اضطراب از ارتباط ،دوستی و راهكار شرع ؟

تب‌های اولیه

35 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اضطراب از ارتباط ،دوستی و راهكار شرع ؟

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

سلام
با آقايي براي ازدواج دوست شدم و 3 سال با هم بوديم.
متأسفانه خانواده او موافقت نكردند خواستگاري بيايد و يا دروغ مي گويد ولي نتيجه چيزي جز اضطراب برايم نيست.
در طول این مدت و در ارتباط با او بكارتم زائل شده است. الان مانده ام كه به خواستگارم چه بگويم؟
در خطبه عقد بنابر را باکره بودن دختر مي گذارند و مي خوانند دوشيزه محترمه و...؛ اگر من باكره نباشم لازم است بگويم؟
اگر از ترس آبرو نگویم، آیا گناه كرده ام؟ در اینصورت عقد هم باطل مي شود؟
اگر نگويم و عقد كنم، مهريه كامل به امثال ما كه قبلا رابطه داشته ايم، نمي رسد؟
آيا شرع راهكاري براي حفظ آبرويم من دارد من كه توبه كرده ام و سخت از گذشته ام چندين سال است پشيمانم؟





با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد سجاد

نوشت:
سلام
با آقايي براي ازدواج دوست شدم و 3 سال با هم بوديم.
متأسفانه خانواده او موافقت نكردند خواستگاري بيايد و يا دروغ مي گويد ولي نتيجه چيزي جز اضطراب برايم نيست.
در طول این مدت و در ارتباط با او بكارتم زائل شده است. الان مانده ام كه به خواستگارم چه بگويم؟
در خطبه عقد بنابر را باکره بودن دختر مي گذارند و مي خوانند دوشيزه محترمه و...؛ اگر من باكره نباشم لازم است بگويم؟
اگر از ترس آبرو نگویم، آیا گناه كرده ام؟ در اینصورت عقد هم باطل مي شود؟
اگر نگويم و عقد كنم، مهريه كامل به امثال ما كه قبلا رابطه داشته ايم، نمي رسد؟
آيا شرع راهكاري براي حفظ آبرويم من دارد من كه توبه كرده ام و سخت از گذشته ام چندين سال است پشيمانم؟

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

در فرض سؤال ازدواج صحیح است گر چه توبه هم لازم می باشد .

بعد ازدواج هم نیازی نیست از چنین مسئله ای صحبت شود اما اگر مرد متوجه شود و عقد با شرط بکارت یا مبنی بر بکارت باشد ، حق فسخ ازدواج را دارد.

بعد نزدیکی ، مهریه این زن ، مهریه زن غیر باکره است و بسته به منطقه ازدواج متفاوت است ممکن است در منطقه ای مهریه زن غیر باکره ، نصف مهریه زن باکره باشد و ممکن است در منطقه دیگر یک دهم باشد به هر حال هر مقدار که در منطقه ازدواج، حق چنین زنی است به او مهریه می رسد و می تواند به جهت حفظ آبرو ، بقیه مهریه را با توریه نگیرد مثلا بگوید همین مقدار را بدهی ، کافی است یا بگوید من مهریه نمی خواهم و .... .

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
استفتاء از دفاتر مراجع تقلید در قم

سجاد;805191 نوشت:
مهریه این زن ، مهریه زن غیر باکره است و بسته به منطقه ازدواج متفاوت است ممکن است در منطقه ای مهریه زن غیر باکره ، نصف مهریه زن باکره باشد و ممکن است در منطقه دیگر یک دهم باشد به هر حال هر مقدار که در منطقه ازدواج، حق چنین زنی است به او مهریه می رسد و می تواند به جهت حفظ آبرو ، بقیه مهریه را با توریه نگیرد مثلا بگوید همین مقدار را بدهی ، کافی است یا بگوید من مهریه نمی خواهم و .... .

