمان پر می كشد نادر می میرد و به گور سیاه می رود. نادر به آسمان نمی رود، نادر آسمان را برای سربازانش می خواهد و خود بدبختی و سیاهی را. او همه ی این فشارها را برای به ثمر ر ساندن ایران بزرگ به جان می خرد؛ پیشرفت و به قدرت رسیدن ایران تنها عاملی است كه فریاد حمله را از گلوی غمگینم به در می آورد و مرا بی پروا به قلب سپاه دشمن می راند...((نادر شاه افشار))
-سربازی که می ترسد ، جان خود و دیگر سربازان را به خطر می افکند . ((ارد بزرگ))
-امام على عليه‏ السلام: سربازان، به اذن خداوند، دژ مردم، زينت زمامداران، مايه عزت دين و امنيت‏ هستند و كار شهروندان، جز به آنان استوار نمی شود.
-هرگز با پول نمی توان یک سرباز خوب، معلم خوب، هنرمند خوب، یا یک کارگر خوب ساخت. ((جان راسکین))

* شهادت براي ما فيض عظيمي است.

* اين حس شهادت خواهي [و] فداكاري بود كه يك ملتي ،كه هيچ نداشت، بر طاغوت غلبه پيدا كرد.

* يك ملتي كه زن و مردش براي جان فشاني حاضرند ،و طلب شهادت مي كنند، هيچ قدرتي با آن نمي تواند مقابله كند .

* خون شهيدان ما امتداد خون پاك شهيدان كربلاست.

* ملتي كه شهادت براي او سعادت است پيروز است.

* يك همچو ملتي كه آرزوي شهادت مي كند، اين ملت ديگر خوف ندارد.

* ملت ما خون داده است تا جمهوري اسلامي وجود پيدا كند.

* ملت ما عاشق شهادت بود، با عشق به شهادت پيش رفت اين نهضت.

* ما از خدا هستيم همه ،همۀ عالم از خداست، جلوۀ خداست؛ و همه عالم به سوي او بر خواهد گشت.پس چه بهتر كه برگشتش اختياري باشد و انتخابي، و انسان انتخاب كند شهادت را در راه خدا ،و انسان اختيار كند موت را براي خدا، و شهادت را براي اسلام .

* در بستر مردن، مردن است و چيزي نيست، لكن در راه خدا رفتن شهادت است و سرفرازي و تحصيل شرافت براي انسان و براي انسان ها.

* مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگي سياه است .

* چه غافلند دنيا پرستان و بي خبران، كه ارزش شهادت را در صحيفه هاي طبيعت جستجو مي كنند، و وصف آن را در سروده ها و حماسه [ها] و شعرها مي جويند، و دركشف آن از هنر تخيل وكتاب تعقل مدد مي خواهند ، و حاشا! كه حل اين معما جز به عشق ميسّر نگردد.

* آنها كه شهيد شدند ،به خدمت خودشان و سعادت خودشان و به اجر خودشان رسيدند.

* شهداي انقلاب بزرگ، چون شهداي صدر اسلام در پيشگاه مقدس ربوبي ارزشمند، و مورد عنايت حق تعالي و اولياي اسلام ارزشمند خواهند بود.

* شما پيروزيد، براي اينكه شهادت را در آغوش مي گيريد .و آنهايي كه از شهادت و از مردن مي ترسند ، آنها شكست خورده اند.

* مگر شهادت ارثي نيست كه از مواليان ما، كه حيات راعقيده و جهاد مي دانستند و در راه مكتب پر افتخار اسلام ، با خون خود و جوانان عزيز خود از آن پاسداري مي كردند ، به ملت شهيد پرورما رسيده.

* به ملت عزيز و توده هاي ميليوني ايران عرض مي كنم كه هيچ انقلابي بدون شهادت خواهي و فداكاري و سختي و گراني و فشارهاي مادي موقت تحقق نيافته .

* شهادت در راه خداوند چيزي نيست كه بتوان آن را با سنجش هاي بشري و انگيزه هاي مادي ارزيابي كرد.

* رهبر ما آن طفل دوازده ساله اي است كه با قلب كوچك خود ،كه ارزشش از صدها زبا ن و قلم ما بزرگتر است ، با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود ، و خود نيز شربت شهادت نوشيد.

* سعادت را آنها بردند كه آن چيزي را كه خدا به آنها داده بود تقديم كردند، و ما عقب مانده آنها هستيم.

* برماست كه با اعتراف به عجز خويش ، از رزمندگان عزيزي كه با شهادت طلبي ها و رشادتهايشان از ميهن اسلامي خود دفاع نموده ، و با خون پاك خود چراغهايي فرا راه آزادي تمام ملتهاي دربند برافروختند ، قدرداني نماييم.

* گوارا باد بر اين شهيدان، لذت انس و همجواري شان با انبياي عظام واولياي كرام وشهداي صدر اسلام، و گواراتر بر آنان باد نعمت رضايت حق ، كه «رضوانٌ من الله اكبرُ ».

* هان اي شهيدان! در جوار حق تعالي آسوده خاطر باشيد ، كه ملت شما پيروزي شما را از دست نخواهد داد.

* شما گواهان صادق و يادگاران عزمها و اراده هاي استوار و آهنين ، نمونه ترين بندگان مخلص حقيد، كه مراتب انقياد و تعبد خويش را به پيشگاه اقدس حق تعالي، با نثار خون و جان به اثبات رسانيدند.

* كشوري كه همه بيدار وهمه مستعد براي شهادت هستند ،اينها را از چه مي ترسانند؟

* هنر آن است كه بي هياهوهاي سياسي و خودنمايي هاي شيطاني ، براي خدا به جهاد برخيزد؛ و خود را فداي هدف كند نه هوا؛ و اين هنر مردان خداست.

* به شما برادران مؤمن عرض مي كنم: اگر ما با دست جنايتكار آمريكا و شوروي از صفحه روزگار محو شويم، و با خون سرخ، شرافتمندانه با خداي خويش ملاقات كنيم، بهتر ازآن است كه در زير پرچم ارتش سرخ شرق، و سياه غرب، زندگي اشرافي مرفه داشته باشيم.

* هيچ هراسي به دلتان راه ندهيد، كه شما پيروزيد _انشاءالله. چه كشته بشويم و بكشيم حق با ماست.ما اگر كشته هم بشويم در راه حق كشته شديم و پيروزي است، و اگر بكشيم هم در راه حق است و پيروزي است.

* طبع يك انقلاب فداكاري است.لازمه يك انقلاب شهادت و مهيا بودن براي شهادت است.

* مجاهد في سبيل الله بزرگتر از آن است كه گوهر زيباي عمل خود را به عيار زَخارف دنيا محك بزند.

* دنيا با همه زرق و برق ها و اعتباراتش ، به مراتب كوچكتر از آن است كه بخواهد پاداش و ترفيع مجاهدان في سبيل الله گردد .

* ما خاكيان محجوب، يا افلاكيان، چه دانيم كه اين ارتزاق عند رب الشهداء چي است؟

* ما اگر كشته شويم _انشاءالله_ بهشت مي رويم، اگر بكشيم هم به بهشت مي رويم.

* كشته بشويد بهشتي هستيد ، بكشيد هم بهشتي هستيد.

*ما بكشيم سعادتمنديم ، كشته بشويم هم سعادتمنديم.

* وقت آن است كه ما كه وارثان اين خون ها هستيم ، و بازماندگان جوانان و شهداي به خون خفته هستيم ، از پاي ننشينيم تافداكاري آنها را به ثمر برسانيم شهادت يك هديه ايست از جانب خداي تبارك و تعالي براي آن كساني كه لايق هستند.

* گريه كردن بر شهيد زنده نگه داشتن نهضت است .

* عزاداري كردن براي شهيدي كه همه چيز را در راه اسلام داد، يك مسأله سياسي است، يك مسأله ايست كه در پيشبرد انقلاب اثر بسزا دارد؛ ما از اين اجتماعات استفاده مي كنيم.

* قبور شهدا و اجساد و ابدان معلولان، زبان گويايي است كه به عظمت روح جاويد آنان شهادت مي دهد.

* خون هاي جوانان ما بر مسلسل ها غلبه كرد.

* چطور انسان متأثر نباشد از اشخاصي كه قدرتمندي خودشان را در خون شهيدان ما مي بينند؟

* خدمت در بنياد شهيد در رأس خدمتهاست.

* من شهادت در راه حق و اهداف الهي را افتخار جاوداني مي دانم

شرایط جدید معافیت های سربازی + جدولقانون جدید نظام وظیفه عمومی، ۱۵ مهر ماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد ولی شورای نگهبان ایراداتی را به آن مطرح و طرح را به مجلس ارجاع داد.به گزارش خبر؛ در حالی که هنوز وضعیت قانون جدید وظیفه عمومی مشخص نشده و معلوم نیست که بالاخره مشمولان خدمت سربازی، کی قرار است مشمول قانون جدید قرار بگیرند، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا آخرین وضعیت این قانون را توضیح داده و معافیت‌های جدید مشمولان خدمت سربازی را هم اعلام کرده است.
قانون جدید نظام وظیفه عمومی، ۱۵ مهر ماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد ولی شورای نگهبان ایراداتی را به آن مطرح و طرح را به مجلس ارجاع داد و مجلس نیز در اسفند ماه سال ۸۸ ایرادات شورای نگهبان را برطرف و طرح را دوباره به شورای نگهبان فرستاد، اما شورای نگهبان مجددا ایرادات دیگری مبنی بر این که موضوع بار مالی این طرح برطرف نشده است به آن وارد کرد اما دولت هنوز منابع مالی اجرای این طرح را مشخص نکرده است.
صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره آخرین وضعیت قانون جدید وظیفه عمومی گفته است که «قانون جدید هنوز در شورای نگهبان بلاتکلیف مانده است، اما در صورت تصویب و با طی مسیر خود و در صورت ابلاغ هر گونه تغییراتی که این قانون با قانون فعلی دارد، اطلاع‌رسانی خواهد شد، چون بعضی از موارد ذکر شده در قانون جدید موارد قانونی فعلی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.»
او در ادامه معافیت‌های مختلف مشمولان خدمت سربازی را اعلام کرده است که از جمله آن‌ها موارد معافیت کفالت است. رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرط اصلی برای استفاده از کلیه موارد مربوط به معافیت کفالت را یگانه مراقب‌بودن یعنی نداشتن برادر سالم و بالای ۱۸ سال دیگر عنوان کرده است.
در حال حاضر مدت خدمت سربازی مشمولان ۱۸ ماه است و بنابر اعلام مسئولان سازمان نظام وضیفه عمومی، تا پایان سال ۱۳۸۹ تغییر نمی کند؛ بر این اساس تغییر در این مدت فقط براساس نظر فرماندهی کل قوا در پایان سال ۸۹ امکان پذیر است.
در جدول‌های زیر آخرین وضعیت معافیت‌های مشمولان خدمت سربازی را می‌خوانید.

آخرین وضعیت معافیت‌های کفالت خدمت سربازی


اگر سن پدر مشمولی که تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال و سالم کمتر از ۵۹ سال تمام باشد و به دلیل بیماری با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

اگر مادر خانواده‌ای فاقد همسر باشد، در صورت فوت یا طلاق، تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال و سالم وی می‌تواند کفیل مادر شده و از خدمت وظیفه عمومی معاف شود. همچنین اگر چنانچه مشمولی خواهر یا برادر صغیر داشته و پدرش هم فوت کرده باشد و برادر سالم بالای ۱۸ سال دیگری نداشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

چنانچه مشمولی برادر بالای ۱۸ سال وی بیمار بوده و نیازمند مراقبت تشخیص داده شود و همسر ، پدر و فرزند هم نداشته باشد، در این شرایط نیز در صورتی که برادر سالم و بالای ۱۸ سال نداشته باشد، می‌تواند کفیل برادر بیمار خود شود و از معافیت کفالت استفاده کند.

چنانچه مشمول دارای خواهری باشد که از سن ۱۸ سالگی تا ۲۴ سالگی ازدواج نکرده و مجرد باشد و پدر وی نیز در قید حیات نباشد، در صورت یگانه مراقب بودن می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

در صورتی که پدر بزرگ مشمول در شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، مشروط بر آن که فاقد فرزند پسر بوده یا فرزندان پسر وی بنا به نظر شورای پزشکی قادر به مراقبت از پدر خود نبوده و مشمول نیز تنها پسر بالای ۱۸ سال وی باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده‌ به هیات رسیدگی بلامانع خواهد بود.

شوهر و فرزندان ذکور مادربزرگ مشمول فوت کرده یا به علت بیماری بنابر نظریه پزشکی قادر به سرپرستی از مادربزرگ مشمول نباشند و مشمول نیز تنها پسر سالم بالای ۱۸ سال باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده‌ به هیات رسیدگی بلامانع است.

چنانچه پدر یگانه مراقب خانواده‌ در حبس بوده و حداقل یک سال از حبس قطعی وی باقی‌مانده باشد، می‌تواند از معافیت استفاده کند.

اگر مفقودیت پدر توسط رای دادگاه تایید شود، مشمول می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

در مورد رسیدگی به کفالت مادر فاقد شوهر چنانچه همسر مادر(ناپدری) با توجه به شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، مشمول می‌تواند از کفالت استفاده کرده و برای معافیت اقدام کند.




معافیت‌های معلولان

برابر ماده شش قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده(هر دو یا یکی از آنان معلول باشد) یا حداقل دو نفر از فرزندان آنان معلول و ناتوان باشند، از انجام خدمت وظیفه معاف می‌شوند.

اگر در خانواده‌ای یک معلول (خواهر یا برادر) باشد و همچنین یک فرزند پسر بالای ۱۸ سال نیز داشته باشند، نامبرده از خدمت معاف می‌شود.

کسانی که پدر یا مادرشان ۲۵ درصد جانبازی یا ۳۰ ماه سابقه جبهه یا ۳۶ ماه سابقه آزادگی داشته باشد، از معافیت خدمت برخوردار خواهند شد.

اگر با تلفیق موارد جانبازی و سابقه جبهه مدت مورد نظر منجر به ۳۰ ماه شود، یک فرزند خانواده‌ از خدمت معاف خواهد شد.


اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد، در صورت دارا بودن دو فرزند پسر بالای ۱۸ سال، یکی از فرزندانش از خدمت سربازی معاف می‌شود

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/81/ef2277a824c2fa927b9a1b617b046444/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13930113_" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/81/ef2277a824c2fa927b9a1b617b046444/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13930113_</a>(17).jpg)

((( کدهای مراکز آموزش نظام وظیفه )))
کد ۱ : مرکز اموزش ولیعصر تبریز
کد ۲ : نیروی انتظامی سعید آباد (آذر بایجان شرقی)
کد ۳ : ارومیه
کد ۴ : بیرجند
کد ۵ : کرمان ارتش ۰۵
کد ۶ : اراک نیروی انتظامی ۰۶
کد ۷ : شهید بهشتی اصفهان
کد ۱۱ : اراک نیروی انتظامی شهید دستغیب جهرم-فارس (ناجا)
کد ۱۲ : نیروی انتظامی مرزن آباد چالوسه
کد ۱۳ : نیروی انتظامی مشکین شهر
کد ۱۴ : اصلاندوز اردبیل
کد ۱۷ : نیروی هوایی شیراز ارتش منطقه هوایی شهید دوران
کد ۲۰ : نیروی هوایی ارتش دانشگاه هوایی ستاری – شمشیری آذری (تهران)
کد ۲۱ : پایگاه شکاری شهید نوژه همدان(نیروی هوایی ارتش)
کد ۲۷ : نیروی هوایی سمنان
کد ۲۸ : نیروی هوایی ارتش بابلسر
کد ۳۱ : پدافند هوائی ارتش – هاشم آباد
کد ۳۲ : پدافند نیروی هوایی تهران
کد ۳۵ : نیروی زمینی ارتش تهران آموزشی ۰۱
کد ۳۶ : نیروی زمینی ارتش تهران آموزشی ۰۲
کد ۳۷ : ارتش نیروی زمینی عجب شیر
کد ۳۸ : مربوط به ۰۴بیرجند
کد ۳۹ : کرمان نیروی زمینی ارتش
کد ۴۰ : نیروی زمینی ارتش کازرون
کد ۴۱ : ۰۸ نیروی زمینی ارتش خاش (سیستان و بلوچستان )
کد ۴۲ : نیروی زمینی ارتش هوابرد شیراز
کد ۴۴ : تیپ هوابرد ارتش شیراز
کد ۴۵ : نیروی زمینی ارتش مراغه
کد ۴۷ : نیروی زمینی ارتش گروه ۳۳ توپخانه پرندک
کد ۴۹ : نیروی زمینی ارتش لشگر ۱۶ زرهی قزوین
کد ۵۲ : مرکز آموزش ۲۳ پرندک (تهران)
کد ۵۳ : لشکر ۳۰ دوآب
کد ۵۴: لشگر ۵٨ چهل دختر شهارود
کد ۵۷ : ارتش لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه
کد ۶۴ : پادگان نبی اکرم میبد (یزد)
کد ۷۱ : نیروی زمینی سپاه امام رضا(ع) کازرون
کد ۷۲ : پادگان شهید ثابت خواه ، سپاه ، گیلان غرب کرمانشاه
کد ۷۳ : نیروی زمینی سپاه پادگان شهید قاضی تبریز
کد ۷۴ : نیروی زمینی سپاه ولیعصر(عج) آباده
کد ۷۵ : وزارت دفاع قزوین
کد ۷۶ : نیروی انتظامی تبریز
کد ۷۷ : هواپیمایی کرمان
کد ۷۸ : نیروی هوای سپاه خاتم یزد
کد ۸۰ : ستاد مشترک سپاه
کد ۸۱ : سپاه مرودشت یا نیروی هوایی ارتش مهرآباد – تهران
کد ۸۲ : سپاه مرودشت
کد ۸۳ : نیروی زمینی سپاه مالک الشتر ارومیه
کد ۸۷ : نیروی مقاومت سپاه پادگان خاتمی یزد
کد ۸۶ : کهریزک تهران ارتش
کد ۸۸ : نیروی هوائی سپاه اردکان
کد ۸۹ : سازمان زندان کرج
کد ۹۱ : سپاه ( نیروی زمینی ) در اقلید فارس (شیراز )
کد ۹۴ : سپاه پادگان ولیعصر ساری
کد ۱۰۱ : دزفول سپاه
کد ۱۰۵ : هتل ولیک بابل پادگان المهدی بابل نیروی زمینی سپاه
کد ۱۱۹ : نیروی دریایی ارتش سیرجان کرمان
کد ۱۱۵ : لشگر چهار شکاری دزفول
کد ۱۲۳ : نیروی زمینی سپاه شهید هاشمی نیشابور
کد ۱۳۵ : سپاه شهید قدوسی یزد
کد ۱۵۹: یگان ویژه شیراز
کد ۱۷۴: پدافند هوایی شیراز
کد ۱۷۵ :نیروی هوایی ارتش پایگاه شکاری دزفول
کد ۱۷۶ : نیروی هوایی امام حسین – تهران
کد ۱۸۱: نیرو هوایی مشهد
کد ۱۸۲ : نیروی هوائی تهران ارتش
کد ۱۸۵ : ستاد مشترک سپاه شهدای کرمانشاه یا شهید همت روانسر
کد ۱۸۹: نیروی هوایی شیراز
کد ۲۰۰: شیرگاه قائم شهر نیروی انتظامی
کد ۲۰۶ : هواپیمایی قلعه مرغی
کد ۲۱۵ : پادگان شهید پازوکی سپاه (لشکر ۲۷ ) واقع در افسریه
کد ۲۲۶ : مازاد (یعنی در روز تقسیم هر جا که نیرو لازم بود به انجا اعزام خواهید شد)
کد ۲۳۲: یگان ویژه زاهدان
کد ۲۳۴ : نیروی دریایی
کد ۲۳۵: مرکز اموزش تکاور نزاجا لشگرک تهران تو جاده لواسانات
کد ۲۳۸: ارتش شیراز
کد ۲۵۶ : مازاد (یعنی در روز تقسیم هر جا که نیرو لازم بود به انجا اعزام خواهید شد یا پادگان شهید مدرس نیروی زمینی سپاه واقع در جنب شهرک خاتم الانیبا(ص) بعد از پل فردیس کرج
کد ۲۷۷ : یگان امداد فاتب
کد ۳۳۵ : تکاور لشگر ۵۷ ارتش تهران ( پشت نظام وظیفه تهران )


اعزام به خدمت۱ – مشمولیکه تقاضای معافیت پزشکی نموده اگر معاف نگردد و سرباز شناخته شود آیا برای وی غیبت درج می شود؟
اگر موقع صدور نظریه شورای پزشکی از موعد اعزام بخدمت قانونی وی نگذشته باشد غیبت برای وی درج نمی گردد ولی اگر از موعد اعزام بخدمت وی گذشته باشد ۳ ماه اضافه خدمت برای وی درج می شود.
۲ – گر مشمول قبل از زمان اعزامش برای معافیت پزشکی اقدام نماید و معاف از رزم شود آیا برای وی غیبت اولیه درج می شود؟
در صورتیکه مشمول معاف از رزم شود و در اولین اعزام که اعلام گردیده به خدمت اعزام شود ، غیبت اولیه برای او درج نمی‌شود. به شرط آنکه با غیبت وارد شورای پزشکی نشده باشد.
۳ – آیا مشمولان غایب می توانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند؟
خیر – مشمولان غایب قانوناً نمی توانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند مگر اینکه غیبت مشمول توسط سازمان وظیفه عمومی جهت استخدام در نیروهای مسلح موجه تلقی شود که این امر صرفاً در صورت داشتن معاذیر موجه از سوی مشمول امکان پذیر می باشد.
۴ – آیا مشمولانیکه سابقه خدمت قبلی دارند و بعلل قانونی از خدمت ترخیص می‌گردند(مانند قبولی در دانشگاه)برای ادامه خدمت باید به یگان قبلی اعزام گردند؟
بله ، اینگونه مشمولان جهت ادامه خدمت باید به همان یگان خدمتی قبلی اعزام گردند.
۵ – غایب بین راه به چه مشمولانی گفته می شود؟
یه مشمولانیکه مرکز آموزش آنان مشحص گردیده است و در حین عزیمت به مرکز آموزش مرتکب غیبت شود غایب بین راه گویند.
۶ – مشمولانیکه خدمت قبلی داشته انددر صورتیکه مرتکب غیبت منجر به فرار شوند و مجدداً با کتمان حقیقت به یگان دیگری اعزام شوند وضعیت ایشان چگونه است؟
برابر ماده ۲۲ آئین نامه اجرائی خدمت ثانویه کان لم یکن تلقی شده و باید مجددا خدمت خود را از یگان اولیه ادامه و به پایان رساند.ه چند که با توجه به راه اندازی سیستم مکانیزه در وظیفه عمومی کتمان این موضوع عملاً وجود ندارد.
۷ – مدت زمانی که فارغ التحصیلان دانشگاهها و سایر موسسات آموزش عالی فرصت دارند پس از فارغ التحصیلی خود برای خدمت وظیفه عمومی اقدام نمایند چند ماه است؟
از زمان فراغت از تحصیل حداکثر بمدت شش ماه مهلت دارند که مدارک خود را از طریق دفاتر پلیس+۱۰ در سیستم مکتنیزه وظیفه عمومی ثبت نمایند و نسبت به پیگیری وضعیت مشمولیت خود اقدام کنند.
۸ – آیا مشمولین غایب می توانندبرای شرکت در آزمایشات رانندگی و دریافت گواهینامه اقدام نمایند؟
خیر ، زیرا شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه ،منوط به ارائه برگه اعزام بخدمت بدون غیبت یا کارت معافیت یا کارت پایان خدمت یا گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر استخدام می باشد.
۹ – واکسن مننژیت و دو گانه تا چند روز قبل از اعزام باید تلقیح شود؟
این واکسن حداقل باید ۱۵ روز قبل از اعزام تلقیح شود مشمولین باید توجه داشته باشند از آنجائیکه عمل تولید Anti body توسط این واکسن صورت گیرد لذا می بایست بین یک تا دو هفته زمان سپری شود و مراکز آموزش از پذیرفتن مشمولانیکه کمتر از این زمان واکسن را تلقیح کرده باشند خودداری خواهند نمود.
۱۰-نحوه به تاخیر انداختن خدمت سربازی مشمولی که برادر دیگرش در خدمت می باشد چگونه است؟
از دو یاسه برادر واجد شرایط اعزام به خدمت یکی از آنان که سن او از دیگران کمتر است به شرطی که خود و برادری که به خدمت رفته است فاقد غیبت باشد با ارائه گواهی اشتغال به خدمت برادر یا برادران دیگر می تواند به تاریخ خاتمه خدمت برادر یا یکی از برادران دفترچه آماده به خدمت در یافت نماید.
۱۱ – سال احضار مشمول چه سالی است؟
افراد ذکور ایرانی از اول فروردین ماه سالی که طی آن سال وارد سن ۱۹ سالگی می شوند برای روشن شدن وضع مشمولیت خود احضار خواهند شد.
۱۲ – سال اعزام مشمول چه سالی است؟
مشمولانی که جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخیص داده شوند در طی سالی که به سن ۱۹ سال تمام می رسند به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.
۱۳ – اضافه خدمت برای مشمولان غایبی که خود را معرفی می نمایند چه مقدار است؟
سه ماه.
۱۴ – اضافه خدمت برای مشمولان غایبی که خود را معرفی ننموده و توسط عوامل انتظامی دستگیر می شوند چه مقدار است ؟ شش ماه.
۱۵ – تاریخ اعزام مشمولین درطول سال چه تاریخهایی صورت می گیرد؟
بطور کلی مشمولان دیپلم و زیر دیپلم در تاریخهای ۱۸ و ۱۹ هر ماه و مشمولان فارغ التحصیل دانشگاهها در تاریخ یکم ماههای زوج و مشمولان هیات علمی دانشگاهها در تیر ماه هر سال به خدمت اعزام میگردند