سلام بر شما استاد عزيز
1- به دست آوردن مهريه المثل در يك شهر حتي در يك منطقه سخت است آيا مي تواند متناسب با مهريه خواهر يا دختر دايي يا دختر خاله و دختر عمو كه از نظر شأن اجتماعي و مالي تقريبا در يك حد هستند حساب كند؟

2- اگر دختري مهريه را كامل بگيرد و با آن پول غذا بگيرد حرام خورده است و اگر با آن لباس بگيرد و در آن لباس نماز بخواند نمازش باطل است درسته؟

3- وقتي عاقد مي خواهد دوشيزه محترمه و.......اين يعني عقد مبني بر باكره بودن است اين طور نيست، و در حالي كه اين دختر باكره نبوده گويي باكره بودن در اين خطبه هايي كه در عرف خوانده مي شود شرط ضمن عقد است و داماد دختر باكره مي خواهد اين طور نيست؟ (يعني حتما بايد داماد با صراحت شرط باكره بودن را به زبان بياورد؟ مگر اصل در دختر بودن باكره بودنش نيست؟)

ممنون مي شوم موارد بالا را كه بسيار كاربردي است پاسخ فرماييد

[="Purple"]یعنی حق اون آقا نیست قبل ازدواج بدونه؟؟؟
حتی حق فسخ ازدواجم کمه .... چه حسی پیدا میکنه بفهمه ...
بهتر نیست قبلش حل کنین؟ چه سودی داره ازدواجی که احتمال طلاق توش بالاست و از الان به فکر مهریه باشین و....[/]

[=Times New Roman]
سلام،
سؤالاتی هم من داشتم:

۱) منظور از باکره بودن چیست؟ آیا تعریف زیست‌شناختی و فیزیولوژیک دارد یا به منظور نداشتن رابطهٔ جنسی با کسی است؟ اگر کسی به نوعی رابطه داشته باشد ولی به لحاظ فیزیولوژیک تغییری در وی ایجاد نشود (مثلاً رابطه از دبر) آیا باکره محسوب می‌شود یا نه؟
۲) تفاوت فسخ ازدواج با طلاق را هم ممنون می‌شوم توضیح دهید.
۳) اگر فهمیدن شوهر پیش از برقراری جنسی رابطه باشد، آیا باز هم چیزی به طرف مقابل تعلق می‌گیرد؟

سجاد;805191 نوشت:
[=Times New Roman]بعد نزدیکی ، مهریه این زن ، مهریه زن غیر باکره است
[=Times New Roman]

۴) اگر خانم تدلیس کرده باشد (یعنی با آنکه می‌دانسته که غیرباکره است خود را باکره معرفی کرده باشد) آیا باز چیزی به وی تعلق می‌گیرد؟

حامی;805206 نوشت:
سلام بر شما استاد عزيز
1- به دست آوردن مهريه المثل در يك شهر حتي در يك منطقه سخت است آيا مي تواند متناسب با مهريه خواهر يا دختر دايي يا دختر خاله و دختر عمو كه از نظر شأن اجتماعي و مالي تقريبا در يك حد هستند حساب كند؟

2- اگر دختري مهريه را كامل بگيرد و با آن پول غذا بگيرد حرام خورده است و اگر با آن لباس بگيرد و در آن لباس نماز بخواند نمازش باطل است درسته؟

3- وقتي عاقد مي خواهد دوشيزه محترمه و.......اين يعني عقد مبني بر باكره بودن است اين طور نيست، و در حالي كه اين دختر باكره نبوده گويي باكره بودن در اين خطبه هايي كه در عرف خوانده مي شود شرط ضمن عقد است و داماد دختر باكره مي خواهد اين طور نيست؟ (يعني حتما بايد داماد با صراحت شرط باكره بودن را به زبان بياورد؟ مگر اصل در دختر بودن باكره بودنش نيست؟)

ممنون مي شوم موارد بالا را كه بسيار كاربردي است پاسخ فرماييد

با عرض سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی و تشکر از سؤالات خوب شما

1. بله می تواند بر اساس مهریه بستگان و سایر هم محلی ها و ... ، مهر المثل را حدس بزند و اگر با کمی احتیاط عمل کند، برائت ذمه ان شاء الله حاصل خواهد شد.