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/69/539530068cd004a69dffb7cc55770b77/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13930113_" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/69/539530068cd004a69dffb7cc55770b77/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13930113_</a>(23).jpg)

معافیت موارد خاص۱- متعهدین خدمت به سازمانها و ارگانهای دولتی ذکر شده در قانون وظیفه عمومی چه کسانی هستند؟
متعهدین خدمت به آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان هواپیمایی، شرکت کشتیرانی، بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی کشور.
۲- نحوه صدور معافیت برای متعهدین خدمت ذکر شده چگونه انجام میپذیرد؟
با تائید سازمان مربوطه مبنی بر انجام تعهد مربوطه و طی دوره آموزشی مقدماتی نظامی.
۳- در صورتی که قبل از انجام تعهد از خدمت منفک گردندوضعیت آنان چگونه خواهد بود؟
به آنان معافیت تعلق نمیگیرد و در صورت بلامانع بودن به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.
۴- آیا متعهدین خدمت در حین انجام تعهدمی توانند درخواست بهره مندی از معافیتهای دیگر را نمایند؟
خیر، پس از روشن شدن وضعیت تعهد آنان پیرامون درخواستهای آنان اقدام لازم بعمل خواهد آمد.
۵- معافیت های رهبری یا ۶ گروه سنی به کدام دسته از مشمولان تعلق می گیرد؟
زیردیپلم، دیپلم، فوق دیپلم ( متولدین ۱۳۳۸ تا پایان ۱۳۵۴)
لیسانس( متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴)
فوق لیسانس (متولدین تا پایان سال ۱۳۵۲)
دکتری غیرپزشکی ( متولدین تا پایان سال ۱۳۵۰)
دکتری پزشکی و دامپزشکی ( متولدین تا پایان سال ۱۳۴۴)
۶- چند فرزند از شهدا معاف می گردند؟
دوفرزند از شهدا .
۷- ایا برادر شهید هم می تواند از معافیت هم برخوردار شود؟
بله فقط یکنفر .
۸- آیا فرزند مفقود الاثر جبهه نیز معاف می گردد؟
بله، مشروط بر آنکه بیش از سه سال از مفقودیت گذشته باشد.
۹- آیا برادر مفقود الاثر جنگ نیز از خدمت معاف میگردد؟
بله، مشروط بر آنکه بیش از سه سال از تاریخ مفقودیت گذشته باشد.
۱۰- آیا فرزند و برادر آزاده از خدمت معاف میگردند؟
بله، مشروط بر آنکه بیش از سه سال آزاده بوده باشد.
۱۱- در صورتی مدت اسارت آزاده کمتر از سه سال باشد چه امتیازی خواهد داشت؟
به میزان نصف دوران اسارت از مدت خدمت دوره ضرورت یکی از منسوبین (فرزند یا برادر ) کسر خواهد شد.
۱۲- آیا برای خود آزادگان معافیت یا کارت پایان خدمت تعلق می گیرد؟
بله ، در صورتی که بیش از ۶ ماه در اسارت بوده باشند.
۱۳- آیا به منسوبین جانبازان معافیت تعلق می گیرد؟
در صورتی که کمیسیون پزشکی بنیاد شهید تائید نماید که جانباز نیاز به مراقب دارد یک نفر از منسوبین (فرزند یا برادر ) از خدمت معاف خواهند شد.
۱۴- آیا خود جانباز از خدمت معاف می گردد؟
در صورت داشتن حداقل ۱۵% جانبازی از خدمت معاف می گردد.
۱۵- جانبازان چند نفر از فرزندان خود را می توانند معاف کنند؟
جانباز۲۵% یک فرزند و جانباز۵۰% و بالاتر دو فرزند.
۱۶- رزمندگان و ایثارگران چند فرزند خود را میتوانند معاف کنند؟
رزمندگان با ۳۰ماه سابقه جبهه یک فرزند و رزمندگان با بیش از ۶۰ ماه سابقه جبهه ۲ فرزند خود را می توانند معاف کنند.
۱۷- آیا تلفیق جبهه و جانبازی نیز میتوانند از معافیت استفاده نمایند؟
یکی از فرزندان ایثارگری که مدت جبهه وی با مدت جانبازی وی به عدد ۳۰برسد و همچنین دو فرزند ایثارگری که تلفیق مدت جبهه و جانبازی وی به عدد ۶۰ برسد از خدمت معاف خواهند شد.
۱۸- آیا خانواده شاهد میتوانند درخواست کارت معافیت جایگزین نمایند؟
بله ، مشروط بر آنکه دریافت کننده اول کارت معافیت، فوت یا به استخدام نیروهای مسلح و یا در قواره معافیتهای قانونی دیگر قرار گرفته باشند.
۱۹- آیا اگر سن خواهر مجرد فاقد پدر بیش از ۲۴ سال باشد میتواند تنها برادر بالای ۱۸ سال خود را معاف کند؟
بله، در قواره معافیتهای عنایات مقام معظم رهبری می تواند از معافیت خواهر مجرد استفاده نماید.
۲۰- آیا خانواده های دارای فرزند معلول در قواره معافیت قرار میگیرند؟
بله ، مشروط بر آنکه در خانواده فقط یک فرزند ذکور بالای ۱۸ سال سالم باشد.
۲۱- آیا مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد امام میتوانند فرزند خود را معاف نمایند؟
بله، مشروط بر آنکه بیش از دو فرزند بالای ۱۸ سال نداشته باشد، یک فرزند در قواره معاف قرار میگیرد.
۲۲- آیا مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد قبلاً یک نفر از فرزندان خود را معاف کرده باشند آیا می توانند درخواست معافیت فرزند دوم را بنمایند؟
خیر
۲۳- اگر پدر یا مادری معلول باشند آیا میتوانند یک فرزند خود را معاف کنند؟
بله، مشروط بر آنکه معلولیت به تائید شورای زشکی بهزیستی و شورای پزشکی در وظیفه عمومی برسد و مشمول قبل از معلولیت فاقد غیبت باشد.
۲۴- اگر خانواده ای دارای فرزند معلول باشد میتوانند یک فرزند را معاف کنند؟
بله، مشروط بر اینکه حداقل دو فرزند معلول در خانواده باشد و قبل از معلولیت غیبت هم نداشته باشد.
۲۵- اگر مشمول دارای همسر معلول باشد وضعیت وی چگونه خواهد شد؟
همسر مشمول باید بعد از ازدواج معلول شده باشد یا مشمولانیکه از تاریخ ۸۵/۱/۱۲ ابلغ آئین نامه همسر معلول انتخاب نموده اندو به عقد دائم خود درآورده اند در شمول مصوبه قرار می گیرند.
۲۶- آیا غیبت مانع از رسیدگی می شود؟
بله، اما اگر تاریخ معلولیت قبل از شروع غیبت متقاضی بوده باشد قابل رسیدگی است.
۲۷- آیا تاهل فرزندان مانعی برای رسیدگی است؟
در خانواده معلولان (فرزندان) برادرشان نمی توانند از این معافیت استفاده نمایند و لیکن فرزند خود معلول می تواند از این امتیاز استفاده نماید.
۲۸- آیا صرف تائید سازمان بهزیستی مبنی بر معلولیت کافی است؟
برای معافیت یک نفر از منسوبین معلولان تائید معلولیت توسط کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی نیز ملاک رسیدگی خواهد بود .
۲۹- نحوه رسیدگی به وضعیت نخبگان چگونه است؟
مشمولان نخبه ابتدا میبایست به بنیاد ملی نخبگان به آدرس: تهران _ خیابان ولیعصر (عج) _زعفرانیه ( خ. شهید فلاحی _ کوچه . شیرکوه _ پ. ۱/۲۴ مراجعه و سوابق و مستندات نخبگی خویش را جهت احراز نخبگی به بنیاد مذکور ارائه نمایند در صورت احراز نخبگی خواهند توانست از امتیازات خدمت وظیفه عمومی _ ادامه تحصیل _ خروج از کشور و . . . . بهره مند گردند، جهت کسب اطلاع بیشتر میتوانند با شماره تلفن ۹۳۲۲۴۱۴۱- ۰۲۱ تماس حاصل نمایند. و یا آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایند

مجوز خروج از کشور۱ – میزان ودیعه برای مجوز خروج از کشور چه مبلغ و نوع وثیقه چه می باشد؟
برای سفرهای زیارتی چک به مبلغ ۱۵ میلیون تومان – سفرهای علمی کوتاه مدت ۵ میلیون تومان نقد و برای سفرهای سوریه و تحصیل در دانشگاههای خارج مبلغ ۱۵ میلیون تومان نقد – ضمانتنامه بانکی یا وثیقه ملکی.
۲ – اخذ ودیعه بصورت ضمانتنامه بانکی چگونه است و چه بانکی معتبر می باشد؟
ضمانتنامه همه بانکها با هماهنگی امور مالی سازمان وظیفه عمومی ناجا معتبر می باشد.
۳ – نحوه خروج از کشور دانشجویان از طریق ستاد عمره دانشجویی چگونه است؟
با در خواست ستاد عمره دانشجویی و تعهد آن ستاد و نداشتن غیبت مشمول امکان خروج از کشور دانشجویان برای عمره وجود دارد.
۴ – آیا به مشمولان غائب مجوز خروج تعلق میگیرد؟
هیچ مشمول غایبی به هیچ وجه مجاز به خروج از کشور نمی باشد.
۵ – مجوز خروج به مقصد چه کشورهایی و به چه منظور صادر میشود؟
تمامی کشورها به منظور سفر علمی به جز فلسطین اشغالی
کشورهای زیارتی (عراق، سوریه و عربستان)
۶ – خروج از کشور دانشجویان به چه صورت میباشد؟
به منظور سفر علمی و فرصت مطالعاتی و اخذ پذیرش با درخواست و تائید دانشگاه و سپردن ودیعه ۵ میلیون تومانی مجوز خروج برای دانشجویان صادر می شود.
۷ – مدت خروج از کشور به منظور فرصت مطالعاتی در دوره های فوق لیسانس و دکتری به چه صورت میباشد؟
فوق لیسانس ۶ ماه و دکترا یکسال می باشد.
۸ – نحوه خروج از کشور متعهدین خدمت به سازمانها ( نفتکش، کشتیرانی، هواپیمائی، آموزش و پرورش و قوه قضائیه،. . .)چگونه می باشد؟
با درخواست سازمان مربوط پس از طی دوره آموزش نظامی و تعهد سازمان مربوط به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خروج این افراد ممکن میباشد.
۹ – نحوه خروج از کشور ورزشکاران اعم از دانش آموز و دانشجو چگونه می باشد ؟
با درخواست سازمان تربیت بدنی در صورت نداشتن غیبت و تضمین لازم از سوی فدراسیون مربوطه امکان خروج ورزشکاران مشمول ممکن می باشد.
۱۰ – نحوه خروج از کشور دانشجویان از طریق ستاد عمره دانشجوئی چگونه است؟
درخواست ستاد عمره دانشجوئی و تعهد آن ستاد و نداشتن غیبت.
۱۱ – نحوه خروج از کشور فرزندان مامور ثابت دولت در خارج از کشور چگونه است؟
با تائید ماموریت از طرف وزارت امور خارجه و به شرط نداشتن غیبت و سپردن تضمین از سوی سازمان مربوطه همراهی فرزندان مامورین ثابت دولت در خارج از کشور تا پااین ماموریت والدین امکان پذیر می باشد

شرایط جدید کاهش ۶ تا ۱۰ ماهه خدمت سربازی
معاون سازمان قضائی نیروهای مسلح گفت: دانشجویانی که پایان نامه های خود را با موضوعات قضائی و حقوقی مرتبط با نیروهای مسلح ارائه کنند، از امتیاز کاهش ۶ تا ۱۰ ماهه مدت سربازی استفاده می کنند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمدکاظم بهرامی در دیدار با اعضای کمیسیون های معاونت قضائی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت علم و دانش در دین مبین اسلام گفت: بر اساس روایات، با ارزش ترین مردم کسانی هستند که از دانش بیشتری برخوردار باشند و کم ارزش ترین آنها هم کسی است که علم و دانش وی کمتر است.
وی با تأکید بر اینکه نباید از تحقیق و پژوهش هیچگاه فاصله بگیریم، افزود: نباید با اخذ یک مدرک نسبت به فراگیری علم و دانش قانع شویم و تنها به آموخته های قبلی متکی باشیم.
رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه تحقیقات علمی برای تزیین قفسه ها و کتابخانه ها نیست، گفت: اگر ما بتوانیم از هر رساله و پایان نامه یک یا چند نکته خوب علمی استخراج و آن را کاربردی کنیم، موفق هستیم.
وی تدوین جزوات آموزشی برای نیروهای مسلح را مهم توصیف کرد و گفت: با توجه به اهمیت مسئله آموزش در پیشگیری از جرایم، این قابلیت وجود دارد که بتوانیم روی محتوا و شکل جزوات تهیه شده کار بیشتری انجام دهیم و از آیات و روایات، داستان، مصداق ها و لطیفه نیز استفاده کنیم تا عمق و غنای بیشتری به آنها ببخشیم.
حجت الاسلام بهرامی با اشاره به اهمیت اقدامات کمیسیون های معاونت قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: مجموعه اقدامات و تلاش های این کمیسیون ها در زمینه تدوین قوانین و مقررات، پاسخ به استعلامات، رفع ابهام ها، جلوگیری از تشتت آراء و تلاش برای ایجاد وحدت رویه موجب تعالی سازمان می شود.
وی با اشاره به اقدامات ارزشمند سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت ارتقاء سطح دانش کارکنان به ویژه قضات، تصریح کرد: قضات دادسراها و دادگاه های نظامی از دانشی خوبی برخوردارند ولی نباید به همین مقدار اکتفا کنیم بلکه مستمراً در پی ارتقاء سطح دانش آنان باشیم.
معاون قضائی و حقوقی سازمان قضائی نیروهای مسلح هم در این جلسه به اقدامات کمیسیون های این معاونت اشاره کرد و گفت: ۲۵ عنوان جزوه آموزشی ویژه سربازان وظیفه و پایوران نیروهای مسلح در موضوعات کاربردی مختلف آماده شده و ۲۵ عنوان دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و امیدوارم بتوانیم آنها را در سال آتی ارائه نماییم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مصدق گفت: فهرستی با صد عنوان پژوهشی برای رساله مقطع دکترا دوره پودمانی با هماهنگی قوه قضائیه تهیه شده که همکاران در صورت تمایل می توانند یکی از موضوعات را برای تحقیق خود انتخاب کنند.
وی افزود: افرادی هم به عنوان استاد ناظر در تهران و برخی استان ها تعیین شده اند و همکاران می توانند آنان را به جای استاد راهنما برای نظارت به رساله خود تعیین کنند.
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح ادامه داد: این صد موضوع به نوعی به اهداف سازمان قضایی نیروهای مسلح مرتبط است و ما می توانیم از نتیجه این تحقیقات استفاده کنیم.
حجت الاسلام مصدق با اشاره به اجرای طرح بهره گیری از نخبگان و افراد دارای تحصیلات عالی گفت: با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح دانشجویانی که پایان نامه های خود را با موضوعات قضائی و حقوقی مرتبط با سازمان و نیروهای مسلح ارائه کنند پس از بررسی از امتیاز کاهش ۶ تا ۱۰ماهه مدت سربازی می توانند استفاده کنند.

@کهنه سرباز@کهنه سرباز@@کهنه سرباز@@کهنه سرباز@@کهنه سرباز@@کهنه سرباز@@کهنه سرباز@

http://www.sarbazi.us/fa/news/5995/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DB%B6-%D8%AA%D8%A7-%DB%B1%DB%B0-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C.html

[=andale mono]نحوه احضار
[=andale mono]مواد قانوني
[=andale mono][=calibri]ماده2: هرفرد ذكور ايراني از اول ماهي كه طي آن ماه به سن هجده سال تمام مي رسد مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي است.
[=andale mono]مثال: فردي كه متولد15/4/1373 باشد از تاريخ 1/4/1391 مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي خواهد بود.
[=andale mono]مدارك مورد نياز
[=andale mono][=symbol]· تكميل برگ وضعيت مشمولين، برگه شماره 1.
[=andale mono][=symbol]· برگ معاينه اوليه و واكسيناسيون مشمولين، برگه شماره 2.
[=andale mono][=symbol]· اصل و تصوير كارت ملي يا كارت موقت ملي مشمول.
[=andale mono][=symbol]· اصل و تصوير كليه صفحات شناسنامه عكس دار مشمول.
[=andale mono][=symbol]· اصل و تصوير گواهي آخرين مدرك تحصيلي كه توسط مرجع صادركننده يا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.
[=andale mono][=symbol]· يك قطعه عكس سياه و سفيد 4*3 تمام رخ مشمول (علاوه بر عكس هاي الصاقي به برگه ها).
[=andale mono][=symbol]· مشمولاني كه داراي گواهي كسر خدمت جبهه، جانبازي والدين و بسيج مي باشند، مي بايست گواهي مذكور را با مدارك خود به دفاتر پليس+10 ارايه نمايند.
[=andale mono]فرايند مراجعه واقدام
[=andale mono]1. [=times new roman]دريافت دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي از دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس+10) به منظور تنظيم و تكميل مدارك مورد نياز درخواست اعزام.
[=andale mono]2. [=times new roman]مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس+10) به همراه كليه مدارك مورد نياز.
[=andale mono]3. [=times new roman]ثبت درخواست در سامانه توسط كاربر پليس+10.
[=andale mono][=times new roman]4. [=times new roman]برگه آماده به خدمت مشمولان خدمت وظيفه عمومي [=times new roman](برگه سفید هولوگرام دار) : پس از ثبت درخواست اعزام در دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس+10)، برگه آماده به خدمت با شماره سریال و هولگرام بلافاصله با مشخص شدن تاريخ اعزام به مشمول تحویل مي گردد.
[=andale mono][=times new roman]5. برگ معرفي نامه مشمولان به مراكز آموزش نيروهاي مسلح (برگ آبي): اين برگ با مشخص شدن نيروي به كار گيرنده، نام مركز آموزش و آدرس محل اعزام حداكثر ده روز قبل از تاريخ اعزام به خدمت مشمولان به نشاني آنها ارسال مي گردد.
[=andale mono]فرم درخواست
[=andale mono]راهنماي تكميل فرم درخواست
[=andale mono]1. در اين بند بايد مشخصات كامل فردي خود را درج نماييد.از حذف صفرهاي كدملي خوددارينماييد،شماره شناسنامه بدون خط تيره درج شود. (عكسي كه در محل مورد نظر خواهيدچسباند بايد داراي شئونات اسلامي باشد(
[=andale mono]2. دين خود را با علامت گذاري يكي از خانه‌ها مشخص نماييد.
[=andale mono]3. وضعيت تحصيلي و آخرين تاريخ وضعيت تحصيلي را مشخص نماييد.
[=andale mono]4. در صورت داشتن مدركي از هر مهارت و تخصصي كه داريد ميتوانيد اين بندرا تكميلنماييد.
[=andale mono]5. مشموليني كه قبلا به علت قبولي در دانشگاه از خدمت ترخيص شده اند و مجدد اقدام بهدرخواست اعزام نموده اند با توسط برگ ترخيصي كه از يگان خدمتي خود دريافت نموده انداين قسمت را تكميل نمايند.
[=andale mono]6. نوع درخواست و تاريخ پيشنهادي خود را قيد نمايد و يكي از سازمانهاي پيشنهادي راعلامت بگذاريد.
[=andale mono] در صورتي كه دوره آموزش تكميلي را گذرانده ايد ضمن علامت گذاري محل مشخص شده مدركمبني بر اين دوره آموزشي را بايد در حين خدمت به مركز آموزشارايهدهيد.
[=andale mono] در صورتي كه درخواست شما معافيت ميباشد يكي از آنها را علامت گذارينماييد.
[=andale mono]تذكر:تاريخ اعزام و محل خدمت با توجه به ظرفيت مراكز آموزش ونياز نيروهاي مسلح، توسط سازمان وظيفه عمومي تعيين مي‌گردد و تاريخ اعزام و سازمانموردنظر شما صرفاً پيشنهادي است و ايجاد حق نخواهد كرد.
[=andale mono]7. آدرس محل سكونت را به طور كامل قيد نماييد.كد پستي را بدون درج خط تيره در محل مشخصدرج نماييد.
[=andale mono]برگ شماره 2-معاينه اوليه(نظريهپزشك) و واكسيناسيون
[=andale mono]راهنماي تكميل فرم درخواست
[=andale mono][=times new roman]در كادر اول مشخصات فردي خود را به طور كامل درج نماييد.
[=andale mono][=times new roman]الف-[=times new roman] اين قسمت توسط مركز واكسيناسيون تكميل مي‌شود.
[=andale mono][=symbol]- [=times new roman]قسمت علامت دار با دايره قرمز بايد توسط مشمول به وسيله امضاء و اثر انگشت تكميل شود.
[=andale mono][=times new roman]معاينه اوليه پزشك
[=andale mono][=symbol]- [=times new roman]اين قسمت توسط پزشك معالج تكميل مي‌شود.
[=andale mono][=times new roman]در انتهاي برگه كه با علامت دايره قرمز مشخص شده است بايد توسط مشمول امضاء شود.
[=andale mono][=times new roman]تذكر1 : برگ فاقد امضاء و مهر پزشك فاقد اعتبار است.