2. چنین زنی، حق گرفتن مهریه کامل را ندارد (توضیح اینکه از نظر غالب مراجع ، اگر فسخ قبل نزدیکی باشد، حق گرفتن هیچ مهریه ای را ندارد و بعد نزدیکی تنها ، مهر المثل را می تواند بگیرد نه مهریه کامل را ) بنابراین اگر هم بگیرد مالک آن نیست و باید بازگرداند یا رضایت بگیرد.
البته اگر بدون گرفتن رضایت ، با این پول خرید کند به شرط خرید به ذمه (که معمول است) استفاده از اموال خریداری شده ،مانعی ندارد.

3. بله عقد به این صورت ، مبنی بر بکارت خواهد بود البته حتی اگر مشروط به بکارت هم باشد و داماد، شرط بکارت را ضمن عقد به زبان بیاورد ، طبق نظر مشهور فقهاء، عقد باطل نیست و تنها مرد حق فسخ خواهد داشت که توضیح دادم .

در پناه حضرت حق باشید

هر کسیو تو قبر خودش میزارن

واسه همین نظر یا قضاوتی نمیکنم

فقط یه چیزی

چرا با کسی که هم کف خودتونه ازدواج نمیکنید؟

مثلا آقایی که ازدواج دومشه

البته اینجوری بازم هم کف نمیشه Fool

یه آقایی که مثل خودتون رابطه داشته و پشیمونه و توبه کرده مثلا


اینجور معلومه اینقدری مهریه مهمه، اصل رندگی مهم نیست......

Miss Chadoriii;805235 نوشت:
یه آقایی که مثل خودتون رابطه داشته و پشیمونه و توبه کرده مثلا

خانم محترم
شما که در مشاور سر رشته نداری چرا یه جوان را با توصیه های من دراوردی گیج میکنی
ازدواج مگه خریده که ایشون برن از قفسه یه شوهر با مشخصاتی که فرمودید بردارن
خدا میبخشه بنده نمیبخشه شما چرا کاسه داغ تر از آش شدی
تکلیف ایشون رو خدا وخودش میدونه به من وشما ربطی نداره بزارید ایشون زندگی شون بکنند والکی مردم را سرگردان نکنید

طاهر;805178 نوشت:
اگر از ترس آبرو نگویم، آیا گناه كرده ام؟
در اینصورت عقد هم باطل مي شود؟
اگر نگويم و عقد كنم، مهريه كامل به امثال ما كه قبلا رابطه داشته ايم، نمي رسد؟
سلام
برایم عجیب است اینقدر که نگران خودتان هستید ، ذره ای نگران خواستگاری که قرار است شوهر آینده شما بشود نیستید!
دوستان حاضر در سایت میدانند که من هرگز خوشم نمیاید کسی را که خطایی مرتکب شده مورد سرزنش قرار بدهم چون هر کسی ممکن است اشتباه کند. اما به شخصه در جملات شما بیشتر نگرانی از شرایط آینده را می بینم تا پشیمانی از گذشته

درست مثل کسی که از دزدی نترسد برای خود دزدی ، بلکه از این بابت از دزدی بترسد که ممکن است گیر پلیس بیفتد

طاهر;805178 نوشت:
متأسفانه خانواده او موافقت نكردند خواستگاري بيايد و يا دروغ مي گويد ولي نتيجه چيزي جز اضطراب برايم نيست.
در طول این مدت و در ارتباط با او بكارتم زائل شده است. الان مانده ام كه به خواستگارم چه بگويم؟
نگفتید: دروغ میگفت
بلکه میگویید:
دروغ میگوید

این یعنی احتمالاً هنوز هم با این آقا رابطه دارید (شاید در حد صحبت) یا لااقل به او فکر میکنید و اینکه میخواهید به خواستگار دیگری پاسخ بدهید دلیلش این است که دیگر امید ندارید شخص اول به خواستگاری شما بیاید. به عبارتی به نظر میرسد خواستگار دوم را در آب نمک قرار داده اید و اگر همین الان نفر اول بگوید به خواستگاریتان میاید ، خواستگار بعدی را رد خواهید کرد. البته شاید هم برداشت من درست نبوده و جمله بندی شما بد بوده است چون هیچ اشاره ای نکردید که خواستگار دیگر کیست و الان در چه موقعیتی هستید

عبد آبق;805242 نوشت:
خانم محترم
شما که در مشاور سر رشته نداری چرا یه جوان را با توصیه های من دراوردی گیج میکنی
ازدواج مگه خریده که ایشون برن از قفسه یه شوهر با مشخصاتی که فرمودید بردارن
خدا میبخشه بنده نمیبخشه شما چرا کاسه داغ تر از آش شدی
تکلیف ایشون رو خدا وخودش میدونه به من وشما ربطی نداره بزارید ایشون زندگی شون بکنند والکی مردم را سرگردان نکنید

نه مشاور نیستم

ولی از هزار تا مشاور هم که بپرسید همه یک صدا میگن با هم کف خودتون ازدواج کنید

Fool

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

سجاد;805227 نوشت:
3. بله عقد به این صورت ، مبنی بر بکارت خواهد بود البته حتی اگر مشروط به بکارت هم باشد و داماد، شرط بکارت را ضمن عقد به زبان بیاورد ، طبق نظر مشهور فقهاء، عقد باطل نیست و تنها مرد حق فسخ خواهد داشت که توضیح دادم .

اگر فقط دختر بداند چه طور؟ يعني مرد نتواند اثبات كند اين عقد با اين كه مرد شرط كرده بوده باطل نيست؟ يعني دختر فقط گناه كرده است؟[/]

Miss Chadoriii;805235 نوشت:
یه آقایی که مثل خودتون رابطه داشته و پشیمونه و توبه کرده مثلا

اینگونه آقایان هم دوست ندارند چنین همسری داشته باشند

نمی خواهم بحث به حاشیه برود

ولی با یک بنده خدایی هم اتاق بودم (در خوابگاه) که اینکاره بودند!

بعد که خودشان می خواستند ازدواج کنند حالت شکاکیت داشتند و با هزار روش معقول و غیر معقول می خواستند ببینند آیا طرف مقابلشان قبلا کاری کرده است یا خیر

شخص دیگری هم داشتیم که به همه دوستانش (منظورم جنس مخالف است) می گفت من چون خودم اینگونه هستم، مشکلی ندارم که همسرم قبلا اینگونه بوده باشد!

اما در عمل دیدیم که ایشان صرفا برای سوءاستفاده از دوستانش چنین می گفت و بعدا که موقع ازدواج شد، همسری آفتاب مهتاب ندیده را انتخاب کرد!

سجاد;805191 نوشت:
بعد ازدواج هم نیازی نیست از چنین مسئله ای صحبت شود اما اگر مرد متوجه شود و عقد با شرط بکارت یا مبنی بر بکارت باشد ، حق فسخ ازدواج را دارد.

دقیقا تعریف بکارت چیست؟

در روابط دوست پسری-دوست دختری معمولا ارتباط جنسی دیگر صورت میگیرد

یعنی کسی بارها رابطه داشته هنوز باکره است و آن کسی که فقط یک بار ازراه دیگری داشته است، باکره نیست؟

[=arial]نمیخوام سیاه ببینم ولی
کاملا مشخصه پشیمونی در کار نیست
حالا شمابگو به امید ازدواج ولی واقعیتش اینه که
سه سال با یه نامحرم کیفتو کردی
حالا که طرف نخواستت
به فکر افتادی از یه سایت مذهبی مجوز پنهون کاری بگیری
تازه واستم سواله که چقد مهریه دستتو میگیره؟؟؟
دوست داشتی یکی با خودت همچین کاری بکنه؟؟؟

[="Tahoma"][="Black"]

فرهنگ;805223 نوشت:
سلام، سه سؤال هم من داشتم:
۱) منظور از باکره بودن چیست؟ آیا تعریف زیست‌شناختی و فیزیولوژیک دارد یا به منظور نداشتن رابطهٔ جنسی با کسی است؟ اگر کسی به نوعی رابطه داشته باشد ولی به لحاظ فیزیولوژیک تغییری در وی ایجاد نشود (مثلاً رابطه از دبر) آیا باکره محسوب می‌شود یا نه؟
۲) تفاوت فسخ ازدواج با طلاق را هم ممنون می‌شوم توضیح دهید.
۳) اگر فهمیدن شوهر پیش از برقراری جنسی رابطه باشد، آیا باز هم چیزی به طرف مقابل تعلق می‌گیرد؟

با عرض سلام و احترام

1. بین فقهای عظام در این باره اختلاف نظر وجود دارد و برخی بکارت را به عدم رابطه جنسی(مشروع یا نامشروع) تعریف می کنند برخی آن را به معنای عدم رابطه جنسی(تنها به صورت مشروع) و برخی آن را به معنای عدم ازدواج (حتی بدون نزدیکی) می دانند .