تذکر2 : مشمولان ساکن استان های تهران ،البرز ، قم ، قزوین می بایست به پزشکان معتمد سازمان وظیفه عمومی اعلامی دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/85/16368e8562073a2687cd62832a4e899e/hasa-n-a-li_ebrahimi_said__" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/85/16368e8562073a2687cd62832a4e899e/hasa-n-a-li_ebrahimi_said__</a>(11).jpg)

هر جوان مشمول خدمت وظيفه براي اطلاع يافتن ازقانون خدمت وظيفه عمومي مصوبه 1363/7/29 مجلس شوراي اسلامي و آيين نامه مصوب هيات وزيران مورخ 1364/5/9 و قانون نحوه معاينه پزشکي مشمولان خدمت وظيفه عمومي مصوب 1368/7/15 مجلس شوراي اسلامي و آئين نامه اجرايي قانون نحوه معاينه پزشکي مشمولان خدمت وظيفه عمومي مصوب هيات وزيرانهر جوان مشمول خدمت وظيفه براي اطلاع يافتن ازقانون خدمت وظيفه عمومي مصوبه 1363/7/29 مجلس شوراي اسلامي و آيين نامه مصوب هيات وزيران مورخ 1364/5/9 و قانون نحوه معاينه پزشکي مشمولان خدمت وظيفه عمومي مصوب 1368/7/15 مجلس شوراي اسلامي و آئين نامه اجرايي قانون نحوه معاينه پزشکي مشمولان خدمت وظيفه عمومي مصوب هيات وزيران مورخ 1375/2/25 را که در روزنامه هاي رسمي به چاپ رسيده است بايد مطالعه نمايد. اين قوانين به صورت کتابهاي حقوقي در برخي انتشاراتي ها و کتابفروشي ها موجود مي باشد.
طرح دريافت دفترچه اعزام غير حضوري
هر سال درصدي ازجوانان کشور که به سن 18 سالگي و مشمول شدن نزديک مي شوند جهت تعيين وضعيت سربازي خود به مراکز وظيفه عمومي سراسر کشور مراجعه مي نمايند. معاونت وظيفه عموي نيروي انتظامي مدتي است که با هدف ارائه خدمات بهتر به مشمولان و خانواده آنها روش و طرح غيرحضوري تعيين تکليف مشمولين را با اهدافي همچون -1 سرعت -2 دقت -3 صحت عمل -4 کاهش مراجعات -5 صرفه جويي در وقت و هزينه -6 کاهش رفت و آمد و رسيدگي به وضع مشمولاجرا نموده است. بر اساس اين طرح اين معاونت اقدام به تهيه و تدوين دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي نموده که بعد از چاپ انبوه و هماهنگي لازم با ساير سازمانهاي ذيربط در اختيار تمامي مراکز پستي سراسر کشور قرار مي گيرد. مشمولان مي توانند دفترچه مذکور را از مراکز پستي تهيه نموده و ضمن مطالعه دقيق نسبت به تکميل برگهاي درخواستي و ارسال آن جهت رسيدگي به مراکز وظيفه عمومي اقدام نمايند.
(الف): ضوابط و شرايط مشموليت
بر اساس قانون کليه اتباع ذکور دولت جمهوري اسلامي ايران مکلف به انجام خدمت وظيفه عمومي برابر مقررات اين قانون مي باشند و هيچ فرد مشمول خدمت وظيفه عمومي را جز در موارد مطروحه در اين قانون نمي توان از خدمت معاف کرد. بر اساس اين قوانين هر فرد مذکور ايراني از اول فروردين ماه سالي که طي آن سال وارد سن نوزده سالگي مي شود مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي خواهد شد.بر اين اساس خدمت وظيفه عمومي سي سال است و مراحل آن براي کليه مشمولان به شرح ذيل است:
الف – مدت دوره ضرورت دو سال و در صورتيکه مشمولان مازاد بر نياز باشند در صورت تصويب فرمانده معظم کل قوا مي تواند اين مدت را تا هجده ماه تقليل دهد.
ب – دوره احتياط هشت سال.
ج – دوره ذخيره اول ده سال.
د – دوره ذخيره دوم ده سال.
تاريخ شروع و پاياني خدمت در مراحل احتياط و ذخيره از تاريخ پايان خدمت ضرورت محاسبه مي گردد و در هر حال تاريخ خاتمه آن سن پنجاه سالگي تجاوز نخواهد کرد. بر اساس تبصره اين قانون در مواقع ضرورت و بسيج همگاني ممکن است افراد مشمول اين قانون تا سن شصت سالگي نيز احضار شوند.
تعيين سال اعزام هر مشمول
افراد ذکور ايراني از اول فروردين ماه سالي که طي آن وارد سن نوزده سالگي مي شوند براي روشن شدن وضع مشموليت خود احضار خواهند شد. بر اين اساس سال احضارهر فرد مذکر ايراني بابر است با سال تولدش به علاوه عدد 18 مثلا کسي که متولد سال 1367 است سال اعزامش 1385 مي باشد. همچنين افرادي که جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخيص داده شوند در طي سالي که به سن نوزده سال تمام مي رسند به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد. در تعيين سن مشموليت براي احضار و اعزام روز يا ماه تولد تاثيري نخواهد داشت. و کليه افراد مذکور متولد در يک سال شمسي (از اول فروردين ماه تا پايان اسفند ماه) متولد همان سال تلقي شده و از لحاظ مشوليت در يک طبقه قرار خواهند گرفت.از سوي ديگر کليه مشمولان احضار شده مکلفند براي تعيين تکليف و روشن شدن وضع مشموليت در موعد مقرر خود را به مراکزي که از طرف معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در رسانه هاي گروهي اعلام مي شود معرفي نمايند. هر مشمول براي آماده شدن جهت اعزام بايد اقدامات زير را انجام دهد.1 -مطالعه کامل دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي.2 -انتخاب نوع تقاضا منطبق با وضعيت مشمول.3- تکميل برگ وضعيت و گردآوري مدارک مورد نياز مطابق با تقاضاي مربوطه.4- درج دقيق اطلاعات مورد نياز بر روي پاکتهاي پستي.5- ارسال به موقع مدارک از طريق مراکز پستي.6- حضور بموقع برابر موعد اعلام شده توسط مراکز وظيفه عمومي براي اعزام به خدمت يا رسيدگي به تقاضاي مشمول.
تاريخ اعزام مشمولان چگونه محاسبه مي شود
مشمولان متناسب با مدرک تحصيلي و ماه تولد خود، در يکي از روزهاي سال اعزام، مطابق برنامه زير به خدمت اعزام مي شوند.در صورتي که در تاريخ اعزام هاي ذکر شده مشمولان عادي و ديپلم و بالاتر مصادف با روز تعطيلي باشد مشمولان مذکور بايستي اولين روز پس از تعطيلي مراجعه نمايند. مشمولان زير ديپلم : روزهاي نوزدهم ماه تولد در سال اعزام مثلا: متولدين خرداد ماه در نوزدهم خرداد ماه سال اعزام به خدمت مي شوند. مشمولان غايب هم در نوزدهم اولين اعزام بعدي بايد اعزام شوند.
مشمولان ديپلم : ديپلم خرداد متولد سه ماهه اول هيجدهم آبان ماه سال اعزام ، ديپلم خرداد متولد سه ماهه دوم هيجدهم آذر ماه سال اعزام ، ديپلم خرداد متولد سه ماهه سوم هيجدهم دي ماه سال اعزام و ديپلم خرداد متولد سه ماهه چهارم هيجدهم بهمن ماه سال اعزام بايد به خدمت اعزام شود. همچنين ديپلم شهريور هيجدهم اسفند ماه سال اعزام و مردودين ديماه نوزدهم تيرماه سال بعد و ديپلم آذرماه يا ديماه نيز هيجدهم مهرماه سال بعد از اخذ ديپلم اعزام مي شوند. مشولان غايب نيز بايد هيجدهم اولين اعزام بايد مراجعه و اعزام شوند . اگر مشمولان در سال اختيار يا قبل از آن موفق به اخذ ديپلم شوندهمانند مشمولان که در سال اعزام ديپلم گرفته اند موعد اعزام آنان مشخص مي شوند
مشمولان فوق ديپلم : روزهاي اول ماه زوج يعني يکم ارديبهشت ماه ، يکم تيرماه، يکم شهريور ماه ، يکم آبان ماه، يکم ديماه و يکم اسفند ماه اعزام مي شوند.
مشمولان ليسانس و فوق ليسانس و دکتري هم روزهاي دوم ماه هاي زوج دوم يعني ارديبهشت ماه/ دوم تيرماه/ دوم شهريور ماه/ دوم آبان ماه/ دوم دي ماه/ دوم اسفند ماه اعزام مي گردند.
مشمولان فوق ديپلم – ليسانس، فوق ليسانس و دکتري گروه پزشکي هم روز سوم ماههاي زوج سال به خدمت اعزام مي شوند.
گفتني است بر اساس قانون انجام امور زير در مورد مشمولان خدمت وظيفه عمومي مستلزم ارائه مدارک دال بر رسيدگي به وضع مشموليت آنان از مراکز وظيفه عمومي مي باشد.
الف – شرکت در آزمايشات رانندگي و دريافت گواهينامه.ب – دريافت هر گونه وام و کمکهاي کشاورزي، صنعتي دامداري و مسکن از طريق وزارتخانه ها و موسسات دولتي وابسته به دولت و نهادهاي قانوني.ج – کانديدا شدن براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ساير شوراها و انجمنهاي قانوني.د – تحويل اصل گواهينامه يا پايان نامه دوره هاي تحصيلي ديپلم و بالاتر. از وزارتخانه مربوطه.ه – صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضويت در شرکتهاي تعاوني.و – ثبت هر گونه نقل و انتقال غير قهري اموال به طور مستقيم و غيرمستقيم در دفاتر اسناد رسمي.ز – دريافت مستمري از سازمانهاي دولتي وابسته به دولت و نهادهاي قانوني.ح – استخدام به هر صورت (رسمي، پيماني، روزمزد و خريد خدمت) در وزارتخانه ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني و نيز شرکتهاي دولتي.
مشمولان فارغ التحصيل دانشگاهي
مشمولان فارغ التحصيل دانشگاهي از زمان فراغت از تحصيل حداکثر 6 ماه (از زمان فراغت از تحصيل) فرصت معرفي دارند.مشمولان خدمات وظيفه عمومي از نظر وضع مزاجي و استعداد جسمي و رواني، به چهار دسته به شرح زير تقسيم مي شوند.
الف – کسانيکه از نظر جسمي و رواني، سالم و قادر به انجام خدمت دوره ضرورت مي باشند.
ب – کسانيکه به علت نقص عضو يا ابتلا به بيماري جسمي يا رواني، به طور موقت، قادر به انجام دوره ضرورت نمي باشند.
ج – کسانيکه به علت ضعف مزاج يا عدم رشد و يا بيماري جسمي يا رواني، به طور موقت، قادر به انجام دوره ضرورت نمي باشند.
د – مشمولاني که به علت نقص عضو يا ابتلا به بيماري جسمي يا رواني، به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نمي باشند.
مشمولاني که در سال اعزام يا بعد از آن ترک تحصيل، اخراج يا انصراف از تحصيل بدهند حداکثر 4 ماه از تاريخ ترک تحصيل فرصت معرفي دارند.
مشمولان فارغالتحصيل چنانچه قبل از فرجه تعيين شده خود را معرفي نمايند. دفترچه آماده به خدمت براي اولين اعزام صادر خواهد شد.مطمئنا مشمولان بايد حداقل 2 ماه قبل از اتمام فرجه قانوني نسبت به تهيه و ارسال مدارک خود اقدام نمايند.منبع: ابتکار
http://www.jahangirieh.ir/از-سیر-تا-پیاز-اعزام-به-خدمت-سربازی/

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/57/54bf62727b39495da8f43bdcd62f665b/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13931008_" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/57/54bf62727b39495da8f43bdcd62f665b/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13931008_</a>(4).jpg)