2. تفاوت های گوناگونی دارند از جمله اینکه فسخ ، بسیاری از شرایط شرعی تحقق طلاق مانند صیغه طلاق ، شهادت دو شاهد عادل و ... را ندارد و می تواند بدون این شرایط تحقق یابد.

3. پاسخ این سؤال در پست قبلی داده شده است.

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

فرهنگ;805231 نوشت:
۴) اگر خانم تدلیس کرده باشد (یعنی با آنکه می‌دانسته که غیرباکره است خود را باکره معرفی کرده باشد) آیا باز چیزی به وی تعلق می‌گیرد؟

اگر خانم تدلیس کرده باشد حق مهریه ندارد حتی اگر بعد نزدیکی باشد اما اگر ولی او تنها تدلیس کرده باشد با لحاظ شرایطی که اشاره شد اگر به خانم مهریه ای پرداخت شده شوهر حق دارد برای باز پس گرفتن آن به ولی خانم رجوع کند .

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

حامی;805255 نوشت:
اگر فقط دختر بداند چه طور؟ يعني مرد نتواند اثبات كند اين عقد با اين كه مرد شرط كرده بوده باطل نيست؟ يعني دختر فقط گناه كرده است؟

با احترام مجدد

اگر ازاله بکارت قبل از عقد مبنی بر بکارت یا مشروط به آن ، برای شوهر ثابت نشود حق فسخ و ندادن مهریه را ندارد و ازدواج به خودی خود صحیح خواهد بود.

بلی در صورتی که دختر بداند که باکره نیست و به این صورت ازدواج کند ، مرتکب گناه شده است و باید توبه کند.

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

Anoushiravan;805280 نوشت:
دقیقا تعریف بکارت چیست؟

عرض سلام و احترام

در پست های قبلی بیان شد که در تعریف فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد لطفا مراجعه بفرمایید.

در پناه حضرت حق باشید[/]

به نظرم تاپیک دوموضوعه شد!
از دو جنبه داره بحث میشه
کارشناسشان گرامی از جنبه فقهی و مرتبط با موضوع
کاربران از جنبه روانشناسی

به نظرم حالا که جناب حامی هم حضور دارن
شرکت در این جنبه از بحث رو ازایشون خواستارباشیم تا بانظارت وهدایت ایشون سررشته بحث از بعد روانشناسی از دست کاربران عزیز در نره و کار به جای باریک نکشه:khandeh!:

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

سجاد;805602 نوشت:
اگر ازاله بکارت قبل از عقد مبنی بر بکارت یا مشروط به آن ، برای شوهر ثابت نشود حق فسخ و ندادن مهریه را ندارد

به زبان لري و خودموني يعني آقا پسر بايد در هنگام خواندن عقد يا قبل از آن باكره بودن را به طور بياني يا بناني (كلامي و يا مكتوب) شرط كندو اكتفا كردن به خطبه هاي عقد كفايت نمي كند
درسته؟[/]

[="Tahoma"][="Black"]

حامی;805756 نوشت:
به زبان لري و خودموني يعني آقا پسر بايد در هنگام خواندن عقد يا قبل از آن باكره بودن را به طور بياني يا بناني (كلامي و يا مكتوب) شرط كندو اكتفا كردن به خطبه هاي عقد كفايت نمي كند
درسته؟

با تشکر از استاد گرامی

اگر عقد مبنی بر بکارت نبوده و بکارت هم ضمن عقد شرط نشود ، شوهر ، حق فسخ عقد و ندادن مهریه را ندارد .