جزئیات بخشش ماه های خدمت و کاهش سربازی تحصیل کرده ها اعلام شد/آغاز به کار سایت رسمی تحویل مدارک بنیاد ملّی نخبگان تسهیلات با صدور بیانیه‌ای تسهیلات دوره خدمت نظام وظیفه دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاه‌ها را اعلام کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بنیاد ملّی نخبگان براساس آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی» تسهیلات ویژه‌ای را برای دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاه‌ها در زمینه دوره نظام‌ وظیفه تخصصی اعطا می‌کند.
بر اساس اعلام بنیاد ملی نخبگان شرایط این تسهیلات به شرح ذیل است:
۱.صرفاً دانش‌آموختگان دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی و نیز دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از طرح‌ نامه رساله خود دفاع کرده و وارد مرحله پژوهش شده‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
تبصره: دانش‌آموختگان دوره دکتری حرفه‌ای پزشکی معادل دوره ی کارشناسی ارشد و دانش‌آموختگان دوره تخصصی پزشکی معادل دوره دکتری تخصصی محسوب می‌شوند.
۲. دانش‌آموختگان براساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های نخبگانی در زمان تحصیل (و نه صرفاً داشتن مقاله) می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بهره‌مند شوند.
۳. دانش‌آموختگانی که حداکثر سه سال از زمان دانش‌آموختگی آنان گذشته باشد مجاز به استفاده از تسهیلات هستند.
۴. بررسی پرونده دانش‌آموختگان منوط به ثبت کامل اطلاعات متقاضی در سامانه اطلاعاتی بنیاد ملّی نخبگان (soraya.bmn.ir) است و هیچ یک از مدارک به‌طور دستی تحویل نمی‌شود.
۵. دانش‌آموختگان برای نام نویسی در سامانه باید شرایط زیر را داشته باشند:
۵-۱. دانش‌آموختگانی که میانگین کلِ دوره کارشناسی آنان بیش از ۱۶، میانگین کل دوره کارشناسی‌ارشد و نیز دوره دکتری بیش از ۱۷ باشد.
۵-۲. برگزیدگان آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه (رتبه‌های زیر ۳۰۰ در دوره کارشناسی یا دکتری حرفه‌ای، رتبه‌های زیر ۱۰ در دوره کارشناسی ارشد و زیر ۵ در دوره دکتری تخصصی) / برگزیدگان المپیادهای ملّی دانش‌آموزی (آموزش و پرورش) و المپیادهای ملّی دانشجویی (وزارت علوم و وزارت بهداشت)
شرط ۵-۲ با شروط زیر قابل جایگزینی است:
۵-۳. مشمولان جایزه‌های تحصیلی بنیاد و نیز کسانی که طبق مقررات قبلی بنیاد از کمک هزینه‌های تحصیلی بنیاد بهره‌مند شده‌اند.
۵-۴. برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی خوارزمی، بخش دانشجویی جشنواره جوان خوارزمی (بین‌المللی و دانشجویی)، جشنواره رازی و جشنواره فارابی
۵-۵. مخترعان برتر براساس آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده
۵-۶. برگزیدگان آزمون جامع، پیش کارورزی، دستیاری و دانش‌نامه تخصصی در رشته‌های پزشکی، داندان‌پزشکی و داروسازی
یادآوری مهم: این شروط صرفا شرایط لازم برای بررسی پرونده است و شرط کافی، کسب امتیاز از مجموع فعالیت‌های نخبگانی براساس مقررات بنیاد است.
۶. باتوجه به اینکه امتیازهای دانش‌آموختگان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می‌شود لازم است:
۶-۱. همه اطلاعات به طور کامل در سامانه بارگذاری شود. بدیهی است تا تکمیل نهایی اطلاعات، فرایند بررسی آغاز نمی‌شود.
۶-۲. زمان بررسی پرونده (از زمان تکمیل نهایی پرونده) در سامانه ۳۰ روز است و صرفا پس از پایان این زمان، امکان پاسخگویی وجود خواهد داشت.۷.این مقررات از ابتدای سال ۱۳۹۴ اجرا خواهد شد.

class: ncode_imageresizer_warning

[TD="class: td1 width: 20"][/TD]
[TD="class: td2"]This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 988x704px.[/TD]

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/73/7c7c1cf08cfaa5c6f748e07cb5208643/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13931008_" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/73/7c7c1cf08cfaa5c6f748e07cb5208643/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13931008_</a>(3).jpg)

http://www.e-estekhdam.com/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7

[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"]سلام جناب سروان
ازتون بابت ایجاد تاپیک تشکر می کنم.
با اجازتون مطالب رو در مورد حقوق ادا نشده سرباز قرار میدم.
امیدوارم این مسائل سهمی توی این سیر تا پیاز سربازی داشته باشه.
باشد که با گفتن حقایق و رعایت جانب انصاف ، در پی حقوق فراموش شده خود باشیم.
.
.
امضا: سرباز سربار
@sarbaz_sarbar
[/]

[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"]بهبود خدمت سربازى:
آش سربازي « روغن» ندارد
گزارش تحليلي «قانون» از قوانين زمين مانده نظام وظيفه

به موجب ماده 80 (الحاقی 22/8/1380) از قانون خدمت وظیفه عمومی و آیین نامه های آن، "شهرداری" باید با "کلیه وزارت خانه ها، موسسات و شرکت های دولتی" همکاری نموده و "خدمات و تسهیلات لازم نظیر استفاده از ورزشگاه ها، قطارها، اتوبوس ها، گردشگاه ها، سینماها و موزه ها را برای کارکنان وظیفه حین خدمت فراهم نمایند."

اما هم اكنون اقشاری نظیر دانش آموزان و دانشجویان، خانواده معظم شهدا، سالمندان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) از سامانه‌های تخفیفی بهره مندند و همچنین جانبازان و معلولان نیز به طور رایگان می توانند با درخواست دارای کارت های ویژه مختص به خود باشند ، اما درباره سربازان اين حقوق قانونى رعايت نميشود

در حالى كه حقوق اندك سربازان كفاف رفت و آمد انان را نميدهد، ارائه تسهيلات حداقلى نظير كارت تخفيف مترو، حمايت ساده اى است كه سال هاست سربازان از آن محروم بوده اند

⬅️ شهرداری به دلیل ماهیت کارکردی خود با استقلال حقوقی و دارایی گسسته از دولت، می‌تواند روند اجرایی شدن ماده ٨٠ قانون وظيفه عمومى را تسریع بخشد.

✅ اميدواريم در اينده اى نزديك، حداقل كارت تخفيف مترو و اتوبوس براى سربازان صادر شود.[/]

[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"][=13]بهبود خدمت سربازى:
تهديد مشمولان غايب از سوى ستادكل نيروهاى مسلح

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سه روش برخورد با مشمولان غایب در دستور کار قرار گرفته است.

1⃣ اجرای ماده 58 مکرر خدمت وظیفه عمومی است که بر اساس آن نیروی انتظامی موظف به شناسایی و دستگیری مشمولان فراری و اعزام آنان به خدمت سربازی است که از امسال نیز این روند تشدید خواهد شد.

2⃣ در راستای اجرای ماده 10 قانون وظیفه عمومی، در سال جاری محدودیت‌های قانونی همچون ممنوعیت دریافت وام و تسهیلات بانکی، استخدام، اخذ گواهینامه و تمدید آن و ... برای سربازان فراری انجام خواهد شد.

[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"]بهبود خدمت سربازى:
بر اساس بند ٤٩ قانون وظيفه عمومى، حقوق سربازان باید حداقل ۶۰ درصد حقوق كارمندان نيروهاى مسلح باشد
اما هم اكنون كمتر از ٧٥ هزارتومان به صورت ماهيانه به سربازان پرداخت ميشود و همين مبلغ نيز باتاخير و گاهى اوقات كمتر از اين مبلغ به دست سربازان ميرسد

اگر بخواهيم مطابق قانون، حقوق همه سربازان را به ۶۰ درصد حقوق نیروهای کادری افزایش دهیم، هر سرباز باید حدودا ۵۰۰ هزار تومان در ماه حقوق بگیرد. با احتساب حدود ۸۰۰ هزار سرباز، هزینه سالانه این اقدام حدود ۴۸ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

اما اين رقم تنها ۶ درصد از بودجه‌ مربوط به حقوق کارکنان دولت و تنها دو و نيم درصد از هزینه‌های جاری دولت در بودجه است.

دولت ميتواند با سرشكن كردن اين هزينه بر روى ساير دستگاه ها اين بودجه را تامين كند و يا با استفاده بهينه از مهارت سربازان، در جهت كاهش تعداد و يا كم كردن زمان سربازي اقدام نمايد

حال حاضر به دليل حقوق اندك سربازان، انگیزه قابل توجهی برای استفاده بهینه از این منبع گرانبهای انسانی وجود ندارد

افزایش دستمزد سربازان این مزیت را دارد که نه تنها باعث بهبود نسبی وضع اقتصادی سربازان می‌شود، بلکه این انگیزه را در نیروهای مسلح تقویت می‌کند تا به سرباز به‌عنوان یک منبع گرانبها نگاه کنند و به سمت استفاده موثرتر از آن بروند.

متن كامل مقاله:
http://donya-e-eqtesad.com/news/1055227

@khedmatesarbazi[/]

[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"]بهبود خدمت سربازى:
سربازی و سینما!
فیلم "سربازان جمعه" از معدود فیلم های ساخته شده پیرامون مسئله سربازی است.
این فیلم به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۸۲ ساخته شده است.

@khedmatesarbazi[/]

[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"]اشاره به یه بخش جا افتاده تو این تصویر هم خالی از لطف نیست

.
این کاریکاتور داره سختی اداره یه زندگی با حقوق اداره کار رو نشون میده.
.
نمیدونم این وسط تکلیف یه سرباز با حقوق کمتر از 100 هزار تومن چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[/]

یا زینب کبری;813457 نوشت:
[=Microsoft Sans Serif]اشاره به یه بخش جا افتاده تو این تصویر هم خالی از لطف نیست

.
این کاریکاتور داره سختی اداره یه زندگی با حقوق اداره کار رو نشون میده.
.
نمیدونم این وسط تکلیف یه سرباز با حقوق کمتر از 100 هزار تومن چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
ممنونم از پر بار کردن پست من

بی زحمت با شماره تلفن،
تماس بگیرید و مشکل و واقعیتهایی که جامعه عمل نپوشیده را بیان کنید

http://s-gomnam.ir/eslam/showthread.php?tid=16229&pid=22438#pid22438

حسنعلی ابراهیمی سعید;813428 نوشت:
۲۳- اگر پدر یا مادری معلول باشند آیا میتوانند یک فرزند خود را معاف کنند؟
بله، مشروط بر آنکه معلولیت به تائید شورای زشکی بهزیستی و شورای پزشکی در وظیفه عمومی برسد و مشمول قبل از معلولیت فاقد غیبت باشد.

سلام.من الان دانشجوی ارشد هستم.و متاهل.از طرف مادرم اقدام کردم برای معافیت.کمیسیون پزشکی بهزیستی شهرمون وضعیت را شدید نوشت.الان کمیسیون مربوط به نظام وظیفه تشکیل نمیشه.از قسمته مربوط توی بهزیستی هم میپرسم میگن مشخص نیست چه زمانی تشکیل بشه باید صبرکنی قانون داره تغییر میکنه برای همین طول کشیده.و جایی را نمیگن که زمان دقیقشو پیگیری کنم .اصلن حساب کتاب نداره.زندگیم رو هواس.
یه سوال دیگه:فقط همین دوتا کمیسیون هست.یعنی همین دوتا مرحله هست یا چیزه دیگه ای هم هست؟

اصل مطلب کمسیون پژشکی نظام وظیفه هست

حسنعلی ابراهیمی سعید;813729 نوشت:
اصل مطلب کمسیون پژشکی نظام وظیفه هست

خب چرا اینقدر الاف میکنن ادمو.زودتر تشکیل نمیدن.همه ی کارا تو ایران رو هواس.

mohsen1990;813921 نوشت:
خب چرا اینقدر الاف میکنن ادمو.زودتر تشکیل نمیدن.همه ی کارا تو ایران رو هواس.