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

سجاد;805994 نوشت:
اگر عقد مبنی بر بکارت نبوده

سلام
مبني بر بكارت بودن به چيست؟ ميشه لطف كنيد مصداقي بفرماييد
چون سؤال زياد از ما پرسيده مي شود[/]

[="Tahoma"][="Black"]

حامی;806016 نوشت:
سلام
مبني بر بكارت بودن به چيست؟ ميشه لطف كنيد مصداقي بفرماييد
چون سؤال زياد از ما پرسيده مي شود

عرض سلام و احترام مجدد خدمت استاد گرامی

مبنی بر بکارت بودن عقد، بدین معناست که اگر برای عقد اقدام می شود بر اساس وجود صفت بکارت در دختر است هر چند مسئله بکارت ، جزء شرایط ضمن عقد قرار نگرفته و حتی از آن صحبتی هم نشده باشد.

اینکه عاقد هنگام عقد خطاب به دختر می گوید دوشیزه ... ، اینکه اصولا اگر سر مهریه و چانه زدن برای کم کردن آن هنگام خواستگاری یا دیگر مواقع ، گزینه باکره نبودن دختر مطرح نمی شود ، اینکه مخالفان احتمالی ازدواج، بحث عدم بکارت را مطرح نمی کنند و مسائلی مانند این ها در جامعه ما، نشانه های است که یعنی وجود بکارت دختر و سلامت او از این نظر در عقد ، مسلم گرفته شده بهمین جهت از وجود یا عدم وجود آن صحبتی به میان نیامده است.

حال اگر عقدی با این توضیح، مبنی بر بکارت باشد و بعدا مشخص شود دختر هنگام عقد باکره نبوده است ، موضوع و محل بحث احکام پیش گفته خواهد شد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;806103 نوشت:
مبنی بر بکارت بودن عقد، بدین معناست که اگر برای عقد اقدام می شود بر اساس وجود صفت بکارت در دختر است هر چند مسئله بکارت ، جزء شرایط ضمن عقد قرار نگرفته و حتی از آن صحبتی هم نشده باشد.
اینکه عاقد هنگام عقد خطاب به دختر می گوید دوشیزه ... ، اینکه اصولا اگر سر مهریه و چانه زدن برای کم کردن آن هنگام خواستگاری یا دیگر مواقع ، گزینه باکره نبودن دختر مطرح نمی شود ، اینکه مخالفان احتمالی ازدواج، بحث عدم بکارت را مطرح نمی کنند و مسائلی مانند این ها در جامعه ما، نشانه های است که یعنی وجود بکارت دختر و سلامت او از این نظر در عقد ، مسلم گرفته شده بهمین جهت از وجود یا عدم وجود آن صحبتی به میان نیامده است.
حال اگر عقدی با این توضیح، مبنی بر بکارت باشد و بعدا مشخص شود دختر هنگام عقد باکره نبوده است ، موضوع و محل بحث احکام پیش گفته خواهد شد.

با تشكر از جناب استاد
ولي ظاهرا در فتاوا اين امر لحاظ نمي شود عملا و شرط صريح مورد نظر است چون تا جايي كه ما مي دانيم در اغلب شهرهاي ما در دختر باكره بودن امتياز است و گويي قرائن حاليه حكايت از شرط ضمني در عقد باشد يا به تعبير شما مبني بر بكارت است. شاهد اين كه اگر از هر كسي بپرسيم مي گويند اصل اين است كه اين دختر باكره باشد( اصاله الصحه و السلامه)

استفتاءات (امام خمينى)، ج‌3، ص: 89‌ :
مهر همان است كه در متن عقد تعيين شده و فرقى بين باكره و غير آن نيست. بلى اگر در عقد شرط بكارت شده يا عقد مبنىّ بر آن شرط بوده و شوهر به طريق شرعى عدم بكارت را إثبات نمايد مى‌تواند عقد را فسخ كند، و در صورت عدم فسخ و اختيار بقاء زوجيّت و لو به سبب عدم حقّ فسخ مى‌تواند ما به التفاوت بين باكره بودن و‌ غير آن را از مهر كم كند. و مقدار ما به التفاوت بين دو مهر منوط به تشخيص عرف است.

توضیح المسائل آیت الله فاضل لنکرانی:
مسأله 1926: اگر شوهر در عقد شرط كند كه زن باكره باشد و بعد از عقد معلوم شود كه باكره نبوده، مى‌تواند عقد را به هم بزند. و همچنين است اگر لفظاً شرط بكارت نشده باشد ليكن مبنى عقد عرفاً بر بكارت زوجه باشد.

استفتاءات (بهجت)، ج‌4، ص:81:

4852. در صورتى كه داماد به خاطر عدم بكارت نكاح را فسخ كند، چه مقدار از مهريّه را بايد بپردازد و در صورت تدليس، از چه كسى مى‌تواند بگيرد؟
ج. اگر در عقد شرط بكارت نشده يا عقد مبنى بر شرط سابق نبوده حقّ فسخ ندارد. فقط اگر معلوم شد زوال بكارت قبل از عقد شده بوده مى‌تواند تفاوت بين مهر المثل و مهر مسمّى را كم كند و در صورت شرط و فسخ قبل از دخول، مهر ثابت نيست و پس از دخول مهر مسمى ثابت است و رجوع به مدلّس مى‌نمايد و اگر زن مدلّس بوده، استحقاق مهر ندارد.

بخ نظر من از چند مشاور مذهبی که واقعه خبره هستند مشورت بگیرید و بعد نظرات رو پیش خودتون بررسی و خودتون تصمیم بگیرید چون فقط خودتون هستید که تصمیم میگیرید و ...
از جواب دوستان هم میتونید استفاده کنید البته اگه به بیراهه نره

طاهر;805178 نوشت:
در خطبه عقد بنابر را باکره بودن دختر مي گذارند و مي خوانند دوشيزه محترمه و...؛ اگر من باكره نباشم لازم است بگويم؟
اگر از ترس آبرو نگویم، آیا گناه كرده ام؟ در اینصورت عقد هم باطل مي شود؟
اگر نگويم و عقد كنم، مهريه كامل به امثال ما كه قبلا رابطه داشته ايم، نمي رسد؟

[=Times New Roman]
سجاد;805600 نوشت:
اگر خانم تدلیس کرده باشد حق مهریه ندارد حتی اگر بعد نزدیکی باشد اما اگر ولی او تنها تدلیس کرده باشد با لحاظ شرایطی که اشاره شد اگر به خانم مهریه ای پرداخت شده شوهر حق دارد برای باز پس گرفتن آن به ولی خانم رجوع کند .

سجاد;806103 نوشت:
اینکه عاقد هنگام عقد خطاب به دختر می گوید دوشیزه ... ، اینکه اصولا اگر سر مهریه و چانه زدن برای کم کردن آن هنگام خواستگاری یا دیگر مواقع ، گزینه باکره نبودن دختر مطرح نمی شود ، اینکه مخالفان احتمالی ازدواج، بحث عدم بکارت را مطرح نمی کنند و مسائلی مانند این ها در جامعه ما، نشانه های است که یعنی وجود بکارت دختر و سلامت او از این نظر در عقد ، مسلم گرفته شده بهمین جهت از وجود یا عدم وجود آن صحبتی به میان نیامده است.

با سلام و تشکر از توضیحات مکفی جناب استاد سجاد و سؤالات جناب استاد حامی،
پس با توجه به اینکه پرسشگر خود واقف است که باکره نیست، حال اگر عقد مبتنی بر بکارت باشد (مثل اینکه هنگام عقد «دوشیزه» خطاب شود) آنگاه به نظر می‌رسد خانم مرتکب تدلیس شده، بنابراین اولاً مرتکب گناه شده و ثانیاً حق هیچ مهریه ای ندارد و مرد هم حق فسخ دارد.

[="Tahoma"][="Black"]

فرهنگ;806625 نوشت:


با سلام و تشکر از توضیحات مکفی جناب استاد سجاد و سؤالات جناب استاد حامی،
پس با توجه به اینکه پرسشگر خود واقف است که باکره نیست، حال اگر عقد مبتنی بر بکارت باشد (مثل اینکه هنگام عقد «دوشیزه» خطاب شود) آنگاه به نظر می‌رسد خانم مرتکب تدلیس شده، بنابراین اولاً مرتکب گناه شده و ثانیاً حق هیچ مهریه ای ندارد و مرد هم حق فسخ دارد.