نه آقاجان
علافی نیست
شما که نمی دانید چندین نفر ثبت نام کرده اند
از مشکل دار واقعی تا تمارض کنند و...

حتما بدانید مقررات ایجاب میکنه

البته همه هم مدعی هستند
جسارتآ خود شما هنوز معلوم نیست حق هستید یانه،،،!!!!
صحبت از علافی وبد وبیراه به ایران و..

حسنعلی ابراهیمی سعید;814018 نوشت:
نه آقاجان
علافی نیست
شما که نمی دانید چندین نفر ثبت نام کرده اند
از مشکل دار واقعی تا تمارض کنند و...

حتما بدانید مقررات ایجاب میکنه

البته همه هم مدعی هستند
جسارتآ خود شما هنوز معلوم نیست حق هستید یانه،،،!!!!
صحبت از علافی وبد وبیراه به ایران و..


با فرض اینکه حتی حرفم حق نباشه.نباید سریعتر تشکیل بدن.داریم توسال 95زندگی میکنیم اینهمه معطلی و اتلاف وقت توی عصرسرعت!خوده مسئولش گفت چون تعداد زیاده کمیسیون به تعویق افتاده ولی هرچقدرم باشه.مگه چنتا جوون داره کلن اصفهان که چندماه بررسیش طول میکشه!
حداقل جایی هم نیست زمان دقیق اعلام کنن.برای زندگی برنامه ریزی نمیشه کرد توی ایران.

mohsen1990;814199 نوشت:
برای زندگی برنامه ریزی نمیشه کرد توی ایران.

حرف حق جواب نداره برادر ,
باس پارتی داشته باشی تو هر کاری , شمام برو بگرد ببین اشنایی , پارتی چیزی پیدا میکنی کارتو راه بندازه ...

mohsen1990;814199 نوشت:
با فرض اینکه حتی حرفم حق نباشه.نباید سریعتر تشکیل بدن.داریم توسال 95زندگی میکنیم اینهمه معطلی و اتلاف وقت توی عصرسرعت!خوده مسئولش گفت چون تعداد زیاده کمیسیون به تعویق افتاده ولی هرچقدرم باشه.مگه چنتا جوون داره کلن اصفهان که چندماه بررسیش طول میکشه!
حداقل جایی هم نیست زمان دقیق اعلام کنن.برای زندگی برنامه ریزی نمیشه کرد توی ایران.

یکی از دوستان جواب شما را داده اند و جایی برای پاسخگویی من نگذاشته اند
هرچند قانونی تر می توانستم قانع کنم شما را

ارادت

alipazooki;814201 نوشت:
حرف حق جواب نداره برادر ,
باس پارتی داشته باشی تو هر کاری , شمام برو بگرد ببین اشنایی , پارتی چیزی پیدا میکنی کارتو راه بندازه ...

ممنونم که زحمت مرا کشیدید
ارادت

[h=3]پاسخ‌ کمالی به سوالات و ابهامات جریمه ریالی سربازی[/h]سردار موسی کمالی با بیان اینکه طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۵ از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد، گفت:‌ متقاضیان و آن دسته از مشمولان غایبی که تا پایان سال ۹۵، هشت سال یا بیشتر غیبت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود را ثبت کنند.
وی ادامه داد: دانشجویان انصرافی که تا ۳۱ شهریورماه ۹۳ انصراف داده باشند در صورتیکه تا پایان سال ۹۵، هشت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان گذشته باشد، می‌توانند برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی ثبت نام کنند.کمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مدرک پیش دانشگاهی به عنوان آخرین مدرک تحصیلی حساب می‌شود یا خیر ؟ گفت: در قانون، مشمولان با مدارک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و … دسته بندی شده‌اند و در متن آن مدرک پیش دانشگاهی به عنوان مدرک تحصیلی مطرح نشده. بنابراین افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند و پس از آن مدرک بالاتری دریافت نکرده‌اند مدرک دیپلم به عنوان آخرین مدرک تحصیلی‌شان لحاظ خواهد شد.جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه پیامک‌های تعیین تکلیف چه مدت پس از ثبت نام، برای متقاضیان ارسال می‌شود، گفت: فرآیند ثبت نام ۴۵ روزه است و در مرحله نخست تا الان تصمیمی برای تمدید آن وجود ندارد. ارسال پیامک نیز پس از بررسی سوابق و اطلاعات فرد انجام می‌شود. بنابراین ممکن است برای برخی از افراد چند روز پس از ثبت نام پیامک تعیین تکلیف ارسال شده و برای برخی از افراد کمی این پروسه طولانی‌تر شود؛ اما جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.شرایط جریمه ریالی برای سربازان فراریکمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سربازان فراری امکان بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی را دارند یا خیر ؟ اظهار کرد: سال گذشته سربازان فراری مورد عفو قرار گرفته. بنابراین اگر فردی تا پایان سال ۹۵، هشت سال یا بیشتر از زمان ترک یگان خدمتی‌اش گذشته باشد می‌تواند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواستش را ثبت کند.کمالی ادامه داد: با توجه به بخشودگی سربازان فراری پرونده این افراد به دستگاه قضایی نخواهد رفت و آنان با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.وی درباره آن دسته از سربازانی که ممکن است چند بار اقدام به ترک یگان خدمتی خود و فرار از سربازی کرده باشند نیز گفت: درباره این افراد معیار تاریخ آخرین اقدام به فرار است و دفعات پیشین لحاظ نخواهد شد.آیا بخشودگی مشمولان غایب در راه است؟جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا بخشودگی سنی مشمولان غایب سربازی اجرا می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای بخشش سربازی مشمولان غایب و فراری وجود ندارد و در حال حاضر تنها متولدین تا پایان سال ۵۴ از انجام خدمت سربازی معاف و مشمول بخشودگی شدند و تصمیم دیگری برای متولدین سال‌های بعد وجود ندارد.کمالی درباره اینکه اگر کسی دارای مدرک تحصیلی سیکل باشد نحوه محاسبه سنوات غیبتش بر چه اساسی خواهد بود ،گفت: در مورد این افراد معیار تاریخ رسیدن به سن مشمولیت یعنی ۱۹ سال تمام است و تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی در مورد آنان صدق نمی‌کند.تصمیمی برای تمدید مهلت ثبت نام جریمه ریالی سربازی وجود نداردوی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان تمدید مهلت ثبت نام در طرح جریمه ریالی سربازی پس از ۱۵ تیرماه وجود دارد یا خیر؟ گفت: برنامه ای در این خصوص نداریم و فعلا تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. پس از پایان مهلت ثبت نام و بررسی ثبت نام کنندگان درباره تمدید مهلت ثبت نام در سال جاری تصمیم گیری خواهد شد.جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مبلغ جریمه ریالی و شرایطی که باعث افزایش یا کاهش این رقم می‌شود نیز گفت: به ازای هر سال غیبت ۱۰ درصد به مبلغ کل جریمه اضافه می‌شود. به ازای همسر نیز ۵ درصد و به ازای هر فرزند نیز ۵ درصد از این رقم کاسته می‌شود، ضمن اینکه مبلغ جریمه ریالی برای متقاضیان بر حسب مدرک تحصیلی متفاوت است.کمالی با بیان اینکه مبلغ جریمه بر اساس ماه نیز تغییر می‌کند خاطرنشان کرد: مشمولانی که زودتر برای ثبت نام به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند مبلغ کمتری پرداخت خواهند کرد.وی درباره قسط بندی جریمه ریالی سربازی و شرایط آن نیز گفت: آئین نامه قسط بندی جریمه ریالی سربازی به زودی اعلام خواهد شد و اینکه اقساط چند ماهه باشد و یا چه مدرکی به متقاضیان پرداخت اقساطی داده خواهد شد، طی این هفته یا هفته آینده بررسی و اعلام خواهد شد.جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب و فراری به ایسنا گفت: این موضوع قانونی بوده و قانون این اختیار و وظیفه را به نیروهای مسلح داده تا نسبت به دستگیری و اعظام به خدمت مشمولان غایب و فراری اقدام کند. از همین رو ما تصمیم داریم تا با آن دسته از مشمولان غایب و سربازان فراری که قصد تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود را ندارند برخورد کرده و آنان هنگام دریافت گواهی نامه، تعویض گواهی نامه و … شناسایی و نسبت به دستگیری‌شان اقدام می‌شود. ضمن اینکه با مراکزی که اقدام به جذب و به کارگیری مشمولان غایب کرده باشد نیز برخورد شده و آنان برای بار اول به ازای هر سرباز غایب باید هزینه سالیانه یک سرباز یعنی پنج میلیون تومان به عنوان جریمه پرداخت کرده و برای دفعات بعد معادل هزینه سه سرباز یعنی ۱۵ میلیون تومان را می‌بایست پرداخت کند.کمالی در پایان با تاکید بر اینکه اخبار مربوط به سربازی تنها از طریق ستاد کل نیروهای مسلح یا سازمان وظیفه عمومی ناجا و از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود، گفت: بنابراین توصیه همیشگی ما به مشمولان و خانواده‌هایشان این است که به شایعات و خبرهای غیر رسمی توجه نکرده و هر چه سریعتر وضعیت سربازی خود را مشخص کنند


http://www.sarbazi.us/fa/news/6304/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae%e2%80%8c-%da%a9%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d9%85%d9%87.html

[h=3]دستگیری سربازان غایب تشدید می‌شود/ جزئیاتی جدید از طرح پرداخت جریمه غیبت[/h]سردار موسی کمالی با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۰ هزار نفر به منظور پرداخت جرایم غیبت سربازی از ابتدای خردادماه امسال، گفت: پس از شروع ثبت نام مشمولانی که دارای ۸ سال غیبت سربازی بودند، متأسفانه اشکالاتی در سامانه مکانیزه سازمان وظیفه عمومی و پلیس+۱۰ به‌وجود آمد که روند ثبت نام مشمولان را با کندی مواجه کرد.
توصیه سردار کمالی به متقاضیان پرداخت جریمه غیبت

او ادامه داد: البته در حال حاضر این اشکالات برطرف شده و از این رو لازم است تا مشمولانی که قصد بهره‌مندی از این موضوع را دارند هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام خود در این طرح اقدام کنند چرا که میزان جریمه نقدی این مشمولان تا زمان ثبت‌نام آنها در این سامانه محاسبه می‌شود و طبیعتاً کسانی که دیرتر ثبت‌نام کنند باید جریمه بیشتری را پرداخت کنند.انجام دو اصلاحیه در فرآیند ثبت نام متقضایان جریمه غیبتجانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با با تأکید بر اصلاح فرآیند ثبت‌نام مشمولان غایب‌ گفت: پیش از این تنها کسانی که تا پایان ۹۴ دارای ۸ سال غیبت از خدمت وظیفه عمومی بودند می‌توانستند در این طرح ثبت‌نام کنند ولی با توجه به اصلاحیه‌ای که در این بخش انجام شد تمامی افرادی که سنوات غیبت آنها تا پایان اسفند ۹۵ به ۸ سال می‌رسد می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.کمالی با اشاره به اصلاحیه دیگری برای دانشجویان انصرافی خواستار ثبت‌نام در این طرح نیز گفت: پیش از این اعلام شده بود کسانی که انصراف از تحصیل دادند مدت زمان غیبتشان از زمان انصراف آنها محاسبه می‌شود ولی در اصلاحیه انجام شده مقرر شد کسانی که تا ۳۱ شهریور سال ۹۳ انصراف داده‌اند تاریخ غیبت‌شان از زمان اخذ مدرک قبلی محسوب شود.او گفت: با توجه به این اصلاحیه افراد بیشتری می‌توانند در شمول طرح پرداخت جریمه نقدی غیبت سربازی قرار گیرند و از این رو لازم است تا هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند.مذاکره با دو بانک «انصار» و «قوامین» برای پرداخت اقساطی جریمه غیبتجانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تشریح دو فرآیند پیش رو برای متقاضیان پرداخت جریمه نقدی غیبت سربازی، گفت: مشمولانی که دارای ۸ سال غیبت خدمت سربازی هستند یا باید خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند یا آنکه با قرارگرفتن در طرح پرداخت جریمه نقدی قیبت از تسهیلات درنظر گرفته شده برای معافیت بهره مند شوند و امسال نیز با توجه به تدابیر اتخاذ شده دو روش نقدی و قسطی برای پرداخت جرایم غیبت درنظر گرفته شد.کمالی ادامه داد: در روش نقدی مشمولان این طرح تمام جریمه نقدی به صورت یکجا پرداخت کرده و فوراً کارت معافیت خود را دریافت می‌کنند ولی در روش پرداخت اقساطی تاکنون با دو بانک انصار و قوامین مذاکراتی انجام شد که با توجه به روند انجام این مذاکرات جزئیات چگونگی بهره‌مندی از تسهیلات اقساطی این جرایم در هفته جاری اعلام خواهد شد و در جزئیات اعلامی میزان پیش پرداخت، تعداد اقساط و چگونگی و زمان ارائه کارت معافیت به این افراد تشریح خواهد شد.اولتیماتوم ستادکل به سربازان غایباو در بخش دیگری از این گفت‌وگو با هشدار نسبت به مشمولانی که دارای غیبت بوده و یا از خدمت وظیفه عمومی قرار کرده‌اند، گفت: در برنامه ریزی‌های به‌عمل آمده برای سال جاری مقرر شد تا سه روش برخورد با مشمولان غایب در دستور کار قرار گیرد؛ اول آنکه مقرر شد تا در راستای اجرای ماده ۵۸ مکرر خدمت وظیفه عمومی، شناسایی و دستگیری مشمولان فراری تشدید شد و این در حالی است که در سنوات گذشته سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از این افراد دستگیر می‌شدند ولی با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده روند شناسایی و دستگیری مشمولان فراری در سال جاری تشدید خواهد شد.دستگیری مشمولان غایب و فراریجانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: همچنین در جهت اعمال شدید محدودیت‌های قانونی موضوع ماده ۱۰ قانون وظیفه عمومی، در سال جاری محدودیت‌های قانونی درنظرگرفته شده برای مشمولان غایب و فراری با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و پیگیری بیشتری برای ممانعت از دریافت وام و تسهیلات بانکی، استخدام، اخذ گواهینامه و … به‌عمل خواهد آمد. به عنوان مثال با توجه به الزامی بودن تعیین تکلیف متقاضیان اخذ گواهینامه و یا تعویض آن، در سال جاری نیروی انتظامی نسبت به دستگیری مشمولان غایب و فراری که برای اخذ گواهینامه و یا تمدید آن اقدام کرده‌اند مبادرت به عمل خواهد آورد.اعمال جریمه متخلفانکمالی در پایان با تأکید بر تشدید نظارت بر عدم به کارگیری مشمولان غایب و فراری خدمت وظیفه عمومی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و دیگر مشاغل، گفت: با توجه به مامده ۶۳ قانون مکرر خدمت وظیفه عمومی به کارگیری مشمولان غایب و فراری از خدمت وظیفه عمومی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، تولیدی‌ها و … ممنوع است و درسال جاری نسبت به بکارگیری مشمولین غایب در این مشاغل اقدام خواهیم کرد و در صورت شناسایی، صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌ها جریمه خواهد شد که جریمه این افراد برای نخستن بار پرداخت هزینه خدمت یک سرباز که در حدود ۵ میلیون تومان است خواهد بود و جریمه انجام شده برای بار دو م و بیشتر، پرداخت هزینه سه سرباز خواهد بود

http://www.sarbazi.us/fa/news/6298/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%a7%db%8c%d8%a8-%d8%aa%d8%b4%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b4%d9%88%d8%af-%d8%ac%d8%b2.html

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/58/f96ae5f18f40a8090fe9040ef2cb9572/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13930113_" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/58/f96ae5f18f40a8090fe9040ef2cb9572/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13930113_</a>(11).jpg)

[h=3]ماجرای ۴ هفته انتظار و اضطراب مشمولان سربازی برای معافیت‌های جدید/ سرانجام نداشت[/h]مینا افشار: حدود یک ماه پیش نمایندگان مجلس در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی ۵ این لایحه پرداختند و با این ماده با ۱۴۸ رای موافقت کردند. این تعداد رأی موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها ۱۲ نماینده به آن رأی مخالف دادند و ۶ رأی ممتنع ثبت شد.
یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در تغییرات آمد که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد.اما پس از انتشار این تغییرات، تعداد زیادی از مخاطبان خبرآنلاین پیگیر زمان اجرای این مصوبه بودند. هرچند که به روال معمول، مصوبات مجلس پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ رییس مجلس به دولت و دستور رییس جمهور، قابلیت اجرا پیدا می کنند، اما درباره مصوبات سربازی باید چند مرحله دیگر سپری می‌شد. مراحل را در اینفوگرافیک ببینید.اینفوگرافیک نشان می‌داد برای تصویب یک مصوبه درباره سربازی، نیاز به هماهنگی‌های دیگری هم هست که در قدم اول دولت و ستادکل نیروهای مسلح قرار دارند و هماهنگی هایی در این دست نیاز است. ظاهرا درباره مصوبه مجلس برای سربازی، این هماهنگی‌ها انجام نشده است. در متن مصوبه آمده بود؛ ماده الحاقی ۵ لایحه. در واقع کمیسیون مشترک (برنامه بودجه و اجتماعی) این ماده را به لایحه دولت الحاق کرده است.این مصوبه درحالی بود که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد چنین تغییراتی که منجر به تسهیلاتی برای معافیت های فرزندان ایثارگران می شود، بدون هماهنگی بوده است. سردار موسی کمالی، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح هم درباره اینکه پیشنهاد تغییر در شرایط معافیت فرزندان ایثارگران از سوی چه کسی بوده است، اظهار بی اطلاعی می کند.او دراین باره به خبرآنلاین گفت: این مصوبه نمایندگان است. مثل همان مصوبه ای که سال ۹۰ داشتند که حقوق سربازان ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق پایه باشد. اما اجرا شد؟ امکان اجرا شدن دارد یا نه.اما انتشار خبر مربوط به تغییرات در معافیت‌های خانواده‌های ایثارگران و جانبازان تریبونی مجازی برای درد دل‌های سربازان و مشمولان ایجاد کرد و واکنش‌های زیادی را از سوی مخاطبان به قانون جدیدسربازی در پی داشت. کاربرانی که برای این خبر نظر گذاشتند به دو دسته تقسیم می شدند؛ یک دسته آن هایی که در مورد خود خبر اظهار نظر کردند و دسته دوم هم کسانی بودند که مشکلات مربوط به سربازی رفتن را برای صدمین بار به مسئولان گوشزد می کردند.از مجموع کامنت های این خبر اینطور برآمد که مشمولان به اجرا شدن قوانین تصویب شده خوشبین نبودند و تجربه خوبی از این قانونگذاری‌ها ندارند. همچنین بیشترین سوال مطرح شده ذیل این خبر، در مورد زمان اجرایی شدن آن بود.چند روز بعد رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، در بخش خبری ساعت ۶:۳۰ شبکه خبرحضور یافت و از جریمه مشمولان غایب، سفر خارجه مشمولین و قانون جدید تصویب شده در رابطه فرزندان ایثارگران حرف زد. سردار صدرالسادات، اعلام کرد چنین تغییراتی درحال هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح است.رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره تغییر در قانون ایثارگران که به تازگی در مجلس تصویب شده است، گفت: هر موضوعی باید با هماهنگی ستاد کل نیرو های مسلح صورت بگیرد، این موضوع هم اکنون در حال هماهنگی با ستاد کل نیرو های مسلح است و پس از نظر آنها، درباره تغییر مصوبه و تصویب در شورای نگهبان و اجرا، تصمیم گیری می شود.بعد از آن غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی،‌ یکی از طراحان قانون معافیت‌های جدید سربازی در این باره گفت: اگر پس از تصویب شورای‌نگهبان اجرا نشد، به مجلس شکایت کنید.او گفت: درباره این تغییرات به خبرانلاین گفت: در ارائه خدمات به ایثارگران عمدتا درصدهای بالاست. برآورد ما این بود که درحال حاضر قانون فعلی که برای درصد های بالای ایثارگران است، موجب شد تعداد کمی از ایثارگران و خانواده هایشان از این تسهیلات بهرمند شوند. برای اینکه ایثارگران بیشتری از این تسهیلات استفاده کنند، درصدها کاهش پیدا کرد.اما ۴ هفته پس از تصویب این قانون در مجلس شورای نگهبان با معافیت‌های جدید سربازی مخالفت کرد. ۲۲ خردادماه ۹۵ روابط عمومی شورای نگهبان، اعلام کرد: لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.نظر شورا این بود که علی‌رغم اشکالات و ابهامات متعددی که بر این مصوبه وارد است نظر به اینکه علاوه بر اصلاحات و الحاقاتی که در متن لایحه تقدیمی دولت توسط مجلس به عمل آمده کلاً در ۵۰ ماده به تصویب رسیده است، با عنایت به اینکه قریب به ۷۰ ماده به عنوان مواد الحاقی به آن افزوده شده است، از آنجا که لایحه دولت با مصوبه مجلس ماهیتاً اختلاف فاحش پیدا کرده و موارد اضافه شده به خصوص مواد الحاقی از مصادیق طرح موضوع اصل ۷۴ قانون اساسی محسوب نمی‌شوند و اصلاحات مذکور در اصل ۷۵ نیز در مورد آنها صدق نمی‌کند و این امور عرفاً اصلاح در لایحه نیز محسوب نمی‌گردد، لذا مصوبه مرقوم مغایر اصول فوق‌الذکر شناخته شد.شورای نگهبان مطابق بر اصول ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی، لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور را رد کرد تا دولت روحانی ملزم به ارائه لایحه جدید به مجلس شود.در پی رد لایحه احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه کشور از سوی شورای نگهبان، طرح کاهش زمان جانبازی، آزادگی و رزمندگی برای بهره مندی از معافیت سربازی نیز رد شد.جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه درباره این طرح نظر ستاد کل نیروهای مسلح پرسیده نشده و بدون هماهنگی در مجلس تصویب شد، گفت: به همین دلیل ستاد کل موافق آن نبود. از نظر ما این موضوع با توجه به حساسیت‌هایی که دارد باید در جلسه مشترک مورد بررسی قرار گرفته و سپس درباره آن تصمیم گیری شود.کمالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بحث بر سر موافقت یا عدم موافقت با ارائه تسهیلات سربازی به فرزندان و خانواده‌های جانبازان، آزادگان و رزمندان نیست، گفت: در حال حاضر بحث ما بر سر تشریفات این طرح است که بدون هماهنگی ما انجام شده که امیدواریم مجلس نظرات ستاد کل را اخذ کرده و این طرح پس از اخذ نظرات کارشناسی تصویب شود.سردار کمالی در مورد معافیت های جدید برای فرزندان ایثارگران گفت: معافیت فرزندان جانبازان و ایثارگران مانند سابق اجرا می شود

http://www.sarbazi.us/fa/news/6296/%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%b4-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b8%d8%a7%d8%b1-%d9%88-%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%b4%d9%85%d9%88%d9%84%d8%a7%d9%86-%d8%b3.html

IMAGE(<a href="http://www.uplooder.net/img/image/97/0fcb506f2444529fdb3050be1c62115a/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13931008_" rel="nofollow">http://www.uplooder.net/img/image/97/0fcb506f2444529fdb3050be1c62115a/hasa-n-a-li_ebrahimi_said_13931008_</a>(3).jpg)