با عرض سلام و احترام
صرف حرف نزدن دختر لزوما تدلیس به شمار نمی آید و شرایط متفاوت است.

موفق باشید

نمی خوام بحث داغ کنم بدبینی میاره تو جامعه
1خانم محترم به هیچ عنوان تا زمانی که نفر اول رو به طور کامل فراموش نکردید ازدواج نکنید انتظار خیانت می ره
2اگه دیدید برای خواستگار شما این مسیله اهمیت زیادی داره ردش کنید جواب منفی بدید.

نمی خوام بحث داغ کنم بدبینی میاره تو جامعه
1خانم محترم به هیچ عنوان تا زمانی که نفر اول رو به طور کامل فراموش نکردید ازدواج نکنید انتظار خیانت می ره
2اگه دیدید برای خواستگار شما این مسیله اهمیت زیادی داره ردش کنید جواب منفی بدید بدون اینکه اقرار به گناه کنید که طبق خط اولی که گفتم اقرار به گناه خودش گناه هست فقط ردش کنید
و منتظر خواستگاری باشید که این موضوع براش اهمیت چندانی نداره

نحواید به هر نحوی ازدواج کنید ازدواج کردن مهم نیست کیفیت ازدواج مهمه

این راهکار شرع خودش مبنای یک شبهه است و نیازمند یک تاپیک جدید برای رفع شبهه یا رد راهکار شرعی.فقط نمیدانم کی فرصتش میشود.


رابطه نامشروع یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی است که باعث خسارت های جبران ناپذیر است.
به همین جهت اسلام آن را حرام دانسته و مجازاتهایی را برای آن در نظر گرفته است.
اولین و بهترین راه برای نجات از این مهلکه عظیم راه پشیمانی و توبه در درگاه الهی است.
بر این اساس افراد گناهکار وظیفه دارند
اسرار خود را حفظ کرده و تنها در پیشگاه خدای توبه پذیر و مهربان به گناه خود اعتراف کرده و توبه نصوح نمایند.

امام علی (علیه السّلام) می فرماید:
«توبه نصوح یعنی توبه ای که گناهکار در درون خود، پشیمان شود و با زبان استغفار کند و تصمیم بگیرد که گناه خود را تکرار نکند».


نکتۀ بسیار مهم در این راه، استعانت از لطف و عنایتی است که خداوند نسبت به توبه کنندگان دارد؛
زیرا توبه واقعی همه مبغوضیت های گناه و عقوبات اخروی و آثار منفی آنرا در پیشگاه خداوند از بین می برد،
همانطوریکه خداوند فرموده است:
«اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده ‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‏آمرزد،
زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».

برای ن همیشه این جای سوال بوده که ایا مرجعتون رو از روی اعلمیت انتخاب می کنید یا از روی ابنکه مرجع محترم نظرشون بر ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر

چون یکی از شرایط مرجع اشنا بودن اون ادم به علم روز پرهیزکاری و ...هست که رهبری در ایران این شرایط برای شیعیان ایرانی داره

البته دوست عزیز فکر می کنم اکثر مراجع با مورد شما اگه دختر واقعا بی نیاز به پدرش باشه و مستقل مستقل از هر نظر مادی مسکن و شاید معنوی باشه اجازه ازدواج بدون ازن پدر می دن حالا باید یکی بیاد توضیح بده بنده اطلاعاتم شاید درست نباشه

ایا این دختر که فرمودید درامد داره مسکن داره و از پدرش پولی دریافت نمی کنه و خودش خرج زندگیشو کسب می کنه. قبلا ازدواج کرده. اگه این شرایط داشته باشه حدس می زنم بیشتر مراجع نظرشون موافق باشه. ؟ ولی باید خودتون زنگ بزنید. به دفتر مرجعتون و منظور از رسیده بودن دختر مورد نظرتونو توضیح بدین
اگه واقعا نظر خدا براتون مهمه بدون هیچ اغمازی به خودتون عمل کنید

موضوع قفل شده است